abonnement Unibet Coolblue
pi_165041152
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:12 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Ergo: als ik niet puur naar de framemaat moet kijken, waarnaar dan wel?
De geometrietabel.

Je hebt een meting laten doen toch? dan heb je meer gekregen dan alleen een effectieve zadelbuislengte (ofwel 'framemaat')

Nou kun je het zo ingewikkeld maken als je zelf wil; uiteindelijk valt een hoop te schuiven met stuurpennen, spacers etc.. Maar ik wilde alleen even optekenen dat blind staren op 'framemaat' misleidend kan zijn.

Overigens is die cube alles behalve ultegra. Ja de achterderailleur. De rest (shifters, crankset, remmen(?)) is 105.
  vrijdag 2 september 2016 @ 19:18:25 #52
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_165041199
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:15 schreef muzas het volgende:

[..]

De geometrietabel.

Je hebt een meting laten doen toch? dan heb je meer gekregen dan alleen een effectieve zadelbuislengte (ofwel 'framemaat')

Nou kun je het zo ingewikkeld maken als je zelf wil; uiteindelijk valt een hoop te schuiven met stuurpennen, spacers etc.. Maar ik wilde alleen even optekenen dat blind staren op 'framemaat' misleidend kan zijn.

Overigens is die cube alles behalve ultegra. Ja de achterderailleur. De rest (shifters, crankset, remmen(?)) is 105.
Ja, die had ik er net dus voor de Isaac al even naast gehad. Voor de Cube kon ik 'm zo nog niet vinden. Die Cube is verder ook niet zo heel bijzonder toch? :)

Dan lijkt die Isaac mij wat netter qua afmontage en gebruikte onderdelen?
pi_165041230
Ik weet niet hoe goed die eerste serie DA di2 is. De shifters zijn overigens ultegra... Waarom?
  vrijdag 2 september 2016 @ 19:23:27 #54
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_165041286
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:20 schreef muzas het volgende:
Ik weet niet hoe goed die eerste serie DA di2 is. De shifters zijn overigens ultegra... Waarom?
De schakelgroep(en) toch ook? Alleen de crankset is DA. Di2 systeem is Ultegra :)
pi_165041325
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:23 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

De schakelgroep(en) toch ook? Alleen de crankset is DA. Di2 systeem is Ultegra :)
Oh ja ik zie het.

Ik vind het veel geld voor een fiets zonder wielen.
pi_165041335
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:09 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Hoezo? :D
Omdat het een frame is dat een bepaald type liefhebber doet watertanden. Ik vraag mij overigens af of je voor de door jou genoemde prijs een beter frame kunt krijgen dan dat je nu hebt, Columbus EL was destijds een top buizenset en nu ga je voor maximaal middenklasse spul. Je hebt eigenlijk 2 opties met beter resultaat:
-Het geld investeren in je huidige fiets en er helemaal een topfiets van maken met veel karakter
-deze fiets aan een liefhebber verkopen en het geld bij je budget optellen zodat je een betere middenklasser kunt kopen.
  vrijdag 2 september 2016 @ 19:31:00 #57
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_165041434
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:25 schreef muzas het volgende:

[..]

Oh ja ik zie het.

Ik vind het veel geld voor een fiets zonder wielen.
Helder :s) Ik had de indruk dat met de gemonteerde groepen en andere onderdelen, indien in nette staat en met bijv. een ander setje tweedehands wielen voor +/- 100 euro het best een leuke deal zou kunnen zijn. Overigens zou ik wel kijken wat er nog van de prijs af zou kunnen bij deze, natuurlijk.

