abonnement Unibet Coolblue
  zondag 21 augustus 2016 @ 22:11:11 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_164746083




Zomergasten is een Nederlands televisieprogramma van de VPRO dat elk jaar in de zomer, meer bepaald rond augustus, op zondagavond rechtstreeks uitgezonden wordt. Het programma bestaat sinds 1988 en werd bedacht door Krijn ter Braak. In een avondvullend programma mag iedere zondag een bekende of interessante Nederlander, Vlaming of Nederlandssprekende buitenlander zijn of haar favoriete televisieavond samenstellen. De gast komt meestal uit de literatuur, wetenschap, televisie, de politiek of het bedrijfsleven.



De gekozen fragmenten worden getoond en aan de hand daarvan wordt de gast geïnterviewd door een interviewer/presentator. Het programma is in zijn anno 2013 25-jarig bestaan uitgegroeid tot een van de bekendste programma's van de Nederlandse publieke omroep. Na elke aflevering van het programma wordt sinds een aantal jaren een film uitgezonden die door de zomergast van de avond werd uitgekozen.

Geschiedenis

Het programma kwam in 1988 tot stand nadat men binnen de VPRO al enkele jaren op zoek was naar een format om in de zomer uitzendingen te kunnen verzorgen zonder terug te vallen op herhalingen van het afgelopen seizoen. Die winter was vanuit financieel perspectief zo kostbaar geweest dat men voor de zomer slechts 50.000 gulden beschikbaar had -- dit is het bedrag dat door toenmalig zakelijk leider Johan Berends is genoemd, presentator van het eerste uur Peter van Ingen houdt het op ruim het dubbele. Uiteindelijk kwam programmamaker en hoofd televisiedrama Krijn ter Braak met het idee van een avondvullend interview, afgewisseld met tv-fragmenten die werden toegelicht door de gast in kwestie. Niet alleen kon men zo een belangrijk deel van de zendtijd vullen met een inhoudelijk sterk programma en ontdook men door de lengte de door veel VPRO'ers gehate STER-reclameblokken, maar de productie was ook vrij goedkoop; er was slechts één studio nodig, en de gasten werden aangemoedigd fragmenten te kiezen die de VPRO reeds in bezit had om daarmee de kosten voor de beeldrechten te reduceren.



Waar de inspiratie voor Zomergasten vandaan kwam is een bron voor discussie. Over het algemeen wordt aangenomen dat het ontleend was aan de Marathoninterviews die al sinds 1986 op de VPRO-radio werden uitgezonden en qua lengte, type gasten en thematiek meerdere overeenkomsten vertoonden. In een ingezonden brief aan de Volkskrant in juli 2012 sprak Ter Braak, in een reactie op een eerdere brief, dat echter tegen. "Mocht er van VPRO-zijde nog eens iets over Zomergasten gepubliceerd of gezegd worden, weet dan dat het idee ervoor niet is ontleend aan de Marathoninterviews. De duur van de Marathoninterviews is mogelijk later wel eens door mij in stelling gebracht toen er bezwaren opgeworpen werden tegen de lange duur, vier uur, die ik voor Zomergasten in gedachten had. Ik bracht toen naar voren: waarom zou een spanningsboog van vier uur op de radio wel en op de televisie niet kunnen."



Toenmalig hoofdredacteur van de VPRO Roelof Kiers toonde zich enthousiast over het initiatief van Ter Braak, en samen met een aantal andere programmamakers werd het verder uitgewerkt. Voor de functie van presentator annex interviewer werd gekozen voor de toen 37-jarige journalist Peter van Ingen. Van Ingen was reeds in vaste dienst bij de omroep en zijn honorarium was derhalve geen grote kostenpost. De opnames werden gemaakt in een televisiestudio binnen de Amsterdamse Plantage, in een huiselijke setting met twee fauteuils waar een tv-toestel naast stond. Ter Braak zelf nam de eindredactie en de regie op zich, en zou dat blijven doen tot hij na een zakelijk conflict in 1990 bij de VPRO vertrok. Zijn naam werd vervolgens van de aftiteling geschrapt, maar bij latere uitzendingen is op initiatief van Kiers de zinsnede "Naar een idee van Krijn ter Braak" toegevoegd. Ook tegenwoordig wordt zijn naam aan het eind van de uitzending nog vermeld.



Peter van Ingen

Op 3 juli 1988 ontving Van Ingen de eerste Zomergast; televisiepresentator en kunstjournalist Pierre Janssen. Destijds duurden de afleveringen vier uur en volgden ze direct op het NOS Journaal of werden ze daardoor onderbroken; interviewer en geïnterviewde hadden de nieuwsuitzending eveneens gezien en zouden er in sommige gevallen bij (her)aanvang ook commentaar op leveren. Tevens werden niet alle uitzendingen daadwerkelijk live uitgezonden: Van Ingen wilde graag met zijn nog jonge kinderen op vakantie kunnen in de zomer, dus sommige interviews waren van tevoren opgenomen. Dat eerste jaar zouden nog vier gasten plaatsnemen op de stoel; schrijfster Renate Rubinstein (die zich uitermate televisieverslaafd verklaarde), regisseur Pieter Verhoeff (die naar eigen zeggen enkel gekozen was vanwege een formatvoorstel dat hij eerder aan de VPRO had gedaan[4]), journalist en uitgever G.B.J. Hiltermann (die de gehele avond zijn aktetas voor zich hield om een buikje te maskeren en vredesactiviste Sienie Strikwerda.

Anderen

Na het vertrek van Peter van Ingen zijn er meerdere presentatoren geweest, waarbij de meesten slechts een jaar bleven, terwijl sommigen een aantal jaren het programma presenteerden. In 2004 werd Zomergasten, dat jaar gepresenteerd door Joost Zwagerman, onderwerp van een brede discussie doordat gaste Ayaan Hirsi Ali haar korte film Submission tijdens haar ideale televisieavond vertoonde. Een paar maanden later was dit een van de aanleidingen voor de moord op Theo van Gogh. In het seizoen 2005 werd Zomergasten gepresenteerd door schrijfster Connie Palmen. De laatste uitzending in 2005, met actrice Katja Schuurman, moest in het laatste uur voortijdig worden afgebroken vanwege een storing op het Mediapark in Hilversum.



Op zondag 2 september 2007 presenteerde Paul de Leeuw een speciale jubileumaflevering van Zomergasten, omdat het programma twintig jaar bestond en er 100 gasten waren geweest. In deze uitzending kwamen kijkers zelf aan bod met een favoriet film- of televisiefragment. In 2012 was er voor het eerst een Vlaamse presentator: Jan Leyers.

Vanaf 2005 tot begin 2012 was er ook een winterse variant: Wintergasten (begonnen als Wereldgasten).


Presentator dit seizoen:


Gasten dit seizoen:
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 21 augustus 2016 @ 22:12:52 #2
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_164746131
Automatische piloot-vragen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_164746213
Duurt nog wel even maar ik ben benieuwd naar de aflevering met Mark Rutte. Zal ie weer zo berekend zijn de hele avond of zal ie wat meer van zichzelf laten zien.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_164746250
Goed verhaal van die man.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_164746317
Haar boeken, zijn dat allemaal zware boeken?
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_164746343
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:18 schreef Pisces29 het volgende:
Haar boeken, zijn dat allemaal zware boeken?
Neuh, ze lezen heel makkelijk. Maar ik persoonlijk vind ze aangrijpend.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_164746344
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:10 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

Dat laatste in negatieve zin?
Geen idee negatief of positief, maar alsof ze telkens door elkaar worden afgeleid.
Jusqu'ici tout va bien...
  zondag 21 augustus 2016 @ 22:20:17 #8
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_164746395
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:18 schreef Pisces29 het volgende:
Haar boeken, zijn dat allemaal zware boeken?
Nee, ze wegen niet zoveel. :')
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_164746400
Zal ze een kunstgebit hebben?
pi_164746404
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:15 schreef Pedroso het volgende:
Duurt nog wel even maar ik ben benieuwd naar de aflevering met Mark Rutte. Zal ie weer zo berekend zijn de hele avond of zal ie wat meer van zichzelf laten zien.
Interviews met politici zijn nooit spannend.

Ik verwacht dat Rutte niet veel van zichzelf laat zien, de persoonlijke dingen die hij wel laat zien, zullen behoorlijk goed doorgenomen/dichtgetimmerd zijn.
pi_164746407
Ze is eigenlijk vooral op zoek naar haar identiteit.
Jusqu'ici tout va bien...
  zondag 21 augustus 2016 @ 22:21:31 #12
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_164746444
Ik kijk uit naar Andrea Maier volgende week.
Minst bekende voor mij.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_164746447
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:20 schreef Loekie1 het volgende:
Zal ze een kunstgebit hebben?
Als ze bejaard is? Misschien.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_164746480
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:21 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Als ze bejaard is? Misschien.
Haar tanden zijn te mooi om waar te zijn. Carice van Houten zou er jaloers op kunnen zijn.
pi_164746508
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:22 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Haar tanden zijn te mooi om waar te zijn.
Daar hebben ze tegenwoordig behandelingen voor, braces, of het bleken van je tanden.
pi_164746513
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:22 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Haar tanden zijn te mooi om waar te zijn.
Ze heeft inderdaad een erg recht en wit gebit. Kunnen ook facings zijn.
pi_164746524
Volgens mij volgt Thomas haar soms niet helemaal. Zoals net.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_164746529
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:20 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Interviews met politici zijn nooit spannend.

Ik verwacht dat Rutte niet veel van zichzelf laat zien, de persoonlijke dingen die hij wel laat zien, zullen behoorlijk goed doorgenomen/dichtgetimmerd zijn.
Dat denk ik ook ja, zelfs de zgn spontane antwoorden zullen van tevoren doorgenomen zijn.
Hij zal het als goede PR zien voor de verkiezingen die al redelijk dichtbij komen.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
  zondag 21 augustus 2016 @ 22:23:48 #19
11682 Moonah
Jolie femme
pi_164746539
"Uw grootste noden, zijn tegelijk uw grootste troeven"
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_164746547
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:18 schreef Moonah het volgende:

[..]

Neuh, ze lezen heel makkelijk. Maar ik persoonlijk vind ze aangrijpend.
Dank je!
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_164746557
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:15 schreef Pedroso het volgende:
Duurt nog wel even maar ik ben benieuwd naar de aflevering met Mark Rutte. Zal ie weer zo berekend zijn de hele avond of zal ie wat meer van zichzelf laten zien.
Nee, hij is ook niet echt berekenend; hij is gewoon zo.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_164746560
quote:
3s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:20 schreef Manono het volgende:
Ze is eigenlijk vooral op zoek naar haar identiteit.
Nee echt :D
pi_164746565
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:22 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Haar tanden zijn te mooi om waar te zijn. Carice van Houten zou er jaloers op kunnen zijn.
Nu noem je ook wel iemand zeg.. Had die haar gebit trouwens niet laten verbouwen?
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_164746575
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:23 schreef PlutoxMoon het volgende:

[..]

Ze heeft inderdaad een erg recht en wit gebit. Kunnen ook facings zijn.
Facings noemen ze dat ja.
pi_164746585
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:23 schreef Njosnavelin het volgende:
Volgens mij volgt Thomas haar soms niet helemaal. Zoals net.
'Absoluut' _O-
pi_164746587
Hij wil een vraag over haar tanden stellen maar hij durft niet.
pi_164746614
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:24 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Nee echt :D
Nav de opmerking over intensiteit.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_164746626
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:24 schreef Njosnavelin het volgende:

[..]

Nu noem je ook wel iemand zeg.. Had die haar gebit trouwens niet laten verbouwen?
Ja, maar met niet zo'n mooi resultaat als bij deze dame.
pi_164746637
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:22 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Haar tanden zijn te mooi om waar te zijn. Carice van Houten zou er jaloers op kunnen zijn.
Wat is er met Caries haar tanden dan?

/slechte grap
pi_164746646
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:24 schreef Loekie1 het volgende:
Hij wil een vraag over haar tanden stellen maar hij durft niet.
_O-
pi_164746683
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:25 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ja, maar met niet zo'n mooi resultaat als bij deze dame.
Of ze heeft gewoon niet gezopen en gerookt als een malle. Scheelt ook.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_164746724
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:26 schreef Manono het volgende:

[..]

Of ze heeft gewoon niet gezopen en gerookt als een malle. Scheelt ook.
Ze heeft anorexia gehad, dat doet vast ook iets met je tanden. Maar laten we het er verder niet over hebben. Dat doet haar tekort.
pi_164746736
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:26 schreef Manono het volgende:

[..]

Of ze heeft gewoon niet gezopen en gerookt als een malle. Scheelt ook.
Dit is wel heel wit. Kijk voor het verschil maar eens naar de tanden van onze man uit Teheran. Helemaal niet geel, maar wel heel veel verschil.
pi_164746738
IK kan ook geen oude foto van haar vinden waar ze een minder gebit heeft, blijkbaar verzorgd ze haar gebit erg goed. Of ze heeft er op jonge leeftijd al wat aan laten doen.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
  zondag 21 augustus 2016 @ 22:28:44 #35
11682 Moonah
Jolie femme
pi_164746758
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:27 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ze heeft anorexia gehad,
Waarom verbaast mij dat niet?
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_164746763
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:27 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ze heeft anorexia gehad, dat doet vast ook iets met je tanden.
Met de hare niet blijkbaar.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_164746779
Ow jee, wat zielig allemaal hè. Wat kan ik toch slecht tegen mensen die alle eigen verantwoordelijkheid bij mensen weghalen.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_164746824
Het wordt tijd om het eens over die anorexia te hebben.
pi_164746828
Er zijn landen waar ze dat veel beter doen.

(maar ook landen waar het heeel veeel slechter is)
pi_164746850
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:28 schreef Pedroso het volgende:
IK kan ook geen oude foto van haar vinden waar ze een minder gebit heeft, blijkbaar verzorgd ze haar gebit erg goed. Of ze heeft er op jonge leeftijd al wat aan laten doen.
Welnee, ze heeft gwn goede tanden geerfd. En zonnebankje helpt ook.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_164746854
Het is heftig ja maar wat moet je dan ? Ze vervroegd vrijlaten en ze allerlei privileges geven ? Laten we dat maar niet doen.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_164746856
Misschien heeft ze gewoon van nature een goed en sterk gebit.
pi_164746859
Tja, dat heet verantwoordelijkheid nemen.
pi_164746887
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:30 schreef Pedroso het volgende:
Het is heftig ja maar wat moet je dan ? Ze vervroeg vrijlaten en ze allerlei privileges geven ? Laten we dat maar niet doen.
Inderdaad. Ik vind NL er al veel te vrij en liefjes in.
pi_164746889
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:29 schreef Loekie1 het volgende:
Het wordt tijd om het eens over die anorexia te hebben.
Nee, we houden het wel gezellig he.
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
  zondag 21 augustus 2016 @ 22:32:23 #46
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_164746959
Opvallend weer dat het bij vrouwelijke gasten veel over uiterlijkheden gaat.
Heb dit soort opmerkingen bij Jahjah en Lubach niet voorbij zien komen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_164746962
Zou ze ook zoveel aandacht voor de slachtoffers hebben.....
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_164746980
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:28 schreef Moonah het volgende:

[..]

Waarom verbaast mij dat niet?
Als hij daar naar informeert zegt ze vast weer 'wie niet?'
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_164746982
Is haar succes als schrijfster dan het eerste positieve in haar leven, dat gevoel krijg ik bijna.
Slechte jeugd, anorexia, nog een gevecht om alles elke dag aan te gaan, etc.
Op maandag 9 september 2013 21:44 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Abs are made in the kitchen.
pi_164747002
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')