abonnement Unibet Coolblue
pi_164690421
Naar aanleiding van DIG / [Raspberry PI] Een veelzijdige miniPC #12, het is tijd om maar gewoon een apart topic te draaien voor de ADS-B feeder junkies nu het er meer dan een paar zijn in het RasPi topic. (En zo af en toe verdwaald in het luchtvaart topic.)

Voor degenen die minder bekend zijn, een stoomcursus ADS-B: Een "nieuw" protocol gebruikt in de luchtvaart om posities en andere stats van vliegtuigen te rapporteren. En wat blijkt nou, met een USB stick van vrij weinig ¤ kun je dat verkeer zelf opvangen, met als resultaat leuke plaatjes zoals dit:



Een soort van privé FlightRadar24 eigenlijk. :)

En wat je dan ook idd kunt doen als je zo'n setup hebt, is je verzamelde info aan FR24 (en anderen zoals FlightAware, PlaneFinder voeren. Als dank krijg je dan bij bv FR24 een gratis business account (kost normaal ¤50 per maand). *O*

Volg hier een verzameling Fok!kers die hier al een tijdje mee bezig zijn en hun daken en balkonnen hebben bedorven met rare (zelfgemaakte) antennes en waterdichte Raspberry Pi's. :+

(In een recente post kwam iemand met AIS wat het scheepvaart equivalent is van ADS-B, kunnen we misschien ook wel in dit topic opnemen.)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_164690701
Ik gebruik de radar van http://global.adsbexchange.com/VirtualRadar/desktop.html Hierop kan ik altijd zien wat er over vliegt :P Veel beter dan Flightradar24 en ik hoef zelf niet de prutsen.

[ Bericht 7% gewijzigd door sneakydesert op 19-08-2016 23:30:53 (Verkeerde link) ]
  vrijdag 19 augustus 2016 @ 23:26:08 #3
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_164695525
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 21:34 schreef sneakydesert het volgende:
Ik gebruik de radar van http://global.adsbexchange.com Hierop kan ik altijd zien wat er over vliegt :P Veel beter dan Flightradar24 en ik hoef zelf niet de prutsen.
Ik krijg alleen een 404 ;(
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_164695794
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 23:26 schreef Catch22- het volgende:

[..]

Ik krijg alleen een 404 ;(
Verkeerde link, moet http://global.adsbexchange.com/VirtualRadar/desktop.html zijn.
pi_164695961
Vandaag de RPi3 geprobeerd in te zetten maar deze deed het maar even. Krijg de boel niet meer aan de praat. De groene LED brandt ook niet dus ik denk dat ik een probleem heb met de MicroSD-kaart.
Nu draait de oude Pi dus weer.

De Spider is dus een mislukt project en heb ook geen zin om speciaal daarvoor een betere soldeerset te gaan halen.
Dus dan denk ik maar kiezen voor DIY-collinear, Ebay collinear of de FA-antenne.
En dan heb je ook nog de FA-stick en filter...
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 21:34 schreef sneakydesert het volgende:
Ik gebruik de radar van http://global.adsbexchange.com/VirtualRadar/desktop.html Hierop kan ik altijd zien wat er over vliegt :P Veel beter dan Flightradar24 en ik hoef zelf niet de prutsen.
In theorie interessante site inderdaad, maar gigantisch instabiel en werkt vrij brak.
pi_164717561
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 21:34 schreef sneakydesert het volgende:
Ik gebruik de radar van http://global.adsbexchange.com/VirtualRadar/desktop.html Hierop kan ik altijd zien wat er over vliegt :P Veel beter dan Flightradar24 en ik hoef zelf niet de prutsen.
Kun je daar ook een feed naar sturen?
En hoe ziet dan het backend eruit van je eigen ontvanger?
Do what you love, love what you do!
pi_164717654
Zo ziet mijn dekking eruit met een standaard afgeknipte antenne



Momenteel even offline omdat ik de wifi adapter ergens anders voor nodig had.
Do what you love, love what you do!
pi_164720276
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 21:06 schreef kree het volgende:
Kun je daar ook een feed naar sturen?
En hoe ziet dan het backend eruit van je eigen ontvanger?
Ja

Vandaag even bij de Action een grotere MicroSD-kaart gehaald (16GB Sandisk), opnieuw de boel geïnstalleerd en alles draait als een zonnetje. Vorige kaart was dus inderdaad de schuldige.

Nu bedenken wat ik aan de antenne en opstelling ga doen...
pi_164722787
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 22:47 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ja

Vandaag even bij de Action een grotere MicroSD-kaart gehaald (16GB Sandisk), opnieuw de boel geïnstalleerd en alles draait als een zonnetje. Vorige kaart was dus inderdaad de schuldige.

Nu bedenken wat ik aan de antenne en opstelling ga doen...
Mooi om een keer te proberen, kende die hele site niet.
Ben jij inmiddels over naar Piaware v3?

Ik had nog steeds problemen om fr24 tegelijk te draaien met de rest namelijk, er zal vast een oplossing komen, maar voor nu werkt het niet bij mij.

verder een idee en jat dit zo van tweakers met die sdr ontvanger kan natuurlijk veel meer als alleen adsb het zou ook een topictitel kunnen zijn als "[RTL-SDR] - blabla"

Maargoed voor nu heb ik het ook alleen gebruikt voor adsb next is ais maar nog geen tijd voor om dat verder uit te zoeken ;)
Do what you love, love what you do!
pi_164723033
Deze wil ik ook nog proberen, dat wil zeggen als de boel weer online is
http://www.virtualradarserver.co.uk/

Do what you love, love what you do!
pi_164723338
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 00:23 schreef kree het volgende:
Mooi om een keer te proberen, kende die hele site niet.
Ben jij inmiddels over naar Piaware v3?
Jup.
quote:
Ik had nog steeds problemen om fr24 tegelijk te draaien met de rest namelijk, er zal vast een oplossing komen, maar voor nu werkt het niet bij mij.
Bij mij werkt het prima als je inlogt (bijv. met Putty) en dan:
1sudo bash -c "$(wget -O - http://repo.feed.flightradar24.com/install_fr24_rpi.sh)"
pi_164723491
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 00:48 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Jup.

