abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 20 augustus 2016 @ 21:19:09 #176
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_164717895
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 21:17 schreef Adrenaline0182 het volgende:

[..]

Nope, het desbetreffende lampje is uitgeschakeld. De rest werkt gewoon nog ;-). Met de APK heeft men niets door. Overigens is men bezig met een wet die een roetfilter van 2011 verplicht, maar die van mij komt uit eind 2007. Niks aan het handje dus!
gelukkig heb jij er zoveel verstand van. Bij APK is een roetmeting verplicht. Succes
  zaterdag 20 augustus 2016 @ 21:47:06 #177
223838 Adrenaline0182
The best is yet to come!
pi_164718781
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 21:19 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

gelukkig heb jij er zoveel verstand van. Bij APK is een roetmeting verplicht. Succes
Oh sorry, ik wist niet dat je boos werd. Collega heeft vorig jaar hetzelfde laten uitvoeren en kwam gewoon door de APK.
  zondag 21 augustus 2016 @ 03:00:39 #178
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_164725661
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 21:08 schreef Adrenaline0182 het volgende:

[..]

Een ratel inderdaad. Ik hoop zoiets nooit meer mee te maken. Probleempje met roetfilter is inmiddels verholpen. De buitenkant zit er nog, maar het gaas (zo noem ik het even) is weggehaald. Ik heb dus eigenlijk geen roetfilter mee en dit probleem komt dus ook niet meer terug. Auto rijdt een stuk vlotter!
En daar hadden de garages moeite mee om te vinden..
Merkwaardig.. Zou nr 2 of 3 op de lijst zijn waar ik naar zou kijken
pi_164728116
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 21:19 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

gelukkig heb jij er zoveel verstand van. Bij APK is een roetmeting verplicht. Succes
Als je dan iemand probeert in de zeik te zetten en de betweter wil zijn, zorg dan ook dat je het goed doet. Bij auto's vanaf 2006 moet OBD uitgelezen worden. Komt er geen foutmelding uit, hoeft er ook geen roetmeting plaats te vinden.

Overigens zijn er zelfs dan genoeg diesels zonder roetfilter die de metingen gewoon halen.
Ben wel benieuwd, want ze willen het in de APK terug gaan brengen, echt de check of het ding er nog zit op auto's waarbij dat bij de fabrieksspecificatie hoort. Hopelijk duurt dat nog even...
Schip ahoy!
  zondag 21 augustus 2016 @ 12:02:30 #180
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_164729724
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 10:35 schreef Piet__Piraat het volgende:

...
Ben wel benieuwd, want ze willen het in de APK terug gaan brengen, echt de check of het ding er nog zit op auto's waarbij dat bij de fabrieksspecificatie hoort. Hopelijk duurt dat nog even...
Lijkt mij een goede zaak.
Gesubsidieerde stinkhokken. :P

bonus:


[ Bericht 13% gewijzigd door Hyperdude op 21-08-2016 13:08:51 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_164733611
Inmiddels terug van een fantastische road trip met de E34 540i! Foto's volgen wel (heb veel te veel pics gemaakt dus dat is weer veel te veel werk om uit te zoeken en te bewerken ;)).

Maar op de bergpassen was het vrij warm en moest de V8 uiteraard hard werken. Geen probleem, maar vind het nu toch wel storend dat de viscofan in de hogere toeren zo hard gaat meedraaien. Als het wat frisser is en hij hoeft niet zo hard te werken klinkt de V8 echt heerlijk, maar zodra de viscofan flink gaat werken klinkt het meer als een stofzuiger.. Viscokoppeling is ongeveer zo een 15.000km oud.

Dus zijn er hier mensen die ervaring hebben met het vervangen van de visco door een elektrische koelvin? Voor- en nadelen? Overigens moet ik het laten doen, ben niet zo technisch en wil dat het goed gebeurd. Mocht iemand ideeën hebben wat betreft kosten hoor ik dat ook graag.
  zondag 21 augustus 2016 @ 15:42:02 #182
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_164734838
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 14:52 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Inmiddels terug van een fantastische road trip met de E34 540i! Foto's volgen wel (heb veel te veel pics gemaakt dus dat is weer veel te veel werk om uit te zoeken en te bewerken ;)).

