gelukkig heb jij er zoveel verstand van. Bij APK is een roetmeting verplicht. Succesquote:Op zaterdag 20 augustus 2016 21:17 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Nope, het desbetreffende lampje is uitgeschakeld. De rest werkt gewoon nog ;-). Met de APK heeft men niets door. Overigens is men bezig met een wet die een roetfilter van 2011 verplicht, maar die van mij komt uit eind 2007. Niks aan het handje dus!
Oh sorry, ik wist niet dat je boos werd. Collega heeft vorig jaar hetzelfde laten uitvoeren en kwam gewoon door de APK.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 21:19 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
gelukkig heb jij er zoveel verstand van. Bij APK is een roetmeting verplicht. Succes
En daar hadden de garages moeite mee om te vinden..quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 21:08 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Een ratel inderdaad. Ik hoop zoiets nooit meer mee te maken. Probleempje met roetfilter is inmiddels verholpen. De buitenkant zit er nog, maar het gaas (zo noem ik het even) is weggehaald. Ik heb dus eigenlijk geen roetfilter mee en dit probleem komt dus ook niet meer terug. Auto rijdt een stuk vlotter!
Als je dan iemand probeert in de zeik te zetten en de betweter wil zijn, zorg dan ook dat je het goed doet. Bij auto's vanaf 2006 moet OBD uitgelezen worden. Komt er geen foutmelding uit, hoeft er ook geen roetmeting plaats te vinden.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 21:19 schreef BeamofLight het volgende:
[..]
gelukkig heb jij er zoveel verstand van. Bij APK is een roetmeting verplicht. Succes
Lijkt mij een goede zaak.quote:Op zondag 21 augustus 2016 10:35 schreef Piet__Piraat het volgende:
...
Ben wel benieuwd, want ze willen het in de APK terug gaan brengen, echt de check of het ding er nog zit op auto's waarbij dat bij de fabrieksspecificatie hoort. Hopelijk duurt dat nog even...
Voor dit antwoord wil ik, minstens, 2 foto's.quote:Op zondag 21 augustus 2016 14:52 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Inmiddels terug van een fantastische road trip met de E34 540i! Foto's volgen wel (heb veel te veel pics gemaakt dus dat is weer veel te veel werk om uit te zoeken en te bewerken ).
Maar op de bergpassen was het vrij warm en moest de V8 uiteraard hard werken. Geen probleem, maar vind het nu toch wel storend dat de viscofan in de hogere toeren zo hard gaat meedraaien. Als het wat frisser is en hij hoeft niet zo hard te werken klinkt de V8 echt heerlijk, maar zodra de viscofan flink gaat werken klinkt het meer als een stofzuiger.. Viscokoppeling is ongeveer zo een 15.000km oud.
Dus zijn er hier mensen die ervaring hebben met het vervangen van de visco door een elektrische koelvin? Voor- en nadelen? Overigens moet ik het laten doen, ben niet zo technisch en wil dat het goed gebeurd. Mocht iemand ideeën hebben wat betreft kosten hoor ik dat ook graag.
Ja en nee. Ergens natuurlijk gek dat je straffeloos zoiets kan doen, maar het is ook wel gek dat al die gesubsidieerde hybrides ook zonder aan de stekker te hangen plankgas kunnen rijden. Uitstoot van milieuvernietigende shit is daar ook vele malen hoger. Om nog maar niet te spreken over scheepvaart en luchtvaart.quote:Op zondag 21 augustus 2016 12:02 schreef Hyperdude het volgende:
Lijkt mij een goede zaak.
Gesubsidieerde stinkhokken.
Haha volgende week ga ik er een paar door Lightroom halen.quote:Op zondag 21 augustus 2016 15:42 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Voor dit antwoord wil ik, minstens, 2 foto's.
Zeker weten dat huidige Visco goed is? Elektrische fan maakt ook dikke herrie als ie bij dezelfde temperatuur aanslaat als nu de Visco.
Ik had je topic gevonden inderdaad. En ik heb er ook 1 geopend en kreeg ook van Easy weer dat je BMW het niet voor niets zo heeft gedaan. Maar dat vind ik een beetje te kortzichtig, aangezien er wel vaker dingen verbeterd kunnen worden. Wat als ander voordeel ten opzichte van de visco wordt genoemd is dat de viscofan het gelijkmatiger koelt en altijd goede toeren draait (je hebt zacht draaien en keihard, maar ook alles er tussenin). Terwijl een elektrische vaak aan of gewoon uit is (eventueel met 1 extra stand). Ik vraag me af of dat gelijkmatiger koelen echt nodig is.quote:Op zondag 21 augustus 2016 16:30 schreef Dimitri_ het volgende:
Mijn E34 had een elektrische fan. Werkte perfect. Werd aangestuurd door een temperatuursensor in de radiateur.
Zat er netjes in weggewerkt en maakt een stuk minder herrie van een gemiddelde visco.
wat bedoel je precies met 'het desbetreffende lampje is uitgeschakeld'.quote:Op zaterdag 20 augustus 2016 21:17 schreef Adrenaline0182 het volgende:
[..]
Nope, het desbetreffende lampje is uitgeschakeld. De rest werkt gewoon nog ;-). Met de APK heeft men niets door. Overigens is men bezig met een wet die een roetfilter van 2011 verplicht, maar die van mij komt uit eind 2007. Niks aan het handje dus!
Nog even een video gemaakt zodat je de viscofan kunt horen. Moet wel zeggen dat je in de video de V8 roffel wat beter hoort dan in het echt, dan heeft de viscofan toch wat meer de overhand. Maar je hoort de viscofan wel goed, net voor de 3000tpm begint 'ie aardig te gieren.quote:Op zondag 21 augustus 2016 22:18 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Haha volgende week ga ik er een paar door Lightroom halen.
Nou voor vervanging maakte hij al die herrie en zo een 15.000km terug heb ik in ieder geval betaald voor een nieuwe. Motor wordt verder ook niet heet.
[..]
Ik had je topic gevonden inderdaad. En ik heb er ook 1 geopend en kreeg ook van Easy weer dat je BMW het niet voor niets zo heeft gedaan. Maar dat vind ik een beetje te kortzichtig, aangezien er wel vaker dingen verbeterd kunnen worden. Wat als ander voordeel ten opzichte van de visco wordt genoemd is dat de viscofan het gelijkmatiger koelt en altijd goede toeren draait (je hebt zacht draaien en keihard, maar ook alles er tussenin). Terwijl een elektrische vaak aan of gewoon uit is (eventueel met 1 extra stand). Ik vraag me af of dat gelijkmatiger koelen echt nodig is.
Ik denk dat ik maar even een tuner in de buurt mail, die kunnen daar vast meer over vertellen en eventueel inbouwen.
Ik heb / had inderdaad een maand garantie. Die is al overschreden, maar de dealer (Pol Occasions) biedt toch aan om het probleem te verhelpen omdat het al vanaf de eerste weken duidelijk werk. Hij verbruikt ongeveer een liter olie per 500 km nu, veel te veel dus. Carterventilatie is al vervangen en nu gaan ze de kleppenseals nog vervangen. Hij zegt 90% kans dat dat het is.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 15:15 schreef Catch22- het volgende:
Uit je eerste opmerking lijkt het alsof je nog garantie hebt. Met chippen ben je die vast kwijt.
En dan nog vind ik het stevige beweringen. Dat blok heeft geen Turbo toch?
Inderdaad, een collega van mij had zijn VW Golf laten chiptunen, die was iets van 1300 euro kwijt.. Was er 50 pk op vooruit gegaan oid...quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 15:43 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Als ze het garanderen: rollenbank test voor en na de chiptuning, dan weet je het zeker. 275 euro vind ik overigens goedkoop.
Is het niet handig om eerst het olieverbruik naar acceptabel te brengen en vervolgens pas te kijken of je hem laat chiptunen? Vraag ook rond bij vertrouwde mensen uit de omgeving/ garages die je vertrouwd wie zijn aanraden. Deze prijs is zo laag dat ik mij afvraag of het geen hele dure gebakken lucht is?quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 15:35 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Ik heb / had inderdaad een maand garantie. Die is al overschreden, maar de dealer (Pol Occasions) biedt toch aan om het probleem te verhelpen omdat het al vanaf de eerste weken duidelijk werk. Hij verbruikt ongeveer een liter olie per 500 km nu, veel te veel dus. Carterventilatie is al vervangen en nu gaan ze de kleppenseals nog vervangen. Hij zegt 90% kans dat dat het is.
Mocht het nou allemaal niet baten en hij blijft zoveel olie verbruiken, dan neemt hij hem terug.
Goed, ik ben nu hoopvol want op iedereen lees je vrijwel overal dat de kleppenseals vaak verharden en dat dit een gigantisch olieverbruik tot gevolg kan hebben. Vooral in deze motoren (N52).
Dit is inderdaad een blok zonder turbo. Vandaar ook maar 'marginale' winst bij het chippen. Maar toch, 25 Nm en 21 PK erbij zou hem zo'n 10% vlotter moeten maken. Als het echt waar is tenminste.
Ja uiteraard ga ik eerst het olieprobleem oplossen, had ik in een vorige post ook al vermeld.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 07:59 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ik zou voordat je gaat chippen echt eerst het olieprobleem oplossen. Doe je dat niet, dan gaat de garage het wijten aan chippen en ben je alles kwijt.
Overigens zou ik chippen bij een non-turbo sowieso niet doen. Ik geloof weinig van die 21pk en 25Nm. Ik zou eerder in de helft denken, en daar ga je in de dagelijkse praktijk niets van merken.
Chiptuning merken en 21pk extra is wel een verschil. Als het koppel wat lager in de toeren komt (zonder dat het stijgt) merk je het al. Hun site ziet er trouwens uit als een chiptuner die in geen merk is gespecialiseerd. Misschien dat dat filiaal toevallig wel veel BMW's heeft gedaan. Maar ik zou op zoek gaan naar een gerenomeerde tuner die gespecialiseerd is in BMW's.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 11:42 schreef matigeuser het volgende:
[..]
Ja uiteraard ga ik eerst het olieprobleem oplossen, had ik in een vorige post ook al vermeld.
Sterker nog, als het olieprobleem niet kan worden opgelost, dan gaat deze auto terug naar de dealer en koop ik iets anders.
Dan over het chippen, die vent zegt de PK winst 'te garanderen' omdat hij uit ervaring weet wat bij deze auto's / motoren mogelijk is. Hij zei ook dat als ik het niet merk tijdens het rijden, hij gratis de originele software weer terug zet en ik mijn geld terug krijg.
Verkooppraatjes, ik weet het, maar wel vrij harde beweringen allemaal.
De prijs van 275 is helaas wel zonder rollerbanktest. Dat zou namelijk nog even 175 euro meer zijn. Of 100 euro voor alleen achteraf.
Wat in ieder geval al fijn zou zijn, is als de 'acceleratiedip' bij 3000 toeren zou verdwijnen of minder wordt. Dat is het geld eigenlijk al waard.
Even over nadenken.
Ja het voelt ook niet helemaal 'normaal', al heb ik wel meerdere mensen hier over gehoord op fora.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 11:46 schreef Andyy het volgende:
Toen ik een weekje een 325i had merkte ik geen dip bij 3000..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |