abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_164340476
quote:
Zoals de titel al luidt, snap ik niet hoe mensen zo enorm gemakkelijk doen over donor worden.
'' Ja je redt er toch levens mee''
''Je bent toch al dood dus wat maakt het nog uit wat er met je gebeurd''

Persoonlijk, als ik aan het beeld denk dat iemand in mij loopt te wroeten wanneer ik dood ben, dan krijg ik daar absoluut geen fijn gevoel van. Alsof ik dan niks om mezelf geef en mezelf tekort doe ofzo... heel vreemd, ik kan het niet zo goed uitleggen.

Ik heb dat eigenlijk ook met je laten cremeren.
Ik hoor wel eens mensen zeggen, '' anders loop je ook maar weg te rotten onder de grond''
Ik krijg bij dit precies het zelfde gevoel. Ik bedoel, je laat jezelf toch niet zomaar weg branden alsof je nooit bestaan hebt? Wat is dat nou voor onzin.

Ik ben daar eens dieper over gaan nadenken, en ik vraag me dan af; hebben de mensen die totaal geen problemen hebben om donor te worden of zichzelf te laten cremeren dan geen eigenwaarde?
Of vinden mensen het gewoon stoer om te zeggen dat ze zichzelf laten cremeren?

Ik heb het ook een beetje in mijn omgeving gevraagd, en wat ik opvallend vond was dat de mensen die ''succesvol''' zijn in het leven veel moeilijker antwoord gaven op de vraag of ze donor of gecremeerd willen worden. En meestal als ik het antwoord had, was het het geval dat ze niet gecremeerd willen worden, en negatief deden over donor worden.

De mensen die wat minder ''succesvol'' zijn deden er juist veel gemakkelijker over, ''ajoh je bent toch al dood, dan kun je net zo goed je organen weggeven''
En ik geef die mensen absoluut geen ongelijk, daar niet van.
Maar het komt dan echt op me over alsof die mensen niks om zichzelf geven, alsof ze gewoon geen eigenwaarde hebben.

Of zou het toch misschien komen omdat de ''succesvollere'' personen een beetje egoistisch zijn? Hier geloof ik zelf niet helemaal in maargoed... het kan wel natuurlijk.

Hoe denken jullie hierover?
Aldus de topicstarter van deel 1
pi_164340494
Hela.
Ik had duidelijk Deel 2 toegevoegd aan de TT :(
pi_164340568
Laatste post van Deel 1.

quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:12 schreef LPFAN het volgende:

[..]

Ik vind dat juist best respectloos naar degene toe die is overleden.
Waar ik het overigens geheel mee eens ben.
pi_164340717
Ook best belangrijk:

quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:12 schreef madam-april het volgende:

[..]

Precies..

Volgens mij kan het tegenwoordig ook niet meer:
Kan ik als nabestaande orgaandonatie tegenhouden
pi_164340949
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 19:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Oneens. Er is altijd nog een afweging tegen de wensen van de nabestaanden.
Als ik in mijn testament zet dat ik wil dat er op mijn begrafenis Black metal wordt gedraaid en dat al mijn bezit naar een of andere stichting gaat dan hebben mijn nabestaanden zich daar aan te houden of ze het er nou mee eens zijn of niet.
  maandag 8 augustus 2016 @ 20:35:37 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164341348
quote:
17s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:15 schreef Juup© het volgende:
Laatste post van Deel 1.

[..]

Waar ik het overigens geheel mee eens ben.
quote:
Uitzondering na oordeel arts
In deze 2 situaties kunnen nabestaanden afwijken van de wensen van de overledene:

Bij zwaarwegende redenen

Een nabestaande kan bijvoorbeeld in zware psychische nood raken als de donatie zou doorgaan. De betrokken arts beoordeelt of dit zo is.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 8 augustus 2016 @ 20:36:43 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164341381
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:24 schreef madam-april het volgende:

[..]

Als ik in mijn testament zet dat ik wil dat er op mijn begrafenis Black metal wordt gedraaid en dat al mijn bezit naar een of andere stichting gaat dan hebben mijn nabestaanden zich daar aan te houden of ze het er nou mee eens zijn of niet.
Ja, een testament regelt dat wettelijk.
The love you take is equal to the love you make.
pi_164341491
Ik theorie is het mogenlijk dat

je een auto ongeluk krijgt en je komt te overlijden, dan gaat je lever opeens naar een serie verkrachter die net op dat moment op de lijst stond voor een nieuwe lever, dan is hij genezen en hij loopt naar buiten, en komt per toeval savonds in het park je 16 jarige dochter tegen , en verkracht haar op brute wijze!

