abonnement Unibet Coolblue
pi_164732479




Chronologisch:

quote:
21.30 Militairen sluiten twee bruggen over de Bosporus in Istanbul af. Auto's en bussen krijgen de opdracht om te keren.

21.50 Gevechtsvliegtuigen en militaire helikopters scheren over Ankara. Er klinken schoten.

22.02 De Turkse premier Binali Yildirim meldt dat er een militaire coup aan de gang is en dat de regering de veiligheidstroepen heeft gevraagd de orde te herstellen.

22.25 In een verklaring zegt het leger (dat wil zeggen: de coupplegers) dat het de macht heeft overgenomen om de democratie te beschermen en de mensenrechten te handhaven.

22.38 De televisiezender CNN Türk meldt dat president Erdogan veilig is. Hij was op vakantie in de badplaats Bodrum.

22.47 Opstandige militairen gijzelen de stafchef van de Turkse strijdkrachten op het militaire hoofdkwartier in Ankara.

22.58 Militairen bezetten het kantoor van de staatstelevisie TRT in Ankara. Het personeel wordt even later gedwongen een verklaring van de militairen voor te lezen: het land wordt bestuurd door een 'Vredesraad'. In het hele land geldt een uitgaansverbod.

23.16 President Erdogan roept de Turken via Facetime op de straat op te gaan om te protesteren tegen wat hij een couppoging van een klein deel van het leger noemt.

Zaterdag
Premier Erdogan spreekt via Facetime met CNN Türk.
Premier Erdogan spreekt via Facetime met CNN Türk. © GETTY
00.08 Tanks omsingelen het Turkse parlementsgebouw in Ankara.

00.37 De eerste scheuren in de strijdkrachten: de commandant van het Eerste Leger zegt dat slechts een kleine groep militairen de couppoging steunt.

00.59 Een gevechtsvliegtuig schiet een helikopter van de muitende militairen neer.

01.04 Het staatspersbureau Anadolu meldt de dood van 17 politieagenten op het hoofdkwartier van de Turkse special forces.

01.05 President Obama spreekt zijn steun uit voor de gekozen regering en roept op tot kalmte.

01.13 De Gülen-beweging van de in ballingschap levende rivaal van Erdogan, Fethullah Gülen, keurt de coup af.

01.52 Turkse premier Yildirim meldt dat situatie onder controle is.

02.20 Erdogan keert terug in Istanbul. Het vliegveld is inmiddels door zijn aanhangers bevrijd.

02.45 Muitende militairen bezetten kantoor van tv-zender CNN Türk, maar op het Taksimplein geven de eerste muiters zich al over.

03.20 Erdogan belooft het leger te zuiveren van verraders.

05.39 Erdogan moedigt zijn aanhangers aan op straat te blijven totdat de situatie is gekalmeerd.

05.42 Muitende soldaten die een van de bruggen over de Bosporus in handen hadden, komen uit hun tanks en geven zich over. Zij worden later aangevallen door aanhangers van Erdogan.

07.10 Regeringsgetrouwe militairen hebben het militaire hoofdkwartier in Ankara weer in handen, maar sommige muiters verzetten zich nog.

07.29 De stafchef van de Turkse strijdkrachten Hulusi Akar, die door de muiters was gegijzeld, wordt bevrijd.

11.20 Premier Yildirim meldt dat de coup aan 161 mensen het leven heeft gekost, onder wie 104 coupplegers. Er zijn 1440 gewonden. Veiligheidstroepen hebben ruim 2800 militairen gearresteerd.

13.35 Turkse autoriteiten hebben 2.745 rechters op non-actief gezet.

14.43 Militaire hoofdkwartier weer helemaal in handen van regeringsgetrouwe troepen.

17.15 De Griekse justitie besluit de acht militairen die waren gevlucht uit Turkije en asiel hadden aangevraagd in Griekenland, uit te leveren aan Turkije. De Turkse regering had hierom gevraagd.

17.33 De vier grootste partijen van Turkije veroordelen de couppoging in een gezamenlijke verklaring voorgelezen in het parlement
De SMS van Erdogan - Oproep aan de bevolking om de straat op te gaan en op te komen voor de democratie, vrede, staat en het volk:

quote:
Turk Milletinin degerli evlatlari.Bu hareket Ankarada ve Istanbulda devletin zirhli araclarini ve silahlarini gasp etmis dar bir kadronun , 70 li yillardaki gibi davranarak millete karsi bir kalkismasidir. Serefli Turk milleti demokrasine ve huzuruna sahip cik. Turk milletini sindirecegini dusunen bu dar kadronun hareketine karsi sizleri sokaga ve milletinize sahip cikmaya cagiriyorum.

Devletine milletine sahip cik

Recep Tayyip Erdogan
Zie ook:
Staatsgreep in Turkije mislukt

quote:
Coupplegers in F-16 hadden Erdogan in het vizier
Luchtmachtpiloten die meededen aan de couppoging in Turkije zijn in de gelegenheid geweest president Erdogan te doden. Toen die vrijdagavond met een regeringstoestel van zijn vakantieadres in Marmaris naar Istanbul vloog, hadden twee F-16's hem in het vizier. Waarom ze niet hebben geschoten, is een raadsel, zegt een Turkse oud-militair in een reconstructie die persbureau Reuters van de gebeurtenissen maakte.
quote:
Plannen uitgelekt

Verschillende oud-militairen in Turkije zeggen dat de poging tot staatsgreep waarschijnlijk matig was voorbereid. "Vermoedelijk zijn ze eerder in actie gekomen dan de bedoeling was, omdat de plannen voor een staatsgreep waren uitgelekt. Ze merkten dat ze in de gaten werden gehouden en dat heeft ze er waarschijnlijk toe gebracht om snel tot actie over te gaan", zei een oud-militair.

Het was de bedoeling in hoog tempo het vliegveld van Istanbul, de belangrijkste brug over de Bosporus en het parlementsgebouw in Ankara in handen te krijgen en Erdogan en Yildirim te arresteren. Onder meer doordat Erdogan erin slaagde met een oproep op tv de bevolking te mobiliseren, slaagden de coupplegers niet in die opzet.
quote:
Erdogan: doodstraf snel weer invoeren
ISTANBUL - De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft zondag gezegd dat de doodstraf na de mislukte couppoging van militairen onverwijld weer moet worden ingevoerd. Hij zei dat de regering hierover in debat gaat met oppositiepartijen.

Erdogan sprak tegen aanhangers voor zijn huis in Istanbul die om de doodstraf riepen voor de coupplegers. ,,Wij kunnen deze eis niet negeren'', zei hij.
quote:
Staatsgreep Turkije lijkt mislukt

Het leger, of een groot deel daarvan, poogde de macht te grijpen. Het keerpunt lijkt het moment waarop het volk gehoord gaf aan de oproep van president Erdogan om protesterend de straat op te gaan.
quote:
Meer dan 2700 Turkse rechters op non-actief na mislukte couppoging

2745 Turkse rechters mogen hun functie niet meer uitoefenen na de mislukte coup gisteravond en vannacht. Dat heeft de Turkse Hoge Raad voor Rechters en Procureurs (HYSK) bekendgemaakt. Ook vijf leden van deze raad zijn volgens het staatspersbureau Anadolu ontslagen.

Bij het onderzoek naar de mislukte coup arresteerden de Turkse autoriteiten ook tien kantonrechters. 140 leden van het Hof van Cassatie worden nog gezocht.

De Hoge Raad kwam bijeen om te besluiten of rechters die volgens president Erdogan aanhanger zijn van de islamitische geestelijke Gülen op hun post konden blijven. Erdogan heeft gesuggereerd dat Gülen achter de mislukte staatsgreep zat.

De twee zijn elkaars aartsvijand. Gülen woont in de Verenigde Staten in ballingschap. Hij veroordeelt de coup en zegt dat hij er niets mee te maken heeft.
quote:
Leger Turkije verklaart macht te hebben overgenomen

Het Turkse leger heeft de macht overgenomen in Turkije. Dat heeft het leger zelf zojuist bekendgemaakt. De Bosporusbrug en de Fatih Sultan Mehmetbrug in Istanbul zijn vanavond afgesloten door militairen. In Ankara zouden schoten zijn gehoord, melden ooggetuigen. Daar vliegen ook straaljagers en helikopters boven de stad.

Het leger zegt in de verklaring dat het tot een staatsgreep is overgegaan omdat de regering de democratie heeft uitgehold. Verder werd verklaard dat het land nu door een ,,vredesraad'' wordt geregeerd die de veiligheid van het volk garandeert.

De Turkse minister van Justitie stelt dat de beweging van de Turkse geestelijke Fethullah Gülen achter de staatsgreep zit. Gülen gold lange tijd als bondgenoot van Erdogan, maar volgens de Turkse pers raakten ze met elkaar in onmin toen de regering plannen maakte om de particuliere scholen te sluiten.

Erdogan heeft het volk opgeroepen om de straat op te gaan en zich te uiten tegen de militaire coup. De coupplegers zullen volgens hem zwaar worden gestraft
Andere meldingen
-Reuters: Turkse militairen hebben controle genomen over de regering
-Het vliegverkeer van en naar het vliegveld Ataturk bij Istanbul is gestaakt.
-Staatstelevisiezender TRT overgenomen door militairen
-Social Media o.a. Twitter, Facebook plat gelegd in Turkije
-Onder de gegijzelden in het militaire hoofdkwartier in Ankara is de hoogste militaire leider.
-De Turkse president Erdogan is in Mongolië voor een topoverleg tussen Europese en Aziatisch leiders. Andere bronnen beweren juist dat Erdogan in Bodrun is voor vakantie
-CNN Turkije meldt dat er mensen zijn gegijzeld in het hoofdkwartier van het leger in Ankara.
-CNN: Vierde militaire coup sinds 1960
-Griekenland zet leger in verhoogde staat van paraatheid na coup Turkije
-NOS: Amerikanen mogen niet meer opstijgen vanaf vliegbasis Incirlik
-NOS: Bulgaarse militairen naar grens met Turkije
-Merkel veroordeeld de coup
-Grieken geven helikopter terug, bemanning mag voorlopig blijven
-Premier Yildirim zei dat wordt overwogen om de grondwet opnieuw aan te passen.
-NOS: Criticaster Gülen ontkent betrokkenheid bij couppoging Turkije
-Coupplegers in F-16 hadden Erdogan in het vizier



CNN TURK live
NOS liveblog

Erdogan: doodstraf snel weer invoeren

Turks corruptieschandaal

Update 20-07-2016:
Drie maanden noodtoestand Turkije
pi_164732495
quote:
7s.gif Op zondag 21 augustus 2016 13:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Een scheiding van kerk en staat is een scheiding van kerk en staat. Die hoeft zich niet te manifesteren in de persoonlijke sfeer, totdat jij met je persoonlijke sfeer de straat op gaat. Uiteindelijk ben je hoe dan ook onderdeel van een gemeenschap. Daar kan je geen harde grens in stellen. Maar als je als ouder naar de school van je kind gaat, of je bent politieman, dan heb je daar al mee te maken. Als je een islamitische slager bent, mogen dan alleen moslims klant zijn? Daar ga je al.
prcs dat is wat ik zeg. het is een wettelijk iets, die scheiding en niet te vertalen naar een persoonlijke scheiding

maar genoeg off topic lijkt me :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_164732504
quote:
7s.gif Op zondag 21 augustus 2016 14:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Nee, die mening heb ik niet. Maar de strijders van IS roepen dat wel.
De claims van militante en bloeddorstige propagandisten, die je niet snel zou herhalen dus?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2016 14:05:42 ]
  zondag 21 augustus 2016 @ 14:06:41 #4
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_164732538
quote:
14s.gif Op zondag 21 augustus 2016 14:05 schreef Triggershot het volgende:

[..]

De claims van militante en bloeddorstige propagandisten, die je niet snel zou herhalen dus?
Als er maar genoeg burgers worden platgebombardeert heb je een punt. Maar dat zal Rutte minder snel doen dan de Amerikanen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 21 augustus 2016 @ 14:07:32 #5
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_164732560
quote:
99s.gif Op zondag 21 augustus 2016 14:04 schreef Slayage het volgende:

[..]

prcs dat is wat ik zeg. het is een wettelijk iets, die scheiding en niet te vertalen naar een persoonlijke scheiding

maar genoeg off topic lijkt me :P
Die scheiding zal je zelf naar je persoonlijk leven moeten vertalen, of je moet je apart zetten van de maatschappij, zoals veel extremisten dan ook doen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_164732565
quote:
7s.gif Op zondag 21 augustus 2016 14:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als er maar genoeg burgers worden platgebombardeert heb je een punt. Maar dat zal Rutte minder snel doen dan de Amerikanen.
Een ieder naar draagkracht natuurlijk, Rutte zal het ook wel meer doen dan Micronesië voor zover zij al een bijdrage levert.
pi_164732593


"Vallah Abi, wij geven hem eerlijk proces."

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2016 14:09:06 ]
  zondag 21 augustus 2016 @ 14:09:45 #8
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_164732643
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 14:07 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Een ieder naar draagkracht natuurlijk, Rutte zal het ook wel meer doen dan Micronesië voor zover zij al een bijdrage levert.
En daarbij komt: de een zijn terrorist is de ander zijn vrijheidsstrijder.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_164732670
Dat jullie nog reageren op die nep Turk KB :D
pi_164732673
"er kan geen reden zijn voor land verraad, slechts een tol"

quote:
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_164732781
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 14:10 schreef xaban06 het volgende:
Dat jullie nog reageren op die nep Turk KB :D
Nou ja, ik heb een Mekka verdrag met KB gesloten en daar blijf ik trouw aan, aan zijn loyaliteit twijfel ik niet minder als individu.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_164732811
quote:
17s.gif Op zondag 21 augustus 2016 14:10 schreef Slayage het volgende:
"er kan geen reden zijn voor land verraad, slechts een tol"

[..]

Turkije wordt ook een belastingstaat.
pi_164732835
quote:
9s.gif Op zondag 21 augustus 2016 14:17 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Turkije wordt ook een belastingstaat.
zou wat wezen :')
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_164732878
quote:
14s.gif Op zondag 21 augustus 2016 14:15 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nou ja, ik heb een Mekka verdrag met KB gesloten en daar blijf ik trouw aan, aan zijn loyaliteit twijfel ik niet minder als individu.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
welke loyaliteit?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_164732895
quote:
99s.gif Op zondag 21 augustus 2016 14:19 schreef Slayage het volgende:

[..]

welke loyaliteit?
Aan de veda hutbesi.
pi_164733052
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 14:20 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Aan de veda hutbesi.
het gaat er imHo in islam niet zo zeer om je loyaliteit naar de veda hutbesi/kuran/sunna, maar eerder hoe vertaal jij die loyaliteit in je leven? dus wat zijn je daden? hoe heb ik de islamitische bronnen onderdeel kunnen uitmaken van mijn dagelijkse leven?
als jij in die vertaling net als isis ALLE moslims tegen je hebt gekeerd en in het geval van de Gulenisten ALLE turken die geen onderdeel zijn van de sekte, tegen je hebt gekeerd, dan zou je je op zijn minst achter de oren moeten krabben of je wel goed bezig bent.

dus ik kan zeggen dat ik je mening in theorie deel maar niet in de praktijk.

maar genoeg off topic. ik stop ermee :X
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_164733083
quote:
99s.gif Op zondag 21 augustus 2016 14:29 schreef Slayage het volgende:

[..]

het gaat er imHo in islam niet zo zeer om je loyaliteit naar de veda hutbesi/kuran/sunna, maar eerder hoe vertaal jij die loyaliteit in je leven? dus wat zijn je daden? hoe heb ik de islamitische bronnen onderdeel kunnen uitmaken van mijn dagelijkse leven?
als jij in die vertaling net als isis ALLE moslims tegen je hebt gekeerd en in het geval van de Gulenisten ALLE turken die geen onderdeel zijn van de sekte, tegen je hebt gekeerd, dan zou je je op zijn minst achter de oren moeten krabben of je wel goed bezig bent.

dus ik kan zeggen dat ik je mening in theorie deel maar niet in de praktijk.

maar genoeg off topic. ik stop ermee :X
Al 90% van Turkije tegen je is gekeerd heb je wel een probleem iig.
pi_164749329
90% Van Turkije weet of niet beter dan wat ze elke dag via de staatsmedia krijgen voorgeschoteld of is van oudsher al niet zo'n fan van Gulen (want moslim) of is bang om zelf de pineut te zijn.

Een hoog percentage zegt niets over de schuld van iemand. Feiten in de vorm van tastbaar bewijs wel.
pi_164749802
quote:
Need for transparency the main lesson from coup attempt, says ex-president

One of the most pressing lessons Turkey must learn from the failed July 15 coup attempt is the need and importance of transparency for a democracy, former Turkish President Abdullah Gül told the Hürriyet Daily News on Aug. 21.

As the former president of Turkey, who also served as prime minister and foreign minister in Justice and Development Party governments, how would you describe what happened in Turkey on July 15?


It has been now more than a month since July 15, when 240 people, the majority of them civilians, were martyred, more than 2,000 wounded were by a group of army personnel, parliament was bombed and cities across the country were terrorized by low-flying jets. The Turkish people immediately took to the streets, squares and highways and thwarted the coup attempt. In spite of the high polarization and deep political divisions we had witnessed previous to the coup attempt, President Recep Tayyip Erdoğan, the government, the social democrat main opposition party, the nationalist movement and the pro-Kurdish opposition, supported by the trade unions, NGOs, business associations and media are now in full solidarity for democracy. Their multimillion rally on Aug. 7, where I was also present, was not only the grand finale of nightly rallies in 81 provinces, but was also a milestone of Turkish democracy, raising my optimism.

When you served as president of Turkey, did you ever see a risk of a coup d’état in your country?

When I was in office until two years ago, I had been asked several times if there was any possibility for a coup d’état in Turkey. My simple and sincere answer was always the same: “It was out of the question.”

I had never thought that, in today’s world, a group of military personnel out of command and control would dare to stage a coup in Turkey. I would have seen such a possibility as an anomaly. Yet, the coup attempt on July 15 proved me wrong to some extent. However, the immediate and spectacular failure of this assault on our democracy justified my confidence in my people’s wisdom in their protection of democracy. The failure of the plot also justified my trust in the maturity and strength of our democratic institutions: the parliament, political parties, media and civil society, which heroically resisted the coup attempt.

What was the reason for your confidence, or was this over-confidence?

The main reason for my confidence is the resilience of Turkish democracy; our democratic legacy that is more than a century old. This legacy had culminated in the popular success of the comprehensive political and economic reforms implemented since 2002 and during the accession negotiations with the EU with the purpose of upgrading and consolidating our democracy. Those responsible for last month’s assault on democracy failed to see this fact.

How would you portray and analyze those who were behind the coup attempt and their intentions?

The statements of the culprits and the documentation clearly signal that most of these criminals belong to the Fethullah Gülen movement. This group is a byproduct of post-Cold War traumas and vacuums. Although it [prevented] to be a civil society movement for decades, it is now apparent that it was originally devised to be a clandestine political organization and ended up spilling the blood of innocent people. This secretive organization exploited the atmosphere of freedom in Turkey. It abused democratic institutions, seduced and wasted thousands of innocent young people and took advantage of the naivety of some philanthropists, fuelled careerist ambitions and infiltrated state organs from the army to the judiciary and civilian life for Machiavellian purposes. They deliberately disguised all their wrongdoings under their so-called divine, superior, final goals.

What is the main lesson one should learn from this episode?

Out of the many lessons we should draw from this episode, one is the importance of transparency for a democracy. Traditional definitions of democracy need to be complemented and enhanced with an element of “transparency.” The democratic credentials of those who pursue hidden agendas in a non-transparent manner should be questioned. On the other hand, it is a vital duty for democratic forces all over the world to safeguard their credibility and solidarity against sly assaults on democracy. Democratic forces should be keen on not creating any political and ideological vacuums to be filled, or pretexts to be used by non-transparent structures poised for violence, be they religious-ethnic extremists, xenophobic demagogues or terrorists and criminals like the plotters in Turkey.

Any other lessons?

The experience of July 15 should also be a lesson to Kurdish political movements in Turkey to get rid of the yoke of the PKK [outlawed Kurdistan Workers’ Party], another non-transparent terrorist organization, and establish themselves as fully transparent and democratic forces.

How do you consider EU-Turkey relations after the failed coup attempt?

The coup attempt is yet another signal that Turkey and the EU should have continued the accession process sincerely. Therefore, we should point our fingers at those who blocked the membership negotiations between Turkey and the EU on the basis of trivial matters as well. If only they had ceased their short-sighted approach and let the process go on smoothly, this would have further upgraded Turkey’s social, political and judicial standards, including civilian-military relations.

Do you think that the disappointment expressed by the Turkish leadership at the positions of the United States and the Europeans vis-à-vis the coup attempt was justified or was it somewhat out of proportion?

Indeed, it is regretful that many of our allies and friends in the U.S. and Europe made a strategic mistake by failing to understand the situation properly. Many of them succumbed to subjective or secondary, if not irrelevant, elements rather than taking a long-term-oriented and strategic approach toward Turkey. Like many fellow citizens, I was also expecting our allies and friends to take stronger and more principled positions on the side of democracy and the elected government, in tune with the sentiments of the Turkish people in the streets resisting the plotters. Whether they are in favor or not of certain policies and practices of the current government, they had to reject the coup attempt without any hesitation.

This would have provided Western democracies with the necessary credibility and leverage to make their opinions, concerns or suggestions heard and responded to better in Turkey.

Is there a better understanding now?

I am now relieved to see that that many, except some populists or misguided politicians, are gradually rectifying their rhetoric, positions and actions responding to Turkey’s calls.

Of course, more is expected. U.S. Vice President [Joe] Biden’s visit to Ankara this week will be essential in this regard.

How will Turkey recover from the traumatic effects of the coup attempt?

An unprecedented atmosphere of national unity and reconciliation now reigns in Turkey as a reaction to the coup attempt. This should be followed by a righteous application of the measures required by the extraordinary circumstances in a lawful and proportionate manner. Such a new atmosphere could be an opportunity to conceive a refreshed vision of a more predictable democracy based on our universal common values and ideals. Doing so would place Turkey in the new orbit in the 21st century that it deserves. Once, and hopefully very soon, the measures required by the extraordinary circumstances fulfill their mission and normality is restored, a forward-looking approach should be adopted. A new vision envisaging a further upgrading of our democracy and freedoms, the rule of law, inserting more transparency and streamlining civil-military relations could be reflected in a long-awaited modern constitution with all the check and balances in place. A refocus on serious reforms in the economy and education and environmental, scientific and cultural policies at a national level should accompany a political recovery.

As a former foreign minister, do you think the post-July 15 circumstances will have any effects on Turkish diplomacy?

I am very pleased to see that Turkey is already benefiting from the new atmosphere to retake and energize her traditional problem-solving role in the region. This was actually the characteristics of AK Party governments with regard to regional issues, which are now more burning and urgent.

http://www.hurriyetdailyn(...)103080&NewsCatID=341
August/22/2016
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_164758116
CHP is de grootste oppositie partij in Turkije

quote:
Turkey could become either more democratic or more authoritarian: CHP's Tezcan

While there is an opportunity for Turkey to evolve into a consolidated democracy, it is also at risk of sliding into authoritarianism, according to a spokesperson of the main opposition. ‘The climate of dialogue could lead us to more democracy, but we aren’t underestimating the risks,’ says Bülent Tezcan, a deputy chair of the CHP

The climate of dialogue that has emerged following the July 15 coup attempt could lead Turkey toward a consolidated democracy, said Bülent Tezcan, deputy chair of the opposition Republican People’s party (CHP).

But the risk of a slide into authoritarianism is there as well, according to Tezcan, who said the CHP was not underestimating the risks.


Tell us how the CHP is approaching the post-coup climate of dialogue.

We are approaching it in terms of a healthy democracy in which different views can be debated and where you do not have polarization.

The most important characteristic of democracy is to reach consensus within debates.

Turkey had entered a heavy climate of polarization before July 15. The polarization in politics prevented effective work; we were having difficulty at meeting on common points.

Politics turned into a platform creating problems instead of a platform to solve problems.

July 15 has proved to be an important turning point. The coup plotters hoped to make use of the polarization. Looking at Turkey, they saw half of the nation burning the bridges with the government while that government had declared the other half which did not vote for it as an enemy. The plotters thought there was an unbridgeable contradiction between the two and said, “If we were to resort to undemocratic methods, that other half will support us.”

They saw this polarized environment as a guarantee to their success. But both the government and the opposition stood against the coup, which disrupted the game plan of the coup plotters. The coup failed because of the culture of compromise.

Where is this climate is headed?

We said there are three phases after the coup, finding those responsible, normalization and democratization. We are hoping this climate will take us on a path where we can build a strong democracy.

If we cannot succeed in this endeavor, it will prove very easy to slide toward polarization again. In order to avoid that, we need to turn this climate of compromise into an opportunity in a very fast way by moving toward more democracy.

Can you tell us how the work is proceeding at the commission that was established in parliament?

We started work on a mini-constitution package. The main target is to reach a consensus on the judiciary. We have seen something during the work of the two commissions that was previously established on the constitution: when we try to go on prioritizing the points we disagree on, that takes us nowhere. Then we have to look where we can agree. What is the priority area? We saw that the problem of the judiciary is a burning priority.

I have to say that there is one party [pro-Kurdish Peoples’ Democratic Party – HDP] missing. All parties in parliament should be in this commission. But the opportunity is still not missed.

At any rate, we have the impression that we can reach an outcome. We have decided on certain principles. We want the parliament to be much more effective in the [composition] of judicial organs. We agreed on the need, for example, to have a system that will prevent the institutions in the judiciary from being divided into camps, a system that will secure the independence of the judiciary. Following the agreement on the principles, we will start working on the details and in the end, we will come up with a new HSYK [High Council of Judges and Prosecutors] and court system. We have started from an optimistic point and we hope to continue this optimism. But this optimism does not mean we are underestimating the risks.

Do you think the government seems to have taken lessons from the past? What is the reason for your optimism?

Looking at signs and dialogue, we see a sense of having learned from the past. But what will be the outcome of these lessons? Will we end up setting up a democratic institution open to checks or will that make the government more introverted? In other words, will they end up saying, “We shared the power with this group, who then turned against us, so now let’s not share power and just accumulate it in one hand.”
This process could lead to both points.

As of now, you can’t tell which way this process will go?

From the point of the mini-constitution commission, we have attained a common working language. But we would be making a mistake if we were to make our conclusions looking to just the workings of the commission. Look at the implementations of the state of emergency, for instance. From day one, we said there was no need for a state of emergency.

How is the CHP planning to continue from now on?

We want this climate of dialogue to continue. But that does not mean there is no room for debate. We said no to the state of emergency. But it passed through parliament. Now we are following the implementation. There are five decrees by the power of law [KHK]. Some of them stipulate permanent changes in terms of the structuring of the state, like the one on the army. These permanent changes need to be done by law, not by the KHK. We told the government that we were ready to provide support in parliament to talk about them. The restrictions on fundamental freedoms, long detention periods are not practices that are in conformity with the climate that averted the coup.

The KHKs need to be debated in the parliament. The government needs to cease seeking to make the changes it wants via the KHK.

Some might think that the government is using the CHP; it cooperates when it suits its interests and abstains from doing so when it does not.

Consensus building does not mean surrender. It’s not like we accept everything the government says for the sake of not spoiling the climate. In the past, there was a rhetoric of contention which made it difficult to meet on a framework. Today, the doors of dialogue are open. But we are not delusional. We are not underestimating the risks. There is a window of opportunity for this process to evolve into a consolidation of democracy. But there is also the risk of this process evolving into authoritarianism. We see mixed signals coming from the government. In the past, some governments have seen such crises as an opportunity for authoritarianism. The way to stop that is to keep the lines of communication open.

There is fear that the purges that have started against the Fetullahist Terror Organization (FETÖ) will also target other dissidents.

That’s why we underline the importance of the law. Another issue we underline is the state’s encouragement of snitching. Some of the practices could lead to a witch hunt. Sending your children to a specific school should not be sufficient reason to be the subject of investigation.

Do you think there is a currently witch hunt?

We feel that this is getting out of control. When you look at the numbers, you can’t say all of them are member of the terror organization. It might be too soon to say there is a witch hunt, but we are on a dangerous course; we see detentions just because of some social media postings. We relate our concerns to the government, and they do accept that there are deviations from some to time.

Do you think your criticism is having an impact, or is it falling on deaf ears?

We need to wait a little bit more to see the results.

Is your constituency happy with your compromise stance with the government?

It’s not just the CHP; the AKP constituency is also happy about this climate.

But CHP voters were absent from the so-called democracy demonstrations that have taken place throughout the month.

Everybody was on the street the first night, including CHP voters. But afterwards these demonstrations turned into rallies of a political party, so our voters preferred not to go.

There are rumors that some within the party are unhappy with the CHP standing next to the AKP.

Some might be wanting us to display a combative rhetoric. Some might want us to accuse the government over and over again saying, “It was you who joined hands with the [Gülenist] brotherhood; it was you who placed [Gülenists] in important places. Hearing that might please some of our constituency. But the issue is not saying what pleases [some people] but saying something that can bring about results.

What is your view about the Western reaction to the coup?

We expected a clearer stance. They should have first stood in a clear way against the coup and then voiced their concerns. Unfortunately, they first voiced their concerns and then voiced their stance against coups.

Why so?

They all have certain expectations as far as this region is concerned. Perhaps they waited to get a certain position.

What will your approach be? Are you planning to reach out to the world to explain your case?

Turkey’s orientation has been toward the West. This is not a geographical orientation; it is about modernization. Turkey’s Westernization will continue. We will be talking with our interlocutors and this is what we will say: Turkey is a democratic country, a country that wants its democracy consolidated. Turkey’s position within the West is not something that can be easily disrupted. We want to consolidate Turkish democracy and we want the support of the West.

Do you have some resentment or anger toward the West?

There is no sense in having emotional stances in international relations.

http://www.hurriyetdailyn(...)103083&NewsCatID=338
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_164758325
erdogan go :')

Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_164759981
Maken jullie hier nog steeds het ruzie?
pi_164761519
hoe stop je een colonne pantservoertuigen? nieuwe beelden avond van de coup

https://www.facebook.com/trthaber/videos/1279897528695262/
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  maandag 22 augustus 2016 @ 15:24:56 #24
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_164762629
quote:
99s.gif Op maandag 22 augustus 2016 14:12 schreef Slayage het volgende:
hoe stop je een colonne pantservoertuigen? nieuwe beelden avond van de coup

https://www.facebook.com/trthaber/videos/1279897528695262/
Hadden ze maar gas bij gegeven.
pi_164762974
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 15:24 schreef PLAE@ het volgende:

[..]

Hadden ze maar gas bij gegeven.
:').
pi_164770423
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 15:53 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Er staat niets nieuws in die cables. Vooral veel zorgen van Kemalisten die worden opgevangen door Amerikaanse diplomaten.

Ja, deze mensen zijn afgestudeerd van universiteiten van Gülen sympathisanten en zijn toen legerofficier, advocaat, rechter, politie-agent, schooldirecteur, etc geworden. Wat hadden ze dan na hun studie moeten doen, brood bakken? Met die zelfde gedachte zou je kunnen zeggen dat Kemalisten, Erdofielen zijn geïnfiltreerd in de Nederlandse samenleving, al zal het percentage bij de laatste groep wel meevallen.

Wil je zeggen dat de AIVD een stelletje prutsers is en niet weet wat voor soort beweging Hizmet is?
Het AIVD-onderzoek werd in 2008 uitgevoerd. Destijds was Gülen hooguit een geheimzinnige man; na 2011 bleek zijn ware aard pas.

Gülenisten zijn idd heel erg hoog opgeleid. Bovendien zijn ze uit het goede hout gesneden. Ik vind het ook knap hoe jij je hier in je eentje staande houdt. Dat maakt deze oorlog tussen Gülen en Erdogan ook zo zonde. Deze is wederzijds destructief. Erdogan behaalt slechts een pyrrusoverwinning. Ik ben opgelucht dat Erdogan wint, maar deze oorlog had nooit plaats mogen vinden. Al helemaal niet op dit moment. Eeuwig zonde.

Ik hoop dat Gülen plaats maakt voor een nieuw gezicht. Als deze opvolger zijn excuses aanbiedt, de beweging transparant maakt, geen examenfraude pleegt, machtsmisbruik uitbant en zich concentreert op het kweken van een gouden generatie voor heel Turkije, is Erdogan wel zo pragmatisch om vrede te sluiten. Als dit niet heel snel gebeurt, zie ik het nooit meer goed komen met de beweging.

Ik ben razend benieuwd hoe jij de toekomst van Hizmet voor je ziet.

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 16:03 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Voor diegenen die Kadir Misiroglu serieus nemen en als bron aandragen:


"De echte naam van Shakespeare was Seyh Pir en hij was een verborgen moslims"

_O-
Een rapport van de geheime inlichtingendienst uit 1971 meldt hetzelfde als Hüsrev Altinbasak.
pi_164772996
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 21:03 schreef Bilge het volgende:

[..]

Het AIVD-onderzoek werd in 2008 uitgevoerd. Destijds was Gülen hooguit een geheimzinnige man; na 2011 bleek zijn ware aard pas.

Gülenisten zijn idd heel erg hoog opgeleid. Bovendien zijn ze uit het goede hout gesneden. Ik vind het ook knap hoe jij je hier in je eentje staande houdt. Dat maakt deze oorlog tussen Gülen en Erdogan ook zo zonde. Deze is wederzijds destructief. Erdogan behaalt slechts een pyrrusoverwinning. Ik ben opgelucht dat Erdogan wint, maar deze oorlog had nooit plaats mogen vinden. Al helemaal niet op dit moment. Eeuwig zonde.

Ik hoop dat Gülen plaats maakt voor een nieuw gezicht. Als deze opvolger zijn excuses aanbiedt, de beweging transparant maakt, geen examenfraude pleegt, machtsmisbruik uitbant en zich concentreert op het kweken van een gouden generatie voor heel Turkije, is Erdogan wel zo pragmatisch om vrede te sluiten. Als dit niet heel snel gebeurt, zie ik het nooit meer goed komen met de beweging.

Ik ben razend benieuwd hoe jij de toekomst van Hizmet voor je ziet.

[..]

Een rapport van de geheime inlichtingendienst uit 1971 meldt hetzelfde als Hüsrev Altinbasak.
wat een naiviteit om een dergelijke beweging nog een nieuwe kans te geven. het was al minimaal 2 decennia bekend dat gulen en zijn sekteleden waren doorgedrongen tot veel instituties in Turkije. Doen alsof erdogan en de akp geen blaam treft is typisch het eigen straatje proberen schoon te vegen, de akp en erdogan treft net zoveel blaam om met deze organisatie in zee te zijn gegaan om macht te verkrijgen. maar dat hoor je akp'ers nauwelijks doen, die bagatelliseren natuurlijk de invloed van gulen die ze hebben aangewend
pi_164774446
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 22:24 schreef Capi het volgende:

[..]

wat een naiviteit om een dergelijke beweging nog een nieuwe kans te geven.
Gülenisten zijn ondernemend en hoogopgeleid. Binnen de media, politiek en geheime inlichtendienst hebben ze veel kennis, ervaring en een breed netwerk. Hun vijandschap is kostbaar en hun vriendschap is waardevol. Je kunt wel als een primitieve barbaar wraak eisen, maar pragmatisch bezien zijn alle betrokkenen gebaat bij vrede (uiteraard onder bepaalde voorwaarden om herhaling te voorkomen). Als er geen vrede komt verspilt Turkije haar geld en tijd aan een oorlog zonder opbrengst. Dat geld en die tijd kunnen we beter besteden aan zinvollere zaken.
quote:
het was al minimaal 2 decennia bekend dat gulen en zijn sekteleden waren doorgedrongen tot veel instituties in Turkije.
Dit was al 4 decennia bekend. Niettemin werd dit gerechtvaardigd doordat Kemalisten met hun rigide opvattingen gelovigen uit machtcentra hielden. Als Kemalisten wat meer naar de samenleving zouden hebben geluisterd, was Gülens achterban nooit zo hard gegroeid. Gelukkig erkennen Kemalistische opiniemakers dit ook.
quote:
Doen alsof erdogan en de akp geen blaam treft is typisch het eigen straatje proberen schoon te vegen, de akp en erdogan treft net zoveel blaam om met deze organisatie in zee te zijn gegaan om macht te verkrijgen. maar dat hoor je akp'ers nauwelijks doen, die bagatelliseren natuurlijk de invloed van gulen die ze hebben aangewend
Dit doe ik nergens. En Erdogan heeft zijn fout erkend en op tv nederig excuses aangeboden.
pi_164777004
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  dinsdag 23 augustus 2016 @ 06:52:37 #30
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_164778492
Tegen beter weten in blijf ik toch bij elke nieuwe post dit topic checken of het grote onwrikbare bewijs nu eens geleverd is.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 23 augustus 2016 @ 06:55:44 #31
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_164778498
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 06:52 schreef nixxx het volgende:
Tegen beter weten in blijf ik toch bij elke nieuwe post dit topic checken of het grote onwrikbare bewijs nu eens geleverd is.
Welk bewijs? :?
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 23 augustus 2016 @ 07:17:24 #32
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_164778551
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 06:55 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Welk bewijs? :?
Het bewijs dat Gulen achter de coup zit natuurlijk.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_164780285
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 07:17 schreef nixxx het volgende:

[..]

Het bewijs dat Gulen achter de coup zit natuurlijk.
Ik weet niet of je nu gewoon wat naïef bent of een grapje maakt. Inmiddels zijn we 60 topics verder, wat denk je zelf? :P

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf liever 10x naïef dan dat ik een corrupte dictator steun in zijn kruistocht tegen mensen wiens enige schuld is het hebben van sympathie voor een stroming die Islam combineert met het belang van opleiding en tolerantie.

God behoede mij dat ik mij straks niet kan verantwoorden in Mahkeme-i Kubra (rechtbank tegenover God) . Ik kan in ieder geval zeggen dat ik zou zijn bedrogen door iemand die mij de Islam als tolerante en vredelievende godsdienst leerde kennen waarin opleiding een belangrijke factor speelt. Ik zou niet in de schoenen willen staan van diegenen die moeten verantwoorden waarom ze achter een corrupte dictator stonden en hem hebben geholpen om vrome en vredelievende moslims te onderdrukken zonder enige vorm van bewijs.
  dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:11:53 #34
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_164780577
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 09:55 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ik weet niet of je nu gewoon wat naïef bent of een grapje maakt. Inmiddels zijn we 60 topics verder, wat denk je zelf? :P

Ben niet naief, en denk ook niet dat het bewijs er is, anders was het al wel uitvoerig gepresenteerd. Misschien komt het nog, ik wil geen uitspraken doen over de persoon Gulen of zijn plannen. Ik constateer alleen dat er nog geen bewijs gepresenteerd is.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:33:35 #35
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_164780969
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 10:11 schreef nixxx het volgende:

[..]

Ben niet naief, en denk ook niet dat het bewijs er is, anders was het al wel uitvoerig gepresenteerd. Misschien komt het nog, ik wil geen uitspraken doen over de persoon Gulen of zijn plannen. Ik constateer alleen dat er nog geen bewijs gepresenteerd is.
Het enige 'bewijs' dat men heeft zijn de bekentenissen van de coup-plegers. Maar ga zelf maar na hoe betrouwbaar je dat acht.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_164785688
in het westen denken velen dat turkije bergafwaarts gaat. in turkije denkt de consument daar heel anders over. na de coup is het consumenten vertrouwen gewoon omhoog gegaan :D

quote:
Turkish consumer confidence increases sharply after coup attempt

Turkey consumer confidence rose by 11.1 percent in August from the previous month, data from the Turkish Statistics Institute (TÜIK) showed on Aug. 23.


The index was 74.44 in August, up from 67.03 in July, according to official data.

The index hit a six-year low of 58.52 last September, but has since recovered somewhat, even after the failed coup attempt.

Households turned optimistic about the general economic situation for the next 12 months, with the general economic situation expectation index increasing from 89.82 in July to 101.95 in August, according to the results of the TÜIK survey, made in cooperation with the Central Bank.

The household financial situation expectation index also increased by 6.6 percent compared to the previous month, becoming 94.19 in August.

More consumers also expect a decline in unemployment rates and they seemed to be less pessimistic about their saving prospects.

The latest figures were the highest since November 2015, following the parliamentary election, when the consumer confidence index rose to its highest level since April 2014, when it jumped 22.9 points from October 2015 to 77.15.

http://www.hurriyetdailyn(...)103143&NewsCatID=344
August/23/2016
quote:
The challenge of convincing Europe on FETÖ

Europeans are having tremendous difficulty understanding the threat of the Fethullahist Terrorist Organization (FETÖ).

How can they not, when some of us in Turkey were shocked to see how far the Gülenists went in infiltrating the state?

I was personally not convinced when the National Security Council (MGK) decided to formally name the Gülenists as the “FETÖ/Parallel State Structure (PDY)” and declare them an armed terrorist organization in its meeting in May earlier this year.

“The PDY will be treated and tried [the same] as the [outlawed Kurdistan Workers’ Party] PKK,” President Recep Tayyip Erdoğan had said at the time.

I thought back then that the government was in a power-struggle war, not in armed contention with the Gülenists. It was like former friends now turned enemies settling accounts between themselves, with simple citizens just bystanders.