[..]

Bij mij werkt het prima als je inlogt (bijv. met Putty) en dan:
[ code verwijderd ]

ok raar bij wilde het niet werken, kreeg iets van al in gebruik melding oid.
Weet niet meer precies wat, maar zal die eens proberen morgen. Kijken of het lukt.
Do what you love, love what you do!
pi_164723630
zou dit wat zijn? die heeft een sma connector zo te zien, scheelt gekloot met verloopjes
https://www.amazon.de/Noo(...)ierte/dp/B01GDN1T4S/

Ben er al niet zo'n fan van hoe het nu op die stick zit, losse inplug verbinding, dat sma kun je vast draaien iig
Do what you love, love what you do!
pi_164724005
Vijf jaar geleden heb ik zelf een antennefilter/demodulator gemaakt om adsb signalen te ontvangen. De 1090 oscillator daarvan was totaal onvindbaar en heb ik uiteindelijk 30e voor betaald .. Tegenwoordig koop je daar 4 geïntegreerde USB receivers voor. Echt bizar, tevens tvp.
pi_164724295
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 01:01 schreef kree het volgende:
zou dit wat zijn? die heeft een sma connector zo te zien, scheelt gekloot met verloopjes
https://www.amazon.de/Noo(...)ierte/dp/B01GDN1T4S/

Ben er al niet zo'n fan van hoe het nu op die stick zit, losse inplug verbinding, dat sma kun je vast draaien iig
Het is mij een beetje onduidelijk wat nou precies jouw situatie is en wat je wil.

Je hebt nou een Raspberry Pi met een Ebay DVB-T stick en een 10 meter aan kabel met SMA-connectors die je wil gebruiken om je antenne (die je nog niet hebt, of wil je de stick DVB-T antenne gebruiken?) op een betere/hogere plek te plaatsen?
pi_164724518
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2016 01:27 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Het is mij een beetje onduidelijk wat nou precies jouw situatie is en wat je wil.

Je hebt nou een Raspberry Pi met een Ebay DVB-T stick en een 10 meter aan kabel met SMA-connectors die je wil gebruiken om je antenne (die je nog niet hebt, of wil je de stick DVB-T antenne gebruiken?) op een betere/hogere plek te plaatsen?
Nou dat is nog een beetje de vraag 10m sma verlengkabel heb ik, evt zou ik die af kunnen knippen denk ik en op het standaard antennetje solderen, als ik dat via amazon bestel dan kan ik volgens mij zo alles koppelen zonder verloopjes aangezien er een antenne bij zit die ook sma is,

Eerste idee is om gewoon de standaard antenne op het dak te zetten
tweede is om er zelf eentje te maken
derde een andere antenne maken voor de freq van ais
:)

Haha hoop plannen, nu nog tijd vinden om ze uit te voeren.

editl ow vierde idee, m'n ma overhalen om een ethernet kabel naar zolder te leggen, dat is de lastigste nog hahaha

[ Bericht 4% gewijzigd door kree op 21-08-2016 01:46:24 ]
Do what you love, love what you do!
pi_164727072
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 00:23 schreef kree het volgende:
verder een idee en jat dit zo van tweakers met die sdr ontvanger kan natuurlijk veel meer als alleen adsb het zou ook een topictitel kunnen zijn als "[RTL-SDR] - blabla"

Maargoed voor nu heb ik het ook alleen gebruikt voor adsb next is ais maar nog geen tijd voor om dat verder uit te zoeken ;)
Ja noemde jij AIS een paar dagen geleden? Het begint met ADS-B idd, maar scope kan altijd groeien natuurlijk, we zien wel waar we terecht komen. :) Zelf heb ik al wat gespeeld met rtl_433 om de berichten van weerstation sensoren direct te ontvangen ipv via de hopeloos kutte WMR200 ontvanger.


quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 01:01 schreef kree het volgende:
zou dit wat zijn? die heeft een sma connector zo te zien, scheelt gekloot met verloopjes
https://www.amazon.de/Noo(...)ierte/dp/B01GDN1T4S/

Ben er al niet zo'n fan van hoe het nu op die stick zit, losse inplug verbinding, dat sma kun je vast draaien iig
Ik ken dit spul specifiek niet, maar wat ik wel opvallend vond was dat (met mijn beperkte testen weliswaar) deze 1090MHz-specifieke NooElect antenne http://www.nooelec.com/store/1090mhz-ads-b-antenna-3dbi-sma.html me minder goed ontvangst gaf dan een willekeurig nergens specifiek voor gemaakt antennetje dat ik een paar weken eerder al gekocht had.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_164728678
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 08:55 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Ja noemde jij AIS een paar dagen geleden? Het begint met ADS-B idd, maar scope kan altijd groeien natuurlijk, we zien wel waar we terecht komen. :) Zelf heb ik al wat gespeeld met rtl_433 om de berichten van weerstation sensoren direct te ontvangen ipv via de hopeloos kutte WMR200 ontvanger.
klopt

quote:
]

Ik ken dit spul specifiek niet, maar wat ik wel opvallend vond was dat (met mijn beperkte testen weliswaar) deze 1090MHz-specifieke NooElect antenne http://www.nooelec.com/store/1090mhz-ads-b-antenna-3dbi-sma.html me minder goed ontvangst gaf dan een willekeurig nergens specifiek voor gemaakt antennetje dat ik een paar weken eerder al gekocht had.
Het zal net zo zijn als die chinese meuk antennes voor wifi, heb er een aantal geprobeerd, sommige werken beter als andere.
Ongeacht wat ze erbij zetten aan dBi, maargoed dat weet je van te voren met die chinese zooi, het kost ook geen drol natuurijk.

Ben wel geneigd om toch die stick te bestellen, geen verzendkosten dus 30 euro valt wel mee.
Do what you love, love what you do!
pi_164730491
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 21:06 schreef kree het volgende:

[..]

Kun je daar ook een feed naar sturen?
En hoe ziet dan het backend eruit van je eigen ontvanger?
Geen idee, en zelf heb ik geen ontvanger.
pi_164730511
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 23:33 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag de RPi3 geprobeerd in te zetten maar deze deed het maar even. Krijg de boel niet meer aan de praat. De groene LED brandt ook niet dus ik denk dat ik een probleem heb met de MicroSD-kaart.
Nu draait de oude Pi dus weer.

De Spider is dus een mislukt project en heb ook geen zin om speciaal daarvoor een betere soldeerset te gaan halen.
Dus dan denk ik maar kiezen voor DIY-collinear, Ebay collinear of de FA-antenne.
En dan heb je ook nog de FA-stick en filter...

[..]

In theorie interessante site inderdaad, maar gigantisch instabiel en werkt vrij brak.
Ik heb nog nooit problemen gehad met deze website :P
pi_164730620
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 augustus 2016 23:33 schreef Iemand91 het volgende:
De Spider is dus een mislukt project en heb ook geen zin om speciaal daarvoor een betere soldeerset te gaan halen.

Als je beter wilt solderen op zo'n grote connector kun je 'm misschien beter voorverwarmen in een oven of met een verfbrander. Evt. wel oppassen dat je geen plastic onderdelen smelt.
pi_164736811
quote:
10s.gif Op zondag 21 augustus 2016 01:40 schreef kree het volgende:

[..]

Nou dat is nog een beetje de vraag 10m sma verlengkabel heb ik, evt zou ik die af kunnen knippen denk ik en op het standaard antennetje solderen, als ik dat via amazon bestel dan kan ik volgens mij zo alles koppelen zonder verloopjes aangezien er een antenne bij zit die ook sma is,

Eerste idee is om gewoon de standaard antenne op het dak te zetten
tweede is om er zelf eentje te maken
derde een andere antenne maken voor de freq van ais
:)

Haha hoop plannen, nu nog tijd vinden om ze uit te voeren.

editl ow vierde idee, m'n ma overhalen om een ethernet kabel naar zolder te leggen, dat is de lastigste nog hahaha
Klinkt allemaal een beetje houtje-touwtje. Zeker die kabel lijkt me geen slim idee.
Als die kabel geen goede afscherming heeft en bovendien een hoge demping heeft dan doet die kabel alle voordelen van een goed geplaatste antenne teniet.
Een goede KOKA 799 of KOKA 9 TS kabel heb je voor minder dan een euro per meter en is goed genoeg voor zo'n afstand.

Die gelinkte dongle zou ik ook niet doen; ik zou voor FlightAware Pro Stick gaan die net zo duur is en ingebouwde versterker heeft.

Verder ook niet zo moeilijk doen over connectors. Mits goede connectors heb je niet zoveel verlies en als je ze van Ebay haalt kosten ze ook niets.
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2016 12:39 schreef sneakydesert het volgende:
Ik heb nog nooit problemen gehad met deze website :P
Als ik klik om de kaart weer te geven springt de site geregeld terug naar de homepage en filters werken ook niet altijd geweldig.
quote:
14s.gif Op zondag 21 augustus 2016 12:44 schreef KomtTijd... het volgende:
Als je beter wilt solderen op zo'n grote connector kun je 'm misschien beter voorverwarmen in een oven of met een verfbrander. Evt. wel oppassen dat je geen plastic onderdelen smelt.
Lol, dat is ook een manier. Maar ik ga zo'n spider toch niet gebruiken.
pi_164740882
Mwah het zal een beetje proberen zijn.
Die kabel die ik heb gebruiken we voor gsm dus wel een hogere freq als ads-b maar zie wel even of het werkt.
Andere kabel kan altijd nog.
Over die stick lees ik wel posieve reviews, ga het gewoon proberen :)

Plus dat ik wil experimenteren met andere frequenties ontvangen en dan zijn die bijgeleverde antennes wel handig.
Do what you love, love what you do!
pi_164741565
GSM is 800-1500 MHz of zo, ADS-B zit daar prima tussen. Bovendien geldt volgens mij dat hoe hoger de frequentie, hoe beter de coax moet zijn. Dus als de kabel tot anderhalve GHz geschikt is is dat alleen maar beter.
pi_164741955
quote:
14s.gif Op zondag 21 augustus 2016 19:53 schreef KomtTijd... het volgende:
GSM is 800-1500 MHz of zo, ADS-B zit daar prima tussen. Bovendien geldt volgens mij dat hoe hoger de frequentie, hoe beter de coax moet zijn. Dus als de kabel tot anderhalve GHz geschikt is is dat alleen maar beter.
Mee eens.

Maar het is altijd beter om de coaxkabel tussen de antenne en de ontvanger zo kort mogelijk te houden.

Ethernetkabel kan zonder gevolgen een lengte hebben van 100 meter. Als je de coaxkabel tussen antenne en ontvanger zolang maakt heb je aan het eind van de kabel geen signaal meer over door de kabeldemping.

USB-kabel mag iets van 5 meter lang zijn, met actieve hub's er tussen iets van 30 meter. Ethernetkabel is wat goedkoper en praktischer in gebruik.
pi_164820894
Het heldere weer heeft bij mij ook wel invloed op de ontvangst

Do what you love, love what you do!
pi_164854083
Ik heb inmiddels die extra grafiekjes ook voor elkaar, altijd leuk

Do what you love, love what you do!
pi_164854501
Die MRTG-stijl grafiekjes kwam ik laatst ook tegen ja, tof om te hebben. :)

Heb zelf wat met Prometheus en Grafana, kan ik ook graag naar kijken.

I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_164854850
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 22:54 schreef LintuxCx het volgende:
Die MRTG-stijl grafiekjes kwam ik laatst ook tegen ja, tof om te hebben. :)

Heb zelf wat met Prometheus en Grafana, kan ik ook graag naar kijken.

[ afbeelding ]
Ziet er wel mooier uit als die MRTG :)
Do what you love, love what you do!
pi_164856456
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 23:03 schreef kree het volgende:

[..]

Ziet er wel mooier uit als die MRTG :)
:Y Dank je, ik houd wel van Prometheus/Grafana. MRTG/rrdb vind ik zo gedateerd ook qua bv overgebleven resolutie een dag later. Maar ik zie in dit geval wel nog wat meer uitgebreide statistieken ertussen die ik zelf niet heb! Wil er nog wat meer bij verzinnen ook
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_164860148
quote:
0s.gif Op donderdag 25 augustus 2016 23:49 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

:Y Dank je, ik houd wel van Prometheus/Grafana. MRTG/rrdb vind ik zo gedateerd ook qua bv overgebleven resolutie een dag later. Maar ik zie in dit geval wel nog wat meer uitgebreide statistieken ertussen die ik zelf niet heb! Wil er nog wat meer bij verzinnen ook
Jij hebt zelf wat gemaakt die de output van dump1090 in een database zet?
Of een standaard script?

Ik kwam deze tegen op het flightaware forum, installatie ging redelijk simpel en daarna wat aanpassingen om hem met die piaware v3 te laten werken. ;)
Do what you love, love what you do!
pi_164861548
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2016 07:22 schreef kree het volgende:

[..]

Jij hebt zelf wat gemaakt die de output van dump1090 in een database zet?
Of een standaard script?
Beetje van allebei. :)
Heb een script geschreven dat een dump1090 tcp/30003 stream volgt, daar wat leuke data uit trekt en dan via Python prometheus client variabelen exporteert.

De rest is dan wat Prometheus regeltjes en een Grafana console bij elkaar klikken.

Ik hoop de boel binnenkort eens op Github te pleuren, maar ben benieuwd of het opgepakt zou worden. Het is als je beide systemen al hebt draaien niet zo lastig (gebruik het ook al voor andere doeleinden), maar anders nogal overkill vgl met wat jij draait.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_164869451
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2016 07:22 schreef kree het volgende:
Ik kwam deze tegen op het flightaware forum, installatie ging redelijk simpel en daarna wat aanpassingen om hem met die piaware v3 te laten werken. ;)
Je hebt het over deze neem ik aan?
Als je als image PiAware 3 gebruikt kun je deze neem ik aan met de manual instructies installeren?
En dat draait dan naast deze pagina (m.a.w. die pagina is nog steeds te bereiken/zien?)

En wat moest je dan nog aanpassen voor PiAware 3?

De Pi3 wordt wel best warm; net via terminal op zo'n 53 graden. Weet niet of het aan het weer ligt. Misschien eens een heat sink op plakken.
Eigenlijk moet ik ook wel iets van een case hebben want de Pi zo neerleggen is ook niets; heb 'm nu maar half in een case van m'n vorige Pi liggen.
Grappig zijn deze behuizingen; bijna helemaal gesloten waardoor temperatuur oploopt en dat dan weer tegengaan met zo'n fan. :P

[ Bericht 21% gewijzigd door Iemand91 op 26-08-2016 16:03:23 ]
pi_164871641
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2016 15:53 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Je hebt het over deze neem ik aan?
Als je als image PiAware 3 gebruikt kun je deze neem ik aan met de manual instructies installeren?
En dat draait dan naast deze pagina (m.a.w. die pagina is nog steeds te bereiken/zien?)

En wat moest je dan nog aanpassen voor PiAware 3?

De Pi3 wordt wel best warm; net via terminal op zo'n 53 graden. Weet niet of het aan het weer ligt. Misschien eens een heat sink op plakken.
Eigenlijk moet ik ook wel iets van een case hebben want de Pi zo neerleggen is ook niets; heb 'm nu maar half in een case van m'n vorige Pi liggen.
Grappig zijn deze behuizingen; bijna helemaal gesloten waardoor temperatuur oploopt en dat dan weer tegengaan met zo'n fan. :P

Klopt. Het werkt wel met de piaware 3.04 image maar je moet wel handmatig een aantal dingen aanpassen.
Staat op pagina 51 in dat topic een heel aangepast install script. Plus daarna werken er eerst nog een paar links niet naar bv die live kaart.
Maar daar staan oplossingen voor beschreven in de posts erna.
Do what you love, love what you do!
pi_164872215
Ik had trouwens toch die nooelec stick besteld en met de bijgeleverde niet optimale antenne zie ik de msg/s van 550 naar 1000 schieten. Straks op de laptop kijken in hoeverre het bereik nu groter is.

Antenne staat nog steeds binnen op dezelfde plek
Do what you love, love what you do!
pi_164872218
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2016 15:53 schreef Iemand91 het volgende:

De Pi3 wordt wel best warm; net via terminal op zo'n 53 graden. Weet niet of het aan het weer ligt. Misschien eens een heat sink op plakken.
Eigenlijk moet ik ook wel iets van een case hebben want de Pi zo neerleggen is ook niets; heb 'm nu maar half in een case van m'n vorige Pi liggen.
Grappig zijn deze behuizingen; bijna helemaal gesloten waardoor temperatuur oploopt en dat dan weer tegengaan met zo'n fan. :P

53 graden? Pas op dat'ie niet bevriest Joh, zo koud.

Als het richting de 80-90 gaat zou ik me zorgen gaan maken en de cpu frequentie in de gaten gaan houden (rpi-monitor is een leuk tooltje daarvoor).
pi_164873533
mooie stijging, die antenne die er nu op zit is 4 cm te lang, dus niet optimaal, ik ga denk een coco proberen te maken van de week (of weekend als ik tijd heb)

Do what you love, love what you do!
pi_164874054
live kaartje



(denk ik :') )
Do what you love, love what you do!
pi_164879752
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 augustus 2016 18:02 schreef kree het volgende:
Ik had trouwens toch die nooelec stick besteld en met de bijgeleverde niet optimale antenne zie ik de msg/s van 550 naar 1000 schieten. Straks op de laptop kijken in hoeverre het bereik nu groter is.

Antenne staat nog steeds binnen op dezelfde plek
1000! netjes! :D Dan ben ik nou toch wel benieuwd hoe die NooElec zich dan met de FA Pro stick vergelijkt - die heeft als het goed is een ingebouwde signaalversterker en moet daardoor ook met filter gebriukt worden voor goede resultaten.

Werkt voor mij best goed, ook tegen de 1000/s aan.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_164882799
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2016 17:35 schreef kree het volgende:
Klopt. Het werkt wel met de piaware 3.04 image maar je moet wel handmatig een aantal dingen aanpassen.
Staat op pagina 51 in dat topic een heel aangepast install script. Plus daarna werken er eerst nog een paar links niet naar bv die live kaart.
Maar daar staan oplossingen voor beschreven in de posts erna.
Het draait hier nu ook. :P
Het werd me wel allemaal wat onduidelijk toen het over MySQL e.d. begon though...
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2016 18:02 schreef KomtTijd... het volgende:
53 graden? Pas op dat'ie niet bevriest Joh, zo koud.

Als het richting de 80-90 gaat zou ik me zorgen gaan maken en de cpu frequentie in de gaten gaan houden (rpi-monitor is een leuk tooltje daarvoor).
Nou ja; m'n vorige Pi werd niet zo heet; de CPU kan ik nou niet blijven aanraken omdat die te heet is. Bij m'n vorige Pi wel.
pi_164883879
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 00:43 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Het draait hier nu ook. :P
Het werd me wel allemaal wat onduidelijk toen het over MySQL e.d. begon though...

[..]

Nou ja; m'n vorige Pi werd niet zo heet; de CPU kan ik nou niet blijven aanraken omdat die te heet is. Bij m'n vorige Pi wel.
Benieuwd naar die stats bij jou nu?

zal morgen eens de kaartjes van planefinder vergelijken met wat ik eerder had.
Do what you love, love what you do!
pi_164884194
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 00:43 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Het draait hier nu ook. :P
Het werd me wel allemaal wat onduidelijk toen het over MySQL e.d. begon though...

kom op met de grafiekjes dan ;) ?
Do what you love, love what you do!
pi_164886443
Do what you love, love what you do!
pi_164886550
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 02:26 schreef kree het volgende:
Benieuwd naar die stats bij jou nu?

zal morgen eens de kaartjes van planefinder vergelijken met wat ik eerder had.
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 07:32 schreef kree het volgende:
kom op met de grafiekjes dan ;) ?
Zeg meneertje ongeduld. :P

Niet bepaald interessante resultaten. Algehele performance bij alle grafieken op zo'n 1/3 - 1/2 van jou.
pi_164886575
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 augustus 2016 11:30 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

[..]

Zeg meneertje ongeduld. :P

Niet bepaald interessante resultaten. Algehele performance bij alle grafieken op zo'n 1/3 - 1/2 van jou.
haha, rustig aan hoor :)
Do what you love, love what you do!
pi_165044768
Voor de eigenaren van de FlightAware filter; hoe zijn jullie ervaringen ermee?
Ik ga voor de FA antenne en Pro Stick (zie net dat die laatste nét is uitverkocht op Amazon.de :( ) maar zit te twijfelen over het filter.
Soms verbeterd het de resultaten maar net zo vaak worden de resultaten alleen maar slechter.
En het is toch weer even ¤20 extra die je dan 50/50 kans hebt dat je dat niet nodig hebt.

FlightAware zegt dat het handig kan zijn als je zendmasten (of andere stevige radiosignalen) binnen 200 feet hebt. In mijn geval staat de dichtstbijzijnde telefoon/zendmast op ruim 1100 meter en een amateurmast (geen idee wat die ontvangt of zend) op zo'n 400 meter. Dat zit ruim boven de 200 feet / 70 meter.
pi_165048825
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 21:37 schreef Iemand91 het volgende:
Voor de eigenaren van de FlightAware filter; hoe zijn jullie ervaringen ermee?
Ik ga voor de FA antenne en Pro Stick (zie net dat die laatste nét is uitverkocht op Amazon.de :( ) maar zit te twijfelen over het filter.
Soms verbeterd het de resultaten maar net zo vaak worden de resultaten alleen maar slechter.
En het is toch weer even ¤20 extra die je dan 50/50 kans hebt dat je dat niet nodig hebt.

FlightAware zegt dat het handig kan zijn als je zendmasten (of andere stevige radiosignalen) binnen 200 feet hebt. In mijn geval staat de dichtstbijzijnde telefoon/zendmast op ruim 1100 meter en een amateurmast (geen idee wat die ontvangt of zend) op zo'n 400 meter. Dat zit ruim boven de 200 feet / 70 meter.
Het wisselt. Met de FA stick is het filter essentieel, staat ook op een briefje erbij in de verpakking. Die heeft een ingebouwde versterker, vandaar dat het nodig is. (Niet dat ik wat van RF snap verder hoor. :+)

Met m'n AirSpy heeft het volgens mij weinig effect, al heb ik het ook niet heel lang geprobeerd.

Wat ik ook ergens las is dat zo'n filter vooral belangrijk is als je een lange kabel van antenne naar je USB stick hebt, omdat een kabel zoals altijd zelf ook signalen kan oppikken.

(En nogmaals, ik snap geen fuck van radio, heb alleen maar met het eea gespeeld en naar grafiekjes e.d. getuurd om de prestaties wat te vergelijken. :+ Ik heb geen cijfers onthouden, maar het filter was dus idd in mijn ervaring ook een behoorlijke verbetering icm FA Pro stick.)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_165054012
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 00:10 schreef LintuxCx het volgende:
Met andere woorden; jij raadt 'm dus eigenlijk wel aan..
Nog maar weer 'ns een pigtail bestellen in China dan (SMA -> F)...
pi_165055306
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 11:25 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Met andere woorden; jij raadt 'm dus eigenlijk wel aan..
Nog maar weer 'ns een pigtail bestellen in China dan (SMA -> F)...
Aangezien je net een FA Pro stick besteld hebt denk ik van wel ja, sorry!

Als je wil kan ik misschien nog wel wat cijfers proberen op te hoesten. Maar ze zeggen het zelf ook al met klem, zonder uitzondering voor minder stedelijke gebieden.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_165055632
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 13:02 schreef LintuxCx het volgende:
Aangezien je net een FA Pro stick besteld hebt denk ik van wel ja, sorry!
Ik heb nog niets besteld. Maar moet sowieso even wachten totdat Amazon.de de stick weer in voorraad heeft.
quote:
Als je wil kan ik misschien nog wel wat cijfers proberen op te hoesten. Maar ze zeggen het zelf ook al met klem, zonder uitzondering voor minder stedelijke gebieden.
Neuh, doe geen moeite. Moet 'm dan maar gewoon ook bijbestellen.
Als ik dan toch al de moeite (op dak klimmen) en geld uitgeef dan maar direct alles goed.

EDIT: Weet je toevallig nog wel hoeveel Ampère je setup trok met de FA-stick? Mijn setup (RPi3 + Ebay stick) trekt geloof ik zo'n 0.3A maar zo'n FA-stick doet vast meer...

[ Bericht 8% gewijzigd door Iemand91 op 03-09-2016 16:26:33 ]
pi_165095989
En net nu heeft Flightaware problemen met Amazon Europe waardoor (bijv.) de Pro Stick niet leverbaar is }:| ...
pi_165097104
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 13:26 schreef Iemand91 het volgende:


EDIT: Weet je toevallig nog wel hoeveel Ampère je setup trok met de FA-stick? Mijn setup (RPi3 + Ebay stick) trekt geloof ik zo'n 0.3A maar zo'n FA-stick doet vast meer...
0.3A incl RPi3 bedoel je? Hoe heb je dat gemeten dan? (Klinkt indrukwekkend laag!)

Ik heb niks gemeten, enige wat ik kan vertellen is dat de FA Pro feilloos werkte op dezelfde poorten + actieve verlengkabels als de gewone stick die ik ervoor gebruikte. Wat klinkt alsof de LNA niet echt veel verbruik toevoegt. Maar het zal idd geen verschil van 0 zijn..
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_165098020
Zo'n dongle trekt (onder load) zelf al tegen de 0,3 A dus dat lijkt me niet.

Je kunt je RPi undervolten om die dongles minder te laten verbruiken. 4,5V zou meestal goed moeten gaan, de mini-dongles doen het zelfs op 4V nog prima. Scheelt toch weer 10-20% verbruik (en dus verwarming van de dongle).
pi_165099845
Ik dacht dat ik ooit 0.3A heb gemeten maar dat was geloof ik met m'n vorige Pi.
Anywho; heb nu de RPi3 met Ebay-dongle even achter een meter gehangen en ik schommel zo rond de 0.6A.
Vrees dat m'n 1A lader straks met de Pro Stick net niet genoeg gaat zijn...
pi_165114707
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 11:10 schreef Iemand91 het volgende:
Ik dacht dat ik ooit 0.3A heb gemeten maar dat was geloof ik met m'n vorige Pi.
Anywho; heb nu de RPi3 met Ebay-dongle even achter een meter gehangen en ik schommel zo rond de 0.6A.
Vrees dat m'n 1A lader straks met de Pro Stick net niet genoeg gaat zijn...
Da's wel een heel groot verschil!

Vet ding trouwens, die meter. :D
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_165115125
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 21:38 schreef LintuxCx het volgende:
Vet ding trouwens, die meter. :D
Was vooral bedoeld voor telefoonladers enzo. Maar ook in dit geval best handig inderdaad.

Straks maar de FA antenne en filter bestellen op Amazon.de.
De stick moet dan maar later komen.
Duur geintje wel maar als ik toch het dak opga kan ik het beter gelijk goed doen.

EDIT: en besteld. :@
Morgen nog even een adresje vinden voor KOKA 9 TS kabel en wat F-connectors...

[ Bericht 69% gewijzigd door Iemand91 op 05-09-2016 23:43:03 ]
pi_165119030
FA antenne is wel echt een topding! Heb 'm nu net thuis zelf ook geïnstalleerd, en meteen alle kanten op een stuk beter bereik. Ben van http://adsb.gaa.st/adsb-20160902.log.plot.html naar http://adsb.gaa.st/adsb-20160903.log.plot.html gegaan.

En vandaag heb ik het FA filter tussen AirSpy en FA antenne gestopt, dat werkt juist averechts. Maar met de FA stick is het een flinke verbetering, serieus.

Nou óf zelf ook naar de FA Pro switchen, of misschien eens kijken of ik een losse LNA ertussen kan stoppen..
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_165121311
http://lna4all.blogspot.n(...)plifier-for.html?m=1

Deze zijn leuk. Bij voldoende belangstelling maakt hij ook wel eens een 868MHz batch
pi_165121756
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 08:40 schreef KomtTijd... het volgende:
http://lna4all.blogspot.n(...)plifier-for.html?m=1

Deze zijn leuk. Bij voldoende belangstelling maakt hij ook wel eens een 868MHz batch
Oeh, verleidelijk. :) Maar 868MHz? Wat zit daarop? 1090 is waar wij mee spelen toch?

Deze lijkt wel handig als er (voor zover ik het zo lees) wel een 5V versie is? Kijken of ik 'm via dezelfde USB kabel nog kan voeden..
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_165121812
FLARM gebruikt (in europa) 868 MHz. Voor als je zweefvliegtuigen wilt tracken dus.

Is overigens gewoon een vrije frequentie (onder enkele voorwaarden), dus misschien zijn er ook andere toepassingen, maar niet die relevant zijn voor dit topic.
pi_165220951
Ik baal momenteel als een stekker.
Ik heb gisteren de KOKA kabel en FA antenne + filter binnengekregen. Ik dus reuze benieuwd.
Maar nou blijkt dat de (Metric) F-N adapter een iets andere F-connector heeft dan de rest.
Ik geloof dat ik dus deze (Britse) versie moet hebben.
K*t want een nieuwe bestellen uit China duurt weer een week of 2.
In NL bestellen zou ook kunnen maar daar betaal je je scheel aan zo'n adaptertje...
pi_165276038
Heeft iemand nog een link/adres voor een F-N adapter die werkt met de FA antenne (50 ohm) en de hier gebruikelijke F-connectoren?
Van mijn huidige heeft de F-connector een verkeerde maat en ik twijfel of die ene van mijn link ook wel de goede is.

Op Amazon.ca staat een juiste adapter en ook goedkoop maar die heeft een gigantische levertijd (zo rond oud/nieuw :') )

Ook fijn dat FlightAware niets naar buiten brengt over de FA stick die niet meer in Europa verkrijgbaar is...
pi_165277778
Bedoel je deze? http://nl.farnell.com/mul(...)-straight/dp/1169541

ff bestellen op muxtronics.nl heb je 'm woensdag in huis.
pi_165281539
quote:
14s.gif Op maandag 12 september 2016 19:50 schreef KomtTijd... het volgende:
Bedoel je deze? http://nl.farnell.com/mul(...)-straight/dp/1169541

ff bestellen op muxtronics.nl heb je 'm woensdag in huis.
Net besteld. Duur voor zo'n klote-adaptertje maar ik moet toch wat.

Wat ooit begon met een verstofte RPi1 en een Ebay-setje van een paar euro is ondertussen behoorlijk duurder geworden...

En wat betreft de Pro Stick:
quote:
We are out of stock in Europe right now. We are working on restocking but we are having some challenges supplying to Europe. I do not have an estimated date yet to restore availability in Europe.
Fijn. Wat die ga ik denk ik wel nodig hebben met een tiental meter coax naar de antenne }:|

[ Bericht 14% gewijzigd door Iemand91 op 12-09-2016 23:35:54 ]
pi_165282345
Ik heb nog wat zitten klooien met dat rtl_tcp gebeuren. Ik krijg inmiddels met sdr# op afstand verbinding incl waterfall display etc maar het hapert als een gek.

Denk dat de wifi verbinding op de plek waar de antenne staat niet goed genoeg is.
Of wellicht een usb bandbreedte probleem.

Met openwebrx draaiend op de rpi lukt het wel maar krijg dan maar een stukje van het complete spectrum. Dat is aan te passen maar dan moet je steeds in de config file de centre freq aanpassen.

Ben nog een beetje opzoek naar iets wat wel werkt en wat remote te bekijken/luisteren is.
Do what you love, love what you do!
pi_165317356
Bovenstaande F-N adapter binnen en het werkt! *O*
De FA antenne heb ik nu nog op dezelfde plek staan/hangen achter het raam en de resultaten lijken nu al flink beter te zijn.
pi_165401191
Nom, goed dagje vandaag.

I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_165413095
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2016 12:58 schreef LintuxCx het volgende:
Nom, goed dagje vandaag.

[ afbeelding ]
Wow. :o

Ben gistermiddag het dak opgeklommen. De FA-antenna staat nu dus bovenop het dak i.p.v. binnen achter een raam.
De KOKA kabel gaat tussen dakbeschot en dakpannen door naar een raam. Hier zit een stuk platte Coax dat door het raam naar binnen gaat. Via pigtail naar de stick.

Maar om eerlijk te zijn; ik ben toch wel wat teleurgesteld. Ja het bereik is groter maar voor de rest is het niet of nauwelijks beter geworden. Het verschil van de (geknipte) stock antenne naar de FA antenne (beiden achter raam) was véél groter; dat was ruwweg verdubbeling van resultaten.

Ik denk dat dit dus ligt aan de kabel naar de antenne; zo'n 17 meter.
Dit had ik ook wel verwacht maar met de FA filter en stick zou dit dus mogelijk wat verbeteren; de ingebouwde amp van de stick zou de (weinige) demping van de kabel wel moeten verhelpen.
Maar ik denk niet dat ik resultaat zoals jij ga krijgen; dan moet die filter en stick wel heel wat verbetering brengen t.o.v. Ebay stick.

Probleem is; FA heeft problemen met de levering van de FA stick in Europa en geen idee hoe lang die problemen nog gaan duren :{ ...

EDIT: ik heb overigens bij FA de positie van mijn antenne gemakkelijk kunnen veranderen; maar hoe dat bij FR24 en Planefinder moet? :?
Ik zie zelfs dat je bij FR24 een email met de nieuwe locatie moet sturen?
Wat een gedoe zeg; antenne is ook maar een paar meter horizontaal en verticaal verplaatst...

[ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 18-09-2016 20:20:02 ]
pi_165415908
Een paar meter verplaatsen zal sowieso niet uitmaken lijkt me. Als het meer dan 20 meter of zo is, zou je mlat misschien onnauwkeurig worden.

Ik moet ff kijken wat er met mijn setup gebeurd is. Sinds een paar weken heb ik aanzienlijk slechter bereik, zowel met Flarm als met ADS-B. Had eerst het vermoeden dat het RF-noise was (die was flink toegenomen sinds ik de OrangePi PC verwisseld had voor een One) maar heb nu de PC weer teruggezet en bovendien een low-noise dc-dc converter geplaatst en dat helpt eigenlijk niets.

Misschien eens proberen of de antennes niet per ongeluk van id veranderd zijn, maar eigenlijk zou ik de prestaties dan nog veel slechter verwachten.
pi_165420403
quote:
0s.gif Op zondag 18 september 2016 20:14 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Wow. :o

Ben gistermiddag het dak opgeklommen. De FA-antenna staat nu dus bovenop het dak i.p.v. binnen achter een raam.
De KOKA kabel gaat tussen dakbeschot en dakpannen door naar een raam. Hier zit een stuk platte Coax dat door het raam naar binnen gaat. Via pigtail naar de stick.

Maar om eerlijk te zijn; ik ben toch wel wat teleurgesteld. [...]
Jammer. ;( Hoe hoog heb je 'm hangen dan? Deze hangt ook maar een meter of 6 hoog geloof ik. Hoger dan dat vereist minder hoogtevrees en doodsangst. ;)

Die 17m kabel zou wel uit kunnen maken ja, zelf heb ik er maar 2m tussen en dan de FA filter + Pro stick + nog 10m USB kabel. USB heeft niet echt last van signaalverlies in principe. Het waterdicht houden is nog wel een uitdaging, tijd zal het ons leren of we dat goed gedaan hebben.

Overigens ziet de dekking er gaaf uit, en dit was ook wel een erg goed moment, maar het aantal berichten per seconde is nog niet eens zo hoog momenteel. En er zitten hier en daar ook wel opmerkelijke gaten in het bereik, zelfs dichtbij (min of meer recht naar boven). Kan wel een keer een plaatje maken.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_165433989
quote:
0s.gif Op maandag 19 september 2016 00:17 schreef LintuxCx het volgende:
Jammer. ;( Hoe hoog heb je 'm hangen dan? Deze hangt ook maar een meter of 6 hoog geloof ik. Hoger dan dat vereist minder hoogtevrees en doodsangst. ;)
M'n vader had het erover dat onze nok op zo'n 8.5 meter hoogte zit. Ik kwam (met stenen tellen) op zo'n 7 meter hoogte uit. Heb 'm bij FA dan ook ingesteld op 7 meter.

Op daken klimmen is ook niet echt aan mij besteed inderdaad. Maar gelukkig konden we werken in een goot tussen woning en garage, dat scheelt. :P
quote:
Die 17m kabel zou wel uit kunnen maken ja, zelf heb ik er maar 2m tussen en dan de FA filter + Pro stick + nog 10m USB kabel. USB heeft niet echt last van signaalverlies in principe.
De kabel is wel de boosdoener ja; maar daarom heb ik dus ook de FA Pro stick nodig; die heeft een ingebouwde versterker. Want de demping is zo'n 1.25 dB (excl. pigtail en stukje platte coax).
Dat zou de stick mogelijk kunnen opvangen.
quote:
Overigens ziet de dekking er gaaf uit, en dit was ook wel een erg goed moment, maar het aantal berichten per seconde is nog niet eens zo hoog momenteel. En er zitten hier en daar ook wel opmerkelijke gaten in het bereik, zelfs dichtbij (min of meer recht naar boven). Kan wel een keer een plaatje maken.
Dekking is zeker gaaf ja. Bereik is hier overigens ook wel verbeterd.
Laat ik dan ook een positief ding zeggen; ben gisteren voor het eerst de grens van 200.000 reports door gegaan. Zal wel niet zo bijzonder zijn; maar met de stock antenne zat ik altijd op zo'n 60 à 70.000 dus toch wel leuk. De upgrade naar de FA antenne verdubbelde dat en nu op het dak dus ook nog nét weer wat meer.

Maar ik zal wel geduld hebben. Mocht FA weer kunnen leveren in Europa dan besteld ik die stick wel.
pi_165620502
Ik moest wat op Amazon.de bestellen en ik kwam daar deze platte coax tegen.
Vrij goedkoop dus heb die maar bij mijn bestelling gedaan.
(En datgene wat ik juist écht moest hebben is nog steeds niet verstuurd hoewel Amazon erbij heeft staan dat "Arriving 28 Sep - 29 Sep".
Van dat laatste klopt dus ook geen zak. :( )


Anyway; gisteren kwam deze binnen en heb deze eens gebruikt om door het raam te gaan i.p.v. mijn coax uit China.

Conclusie; koop die laatste niet. Resultaten zijn stuk verbeterd met het nieuwe stuk ertussen.
Ik pik nu enkele signalen op boven Engeland (Kent), nagenoeg heel België, groot deel van Luxemburg en nog meer bereik in Duitsland.
Daarnaast ook flinke verbetering in binnenkomende reports.
Normaal gesproken zit ik zo rond de 200.000 - 230.000 MLAT reports per dag; ondanks het feit dat ik dat stukje coax pas gisteravond heb gemonteerd schoot ik die dag al bijna naar de 300.000.
En het is nu nog geen 11:00 uur en ik zit al over de 150.000.
ADS-B message rate is volgens de grafieken op de Pi zo goed als verdubbeld en andere resultaten ook enorm verbeterd.

Heb overigens ook een nog een F-F adapter opgehaald; deze ga ik er zo (tijdelijk) tussen zetten (dus zonder een stukje plat coax) om te kijken hoeveel verlies dat stukje platte coax geeft.

Dat stukje coax van Amazon was dus een goede zet. Hoop dat FA snel weer voorraad heeft van de Pro Stick in Europa want dat zou ook resultaten moeten verbeteren.
pi_165648488
Kan die antenne ook binnen staan? Op zolder ofzo?
pi_165651176
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 16:12 schreef MrDarcy het volgende:
Kan die antenne ook binnen staan? Op zolder ofzo?
Dat kan, al heb je dan wel iets minder ontvangst.
Do what you love, love what you do!
pi_165653957
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2016 18:18 schreef kree het volgende:

[..]

Dat kan, al heb je dan wel iets minder ontvangst.
Ok. Ik vind dit wel een leuk iets. Je wilt natuurlijk voornamelijk van die ontvangers hebben staan in gebieden waar weinig ontvangers staan. In NL zit dat denk ik wel goed. Dus je doet het vooral voor het leuk.

Nu woon ik op steenworp afstand van Gilze Rijen. Militair maakt hier geen gebruik van toch?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')