abonnement Unibet Coolblue
pi_165606447
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2016 17:45 schreef Physsic het volgende:

[..]

Kan me niet herinneren dat ik daar ooit iets over heb meegekregen of gelezen. Ik voeg gewoon in wanneer het kan. :P

Misschien nog een extra puntje om toe te voegen aan het lijstje wat hierboven al staat:
- genoeg veilige ruimte om te auto heen laten
Dat was een argument van het CBR om bij iemand die verdacht werd van rijexamenfraude, na een rijvaardigheidstest het rijbewijs ongeldig te laten verklaren. Tijdens die controletest (om te kijken of hij terecht of onterecht zijn rijbewijs had gehaald) vond de examinator dat hij niet zorgde voor genoeg veilige ruimte om de auto heen. Volgens mij werd daarmee bedoeld dat hij bijvoorbeeld op te korte afstand fietsers inhaalde of juiste te veel uitweek naar de andere kant.
Dus dat is ook wel een dingetje waar ze op letten.
He? Hoe kan je frauderen op je praktijkexamen?

Ik ken wel die truuk van instructeurs die op de achterbank zitten en dan met hun voet in je stoel duwen als je wat moet doen _O-
  dinsdag 27 september 2016 @ 18:27:31 #277
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_165606533
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2016 18:21 schreef IDkaart het volgende:

[..]

Begin kan wel als er geen hond rijdt. Maar als het druk is kan begin vaak helemaal niet. _O-

Ik heb van mijn vorige rijinstructeur geleerd dat het verstandig is om bij een invoegstrook naar links te gaan wegens oa de kans dat mensen bellend invoegen en dan tegen je zijdeur knallen :r
Natuurlijk, als er niemand op de weg is kun je invoegen wanneer je wil. :P

Invoeghulp verleen ik wel wanneer ik kan, maar dat is meer met het idee dat ik gewoon door wil rijden. Je hebt inderdaad ook mensen die gewoon niet kijken en 'm zo de rijbaan op gooien, zelfde als mensen die inhalen eigenlijk. :')
  dinsdag 27 september 2016 @ 18:29:44 #278
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_165606571
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2016 17:45 schreef Physsic het volgende:

[..]

Kan me niet herinneren dat ik daar ooit iets over heb meegekregen of gelezen. Ik voeg gewoon in wanneer het kan. :P

Misschien nog een extra puntje om toe te voegen aan het lijstje wat hierboven al staat:
- genoeg veilige ruimte om te auto heen laten
Dat was een argument van het CBR om bij iemand die verdacht werd van rijexamenfraude, na een rijvaardigheidstest het rijbewijs ongeldig te laten verklaren. Tijdens die controletest (om te kijken of hij terecht of onterecht zijn rijbewijs had gehaald) vond de examinator dat hij niet zorgde voor genoeg veilige ruimte om de auto heen. Volgens mij werd daarmee bedoeld dat hij bijvoorbeeld op te korte afstand fietsers inhaalde of juiste te veel uitweek naar de andere kant.
Dus dat is ook wel een dingetje waar ze op letten.
Ruimte om de auto inderdaad! Ik ben daarop de eerste keer gezakt, want ik haalde te snel een fietser in. :+
pi_165606609
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2016 18:22 schreef IDkaart het volgende:

[..]

He? Hoe kan je frauderen op je praktijkexamen?

Ik ken wel die truuk van instructeurs die op de achterbank zitten en dan met hun voet in je stoel duwen als je wat moet doen _O-
In 2014 is door het CBR (en later de politie) een onderzoek gestart naar een rijexaminator en een aantal rijscholen wegens verdenking van fraude. De leerlingen zouden ergens tussen de 2000 en 3000euro betalen aan hun rijinstructeur, die vervolgens 500euro daarvan aan de rijexaminator gaf. De rijexaminator liet de leerling vervolgens slagen voor het rijexamen. (Omdat hij geen normale rijexaminator was maar een faalangst/naderonderzoek examinator, was het makkelijker om te garanderen dat hij als rijexaminator werd ingedeeld)
Om geen verdacht slagingspercentage te krijgen heeft hij trouwens ook een hoop leerlingen onterecht laten zakken voor het rijexamen.

Uiteindelijk is van zo'n 150 mensen het rijbewijs ongeldig verklaard (terwijl ze die soms al 4 jaar hadden), ze kregen nog wel de kans om tijdens een rijvaardigheidstest te laten zien of ze over genoeg rijvaardheid beschikten. Dat was vaak niet het geval.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 27 september 2016 @ 18:38:03 #280
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_165606708
4 jaar je rijbewijs hebben en niet eens fatsoenlijk kunnen rijden :')
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_165607252
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 18:38 schreef Nattekat het volgende:
4 jaar je rijbewijs hebben en niet eens fatsoenlijk kunnen rijden :')
Ja, haha. Zeer zorgelijk ook dat sommigen ondertussen chauffeur of bezorger waren als beroep.
Maar in zeer uitzonderlijke gevallen ging het zelfs om mensen die al drie of vier keer waren gezakt voor het rijexamen, waarbij ze bij het laatste examen nog op 7 van de 7 onderdelen onvoldoende scoorden, maar een maand later (na overstap op een andere rijschool) bij de verdachte rijexaminator opeens wel waren geslaagd voor het examen.
Dat in combinatie met de plotselinge overstap naar de verdachte rijschool die op meer dan 200km van hun woonplaats gevestigd was, en nog wat andere factoren, vond men nogal verdacht. :P
  woensdag 28 september 2016 @ 11:36:49 #282
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_165621103
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 september 2016 12:49 schreef IDkaart het volgende:
Iemand die een goed overzicht heeft van wat CBR test of kan testen? Ik wil graag een lijst maken voor mijn docent met waar ik moeite mee heb.
Ik bedacht me dat ik voor het afrijden ook een reflectieformulier in moest vullen, daar staan de punten waarop wordt gelet ook wat uitgebreider op: http://cbr.nl/brochure/rijvaard106.pdf
  FOK!fotograaf donderdag 29 september 2016 @ 02:56:13 #283
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_165639939
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 september 2016 18:38 schreef Nattekat het volgende:
4 jaar je rijbewijs hebben en niet eens fatsoenlijk kunnen rijden :')
Mwah, zet een gemiddeld persoon met minimaal 5 jaar het rijbewijs nu in een lesauto om examen te doen en ik gok dat het gros ook zakt. Je bent de gehaaid, te snel, je doet het niet precies als het CBR wil (duidelijk laten zien dat je in de spiegels kijkt bijvoorbeeld), gaat te hard over rotondes (waarom bij direct afslaan naar zijn 2 als in de 3 met wat meer tempo ook prima kan?), etc.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_165646411
Begin januari ga ik op examen *O* Om 10 uur in de ochtend :P
pi_165646438
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 02:56 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Mwah, zet een gemiddeld persoon met minimaal 5 jaar het rijbewijs nu in een lesauto om examen te doen en ik gok dat het gros ook zakt. Je bent de gehaaid, te snel, je doet het niet precies als het CBR wil (duidelijk laten zien dat je in de spiegels kijkt bijvoorbeeld), gaat te hard over rotondes (waarom bij direct afslaan naar zijn 2 als in de 3 met wat meer tempo ook prima kan?), etc.
In de leswagen in Leiden was in zijn drie rijden op een rotonde echt verschrikkelijk. Gok dat CBR wil zien dat je in een dieselauto kan rijden en dat benzine gewoon net anders werkt...
pi_165646759
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2016 14:21 schreef IDkaart het volgende:

[..]

In de leswagen in Leiden was in zijn drie rijden op een rotonde echt verschrikkelijk. Gok dat CBR wil zien dat je in een dieselauto kan rijden en dat benzine gewoon net anders werkt...
Dan rij je misschien te traag voor die versnelling. :)
pi_165646884
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2016 14:34 schreef MarieAlice het volgende:

[..]

Dan rij je misschien te traag voor die versnelling. :)
Eerder dat de auto veel te hard rijdt en dat niet zo comfortabel is :')
Ik merk ook verschil tussen 50 in zijn 3 en 50 in zijn 4 :? Laatste is niet aan te raden op hobbelwegen :D
pi_165651461
quote:
0s.gif Op donderdag 29 september 2016 02:56 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Mwah, zet een gemiddeld persoon met minimaal 5 jaar het rijbewijs nu in een lesauto om examen te doen en ik gok dat het gros ook zakt. Je bent de gehaaid, te snel, je doet het niet precies als het CBR wil (duidelijk laten zien dat je in de spiegels kijkt bijvoorbeeld), gaat te hard over rotondes (waarom bij direct afslaan naar zijn 2 als in de 3 met wat meer tempo ook prima kan?), etc.
Maar bij die rijvaardigheidstest ging het niet om een rijexamen. Je mocht bijvoorbeeld je eigen auto kiezen (of een andere waar je gewend was in te rijden) en ze gaven aan dat er niet gelet werd op dingen zoals met één hand sturen. Het ging om de veiligheid.
pi_165681555
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2016 14:21 schreef IDkaart het volgende:

[..]

In de leswagen in Leiden was in zijn drie rijden op een rotonde echt verschrikkelijk. Gok dat CBR wil zien dat je in een dieselauto kan rijden en dat benzine gewoon net anders werkt...
De schakelmomenten zijn bij elke auto anders. Diesel of benzine boeit niet. Je moet die auto gewoon onder controle hebben.

Over het algemeen neem je rotondes in z'n 2, omdat de minimumsnelheid in versnelling 3 bij de meeste auto's te hoog is voor een rotonde. Dan rij je echt te hard over die rotonde en heb je ook minder tijd om te kijken of je moet stoppen voor een fietser of voetganger.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 1 oktober 2016 @ 00:33:55 #290
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_165681782
Als je goed anticipeert, zie je vaak die fietser of voetganger al aankomen voor je de rotonde op rijdt.

Maar bij het lessen vooral dat niet doen, maar op het laatste moment erg sloom rijden. Schijnt beter te zijn ofzo.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_165681915
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 00:33 schreef Nattekat het volgende:
Als je goed anticipeert, zie je vaak die fietser of voetganger al aankomen voor je de rotonde op rijdt.

Maar bij het lessen vooral dat niet doen, maar op het laatste moment erg sloom rijden. Schijnt beter te zijn ofzo.
Volgens mij is dat vooral omdat leerlingen nog niet zo ver zijn, dat komt meestal als ze hun rijbewijs hebben gehaald (en in sommige gevallen helemaal nooit). Op een gegeven moment weet je onbewust wel waar andere verkeersdeelnemers zich t.o.v. je auto bevinden, je onthoudt automatisch bijvoorbeeld dat je zojuist een fietser voorbij bent gereden, waar je een paar tientallen meters verder rekening mee moet houden op het moment dat je rechtsaf wil slaan. Bij iemand die nog maar zo'n 20-30 lesuren ervaring heeft geldt dat over het algemeen niet, zij zijn vaak nog te druk bezig met de bediening e.d. Daarom moet je met lessen sowieso extra goed je spiegels gebruiken, de rij-instructeur/-examinator kan niet goed zien wie jij allemaal al hebt opgemerkt.
  FOK!fotograaf zaterdag 1 oktober 2016 @ 01:08:17 #292
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_165682221
quote:
1s.gif Op donderdag 29 september 2016 18:34 schreef Physsic het volgende:

[..]

Maar bij die rijvaardigheidstest ging het niet om een rijexamen. Je mocht bijvoorbeeld je eigen auto kiezen (of een andere waar je gewend was in te rijden) en ze gaven aan dat er niet gelet werd op dingen zoals met één hand sturen. Het ging om de veiligheid.
Ook daar denk ik dat je nog wel eens bedrogen uit de bus kan komen. Ja, als je puur en alleen het bedienen van het voertuig bedient zal het wel meevallen (alhoewel, hoe vaak hoor je niet iemand achteruit rijden met 4000 toeren en een koppeling die nauwelijks raakt?). Maar situational awareness? Ik zie te vaak iemand nog voor een ambu duiken naar links, om vervolgens weer in paniek terug naar rechts te gaan. Invoeghulp, zullen er velen op nat gaan. Knipperen als men al de beweging aan het uitvoeren is of juist terwijl er nog een auto naast iemand zit.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_165752113
Die turborotondes he... is het de bedoeling om altijd als het kan de binnenste weg te nemen? (Tenzij je aankomt van een kant met maar een strook)

Dus dan moet je ook letten op of er geen verkeer van twee banen komt toch?
pi_165787615
Theorie in 1x, mocht ook wel eens tijd worden :') *O*
  Moderator / Redactie Sport donderdag 6 oktober 2016 @ 12:16:30 #295
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_165787634
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 oktober 2016 16:33 schreef IDkaart het volgende:
Die turborotondes he... is het de bedoeling om altijd als het kan de binnenste weg te nemen? (Tenzij je aankomt van een kant met maar een strook)

Dus dan moet je ook letten op of er geen verkeer van twee banen komt toch?
Als je rechtdoor moet en er komen mensen van rechts is het behoorlijk asociaal als je de buitenste baan neemt. Ik irriteer me daar ook mateloos aan als ik naar rechts moet.

Anders gewoon rechts, beter voor de doorstroming, want je bent sneller weer van de rotonde af.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  donderdag 6 oktober 2016 @ 22:20:07 #296
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_165801022
quote:
1s.gif Op donderdag 6 oktober 2016 12:14 schreef BredeBroeder het volgende:
Theorie in 1x, mocht ook wel eens tijd worden :') *O*
Gefeliciteerd
pi_165805355
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 oktober 2016 01:08 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ook daar denk ik dat je nog wel eens bedrogen uit de bus kan komen. Ja, als je puur en alleen het bedienen van het voertuig bedient zal het wel meevallen (alhoewel, hoe vaak hoor je niet iemand achteruit rijden met 4000 toeren en een koppeling die nauwelijks raakt?). Maar situational awareness? Ik zie te vaak iemand nog voor een ambu duiken naar links, om vervolgens weer in paniek terug naar rechts te gaan. Invoeghulp, zullen er velen op nat gaan. Knipperen als men al de beweging aan het uitvoeren is of juist terwijl er nog een auto naast iemand zit.
Het is eigenlijk vrij simpel.
Lessen begint met voertuigbediening en dat is bij de meeste mensen na een aantal lessen wel in orde. Dat kun je een aap nog leren.
Maar daarna begint het moeilijke stuk: De leerling moet de bediening een automatisme maken zodat hij/zij meer tijd heeft om om zich heen te kijken, vooruit te kijken en te anticiperen.
En dat maakt meestal het verschil in hoeveel lessen iemand nodig heeft om op examen te kunnen gaan.
Ik heb leerlingen gehad waarmee zelfs de voertuigbediening een ramp was, elke les was alsof het de 1e was.
Die sloopte gewoon mijn auto en iedere keer als ik die naam in mijn agenda zag staan baalde ik, ik zag er vreselijk tegenop maar je gaat tóch je best doen, leerling betaalt en hoort kwaliteit te krijgen.
Heb ook leerlingen gehad die de bediening onder controle hadden maar het inzicht gewoon niet hadden.
Rijden we achter een fietser en hij kruipt steeds dichter richting spatbord van de fiets.
We raakten hem bijna en ik vroeg of hij nou wel of niet zag dat we bijna een fietser raakten.
Dat zag hij wel maar toen ik vroeg waarom hij daar niks aan deed was zijn antwoord: "Dat weet ik niet."

Maar het is ook zo dat ik leerlingen heb gehad (2) die na 10 lessen op examen gingen.
1tje reed al illegaal 5 jaar auto maar heel voorzichtig, die kerel kon ik echt niks meer leren.
De andere was een meisje waarvan ik zeker weet dat ze tegen me heeft gelogen.
Ze zei dat ze nog nooit eerder auto had gereden maar ze reed direct heel soepel weg bij de 1e les.
Omdat haar ouders er op stonden om na de 10e les examen te doen heb ik het aangevraagd, het is hun geld tenslotte.
En geslaagd! Wel gaaf uiteraard. :)

Maar dat waren dus mensen die de bediening automatisch deden, zonder na te denken waardoor ze tijd hadden om vooruit te kijken en denken.
En om regelmatig te spiegelen want wat er achter of naast je rijdt is net zo belangrijk.

Dus idd, voertuigbediening is niet het belangrijkste. Foutje mag en kan.
Het gaat er om dat je vlot, veilig en zelfstandig door het verkeer kan komen.
pi_165805438
Stel je gaat fileparkeren. En je komt na een paar uur terug. Nu staat je auto tussen twee andere auto's ingeparkeerd. Hoe kom je daar in hemelsnaam uit? _O-

Ik weet van alles wel hoe het moet en ik kan het ook bijna behalve invoegen op de snelweg als het druk is en dit dus. :')

Maak me met die dingen echt zorgen voor mijn examen in januari. _O- (ik heb pas half december weer les)
  FOK!fotograaf vrijdag 7 oktober 2016 @ 02:01:36 #299
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_165805522
Gewoon steken. In de slechtste chauffeur hebben ze eens de opdracht gehad om 5 meter zijwaarts te verplaatsen met een meter ruimte ofzo.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_165805531
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 01:49 schreef IDkaart het volgende:
Stel je gaat fileparkeren. En je komt na een paar uur terug. Nu staat je auto tussen twee andere auto's ingeparkeerd. Hoe kom je daar in hemelsnaam uit? _O-

Ik weet van alles wel hoe het moet en ik kan het ook bijna behalve invoegen op de snelweg als het druk is en dit dus. :')

Maak me met die dingen echt zorgen voor mijn examen in januari. _O- (ik heb pas half december weer les)
Zo lang je nog les hebt kun je dat soort dingen aan je instructeur vragen.
Maar om even een sneakpeak te geven: 1x steken en je bent er uit. Als dat niet lukt een paar keer steken.
Waarom maak je je er trouwens nu al druk om dat je over een tijd MISSCHIEN vastgeparkeerd staat?
Ben je echt zo zenuwachtig?
Nergens voor nodig, zodra je meer ervaring hebt (wat nu vooral nog door het lessen gaat komen) zie je de oplossing van een zgn. probleem in de toekomst echt wel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')