I thought it was an exaggeration to call the Gülenists a terrorist organization, let alone treat them as an armed group. I thought Erdoğan’s anger stemmed from the December 2013 corruption allegations.

This is most probably what the Europeans have also been thinking: “Erdoğan is angry not because Gülenists are terrorists but because they revealed the dirty business of the government and especially Erdoğan’s family.” Since he is by far the most disliked figure in the West, there was a sense of “well, he deserves it.”

And when the coup took place, no one in Europe could believe it. Let’s face it, we in Turkey thought the era of coups had ended. A lot of people could not believe their eyes, and just as some in Turkey (a tiny minority) thought the coup attempt may have been orchestrated by Erdoğan himself, many in Europe did not hesitate to believe the same. Saying the coup was staged by Erdoğan himself is as ridiculous as saying the 9/11 attacks were staged by the Americans themselves in order to attack Afghanistan.

The difference here is that Erdoğan became a victim of his own making. He has interfered so much in Turkey’s political and economic system (like weakening the independence of the judiciary, micro-managing the economy, oppressing the media and dissenting views) that he himself helped the creation of an image of Turkey as an undemocratic third-world country, where a strong leader can orchestrate a coup against himself.

Following their initial reactions to the coup attempt, which will be remembered as shameful, Europeans are now slowly realizing that Turkey survived a tremendous threat on the night of July 15.

But there are still suspicions about the culprits of the coup attempt. As a result, Europe should ask this question: How is it that the opposition, especially the main opposition Republican People’s Party (CHP), which has never been on the same page as the government on any issue whatsoever, has not voiced any skepticism about the culprits? Have they heard any other theories coming from the opponents of the ruling Justice and Development Party (AKP) pointing to anyone other than the Gülenists?

Even if Europeans become persuaded that the coup was staged by Gülenists, it is still going to prove extremely difficult to convince them that the current purge is not just about punishing the coup plotters but also about cleansing state structures of an illegal organization.

Erdoğan and the government already suffer from a credibility problem. Whatever explanation they make risks falling on deaf ears if the post-coup attempt purge continues in the form of a witch hunt, targeting those who have no link to FETÖ whatsoever.

http://www.hurriyetdailyn(...)103125&NewsCatID=412
August/23/2016



[ Bericht 9% gewijzigd door Slayage op 23-08-2016 14:26:00 ]
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_164795409
Natuurlijk, alles gaat volgens plan volgens de Turken. Eerst Europa infiltreren met goedaardige, vredelievende moslims en die dan op een bepaald moment gaan vervangen door vijandige die de échte islam volgen. Net zoals met imams gebeurt.
De vraag is in hoeverre de Gulenisten het spel meespelen.
pi_164795768
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 20:41 schreef Loekie1 het volgende:
Natuurlijk, alles gaat volgens plan volgens de Turken. Eerst Europa infiltreren met goedaardige, vredelievende moslims en die dan op een bepaald moment gaan vervangen door vijandige die de échte islam volgen. Net zoals met imams gebeurt.
De vraag is in hoeverre de Gulenisten het spel meespelen.
Tot dat Europa geen Europa meer is maar deel gaat uitmaken van het machtige Ottomaanse Rijk.
pi_164796040
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 07:17 schreef nixxx het volgende:

[..]

Het bewijs dat Gulen achter de coup zit natuurlijk.
Ik had mijn interesse een beetje verloren in dit onderwerp, ging er vanuit dat Atak dat al lang en breed aangeleverd zou hebben. Beetje jammer.
pi_164796185
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 20:54 schreef xaban06 het volgende:

[..]

Tot dat Europa geen Europa meer is maar deel gaat uitmaken van het machtige Ottomaanse Rijk.
Zoiets zal het plan zijn.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:08:33 #41
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_164796237
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 20:41 schreef Loekie1 het volgende:
Natuurlijk, alles gaat volgens plan volgens de Turken. Eerst Europa infiltreren met goedaardige, vredelievende moslims en die dan op een bepaald moment gaan vervangen door vijandige die de échte islam volgen. Net zoals met imams gebeurt.
De vraag is in hoeverre de Gulenisten het spel meespelen.
Je denkt dus dat Gulen en zijn aanhangers plus Erdogan en zijn aanhanges dit alles voor de show doen en als gemeenschappelijk doel hebben Europa te koloniseren en islamiseren.

Oké.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_164796268
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 21:08 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Je denkt dus dat Gulen en zijn aanhangers plus Erdogan en zijn aanhanges dit alles voor de show doen en als gemeenschappelijk doel hebben Europa te koloniseren en islamiseren.

Oké.
Ik denk wel dat er een plan achter zit vanaf het begin af aan. Die Gulenisten namelijk hebben een religie die helemaal niets met de islam te maken heeft. Dat is het eerste opvallende. Het tweede opvallende is wat er nu gebeurt: alle Gulenisten vervangen door Erdoganisten omdat zogenaamd alle Gulenisten terroristen zijn. Een bizarre wending waar meer achter moet zitten. Je ziet dat met imams hetzelfde patroon gevolgd wordt: eerst een lieve gematigde imam die niemand kwaad doet in een moskee zetten en die dan geruisloos vervangen door een haatimam.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 23 augustus 2016 @ 21:12:12 #43
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_164796336
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 21:09 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Ik denk wel dat er een plan achter zit vanaf het begin af aan.
Dat kan, er zijn redenen om dat te denken, maar ook daar is geen hard bewijs voor. Ikzelf denken dat Gulen de coupe veroorzaakt heeft, maar er geen directe opdracht toe heeft gegeven. Zo sneaky is ie wel. Het komt Erdogan goed uit.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_164802883
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 21:09 schreef Loekie1 het volgende:

Je ziet dat met imams hetzelfde patroon gevolgd wordt: eerst een lieve gematigde imam die niemand kwaad doet in een moskee zetten en die dan geruisloos vervangen door een haatimam.
waar de neuk haal jij je "informatie" vandaan meisje?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_164802929
die nederlanders ook :P

quote:
Turkse minister in Den Haag: 'We houden ons keurig aan mensenrechten'

Er is geen enkele reden voor Nederland om Turkije de les te lezen over mensenrechten. Het land opereert bij het vervolgen van de mogelijke daders van de staatsgreep op 15 juli binnen de kaders van de wet.


Dat zei de Turkse minister van Economische Zaken, Nihat Zeybekçi, vandaag bij een bezoek aan Den Haag, waar hij ondermeer minister Lilianne Ploumen ontmoette. 'Turkije is geen land dat gewaarschuwd hoeft te worden over mensenrechten,' aldus Zeybekçi. 'De coupe was een aanval op de mensenrechten waar wij juist voor vechten.'

Eerder zei dezelfde bewindspersoon tijdens een bijeenkomst in Turkije nog dat de daders van de staatsgreep minder dan honden zijn die zullen 'smeken om hun executie'. Volgens Zeybekçi zijn die woorden verkeerd uitgelegd. 'Ik wilde alleen maar zeggen dat niemand er voor zal kiezen om in een kleine cel de rest van zijn leven door te brengen.'

Minister Ploumen van Economische Zaken liet in een schriftelijke verklaring weten dat ze Turkije oproept de mensenrechten te respecteren. Ook heeft ze tegen Zeybekçi gezegd dat Turkse fricties niet naar de Turks-Nederlandse gemeenschap geëxporteerd moeten worden.

Zeybekçi reageerde verbaasd op dat statement. Volgens hem heeft Ploumen niet gesproken over mensenrechten. 'Minister Ploumen heeft gezegd dat ze er van overtuigd is dat Turkije binnen de kaders van de wet opereert.'

De Turkse minister hield zich ook op de vlakte over de spanningen in Nederland. Hij zei dat er volgens hem geen bedreigingen plaatsvinden tegen Gülenaanhangers in Nederland. Volgens hem zijn sympathisanten van Fethullah Gülen, de geestelijke die volgens de Turkse autoriteiten achter de coupe van juli zat, niet automatisch terroristen. 'Natuurlijk niet. Dat moet eerst bewezen worden door een rechter.'
Misvattingen
Lees ook

Turkije heeft zijn ambassadeur uit Wenen teruggetrokken om de 'betrekkingen met Oostenrijk onder de loep te nemen'. Dat heeft de Turkse minister van Buitenlandse Zaken Mevlut Cavusoglu maandag bekendgemaakt.

'De coupe van 15 juli was de grootste terroristische aanslag op een democratie uit de wereldgeschiedenis. De perceptie in andere landen is vaak totaal anders dan de realiteit. Ik ben hier om aan onze vrienden de positie van Turkije uit te leggen.'

Zeybekçi zei er op te rekenen dat de relaties tussen Nederland en Turkije goed blijven.

De afgelopen weken toonden de EU en VS zich gealarmeerd over de mensenrechten in Turkije. In de nasleep van de coupe zijn talloze militairen, ambtenaren, journalisten en leraren aangehouden wegens mogelijke banden met de coupeplegers. Ook overweegt Turkije om de doodstraf weer in te voeren.
quote:
European Parliament rapporteur visits CNN Türk to hail media's role in thwarting coup attempt

Kati Piri, the rapporteur of the European Parliament on Turkey, has begun her two-day trip to the country by visiting the Ankara office of CNN Türk to hail the role of the broadcaster on the night of July 15 in thwarting the military coup attempt.


"It's the first stop in Ankara because of what you went through here at CNN Türk on July 15," Piri said during her meeting with CNN Türk's Ankara bureau chief Hande F?rat on Aug. 23.

F?rat's interview with President Recep Tayyip Erdogan through the FaceTime application of her mobile phone in the critical hours of July 15 changed the course of the coup attempt, as thousands of people subsequently hit the streets to stand against coup plotters upon Erdogan's call.

"We're here to show solidarity ... to show that we care and to show that we very much support you in maintaining democratic institutions. [The coup attempt] was not just an attack on the government, it was an attack on the people, on the free media. That's the reason for my visit," Piri added.

She also visited Deputy Prime Minister Mehmet Simsek and a number of non-governmental organizations on Aug. 23. On Aug. 24 she will visit parliament and Parliament Speaker Ismail Kahraman.

The Turkish government has strongly criticized the European Union and other European bodies, complaining that they did not display genuine support and were late to visit Ankara in the aftermath of the coup attempt.

August/23/2016


[ Bericht 12% gewijzigd door Slayage op 24-08-2016 00:41:19 ]
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_164803126
de amerikanen waren vandaag op bezoek in TR. ik vraag me af of ze een list hebben bedacht met de amerikanen om de uitlevering anders aan te pakken :P

quote:
Turkije heeft de Verenigde Staten dinsdag formeel om uitlevering van de geestelijke Fethullah Gülen gevraagd.

Dat laat het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken weten.

Het uitleveringsverzoek heeft geen verband met de mislukte staatsgreep in Turkije. De Turkse president Recep Tayyip Erdogan liet eerder weten Gülen te verdenken van betrokkenheid bij de coup.


"We kunnen bevestigen dat Turkije om uitlevering van Gülen heeft gevraagd", aldus het ministerie. Het verzoek van de Turken is gebaseerd op andere kwesties waar Gülen voor wordt gezocht. Het is echter niet duidelijk om welke kwesties het precies gaat.

De staatsgreep op 15 juli mislukte. Sindsdien zijn in Turkije duizenden vermeende aanhangers van Gülen opgepakt. Ook worden scholen, universiteiten en media die banden hebben met Gülens beweging gesloten.

Begin augustus vroeg Turkije al om uitlevering van Gülen aan de VS. Er werd toen in Turkije ook een arrestatiebevel uitgevaardigd tegen de geestelijke. Op 13 augustus vroeg de hoofdaanklager van Istanbul om Gülen in voorlopige hechtenis te nemen. De Amerikanen hebben echter altijd gesteld dat Turkije met bewijzen moeten komen.

Gülen dringt zelf aan op een internationaal onderzoek naar de gebeurtenissen in aanloop naar de gefaalde staatsgreep.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_164805343
quote:
15s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 00:30 schreef Slayage het volgende:

[..]

waar de neuk haal jij je "informatie" vandaan meisje?
Denk je dat zoiets geheim kan blijven?
  Trouwste user 2022 woensdag 24 augustus 2016 @ 08:52:15 #48
7889 tong80
Spleenheup
pi_164805644
De Turkse geheime dienst bespioneert Nederturken. Dat is zorgelijk, zeggen kenners.

Nederlandse Koerden, Alevieten en Gülen-aanhangers zeggen zeker te weten dat ze in de gaten worden gehouden. „Vaak staat er bij een demonstratie iemand te filmen of te fotograferen”, zegt Latif Tali, actief in de Koerdische beweging.

In Duitsland werken zesduizend agenten en informanten van de MIT, de Turkse inlichtingendienst. Dat cijfer kwam deze week naar boven vanuit de Duitse ’commissie stiekem’, die nu opheldering eist over de handel en wandel van de Turkse agenten. Deskundigen twijfelen er niet aan dat de MIT ook in Nederland werkt.

VVD-Kamerlid Han ten Broeke ziet duidelijke tekenen van inmenging van de Turkse inlichtingendienst. Toen vijf werknemers van de Turkse ambassade in Den Haag werden ontslagen, reageerde de zaakgelastigde Aykan met de woorden: „Wie veertig jaar heeft geïnfiltreerd, wordt vroeg of laat door onze diensten opgespoord.”

http://www.telegraaf.nl/b(...)gan_kijkt_mee__.html

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_164805741
Ik denk dat de Gulenisten zich vanaf nu vrij geruisloos laten vervangen. Zij spelen het spel mee. Die hele Gulenbeweging is namelijk nep. Wie echt op hun tellen moeten passen zijn de Turkse seculieren en journalisten.
Ik heb geen informatie van wie dan ook, maar we zullen zien of ik gelijk krijg of niet.
pi_164806860
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 08:18 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Denk je dat zoiets geheim kan blijven?
maw, wat is je bron?
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')