quote:SEATTLE - AeroMexico heeft haar allereerste Boeing 787-9 Dreamliner gepresenteerd. Het toestel is getooid met een opvallende door kinderen ontworpen beschildering. Het toestel wordt binnenkort van de Boeing-fabriek overgevlogen naar Mexico om van daaruit verre vluchten te onderhouden.
De Mexicaanse KLM-partner heeft reeds negen 787-8’s in de vloot en breidt nu uit met zes grotere 787-9’s die in 2012 werden besteld. De luchtvaartmaatschappij vliegt onder andere op Schiphol.
Zoals zo vaak in de luchtvaart: change of plans. PH-BFR is net vertrokken als KL887. Zo te zien vliegt de -BFK de KL895.quote:PH-BFK maakt deze dagen haar laatste vluchten.
Zaterdagavond zal ze haar laatste rotatie maken als KL887 naar Hong Kong.
quote:Schiphol verder in de knel
SCHIPHOL - Luchthaven Schiphol raakt steeds verder in het nauw door de onstuimige groei van het aantal passagiers en vluchten.
Dit jaar zijn de verwachte groeicijfers opnieuw naar boven bijgesteld. De directie houdt nu rekening met 64 miljoen reizigers (10% meer dan in 2015) en 480.000 starts en landingen (plus 6%) Daarmee wordt het wettelijke plafond van 2020 al volgend jaar overschreden. Schiphol-topman Jos Nijhuis maakt zich grote zorgen over het sneller dichtslibben van de luchthaven dan verwacht.
Nijhuis vreest toenemende knelpunten bij de passagiersafhandeling, omdat de capaciteit ondanks alle nieuwbouw, uitbreidingen en renovaties tekort blijft schieten, zeker in het vakantiehoogseizoen en tijdens piekuren. De hogere terreurdreiging, stakingen en extra veiligheidsmaatregelen maken de situatie er volgens hem niet beter op.
quote:Schiphol houdt vast aan noodzaak zesde baan
AMSTERDAM - De luchthaven Schiphol wil de komende jaren de capaciteit dusdanig uitbreiden dat tussen de 600.000 en 650.000 vluchten per jaar kunnen worden afgehandeld. Daarvoor is de aanleg van een zesde baan parallel aan de Kaagbaan van groot belang.
Dat staat in de langetermijnvisie die Schiphol dinsdag heeft gepubliceerd. Schiphol verwacht in de jaren tot 2025 een marktgroei tot 85 miljoen passagiers en 3,5 miljoen ton vracht. Vorig jaar kreeg de luchthaven ruim 46 miljoen reizigers en 1,5 miljoen ton goederen te verwerken.
Om de verwachte groei te kunnen bijbenen, heeft Schiphol vanaf 2015 ook meer capaciteit nodig voor het parkeren en afhandelen van vliegtuigen. Die capaciteit wil de luchthaven creëren op Schiphol Noordwest. Daar moet rond 2020 ook een extra terminal voor ongeveer 25 miljoen passagiers komen, aan te sluiten op weg en spoor.
Om capaciteit te sparen bekijkt Schiphol of het mogelijk is verkeer dat niet direct gebonden is aan de luchthaven zelf, te laten vliegen op andere Nederlandse vliegvelden. Daarvoor komen volgens de toekomstvisie mogelijk Eindhoven en Lelystad Airport in aanmerking. Verkeer dat de positie van Schiphol als mainport versterkt, zoals intercontinentaal verkeer, krijgt voorrang. Dat geldt ook voor vluchten van 'thuismaatschappij' Air France-KLM.
Spoor
Het luchtverkeer naar Parijs en Frankfurt kan volgens Schiphol in de toekomst worden vervangen door de snelle spoorverbinding HSL-Zuid en een HSL-Oost, maar dan op bestaand spoor. Ook mikt de luchthaven op een moderne ov-verbinding voor de lijn Hoofddorp-Schiphol-(Amsterdam-)Zuidas-Almere.
Volgens de Noord-Hollandse gedeputeerde voor Schiphol, Ton Hooijmaijers, heeft Schiphol helemaal geen "klip en klaar" besluit genomen over de aanleg van de parallelle Kaagbaan. "Ik had ze gevraagd dat wel te doen. We kunnen natuurlijk niet blijven wachten. Ze denken dat reserveren van grond geen geld kost. Dat kost ons echter miljoenen euro's in verband met de aanleg van de provinciale weg N201 en de openbaarvervoerslijn Zuidtangent. Ik ben erg teleurgesteld."
Verstandig
De Haarlemmermeerse wethouder voor Schipholzaken, Michel Bezuijen, meent dat Schiphol in een brief aan het kabinet wel voor een parallelle Kaagbaan en een tweede stationsgebouw heeft gekozen. "Wij hebben al eerder gezegd dat Schiphol helemaal geen zesde baan nodig heeft om de vliegcapaciteit uit te breiden. Dat kan ook makkelijk met het huidige vijfbanenstelsel. Je moet je daarom als BV Nederland serieus afvragen of zo'n enorme investering wel verstandig is."
Kritische Schiphol-volgers in de Tweede Kamer slaan niet aan op de zinsnede over een zesde baan. De formulering laat de optie open, "maar of Schiphol die wil activeren, blijkt hier niet uit", aldus GroenLinkser Wijnand Duyvendak. Met de inzet van het kabinet (slimme milieuheffing, emissiehandel) ligt een zesde baan niet voor de hand, stelt Diederik Samsom (PvdA). Maar een ander verhaal voor hem is of de luchthaven moet kunnen groeien naar een capaciteit voor 600.000 tot 650.000 vluchten. "Dat zal zo'n vaart niet lopen met de plannen voor beprijzing van de luchtvaart."
Broeikaseffect
Volgens Milieudefensie moet Schiphol een "tandje lager" om ook zijn steentje bij te dragen aan de strijd tegen het broeikaseffect. Verkeersminister Camiel Eurlings wilde niet reageren omdat hij het stuk nog niet heeft bestudeerd.
Kijk eens hoe weinig die velden rekening hoeven te houden met belangengroepen voor omwonenden, milieugroeperingen, etc.quote:Op zondag 4 september 2016 11:18 schreef wiijntje het volgende:
Wat een onzin, 6e baan.
Kijk eens wat ze met 2, 3 of 4 banen doen in LHR, IST, DXB, NRT, HKG, LAX, JFK etc. etc.
en AMS heeft er al 5 en een half.
Er zal vast wel ergens iemand zijn die heel veel geld zal verdienen als die "6e" er komt
* ergens anders groeien (een vliegveld in zee leggen, of in de markerwaard...quote:Op zondag 4 september 2016 12:39 schreef Sparqq het volgende:
Er zijn 3 opties voor schiphol;
* niet verder groeien
* huidige regelgeving aanpassen / negeren en meer gebruik maken van de huidige banen
* een nieuwe baan erbij
Dat heeft, zoals al aangegeven, te maken met de restricties. Ze mogen wel haast maken met die 6e baan want 2020 duurt niet lang meer.quote:Op zondag 4 september 2016 11:18 schreef wiijntje het volgende:
Wat een onzin, 6e baan.
Kijk eens wat ze met 2, 3 of 4 banen doen in LHR, IST, DXB, NRT, HKG, LAX, JFK etc. etc.
en AMS heeft er al 5 en een half.
Er zal vast wel ergens iemand zijn die heel veel geld zal verdienen als die "6e" er komt
Gewoon heel Amsterdam platschuiven. Heb je ook geen last meer van een deel van de klagersquote:Op zondag 4 september 2016 12:39 schreef Sparqq het volgende:
Er zijn 3 opties voor schiphol;
* niet verder groeien
* huidige regelgeving aanpassen / negeren en meer gebruik maken van de huidige banen
* een nieuwe baan erbij
Niet.quote:Op zondag 4 september 2016 17:33 schreef El_Grando101 het volgende:
Ik ben benieuwd hoe Lelystad in dit plaatje gaat passen.
quote:‘KLM gaat door met bezuinigingen’
SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappij KLM gaat door met bezuinigen. Dat zegt president-directeur Pieter Elbers van KLM tegen De Telegraaf. Hij reageert op plannen van moedermaatschappij Air France KLM om het bezuinigingsplan Perform van tafel te halen. Kernpunt daarin dat het personeel meer uren werkt.
„KLM gaat door op de ingeslagen weg van kosten verlagen en hogere marge om daarmee noodzakelijke investeringen te doen voor een gezonde KLM-toekomst”, zegt Elbers. Bij Air France is er nog niets gebeurd bij Perform, onder meer door de slechte relatie tussen vakbond en directie.
De vraag is of dat Elbers gaat lukken, want in Nederland verkeren KLM en FNV in een impasse ten aanzien van de cao-onderhandelingen voor grondpersoneel. „Als het bezuinigingsplan Perform2020 van tafel gaat, dan is dat goed nieuws’, zegt bestuurder Jan van den Brink van de FNV tegen De Telegraaf. „Ik zie met belangstelling naar het nieuwe plan van Janaillac uit. Het zou dit jaar toch al lastig worden om vier procent bezuinigingen te halen.”
Of dit betekent dat de acties bij FNV van tafel gaan, is nog niet bekend, aldus Van den Brink. Vanaf maandag kan FNV weer actie gaan voeren, nadat de rechter dat een paar weken geleden verbood. Vakbond FNV verzet zich hevig tegen het inleveren van vijf ouderendagen en eist structurele loonsverhoging.
„De eerste positieve resultaten van de ingezette koers worden zichtbaar voor KLM”, zegt Elbers.
De pas aangetreden topman van Air France KLM, Jean-Marc Janaillac, komt zelf met een nieuw plan in november. Opmerkelijk in het nieuwe plan is dat Janaillac een prijsvechter voor intercontinentale vluchten wil ontwikkelen, een tamelijke noviteit in de luchtvaartsector. Omdat Air France KLM geen geld heeft voor grootscheepse expansie, is de vraag of KLM de rol van prijsvechter op de lange afstanden gaat worden. „KLM wordt geen lowcost op de intercontinentale vluchten, maar we werken wel aan een netwerk met lagere kosten”, zegt Elbers.
„We kennen de inhoud op dit specifieke onderdeel niet”, zegt president Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers. Verhagen wil eerst met de Air France KLM-topman gesproken hebben.
Janaillac zal echter met iets goed moeten komen om de Franse en Nederlandse piloten en cabinemedewerkers in de meewerkstand te krijgen, want low cost kan betekenen dat het personeel alsnog flink arbeidsvoorwaarden moeten inleveren, of dat er vluchten worden ondergebracht bij de lange afstandsprijsvechter.
De plannen om van Transavia een Europese prijsvechter te maken, mislukten om dezelfde reden. De Franse piloten torpedeerden het plan. Transavia mist vandaag de dag schaal en is zwaar verliesgevend. Er moet een partner als EasyJet voor gezocht worden. Verkoop is een andere optie.
Janaillac wil eerst het personeel vragen wat er moet gebeuren, zo werd gisteren bekend. Ingrepen zullen waarschijnlijk pas op zijn vroegst volgend jaar bekend worden gemaakt. Daarmee worden netelige kwesties over de Franse verkiezingen heengetild.
Als die vakantie vluchten van af daar gaan dan komt er toch ook ruimte vrij?quote:
Maar welke maatschappij wil vakantievluchten vanaf Lelystad gaan vliegen? We hebben Rotterdam en Eindhoven toch al als regionale vliegvelden. In Lelystad zie ik echt niets. Echt weer zo'n prestigeproject zoals Twente en Groningen.quote:Op zondag 4 september 2016 18:14 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Als die vakantie vluchten van af daar gaan dan komt er toch ook ruimte vrij?
Dat was de bedoeling toch.
Hoe graag ik het ook zal zien...quote:Op zondag 4 september 2016 18:00 schreef Sunri5e het volgende:
Wanneer gaan ze nou eens afscheid nemen van die Fransen?
quote:
Dat maakt niet uit. Als het aan ons kamerolifantje in Den Haag ligt, gaan ze gewoon gedwongen worden: http://www.parool.nl/amst(...)e-verlaten~a4281322/quote:Op zondag 4 september 2016 18:20 schreef Sunri5e het volgende:
Maar welke maatschappij wil vakantievluchten vanaf Lelystad gaan vliegen?
Ik snap ook niet hoe ze dat kunnen bedanken.quote:Op zondag 4 september 2016 18:52 schreef OEM het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit. Als het aan ons kamerolifantje in Den Haag ligt, gaan ze gewoon gedwongen worden: http://www.parool.nl/amst(...)e-verlaten~a4281322/
Maar goed, zelfs een kind snapt dat dit weer grandioos gaat mislukken en de belastingbetaler weer enorm veel geld gaat kosten. Maar goed, alles moet wijken voor Achternaam-van-politicus International Airport
Kan die baan waar ie parallel aan loopt dat ook?quote:Op zondag 4 september 2016 19:05 schreef inkjet het volgende:
De voorgestelde 24L/06R kan misschien wel twee kanten uit gebruikt worden, ook voor grotere toestellen. Dat zou een enorm voordeel zijn.
Verder is een argument voor de relatief vele banen van Schiphol dat het op die plek vaak hard waait uit verschillende richtingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |