Ik vind het interessant, net als dat jij misschien wel 100 seizoenen van GTST interessant vindt.quote:
Hoi als ik jou was zou ik juist op zoek gaan naar speciaal onderwijs en opvang voor hoogbegaafde kinderen! Is veel leuker!quote:Op woensdag 3 augustus 2016 02:01 schreef IDkaart het volgende:
Ik heb her en der al gevonden dat dat het geval is bij een iQ tussen de 60 en de 80. Maar is dit dan een verstandelijke beperking?
Daar zat ik ook aan te denken, maar dan moet je 100 jaar op toestemming wachten van de directeur.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 09:12 schreef valentijn101 het volgende:
Bel een praktijkschool maak een afspraak en ga eens langs. Dan kun je alles zien en vragen stellen.
Ik vind juist de praktijkschool interessant omdat het een (grijs?) tussengebied is. Je bent dan net niet geschikt voor een school voor kinderen met een verstandelijke beperking, maar ook net niet voor het vmbo.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 02:37 schreef possetje het volgende:
[..]
Hoi als ik jou was zou ik juist op zoek gaan naar speciaal onderwijs en opvang voor hoogbegaafde kinderen! Is veel leuker!
Ik denk dat ze anders kijken naar een student die wat vragen heeft of een bedrijf dat plannen heeft. Gewoon proberen.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 13:19 schreef IDkaart het volgende:
Ik werk namelijk ergens waar we wat wilden doen met het praktijkonderwijs, vandaar dat ik weet hoe dat zit met toestemming en communicatie met scholen.
Dank voor je tip, het is te proberen.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 13:32 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Ik denk dat ze anders kijken naar een student die wat vragen heeft of een bedrijf dat plannen heeft. Gewoon proberen.
Of vraag of je voor je studie een dagje mag meelopen of zo.
Dank! Het duurt wel nog tot mei, want in die maand moet ik mijn scriptie schrijven!quote:Op woensdag 3 augustus 2016 16:14 schreef prussianglory het volgende:
Interessant onderwerp! Ik sluit me aan bij de bovengenoemde tips en ben benieuwd hoe je onderzoek zich ontwikkeld.
Volgens mij is het zo dat leerlingen vanuit het so eventueel kunnen doorrollen naar het praktijkonderwijs. Ook kunnen vmbo-leerlingen die onvoldoende capaciteiten in huis hebben om mee te kunnen met de leerstof afstromen naar het praktijkonderwijs.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 13:51 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Dank voor je tip, het is te proberen.
Ik had wel al begrepen dat mbo voor de meeste leerlingen geen optie is en ze daarom ongeschoold werk gaan verrichten als ze 18 zijn en dus moeten vertrekken. Maar ik vraag me dan wel af wie dat bepaalt.
Ja ik weet wat een OPDC is... Zo weet ik dat er in Leiden een aantal jaar terug meermaals stoelen uit het raam zijn gegooid. Al is het volgens mij wel zo dat leerlingen die zich zó extreem gedragen eerder thuishoren op een school als de Glenn Milss School dan op een OPDC.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 22:41 schreef Voszje het volgende:
Wanneer een leerling naar het OPDC gaat, hoeft dat niet te betekenen dat hij een licht verstandelijke beperking heeft. De leerlingen die naar het OPDC gaan zijn doorgaans wel leerlingen met gedragsproblematiek, en door de kleinere klassen en meer aandacht is voor hen de stap naar het voortgezet onderwijs minder groot dan wanneer ze naar een reguliere middelbare school zouden gaan. Na één jaar op het OPDC kunnen de leerlingen instromen op een reguliere middelbare school, lukt dit ze nog niet, dan kunnen ze het na twee jaar OPDC doen.
Een leerling die naar het OPDC gaat moet overigens ook gewoon ingeschreven worden op een reguliere middelbare school, dit wordt dan zogezegd de 'moederschool'. Deze school heeft dan toch de leerling onder zijn hoede en de bedoeling is dus dat de leerling later instroomt op die school. Een school ziet dit niet altijd zitten, uit angst om dan een leerling aan te nemen die het niveau uiteindelijk niet aan blijkt te kunnen. Jammer, maar het slagingspercentage moet natuurlijk hoog blijven.
Het is echter nog maar de vraag of het OPDC wel voort kan blijven bestaan, dat was het afgelopen jaar nog erg onduidelijk en zelfs in april kon er nog geen duidelijkheid over worden gegeven, terwijl de leerlingen wel al ingeschreven moesten worden. Hoe het op dit moment zit met het OPDC, weet ik niet. Waarschijnlijk wordt de expertise van het OPDC ingevlogen om de leerlingen op de reguliere middelbare scholen te ondersteunen, maar een aparte school zal het OPDC (vroeg of laat) niet meer zijn.
Het is voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, dus het is niet per definitie dat ze állemaal gedragsproblemen hebben. Het is natuurlijk bij veel leerlingen ook een samenloop van factoren, bijvoorbeeld zware dyslexie en hierbij een gedragsprobleem. Dit hoeft dan niet zozeer van ernstige aard te zijn, daar ze namelijk ook in kunnen stromen op een reguliere middelbare school.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 23:00 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Ja ik weet wat een OPDC is... Zo weet ik dat er in Leiden een aantal jaar terug meermaals stoelen uit het raam zijn gegooid. Al is het volgens mij wel zo dat leerlingen die zich zó extreem gedragen eerder thuishoren op een school als de Glenn Milss School dan op een OPDC.
Een OPDC is toch ook voor TL? Ik bedoelde met de OP ook meer dat kinderen die net niet naar vmbo basis met lwoo zouden kunnen, dan waarschijnlijk wel nog net naar het OPDC kunnen. Maar zijn gedragsproblemen echt een voorwaarde of is dat gewoon een kenmerk van veel OPDC'ers?
Ik wist trouwens niet dat het OPDC als aparte school zou gaan verdwijnen, dank voor de informatie!
yes zeker dit.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 23:42 schreef Janneke141 het volgende:
Een LWOO-indicatie kan (puur theoretisch, want het komt zelden voor) ook gesteld worden bij leerlingen met een vwo-advies. Maar het komt uiteraard vaker voor bij vmbo-basis en -kader. Uiteindelijk blijkt het vaak vooral een financieringsdingetje te zijn - een vo-school krijgt een groter budget voor zo'n leerling maar dat wordt zelden aanwijsbaar-direct aan de individuele leerling besteed - meestal wordt het geld besteed aan een kleinere klas voor de lwoo-leerlingen, het zorgteam, huiswerkondersteuning, smw en nog zo wat van die zaken. De indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband (van scholen in de regio), die binnen enkele vaste kaders daar redelijke vrijheid in hebben volgens mij.
Voor een pro-indicatie zijn de eisen in mijn ervaring vele malen strenger. Het praktijkonderwijs is bedoeld voor leerlingen die niet in staat zijn om een regulier vmbo-diploma te halen. Ook die indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband, maar wij hebben in het verleden hemel en aarde moeten bewegen om bepaalde leerlingen zo'n indicatie te laten krijgen en het is ook niet altijd gelukt, met soms vervelende gevolgen.
Meer info bijvoorbeeld hier en hier.
Maar gelukkig komt de andere kant ook voor: een leerling mét pro-indicatie en een citoscore van 502 toch aannemen op vmbo-basis en 4 jaar later een diploma kunnen geven is echt een bijzonder iets.
Ik had een havo/vwo-advies op mijn citotoets (score van 543), maar kwam op vmbo-basis terecht met leerwegondersteuning (lwoo), omdat lwoo niet mogelijk was op havo/vwo-niveau (wat mij betreft echt een gemiste kans!). Ik heb geen verstandelijke beperking maar was wel een probleemkind, ADHD enzo, en kon ontzettend slecht meekomen op school (en ook daarbuiten). Daarnaast had ik een motorische ontwikkelingsstoornis. De bedoeling was om mij aan te melden voor praktijkonderwijs, maar ik ben superblij dat dat niet gebeurd is, want ik heb mijn vmbo-diploma zonder enige moeite gehaald en ga dankzij de 21+ toets maandag beginnen op het hbo.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 23:42 schreef Janneke141 het volgende:
Een LWOO-indicatie kan (puur theoretisch, want het komt zelden voor) ook gesteld worden bij leerlingen met een vwo-advies. Maar het komt uiteraard vaker voor bij vmbo-basis en -kader. Uiteindelijk blijkt het vaak vooral een financieringsdingetje te zijn - een vo-school krijgt een groter budget voor zo'n leerling maar dat wordt zelden aanwijsbaar-direct aan de individuele leerling besteed - meestal wordt het geld besteed aan een kleinere klas voor de lwoo-leerlingen, het zorgteam, huiswerkondersteuning, smw en nog zo wat van die zaken. De indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband (van scholen in de regio), die binnen enkele vaste kaders daar redelijke vrijheid in hebben volgens mij.
Voor een pro-indicatie zijn de eisen in mijn ervaring vele malen strenger. Het praktijkonderwijs is bedoeld voor leerlingen die niet in staat zijn om een regulier vmbo-diploma te halen. Ook die indicatie wordt gesteld door het samenwerkingsverband, maar wij hebben in het verleden hemel en aarde moeten bewegen om bepaalde leerlingen zo'n indicatie te laten krijgen en het is ook niet altijd gelukt, met soms vervelende gevolgen.
Meer info bijvoorbeeld hier en hier.
Maar gelukkig komt de andere kant ook voor: een leerling mét pro-indicatie en een citoscore van 502 toch aannemen op vmbo-basis en 4 jaar later een diploma kunnen geven is echt een bijzonder iets.
Ziet er gewoon uit als elk willekeurig vmbo. Jammer dat ze in dat lied nadruk leggen om dat die leerlingen "anders" zijn, lijkt me niet nodig.quote:
Ben je weleens op een VMBO school geweest? Vaak zie je wel een verschil aan populatie, vooral in de twee laagste niveau's dat daar de probleemgevallen zitten. Op VMBO T zitten veelal de nettere types die net zo goed op de HAVO had kunnen zitten.quote:Op dinsdag 6 september 2016 18:32 schreef IDkaart het volgende:
Ik heb een beetje zitten rondkijken in schoolgidsen van sbo's. (In principe zijn dat scholen voor kinderen die niet zo goed kunnen leren, al zie ik soms wel dat kinderen naar de havo gaan en een enkele keer vwo na zo'n school.)
Wat mij vooral opvalt is dat dan het gemiddelde iQ op zo'n school iets van 71 zou zijn en dat de scholen trots zijn op dat er toch relatief veel kinderen naar vmbo basis gaan ipv de praktijkschool.
Is dat zo, dat er veel overlapping is met vmbo basis of hoe wordt de scheiding gemaakt tussen vmbo basis en praktijkonderwijs? Ik weet dat sommige leerlingen op de praktijkschool een diploma halen voor mbo2 wat je ook met basis kan, maar het lijkt me dat er meer verschillen zijn.
Het vmbo ken ik wel ja. Ik ben opgegroeid in Leiden waar twee scholen met alleen vmbo vrij bekend/berucht zijn. Op de schoolsites zie je bij de foto's van actitiviteiten van de mavo gewoon leuke, nette kinderen en op kader zie je al een heel ander beeld.quote:Op dinsdag 6 september 2016 18:36 schreef 0906 het volgende:
[..]
Ben je weleens op een VMBO school geweest? Vaak zie je wel een verschil aan populatie, vooral in de twee laagste niveau's dat daar de probleemgevallen zitten. Op VMBO T zitten veelal de nettere types die net zo goed op de HAVO had kunnen zitten.
Dat is ook de reden waarom brede scholengemeenschappen hun VMBO afdeling afstoten of enkel VMBO T aanbieden.quote:Op dinsdag 6 september 2016 18:37 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Het vmbo ken ik wel ja. Ik ben opgegroeid in Leiden waar twee scholen met alleen vmbo vrij bekend/berucht zijn. Op de schoolsites zie je bij de foto's van actitiviteiten van de mavo gewoon leuke, nette kinderen en op kader zie je al een heel ander beeld.
Ik vind het gewoon een leuk liedjequote:Op dinsdag 6 september 2016 18:29 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Ziet er gewoon uit als elk willekeurig vmbo. Jammer dat ze in dat lied nadruk leggen om dat die leerlingen "anders" zijn, lijkt me niet nodig.
Denk niet dat dat de reden is. Toen ik nog op de vrije school in Leiden zat hadden ze nog basis/kader. Dat is opgeheven wegens te weinig aanmeldingen, dus iedereen die geen tl of hoger aankan heeft pech.quote:Op dinsdag 6 september 2016 18:41 schreef 0906 het volgende:
[..]
Dat is ook de reden waarom brede scholengemeenschappen hun VMBO afdeling afstoten of enkel VMBO T aanbieden.
Natuurlijk wel in een ander gebouw, aan de andere kant van de stad.
Bijna alle info over praktijkscholen had je ook via google kunnen vinden.quote:Op woensdag 3 augustus 2016 02:01 schreef IDkaart het volgende:
In mei moet ik een scriptie schrijven. Ik heb geen idee hoe dat eruit ziet, maar ik wil als het kan het doen over rechten in het onderwijs.
Ik zie al helemaal voor me dat ik het ga hebben over het sbo en de praktijkschool, het opdc en het lwoo. Ik vind dit namelijk super interessant.
Momenteel zit ik een beetje met: Wanneer gaat iemand naar de praktijkschool? Ik heb her en der al gevonden dat dat het geval is bij een iQ tussen de 60 en de 80. Maar is dit dan een verstandelijke beperking? Waar vind ik goede informatie?
Ook begreep ik dat leerlingen met een licht verstandelijke beperking ook vaak naar vmbo basis gaan met lwoo? Klopt dit?
Zitten er eigenlijk ook leerlingen zonder een licht verstandelijke beperking op de praktijkschool? Hoe streng zijn ze met de criteria voor de toelating?
(Ik begrijp dat op het vmbo op- en afstromen tussen de niveaus vrij gangbaar is en switchen dus makkelijk gaat, maar dat voor toelating tot het niveau "praktijkonderwijs" wel aardig wat nodig is.)
Ja klopt dat had ik al gevonden. Maar het lijkt wel of elke school eigen regels heeft. Zo mag je bij sommige ook met een iQ van 85 binnenkomen en anders 75.quote:Op woensdag 7 september 2016 03:22 schreef Zelus het volgende:
[..]
Bijna alle info over praktijkscholen had je ook via google kunnen vinden.
En betreft je scriptie, als het goed is heb je een docent waar je alle vragen over je scriptie kan stellen.
En ik zal je gelijk een tip geven over de praktijkschool: iq lager dan 80, hoger dan 60, maar let op: de leerling moet eerst door een commissie heen, voordat hij aangenomen wordt. Niet alle leerlingen kunnen terecht op een praktijkschool, ze moeten echt hun "best" doen.
Deze tekst vond ik op een praktijkschool in de Randstad:quote:Op woensdag 7 september 2016 12:00 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Ja klopt dat had ik al gevonden. Maar het lijkt wel of elke school eigen regels heeft. Zo mag je bij sommige ook met een iQ van 85 binnenkomen en anders 75.
Hoezo ben je tuig als je toevallig wat minder goed kunt leren?quote:Op dinsdag 6 september 2016 18:39 schreef IDkaart het volgende:
En dat is nog relatief ook want ik ken ook twee Wellant Colleges wat dan verzamelpunten zijn voor nette leerlingen die naar het vmbo gaan en niet tussen het tuig willen zitten... :|
Dat zeg ik niet. Maar dat er relatief veel tuig zit op het vmbo kunnen we niet ontkennen.quote:Op woensdag 7 september 2016 13:31 schreef 0906 het volgende:
[..]
Hoezo ben je tuig als je toevallig wat minder goed kunt leren?
Ik weet waarom je dit post. Maar volgens mij staat er nergens expliciet dat dit praktijkonderwijs is?quote:
Jawel hoor, dat kan prima. Waar wil je nou heen met je topic?quote:Op woensdag 7 september 2016 17:50 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Maar dat er relatief veel tuig zit op het vmbo kunnen we niet ontkennen.
MBO-1 niveau toch? Komt dat niet op het zelfde neer?quote:Op vrijdag 9 september 2016 21:08 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Ik weet waarom je dit post. Maar volgens mij staat er nergens expliciet dat dit praktijkonderwijs is?
Nou dat weet ik eigenlijk niet zo goed. Zoals ik heb begrepen gaan de meeste praktijkonderwijsleerlingen gelijk na school werken, en een deel haalt op de praktijkschool een diploma mbo 1.quote:Op vrijdag 9 september 2016 21:13 schreef BalotelliFan het volgende:
[..]
MBO-1 niveau toch? Komt dat niet op het zelfde neer?
Met een iQ van 70 kan je prima naar het vmbo-basis. (Met LWOO)quote:Op vrijdag 14 oktober 2016 23:14 schreef DoubleDip het volgende:
Als je een IQ hebt van ergens tussen de 60 en de 80 is leren denk ik ook niet je sterkste kant. Die kinderen zijn volgens mij niet in staat om vmbo basis te halen, daarom gaan ze naar de praktijkschool.
mbo-1 is natuurlijk wel een opleiding, die doen ze eigenlijk al op school. Voorzover ik het begrijp (maar ik ben nog nooit met praktijkscholen in aanraking gekomen) sla je de fase van het vakken volgen juist over en ga je gelijk aan het werk (inclusief opleiding).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |