abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_164438672


Welkom in het ondernemerstopic van FOK!
Ben je eigenaar van een (eenmans)bedrijf of van plan een eigen bedrijfje op te starten? Dan bevind je je in het juiste topic.

Handige links:
Handboek startende ondernemer
Kamer van Koophandel
De verschillende rechtsvormen van een onderneming
Lancelots, forum voor ZZP’ers
Voorbeeld jaarrekening
Uitleg urencriterium
Wanneer ondernemer voor de belastingdienst
Wat houd je netto over van je omzet?
Ondernemersforum van de kamer van koophandel

Ondernemertests. Ben ik geschikt als ondernemer?
E-Scan (betaald)
Kamer van koophandel ondernemerstest
Eigenbaasworden.nl

Ondernemers op Fok:
Crutch (videoproductiebedrijf, o.a. bedrijfsvideo's)
Terrorizer (wijnhandel)
SecurityException (technologische ontwikkeling websites)
Hi_flyer (logopediepraktijk)
vincm (ict-freelancer)
Burdie (communicatie advies en webshops)
PeterPastoor (webshop Amerikaanse producten)
jefjef (werving- en selectiebureau)
JoshuaL (webhosting en ontwikkeling software)
Psy-freak (crisismanagement)
jochem8 (allround-ict'er)
Blue_note (online modehandel)
MariaEtcetera (freelance tekstschrijver/vertaler)
ex (allround-ict'er)
Jwvdiermen (icter, webapplicaties)
Skv (marketingbureau en spellenwebshop)
Drommolsch85 (videoproducties, ict, mobiele websites)
Mvr.poes (webwinkel woonaccesoires)
Vivi (journalist/tekstschrijver, mobiele espressobar)
Snoepje5 (Webwinkel)
TigerXtrm (webhosting)
Intelligence (IT)
Anno2012 (...)
Impossiebruuu(websites, -winkels, -applicaties)
Glasshouse (glasprojecten, in oprichting)
Stoeltafel (parkeerplaats)
YoshiBignose (administratie, websites)
RBWO (webshop games, consoles, accessoires)
Teeno (webshop motorolie, auto-onderhoud)
Flipsen (reisorganisatie Argentinië)
Audreyoot (schoenenwinkel)
_dirkjan_ (internetdiensten en affiliate marketing)
teamlead (interim management en consultancy in customer care)
_Flash_ (ontwikkelen van websoftware)
marcel9z9 (veiligheidskundige, stralingsdeskundige en lead auditor)
CherryLips (vertaler)
Crientj (Webdeveloper, webshop telecomaccessoires)
Jamievs (incassobureau)
Alexxxxx (bedrijfswagenjournalist plus)

Wil je in dit lijstje, of juist eruit, meld het dan even.
pi_164438893
In het vorige topic had ik een vraag gesteld over de wijze waarop declaraties ingediend zouden moeten worden bij een buitenlandse firma. Ik heb inmiddels de declaraties ingediend en heb ook de uitbetaling gekregen. Het ging om 299,88 en nu heb ik 276,88 gestort gekregen. een verschil van exact 23 euro. Ik heb er het betalende bedrijf uit de USA op aangesproken. Zij zeggen mij exact het geclaimde bedrag in euro's overgemaakt te hebben en zeggen me dat ik bij mijn bank moet gaan checken of ze geld ingehouden hebben. Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt met buitenlandse betalingen. Dat het een rond bedrag is, zegt mij dat het niet per sé een conversie verschil hoeft te zijn.

Gebeurt het wel eens dat er geld wordt ingehouden op een betaling? Indien ja, waarom? Indien nee, hoe kom ik er achter wat er mis is gegaan? Klantenservice is niet meer open en om nu direct om screenshots van de betaling te gaan vragen lijkt me ook een motie van wantrouwen. Het zijn voor het betalende bedrijf pass through costs dus ik zie niet in waarom ze zouden liegen over het gestorte bedrag.
pi_164439154
Misschien stom.

Maar als wij naar het buitenland geld overmaken krijgen we de keuze.
Kosten voor ontvanger
Kosten voor betaler
Kosten delen.

Lijkt erop dat zij kosten ontvanger hebben gedaan.

Zou je bank even navragen.
pi_164440611
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 20:51 schreef nelisb het volgende:
Misschien stom.

Maar als wij naar het buitenland geld overmaken krijgen we de keuze.
Kosten voor ontvanger
Kosten voor betaler
Kosten delen.

Lijkt erop dat zij kosten ontvanger hebben gedaan.

Zou je bank even navragen.
Ben er inmiddels achter dat het een Wereldbetaling SHA is, zij betalen hun kosten en ik die van mijn bank. Maar dan lijkt ¤23 me nog erg veel...
  donderdag 11 augustus 2016 @ 21:49:10 #5
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_164441713
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 21:20 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ben er inmiddels achter dat het een Wereldbetaling SHA is, zij betalen hun kosten en ik die van mijn bank. Maar dan lijkt ¤23 me nog erg veel...
Nee hoor, dat is niet duur. Die paar keer dat ik internationale betalingen deed naar India, was het ruim het dubbele.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_164441870
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 21:49 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Nee hoor, dat is niet duur. Die paar keer dat ik internationale betalingen deed naar India, was het ruim het dubbele.
Tot nu toe alleen betalingen uit Europa gehad, vandaar dat dit nieuw voor me was.
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 08:34:42 #7
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_164452389
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 21:53 schreef Coelho het volgende:

[..]

Tot nu toe alleen betalingen uit Europa gehad, vandaar dat dit nieuw voor me was.
Internationaal betalingsverkeer is speciaal, op de manier dat bedorven vlees speciaal is.

Ik weet niet of het nog steeds zo werkt, maar het is zo duur omdat de verzendende bank kan kiezen via welke tussenbank het betalingsverkeer verloopt. Die tussenbank berekent jouw bank daar een bepaald tarief voor (bijv. 23 euro) en geeft de verzendende bank dan een kickback van bijv een tientje. Zo ging het in ieder geval tien jaar terug, mijn ex werkte toen bij internationaal betalingsverkeer bij een grootbank.

Leuk he, banken? :r
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_164452969
Breek me de bek niet open over banken pffff
Facts don't care about your feelings
pi_164453679
Ik haat banken -O- Helaas heb ik erg veel mee te maken met mijn werk.
  woensdag 17 augustus 2016 @ 15:01:36 #10
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_164620462
Vannacht las ik een artikel over het mogelijk maken van het aftrekken van een gedeelte van je huurkosten als je een gedeelte van je huis gebruikt als werkruimte. Het zou gaan om een uitspraak van een rechter (deze maand geloof ik) dat de huidige regels (gedeeltelijk) niet zouden gelden.

Helaas kan ik het artikel niet terug vinden dus hopelijk heeft hier iemand het ook gelezen en wat meer info :)

In mijn nieuwe huis zou 1 van de 2 slaapkamers ingericht worden als werkkamer die specifiek en alleen voor de onderneming gebruikt wordt. Het is mijn volledige inkomen, dus niet het neerzetten van een laptop en "ondernemertje spelen". Het zou dus zeker interessant zou als deze mogelijkheid beschikbaar komt.

Iemand meer info of een link naar een artikel?

-edit- (iets terug gevonden)
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)ten-gewoon-aftrekken
http://www.bnr.nl/nieuws/(...)og-wat-ingewikkelder

[ Bericht 20% gewijzigd door Dribbel_ op 17-08-2016 15:07:05 ]
pi_164620745
Las het ook. Volgens mij mocht dat altijd al, maar de regels waren zoals gewoonlijk wel weer vrij ingewikkeld. Rekenhulp van de Belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

Hier staat het redelijk goed uitgelegd:

http://online4mkb.nl/werkruimte-in-je-huurwoning/
http://www.mkbservicedesk(...)anuit-huurwoning.htm
Facts don't care about your feelings
  woensdag 17 augustus 2016 @ 15:45:59 #12
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_164621655
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 15:13 schreef YoshiBignose het volgende:
Las het ook. Volgens mij mocht dat altijd al, maar de regels waren zoals gewoonlijk wel weer vrij ingewikkeld. Rekenhulp van de Belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

Hier staat het redelijk goed uitgelegd:

http://online4mkb.nl/werkruimte-in-je-huurwoning/
http://www.mkbservicedesk(...)anuit-huurwoning.htm
Ga daar eens naar kijken :) Vanaf december dan in nieuw huis en de werkkamer/opslaghok (los van externe opslagruimte op andere locatie) is al meer dan 10% van de woning dus dat is mooi :).

Iemand hier zelf ervaring mee?

Voor mij zijn het nu nog een hoop vragen (die ik morgen vast ook grotendeels kan oplossen als ik tijd heb om te zoeken).

-Wat voor percentage van je huur mag je aftrekken
-Geldt dit ook voor internet/tv/telefoon/energie/gemeentebelastingen enz
-Ook voor verzekeringen, en heb je dan ook voor je onderneming een aparte verzekering nodig
-Moet dit specifiek nog aangevraagd worden of kan je dit direct opvoeren als je voldoet aan de voorwaarden volgens het rekenmodel.
-Huursubsidie is niet van toepassing

Dit zou natuurlijk mooi meegenomen zijn :)
pi_164627723
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 15:45 schreef Dribbel_ het volgende:
Ga daar eens naar kijken :) Vanaf december dan in nieuw huis en de werkkamer/opslaghok (los van externe opslagruimte op andere locatie) is al meer dan 10% van de woning dus dat is mooi :).
Betreft het wel een zelfstandige werkruimte (zie de toelichting bij de rekenhulp van de Belastingdienst)?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_164630440
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 19:17 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Betreft het wel een zelfstandige werkruimte (zie de toelichting bij de rekenhulp van de Belastingdienst)?
Bij huur hoeft dat niet. Dat criterium geldt alleen bij een werkruimte in de eigen woning.
pi_164636569
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 20:45 schreef bloodymary1 het volgende:
Bij huur hoeft dat niet. Dat criterium geldt alleen bij een werkruimte in de eigen woning.
Bij werkruimte.
quote:
• Het huurrecht van de werkruimte hoort tot uw ondernemingsvermogen.
Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming.
• U kunt jaarlijks kosten voor de werkruimte aftrekken.
Gebruikt u de werkruimte voor uw onderneming en voor privé? Dan mag u de kosten aftrekken die u hebt gemaakt voor uw onderneming.
• Krijgt u huurtoeslag? Dan moet u een evenredig deel toerekenen aan het gebruik van de werkruimte. U rekent dat deel bij de winst. Voorbeeld: Stel u gebruikt 1/3 deel van uw woning voor de onderneming. U rekent in dat geval ook 1/3 deel van de huurtoeslag tot de winst.
Bij niet-werkruimte.
quote:
• Het huurrecht hoort tot uw ondernemingsvermogen.
Dit doet u eenmalig bij de start van de onderneming of bij het eerste gebruik van het pand voor uw onderneming
• U kunt jaarlijks kosten aftrekken.
• U moet jaarlijks rekening houden met het privégebruik van het pand. U verlaagt uw kosten door een bijtelling voor het privégebruik. Deze bijtelling is een percentage van de WOZ-waarde van het hele pand.
• Krijgt u huurtoeslag? Dan moet u deze bij de winst tellen.
Daar zit wel een wezenlijk verschil in.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  donderdag 18 augustus 2016 @ 02:40:59 #16
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_164639507
Het is dus geen zelfstandige ruimte (met toilet, eigen entree enz), maar voldoet dus wel aan de 10% regeling. Dus je kan dan wel de huur aftrekken maar dan wel rekening houden met bijtelling voor privégebruik inderdaad.
pi_164906073
Toch hier even checken.

Opvoeren van de mobiel als zakelijke aftrekpost.

Van wat ik lees op internet mag je het abonnement 100% opvoeren als kosten, mits je kan aantonen dat minimaal 10% zakelijk gebruikt wordt.

Betreft eenmanszaak. Abonnement staat op naam van de zaak, maar ik gebruik hem ook prive.

Nu had je vroeger minder mooie abonnementen. Nu heb je gewoon 1 maandbedrag en een flinke bundel. Waardoor alles zakelijk en prive binnen diezelfde bundel blijft.

Ik gebruik mijn mobiel aantoonbaar voor wel meer dan 10% zakelijk. Klopt het dan dat je de kosten 100% mag opvoeren als kosten voor de zaak?

Dit is sowieso de enige overlappende kostenpost die ik zakelijk/prive gebruik.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  zondag 28 augustus 2016 @ 10:20:04 #18
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_164906444
Ten laste van je resultaat mag je alle zakelijke kosten brengen. Dit geldt ook voor de telefoonkosten. Het is aan jou als ondernemer te onderbouwen dat de door jou opgevoerde telefoonkosten, zakelijke kosten betreffen. Hoe jij dit doet, is aan jou. :)

In praktijk: ook de fiscus weet dat de huidige telefoonkosten (bellen, SMS, data) moeilijk zijn te splitsen naar zakelijk en privé. Bij de laatste boekenonderzoeken heb ik hier ook geen vragen of opmerkingen over gehad al zou dat ook kunnen omdat er geen buitengewoon hoge bedragen opgevoerd werden.

Bij een ondernemer waarbij het aannemelijk te maken is dat die een mobiele telefoon nodig heeft (en welke ondernemer heeft dat tegenwoordig niet) durf ik het wel aan om de maandelijkse nota van één telefoon geheel zakelijk te boeken.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_164908802
Gewoon een onbeperkt abonnement nemen en die volledig inboeken doen wij hier.
Sowieso is een onbeperkt abo wel erg gunstig zakelijk gezien als je redelijk wat belt.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_164909973
Tegenwoordig is onbeperkt zo goed als standaard (behalve data dan), dus ik zie niet echt in waarom dat speciaal is om zakelijk gezien te nemen en zoals ManAtWork zegt, zolang je niet iedere dag naar familie in Australië belt en ieder jaar een nieuwe iPhone neemt zal er vast niet moeilijk over worden gedaan.
Facts don't care about your feelings
  zondag 28 augustus 2016 @ 16:13:43 #21
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_164915761
Ben ik raar als ik mijn abbo en kosten niet aftrek?
Zit met mijn vrouw in KPN compleet, vandaar goedkoop abbo. Bel daarmee prive, voor mijn werk én voor mijn eigen bedrijf en houd nog reteveel minuten over.

Vind het de moeite niet. Of ben ik dan gek?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_164918424
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 16:13 schreef Verbal het volgende:
Ben ik raar als ik mijn abbo en kosten niet aftrek?
Zit met mijn vrouw in KPN compleet, vandaar goedkoop abbo. Bel daarmee prive, voor mijn werk én voor mijn eigen bedrijf en houd nog reteveel minuten over.

Vind het de moeite niet. Of ben ik dan gek?

V.
Elke cent minder betalen aan de belastingdienst is toch goed?

Het zijn kosten die van de winst afgaan en dan betaal je minder belasting.
pi_164918649
Als je inschat dat misschien 20% van je abo voor zakelijk bellen is dan is dat niet zo gek. Je kan het natuurlijk altijd nog eerlijker doen door je abonnement naar verhouding zakelijk te boeken.

Heb ook klanten die het de moeite niet vinden om bonnetjes te bewaren van lunches, tja moeten ze zelf weten.
Facts don't care about your feelings
pi_164918740
Ik zou het gewoon boeken als het kan, maar meer mensen doen het inderdaad niet.
Wij boeken bijvoorbeeld dan eten weer niet in, al kan dat wel voor een deel.
Puur voor het gemak.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_164918985
Ja maar het is handiger als ondernemers hier antwoord krijgen op basis van de regels ipv op basis van gemak of "zo doen wij het hier" :P
Facts don't care about your feelings
pi_164919363
Ik zeg ook ''als het kan'', hij weet wat de regels zijn blijkbaar.
En ik geef verder een voorbeeld ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_164922195
Wat de telefoonkosten betreft, de zakelijke kosten mogen in aftrek gebracht worden staat in de wet. Iedereen belt ook wel eens privé met de telefoon, dus er moet een correctie voor privégebruik gemaakt worden. Ik neem daarvoor standaard 20 % bij mijn klanten.
Overigens krijg je deze vraag ook standaard bij een controle, of er een correctie privégebruik gemaakt is. Zo niet, dan wordt dit gecorrigeerd.
  zondag 28 augustus 2016 @ 22:27:27 #28
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_164926438
Olla, ik heb weer een prettige klus van twee dagen per week tot bijna eind van het jaar.
Daardoor heb ik toch - na eerder de moed in de schoenen te hebben laten zinken- hoop op het halen van het urencriterium. Wat ik niet onprettig zou vinden.

Mijn vraag: wat gebeurt er als de BD jouw uren beoordeelt als niet voldoende? Krijg je dan een boete?

Ik heb namelijk in totaal 7-8 maanden van dit jaar klussen van ruim 2 dagen per week + admin, reizen etc.

De rest heeft te maken met opstarten (bouw website, eigen ontwerp logo en visitekaartje, zelf bouwen van database in Filemaker Pro en vullen met een voorraad aan mettertijd verkoopbare content en acquisitie en het bedenken en outlinen van een boekje over mijn werkveld.

Maar kunnen ze gaan zeiken over de verhouding tussen billable en non-billable? Zijn wel degelijk gemaakte uren, maar wellicht gaan ze moeilijk doen? Of snappen ze wel dat het opstarten van een bedrijf extra input met zich meebrengt?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_164926631
quote:
0s.gif Op zondag 28 augustus 2016 22:27 schreef Verbal het volgende:
Olla, ik heb weer een prettige klus van twee dagen per week tot bijna eind van het jaar.
Daardoor heb ik toch - na eerder de moed in de schoenen te hebben laten zinken- hoop op het halen van het urencriterium. Wat ik niet onprettig zou vinden.

Mijn vraag: wat gebeurt er als de BD jouw uren beoordeelt als niet voldoende? Krijg je dan een boete?

Ik heb namelijk in totaal 7-8 maanden van dit jaar klussen van ruim 2 dagen per week + admin, reizen etc.

De rest heeft te maken met opstarten (bouw website, eigen ontwerp logo en visitekaartje, zelf bouwen van database in Filemaker Pro en vullen met een voorraad aan mettertijd verkoopbare content en acquisitie en het bedenken en outlinen van een boekje over mijn werkveld.

Maar kunnen ze gaan zeiken over de verhouding tussen billable en non-billable? Zijn wel degelijk gemaakte uren, maar wellicht gaan ze moeilijk doen? Of snappen ze wel dat het opstarten van een bedrijf extra input met zich meebrengt?

V.
quote:
Welke uren tellen mee voor het urencriterium?

Alle uren die u besteedt aan uw onderneming tellen mee voor het urencriterium. Dit zijn dus niet alleen de uren die u in rekening brengt aan uw klanten. Tijd die u bijvoorbeeld besteedt aan het maken van offertes, het bijhouden van uw administratie of het maken van uw zakelijke website, telt u mee voor het urencriterium. U moet de hoeveelheid tijd die u aan uw onderneming besteedt wel kunnen aantonen.

Soms bent u wel beschikbaar voor uw onderneming, maar verricht u geen werkzaamheden. Die uren tellen niet mee voor het urencriterium.
Van de belastingdienst website. :s)

http://www.belastingdiens(...)aarden_urencriterium
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  zondag 28 augustus 2016 @ 22:38:55 #30
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_164926872
Yep, die papieren werkelijkheid ken ik, maar ik heb ook spookverhalen gehoord over de BD die moeilijk deed :)

Mijn vraag is dus: mensen met ervaring die wellicht iets over de weerbarstige praktijk kunnen zeggen?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_164927244
quote:
14s.gif Op zondag 28 augustus 2016 22:38 schreef Verbal het volgende:
Yep, die papieren werkelijkheid ken ik, maar ik heb ook spookverhalen gehoord over de BD die moeilijk deed :)

Mijn vraag is dus: mensen met ervaring die wellicht iets over de weerbarstige praktijk kunnen zeggen?

V.
Denk dat je het beste gewoon al je werkzaamheden gaat bijhouden en registreren. Tijdstippen en wat je precies deed.
Ik kom er dit jaar sowieso niet meer op uit.

Spookverhalen houd je altijd. Vaak wel via via vernomen en hoogstwaarschijnlijk gewoon mensen die niet konden aantonen dat ze daadwerkelijk die uren gemaakt hadden.

Ik zou mij er niet al te druk om maken.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  woensdag 31 augustus 2016 @ 17:19:51 #32
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_164989986
quote:
0s.gif Op woensdag 17 augustus 2016 15:13 schreef YoshiBignose het volgende:
Las het ook. Volgens mij mocht dat altijd al, maar de regels waren zoals gewoonlijk wel weer vrij ingewikkeld. Rekenhulp van de Belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

Hier staat het redelijk goed uitgelegd:

http://online4mkb.nl/werkruimte-in-je-huurwoning/
http://www.mkbservicedesk(...)anuit-huurwoning.htm
Om op dit onderwerp dus nog even door te gaan:

Ik heb het een en ander opgezocht en het komt op het volgende neer voor mij:

Die 10% van de woonruimte gebruik ik aantoonbaar dus dat zit goed
Het huurrecht tot het ondernemingsvermogen laten horen móét gebeuren in het eerste jaar dat je er woont (of logischerwijs in het eerste jaar dat je je onderneming start terwijl je er woont). Dat is voor mij ook geen probleem, want ik ga binnenkort pas verhuizen dus dan kan dat gelijk opgezet worden.

Een struikelblok/grijs gebied is dat ik niet 100% huurder ben omdat ik samen ga wonen met mijn vriendin (geen trouwen/samenlevingscontract enz). Na een uur met de belastingtelefoon gebeld te hebben (waarvan je dus 35 minuten aan het wachten bent en door menu's aan het skippen bent) ben ik erg netjes geholpen en kwam de conclusie dat:

-De huur + bijkomende kosten in principe voor 50% afgeschreven mogen worden (Dit is altijd 50%, ook al betaal ik 80% van de kosten)

"In principe" staat dus tussen aanhalingstekens omdat het een grijs gebied is. Ze hebben mij aangeraden een brief te sturen naar de belastingdienst met daarin de vraag:
1) Of het in orde is dat ik 50% van de huurkosten en huurlasten mee mag nemen als aftrekpost op basis van het activeren huurrecht
2) Of het in orde is om het huurrecht op 0 euro te activeren op de balans
3) Artikel 3.19 (bijtelling privé gebruik. Of het in orde is om deze aftrek dan ook op 50% te zetten.

Je kan ook het risico nemen en het doen en het later verantwoorden mocht je een controle krijgen, maar vooraf zwart op wit hebben dat het goedgekeurd is, is natuurlijk wel iets prettiger werken.

Ik ga het via de nette weg doen (geen zin in latere terugbetalingen) en een brief opstellen:

-to be continued-
  maandag 5 september 2016 @ 16:11:43 #33
405781 jajablahblah
bedoelt het goed
pi_165105347
Ik wil graag mijn inkoopadministratie een beetje (veel) ordenen en ben op zoek naar een tool.
Het liefst zou ik ergens (excel?) een overizcht hebben van betaalde facturen en nog te betalen facturen. Dan zou ik graag bij ontvangst van zo'n factuur die ergens registreren en middels kenmerken die factuur in een bepaalde categorie onderbrengen (betaald/nog te betalen en dan een categorie van wat voor iets het is).
Is daar een budgetvriendelijke (hoeft niet gratis) online tool voor? Of een goed excelvoorbeeld?
Ik ben maar een basic exceller, dus ik weet wel wat ik wil maar niet hoe dat te maken :P

Tips zeer welkom :)
Der Zauber halt nur eine Nacht lang. Wir tanzen in den Sonnenaufgang, und wir fliegen auf den Mond.
Heute scheint ein Vollmond. Für dich und mich, sicherlich für dich und mich
pi_165126126
quote:
7s.gif Op maandag 5 september 2016 16:11 schreef jajablahblah het volgende:
Het liefst zou ik ergens (excel?) een overizcht hebben van betaalde facturen en nog te betalen facturen. Dan zou ik graag bij ontvangst van zo'n factuur die ergens registreren en middels kenmerken die factuur in een bepaalde categorie onderbrengen (betaald/nog te betalen en dan een categorie van wat voor iets het is).
Elk willekeurig boekhoudpakket?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_165128051
Precies, neem aan dat je verder een boekhouder hebt dus dan kan je het beste kiezen voor een online boekhoudpakket waarin jij dan inzicht heb in je inkoopfacturen en hij direct de boekhouding daarin kan doen,.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 6 september 2016 @ 16:47:32 #36
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_165129181
quote:
7s.gif Op maandag 5 september 2016 16:11 schreef jajablahblah het volgende:
Ik wil graag mijn inkoopadministratie een beetje (veel) ordenen en ben op zoek naar een tool.
Het liefst zou ik ergens (excel?) een overizcht hebben van betaalde facturen en nog te betalen facturen. Dan zou ik graag bij ontvangst van zo'n factuur die ergens registreren en middels kenmerken die factuur in een bepaalde categorie onderbrengen (betaald/nog te betalen en dan een categorie van wat voor iets het is).
Is daar een budgetvriendelijke (hoeft niet gratis) online tool voor? Of een goed excelvoorbeeld?
Ik ben maar een basic exceller, dus ik weet wel wat ik wil maar niet hoe dat te maken :P

Tips zeer welkom :)
Informer Online?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 14 september 2016 @ 15:42:34 #37
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_165318973
Ik moet af en toe een groot formaat paneel leveren, denk aan 2x1,5 meter of iets kleiner. Nu leveren ik dat nog zelf, maar dat moet makkelijker kunnen. Het kost mij vooral veel reistijd.

Nu overweeg ik om de panelen te laten verzenden. Scheelt mij een hoop tijd en daarmee kosten. Welke pakketdienst zou hiervoor geschikt zijn? Weten jullie een betrouwbare partner hierin?
Oja, PostNL is natuurlijk uitgesloten :')
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_165319589
quote:
5s.gif Op woensdag 14 september 2016 15:42 schreef goed_volk het volgende:
Ik moet af en toe een groot formaat paneel leveren, denk aan 2x1,5 meter of iets kleiner. Nu leveren ik dat nog zelf, maar dat moet makkelijker kunnen. Het kost mij vooral veel reistijd.

Nu overweeg ik om de panelen te laten verzenden. Scheelt mij een hoop tijd en daarmee kosten. Welke pakketdienst zou hiervoor geschikt zijn? Weten jullie een betrouwbare partner hierin?
Oja, PostNL is natuurlijk uitgesloten :')
Rondbellen. Internet zoeken en dan rondbellen. En daar de juiste vragen stellen om de juiste voor jou te vinden.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
  zondag 23 oktober 2016 @ 09:35:00 #39
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166141735
Olla, ben ik maar weer eens. Vanmiddag de btw doen, en ik bedacht mij dat het nu toch wel een keer de tijd wordt om nog een paar belastingvraagjes te stellen. Dit geheel los van de vraag of ik al of geen boekhouder in de arm moet nemen voor mijn jaarrekening. Ik ben een autodidact en probeer zoveel mogelijk zelf te doen. Mocht ik alsnog anders besluiten, dan kan dat altijd nog. Tot zover de disclaimer.

Een en ander overziend, gaat het zeker lukken om -ondanks mijn parttime ondernemerschap- het urencriterium te halen.Dat is uiteraard fijn, want dat betekent dat ik ondernemersaftrek kan doen en de startersaftrek en daarna natuurlijk de MKB-aftrek.

Voor de rest wil ik nog een paar investeringen doen (heb onder meer écht een veel grotere monitor nodig voor mijn computer), dus daar komt de willekeurige aftrek om de hoek kijken wmb.

Maar hoe trek je overige kosten af die je hebt gemaakt? Tot nu toe heb ik (uiteraard) btw afgetrokken waar toepasbaar. Maar afgezien daarvan? Ik weet dat ik nog gemaakte kilometers mag aftrekken (niet dat dat schokkend veel zoden aan de dijk zet, maar toch), maar hoe zit het bijvoorbeeld met andere zaken waar ik (waar mogelijk) wel btw heb afgetrokken? Zoals benodigde software? Etensbonnetjes? Webhosting? Kantoorspul? Mag je dat verder ook nog aftrekken, of blijft het bij de btw? Ik neem aan dat dat valt onder 'zakelijke kosten' en dat je die bedragen (zonder de btw, uiteraard) ook van je winst mag aftrekken? Of is dat nog aan beperkende regels gebonden?

En nog een vraagje: als parttime werknemer bij mijn werkgever betaal ik nu natuurlijk belasting.
Na alle aftrekposten betaal ik over de gemaakte winst als ZP'er ook belasting. Maar moet ik over wat ik daarna overhoud ook nog belasting betalen (inkomensbelasting of zo) of ben ik dan wel klaar?

Ik hoor graag :)

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 23 oktober 2016 @ 10:45:26 #40
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166142353
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 09:35 schreef Verbal het volgende:
Olla, ben ik maar weer eens. Vanmiddag de btw doen, en ik bedacht mij dat het nu toch wel een keer de tijd wordt om nog een paar belastingvraagjes te stellen. Dit geheel los van de vraag of ik al of geen boekhouder in de arm moet nemen voor mijn jaarrekening. Ik ben een autodidact en probeer zoveel mogelijk zelf te doen. Mocht ik alsnog anders besluiten, dan kan dat altijd nog. Tot zover de disclaimer.

Een en ander overziend, gaat het zeker lukken om -ondanks mijn parttime ondernemerschap- het urencriterium te halen.Dat is uiteraard fijn, want dat betekent dat ik ondernemersaftrek kan doen en de startersaftrek en daarna natuurlijk de MKB-aftrek.

Voor de rest wil ik nog een paar investeringen doen (heb onder meer écht een veel grotere monitor nodig voor mijn computer), dus daar komt de willekeurige aftrek om de hoek kijken wmb.

Maar hoe trek je overige kosten af die je hebt gemaakt? Tot nu toe heb ik (uiteraard) btw afgetrokken waar toepasbaar. Maar afgezien daarvan? Ik weet dat ik nog gemaakte kilometers mag aftrekken (niet dat dat schokkend veel zoden aan de dijk zet, maar toch), maar hoe zit het bijvoorbeeld met andere zaken waar ik (waar mogelijk) wel btw heb afgetrokken? Zoals benodigde software? Etensbonnetjes? Webhosting? Kantoorspul? Mag je dat verder ook nog aftrekken, of blijft het bij de btw? Ik neem aan dat dat valt onder 'zakelijke kosten' en dat je die bedragen (zonder de btw, uiteraard) ook van je winst mag aftrekken? Of is dat nog aan beperkende regels gebonden?
Resultaat is omzet minus kosten. En beide zijn exclusief BTW (kosten waarop BUA van toepassing is, uitgezonderd). Dus je winst is, als het goed is, al berekend door de kosten mee te nemen. :)
quote:
En nog een vraagje: als parttime werknemer bij mijn werkgever betaal ik nu natuurlijk belasting.
Na alle aftrekposten betaal ik over de gemaakte winst als ZP'er ook belasting. Maar moet ik over wat ik daarna overhoud ook nog belasting betalen (inkomensbelasting of zo) of ben ik dan wel klaar?
Misschien dat er nog een afdracht voor de ZVW om de hoek komt kijken. Dit is afhankelijk van je loon uit dienstbetrekking (en natuurlijk het resultaat als ZZP-er).
quote:
Ik hoor graag :)

V.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_166142617
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 09:35 schreef Verbal het volgende:
Olla, ben ik maar weer eens. Vanmiddag de btw doen, en ik bedacht mij dat het nu toch wel een keer de tijd wordt om nog een paar belastingvraagjes te stellen. Dit geheel los van de vraag of ik al of geen boekhouder in de arm moet nemen voor mijn jaarrekening. Ik ben een autodidact en probeer zoveel mogelijk zelf te doen. Mocht ik alsnog anders besluiten, dan kan dat altijd nog. Tot zover de disclaimer.

Een en ander overziend, gaat het zeker lukken om -ondanks mijn parttime ondernemerschap- het urencriterium te halen.Dat is uiteraard fijn, want dat betekent dat ik ondernemersaftrek kan doen en de startersaftrek en daarna natuurlijk de MKB-aftrek.

Voor de rest wil ik nog een paar investeringen doen (heb onder meer écht een veel grotere monitor nodig voor mijn computer), dus daar komt de willekeurige aftrek om de hoek kijken wmb.

Maar hoe trek je overige kosten af die je hebt gemaakt? Tot nu toe heb ik (uiteraard) btw afgetrokken waar toepasbaar. Maar afgezien daarvan? Ik weet dat ik nog gemaakte kilometers mag aftrekken (niet dat dat schokkend veel zoden aan de dijk zet, maar toch), maar hoe zit het bijvoorbeeld met andere zaken waar ik (waar mogelijk) wel btw heb afgetrokken? Zoals benodigde software? Etensbonnetjes? Webhosting? Kantoorspul? Mag je dat verder ook nog aftrekken, of blijft het bij de btw? Ik neem aan dat dat valt onder 'zakelijke kosten' en dat je die bedragen (zonder de btw, uiteraard) ook van je winst mag aftrekken? Of is dat nog aan beperkende regels gebonden?

En nog een vraagje: als parttime werknemer bij mijn werkgever betaal ik nu natuurlijk belasting.
Na alle aftrekposten betaal ik over de gemaakte winst als ZP'er ook belasting. Maar moet ik over wat ik daarna overhoud ook nog belasting betalen (inkomensbelasting of zo) of ben ik dan wel klaar?

Ik hoor graag :)

V.
Als belastingadviseur zijnde ga ik op zulke vragen niet eens in. Succes ermee, ook bij een eventuele belastingcontrole in de toekomst! En jammer van wat je allemaal laat liggen door een paar honderd Euro per jaar te besparen. Pennywise, poundfoolish noemen ze dat.
  zondag 23 oktober 2016 @ 13:30:23 #42
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_166145190
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 11:07 schreef bloodymary1 het volgende:
Als belastingadviseur zijnde ga ik op zulke vragen niet eens in.
:D
Dat weten we dan ook weer! Precies de post die de mensheid nodig had!

quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 09:35 schreef Verbal het volgende:
Maar hoe trek je overige kosten af die je hebt gemaakt?
Daar heb je toch bonnen van? Boven de honderd euro moeten ze op bedrijfsnaam staan. En dan neem je ze in de administratie op als zijnde kosten.

Omdat je alleen over je winst inkomstenbelasting betaalt, heb je de kosten hiermee afgetrokken.

quote:
Tot nu toe heb ik (uiteraard) btw afgetrokken waar toepasbaar.
Je gebruikt een beetje gekke woorden. Je trekt BTW niet af, je krijgt het terug van de BD.

quote:
Ik weet dat ik nog gemaakte kilometers mag aftrekken
Met een kloppende rittenadministratie wel, ja.

quote:
Zoals benodigde software? Etensbonnetjes? Webhosting? Kantoorspul? Mag je dat verder ook nog aftrekken, of blijft het bij de btw? Ik neem aan dat dat valt onder 'zakelijke kosten' en dat je die bedragen (zonder de btw, uiteraard) ook van je winst mag aftrekken?
Zakelijk gebruik == zakelijke kosten.

Soms zijn het dingen die je ook privé gebruikt, dan administreer je ze voor bijv. 50% privé en dan trek je ze voor de helft af.

quote:
En nog een vraagje: als parttime werknemer bij mijn werkgever betaal ik nu natuurlijk belasting. Na alle aftrekposten betaal ik over de gemaakte winst als ZP'er ook belasting.
Inderdaad, inkomstenbelasting.

quote:
Maar moet ik over wat ik daarna overhoud ook nog belasting betalen (inkomensbelasting of zo) of ben ik dan wel klaar?
Je betaalt over allebei inkomstenbelasting.

Overigens, ik doe ook zelf m'n administratie. Maar als je twijfelt over bepaalde dingen, zijn er best boekhouders die gewoon even een blik willen werpen over je administratie, hoor. Eind vorig jaar twijfelde ik over een aantal zaken, en toen heb ik geloof ik iets van 150 euro betaald om er met een boekhouder in twee uurtjes doorheen te kijken.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_166145314
Boven de 100 Euro moeten ze op bedrijfsnaam staan???? _O- :')
pi_166145358
Vrijdag ook iemand gesproken die voor zichzelf wil beginnen en mij voor gek verklaarde dat ik 100 euro per maand betaal voor een accountant. Is misschien een hoop geld maar omfg ik hoef alleen maar bonnetjes en overzichten op te sturen en klaar.
Tap tap tap
  zondag 23 oktober 2016 @ 14:17:41 #45
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166146148
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 11:07 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Als belastingadviseur zijnde ga ik op zulke vragen niet eens in. Succes ermee, ook bij een eventuele belastingcontrole in de toekomst! En jammer van wat je allemaal laat liggen door een paar honderd Euro per jaar te besparen. Pennywise, poundfoolish noemen ze dat.
Joh, kan het nog iets zuurder?

Het enige dat ik zeg is dat ik het eerst zelf wil proberen en ik sluit niet uit dat ik wellicht nog een boekhouder in de arm neem. Sorry dat ik je blijkbaar persoonlijk raak in mijn hoogst gestoorde keuze om eerst zelf eens wat te proberen. Inderdaad, 100% mislukking gegarandeerd.

Sjongejonge zeg. Zeg dan niks.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 23 oktober 2016 @ 14:29:27 #46
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166146373
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 13:30 schreef Hallmark het volgende:

[..]

:D
Dat weten we dan ook weer! Precies de post die de mensheid nodig had!

Bygones.
quote:
Daar heb je toch bonnen van? Boven de honderd euro moeten ze op bedrijfsnaam staan. En dan neem je ze in de administratie op als zijnde kosten.
Duidelijk.
quote:
Omdat je alleen over je winst inkomstenbelasting betaalt, heb je de kosten hiermee afgetrokken.
Daarmee doel je dus op het bedrag dat na aftrek van alle kosten overblijft (=omzet - kosten = winst) en de belasting die je daar vervolgens over betaalt. Dat is dus mijn inkomstenbelasting over mijn zzp-deel, ahw.
quote:
Je gebruikt een beetje gekke woorden. Je trekt BTW niet af, je krijgt het terug van de BD.
I stand corrected, maar da's precies wat ik bedoel :)
quote:
Met een kloppende rittenadministratie wel, ja.
Tsja, die is niet zo ingewikkeld, op zich. Ik heb kwa opdrachten twee lokaties gehad waar ik in totaal een keer of 60 ben geweest. Verder nog een paar ritten ivm acquisitie. Maar hoofdzakelijk fietswerk (maar ik las dat dat niet uitmaakt, al ben ik kruipend gegaan). Dan is het toch gewoon de data in combinatie met het aantal km x 0,19 (evt uitgewerkt in een staatje?)
quote:
Zakelijk gebruik == zakelijke kosten.

Soms zijn het dingen die je ook privé gebruikt, dan administreer je ze voor bijv. 50% privé en dan trek je ze voor de helft af.
Duidelijk.
quote:
Inderdaad, inkomstenbelasting.
Zoals hierboven nog bij jou gecheckt. Check.
quote:
Je betaalt over allebei inkomstenbelasting.
idem.
quote:
Overigens, ik doe ook zelf m'n administratie. Maar als je twijfelt over bepaalde dingen, zijn er best boekhouders die gewoon even een blik willen werpen over je administratie, hoor. Eind vorig jaar twijfelde ik over een aantal zaken, en toen heb ik geloof ik iets van 150 euro betaald om er met een boekhouder in twee uurtjes doorheen te kijken.
Dat leek mij ook. Ik snap dat belastingconsulenten en boekhouders adviseren belastingconsulenten en boekhouders in te huren, maar vooralsnog is mijn boekhouding redelijk rechttoe-rechtaan en denk ik het wellicht zelf te kunnen. Daar ben ik nou eenmaal eigenzinnig in en gelukkig zijn er topics als deze met wél behulpzame mensen (want daar zijn dit soort topics nou eenmaal voor, dacht ik. Maar misschien vergis ik me hier ook wel deerlijk mee).

Hoe dan ook, ikzelf ben van mening dat ik het er voor een eerste jaar als parttime zzp-er niet slecht vanaf heb gebracht kwa omzet. Maar wellicht is dat ook meer geluk dan wijsheid, zal ik maar denken :{w

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_166146619
Bloodymary heeft wel enigszins gelijk hoor. Bij mij komen ook vaak nieuwe klanten die het eerste jaar zelf "geprobeerd" hebben en dat hoeft niet altijd een ramp te zijn geweest maar je kunt wel dingen over het hoofd hebben gezien en dat is zonde. Ik snap dat heel veel mensen het zelf willen doen hoor, maar dat is hetzelfde als je je eigen huis wilt bouwen maar je twee linker handen hebt. Je plant de fundering zelf neer en daarna ga je een bouwbedrijf vragen om het af te ronden omdat het toch teveel werk is :P

Bonnen boven de 100 moeten op bedrijfsnaam zegt me niets. Facturen moeten gewoon altijd op naam van je bedrijf staan. Bij bonnetjes kan dat niet, maar als je ze betaalt met je zakelijke bankrekening dat is het wel te herleiden. Af en toe een contant bonnetjes is geen probleem maar je begrijpt natuurlijk wel dat het voor de Belastingdienst zo goed als niet na te trekken is (je kan ieder bonnetje dat je vindt op straat op die manier inboeken).

Het grote verschil tussen zelf een administratie voeren en een boekhouder laten doen zit hem vooral in het hele balans en winst- en verlies verhaal. Wat jij waarschijnlijk opstelt zijn je kosten en je omzet en that's it. De balans maak je sluitend door wat te rommelen in het eigen vermogen (opnames/stortingen), terwijl er natuurlijk heel veel posten zijn die op de balans komen. Omzetbelasting 4e kw. bijv. heeft betrekking op dit jaar, maar betaal/vorder je pas in januari. Een factuur die je stuurt in december maar door de klant betaald wordt in januari komt in de omzet van december (mits het betrekking heeft op dat tijdvak) en op de balans krijg je een vordering omdat je nog recht hebt op dit geld. Een investering (>1 jaar en meer dan ¤450 excl. btw) zet je op de balans en schrijf je 20% per jaar ipv direct in de kosten te nemen. Je krijgt dus een bedrag debet onder activa met ieder jaar een stukje afschrijving naar de kosten.

In hoeverre zal dit de Belastingdienst interesseren? Tja, bij kleine bedrijfjes vast weinig, ze hebben zelf al genoeg problemen, maar er kan heus wel een rood lampje gaan branden bij ondernemers die geen balans invullen bij de aangifte inkomstenbelasting en waar geen belastingconsulent aan gekoppeld staat. Dat zijn de makkelijkste prooien voor een bezoekje :P
Facts don't care about your feelings
  zondag 23 oktober 2016 @ 14:53:47 #48
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_166146841
Aha ik zag over het hoofd dat Verbal ook geen boekhoud pakketje gebruikt. Dat doe ik zelf wel, en daar komt een kloppende balans uitrollen.

Daarnaast zorg ik er voor dat elke maand het saldo van m'n grootboek en van m'n bankrekening klopt, als ik de btw doe (die doe ik per maand, niet per kwartaal).

Facturen hebben een factuurdatum en een betaaldatum. Daar moet je rekening mee houden bij btw en boekhouding.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  zondag 23 oktober 2016 @ 14:57:11 #49
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166146899
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 14:43 schreef YoshiBignose het volgende:
Bloodymary heeft wel enigszins gelijk hoor. Bij mij komen ook vaak nieuwe klanten die het eerste jaar zelf "geprobeerd" hebben en dat hoeft niet altijd een ramp te zijn geweest maar je kunt wel dingen over het hoofd hebben gezien en dat is zonde.
Begrijp ik. De zurigheid begrijp ik niet.
quote:
Ik snap dat heel veel mensen het zelf willen doen hoor, maar dat is hetzelfde als je je eigen huis wilt bouwen maar je twee linker handen hebt. Je plant de fundering zelf neer en daarna ga je een bouwbedrijf vragen om het af te ronden omdat het toch teveel werk is :P

Bonnen boven de 100 moeten op bedrijfsnaam zegt me niets. Facturen moeten gewoon altijd op naam van je bedrijf staan. Bij bonnetjes kan dat niet, maar als je ze betaalt met je zakelijke bankrekening dat is het wel te herleiden. Af en toe een contant bonnetjes is geen probleem maar je begrijpt natuurlijk wel dat het voor de Belastingdienst zo goed als niet na te trekken is (je kan ieder bonnetje dat je vindt op straat op die manier inboeken).

Het grote verschil tussen zelf een administratie voeren en een boekhouder laten doen zit hem vooral in het hele balans en winst- en verlies verhaal. Wat jij waarschijnlijk opstelt zijn je kosten en je omzet en that's it. De balans maak je sluitend door wat te rommelen in het eigen vermogen (opnames/stortingen), terwijl er natuurlijk heel veel posten zijn die op de balans komen. Omzetbelasting 4e kw. bijv. heeft betrekking op dit jaar, maar betaal/vorder je pas in januari. Een factuur die je stuurt in december maar door de klant betaald wordt in januari komt in de omzet van december (mits het betrekking heeft op dat tijdvak) en op de balans krijg je een vordering omdat je nog recht hebt op dit geld. Een investering (>1 jaar en meer dan ¤450 excl. btw) zet je op de balans en schrijf je 20% per jaar ipv direct in de kosten te nemen. Je krijgt dus een bedrag debet onder activa met ieder jaar een stukje afschrijving naar de kosten.

In hoeverre zal dit de Belastingdienst interesseren? Tja, bij kleine bedrijfjes vast weinig, ze hebben zelf al genoeg problemen, maar er kan heus wel een rood lampje gaan branden bij ondernemers die geen balans invullen bij de aangifte inkomstenbelasting en waar geen belastingconsulent aan gekoppeld staat. Dat zijn de makkelijkste prooien voor een bezoekje :P
Je verhaal begrijp ik grotendeels. Aan de andere kant denk ik: kom maar op met je bezoekje, wat ik opgeef, klopt. Ik sjoemel niet, dus succes met mij dat proberen aan te wrijven.

Maar begrijp jij ook dat een boekhouder voor een beginnend zzp'er voelt als: "ja maar, zo'n groot bedrijf ben ik nou ook weer niet"?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 23 oktober 2016 @ 14:59:06 #50
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166146933
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 14:53 schreef Hallmark het volgende:
Aha ik zag over het hoofd dat Verbal ook geen boekhoud pakketje gebruikt. Dat doe ik zelf wel, en daar komt een kloppende balans uitrollen.
Ik gebruik wel een boekhoudpakketje, maar eigenlijk alleen voor de facturen, omdat de uitgaven tot op heden nou ook weer niet zo schokkend waren en, om eerlijk te zijn, had ik het een beetje druk met de echte opdrachten ;)

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 23 oktober 2016 @ 15:03:45 #51
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166147018
Magoed, wat kóst een boekhouder eigenlijk?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_166147034
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 14:57 schreef Verbal het volgende:

[..]

Begrijp ik. De zurigheid begrijp ik niet.
Ik wel, het is gewoon een kut beroep :')
quote:
[..]

Je verhaal begrijp ik grotendeels. Aan de andere kant denk ik: kom maar op met je bezoekje, wat ik opgeef, klopt. Ik sjoemel niet, dus succes met mij dat proberen aan te wrijven.

Maar begrijp jij ook dat een boekhouder voor een beginnend zzp'er voelt als: "ja maar, zo'n groot bedrijf ben ik nou ook weer niet"?

V.
Ik begrijp het wel, vooral als je weinig verdient. Maar uiteindelijk gaat het toch om je eigen bedrijf, je (enige) inkomstenbron. In jouw geval dan nog niet, maar misschien is dat wel je doel. Op basis van een modaal inkomen is dat 36k per jaar... dan kun je wel een duizendje missen op jaarbasis voor goede adviezen (die zichzelf misschien wel terug kunnen verdienen) en een nette administratie.

quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 15:03 schreef Verbal het volgende:
Magoed, wat kóst een boekhouder eigenlijk?

V.
Tussen de ¤40 en ¤60 per uur denk ik gemiddeld. Volgens mij bieden veel ook wel zo'n vast tarief aan, maar goed dan wordt uiteindelijk één van de twee genaaid ;)
Facts don't care about your feelings
  zondag 23 oktober 2016 @ 15:18:10 #53
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166147320
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 15:03 schreef Verbal het volgende:
Magoed, wat kóst een boekhouder eigenlijk?

V.
Een goede boekhouder/adviseur kost niks, die levert je iets op.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 23 oktober 2016 @ 15:53:56 #54
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_166148149
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 14:59 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ik gebruik wel een boekhoudpakketje, maar eigenlijk alleen voor de facturen, omdat de uitgaven tot op heden nou ook weer niet zo schokkend waren en, om eerlijk te zijn, had ik het een beetje druk met de echte opdrachten
Dan zou ik zeggen, zorg er voor dat het saldo van je zakelijke rekening en je boekhoudpakket klopt. En dan lijkt het mij voorlopig goed zo.

Heb je wel een aparte zakelijke rekening trouwens? Ik deed het in het begin gewoon op de privé rekening maar daar had ik spijt van.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  zondag 23 oktober 2016 @ 16:23:59 #55
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166148886
Yep, zakelijke rekening gekoppeld aan zakelijke spaarrekening.
Ik zal kijken of ik eea kan gelijkschakelen, heb namelijk naast vaste maandelijkse privé-boekingen ook tussendoor privéboekinkjes gedaan. Ik neem aan dat ik die als zodanig kan/moet inboeken, toch? En is nogal een onhandig pakket wat uitgaven betreft. Voor alles moet je leverancier, adres, factuurnummer en uiterste betaaldatum invullen en zo, ook voor een kuttige kantoorboekhandelbon van 9,12 euro -O-

En mocht iemand dan toch een fatsoenlijke boekhouder weten in Het Gooi, een gesprekje kan nooit kwaad, natuurlijk.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 23 oktober 2016 @ 16:24:16 #56
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166148899
quote:
4s.gif Op zondag 23 oktober 2016 15:18 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Een goede boekhouder/adviseur kost niks, die levert je iets op.
...maar moet wel betaald worden.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_166149520
quote:
15s.gif Op zondag 23 oktober 2016 14:17 schreef Verbal het volgende:

[..]

Joh, kan het nog iets zuurder?

Het enige dat ik zeg is dat ik het eerst zelf wil proberen en ik sluit niet uit dat ik wellicht nog een boekhouder in de arm neem. Sorry dat ik je blijkbaar persoonlijk raak in mijn hoogst gestoorde keuze om eerst zelf eens wat te proberen. Inderdaad, 100% mislukking gegarandeerd.

Sjongejonge zeg. Zeg dan niks.

V.
Haha, nee hoor je raakt me echt niet persoonlijk, waarom zou je? En je moet het verder ook helemaal zelf weten natuurlijk. Maar je bent wel superdom bezig, dat mag ik toch wel zeggen. Juist in het begin zijn er veel voordelen te behalen, die naderhand niet meer terug te draaien zijn. Bijvoorbeeld vermogensetikettering met betrekking tot auto of werkruimte (vooral ook als je huurt). Je moet daarvoor in het begin een keuze maken die voor de rest van je ondernemerschap bepalend blijft.
pi_166151899
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 15:04 schreef YoshiBignose het volgende:


Tussen de ¤40 en ¤60 per uur denk ik gemiddeld. Volgens mij bieden veel ook wel zo'n vast tarief aan, maar goed dan wordt uiteindelijk één van de twee genaaid ;)
Tering, ik wist het wel.... -O- -O-
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_166152089
Ik zei niet wie van de twee :')
Facts don't care about your feelings
pi_166152128
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 18:55 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik zei niet wie van de twee :')
ik weet genoeg...
Sluw manneke bent u hoor :o
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  zondag 23 oktober 2016 @ 19:57:40 #61
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_166153953
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 15:04 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik wel, het is gewoon een kut beroep :')
_O-
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  zondag 23 oktober 2016 @ 20:55:25 #62
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166156164
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 16:24 schreef Verbal het volgende:

[..]

...maar moet wel betaald worden.

V.
Ik neem toch aan dat jij ook onderneemt omdat je een toegevoegde waarde kunt leveren.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 23 oktober 2016 @ 21:45:04 #63
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166158541
quote:
5s.gif Op zondag 23 oktober 2016 20:55 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ik neem toch aan dat jij ook onderneemt omdat je een toegevoegde waarde kunt leveren.
Ja. Und? Wat heeft dat met mijn vraag 'wat iets kost' te maken?
Wat lees jij precies in mijn post :?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  zondag 23 oktober 2016 @ 21:50:21 #64
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166158782
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 16:55 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Haha, nee hoor je raakt me echt niet persoonlijk, waarom zou je?
Dat vroeg in aan jou :) Fijn dat het je niet persoonlijk raakt.
quote:
En je moet het verder ook helemaal zelf weten natuurlijk. Maar je bent wel superdom bezig, dat mag ik toch wel zeggen.
Van mij wel. Vrij land en zulks.
quote:
Juist in het begin zijn er veel voordelen te behalen, die naderhand niet meer terug te draaien zijn. Bijvoorbeeld vermogensetikettering met betrekking tot auto of werkruimte (vooral ook als je huurt). Je moet daarvoor in het begin een keuze maken die voor de rest van je ondernemerschap bepalend blijft.
Kijk, dat is al een stuk constructiever en derhalve helderder. Dank. En deze oliedomme autodidact had zélfs dat al ontdekt, maar ik kom niet aan de tien procent (mijn werkkamer is pakweg 7 á 8% van onze huurhuisoppervlakte, en auto is werkelijk verwaarloosbaar. Magoed, ik zal ongetwijfeld nog dingen over het hoofd zien. Vandaar dat ik, zoals ik al liet doorschemeren, wat opener sta voor het idee van een professional :)

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_166162607
quote:
1s.gif Op zondag 23 oktober 2016 18:48 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Tering, ik wist het wel.... -O- -O-
Dat zijn eigenlijk wel erg lage bedragen die hij noemt hoor.....
pi_166162714
quote:
14s.gif Op zondag 23 oktober 2016 21:50 schreef Verbal het volgende:

[..]

Dat vroeg in aan jou :) Fijn dat het je niet persoonlijk raakt.

[..]

Van mij wel. Vrij land en zulks.

[..]

Kijk, dat is al een stuk constructiever en derhalve helderder. Dank. En deze oliedomme autodidact had zélfs dat al ontdekt, maar ik kom niet aan de tien procent (mijn werkkamer is pakweg 7 á 8% van onze huurhuisoppervlakte, en auto is werkelijk verwaarloosbaar. Magoed, ik zal ongetwijfeld nog dingen over het hoofd zien. Vandaar dat ik, zoals ik al liet doorschemeren, wat opener sta voor het idee van een professional :)

V.
Haha, niet meer dan 10 %, werk je vanuit de w.c. of zo? Aan 10 % kom je toch altijd wel. Werkkamertje, opslag. En ze komen het niet zo snel nameten hoor. Het kan toch een flinke aftrekpost zijn, de huur minus eventuele toeslag, energielasten, overige huisvestingskosten.
  maandag 24 oktober 2016 @ 08:31:58 #67
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_166165844
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 16:55 schreef bloodymary1 het volgende:
Maar je bent wel superdom bezig, dat mag ik toch wel zeggen.
Ik snap niet waarom het dan meteen veroordeeld moet worden.

Ik ben software developer, en heb samengewerkt met electronici en wetenschappers. Soms trokken ze een deel van het programmeerwerk naar zich toe, en vroegen mij dan waarom iets niet werkte. Soms gaf ik daar antwoord op, als mijn stemming en het werk dat toelaat. Soms niet, ik ben een programmeur en geen leraar.

Waarom gaan die lui zelf programmeren? Het wordt vaak toch een grote, slecht te onderhouden puinhoop. De redenen varieren. Ze willen graag mijn kant snappen, bijvoorbeeld. Of willen overzicht op het raakvlak van hun vakgebied met die van mij. Of willen leren voordat ze uitbesteden, zodat ze later de juiste vragen kunnen stellen (een goede klant kunnen zijn).
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_166166838
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 23:18 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat zijn eigenlijk wel erg lage bedragen die hij noemt hoor.....
Precies :P :(
Facts don't care about your feelings
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:06:56 #69
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166167469
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 23:21 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Haha, niet meer dan 10 %, werk je vanuit de w.c. of zo? Aan 10 % kom je toch altijd wel. Werkkamertje, opslag. En ze komen het niet zo snel nameten hoor. Het kan toch een flinke aftrekpost zijn, de huur minus eventuele toeslag, energielasten, overige huisvestingskosten.
Nee, dat valt wel mee. maar als ik even snel bereken is beneden 43m2 (gerekend van buitenmuur tot buitenmuur), boven ook en dan op zolder nog 14. Da's 100. mijn kamer is iets van 8.

Moet gezegd dat ik dan binnenmuren niet meereken. Als ik alle ruimtes apart ga opmeten (en trappen niet meetel, weet niet of dat moet) dan kom ik wellicht hoger uit :)

V.

[ Bericht 1% gewijzigd door V. op 24-10-2016 11:12:03 ]
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 24 oktober 2016 @ 11:12:09 #70
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166167554
Daarnaast wil ik iig een goede nieuwe monitor kopen en een zit-sta-bureau en een speciale bureaustoel (advies fysiotherapeut want herniapatiënt) wilde ik nog even mee wachten tot volgend jaar. Maar als ik dat tegelijk investeer, kan ik ook nog 28% extra aftrekken (KIA). Dus dat maakt het ook wel weer aantrekkelijk om het wel te doen.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_166171416
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 23:18 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat zijn eigenlijk wel erg lage bedragen die hij noemt hoor.....
lol i know, hij is mijn boekhouder, en ik betaal echt heel veel, of niet yoshi :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  maandag 24 oktober 2016 @ 15:46:02 #72
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166172900
quote:
4s.gif Op zondag 23 oktober 2016 21:45 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ja. Und? Wat heeft dat met mijn vraag 'wat iets kost' te maken?
Wat lees jij precies in mijn post :?

V.
Laat ik de vraag dan anders stellen: wat kost jij? :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 24 oktober 2016 @ 15:47:38 #73
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166172926
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 15:46 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Laat ik de vraag dan anders stellen: wat kost jij? :)
Tot op heden gemiddeld iets meer dan 50 euro per uur ex btw.
Maar ik ben geen boekhouder.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 24 oktober 2016 @ 15:50:02 #74
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166172969
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 15:47 schreef Verbal het volgende:

[..]

Tot op heden gemiddeld iets meer dan 50 euro per uur ex btw.
Maar ik ben geen boekhouder.

V.
Nu snap ik waarom je mijn vraag niet begrijpt. :)
(En waarschijnlijk ben je niet de enige ondernemer. ;) )
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 24 oktober 2016 @ 15:50:41 #75
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166172981
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 15:50 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Nu snap ik waarom je mijn vraag niet begrijpt. :)
(En waarschijnlijk ben je niet de enige ondernemer. ;) )
Ah. Een semantisch spelletje. Ook goed.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 24 oktober 2016 @ 15:52:26 #76
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166173012
quote:
14s.gif Op maandag 24 oktober 2016 15:50 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ah. Een semantisch spelletje. Ook goed.

V.
Ik speel geen spelletje. Daar heb ik als ondernemer geen tijd voor. :{
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 24 oktober 2016 @ 15:53:10 #77
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166173023
Ook goed.
Dan snap ik je niet, en jij wilt het blijkbaar niet uitleggen.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 24 oktober 2016 @ 15:57:27 #78
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166173089
Als je een ondernemer vraagt "Wat kost je?" hebben ze vaak wel een antwoord in de vorm van een (gemiddeld) tarief. Ik vraag me alleen af waarom ik dat zou moeten weten?
Voor mij is het veel belangrijker wat jij mij te bieden hebt en wat het mij oplevert. Blijkbaar lever jij geen toegevoegde waarde want als ik jou inhuur 'kost het geld' en levert het niets op. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 24 oktober 2016 @ 16:03:25 #79
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166173174
Ja, dat begrijp ik.
M.a.w. nooit meer naar tarieven vragen dan?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_166173282
quote:
2s.gif Op maandag 24 oktober 2016 14:35 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

lol i know, hij is mijn boekhouder, en ik betaal echt heel veel, of niet yoshi :)
Niet genoeg :P

quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:03 schreef Verbal het volgende:
Ja, dat begrijp ik.
M.a.w. nooit meer naar tarieven vragen dan?

V.
Vervelende mensen hé boekhouders :')
Facts don't care about your feelings
  maandag 24 oktober 2016 @ 16:20:45 #81
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166173409
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:03 schreef Verbal het volgende:
Ja, dat begrijp ik.
M.a.w. nooit meer naar tarieven vragen dan?

V.
Iemand die mij vraagt naar tarieven, komt niet voor mijn toegevoegde waarde.
Iemand die mijn toegevoegde waarde kent, vraagt niet naar mijn tarieven.

Zo weet ik heel snel of iemand wel of geen klant bij mij wordt. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 24 oktober 2016 @ 16:28:02 #82
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_166173510
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 15:57 schreef ManAtWork het volgende:
Als je een ondernemer vraagt "Wat kost je?" hebben ze vaak wel een antwoord in de vorm van een (gemiddeld) tarief. Ik vraag me alleen af waarom ik dat zou moeten weten?
Voor mij is het veel belangrijker wat jij mij te bieden hebt en wat het mij oplevert. Blijkbaar lever jij geen toegevoegde waarde want als ik jou inhuur 'kost het geld' en levert het niets op. ;)
De te maken kosten zijn uiteraard wel van belang om te weten of het de opbrengst wel waard is.

Verkapt TVP'tje
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 24 oktober 2016 @ 16:34:08 #83
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166173602
quote:
4s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:20 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Iemand die mij vraagt naar tarieven, komt niet voor mijn toegevoegde waarde.
Iemand die mijn toegevoegde waarde kent, vraagt niet naar mijn tarieven.

Zo weet ik heel snel of iemand wel of geen klant bij mij wordt. ;)
Prima.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 24 oktober 2016 @ 16:34:21 #84
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166173605
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:11 schreef YoshiBignose het volgende:

Vervelende mensen hé boekhouders :')
Ja. Ik doe het wel zonder. Uit principe.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 24 oktober 2016 @ 16:39:47 #85
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166173708
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:28 schreef Dven het volgende:

[..]

De te maken kosten zijn uiteraard wel van belang om te weten of het de opbrengst wel waard is.

Verkapt TVP'tje
De kosten zijn van belang omdat je anders geen manier hebt om de aankoop/inhuur in je administratie te verwerken. :P
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:34 schreef Verbal het volgende:

[..]

Prima.

V.
'k Ben blij dat je het nu begrijpt.
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:34 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ja. Ik doe het wel zonder. Uit principe.

V.
Principes zijn goed.
Of het ook het beste voor jou is, kunnen wij niet over oordelen. :+
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 24 oktober 2016 @ 16:43:52 #86
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166173784
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:39 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

De kosten zijn van belang omdat je anders geen manier hebt om de aankoop/inhuur in je administratie te verwerken. :P
Hence my question -O-

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 24 oktober 2016 @ 16:46:33 #87
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166173849
quote:
0s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:43 schreef Verbal het volgende:

[..]

Hence my question -O-

V.
Je bent toch niet zo'n ondernemer die kosten maakt om minder belasting te hoeven betalen? :o
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 24 oktober 2016 @ 16:48:32 #88
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_166173891
:O
KuikenGuppy
  maandag 24 oktober 2016 @ 16:49:24 #89
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166173905
quote:
1s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:48 schreef Burdie het volgende:
:O
Slapend rijk geworden? ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 24 oktober 2016 @ 16:51:30 #90
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_166173955
De zaken gaan goed, en dat is natuurlijk totaal geen reden tot klagen maar toch hebben jullie misschien nog wat goeie tips om het bijkomende leed een beetje te verzachten...en dat gaat natuurlijk de inkomstenbelasting worden (eenmanszaak).

Ik zit op het moment in de hoogste schaal dus dat wordt flink inleveren. Alle standaard voordelen (MKB winstvrijstelling, Startersaftrek, Ondernemersaftrek enz is al van toepassing).

Leuke aanschaffen ook gedaan, nieuwe bedrijfsauto, computer, laptop, telefoon. Dus qua "logische" investeringen zijn de meeste al gedaan. Zijn er nog andere wegen om (uiteraard legaal) geld weg te sluizen (investeren enz) om zo de winst voor dit jaar nog lekker te kunnen drukken zodat ik daar later profijn van heb.

De oudedagreserve zou een mogelijkheid zijn om dat maximaal nu weg te schuiven. Dat zou dan 52% belasting op het moment schelen en dat zou ik dan kunnen belasten op een jaar waar het minder gaat en het in de 40% schaal valt. (werkt dit zo? heb me nog niet goed er over ingelezen)

En alle overige tips zijn ook uiteraard van harte welkom. Het geld is op het moment niet nodig dus investeren is een optie.
  maandag 24 oktober 2016 @ 16:52:35 #91
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_166173976
Misschien moet je een boekhouder nemen, Dribbel.
KuikenGuppy
  maandag 24 oktober 2016 @ 16:53:37 #92
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166173995
quote:
12s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:52 schreef Burdie het volgende:
Misschien moet je een boekhouder nemen, Dribbel.
Of een goede fiscaal adviseur.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 24 oktober 2016 @ 16:55:06 #93
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_166174019
quote:
14s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:53 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Of een goede fiscaal adviseur.
Wat kost dat?
KuikenGuppy
pi_166174040
quote:
12s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:55 schreef Burdie het volgende:

[..]

Wat kost dat?
Niks, dat levert geld op!
  maandag 24 oktober 2016 @ 16:56:53 #95
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166174048
quote:
12s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:55 schreef Burdie het volgende:

[..]

Wat kost dat?
Als het goed is minder dan dat het oplevert.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  maandag 24 oktober 2016 @ 17:16:58 #96
125915 Dribbel_
Who Needs Guitars Anyway?
pi_166174336
quote:
12s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:52 schreef Burdie het volgende:
Misschien moet je een boekhouder nemen, Dribbel.
:D
pi_166174685
Ik wil je nog wel wat factuurtjes sturen in 2016 hoor, om je winst te drukken O-)
Facts don't care about your feelings
  maandag 24 oktober 2016 @ 19:59:43 #98
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166177581
quote:
5s.gif Op maandag 24 oktober 2016 16:46 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Je bent toch niet zo'n ondernemer die kosten maakt om minder belasting te hoeven betalen? :o
Ik niet, daar zijn die 'boekhouders' in dit topic lekker druk mee. Tips te over.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 17:15:12 #99
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166196558
quote:
0s.gif Op zondag 23 oktober 2016 16:55 schreef bloodymary1 het volgende:

Bijvoorbeeld vermogensetikettering met betrekking tot auto of werkruimte (vooral ook als je huurt). Je moet daarvoor in het begin een keuze maken die voor de rest van je ondernemerschap bepalend blijft.
Hoezo dat trouwens? Stel ik wil volgend jaar in een andere kamer in het huis mijn werkruimte maken. Die ruimte is groter en dan kom ik wel in aanmerking. Hoezo zou ik dat dan over 2017 niet mogen opvoeren?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_166196623
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 17:15 schreef Verbal het volgende:

[..]

Hoezo dat trouwens? Stel ik wil volgend jaar in een andere kamer in het huis mijn werkruimte maken. Die ruimte is groter en dan kom ik wel in aanmerking. Hoezo zou ik dat dan over 2017 niet mogen opvoeren?

V.
Als je huurt kun je gerust een andere kamer in gebruik nemen. Maar het gaat om de activering van het huurrecht. Dat moet bij aanvang van de onderneming of bij aanvang van de huur gebeuren om voor de aftrek van huur en bijkomende kosten in aanmerking te komen.
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 17:21:41 #101
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166196679
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 17:18 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Als je huurt kun je gerust een andere kamer in gebruik nemen. Maar het gaat om de activering van het huurrecht. Dat moet bij aanvang van de onderneming of bij aanvang van de huur gebeuren om voor de aftrek van huur en bijkomende kosten in aanmerking te komen.
Moet er wel sprake zijn van keuzevermogen.
Stel dat in jaar 1 een kamer wordt gebruikt die niet aan de 10% eis voldoet, dan is er geen keuzevermogen.
Verhuist hij in jaar 3 naar een kamer die wel aan de 10% eis voldoet, zijn de feiten en omstandigheden gewijzigd.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_166196876
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 17:21 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Moet er wel sprake zijn van keuzevermogen.
Stel dat in jaar 1 een kamer wordt gebruikt die niet aan de 10% eis voldoet, dan is er geen keuzevermogen.
Verhuist hij in jaar 3 naar een kamer die wel aan de 10% eis voldoet, zijn de feiten en omstandigheden gewijzigd.
Keuzevermogen? Dan heb je het over een eigen woning. Het gaat hier over een huurwoning.
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 18:44:48 #103
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166198505
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 17:31 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Keuzevermogen? Dan heb je het over een eigen woning. Het gaat hier over een huurwoning.
Ook bij een huurwoning moet er sprake zijn van minimaal 10% zakelijk gebruik wil je het huurrecht zakelijk kwalificeren.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_166201203
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 18:44 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ook bij een huurwoning moet er sprake zijn van minimaal 10% zakelijk gebruik wil je het huurrecht zakelijk kwalificeren.
Ja dat weet ik. Maar jij begint over keuzevermogen en dat speelt niet zeg ik. Er is namelijk geen vermogen, alleen het huurrrecht en dat kan voor ¤ 1 op de balans gezet worden.
pi_166205169
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:59:58 #106
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166205522
quote:
Duidelijk. Had er sowieso dit jaar geen gebruik van gemaakt. Zit aan de ondergrens (tenzij ik wellicht heeeeel precies ga meten kom ik er precies op uit. Daarnaast heb ik grote delen van de klussen op lokatie gedaan. En dat voelt niet gewoon niet zuiver.

Al zullen veel zzp'ers nu wel balen. En die Wiebes heeft al zoveel verknald voor ondernemers.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_166205583
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:10:47 #108
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166205939
_O-

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_166206898
quote:
Brrrrr......
pi_166207174
Lekker is dat trouwens. Eerst stellig beweren dat er niks aan gewijzigd gaat worden en het dan toch snel er door drukken nu. Ben benieuwd of bestaande gevallen gerespecteerd blijven. Het is immers geen nieuwe regeling of zo, wat vaak gesuggereerd wordt.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 08:56:20 #111
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166212669
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 20:06 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ja dat weet ik. Maar jij begint over keuzevermogen en dat speelt niet zeg ik. Er is namelijk geen vermogen, alleen het huurrrecht en dat kan voor ¤ 1 op de balans gezet worden.
Een recht kan ook een 'vermogen' zijn. ;)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 09:16:12 #112
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166212907
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 oktober 2016 22:44 schreef bloodymary1 het volgende:
Lekker is dat trouwens. Eerst stellig beweren dat er niks aan gewijzigd gaat worden en het dan toch snel er door drukken nu. Ben benieuwd of bestaande gevallen gerespecteerd blijven. Het is immers geen nieuwe regeling of zo, wat vaak gesuggereerd wordt.
Met je eens. Dit is een regering die het etiket 'onbetrouwbaarheid van bestuur' meerdere keren opgeplakt kan krijgen.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_166212922
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 08:56 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Een recht kan ook een 'vermogen' zijn. ;)
Een recht is een vermogen. Dat het huurrecht op de balans komt is ook niet de kwestie, dat is zelfs verplicht om van die regeling gebruik te hebben kunnen maken. Volgens mij weet jij zelf niet meer wat je gezegd hebt en probeer je je er een beetje uit te lullen.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 09:23:37 #114
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166213004
Toch nog even een vraagje. Puur voor mijn begrip, ben er inmiddels wel uit dat ik iig in eerste instantie voor mijn jaarrekening een heuse bh in de arm ga nemen (dus kunnen we die discussie ajb laten rusten?).

Maar toch even, want ik vind belasting maar raar (niet het principe, daar ben ik het wel mee eens, maar gewoon hoe het soms werkt).

1) Ik haal mijn urencriterium (joepie!)
2) Ik mag investeringen willekeurig afschrijven (joepie!)
3) Als ik meer dan 2300 euro investeer mag ik onder de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek over die investeringen 28% extra afschrijven.

Maar dan trek ik dus 128% van mijn investeringen af. Da's toch gek?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_166213166
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 09:23 schreef Verbal het volgende:
Toch nog even een vraagje. Puur voor mijn begrip, ben er inmiddels wel uit dat ik iig in eerste instantie voor mijn jaarrekening een heuse bh in de arm ga nemen (dus kunnen we die discussie ajb laten rusten?).

Maar toch even, want ik vind belasting maar raar (niet het principe, daar ben ik het wel mee eens, maar gewoon hoe het soms werkt).

1) Ik haal mijn urencriterium (joepie!)
2) Ik mag investeringen willekeurig afschrijven (joepie!)
3) Als ik meer dan 2300 euro investeer mag ik onder de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek over die investeringen 28% extra afschrijven.

Maar dan trek ik dus 128% van mijn investeringen af. Da's toch gek?

V.
Nee hoor, dat is helemaal niet gek. Op investeringen (boven ¤ 450) heb je de afschrijvingen tot 100% (of eigenlijk tot restwaarde, maar vaak is die ¤ 1, maar bijvoorbeeld bij auto's of gebouwen moet je daar wel een essentieel bedrag voor aanhouden). Daarnaast de investeringsaftrek van 28 % indien je in de eerste schijf valt. De investeringsaftrek is een stimulans om te investeren. Je past deze ook niet toe in de jaarstukken, maar extracomptabel in de belastingaangifte.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 09:38:22 #116
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166213200
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 09:35 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Nee hoor, dat is helemaal niet gek. Op investeringen (boven ¤ 450) heb je de afschrijvingen tot 100% (of eigenlijk tot restwaarde, maar vaak is die ¤ 1, maar bijvoorbeeld bij auto's of gebouwen moet je daar wel een essentieel bedrag voor aanhouden). Daarnaast de investeringsaftrek van 28 % indien je in de eerste schijf valt. De investeringsaftrek is een stimulans om te investeren. Je past deze ook niet toe in de jaarstukken, maar extracomptabel in de belastingaangifte.
Ik ga zó ontzettend een boekhouder in de arm nemen...

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 17:23:15 #117
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166222124
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 09:17 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Een recht is een vermogen. Dat het huurrecht op de balans komt is ook niet de kwestie, dat is zelfs verplicht om van die regeling gebruik te hebben kunnen maken. Volgens mij weet jij zelf niet meer wat je gezegd hebt en probeer je je er een beetje uit te lullen.
Ik weet heel goed wat ik heb gezegd en wat ik bedoel.
Los daarvan: wel vreemd dat je een huurrecht van bijv. een normaal bedrijfspand of huurauto niet op de balans activeert. Maar dat staat los van het feit dat er sprake moet zijn van een keuzevermogen (of in jouw woorden: een keuzerecht) om de huurlasten ten laste van het resultaat te mogen brengen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:37:03 #118
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_166261432
Er zijn nieuwe MacBooks uitgekomen en ik heb er eentje besteld op bedrijfsnaam.

Wat vervelend is, is dat je als ZZP'er ondernemer bent en dus alle voordelen misgrijpt die voor consumenten gelden. Is er geen constructie mogelijk waarbij ik de aanschaf doe als prive persoon, maar wel in de boekhouding als zakelijke kosten kan opnemen?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_166261608
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 13:37 schreef Hallmark het volgende:
Er zijn nieuwe MacBooks uitgekomen en ik heb er eentje besteld op bedrijfsnaam.

Wat vervelend is, is dat je als ZZP'er ondernemer bent en dus alle voordelen misgrijpt die voor consumenten gelden. Is er geen constructie mogelijk waarbij ik de aanschaf doe als prive persoon, maar wel in de boekhouding als zakelijke kosten kan opnemen?
Als je eenmanszaak bent, is naast de bedrijfsnaam je eigen naam fiscaal ook voldoende om bijvoorbeeld op een factuur te zetten. Dus je kunt die dan gewoon op je eigen naam bestellen. De leverancier hoeft toch niet te weten dat je de computer zakelijk koopt? Je moet er dan wel opletten dat er BTW op de factuur staat indien van toepassing.
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:48:04 #120
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_166261713
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 13:44 schreef bloodymary1 het volgende:
Als je eenmanszaak bent, is naast de bedrijfsnaam je eigen naam fiscaal ook voldoende om bijvoorbeeld op een factuur te zetten. Dus je kunt die dan gewoon op je eigen naam bestellen.
Top! ^O^
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:38:06 #121
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166262841
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 13:37 schreef Hallmark het volgende:
Er zijn nieuwe MacBooks uitgekomen en ik heb er eentje besteld op bedrijfsnaam.

Wat vervelend is, is dat je als ZZP'er ondernemer bent en dus alle voordelen misgrijpt die voor consumenten gelden.
Herkenbaar. Wil Office 365 aanschaffen. Dacht leuk Office Home te doen, want lekker betaalbaar. Staat daar in de overeenkomst dat je licentie vervalt als je het gaat gebruiken voor commerciële doeleinden. Nee, dan moet je de versie voor ondernemers hebben, en die is drie keer zo duur -O-

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_166262848
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 14:38 schreef Verbal het volgende:

[..]

Herkenbaar. Wil Office 365 aanschaffen. Dacht leuk Office Home te doen, want lekker betaalbaar. Staat daar in de overeenkomst dat je licentie vervalt als je het gaat gebruiken voor commerciële doeleinden. Nee, dan moet je de versie voor ondernemers hebben, en die is drie keer zo duur -O-

V.
Sssssht
Tap tap tap
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:39:08 #123
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166262860
Las trouwens net het vorige topic terug en kwam deze post van mezelf tegen
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2016 12:36 schreef Verbal het volgende:
Ik zie mijzelf absoluut niet als ondernemer. "Ondernemen zit je in het bloed of niet" hoorde ik veel. Ondernemen zit mij niet in het bloed, maar ik wil gewoon werken. Aangezien ik contracturen de laatste jaren heb zien afkalven, heb ik de stap naar deel-ZP'er gezet.

Ik ben freelancer, ZP'er whatever. Maar geen ondernemer.


V.
Hoeveel er in een halfjaar kan veranderen, want ik voel me nu toch echt ondernemer _O-
Paar fijne klanten gescoord, plannen voor eigen productiedingetjes. Leuk [insert handenwrijfsmiley]

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:39:33 #124
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166262870
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 14:38 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Sssssht
Weet ik wel, maar toch, het is gezeik. Zeker als je bedenkt dat altijd wordt gezegd: als zzp'er ben jij jouw bedrijf én de persoon. Onlosmakelijk verbonden.

Ja. Behalve als bedrijven hun licentieovereenkomst in elkaar klatsen, dan hoor je ineens niet meer bij jezelf.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_166262890
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2016 14:39 schreef Verbal het volgende:

[..]

Weet ik wel, maar toch, het is gezeik.

V.
Het is idd heel flauw, ik hoef al die extra zooi ook niet.
Tap tap tap
  vrijdag 28 oktober 2016 @ 14:41:56 #126
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_166262910
Ja, wat denkt MS dan. Dat iedere Office Home-bezitter er nooit een zakelijk briefje mee tikt?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_166484136
Kom hier vanaf het nieuwe jaar wat meer meepraten.

Na 9 jaar voor m'n huidige werkgever te hebben gewerkt, ga ik in principe vanaf 1/1 het bedrijf overnemen.

We zijn nu in gesprek met de banken om een zo laag mogelijke rente te krijgen.

De vraagprijs is een x bedrag in miljoen euro en de bank financiert een deel en het andere deel financiert mijn werkgever.
De bank moet ik in 5 haar aflossen, het gedeelte van m'n werkgever na deze 5 jaar in 4 jaar.
De komende 9 jaar dus flink aflossen, maar de huidige winsten rechtvaardigen het aankoopbedrag en de wijze van aflossen.

Mijn collega's weten nog van niks, ben benieuwd hoe die gaan reageren.
pi_166486383
Nice. Wat voor bedrijf is het?
Facts don't care about your feelings
  maandag 7 november 2016 @ 21:13:00 #129
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_166486504
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 20:11 schreef nelisb het volgende:
Kom hier vanaf het nieuwe jaar wat meer meepraten.

Na 9 jaar voor m'n huidige werkgever te hebben gewerkt, ga ik in principe vanaf 1/1 het bedrijf overnemen.

We zijn nu in gesprek met de banken om een zo laag mogelijke rente te krijgen.

De vraagprijs is een x bedrag in miljoen euro en de bank financiert een deel en het andere deel financiert mijn werkgever.
De bank moet ik in 5 haar aflossen, het gedeelte van m'n werkgever na deze 5 jaar in 4 jaar.
De komende 9 jaar dus flink aflossen, maar de huidige winsten rechtvaardigen het aankoopbedrag en de wijze van aflossen.

Mijn collega's weten nog van niks, ben benieuwd hoe die gaan reageren.
Tip: staar je niet blind op de winsten. Kijk naar je (vrije) cashflow. Daarvan moet je de rente en aflossing betalen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_166493418
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2016 21:13 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Tip: staar je niet blind op de winsten. Kijk naar je (vrije) cashflow. Daarvan moet je de rente en aflossing betalen.
Thanks!

Ja daar kijk ik inderdaad naar en dat maakt ook dat ik het overnemen zie zitten met de daarbij behorende aflossingen.
  woensdag 9 november 2016 @ 21:59:48 #131
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_166548747
Ik kom er even niet uit wat betreft BTW richting een klant, wie wil het nog eens uitleggen? Ik ga voor een klant naar locaties en heb daardoor parkeer- en lunchkosten die ik mag opvoeren.

Uit onwetendheid heb ik altijd de bedragen op de factuur opgeteld, daar BTW over gerekend en dat naar mijn opdrachtgever gestuurd. Nu kreeg ik de melding dat dit niet correct was en ook even googlen maakte dat duidelijk. Maar hoe moet het wel?

Volgens opdrachtgever mag ik maaltijden op dezelfde wijze als voorheen blijven opvoeren, dus over totale factuur inc BTW nogmaals BTW rekenen, maar moet ik parkeerkosten ex BTW opvoeren zonder dat ik daar op de factuur aan klant nogmaals BTW over hef. Daarvan wordt dus alleen het exBTW bedrag betaald en dit bedrag zou dus ook niet meegenomen mogen worden in de BTW calculatie op de factuur aan klant.

Maar als ik 100 euro + 21 euro BTW voorschiet, dan wil ik daar toch 100 euro + 21 BTW voor terugkrijgen van opdrachtgever? Anders zijn het toch geen pass through costs meer en moet ik er geld op toeleggen? Dus ik zou zeggen 100 op de factuur zetten, en daar zelf 21% BTW over rekenen en dus opdrachtgever 121 laten betalen.

Het gaat me niet om een paar euro maar om het snappen van het proces. Wie heeft er gelijk?
pi_166548830
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 21:59 schreef Coelho het volgende:
Ik kom er even niet uit wat betreft BTW richting een klant, wie wil het nog eens uitleggen? Ik ga voor een klant naar locaties en heb daardoor parkeer- en lunchkosten die ik mag opvoeren.

Uit onwetendheid heb ik altijd de bedragen op de factuur opgeteld, daar BTW over gerekend en dat naar mijn opdrachtgever gestuurd. Nu kreeg ik de melding dat dit niet correct was en ook even googlen maakte dat duidelijk. Maar hoe moet het wel?

Volgens opdrachtgever mag ik maaltijden op dezelfde wijze als voorheen blijven opvoeren, dus over totale factuur inc BTW nogmaals BTW rekenen, maar moet ik parkeerkosten ex BTW opvoeren zonder dat ik daar op de factuur aan klant nogmaals BTW over hef. Daarvan wordt dus alleen het exBTW bedrag betaald en dit bedrag zou dus ook niet meegenomen mogen worden in de BTW calculatie op de factuur aan klant.

Maar als ik 100 euro + 21 euro BTW voorschiet, dan wil ik daar toch 100 euro + 21 BTW voor terugkrijgen van opdrachtgever? Anders zijn het toch geen pass through costs meer en moet ik er geld op toeleggen? Dus ik zou zeggen 100 op de factuur zetten, en daar zelf 21% BTW over rekenen en dus opdrachtgever 121 laten betalen.

Het gaat me niet om een paar euro maar om het snappen van het proces. Wie heeft er gelijk?
Wat je moet doen is de BTW uit de kosten halen, die krijg jij immers zelf weer terug van de belastingdienst. Dus je voert de parkeerkosten op ex BTW plus de gewone omzet en dan bereken je over het totaal 21 % BTW. Voor bonnen in de horeca geldt dat niet omdat jij daar de BTW niet van kan aftrekken.
  woensdag 9 november 2016 @ 22:37:08 #133
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_166550081
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 22:02 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Wat je moet doen is de BTW uit de kosten halen, die krijg jij immers zelf weer terug van de belastingdienst. Dus je voert de parkeerkosten op ex BTW plus de gewone omzet en dan bereken je over het totaal 21 % BTW. Voor bonnen in de horeca geldt dat niet omdat jij daar de BTW niet van kan aftrekken.
Maar hoe doe ik het dan als die 100+6(want horeca) voedsel zou zijn geweest? Tel ik dan 106 op bij de redt van mijn omzet en reken ik over het totaal 21% BTW, dus 106+22,26=128 onderaan mijn factuur?
pi_166550376
Je belast door wat het jou heeft gekost. Dus ex btw, tenzij je bijv. bij voedsel buiten de deur waar je de btw niet kan terugvorderen, dan reken je over het hele bedrag. En daarboven je btw tarief.
Facts don't care about your feelings
pi_166552542
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 22:37 schreef Coelho het volgende:

[..]

Maar hoe doe ik het dan als die 100+6(want horeca) voedsel zou zijn geweest? Tel ik dan 106 op bij de redt van mijn omzet en reken ik over het totaal 21% BTW, dus 106+22,26=128 onderaan mijn factuur?
Ja. Stel je hebt 106 horeca, 121 parkeren en 2.000 omzet, dan factureer je door 106 plus 100 plus 2000 = 2.206 en daar reken je 21 % BTW over.
Ik kan me voorstellen dat je dat raar vindt omdat je dan 21 % BTW over 6 % BTW rekent, maar jij krijgt die 6 % niet terug, vandaar dat je het bedrag inclusief moet nemen. En verder moet je over het geheel 21 % berekenen. Voor je opdrachtgever maakt het ook niet uit, die kan die gehele BTW ook weer terugvragen op zijn kwartaalaangifte.
  woensdag 9 november 2016 @ 23:54:34 #136
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_166552706
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 23:50 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ja. Stel je hebt 106 horeca, 121 parkeren en 2.000 omzet, dan factureer je door 106 plus 100 plus 2000 = 2.206 en daar reken je 21 % BTW over.
Ik kan me voorstellen dat je dat raar vindt omdat je dan 21 % BTW over 6 % BTW rekent, maar jij krijgt die 6 % niet terug, vandaar dat je het bedrag inclusief moet nemen. En verder moet je over het geheel 21 % berekenen. Voor je opdrachtgever maakt het ook niet uit, die kan die gehele BTW ook weer terugvragen op zijn kwartaalaangifte.
Helemaal duidelijk nu.

Opdrachtgever zei echter dat ik in jouw voorbeeld over 2000+106 21% BTW mocht factureren en dat ik daar vervolgens nog 100 bij op moest tellen zonder BTW er over te rekenen. Dat is dus inderdaad ook niet correct

Wat ik tot op heden deed was 2000 + 106 + 121 en daar 21% bij optellen, dan betaalt opdrachtgever inderdaad te veel. Ik ben begonnen met buitenlandse opdrachtgevers met VAT reversed charge 0%, en heb dat naderhand gewoon door 21% vervangen. Ook niet slim, maar ik ben dus niet de enige die niet wist hoe het echt moet...
pi_167027626
December komt eraan, geen kerstbonus voor de hard werkende ondernemer en misschien zelfs geen lange vakantie...... of wel? Het is, in mijn vak gebied, gelukkig wel altijd rustiger.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 2 december 2016 @ 07:23:39 #138
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_167039813
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 18:45 schreef YoshiBignose het volgende:
December komt eraan, geen kerstbonus voor de hard werkende ondernemer en misschien zelfs geen lange vakantie...... of wel? Het is, in mijn vak gebied, gelukkig wel altijd rustiger.
Zelf ben ik niet zo'n fan van vakantie rond de kerst, ik werk liever.

Waar ik wel over zit te denken, is hoe ik vakanties financier. Normaal keer ik mezelf salaris uit, en als we iets boeken, doe ik een prive opname. Ik denk er over om mezelf een hoger salaris te geven, waar ik dan maandelijks van spaar op een prive spaarrekening. Ik vind die prive opnames eigenlijk niet zo prettig, want waar ligt dan de lat?

Hoe doen anderen dat?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_167039868
Ik maak elke maand een vast bedrag naar mezelf over en daar moet ik het gewoon mee doen.
Tap tap tap
pi_167040469
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 07:23 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Zelf ben ik niet zo'n fan van vakantie rond de kerst, ik werk liever.

Waar ik wel over zit te denken, is hoe ik vakanties financier. Normaal keer ik mezelf salaris uit, en als we iets boeken, doe ik een prive opname. Ik denk er over om mezelf een hoger salaris te geven, waar ik dan maandelijks van spaar op een prive spaarrekening. Ik vind die prive opnames eigenlijk niet zo prettig, want waar ligt dan de lat?

Hoe doen anderen dat?
Mijn vrouw hanteert een verdeelsleutel.

50% van elke klus is salaris, 35% is belasting en 15% laat ze in de zaak.

Belasting 35% zal teveel zijn, maar dan heeft ze na de aangifte een extra potje voor haar bedrijf.

Salaris is dan voor alles, vakantie etc.

Ze heeft een eenmanszaak en laat zich inhuren voor klussen. Weinig tot geen vaste lasten.
Dus met die 15% bouwt ze genoeg reserves op.

[ Bericht 2% gewijzigd door nelisb op 02-12-2016 08:56:50 ]
pi_167040670
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 18:45 schreef YoshiBignose het volgende:
December komt eraan, geen kerstbonus voor de hard werkende ondernemer en misschien zelfs geen lange vakantie...... of wel? Het is, in mijn vak gebied, gelukkig wel altijd rustiger.
Oeh bij mij niet. Extra druk juist met veel dingen die persé dit jaar nog af moeten of geregeld worden voor 1 januari (oprichten VOF en B.V.'s e.d.).Ook de twee weken kerstvakantie vind ik wel fijn. Dan spreek ik wel in dat ik vakantie heb en kan ik ongestoord veel afwerken.
pi_167040684
Ik maak eigenlijk een bedrag naar privé over als ik het nodig heb. Wat natuurlijk wel elke maand is, zelfs vaker dan 1 maal, maar geen vast bedrag op een vast tijdstip of zo.
pi_167041131
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 09:10 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Oeh bij mij niet. Extra druk juist met veel dingen die persé dit jaar nog af moeten of geregeld worden voor 1 januari (oprichten VOF en B.V.'s e.d.).Ook de twee weken kerstvakantie vind ik wel fijn. Dan spreek ik wel in dat ik vakantie heb en kan ik ongestoord veel afwerken.
Ik bouw het de laatste tijd een beetje af en neem geen nieuwe klanten meer aan. Dit jaar geen oprichtingen van BV's e.d. dus ik denk dat het een rustig maandje wordt. Januari en februari daarentegen ;(
Facts don't care about your feelings
pi_167043789
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 09:46 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ik bouw het de laatste tijd een beetje af en neem geen nieuwe klanten meer aan. Dit jaar geen oprichtingen van BV's e.d. dus ik denk dat het een rustig maandje wordt. Januari en februari daarentegen ;(
Haha, ook zo druk! Ik neem eigenlijk ook al een paar jaar geen nieuwe klanten meer aan. Maar de advisering aan bestaande klanten is juist druk eind van het jaar. Om dingen nog voor 1 januari te kunnen regelen. De oprichtingen van VOF of BV's betreffen ook bestaande klanten.
pi_167045676
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 07:23 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Zelf ben ik niet zo'n fan van vakantie rond de kerst, ik werk liever.

Waar ik wel over zit te denken, is hoe ik vakanties financier. Normaal keer ik mezelf salaris uit, en als we iets boeken, doe ik een prive opname. Ik denk er over om mezelf een hoger salaris te geven, waar ik dan maandelijks van spaar op een prive spaarrekening. Ik vind die prive opnames eigenlijk niet zo prettig, want waar ligt dan de lat?

Hoe doen anderen dat?
divident
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_167048321
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 07:23 schreef Hallmark het volgende:

Ik doe eigenlijk wat jij ook doet. Een vast bedrag per maand uitkeren en bij vakantie een extra bedrag. Als je je zorgen maakt over 'waar de lat ligt', zou je je vakantie kunnen budgetteren van tevoren en een privéboeking als vast bedrag kunnen plannen in je internetbankieren. Bijvoorbeeld in mei een extra uitkering van je normale 'salaris' bijvoorbeeld.
Blogt over sparen, verdienen en beleggen op Moneytribe.nl
pi_167048784
Ik wil hier geen apart topic voor maken.

Ik ben op zoek naar de volgende onderwerpen:
Beginnende ondernemer, alleen ondernemen, beginnende zaak, zzp'er. Ik zoek dan facebook groepen, whatsapp, telegram of andere groepen en boeken. Ook zoek ik seminars met deze onderwerpen, bijeenkomsten etc.

Ja ik kan dit googlen, maar misschien heeft iemand er al ervaring mee. :)
  vrijdag 2 december 2016 @ 21:36:33 #148
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_167058557
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_167087400
Hier ook heel erg druk momenteel, wij zitten in o.a. verwarminghandel en het stookseizoen is in volle gang.
Werk vanaf begin september al onafgebroken 70+ uur per week.
En 1 jaar tijd slechts 500 euro uit de zaak getrokken bij 500.000 euro omzet.
Allemaal terug investeren en hoop vanaf Q2 2017 een bescheiden salaris te kunnen uitkeren.
We (compagnon en ik) zijn nu bezig vanaf oktober 2015.

We zaten in een relatief goedkoop kantoor 400 p/m, vanaf 01/11 zijn we over naar een kantoor met showroom en magazijn, totale vast kosten zijn van 1500 naar 3500 gegaan :o
Maar prognose is wel 1 miljoen omzet per jaar met een marge verbetering van +/- 20 punten dus dat moet geen probleem zijn, maar wel even wennen zoveel maandelijkse kosten :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_167095081
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 15:36 schreef cb2013 het volgende:
Ik wil hier geen apart topic voor maken.

Ik ben op zoek naar de volgende onderwerpen:
Beginnende ondernemer, alleen ondernemen, beginnende zaak, zzp'er. Ik zoek dan facebook groepen, whatsapp, telegram of andere groepen en boeken. Ook zoek ik seminars met deze onderwerpen, bijeenkomsten etc.

Ja ik kan dit googlen, maar misschien heeft iemand er al ervaring mee. :)
Als zzp-er kan ik je het volgende aanraden:

• Op Facebook heb je in elke provincie wel een 'ondernemers in <provincie>' groep. Als je hier in zit, krijg je veel tips binnen over seminars en trainingen in je regio

• De KvK organiseert regelmatig seminars voor startende ondernemers

• Leer zzp-ers kennen die ongeveer hetzelfde doen als jij. Ik zoek regelmatig like-minded mensen op en heb ook een groepje waar we regelmatig mee samenkomen om het over zaken te hebben waar we allemaal mee te maken hebben.

• Als je inspiratie en motivatie nodig hebt, ga wat social-minded succesvolle ondernemers volgen. Richard Branson, Eelco de Boer of wat lui specifiek in je vakgebied. In mijn branche (marketing) zijn veel kennisdelende ondernemers actief.
Blogt over sparen, verdienen en beleggen op Moneytribe.nl
  zondag 4 december 2016 @ 17:10:13 #151
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_167098517
Na een goed gesprek gisteren met mijn man is de kogel door de kerk... ik ga mijn webwinkel van de hand doen. De Toko bestaat bijna 6 jaar en de lol is er voor mij al een tijdje af; ik heb het steeds aangehouden omdat het toch voor wat inkomen zorgt. Maar ik wil toch echt iets anders gaan doen nu en de shop heeft nog zoveel potentieel, die verdient iemand die er vol voor kan/wil gaan en dat ben ik niet (meer).
Heeft iemand hier ervaring met zo'n verkoop? Waar kan ik een koper vinden, en zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten? Mijn bedrijf blijft wel bestaan (andere handelsnaam dan de winkel dus dat is gelukkig al handig en de boekhouding is ook al gescheiden). En hoe bepaal ik de prijs?
KuikenGuppy
pi_167098564
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2016 17:10 schreef Burdie het volgende:
Na een goed gesprek gisteren met mijn man is de kogel door de kerk... ik ga mijn webwinkel van de hand doen. Heeft iemand hier daar ervaring mee? Waar kan ik een koper vinden, zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Vast een lastige beslissing, maar vooral ook moedig, ook dit is ondernemen.

Ik heb mijn webwinkel 5 jaar geleden via deze site verkocht.
https://www.webwinkelforum.nl

Succes! Komt vast iets anders moois op je pad.
  zondag 4 december 2016 @ 17:15:52 #153
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_167098647
Ik heb mijn post nog wat aangepast ;). Ja, ook dat is ondernemen... dat zei mijn man gisteren ook en heeft voor mij de doorslag gegeven. Ik vind het alsnog wel lastig, het was toch mijn 'kindje'... Dus wil eigenlijk wel een fijne koper hebben ervoor (hoewel het uiteindelijk gewoon 'maar' business is).
Ik was het webwinkelforum alweer vergeten :@ :'). Zal daar eens poolshoogte nemen :).
KuikenGuppy
  zondag 4 december 2016 @ 18:13:40 #154
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_167099730
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 15:17 schreef Monnick het volgende:
Ik doe eigenlijk wat jij ook doet. Een vast bedrag per maand uitkeren en bij vakantie een extra bedrag. Als je je zorgen maakt over 'waar de lat ligt', zou je je vakantie kunnen budgetteren van tevoren en een privéboeking als vast bedrag kunnen plannen in je internetbankieren. Bijvoorbeeld in mei een extra uitkering van je normale 'salaris' bijvoorbeeld.
Die extra uitkering spreekt me wel aan, ja. Dan heb ik toch het gevoel niet "zomaar" prive boekingen te doen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_167118594
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2016 17:10 schreef Burdie het volgende:
Na een goed gesprek gisteren met mijn man is de kogel door de kerk... ik ga mijn webwinkel van de hand doen. De Toko bestaat bijna 6 jaar en de lol is er voor mij al een tijdje af; ik heb het steeds aangehouden omdat het toch voor wat inkomen zorgt. Maar ik wil toch echt iets anders gaan doen nu en de shop heeft nog zoveel potentieel, die verdient iemand die er vol voor kan/wil gaan en dat ben ik niet (meer).
Heeft iemand hier ervaring met zo'n verkoop? Waar kan ik een koper vinden, en zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten? Mijn bedrijf blijft wel bestaan (andere handelsnaam dan de winkel dus dat is gelukkig al handig en de boekhouding is ook al gescheiden). En hoe bepaal ik de prijs?
Ik ken de ondernemer achter webshopovername.nl. Geef hen eens een belletje.
Blogt over sparen, verdienen en beleggen op Moneytribe.nl
pi_167118651
Vraagje aan freelancers: bouw je pensioen op en zo ja, op welke manier?
Blogt over sparen, verdienen en beleggen op Moneytribe.nl
pi_167120543
Nee.
Facts don't care about your feelings
pi_167122297
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 14:43 schreef Monnick het volgende:
Vraagje aan freelancers: bouw je pensioen op en zo ja, op welke manier?
Ja, via pensioensparen (banksparen). Elk jaar kijk ik wat ik mag storten om het aftrekbaar te laten zijn. En ik probeer dan iets van ¤ 6.000 per jaar te storten, ook om te zorgen dat ik nu minder belasting betaal.
  maandag 5 december 2016 @ 21:46:16 #159
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_167130414
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 14:43 schreef Monnick het volgende:
Vraagje aan freelancers: bouw je pensioen op en zo ja, op welke manier?
Nee. Ik vind het echt achterlijk duur. Als ik bijvoorbeeld Bright kosten bekijk, en pak hem beet 250 euro elke maand inleg, dan gaat 1 maand van het jaar op aan kosten.

Ik ben m'n huis aan het aflossen, gemiddeld net als BM iets van 6-7K per jaar.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_167131530
Ik doe ook niets aan pensioen, heb vrij vroeg (23) een huis gekocht met een bankspaarhypotheek, als ik 53 ben is dat afbetaald, zit nu aan de iets van de 45K en dat is dan straks 280K.
Daarnaast een werkende vrouw met erg goede baan en dito pensioen.

Als je geen woonkosten hebt dan heb je eigenlijk niet veel nodig per maand is mijn idee.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 5 december 2016 @ 22:54:46 #161
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_167132816
Ik bouw pensioen op over mjn niet-zp-deel (zijnde 24-uurs dienstverband). Vooralsnog houd ik het daarbij. Dit was mijn eerste, niet onfatsoenlijke jaar. Met wat geluk houd ik na belasting nog een buffertje over. Als dat volgend jaar weer gebeurt, wordt dat mijn pot.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_167133503
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 14:43 schreef Monnick het volgende:
Vraagje aan freelancers: bouw je pensioen op en zo ja, op welke manier?
eigen huis versneld aflossen en we hebben een appartement (beleggingspand) welke inkomen voor later moet genereren
pi_167137162
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 14:43 schreef Monnick het volgende:
Vraagje aan freelancers: bouw je pensioen op en zo ja, op welke manier?
Ik zie keihard werken, waarde opbouwen in het bedrijf en ooit van de hand doen als pensioen opbouw :@
En als er geen overname kandidaat is stoppen met groeien en totale uitverkoop van alles van waarde hier in het bedrijf..
Dus als iemand nu al belang heeft bij luchtkussentjes :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  dinsdag 6 december 2016 @ 13:43:23 #164
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_167141731
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 14:43 schreef Monnick het volgende:
Vraagje aan freelancers: bouw je pensioen op en zo ja, op welke manier?
Ja, de afgelopen jaren mijn volledige jaarruimte en reserveringsruimte gestort in Rabo Toekomstbeleggen. Slechts 0,3% kosten. Omdat dit geld tot aan de pensioenleeftijd vast staat, pak je naast rendement hopelijk ook een voordeel op het uitstel van de IB (hopelijk straks een lager percentage).

Daarnaast los ik mijn huis af en probeer ik ook nog kapitaal op te bouwen middels beleggingen, zodat minder gaan werken of eerder stoppen ook tot de mogelijkheden gaat behoren.
pi_167143028
Als ik nu kon tekenen voor het overlijden op 70 jarige leeftijd zou ik dat doen :')
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 6 december 2016 @ 16:17:36 #166
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_167145739
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 13:43 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ja, de afgelopen jaren mijn volledige jaarruimte en reserveringsruimte gestort in Rabo Toekomstbeleggen. Slechts 0,3% kosten.
Voor de volledigheid: dat, plus 80 euro per jaar gaat naar de Rabobank.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  dinsdag 6 december 2016 @ 19:35:52 #167
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_167150776
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 16:17 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Voor de volledigheid: dat, plus 80 euro per jaar gaat naar de Rabobank.
Je hebt gelijk, die had ik over het hoofd gezien. Echter verder geen aan/verkoopkosten, dus zodra je er een significant (pensioenwaardig) bedrag op hebt staan, is dit ook 1 promille of misschien zelfs minder.
pi_167154050
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 14:29 schreef YoshiBignose het volgende:
Als ik nu kon tekenen voor het overlijden op 70 jarige leeftijd zou ik dat doen :')
Wie moet daarna mijn boekhouding doen?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_167161719
Jij bent dan ook al dood :')
Facts don't care about your feelings
pi_167161822
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 08:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Jij bent dan ook al dood :')
en anders overreden door een Tesla zeker?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  woensdag 7 december 2016 @ 09:55:02 #171
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_167162763
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 19:35 schreef Coelho het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, die had ik over het hoofd gezien. Echter verder geen aan/verkoopkosten, dus zodra je er een significant (pensioenwaardig) bedrag op hebt staan, is dit ook 1 promille of misschien zelfs minder.
Zeker! Ik vond het gewoon interessant en deed even een vergelijking qua kosten van Bright, ZZP-Pensioen en Rabo, en toen viel me die 80 euro op :Y Ze doen het qua kosten niet verkeerd, maar de Rabo doet ook weinig voor dat geld. Er is geen lifecycle management, voor zover ik kan zien -- je moet zelf de beleggingsmix doen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  woensdag 7 december 2016 @ 12:06:01 #172
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_167164598
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 09:55 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Zeker! Ik vond het gewoon interessant en deed even een vergelijking qua kosten van Bright, ZZP-Pensioen en Rabo, en toen viel me die 80 euro op :Y Ze doen het qua kosten niet verkeerd, maar de Rabo doet ook weinig voor dat geld. Er is geen lifecycle management, voor zover ik kan zien -- je moet zelf de beleggingsmix doen.
Dat klopt. Persoonlijk ben ik van mening dat het niet slecht is wanneer je als consument weet wat je doet. Het kan niet je interesse of je core business zijn, maar het is wel jouw geld. En ik denk dat de meest basale tips nog niet eens zo slecht zijn, dat je vanaf 10-15 jaar voor je pensioen conservatiever wordt.

Rabo belegt in 5 fondsen van Blackrock, oplopend van fonds 1 (80% obligaties/10% aandelen/10% cash) tot aan fonds 5 (90% aandelen/10% obligaties). Mijn voorgenomen strategie is alles in die laatste, dus het meest offensieve fonds, en dan op jaar 15 voor mijn pensioen zet ik 10% over naar fonds 4, weer een jaar later schuift fonds 4 door naar fonds 3 en gaat er 1/9e van fonds 5 naar fonds 4 enz. Daarmee heb ik mijn eigen lifecycle management en daar heb ik echt geen dure fondsmanagers of pensioenadviseurs voor nodig.
pi_167168529
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 12:06 schreef Coelho het volgende:

[..]

Dat klopt. Persoonlijk ben ik van mening dat het niet slecht is wanneer je als consument weet wat je doet. Het kan niet je interesse of je core business zijn, maar het is wel jouw geld. En ik denk dat de meest basale tips nog niet eens zo slecht zijn, dat je vanaf 10-15 jaar voor je pensioen conservatiever wordt.

Rabo belegt in 5 fondsen van Blackrock, oplopend van fonds 1 (80% obligaties/10% aandelen/10% cash) tot aan fonds 5 (90% aandelen/10% obligaties). Mijn voorgenomen strategie is alles in die laatste, dus het meest offensieve fonds, en dan op jaar 15 voor mijn pensioen zet ik 10% over naar fonds 4, weer een jaar later schuift fonds 4 door naar fonds 3 en gaat er 1/9e van fonds 5 naar fonds 4 enz. Daarmee heb ik mijn eigen lifecycle management en daar heb ik echt geen dure fondsmanagers of pensioenadviseurs voor nodig.
Ik had me n.a.v. bovenstaande comment ook even ingelezen bij de Rabo site en zag dat ze inderdaad alles in 5 Blackrock fonds doen. Mijn eerste gedachte was ook om de middle-man eruit te knikkeren en via een beleggingsrekening zelf de fondsen te kopen. To each his own!
Blogt over sparen, verdienen en beleggen op Moneytribe.nl
  woensdag 7 december 2016 @ 16:06:03 #174
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_167168594
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 16:01 schreef Monnick het volgende:

[..]

Ik had me n.a.v. bovenstaande comment ook even ingelezen bij de Rabo site en zag dat ze inderdaad alles in 5 Blackrock fonds doen. Mijn eerste gedachte was ook om de middle-man eruit te knikkeren en via een beleggingsrekening zelf de fondsen te kopen. To each his own!
Ik snap je overweging en dat heeft voors en tegens:

- Deze specifieke Blackrock Mix fondsen zijn voor zover ik weet niet direct aan te kopen
- Wil je gebruik maken van uitgestelde IB dan zul je via een of andere middle-man moeten werken, omdat je daar een aan het pensioen gekoppeld product voor moet hebben
- Voordeel is dat je het geld niet kwijt bent tot aan je pensioenleeftijd

Om bovenstaande probeer ik zelf waar mogelijk ook periodiek wat ETFs met lage kosten aan te kopen. Dat gebeurt echter volledig met netto geld, en dus kun je relatief veel minder investeren.
pi_167169440
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 16:06 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik snap je overweging en dat heeft voors en tegens:

- Deze specifieke Blackrock Mix fondsen zijn voor zover ik weet niet direct aan te kopen
- Wil je gebruik maken van uitgestelde IB dan zul je via een of andere middle-man moeten werken, omdat je daar een aan het pensioen gekoppeld product voor moet hebben
- Voordeel is dat je het geld niet kwijt bent tot aan je pensioenleeftijd

Om bovenstaande probeer ik zelf waar mogelijk ook periodiek wat ETFs met lage kosten aan te kopen. Dat gebeurt echter volledig met netto geld, en dus kun je relatief veel minder investeren.
Je hebt gelijk over het belastingvoordeel, dat had ik inderdaad gespot gister en was ik weer vergeten.
Blogt over sparen, verdienen en beleggen op Moneytribe.nl
  zaterdag 10 december 2016 @ 11:15:32 #176
340341 Blester
Membre très utile
pi_167229772
Niet direct aan ondernemers gerelateerd, maar het lijkt wel of die definitieve aanslagen inkomstenbelasting 2015 dit jaar extra lang duren. Meer mensen last van?
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_167230359
Ingediend 4 maart, definitief op 3 juni.

Als je later hebt ingediend kan het zijn dat het langer duurt ja. Ze mogen er nog veel langer over doen.
Facts don't care about your feelings
  zaterdag 10 december 2016 @ 12:06:09 #178
340341 Blester
Membre très utile
pi_167230597
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 11:53 schreef YoshiBignose het volgende:
Ingediend 4 maart, definitief op 3 juni.

Als je later hebt ingediend kan het zijn dat het langer duurt ja. Ze mogen er nog veel langer over doen.
Ja m'n accountant had wel weer uitstel aangevraagd, de prutser :') Maargoed, 24 juni ingediend, nu 10 december en nog niet definitief... Al bijna 7 maanden, leuk die Nederlandse Belastingdienst :')
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_167230646
Ik vraag ook altijd uitstel aan, je kan nooit 150 klanten doen voor die datum. Maar doe m'n eigen aangifte natuurlijk wel op tijd ;) Ben nu nog steeds bezig met de laatste klantjes afronden, zit al op 176 aangiftes in 2015 ;(

Bij de klanten die ik rond juni heb ingediend is ook nog niet alles definitief. Maar goed, op zich is een voorlopige aangifte toch voldoende? Of bedoel je dat je nog überhaupt niets gehoord hebt ?
Facts don't care about your feelings
  zaterdag 10 december 2016 @ 12:24:55 #180
340341 Blester
Membre très utile
pi_167231092
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 12:08 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik vraag ook altijd uitstel aan, je kan nooit 150 klanten doen voor die datum. Maar doe m'n eigen aangifte natuurlijk wel op tijd ;) Ben nu nog steeds bezig met de laatste klantjes afronden, zit al op 176 aangiftes in 2015 ;(

Bij de klanten die ik rond juni heb ingediend is ook nog niet alles definitief. Maar goed, op zich is een voorlopige aangifte toch voldoende? Of bedoel je dat je nog überhaupt niets gehoord hebt ?
De voorlopige aanslag uiteraard zeer spoedig binnengekregen, daar moest flink worden betaald. Definitieve heb ik nodig ivm een middelingsverzoek, krijg daarmee weer flink wat terug :)
~ Love comes unseen; we only see it go
pi_167232030
Ja als je wil middelen moeten alle 3 de jaren definitief zijn inderdaad.
Facts don't care about your feelings
pi_167233300
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 12:06 schreef Blester het volgende:

[..]

Ja m'n accountant had wel weer uitstel aangevraagd, de prutser :') Maargoed, 24 juni ingediend, nu 10 december en nog niet definitief... Al bijna 7 maanden, leuk die Nederlandse Belastingdienst :')
Waaarom prutser? Als accountants/belastingadvieskantoor kan dat niet anders. Ik heb er 300, waarvan de meeste ondernemers met jaarstukken er bij. Dus die van 2015 doe ik verspreid over de periode tot en met april 2017.
  zaterdag 10 december 2016 @ 14:53:36 #183
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_167233753
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 14:26 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Waaarom prutser? Als accountants/belastingadvieskantoor kan dat niet anders. Ik heb er 300, waarvan de meeste ondernemers met jaarstukken er bij. Dus die van 2015 doe ik verspreid over de periode tot en met april 2017.
En al die tijd staat dat geld maar op een rekening van de ondernemer te niksen... Wij gaan hierom op zoek naar een andere accountant, die er niet anderhalf jaar over doet om de boeken te sluiten -O-.
Ik snap het van jouw kant helemaal hoor, maar als klant vind ik dat niet acceptabel.
KuikenGuppy
pi_167233840
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 14:53 schreef Burdie het volgende:

[..]

En al die tijd staat dat geld maar op een rekening van de ondernemer te niksen... Wij gaan hierom op zoek naar een andere accountant, die er niet anderhalf jaar over doet om de boeken te sluiten -O-.
Ik snap het van jouw kant helemaal hoor, maar als klant vind ik dat niet acceptabel.
je kan toch middels een voorlopige aanslag zorgen dat het bedrag al bij de belastingdienst staat?
pi_167233941
Tja er valt wat voor te zeggen, vooral nu met de lage rentestanden. Heb een aantal klanten die grote bedragen moesten betalen en dan kost het best wat rente als je het een jaar uitstelt. Natuurlijk kun je dit deels oplossen met een voorlopige aanslag, maar goed dat is dan ook een schatting (en een extra handeling).
Facts don't care about your feelings
pi_167234138
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 14:53 schreef Burdie het volgende:

[..]

En al die tijd staat dat geld maar op een rekening van de ondernemer te niksen... Wij gaan hierom op zoek naar een andere accountant, die er niet anderhalf jaar over doet om de boeken te sluiten -O-.
Ik snap het van jouw kant helemaal hoor, maar als klant vind ik dat niet acceptabel.
Lijkt me vooral slecht verwachtingsmanagement van de adviseur. Doorgaans zijn er genoeg klanten die liever de aangifte later verwerkt zien, dan trek je klanten die een voorkeur hebben voor vroeg afrekenen naar voren.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  zaterdag 10 december 2016 @ 15:32:56 #187
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_167234451
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 15:14 schreef Rockefellow het volgende:

[..]

Lijkt me vooral slecht verwachtingsmanagement van de adviseur. Doorgaans zijn er genoeg klanten die liever de aangifte later verwerkt zien, dan trek je klanten die een voorkeur hebben voor vroeg afrekenen naar voren.
Dat is zo, het was ons van te voren niet verteld; we hebben avonden door moeten halen om alle stukken op tijd bij de boekhouder te krijgen (hij had een deadline), en vervolgens horen we maandenlang niks meer... en bij navragen zegt hij: oh, we vragen standaard uitstel aan en we beginnen er in september op z'n vroegst een keer mee, en meestal tillen we het over de jaarwisseling heen.

-O-.
KuikenGuppy
pi_167248138
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 15:32 schreef Burdie het volgende:

[..]

Dat is zo, het was ons van te voren niet verteld; we hebben avonden door moeten halen om alle stukken op tijd bij de boekhouder te krijgen (hij had een deadline), en vervolgens horen we maandenlang niks meer... en bij navragen zegt hij: oh, we vragen standaard uitstel aan en we beginnen er in september op z'n vroegst een keer mee, en meestal tillen we het over de jaarwisseling heen.

-O-.
Dat is ook iets te nonchalant naar mijn smaak.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  zondag 11 december 2016 @ 08:04:40 #189
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_167251341
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 15:32 schreef Burdie het volgende:
we hebben avonden door moeten halen
Wat is dan de reden dat je het niet voldoende bij houdt en/of gewoon tijd hebt geagendeerd om het rustig te doen? Het klinkt een beetje als paniekvoetval...
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_167251979
Slaat ook nergens op en hoezo "hij had een deadline" terwijl hij er daarna maanden over doet? Hij zal je van te voren ook wel kunnen vertellen dat er een uitstelregeling is en hij niet alles in 1x kan doen.
Facts don't care about your feelings
  zondag 11 december 2016 @ 10:47:54 #191
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_167252729
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 08:04 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Wat is dan de reden dat je het niet voldoende bij houdt en/of gewoon tijd hebt geagendeerd om het rustig te doen? Het klinkt een beetje als paniekvoetval...
Nah, ik schreef het wat dramatischer dan het was ;). Dit was twee jaar geleden, intussen is er alweer een hele hoop veranderd. Maar de boekhouding moet wel nog altijd in de avonduren.
KuikenGuppy
  zondag 11 december 2016 @ 10:52:15 #192
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_167252797
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2016 10:47 schreef Burdie het volgende:
de boekhouding moet wel nog altijd in de avonduren
Tegenwoordig neem ik hier echt gewoon de tijd voor. Het gaat gewoon overdag, net als andere werkzaamheden. Met een gezin is het voor mij gewoon te gemakkelijk om de privé/werk-balans op te fucken, en dan zijn we verder van huis.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  zondag 11 december 2016 @ 10:56:45 #193
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_167252884
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 10:52 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Tegenwoordig neem ik hier echt gewoon de tijd voor. Het gaat gewoon overdag, net als andere werkzaamheden. Met een gezin is het voor mij gewoon te gemakkelijk om de privé/werk-balans op te fucken, en dan zijn we verder van huis.
Dat zou ook fijn zijn, hier ook een gezin ;) Maar mijn man zit wel vier dagen bij een klant, en die vijfde dag werk ik en is hij druk met de kinderen... Hij probeert wel veel overdag te doen, maar je ontkomt er niet altijd aan.
KuikenGuppy
  zondag 11 december 2016 @ 11:01:49 #194
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_167252974
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2016 10:56 schreef Burdie het volgende:
die vijfde dag werk ik en is hij druk met de kinderen
En precies dat doe ik dus niet meer :)

Wij hebben het zodanig geregeld dat ik die papadag niet meer doe. Ik besteed die ochtend tegenwoordig aan werk dat niet direct billable is, en de middag heb ik vrij.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_167253330
quote:
1s.gif Op zondag 11 december 2016 10:47 schreef Burdie het volgende:

[..]

Nah, ik schreef het wat dramatischer dan het was ;). Dit was twee jaar geleden, intussen is er alweer een hele hoop veranderd. Maar de boekhouding moet wel nog altijd in de avonduren.
De boekhouder doet toch de boekhouding :') je hoeft alleen je facturen te verzamelen.
Facts don't care about your feelings
  zondag 11 december 2016 @ 12:00:31 #196
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_167253744
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 11:23 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

De boekhouder doet toch de boekhouding :') je hoeft alleen je facturen te verzamelen.
:o Wat doet mijn man dan al die avonden op kantoor?
KuikenGuppy
pi_167255819
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 14:53 schreef Burdie het volgende:

[..]

En al die tijd staat dat geld maar op een rekening van de ondernemer te niksen... Wij gaan hierom op zoek naar een andere accountant, die er niet anderhalf jaar over doet om de boeken te sluiten -O-.
Ik snap het van jouw kant helemaal hoor, maar als klant vind ik dat niet acceptabel.
Dat is onzin, heeft niks met het tijdstip van indienen te maken. Dan had er een voorlopige aanslag aangevraagd kunnen worden.
  maandag 12 december 2016 @ 09:47:53 #198
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_167274031
quote:
11s.gif Op zondag 11 december 2016 12:00 schreef Burdie het volgende:

[..]

:o Wat doet mijn man dan al die avonden op kantoor?
Gamen.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_167274323
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 09:47 schreef Verbal het volgende:

[..]

Gamen.

V.
Of iets anders.....
Facts don't care about your feelings
pi_167274372
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 14:10 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat is onzin, heeft niks met het tijdstip van indienen te maken. Dan had er een voorlopige aanslag aangevraagd kunnen worden.
Het is aan de adviseur om daar proactief over te adviseren/informeren. Het is immers zijn vakgebied.

Sommige klanten vinden het prettig hun boekjaar snel af te ronden. Dan is het natuurlijk waardeloos als de adviseur besluit jouw administratie achterin zijn uitstelregeling te verwerken omdat dit voor hem handig en vanzelfsprekend is, zonder daar fatsoenlijk over te communiceren.

Communicatie is helaas echt een drama bij veel boekhouders.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_167274543
Ja de meeste zijn autisten dus dan krijg je dat :')
Facts don't care about your feelings
pi_167275149
Communiceren.... ieks!

Haha, nee hoor, ik zorg uiteraard dat mijn klanten op de hoogte zijn van het uitstel en vraag indien nodig of gewenst voorlopige aanslagen of teruggaven aan. Verder worden de aangiften en jaarstukken gespreid over het jaar. Dat kan nu eenmaal niet anders. En wie prioriteit heeft, bijvoorbeeld bij een financieringsaanvraag, echtscheiding of andere spannende zaken gaat utieraard voor.
  maandag 12 december 2016 @ 11:54:34 #203
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_167276030
Dat is inderdaad netjes en hoe ik het als klant zou verwachten, bloodymary :).
KuikenGuppy
pi_167276206
Bij mij wordt er de laatste jaren standaard uitstel aangevraagd, was ik de eerste keer ook niet van op de hoogte :{ Ik krijg ook steeds allemaal herinneringen van de belastingdienst dat ik nog twee weken de tijd heb, en dan weer een herinnering dat het weer twee weken oid is opgeschoven. Ik schrik me elke keer rot, want ik heb geen zin in een boete, maar het gaat elke keer goed. Maar het is altijd wel fijn om even te weten.
Tap tap tap
pi_167278482
Herinneringen zou je niet moeten krijgen hoor. Over welke belasting gaat het dan?
Facts don't care about your feelings
pi_167281105
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 13:47 schreef YoshiBignose het volgende:
Herinneringen zou je niet moeten krijgen hoor. Over welke belasting gaat het dan?
Dat gaat over inkomstenbelasting. Als het na de uitsteldatum wordt ingediend komt er een herinnering met een uiterste datum. Als die overschreden wordt, volgt er een aanmaning met een uiterste datum. Pas als die laatste datum overschreden wordt volgt er een verzuimboete.
pi_167282289
Ja maar ze zegt dat ze allemaal herinneringen krijgt en telkens met twee weken. Klinkt niet als de jaarlijkse voor inkomstenbelasting...

Bovendien ga je als boekhouder niet uitstel aanvragen en dan een jaar later het alsnog laten verlopen toch?
Facts don't care about your feelings
pi_167282692
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 16:57 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja maar ze zegt dat ze allemaal herinneringen krijgt en telkens met twee weken. Klinkt niet als de jaarlijkse voor inkomstenbelasting...

Bovendien ga je als boekhouder niet uitstel aanvragen en dan een jaar later het alsnog laten verlopen toch?
Nou ja, twee weken, ik heb het niet getimed :P Kan ook een maand zijn.
Tap tap tap
pi_167282772
Zitten hier trouwens nog wel mannen in het topic :o ?
Facts don't care about your feelings
pi_167283228
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 17:24 schreef YoshiBignose het volgende:
Zitten hier trouwens nog wel mannen in het topic :o ?
Bijna bijna. Nog 3 weken ongeveer.
pi_167283551
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 17:54 schreef nelisb het volgende:

[..]

Bijna bijna. Nog 3 weken ongeveer.
Ben je dan omgebouwd?
pi_167283569
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 18:12 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ben je dan omgebouwd?
Yes!

Ben bezig met overname van het bedrijf waar ik werk. Nu nog in loondienst. Vanaf 1-1 ben ik in principe eigenaar, als de banken een beetje meewerken.
pi_167285656
8-)
Facts don't care about your feelings
pi_167286236
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 17:24 schreef YoshiBignose het volgende:
Zitten hier trouwens nog wel mannen in het topic :o ?
Ik lees mee!
  maandag 12 december 2016 @ 20:37:57 #215
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_167286972
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 17:24 schreef YoshiBignose het volgende:
Zitten hier trouwens nog wel mannen in het topic :o ?
Ja. Net drie maanden lopen buffelen. Klus een week geleden geklaard, nu zo gaar als boter.

Heb het gevoel nog eea te moeten, maar gewoon moe, en druk op mijn driedagenbaan.

Deze week maar eens op boekhouderjacht.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_167288114
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 20:37 schreef Verbal het volgende:

[..]

Ja. Net drie maanden lopen buffelen. Klus een week geleden geklaard, nu zo gaar als boter.

Heb het gevoel nog eea te moeten, maar gewoon moe, en druk op mijn driedagenbaan.

Deze week maar eens op boekhouderjacht.

V.
Kan je Yoshi aanraden!
pi_167288888
Haha dankje, maar ik neem geen nieuwe klanten meer aan. 60u per week boekhouden wens je je ergste vijand nog niet toe ;)
Facts don't care about your feelings
pi_167292682
quote:
Had hij hem nou door of niet?
pi_167294931
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 23:36 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Had hij hem nou door of niet?
Blijf graag ontopic 😉
  dinsdag 13 december 2016 @ 09:24:52 #220
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_167295748
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 21:05 schreef nelisb het volgende:

[..]

Kan je Yoshi aanraden!
Die zit vol begrijp ik net. En ik ken iemand en die kent iemand die iemand kent *O*

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 13 december 2016 @ 09:28:40 #221
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_167295819
Vraagje. Los van dat ik mijzelf verhuur, heb ik ook nog plannen voor een paar projectjes van mezelf.
Belangrijkste, waar ik nu aan ben begonnen, is het ontwikkelen van een online cursus, die ik via een Amerikaanse site wil gaan verkopen.

Mijn vraag: hoe gaat dat met belastingen, als je een product verkoopt via Amerika? Anyone?

Dit is een vroege vraag, hoor. Ik ben namelijk nu al een godsgruwelijke tijd bezig met raamwerken en eenzijdige brainstorms en online tips en tricks en seminars volgen over hoe je een goede cursus bouwt, en dan moet ik het hele gebeuren uitschrijven, video's maken en sheets in elkaar zetten. Dus ik ben voorlopig nog wel bezig voor het gaat spelen, maar ik ben gewoon benieuwd.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  dinsdag 13 december 2016 @ 20:09:33 #222
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_167308011
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 21:05 schreef nelisb het volgende:
Kan je Yoshi aanraden!
Ik niet.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  dinsdag 13 december 2016 @ 20:17:48 #223
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_167308235
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 09:28 schreef Verbal het volgende:
Belangrijkste, waar ik nu aan ben begonnen, is het ontwikkelen van een online cursus, die ik via een Amerikaanse site wil gaan verkopen.

Mijn vraag: hoe gaat dat met belastingen, als je een product verkoopt via Amerika? Anyone?
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_167308252
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 09:28 schreef Verbal het volgende:
Vraagje. Los van dat ik mijzelf verhuur, heb ik ook nog plannen voor een paar projectjes van mezelf.
Belangrijkste, waar ik nu aan ben begonnen, is het ontwikkelen van een online cursus, die ik via een Amerikaanse site wil gaan verkopen.

Mijn vraag: hoe gaat dat met belastingen, als je een product verkoopt via Amerika? Anyone?

Dit is een vroege vraag, hoor. Ik ben namelijk nu al een godsgruwelijke tijd bezig met raamwerken en eenzijdige brainstorms en online tips en tricks en seminars volgen over hoe je een goede cursus bouwt, en dan moet ik het hele gebeuren uitschrijven, video's maken en sheets in elkaar zetten. Dus ik ben voorlopig nog wel bezig voor het gaat spelen, maar ik ben gewoon benieuwd.

V.
Dat is nou typisch zo'n vraag die je niet even op zo'n forum moet stellen maar aan je belastingadviseur. Zowel voor de inkomstenbelasting (of vennootschapsbelasting als je een B.V. hebt) als voor de BTW zitten daar diverse moeilijke aspecten aan. Deze vraag is dan ook alleen te beantwoorden als je meer details geeft over hoe de verkoop precies in zijn werk gaat. Niet dat ik de vraag dan ga beantwoorden, maar dat moet jouw adviseur doen.
pi_167308759
quote:
16s.gif Op dinsdag 13 december 2016 20:09 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Ik niet.
Wat heb ik jou misdaan? :P
Facts don't care about your feelings
pi_167309640
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 17:24 schreef YoshiBignose het volgende:
Zitten hier trouwens nog wel mannen in het topic :o ?
Door mijn manboobs val ik in een andere categorie?
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
  dinsdag 13 december 2016 @ 21:49:16 #227
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_167310916
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 20:36 schreef YoshiBignose het volgende:
Wat heb ik jou misdaan? :P
O+
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_167311062
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 december 2016 21:08 schreef RanTheMan het volgende:

[..]

Door mijn manboobs val ik in een andere categorie?
Iemand die zichzelf The Man noemt kan je niet eens serieus nemen...
Facts don't care about your feelings
  woensdag 14 december 2016 @ 16:16:07 #229
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_167323393
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 20:18 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Dat is nou typisch zo'n vraag die je niet even op zo'n forum moet stellen maar aan je belastingadviseur. Zowel voor de inkomstenbelasting (of vennootschapsbelasting als je een B.V. hebt) als voor de BTW zitten daar diverse moeilijke aspecten aan. Deze vraag is dan ook alleen te beantwoorden als je meer details geeft over hoe de verkoop precies in zijn werk gaat. Niet dat ik de vraag dan ga beantwoorden, maar dat moet jouw adviseur doen.
Ok. Duidelijk.

Is er nog een groot verschil tussen een boekhouder en een belastingadviseur?

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_167330217
Goedenavond!

Mijn naam is Leon en ik ben inmiddels 12 jaar eigenaar van een uitzendorganisatie.
Momenteel bestaan we uit 4 BV's met ieder zijn eigen specialisatie.

We hebben ergens tussen de 175 en 200 mensen voor ons werken.
Ik doe dit werk na 12 jaar nog steeds met plezier en we voorzien voor de komende jaren nog voldoende mogelijkheden tot groei en nieuw ondernemerschap.

Kortom zin in!

Leuk te zien dat er hier een centraal topic is.
wordt er ook wel eens een soort netwerk ding gedaan?
Gezellig samenkomen ergens in het land met een biertje in de hand?

anyway, nice to meet you!
  woensdag 14 december 2016 @ 22:05:45 #231
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_167332977
Ah, een grote speler :)

Welkom :)

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_167333149
Samenkomen? Nooit. Ik hou niet van sociaal doen en mensen. Daar is dit topic voor toch, mooi praten vanaf m'n computertje :9
Facts don't care about your feelings
pi_167334460
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 22:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Samenkomen? Nooit. Ik hou niet van sociaal doen en mensen. Daar is dit topic voor toch, mooi praten vanaf m'n computertje :9
vol met ondernemers op een zolderkamer ;)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_167334510
Een netwerk ding? Ieks..... doe niet zo eng! }:|
pi_167334984
Wij zijn ooit een keer naar een netwerkding geweest. Eigenlijk een avond pensioenvoorlichting door de financieel adviseur. Die avond, 8 jaar geleden, hebben we 1 middelgoede klant opgedaan en die hebben we nog steeds. We doen het systeembeheer voor zijn bedrijf, zijn complete familie, het bedrijf van zijn exzakenpartner en hij heeft ons aan 3 net zulke goede en trouwe klanten geholpen. Twee van hen hebben weer voor andere klandizie gezorgt. Die twee, een makelaar en adviseur, hebben ons ook geholpen met de ver- en aankoop van ons huis en zo zijn we allemaal al heel wat jaren blij met elkaar :s)
Spoilers!
pi_167336167
quote:
0s.gif Op woensdag 14 december 2016 22:10 schreef YoshiBignose het volgende:
Samenkomen? Nooit. Ik hou niet van sociaal doen en mensen. Daar is dit topic voor toch, mooi praten vanaf m'n computertje :9
Net nog met mede-freelancers heerlijk uit eten geweest :9
Tap tap tap
pi_167336212
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2016 00:03 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Net nog met mede-freelancers heerlijk uit eten geweest :9
Ik zag vertaalster. Welke talen?
pi_167336313
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2016 00:08 schreef nelisb het volgende:

[..]

Ik zag vertaalster. Welke talen?
Engels naar Nederlands.
Tap tap tap
pi_167337696
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2016 00:15 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Engels naar Nederlands.
Ok. Ik zoek Nederlands naar Duits, Frans en Engels.
  donderdag 15 december 2016 @ 09:32:36 #240
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_167338698
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2016 07:23 schreef nelisb het volgende:

[..]

Ok. Ik zoek Nederlands naar Duits, Frans en Engels.
In één persoon? Voor Engels kan ik je anders iemand aanraden.
KuikenGuppy
pi_167339102
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2016 09:32 schreef Burdie het volgende:

[..]

In één persoon? Voor Engels kan ik je anders iemand aanraden.
In een persoon is denk ik wat veel gevraagd.
Anders een bureau die alle gevraagde talen doet.
pi_167339159
In mijn vertaalgroepen zitten ook vertalers die die talen voor je kunnen verzorgen :)
Tap tap tap
pi_167339420
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2016 10:11 schreef CherryLips het volgende:
In mijn vertaalgroepen zitten ook vertalers die die talen voor je kunnen verzorgen :)
Top! Het is nodig in januari / februari denk ik. Maar hoe kan ik met die groep in contact komen?
pi_167340060
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2016 10:32 schreef nelisb het volgende:

[..]

Top! Het is nodig in januari / februari denk ik. Maar hoe kan ik met die groep in contact komen?
Als je me meer informatie over de teksten stuurt, dan kan ik een oproep plaatsen zodat de vertalers met de juiste specialisatie kunnen reageren :) Informatie zoals onderwerp, aantal woorden, talencombinaties, deadline, gebruikte software, en alles wat je verder over de tekst kunt vertellen. En hun e-mailadressen kan ik weer aan jou doorgeven. We zijn nog bezig met een website, dus het gaat nog een beetje omslachtig.
Tap tap tap
pi_167340386
quote:
0s.gif Op donderdag 15 december 2016 11:13 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Als je me meer informatie over de teksten stuurt, dan kan ik een oproep plaatsen zodat de vertalers met de juiste specialisatie kunnen reageren :) Informatie zoals onderwerp, aantal woorden, talencombinaties, deadline, gebruikte software, en alles wat je verder over de tekst kunt vertellen. En hun e-mailadressen kan ik weer aan jou doorgeven. We zijn nog bezig met een website, dus het gaat nog een beetje omslachtig.
Ok hier kan ik wel wat mee.

Gaat om product verpakkingen.
Ik kom bij je terug in januari.
pi_167341786
quote:
1s.gif Op donderdag 15 december 2016 11:31 schreef nelisb het volgende:

[..]

Ok hier kan ik wel wat mee.

Gaat om product verpakkingen.
Ik kom bij je terug in januari.
Oké, is goed :)
Tap tap tap
  vrijdag 16 december 2016 @ 10:46:14 #247
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_167365520
Naar aanleiding van een topic over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen doe ik hier even peilen...

Een tijdje ben ik hier ingedoken en kwam tot de conclusie dat een AOV vrij prijzig is. Toen ben ik eens gaan rondkijken hoe het zit met broodfondsen, maar die zijn bijna altijd gesloten. Het is dan bijvoorbeeld een broodfonds van een cooperatie, een bedrijfspand, een winkelstraat enzovoort.

Uiteindelijk ben ik lid geworden van CommonEasy want die zaten bij mij in het pand. Het is een soort broodfonds, maar waarbij je je eigen groep aanmaakt (in hun jargon: groep = cirkel).

Het is verschillend van een verzekering, want je betaalt geen premie maar spaart een bepaald bedrag. Uit dat bedrag moet je dan putten als je je ziek moet melden, en het tekort zal worden aangevuld door de mensen in jouw cirkel. Als er na verloop van tijd weinig of niks is geclaimd, dan kun je ook weer stoppen en je geld meenemen.

Zouden er mensen geinteresseerd zijn hierin? Dan kunnen we een Fok! cirkel opzetten op CommonEasy.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_167366188
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 10:46 schreef Hallmark het volgende:
Naar aanleiding van een topic over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen doe ik hier even peilen...

Een tijdje ben ik hier ingedoken en kwam tot de conclusie dat een AOV vrij prijzig is. Toen ben ik eens gaan rondkijken hoe het zit met broodfondsen, maar die zijn bijna altijd gesloten. Het is dan bijvoorbeeld een broodfonds van een cooperatie, een bedrijfspand, een winkelstraat enzovoort.

Uiteindelijk ben ik lid geworden van CommonEasy want die zaten bij mij in het pand. Het is een soort broodfonds, maar waarbij je je eigen groep aanmaakt (in hun jargon: groep = cirkel).

Het is verschillend van een verzekering, want je betaalt geen premie maar spaart een bepaald bedrag. Uit dat bedrag moet je dan putten als je je ziek moet melden, en het tekort zal worden aangevuld door de mensen in jouw cirkel. Als er na verloop van tijd weinig of niks is geclaimd, dan kun je ook weer stoppen en je geld meenemen.

Zouden er mensen geinteresseerd zijn hierin? Dan kunnen we een Fok! cirkel opzetten op CommonEasy.
Leuk initiatief.

De beperking van 24 maanden zou voor mij reden zijn niet aan te sluiten. Als ik me verzeker doe ik dat juist voor de langere termijn/groot risico. Hoe zit het met de aftrekbaarheid? Daar kon ik zo snel niets over vinden.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  vrijdag 16 december 2016 @ 12:13:27 #249
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_167366959
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 11:24 schreef Rockefellow het volgende:
Hoe zit het met de aftrekbaarheid? Daar kon ik zo snel niets over vinden.
Ja, het is meer voor ziekte. Niet voor arbeidsongeschiktheid.

Niet aftrekbaar wat 't is een persoonlijke verzekering. Voor zover ik weet, kun je de kosten voor een AOV ook niet zakelijk aftrekken, toch?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 16 december 2016 @ 12:18:26 #250
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_167367041
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2016 12:13 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Ja, het is meer voor ziekte. Niet voor arbeidsongeschiktheid.

Niet aftrekbaar wat 't is een persoonlijke verzekering. Voor zover ik weet, kun je de kosten voor een AOV ook niet zakelijk aftrekken, toch?
niet zakelijk maar wel bij IB.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_167368124
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2016 12:18 schreef stinkie het volgende:

[..]

niet zakelijk maar wel bij IB.
Voor de zaak zijn het ook aftrekbare kosten. Onder de streep komt het ongeveer op hetzelfde neer.

Al zou ik me nooit via de BV verzekeren voor arbeidsongeschiktheid natuurlijk.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  vrijdag 16 december 2016 @ 15:35:46 #252
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_167371176
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 11:24 schreef Rockefellow het volgende:

[..]

Leuk initiatief.

De beperking van 24 maanden zou voor mij reden zijn niet aan te sluiten. Als ik me verzeker doe ik dat juist voor de langere termijn/groot risico. Hoe zit het met de aftrekbaarheid? Daar kon ik zo snel niets over vinden.
Je kunt een broodfonds afsluiten voor de eerste 24 maanden en een AOV met een eigen risico van 24 maanden. Dat zal zeker positief zijn voor je premie. Overigens blijft het geld van een broodfonds van jou totdat het aan iemand uitgekeerd zou moeten worden. Als je zou stoppen dan schijn je het ook weer terug te krijgen. Het wordt alleen op een soort van derdengeldrekening gezet zodat de administrator het kan gebruiken in geval van uitkering.
  vrijdag 16 december 2016 @ 16:45:40 #253
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_167372723
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 15:35 schreef Coelho het volgende:

[..]

Je kunt een broodfonds afsluiten voor de eerste 24 maanden en een AOV met een eigen risico van 24 maanden. Dat zal zeker positief zijn voor je premie.
Dat denk ik ook. Ik heb me laten vertellen dat er een zeer, zeer klein percentage (veel kleiner dan een procent) zodanig ziek wordt dat ze meer dan twee jaar nodig hebben voor herstel.

Dus het zou je premie gigantisch omlaag moeten gooien.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 16 december 2016 @ 16:49:44 #254
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_167372810
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 16:45 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Ik heb me laten vertellen dat er een zeer, zeer klein percentage (veel kleiner dan een procent) zodanig ziek wordt dat ze meer dan twee jaar nodig hebben voor herstel.

Dus het zou je premie gigantisch omlaag moeten gooien.
De enige beperking is een uitkering van maximaal ¤2.000 per maand via het broodfonds. Dat hoeft voor veel mensen geen probleem te zijn maar als je levensstandaard (lees: vaste lasten) is ingericht op een hoger inkomen dan heb je wel een probleem.
  vrijdag 16 december 2016 @ 16:52:45 #255
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_167372880
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 16:49 schreef Coelho het volgende:

[..]

De enige beperking is een uitkering van maximaal ¤2.000 per maand via het broodfonds
Die beperking is er niet bij CommonEasy. Je hebt klein (1200), middel (2000) en groot (2500). Maar dat zijn richtlijnen, je kunt gewoon elk bedrag invullen dat je wilt. Echter, je cirkels moeten groot genoeg zijn. Mijn gewenste dekking is 2000 euro, maar mijn eigenlijke dekking is 1500-nog-wat.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_167373177
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 13:12 schreef Rockefellow het volgende:

[..]

Voor de zaak zijn het ook aftrekbare kosten. Onder de streep komt het ongeveer op hetzelfde neer.

Al zou ik me nooit via de BV verzekeren voor arbeidsongeschiktheid natuurlijk.
Je haalt even twee situaties door elkaar. Namelijk een onderneming voor de inkomstenbelasting, winst uit onderneming dus, of een onderneming drijven via een B.V.
Bij winst uit onderneming is de premie AOV niet aftrekbaar maar als deze uit de zaak wordt betaald een privé-opname. Vervolgens is deze in de aangifte inkomstenbelasting aftrekbaar als uitgaven voor inkomensvoorzieningen.
  vrijdag 16 december 2016 @ 18:30:17 #257
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_167375352
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 13:12 schreef Rockefellow het volgende:

[..]

Al zou ik me nooit via de BV verzekeren voor arbeidsongeschiktheid natuurlijk.
Waarom zou de BV geen verzekering voor arbeidsongeschiktheid van haar werknemer (bijv. DGA) afsluiten?
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_167375495
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 17:06 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Je haalt even twee situaties door elkaar. Namelijk een onderneming voor de inkomstenbelasting, winst uit onderneming dus, of een onderneming drijven via een B.V.
Bij winst uit onderneming is de premie AOV niet aftrekbaar maar als deze uit de zaak wordt betaald een privé-opname. Vervolgens is deze in de aangifte inkomstenbelasting aftrekbaar als uitgaven voor inkomensvoorzieningen.
Het staat er een beetje ongelukkig. Het zijn kosten voor de BV of aftrekbare kosten voor de IB.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 16:52 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Die beperking is er niet bij CommonEasy. Je hebt klein (1200), middel (2000) en groot (2500). Maar dat zijn richtlijnen, je kunt gewoon elk bedrag invullen dat je wilt. Echter, je cirkels moeten groot genoeg zijn. Mijn gewenste dekking is 2000 euro, maar mijn eigenlijke dekking is 1500-nog-wat.
Volgens het rekenvoorbeeld op de site is het maximaal 4.000.

De 'premie' is niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting en opgebouwde reserve wordt als vermogen gekwalificeerd. Bij ontvangst van gelden betaal je boven het drempelbedrag (van +/- 2.500 per jaar) 30% schenkingsbelasting.

Ik zal het van de week eens doorrekenen. Ik vraag mij af of het onderaan de streep voordeliger is dan een AOV verzekering als je zaken als tijdsbesteding ook meerekent.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_167375513
quote:
5s.gif Op vrijdag 16 december 2016 18:30 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Waarom zou de BV geen verzekering voor arbeidsongeschiktheid van haar werknemer (bijv. DGA) afsluiten?
Omdat je risico's loopt bij faillissement van de B.V.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  vrijdag 16 december 2016 @ 18:42:50 #260
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_167375575
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 18:39 schreef Rockefellow het volgende:

[..]

Omdat je risico's loopt bij faillissement van de B.V.
De BV kan ook sneller failliet gaan als ze het loon van een zieke werknemer niet meer kunnen betalen omdat ze dat niet heeft verzekerd. :)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 16 december 2016 @ 18:56:16 #261
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_167375878
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 18:38 schreef Rockefellow het volgende:
De 'premie' is niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting
Op zich logisch omdat je het spaart, maar ik neem aan dat de maandelijkse kosten à 10 euro (voor het vangnet arbeidsongeschiktheid) dat wel zijn?

quote:
Bij ontvangst van gelden betaal je boven het drempelbedrag (van +/- 2.500 per jaar) 30% schenkingsbelasting.
Aha, dat had ik even gemist.

quote:
Ik zal het van de week eens doorrekenen. Ik vraag mij af of het onderaan de streep voordeliger is dan een AOV verzekering als je zaken als tijdsbesteding ook meerekent.
Tijdsbesteding waaraan? Het beoordelen van claims bedoel je?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  vrijdag 16 december 2016 @ 18:58:28 #262
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_167375943
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 18:38 schreef Rockefellow het volgende:

De 'premie' is niet aftrekbaar voor de inkomstenbelasting en opgebouwde reserve wordt als vermogen gekwalificeerd. Bij ontvangst van gelden betaal je boven het drempelbedrag (van +/- 2.500 per jaar) 30% schenkingsbelasting.

Dat was bij het broodfonds toch juist niet het geval, omdat je van de andere deelnemers allemaal een kleine bijdrage per maand krijgt was het totale bedrag toch belastingvrij? Je krijgt dus maandelijks van bv. 20 verschillende mensen allemaal ¤100 gestort. Ik had juist begrepen dat vanwege die constructie de belasting buiten de deur bleef.
pi_167376102
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 18:42 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

De BV kan ook sneller failliet gaan als ze het loon van een zieke werknemer niet meer kunnen betalen omdat ze dat niet heeft verzekerd. :)
Hoe is dat een risico als de DGA dat in privé heeft afgedekt?
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
pi_167376281
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 18:56 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Op zich logisch omdat je het spaart, maar ik neem aan dat de maandelijkse kosten à 10 euro (voor het vangnet arbeidsongeschiktheid) dat wel zijn?

[..]

Aha, dat had ik even gemist.

[..]

Tijdsbesteding waaraan? Het beoordelen van claims bedoel je?
Beoordelen van claims, opbouwen van een toereikend netwerk. etc.
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 18:58 schreef Coelho het volgende:

[..]

Dat was bij het broodfonds toch juist niet het geval, omdat je van de andere deelnemers allemaal een kleine bijdrage per maand krijgt was het totale bedrag toch belastingvrij? Je krijgt dus maandelijks van bv. 20 verschillende mensen allemaal ¤100 gestort. Ik had juist begrepen dat vanwege die constructie de belasting buiten de deur bleef.
Dat lijkt mij niet. Schenkingsbelasting wordt door de ontvanger betaalt.

Dan zou je in theorie een constructie kunnen optuigen die elke schenking versnipperd en vrij van belasting uitkeert aan ontvangers.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  vrijdag 16 december 2016 @ 19:17:06 #265
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_167376519
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 19:03 schreef Rockefellow het volgende:

[..]

Hoe is dat een risico als de DGA dat in privé heeft afgedekt?
Er is een arbeidsovereenkomst tussen de BV en haar werknemer. Waarom zou de doorbetalingsplicht bij ziekte opeens ophouden voor de BV?
Waarom zou een DGA dat dan in privé moeten afdekken?

(Los van het feit dat de DGA in veel gevallen de BV is.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 16 december 2016 @ 20:09:12 #266
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_167378160
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 19:09 schreef Rockefellow het volgende:
Beoordelen van claims, opbouwen van een toereikend netwerk. etc.
Beoordelen van claims lijkt zal tijd kosten, maar zal amper voorkomen. Het percentage bij broodfondsen schijnt een halve tot een tiende procent te zijn

Opbouwen van een toereikend netwerk is een dingetje, ja.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_167378221
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 19:17 schreef ManAtWork het volgende:

(Los van het feit dat de DGA in veel gevallen de BV is.)
Dat is de DGA niet en daarom wil hij ook niet afhankelijk worden van een BV waarvan de bestuurder arbeidsongeschikt is.

Ik kan geen enkele situatie bedenken waarbij ik mij voor arbeidsongeschiktheid zou laten verzekeren via mijn holding.

Ik sta open voor verlichting.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  vrijdag 16 december 2016 @ 20:11:26 #268
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_167378227
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 18:42 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

De BV kan ook sneller failliet gaan als ze het loon van een zieke werknemer niet meer kunnen betalen omdat ze dat niet heeft verzekerd. :)
Waarom zou je dat niet verzekeren? Je hebt nogal een waardeloos bedrijf als je liever failliet gaat dan die premie te moeten betalen.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  vrijdag 16 december 2016 @ 23:55:55 #269
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_167387085
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 19:09 schreef Rockefellow het volgende:

Dat lijkt mij niet. Schenkingsbelasting wordt door de ontvanger betaalt.

Dan zou je in theorie een constructie kunnen optuigen die elke schenking versnipperd en vrij van belasting uitkeert aan ontvangers.
Dat is het ook, zie quote van de site van het broodfonds:

quote:
Schenkbelasting
Alleen over schenkingen boven ¤ 2122 (situatie 2016) per jaar moet de ontvanger schenkbelasting betalen. In een broodfonds gaat het in een belastingjaar om alle schenkingen van één deelnemer aan één arbeidsongeschikte deelnemer (persoon schenkt aan persoon). Voorbeeld: Een zieke die 2000 euro per maand ontvangt, krijgt van veertig deelnemers gemiddeld 50 euro per maand: dat is gemiddeld 600 euro per persoon, per jaar.

Voor de Belastingdienst tellen samenwonenden en gehuwden (fiscaal partners) als één schenker. Zij mogen samen maximaal ¤2122 per jaar belastingvrijschenken aan iemand. Over het bedrag boven die ¤ 2122 moet de ontvanger dertig procent schenkbelasting betalen. Dit kan alleen gebeuren in een klein broodfonds, dat veel langdurige ziektegevallen kent. In de praktijk is dit nog niet gebeurd, want alle groepen groeien door naar de veertig deelnemers.
pi_167387977
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 23:55 schreef Coelho het volgende:

[..]

Dat is het ook, zie quote van de site van het broodfonds:

[..]

Dan begrijp ik niet dat iemand ooit nog schenkingsbelasting betaald.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  zaterdag 17 december 2016 @ 10:04:01 #271
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_167389396
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 december 2016 20:11 schreef Rockefellow het volgende:

[..]

Dat is de DGA niet en daarom wil hij ook niet afhankelijk worden van een BV waarvan de bestuurder arbeidsongeschikt is.

Ik kan geen enkele situatie bedenken waarbij ik mij voor arbeidsongeschiktheid zou laten verzekeren via mijn holding.

Ik sta open voor verlichting.
Ik snap ook wel dat er twee (rechts)personen zijn maar in praktijk is de DGA de bestuurder, ondernemer en zijn eigen werkgever (werknemer DGA, werkgever BV vertegenwoordigd door de DGA).
Als DGA laat je je niet verzekeren via je holding maar verzekert de holding zich tegen arbeidsongeschiktheid van haar werknemer (de DGA). Verzekeringsnemer is de BV, verzekerde is de DGA, misschien dat dat e.e.a. verduidelijkt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zaterdag 17 december 2016 @ 10:05:34 #272
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_167389411
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 december 2016 20:11 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Waarom zou je dat niet verzekeren? Je hebt nogal een waardeloos bedrijf als je liever failliet gaat dan die premie te moeten betalen.
Dat zeg ik dus ook. :)
Rockefellow is echter van mening dat de BV zich daar niet voor hoeft te verzekeren als de DGA dit in prive heeft gedaan. Mijn vraag is waarom de DGA dit in prive zou moeten regelen als het de BV is die het risico als werkgever loopt.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  zondag 18 december 2016 @ 14:19:06 #273
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_167416438
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2016 01:03 schreef Rockefellow het volgende:

[..]

Dan begrijp ik niet dat iemand ooit nog schenkingsbelasting betaald.
In andere situaties is het wellicht voor de hand liggender, ouders die hun kinderen een bedrag schenken bijvoorbeeld.
pi_167438921
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 december 2016 10:05 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Dat zeg ik dus ook. :)
Rockefellow is echter van mening dat de BV zich daar niet voor hoeft te verzekeren als de DGA dit in prive heeft gedaan. Mijn vraag is waarom de DGA dit in prive zou moeten regelen als het de BV is die het risico als werkgever loopt.
Nee. Ik zie nog steeds geen argument waarom het voor mij als persoon positief is om een extra risicofactor tussen mij en mijn inkomensvoorziening te schuiven, in geval van arbeidsongeschiktheid.

Ik begrijp hoe het technisch werkt en zou het in een discussie over ethiek met je eens kunnen zijn, afhankelijk van het scenario. Maar praktisch gezien zie geen voordelen en zou ik iedere DGA aanraden in privé een AOV af te sluiten.
quote:
0s.gif Op zondag 18 december 2016 14:19 schreef Coelho het volgende:

[..]

In andere situaties is het wellicht voor de hand liggender, ouders die hun kinderen een bedrag schenken bijvoorbeeld.
Ik zat al bijna bij de notaris om dit proces te faciliteren maar ben teruggefloten door mijn fiscalist. ;(
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  maandag 19 december 2016 @ 17:39:40 #275
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_167448219
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 10:31 schreef Rockefellow het volgende:

[..]

Nee. Ik zie nog steeds geen argument waarom het voor mij als persoon positief is om een extra risicofactor tussen mij en mijn inkomensvoorziening te schuiven, in geval van arbeidsongeschiktheid.
Jij ziet een risico, ik zie een afdekking van een risico.
Het is maar vanaf welke kant je kijkt. :)
quote:
Ik begrijp hoe het technisch werkt en zou het in een discussie over ethiek met je eens kunnen zijn, afhankelijk van het scenario. Maar praktisch gezien zie geen voordelen en zou ik iedere DGA aanraden in privé een AOV af te sluiten.
Waarbij we het eens zijn dat jouw raad niet de enige manier is en je (naar mijn mening) de ondernemer beide opties dient aan te geven.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_167449735
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 17:39 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Jij ziet een risico, ik zie een afdekking van een risico.
Het is maar vanaf welke kant je kijkt. :)
Het door jouw geschetste scenario dekt juist niet optimaal het risico van arbeidsongeschiktheid af.
Bij faillissement van de BV: niet verzekerd van inkomen.

Waarom zou je dat extra risico willen lopen?
quote:
[..]

Waarbij we het eens zijn dat jouw raad niet de enige manier is en je (naar mijn mening) de ondernemer beide opties dient aan te geven.
Het lijkt me dat je onderbouwd de beste optie adviseert.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  dinsdag 20 december 2016 @ 16:59:31 #277
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_167476957
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 18:30 schreef Rockefellow het volgende:

[..]

Het door jouw geschetste scenario dekt juist niet optimaal het risico van arbeidsongeschiktheid af.
Bij faillissement van de BV: niet verzekerd van inkomen.

Waarom zou je dat extra risico willen lopen?
En de door jouw geschetste situatie dekt juist niet het risico van faillissement van de BV af. De doorbetalingsplicht blijft immers bestaan. :)

Waarom zou je dat risico willen lopen?
quote:
[..]

Het lijkt me dat je onderbouwd de beste optie adviseert.
Nee, je onderbouwt beide opties. Het is en blijft de keuze van de klant.
Het enige dat je adviseert is een verzekering voor arbeidsongeschiktheid als je van mening bent dat daar een risico aanwezig is dat afgedekt zou kunnen/moeten worden.
Als adviseur hoor je niet op de stoel van de ondernemer te gaan zitten. Je hoort er naast te staan.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  dinsdag 20 december 2016 @ 17:02:13 #278
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_167477014
Kopen jullie een kerstpakket voor jezelf?
KuikenGuppy
pi_167477570
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 december 2016 17:02 schreef Burdie het volgende:
Kopen jullie een kerstpakket voor jezelf?
voor mijzelf en voor mijn boekhouder :)
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_167477623
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 december 2016 17:02 schreef Burdie het volgende:
Kopen jullie een kerstpakket voor jezelf?
Ik heb laatst een nieuwe telefoon gekocht, genoeg verwennerij :P
Tap tap tap
  dinsdag 20 december 2016 @ 17:52:36 #281
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_167478174
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 december 2016 17:02 schreef Burdie het volgende:
Kopen jullie een kerstpakket voor jezelf?
Meestal blijft er wel een over omdat ik niet goed geteld heb. :+
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_167480136
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 december 2016 17:02 schreef Burdie het volgende:
Kopen jullie een kerstpakket voor jezelf?
Ik geef mezelf VVV bonnen. Nou ja, het bedrijf van mijn vriend geeft me dat.

We komen net bij de boekhouder vandaan. Voor 55 euro per maand gaat hij onze volledige boekhouding overnemen. We hoeven alleen nog maar de verkoopfacturen te maken en aanmaningen te versturen.
Ik ben er zo blij mee. We deden tot nu toe alles zelf en lieten dan door de boekhouder controle uitvoeren. Ons boekhoudpakket is eigenlijk heel slecht en er zitten fouten in waardoor we nooit echt de juiste inzichten hadden. Het werkt ook nog eens heel omslachtig en kostte al met al ontzettend veel tijd.

Nu kunnen we nog meer gaan ondernemen. Nog kansen genoeg dus 2017 wordt een nog beter jaar *O*
Spoilers!
  dinsdag 20 december 2016 @ 19:52:40 #283
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_167481518
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 december 2016 17:02 schreef Burdie het volgende:
Kopen jullie een kerstpakket voor jezelf?
Ik koop altijd een paar dozen wijn die ik vervolgens vergeet uit te delen
pi_167482569
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 december 2016 17:02 schreef Burdie het volgende:
Kopen jullie een kerstpakket voor jezelf?
Ik alleen voor m'n werknemer en een paar die geholpen hebben. Gelukkig krijg ik er dit jaar één van een klant >:)
Facts don't care about your feelings
pi_167482736
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 16:59 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

En de door jouw geschetste situatie dekt juist niet het risico van faillissement van de BV af. De doorbetalingsplicht blijft immers bestaan. :)

Waarom zou je dat risico willen lopen?
Dat is geen (extra) risico. Zodra de AOV uitkeert stopt het dienstverband.
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 december 2016 17:02 schreef Burdie het volgende:
Kopen jullie een kerstpakket voor jezelf?
De drankkast wordt altijd in december aangevuld. :7
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  dinsdag 20 december 2016 @ 21:42:20 #286
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_167485525
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 20:22 schreef Rockefellow het volgende:

[..]

Dat is geen (extra) risico. Zodra de AOV uitkeert stopt het dienstverband.
Een werknemer die zo'n arbeidsovereenkomst tekent,... 8)7
Een werkgever die zo'n arbeidsovereenkomst aanbiedt,... :o
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_167493445
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 december 2016 21:42 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Een werknemer die zo'n arbeidsovereenkomst tekent,... 8)7
Een werkgever die zo'n arbeidsovereenkomst aanbiedt,... :o
Risico's geminimaliseerd, doel bereikt.
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  woensdag 21 december 2016 @ 18:47:08 #288
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_167503689
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 10:20 schreef Rockefellow het volgende:

[..]

Risico's geminimaliseerd, doel bereikt.
:|W
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_167505926
8}
Facts don't care about your feelings
  woensdag 4 januari 2017 @ 09:39:48 #290
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_167872845
Ik wil over 2016 voor het eerdt gebruik maken van de FOR, maar waar in hemelsnaam vind ik dat terug bij de aangifte?
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_167872986
Je past het sowieso toe in je jaarstukken (dus het staat op de balans, onder EV) en daarnaast vind je ergens in de aangifte (ik weet ook niet precies waar want gebruik belastingsoftware) het kopje oudedagsreserve of fiscale reserves ofzo. Mijn software rekent automatisch uit hoeveel je maximaal mag toevoegen :P

Als je zelf de aangifte doet zou ik wel oppassen dat je het allemaal goed bijhoudt...
Facts don't care about your feelings
  woensdag 4 januari 2017 @ 09:52:00 #292
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_167873054
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 09:47 schreef YoshiBignose het volgende:
Je past het sowieso toe in je jaarstukken (dus het staat op de balans, onder EV) en daarnaast vind je ergens in de aangifte (ik weet ook niet precies waar want gebruik belastingsoftware) het kopje oudedagsreserve of fiscale reserves ofzo. Mijn software rekent automatisch uit hoeveel je maximaal mag toevoegen :P

Als je zelf de aangifte doet zou ik wel oppassen dat je het allemaal goed bijhoudt...
ik laat het doen, maar kwam het nergens tegen bij voorlopige aangifte. En boekhouderskantoor begint met uitstel aanvragen :')
Wilde even kijken hoeveel IB ik moet ophoesten.
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_167874451
Ik denk niet dat je het kan specificeren in een voorlopige aangifte.
Facts don't care about your feelings
pi_167887716
Iemand ervaring met het aanvragen van Artikel 23 bij de Belastingdienst?

Heb mijn eerste container binnen gekregen van buiten de EU en die factureer ik met 20% marge door naar mijn bedrijf in BE vanaf mijn bedrijf in NL.
De BTW moet je bij aankomst van de container vooruitbetalen, en mag je dan pas verrekenen met je volgende BTW aangifte.
Als dat in het begin van een kwartaal is dan is dat niet zo lekker voor mijn cashflow, is toch 6K waar je even niets mee kan voor een paar maanden.

Voorwaarde om de vergunning te krijgen is dat je regelmatig goederen importeert, ik ga dat maandelijks doen uiteindelijk maar dat kan ik niet aantonen.
Verder altijd strikt op tijd met het betalen van BTW enz.

Iemand enig idee hoe ze hier mee omgaan?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 5 januari 2017 @ 18:38:30 #295
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_167906954
quote:
2s.gif Op woensdag 4 januari 2017 20:58 schreef junkiexp het volgende:
Iemand ervaring met het aanvragen van Artikel 23 bij de Belastingdienst?

Heb mijn eerste container binnen gekregen van buiten de EU en die factureer ik met 20% marge door naar mijn bedrijf in BE vanaf mijn bedrijf in NL.
De BTW moet je bij aankomst van de container vooruitbetalen, en mag je dan pas verrekenen met je volgende BTW aangifte.
Als dat in het begin van een kwartaal is dan is dat niet zo lekker voor mijn cashflow, is toch 6K waar je even niets mee kan voor een paar maanden.

Voorwaarde om de vergunning te krijgen is dat je regelmatig goederen importeert, ik ga dat maandelijks doen uiteindelijk maar dat kan ik niet aantonen.
Verder altijd strikt op tijd met het betalen van BTW enz.

Iemand enig idee hoe ze hier mee omgaan?
Niet moeilijk zolang je maar aan de voorwaarden voldoet.

Kwestie van verzoek indienen en beschikking afwachten.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  vrijdag 27 januari 2017 @ 11:10:25 #296
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_168462960
Iemand ervaring met zo'n uniforce bv gedrocht?

Kost dat echt bijna 20K per jaar aan kosten, premies en IB?
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_168463158
Geen ervaring mee, maar het schijnt te werken. Kost dan wel wat. Premies en IB zijn natuurlijk afhankelijk van je salaris. Daarmee heb je geen risico meer over het hele "verkapte dienstverband" en daar betaal je voor.
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 27 januari 2017 @ 11:42:00 #298
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_168463678
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 11:19 schreef YoshiBignose het volgende:
Geen ervaring mee, maar het schijnt te werken. Kost dan wel wat. Premies en IB zijn natuurlijk afhankelijk van je salaris. Daarmee heb je geen risico meer over het hele "verkapte dienstverband" en daar betaal je voor.
ik vind het betalen niet erg, ook niet premies maar het is niet dat ik einde opdracht ineens ww heb en de aov is ook beduidend minder dan ik nu heb. Belangrijkste is dat ik pensioen zelf kan blijven doen.

Financieel komt het wel uit denk ik. Project van bijna jaar, met een omzet verhoging van 40%, dus ik zal er niet op achteruit gaan, maar ergens word iemand anders dan ikzelf rijk....
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_168463769
Uniforce zelf rekent toch alleen maandelijks iets van ¤170? De rest zijn gewoon kosten die je bij een BV nou eenmaal hebt (notaris, accountant etc.). Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk of je in jouw situatie wel Uniforce nodig hebt...
Facts don't care about your feelings
  vrijdag 27 januari 2017 @ 13:46:45 #300
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_168465875
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 11:47 schreef YoshiBignose het volgende:
Uniforce zelf rekent toch alleen maandelijks iets van ¤170? De rest zijn gewoon kosten die je bij een BV nou eenmaal hebt (notaris, accountant etc.). Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk of je in jouw situatie wel Uniforce nodig hebt...
ik niet, maar de klant werkt nu alleen met uniforce of payroll. In die zin beschouw ik het ook niet meer als een manier om een project op te pakken.

Optie is natuurlijk ander project kiezen bij andere opdrachtgever, maar deze opdrachtgever heeft vooralsnog mijn voorkeur. Ik heb op dit moment gelukkig de keuze, dus nu de tijd maar gebruiken om te informeren en ervaringen te achterhalen :)
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  vrijdag 27 januari 2017 @ 14:18:06 #301
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_168466608
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 11:42 schreef stinkie het volgende:
dus ik zal er niet op achteruit gaan, maar ergens word iemand anders dan ikzelf rijk....
Ja, de staat der Nederlanden. Je betaalt immers premie volksverzekeringen.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')