Alhoewel hij ook een setje Easton EA50 had liggen waar een slag in zat en een spaak uit was voor ¤100 vraagprijs. Als daar nou een deal van te maken is (¤700) zou dat dan nog steeds een hoge prijs zijn?
  vrijdag 2 september 2016 @ 19:33:49 #58
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_165041471
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:25 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Omdat het een frame is dat een bepaald type liefhebber doet watertanden. Ik vraag mij overigens af of je voor de door jou genoemde prijs een beter frame kunt krijgen dan dat je nu hebt, Columbus EL was destijds een top buizenset en nu ga je voor maximaal middenklasse spul. Je hebt eigenlijk 2 opties met beter resultaat:
-Het geld investeren in je huidige fiets en er helemaal een topfiets van maken met veel karakter
-deze fiets aan een liefhebber verkopen en het geld bij je budget optellen zodat je een betere middenklasser kunt kopen.
O. Daar vertel je me iets nieuws :D

Maar zou ik dan niet een volledige overhaul moeten doen? Zitten matige Mavic velgen op, naven krijgen speling, cassette en ketting aan vervanging toe, stuur verkeerde maat etc etc...

Ben je dan niet net zo goed een bak geld kwijt voor dan een erg oud frame? :P Ik heb ieets minder nostalgische binding, zoals je merkt :D
pi_165041735
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 18:08 schreef IrishBastard het volgende:
Na laatst een meting gedaan te hebben nu op zoek naar 56cm frame om mijn 90's Dura Ace (Cascarsi frame, dunwandig staal) fietsje te vervangen. Zie nu twee interessante opties:

http://www.marktplaats.nl(...)enfiets-ultegra.html

http://www.marktplaats.nl(...)ura-ace-maat-56.html

Budget is rond de 850 euro, maar indien nodig kan er iets bij. Heb zelf wel SPD pedalen die ik zo op die Isaac kan monteren, en setje wielen is ook wel te fixen (desnoods later te upgraden). Wat raden jullie aan, en waarom? :s)
Ik vind die Cube persoonlijk driekeer niks maar dat is smaak. Lijkt wel een kinderfiets qua kleuren. In wat voor staat zijn de onderdelen op die Isaac fiets? Als je gelijk aandrijflijn moet vervangen met dura ace spul ben je sloot aan geld kwijt.
https://www.mantel.com/sh(...)cy1yYWNlI3N0YXJ0OQ==
Vast nog wel ergens goedkoper te krijgen maar even als vergelijk.
pi_165041749
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:33 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

O. Daar vertel je me iets nieuws :D

Maar zou ik dan niet een volledige overhaul moeten doen? Zitten matige Mavic velgen op, naven krijgen speling, cassette en ketting aan vervanging toe, stuur verkeerde maat etc etc...

Ben je dan niet net zo goed een bak geld kwijt voor dan een erg oud frame? :P Ik heb ieets minder nostalgische binding, zoals je merkt :D
Als ik de link die je op de vorige pagina postte goed interpreteer heb je een modern stalen frame, eentje met 130mm tussen de achtervork. Als je Dura Ace groep 8 of meer kransjes heeft dan klopt dit. In dat geval passen alle moderne wielen. Met een beetje goed shoppen kun je makkelijk een set mooie wielen voor 300-400 Euro scoren. Er zijn zat specialisten op dit gebied hier.
Cassette en ketting horen tot normaal onderhoud, die moet je bij normaal gebruik toch 1x per jaar vervangen en kun je buiten je aankoop budget houden. Kosten trouwens niet zoveel in 8-speed. het stuur, noem eens even op wat je nodig hebt (breedte hart op hart en diameter net naast de stuurpen), wellicht dat ik nog wat heb liggen.
Dit frame was in zijn tijd een topframe, goed vakmanschap vergaat niet.
  vrijdag 2 september 2016 @ 19:54:52 #61
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_165041951
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:46 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Als ik de link die je op de vorige pagina postte goed interpreteer heb je een modern stalen frame, eentje met 130mm tussen de achtervork. Als je Dura Ace groep 8 of meer kransjes heeft dan klopt dit. In dat geval passen alle moderne wielen. Met een beetje goed shoppen kun je makkelijk een set mooie wielen voor 300-400 Euro scoren. Er zijn zat specialisten op dit gebied hier.
Cassette en ketting horen tot normaal onderhoud, die moet je bij normaal gebruik toch 1x per jaar vervangen en kun je buiten je aankoop budget houden. Kosten trouwens niet zoveel in 8-speed. het stuur, noem eens even op wat je nodig hebt (breedte hart op hart en diameter net naast de stuurpen), wellicht dat ik nog wat heb liggen.
Dit frame was in zijn tijd een topframe, goed vakmanschap vergaat niet.
Is inderdaad 8 kransen. Qua stuur moet ik dan kijken, er zit nu zo'n stuurpen op die over het stuur heen schuift net als een oude stadsfiets. Altijd een rond stuur dus, waar ik afgeplat bovenop wat aangenamer zou vinden. Maar dan zou ik de pen natuurlijk gewoon kunnen vervangen.

Moet hij wel eerst los komen, nu zit hij vastgeroest oid :7 kan hem dus nu ook niet in hoogte verstellen, en volgens de meting zou hij ongeveer 6-7 cm omhoog moeten :') dit om de lijn met de zadelhoogte goed te krijgen. Ben nu dus wat meer onderrug aan het trainen :P

Hoe zit dat dan eigenlijk met die groepen? Ik bedoel, dat het een DA remmenset en voor/achter derrailleur zijn betekent toch niet dat die het eeuwige leven hebben, lijkt me?
  vrijdag 2 september 2016 @ 19:58:23 #62
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_165042022
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:46 schreef poiuytr het volgende:

[..]

Ik vind die Cube persoonlijk driekeer niks maar dat is smaak. Lijkt wel een kinderfiets qua kleuren. In wat voor staat zijn de onderdelen op die Isaac fiets? Als je gelijk aandrijflijn moet vervangen met dura ace spul ben je sloot aan geld kwijt.
https://www.mantel.com/sh(...)cy1yYWNlI3N0YXJ0OQ==
Vast nog wel ergens goedkoper te krijgen maar even als vergelijk.
Logische vraag, maar dat is bij iedere tweedehands fiets toch? Dat zul je altijd op locatie moeten checken lijkt me :)

Ik was meer van mening dat ik in zo'n nieuwere fiets beter zou kunnen investeren qua onderhoud dan mijn oude, maar kennelijk is dat dus nogal relatief :D
pi_165042139
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:54 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Is inderdaad 8 kransen. Qua stuur moet ik dan kijken, er zit nu zo'n stuurpen op die over het stuur heen schuift net als een oude stadsfiets. Altijd een rond stuur dus, waar ik afgeplat bovenop wat aangenamer zou vinden. Maar dan zou ik de pen natuurlijk gewoon kunnen vervangen.

Moet hij wel eerst los komen, nu zit hij vastgeroest oid :7 kan hem dus nu ook niet in hoogte verstellen, en volgens de meting zou hij ongeveer 6-7 cm omhoog moeten :') dit om de lijn met de zadelhoogte goed te krijgen. Ben nu dus wat meer onderrug aan het trainen :P

Hoe zit dat dan eigenlijk met die groepen? Ik bedoel, dat het een DA remmenset en voor/achter derrailleur zijn betekent toch niet dat die het eeuwige leven hebben, lijkt me?
Eeuwig niet, maar het wel degelijk spul. Ik denk dat Ivo nog wel met oudere groepen rijdt.
Ik heb vorig jaar nog een fiets uit '76 verkocht met een 6 speed Campa nuevo record groep, schakelde nog als een zonnetje :)


Als ik uit de 2 links moest kiezen, zou ik voor de Isaacs gaan, maar dat is voornamelijk op smaak ja.
  vrijdag 2 september 2016 @ 20:08:14 #64
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_165042207
Voor mijn beeldvorming trouwens: wat zou zo'n klassieker ongeveer waard zijn dan? Ik hecht er namelijk echt niets aan en vind 'm zelfs lelijk :') Ook dat zou voor mij reden zijn iets nieuwers te zoeken, natuurlijk :7

Let wel: frame is verre van perfect. Er zit een deuk in de bovenste stang (van het stuur dat er eens tegen aan geslagen is waarschijnlijk), er zit roest op de verchroomde achterbrug en wat aan het frame.
  vrijdag 2 september 2016 @ 20:36:34 #65
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_165042883
Is deze combinatie van frame/groepen nou heel goedkoop of ligt dat aan mij? Alle vergelijkbare frames zijn ¤400 duurder, zou deze of beschadigd of gejat zijn ofzo? :')

http://www.marktplaats.nl(...)rd-groep-fuul.html?1
pi_165043109
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 20:36 schreef IrishBastard het volgende:
Is deze combinatie van frame/groepen nou heel goedkoop of ligt dat aan mij? Alle vergelijkbare frames zijn ¤400 duurder, zou deze of beschadigd of gejat zijn ofzo? :')

http://www.marktplaats.nl(...)rd-groep-fuul.html?1
replique
pi_165043136
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 20:44 schreef ratatat het volgende:

[..]

replique
Da's chinees voor nep, IrishBastard.

Ik vertaal het ff voor je. Zo ben ik.
  vrijdag 2 september 2016 @ 20:46:53 #68
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_165043182
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 20:45 schreef muzas het volgende:

[..]

Da's chinees voor nep, IrishBastard.

Ik vertaal het ff voor je. Zo ben ik.
_O-

/noobmode :') :') :')

Mooi dag die Chinezen ook zulk spul fiksen trouwens.
pi_165043343
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:54 schreef IrishBastard het volgende:

[..]

Is inderdaad 8 kransen. Qua stuur moet ik dan kijken, er zit nu zo'n stuurpen op die over het stuur heen schuift net als een oude stadsfiets. Altijd een rond stuur dus, waar ik afgeplat bovenop wat aangenamer zou vinden. Maar dan zou ik de pen natuurlijk gewoon kunnen vervangen.

Moet hij wel eerst los komen, nu zit hij vastgeroest oid :7 kan hem dus nu ook niet in hoogte verstellen, en volgens de meting zou hij ongeveer 6-7 cm omhoog moeten :') dit om de lijn met de zadelhoogte goed te krijgen. Ben nu dus wat meer onderrug aan het trainen :P

Hoe zit dat dan eigenlijk met die groepen? Ik bedoel, dat het een DA remmenset en voor/achter derrailleur zijn betekent toch niet dat die het eeuwige leven hebben, lijkt me?
Pennen zijn inderdaad te vervangen. Je kunt ook met een adapter een moderne ahead stuurpen erop zetten. Persoonlijk vindt ik dat lelijk uitzien. Je kunt een klassieke stuurpen tot een bepaalde hoogte verstellen, er zit een markering op tot hoe ver het mag. 6-7cm omhoog is best veel, dat geeft mij het gevoel dat je frame wel eens wat te klein kan zijn. Een vuistregel voor klassieke frame is dat je zadelpen ongeveer een vuist boven je bovenbuis uitsteekt. Is dat bij jou het geval of steekt je zadelpen verder uit?
De 8-vits Dura Ace groep is een van de meest langlevende groepen die ooit gebouwd is. Eigenlijk een van de beste combinaties van duurzaamheid, modernheid en makkelijke verkrijgbaarheid van onderdelen. Voor een gebruiksklassieker is dit een hele goede keuze. Nadeel is alleen dat de schakeling niet combineerbaar is met andere Shimano groepen. Maar ook daar zijn wat trucjes voor ;).

quote:
1s.gif Op vrijdag 2 september 2016 20:08 schreef IrishBastard het volgende:
Voor mijn beeldvorming trouwens: wat zou zo'n klassieker ongeveer waard zijn dan? Ik hecht er namelijk echt niets aan en vind 'm zelfs lelijk :') Ook dat zou voor mij reden zijn iets nieuwers te zoeken, natuurlijk :7

Let wel: frame is verre van perfect. Er zit een deuk in de bovenste stang (van het stuur dat er eens tegen aan geslagen is waarschijnlijk), er zit roest op de verchroomde achterbrug en wat aan het frame.
De 90-ies zijn tamelijk specifiek qua smaak, zeker bij frames die een Italiaanse sfeer moeten oproepen. Daar moet je van houden. Mijn smaak is het iig niet.
Ik zou zeggen dat een Columbus EL frame in goede staat (geen roest en geen deuken) kaal op iets van 200-400 Euro komt, het prijsverschil zit 'm in de finesse van de lugs en afwerking en in het merk. DA 8-vits groep is minimaal 200. Verkoop je deze fiets via marktplaats dan kom je op hooguit 200 Euro, de prijs in Nederland ligt gewoon erg laag. Bied je 'm in Duitsland aan dan is 500 Euro haalbaar, met een beetje moeite, goede presentatie en wat zorg vooraf (stuurpen loshalen).
  vrijdag 2 september 2016 @ 21:04:09 #70
141665 IrishBastard
Is that right, Rambo?
pi_165043752
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 20:52 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Pennen zijn inderdaad te vervangen. Je kunt ook met een adapter een moderne ahead stuurpen erop zetten. Persoonlijk vindt ik dat lelijk uitzien. Je kunt een klassieke stuurpen tot een bepaalde hoogte verstellen, er zit een markering op tot hoe ver het mag. 6-7cm omhoog is best veel, dat geeft mij het gevoel dat je frame wel eens wat te klein kan zijn. Een vuistregel voor klassieke frame is dat je zadelpen ongeveer een vuist boven je bovenbuis uitsteekt. Is dat bij jou het geval of steekt je zadelpen verder uit?
De 8-vits Dura Ace groep is een van de meest langlevende groepen die ooit gebouwd is. Eigenlijk een van de beste combinaties van duurzaamheid, modernheid en makkelijke verkrijgbaarheid van onderdelen. Voor een gebruiksklassieker is dit een hele goede keuze. Nadeel is alleen dat de schakeling niet combineerbaar is met andere Shimano groepen. Maar ook daar zijn wat trucjes voor ;).

[..]

De 90-ies zijn tamelijk specifiek qua smaak, zeker bij frames die een Italiaanse sfeer moeten oproepen. Daar moet je van houden. Mijn smaak is het iig niet.
Ik zou zeggen dat een Columbus EL frame in goede staat (geen roest en geen deuken) kaal op iets van 200-400 Euro komt, het prijsverschil zit 'm in de finesse van de lugs en afwerking en in het merk. DA 8-vits groep is minimaal 200. Verkoop je deze fiets via marktplaats dan kom je op hooguit 200 Euro, de prijs in Nederland ligt gewoon erg laag. Bied je 'm in Duitsland aan dan is 500 Euro haalbaar, met een beetje moeite, goede presentatie en wat zorg vooraf (stuurpen loshalen).
Zadelpen zit wel ongeveer een volledige handbreedte boven de buis, heb geen hele grote handen, dus dat lijkt te kloppen. Zal eens nameten hoe ik met het stuur zit dan.

En ik kom nog wel eens bijje terug over het hoe en wat van verkopen in Duitsland als ik zelf een andere fiets heb: als ik iemand echt blij kan maken met een frame als dit terwijl ik het zelf niet de moeite waard vindt lijkt me dat leuker :s)

De boel dan eens loshalen en goed schoonmaken/fotograferen is dan ook wel weer leuk :)
pi_165059794
Dit topic is een godengeschenk; ik heb jullie hulp hard nodig.

Om +/- 3 maal in de week naar m'n werk te reizen (25 kilometer verderop) + af en toe rond te touren in het weekend zoek ik een eerste racefiets. Nu heb ik wat gegoogled om te zien waar zo'n fiets aan moet voldoen, maar desondanks heb ik echt nog geen flauw idee waar ik moet beginnen; noch ik, noch iemand in mijn omgeving heeft ook maar enig verstand van racefietsen.

Budget: 500-1500 euro. Uit de OP maak ik op dat iemand zoals ik (een beginner) dan het best een volledig nieuwe fiets koopt in een winkel en 'm daar laat afstellen, waar ik geen probleem mee heb. Ik wil een fiets van degelijke kwaliteit om mee te beginnen.

Ik weet welke framemaat ik heb (58,5cm), maar verder weet ik bar weinig waar ik naar moet kijken: op dit moment weet ik niets eens of ik wel echt een racefiets moet hebben, of toch eerder een hybride model. Laat ik me in dit stadium vooral leiden door merken (welke??) + prijs (hoeveel??) of zijn er toch nog meer zaken waar ik op kan letten? Is dit iets, bijvoorbeeld:

https://www.hansstruijkfietsen.nl/trek-1-2-h2-heren-2016
of
https://www.hansstruijkfietsen.nl/trek-1-1-h2-heren-2016

Elk commentaar/advies of tip is meer dan welkom! ^O^
Indien iemand een goede fietszaak in Eindhoven weet, verneem ik het trouwens graag.
pi_165061743
Je budget is erg breed, er zit nog al een verschil tussen 500 en 1500 euro.
En is dat voor de fiets alleen, of inclusief kleding, helm en pedalen?

Voor 500 euro koop je zeker geen goede nieuwe racefiets, voor 1500 zeker wel.
Welke framemaat je hebt is ook afhankelijk van merk en type.

De fietsen uit je linker hebben de goedkoopste (claris) en op een na goedkoopste groepen die er zijn, zou ik niemand aanraden.

Ik zou voor minimaal Tiagra gaan, bij voorkeur 105.

Ik zou naar een goede speciaalzaak gaan en je daar laten adviseren.
Ik ben niet heel goed bekend in Eindhoven kwa fietsenwinkels, maar ik kom nog wel eens bij Mutsaars in Schijndel,is toch redelijk in de buurt, dat vind ik een hele fijne zaak, deskundig advies en ze proberen je niet per se het duurste te verkopen.


Voorbeeldje: https://www.salden.nl/nl/(...)-tempo-race-105.html

[ Bericht 11% gewijzigd door cafca op 03-09-2016 19:01:37 ]
pi_165064030
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 september 2016 18:56 schreef cafca het volgende:
Je budget is erg breed, er zit nog al een verschil tussen 500 en 1500 euro.
En is dat voor de fiets alleen, of inclusief kleding, helm en pedalen?
Ja, vooral omdat ik niet goed weet hoeveel een degelijke beginnersfiets zou moeten kosten. Uiteindelijk zou ik maximaal 1200-1500 euro willen uitgeven, maar omdat ik toch ook nog een beetje het water moet testen wil ik er ook niet meteen een fortuin aan kwijt zijn.

quote:
Voor 500 euro koop je zeker geen goede nieuwe racefiets, voor 1500 zeker wel.
Welke framemaat je hebt is ook afhankelijk van merk en type.

De fietsen uit je linker hebben de goedkoopste (claris) en op een na goedkoopste groepen die er zijn, zou ik niemand aanraden.
Oké, bedankt voor de heads-up!

quote:
Ik zou voor minimaal Tiagra gaan, bij voorkeur 105.

Ik zou naar een goede speciaalzaak gaan en je daar laten adviseren.
Ik ben niet heel goed bekend in Eindhoven kwa fietsenwinkels, maar ik kom nog wel eens bij Mutsaars in Schijndel,is toch redelijk in de buurt, dat vind ik een hele fijne zaak, deskundig advies en ze proberen je niet per se het duurste te verkopen.

Voorbeeldje: https://www.salden.nl/nl/(...)-tempo-race-105.html
Schijndel is inderdaad niet zo ver van me vandaan, dus ik zal daar eens langsgaan. :) Goed om te lezen dat ze je niet meteen het duurste willen aansmeren. Bedankt voor de tip, ook de fiets!

Eén ontzettende beginnersvraag: waar staat die '105' voor?
pi_165066538
Uit de OP:

quote:
om bij Shimano te blijven, er zijn verschillende afmontagen niveau's.
de laagste Claris het hoogste Dura Ace.

Claris
Sora
Tiagra
105
Ultegra
Dura-Ace

de eerste 2 word gezien als echt budget, de laatste 2 moet je duidelijk extra voor in de buidel tasten.
over het algemeen roepen we altijd als beginner mik bij een tweedehands fiets op 105, maar een leuke tiagra afmontage hoef je ook je neus niet voor op te halen.
en een ouder Ultegra afmontage kan ook binnen je budget passen
105 is dus de middenklasse groep van Shimano, zeg maar.
  FOK!fotograaf zaterdag 3 september 2016 @ 23:52:29 #75
145146 Andyy
pi_165070863
Rij je naar werk met of zonder rugzak? Met is niet heel prettig op een racer vind ik
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')