abonnement Unibet Coolblue
pi_164191690
In mei moet ik een scriptie schrijven. Ik heb geen idee hoe dat eruit ziet, maar ik wil als het kan het doen over rechten in het onderwijs.

Ik zie al helemaal voor me dat ik het ga hebben over het sbo en de praktijkschool, het opdc en het lwoo. Ik vind dit namelijk super interessant.

Momenteel zit ik een beetje met: Wanneer gaat iemand naar de praktijkschool? Ik heb her en der al gevonden dat dat het geval is bij een iQ tussen de 60 en de 80. Maar is dit dan een verstandelijke beperking? Waar vind ik goede informatie?

Ook begreep ik dat leerlingen met een licht verstandelijke beperking ook vaak naar vmbo basis gaan met lwoo? Klopt dit?

Zitten er eigenlijk ook leerlingen zonder een licht verstandelijke beperking op de praktijkschool? Hoe streng zijn ze met de criteria voor de toelating?

(Ik begrijp dat op het vmbo op- en afstromen tussen de niveaus vrij gangbaar is en switchen dus makkelijk gaat, maar dat voor toelating tot het niveau "praktijkonderwijs" wel aardig wat nodig is.)
pi_164191702
Wat is hier interessant aan
pi_164191708
quote:
10s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 02:03 schreef Anoonumos het volgende:
Wat is hier interessant aan
Ik vind het interessant, net als dat jij misschien wel 100 seizoenen van GTST interessant vindt.
pi_164191846
En je kan geen betere bron vinden dan fok voor je scriptie?
pi_164191858
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 02:01 schreef IDkaart het volgende:
Ik heb her en der al gevonden dat dat het geval is bij een iQ tussen de 60 en de 80. Maar is dit dan een verstandelijke beperking?


Hoi als ik jou was zou ik juist op zoek gaan naar speciaal onderwijs en opvang voor hoogbegaafde kinderen! Is veel leuker!
pi_164192587
Volgens mij moet je op 2 vakken bv Nederlands en rekenen een paar jaar achter liggen, vandaar dus "PRAKTIJKONDERWIJS" leren werken in de praktijk.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_164193204
Bel een praktijkschool maak een afspraak en ga eens langs. Dan kun je alles zien en vragen stellen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_164197863
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:12 schreef valentijn101 het volgende:
Bel een praktijkschool maak een afspraak en ga eens langs. Dan kun je alles zien en vragen stellen.
Daar zat ik ook aan te denken, maar dan moet je 100 jaar op toestemming wachten van de directeur. :')
pi_164197884
Ik werk namelijk ergens waar we wat wilden doen met het praktijkonderwijs, vandaar dat ik weet hoe dat zit met toestemming en communicatie met scholen.
pi_164198016
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 02:37 schreef possetje het volgende:

[..]

Hoi als ik jou was zou ik juist op zoek gaan naar speciaal onderwijs en opvang voor hoogbegaafde kinderen! Is veel leuker!
Ik vind juist de praktijkschool interessant omdat het een (grijs?) tussengebied is. :D Je bent dan net niet geschikt voor een school voor kinderen met een verstandelijke beperking, maar ook net niet voor het vmbo.
pi_164198216
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:19 schreef IDkaart het volgende:
Ik werk namelijk ergens waar we wat wilden doen met het praktijkonderwijs, vandaar dat ik weet hoe dat zit met toestemming en communicatie met scholen.
Ik denk dat ze anders kijken naar een student die wat vragen heeft of een bedrijf dat plannen heeft. Gewoon proberen.

Of vraag of je voor je studie een dagje mag meelopen of zo.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_164198613
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:32 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Ik denk dat ze anders kijken naar een student die wat vragen heeft of een bedrijf dat plannen heeft. Gewoon proberen.

Of vraag of je voor je studie een dagje mag meelopen of zo.
Dank voor je tip, het is te proberen. ;)

Ik had wel al begrepen dat mbo voor de meeste leerlingen geen optie is en ze daarom ongeschoold werk gaan verrichten als ze 18 zijn en dus moeten vertrekken. Maar ik vraag me dan wel af wie dat bepaalt. :')

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-08-2016 13:52:15 ]
pi_164202089
Interessant onderwerp! Ik sluit me aan bij de bovengenoemde tips en ben benieuwd hoe je onderzoek zich ontwikkeld. ;)
pi_164202760
Ik vind deze pagina interessant:
http://www.kennispleingeh(...)lijke-beperking.html

Ik dacht dat alleen je iQ bepaalt of je verstandelijk gehandicapt bent of niet, maar blijkbaar is het niet zo zwart-wit. :D
pi_164202767
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 16:14 schreef prussianglory het volgende:
Interessant onderwerp! Ik sluit me aan bij de bovengenoemde tips en ben benieuwd hoe je onderzoek zich ontwikkeld. ;)
Dank! :) Het duurt wel nog tot mei, want in die maand moet ik mijn scriptie schrijven!
pi_164203362
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 13:51 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Dank voor je tip, het is te proberen. ;)

Ik had wel al begrepen dat mbo voor de meeste leerlingen geen optie is en ze daarom ongeschoold werk gaan verrichten als ze 18 zijn en dus moeten vertrekken. Maar ik vraag me dan wel af wie dat bepaalt. :')
Volgens mij is het zo dat leerlingen vanuit het so eventueel kunnen doorrollen naar het praktijkonderwijs. Ook kunnen vmbo-leerlingen die onvoldoende capaciteiten in huis hebben om mee te kunnen met de leerstof afstromen naar het praktijkonderwijs.

Voor het speciaal onderwijs en praktijk onderwijs zijn er leeftijdsgrenzen: 20 en 18 jaar. Maar deze kunnen volgens mij wel verschoven worden als dat nodig is.

Beide onderwijsvormen, maar vooral het praktijkonderwijs, is er op gericht op leerlingen zelfstandig en gereed voor de arbeidsmarkt te maken. Het betreft dan volgens mij wel gewoon simpel werk zonder al te veel druk, dus bijvoorbeeld bij de groenvoorziening van een gemeente of in een supermarkt wat simpele taken uitvoeren of in een houtbedrijf.

Welke richting wil je precies op met je scriptie? Je kunt het ook breder trekken en bijvoorbeeld ook kijken naar het passend onderwijs en hoe dat aansluit op de arbeidsmarkt.

Ik heb eventueel nog wel mijn profielwerkstuk over het passend onderwijs liggen voor je.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 22:41:45 #17
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_164212293
Wanneer een leerling naar het OPDC gaat, hoeft dat niet te betekenen dat hij een licht verstandelijke beperking heeft. De leerlingen die naar het OPDC gaan zijn doorgaans wel leerlingen met gedragsproblematiek, en door de kleinere klassen en meer aandacht is voor hen de stap naar het voortgezet onderwijs minder groot dan wanneer ze naar een reguliere middelbare school zouden gaan. Na één jaar op het OPDC kunnen de leerlingen instromen op een reguliere middelbare school, lukt dit ze nog niet, dan kunnen ze het na twee jaar OPDC doen.

Een leerling die naar het OPDC gaat moet overigens ook gewoon ingeschreven worden op een reguliere middelbare school, dit wordt dan zogezegd de 'moederschool'. Deze school heeft dan toch de leerling onder zijn hoede en de bedoeling is dus dat de leerling later instroomt op die school. Een school ziet dit niet altijd zitten, uit angst om dan een leerling aan te nemen die het niveau uiteindelijk niet aan blijkt te kunnen. Jammer, maar het slagingspercentage moet natuurlijk hoog blijven. :')

Het is echter nog maar de vraag of het OPDC wel voort kan blijven bestaan, dat was het afgelopen jaar nog erg onduidelijk en zelfs in april kon er nog geen duidelijkheid over worden gegeven, terwijl de leerlingen wel al ingeschreven moesten worden. Hoe het op dit moment zit met het OPDC, weet ik niet. Waarschijnlijk wordt de expertise van het OPDC ingevlogen om de leerlingen op de reguliere middelbare scholen te ondersteunen, maar een aparte school zal het OPDC (vroeg of laat) niet meer zijn.
pi_164212869
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 22:41 schreef Voszje het volgende:
Wanneer een leerling naar het OPDC gaat, hoeft dat niet te betekenen dat hij een licht verstandelijke beperking heeft. De leerlingen die naar het OPDC gaan zijn doorgaans wel leerlingen met gedragsproblematiek, en door de kleinere klassen en meer aandacht is voor hen de stap naar het voortgezet onderwijs minder groot dan wanneer ze naar een reguliere middelbare school zouden gaan. Na één jaar op het OPDC kunnen de leerlingen instromen op een reguliere middelbare school, lukt dit ze nog niet, dan kunnen ze het na twee jaar OPDC doen.

Een leerling die naar het OPDC gaat moet overigens ook gewoon ingeschreven worden op een reguliere middelbare school, dit wordt dan zogezegd de 'moederschool'. Deze school heeft dan toch de leerling onder zijn hoede en de bedoeling is dus dat de leerling later instroomt op die school. Een school ziet dit niet altijd zitten, uit angst om dan een leerling aan te nemen die het niveau uiteindelijk niet aan blijkt te kunnen. Jammer, maar het slagingspercentage moet natuurlijk hoog blijven. :')

Het is echter nog maar de vraag of het OPDC wel voort kan blijven bestaan, dat was het afgelopen jaar nog erg onduidelijk en zelfs in april kon er nog geen duidelijkheid over worden gegeven, terwijl de leerlingen wel al ingeschreven moesten worden. Hoe het op dit moment zit met het OPDC, weet ik niet. Waarschijnlijk wordt de expertise van het OPDC ingevlogen om de leerlingen op de reguliere middelbare scholen te ondersteunen, maar een aparte school zal het OPDC (vroeg of laat) niet meer zijn.
Ja ik weet wat een OPDC is... Zo weet ik dat er in Leiden een aantal jaar terug meermaals stoelen uit het raam zijn gegooid. :') Al is het volgens mij wel zo dat leerlingen die zich zó extreem gedragen eerder thuishoren op een school als de Glenn Milss School dan op een OPDC. _O-

Een OPDC is toch ook voor TL? Ik bedoelde met de OP ook meer dat kinderen die net niet naar vmbo basis met lwoo zouden kunnen, dan waarschijnlijk wel nog net naar het OPDC kunnen. Maar zijn gedragsproblemen echt een voorwaarde of is dat gewoon een kenmerk van veel OPDC'ers?

Ik wist trouwens niet dat het OPDC als aparte school zou gaan verdwijnen, dank voor de informatie!
  woensdag 3 augustus 2016 @ 23:30:46 #19
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_164213733
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 23:00 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Ja ik weet wat een OPDC is... Zo weet ik dat er in Leiden een aantal jaar terug meermaals stoelen uit het raam zijn gegooid. :') Al is het volgens mij wel zo dat leerlingen die zich zó extreem gedragen eerder thuishoren op een school als de Glenn Milss School dan op een OPDC. _O-

Een OPDC is toch ook voor TL? Ik bedoelde met de OP ook meer dat kinderen die net niet naar vmbo basis met lwoo zouden kunnen, dan waarschijnlijk wel nog net naar het OPDC kunnen. Maar zijn gedragsproblemen echt een voorwaarde of is dat gewoon een kenmerk van veel OPDC'ers?

Ik wist trouwens niet dat het OPDC als aparte school zou gaan verdwijnen, dank voor de informatie!
Het is voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, dus het is niet per definitie dat ze állemaal gedragsproblemen hebben. Het is natuurlijk bij veel leerlingen ook een samenloop van factoren, bijvoorbeeld zware dyslexie en hierbij een gedragsprobleem. Dit hoeft dan niet zozeer van ernstige aard te zijn, daar ze namelijk ook in kunnen stromen op een reguliere middelbare school.

Volgens mij kunnen de leerlingen inderdaad zelfs gewoon op TL niveau instromen. Dat het OPDC als aparte school gaat verdwijnen is wat de onderwijsexpert ons destijds vertelde. Ik hoop eigenlijk dat ze een manier hebben gevonden waarop het OPDC toch op de huidige manier voort kan blijven bestaan, maar dat weet ik niet. Ik zal er eens naar vragen.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 23:42:27 #20
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_164214027
Een LWOO-indicatie kan (puur theoretisch, want het komt zelden voor) ook gesteld worden bij leerlingen met een vwo-advies. Maar het komt uiteraard vaker voor bij vmbo-basis en -kader. Uiteindelijk blijkt het vaak vooral een financieringsdingetje te zijn - een vo-school krijgt een groter budget voor zo'n leerling maar dat wordt zelden aanwijsbaar-direct aan de individuele leerling besteed - meestal wordt het geld besteed aan een kleinere klas voor de lwoo-leerlingen, het zorgteam, huiswerkondersteuning, smw en nog zo wat van die zaken. De indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband (van scholen in de regio), die binnen enkele vaste kaders daar redelijke vrijheid in hebben volgens mij.

Voor een pro-indicatie zijn de eisen in mijn ervaring vele malen strenger. Het praktijkonderwijs is bedoeld voor leerlingen die niet in staat zijn om een regulier vmbo-diploma te halen. Ook die indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband, maar wij hebben in het verleden hemel en aarde moeten bewegen om bepaalde leerlingen zo'n indicatie te laten krijgen en het is ook niet altijd gelukt, met soms vervelende gevolgen.

Meer info bijvoorbeeld hier en hier.

Maar O+ gelukkig O+ komt de andere kant ook voor: een leerling mét pro-indicatie en een citoscore van 502 toch aannemen op vmbo-basis en 4 jaar later een diploma kunnen geven is echt een bijzonder iets.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_164352124
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 23:42 schreef Janneke141 het volgende:
Een LWOO-indicatie kan (puur theoretisch, want het komt zelden voor) ook gesteld worden bij leerlingen met een vwo-advies. Maar het komt uiteraard vaker voor bij vmbo-basis en -kader. Uiteindelijk blijkt het vaak vooral een financieringsdingetje te zijn - een vo-school krijgt een groter budget voor zo'n leerling maar dat wordt zelden aanwijsbaar-direct aan de individuele leerling besteed - meestal wordt het geld besteed aan een kleinere klas voor de lwoo-leerlingen, het zorgteam, huiswerkondersteuning, smw en nog zo wat van die zaken. De indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband (van scholen in de regio), die binnen enkele vaste kaders daar redelijke vrijheid in hebben volgens mij.

Voor een pro-indicatie zijn de eisen in mijn ervaring vele malen strenger. Het praktijkonderwijs is bedoeld voor leerlingen die niet in staat zijn om een regulier vmbo-diploma te halen. Ook die indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband, maar wij hebben in het verleden hemel en aarde moeten bewegen om bepaalde leerlingen zo'n indicatie te laten krijgen en het is ook niet altijd gelukt, met soms vervelende gevolgen.

Meer info bijvoorbeeld hier en hier.

Maar O+ gelukkig O+ komt de andere kant ook voor: een leerling mét pro-indicatie en een citoscore van 502 toch aannemen op vmbo-basis en 4 jaar later een diploma kunnen geven is echt een bijzonder iets.
yes zeker dit.

ik had 5 jaar geleden op de basisschool praktijkadvies gekregen, maar mijn score op de test die ik kreeg van mijn school(zat op een SBO school, wij kreeg geen Cito, we kreeg een alternatieve test met een iq test daarin begrepen) bleek toch uiteindelijk vmbo basis met een lwoo advies als resultaat.
het bleek ook dat ik een iq van 75 had.
vmbo zonder moeite afgemaakt en ik volg op dit moment een mbo niveau 2 opleiding, die ik ook versneld af mag maken. ^O^
  woensdag 10 augustus 2016 @ 13:54:17 #22
66825 Reya
Fier Wallon
pi_164393088
Serieus reageren of wegblijven, graag.
pi_165058167
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 23:42 schreef Janneke141 het volgende:
Een LWOO-indicatie kan (puur theoretisch, want het komt zelden voor) ook gesteld worden bij leerlingen met een vwo-advies. Maar het komt uiteraard vaker voor bij vmbo-basis en -kader. Uiteindelijk blijkt het vaak vooral een financieringsdingetje te zijn - een vo-school krijgt een groter budget voor zo'n leerling maar dat wordt zelden aanwijsbaar-direct aan de individuele leerling besteed - meestal wordt het geld besteed aan een kleinere klas voor de lwoo-leerlingen, het zorgteam, huiswerkondersteuning, smw en nog zo wat van die zaken. De indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband (van scholen in de regio), die binnen enkele vaste kaders daar redelijke vrijheid in hebben volgens mij.

Voor een pro-indicatie zijn de eisen in mijn ervaring vele malen strenger. Het praktijkonderwijs is bedoeld voor leerlingen die niet in staat zijn om een regulier vmbo-diploma te halen. Ook die indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband, maar wij hebben in het verleden hemel en aarde moeten bewegen om bepaalde leerlingen zo'n indicatie te laten krijgen en het is ook niet altijd gelukt, met soms vervelende gevolgen.

Meer info bijvoorbeeld hier en hier.

Maar O+ gelukkig O+ komt de andere kant ook voor: een leerling mét pro-indicatie en een citoscore van 502 toch aannemen op vmbo-basis en 4 jaar later een diploma kunnen geven is echt een bijzonder iets.
Ik had een havo/vwo-advies op mijn citotoets (score van 543), maar kwam op vmbo-basis terecht met leerwegondersteuning (lwoo), omdat lwoo niet mogelijk was op havo/vwo-niveau (wat mij betreft echt een gemiste kans!). Ik heb geen verstandelijke beperking maar was wel een probleemkind, ADHD enzo, en kon ontzettend slecht meekomen op school (en ook daarbuiten). Daarnaast had ik een motorische ontwikkelingsstoornis. De bedoeling was om mij aan te melden voor praktijkonderwijs, maar ik ben superblij dat dat niet gebeurd is, want ik heb mijn vmbo-diploma zonder enige moeite gehaald en ga dankzij de 21+ toets maandag beginnen op het hbo. :)
pi_165130876
quote:
Ziet er gewoon uit als elk willekeurig vmbo. :) Jammer dat ze in dat lied nadruk leggen om dat die leerlingen "anders" zijn, lijkt me niet nodig.
pi_165130953
Ik heb een beetje zitten rondkijken in schoolgidsen van sbo's. (In principe zijn dat scholen voor kinderen die niet zo goed kunnen leren, al zie ik soms wel dat kinderen naar de havo gaan en een enkele keer vwo na zo'n school.)
Wat mij vooral opvalt is dat dan het gemiddelde iQ op zo'n school iets van 71 zou zijn en dat de scholen trots zijn op dat er toch relatief veel kinderen naar vmbo basis gaan ipv de praktijkschool.

Is dat zo, dat er veel overlapping is met vmbo basis of hoe wordt de scheiding gemaakt tussen vmbo basis en praktijkonderwijs? Ik weet dat sommige leerlingen op de praktijkschool een diploma halen voor mbo2 wat je ook met basis kan, maar het lijkt me dat er meer verschillen zijn.
pi_165131048
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 18:32 schreef IDkaart het volgende:
Ik heb een beetje zitten rondkijken in schoolgidsen van sbo's. (In principe zijn dat scholen voor kinderen die niet zo goed kunnen leren, al zie ik soms wel dat kinderen naar de havo gaan en een enkele keer vwo na zo'n school.)
Wat mij vooral opvalt is dat dan het gemiddelde iQ op zo'n school iets van 71 zou zijn en dat de scholen trots zijn op dat er toch relatief veel kinderen naar vmbo basis gaan ipv de praktijkschool.

Is dat zo, dat er veel overlapping is met vmbo basis of hoe wordt de scheiding gemaakt tussen vmbo basis en praktijkonderwijs? Ik weet dat sommige leerlingen op de praktijkschool een diploma halen voor mbo2 wat je ook met basis kan, maar het lijkt me dat er meer verschillen zijn.
Ben je weleens op een VMBO school geweest? Vaak zie je wel een verschil aan populatie, vooral in de twee laagste niveau's dat daar de probleemgevallen zitten. Op VMBO T zitten veelal de nettere types die net zo goed op de HAVO had kunnen zitten.
pi_165131077
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 18:36 schreef 0906 het volgende:

[..]

Ben je weleens op een VMBO school geweest? Vaak zie je wel een verschil aan populatie, vooral in de twee laagste niveau's dat daar de probleemgevallen zitten. Op VMBO T zitten veelal de nettere types die net zo goed op de HAVO had kunnen zitten.
Het vmbo ken ik wel ja. Ik ben opgegroeid in Leiden waar twee scholen met alleen vmbo vrij bekend/berucht zijn. Op de schoolsites zie je bij de foto's van actitiviteiten van de mavo gewoon leuke, nette kinderen en op kader zie je al een heel ander beeld. :')
pi_165131100
En dat is nog relatief ook want ik ken ook twee Wellant Colleges wat dan verzamelpunten zijn voor nette leerlingen die naar het vmbo gaan en niet tussen het tuig willen zitten... :|
pi_165131161
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 18:37 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Het vmbo ken ik wel ja. Ik ben opgegroeid in Leiden waar twee scholen met alleen vmbo vrij bekend/berucht zijn. Op de schoolsites zie je bij de foto's van actitiviteiten van de mavo gewoon leuke, nette kinderen en op kader zie je al een heel ander beeld. :')
Dat is ook de reden waarom brede scholengemeenschappen hun VMBO afdeling afstoten of enkel VMBO T aanbieden.

Natuurlijk wel in een ander gebouw, aan de andere kant van de stad.
pi_165132835
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 september 2016 18:29 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Ziet er gewoon uit als elk willekeurig vmbo. :) Jammer dat ze in dat lied nadruk leggen om dat die leerlingen "anders" zijn, lijkt me niet nodig.
Ik vind het gewoon een leuk liedje
pi_165136916
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 18:41 schreef 0906 het volgende:

[..]

Dat is ook de reden waarom brede scholengemeenschappen hun VMBO afdeling afstoten of enkel VMBO T aanbieden.

Natuurlijk wel in een ander gebouw, aan de andere kant van de stad.
Denk niet dat dat de reden is. Toen ik nog op de vrije school in Leiden zat hadden ze nog basis/kader. Dat is opgeheven wegens te weinig aanmeldingen, dus iedereen die geen tl of hoger aankan heeft pech.
  woensdag 7 september 2016 @ 03:22:34 #33
391049 Zelus
Toewijding en wedijver
pi_165144124
quote:
1s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 02:01 schreef IDkaart het volgende:
In mei moet ik een scriptie schrijven. Ik heb geen idee hoe dat eruit ziet, maar ik wil als het kan het doen over rechten in het onderwijs.

Ik zie al helemaal voor me dat ik het ga hebben over het sbo en de praktijkschool, het opdc en het lwoo. Ik vind dit namelijk super interessant.

Momenteel zit ik een beetje met: Wanneer gaat iemand naar de praktijkschool? Ik heb her en der al gevonden dat dat het geval is bij een iQ tussen de 60 en de 80. Maar is dit dan een verstandelijke beperking? Waar vind ik goede informatie?

Ook begreep ik dat leerlingen met een licht verstandelijke beperking ook vaak naar vmbo basis gaan met lwoo? Klopt dit?

Zitten er eigenlijk ook leerlingen zonder een licht verstandelijke beperking op de praktijkschool? Hoe streng zijn ze met de criteria voor de toelating?

(Ik begrijp dat op het vmbo op- en afstromen tussen de niveaus vrij gangbaar is en switchen dus makkelijk gaat, maar dat voor toelating tot het niveau "praktijkonderwijs" wel aardig wat nodig is.)
Bijna alle info over praktijkscholen had je ook via google kunnen vinden.
En betreft je scriptie, als het goed is heb je een docent waar je alle vragen over je scriptie kan stellen.

En ik zal je gelijk een tip geven over de praktijkschool: iq lager dan 80, hoger dan 60, maar let op: de leerling moet eerst door een commissie heen, voordat hij aangenomen wordt. Niet alle leerlingen kunnen terecht op een praktijkschool, ze moeten echt hun "best" doen.
pi_165148332
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 03:22 schreef Zelus het volgende:

[..]

Bijna alle info over praktijkscholen had je ook via google kunnen vinden.
En betreft je scriptie, als het goed is heb je een docent waar je alle vragen over je scriptie kan stellen.

En ik zal je gelijk een tip geven over de praktijkschool: iq lager dan 80, hoger dan 60, maar let op: de leerling moet eerst door een commissie heen, voordat hij aangenomen wordt. Niet alle leerlingen kunnen terecht op een praktijkschool, ze moeten echt hun "best" doen.
Ja klopt dat had ik al gevonden. Maar het lijkt wel of elke school eigen regels heeft. :? Zo mag je bij sommige ook met een iQ van 85 binnenkomen en anders 75. :')
  woensdag 7 september 2016 @ 12:31:44 #35
391049 Zelus
Toewijding en wedijver
pi_165148942
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2016 12:00 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Ja klopt dat had ik al gevonden. Maar het lijkt wel of elke school eigen regels heeft. :? Zo mag je bij sommige ook met een iQ van 85 binnenkomen en anders 75. :')
Deze tekst vond ik op een praktijkschool in de Randstad:
"Onderwijs op onze school is bedoeld voor leerlingen met leerproblemen. Wij kunnen leerlingen
plaatsen die aan de criteria voldoen.
Dat betekent we hebben plek voor leerlingen met een leerachterstand en met een IQ ongeveer
tussen 60 en de 85".
"Gezien de kwetsbaarheid van de andere leerlingen zal het aantal leerlingen met een
ondersteuningsprofiel aan een maximum gebonden zijn."
pi_165149856
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 18:39 schreef IDkaart het volgende:
En dat is nog relatief ook want ik ken ook twee Wellant Colleges wat dan verzamelpunten zijn voor nette leerlingen die naar het vmbo gaan en niet tussen het tuig willen zitten... :|
Hoezo ben je tuig als je toevallig wat minder goed kunt leren? :')
pi_165155305
quote:
0s.gif Op woensdag 7 september 2016 13:31 schreef 0906 het volgende:

[..]

Hoezo ben je tuig als je toevallig wat minder goed kunt leren? :')
Dat zeg ik niet. Maar dat er relatief veel tuig zit op het vmbo kunnen we niet ontkennen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2016 17:51:09 ]
pi_165208843
quote:
:') Ik weet waarom je dit post. _O- Maar volgens mij staat er nergens expliciet dat dit praktijkonderwijs is?
  vrijdag 9 september 2016 @ 21:10:48 #40
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_165208919
quote:
1s.gif Op woensdag 7 september 2016 17:50 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. Maar dat er relatief veel tuig zit op het vmbo kunnen we niet ontkennen.
Jawel hoor, dat kan prima. Waar wil je nou heen met je topic?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_165208995
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 september 2016 21:08 schreef IDkaart het volgende:

[..]

:') Ik weet waarom je dit post. _O- Maar volgens mij staat er nergens expliciet dat dit praktijkonderwijs is?
MBO-1 niveau toch? Komt dat niet op het zelfde neer?
:)
pi_165209088
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 september 2016 21:13 schreef BalotelliFan het volgende:

[..]

MBO-1 niveau toch? Komt dat niet op het zelfde neer?
Nou dat weet ik eigenlijk niet zo goed. Zoals ik heb begrepen gaan de meeste praktijkonderwijsleerlingen gelijk na school werken, en een deel haalt op de praktijkschool een diploma mbo 1.

Dat Emaus College zegt alleen "wij bieden onderwijs aan licht verstandelijk gehandicapten met gedragsproblemen", daar gaat het volgens mij om leerlingen die behalve niet goed kunnen leren ook gedragsproblemen hebben. (Het is ook speciaal onderwijs. Daar kom je niet zomaar.)
Misschien is mbo 1 doen daar een onderdeel van de behandeling van hun gedrag.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2016 21:16:35 ]
pi_165919426
Oh jeej van de Erasmus Universiteit mag je in de bachelor niet zelf een onderwerp kiezen. _O- Toch vind ik het nog steeds een interessant onderwerp.

Dit is iig wel interessant om te lezen: http://forum.viva.nl/foru(...)st_messages/319887/0
Jammer alleen dat het lijkt alsof leren op de praktijkschool niet op nummer 1 staat. Tsja, daarmee verhinder je natuurlijk ook dat die kinderen naar een mbo kunnen als ze 18 zijn. Al zal het vast wel zo zijn dat bij (een deel van) de kinderen andere dingen nu belangrijker zijn dan leren.
pi_165962923
Als je een IQ hebt van ergens tussen de 60 en de 80 is leren denk ik ook niet je sterkste kant. Die kinderen zijn volgens mij niet in staat om vmbo basis te halen, daarom gaan ze naar de praktijkschool.

mbo-1 is natuurlijk wel een opleiding, die doen ze eigenlijk al op school. Voorzover ik het begrijp (maar ik ben nog nooit met praktijkscholen in aanraking gekomen) sla je de fase van het vakken volgen juist over en ga je gelijk aan het werk (inclusief opleiding).
pi_181186755
De term “licht verstandelijk beperkt” gold vroeger ook voor mensen die “zwakbegaafd” zijn. De reden dat er nu een splitsing is, heeft te maken met bezuinigingen in de zorg. Om het aantal personen dat een beroep doet op voorzieningen voor verstandelijk beperkte is de term zwakbegaafd bedacht voor mensen met een iQ boven de 70.

Opzich zou je zwakbegaafden best licht verstandelijk beperkt kunnen noemen, maar dat is in deze tijd dus niet de juiste terminologie.
pi_181186859
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 oktober 2016 23:14 schreef DoubleDip het volgende:
Als je een IQ hebt van ergens tussen de 60 en de 80 is leren denk ik ook niet je sterkste kant. Die kinderen zijn volgens mij niet in staat om vmbo basis te halen, daarom gaan ze naar de praktijkschool.

mbo-1 is natuurlijk wel een opleiding, die doen ze eigenlijk al op school. Voorzover ik het begrijp (maar ik ben nog nooit met praktijkscholen in aanraking gekomen) sla je de fase van het vakken volgen juist over en ga je gelijk aan het werk (inclusief opleiding).
Met een iQ van 70 kan je prima naar het vmbo-basis. (Met LWOO)
Tenzij er sprake is van bijkomende problematiek.

De overheid wil zo min mogelijk leerlingen op het praktijkonderwijs hebben omdat het een dure vorm is van onderwijs (vooral door de kleine klassen) en stimuleert samenwerkingsverbanden om vooral niet te snel leerlingen een toelatingsverklaring tot het praktijkonderwijs te geven. ;)
Daarnaast is het praktijkonderwijs eindonderwijs, wanneer een leerling van 16 jaar van school gaat hoeft deze niet naar het mbo/entreeopleiding maar mag die voltijd gaan werken.
  woensdag 15 augustus 2018 @ 19:16:36 #47
66825 Reya
Fier Wallon
pi_181210285
Kan wel dicht.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')