Je dochter overlijd hierbij en heeft ook donor codicil ingevuld en haar nier gaat naar een pedofiel en haar hart gaat naar een VVD-er terwijl ze zelf van de SP was!

De pedofiel stopt opeens met roken ( door de werking van de nier van een gezond mens en door het stoppen met roken wordt hij opeens een stuk potenter ) en de VVD-er heeft opeens een hart en gaat voor de SP werken!
pi_164341632
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, een testament regelt dat wettelijk.
Een donorcodicil ook..
pi_164341642
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:40 schreef possetje het volgende:
Ik theorie is het mogenlijk dat

je een auto ongeluk krijgt en je komt te overlijden, dan gaat je lever opeens naar een serie verkrachter die net op dat moment op de lijst stond voor een nieuwe lever, dan is hij genezen en hij loopt naar buiten, en komt per toeval savonds in het park je 16 jarige dochter tegen , en verkracht haar op brute wijze!

Je dochter overlijd hierbij en heeft ook donor codicil ingevuld en haar nier gaat naar een pedofiel en haar hart gaat naar een VVD-er terwijl ze zelf van de SP was!

De pedofiel stopt opeens met roken ( door de werking van de nier van een gezond mens en door het stoppen met roken wordt hij opeens een stuk potenter ) en de VVD-er heeft opeens een hart en gaat voor de SP werken!
Kssssst, ga jij even naar ONZ.
  maandag 8 augustus 2016 @ 20:45:07 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164341646
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:44 schreef madam-april het volgende:

[..]

Een donorcodicil ook..
Zie boven.
The love you take is equal to the love you make.
pi_164341654
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:44 schreef madam-april het volgende:

[..]

Een donorcodicil ook..
Juist, op die 2 uitzonderingen na.
  maandag 8 augustus 2016 @ 20:50:42 #13
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_164341853
Goed, blijkbaar is er behoefte aan een deel twee. Dat is prima, maar houd het ontopic, geen geklier naar elkaar en reageer netjes :).

Kan dat niet, dan is t enkeltje prullenbak.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_164341858
Ts stelt de vraag :

"Of zou het toch misschien komen omdat de ''succesvollere'' personen een beetje egoistisch zijn? Hier geloof ik zelf niet helemaal in maargoed... het kan wel natuurlijk.

Ik denk dat rijke mensen over het algemeen iets filosofischer zijn ingesteld ook, en over het algemeen meer nadenken over wat er in hun lichaam wel of niet prive is,,,
pi_164342020
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:50 schreef Samzz het volgende:
Goed, blijkbaar is er behoefte aan een deel twee. Dat is prima, maar houd het ontopic, geen geklier naar elkaar en reageer netjes :).

Kan dat niet, dan is t enkeltje prullenbak.
Leef jezelf uit indien jij dat nodig vindt ;)
pi_164342120
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:45 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zie boven.
'In zware psychische nood raken als de donatie zou doorgaan'. Dus niet als ze in zware psychische nood zijn door het overlijden.
  maandag 8 augustus 2016 @ 21:00:15 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_164342220
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:57 schreef madam-april het volgende:

[..]

'In zware psychische nood raken als de donatie zou doorgaan'. Dus niet als ze in zware psychische nood zijn door het overlijden.
Zucht.
The love you take is equal to the love you make.
pi_164342234
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:57 schreef madam-april het volgende:

[..]

'In zware psychische nood raken als de donatie zou doorgaan'. Dus niet als ze in zware psychische nood zijn door het overlijden.
Ik kan uit ervaring vertellen dat drammerig gedrag een donatie tegen kan houden.

Of het standaard is weet ik niet, maar het gebeurt vaker dan je denkt
Hell To The Liars
  maandag 8 augustus 2016 @ 21:01:31 #19
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_164342267
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 20:35 schreef Lienekien het volgende:

[..]


[..]

Ik vraag me wel af in welke zware psychische nood iemand kan raken om het doneren van organen. Komt dat serieus voor?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_164342387
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:01 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ik vraag me wel af in welke zware psychische nood iemand kan raken om het doneren van organen. Komt dat serieus voor?
Mijn moeder heeft het bij mijn oma tegengehouden en heeft 'gedreigd' om dit bij mij ook te doen.

Nou zal ik haar wel overleven, maar vond het een hele egoistische gedachte.
Hell To The Liars
  maandag 8 augustus 2016 @ 21:07:05 #21
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_164342504
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:04 schreef Droopie het volgende:

[..]

Mijn moeder heeft het bij mijn oma tegengehouden en heeft 'gedreigd' om dit bij mij ook te doen.

Nou zal ik haar wel overleven, maar vond het een hele egoistische gedachte.
Maar hoe heeft ze dat voor elkaar gekregen dan?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_164342691
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:07 schreef Samzz het volgende:

[..]

Maar hoe heeft ze dat voor elkaar gekregen dan?
Ik was nog jong, maar wat ik begreep hoop drama en dan zegt zo dokter ook laat maar.
Was eind jaren 80, exact weet ik ook niet hoe het nu zou gaan.

Maar kan me voorstellen dat een intensive care om de rust te bewaren ook denkt het is goed zo.

Bij mijn maatje zijn moeder moest er ondanks een donorcodicil nog bergen papierwerk getekend worden, als je dat niet tekent lopen ze in het ziekenhuis ook al tegen problemen op lijkt mij
Hell To The Liars
pi_164342778
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:00 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ik kan uit ervaring vertellen dat drammerig gedrag een donatie tegen kan houden.

Of het standaard is weet ik niet, maar het gebeurt vaker dan je denkt
Volgens mij kan het tegenwoordig niet meer zo makkelijk..
pi_164342926
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:12 schreef madam-april het volgende:

[..]

Volgens mij kan het tegenwoordig niet meer zo makkelijk..
Maar vergis je niet in de formaliteiten en tijdsdruk.
Hell To The Liars
  maandag 8 augustus 2016 @ 21:23:29 #25
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_164343301
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:11 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ik was nog jong, maar wat ik begreep hoop drama en dan zegt zo dokter ook laat maar.
Was eind jaren 80, exact weet ik ook niet hoe het nu zou gaan.

Maar kan me voorstellen dat een intensive care om de rust te bewaren ook denkt het is goed zo.

Bij mijn maatje zijn moeder moest er ondanks een donorcodicil nog bergen papierwerk getekend worden, als je dat niet tekent lopen ze in het ziekenhuis ook al tegen problemen op lijkt mij
Mja, als de wil van de nabestaande zwaarder weegt dan de wens van de overledene, dan heeft zo'n codicil ook geen zin.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_164343486
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:23 schreef Samzz het volgende:

[..]

Mja, als de wil van de nabestaande zwaarder weegt dan de wens van de overledene, dan heeft zo'n codicil ook geen zin.
In de praktijk zal het erop aan komen dat de anderen mensen haar erop zullen wijzen dat ik een codicil heb, en mijn vader zei wel eens voor de grap tegen haar, ik ga zonder je moeder naar het ziekenhuis en als ze klaar zijn haal ik er wel op 😅.

Ze vind het gewoon niet fijn dat er in haar kind gesneden wordt, en ik vind het belangerijker dat ik nog iemand kan helpen..

Mijn lichaam, mijn keuze.
Hell To The Liars
pi_164343529
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:00 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zucht.
Waarom 'zucht'?

'In zware psychische nood raken als de donatie zou doorgaan'

Dat staat er toch letterlijk?
  maandag 8 augustus 2016 @ 21:29:39 #28
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_164343574
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:27 schreef Droopie het volgende:

[..]

In de praktijk zal het erop aan komen dat de anderen mensen haar erop zullen wijzen dat ik een codicil heb, en mijn vader zei wel eens voor de grap tegen haar, ik ga zonder je moeder naar het ziekenhuis en als ze klaar zijn haal ik er wel op 😅.

Ze vind het gewoon niet fijn dat er in haar kind gesneden wordt, en ik vind het belangerijker dat ik nog iemand kan helpen..

Mijn lichaam, mijn keuze.
Maar, ze gaan sowieso in je snijden als je dood bent, donor of niet :P.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_164343631
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:29 schreef Samzz het volgende:

[..]

Maar, ze gaan sowieso in je snijden als je dood bent, donor of niet :P.
Hoezo??
Tenzij ik vermoord wordt zie ik geen reden toch??

Toch 😐
Hell To The Liars
pi_164343640
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:16 schreef Droopie het volgende:

[..]

Maar vergis je niet in de formaliteiten en tijdsdruk.
Volgens mij is dat tegenwoordig wel anders.. Het donorcodicil is tegenwoordig volgens mij gewoon bindend..
pi_164343796
Ik zou het wel snappen als mn moeder niet wil dat er in haar kind wordt gesneden. Ik ben dan wel donor maar als het erop aankomt en mn nabestaanden hebben er moeite mee dan vind ik het ook prima.
Ik ben er dan toch niet meer, maar zij zitten met het verdriet en als het voor hen makkelijker is om te verwerken als ik nog intact ben dan is dat maar zo.

Dat is ook 1 van de redenen waarom ik niet wil dat mn begrafenis een feestje wordt. Een begrafenis is een ritueel voor de nabestaanden om je leven te herinneren en om je dood te verwerken. Ik vind het dan niet realistisch dat je er dan per se een feestje van wil maken.
  maandag 8 augustus 2016 @ 21:38:05 #32
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_164344001
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:30 schreef Droopie het volgende:

[..]

Hoezo??
Tenzij ik vermoord wordt zie ik geen reden toch??

Toch 😐
Bij onbekende doodsoorzaak wordt er altijd autopsie gepleegd, dus wordt er sowieso in je gesneden, heel uitvoerig.

Is er geen reden aan te nemen dat je geen natuurlijke dood bent gestorven, is thanatopraxie normaal om het lichaam te conserveren voor het opbaren en wordt er ook (minimaal) in je gesneden.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_164344149
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:33 schreef Elvi het volgende:
Ik zou het wel snappen als mn moeder niet wil dat er in haar kind wordt gesneden. Ik ben dan wel donor maar als het erop aankomt en mn nabestaanden hebben er moeite mee dan vind ik het ook prima.
Ik ben er dan toch niet meer, maar zij zitten met het verdriet en als het voor hen makkelijker is om te verwerken als ik nog intact ben dan is dat maar zo.

Dat is ook 1 van de redenen waarom ik niet wil dat mn begrafenis een feestje wordt. Een begrafenis is een ritueel voor de nabestaanden om je leven te herinneren en om je dood te verwerken. Ik vind het dan niet realistisch dat je er dan per se een feestje van wil maken.
Dat is ook een keuze, maar mijn keuze is dat ik hoop dat ik echt een persoon zijn leven kan verlengen met iets van mij.

Principe van ja maar ik vind het niet fijn, terwijl ik 3 dagen later met een gezonde lever of nier wordt verbrand vind ik dubbel.

Offtopic: sinds november weet ik hoe mijn uitvaart gaat worden, koffie tafel, opbaring met muziek erbij en gewoon uurtje in en uitloop en normaal doen.
die uitvaart was zo eyeopener en ik merkt dat die ceremonie zo ontspannen was, heel erg fijn.
Hell To The Liars
pi_164344611
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:29 schreef Samzz het volgende:

[..]

Maar, ze gaan sowieso in je snijden als je dood bent, donor of niet :P.
Dat is niet waar, toen mijn man overleed, vroegen ze of ze autopsie mochten doen, dit weigerde ik omdat we allemaal wisten dat hij longkanker had, in medisch dossier stond ook dat het volledig was uitgezaaid en we wisten allemaal dat het eind nabij was, daar was geen autopsie meer voor nodig. Dus mijn man kreeg lekker zijn eigen kleding aan en netjes in de kist gelegd.
  maandag 8 augustus 2016 @ 21:50:44 #35
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_164344677
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:49 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Dat is niet waar, toen mijn man overleed, vroegen ze of ze autopsie mochten doen, dit weigerde ik omdat we allemaal wisten dat hij longkanker had, in medisch dossier stond ook dat het volledig was uitgezaaid en we wisten allemaal dat het eind nabij was, daar was geen autopsie meer voor nodig. Dus mijn man kreeg lekker zijn eigen kleding aan en netjes in de kist gelegd.
Als jouw man voor de opbaring geconserveerd moest worden, dan is er wel in hem gesneden.

Maar goed, dat gaat wellicht te veel offtopic :).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_164344755
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:33 schreef Elvi het volgende:
Ik zou het wel snappen als mn moeder niet wil dat er in haar kind wordt gesneden. Ik ben dan wel donor maar als het erop aankomt en mn nabestaanden hebben er moeite mee dan vind ik het ook prima.
Ik ben er dan toch niet meer, maar zij zitten met het verdriet en als het voor hen makkelijker is om te verwerken als ik nog intact ben dan is dat maar zo.

Dat is ook 1 van de redenen waarom ik niet wil dat mn begrafenis een feestje wordt. Een begrafenis is een ritueel voor de nabestaanden om je leven te herinneren en om je dood te verwerken. Ik vind het dan niet realistisch dat je er dan per se een feestje van wil maken.
Ik kan daar met mijn hoofd dus niet bij, juist op dat moment weet je hoe verschrikkelijk het is om een dierbare te verliezen, dat gun je niemand en door jouw donatie zou anderen dat leed bespaard kunnen blijven..
pi_164344897
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:52 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ik kan daar met mijn hoofd dus niet bij, juist op dat moment weet je hoe verschrikkelijk het is om een dierbare te verliezen, dat gun je niemand en door jouw donatie zou anderen dat leed bespaard kunnen blijven..
een moeder/ vader kan op dat moment toch helemaal niet meer relativeren als het plotsklaps zou gebeuren.

Zie je het aankomen is het misschien anders
Hell To The Liars
pi_164344932
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:50 schreef Samzz het volgende:

[..]

Als jouw man voor de opbaring geconserveerd moest worden, dan is er wel in hem gesneden.

Maar goed, dat gaat wellicht te veel offtopic :).
Nee hoor, er is niet in hem gesneden, sterker nog als zijn lippen niet zo bleek waren geweest zou je zweren dat hij lag te slapen want hij had gewoon blosjes op zijn wangen, heb nog gevraagd of ze make up hadden gebruikt, maar was allemaal niet nodig dit was zijn natuurlijke kleur, de ondernemer vroeg wel waar hij aan overleden was omdat mijn man er zo uitzonderlijk goed uitzag. Hij kon amper geloven dat mijn man 9 maand diagnose kanker had want hij woog nog 97 kilo en zijn uiterlijk erbij dat had hij niet verwacht.

Dus is niet altijd zo, maar denk ook dat het ervan afhangt wat je voorgeschiedenis is, medicatie en dergelijke.
  maandag 8 augustus 2016 @ 21:57:08 #39
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_164344996
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:55 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Nee hoor, er is niet in hem gesneden, sterker nog als zijn lippen niet zo bleek waren geweest zou je zweren dat hij lag te slapen want hij had gewoon blosjes op zijn wangen, heb nog gevraagd of ze make up hadden gebruikt, maar was allemaal niet nodig dit was zijn natuurlijke kleur, de ondernemer vroeg wel waar hij aan overleden was omdat mijn man er zo uitzonderlijk goed uitzag. Hij kon amper geloven dat mijn man 9 maand diagnose kanker had want hij woog nog 97 kilo en zijn uiterlijk erbij dat had hij niet verwacht.

Dus is niet altijd zo, maar denk ook dat het ervan afhangt wat je voorgeschiedenis is, medicatie en dergelijke.
Daarom zeg ik ALS. Maar goed, dan is hij de uitzondering geweest. Snijden gebeurt namelijk op zeer regelmatige basis.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_164345091
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:57 schreef Samzz het volgende:

[..]

Daarom zeg ik ALS. Maar goed, dan is hij de uitzondering geweest. Snijden gebeurt namelijk op zeer regelmatige basis.
Dat weet ik niet, dit was de tweede overlijden die ik van dichtbij heb meegemaakt, in mijn oma is ook niet gesneden daar hebben ze alleen de kaken van vastgezet omdat het anders leek of ze lag te schreeuwen.
pi_164345100
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:52 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ik kan daar met mijn hoofd dus niet bij, juist op dat moment weet je hoe verschrikkelijk het is om een dierbare te verliezen, dat gun je niemand en door jouw donatie zou anderen dat leed bespaard kunnen blijven..
Ik denk dat je op dat moment niet denkt aan anderen omdat het verdriet om de overleden persoon dan te groot is.
pi_164346128
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:59 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ik denk dat je op dat moment niet denkt aan anderen omdat het verdriet om de overleden persoon dan te groot is.
Dit. :) Er is een tijd om rationeel over zaken na te denken, maar meestal is dat niet de periode tussen overlijden en de uitvaart.
pi_164346356
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:18 schreef Operc het volgende:

[..]

Dit. :) Er is een tijd om rationeel over zaken na te denken, maar meestal is dat niet de periode tussen overlijden en de uitvaart.
Daarom is codicil zo belangerijk, zodat er een laatste wens is en mensen zich er aan kunnen houden.
Sowieso de boel netjes regelen, voor het weet draaien ze Andre Hazes op je uitvaart, onder het motto van ja we wisten het niet ;)
Hell To The Liars
pi_164347272
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:33 schreef Elvi het volgende:
Ik zou het wel snappen als mn moeder niet wil dat er in haar kind wordt gesneden. Ik ben dan wel donor maar als het erop aankomt en mn nabestaanden hebben er moeite mee dan vind ik het ook prima.
Ik ben er dan toch niet meer, maar zij zitten met het verdriet en als het voor hen makkelijker is om te verwerken als ik nog intact ben dan is dat maar zo.

Dat is ook 1 van de redenen waarom ik niet wil dat mn begrafenis een feestje wordt. Een begrafenis is een ritueel voor de nabestaanden om je leven te herinneren en om je dood te verwerken. Ik vind het dan niet realistisch dat je er dan per se een feestje van wil maken.
Dit. Mijn nabestaanden gaan boven alles. De enige echte eis die ik heb is dat ik wel per se gecremeerd wil worden i.p.v. begraven. Voor de rest mag/moet alles omtrent mijn dood in dienst staan van de zo goed mogelijke verwerking van mijn dood door nabestaanden.

Qua doneren vind ik dus ook dat mijn nabestaanden uiteindelijk het laatste woord mogen hebben, maar dat is alleen omdat ik daar ZELF dus zo over denk. Ik vind, in zijn algemeenheid, dat het toch echt aan de overledene is wat er met zijn/haar lichaam gebeurt en dat de nabestaanden daarvan niet zouden mogen afwijken indien dat tegen de wil van de overledene zou gaan. Alleen misschien in zéér uitzonderlijke gevallen.

Ik zou wel graag de mogelijkheid hebben om specifiek aan te kunnen geven dat ik heel graag donor wil zijn, maar dat je je nabestaanden uiteindelijk wel het laatste woord wil geven en dat dat ook alleen mogelijk is wanneer je dat expliciet vermeld. Dat wanneer je dat niet doet, dat dan alleen nog die hele zeldzame uitzonderingen gelden.

Mijn éigen voorkeur zou gaan naar een feest ter ere van mijn bestaan i.p.v. een begrafenis in het teken van mijn dood. Meneer Forbry gaf echter aan dat hij daar bij mijn overlijden echt niet toe in staat zou zijn en dat ik dat zodoende ook niet van hem moest vragen. Soit, dan komt dat feest er wat mij betreft toch maar niet. Het is mij, op het cremeren na, uiteindelijk echt om het even.
Tails tell tales
pi_164347327
quote:
Wat ik vind kunnen, is een heel particuliere mening. Ik vind dwang i.i.g. uit den boze.
Mja, de overledene kan er niks meer van zeggen... Je zou als dierbare de wens van een overledene moeten respecteren. Kun je dat niet, kun je er hulp voor zoeken, maar niet jouw mening doordrukken omdat je ergens niet tegen kan.
pi_164347441
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:00 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zucht.
Wat? Ze maakt juist een scherpe opmerking. ;)
pi_164350751
Ik vind crematie en donorschap (is dat een woord?) Niet echt op elkaar lijken ofzo
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_164350825
quote:
1s.gif Op maandag 8 augustus 2016 21:59 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ik denk dat je op dat moment niet denkt aan anderen omdat het verdriet om de overleden persoon dan te groot is.
Bij mij was dat niet zo, maar misschien ben ik op dat gebied wel een uitzondering..
pi_164351100
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2016 22:18 schreef Operc het volgende:

[..]

Dit. :) Er is een tijd om rationeel over zaken na te denken, maar meestal is dat niet de periode tussen overlijden en de uitvaart.
Vanuit het diepste van je hart wens je niemand diezelfde pijn toe en zou je dat iedereen willen besparen als je kon. Dat is niet iets 'rationeels' maar juist iets gevoelsmatig..
pi_164351278
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2016 00:38 schreef madam-april het volgende:

[..]

Vanuit het diepste van je hart wens je niemand diezelfde pijn toe en zou je dat iedereen willen besparen als je kon. Dat is niet iets 'rationeels' maar juist iets gevoelsmatig..
Verdriet en rationeel denken is verdomd lastig voor de meeste mensen
Hell To The Liars
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')