He? Hoe kan je frauderen op je praktijkexamen?quote:Op dinsdag 27 september 2016 17:45 schreef Physsic het volgende:
[..]
Kan me niet herinneren dat ik daar ooit iets over heb meegekregen of gelezen. Ik voeg gewoon in wanneer het kan.
Misschien nog een extra puntje om toe te voegen aan het lijstje wat hierboven al staat:
- genoeg veilige ruimte om te auto heen laten
Dat was een argument van het CBR om bij iemand die verdacht werd van rijexamenfraude, na een rijvaardigheidstest het rijbewijs ongeldig te laten verklaren. Tijdens die controletest (om te kijken of hij terecht of onterecht zijn rijbewijs had gehaald) vond de examinator dat hij niet zorgde voor genoeg veilige ruimte om de auto heen. Volgens mij werd daarmee bedoeld dat hij bijvoorbeeld op te korte afstand fietsers inhaalde of juiste te veel uitweek naar de andere kant.
Dus dat is ook wel een dingetje waar ze op letten.
Natuurlijk, als er niemand op de weg is kun je invoegen wanneer je wil.quote:Op dinsdag 27 september 2016 18:21 schreef IDkaart het volgende:
[..]
Begin kan wel als er geen hond rijdt. Maar als het druk is kan begin vaak helemaal niet.
Ik heb van mijn vorige rijinstructeur geleerd dat het verstandig is om bij een invoegstrook naar links te gaan wegens oa de kans dat mensen bellend invoegen en dan tegen je zijdeur knallen
Ruimte om de auto inderdaad! Ik ben daarop de eerste keer gezakt, want ik haalde te snel een fietser in.quote:Op dinsdag 27 september 2016 17:45 schreef Physsic het volgende:
[..]
Kan me niet herinneren dat ik daar ooit iets over heb meegekregen of gelezen. Ik voeg gewoon in wanneer het kan.
Misschien nog een extra puntje om toe te voegen aan het lijstje wat hierboven al staat:
- genoeg veilige ruimte om te auto heen laten
Dat was een argument van het CBR om bij iemand die verdacht werd van rijexamenfraude, na een rijvaardigheidstest het rijbewijs ongeldig te laten verklaren. Tijdens die controletest (om te kijken of hij terecht of onterecht zijn rijbewijs had gehaald) vond de examinator dat hij niet zorgde voor genoeg veilige ruimte om de auto heen. Volgens mij werd daarmee bedoeld dat hij bijvoorbeeld op te korte afstand fietsers inhaalde of juiste te veel uitweek naar de andere kant.
Dus dat is ook wel een dingetje waar ze op letten.
In 2014 is door het CBR (en later de politie) een onderzoek gestart naar een rijexaminator en een aantal rijscholen wegens verdenking van fraude. De leerlingen zouden ergens tussen de 2000 en 3000euro betalen aan hun rijinstructeur, die vervolgens 500euro daarvan aan de rijexaminator gaf. De rijexaminator liet de leerling vervolgens slagen voor het rijexamen. (Omdat hij geen normale rijexaminator was maar een faalangst/naderonderzoek examinator, was het makkelijker om te garanderen dat hij als rijexaminator werd ingedeeld)quote:Op dinsdag 27 september 2016 18:22 schreef IDkaart het volgende:
[..]
He? Hoe kan je frauderen op je praktijkexamen?
Ik ken wel die truuk van instructeurs die op de achterbank zitten en dan met hun voet in je stoel duwen als je wat moet doen
Ja, haha. Zeer zorgelijk ook dat sommigen ondertussen chauffeur of bezorger waren als beroep.quote:Op dinsdag 27 september 2016 18:38 schreef Nattekat het volgende:
4 jaar je rijbewijs hebben en niet eens fatsoenlijk kunnen rijden
Ik bedacht me dat ik voor het afrijden ook een reflectieformulier in moest vullen, daar staan de punten waarop wordt gelet ook wat uitgebreider op: http://cbr.nl/brochure/rijvaard106.pdfquote:Op dinsdag 27 september 2016 12:49 schreef IDkaart het volgende:
Iemand die een goed overzicht heeft van wat CBR test of kan testen? Ik wil graag een lijst maken voor mijn docent met waar ik moeite mee heb.
Mwah, zet een gemiddeld persoon met minimaal 5 jaar het rijbewijs nu in een lesauto om examen te doen en ik gok dat het gros ook zakt. Je bent de gehaaid, te snel, je doet het niet precies als het CBR wil (duidelijk laten zien dat je in de spiegels kijkt bijvoorbeeld), gaat te hard over rotondes (waarom bij direct afslaan naar zijn 2 als in de 3 met wat meer tempo ook prima kan?), etc.quote:Op dinsdag 27 september 2016 18:38 schreef Nattekat het volgende:
4 jaar je rijbewijs hebben en niet eens fatsoenlijk kunnen rijden
In de leswagen in Leiden was in zijn drie rijden op een rotonde echt verschrikkelijk. Gok dat CBR wil zien dat je in een dieselauto kan rijden en dat benzine gewoon net anders werkt...quote:Op donderdag 29 september 2016 02:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Mwah, zet een gemiddeld persoon met minimaal 5 jaar het rijbewijs nu in een lesauto om examen te doen en ik gok dat het gros ook zakt. Je bent de gehaaid, te snel, je doet het niet precies als het CBR wil (duidelijk laten zien dat je in de spiegels kijkt bijvoorbeeld), gaat te hard over rotondes (waarom bij direct afslaan naar zijn 2 als in de 3 met wat meer tempo ook prima kan?), etc.
Dan rij je misschien te traag voor die versnelling.quote:Op donderdag 29 september 2016 14:21 schreef IDkaart het volgende:
[..]
In de leswagen in Leiden was in zijn drie rijden op een rotonde echt verschrikkelijk. Gok dat CBR wil zien dat je in een dieselauto kan rijden en dat benzine gewoon net anders werkt...
Eerder dat de auto veel te hard rijdt en dat niet zo comfortabel isquote:Op donderdag 29 september 2016 14:34 schreef MarieAlice het volgende:
[..]
Dan rij je misschien te traag voor die versnelling.
Maar bij die rijvaardigheidstest ging het niet om een rijexamen. Je mocht bijvoorbeeld je eigen auto kiezen (of een andere waar je gewend was in te rijden) en ze gaven aan dat er niet gelet werd op dingen zoals met één hand sturen. Het ging om de veiligheid.quote:Op donderdag 29 september 2016 02:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Mwah, zet een gemiddeld persoon met minimaal 5 jaar het rijbewijs nu in een lesauto om examen te doen en ik gok dat het gros ook zakt. Je bent de gehaaid, te snel, je doet het niet precies als het CBR wil (duidelijk laten zien dat je in de spiegels kijkt bijvoorbeeld), gaat te hard over rotondes (waarom bij direct afslaan naar zijn 2 als in de 3 met wat meer tempo ook prima kan?), etc.
De schakelmomenten zijn bij elke auto anders. Diesel of benzine boeit niet. Je moet die auto gewoon onder controle hebben.quote:Op donderdag 29 september 2016 14:21 schreef IDkaart het volgende:
[..]
In de leswagen in Leiden was in zijn drie rijden op een rotonde echt verschrikkelijk. Gok dat CBR wil zien dat je in een dieselauto kan rijden en dat benzine gewoon net anders werkt...
Volgens mij is dat vooral omdat leerlingen nog niet zo ver zijn, dat komt meestal als ze hun rijbewijs hebben gehaald (en in sommige gevallen helemaal nooit). Op een gegeven moment weet je onbewust wel waar andere verkeersdeelnemers zich t.o.v. je auto bevinden, je onthoudt automatisch bijvoorbeeld dat je zojuist een fietser voorbij bent gereden, waar je een paar tientallen meters verder rekening mee moet houden op het moment dat je rechtsaf wil slaan. Bij iemand die nog maar zo'n 20-30 lesuren ervaring heeft geldt dat over het algemeen niet, zij zijn vaak nog te druk bezig met de bediening e.d. Daarom moet je met lessen sowieso extra goed je spiegels gebruiken, de rij-instructeur/-examinator kan niet goed zien wie jij allemaal al hebt opgemerkt.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 00:33 schreef Nattekat het volgende:
Als je goed anticipeert, zie je vaak die fietser of voetganger al aankomen voor je de rotonde op rijdt.
Maar bij het lessen vooral dat niet doen, maar op het laatste moment erg sloom rijden. Schijnt beter te zijn ofzo.
Ook daar denk ik dat je nog wel eens bedrogen uit de bus kan komen. Ja, als je puur en alleen het bedienen van het voertuig bedient zal het wel meevallen (alhoewel, hoe vaak hoor je niet iemand achteruit rijden met 4000 toeren en een koppeling die nauwelijks raakt?). Maar situational awareness? Ik zie te vaak iemand nog voor een ambu duiken naar links, om vervolgens weer in paniek terug naar rechts te gaan. Invoeghulp, zullen er velen op nat gaan. Knipperen als men al de beweging aan het uitvoeren is of juist terwijl er nog een auto naast iemand zit.quote:Op donderdag 29 september 2016 18:34 schreef Physsic het volgende:
[..]
Maar bij die rijvaardigheidstest ging het niet om een rijexamen. Je mocht bijvoorbeeld je eigen auto kiezen (of een andere waar je gewend was in te rijden) en ze gaven aan dat er niet gelet werd op dingen zoals met één hand sturen. Het ging om de veiligheid.
Als je rechtdoor moet en er komen mensen van rechts is het behoorlijk asociaal als je de buitenste baan neemt. Ik irriteer me daar ook mateloos aan als ik naar rechts moet.quote:Op dinsdag 4 oktober 2016 16:33 schreef IDkaart het volgende:
Die turborotondes he... is het de bedoeling om altijd als het kan de binnenste weg te nemen? (Tenzij je aankomt van een kant met maar een strook)
Dus dan moet je ook letten op of er geen verkeer van twee banen komt toch?
Gefeliciteerdquote:Op donderdag 6 oktober 2016 12:14 schreef BredeBroeder het volgende:
Theorie in 1x, mocht ook wel eens tijd worden
Het is eigenlijk vrij simpel.quote:Op zaterdag 1 oktober 2016 01:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ook daar denk ik dat je nog wel eens bedrogen uit de bus kan komen. Ja, als je puur en alleen het bedienen van het voertuig bedient zal het wel meevallen (alhoewel, hoe vaak hoor je niet iemand achteruit rijden met 4000 toeren en een koppeling die nauwelijks raakt?). Maar situational awareness? Ik zie te vaak iemand nog voor een ambu duiken naar links, om vervolgens weer in paniek terug naar rechts te gaan. Invoeghulp, zullen er velen op nat gaan. Knipperen als men al de beweging aan het uitvoeren is of juist terwijl er nog een auto naast iemand zit.
Zo lang je nog les hebt kun je dat soort dingen aan je instructeur vragen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 01:49 schreef IDkaart het volgende:
Stel je gaat fileparkeren. En je komt na een paar uur terug. Nu staat je auto tussen twee andere auto's ingeparkeerd. Hoe kom je daar in hemelsnaam uit?
Ik weet van alles wel hoe het moet en ik kan het ook bijna behalve invoegen op de snelweg als het druk is en dit dus.
Maak me met die dingen echt zorgen voor mijn examen in januari. (ik heb pas half december weer les)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |