abonnement Unibet Coolblue
pi_164709636
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 15:40 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind naam aannemen toch nog steeds iets geks. Mijn naam doet het al tig jaar goed voor me, wat zou ik opeens met een andere moeten?
:D

Das romantisch. Dat heet je hetzelfde!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_164710622
Ja pff, de romantiek spat er vanaf.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_164710704
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 16:52 schreef Vanyel het volgende:
Ja pff, de romantiek spat er vanaf.
:D
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_164710767
Toch grappig dat mannen daar vaak voor zichzelf minder de romantiek van inzien.
pi_164711136
Gezien t voorgaande voel ik me aangesproken. Mijn geslacht vindt dat gek.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_164711439
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 15:40 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind naam aannemen toch nog steeds iets geks. Mijn naam doet het al tig jaar goed voor me, wat zou ik opeens met een andere moeten?
Dit ja. Ik voel me prima bij mijn naam en heb geen enkele behoefte aan een andere. Zou niet weten waarom. Ik heb er ook geen enkel probleem mee dat de kinderen anders heten, het voelt gewoon normaal voor mij, we kozen hun voornaam en hun achternaam. Ik voel me daardoor niet buiten het cirkeltje staan of minder betrokken oid.

Wat ik irritant vind is dan toch aangesproken/aangeschreven worden met B.'s achternaam. Mw H. of fam H. hey wtf?? Ik heb gewoon een eigen naam? Ik ben niet ineens bezit van ofzo? -O-
:)
pi_164711567
Ik zie het niet zo. Omdat ik J zn naam draag ben ik niet zn bezit.
(Dat zou hij wel willen :D)
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_164711614
Oh! Op mn nieuwe werk hangt bij mijn werkhok mn naam, maar wel mn meisjesnaam. Dus ik maak een foto omdat eindelijk mn naam er hangt, vraagt J wel waarom mn meisjesnaam er hangt.

:D
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  zaterdag 20 augustus 2016 @ 17:40:39 #184
327807 Mariposas
יה&#14
pi_164711687
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 15:40 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind naam aannemen toch nog steeds iets geks. Mijn naam doet het al tig jaar goed voor me, wat zou ik opeens met een andere moeten?
Ik heb het ook bij anderen. Net alsof het opeens over iemand anders gaat.
Tijdje geleden belde er iemand voor mijn pas getrouwde collega, toen zei ik: sorry, maar we hebben hier geen mevrouw xxx op deze afdeling.
Was ik even vergeten dat dat haar 'nieuwe' achternaam was. :|W
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_164712380
Ik vind het best wel stom en ongelooflijk ouderwets, als een zus van me of een vriendin die ik al heel lang ken ineens een andere naam heeft of een dubbele naam. Alsof uitgedrukt moet worden dat je een soort bezit van de ander bent geworden en zijn stempel draagt. Ik begrijp echt niet waarom je dat zou willen. Ja, misschien tikje overdreven voor sommigen, maar mijn haren gaan er echt van overeind staan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_164712617
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 18:06 schreef Franny_G het volgende:
Ik vind het best wel stom en ongelooflijk ouderwets, als een zus van me of een vriendin die ik al heel lang ken ineens een andere naam heeft of een dubbele naam. Alsof uitgedrukt moet worden dat je een soort bezit van de ander bent geworden en zijn stempel draagt. Ik begrijp echt niet waarom je dat zou willen. Ja, misschien tikje overdreven voor sommigen, maar mijn haren gaan er echt van overeind staan.
:') Jezus. Er anders over denken prima, maar 'bezit zijn van iemand' of 'zijn stempel dragen'.... :? Wel heel negatief uitgedrukt. Ik zie het dragen van een gezamenlijke achternaam (of het nu van de man of de vrouw is) als een uiting van het starten van een nieuw gezin/nieuw samen-zijn, waar eventueel nageslacht uit voort komt.
Ik kom op mijn werk wel tegen dat het lastig kan zijn als moeders zich alleen voorstellen met hun eigen meisjesnaam. 'Hallo ik ben Xx, mijn zoon/dochter is ziek'.... Ja, euhmm, over wie hebben we het dan? Ik heb geen kind met de achternaam x in de klas?? :{w

(en ja, er zijn ouders die er niet bij stilstaan dat het verwarring op kan leveren ;) ).
  Licht Ontvlambaar zaterdag 20 augustus 2016 @ 18:22:02 #187
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_164712713
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 18:17 schreef Peacefulll het volgende:

[..]

:') Jezus. Er anders over denken prima, maar 'bezit zijn van iemand' of 'zijn stempel dragen'.... :? Wel heel negatief uitgedrukt. Ik zie het dragen van een gezamenlijke achternaam (of het nu van de man of de vrouw is) als een uiting van het starten van een nieuw gezin/nieuw samen-zijn, waar eventueel nageslacht uit voort komt.
Ik kom op mijn werk wel tegen dat het lastig kan zijn als moeders zich alleen voorstellen met hun eigen meisjesnaam. 'Hallo ik ben Xx, mijn zoon/dochter is ziek'.... Ja, euhmm, over wie hebben we het dan? Ik heb geen kind met de achternaam x in de klas?? :{w

(en ja, er zijn ouders die er niet bij stilstaan dat het verwarring op kan leveren ;) ).
daarom onderteken ik alle mail ook met die en die, mama van dinges
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_164712853
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 17:35 schreef Ticootje het volgende:
Ik zie het niet zo. Omdat ik J zn naam draag ben ik niet zn bezit.
(Dat zou hij wel willen :D)
Maar zo bedoel ik het ook niet he. Jij kiest ervoor zijn naam te dragen, zelf weten.

Ik kies ervoor dat niet te doen, ok we zijn niet eend getrouwd maar ook dan. En toch gebruiken mensen die dicht bij ons staan zijn naam om mij aan te spreken. Als ik dan vraag waarom dan krijg ik te horen "ja je hoort toch bij elkaar?" Blijkbaar betekent dat voor die mensen per definitie dat mijn naam er niet meer toe doet en dat vind ik echt een gek iets.
:)
pi_164713072
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 18:22 schreef Sjeen het volgende:

[..]

daarom onderteken ik alle mail ook met die en die, mama van dinges
"Hallo, je spreekt met MevrouwCactus, moeder van Sjaak."

Sjaak heeft vrouws achternaam. Prima allemaal :)
pi_164713152
Nou, ik draag dan zowel mijn meisjesnaam en manliefs' naam, maar ik ben daarmee toch werkelijk geen bezit. Ik hoop toch ook werkelijk niet dat het door mensen in 2016 zo gezien wordt :o Daar is manlief het ook roerend mee eens, overigens. Ik zie het als een samenkomen van twee families, die als combinatie overgaan in een nieuwe tak. Mijn dochter heeft ook ons beider achternamen. Sommige mannen hier nemen ook de naam van hun vrouw aan zodat het een dubbele naam wordt. Maar dat kan in NL niet geloof ik?

Daarbij vind ik het bijzonder prettig en praktisch om zowel een Noorse als een NL'se naam te hebben. Met ook op sollicitaties vind ik het erg prettig om niet bij voorbaat als voor buitenlander aangezien te worden. Hoe erg en fout ook, dat maakt toch een verschil. Tevens kan het hier uitgesproken worden. In NL gebruik ik alleen mijn meisjesnaam, want een Ø in de achternaam is niet bijzonder praktisch :D
pi_164713837
Ik wéét wel dat het natuurlijk/gelukkig niet daadwerkelijk ervaren wordt als 'bezit zijn van'. Maar voor mij geeft het wel dat gevoel en dat komt ook omdat ik het zie als een overblijfsel uit een andere tijd waarin de rechten voor vrouwen niet gelijk waren. En ik vind het dus ook moeilijk te begrijpen dat vrouwen daar nu nog voor kiezen. Eén naam voor één gezin kan wellicht handig zijn, maar ook dat 'argument' zie ik zelf dus niet zo en weegt voor mij ook niet op tegen dat andere gevoel.

Dat kan in NL ook, Room.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:11:08 #192
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_164714043
Ik vind het juist mooi, je hebt voor elkaar gekozen en bent nu samen "familie Achternaam". Je hoort bij elkaar en laat dat zo ook aan de buitenwereld zien. Maar goed, ik ben wellicht een tikje ouderwets ;).
KuikenGuppy
  Licht Ontvlambaar zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:12:50 #193
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_164714097
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 19:11 schreef Burdie het volgende:
Ik vind het juist mooi, je hebt voor elkaar gekozen en bent nu samen "familie Achternaam". Je hoort bij elkaar en laat dat zo ook aan de buitenwereld zien. Maar goed, ik ben wellicht een tikje ouderwets ;).
fijn toch :)
Ik ben niet zo van de buitenwereld laten zien, ik laat thuis zien dat we voor elkaar gekozen hebben :P
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_164714115
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 19:11 schreef Burdie het volgende:
Ik vind het juist mooi, je hebt voor elkaar gekozen en bent nu samen "familie Achternaam". Je hoort bij elkaar en laat dat zo ook aan de buitenwereld zien. Maar goed, ik ben wellicht een tikje ouderwets ;).
Maar waarom is dat ouderwets eigenlijk? Er zit toch geen tijdperk gebonden aan het aan de buitenwereld willen laten zien?
Ik vind dat minstens iets van deze tijd :P
pi_164714362
Ik vind het samen één naam hebben als familie een heel mooi idee, maar heb grote moeite met dat dat er (bij heterostellen) bijna altijd op neer komt dat de naam van de man de familienaam wordt. Als het meer 50/50 verdeeld zou zijn is de keuze anders.

Daarnaast vind ik de Nederlandse wetgeving mbt het kiezen van een achternaam voor je kind belachelijk rigide en beperkend.
  zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:23:15 #196
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_164714391
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 19:13 schreef Roomsnoes het volgende:

[..]

Maar waarom is dat ouderwets eigenlijk? Er zit toch geen tijdperk gebonden aan het aan de buitenwereld willen laten zien?
Ik vind dat minstens iets van deze tijd :P
Dat was een reactie op Franny die het van een andere tijd vond ;).
KuikenGuppy
  zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:23:56 #197
327807 Mariposas
יה&#14
pi_164714412
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 18:41 schreef Roomsnoes het volgende:
Mijn dochter heeft ook ons beider achternamen. Sommige mannen hier nemen ook de naam van hun vrouw aan zodat het een dubbele naam wordt. Maar dat kan in NL niet geloof ik?

Ja dat kan ook. In de praktijk gebeurt dat echt zelden, als ik in het systeem partners zie met elk (dezelfde) dubbele achternaam zie weet ik meteen dat het geen heterostel is. :+

Een kind dat beider achternamen krijgt kan dan in NLD dan weer niet.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
  zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:24:48 #198
327807 Mariposas
יה&#14
pi_164714443
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 19:22 schreef lunapuella het volgende:

Daarnaast vind ik de Nederlandse wetgeving mbt het kiezen van een achternaam voor je kind belachelijk rigide en beperkend.
Wat vind je er rigide en beperkend aan?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_164714537
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 19:24 schreef Mariposas het volgende:

[..]

Wat vind je er rigide en beperkend aan?
Je mag één zeer beperkte keuze maken (achternaam ouder1 of ouder2) en die geldt dan voor alle verdere kinderen in je gezin. Geen mogelijkheid tot een gecombineerde achternaam, nieuwe gezamenlijke naam of om de achternamen van de ouders te 'verdelen' over meerdere kinderen. Het geeft bijvoorbeeld ouders die allebei graag hun achternaam door zouden geven geen enkele ruimte tot compromis.
pi_164714592
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 19:22 schreef lunapuella het volgende:
Ik vind het samen één naam hebben als familie een heel mooi idee, maar heb grote moeite met dat dat er (bij heterostellen) bijna altijd op neer komt dat de naam van de man de familienaam wordt. Als het meer 50/50 verdeeld zou zijn is de keuze anders.

Daarnaast vind ik de Nederlandse wetgeving mbt het kiezen van een achternaam voor je kind belachelijk rigide en beperkend.
Wat zij zegt. En toen mini mijn naam kreeg, wat gewoon een van de aangeboden opties is, werd ik er zeker zes keer van verzekerd dat ze nog altijd zijn naam kon krijgen als wij zouden trouwen en vroeg ze ook zes keer of we het echt, écht zeker wisten }:| In het ziekenhuis had ze ook al de naam van mijn man gekregen (en andere instanties gaan er ook automatisch vanuit dat ze de naam van mijn man heeft) Ik vind dat dus irritant, dat daar vanuit gegaan wordt.

Over trouwen: ik ben een echte B*achternaam*, dat sla je er met een stok niet uit :D Die naam houd ik dus gewoon. Dat we bij elkaar horen zie je gelijk, ik hang altijd samen met mini in mans grote gorilla-armen :D O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')