Maar op de bergpassen was het vrij warm en moest de V8 uiteraard hard werken. Geen probleem, maar vind het nu toch wel storend dat de viscofan in de hogere toeren zo hard gaat meedraaien. Als het wat frisser is en hij hoeft niet zo hard te werken klinkt de V8 echt heerlijk, maar zodra de viscofan flink gaat werken klinkt het meer als een stofzuiger.. Viscokoppeling is ongeveer zo een 15.000km oud.

Dus zijn er hier mensen die ervaring hebben met het vervangen van de visco door een elektrische koelvin? Voor- en nadelen? Overigens moet ik het laten doen, ben niet zo technisch en wil dat het goed gebeurd. Mocht iemand ideeën hebben wat betreft kosten hoor ik dat ook graag.
Voor dit antwoord wil ik, minstens, 2 foto's. :P
Zeker weten dat huidige Visco goed is? Elektrische fan maakt ook dikke herrie als ie bij dezelfde temperatuur aanslaat als nu de Visco.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_164736079
Mijn E34 had een elektrische fan. Werkte perfect. Werd aangestuurd door een temperatuursensor in de radiateur.
Zat er netjes in weggewerkt en maakt een stuk minder herrie van een gemiddelde visco.
Nee.
pi_164738720
Hoe is het eigenlijk afgelopen met de verkoop van die E34?
quote:
12s.gif Op zondag 21 augustus 2016 12:02 schreef Hyperdude het volgende:
Lijkt mij een goede zaak.
Gesubsidieerde stinkhokken. :P

Ja en nee. Ergens natuurlijk gek dat je straffeloos zoiets kan doen, maar het is ook wel gek dat al die gesubsidieerde hybrides ook zonder aan de stekker te hangen plankgas kunnen rijden. Uitstoot van milieuvernietigende shit is daar ook vele malen hoger. Om nog maar niet te spreken over scheepvaart en luchtvaart.
Schip ahoy!
  FOK!fotograaf zondag 21 augustus 2016 @ 22:15:14 #185
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_164746214
Hele fucking rechter lichtunit is uitgevallen. Wtf. :(
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
pi_164746338
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2016 15:42 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Voor dit antwoord wil ik, minstens, 2 foto's. :P
Zeker weten dat huidige Visco goed is? Elektrische fan maakt ook dikke herrie als ie bij dezelfde temperatuur aanslaat als nu de Visco.
Haha volgende week ga ik er een paar door Lightroom halen.

Nou voor vervanging maakte hij al die herrie en zo een 15.000km terug heb ik in ieder geval betaald voor een nieuwe. Motor wordt verder ook niet heet.

quote:
14s.gif Op zondag 21 augustus 2016 16:30 schreef Dimitri_ het volgende:
Mijn E34 had een elektrische fan. Werkte perfect. Werd aangestuurd door een temperatuursensor in de radiateur.
Zat er netjes in weggewerkt en maakt een stuk minder herrie van een gemiddelde visco.
Ik had je topic gevonden inderdaad. En ik heb er ook 1 geopend en kreeg ook van Easy weer dat je BMW het niet voor niets zo heeft gedaan. Maar dat vind ik een beetje te kortzichtig, aangezien er wel vaker dingen verbeterd kunnen worden. Wat als ander voordeel ten opzichte van de visco wordt genoemd is dat de viscofan het gelijkmatiger koelt en altijd goede toeren draait (je hebt zacht draaien en keihard, maar ook alles er tussenin). Terwijl een elektrische vaak aan of gewoon uit is (eventueel met 1 extra stand). Ik vraag me af of dat gelijkmatiger koelen echt nodig is.

Ik denk dat ik maar even een tuner in de buurt mail, die kunnen daar vast meer over vertellen en eventueel inbouwen.

[ Bericht 8% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 21-08-2016 22:52:02 ]
pi_164758016
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 21:17 schreef Adrenaline0182 het volgende:

[..]

Nope, het desbetreffende lampje is uitgeschakeld. De rest werkt gewoon nog ;-). Met de APK heeft men niets door. Overigens is men bezig met een wet die een roetfilter van 2011 verplicht, maar die van mij komt uit eind 2007. Niks aan het handje dus!
wat bedoel je precies met 'het desbetreffende lampje is uitgeschakeld'.
is er een fout-lampje in je dashboard opzettelijk onklaar gemaakt?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_164785130
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:18 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Haha volgende week ga ik er een paar door Lightroom halen.

Nou voor vervanging maakte hij al die herrie en zo een 15.000km terug heb ik in ieder geval betaald voor een nieuwe. Motor wordt verder ook niet heet.

[..]

Ik had je topic gevonden inderdaad. En ik heb er ook 1 geopend en kreeg ook van Easy weer dat je BMW het niet voor niets zo heeft gedaan. Maar dat vind ik een beetje te kortzichtig, aangezien er wel vaker dingen verbeterd kunnen worden. Wat als ander voordeel ten opzichte van de visco wordt genoemd is dat de viscofan het gelijkmatiger koelt en altijd goede toeren draait (je hebt zacht draaien en keihard, maar ook alles er tussenin). Terwijl een elektrische vaak aan of gewoon uit is (eventueel met 1 extra stand). Ik vraag me af of dat gelijkmatiger koelen echt nodig is.

Ik denk dat ik maar even een tuner in de buurt mail, die kunnen daar vast meer over vertellen en eventueel inbouwen.
Nog even een video gemaakt zodat je de viscofan kunt horen. Moet wel zeggen dat je in de video de V8 roffel wat beter hoort dan in het echt, dan heeft de viscofan toch wat meer de overhand. Maar je hoort de viscofan wel goed, net voor de 3000tpm begint 'ie aardig te gieren.

pi_164787044
Ik heb sinds kort een E90 325i met de N52 motor en wil hem wellicht laten chiptunen.
Allereerst moet een groot olieverbruik worden opgelost middels nieuwe kleppenseals, anders gaat hij terug naar de dealer en krijg ik mijn centen terug, maar als dat allemaal goed gaat dan houd ik hem :)

Wat ik merk is een 'dip' in de acceleratie rond de 3000 toeren. De vanos is al helemaal vervangen, maar dit heeft dat niet opgelost.

Net gebeld met bedrijf 'Proline' wat naar eigen zeggen gespecialiseerd is in het chiptunen van BMW's.
Hij garandeerde mij bij een chiptune van deze auto voor ¤ 275,-:

- Een vermogenswinst van 21 tot 22 PK. Gegarandeerd.
- Dat de acceleratiedip er ook (zo goed als) uit gaat
- Dat de koppelwinst (+25) ook zeker goed te voelen is in lage toeren

Nou heb ik een beetje twijfels bij deze verhalen, maar het klinkt wel verleidelijk. Als hij wat mooier gaat lopen en wellicht zelfs 5-10% sneller optrekt, dan vind ik het deze prijs wel waard.

Iemand ervaring met dit bedrijf? Of met deze auto / motor i.c.m. chiptuning?
  dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:15:03 #190
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_164787185
Uit je eerste opmerking lijkt het alsof je nog garantie hebt. Met chippen ben je die vast kwijt.


En dan nog vind ik het stevige beweringen. Dat blok heeft geen Turbo toch?
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_164787801
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 15:15 schreef Catch22- het volgende:
Uit je eerste opmerking lijkt het alsof je nog garantie hebt. Met chippen ben je die vast kwijt.

En dan nog vind ik het stevige beweringen. Dat blok heeft geen Turbo toch?
Ik heb / had inderdaad een maand garantie. Die is al overschreden, maar de dealer (Pol Occasions) biedt toch aan om het probleem te verhelpen omdat het al vanaf de eerste weken duidelijk werk. Hij verbruikt ongeveer een liter olie per 500 km nu, veel te veel dus. Carterventilatie is al vervangen en nu gaan ze de kleppenseals nog vervangen. Hij zegt 90% kans dat dat het is.

Mocht het nou allemaal niet baten en hij blijft zoveel olie verbruiken, dan neemt hij hem terug.

Goed, ik ben nu hoopvol want op iedereen lees je vrijwel overal dat de kleppenseals vaak verharden en dat dit een gigantisch olieverbruik tot gevolg kan hebben. Vooral in deze motoren (N52).

Dit is inderdaad een blok zonder turbo. Vandaar ook maar 'marginale' winst bij het chippen. Maar toch, 25 Nm en 21 PK erbij zou hem zo'n 10% vlotter moeten maken. Als het echt waar is tenminste.
pi_164788060
Als ze het garanderen: rollenbank test voor en na de chiptuning, dan weet je het zeker. 275 euro vind ik overigens goedkoop.
pi_164799219
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 15:43 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Als ze het garanderen: rollenbank test voor en na de chiptuning, dan weet je het zeker. 275 euro vind ik overigens goedkoop.
Inderdaad, een collega van mij had zijn VW Golf laten chiptunen, die was iets van 1300 euro kwijt.. Was er 50 pk op vooruit gegaan oid...
pi_164799298
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 15:35 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ik heb / had inderdaad een maand garantie. Die is al overschreden, maar de dealer (Pol Occasions) biedt toch aan om het probleem te verhelpen omdat het al vanaf de eerste weken duidelijk werk. Hij verbruikt ongeveer een liter olie per 500 km nu, veel te veel dus. Carterventilatie is al vervangen en nu gaan ze de kleppenseals nog vervangen. Hij zegt 90% kans dat dat het is.

Mocht het nou allemaal niet baten en hij blijft zoveel olie verbruiken, dan neemt hij hem terug.

Goed, ik ben nu hoopvol want op iedereen lees je vrijwel overal dat de kleppenseals vaak verharden en dat dit een gigantisch olieverbruik tot gevolg kan hebben. Vooral in deze motoren (N52).

Dit is inderdaad een blok zonder turbo. Vandaar ook maar 'marginale' winst bij het chippen. Maar toch, 25 Nm en 21 PK erbij zou hem zo'n 10% vlotter moeten maken. Als het echt waar is tenminste.
Is het niet handig om eerst het olieverbruik naar acceptabel te brengen en vervolgens pas te kijken of je hem laat chiptunen? Vraag ook rond bij vertrouwde mensen uit de omgeving/ garages die je vertrouwd wie zijn aanraden. Deze prijs is zo laag dat ik mij afvraag of het geen hele dure gebakken lucht is?

Ben uiteraard geen kenner oid, just my 2 cents!
pi_164805171
Ik zou voordat je gaat chippen echt eerst het olieprobleem oplossen. Doe je dat niet, dan gaat de garage het wijten aan chippen en ben je alles kwijt.

Overigens zou ik chippen bij een non-turbo sowieso niet doen. Ik geloof weinig van die 21pk en 25Nm. Ik zou eerder in de helft denken, en daar ga je in de dagelijkse praktijk niets van merken.
Schip ahoy!
pi_164809055
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 07:59 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik zou voordat je gaat chippen echt eerst het olieprobleem oplossen. Doe je dat niet, dan gaat de garage het wijten aan chippen en ben je alles kwijt.

Overigens zou ik chippen bij een non-turbo sowieso niet doen. Ik geloof weinig van die 21pk en 25Nm. Ik zou eerder in de helft denken, en daar ga je in de dagelijkse praktijk niets van merken.
Ja uiteraard ga ik eerst het olieprobleem oplossen, had ik in een vorige post ook al vermeld.
Sterker nog, als het olieprobleem niet kan worden opgelost, dan gaat deze auto terug naar de dealer en koop ik iets anders.

Dan over het chippen, die vent zegt de PK winst 'te garanderen' omdat hij uit ervaring weet wat bij deze auto's / motoren mogelijk is. Hij zei ook dat als ik het niet merk tijdens het rijden, hij gratis de originele software weer terug zet en ik mijn geld terug krijg.

Verkooppraatjes, ik weet het, maar wel vrij harde beweringen allemaal.

De prijs van 275 is helaas wel zonder rollerbanktest. Dat zou namelijk nog even 175 euro meer zijn. Of 100 euro voor alleen achteraf.

Wat in ieder geval al fijn zou zijn, is als de 'acceleratiedip' bij 3000 toeren zou verdwijnen of minder wordt. Dat is het geld eigenlijk al waard.

Even over nadenken.
  FOK!fotograaf woensdag 24 augustus 2016 @ 11:46:52 #197
145146 Andyy
pi_164809159
Toen ik een weekje een 325i had merkte ik geen dip bij 3000..
pi_164811249
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 11:42 schreef matigeuser het volgende:

[..]

Ja uiteraard ga ik eerst het olieprobleem oplossen, had ik in een vorige post ook al vermeld.
Sterker nog, als het olieprobleem niet kan worden opgelost, dan gaat deze auto terug naar de dealer en koop ik iets anders.

Dan over het chippen, die vent zegt de PK winst 'te garanderen' omdat hij uit ervaring weet wat bij deze auto's / motoren mogelijk is. Hij zei ook dat als ik het niet merk tijdens het rijden, hij gratis de originele software weer terug zet en ik mijn geld terug krijg.

Verkooppraatjes, ik weet het, maar wel vrij harde beweringen allemaal.

De prijs van 275 is helaas wel zonder rollerbanktest. Dat zou namelijk nog even 175 euro meer zijn. Of 100 euro voor alleen achteraf.

Wat in ieder geval al fijn zou zijn, is als de 'acceleratiedip' bij 3000 toeren zou verdwijnen of minder wordt. Dat is het geld eigenlijk al waard.

Even over nadenken.
Chiptuning merken en 21pk extra is wel een verschil. Als het koppel wat lager in de toeren komt (zonder dat het stijgt) merk je het al. Hun site ziet er trouwens uit als een chiptuner die in geen merk is gespecialiseerd. Misschien dat dat filiaal toevallig wel veel BMW's heeft gedaan. Maar ik zou op zoek gaan naar een gerenomeerde tuner die gespecialiseerd is in BMW's.

En een dipje rond de 3000tpm is best vreemd inderdaad. Juist een N/A motor hoort vrij lineair te trekken.
pi_164811622
quote:
0s.gif Op woensdag 24 augustus 2016 11:46 schreef Andyy het volgende:
Toen ik een weekje een 325i had merkte ik geen dip bij 3000..
Ja het voelt ook niet helemaal 'normaal', al heb ik wel meerdere mensen hier over gehoord op fora.
Volgens mij heeft het te maken met de VANOS. Die hebben ze dus een paar weken terug vervangen, maar daarmee is het niet opgelost.

Als je hard optrekt merk je het overigens minder dan bij wat rustiger. Het voelt alsof er even een klep opengaat en er even wat kracht wegvalt wat zich heel snel weer herstelt. Je moet er op letten, maar toch vrij irritant.

Wellicht hebben de lekkende valve seals hier dan nog mee te maken? Anders lijkt het me namelijk iets met de afstelling te maken hebben. Wellicht kan de chiptune hier wat aan doen.

En idd, die 21 pk neem ik met een korreltje zout. Maar als er wat koppel kan worden toegevoegd en dan vooral lager in de toeren, dan lijkt het me toch al erg fijn.
  woensdag 24 augustus 2016 @ 13:34:44 #200
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_164811767
Volgens mij is dat blok gewoon niet helemaal lekker. Als je er nog af kan zou ik dat doen.

Uiteraard kan het zijn dat die kleppen wat lekken, maar dan verwacht ik overall slechter gedrag, niet alleen rond 3k rpm.
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')