abonnement Unibet Coolblue
pi_164403303

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
SameninGeld (SiG) Investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. Rentes liggen rond de 5% (bruto rente -0.25%= netto rente.
* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram,ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mynheer007 op 10-08-2016 18:20:41 ]
pi_164403375
De laatste tijd merk ik dat de betere regelingen van harde zekerheden een belangrijkere plaats in neemt in de investeringsbeslissing van de members hier. KoM en SiG hebben al een structuur geregeld en CCF en GvE hebben dit voor aankomende september op de planning staan.

Ik vind het een goede ontwikkeling en juich het van harte toe.
  woensdag 10 augustus 2016 @ 22:27:11 #3
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164411122
Ik juich het ook van harte toe inderdaad. Ik heb er ook flink op gehamerd.
Ik moet alleen eerlijk zeggen dat KoM het wel heeft maar dat ik nog even de kat uit de boom kijk eigenlijk alleen kijk naar de hoofdelijke aansprakelijkheid.

De rede dat ik er nog niet helemaal gelukkig om ben is dat ik het gevoel heb dat KoM niet helemaal snapt wat die zekerheden betekenen. Ze zijn het wel begonnen onder druk van de crowd. Maar als k dan lees dat ze 3 maandelijkse melding bij de BD wel voldoende vinden en ik zie het geklungel bij de huidige defaults dan mis ik gewoon kennis bij KoM.

Termen als hypothekaire zekerheid hoort een financieel adviseur gewoon te weten.
Ook bij de wijnboer hebben ze eigenlijk laten zien dat ze het gewoon niet snappen. Ik ben geen financieel adviseur maar hebhet gevoel meer verstand van zaken te hebben.

Ik zit ook bij twee projecten van AGD en daar heb ik nu ook een default. Ik heb het gevoel dat ze daar heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Het hoofdstuk zekerheden lijkt daar tot op heden (zonder zo'n stoere stichting) wel goed geregeld.

Blijkbaar is een stichting niet echt nodig, maar kan je (met de juiste kennis) het gewoon regelen.
Tot nooit .......
pi_164419812
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 22:27 schreef Speekselklier het volgende:
Ik juich het ook van harte toe inderdaad. Ik heb er ook flink op gehamerd.
Ik moet alleen eerlijk zeggen dat KoM het wel heeft maar dat ik nog even de kat uit de boom kijk eigenlijk alleen kijk naar de hoofdelijke aansprakelijkheid.

De rede dat ik er nog niet helemaal gelukkig om ben is dat ik het gevoel heb dat KoM niet helemaal snapt wat die zekerheden betekenen. Ze zijn het wel begonnen onder druk van de crowd. Maar als k dan lees dat ze 3 maandelijkse melding bij de BD wel voldoende vinden en ik zie het geklungel bij de huidige defaults dan mis ik gewoon kennis bij KoM.

Termen als hypothekaire zekerheid hoort een financieel adviseur gewoon te weten.
Ook bij de wijnboer hebben ze eigenlijk laten zien dat ze het gewoon niet snappen. Ik ben geen financieel adviseur maar hebhet gevoel meer verstand van zaken te hebben.

Ik zit ook bij twee projecten van AGD en daar heb ik nu ook een default. Ik heb het gevoel dat ze daar heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Het hoofdstuk zekerheden lijkt daar tot op heden (zonder zo'n stoere stichting) wel goed geregeld.

Blijkbaar is een stichting niet echt nodig, maar kan je (met de juiste kennis) het gewoon regelen.
CCF gaf aan dat er ook geen standaard constructie voor het geven van rechten aan stichtingen is en het nog maar de vraag is of de rechter er in mee wil gaan. Er schijnt tot op heden nauwelijks jurisprudentie over zulke constructies te zijn.

Zelf ben ik niet genoeg ingevoerd in deze zaken om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik kan de constructie van KoM wel een keer voorleggen aan de AFM om te kijken wat zij er van vinden. Als het dan uiteindelijk fout loopt dan heeft de AFM er van geweten en hebben zij niet opgetreden.
  donderdag 11 augustus 2016 @ 09:59:47 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164420952
De constructie is naar mijn mening wel in orde. Het gaat er vooral om hoe je een en ander vervolgens vastlegt en registreert.

Bij de wijnboer zou ook de voorraad verpand zjin, maar dat was niet correct beschreven (eigenlijk niet beschreven) en het resultaat was dat de deurwaarder de verpanding afwees. Nog treuriger vond ik dat ze zelf niet begrepen waarom het was afgewezen.

Ook de surinaamse sausenmaker zit ik in. Geen default, maar er is geld uitgeleend voor een machine en die zou verpand worden. Achteraf bleek de verpanding niet geregeld, sterker nog: er is geen machine aangeschaft! Ook dit vind ik gewoon een bewijs dat ze geen kennis van zaken hebben. Een bank zal nooit accepteren dat er geen machine wordt aangeschaft, KoM had er geen enkele moeite mee. Dit is gewoon onkunde en niet begrijpen wat de waarde van een onderpand is.

Nu zijn ze wat serieuzer met verpandingen bezig, maar ik heb nog niet het gevoel dat ze begrijpen dat ze ook met de belastingdienst te maken hebben. Als je het richting BD niet juist regelt (wekelijkse/ maandelijkse updates) sta je alsnog met lege handen. Laatste bericht was dat ze de BD per kwartaal wilde updaten. Dat slaat nergens op, banken doen dat wekelijks!

Mijn gevoel is dat ze bij KoM in een leerproces zitten en wel verder proberen te komen. Maar echte kennis ontbreekt. Ik zit ook in een AGD-default. Daar zie je dat ze wel kennis van zaken hebben. Die maakt korte metten met iedereen en staan wij echt voor aan in de rij als er geld beschikbaar komt.

Bij KoM komen projecten langs met leuke zekerheden. Maar als KoM die projecten niet goed registreert dan zit daar de zwakte.

AFM zal de constructie wel goedkeuren, maar het is de uitwerking ervan.

[ Bericht 4% gewijzigd door Speekselklier op 11-08-2016 10:17:33 ]
Tot nooit .......
pi_164421077
Goed bericht van GVE: U bent een van de investeerders in het project met nummer 007413. Van dit project zijn reeds 23 termijnen betaald. Dhr. heeft besloten de overige termijnen (24-36) in één keer af te lossen, inclusief de volledige toegezegde rente. Wij hebben vandaag deze betalingen aan u overgemaakt. U ontvangt per termijn een losse uitbetaling. Het project 007413 is hiermee volledig afgehandeld. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Mijn vierde vervroegde aflossing bij GVE. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door FINONAF op 11-08-2016 10:22:19 ]
pi_164421290
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 10:07 schreef FINONAF het volgende:
Goed bericht van GVE: U bent een van de investeerders in het project Waal, nummer 007413. Van dit project zijn reeds 23 termijnen betaald. Dhr. heeft besloten de overige termijnen (24-36) in één keer af te lossen, inclusief de volledige toegezegde rente. Wij hebben vandaag deze betalingen aan u overgemaakt. U ontvangt per termijn een losse uitbetaling. Het project 007413 is hiermee volledig afgehandeld. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Mijn vierde vervroegde aflossing bij GVE. :)
Gefeliciteerd! Gelukkig zijn het momenteel vooral goed nieuws mailtjes bij GvE.
  donderdag 11 augustus 2016 @ 10:25:43 #8
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164421333
Het loopt inderdaad lekker bij GVE.
Tot nooit .......
pi_164421668
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 10:25 schreef Speekselklier het volgende:
Het loopt inderdaad lekker bij GVE.
Ik vraag me af wat hier achter zit...of ben ik nu te achterdochtig?

Even de volgende overdenking:
Als GvE een aantal leners overtuigd (met bijvoorbeeld een leuke korting) om vervroegd af te lossen dan heeft dat volgens mij verschillende voordelen:
- Stel GvE besluit (of AFM stelt het verplicht) om het rendement van alle totale afgeloste projecten op de site te publiceren dan kom je tot een veel betere rating
- Je reduceert de kans dat het project door een onvoorziene omstandigheid alsnog over de kop gaat tot 0
- Je maakt ook weer geld vrij bij de investeerders zodat zij weer kunnen investeren in open staande projecten op de website
- Goed nieuwsberichten zorgen voor een beter imago bij je investeerders
- Je bespaart op transactiekosten

En omdat het annuitaire lening gaat bevatten de laatste maanden natuurlijk vooral aflossing en is de rente in die maanden beperkt dus zo duur kan het ook niet zijn voor een lener.

Ik juich het toe dat projecten vervroegd aflossen, en als een platform ze stimuleert hier toe vind ik dat alleen maar een pré.
pi_164422214
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 10:07 schreef FINONAF het volgende:
Goed bericht van GVE: U bent een van de investeerders in het project met nummer 007413. Van dit project zijn reeds 23 termijnen betaald. Dhr. heeft besloten de overige termijnen (24-36) in één keer af te lossen, inclusief de volledige toegezegde rente. Wij hebben vandaag deze betalingen aan u overgemaakt. U ontvangt per termijn een losse uitbetaling. Het project 007413 is hiermee volledig afgehandeld. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Mijn vierde vervroegde aflossing bij GVE. :)
Dat is mijn eerste vervroegde afbetaling. Een project met een zeer hoge gunfactor ook wat mij betreft. Fijn dat het blijkbaar financieel weer goed gaat!
pi_164422352
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 10:42 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik vraag me af wat hier achter zit...of ben ik nu te achterdochtig?

Even de volgende overdenking:
Als GvE een aantal leners overtuigd (met bijvoorbeeld een leuke korting) om vervroegd af te lossen dan heeft dat volgens mij verschillende voordelen:
- Stel GvE besluit (of AFM stelt het verplicht) om het rendement van alle totale afgeloste projecten op de site te publiceren dan kom je tot een veel betere rating
- Je reduceert de kans dat het project door een onvoorziene omstandigheid alsnog over de kop gaat tot 0
- Je maakt ook weer geld vrij bij de investeerders zodat zij weer kunnen investeren in open staande projecten op de website
- Goed nieuwsberichten zorgen voor een beter imago bij je investeerders
- Je bespaart op transactiekosten

En omdat het annuitaire lening gaat bevatten de laatste maanden natuurlijk vooral aflossing en is de rente in die maanden beperkt dus zo duur kan het ook niet zijn voor een lener.

Ik juich het toe dat projecten vervroegd aflossen, en als een platform ze stimuleert hier toe vind ik dat alleen maar een pré.
Hulde voor je scherpzinnigheid. Er zit wellicht een kern van waarheid in je overdenking, maar het kan ook gewoon zijn dat de lener meer financiële armslag heeft gekregen en van zijn schuld af wil. Dit betrof overigens ook een vrij kleine lening dus zou ook relatief klein effect hebben op de ratings van GVE, maar een positieve uitstraling op GVE heeft het zeker wel.
pi_164422576
mag ik weten (in een spoiler desnoods) welk project dat was?
pi_164422609
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 11:17 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Hulde voor je scherpzinnigheid. Er zit wellicht een kern van waarheid in je overdenking, maar het kan ook gewoon zijn dat de lener meer financiële armslag heeft gekregen en van zijn schuld af wil. Dit betrof overigens ook een vrij kleine lening dus zou ook relatief klein effect hebben op de ratings van GVE, maar een positieve uitstraling op GVE heeft het zeker wel.
Mijn eerste vervroegde aflossingen waren al een jaar geleden en toen speelde dit nog helemaal niet. Ik denk dat het toeval is dat het er een paar achterelkaar zijn.
pi_164422718
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 11:27 schreef bleyenburg het volgende:
mag ik weten (in een spoiler desnoods) welk project dat was?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 11 augustus 2016 @ 11:51:36 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164423150
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 11:17 schreef FINONAF het volgende:
Hulde voor je scherpzinnigheid. Er zit wellicht een kern van waarheid in je overdenking, maar het kan ook gewoon zijn dat de lener meer financiële armslag heeft gekregen en van zijn schuld af wil.
Of iemand die een nieuwe (of meer) lening wil en dat het aflossen van de oude een eis van de bank was. Bijvoorbeeld icm een hypotheek.
Tot nooit .......
pi_164423221
Het slechte nieuws van vandaag komt dan helaas bij KoM vandaan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_164423461
quote:
14s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 11:54 schreef Horsemen het volgende:
Het slechte nieuws van vandaag komt dan helaas bij KoM vandaan.
En helaas is dat niet de enige vandaag.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_164423615
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:06 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

En helaas is dat niet de enige vandaag.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
mmm, niet zo mooi.
Deze loopt volgens mij al wat langer. Hoeveel termijnen zijn hier al voldaan van de 36?
pi_164423646
quote:
14s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 11:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Mijn eerste vervroegde aflossingen waren al een jaar geleden en toen speelde dit nog helemaal niet. Ik denk dat het toeval is dat het er een paar achterelkaar zijn.
Dit is de derde in één week? Een beetje toevallig is het wel en of toeval bestaat in de CF wereld?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164423672
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:13 schreef ITrade het volgende:

[..]

Dit is de derde in één week? Een beetje toevallig is het wel en of toeval bestaat in de CF wereld?
Toeval of niet, laten we hopen dat er nog vele volgen ^O^ *O*
pi_164423701
Er is hier toch iemand die bijhoudt welke projecten er in de problemen zijn? (dus niet per se een default). Dat percentage zal bij KOM al boven de 10% liggen, volgens mij...
pi_164423707
quote:
14s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Toeval of niet, laten we hopen dat er nog vele volgen ^O^ *O*
Dat is wel zo, plus je wordt niet afgescheept met een (klein) voordeel maar gewoon volledig!
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164423784
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:16 schreef Tsundoku het volgende:
Er is hier toch iemand die bijhoudt welke projecten er in de problemen zijn? (dus niet per se een default). Dat percentage zal bij KOM al boven de 10% liggen, volgens mij...
Ja, dat is NRDZ. Volgens mij is hij momenteel vrij druk.
pi_164424091
quote:
14s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]

mmm, niet zo mooi.
Deze loopt volgens mij al wat langer. Hoeveel termijnen zijn hier al voldaan van de 36?
Was het 3e project ooit dat door KoM was gefund. Ruim 2 jaar geleden. Moet toch ongeveer 2/3 van de termijnen betaald hebben.
pi_164424408
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:16 schreef Tsundoku het volgende:
Er is hier toch iemand die bijhoudt welke projecten er in de problemen zijn? (dus niet per se een default). Dat percentage zal bij KOM al boven de 10% liggen, volgens mij...
KoM wil voorloper worden op het gebied van transparantie. Die transparantie gaat hun straks de das om doen met alle aankomende faillissementen.
pi_164424449
quote:
14s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 11:54 schreef Horsemen het volgende:
Het slechte nieuws van vandaag komt dan helaas bij KoM vandaan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die pitch kan ik me nog herinneren, loopt nog niet zo lang toch?
pi_164424549
quote:
14s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:12 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Deze loopt volgens mij al wat langer. Hoeveel termijnen zijn hier al voldaan van de 36?
Ja, het was mijn eerste project op KOM. Investeerders in dit project maken 9,55% verlies (alle kosten meegerekend).

Voor NRDZ:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
(...)[verwijderd door gebruiker](...)

Ik ben er overigens wel zeer over te spreken dat ik bij KOM per project een overzicht kan downloaden van alle transacties inclusief hun opbouw (aflossing + rente). Dat zouden meer platforms moeten hebben. KOM verwerkt ook keurig de kosten in het overzicht, zodat het eenvoudig is het rendement zelf uit te rekenen. Echt heel overzichtelijk!

[ Bericht 13% gewijzigd door Groepfunder op 11-08-2016 13:04:41 ]
pi_164424687
De missende termijn van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
is inmiddels binnen.
pi_164424789
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:50 schreef Groepfunder het volgende:
En nu ik toch bezig ben. Deze ontbreekt ook nog in de lijst op de frontpage. Een bakkerij waarbij de investeerders een rendement van -37,09% hebben behaald.
Deze betaalt toch nog? Weliswaar niet het volledige bedrag, maar elke maand 500 EUR. Zodra een volledige termijn binnen is bij KOM wordt het bedrag naar de investeerders overgemaakt.
pi_164424866
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:59 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

Deze betaalt toch nog? Weliswaar niet het volledige bedrag, maar elke maand 500 EUR. Zodra een volledige termijn binnen is bij KOM wordt het bedrag naar de investeerders overgemaakt.
Je hebt gelijk. Dat heeft KOM inderdaad op 3 juni 2016 gemeld. Dat niet betalen had ik onthouden. De afbetalingsregeling niet. Ik haal 'm weg uit mijn vorige bericht.
pi_164425390
Spitsuur bij Bijzonder Beheer van KOM vandaag. Ik kreeg de volgende mail over de wijnboer.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fijn dat beide ondernemers inmiddels werk hebben gevonden, maar ik betwijfel of dat veel uitmaakt. Heeft er hier al iemand gereageerd? (en wat waren je beweegredenen om wel of niet mee te doen)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 11 augustus 2016 @ 14:01:11 #32
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164426313
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tot nooit .......
pi_164427774
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 14:01 schreef Speekselklier het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik schrijf hem helemaal af. Ik ga er wel werk van maken als KoM de (voorgeschoten)kosten aan ons door rekent. Vind dat KoM flink wat steken heeft laten vallen. Waaronder de verpanding en misleidende informatie in de pitch (lichte dip in de omzet.... blijkt een omzet halvering).
pi_164427904
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:50 schreef Groepfunder het volgende:

Ik ben er overigens wel zeer over te spreken dat ik bij KOM per project een overzicht kan downloaden van alle transacties inclusief hun opbouw (aflossing + rente). Dat zouden meer platforms moeten hebben. KOM verwerkt ook keurig de kosten in het overzicht, zodat het eenvoudig is het rendement zelf uit te rekenen. Echt heel overzichtelijk!
over de mogelijkheid dat het kan ben ik het met je eens! dat is heel fijn. Echter kloppen de afrondingen niet en is er per project wel een paar cent verschil. klinkt als niet veel, maar voor een financieel bedrijf hoor dat natuurlijk niet...
pi_164428210
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 15:01 schreef Baklapper het volgende:
Ik schrijf hem helemaal af. Ik ga er wel werk van maken als KoM de (voorgeschoten)kosten aan ons door rekent. Vind dat KoM flink wat steken heeft laten vallen. Waaronder de verpanding en misleidende informatie in de pitch (lichte dip in de omzet.... blijkt een omzet halvering).
Ik neig naar hetzelfde... (ook v.w.b. de voorgeschoten kosten. Mijn vertrouwen in KOM heeft door dit project een flinke deuk opgelopen).
pi_164428230
Weer een ineens geheel afbetaald gve project. Nog meer toeval :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook bij Lendico regent het versnelde afbetalingen, mijn 9e al! Levert daar niets op, nul rente over ineens uitgekeerde termijnen
pi_164428483
quote:
1s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 12:45 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Die pitch kan ik me nog herinneren, loopt nog niet zo lang toch?
Nee, pas 9 van de 48 maanden voldaan
pi_164429718
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 14:01 schreef Speekselklier het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Rationeel ben ik het met je eens. Maar toch doe ik mee! Ik voel me erg belazert en heb er dan ook wat voor over als ze dan maar wat langer achter hun vodden worden gezeten m.b.t. terugbetaling. Dat zouden meer mensen moeten doen.
pi_164429849
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 13:25 schreef Tsundoku het volgende:
Spitsuur bij Bijzonder Beheer van KOM vandaag. Ik kreeg de volgende mail over de wijnboer.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fijn dat beide ondernemers inmiddels werk hebben gevonden, maar ik betwijfel of dat veel uitmaakt. Heeft er hier al iemand gereageerd? (en wat waren je beweegredenen om wel of niet mee te doen)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn beweegredenen zijn dat ik vind dat we dit als crowdfunders niet moeten laten lopen dan wordt het een soort vrijbrief om niet te betalen.( zie b.v. Solar project van KoM daar is van een faillissement geen sprake maar de persoon in kwestie weigert te betalen omdat hij niet is betaald) daarom vind ik dat we een statement moeten maken en per definitie actief achter ons geld aan te gaan.
Iedereen moet begrijpen dat Hoofdelijke aansprakelijkheid en eigenlijk verpanding niet zomaar ontlopen kan worden,

Het zelfde geld natuurlijk voor KoM ook die moet zijn steentje bijdragen in deze. Die hebben ook steken laten vallen.
pi_164430101
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 16:12 schreef bambricks het volgende:

[..]

Mijn beweegredenen zijn dat ik vind dat we dit als crowdfunders niet moeten laten lopen dan wordt het een soort vrijbrief om niet te betalen.( zie b.v. Solar project van KoM daar is van een faillissement geen sprake maar de persoon in kwestie weigert te betalen omdat hij niet is betaald) daarom vind ik dat we een statement moeten maken en per definitie actief achter ons geld aan te gaan.
Iedereen moet begrijpen dat Hoofdelijke aansprakelijkheid en eigenlijk verpanding niet zomaar ontlopen kan worden,

Het zelfde geld natuurlijk voor KoM ook die moet zijn steentje bijdragen in deze. Die hebben ook steken laten vallen.
Ik ben het voor de volle 100% met je eens!
pi_164430630
Naam: Republic Dutch
Leendoel: Groei
Bedrag: 120.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 36 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 0,07

Voel totaal niets voor dit project.
Zelfs de kosten voor crowndfunding á 10k worden mee gefinancieerd.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164430735
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 16:34 schreef ITrade het volgende:
Naam: Republic Dutch
Leendoel: Groei
Bedrag: 120.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 36 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 0,07

Voel totaal niets voor dit project.
Zelfs de kosten voor crowndfunding á 10k worden mee gefinancieerd.
zo gek is dat laatste niet, gezien deze kosten altijd ingehouden worden op de uitbetaling aan de leningnemer.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_164431636
fietsenmaker best sympathiek project.
maar helaas: nul (!!!) zekerheden.
slechts 8% rente
HA geef ik niks om (want: nix te halen)

Jammer.....voor 9% had ik 'm gedaan
pi_164434279
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 17:01 schreef bleyenburg het volgende:

Jammer.....voor 9% had ik 'm gedaan
Ja, want dat scheelt bij een bedrag van bijv. 300 ¤ een duizelingwekkende 5 ¤ rendement over 36 maanden.
Nee hoor geintje, ik denk ook zo !
pi_164435119
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 18:29 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Ja, want dat scheelt bij een bedrag van bijv. 300 ¤ een duizelingwekkende 5 ¤ rendement over 36 maanden.
Nee hoor geintje, ik denk ook zo !
Nou, ik anders niet. Een zeer risicovol project als dit wordt geen investeringswaardig project door 5 euro méér aan rente.....

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 11-08-2016 19:18:20 ]
Pecunia non olet
pi_164439318
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 16:12 schreef bambricks het volgende:

[..]

Mijn beweegredenen zijn dat ik vind dat we dit als crowdfunders niet moeten laten lopen dan wordt het een soort vrijbrief om niet te betalen.( zie b.v. Solar project van KoM daar is van een faillissement geen sprake maar de persoon in kwestie weigert te betalen omdat hij niet is betaald) daarom vind ik dat we een statement moeten maken en per definitie actief achter ons geld aan te gaan.
Iedereen moet begrijpen dat Hoofdelijke aansprakelijkheid en eigenlijk verpanding niet zomaar ontlopen kan worden,

Het zelfde geld natuurlijk voor KoM ook die moet zijn steentje bijdragen in deze. Die hebben ook steken laten vallen.
En daarom heb ik ook aangegeven mee te willen doen met een eventuele procedure.
pi_164452398
Weer een faillissement bij KoM en helaas zit ik er nu wel in:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ondernemer lijkt wel willen om tot een betaalrekening te komen als ik KoM moet geloven.
pi_164452466
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 08:35 schreef Mynheer007 het volgende:
Weer een faillissement bij KoM en helaas zit ik er nu wel in:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ondernemer lijkt wel willen om tot een betaalrekening te komen als ik KoM moet geloven.

Die liep ook nog niet zo lang... Gaat hard zo.
pi_164452525
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 08:35 schreef Mynheer007 het volgende:
Weer een faillissement bij KoM en helaas zit ik er nu wel in:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ondernemer lijkt wel willen om tot een betaalrekening te komen als ik KoM moet geloven.

Dat is mooi waardeloos! Het regent niet alleen buiten bij KoM maar ook defaults. Ik kan dit project even zo snel niet vinden onder die naam.
Wat zijn gegevens van dit project, zoals looptijd, betaalde termijnen, classificatie en geleend bedrag, en startdatum project?
pi_164452547
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 08:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat is mooi waardeloos! Het regent niet alleen buiten bij KoM maar ook defaults. Ik kan dit project even zo snel niet vinden onder die naam.
Wat zijn gegevens van dit project, zoals looptijd, betaalde termijnen, classificatie en geleend bedrag, en startdatum project?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_164452549
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 08:35 schreef Mynheer007 het volgende:
Weer een faillissement bij KoM en helaas zit ik er nu wel in:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ondernemer lijkt wel willen om tot een betaalrekening te komen als ik KoM moet geloven.

Dat bedrijf gaf een laagste-prijs garantie af en dat heeft de boel versneld http://www.lc.nl/economie(...)nkroet-21557409.html
pi_164452575
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 08:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wat zijn gegevens van dit project, zoals looptijd, betaalde termijnen, classificatie en geleend bedrag, en startdatum project?
zie https://www.kapitaalopmaat.nl/Elektromate-Noord-Nederland
Net geen A, maar een B+. Kon niet misgaan toch ?
pi_164452603
We zullen zien of de verpanding inmiddels beter geregeld is:
- Hoofdelijke aansprakelijkheid.
- De ondernemer heeft een perceel weiland als privébezit. De marktwaarde van dit weiland is ¤ 85.000 en zal dienen als onderpand voor de lening. Kapitaal Op Maat beschikt over het taxatierapport.
- Hiernaast wordt de voorraad zonnepanelen verpand, de waarde hiervan is circa ¤ 60.000.

quote:
De hypothecaire zekerheid zal worden gegeven na verstrekking van de lening van KoM
pi_164452678
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 08:52 schreef paardendokter het volgende:

[..]

zie https://www.kapitaalopmaat.nl/Elektromate-Noord-Nederland
Net geen A, maar een B+. Kon niet misgaan toch ?
Het is gewoon een gemiddeld risico met B. De + slaat op de zekerheden. Hiervoor zullen we moeten kijken wat of dit inderdaad als + aangemerkt had kunnen worden. Er vanuit gaan dat iets niet kan misgaan, lijkt me geen goede insteek bij investeringen in crowdfunding.
pi_164452683
Ik ben benieuwd hoeveel ik nog terug ga zien

quote:
Zekerheden:
- Hoofdelijke aansprakelijkheid.
- De ondernemer heeft een perceel weiland als privébezit. De marktwaarde van dit weiland is ¤ 85.000 en zal dienen als onderpand voor de lening. Kapitaal Op Maat beschikt over het taxatierapport.
- Hiernaast wordt de voorraad zonnepanelen verpand, de waarde hiervan is circa ¤ 60.000.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_164452726
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 08:59 schreef djh77 het volgende:

[..]

Er vanuit gaan dat iets niet kan misgaan, lijkt me geen goede insteek bij investeringen in crowdfunding.
Joh!
pi_164452760
We gaan zien of die hypotheek geregeld is en zo niet (waar ik bang voor ben) of KoM dit de investeerders heeft laten weten (denk ik niet). Als het niet geregeld is denk ik echt dat KoM aansprakelijk moet worden gehouden. Ik mag hopen dat ze dan niet alleen de max 250 euro (of zo iets) als schade moeten betalen. Ik zou de hypotheek akte even bij ze opvragen.
Hoeveel termijnen zijn er voldaan, 7 of zo?
pi_164452802
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 08:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dat is mooi waardeloos! Het regent niet alleen buiten bij KoM maar ook defaults. Ik kan dit project even zo snel niet vinden onder die naam.
Wat zijn gegevens van dit project, zoals looptijd, betaalde termijnen, classificatie en geleend bedrag, en startdatum project?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_164452835
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 09:06 schreef L.p.a. het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt, kan NRDZ dit ook weer verwerken in de lijstjes.
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:11:02 #60
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164452866
hypotheek is NIET geregeld, want er was toen nog geen stichting. De enige waar de hypotheek is geregeld zonder stichting is de poelier van december vorig jaar.
Tot nooit .......
pi_164452971
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 09:11 schreef Speekselklier het volgende:
hypotheek is NIET geregeld, want er was toen nog geen stichting. De enige waar de hypotheek is geregeld zonder stichting is de poelier van december vorig jaar.
Ja, daar ben ik ook bang voor. De poelier is inderdaad goed geregeld, zeker voor de mensen met de 1e hypotheek.
pi_164453122
KoM zou het achteraf goed hebben kunnen regelen met de hypotheek. Zo hebben volgens mij nog wel wat werk te doen. Van de 29 projecten waar ik in heb geïnvesteerd heeft er slechts 1 project een pandakte en 1 project een hypotheekakte. De meeste andere projecten hebben ook zaken verpand die nog niet zijn vastgelegd bij de Stichting zekerheden.
pi_164453208
Er zijn trouwens 3 bv's failliet verklaard. Ook 1 in Limburg met dezelfde naam.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_164453318
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 09:25 schreef djh77 het volgende:
KoM zou het achteraf goed hebben kunnen regelen met de hypotheek. Zo hebben volgens mij nog wel wat werk te doen. Van de 29 projecten waar ik in heb geïnvesteerd heeft er slechts 1 project een pandakte en 1 project een hypotheekakte. De meeste andere projecten hebben ook zaken verpand die nog niet zijn vastgelegd bij de Stichting zekerheden.
Als KoM zijn zaakjes niet op orde heeft dan heeft KoM een probleem. Ze trekken investeerders met het beloven van zekerheden maar die moet je dan ook leveren. Dus als het fout loopt dan kunnen er wel stappen tegen KoM ondernomen worden.

Als het allemaal goed geregeld is, en het weiland kan voor 70 verkocht worden, en er blijft nog 20k voorraad over dan is er voor de resterende 30k wel een betaalregeling af te spreken.

Ik ga er nu nog even vanuit dat de ondernemer wel willend is, en er nog wel wat vermogen aanwezig is, zodat het grootste deel hopelijk wel terug komt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Mynheer007 op 12-08-2016 09:51:03 ]
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:49:06 #65
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164453522
Kortom er zijn nu drie defaults waarvan de crowd met de juiste verpandingen nog goed weg zou kunnen komen. Het eerste bewijs van onkunde hadden we al bij VinoVat. Nu kunnen we zien of KoM zijn leven heeft verbeterd. Ik vrees het ergste. (zit er gelukkig niet in)

En gezien de titel van het artikel in de LC ben ik ook benieuwd of KoM de boeken wel heeft ingezien: Crowdfunding kon Elektromate niet redden van bankroet

Iemand een inlog van de LC?
Tot nooit .......
pi_164453617
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 09:49 schreef Speekselklier het volgende:
Kortom er zijn nu drie defaults waarvan de crowd met de juiste verpandingen nog goed weg zou kunnen komen. Het eerste bewijs van onkunde hadden we al bij VinoVat. Nu kunnen we zien of KoM zijn leven heeft verbeterd. Ik vrees het ergste. (zit er gelukkig niet in)
Ik vrees het ergste want ik heb nog geen documenten ontvangen. Ik zie het vooral als een testcase want ik heb er maar 100 euro inzitten.

Ik zie wel dat ik in het afgelopen jaar wel steeds meer ervaring op heb gedaan met investeren en ik niet zo snel meer in een dergelijke lening met slechts 7 procent rente zou stappen.
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 09:57:02 #67
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164453694
Ik denk dat ik maar eens een beetje druk op de ketel ga zetten. Ik wil gewoon dat de verpandingen snel geregeld zijn. We zijn nu een half jaar verder na de wijnboer en dat had al lang rond moeten zijn. Ik zal ze melden dat ik KoM aansprakelijk zal stellen voor alle niet geregelde verpandingen.

(misschien een idee om dat massaal te doen?)
Tot nooit .......
pi_164453719
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 09:57 schreef Speekselklier het volgende:
Ik denk dat ik maar eens een beetje druk op de ketel ga zetten. Ik wil gewoon dat de verpandingen snel geregeld zijn. We zijn nu een half jaar verder en dat had al lang rond moeten zijn. Ik zal ze melden dat ik KoM aansprakelijk zal stellen voor alle niet geregelde verpandingen.

(misschien een idee om dat massaal te doen?)
Ik heb een eerste positief geformuleerd navraag gedaan naar de verpandingen...als ze daarop reageren dat ze hun zaakjes niet op orde hebben dan ga ik zeker de druk opvoeren.
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:00:12 #69
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164453743
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 09:58 schreef Mynheer007 het volgende:
Ik heb een eerste positief geformuleerd navraag gedaan naar de verpandingen...als ze daarop reageren dat ze hun zaakjes niet op orde hebben dan ga ik zeker de druk opvoeren.
Dat had ik een tijdje terug al gedaan. Ik wacht nog op het antwoord.
Tot nooit .......
pi_164453775
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 09:53 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik vrees het ergste want ik heb nog geen documenten ontvangen. Ik zie het vooral als een testcase want ik heb er maar 100 euro inzitten.

Ik zie wel dat ik in het afgelopen jaar wel steeds meer ervaring op heb gedaan met investeren en ik niet zo snel meer in een dergelijke lening met slechts 7 procent rente zou stappen.
Het grote probleem is dat het eigenlijk niet zo belangrijk is of je nu een procentje meer of minder krijgt. Als de zekerheden maar goed zijn en daar mankeert het nou juist bij KoM aan. Ik snap werkelijk niet dat ze dit zo slecht, of eigenlijk niet, hebben kunnen regelen.
pi_164453834
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 09:49 schreef Speekselklier het volgende:
Kortom er zijn nu drie defaults waarvan de crowd met de juiste verpandingen nog goed weg zou kunnen komen. Het eerste bewijs van onkunde hadden we al bij VinoVat. Nu kunnen we zien of KoM zijn leven heeft verbeterd. Ik vrees het ergste. (zit er gelukkig niet in)

En gezien de titel van het artikel in de LC ben ik ook benieuwd of KoM de boeken wel heeft ingezien: Crowdfunding kon Elektromate niet redden van bankroet

Iemand een inlog van de LC?
Hierbij het volledige artikel op LC:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:05:03 #72
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164453850
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 10:01 schreef Horsemen het volgende:
Als de zekerheden maar goed zijn en daar mankeert het nou juist bij KoM aan.
Dat is in derdaad het probleem, ja kan prachtig naar de geboden zekerheden kijken, maar als KoM (de partij je ervoor betaald!) er vervolgens niers mee doet dan hebben zekerheden geen enkele zin.
Tot nooit .......
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:06:54 #73
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164453879
quote:
"Het platform doet er wel alles aan om de schade te beperken. ,,Onze investeerders moeten natuurlijk hun geld met rente terugkrijgen. Wij proberen de risico’s altijd goed af te dekken met zekerheden. Bijvoorbeeld door het verpanden van de voorraden.’’
Het komd dus goed. Hoewel... er staat PROBEREN.

Het enige geluk dat wij nog kunnen hebben dat we van de drie ton de enige zijn met HA omdat de andere leveranciers zijn.
Dan word de voorraad voor alle schuldeisers verkocht en het weiland is dan voor de crowd.
Tot nooit .......
pi_164453914
quote:
Het gaat vaker mis bij projecten van Kapitaal op Maat, zegt directeur Peter-Paul van Dijk. ,,Dit is ons tweede faillissement, helaas.’’ Daarnaast zijn er nog twee moeizame projecten.
In "ons" lijstje staan al 6 moeizame projecten en deze lijst is al een tijdje niet bijgewerkt. Zitten zeker rond de 10 bij KoM. Noemen ze transparantie....
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:10:53 #75
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164453962
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 10:08 schreef djh77 het volgende:

[..]

In "ons" lijstje staan al 6 moeizame projecten en deze lijst is al een tijdje niet bijgewerkt. Zitten zeker rond de 10 bij KoM. Noemen ze transparantie....
Ze wilde naar transparantie toe toch? Ze zijn nu semi-transparant.
Waarschijnlijk doelde hij op twee moeizame projecten DEZE WEEK.
Tot nooit .......
pi_164455455
En de nieuwe op Collin alweer volgeschreven in 10 minuten:

Johnny’s Burger Alphen aan den Rijn
¤ 80.000
7,5% rente
48 maanden

Heb hem laten passeren. Horeca vind ik hoog risico. Borgstelling van 80k slechts morele waarde.
Ondernemer heeft wel ervaring.
pi_164456053
Ik had er geen trek in, te hoog risico, geen zekerheden behalve een morele borg.
pi_164456334
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 11:39 schreef tiara1977 het volgende:
oog risico, geen zekerheden behalve een morele borg.
En als je in een zaak met 30 man personeel slechts 50k heb kunnen sparen dan zit er toch iets niet goed met de winst marge. Stel je krijgt meer concurrentie en de omzet valt daardoor een paar procent terug dan blijft er weinig over.

Ik heb zon gevoel dat er nog wel een paar van deze tentjes via CCF gaan volgen. (dat was toen ook het geval met de fit20-projectjes waarvan er bij alle platformen bij elkaar wel iets van 10 gefinancieerd zijn.
pi_164456481
Denk het ook, zolang deze leningaanvragen binnen 10 minuten zijn volgeschreven, zal elke toekomstige franchisenemer het op CCF gaan proberen. En vanuit hun oogpunt en dat van CCF bezien, logisch ook.
pi_164456692
quote:
De rente op uw rekeningen gaat omlaag
Beste mynheer007,
Op 17 augustus 2016 gaat bij ons de variabele rente omlaag. Voor u geldt dat voor de volgende rekeningen:

Oude rente per jaar Nieuwe rente per jaar
SNS Internet Sparen* 0,75% 0,65%
SNS Jongerenrekening 0,75% 0,65%
Daarom ben ik dus actief in CF. Vanuit het oogpunt van de bank kan het best te rechtvaardigen zijn maar eigenlijk is het best treurig, van de rente op 100 euro (65 eurocent) kan je nog geeneens een ijsje kopen en vroeger (help ik word oud) kreeg ik ruim 5 euro

[ Bericht 2% gewijzigd door Mynheer007 op 12-08-2016 12:13:39 ]
pi_164458797
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 12:03 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
Daarom ben ik dus actief in CF. Vanuit het oogpunt van de bank kan het best te rechtvaardigen zijn maar eigenlijk is het best treurig, van de rente op 100 euro (65 eurocent) kan je nog geeneens een ijsje kopen en vroeger (help ik word oud) kreeg ik ruim 5 euro
Dat was voor mij drie jaar geleden ook de reden om ermee te beginnen. Ik dacht dat ik door te spreiden (projecten & platforms) een (veel) beter rendement zou halen. Daar ben ik inmiddels van teruggekomen. Ik heb nu bijna een jaar geen nieuw geld meer in crowdfundignprojecten gestopt en overweeg een deel van het geld dat ik daaruit terugkrijg niet meer te herinvesteren. Ik ben er namelijk niet meer zo zeker van of crowdfunding voor mij wel een positief rendement op zal leveren. Wat dat betreft vind ik die max 10% van je vermogen van de AFM als richtlijn zo gek nog niet. Ik lees hier nog graag mee, maar ben erg terughoudend geworden met nieuwe investeringen.
pi_164459050
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 12:03 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Daarom ben ik dus actief in CF. Vanuit het oogpunt van de bank kan het best te rechtvaardigen zijn maar eigenlijk is het best treurig, van de rente op 100 euro (65 eurocent) kan je nog geeneens een ijsje kopen en vroeger (help ik word oud) kreeg ik ruim 5 euro
Ja het is te idioot voor woorden. Maar of je met CF uiteindelijk echt veel beter word is nog maar de vraag, vele slechte leningen die nog in default gaan (de laatste tijd zit de vaart er al goed in). Plus het kost ook nog eens veel tijd :(

Wat was de inflatie toen der tijd? Waarschijnlijk na inflatie is het dan het verschil niet zo groot meer.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164460215
De top 10 van week 32 (1e keer top 10 plaats voor ivm):
pi_164460485
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 13:57 schreef djh77 het volgende:
De top 10 van week 32 (1e keer top 10 plaats voor ivm):
[ afbeelding ]
Een ouderwetse topweek voor GvE.
pi_164460657
en KOM de alarmschijf?
:)
(voor de al wat oudere lezertjes)
;)
pi_164460802
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 14:07 schreef bleyenburg het volgende:
en KOM de alarmschijf?
:)
(voor de al wat oudere lezertjes)
;)
^O^ _O-
pi_164460960
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 14:07 schreef bleyenburg het volgende:
en KOM de alarmschijf?
:)
(voor de al wat oudere lezertjes)
;)
Al bericht over je kapper? Bijzonder beheer heeft gisteren alle mails over achterstanden verstuurd.
pi_164461413
Nieuwe op GvE: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15041

Voltooiing verbouwing Nieuwdorp
Project: 15041 Particulier
Leendoel: Woning
Classificatie: 3
Kredietbedrag: ¤ 37.500
Product: Annuïteit
Rente per jaar: 6,0%
Looptijd: 60 maanden
pi_164461472
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 13:11 schreef Groepfunder het volgende:
om ermee te beginnen. Ik dacht dat ik door te spreiden (projecten & platforms) een (veel) beter rendement zou halen. Daar ben ik inmiddels van teruggekomen. Ik heb nu bijna een jaar geen nieuw geld meer in crowdfundignprojecten gestopt en overweeg een deel van het geld dat ik daaruit terugkrijg niet meer te herinvesteren. Ik ben er namelijk niet meer zo zeker van of crowdfunding voor mij wel een positief rendement op zal leveren. Wat dat betreft vind ik die max 10% van je vermogen van de AFM als richtlijn zo gek nog niet. Ik lees hier nog graag mee, maar ben erg terughoudend geworden met nieuwe investeringen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 13:19 schreef ITrade het volgende:

[..]

Ja het is te idioot voor woorden. Maar of je met CF uiteindelijk echt veel beter word is nog maar de vraag, vele slechte leningen die nog in default gaan (de laatste tijd zit de vaart er al goed in). Plus het kost ook nog eens veel tijd :(

Wat was de inflatie toen der tijd? Waarschijnlijk na inflatie is het dan het verschil niet zo groot meer.
Ik verwacht dat een aanzienlijk deel van de mensen behoorlijk wat geld gaat verliezen met crowdfunden. Projecten waarover dit forum eensgezind is dat het crap is krijgen toch binnen mum van tijd hun geld binnen en dat moet op termijn tot een enorme aantal defaults gaan leiden.

In de begin periode van crowdfunding, toen ik nog onervaren was, en op basis van leuke en korte verhaaltjes investeerde, heb ik behoorlijk wat projecten zien defaulten terwijl er nauwelijks zekerheden tegenover stonden. De laatste jaren gaat het echter een stuk beter en mijn prognose is, als ik alle defaults helemaal afschrijf, dat ik nog steeds een veel beter rendement haal dan bij de bank.

Mijn strategie is om nu ook meer te kiezen voor lagere rentes in combinatie met betere zekerheden (zoals SiG). Het levert iets minder direct rendement op maar je hoeft waarschijnlijk minder af te schrijven bij een default.

Naast een leuk rendement vind ik het gewoon ook leuk om te investeren in het MKB en de mensen achter die projecten verder te helpen. Ik heb bijvoorbeeld geïnvesteerd in zo'n bedrijf dat bootjes verhuurt en als ik in Utrecht een terrasje pak en ik zie zo'n bootje langs varen geeft dat toch een goed gevoel.

Daarnaast kijk ik ook naar andere manieren om mijn geld te laten renderen zoals o.a. beleggen via trackers:
- Maximale spreiding met een beperkte inleg
- Bijna 'gratis' aangezien je bij Binck bank ¤250,- gratis transactie te goed krijgt

Zelfs met Brexit en alle onrust in de wereld heb ik in een paar maanden toch al een paar procent rendement gehaald.
pi_164461564
kapper vanmorgen binnen gekomen :)
pi_164461613
quote:
Zonder gedetailleerd inzicht in het inkomen is dit een no go voor mij. Twee jonge kinderen (hoge kosten), aflossing hypotheek, vaste lasten, aflossing lening en nu deze nieuwe lening erbij. Er moet wel heel veel inkomen gegenereerd worden met vissen de komende jaren.
pi_164461616
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 14:25 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op GvE: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15041

Voltooiing verbouwing Nieuwdorp
Waarom niet gewoon bijfinancieren in de hypotheek? Leuk hoor, gun factor 100% maar ik blijf er vanaf alhoewel ik ruim hoop dat het vol loopt en ook weer terug komt
pi_164461690
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 14:32 schreef namliam het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon bijfinancieren in de hypotheek? Leuk hoor, gun factor 100% maar ik blijf er vanaf alhoewel ik ruim hoop dat het vol loopt en ook weer terug komt
Vollopen is geen probleem, terugkomen durf ik niet te voorspellen.
pi_164461697
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 14:32 schreef namliam het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon bijfinancieren in de hypotheek? Leuk hoor, gun factor 100% maar ik blijf er vanaf alhoewel ik ruim hoop dat het vol loopt en ook weer terug komt
Krijgen ze vast niet. De zaken die ze willen aanpakken leveren ook nauwelijks meerwaarde in de woning op. Vermoedelijk 10K op 37,5K
pi_164461737
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 14:26 schreef Mynheer007 het volgende:
In de begin periode van crowdfunding, toen ik nog onervaren was, en op basis van leuke en korte verhaaltjes investeerde, heb ik behoorlijk wat projecten zien defaulten terwijl er nauwelijks zekerheden tegenover stonden. De laatste jaren gaat het echter een stuk beter en mijn prognose is, als ik alle defaults helemaal afschrijf, dat ik nog steeds een veel beter rendement haal dan bij de bank.
Kunst, meer rendement maken dan 0,5% :) Maar ik denk i.d.d. dat dat de "kunst" is waarom zoveel projecten blind vollopen... zolang ik gemiddeld 1% haal die ik het toch al 100% beter dan op de bank...

quote:
Daarnaast kijk ik ook naar andere manieren om mijn geld te laten renderen zoals o.a. beleggen via trackers:
- Maximale spreiding met een beperkte inleg
- Bijna 'gratis' aangezien je bij Binck bank ¤250,- gratis transactie te goed krijgt
Die 250 is maar 3 maanden geldig helaas, moet je toch aardig voor verhandelen wil je dat in 3 maanden opmaken, ik heb zelf een plukje Rabo Perp en recent een klein beetje in Shell gestoken... "do tell/do share" wat jou tactiek en kunst is?
pi_164461746
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 14:04 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Een ouderwetse topweek voor GvE.
Leuk voor IVM dat ze er ook tussen staan. Dat geeft ze ook wat meer naamsbekendheid.:)
Pecunia non olet
pi_164461768
Haar plannen zijn om vanuit huis te gaan fokken, dus kinderoppas is ook niet nodig.
En ze zijn allebei nog jong... Nog een heel werkend leven voor zich om alle leningen af te betalen...
pi_164461898
Verbouwing is voor mij een dikke no go. Hier wordt m.i. op de pof geleefd.
pi_164461932
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 14:36 schreef najra1990 het volgende:
Haar plannen zijn om vanuit huis te gaan fokken, dus kinderoppas is ook niet nodig.
En ze zijn allebei nog jong... Nog een heel werkend leven voor zich om alle leningen af te betalen...
Of... visserij wordt nog verder aan banden gelegd door de EU, grote concurrentie door buitenlands goedkoop vis aanbod, man werkloos, honden blijken allemaal ziek te zijn en na een uitzending van Radar wil niemand ze meer, achterstand aflossingen, bank eist hypotheek op, uithuiszetting en hocus pocus de schuldsanering in en de Crowd gaat over drie jaar hier schrijven dat we het niet zagen aankomen. Maar misschien zie ik het allemaal wat te somber in. :)
pi_164462079
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 14:35 schreef namliam het volgende:

[..]

Die 250 is maar 3 maanden geldig helaas, moet je toch aardig voor verhandelen wil je dat in 3 maanden opmaken, ik heb zelf een plukje Rabo Perp en recent een klein beetje in Shell gestoken... "do tell/do share" wat jou tactiek en kunst is?
Ik investeer via ETFs: Een korte beschrijving ervan vind je hier : http://beleggen.com/etf-beleggen-zeer-succesvol/

Zelf heb ik op advies van een vriend gekozen voor: Think Total Market ucits etf neutraal https://thinketfs.nl/prod(...)Neutraal/6/overzicht

[ Bericht 37% gewijzigd door Mynheer007 op 12-08-2016 14:51:11 ]
pi_164462199
Nieuwe op Lendico: https://www.lendico.nl/kredietaanvraag/detail/25724-128

Mevrouw wil graag een auto kopen van 18K waarvoor ze maandelijks 25% van haar inkomen wil gaan betalen. Waarom zo dure auto vraag ik me dan af....
pi_164462584
Hebben hun nou ook nog een persoonlijke lening naast hun hypotheek zoals vermeld in de noot?

Dus waarschijnlijk een hypo rond de waarde van het huis
eventuele persoonlijke lening
+ nu de crowd nog eens 37k

HA zegt dus niets, Zou graag willen zien dat GvE ook de waarde van de HA gaat vermelden zoals IvM laatst deed.


Eigenlijk is dit toch te gek voor woorden:
"Banken zijn niet meer bereid een financiering ten behoeve van een renovatie als vanzelfsprekend te beschouwen, waardoor wij op zoek zijn gegaan naar alternatieve financieringsbronnen. "

Steeds weer maakt de overheid nieuwe regels waardoor er minder geleend kan worden omdat het in het verleden al vaak is fout gegaan, toch blijven mensen wegen zoeken om aan het geld, wat ze niet kunnen veroorloven te komen. Over 5 jaar komt er weer een praat programma hoe het zover heeft kunnen komen dat honderden mensen "gedupeerd" zijn omdat ze zo makkelijk geld konden lenen via de crowd...

[ Bericht 24% gewijzigd door ITrade op 12-08-2016 15:05:59 ]
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164462678
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 15:00 schreef ITrade het volgende:

HA zegt dus niets, Zou graag willen zien dat GvE ook de waarde van de HA gaat vermelden zoals IvM laatst deed.
Hoe gaf IvM dat dan aan?
pi_164462680
Tip: kijk bij de verbouwing ook even het filmpje... (en bedenk dat er al een lening op zit, en dat de crowd nu gevraagd wordt daar verder aan bij te dragen).

PS. Wonen in de Randstad vertekent mijn beeld misschien een beetje - daar kun je dit uberhaupt niet kopen ;)
pi_164462744
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 15:03 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Hoe gaf IvM dat dan aan?
Laatst stond er HA met overwaarde van 100k (iets in deze richting).
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164462952
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 14:26 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

[..]

Ik verwacht dat een aanzienlijk deel van de mensen behoorlijk wat geld gaat verliezen met crowdfunden. Projecten waarover dit forum eensgezind is dat het crap is krijgen toch binnen mum van tijd hun geld binnen en dat moet op termijn tot een enorme aantal defaults gaan leiden.

In de begin periode van crowdfunding, toen ik nog onervaren was, en op basis van leuke en korte verhaaltjes investeerde, heb ik behoorlijk wat projecten zien defaulten terwijl er nauwelijks zekerheden tegenover stonden. De laatste jaren gaat het echter een stuk beter en mijn prognose is, als ik alle defaults helemaal afschrijf, dat ik nog steeds een veel beter rendement haal dan bij de bank.

Mijn strategie is om nu ook meer te kiezen voor lagere rentes in combinatie met betere zekerheden (zoals SiG). Het levert iets minder direct rendement op maar je hoeft waarschijnlijk minder af te schrijven bij een default.

Naast een leuk rendement vind ik het gewoon ook leuk om te investeren in het MKB en de mensen achter die projecten verder te helpen. Ik heb bijvoorbeeld geïnvesteerd in zo'n bedrijf dat bootjes verhuurt en als ik in Utrecht een terrasje pak en ik zie zo'n bootje langs varen geeft dat toch een goed gevoel.

Daarnaast kijk ik ook naar andere manieren om mijn geld te laten renderen zoals o.a. beleggen via trackers:
- Maximale spreiding met een beperkte inleg
- Bijna 'gratis' aangezien je bij Binck bank ¤250,- gratis transactie te goed krijgt

Zelfs met Brexit en alle onrust in de wereld heb ik in een paar maanden toch al een paar procent rendement gehaald.
Ik beleg al jaren en het gaat aardig. Moet me ook meer gaan verdiepen in Trackers, zal jou trackers eens rustig bekijken vanavond.

Doe CF vooral voor de fun en om wat geld te spreiden over leningen. Lagere rentes met meer zekerheden zoals bij SiG zit zeker wat in. Blij om te horen dat het beter gaat de laatste tijd, dan is er nog hoop >:)
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164463263
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 15:03 schreef Incitatus3 het volgende:
Tip: kijk bij de verbouwing ook even het filmpje... (en bedenk dat er al een lening op zit, en dat de crowd nu gevraagd wordt daar verder aan bij te dragen).

PS. Wonen in de Randstad vertekent mijn beeld misschien een beetje - daar kun je dit uberhaupt niet kopen ;)
Ja, ik snap wel dat je er wat moeite mee kunt hebben. Dit kan je overigens ook wel in de randstad kopen alleen komt er een 1 voor het aankoop bedrag.
pi_164463465
Verbouwing meegepakt met laagste bedrag.
Idd jong stel. Nog jaren kunnen ze aflossen. Blijkbaar werkt de vrouw niet. Mochten ze in de financiële problemen komen kan de vrouw ook gaan werken.
pi_164463822
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 15:25 schreef mccrowd het volgende:
erbouwing meegepakt met laagste bedrag.
Idd jong stel. Nog jaren kunnen ze aflossen. Blijkbaar werkt de vrouw niet. Mochten ze in de financiële problemen komen kan de vrouw ook gaan werken.
Iedereen is vrij om te kiezen maar bij dit project gaan bij mij alle alarmbellen af. Het werk ligt in Nederland niet bepaald voor iedereen voor het oprapen. En als het fout loopt, dan blijven ze met een dermate grote schuld zitten dat ze wel in aanmerking zullen komen voor de schuldsanering en dan kan je het grootste gedeelte wel afschrijven.
pi_164464132
Ik vind de verbouwing te riskant en de rente met 6% veel te laag. Waarschijnlijk al een hypotheek, een persoonlijke lening, slechte BKR scores, de bank wil niet meer lenen en een HA waar geen waarde aan gehangen wordt (waarschijnlijk is die alleen moreel). Dan deeltijdsvisser (de visserij heeft het al jaren moeilijk) en ambitie om zelf honden te gaan fokken. Ik snap niet dat Gve hier maar een 3 aan geeft als risico classificatie. Ik doe niet mee. Maar dat hoeft ook niet, want hij is alweer vol. Ik denk dat mensen echt alleen kijken naar de "3" van Gve en verder gewoon blind op de knop klikken.

Ik beleg met ETF's bij DeGiro. Met VTI en VXUS heb ik een grote wereldwijde spreiding. TER is 0.22% per jaar en ze zitten in de kernselectie bij DeGiro dus aankoop 1x per maand is zonder transactiekosten. Dit is m.i. verreweg de goedkoopste manier om grote spreiding en erg lage lopende kosten te hebben op mijn beleggingen. Verder nog wat geld in losse aandelen omdat ik het leuk vind. Dat levert me af en toe wel wat op maar niet spectaculair veel.
pi_164464264
Heeft Lendico altijd zo weinig info over een project? Behalve haar netto inkomen zie ik verder amper informatie. Huur van 1 euro? Mevrouw woont gratis, wellicht een eigen huis zonder hypo? Wat zijn haar gemiddelde maandlasten, wordt de auto verpand, welke zekerheden zijn er? Ik vind het allemaal erg weinig informatie. En wordt er een all-risk verzekering geëist voor de looptijd van de lening? Want als ze de auto op dag 1 total loss rijdt, is er geen onderpand meer zonder all-risk verzekering. Er wordt niet eens gezegd wat voor auto ze dan wil kopen...
pi_164464576
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 15:40 schreef tiara1977 het volgende:
Ik vind de verbouwing te riskant en de rente met 6% veel te laag. Waarschijnlijk al een hypotheek, een persoonlijke lening, slechte BKR scores, de bank wil niet meer lenen en een HA waar geen waarde aan gehangen wordt (waarschijnlijk is die alleen moreel). Dan deeltijdsvisser (de visserij heeft het al jaren moeilijk) en ambitie om zelf honden te gaan fokken. Ik snap niet dat Gve hier maar een 3 aan geeft als risico classificatie. Ik doe niet mee. Maar dat hoeft ook niet, want hij is alweer vol. Ik denk dat mensen echt alleen kijken naar de "3" van Gve en verder gewoon blind op de knop klikken.

Zit wat in.
Maar eenmaal op de knop gedrukt. Haak dan niet meer af.
Laagste bedrag ingelegd. Maak me ook niet zo druk.
pi_164464609
Straks krijgen wij als investeerders ook nog claims omdat wij mensen de financiële afgrond in hebben gejaagd door ze geld te lenen ;)
pi_164464876
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 15:51 schreef bleyenburg het volgende:
Straks krijgen wij als investeerders ook nog claims omdat wij mensen de financiële afgrond in hebben gejaagd door ze geld te lenen ;)
Daarom mogen zakelijke investeerders niet in deze particuliere projecten inschrijven.

(niet dat ik dat zou willen trouwens).
Pecunia non olet
pi_164465009
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 13:11 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Dat was voor mij drie jaar geleden ook de reden om ermee te beginnen. Ik dacht dat ik door te spreiden (projecten & platforms) een (veel) beter rendement zou halen. Daar ben ik inmiddels van teruggekomen. Ik heb nu bijna een jaar geen nieuw geld meer in crowdfundignprojecten gestopt en overweeg een deel van het geld dat ik daaruit terugkrijg niet meer te herinvesteren. Ik ben er namelijk niet meer zo zeker van of crowdfunding voor mij wel een positief rendement op zal leveren. Wat dat betreft vind ik die max 10% van je vermogen van de AFM als richtlijn zo gek nog niet. Ik lees hier nog graag mee, maar ben erg terughoudend geworden met nieuwe investeringen.
Ik ben nu 2 jaar, 60 projecten, 1 project in problemen en 1 afgelost verder. Dus voor mij loopt het nog allemaal goed, of ik geluk heb gehad of goed conservatief ingezet heb durf ik niet te zeggen.

Vooralsnog sta ik op een rendement 10%pj en er moeten wel heel veel gekke gebeuren wil ik niet meer halen dan ik op de bank gekregen zou hebben. Ik ga dus rustig door met wat ik al aan het doen was (alles wat terugkomt herinvesteren).
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_164465144
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 16:00 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Ik ben nu 2 jaar, 60 projecten, 1 project in problemen en 1 afgelost verder. Dus voor mij loopt het nog allemaal goed, of ik geluk heb gehad of goed conservatief ingezet heb durf ik niet te zeggen.

Vooralsnog sta ik op een rendement 10%pj en er moeten wel heel veel gekke gebeuren wil ik niet meer halen dan ik op de bank gekregen zou hebben. Ik ga dus rustig door met wat ik al aan het doen was (alles wat terugkomt herinvesteren).
Hoeveel per maand loopt er terug binnen bij jou? (114 euro p/m bij mij nu.)
pi_164465334
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 16:00 schreef CaLeX het volgende:
lost verder. Dus voor mij loopt het nog allemaal goed, of ik geluk heb gehad of goed conservatief ingezet heb durf ik niet te zeggen.

Via welke platformen investeer jij?
pi_164465665
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 16:02 schreef mccrowd het volgende:

[..]

Hoeveel per maand loopt er terug binnen bij jou? (114 euro p/m bij mij nu.)
165

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 16:07 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Via welke platformen investeer jij?
zo goed als alleen GVE
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_164465856
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 16:16 schreef CaLeX het volgende:

[..]

165

[..]

zo goed als alleen GVE
Dan ben ik wel benieuwd hoe je aan die 10 procent per jaar komt. Of hebben al jouw projecten toevallig voortijdig afgelost?
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 16:24:48 #120
449348 Fundvlees
Gepekeld maar ongezouten
pi_164465906
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 16:00 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Ik ben nu 2 jaar, 60 projecten, 1 project in problemen en 1 afgelost verder. Dus voor mij loopt het nog allemaal goed, of ik geluk heb gehad of goed conservatief ingezet heb durf ik niet te zeggen.

Vooralsnog sta ik op een rendement 10%pj en er moeten wel heel veel gekke gebeuren wil ik niet meer halen dan ik op de bank gekregen zou hebben. Ik ga dus rustig door met wat ik al aan het doen was (alles wat terugkomt herinvesteren).
Ik vind het vooral knap dat je aan 10% p/j komt. Ik zelf zit op ongeveer 8%. Maar om aan die 10% te komen moet je ook wel wat projecten van 12% hebben bijvoorbeeld en die zie ik niet geregeld langskomen.
Je bent een rund als je met funden stunt
pi_164465942
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 15:33 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Iedereen is vrij om te kiezen maar bij dit project gaan bij mij alle alarmbellen af. Het werk ligt in Nederland niet bepaald voor iedereen voor het oprapen. En als het fout loopt, dan blijven ze met een dermate grote schuld zitten dat ze wel in aanmerking zullen komen voor de schuldsanering en dan kan je het grootste gedeelte wel afschrijven.
Eens. Geen recht op ww, geen recht op bijstand. Beide weinig opleiding. Komen niet zo heel makkelijk aan een baan als het nodig is.
pi_164466216
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 14:35 schreef obligataire het volgende:

[..]

Leuk voor IVM dat ze er ook tussen staan. Dat geeft ze ook wat meer naamsbekendheid.:)
En terecht :) Ik ben afgelopen week bij een bijeenkomst geweest van ze, goed verhaal en zeer kritisch in het toelaten van projecten. Er is zeker potentie om een zeer goed gewaardeerd platform te worden. Ik heb er zelf 3 projecten lopen; te vroeg om daar nog iets over te zeggen.
pi_164466303
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 16:26 schreef djh77 het volgende:

[..]

Eens. Geen recht op ww, geen recht op bijstand. Beide weinig opleiding. Komen niet zo heel makkelijk aan een baan als het nodig is.
Jaja. Ik heb al spijt dat ik op de knop heb gedrukt.
Gelukkig ze hebben altijd nog genoeg ruimte over op zolder om wat bij te verdienen.
pi_164466432
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 16:23 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Dan ben ik wel benieuwd hoe je aan die 10 procent per jaar komt. Of hebben al jouw projecten toevallig voortijdig afgelost?
Ik heb vooraf bedacht welk bedrag ik in CF wil hebben (startbedrag) en daar reken ik me. Alles wat terugkomt gaat er weer in nieuwe projecten, defaults worden meteen afgeschreven.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_164466591
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 16:39 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Ik heb vooraf bedacht welk bedrag ik in CF wil hebben (startbedrag) en daar reken ik me. Alles wat terugkomt gaat er weer in nieuwe projecten, defaults worden meteen afgeschreven.
Dus per jaar komt er 10% terug (rente + aflossing)?.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164466682
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 16:43 schreef ITrade het volgende:

[..]

Dus per jaar komt er 10% terug (rente + aflossing)?.
Gemiddelde looptijd is geen 10 jaar, dus er komt meer teug.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_164466887
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 16:39 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Ik heb vooraf bedacht welk bedrag ik in CF wil hebben (startbedrag) en daar reken ik me. Alles wat terugkomt gaat er weer in nieuwe projecten, defaults worden meteen afgeschreven.
Je rekent je wel rijk met je 10% per jaar.

Heb je ook berekend welk percentage je bij een bank zou halen dan, om dit te kunnen vergelijken?
pi_164466983
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 16:46 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Gemiddelde looptijd is geen 10 jaar, dus er komt meer teug.
Iedereen mag zijn eigen waarheid hebben hoor, maar een rendement met CF van 10% (en dan ook nog eens een default hebben) in de afgelopen twee jaar betekent dat veel van je 60 projecten minimaal 11% rente moeten geven. Ik ben die niet zo vaak tegengekomen de afgelopen twee jaar.
pi_164467114
Gve zit ik nu op 7.75%
pi_164467395
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 16:51 schreef Murene het volgende:

[..]

Je rekent je wel rijk met je 10% per jaar.

Heb je ook berekend welk percentage je bij een bank zou halen dan, om dit te kunnen vergelijken?
Het is inderdaad een tussenstand, in mijn andere bestanden hou ik nog wel rekening met een 4% default percentage. het definitieve rendement weet je pas als alles afgehandeld is.

qua spaarrekening bedoel je? Nee, maar 7 jaar lang > 1% is niet zo heel veel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_164467396
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 16:35 schreef mccrowd het volgende:

[..]

Jaja. Ik heb al spijt dat ik op de knop heb gedrukt.
Gelukkig ze hebben altijd nog genoeg ruimte over op zolder om wat bij te verdienen.
pi_164468229
Naam: Verbouwing woonhuis Haarlem
Leendoel: Herfinanciering
Bedrag: 50.000 euro
Rente: 6,0%
Looptijd: 36 maanden
Classificatie: 2
Graydon rating:
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164468537
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 16:57 schreef mccrowd het volgende:
Gve zit ik nu op 7.75%
Ik bij GVE op bruto 6.97%, daar moeten de kosten van GVE nog af.
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 17:44:01 #134
459255 Bloem0180
Hard Work Pays Off
pi_164468557
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 17:32 schreef ITrade het volgende:
Naam: Verbouwing woonhuis Haarlem
Leendoel: Herfinanciering
Bedrag: 50.000 euro
Rente: 6,0%
Looptijd: 36 maanden
Classificatie: 2
Graydon rating:
And it's gone.
pi_164468979
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 17:44 schreef Bloem0180 het volgende:

[..]

And it's gone.
Ja ik had nog 50k liggen _O-
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 18:33:51 #136
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164469847
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 14:35 schreef namliam het volgende:


Die 250 is maar 3 maanden geldig helaas, moet je toch aardig voor verhandelen wil je dat in 3 maanden opmaken, ik heb zelf een plukje Rabo Perp en recent een klein beetje in Shell gestoken... "do tell/do share" wat jou tactiek en kunst is?
Ik heb ook die 2 ook en nog wat extra rommel maar staat allemaal net aan inde min. Ik heb dit jaar bij CF maar 1 default gehad dus laten we hopen dat het daar bij blijft.

Ik heb alleen totaal geen idee wat nu mijn winstpercentage op CF is.

Vandaag wel over de 2500,- totaal aan rente ontvangen.

[ Bericht 3% gewijzigd door AQuila360 op 12-08-2016 18:42:03 ]
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_164469983
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 17:43 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Ik bij GVE op bruto 6.97%, daar moeten de kosten van GVE nog af.
7.75% zoals in statistiek van Gve. Ik neem aan dat het bruto is.
pi_164470596
Ik heb de Verbouwing woonhuis Haarlem wel meegenomen. Ze lijken hun zaakjes goed op orde te hebben.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164471329
Iedereen berekend de percentages toch op zijn eigen manier.

Ik schrijf de projecten die niet meer betalen of een betalingsregeling hebben 1x in het jaar af. Op 31 december schrijf ik het totaal aan achterstallige termijnen af.

Zit gemiddeld 5,9% rente per jaar.
pi_164472133
Helaas heeft GvE mij niet kunnen uitleggen of duidelijk kunnen maken waar 765k aan besteed is bij project 15053 Eijkenboom Nisanci Juristen. Het is blijkbaar noodzakelijk om flink met de middelen te schuiven. Jammer, het leek mij verder een mooi project.
pi_164472951
[quote]0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 19:55 schreef Horsemen het volgende:
Helaas heeft GvE mij niet kunnen uitleggen of duidelijk kunnen maken waar 765k aan besteed is bij project 15053 Eijkenboom Nisanci Juristen. Het is blijkbaar noodzakelijk om flink met de middelen te schuiven. Jammer, het leek mij verder een mooi project.
[/quo4te]

Wat voor antwoord heb je wel gekregen?
Ga je wel verder of haak je af bij Eijkenboom Nisanci Juristen?
pi_164473400
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 20:12 schreef mccrowd het volgende:
[quote][ afbeelding ] [b]
[/quo4te]

Wat voor antwoord heb je wel gekregen?
Ga je wel verder of haak je af bij Eijkenboom Nisanci Juristen?
Ik heb inhoudelijke vragen gesteld naar aanleiding van o.a. de korte en lange termijn schulden die je kunt vinden in de Creditsafe rapporten die je bij de pitch kunt vinden. Ook na doorvragen heb ik maar een gedeeltelijke uitleg gekregen.
Ik ga uit principe niet investeren als ik het niet begrijp dus ik haak helaas af.
pi_164474483
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 20:25 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik ga uit principe niet investeren als ik het niet begrijp dus ik haak helaas af.
Ik ga door. Wederom klein bedrag (gelukkig misschien) . We zien het wel.
Bedankt voor je info.
pi_164474612
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 20:25 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik heb inhoudelijke vragen gesteld naar aanleiding van o.a. de korte en lange termijn schulden die je kunt vinden in de Creditsafe rapporten die je bij de pitch kunt vinden. Ook na doorvragen heb ik maar een gedeeltelijke uitleg gekregen.
Ik ga uit principe niet investeren als ik het niet begrijp dus ik haak helaas af.
Zeer juiste beslissing .
Pecunia non olet
pi_164478140
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 17:05 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Het is inderdaad een tussenstand, in mijn andere bestanden hou ik nog wel rekening met een 4% default percentage. het definitieve rendement weet je pas als alles afgehandeld is.

qua spaarrekening bedoel je? Nee, maar 7 jaar lang > 1% is niet zo heel veel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aha, dan komt het inderdaad door je berekening dat je op 10% rendement uitkomt, je mist de samengestelde rente (Ik ga er dan wel voor het gemak even vanuit dat je de rente ook herinvesteert..)

Je moet hem dan als volgt berekenen:

1(Eindbedrag/Startbedrag)^(1/looptijd)

Belangrijke aanname daarbij is dan wel dat je op een bepaalde dag hebt besloten om een X bedrag te investeren en alles herinvesteert. En dat je ook niet meer van ander geld dan je terugvloeiende inkomen gaat herinvesteren. Als je dat wel gedaan hebt dan moet je het in periodes opdelen en daar het gewogen gemiddelde van nemen.
pi_164478313
Ik krijg nu ongeveer 500 euro per maand terug, maar red het eigenlijk niet om alles weer te herinvesteren omdat ik niet voldoende goede projecten zie. Hopelijk wordt dat weer wat beter na de zomervakantie!
pi_164478397
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 22:22 schreef crowdiefunder het volgende:
Ik krijg nu ongeveer 500 euro per maand terug, maar red het eigenlijk niet om alles weer te herinvesteren omdat ik niet voldoende goede projecten zie. Hopelijk wordt dat weer wat beter na de zomervakantie!
Ja dat merk ik ook, het hakt stiekem ook best wel op je rendement in als je alles niet vlot genoeg weer ergens in kunt steken..
pi_164480356
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 20:58 schreef obligataire het volgende:

[..]

Zeer juiste beslissing .
^O^
pi_164486592
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 22:22 schreef crowdiefunder het volgende:
Ik krijg nu ongeveer 500 euro per maand terug, maar red het eigenlijk niet om alles weer te herinvesteren omdat ik niet voldoende goede projecten zie. Hopelijk wordt dat weer wat beter na de zomervakantie!
De laatste maanden is het aanbod van projecten inderdaad nogal schraal. Eigenlijk komt alleen Collin nog met een zekere regelmaat. GvE is een andere koers ingeslagen met haar groeileningen en aflossingsvrije leningen, waardoor dit platform nóg minder interessant is geworden. Collin is bij mij inmiddels in euro's het grootste platform *O*
Bij KOM is het erg rustig en bij FC zelfs extreem rustig (niets dus.) Maar dat geldt eigenlijk ook voor kleinere platformen als AGD, MB en RF. Ik pak ongeveer de helft van de IVM projecten mee maar dat zet ook weinig zoden aan de dijk.

Maar, al met al, investeer ik maandelijks nog steeds een veelvoud van die 500 euro. Eén project bij Collin is sowieso al 500 euro minimaal, dus als je die een paar keer in de maand meepakt.... :)
Pecunia non olet
  zaterdag 13 augustus 2016 @ 10:25:45 #150
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164487184
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 09:29 schreef obligataire het volgende:

[..]

De laatste maanden is het aanbod van projecten inderdaad nogal schraal. Eigenlijk komt alleen Collin nog met een zekere regelmaat. GvE is een andere koers ingeslagen met haar groeileningen en aflossingsvrije leningen, waardoor dit platform nóg minder interessant is geworden. Collin is bij mij inmiddels in euro's het grootste platform *O*
Bij KOM is het erg rustig en bij FC zelfs extreem rustig (niets dus.) Maar dat geldt eigenlijk ook voor kleinere platformen als AGD, MB en RF. Ik pak ongeveer de helft van de IVM projecten mee maar dat zet ook weinig zoden aan de dijk.

Maar, al met al, investeer ik maandelijks nog steeds een veelvoud van die 500 euro. Eén project bij Collin is sowieso al 500 euro minimaal, dus als je die een paar keer in de maand meepakt.... :)

Waarom zijn die minder interessant volgens jou? Nu ik een behoorlijke hoeveelheid projecten heb ben ik wel blij dat ze deze vormen gaan aanbieden. in het begin vond ik het een voordeel dat ze meteen aflossen omdat je meteen geld terug krijgt maar nu komt er zoveel terug dat het lastig is dat te blijven investeren dus dan is aflossingsvrij wel mooi.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_164487292
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 10:25 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Waarom zijn die minder interessant volgens jou? Nu ik een behoorlijke hoeveelheid projecten heb ben ik wel blij dat ze deze vormen gaan aanbieden. in het begin vond ik het een voordeel dat ze meteen aflossen omdat je meteen geld terug krijgt maar nu komt er zoveel terug dat het lastig is dat te blijven investeren dus dan is aflossingsvrij wel mooi.
Ik heb een grote voorkeur voor projecten die direct annuïtair aflossen, al zou een aflossingsvrije periode van een paar maanden wel bespreekbaar zijn. Bijvoorbeeld bij een veelbelovende starter.
Directe aflossing vermindert vanaf dag 1 het risico. Bij het soort bedrijven waarvoor ik een voorkeur heb, zou dit geen probleem moeten zijn. Bestaande goedlopende bedrijven die willen groeien. Deze kunnen vaak vanuit de bestaande cashflow ook de nieuwe lening afdekken.

Ik vermoed, al kan ik dit natuurlijk niet bewijzen, dat aflossingsvrije leningen en groeileningen, leningen zijn die volgens de normale ballotage afgewezen zouden moeten worden. Dit, plus het gegeven dat de aflossing naar achter verschuift, en ook nog eens in grote bedragen ineens, maakt dat de risicofactor van een dergelijk project vele malen hoger is. En in aandelenbeleggingen via crowdfunding ben ik al helemaal niet geïnteresseerd vanwege het zeer hoge casino gehalte.
Pecunia non olet
  zaterdag 13 augustus 2016 @ 10:38:29 #152
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164487371
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 10:32 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik heb een grote voorkeur voor projecten die direct annuïtair aflossen, al zou een aflossingsvrije periode van een paar maanden wel bespreekbaar zijn. Directe aflossing vermindert vanaf dag 1 het risico.

Ik vermoed, al kan ik dit natuurlijk niet bewijzen, dat aflossingsvrije leningen en groeileningen, leningen zijn die volgens de normale ballotage afgewezen zouden moeten worden. Dit, plus het gegeven dat de aflossing naar achter verschuift, en ook nog eens in grote bedragen ineens, maakt dat de risicofactor van een dergelijk project vele malen hoger is. En in aandelenbeleggingen via crowdfunding ben ik al helemaal niet geïnteresseerd vanwege het zeer hoge casino gehalte.
Fair enough, ik heb die nu die 24 maanden aflossingsvrije en dat is ook wel mn max denk ik. Langer dan dat zou ik niet willen.

Die aandelen doe ik ook (nog) niet dat is misschien later pas interessant en daarbij doe ik altijd zo'n laag bedrag dat dat sowieos geen zin heeft.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_164487431
Die aandelenleningen vind ik echt niets. Mijn mening is dat ze dat normaal gesproken ook wel bij een durfinvesteerder gefund krijgen als ze een echt goed idee hebben. Dus alles wat wij te zien krijgen, is het afvoerputje :)
pi_164488071
ik ontvang ondertussen zo'n 1000 eu per maand terug en doe m'n best alles weer te herinvesteren. Ik ben het met jullie eens dan annuitair erg aantrekkelijk is, omdat het risico vanaf moment 1 steeds minder wordt, maar ik ben ook wel aan het kijken naar aflossingsvrije leningen. daardoor hoef ik namelijk minder nieuwe projecten te zoeken.
Omdat er inderdaad steeds minder vaak een goed project voorbij komt, verbreed ik mijn blik naar andere platformen en ben zo bij SiG ook uitgekomen. met de zekerheid van een eerste hypotheek durf ik een aflossingsvrije lening wel aan...
pi_164491145
Ik heb het liefst een lening die past bij de financieringsbehoefte van de geldnemer. Dat verlaagt het risico. Of het nu een annuïteit is, of met een aflossingsvrije periode maakt mij niet veel uit. Als ik het geld krijg afgelost en opnieuw investeer loop ik net zo goed risico als wanneer het geld pas later wordt afgelost.
In de praktijk worden aflossingsvrije lening echter vaak voor zwakke projecten verstrekt, waarbij aflossen vaak alleen mogelijk is, als de verwachtte omzetgroei wordt gerealiseerd. Dat soort leningen probeer ik te mijden.
pi_164492593
Interessant om te zien hoeveel iedereen terug krijgt per maand.
Jaloers kijk ik naar jullie bedragen en hoop ook ooit zover te komen.
Bedankt voor jullie openheid.
  zaterdag 13 augustus 2016 @ 15:50:16 #157
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164493068
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 15:31 schreef mccrowd het volgende:
Interessant om te zien hoeveel iedereen terug krijgt per maand.
Jaloers kijk ik naar jullie bedragen en hoop ook ooit zover te komen.
Bedankt voor jullie openheid.
Ik zit nu op 580 een al iets meer dan 3 jaar bezig, gewoon rustig uitbouwen!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  zaterdag 13 augustus 2016 @ 15:59:14 #158
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164493287
Ik zou geen enkele moeite hebben met een aflossingvrije lening, maar dan met het wel met een platform zijn dat er bovenop zit. De boeken moeten geregeld worden nagekeken en de zekerheden moeten keihard zijn. Bijvoorbeeld hypotheke zekerheid, maar dan ook echt via de notaris en kadaster.
Tot nooit .......
pi_164493486
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 14:34 schreef Benger het volgende:
Ik heb het liefst een lening die past bij de financieringsbehoefte van de geldnemer. Dat verlaagt het risico. Of het nu een annuïteit is, of met een aflossingsvrije periode maakt mij niet veel uit. Als ik het geld krijg afgelost en opnieuw investeer loop ik net zo goed risico als wanneer het geld pas later wordt afgelost.
In de praktijk worden aflossingsvrije lening echter vaak voor zwakke projecten verstrekt, waarbij aflossen vaak alleen mogelijk is, als de verwachtte omzetgroei wordt gerealiseerd. Dat soort leningen probeer ik te mijden.
Twee opmerkingen nog:

Bij maandelijkse aflossing komt geld opnieuw vrij waardoor het kan worden geherinvesteerd. Resultaat is een portefeuille bestaande uit méér projecten van gemiddeld kleinere bedragen. Dat werkt m.i. ook enigszins risicodempend.

De maandelijkse annuïteitenstroom heeft ook een signaleringsfunctie. Als betalingen uitblijven kan worden ingegrepen door het platform. Investeerders zullen direct onrustig worden en om opheldering vragen.
Als slechts rente betaald hoeft te worden zullen eventuele problemen niet gauw worden gesignaleerd. Het zal twee jaar lang een vraagteken blijven of die aflossing na 24 maanden, wel zal komen. Ik heb weinig vertrouwen dat het platform daar al die tijd strak bovenop blijft zitten.
Pecunia non olet
pi_164514938
Mijn voorkeur gaat naar de annuitaire leningen omdat mocht de omzet tegenvallen er nog speling is om bijvoorbeeld alleen de rente te betalen en de aflossingen wat later te voldoen. Aflossingensvrije leningen doe ik alleen icm hele goede zekerheden zoals hypotheekrecht.
pi_164515801
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 16:05 schreef obligataire het volgende:

[..]

Twee opmerkingen nog:

Bij maandelijkse aflossing komt geld opnieuw vrij waardoor het kan worden geherinvesteerd. Resultaat is een portefeuille bestaande uit méér projecten van gemiddeld kleinere bedragen. Dat werkt m.i. ook enigszins risicodempend.

De maandelijkse annuïteitenstroom heeft ook een signaleringsfunctie. Als betalingen uitblijven kan worden ingegrepen door het platform. Investeerders zullen direct onrustig worden en om opheldering vragen.
Als slechts rente betaald hoeft te worden zullen eventuele problemen niet gauw worden gesignaleerd. Het zal twee jaar lang een vraagteken blijven of die aflossing na 24 maanden, wel zal komen. Ik heb weinig vertrouwen dat het platform daar al die tijd strak bovenop blijft zitten.
Klopt maar,
1) Je moet daar ook weer een lening voor vinden die misschien wel een hoger risico heeft dan voorheen (het aanbod goede leningen is niet super groot maar je wilt natuurlijk toch investeren).

2) Helemaal waar maar het ligt ook wel aan wat voor project, daarbij is een maandelijkse aflossing wel zwaarder voor de lener waardoor die weer in problemen kan komen met het geld.

Kijk bijvoorbeeld naar de Groningse lening van laatst, hier vind ik een aflossingsvrij wel geschikt. Het onderpand van de lening (mits goed geregeld :)) neemt in waarde toe. Hierdoor word het risco ook kleiner en zullen ze niet heel veel moeite hebben om onze lening te herfinancieren waarmee de lening kan worden afgelost.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164515986
Net maar eens een account aangemaakt bij Twino en een beginsom overgeboekt. Van de week maar eens mee stoeien en zien hoe dat is. Zou mooi zijn als daar nog een beetje rendement te halen is.

De leningen van GvE met uitgestelde betalingen e.d. doe ik niet aan mee. Als ik zie hoe GvE en leningnemers de cijfers nu soms al verkrachten heb ik er weinig vertrouwen in dat dit wel goedkomt. Ik zie juist alleen maar meer risico.
Schip ahoy!
pi_164516289
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 10:50 schreef Piet__Piraat het volgende:
Net maar eens een account aangemaakt bij Twino en een beginsom overgeboekt. Van de week maar eens mee stoeien en zien hoe dat is. Zou mooi zijn als daar nog een beetje rendement te halen is.

De leningen van GvE met uitgestelde betalingen e.d. doe ik niet aan mee. Als ik zie hoe GvE en leningnemers de cijfers nu soms al verkrachten heb ik er weinig vertrouwen in dat dit wel goedkomt. Ik zie juist alleen maar meer risico.
Ik ben ook wel benieuwd hoe dit precies werkt, ik zie allemaal hele kleine bedragen staan tegen 10-12% rente, met looptijden van soms slechts 1 maand.. Wat is minimumbedrag bij Twino ? Ik las in ieder geval geen valuta-verlies door gewoon in EUR te investeren.
pi_164516350
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 11:13 schreef vehkah het volgende:

[..]
Wat is minimumbedrag bij Twino ?
¤ 10,-
pi_164516632
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 11:13 schreef vehkah het volgende:

[..]

Ik ben ook wel benieuwd hoe dit precies werkt, ik zie allemaal hele kleine bedragen staan tegen 10-12% rente, met looptijden van soms slechts 1 maand.. Wat is minimumbedrag bij Twino ? Ik las in ieder geval geen valuta-verlies door gewoon in EUR te investeren.
Ik weet er ook het fijne nog niet van. In principe allemaal peer-te-peer leningen met Twino als platform ertussen die bij de juiste percentages ook aan buyback-garantie doet. Daardoor is het relatief veilig uitlenen tegen hogere percentages, maar eigenlijk ook met nul informatie.
Schip ahoy!
  zondag 14 augustus 2016 @ 12:14:09 #166
456362 ErwinBell
Speelt af en toe een spel
pi_164517148
Ik vergeet het volgende hier steeds te zeggen.
Degene die in staat zijn om ¤2500 of een veelvoud daarvan per project te kunnen investeren, kunnen ook weer investeren via Gambitious. Na een korte uitstap in het zijn van slechts uitgever is Gambitious weer terug als crowdfundingplatform, alleen dus wel met een vrij hoog minimumbedrag.

Ik kan er verder niet veel over vertellen omdat het anders op reclame gaat lijken en in combinatie met mijn redacteurschap moet ik daar überhaupt al voor oppassen natuurlijk.

Het aanmelden kan enkel op basis van uitnodiging, die kan je aanvragen op www.gambitious.com.
pi_164517282
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 11:39 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Ik weet er ook het fijne nog niet van. In principe allemaal peer-te-peer leningen met Twino als platform ertussen die bij de juiste percentages ook aan buyback-garantie doet. Daardoor is het relatief veilig uitlenen tegen hogere percentages, maar eigenlijk ook met nul informatie.
Ik zit nog ff verder te lezen; de rede waarom je niet veel informatie krijgt is volgens mij omdat: zij gebruiken de leningen waar ze zelf borg voor staan om te investeren in hoger renderende leningen. Hierdoor is het verschil in rente voor Twino. Bij de jaarcijfers om hun website staat ook een behoorlijke post afboekingen.. Of denken jullie anders?
pi_164517428
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 12:23 schreef vehkah het volgende:

[..]

Ik zit nog ff verder te lezen; de rede waarom je niet veel informatie krijgt is volgens mij omdat: zij gebruiken de leningen waar ze zelf borg voor staan om te investeren in hoger renderende leningen. Hierdoor is het verschil in rente voor Twino. Bij de jaarcijfers om hun website staat ook een behoorlijke post afboekingen.. Of denken jullie anders?
Twino heeft dochter/zuster bedrijven die de leningen verstrekken in de verschillende landen. Om met een beperkt vermogen veel leningen te kunnen verstrekken worden ze via de Twino website geherfinancierd tegen een iets lagere rente. Het gaat om relatief kleine bedragen, het proces is grotendeels geautomatiseerd om de kosten laag te houden. Daarom is alleen bepaalde standaard informatie aanwezig.
pi_164525184
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 11:18 schreef Benger het volgende:

[..]

¤ 10,-
En eventueel kun je ook restjes opkopen van leningen, zodat je soms al vanaf ¤ 0,01 meedoet.
  zondag 14 augustus 2016 @ 22:12:53 #170
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164533782
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 12:14 schreef ErwinBell het volgende:
Ik vergeet het volgende hier steeds te zeggen.
Degene die in staat zijn om ¤2500 of een veelvoud daarvan per project te kunnen investeren, kunnen ook weer investeren via Gambitious. Na een korte uitstap in het zijn van slechts uitgever is Gambitious weer terug als crowdfundingplatform, alleen dus wel met een vrij hoog minimumbedrag.

Ik kan er verder niet veel over vertellen omdat het anders op reclame gaat lijken en in combinatie met mijn redacteurschap moet ik daar überhaupt al voor oppassen natuurlijk.

Het aanmelden kan enkel op basis van uitnodiging, die kan je aanvragen op www.gambitious.com.
Zie wel toffe dinge staan, gamebitous was ook eigenlijk het eerste platform wat ik tegenkwam maar kwam toen nooit echt van de grond dus toen niet meer naar omgekeken. Maar investeer je echt specifiek in ! Game of in het soort van geheel?

Wel grappig zag Diluvion op fok games laatst en die trok meteen mn aandacht maar wist niet dat die van jullie was.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_164534117
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 11:13 schreef vehkah het volgende:

[..]
Ik las in ieder geval geen valuta-verlies door gewoon in EUR te investeren.
Dit is niet helemaal zeker. Als Nederland binnen de looptijd van je lening uit de Euro stapt, heb je wel degelijk kans op valuta verlies. Nu achten de meeste mensen die kans niet zo groot, maar het is in mijn ogen wel een significant risico.
pi_164534791
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 22:20 schreef Benger het volgende:

[..]

Dit is niet helemaal zeker. Als Nederland binnen de looptijd van je lening uit de Euro stapt, heb je wel degelijk kans op valuta verlies. Nu achten de meeste mensen die kans niet zo groot, maar het is in mijn ogen wel een significant risico.
Waarom (alleen) kans op verlies? Als Nederland uit de Euro zou stappen dan krijgen we de gulden terug. Die gulden zal m.i. waarschijnlijk devalueren (net zoals de pond is gedaald). Heb je op dat moment beleggingen in euro (aandelen, P2P) dan zullen die in guldens méér waard worden.
Pecunia non olet
pi_164538706
quote:
0s.gif Op zondag 14 augustus 2016 22:34 schreef obligataire het volgende:

[..]

Waarom (alleen) kans op verlies? Als Nederland uit de Euro zou stappen dan krijgen we de gulden terug. Die gulden zal m.i. waarschijnlijk devalueren (net zoals de pond is gedaald). Heb je op dat moment beleggingen in euro (aandelen, P2P) dan zullen die in guldens méér waard worden.
Je hebt gelijk dat de gulden kan devalueren. Ik verwacht dat echter niet. De Nederlandse economie is namelijk relatief sterk. Nederland heeft een overschot op de handelsbalans. De devaluatie van het pond komt doordat mensen verwachten dat de Britse economie verzwakt door de Brexit. Ik geloof daar niet in en heb dus onlangs een Twino rekening geopend in Britse ponden. Zo kan ik ook een deel van mijn Euro valuta risico afdekken.
  maandag 15 augustus 2016 @ 08:05:23 #174
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164543271
Ik denk dat als we uit de euro zou den stappen of een Nexit dat ik me dan niet echt bezig hou met die paar honderd of duizend euro die ik in Twino heb zitten. Het theoretische valuta-risico zal me dan ook echt een worst zijn.
Tot nooit .......
  maandag 15 augustus 2016 @ 09:21:28 #175
456362 ErwinBell
Speelt af en toe een spel
pi_164543819
quote:
1s.gif Op zondag 14 augustus 2016 22:12 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Zie wel toffe dinge staan, gamebitous was ook eigenlijk het eerste platform wat ik tegenkwam maar kwam toen nooit echt van de grond dus toen niet meer naar omgekeken. Maar investeer je echt specifiek in ! Game of in het soort van geheel?

Wel grappig zag Diluvion op fok games laatst en die trok meteen mn aandacht maar wist niet dat die van jullie was.
Er waren inderdaad wat bureaucratische drempels in de eerste fase van Gambitious. Meer dan dat weet ik er niet van, dat is voor mijn tijd.

Je investeert echt in een game.
Dus je investeert in Diluvion of een van de andere games, niet in Gambitious zelf, en niet in meerdere games tegelijk.

Ik zie nu inderdaad dat ik vergeten ben erbij te schrijven dat het door Gambitious wordt uitgegeven :o
In de tags staat het wel :P
pi_164544025
Nederlandse financiering hypotheken droogt op
Er dreigt een tekort te ontstaan van financiering voor Nederlandse hypotheken. Volgens een bedrijf wat is gespecialiseerd in het vinden van grote investeerders voor hypotheken moeten daarom buitenlandse partijen worden aangetrokken die geld willen steken in de Nederlandse huizenmarkt. We zien dat er voor vastgoed steeds meer naar crowdfunding wordt gekeken. Die trend zou dus wel eens verder kunnen doorzetten.
pi_164544593
Het zal wel geen toeval zijn dat het bij crowdfunding niet meer loopt zoals 4-5 jaar geleden. De banken hebben ondertussen flink aan hun buffers gewerkt en de meeste overheidssteun is nu wel weer terugbetaald. Bovendien zijn de rentekosten van banken naar een absoluut dieptepunt gedaald. Daardoor zijn ze gestimuleerd om te doen wat ze voorheen in mindere mate deden : financieren. En die concurrentie voelt de crowd volgens mij nu wel. Toegenomen concurrentie betekent aantrekkelijkere voorwaarden (lees minder rente) voor de leners. Waardoor uiteindelijk crowd investeerders minder projecten zien die interessant zijn.

In het kader van transparantie : op dit moment heb ik een totale investering uitstaan van 24 350EUR. Daarvan is net geen 20% teruggekomen a rato van ongeveer 520 EUR/maand. In mei ben ik nog voor 500EUR in 2 projecten gestapt, in juni in 1 project voor 300EUR, in juli geen enkel en in augustus weer net in 3 projecten voor in totaal 900 EUR. Maar aangezien ik vooral via GvE werk, wil dat zeggen dat ik die investering waarschijnlijk pas in september effectief zal moeten doen. Tegen dan is mijn uitstaande risico waarschijnlijk onder de 19 000 EUR gezakt waardoor ik, zelfs met die 900 EUR extra engagement, nog steeds onder mijn doel investering van 20 000 EUR zit. En als ik eerlijk ben, mijn doelvermogen voor crowdfunding is 10% van mijn totale vermogen en dan moet er eigenlijk nog een paar 1000 EUR bovenop aangezien de beurs de laatste maanden erg goed is geweest voor me.

En dat te lage instappen ligt dus echt aan het aanbod... zowel het volume op GvE is lager als de kwaliteit.
pi_164545037
Ik heb ruim een ton uit staan met een cash flow van ruim ¤ 5.000 per maand (waarvan zo'n ¤ 500 uit Nederland). Ik heb geld van mijn deposito's waar ik niet direct interessante projecten voor kon vinden geïnvesteerd in Twino en Mintos. Bij Twino gaat het daarbij vaak om kortere looptijden, waardoor ik (momenteel) een hoge cash flow heb. Dat geld kan ik weer in projecten stoppen als er iets interessants voorbij komt. In de praktijk gaat het geld vooral naar het geleidelijk uitbouwen van mijn portefeuille bij Bondora.
Als mijn doel bereikt is bij Bondora ga ik waarschijnlijk wat geld in aandelen of vastgoed stoppen. Ik hou mijn ogen open voor leuke projecten in Nederland, maar ben door de rendementen in het buitenland dusdanig verwend dat ik daar nauwelijks meer geld in stop.
pi_164545320
Als we dan toch allemaal met cijfertjes bezig zijn. Ik 'probeer' ongeveer actief 100K+ uit te hebben staan in CF, maar binnen de NL platformen is het hier redelijk opgedroogd qua nieuwe investeringen. Ik had mijn doel bedrag van 100K gehaald, wat ongeveer ¤ 2500 per maand aan cashflow zou moeten opleveren. Door defaults is dat iets minder

Mijn 'internationale' investeringen in CF / p2p lending (Twino, mintos, Finbee, Viventor, Bondora en ohmaraha) is fors vergroot.

Nu binnen NL staat er momenteel nog een kleine 65K uit, buiten NL op het moment 43K. Ik hou de cashflow op de p2p lending platformen eigenlijk helemaal niet bij, vorige maand heb ik iets van 15K terug gekregen uit maand leningen. Omdat de auto invest geen geschikte leningen vond heb ik wat hypotheek leningen etc en 12 maands personal leningen meegenomen. Dat maakt de cashflow van maand tot maand behoorlijk verschillend. Maargoed, ik doe eigenlijk geen withdraws op het moment, door ook geen echte cashflow.
Ik ben wel van plan om bij een zeker bedrag de rente constant uit te betalen.

Als ik in mijn overzicht kijk heb ik in de maand juli p2p lending op 38.000 ¤ 613 aan rente gekregen. Totaal niet te vergelijken met de ¤410 op 65.500 uitstaand binnen NL...... Dat is alleen appels met peren vergelijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door CRWD op 15-08-2016 12:09:25 ]
  maandag 15 augustus 2016 @ 11:47:55 #180
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164546198
Wat een bedragen jongens! Hoe oud zijn jullie eigenlijk ongeveer als ik dat mag weten tenminste.

Misschien moet ik ook eens gaan kijken naar Mintos en Twino en de rest maar iets weerhoud me er steeds van maar jullie zijn er over te spreken en zitten er al lang in.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_164546393
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 11:47 schreef AQuila360 het volgende:
Wat een bedragen jongens! Hoe oud zijn jullie eigenlijk ongeveer als ik dat mag weten tenminste.

Misschien moet ik ook eens gaan kijken naar Mintos en Twino en de rest maar iets weerhoud me er steeds van maar jullie zijn er over te spreken en zitten er al lang in.
Als je gaat starten en nog geen geactiveerde account hebt, dan krijg je tegenwoordig gratis 1% van je investering bedrag geloof ik. Refer a friend programma.

https://www.mintos.com/en(...)paign=investor_86313

[ Bericht 1% gewijzigd door CRWD op 15-08-2016 12:02:49 ]
pi_164546425
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 11:47 schreef AQuila360 het volgende:
Wat een bedragen jongens! Hoe oud zijn jullie eigenlijk ongeveer als ik dat mag weten tenminste.

Misschien moet ik ook eens gaan kijken naar Mintos en Twino en de rest maar iets weerhoud me er steeds van maar jullie zijn er over te spreken en zitten er al lang in.
Zulke grote bedragen doe ik niet mee hoor! Maar ik ben wel tevreden over de interface van zowel Mintos en Twino. Ook zijn beide bedrijven aan het uitbereiden met nieuwe landen en Mintos met nieuwe partners.
Mocht je interesse hebben voor Mintos hierbij een schaamteloze referral link waarbij je wel 1% van je inleg extra krijgt (en ik ook).
Signature
pi_164546434
Hahaha, iedereen kan ze link er even bij zetten :)

Zal mijn trouwens benieuwen als 10 mensen bijvoorbeeld 100K (1M) inleggen via een van onze links, of er dan lukraak ¤ 10.000 wordt uitgekeerd. Openbare fora is uitgesloten van de actie. En ze volgen je link bij bepaalde bedragen in detail.
pi_164546634
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 11:47 schreef AQuila360 het volgende:
Wat een bedragen jongens! Hoe oud zijn jullie eigenlijk ongeveer als ik dat mag weten tenminste.

Misschien moet ik ook eens gaan kijken naar Mintos en Twino en de rest maar iets weerhoud me er steeds van maar jullie zijn er over te spreken en zitten er al lang in.
De reden voor mij om destijds buiten NL te kijken, was omdat ik een naar smaakje in mn mond kreeg van 'bepaalde' defaults. Het idee was eigenlijk om de defaults te compenseren door eenmalig een aardig bedrag in een p2p lending platform te pompen. Dat beviel echter zo goed dat ik dat aardig opgeschaald heb en weinig of geen projecten meer meepak in NL

Eerst waren buitenlandse platformen echt een NO GO voor mij... Tijden veranderen...
  maandag 15 augustus 2016 @ 12:19:00 #185
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164546891
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 12:05 schreef CRWD het volgende:

[..]

De reden voor mij om destijds buiten NL te kijken, was omdat ik een naar smaakje in mn mond kreeg van 'bepaalde' defaults. Het idee was eigenlijk om de defaults te compenseren door eenmalig een aardig bedrag in een p2p lending platform te pompen. Dat beviel echter zo goed dat ik dat aardig opgeschaald heb en weinig of geen projecten meer meepak in NL

Eerst waren buitenlandse platformen echt een NO GO voor mij... Tijden veranderen...
Maar ergens ben ik toch bang dat er iets niet helemaal klopt, maar daar is helemaal geen aanleiding toe of wat dan ook.

Ik zal eens kijken!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_164547261
https://investeren.sameni(...)ngstraat-39a-utrecht

Deze staat nog 4 uurtjes open....

5 procent met hypothecaire zekerheid...echter wel 180 maanden al zou er na 5 jaar wellicht een mogelijkheid zijn om uit te stappen.
pi_164547325
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 12:35 schreef Mynheer007 het volgende:
https://investeren.sameni(...)ngstraat-39a-utrecht

Deze staat nog 4 uurtjes open....

5 procent met hypothecaire zekerheid...echter wel 180 maanden al zou er na 5 jaar wellicht een mogelijkheid zijn om uit te stappen.
Vind de projecten bij SiG allemaal niet erg hard gaan. Naast CF zijn er andere geldschieters nodig. Is het vreemd dat juist schijf 2 en 3 vol zitten en schijf 1 niet?
pi_164547464
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 12:38 schreef djh77 het volgende:

[..]

Vind de projecten bij SiG allemaal niet erg hard gaan. Naast CF zijn er andere geldschieters nodig. Is het vreemd dat juist schijf 2 en 3 vol zitten en schijf 1 niet?
Nee, aangezien schijf 2 en 3 als eerste afgelost worden weet je vrij zeker dat na 5 a 10 jaar deze volledig afgelost zijn, terwijl schijf 1 dat dan nog niet is. Minder zekerheden, maar wel eerder aflossingen. Of zie ik het nu verkeerd?
Signature
pi_164547524
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 12:45 schreef Jackthe het volgende:

[..]

Nee, aangezien schijf 2 en 3 als eerste afgelost worden weet je vrij zeker dat na 5 a 10 jaar deze volledig afgelost zijn, terwijl schijf 1 dat dan nog niet is. Minder zekerheden, maar wel eerder aflossingen. Of zie ik het nu verkeerd?
Er wordt toch afgelost alsof het een lening van 30 jaar is? Aflossingen schiet toch niet zo op. Ik las ergens E 20,- op investering van E 250 in de 1e 5jr.
pi_164547656
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 12:48 schreef djh77 het volgende:

[..]

Er wordt toch afgelost alsof het een lening van 30 jaar is? Aflossingen schiet toch niet zo op. Ik las ergens E 20,- op investering van E 250 in de 1e 5jr.
Klopt. Ik snap ook niet waar die investeringen vandaan komen. Misschien investeert SiG ook in eigen projecten.

En aangezien dit project fundingsgarantie heeft zal een externe investeerder sowieso alle drie de schijven vol storten. Misschien is hij daar gisteren al mee begonnen.

Anders zou ik ook geen reden weten waarom je zou kiezen voor schijf 2 of 3. Zekerheden zijn veel minder en die aflossing schiet ook niet op.

Ik ga er trouwens vanuit dat er over 5 jaar wel voldoende investeerders zijn die er in willen stappen maar het blijft wel een risico dat je misschien 15 jaar niet bij je geld kan.
pi_164547954
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 11:47 schreef AQuila360 het volgende:
Wat een bedragen jongens! Hoe oud zijn jullie eigenlijk ongeveer als ik dat mag weten tenminste.
Ik ben tussen de 40 en de 45 en heb best wel wat geluk gehad in mijn professionele leven. Niet meer en niet minder.
  maandag 15 augustus 2016 @ 13:22:45 #192
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_164548188
Holy shit wat een bedragen :D
pi_164548230
Ik ben 37, hou het bedrag in CF rond de 20k. Buitenlands doe ik nog maar ff niet, risico is voor mij te groot.
  maandag 15 augustus 2016 @ 13:42:45 #194
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164548590
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 13:10 schreef lelijkebrandlatter het volgende:

[..]

Ik ben tussen de 40 en de 45 en heb best wel wat geluk gehad in mijn professionele leven. Niet meer en niet minder.
Mooi bedrag ja, ik heb nu totaal in CF en beleggingen 55k uitstaan (CF 22 / de rest 33) zitten maar wel vorig jaar een appartement gekocht en daar veel aan uitgegeven dus dat trekt het nu ook wel scheef. Maargoed dat is nu voor de komende 10 jaar wel in orde dus nu kan ik gewoon rustig door gaan bouwen. Even kijken wat dit jaar doet wat CF betreft (heb dit jaar 1 default dus dat is wel ok nog, stel dat er 2 of 3 bij komen dan ben ik mn jaar winst al weer kwijt) als dat goed blijft gaan verhoog ik het weer wat en anders laat ik het weer wat terug lopen.

Probeer wel op die 22 te blijven zitten dus wat terug komt investeer ik als het even kan.

quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 12:35 schreef Mynheer007 het volgende:
https://investeren.sameni(...)ngstraat-39a-utrecht

Deze staat nog 4 uurtjes open....

5 procent met hypothecaire zekerheid...echter wel 180 maanden al zou er na 5 jaar wellicht een mogelijkheid zijn om uit te stappen.
Ik red het niet om binnen 4 uur me aan te melden helaas maar dat is wel een mooi percentage zeg.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_164548696
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 13:42 schreef AQuila360 het volgende:

Ik red het niet om binnen 4 uur me aan te melden helaas maar dat is wel een mooi percentage zeg.
Er staan nog 3 andere projecten op de site met hetzelfde percentage. 2 projecten hebben een looptijd van 5 jaar. 1 van 15 jaar. Kosten platform gaan er nog wel vanaf.
pi_164548778
Ik ben overigens ook totaal niet zeker of ik dergelijke bedragen jaren lang laat staan op platformen buiten NL. Het kan zomaar zijn dat ik op een gegeven moment uitstaande investeringen liquideer en ga investeren in NL vastgoed voor verhuur. Daar zou ik dan een meer zeker gevoel bij hebben dan de huidige investeringsplatfomen, maar dat zal aanzienlijk minder rendement opleveren.
Op dit moment doe ik niets op de beurs.

Ik ben overigens rond de 30. We hebben nog nooit echt een leeftijd rondje gedaan hier. Hoe oud is iedereen hier verder ongeveer?
pi_164548980
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 13:51 schreef CRWD het volgende:
Ik ben overigens ook totaal niet zeker of ik dergelijke bedragen jaren lang laat staan op platformen buiten NL. Het kan zomaar zijn dat ik op een gegeven moment uitstaande investeringen liquideer en ga investeren in NL vastgoed voor verhuur. Daar zou ik dan een meer zeker gevoel bij hebben dan de huidige investeringsplatfomen, maar dat zal aanzienlijk minder rendement opleveren.
Op dit moment doe ik niets op de beurs.

Ik ben overigens rond de 30. We hebben nog nooit echt een leeftijd rondje gedaan hier. Hoe oud is iedereen hier verder ongeveer?
Poll: Hoe oud ben je?
0 tot 20 jaar
20 tot 30 jaar
30 tot 40 jaar
40 tot 50 jaar
50 tot 60 jaar
60+
Tussenstand:

pi_164549179
Ook nog een poll gemaakt hoeveel je ongeveer aan vermogen hebt belegd. Opdat je het toch enigszins anoniem kunt invullen..
Poll: Hoeveel heb jij in CF geïnvesteerd
0-5k euro
5k-10k
10k-20k
20k-50k
50-100k
100k-250k
250k+
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
Signature
pi_164549498
De kapper op KoM lijkt te blijven hangen op 50%. Waarschijnlijk door de lage rente icm het risico. Soms lijkt er toch wat logica te zitten in de hoofden van investeerders,
pi_164549525
Nieuw project op GvE (zat heel snel vol): https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15089

LaVie Shops
Leendoel: Voorfinanciering voorraden
Classificatie: 5s
G-PD percentage: 0,05
Creditsafe score: 33
Kredietbedrag: ¤ 18.500
Product: Annuïteit
Rente per jaar: 8,0%
Looptijd: 60 maanden
  maandag 15 augustus 2016 @ 14:36:21 #201
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_164549915
18.500 60 maand.
  maandag 15 augustus 2016 @ 14:44:27 #202
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164550178
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 13:51 schreef CRWD het volgende:
Ik ben overigens ook totaal niet zeker of ik dergelijke bedragen jaren lang laat staan op platformen buiten NL. Het kan zomaar zijn dat ik op een gegeven moment uitstaande investeringen liquideer en ga investeren in NL vastgoed voor verhuur. Daar zou ik dan een meer zeker gevoel bij hebben dan de huidige investeringsplatfomen, maar dat zal aanzienlijk minder rendement opleveren.
Op dit moment doe ik niets op de beurs.

Ik ben overigens rond de 30. We hebben nog nooit echt een leeftijd rondje gedaan hier. Hoe oud is iedereen hier verder ongeveer?
31, dus in die poll val ik al in de categorie t/m 40 :{ ;(
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_164550322
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 14:44 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

31, dus in die poll val ik al in de categorie t/m 40 ;(
Ja, ik moet zeggen dat ik daar ook verdrietig van werd. Richting de 40!! :) Zo wordt je steeds meer geconfronteerd met je leeftijd, haha. :{ Maar ach, voordat je 40 bent is het zeker mogelijk om je investeringsbedrag te verdubbelen.. Of te verliezen.. Wie weet heh :)
pi_164550449
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 12:35 schreef Mynheer007 het volgende:
https://investeren.sameni(...)ngstraat-39a-utrecht

Deze staat nog 4 uurtjes open....

5 procent met hypothecaire zekerheid...echter wel 180 maanden al zou er na 5 jaar wellicht een mogelijkheid zijn om uit te stappen.
Nog anderhalf uur te gaan. Hij zit bijna vol. 10min geleden heeft er iemand een flinke bijdrage in Schijf 1 gedaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 15-08-2016 15:24:52 ]
pi_164550653
leeftijd: 52
Actueel uitstaand in CF: approx. 80K
Noot: Recentelijk de focus wat verlegd naar vastgoed, versneld aflossen hypotheek.
Verder: Kaspositie
CF platforms (in volgorde): GVE, KOM, IVM, FNC, HCN, AGD

Maandelijkse "terugloop" CF ongeveer ¤ 2K

[ Bericht 10% gewijzigd door bleyenburg op 15-08-2016 15:25:13 ]
pi_164552087
leeftijd: 42.

Actueel uitstaand in CF: approx. 3k
Verder: Net begonnen met trackers. (nog uitzoeken hoe het precies werkt).
En jaloers op de hoge bedragen die ik langs zie komen.
En in bezit van dure vrouw 😊
CF platforms (in volgorde): GVE, FNC, IVM, KNAB


Maandelijkse "terugloop" CF ongeveer ¤ 100 euro.
pi_164552114
is het mogelijk om pics van je dure vrouw hier neer te kwakken?
:)
pi_164552348
Leeftijd: vandaag 31 geworden c_/

Actueel uitstaand: ca. 3k
Platformen: GvE, IVM, KOM
Maandelijks zo'n 100,= retour, wat in principe wordt geherinvesteerd (of hergeinvesteerd?) in CF projecten waarbij ik hockeystick prognoses vermijdt; en 60 maanden ook oversla.

Verder nog actief in:
FitVermogen, Pritle

Gisteren aangemeld en vandaag bevestiging van 1e storting op Twino; ben benieuwd naar die enorme percentages. Daar ga ik voor de leningen met afgedekt risico (garant stelling platform) met beperkte looptijd.
Nu lees ik ook over Mintos; vergelijkbaar met Twino?

Erg leuk om zo van elkaar kennis op te doen! ^O^
pi_164552525
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 15:49 schreef vehkah het volgende:
Leeftijd: vandaag 31 geworden c_/

Actueel uitstaand: ca. 3k
Platformen: GvE, IVM, KOM
Maandelijks zo'n 100,= retour, wat in principe wordt geherinvesteerd (of hergeinvesteerd?) in CF projecten waarbij ik hockeystick prognoses vermijdt; en 60 maanden ook oversla.

Verder nog actief in:
FitVermogen, Pritle

Gisteren aangemeld en vandaag bevestiging van 1e storting op Twino; ben benieuwd naar die enorme percentages. Daar ga ik voor de leningen met afgedekt risico (garant stelling platform) met beperkte looptijd.
Nu lees ik ook over Mintos; vergelijkbaar met Twino?

Erg leuk om zo van elkaar kennis op te doen! ^O^
Twino leent zelf geld uit en de leningen proberen ze via P2P door te verkopen. Mintos is een platform wat andere bedrijven de mogelijkheid geeft om via P2P de leningen door te verkopen.

Bij Mintos kun je iets makkelijker risico spreiding doen. Voor de rest lijken ze erg op elkaar. Referral links zijn voldoende te vinden :).
Signature
pi_164553478
Lang zal Vehkah leven
(in de gloria)
pi_164553551
Gefeliciteerd Vehkah
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_164554194
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 15:42 schreef bleyenburg het volgende:
is het mogelijk om pics van je dure vrouw hier neer te kwakken?
:)
Haha. Grappenmaker.
pi_164554605
jij begon ;)
pi_164554768
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2016 16:33 schreef mccrowd het volgende:

[..]

Haha. Grappenmaker.
Jij hebt er tenminste maar 1, ik heb 2 dure vrouwen in huis :)
pi_164554965
ik ben gescheiden en dochter het huis allang uit.
2 kleinkinderen maar die zijn niet duur.
verder een vriendin met eigen geld.
  maandag 15 augustus 2016 @ 17:41:50 #216
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164556193
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 15:49 schreef vehkah het volgende:
Leeftijd: vandaag 31 geworden c_/

Actueel uitstaand: ca. 3k
Platformen: GvE, IVM, KOM
Maandelijks zo'n 100,= retour, wat in principe wordt geherinvesteerd (of hergeinvesteerd?) in CF projecten waarbij ik hockeystick prognoses vermijdt; en 60 maanden ook oversla.

Verder nog actief in:
FitVermogen, Pritle

Gisteren aangemeld en vandaag bevestiging van 1e storting op Twino; ben benieuwd naar die enorme percentages. Daar ga ik voor de leningen met afgedekt risico (garant stelling platform) met beperkte looptijd.
Nu lees ik ook over Mintos; vergelijkbaar met Twino?

Erg leuk om zo van elkaar kennis op te doen! ^O^
Gefeliciteerd!

Kun je me wat meer vertellen over dat Pritle?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_164557690
Hier ook begin dertig (en dus, ja, confronterende poll ;) ). Via GvE, AGD, IVM, SiG, Twino, alles bij elkaar zo'n 10k, waarvan 9 in de eerste. Maar met sites als duurzaaminvesteren.nl en zonnepanelendelen erbij ga ik eerder richting het dubbele.
pi_164558006
Ik ben 27 en heb 20-25k verspreid over gve fnc ccf ivm (en lendahand).

Vind mintos en twingo wel interessant en wil daar wat opbouwen (en moet nog even kijken naar bondora)

Daarnaast ook maar eens kijken naar SiG. Weet iemand hier hoe de hypothecaire zekerheid daar geregeld is? (Aangezien er veel commentaar is op KoM wat betreft de zekerheden)
pi_164558106
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 17:41 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Gefeliciteerd!

Kun je me wat meer vertellen over dat Pritle?
Allen dank voor de felicitaties, ondanks dat het voor de Poll niet echt lekker was :P

Pritle; is een modern, digitaal vermogensbeheer; alternatief voor de duurbetaalde fondsmanagers bij persoonlijk vermogensbeheer.
Je doet daar mee met hele lage bedragen (volgens mij zelfs al vanaf een 10'tje), ik zit er met een paar honderd euro om uit te testen.
Beleggingen worden gedaan (en 1x per kwartaal volgens mij) door een robot, en ze proberen geen benchmarks te verslaan maar te evenaren. Een heel inzichtelijk dashboard (echt zichtbaar waar je geld in gestoken wordt), met verschillende doelen te werken met bijbehorende risico-profielen. Ben tot nu toe (nog niet heel lang actief) erg enthousiast!

[ Bericht 0% gewijzigd door vehkah op 15-08-2016 19:40:27 ]
pi_164559405
Leeftijd: 31

In mei 2015 begonnen met crowdfunding als alternatief voor de lage rente op de bank.

Investeringen
- GvE ongeveer ¤ 3.000,-. Hier begonnen met CF en meestal ¤ 100,00 per project. Pak de laatste tijd nauwelijks wat mee. Twee defaults, helaas bij projecten waar ik net met ¤ 200,- in zat.
- Lendahand precies ¤ 1.000,-. In april begonnen. Groot gedeelte in Cambodja geïnvesteerd vanwege mijn band met dit land, maar ook in andere landen voor wat spreiding. Wil er nog een klein beetje in pompen om elke maand een afbetaling te hebben.
- Lendico ongeveer nog ¤ 500,-. Weinig interessante projecten meer, een paar vervroegde aflossingen, vaak (kleine) achterstanden. Ik investeer hier daarom eigenlijk niet meer.
- Mintos en Twino elk ¤ 100,- sinds een maand. Tevreden over. Zit voornamelijk in kortlopende leningen met garantie. Overweeg nu om een bankopdracht te maken, zodat hier elke maand een bedragje heen gaat, de auto-invest de rest te laten doen, en zo automatisch kapitaal op te bouwen.
pi_164560697
Ik ben 35.
Ik heb grofweg 8k geïnvesteerd in crowdfunding bij GVE, KOM, IVM, AGD, CCF, FC en Lendico.
Daarnaast zit er nog 2,5k in projecten van LAH.

Tot vandaag vond ik dit al grote bedragen.
pi_164561572
Leeftijd: 33
Actief op GvE, Lendico, IVM, sinds kort Twino en ik overweeg SiG
Bij Lendico en IVM ben ik net een half jaartje actief met beide voor 1,5K aan investeringen.
Bij GvE ben ik al een jaar actief en heb ik nog ruim 3k uitstaan. Bij Twino ben ik net een maandje bezig en heb ik nog maar 250 Euro geinvesteerd.

Ik wil wat selectiever bij GvE gaan worden en extra investeren bij SiG vanwege de betere zekerheden. Als Twino zo gaat als ik eigenlijk hoop, dan wil ik het meeste van mijn toekomstige investeringen bij Twino gaan plaatsen.

Hebben jullie nog advies wat een goede verhouding is tussen loans met buy back guarentee en zonder? Ik hoop op de lange termijn daar zo'n 7% rendement te halen. Ik heb nu nog 80/20 op leningen met garantie die bijna altijd 24 maanden lopen en stap het liefste pas in na een paar maanden als de lener zonder problemen zijn eerste termijnen heeft afgelost.

Wat doe ik eventueel verkeerd en waar kan ik verder nog op letten?

edit: Oh, en ik heb nog geen defaults :)
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_164561675
Ben 49, momenteel ongeveer 30k (houd het niet precies bij), begonnen met gve en kom maar nu overgestapt op ccf en ivm. Wil verder uitbreiden via knab maar momenteel geen projecten.
pi_164561695
Ik ben 47. Sinds mijn 21e al aan het beleggen (dus al heel wat pieken en dalen meegemaakt...) en in oktober 2013 in Crowdfunding gestapt. 36k geïnvesteerd waarvan 26 in GVE 5 in KOM en 5 in Collin.
pi_164562379
Ik ben 25 jaar en heb ongeveer 3000 euro geïnvesteerd vooral bij GvE, AGD en IVM. Ik ben begin dit jaar met Twino begonnen (Trustbuddy door gedoe op de website vermeden) en sinds een paar maanden test ik Bondora uit.

Ik ben vorig jaar mei begonnen en heb 1 default namelijk de kabelboer op AGD.

Zelf heb ik besloten om eerst hier te peilen hoe er gereageerd word op een project voordat ik erin investeer. En dat bevalt me op dit moment heel erg goed.
pi_164566167
24 jaar. Twee jaar geleden begonnen met crowdfunding. Kreeg enkele colleges van bankiers en accountants waarbij crowdfunding ter sprake kwam. Na aanleiding van de colleges ben ik begonnen met het verkennen van crowdfunding. Dat proces is nog steeds gaande en over een paar jaar ga ik evalueren of ik ermee doorga of niet.

Heb momenteel een kleine ¤8.000,- verspreid over GvE, KoM, IvM, FNC en greencrowd. Zit nog te twijfelen om in te stappen bij Mintos, Twino en dergelijke.
pi_164567372
Ik heb dit jaar Abraham mogen zien dus val nu in de schijf die ik vroeger vereenzelfdigde met oude mensen.....ben er dus nu ook een ;)

Mijn leningenporto is momenteel 72K groot en dat levert een kleine 1.900 euro per maand op.
Ik investeer veel meer dan dat, maar merk nu toch ook wel het schrale aanbod aan goede projecten. Ik streef naar een vast bedrag van circa 100K.

Ik heb ooit met mezelf afgesproken dat mijn spaargeld niet onder een bepaald bedrag mag zakken. Ik vraag me af of dit houdbaar is als de rente zo laag blijft. Immers steeds meer deposito's vallen vrij dus mijn eigen regel verplicht me nu om dit geld op een zo goed als renteloze spaarrekening te zetten. En om nu voor 2% rente voor 20 jaar vast te zetten gaat me véél te ver.

Een klein deel zit in Mintos, Twino en (afbouwend) Bondora. Vooral die eerste twee zien er erg mooi uit qua interface. Toch durf ik er niet veel geld in te stoppen. Ergens blijft aan mij knagen dat het allemaal te mooi lijkt om waar te zijn. Normaliter is dat ook zo. Ook verstandelijk valt te beredeneren dat deze platformen met enorme hefbomen werken. Ik heb dat hier ooit met een rekenvoorbeeld doorgerekend en dat was voor mezelf ook enigszins onthutsend. Garanties zijn nooit sterker dan de tegenpartij die ze biedt. Daarnaast: het is buitenland, bij wie kan je terecht als zo'n website op zwart gaat. Maar goed misschien zie ik het te zwart allemaal.

[ Bericht 2% gewijzigd door obligataire op 15-08-2016 22:29:22 ]
Pecunia non olet
  maandag 15 augustus 2016 @ 23:13:24 #228
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164569656
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 21:01 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:
Ik ben 25 jaar en heb ongeveer 3000 euro geïnvesteerd vooral bij GvE, AGD en IVM. Ik ben begin dit jaar met Twino begonnen (Trustbuddy door gedoe op de website vermeden) en sinds een paar maanden test ik Bondora uit.

Ik ben vorig jaar mei begonnen en heb 1 default namelijk de kabelboer op AGD.

Zelf heb ik besloten om eerst hier te peilen hoe er gereageerd word op een project voordat ik erin investeer. En dat bevalt me op dit moment heel erg goed.
Jonkie!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  maandag 15 augustus 2016 @ 23:19:59 #229
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164569893
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 22:22 schreef obligataire het volgende:


Toch durf ik er niet veel geld in te stoppen. Ergens blijft aan mij knagen dat het allemaal te mooi lijkt om waar te zijn. Normaliter is dat ook zo. Ook verstandelijk valt te beredeneren dat deze platformen met enorme hefbomen werken. Ik heb dat hier ooit met een rekenvoorbeeld doorgerekend en dat was voor mezelf ook enigszins onthutsend. Garanties zijn nooit sterker dan de tegenpartij die ze biedt. Daarnaast: het is buitenland, bij wie kan je terecht als zo'n website op zwart gaat. Maar goed misschien zie ik het te zwart allemaal.
Dat gevoel heb ik ook, maar ze lopen nu toch al wel een tijdje.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_164570748
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2016 23:19 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Dat gevoel heb ik ook, maar ze lopen nu toch al wel een tijdje.
Dat deden Lehman Brothers, Northern Rock en Icesave ook ;)

Maar trek je van mij niets aan ;) ;)
Pecunia non olet
pi_164571407
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 20:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Als Twino zo gaat als ik eigenlijk hoop, dan wil ik het meeste van mijn toekomstige investeringen bij Twino gaan plaatsen.

Hebben jullie nog advies wat een goede verhouding is tussen loans met buy back guarentee en zonder? Ik hoop op de lange termijn daar zo'n 7% rendement te halen. Ik heb nu nog 80/20 op leningen met garantie die bijna altijd 24 maanden lopen en stap het liefste pas in na een paar maanden als de lener zonder problemen zijn eerste termijnen heeft afgelost.
Ikzelf doe ook leningen met en zonder buy back guarantee op Twino en Mintos. Een goede verhouding is lastig te bepalen. Als je zeker een bepaalde cash flow wilt halen, zul je meer met garanties moeten werken. Maar ook dan is de kasstroom erg onregelmatig.
Bij Twino zijn de leningen zonder garanties een nieuwe optie. Ik ben er zelf gelijk in gestapt, maar merk wel dat er na de eerste maand al achterstanden zijn. De leningen zonder buy back bij Twino zijn snel vol, zodat je het niet eerst een maand aan kan kijken, zoals wel kan bij Mintos. Bij Twino is het dus pakken wat je pakken kunt.
Een volgend punt is zekerheden. Bij Mintos heb ik een aantal hypothecaire leningen zonder buy back. Misschien wil ik ook wel voor autoleningen gaan, maar leningen zonder onderpand vind ik toch te risicovol. Maar ook bij hypotheken zie ik dat de waarde van het onderpand in de landen waar het geld uit staat soms schrikbarend laag is. Een flat kost daar blijkbaar soms maar ¤ 7.300. Bij dergelijke prijzen is het maar de vraag of een pand wat op een ton gewaardeerd is, dat bij executie ook echt oplevert.
Leningen zonder buy back zouden het meeste op moeten leveren. Als je het geld echt kunt missen (wat eigenlijk zou moeten, maar vaak niet het geval is), zou ik eerst de boel aan kijken met kleine bedragen in leningen zonder buy back en het meeste in leningen met buy back en dan na een tijdje langzaam richting 100% zonder gaan. Mijn insteek is dat je als je het kunt veroorloven om risico te lopen, dan wil je die risicovergoeding opstrijken. Spreiden is natuurlijk wel cruciaal.
Ikzelf heb nu het meeste in leningen met buy back garantie, maar wil dat bij Twino geleidelijk gaan omzetten naar leningen zonder. Probleem is dat er niet heel veel aanbod is en ik gewoon geld wil investeren zodra ik rente en aflossingen binnen krijg. Ik pak gewoon wat er is met een voorkeur voor leningen zonder buy back.
Bij Mintos blijf ik investeren in leningen met buy back garantie en pak ik af en toe een zonder mee. Met garantie kun je op een Mogo autolening 13,5% krijgen. Er is niet heel veel aanbod van leningen zonder buy back met zekerheden die een significant hogere rente bieden. Ik pak die leningen zonder buy back ook om beter te spreiden en niet alleen vanwege hogere rente. De vraag is dan in welke mate je binnen Mintos over de verschillende loan originators wilt spreiden. Bij sommige loan originators heb je gewoon weinig keuze.

[ Bericht 0% gewijzigd door Benger op 16-08-2016 00:30:41 ]
pi_164573420
quote:
0s.gif Op maandag 15 augustus 2016 22:22 schreef obligataire het volgende:
[..]
Een klein deel zit in Mintos, Twino en (afbouwend) Bondora. Vooral die eerste twee zien er erg mooi uit qua interface. Toch durf ik er niet veel geld in te stoppen. Ergens blijft aan mij knagen dat het allemaal te mooi lijkt om waar te zijn. Normaliter is dat ook zo.
Ik heb dit juist met Nederlandse platforms. Ik heb de indruk dat er in Nederland maar wat aangerommeld wordt. De pitches bevatten een mooi verkoopverhaal, maar als je het leest heb je toch vaak het vermoeden dat ze je proberen te bedonderen. Wat dat betreft heb ik een veel beter gevoel bij de buitenlandse platforms waar het toezicht veel beter geregeld lijkt.
Bovendien weet je dat er hier veel te veel spelers in de markt zijn. Na een looptijd van vijf jaar kun je er op rekenen dat de helft van de platforms failliet is.
pi_164577172
quote:
1s.gif Op maandag 15 augustus 2016 23:19 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Dat gevoel heb ik ook, maar ze lopen nu toch al wel een tijdje.
Dat is kenmerkend voor piramidespelen, die blijven lopen zolang er steeds meer mensen meer geld naartoe brengen. In mijn ogen is Twino en consorten niets anders dan een piramidespel. Vroeg of laat crasht de boel want dergelijke rendementen en geen risico's bestaan niet. Vroeger niet, nu niet en volgende week niet.
pi_164577203
Nu een maandje of wat actief op Twino, en ik vind het aantal 'delayed' betalingen rap oplopen: nu 20% ofzo. Dat zou, gegeven de buybackgarantie, geen probleem moeten zijn. Maar het weerhoudt mij van echt stevig investeren, want de vraag blijft inderdaad hoe houdbaar dit model is.
pi_164577214
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 01:14 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik heb dit juist met Nederlandse platforms. Ik heb de indruk dat er in Nederland maar wat aangerommeld wordt. De pitches bevatten een mooi verkoopverhaal, maar als je het leest heb je toch vaak het vermoeden dat ze je proberen te bedonderen. Wat dat betreft heb ik een veel beter gevoel bij de buitenlandse platforms waar het toezicht veel beter geregeld lijkt.
Bovendien weet je dat er hier veel te veel spelers in de markt zijn. Na een looptijd van vijf jaar kun je er op rekenen dat de helft van de platforms failliet is.
Gevoelens zijn vaak slechte raadgevers. Het is natuurlijk ook volkomen logisch dat een pitch een mooi verkoopverhaal is, dat is juist kenmerkend voor een pitch. Daar moet je als beleger doorheen kunnen lezen. Bij de (meeste) Nederlandse CF-platformen is er tenminste iets om te lezen en te kunnen doorprikken.

Op welk gevoel jij je baseert dat het financiële toezicht in Georgië en Polen beter is geregeld dan in Nederland weet ik niet. Mijn gevoel is in ieder geval precies andersom.

Tenslotte hebben de meeste Nederlandse CF-platformen zich beschermt tegen faillissementen. Dat wil zeggen dat de investeerders niet afhankelijk zijn van het platform. Ik geef je wel gelijk dat er over vijf jaar minder van die platformen kunnen zijn. Die zullen overgenomen worden en uiteindelijk zullen er een aantal grote overblijven.
pi_164577230
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 08:17 schreef Incitatus3 het volgende:
Nu een maandje of wat actief op Twino, en ik vind het aantal 'delayed' betalingen rap oplopen: nu 20% ofzo. Dat zou, gegeven de buybackgarantie, geen probleem moeten zijn. Maar het weerhoudt mij van echt stevig investeren, want de vraag blijft inderdaad hoe houdbaar dit model is.
Wat ik al zei, zolang er meer vers geld ingepompt wordt en er steeds meer mensen instappen, kan dit wel een flinke tijd goed gaan.Als je de grafiekjes op de site van Twino ziet, stroomt er verschrikkelijk veel geld binnen de laatste tijd.
  dinsdag 16 augustus 2016 @ 08:27:12 #237
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164577247
Het grote voordeel van de nederlands platforms vind ik dat je weet wie de lener is.
Je hoort zijn verhaal en zijn naam staat ook op het contract. Als een platform omvalt kan je altijd nog rechtstreeks bij de lener terecht. Hoe dat zo moeten moet worden uitgezocht als het zo ver is, maar de lener heeft inprincipe een betaal verplichting naar de uitlener en niet naar het platform.

Bij mintos en zo ken je de lener niet. (bestaat de lener wel, of is het een fictief onderdeel van een piramidespel?). Als het platform omvalt kan je dus nooit verhaal halen.
Tot nooit .......
pi_164577265
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 08:20 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Op welk gevoel jij je baseert dat het financiële toezicht in Georgië en Polen beter is geregeld dan in Nederland weet ik niet. Mijn gevoel is in ieder geval precies andersom.
Ik baseer dit vooral op mijn ervaringen met Bondora. Daar worden af en toe aanpassingen gedaan omdat het moet van de toezichthouder. In Nederland bemoeit de toezichthouder zich nergens mee.
pi_164577337
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 08:29 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik baseer dit vooral op mijn ervaringen met Bondora. Daar worden af en toe aanpassingen gedaan omdat het moet van de toezichthouder. In Nederland bemoeit de toezichthouder zich nergens mee.
Ik denk dat die hier in Nederland soms ook gebeuren alleen worden die waarschijnlijk minder opvallend (en verstorend) ingevoerd. Dat een toezichthouder zich nergens mee bemoeit, ben ik niet met je eens. Verder denk ik dat in Nederland op financieel gebied al heel veel goed geregeld is en dit ook niet veel aanpassingen nodig heeft.

Veel mensen verwachten van bijvoorbeeld een autoriteit als de AFM dat zij gaan vertellen of investeren in een project veilig is of niet, maar daar is de AFM niet voor.
pi_164577355
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 08:39 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Ik denk dat die hier in Nederland soms ook gebeuren alleen worden die waarschijnlijk minder opvallend (en verstorend) ingevoerd. Dat een toezichthouder zich nergens mee bemoeit, ben ik niet met je eens. Verder denk ik dat in Nederland op financieel gebied al heel veel goed geregeld is en dit ook niet veel aanpassingen nodig heeft.

Veel mensen verwachten van bijvoorbeeld een autoriteit als de AFM dat zij gaan vertellen of investeren in een project veilig is of niet, maar daar is de AFM niet voor.
wat ik verwacht van de AFM dat ze duidelijke richtlijnen opstellen om de kwaliteit van de informatie die bij een pitch verstrekt wordt zo veel als mogelijk te borgen.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_164577383
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 08:41 schreef komrad het volgende:

[..]

wat ik verwacht van de AFM dat ze duidelijke richtlijnen opstellen om de kwaliteit van de informatie die bij een pitch verstrekt wordt zo veel als mogelijk te borgen.
Oneens. Het is aan jezelf of je een pitch gelooft. Of de autoverkoper die je een mooi tweedehandsje aanbiedt of een winkelier die zegt de goedkoopste te zijn. Iedereen mag over zijn eigen pitch of over zijn eigen verkooppraatje gaan zover de wet hem dat toestaat. Als de informatie niet toereikend is of voor je gevoel niet geborgd is, moet je niet investeren, of dat autootje niet kopen.
  dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:08:52 #242
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164577619
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 08:46 schreef mike79_n het volgende:
Oneens. Het is aan jezelf of je een pitch gelooft. Of de autoverkoper die je een mooi tweedehandsje aanbiedt of een winkelier die zegt de goedkoopste te zijn. Iedereen mag over zijn eigen pitch of over zijn eigen verkooppraatje gaan zover de wet hem dat toestaat.
En daar ben ik het dan niet mee eens.
Ik zie geregeld staat dat het platform de jaarverslagen heeft ingezien of een taxatie rapport heeft gezien en goed bevonden. Als crowd krjgen we die rapporten niet te zien en moet we dus vertrouwen op het platform.

Het is al voorgekomen dat het platform jaarverslagen goed beschouwde en een half jaar later de curator sprak over 'jaren' kwakkelend of 'oude schulden'.

Ook als een lener aangeeft te willen verpanden, dan is het aan het platform om toe te zien dat dat ook op de juiste manier wordt gedaan.
Tot nooit .......
  dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:11:04 #243
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164577649
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 09:08 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

En daar ben ik het dan niet mee eens.
Ik zie geregeld staat dat het platform de jaarverslagen heeft ingezien of een taxatie rapport heeft gezien en goed bevonden. Als crowd krjgen we die rapporten niet te zien en moet we dus vertrouwen op het platform.

Het is al voorgekomen dat het platform jaarverslagen goed beschouwde en een half jaar later de curator sprak over 'jaren' kwakkelend of 'oude schulden'. Dat mag ik het platform dan best kwalijk nemen,

Ook als een lener aangeeft te willen verpanden, dan is het aan het platform om toe te zien dat dat ook op de juiste manier wordt gedaan.
Tot nooit .......
pi_164577850
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 09:08 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

En daar ben ik het dan niet mee eens.
Ik zie geregeld staat dat het platform de jaarverslagen heeft ingezien of een taxatie rapport heeft gezien en goed bevonden. Als crowd krjgen we die rapporten niet te zien en moet we dus vertrouwen op het platform.

Het is al voorgekomen dat het platform jaarverslagen goed beschouwde en een half jaar later de curator sprak over 'jaren' kwakkelend of 'oude schulden'.

Ook als een lener aangeeft te willen verpanden, dan is het aan het platform om toe te zien dat dat ook op de juiste manier wordt gedaan.
In het geval het platform de verpanding niet op de juiste manier heeft gedaan, kun je het platform in gebreke stellen. Daar voorziet de wet in. Overigens zou je het natuurlijk kunnen melden bij de AFM, maar is in beginsel niet haar taak.

Het beschouwen van jaarverslagen is ingewikkelder. Jouw 'goed' is misschien een andere 'goed' van het platform. Indien je denkt dat er moedwillig sprake is van dwaling, of erger bedrog, ook dan voorziet de wet in mogelijkheden om het platform of de geldlener aansprakelijk te stellen. Kun je natuurlijk wel melden bij de AFM, maar de beoordeling van jaarverslagen is niet een taak van de AFM.

Dat de crowd vaak de onderliggende financiële gegevens van een project niet te zien krijgt, is een keuze van het platform. Hier heb je geen recht op en kun je niet eisen, dergelijke platforums kun je alleen mijden. Als je vindt dat een jaarverslag verplicht bij een project geleverd moet worden en het gebeurt niet, moet je op zoek naar een ander platform.
pi_164577945
Leeftijd: 27
Actueel uitstaand: 13.000¤

Bedrijven waar ik crowdfund / beleg :

Geldvoorelkaar, kapitaalopmaat,Investormatch,lendico,duurzaaminvesteren,greencrowd, pritle, Triodos beleggen, Mintos, Lendahand, twino, fundingcircle.

Voor de rest nog een klein bedragje aan fysiek zilver en goud.
  dinsdag 16 augustus 2016 @ 09:55:40 #246
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164578230
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 09:26 schreef mike79_n het volgende:
Het beschouwen van jaarverslagen is ingewikkelder. Jouw 'goed' is misschien een andere 'goed' van het platform.
Er zijn inderdaad verschillende termen van goed, maar er is wel een groot verschil tussen "goed" en op sterven na dood. En als het platform dat dan goed noem dan is dat dwaling of totale onkunde.
Tot nooit .......
pi_164578308
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 09:55 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad verschillende termen van goed, maar er is wel een groot verschil tussen "goed" en op sterven na dood. En als het platform dat dan goed noem dan is dat dwaling of totale onkunde.
Eens. En in het geval van dwaling kun je naar de rechter en in het geval van totale onkunde kun je stoppen met investeren op dat platform. Voor mij staat de AFM hier volkomen buiten, valt niets te verwijten en is geen partij. Wat niet wegneemt dat je het altijd zou kunnen melden bij de AFM die dat voor kennisgeving gaat aannemen.
pi_164578314
Leeftijd: 36
Via CF uitstaand: 14K
Verdeling: GVE 40% KOM 10% CCF10% FC/IVM/HCN 10% en Lendahand 30%

Beleggingen: recent begonnen met indexbeleggen via iBeleggen als spaarpot voor de kinderen.
Over rendementen is nog niets te zeggen, dit is voor de lange termijn (2025-2030).
pi_164578578
Ik denk erover om eens wat met Bondora te doen, maar ik zie dat Bondora nogal een ballotageprocedure heeft. Ze willen wel erg veel privacygevoelige informatie hebben.Ze willen onder andere een compleet ongemarkeerde kopie ID/paspoort hebben. Nou heb ik daar een beetje moeite mee (identiteitsdiefstal). Zijn er mensen die daar een uitweg gevonden hebben?
pi_164578903
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 10:01 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Eens. En in het geval van dwaling kun je naar de rechter en in het geval van totale onkunde kun je stoppen met investeren op dat platform. Voor mij staat de AFM hier volkomen buiten, valt niets te verwijten en is geen partij. Wat niet wegneemt dat je het altijd zou kunnen melden bij de AFM die dat voor kennisgeving gaat aannemen.
Dit ben ik niet met je eens. De AFM toetst de kwaliteit van de bestuurders van de platforms. Aangezien er nogal wat dingen mis gaan vind ik de AFM hierin ook niet betrouwbaar.
pi_164579517
Collin:
Ribsfactory Delft
Overnamefinanciering
¤ 230.000
7,5% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/ribsfactory-delft/
pi_164579636
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 08:41 schreef komrad het volgende:

[..]

wat ik verwacht van de AFM dat ze duidelijke richtlijnen opstellen om de kwaliteit van de informatie die bij een pitch verstrekt wordt zo veel als mogelijk te borgen.
Ook de term 'zorgplicht' mag denk ik niet vergeten worden in dit verband.
Pecunia non olet
pi_164579671
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 10:59 schreef marathon2000 het volgende:
Collin:
Ribsfactory Delft
Overnamefinanciering
¤ 230.000
7,5% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/ribsfactory-delft/
Daar ga ik mij niet in verslikken ;) Ik mis concrete zekerheden en het is een startende ondernemer in de horeca........
Pecunia non olet
pi_164579691
Prima pitch van Ribsfactory, plek is goed @Delft, maar ik neem hem toch niet mee.
(horeca, starter, huurpand, zekerheden (HA) zullen niet materieel zijn, anders had CCF dat gemeld)

En had graag wat cijfers gezien hoe de start maanden juni & juli zijn verlopen.
pi_164579771
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 10:59 schreef marathon2000 het volgende:
Collin:
Ribsfactory Delft
Overnamefinanciering
¤ 230.000
7,5% rente | 48 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/ribsfactory-delft/
Ik laat hem ook lopen...
Beetje eng wel: bij een default is de eigenaar nu dood meer waard dan levend....
pi_164579832
71500 euro voor goodwill.

Dat is best veel geld voor een steakhouse franchise waar ik nog nooit van gehoord heb, of ligt het aan mij? Voor een meer bekende naam als Cubanita of de Beren-franchise kan ik me er nog wat bij voorstellen, maar in dit geval niet.
pi_164580364
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 08:10 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Dat is kenmerkend voor piramidespelen, die blijven lopen zolang er steeds meer mensen meer geld naartoe brengen. In mijn ogen is Twino en consorten niets anders dan een piramidespel. Vroeg of laat crasht de boel want dergelijke rendementen en geen risico's bestaan niet. Vroeger niet, nu niet en volgende week niet.
Ik zie dit dus weer eens heel anders. Dergelijke rendementen zijn buiten Nederland heel normaal. Was in Nederland vroeger ook gewoon. Natuurlijk zijn er risico's. Daarom is spreiden ook zo belangrijk. Toezicht is ook belangrijk, omdat die een piramide constructie snel kunnen signaleren.
In Nederland is er wel een piramide-achtige constructie. De platforms innen hun fees aan het begin van de looptijd. De baten gaan dus voor de kosten uit. Dat betekent dat er geen geld meer is om de platforms te laten draaien als het even minder gaat met nieuwe leningen. Als de groei stokt vallen de platforms om. Nederland is een van de weinige landen waar dit mag.
pi_164580488
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 10:01 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Eens. En in het geval van dwaling kun je naar de rechter en in het geval van totale onkunde kun je stoppen met investeren op dat platform. Voor mij staat de AFM hier volkomen buiten, valt niets te verwijten en is geen partij. Wat niet wegneemt dat je het altijd zou kunnen melden bij de AFM die dat voor kennisgeving gaat aannemen.
Hier niet mee eens, als je kijkt naar Nederlandse CF dan weet je dat daar geen enkele toezicht op is. Kijk naar de incidenten vanuit het verleden en je weet dat het gewoon het wilden westen op gebied van leningen is. Denk aan de lener die geld leent voor zijn machine en die nooit koopt, als je dit soort dingen leest weet je dat er geen enkele toezicht is en alles maar op vertrouwen door loopt.

De AFM moet zeker wel gaan kijken op de manier waarmee de platformen hun "rating" geven, dit moet voor normale Financieele producten ook. Nu gebeurd dat niet en kan het platform alles verkopen onder welke noemer hun maar willen (kijk naar Financieele crisis van 2007 hoe dat afloopt als banken elke rating mogen geven aan een lening).

Ik betwijfel of deze p2p platformen ook maar in de buurt komen van een piramide spel (Zeker weten kunnen we het helaas niet). In Nederland zijn zulke leningen niet gebruikelijk en is er geen markt voor dit soort praktijken (ook bij wet verboden dacht ik om meer dan 14% te rekenen).
Vergeet niet dat in het buitenland de Financieele wereld er heel anders uit ziet, daar zijn amper auto leasemaatschappijen. Daar lenen ze nu een klein beetje geld tegen de waarde van hun huis (In Nederland is elk huis zowat voor 100% geleend).
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164580938
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 11:46 schreef ITrade het volgende:

[..] als je kijkt naar Nederlandse CF dan weet je dat daar geen enkele toezicht op is. Kijk naar de incidenten vanuit het verleden en je weet dat het gewoon het wilden westen op gebied van leningen is.
QFT. Hier ben ik het mee eens. De cowboys die overal lak aan hebben drukken hier de kwalitatief betere platforms uit de markt.
pi_164581002
Wat vinden jullie van dit project?

https://www.crowdestate.nl/projecten/50-zorg-en-welzijn-de-schans

Harde zekerheden!

[ Bericht 2% gewijzigd door Freekerttt op 16-08-2016 12:26:35 ]
pi_164581289
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 12:14 schreef Freekerttt het volgende:
Wat vinden jullie van dit project?

https://www.crowdestate.nl/projecten/50-zorg-en-welzijn-de-schans

Harde zekerheden lijkt me.
Ziet er aantrekkelijk uit. Misschien doe ik wel mee. Heb ik weer een nieuw platform erbij.
Hou er wel rekening mee dat de huurinkomsten onzeker zijn. Kinderopvang en thuiszorg zijn niet echt sectoren waar je op kunt bouwen.
Die 9% klinkt aanlokkelijk, maar het is onzeker hoeveel geld er na 3 jaar nodig is om mensen die niet converteren af te lossen. Herfinanciering is dan waarschijnlijk nodig. Als dat niet lukt en jij converteert wel, dan loop je het risico dat het pand met verlies verkocht moet worden, waarna je alsnog een deel van je geld kwijt bent. Als je dat risico niet wilt lopen, zou je voor 3 jaar 5% moeten gaan.

[ Bericht 26% gewijzigd door Benger op 16-08-2016 12:38:01 ]
pi_164581972
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 12:11 schreef Benger het volgende:

[..]

QFT. Hier ben ik het mee eens. De cowboys die overal lak aan hebben drukken hier de kwalitatief betere platforms uit de markt.
Inderdaad, gevalletje slager die zijn eigen vlees keurt.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  dinsdag 16 augustus 2016 @ 13:03:05 #263
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_164582135
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 12:11 schreef Benger het volgende:

[..]

QFT. Hier ben ik het mee eens. De cowboys die overal lak aan hebben drukken hier de kwalitatief betere platforms uit de markt.
Wie zijn de cowboys van de markt dan volgens jouw?
pi_164582290
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 12:25 schreef Benger het volgende:

[..]

Ziet er aantrekkelijk uit. Misschien doe ik wel mee. Heb ik weer een nieuw platform erbij.
Hou er wel rekening mee dat de huurinkomsten onzeker zijn. Kinderopvang en thuiszorg zijn niet echt sectoren waar je op kunt bouwen.
Die 9% klinkt aanlokkelijk, maar het is onzeker hoeveel geld er na 3 jaar nodig is om mensen die niet converteren af te lossen. Herfinanciering is dan waarschijnlijk nodig. Als dat niet lukt en jij converteert wel, dan loop je het risico dat het pand met verlies verkocht moet worden, waarna je alsnog een deel van je geld kwijt bent. Als je dat risico niet wilt lopen, zou je voor 3 jaar 5% moeten gaan.
Klopt, het wegvallen van een huurder bij commercieel vastgoed blijft natuurlijk een groot risico, maar de concerngarantie van de achterliggende organisatie met een EV van bijna 0,3 miljard euro dekt dit risico volledig af. Hetzelfde geldt voor de aflossing.
pi_164582540
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 13:09 schreef Freekerttt het volgende:

[..]

Klopt, het wegvallen van een huurder bij commercieel vastgoed blijft natuurlijk een groot risico, maar de concerngarantie van de achterliggende organisatie met een EV van bijna 0,3 miljard euro dekt dit risico volledig af. Hetzelfde geldt voor de aflossing.
Dat het concern de aflossing garandeert betekent volgens mij niet dat het pand niet eerst (met mogelijk verlies) verkocht kan worden als er geen geld is voor de aflossing.
pi_164582581
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 13:03 schreef xzaz het volgende:

[..]

Wie zijn de cowboys van de markt dan volgens jouw?
Tja, dat is lastig te beoordelen aangezien er gewoon weinig informatie is. In ieder geval KoM. Over Collin en GvE ben ik ook niet erg optimistisch.
pi_164582784
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 12:14 schreef Freekerttt het volgende:
Wat vinden jullie van dit project?

https://www.crowdestate.nl/projecten/50-zorg-en-welzijn-de-schans

Harde zekerheden!
Ben je gelieerd aan dit platform?
pi_164582898
Ik denk dat wat jullie van de AFM verwachten op het gebied van CF een tikkeltje veeleisend is. De AFM moet er onder andere op toezien dat platforms stelselmatig kenbaar maken en herhalen dat je slechts een gering deel van je vermogen in CF moet steken, dat het zeer raadzaam is je investeringen te spreiden, dat er grote risico's aanzitten dat je (hele) investering niet terugkomt. Als platforms dit soort zaken niet zouden doen of bijvoorbeeld beweren dat je geen enkel risico loopt met CF en geen investeringstoets aanbieden, dan krijgen ze de AFM terecht op hun dak (de opsomming hier van de taken van de AFM is niet limitatief natuurlijk).

Dat het met de Cowboys mis is gelopen, valt mijn inziens dan ook, op geen enkele wijze, de schuld van de AFM aan te rekenen. Heel misschien dat je het betreffende platform aansprakelijk kunt stellen, maar dat lijkt mij een zinloze exercitie daar ze dat over het algemeen juridisch heel goed dichtgetimmerd hebben. Dat dan weer wel. Het is een keuze van de investeerder om op basis van de geleverde gegevens een investering te doen of niet. Als je het niet voldoende info vindt om een afgewogen beleggingsbeslissing te maken, moet je een andere manier van investeren zoeken of een ander project nemen. Maar iedereen mag het hier volkomen mee oneens zijn. In dat geval zou ik die investeerders proberen samen te brengen en naar een rechter te stappen als er wordt gevonden dat de AFM haar taken laat liggen.

Overigens ben ik sterk van mening dat informatie bij veel projecten ver onder de maat is. Voor mij is IVM eigenlijk de enige die er redelijk positief uitspringt op het gebied van informatieverstrekking tot nu toe. Als er voor mij geen of nauwelijks gedegen informatie wordt verschaft, dan haak ik af.
pi_164583137
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 13:26 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Ben je gelieerd aan dit platform?
Ja klopt. Ik volg hier alles al een tijdje en ik vond het nieuwste project wel de moeite om te delen.
pi_164583358
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 13:40 schreef Freekerttt het volgende:

[..]

Ja klopt. Ik volg hier alles al een tijdje en ik vond het nieuwste project wel de moeite om te delen.
Wat is jullie meerwaarde tov Samen in Geld?
pi_164584433
De funding termijn van Sapvers (GvE) is voorbij. Niet gelukt, dan doen we er gewoon nog 60 dagen bij.



Mijn mening is dat GvE beter kan stoppen met de converteerbare leningen. Ze lopen totaal niet en zitten alleen maar andere leningen "in de weg".

[ Bericht 8% gewijzigd door djh77 op 16-08-2016 14:48:09 ]
pi_164585263
@Twitter is peterverhaar terug van vakantie en laat ‏van zich horen:

Ik mag u weer een project met betalingsproblemen vertellen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zit hier niet in, anderen die dit kunnen bevestigen?

[ Bericht 21% gewijzigd door marathon2000 op 16-08-2016 15:21:22 ]
pi_164585373
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 15:00 schreef marathon2000 het volgende:
@Twitter is peterverhaar terug van vakantie en laat ‏van zich horen:

Ik mag u weer een project met betalingsproblemen vertellen: van @CollinCrowdfund ; 50% gedekt door borgstelling.

Ik zit hier niet in, anderen die dit kunnen bevestigen?
Wil je de naam van de onderneming en de link in een spoiler zetten?
pi_164585448
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 15:00 schreef marathon2000 het volgende:
@Twitter is peterverhaar terug van vakantie en laat ‏van zich horen:

Ik mag u weer een project met betalingsproblemen vertellen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
van @CollinCrowdfund ; 50% gedekt door borgstelling.

Ik zit hier niet in, anderen die dit kunnen bevestigen?

https://www.collincrowdfund.nl/eaglet-eye/
Ik zit er ook niet in maar als dat zo is... 300K en loopt netaan 6 maanden van de 48 pffff
  dinsdag 16 augustus 2016 @ 15:16:41 #275
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164585833
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 15:00 schreef marathon2000 het volgende:
@Twitter is peterverhaar terug van vakantie en laat ‏van zich horen:

Ik mag u weer een project met betalingsproblemen vertellen: Eaglet Eye van @CollinCrowdfund ; 50% gedekt door borgstelling.

Ik zit hier niet in, anderen die dit kunnen bevestigen?

https://www.collincrowdfund.nl/eaglet-eye/
Ik lees in de pitch toch 100% borgstelling.
150k van een van de vele bv's en 2x 75k persoonlijk of lees ik verkeerd?
Ik lees inderdaad verkeerd.

Ja, geld verbranden duurt langer.
Tot nooit .......
pi_164585888
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 14:30 schreef djh77 het volgende:
Mijn mening is dat GvE beter kan stoppen met de converteerbare leningen. Ze lopen totaal niet en zitten alleen maar andere leningen "in de weg".
Ik zit persoonlijk gewoon niet te wachten op certificaten in een sapbedrijf. Eigenlijk kan ik me niet zo heel veel zaken inbeelden waarvan ik wel op aandelen zit te wachten. Maar tegenover die (voor mij) waardeloze conversie mogelijkheid staan wel minder aantrekkelijke terugbetalingsvoorwaarden, lees een te kleine rente voor een te groot risico. Dus inderdaad, voegt niet veel toe.
pi_164586000
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 15:16 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik lees in de pitch toch 100% borgstelling.
150k van een van de vele bv's en 2x 75k persoonlijk of lees ik verkeerd?
Ik lees inderdaad verkeerd.

Ja, geld verbranden duurt langer.
Onder het kopje risico:

Er wordt een totale borgstelling afgegeven ter hoogte van ¤ 150.000

**excuus zie dat je je bericht in de tussentijd aangepast had**
pi_164586179
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 14:30 schreef djh77 het volgende:
De funding termijn van Sapvers (GvE) is voorbij. Niet gelukt, dan doen we er gewoon nog 60 dagen bij.

Mijn mening is dat GvE beter kan stoppen met de converteerbare leningen. Ze lopen totaal niet en zitten alleen maar andere leningen "in de weg".
In de pitch zelf staat dat het 14 dagen is verlengd ...

quote:
Update 16 augustus 2016:
Wegens de vakantieperiode is besloten dat de publicatietijd met 14 dagen wordt verlengd.
Ik zit er ook niet op te wachten.
pi_164586424
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 15:06 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik zit er ook niet in maar als dat zo is... 300K en loopt netaan 6 maanden van de 48 pffff
Collin gaat grossierder worden in dit soort enorme defaults. We voorspelden dit enige tijd geleden hier al.
pi_164586490
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 13:48 schreef djh77 het volgende:

[..]

Wat is jullie meerwaarde tov Samen in Geld?
Wij plaatsen doelbewust enkel vastgoedprojecten van zakelijke, ofwel professionele partijen en daarnaast beschikken wij over een groot netwerk van ervaren (vastgoed)beleggers. Zoals bij SiG werken wij ook altijd met hypothecaire zekerheden, wat zeker een mooie aanvulling is op de huidige crowdfundingmarkt.
pi_164586999
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 15:36 schreef Freekerttt het volgende:
daarnaast beschikken wij over een groot netwerk van ervaren (vastgoed)beleggers
Eigenlijk dus het zelfde als SiG, alleen jullie hebben ons kleine beleggers/investeerders eigenlijk niet nodig want jullie hebben al ervaren (vastgoed) beleggers. *)
pi_164590071
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 15:48 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Eigenlijk dus het zelfde als SiG, alleen jullie hebben ons kleine beleggers/investeerders eigenlijk niet nodig want jullie hebben al ervaren (vastgoed) beleggers. *)
Gelukkig is er genoeg markt voor beide platforms en meer. Daarnaast verschillen de projecten behoorlijk. ;)
  dinsdag 16 augustus 2016 @ 16:58:28 #284
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_164590679
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 12:14 schreef Freekerttt het volgende:
Wat vinden jullie van dit project?

https://www.crowdestate.nl/projecten/50-zorg-en-welzijn-de-schans

Harde zekerheden!
http://www.bredavandaag.n(...)investering-vastgoed

Doe er je voordeel mee. De oprichters zijn studenten. Over zekerheden gesproken....

Bij jij Freekertttt toevallig Freek Geurtsen de oprichter?
pi_164590725
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 16:58 schreef dubbeltjez het volgende:

[..]

http://www.bredavandaag.n(...)investering-vastgoed

Doe er je voordeel mee. De oprichters zijn studenten. Over zekerheden gesproken....

Bij jij Freekertttt toevallig Freek Geurtsen de oprichter?
geen gebrek aan ambitie :')
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_164590986
Nieuw op GvE:https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15181

De Groot Kaas & Delicatessen | Lunchtotaal
Project:15181 Zakelijk
Leendoel:Herfinanciering
Classificatie:3
G-PD percentage:0,61
Creditsafe score:46
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 110.000
Geinvesteerd:¤ 13.600
Product:Annuïteit
Rente per jaar:7,0%
Looptijd:72 maanden
  dinsdag 16 augustus 2016 @ 17:09:11 #287
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_164591001
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 16:58 schreef dubbeltjez het volgende:

[..]

http://www.bredavandaag.n(...)investering-vastgoed

Doe er je voordeel mee. De oprichters zijn studenten. Over zekerheden gesproken....

Bij jij Freekertttt toevallig Freek Geurtsen de oprichter?
Top stukje onderzoek.
pi_164591109
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 16:58 schreef dubbeltjez het volgende:

[..]

http://www.bredavandaag.n(...)investering-vastgoed

Doe er je voordeel mee. De oprichters zijn studenten. Over zekerheden gesproken....

Bij jij Freekertttt toevallig Freek Geurtsen de oprichter?
Goed gevonden

Dat zie ik ook niet zitten: twee studenten!
pi_164591119
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 17:08 schreef djh77 het volgende:
Nieuw op GvE:https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15181

De Groot Kaas & Delicatessen | Lunchtotaal
Project:15181 Zakelijk
Leendoel:Herfinanciering
Classificatie:3
G-PD percentage:0,61
Creditsafe score:46
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 110.000
Geinvesteerd:¤ 13.600
Product:Annuïteit
Rente per jaar:7,0%
Looptijd:72 maanden
ik vind het risico te groot. het is goed dat de ondernemer zaken sluit omdat ze niet goed lopen. Dat betekend dat hij z'n zaak laat ontwikkelen met de markt en probeert zijn winst te maximaliseren. Maar gezien het feit dat het nodig is, vind ik al een soort van zorgwekkend. Daarbij een redelijk groot bedrag en 6 jaar... ik skip deze.
pi_164591131
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 16:58 schreef dubbeltjez het volgende:

[..]

http://www.bredavandaag.n(...)investering-vastgoed

Doe er je voordeel mee. De oprichters zijn studenten. Over zekerheden gesproken....

Bij jij Freekertttt toevallig Freek Geurtsen de oprichter?
minimaal 500 euro... das voor mij al teveel.
pi_164591183
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 17:15 schreef najra1990 het volgende:

[..]

ik vind het risico te groot. het is goed dat de ondernemer zaken sluit omdat ze niet goed lopen. Dat betekend dat hij z'n zaak laat ontwikkelen met de markt en probeert zijn winst te maximaliseren. Maar gezien het feit dat het nodig is, vind ik al een soort van zorgwekkend. Daarbij een redelijk groot bedrag en 6 jaar... ik skip deze.
7% en 72mnd zorgt er voor dat het maandbedrag wat terug komt per maand voor mij te laag wordt.
pi_164591414
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 15:06 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik zit er ook niet in maar als dat zo is... 300K en loopt netaan 6 maanden van de 48 pffff
Heb de pitch nog eens nagelezen. Ben benieuwd hoe het met de zekerheden zit. Er staat niet bij of de borgstellingen alleen moreel dan wel materieel zijn.
Dit doet het ergste vermoeden.
Maar goed ook ik had hier geen bril nodig om deze te laten lopen.
Wat je zegt 6 maanden! Ben benieuwd of hier net als bij Cowboys belt de bank de boel heeft laten klappen. Zit er hier eigenlijk iemand in dit project?
pi_164591657
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 16:58 schreef dubbeltjez het volgende:

[..]

http://www.bredavandaag.n(...)investering-vastgoed

Doe er je voordeel mee. De oprichters zijn studenten. Over zekerheden gesproken....

Bij jij Freekertttt toevallig Freek Geurtsen de oprichter?
Klopt, dat ben ik. Het is overigens niet zo dat wij als enige de oprichters van het platform zijn en daarnaast zijn wij inmiddels afgestudeerd. Samen met de onafhankelijke Stichting Hypothecaire Zekerheden Crowdestate hebben wij meer dan 100 jaar ervaring in het vastgoed.

Wij zijn tevens door de laatste geschiktheidtoets van de AFM gekomen. Aan mijn redelijk jonge leeftijd kan ik voor de rest weinig doen...
pi_164591662
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 17:14 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Goed gevonden

Dat zie ik ook niet zitten: twee studenten!
En de AFM geeft weer gewoon een ontheffing.
  dinsdag 16 augustus 2016 @ 17:47:13 #295
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164591817
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 14:30 schreef djh77 het volgende:
De funding termijn van Sapvers (GvE) is voorbij. Niet gelukt, dan doen we er gewoon nog 60 dagen bij.

[ afbeelding ]

Mijn mening is dat GvE beter kan stoppen met de converteerbare leningen. Ze lopen totaal niet en zitten alleen maar andere leningen "in de weg".
Volgens mij ligt dat ook deels wel aan het project zelf? De 3 die er nu staan lijken me helemaal niets. Dat ene medische project wel en die liep ook wel vol.

Denk wel dat die soort projecten over een tijd pas interessant worden voor wat meer mensen als ze al een redelijk aantal projecten hebben opgebouwd.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_164591916
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 17:15 schreef najra1990 het volgende:

[..]

ik vind het risico te groot. het is goed dat de ondernemer zaken sluit omdat ze niet goed lopen. Dat betekend dat hij z'n zaak laat ontwikkelen met de markt en probeert zijn winst te maximaliseren. Maar gezien het feit dat het nodig is, vind ik al een soort van zorgwekkend. Daarbij een redelijk groot bedrag en 6 jaar... ik skip deze.
Ik word er ook niet vrolijk van.
Junklening🙁
Pecunia non olet
pi_164591927
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 17:39 schreef Freekerttt het volgende:

[..]

Samen met de onafhankelijke Stichting Hypothecaire Zekerheden Crowdestate hebben wij meer dan 100 jaar ervaring in het vastgoed.

https://www.linkedin.com/(...)k?forceNoSplash=true

Hier staat toch dat de stichting recent is opgericht? Wie heeft die 100 jaar ervaring?
Dat jullie opa's goede zaken hebben gedaan, zegt volgens mij niets over jullie succes.
pi_164591950
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 17:15 schreef najra1990 het volgende:

[..]

ik vind het risico te groot. het is goed dat de ondernemer zaken sluit omdat ze niet goed lopen. Dat betekend dat hij z'n zaak laat ontwikkelen met de markt en probeert zijn winst te maximaliseren. Maar gezien het feit dat het nodig is, vind ik al een soort van zorgwekkend. Daarbij een redelijk groot bedrag en 6 jaar... ik skip deze.
Ik heb ooit in deze willen investeren. Prject 3524. Die was volgelopen maar destijds door de leningnemer of door GVE is de lening niet doorgegaan:

De Groot Kaas & Delicatessen
Project:3524 Zakelijk
Leendoel:Financiering werkkapitaal
Classificatie:3
Graydon-rating: A
Project is niet tot stand gekomen
Kredietbedrag:¤ 150.000
Geinvesteerd:¤ 148.300
Product:Annuïteit
Rente per jaar:8,0%
Looptijd:60 maanden

Was een bedrag van 150.000 euro. Ik zal kijken of ik kan achterhalen wat de reden was. Lees er niks over in de pitch
pi_164591968
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 17:52 schreef didi80 het volgende:

[..]

https://www.linkedin.com/(...)k?forceNoSplash=true

Hier staat toch dat de stichting recent is opgericht? Wie heeft die 100 jaar ervaring?
Dat jullie opa's goede zaken hebben gedaan, zegt volgens mij niets over jullie succes.
Volgens google houden ze kantoor bij een makelaar met 10 medewerkers dus de 100 jaar kan wel kloppen *)
pi_164592013
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 augustus 2016 17:54 schreef flexion het volgende:

[..]

Ik heb ooit in deze willen investeren. Prject 3524. Die was volgelopen maar destijds door de leningnemer of door GVE is de lening niet doorgegaan:

De Groot Kaas & Delicatessen
Project:3524 Zakelijk
Leendoel:Financiering werkkapitaal
Classificatie:3
Graydon-rating: A
Project is niet tot stand gekomen
Kredietbedrag:¤ 150.000
Geinvesteerd:¤ 148.300
Product:Annuïteit
Rente per jaar:8,0%
Looptijd:60 maanden

Was een bedrag van 150.000 euro. Ik zal kijken of ik kan achterhalen wat de reden was. Lees er niks over in de pitch
Heb de brief van meneer de Groot gevonden

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toch zinvol om zulke dingen te bewaren... Ik ga er niet op investeren denk ik
  dinsdag 16 augustus 2016 @ 18:04:47 #301
421881 dubbeltjez
dubbeltje wordt kwartje?
pi_164592164
@Freekerttt bedankt voor je uitleg en net als Komrad waardeer ik jullie ambitie. Ik begrijp ook wat je zegt dat er meer dan 100 jaar ervaring bijzit. Dat zou ik nl ook zeggen als ik jou was en, inderdaad, dat heb je goed geregeld.

Ik weet enigszins wat er bij komt kijken en dan haak ik toch af. Desalniettemin wens ik jullie veel succes en ik hoop oprecht dat ik over een aantal jaren met veel vertrouwen mijn eerste investering bij jullie kan doen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')