abonnement Unibet Coolblue
pi_165522132
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 20:07 schreef Rianne84 het volgende:
Lief van die arts!

En ontzettend slordig dat ze de verkeerde dosis geven...

Slapen in een ziekenhuis is ruk. Lig je alleen of op zaal? De vorige keer lag ik op zaal met snurkende bejaarden, geen oog dicht gedaan. Als ik ooit weer word opgenomen vraag ik om een slaappil.
Ik lig alleen maar ik heb een kamer naast de persooneelsingang dus 24 uur per dag mensen die langslopen en hun pasje scannen. Heel onrustig dus. Hopelijk lukt het vannacht wel om te slapen maar dat is de vraag natuurlijk na zo'n megadosis prednison .

Heb gisteren temazepam gekregen maar dat hielp niet. Ben dus benieuwd of het vandaag wel gaat. Ik hoop het.
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_165522371
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 20:22 schreef 010P het volgende:

[..]

Wat een prutswerk met die verkeerde dosis..

Leuke actie van die arts, dat soort dingetjes vind ik dan wel weer een positieve kant als je regelmatig in een ziekenhuis te vinden bent.
Jazeker; ik voel me wel geliefd zo :)

Zit nu dus nog tenminste twee maanden aan de prednison; dat is dan weer minder zeker omdat ik tioguanine niet mag stoppen tot de humira werkt.
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_165526388
Zijn er mensen die (volledig) zijn genezen van Colitis Ulcerosa? Zo ja, wat zijn de adviezen? Bepaalde voeding niet eten? Of... minder stress of... meer sporten? Ik ben hier enorm benieuwd naar. Ik heb zelf de ziekte van Colitis Ulcerosa en ik maak mij toch behoorlijk zorgen over het feit dat het kan verergeren, uitbreiden of kan doorgroeien naar darmkanker of darmtumor. Ik heb hier een hele grote angst over.

Ik slik zelf Pentasa (mesalazine) en Puri Nethol (6-mp). Ik heb recent tijdelijk medicatie gekregen van een dermataloog ivm een huidaandoening (puisten) en helaas (kan toeval zijn) prikkelen mijn darmen aan zowel de linker als rechterzijde. Ongeveer aan de uiteinden ervan... ongeveer rechts van mijn navel en links van mijn navel. Dus ben weer zorgen aan het maken..

Hoop dat alles goed komt. Ben voornamelijk angstig over darmkanker/darmtumor en dat soort enge dingen die mogelijk zijn.

Mij is door mijn behandelende arts Infliximab/Humira aangeraden, maar die heb ik afgewezen. De arts heeft mij proberen te overtuigen (een aantal maal) om daarop over te stappen, maar heb toch aangedrongen om vast te blijven aan mijn standaard Pentasa + puri nethol combinatie.

Overigens heb ik ook behoorlijk last van een onverklaarbare vermoeidheid. Ook al doe ik niks... dan heb ik een behoorlijke vermoeidheid en geen zin om überhaupt iets te doen. Laat staan tandenpoetsen. Natuurlijk komt het deels door een baggere conditie; ik doe niet aan sport of iets wat ervoor zorgt dat ik een redelijke conditie heb, maar het is behoorlijk storend de onverklaarbare vermoeidheid.

Vooral na het lezen van bijsluiters van mijn medicatie (na jaren Colitis Ulcerosa te hebben), ben ik nog banger geworden:

Kanker. Mercaptopurine kan het DNA aantasten, waardoor in zeldzame gevallen na langdurig gebruik juist kanker, zoals leukemie, kan ontstaan. De arts weegt daarom altijd het risico hierop af tegen het nut van de behandeling met mercaptopurine.

http://www.apotheek.nl/me(...)gelijke-bijwerkingen

Ik wil het liefst zo snel mogelijk af van de medicatie en medicijnloos het leven doorgaan. Ik slik al bijna 10 jaar de medicatie en heb al 10 jaar Colitis.

[ Bericht 33% gewijzigd door Frank_Underwood op 23-09-2016 23:19:15 ]
pi_165527276
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 23:04 schreef Frank_Underwood het volgende:
Zijn er mensen die (volledig) zijn genezen van Colitis Ulcerosa?

Voor zo ver ik weet is het chronisch dus zal het nooit meer verdwijnen?
quote:
Mij is door mijn behandelende arts Infliximab/Humira aangeraden, maar die heb ik afgewezen. De arts heeft mij proberen te overtuigen (een aantal maal) om daarop over te stappen, maar heb toch aangedrongen om vast te blijven aan mijn standaard Pentasa + puri nethol combinatie.

Waarom niet aan de biologicals?
quote:
Ik wil het liefst zo snel mogelijk af van de medicatie en medicijnloos het leven doorgaan. Ik slik al bijna 10 jaar de medicatie en heb al 10 jaar Colitis.

Ik ben iets langer dan een half jaar zonder medicatie geweest maar dat ging al snel in een hoog tempo slechter, in die tijd wel met mijn dieet bezig geweest en alternatieve dingen maar die mochten niet baten.
"That's a catchy diagnosis, you could dance to that." [#115]
pi_165527297
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 september 2016 20:38 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Jazeker; ik voel me wel geliefd zo :)

Zit nu dus nog tenminste twee maanden aan de prednison; dat is dan weer minder zeker omdat ik tioguanine niet mag stoppen tot de humira werkt.
Wanneer wordt er met humira gestart?
"That's a catchy diagnosis, you could dance to that." [#115]
pi_165527501
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 23:39 schreef 010P het volgende:

[..]

[..]

[..]

Heb wel eens verhalen op het internet gelezen van mensen die volledig genezen waren en ik kende persoonlijk iemand die ervoor had gekozen om stressloos door het leven te gaan en was abrupt genezen van Colitis Ulcerosa.

Ik voel mij niet op mij gemak met Humira/Infliximab, met name door de vele mogelijke bijwerkingen en omdat het vrij nieuw op de markt is.

Het liefst wil ik medicatieloos door het leven.

Als ik zo de bijwerkingen van Pentasa en Puri-nethol doorneem, dan bevallen mij de volgende bijwerkingen totaal niet:

'''Beschadiging van de nieren die blijvend kan zijn. De kans op deze bijwerking is hoger na langdurig gebruik. Als u dit medicijn langere tijd gebruikt zal uw arts daarom de werking van de nieren regelmatig controleren.''


''Leverbeschadiging. Waarschuw uw arts bij een gele verkleuring van huid en oogwit en pijn boven in de buik.''


Verminderde vruchtbaarheid bij mannen. Bij sommige mannen kan de vorming van zaadcellen verminderen, waardoor zij verminderd vruchtbaar worden.

Kanker. Mercaptopurine kan het DNA aantasten, waardoor in zeldzame gevallen na langdurig gebruik juist kanker, zoals leukemie, kan ontstaan. De arts weegt daarom altijd het risico hierop af tegen het nut van de behandeling met mercaptopurine.
pi_165527733
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 23:47 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Het liefst wil ik medicatieloos door het leven.
Zelf heb ik ook de pest aan medicatie troep, maar helaas is het troep die we in onze situatie toch in de meeste gevallen wel echt nodig hebben omdat je anders steeds zieker wordt..
"That's a catchy diagnosis, you could dance to that." [#115]
pi_165527754
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 23:56 schreef 010P het volgende:

[..]

Zelf heb ik ook de pest aan medicatie troep, maar helaas is het troep die we in onze situatie toch in de meeste gevallen wel echt nodig hebben omdat je anders steeds zieker wordt..
Zeker, maar na 10 jaar in een periode van angst en onzekerheid leven heb ik er wel schoon genoeg van. Zowel van de Colitis als van de medicatie. Ik heb soms het gevoel alsof de medicatie wél deels helpt, maar er ook deels is om ons 'afhankelijk' te houden aan de medicatie. Ik weiger te accepteren dat het niet geneesbaar is.

Dag in dag uit met de angst leven of er een bijwerking 'geactiveerd', zoals onvruchtbaarheid, kanker of wat dan ook of dat JUIST de ziekte bepaalde kankercellen of andere rare ziektebeelden kan geven, is gewoon deprimerend.
pi_165527911
dubbelpost./
pi_165530170
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 23:39 schreef 010P het volgende:

[..]

Wanneer wordt er met humira gestart?
Zo gauw alle testuitslagen bekend zijn, waarschijnlijk komende woensdag.

Hopelijk geeft dat snel verlichting.

Vannacht heerlijk doorgeslapen O+ nu vind ik het leven weer wat leuker.

Kreeg vanochtend bijna weer 80 mg prednison maar gelukkig lette de verpleging nu wel op! Was nog niet uit het systeem gehaald :')

Er kwam nu ook nog een verpleegkundige langs die me kende van toen ik hier met een ruiterembolie lag en die ook wilde weten hoe het met me gaat :) dat is wel leuk zulke bezoekjes.
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_165536206
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 23:47 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Heb wel eens verhalen op het internet gelezen van mensen die volledig genezen waren en ik kende persoonlijk iemand die ervoor had gekozen om stressloos door het leven te gaan en was abrupt genezen van Colitis Ulcerosa.

Ik voel mij niet op mij gemak met Humira/Infliximab, met name door de vele mogelijke bijwerkingen en omdat het vrij nieuw op de markt is.

Het liefst wil ik medicatieloos door het leven.

Als ik zo de bijwerkingen van Pentasa en Puri-nethol doorneem, dan bevallen mij de volgende bijwerkingen totaal niet:

'''Beschadiging van de nieren die blijvend kan zijn. De kans op deze bijwerking is hoger na langdurig gebruik. Als u dit medicijn langere tijd gebruikt zal uw arts daarom de werking van de nieren regelmatig controleren.''


''Leverbeschadiging. Waarschuw uw arts bij een gele verkleuring van huid en oogwit en pijn boven in de buik.''


Verminderde vruchtbaarheid bij mannen. Bij sommige mannen kan de vorming van zaadcellen verminderen, waardoor zij verminderd vruchtbaar worden.

Kanker. Mercaptopurine kan het DNA aantasten, waardoor in zeldzame gevallen na langdurig gebruik juist kanker, zoals leukemie, kan ontstaan. De arts weegt daarom altijd het risico hierop af tegen het nut van de behandeling met mercaptopurine.

Ik deel je zorgen, maar het is een vraagteken of die zorgen terecht zijn.

Ben je je ervan bewust dat je je hele leven vervuilde lucht inademt? Weet je dat je je hele leven al voedsel eet en water drinkt dat vervuild is met stoffen die slecht kunnen zijn voor het lichaam? Dat je een groot deel van je leven op school hebt gezeten en langdurig zitten slecht voor je lichaam is? Wist je dat een glas alcohol per dag de kans op kanker verhoogt? Ben je ervan bewust dat je kunt verongelukken iedere keer dat je de straat over steekt of een vervoersmiddel instapt?

Waarschijnlijk sta je daar niet bij stil en maak je je er niet zo druk om, maar als je wat onwaarschijnlijke risico's op een papiertje onder je neus gewreven krijgt begin je je opeens zorgen te maken?
pi_165536535
Nou; ik ben weer thuis :)

Ze kunnen niet meer voor me doen in het ziekenhuis dan afwachten of de humira gestart mag worden en dat moet nu sowieso wat later omdat ik eerst weer prednison moet afbouwen.

Er worden wat afspraken ingepland voor overleg en de artsen onderling gaan ook weer even bekijken wat het beste is.

Maar goed; ik ben dus weer in staat om van het mooie weer te genieten O+
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_165573966
Prednison gaan we de komende twee maanden niet verder verlagen dan 20 mg, omdat er teveel risico is dat ik dan over een paar weken weer op de Ehbo zit.

Woensdag hoor ik wat we met de humira gaan doen.

Voorlopig dus even relatieve rust :)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_165574074
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 september 2016 16:27 schreef Aphrodyte het volgende:
Nou; ik ben weer thuis :)

......

Maar goed; ik ben dus weer in staat om van het mooie weer te genieten O+
^O^
pi_165580595
WTF... Wel eens last gehad van mijn afbrekende tandstukjes.. maar vandaag weer gehad en toevallig ook pijn in de bovenbuik gehad, bleek mogelijk lever te zijn (vergroting lever of iets dergelijks)... ik krijg deze week de resultaten..

Wellicht Puri-Nethol de boosdoener van beide, althans de arts vond dat ook de mogelijke oorzaak. Even de bijsluiter gepakt:

''Pijnlijke mond, tong of keel. Deze bijwerkingen ontstaan door ontsteking van de slijmvliezen van mond en keel. Eten en drinken kunnen hierdoor pijnlijk zijn. In veel gevallen helpt het om op ijsblokjes te zuigen, tijdens en direct na de chemotherapie. Tijdens de chemokuur kunnen ingrepen aan uw gebit of in uw mond de klachten verergeren. Daarom is het verstandig vóór u aan de chemokuur begint, uw tandarts uw gebit te laten controleren en eventueel behandelen. Verzorg uw gebit extra goed door een aantal maal per dag te poetsen met een zachte tandenborstel. Ook kunt u spoelen met een desinfecterende mondspoeling.''


Leverbeschadiging. Waarschuw uw arts bij een gele verkleuring van huid en oogwit en pijn boven in de buik.


Ik weet nou niet wat het beste is. Ik had een periode dat ik alleen de Pentasa had en toen kreeg ik na maanden een opvlamming omdat ik met de Puri Nethol gestopt ben, maar toch weer last van nare bijwerkingen. Ik wil ook niet naar de klote... ik zit toch met wikken en wegen.
pi_165595290
quote:
0s.gif Op maandag 26 september 2016 17:12 schreef Frank_Underwood het volgende:
WTF... Wel eens last gehad van mijn afbrekende tandstukjes.. maar vandaag weer gehad en toevallig ook pijn in de bovenbuik gehad, bleek mogelijk lever te zijn (vergroting lever of iets dergelijks)... ik krijg deze week de resultaten..

Wellicht Puri-Nethol de boosdoener van beide, althans de arts vond dat ook de mogelijke oorzaak. Even de bijsluiter gepakt:

''Pijnlijke mond, tong of keel. Deze bijwerkingen ontstaan door ontsteking van de slijmvliezen van mond en keel. "
Het kan van de puri nethol zijn; maar Crohn is een ziekte die voorkomt van mond tot kont.

Ontstekingen kunnen tijdens een opvlamming dus ook ontstaan in de mond. Dat hoeft geen bijwerking te zijn.

Ik ben vorig jaar door langdurige opvlamming ook een kies kwijtgeraakt omdat de ontsteking daaronder steeds terug kwam.

Je zal een arts moeten spreken om te bepalen wat voor probleem je hebt in je mond ;)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_165596867
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2016 08:12 schreef Aphrodyte het volgende:

[..]

Het kan van de puri nethol zijn; maar Crohn is een ziekte die voorkomt van mond tot kont.

Ontstekingen kunnen tijdens een opvlamming dus ook ontstaan in de mond. Dat hoeft geen bijwerking te zijn.

Ik ben vorig jaar door langdurige opvlamming ook een kies kwijtgeraakt omdat de ontsteking daaronder steeds terug kwam.

Je zal een arts moeten spreken om te bepalen wat voor probleem je hebt in je mond ;)
Ik heb Colitis Ulcerosa. Ik had het verkeerde geciteerd. Er stond iets over het gebit.. en mijn gebit wordt wel aangetast, heb ik het vermoeden.. Een aantal keer brokkelde uit het niets stukjes tand uit mijn mond..
pi_165598805
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 september 2016 23:47 schreef Frank_Underwood het volgende:

[..]

Heb wel eens verhalen op het internet gelezen van mensen die volledig genezen waren en ik kende persoonlijk iemand die ervoor had gekozen om stressloos door het leven te gaan en was abrupt genezen van Colitis Ulcerosa.

Mag ik vragen wat "stressloos door het leven gaan" inhoudt? Zou ik ook wel willen, maar kan me er niets bij voorstellen.
Verder vervelend van je gebit. Ik wist niet dat afbrokkelen ook tot de opties hoorde :{

Ego: Ik zat van het weekend wel weer op de SEH, soort vermoeidheidsaanval, misselijk, geen eetlust, maar ook geen koorts of beginnende griep oid. Ben gemarteld tijdens bloedprikken, je zou toch denken dat ze dat op de SEH wel kunnen :{w De verpleger wilde dan maar in mijn slagader gaan prikken, ja mooi niet dus o|O Uiteindelijk maar via een infuus gedaan wat ik niet nodig had, want mocht gelukkig weer naar huis. Het was volgens de arts iig geen bijwerking van de infliximab. Voel me inmiddels weer beter.
pi_165598866
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 12:06 schreef Rianne84 het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat "stressloos door het leven gaan" inhoudt? Zou ik ook wel willen, maar kan me er niets bij voorstellen.
Verder vervelend van je gebit. Ik wist niet dat afbrokkelen ook tot de opties hoorde :{

Ego: Ik zat van het weekend wel weer op de SEH, soort vermoeidheidsaanval, misselijk, geen eetlust, maar ook geen koorts of beginnende griep oid. Ben gemarteld tijdens bloedprikken, je zou toch denken dat ze dat op de SEH wel kunnen :{w De verpleger wilde dan maar in mijn slagader gaan prikken, ja mooi niet dus o|O Uiteindelijk maar via een infuus gedaan wat ik niet nodig had, want mocht gelukkig weer naar huis. Het was volgens de arts iig geen bijwerking van de infliximab. Voel me inmiddels weer beter.
Bloedprikken blijft moeilijk :*

Blij dat je je weer beter voelt :)
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_165625175
We gaan nu toch niet afwachten; morgen begin ik met Humira. Spannend :)

4x een spuitje van 600 euro op een dag :o

[ Bericht 21% gewijzigd door Aphrodyte op 28-09-2016 15:16:06 ]
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_165626418
quote:
1s.gif Op woensdag 28 september 2016 15:10 schreef Aphrodyte het volgende:
We gaan nu toch niet afwachten; morgen begin ik met Humira. Spannend :)

4x een spuitje van 600 euro op een dag :o
Is enkel de eerste keer hoor, startdosis.
pi_165626524
quote:
0s.gif Op woensdag 28 september 2016 16:17 schreef SnoepTomaatje het volgende:

[..]

Is enkel de eerste keer hoor, startdosis.
Ik krijg er deze maand in totaal nog 8 ;) maar inderdaad de eerste keer zoveel. Ben gewoon erg blij met mijn verzekering nu :)

En ik heb sinds afgelopen donderdag enorme pijn in mijn voet, waarschijnlijk van de hydrocortison maar mogelijk iets anders dus mijn voet is door de x-ray gegaan vandaag. Hopelijk maakt dat iets duidelijk, hoor ik morgen meer over. Als niet dan moet ik gewoon hopen dat het overgaat als de prednison afgebouwd is.
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_165651083
Humira prikken is een eitje :) nu hopen dat het werkt.

Voetpijn is prednison spierzwakte met een hielspoor. Gaat waarschijnlijk pas over als ik van de prednison af ben.
Leftist Vegan Long Haired Witch
Revolutionary Anarchist
No material girl, No extremist, Critical Thinker.
XXX Straight Edge XXX
pi_165753764
Hallo. Graag zou ik me bij deze forum willen toevoegen.

Ik heb al 2 jaar last van rare stoelgang. Ik heb zo'n 4 tot 7 keer per dag diarree (gisteren zelfs 8!!!!!). Ook heel veel darm krampen en heel erg vermoeid. Continu misselijk waardoor ik niks naar binnen krijg. Slijm en bloed bij de ontlasting, maar geen hoge ontstekingswaardes. Ik blow wel om de symptomen te verminderen en heb begrepen dat de ontstekingsremmend is (werkt daarom prima!)

Maar nu loop ik vast bij mijn mdl arts. Er zijn chronische ontstekingen gevonden, maar niet genoeg ontstekingswaardes voor de ziekte van crohn.aangezien ik sinds oktober 2015 14 kilo ben afgevallen uit het niets wou ze me niet wegsturen. Nu heb ik een fodmap dieet gekregen, maar geen diëtiste. (Naar mijn inziens neem je dan als arts zijn de zo'n dieet niet sirieus).

Nu ben ik erg benieuwd naar hoe andere erachter zijn gekomen dat ze crohn hebben. Duurde dit lang? Ik heb begrepen dat een diagnose wel maanden kan duren.

Hopelijk wil iemand zijn verhaal kwijt hierover.
pi_165792294
Hallo,

Een kleine update van mijn kant. Ik heb net mijn 6de infuus Entyvio achter de rug.
Deze keer zat er 8 weken tussen. De eerste 4-5 weken na het vorige infuus ging alles super. 0,0 klachten. Nadien begon ik toch af en toe wat diarree te hebben.
Het lijkt er op dat de 8 weken tussen elk infuus mss wat aan de lange kant is.

Mijn CRP staat wel laag nl. 5. Ik kom van 13. 2 weken geleden heb ik een Calprotectine bepaling laten doen en dit gaf 1350 wat nog steeds hoog is. Ik kom wel van 2200.

De artsen hadden verwacht dat de waarde nu veel lager had moeten zijn dus zitten we nu een beetje op een kruispunt. Werkt het medicijn voldoende of niet. Mijn gevoel zegt ja maar nog niet genoeg om 8 weken te overbruggen.

Er is daarom beslist om binnen 8 weken een MRI te laten uitvoeren om te zien of er binnenin een positief effect is.

Ik was er zwaar van overtuigd dat we de goeie weg op waren maar de twijfel is nu wat meer toegenomen door het Calprotectine resultaat. Die waarde liegt natuurlijk niet en is eigenlijk nog veel te hoog.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')