abonnement Unibet Coolblue
pi_163876044

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram,ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_163876110
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 11:08 schreef marathon2000 het volgende:
En binnen 4 minuten vol.
Jammer dat het lezen van de pitch wordt afgestraft; kon niet meer investeren :(
Deze Finalite is in december 2015 ook al langs geweest. Toen was ik wel op tijd. Had hem nog wel een keer mee willen nemen nu te laat.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 20-07-2016 11:50:46 ]
pi_163876903
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 11:35 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Deze Finalite is in december 2015 ook al langs geweest. Toen was ik wel op tijd. Had hem nog wel een keer mee willen nemen nu te laat.
Waarom is Finalite een betere investering dan Hofman bij KOM?
pi_163878499
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 11:09 schreef Murene het volgende:Tijdens mijn Ideal betaling is hij vol gekomen. Geld is wel overgemaakt maar heb dus niet kunnen investeren.
Bij Collin zorg ik altijd dat ik voldoende saldo heb... verder investeer ik altijd via de app, dat gaat het snelste. Heb op de website zelfs meegemaakt dat het heel traag was en dat ik wel een transactiecode kreeg maar dat inschrijven niet meer lukte door de drukte.
  woensdag 20 juli 2016 @ 13:15:04 #5
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163878587
nieuwe update AGD inzake de kabelaar. Im Osten nichts Neues.
pi_163879519
Ik gaf in het vorige topic een update over diverse gedefaulte projecten waarmee betaalregelingen zijn afgesproken. Echter zag ik dat ik als investeerder de betalingen niet hervat worden. Na contact met GvE blijkt dat ze de gelden hebben ontvangen en wachten totdat er voldoende binnengekomen is om een volledige termijn over te maken. En ik vermoed dat ook eerst nog de deurwaarders betaald moeten woreden eer er weer geld wordt overgemaakt naar de investeerders.
  woensdag 20 juli 2016 @ 15:05:57 #7
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163880849
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 13:15 schreef crowd-fundi het volgende:
nieuwe update AGD inzake de kabelaar. Im Osten nichts Neues.
Nieuwsbericht dat er niets nieuws is. Ik denk dat ik maar eens ga afschrijven.
Tot nooit .......
  woensdag 20 juli 2016 @ 15:23:44 #8
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163881344
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 15:05 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Nieuwsbericht dat er niets nieuws is. Ik denk dat ik maar eens ga afschrijven.
Er zijn nog 15 dagen te gaan voor de overeengekomen termijn van een jaar voorbij is. Die wacht ik nog af en dan staat-ie wat mij betreft definitief op de lijst van afgeschreven leningen.
pi_163881805
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 13:57 schreef Mynheer007 het volgende:
Ik gaf in het vorige topic een update over diverse gedefaulte projecten waarmee betaalregelingen zijn afgesproken. Echter zag ik dat ik als investeerder de betalingen niet hervat worden. Na contact met GvE blijkt dat ze de gelden hebben ontvangen en wachten totdat er voldoende binnengekomen is om een volledige termijn over te maken. En ik vermoed dat ook eerst nog de deurwaarders betaald moeten woreden eer er weer geld wordt overgemaakt naar de investeerders.
Bedankt voor het delen van je ervaringen ^O^
pi_163883528
HCN stuurde me vandaag een mail over een project dat deze maand voor de eerste maal een betaling mist

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze stellen in gesprek te zijn met de ondernemer. Er zijn tot op heden 8 van de 48 termijnen afgelost.
  woensdag 20 juli 2016 @ 17:31:05 #11
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_163885053
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 13:57 schreef Mynheer007 het volgende:
Ik gaf in het vorige topic een update over diverse gedefaulte projecten waarmee betaalregelingen zijn afgesproken. Echter zag ik dat ik als investeerder de betalingen niet hervat worden. Na contact met GvE blijkt dat ze de gelden hebben ontvangen en wachten totdat er voldoende binnengekomen is om een volledige termijn over te maken. En ik vermoed dat ook eerst nog de deurwaarders betaald moeten woreden eer er weer geld wordt overgemaakt naar de investeerders.
Dat melden ze toch ook gewoon in die brieven? Tenminste ik wist het wel heb bijvoorbeeld 1 project en dat doet er steeds 8 maanden over om 1 maand betaling bij elkaar te krijgen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_163887406
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 16:37 schreef lelijkebrandlatter het volgende:
HCN stuurde me vandaag een mail over een project dat deze maand voor de eerste maal een betaling mist

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ze stellen in gesprek te zijn met de ondernemer. Er zijn tot op heden 8 van de 48 termijnen afgelost.
dat is snel. Afijn 1 maand achterstand is vervelend maar kan nog keren. We horen het wel hoe het verloopt.
pi_163889628
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 15:05 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Nieuwsbericht dat er niets nieuws is. Ik denk dat ik maar eens ga afschrijven.
Makkelijke uitspraak. Hoe harder we dat hier roepen, hoe makkelijker het voor hun is om er ook met de pet naar te gooien. Als het ons investeerders immers zo makkelijk afgaat.... Ze lezen hier ook mee namelijk.

Heel AGD is op sterven na dood volgens mij. Na dit probleem project zijn vele gestopt met investeren. Hun hele groei is daarmee tot stilstand gekomen. Als ze hier anders mee om waren gegaan had dat wel eens anders kunnen uitpakken. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat GVE probleem projecten in eerste instantie zelf betaalde. Best jammer, ik had AGD liever succesvol gezien.
  woensdag 20 juli 2016 @ 21:33:44 #14
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163891031
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 20:49 schreef CRWD het volgende:

[..]

Makkelijke uitspraak. Hoe harder we dat hier roepen, hoe makkelijker het voor hun is om er ook met de pet naar te gooien. Als het ons investeerders immers zo makkelijk afgaat.... Ze lezen hier ook mee namelijk.

Heel AGD is op sterven na dood volgens mij. Na dit probleem project zijn vele gestopt met investeren. Hun hele groei is daarmee tot stilstand gekomen. Als ze hier anders mee om waren gegaan had dat wel eens anders kunnen uitpakken. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat GVE probleem projecten in eerste instantie zelf betaalde. Best jammer, ik had AGD liever succesvol gezien.
Ik vind eerlijk gezegd nog steeds dat AGD het probleem goed heeft aangepakt! Perfecte info aan de investeerders, transparant tot en met. Dat de uitkomst nog altijd allerbelabberdst is, is wat anders. Alles bij elkaar gaf het mij wel vertrouwen om ook op hun volgende campagnes in te schrijven. Ik vrees echter dat je gelijk hebt: op sterven na dood. Het lijkt er helaas op, dat niets zeggen en de schone schijn ophouden dat het uitstekend gaat heel wat profijtelijker is. Een paar mensen roepen wel om meer informatie, maar het gros zit daar kennelijk helemaal niet op te wachten en plempt het geld naar CCF, GVE en ook enigszins naar KOM.
pi_163891289
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 20:49 schreef CRWD het volgende:

[..]

Makkelijke uitspraak. Hoe harder we dat hier roepen, hoe makkelijker het voor hun is om er ook met de pet naar te gooien. Als het ons investeerders immers zo makkelijk afgaat.... Ze lezen hier ook mee namelijk.

Heel AGD is op sterven na dood volgens mij. Na dit probleem project zijn vele gestopt met investeren. Hun hele groei is daarmee tot stilstand gekomen. Als ze hier anders mee om waren gegaan had dat wel eens anders kunnen uitpakken. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat GVE probleem projecten in eerste instantie zelf betaalde. Best jammer, ik had AGD liever succesvol gezien.
Vooralsnog pakt AgD het goed aan en het melden dat er geen nieuws is is altijd nog veel beter dan niets melden.
Ik denk dat de reden dat ze op sterven na dood zijn eerder ligt aan het feit dat ze niet met kleine goede projecten hebben kunnen komen. Maar wie weet verrassen ze ons eerdaags nog met een paar leuke projecten. Het zou echt zonde zijn als ze het niet zouden redden maar ik heb er ook een beetje mijn twijfels over ;(
pi_163894762
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 21:33 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik vind eerlijk gezegd nog steeds dat AGD het probleem goed heeft aangepakt! Perfecte info aan de investeerders, transparant tot en met. Dat de uitkomst nog altijd allerbelabberdst is, is wat anders. Alles bij elkaar gaf het mij wel vertrouwen om ook op hun volgende campagnes in te schrijven. Ik vrees echter dat je gelijk hebt: op sterven na dood. Het lijkt er helaas op, dat niets zeggen en de schone schijn ophouden dat het uitstekend gaat heel wat profijtelijker is. Een paar mensen roepen wel om meer informatie, maar het gros zit daar kennelijk helemaal niet op te wachten en plempt het geld naar CCF, GVE en ook enigszins naar KOM.
Inderdaad, maar dat zuivert zich wel naar een paar jaar zodra de defaults echt op gang gaan komen van al deze junk leningen. Ik vraag me dan alleen wel af wat er dan met het platform gaat gebeuren.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163898692
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 23:35 schreef ITrade het volgende:

[..]

Ik vraag me dan alleen wel af wat er dan met het platform gaat gebeuren.
Tja, het grootste investeerders risico zit in het voortbestaan van een platform.
pi_163900372
Ik zag dat een bedrijf waar ik via GVE in hebt geinvesteerd, nu via symbid een andere lening wilt afsluiten.

Ik vraag me af of dit niet aangegeven moet worden... naja.. volgens de regels niet natuurlijk. Mijn hypotheekverstrekker eist ook niet een berichtgeving als ik een kredietlening afsluit. Maar toch...
pi_163900496
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 16:37 schreef lelijkebrandlatter het volgende:
r. Er zijn
Zat even te googelen:
In de pitch op HCN geven ze aan "behalve spareribs en biefstukken, gaan we het assortiment verruimen met o.a. 1kg T-Bone steaks, Zalm steaks, Tonijn steaks, Philly Cheese Steaks, Chicken Cheese Steaks"
https://www.horecacrowdfu(...)steakhouse-maassluis

Na een kijkje op de website, dan lijkt het assortiment niet veel veranderd het eerste half jaar 2016. http://www.steakhousemaassluis-maassluis.nl/menu#cat1

Het was een shoarma tent (Shalom) en dat is het nog steeds.
De transitie naar 'steakhouse' lijkt wat te hoog gegrepen.

Hopelijk voor de ondernemers & investeerders brengt het wel z'n geld op.

[ Bericht 0% gewijzigd door marathon2000 op 21-07-2016 10:39:59 ]
pi_163900857
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 10:27 schreef athlonkmf het volgende:
Ik zag dat een bedrijf waar ik via GVE in hebt geinvesteerd, nu via symbid een andere lening wilt afsluiten.

Ik vraag me af of dit niet aangegeven moet worden... naja.. volgens de regels niet natuurlijk. Mijn hypotheekverstrekker eist ook niet een berichtgeving als ik een kredietlening afsluit. Maar toch...
Gaat het om een lening of om aandelen? Ik zie nu namelijk geen lening online staan. Hopelijk haalt het bedrijf het geld op want vaak is het geen goed teken als er weer snel een extra financiering nodig is en kan met het extra opgehaalde geld toch weer een paar maanden aflossing betaald worden.

Finalite staat nu trouwens weer op 89% op CCF maar je kan helaas niet als nog investeren.
pi_163901185
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 10:55 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Gaat het om een lening of om aandelen? Ik zie nu namelijk geen lening online staan. Hopelijk haalt het bedrijf het geld op want vaak is het geen goed teken als er weer snel een extra financiering nodig is en kan met het extra opgehaalde geld toch weer een paar maanden aflossing betaald worden.

Finalite staat nu trouwens weer op 89% op CCF maar je kan helaas niet als nog investeren.
Geen idee. Ben niet zo bekend met symbid: https://www.symbid.nl/ideas/7655-shark-energy-drink

Helaas op GVE niet meer in de publieke projectenpagina's terug te vinden... 4427
Ik weet niet wat de criteria is voor GVE om een project niet meer publiekelijk inzichtbaar te maken...
pi_163901234
Aan de andere kant ben ik wel weer blij dat een feelgood-investering zo goed is gegaan dat er blijkbaar nu een tweede vestiging is geopend :)

http://denhaagfm.nl/2016/(...)-en-downies-geopend/
pi_163901364
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 11:12 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Geen idee. Ben niet zo bekend met symbid: https://www.symbid.nl/ideas/7655-shark-energy-drink

Helaas op GVE niet meer in de publieke projectenpagina's terug te vinden... 4427
Ik weet niet wat de criteria is voor GVE om een project niet meer publiekelijk inzichtbaar te maken...
Het betreft aandelen. Is o.a. te zien aan de balk aandelen links bovenin de afbeelding. Het bedrijf gaat dus geen lening aan maar verkoopt een gedeelte van zijn aandelen.

Het laatste wat de meeste Nederlandse ondernemers doen is het verkopen van aandelen dus meestal is dat geen goed teken. Het kan ook zo zijn dat ze weer bij GvE hebben aangeklopt en niet door de screening gekomen zijn.

Anyway maakt het allemaal niet veel uit want het project gaat niet volkomen aangezien er in de eerste 6 dagen slechts 640 euro geïnvesteerd is waarvan ook nog een gedeelte afkomstig van het personeel is.
pi_163901983
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 11:22 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Anyway maakt het allemaal niet veel uit want het project gaat niet volkomen aangezien er in de eerste 6 dagen slechts 640 euro geïnvesteerd is waarvan ook nog een gedeelte afkomstig van het personeel is.
De pitch is nog niet open gesteld voor het grote publiek. Hij staat nog niet op de voorpagina en ik heb nog geen bericht van Symbid gehad. Het is gebruikelijk dat een pitch eerst een tijdje low-profile wordt opengesteld voor relaties van het bedrijf. Daardoor lijkt het op de eerste dag altijd dat een pitch hard gaat, terwijl hij stiekem al een tijdje open stond.
pi_163903957
Nieuw op Symbid (en wel al openbaar): KiGO - een kinder smartwatch. Eigenlijk een kind-volgsysteem zodat ouders kunnen zien waar hun kind uithangt.
https://www.symbid.nl/ideas/7661-kigo
  donderdag 21 juli 2016 @ 13:15:18 #26
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163904113
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 13:09 schreef Benger het volgende:
Nieuw op Symbid (en wel al openbaar): KiGO - een kinder smartwatch. Eigenlijk een kind-volgsysteem zodat ouders kunnen zien waar hun kind uithangt.
https://www.symbid.nl/ideas/7661-kigo
Bestaan al zonder batterijen, maar de KiGo is inderaad handige, kan je je kent volgen zonder je ogen van de smartphone af te wenden.
Tot nooit .......
pi_163904157
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 11:47 schreef Benger het volgende:

[..]

De pitch is nog niet open gesteld voor het grote publiek. Hij staat nog niet op de voorpagina en ik heb nog geen bericht van Symbid gehad. Het is gebruikelijk dat een pitch eerst een tijdje low-profile wordt opengesteld voor relaties van het bedrijf. Daardoor lijkt het op de eerste dag altijd dat een pitch hard gaat, terwijl hij stiekem al een tijdje open stond.
Oke vandaar, ik ben benieuwd.

Op KoM staat weer een nieuw project. Op het eerste gezicht niets mis mee maar dan blijken de cijfers niet te kloppen (zie reacties bij de pitch).
https://www.kapitaalopmaat.nl/De-Rooij-Rent-tranche-2#reacties
  donderdag 21 juli 2016 @ 13:28:11 #28
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163904462
Arie de Rooij 21-7-2016 12:25 :
"Het onderpand is gelijk aan het onderpand in tranche 1."

Hoe kan je nou een onderpand 2x verstrekken.
Tot nooit .......
  donderdag 21 juli 2016 @ 13:35:35 #29
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163904640
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 13:28 schreef Speekselklier het volgende:
Arie de Rooij 21-7-2016 12:25 :
"Het onderpand is gelijk aan het onderpand in tranche 1."

Hoe kan je nou een onderpand 2x verstrekken.
Volgens mij bedoelt hij te zeggen: "is op gelijke wijze geregeld als in tranche 1"
pi_163904844
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 13:28 schreef Speekselklier het volgende:
Arie de Rooij 21-7-2016 12:25 :
"Het onderpand is gelijk aan het onderpand in tranche 1."

Hoe kan je nou een onderpand 2x verstrekken.
De eerste tranche is het onderpand de machines die staan bij bij TNT Bleckmann Nederland B.V. & Suikerunie en de tweede tranche is het onderpand voor de machines bij Doc Data, Spar Distributie Centrum en Bakker Logistiek. Dat is niet twee keer hetzelfde onderpand.

Wat mij opvalt is dat het risico, de looptijd en het leenbedrag is toegenomen maar de geboden rentevergoeding niet. Ik heb twijfels over dit project en de gehaaste slordigheid van KoM door weer de cijfers van Agium niet (goed) te controleren doet ook geen goed. Wat heeft Agium überhaupt voor toegevoegde waarde anders dan wat ratio's uitrekenen? Ik mag hopen dat KoM hier maar heel weinig voor hoeft te betalen of nog veel andere informatie ontvangt die wij niet krijgen te zien.
pi_163904982
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 10:33 schreef marathon2000 het volgende:

[..]
In de pitch op HCN geven ze aan "behalve spareribs en biefstukken, gaan we het assortiment verruimen met o.a. 1kg T-Bone steaks, Zalm steaks, Tonijn steaks, Philly Cheese Steaks, Chicken Cheese Steaks"

Het was een shoarma tent (Shalom) en dat is het nog steeds.
De transitie naar 'steakhouse' lijkt wat te hoog gegrepen.
Klopt en het was gedeeltelijk op basis van de verruiming dat ik ingestapt was. Dit was voordat ik van strategie veranderde en nog ieder project probeerde te beoordelen. Tot zover dus :)
  Redactie Frontpage donderdag 21 juli 2016 @ 13:56:27 #32
4530 crew  Crazy Harry
pi_163905179
https://republic.co
Nieuw platform in de VS voor equity crowdfunding, oprichters zeggen dat non-US investeerders binnenkort ook kunnen investeren. Dit zou makkelijker zijn geworden door regelgeving welke afgelopen mei actief is geworden (maar in 2012 al door de senaat goedgekeurd...).

Alleen in de US gestartte bedrijven kunnen op de betreffende site een campagne beginnen.

Het gaat om Title III investeringen wat een vroeger stadium zou zijn dan tot nu toe mogelijk was. Dus investeren in echte start-ups. Toch wel jammer dat zoiets pas voor de gewone man beschikbaar wordt wanneer de rijken der aarde intussen al aangeven voorzichtiger te zijn geworden met de financiering van start-ups...

Het is een afsplitsing van het platform AngelList wat een platform voor Angel Investors is. Dus het heeft alle signalen van het verschuiven van risico naar de minderen der aarde.

Maar toch een site om in de gaten te houden denk ik...
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
  donderdag 21 juli 2016 @ 14:00:17 #33
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163905250
Ik ben trouwens benieuwd hoe ze het pandrecht gaan omschrijven.

Bij een pandrecht ben je volgens mij verplicht het onderpand (openbaar) te verkopen. Het zou immers meer waard kunnen zijn dan de schuld.
Het onderpand zit in de verhuur en de opbrengst daarvan is onderdeel van de zekerheid.

"Beiden zouden 'as is' doorgezet kunnen worden bij de bestaande klanten in het niet kansrijke geval van een faillissement en op die manier de leningsovereenkomst geheel terug betalen. Na terugbetaling van de lening bent u na afloop van de huurcontracten eigenaar van de afvalverwerkingsinstallaties. " (Arie de Rooij 21-7-2016 13:46 ) kan dus volgens mij niet.

Immers, als het onderpand wordt verkocht zijn er geen verhuuropbrengsten meer.
En na afloop ben je (gelukkig) de eigenaar van dat ding.
Tot nooit .......
pi_163905385
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 14:00 schreef Speekselklier het volgende:
rhuur en de opbrengst daarvan is onderdeel van de zekerheid.

"Beiden zouden 'as is' doorgezet kunnen worden bij de bestaande klanten in het niet kansrijke geval van een faillissement en op die manier de leningsovereenkomst geheel terug betalen. Na terugbetaling van de lening bent u na afloop van de huurcontracten eigenaar van de afvalverwerkingsinstallaties. " (Arie de Rooij 21-7-2016 13:46 ) kan dus volgens mij niet.

Immers, als het onderpand wordt verkocht zijn er geen verhuuropbrengsten m
Ik heb de indruk dat het niet alleen om verhuur van apparaten gaat, maar dat dit inclusief het onderhoud is. Bij faillissement is het onderhoud niet meer geregeld, dus vervalt het huurcontract. Verkoop of doorstart is volgens mij de enige optie.
pi_163905536
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 14:00 schreef Speekselklier het volgende:
Ik ben trouwens benieuwd hoe ze het pandrecht gaan omschrijven.

Bij een pandrecht ben je volgens mij verplicht het onderpand (openbaar) te verkopen. Het zou immers meer waard kunnen zijn dan de schuld.
Het onderpand zit in de verhuur en de opbrengst daarvan is onderdeel van de zekerheid.

"Beiden zouden 'as is' doorgezet kunnen worden bij de bestaande klanten in het niet kansrijke geval van een faillissement en op die manier de leningsovereenkomst geheel terug betalen. Na terugbetaling van de lening bent u na afloop van de huurcontracten eigenaar van de afvalverwerkingsinstallaties. " (Arie de Rooij 21-7-2016 13:46 ) kan dus volgens mij niet.

Immers, als het onderpand wordt verkocht zijn er geen verhuuropbrengsten meer.
En na afloop ben je (gelukkig) de eigenaar van dat ding.
Ik probeer me het in de praktijk voor te stellen. De vennootschap komt haar verplichtingen uit de lening niet na. Kans is groot dat zij dan ook haar verplichtingen uit de huurovereenkomst (bv. onderhoud machnes) al niet meer nakomt. Huurder zal het huurcontract ontbinden. De machine moet daar worden weggehaald en ergens worden opgeslagen in afwachting van verkoop. Het betreft een voor de klant op maat gemaakte machine. Iedere machine vertegenwoordigt een aanschafwaarde van pakweg 50k? Ik vermoed dat er nauwelijks iets overblijft voor de investeerders bij verkoop.

Wat mij niet zo bevalt is de combinatie van activiteiten: stalinrichting en milieutechniek. Die hebben weinig met elkaar van doen. Stalinrichting is moeizame business. Ondernemer heeft het over een "ommezwaai". Ik lees dat als een strategische heroriëntatie. Dit alles + het ontbreken van aansprakelijkheid zowel mij de moedermaatschappij als bij de eigenaar in prive maakt dat ik pas.
pi_163906812
Ben toch wat minder negatief over het project. In principe verdient het zichzelf terug en de ondernemer stopt er zelf ook geld in.
Pecunia non olet
  donderdag 21 juli 2016 @ 16:55:28 #37
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_163908929
Een paar topics geleden is Jungo al ter sprake gekomen. De conclusie was dat het geen alternatief is omdat de eerste zekerheid bij bank ligt en je dus als particulier nergens op hoeft te rekenen in geval van wanbetaling. Het nalezen van de Q&A laat echter het volgende zien:

quote:
Heb ik garantie op mijn investering?
Wij hebben een garantievermogen om het risico voor investeerders te beperken. Wanneer een huizenkoper zijn betalingsverplichting niet nakomt wordt de betaling van de maandelijkse rente en aflossing overgenomen door het garantievermogen, een reservepotje die de doorbetaling op zich neemt zolang er geld in zit. Tegelijkertijd nemen wij maatregelen om de achterstallige betalingen alsnog te innen. Wij publiceren periodiek de status van het garantievermogen.
Maakt dit nog een verschil in de opvatting over het product? Als er voldoende geld achter zit dan is een 'zeker' rendement van 3-3.5% toch erg netjes? Wanneer een default optreedt bij regulier crowdfunden, dan zou het toch ook geweldig zijn als de broker de periodieken gewoon door blijft betalen? Waarom dan toch niet?
pi_163909837
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 16:55 schreef Coelho het volgende:
Een paar topics geleden is Jungo al ter sprake gekomen. De conclusie was dat het geen alternatief is omdat de eerste zekerheid bij bank ligt en je dus als particulier nergens op hoeft te rekenen in geval van wanbetaling. Het nalezen van de Q&A laat echter het volgende zien:

[..]

Maakt dit nog een verschil in de opvatting over het product? Als er voldoende geld achter zit dan is een 'zeker' rendement van 3-3.5% toch erg netjes? Wanneer een default optreedt bij regulier crowdfunden, dan zou het toch ook geweldig zijn als de broker de periodieken gewoon door blijft betalen? Waarom dan toch niet?
Het zou geweldig zijn als er voldoende geld achter zit. Dus als Jungo eerst even een paar miljoen in dat potje stopte. Dat is volgens mij echter niet het plan. Het zal worden gevuld uit een kleine opslag op de aflossingen. Je begint dus met 0 garantie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Benger op 21-07-2016 17:45:51 ]
pi_163909873
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 16:55 schreef Coelho het volgende:
Een paar topics geleden is Jungo al ter sprake gekomen. De conclusie was dat het geen alternatief is omdat de eerste zekerheid bij bank ligt en je dus als particulier nergens op hoeft te rekenen in geval van wanbetaling. Het nalezen van de Q&A laat echter het volgende zien:

[..]

Maakt dit nog een verschil in de opvatting over het product? Als er voldoende geld achter zit dan is een 'zeker' rendement van 3-3.5% toch erg netjes? Wanneer een default optreedt bij regulier crowdfunden, dan zou het toch ook geweldig zijn als de broker de periodieken gewoon door blijft betalen? Waarom dan toch niet?
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 17:35 schreef Benger het volgende:

[..]

Het zou geweldig zijn als er voldoende geld achter zit. Dus als Jungo eerste even een paar miljoen in dat potje stopte. Dat is volgens mij echter niet het plan. Het zal worden gevuld uit een kleine opslag op de aflossingen. Je begint dus met 0 garantie.
Misschien beginnen ze wel met een leuk bedrag maar wanneer er een crisis optreedt, en er dus veel faillissementen zijn, gaat het sowieso nooit genoeg zijn.
pi_163910050
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 17:37 schreef Mynheer007 het volgende:
wanneer er een crisis optreedt
Eerst volgende crisis staat toch gepland voor in de 22e eeuw???
pi_163918982
Zijn ze bij GVE op vakantie, geen project gezien deze week.
pi_163921337
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2016 16:55 schreef Coelho het volgende:
Een paar topics geleden is Jungo al ter sprake gekomen. De conclusie was dat het geen alternatief is omdat de eerste zekerheid bij bank ligt en je dus als particulier nergens op hoeft te rekenen in geval van wanbetaling. Het nalezen van de Q&A laat echter het volgende zien:

[..]

Maakt dit nog een verschil in de opvatting over het product? Als er voldoende geld achter zit dan is een 'zeker' rendement van 3-3.5% toch erg netjes? Wanneer een default optreedt bij regulier crowdfunden, dan zou het toch ook geweldig zijn als de broker de periodieken gewoon door blijft betalen? Waarom dan toch niet?
Is dat niet hetzelfde als gve die iets doorbetaalt? Die betalen ook een onduidelijke hoeveelheid door


Laten we voor t gemak zeggen dat er 1/3 van de totale hypotheek wordt gefinancieerd door de crowd (risico grotendeels afgedekt op zo'n moment)
Het zal zijn dat de onzekerdere situaties op jungo komen (flex werkers/op leeftijd) Je mag dan hopen dat t geen executie verkopen zijn op het moment dat ze het niet meer kunnen betalen (geen/minder werk) want dan zie je niets meer terug v je bedragen en zal bij het statement v jungo dus alles door jungo betaald worden.

Dan zit er nog een verdienmodel voor jungo zelf aan vast. En ze zullen niet snel hypotheken afsluiten als de rente niet marktconform is (met een kleine opslag omdat het waarschijnlijk mensen zijn die bancair dus moeizamer een hypotheek zullen krijgen)

Ik zie niet in waarom jungo zo'n groot potje gaat hebben dat een verwacht % aan gefaalde hypotheken volledig afgedekt is. En daarnaast zal de 3-3.5% ook nog lager uit kunnen vallen omdat de totale rente marktconform zal moeten zijn.

Daarnaast maken ze nog het volgende statement

quote:
Jungo garandeert jouw hypotheek tegen een scherpe rente, ongeacht of er investeerders meedoen. Je weet dus zeker dat je de hypotheek krijgt. De campagne kan je nog meer voordeel bieden. Hoe meer investeerders uit de crowd meedoen, hoe voordeliger je hypotheek wordt.
Uit die laatste zin blijkt al dat t risico (liefst compleet) bij de crowd gelegd wordt (risico afgedekt betekent een goedkoper 'bancair' gedeelte). Het lijkt me onmogelijk dat een starter als jungo vervolgens de middelen heeft om zelf dit risico compleet te dragen.

Op mij komt het op die manier over alsof er nogal veel beloofd wordt wat hen op kan breken.
Alles is maar verzekerd en er zijn zo weinig risico's...

In mijn ogen een gevalletje is het te mooi om waar te zijn dan....
pi_163921794
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 07:23 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Is dat niet hetzelfde als gve die iets doorbetaalt? Die betalen ook een onduidelijke hoeveelheid door

Laten we voor t gemak zeggen dat er 1/3 van de totale hypotheek wordt gefinancieerd door de crowd (risico grotendeels afgedekt op zo'n moment)
Het zal zijn dat de onzekerdere situaties op jungo komen (flex werkers/op leeftijd) Je mag dan hopen dat t geen executie verkopen zijn op het moment dat ze het niet meer kunnen betalen (geen/minder werk) want dan zie je niets meer terug v je bedragen en zal bij het statement v jungo dus alles door jungo betaald worden.

Dan zit er nog een verdienmodel voor jungo zelf aan vast. En ze zullen niet snel hypotheken afsluiten als de rente niet marktconform is (met een kleine opslag omdat het waarschijnlijk mensen zijn die bancair dus moeizamer een hypotheek zullen krijgen)

Ik zie niet in waarom jungo zo'n groot potje gaat hebben dat een verwacht % aan gefaalde hypotheken volledig afgedekt is. En daarnaast zal de 3-3.5% ook nog lager uit kunnen vallen omdat de totale rente marktconform zal moeten zijn.

Daarnaast maken ze nog het volgende statement

[..]

Uit die laatste zin blijkt al dat t risico (liefst compleet) bij de crowd gelegd wordt (risico afgedekt betekent een goedkoper 'bancair' gedeelte). Het lijkt me onmogelijk dat een starter als jungo vervolgens de middelen heeft om zelf dit risico compleet te dragen.

Op mij komt het op die manier over alsof er nogal veel beloofd wordt wat hen op kan breken.
Alles is maar verzekerd en er zijn zo weinig risico's...

In mijn ogen een gevalletje is het te mooi om waar te zijn dan....
Het lijkt qua opzet sterk op Twino en Mintos. Bij Mintos kun je ook in hypothecaire leningen investeren. De rente is daar wel een factor hoger. Het gaat met name om de top van de hypothecaire leningen. Door Basel II willen hypotheekverstrekkers die top zo min mogelijk op hun balans hebben. Die hypotheekverstrekker verstrekt straks een tophypotheek. Die lening zou de bank normaal gesproken liever niet verstrekken, want door het hogere risico verhoogt dit de kapitaaleisen voor de hypotheekverstrekker. Vervolgens gaat hij de top herfinancieren bij de crowd. Het rare is dat er toch wel risico lijkt te zijn voor de hypotheekverstrekker. De hypotheekverstrekker loopt hierbij namelijk het risico dat die herfinanciering niet slaagt en hij met de tophypotheek blijft zitten: dat kan de hypotheekverstrekker niet al te vaak doen ivm kapitaaleisen. De hypotheeknemer wordt een korting beloofd als hij mensen weet aan te moedigen hun spaargeld er in te stoppen. Ook Jungo krijgt een percentage. Als herfinanciering gelukt is, heeft de hypotheekverstrekker weer ruimte op de balans om nieuwe tophypotheken te verstrekken. De hypotheekverstrekker kan dit vrijwel onbeperkt herhalen, want met een goede balans kunnen ze geld ophalen op de geldmarkt tegen ~0%.
pi_163921954
Als ik er over nadenk lijkt het erg aantrekkelijk voor hypotheekverstrekkers om ook hun bestaande top- en onderwaterhypotheken op deze manier te herfinancieren. Het zou me niet verbazen als mensen met zo'n hypotheek actief benaderd gaan worden door hun eigen hypotheekverstrekker om over te sluiten tegen een iets lagere rente zonder dat ze boete hoeven te betalen.
Maar ja, de vraag is dan: lukt het om op deze manier geld op te halen en zo ja, tegen welke rente.
Een voorbeeld van hypotheekverstrekkers en tarieven bij 80% en 100% financiering:
Hypotrust 1,84% 2,88%
bijBouwe 1,87% 2,39%
Centraal Beheer 1,89% 2,29%
http://www.hypotheekrente.nl/rente/7-jaar-rentevast/80/#overzicht
Er is dus 0,4% - 1% te winnen door de top te herfinancieren. Op een hypotheek van een paar ton is dat echt de moeite.

[ Bericht 17% gewijzigd door Benger op 22-07-2016 09:03:17 ]
pi_163925450
Geen idee hoeveel hiervan waar is maar misschien wel goed om wat langer na te denken of je hier wel in wilt stappen

Van peter verhaar zijn twitter
quote:
pas op voor deze #crowdfunding #windmolens: het zijn oplichters; https://t.co/TmqntU4ghG
pi_163926016
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 12:10 schreef jsuijker het volgende:
Geen idee hoeveel hiervan waar is maar misschien wel goed om wat langer na te denken of je hier wel in wilt stappen

Van peter verhaar zijn twitter

[..]

Als je die link opent is het al meteen vrij duidelijk dat dit geen (professionele) organisatie is ;)
pi_163927361
FNC leeft weer! Nieuw project voor een koelvitrine.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 14:10:10 #48
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163927831
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 13:48 schreef mike79_n het volgende:
FNC leeft weer! Nieuw project voor een koelvitrine.
1.5m omzet en niet in staat zijn om uit eigen middelen een vitrine te kopen.
Lening ook nog in de op 1 na hoogste risico-klasses.

Ik snap het wel als je 6 ton personeelslasten hebt met 8 werknemers.
Tot nooit .......
pi_163928729
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 14:10 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

1.5m omzet en niet in staat zijn om uit eigen middelen een vitrine te kopen.
Lening ook nog in de op 1 na hoogste risico-klasses.

Ik snap het wel als je 6 ton personeelslasten hebt met 8 werknemers.
Volgens mij hebben ze van de project pauze gebruikgemaakt om hun site aan te passen. In ieder geval zijn we van een irritante fout af. Er bestaan nu ook bedrijven met minder dan 10 werknemers bij FNC!
Ik kan me niet zo goed herinneren wat er veranderd is, maar het dashboard ziet er ook netjes uit.
Nu nog goede projecten. Overigens vind ik dit koelvitrine project zo slecht nog niet met deze hoge rente van 12.8% en looptijd van 2 jaar.
Bij GvE zetten ze dit project rustig neer met 7%

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 22-07-2016 14:59:50 ]
pi_163929149
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 14:10 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

1.5m omzet en niet in staat zijn om uit eigen middelen een vitrine te kopen.

Mwah,op zich is dat wel verdedigbaar maar het is wel een duur kredietje zo. Vreemd dat ze dit geld niet bij familie scoren.
Of kunnen scoren😉
Pecunia non olet
pi_163929450
ik zit ook nog een soort van te twijfelen... de rente staat meer in verhouding met het risico en het gaat om 'maar' 20.000 euro... ik denk toch dat ik m hem nog even laat lopen.

Verder bestaat dit filiaal volgens de omschrijving al ruim 18 jaar, maar is het bedrijf begin 2010 opgericht... zal wel aan mijn rekenkunde liggen... (A)
pi_163929860
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 15:22 schreef najra1990 het volgende:
ik zit ook nog een soort van te twijfelen... de rente staat meer in verhouding met het risico en het gaat om 'maar' 20.000 euro... ik denk toch dat ik m hem nog even laat lopen.

Verder bestaat dit filiaal volgens de omschrijving al ruim 18 jaar, maar is het bedrijf begin 2010 opgericht... zal wel aan mijn rekenkunde liggen... (A)
Ik ben er wel in gestapt.
Die datum van 2010 is denk ik van de KvK inschrijving. Mogelijk was het eerder een vof of eenmanszaak.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 16:18:14 #53
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163930923
Goed zo, GVE! Zo voorkom je geklaag. Even vertellen dat er wat onderhoud gepleegd is/wordt.
quote:
Wegens technisch onderhoud aan ons boekhoudsysteem zijn de uitbetalingen aan investeerders helaas vertraagd en zullen de betalingen van deze week na het weekend worden hervat. Onze excuses voor het ongemak.
  vrijdag 22 juli 2016 @ 18:04:35 #54
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_163933867
HCN

https://www.horecacrowdfu(...)a-cubanita-rotterdam

Weer een La Cubanita. Goedlopende zaak,maar een half miljoen ter overname is toch best veel.
pi_163934334
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 18:04 schreef Gijsbertus het volgende:
HCN

https://www.horecacrowdfu(...)a-cubanita-rotterdam

Weer een La Cubanita. Goedlopende zaak,maar een half miljoen ter overname is toch best veel.
Klopt maar dat kunnen deze mensen uitstekend inschatten denk ik. Redelijke rente voor 5 sterren.
Ik doe gewoon weer mee met mijn vaste bedragje.
Pecunia non olet
pi_163936896
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 13:48 schreef mike79_n het volgende:
FNC leeft weer! Nieuw project voor een koelvitrine.
Resultaat 2015 lijkt oa te zijn behaald door een hogere voorraad, er is iig geen rooie cent aanwezig, vermoedelijk alleen wat bank krediet.
In 2014 lijkt een dividend uitkering of oid te zijn gedaan van ca 2ton (EV had moeten stijgen dat jaar).
Cash is king, en dat is er dus niet.
Gevalletje junk lening, maar zoals gezegd, risico projectje met passende rente, korte looptijd en een te overzien bedrag om in de toekomst uit te winnen...
pi_163936921
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 18:28 schreef obligataire het volgende:

[..]

Klopt maar dat kunnen deze mensen uitstekend inschatten denk ik. Redelijke rente voor 5 sterren.
Ik doe gewoon weer mee met mijn vaste bedragje.
Zelfde lui die ook verantwoordelijk (&HA) zijn voor proeflokaal Bregje Rdam, waar ik al in zit, dus laat deze even lopen.
Heel de formule Cubanita&Bregje groeit als kool met veel vreemd vermogen. Ambitieus!

Bij HCN mogen ze wmb ondernemers wel informeren dat incentives goed voor hen zijn & leuk voor de crowd kunnen werken :p

[ Bericht 22% gewijzigd door marathon2000 op 22-07-2016 20:02:12 ]
pi_163938067
Wat is hier de mening over Domoplasma op GVE?
Ik laat hem zelf liggen. De prognose bij hun vorige project hebben ze niet gehaald. En hoe ze 2 ton in 5 maanden, kunnen vertalen naar 675K op jaarbasis is me een raadsel. Het hele verhaal komt me wat overdreven ambitieus voor.
Pecunia non olet
pi_163938607
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 20:30 schreef obligataire het volgende:
Wat is hier de mening over Domoplasma op GVE?
Ik laat hem zelf liggen. De prognose bij hun vorige project hebben ze niet gehaald. En hoe ze 2 ton in 5 maanden, kunnen vertalen naar 675K op jaarbasis is me een raadsel. Het hele verhaal komt me wat overdreven ambitieus voor.
Mooi bedrijf met mooi product waar vermoedelijk snel geld nodig is. Hoop voor de mensen die via GvE de eerste lening hebben verstrekt dat deze nieuwe lening snel vol komt. Ik laat dit naar mijn idee te risico volle project lopen. :)
pi_163948095
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 18:28 schreef obligataire het volgende:

[..]

Klopt maar dat kunnen deze mensen uitstekend inschatten denk ik. Redelijke rente voor 5 sterren.
Ik doe gewoon weer mee met mijn vaste bedragje.
Ik pak deze ook mee voor een klein bedragje. Ik vind alleen de gepresenteerde informatie vrij summier maar gezien de ervaring van de ondernemers pak ik deze toch mee.
pi_163948498
Heeft een van jullie ervaring met NL Investeert? Ik heb me net ingeschreven (vooral om meer detailinformatie te zien). Het lijkt een beetje op Investormatch in de zin dat ze een totaaloplossing proberen aan te bieden (dus ook kijken naar bijv. participatiemaatschappijen). Alleen brengen ze wel een beheerfee in rekening. Opvallend is ook dat ze zowel leningen verstrekken als een combinatie van een lening met (preferente) aandelen (bijvoorbeeld 1 ticket met 50% lening en 50% aandelen). Een nadeel is het minimumbedrag van ¤ 2.000,-. Bovendien zal het meestal om stapelfinanciering gaan: de bank zal dan wel weer alle zekerheden hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Benger op 23-07-2016 10:59:54 ]
pi_163962308
Heeft er al iemand gekeken naar Fenixlofts van Bouwaandeel? Ik kon geen eerdere reacties vinden en ben benieuwd naar jullie mening.
pi_163994405
Collin:
Hypotheek Visie Hilversum
Overnamefinanciering
¤ 150.000
7,5% rente | 60 maanden

Helft zit al vol door de inner crowd
pi_163994548
Nieuw project op collincrowdfund:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/hypotheek-visie-hilversum/

Leningaanvrager: Hypotheek Visie Hilversum
Doel van de lening: Overnamefinanciering
Rente: 7,50 %
Looptijd: 60 maanden
pi_163994726
quote:
14s.gif Op maandag 25 juli 2016 11:06 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op collincrowdfund:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/hypotheek-visie-hilversum/

Normaal ben ik zeer terughoudend bij starters maar deze heb ik meegepakt. Ben zelf ondernemer in de financiële dienstverlening en zie van dichtbij dat de hypotheekmarkt enorm is aangetrokken en dat het geld er weer uit spuit voor de hypotheekadviseurs... En dat blijft nog wel zo een paar jaar ;-)

pi_163994978


[ Bericht 100% gewijzigd door Horsemen op 25-07-2016 11:29:24 ]
pi_163994987
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 11:15 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Ik twijfel nog een beetje. Ik zie tweemaal hoofdelijke aansprakelijkheid maar zonder verdere zekerheden of verwachte waarde op dit moment. Wel een bescheiden eigen inbreng. Beide een partner met eigen inkomen en beide ook de nodige ervaring in deze tak van sport. Veel concurrentie in Hilversum maar dat dit vrouwen zijn in deze overwegende mannenwereld kan zeker een voordeel zijn.
pi_163995102
quote:
14s.gif Op maandag 25 juli 2016 11:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik twijfel nog een beetje. Ik zie tweemaal hoofdelijke aansprakelijkheid maar zonder verdere zekerheden of verwachte waarde op dit moment. Wel een bescheiden eigen inbreng. Beide een partner met eigen inkomen en beide ook de nodige ervaring in deze tak van sport. Veel concurrentie in Hilversum maar dat dit vrouwen zijn in deze overwegende mannenwereld kan zeker een voordeel zijn.
Die handel, die komt wel. M.i. zijn de grootste drie risico's:
1) zijn deze loondienst-tijgeressen wel goede ondernemers ?
2) kunnen de twee firmanten blijvend met elkaar door één deur
3) zijn de huwelijken bestand tegen een vrouw die opeens ondernemer wordt en weinig tijd voor hubbie heeft ;-)
pi_163995383
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 11:35 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Die handel, die komt wel. M.i. zijn de grootste drie risico's:
1) zijn deze loondienst-tijgeressen wel goede ondernemers ?
2) kunnen de twee firmanten blijvend met elkaar door één deur
3) zijn de huwelijken bestand tegen een vrouw die opeens ondernemer wordt en weinig tijd voor hubbie heeft ;-)
Ik vind het grootste risico of deze handel over een paar jaar nog wel, in deze omvang, bestaat. Nu al zie je dat steeds meer mensen zelf (en dus veel goedkoper) de hypotheek vergelijken en regelen via Internet rechtstreeks bij de hypotheekverstrekker. Ik denk dat het kostbare hypotheekadvies zoals we dat nu kennen, straks niet meer via deze bemiddelingsbureautjes loopt, waar er volgens mij ook veel te veel van zijn. Ik heb deze overgeslagen.
pi_163995457
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 11:35 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Die handel, die komt wel. M.i. zijn de grootste drie risico's:
1) zijn deze loondienst-tijgeressen wel goede ondernemers ?
2) kunnen de twee firmanten blijvend met elkaar door één deur
3) zijn de huwelijken bestand tegen een vrouw die opeens ondernemer wordt en weinig tijd voor hubbie heeft ;-)
Huwelijken? Ze zijn beide niet getrouwd maar hebben wel een partner *) . Sabine heeft twee kinderen maar die zijn van haar partner. Sonja een 1 kind bij haar partner. De overige punten heb je helemaal gelijk.

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 25-07-2016 12:06:37 ]
pi_163996323
quote:
7s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 21:17 schreef zoekie het volgende:
Heeft er al iemand gekeken naar Fenixlofts van Bouwaandeel? Ik kon geen eerdere reacties vinden en ben benieuwd naar jullie mening.
Ziet er op zich niet slecht uit. In schijf 1 beleg je via een hypothecaire lening en dat geeft toch een stukje zekerheid maar ontvang je geen annuitaire aflossing. Je kan ook kiezen voor schijf 2 waarin wel annuitaire aflossing plaats vindt maar dan zonder hypothecaire lening. Ik vind het wel prettig dat ze je een keuze bieden al zal ik zelf bijna altijd voor schijf 1 kiezen.

De moeite voor beoordeling van het plan kun je je echter besparen want er zijn nog maar 3 investeerders gevonden en volschrijven gaat dus lastig worden.

De site is een initiatief van sameningeld.nl waar het project ook op staat.

Als je zou willen beginnen met investeren via deze site zou je kunnen kijken naar:
https://investeren.sameningeld.nl/project/kastanjelaan-1a-geleen
Er staat bij dat het project sowieso door gaat (Let op! Dit project heeft een fundingszekerheid. Project gaat hoe dan ook door!). Wat ik daarvan moet vinden weet ik niet....
pi_163996552
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 11:47 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Ik vind het grootste risico of deze handel over een paar jaar nog wel, in deze omvang, bestaat. Nu al zie je dat steeds meer mensen zelf (en dus veel goedkoper) de hypotheek vergelijken en regelen via Internet rechtstreeks bij de hypotheekverstrekker. Ik denk dat het kostbare hypotheekadvies zoals we dat nu kennen, straks niet meer via deze bemiddelingsbureautjes loopt, waar er volgens mij ook veel te veel van zijn. Ik heb deze overgeslagen.
Om deze rede heb ik hem ook overgeslagen. Nu is een hypotheekadvies bij de hypotheker nog goed voor gemiddeld zo'n 3000 euro aan inkomsten.
Er zijn sinds een paar maanden al diverse online mogelijkheden voor rond de 800 euro. natuurlijk zullen de hypotheek winkels de moeilijke gevallen nog wel houden maar de rechttoerechtaan hypotheken zal men snel kwijt raken als klant aan de internet bemiddelaars.
vb: https://www.hypotheek24.nl/informatie/wat-kost-het

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 25-07-2016 13:28:06 ]
pi_163997623
Uit Sprout niewsbrief:

4. Dubaise crowdfunder Eureeca start in Nederland

Het in Dubai groot geworden crowdfundplatform http://eureeca.com/Default.aspx zet voet aan Nederlandse bodem. De website richt zich op het delen van aandelen en noemt Nederland een springplank naar de rest van het Europeese continent. Eureeca richt zich op scale-ups die tussen de 250.000 euro en 2 miljoen aan investering zoeken. Helemaal vanuit niets begint het platform niet, er zijn nu al drie scale-ups en één IoT-onderneming te vinden. Namelijk 3D-metaalprintbedrijf Mundo 3D, online gezondheidszorgmarktplaats FItmo, innovatieve taxi-adverteerder Cabture en analyseerder van handdrogers Savortex.


Wat me opvalt is dat veel van dit soort crowdfunding bedrijven dezelfde websoftware gebruiken. Druk maar eens op de link naar de site van Eureeca.
pi_163998407
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 12:39 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ziet er op zich niet slecht uit. In schijf 1 beleg je via een hypothecaire lening en dat geeft toch een stukje zekerheid maar ontvang je geen annuitaire aflossing. Je kan ook kiezen voor schijf 2 waarin wel annuitaire aflossing plaats vindt maar dan zonder hypothecaire lening. Ik vind het wel prettig dat ze je een keuze bieden al zal ik zelf bijna altijd voor schijf 1 kiezen.

Schijf 2 is wel annuitaire, maar wel annuiteiten op basis van 30 jaar. Dus naar 5 jaar staat het grootste deel nog open en krijg je dan in 1 keer afgelost.

Zal dus ook altijd voor de eerste schijf gaan.
pi_163998569
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 12:39 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ziet er op zich niet slecht uit. In schijf 1 beleg je via een hypothecaire lening en dat geeft toch een stukje zekerheid maar ontvang je geen annuitaire aflossing. Je kan ook kiezen voor schijf 2 waarin wel annuitaire aflossing plaats vindt maar dan zonder hypothecaire lening. Ik vind het wel prettig dat ze je een keuze bieden al zal ik zelf bijna altijd voor schijf 1 kiezen.

De moeite voor beoordeling van het plan kun je je echter besparen want er zijn nog maar 3 investeerders gevonden en volschrijven gaat dus lastig worden.

De site is een initiatief van sameningeld.nl waar het project ook op staat.

Als je zou willen beginnen met investeren via deze site zou je kunnen kijken naar:
https://investeren.sameningeld.nl/project/kastanjelaan-1a-geleen
Er staat bij dat het project sowieso door gaat (Let op! Dit project heeft een fundingszekerheid. Project gaat hoe dan ook door!). Wat ik daarvan moet vinden weet ik niet....
Ik ken deze ook nog niet. Ga er eens serieus naar kijken. Aardig is dat je dus de mogelijkheid hebt om te kiezen voor hypothecaire zekerheid via schijf 1 voor 55% van de verhuurde waarde.
Dit dekt volgens mij goed het risico af dat je gedurende die 5 jaar geen aflossing krijgt. Of zie ik dat verkeerd? Als het fout gaat ga je altijd voor op schijf 2 en schijf 3 waar wel aflossing plaats vind en waar door aflossing je risico afneemt maar een slechter hypotheekrecht hebt. We een aardige constructie met die schijven!
pi_163998654
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 12:39 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ziet er op zich niet slecht uit. In schijf 1 beleg je via een hypothecaire lening en dat geeft toch een stukje zekerheid maar ontvang je geen annuitaire aflossing. Je kan ook kiezen voor schijf 2 waarin wel annuitaire aflossing plaats vindt maar dan zonder hypothecaire lening. Ik vind het wel prettig dat ze je een keuze bieden al zal ik zelf bijna altijd voor schijf 1 kiezen.

De moeite voor beoordeling van het plan kun je je echter besparen want er zijn nog maar 3 investeerders gevonden en volschrijven gaat dus lastig worden.

De site is een initiatief van sameningeld.nl waar het project ook op staat.

Als je zou willen beginnen met investeren via deze site zou je kunnen kijken naar:
https://investeren.sameningeld.nl/project/kastanjelaan-1a-geleen
Er staat bij dat het project sowieso door gaat (Let op! Dit project heeft een fundingszekerheid. Project gaat hoe dan ook door!). Wat ik daarvan moet vinden weet ik niet....
Op de Rotterdamse woning van Bouwaandeel zijn er geen kosten om te investeren. Alleen degene die het project indienen betalen kosten aan het platform. Op de projecten van SiG worden wel verschillende kosten berekend voor investeerders.
Dat scheelt zo'n 20 Euro aan kosten over het project bij 250Euro inleg.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_163998807
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 14:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik ken deze ook nog niet. Ga er eens serieus naar kijken. Aardig is dat je dus de mogelijkheid hebt om te kiezen voor hypothecaire zekerheid via schijf 1 voor 55% van de verhuurde waarde.
Dit dekt volgens mij goed het risico af dat je gedurende die 5 jaar geen aflossing krijgt. Of zie ik dat verkeerd? Als het fout gaat ga je altijd voor op schijf 2 en schijf 3 waar wel aflossing plaats vind en waar door aflossing je risico afneemt maar een slechter hypotheekrecht hebt. We een aardige constructie met die schijven!
Ik vraag me wel af hoe groot het verschil in waarde is tussen het pand in verhuurde staat en het pand als het via een executieveiling wordt verkocht... Als er dan 55% van het geld opgehaald kan worden dan loop je relatief weinig risico.

Schijf 1 beloopt de eerste 55% van de waarde van het te financieren pand in verhuurde staat.
pi_163998995
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 14:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Op de Rotterdamse woning van Bouwaandeel zijn er geen kosten om te investeren. Alleen degene die het project indienen betalen kosten aan het platform. Op de projecten van SiG worden wel verschillende kosten berekend voor investeerders.
Dat scheelt zo'n 20 Euro aan kosten over het project bij 250Euro inleg.
Oke dat is wel een verschil. Maar ik vraag me af hoe jij op die ¤20,- komt: ik zie op de site van SiG namelijk de volgende tarieven staan:

quote:
Tarieven
Investeerders bij SamenInGeld betalen 0,5% van het geïnvesteerde vermogen in het eerste jaar voor opstartkosten en beheerkosten. De jaren daarna betalen investeerders 0,25% voor de jaarlijkse beheer- en administratiekosten van het geïnvesteerde vermogen. Deze kosten worden met de uit te betalen rente verrekend. Deze kosten zijn alleen van toepassing bij succesvol gefunde projecten. Naast deze kosten zijn er voor de investeerders de volgende kosten: ¤ 0,25 voor elke uitbetaling op hun rekening. De minimale inleg is ¤ 250,-.
Bij een project van 5 jaar betaal je dan dus 1x0,5% + 4x0,25%=1,5% fee. Bij investering van ¤250 kom ik dan uit op ¤3,75. Als ik het geld na 5 jaar weer naar mijn bankrekening wil laten storten betaal ik nog een keer ¤0,25. Daarmee maak ik volgens mij ¤4,- aan kosten over de hele looptijd.
pi_163999104
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 14:38 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Oke dat is wel een verschil. Maar ik vraag me af hoe jij op die ¤20,- komt: ik zie op de site van SiG namelijk de volgende tarieven staan:

[..]

Bij een project van 5 jaar betaal je dan dus 1x0,5% + 4x0,25%=1,5% fee. Bij investering van ¤250 kom ik dan uit op ¤3,75. Als ik het geld na 5 jaar weer naar mijn bankrekening wil laten storten betaal ik nog een keer ¤0,25. Daarmee maak ik volgens mij ¤4,- aan kosten over de hele looptijd.
+ 60 keer 0.25 euro voor iedere maandelijkse rente betaling dus totaal 12.50+4 euro is 16.50 euro. Ik vraag me af of je de rente per jaar of per 5 jaar kan uit laten betalen. heb de vraag per mail gesteld.
pi_163999206
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 14:38 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Oke dat is wel een verschil. Maar ik vraag me af hoe jij op die ¤20,- komt: ik zie op de site van SiG namelijk de volgende tarieven staan:

[..]

Bij een project van 5 jaar betaal je dan dus 1x0,5% + 4x0,25%=1,5% fee. Bij investering van ¤250 kom ik dan uit op ¤3,75. Als ik het geld na 5 jaar weer naar mijn bankrekening wil laten storten betaal ik nog een keer ¤0,25. Daarmee maak ik volgens mij ¤4,- aan kosten over de hele looptijd.
Je krijgt iedere maand rente inderdaad. Mijn 'zo'n 20 Euro' is inderdaad 16,50. Ik had het even snel uit mijn hoofd gerekend.
Bij projecten als deze, waar je investering niet veel winst op zal leveren maar wel vrij zeker is, is dat toch een leuk bedrag.
Als die woning in Rotterdam kans heeft om vol te lopen dan investeer ik daar een redelijk bedrag in. Als het duidelijk is dat dat niet gaat lukken, dan pak ik een project van die andere site mee.

Heb niet zoveel zin om 1000 Euro kwijt te zijn voor 58 dagen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_163999240
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 14:45 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

+ 60 keer 0.25 euro voor iedere maandelijkse rente betaling dus totaal 12.50+4 euro is 16.50 euro. Ik vraag me af of je de rente per jaar of per 5 jaar kan uit laten betalen. heb de vraag per mail gesteld.
Ik heb daar zojuist ook een vraag over gesteld aan SiG. Ik zou het wel lelijk vinden als je per maandelijkse uitbetaling 25 cent moet betalen. Dat zou toch onderdeel moeten uitmaken van de administratiekosten....Waarvoor dienen die kosten anders?
pi_163999477
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 14:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik ken deze ook nog niet. Ga er eens serieus naar kijken. Aardig is dat je dus de mogelijkheid hebt om te kiezen voor hypothecaire zekerheid via schijf 1 voor 55% van de verhuurde waarde.
Dit dekt volgens mij goed het risico af dat je gedurende die 5 jaar geen aflossing krijgt. Of zie ik dat verkeerd? Als het fout gaat ga je altijd voor op schijf 2 en schijf 3 waar wel aflossing plaats vind en waar door aflossing je risico afneemt maar een slechter hypotheekrecht hebt. We een aardige constructie met die schijven!
Na 5 jaar is er altijd een rente herziening, waarna je als investeerder kunt besluiten om met de nieuwe rente wel of niet akkoord te gaan. Als je dit niet doet krijg je dus je geïnvesteerde bedrag terug. Wie gaat dit dan terug betalen? Moet de geldnemer dit doen, gaat Samen in geld dit doen of moet er dan eerst een nieuw investeerder gevonden worden die dit wil overnemen? Wie staat er garant voor dat ik na 5, 10 of 15 jaar mijn geld weer terug krijg en wat als er geen nieuwe investeerder gevonden kan worden? De geldnemer leent begrijp ik voor 15 of 30 jaar.
pi_163999880
quote:
14s.gif Op maandag 25 juli 2016 15:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Na 5 jaar is er altijd een rente herziening, waarna je als investeerder kunt besluiten om met de nieuwe rente wel of niet akkoord te gaan. Als je dit niet doet krijg je dus je geïnvesteerde bedrag terug. Wie gaat dit dan terug betalen? Moet de geldnemer dit doen, gaat Samen in geld dit doen of moet er dan eerst een nieuw investeerder gevonden worden die dit wil overnemen? Wie staat er garant voor dat ik na 5, 10 of 15 jaar mijn geld weer terug krijg en wat als er geen nieuwe investeerder gevonden kan worden? De geldnemer leent begrijp ik voor 15 of 30 jaar.
Dit verschilt volgens mij per project. Bij Kastanjelaan 1a - Geleen is de looptijd 60 maanden en wordt na 5 jaar de totale lening terugbetaald. Als de lener het geld dan niet heeft kan er volgens mij gewoon aanspraak worden gemaakt op het hypotheekrecht.

Bij andere projecten ligt dit gecompliceerder. Bij Seringstraat 39a - Utrecht is de looptijd 180 maanden maar vindt er na 60 maanden wel een herziening plaats waarbij je er ook mogelijk uit kan stappen. In de financiele toelichting staat daar het volgende over:

quote:
Na 60 maanden aan het einde van de eerste rentevastperiode geldt het volgende:
- Samen In Geld stelt de nieuwe marktconforme rente vast voor zowel Schijf 1 , Schijf 2 en
Schijf 3 voor de volgende rentevast periode van wederom 60 maanden.
- Geldlener heeft dan de mogelijkheid om boetevrij geheel of gedeeltelijk elke Schijf af te lossen. Hij kan dit 3 maanden voor afloop desgevraagd kenbaar maken.
- De Geldgever (=Investeerder) heeft dan de mogelijkheid de wens aan te geven uit de lening
willen te stappen mits er ruimte* is. Hij kan dit 4 maanden voor afloop desgevraagd kenbaar
maken.
- Rangorde bij vervroegde aflossing door Geldlener in enige Schijf wordt als volgt bepaald : per Schijf geldt dat de Geldgever die als eerste is ingestapt als laatste wordt afgelost. Dit geldt als er meer door Geldgever wordt afgelost, dan er Geldgevers zijn die willen uitstappen.
- Rangorde bij voortijdig uit lening stappen door Geldgever wordt als volgt bepaald: per Schijf
geldt dat de voorhanden beschikbare ruimte telkens wordt toegewezen aan de Geldgever die
als eerste is ingestapt.
- De niet afgeloste of uitgestapte Geldgevers blijven automatisch in de lening, die een nieuwe rentevaste periode tegen de dan geldende rente ingaat.

De Geldlener heeft de mogelijkheid om vervroegd af te lossen. De dan in rekening te brengen
boeterente bedraagt 1%, en deze zal pro rata parte aan de Geldgevers worden uitbetaald.
De mogelijke ruimte daarvoor wordt bepaald door het totaal van achtereenvolgens het voor aflossing beschikbare bedrag uit vrijwillige aflossing en het bedrag uit nieuwe instroom door her-crowdfunding voor enige Schijf.
Ik ben zelf ook een beetje huiverig voor deze constructie want ik denk dat de kans aanzienlijk is dat je 15 jaar niet bij je geld kan. Echter is dit niet het geval bij het project Van de Kastanjelaan want dat loopt maar 60 maanden in het totaal en loop je dat risico niet. Daarom heb ik ook besloten om voor een bescheiden bedrag deel te nemen aan het kastanjelaan project.

OT: Ik sta zelf redelijk sympathiek tegenover vastgoedprojecten want ik heb zelf ondervonden hoe lastig het is om aan goede en betaalbare woonruimte te komen. Dus hoe meer er in wordt geïnvesteerd in zulk soort projecten hoe meer ruimte er beschikbaar komt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Mynheer007 op 25-07-2016 15:30:52 ]
pi_164000172
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 15:21 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Bij andere projecten ligt dit gecompliceerder. Bij Seringstraat 39a - Utrecht is de looptijd 180 maanden maar vindt er na 60 maanden wel een herziening plaats waarbij je er ook mogelijk uit kan stappen. In de financiele toelichting staat daar het volgende over:

[..]

Ik ben zelf ook een beetje huiverig voor deze constructie want ik denk dat de kans aanzienlijk is dat je 15 jaar niet bij je geld kan.

Als ik het goed begrijp is het dus zo dat er een grote kans is dat je er na 5 jaar als je dit zou willen niet uit kan stappen en dat je weer 5 jaar moet afwachten op de misschien volgende kans om uit te stappen en dat alles tegen een rente waar je na de eerste 5 jaar geen enkele invloed op hebt.
pi_164000312
quote:
14s.gif Op maandag 25 juli 2016 15:34 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp is het dus zo dat er een grote kans is dat je er na 5 jaar als je dit zou willen niet uit kan stappen en dat je weer 5 jaar moet afwachten op de misschien volgende kans om uit te stappen en dat alles tegen een rente waar je na de eerste 5 jaar geen enkele invloed op hebt.
Zoals ik het nu lees lijkt mij dit inderdaad het geval en lijkt mij dat een zeer onwenselijke constructie. Ik zal even bij SiG navragen of zij hier iets meer over kunnen zeggen.
pi_164001924
@GVE:
Sportief Opgewekt
Project:15087 Zakelijk
Leendoel:Voorfinanciering voorraden
Classificatie:n.v.t.
G-PD percentage:0,20
Creditsafe score:39
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 120.000
Geinvesteerd:¤ 0
Product:Aflossingsvrij
Rente per jaar:5,5%
Looptijd:6 maanden

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15087
pi_164002053
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 16:53 schreef marathon2000 het volgende:
@GVE:
Sportief Opgewekt
Project:15087 Zakelijk
Leendoel:Voorfinanciering voorraden
Classificatie:n.v.t.
G-PD percentage:0,20
Creditsafe score:39
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 120.000
Geinvesteerd:¤ 0
Product:Aflossingsvrij
Rente per jaar:5,5%
Looptijd:6 maanden

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15087
Met de fee van 0.5% en een looptijd van slechts 6 maanden hou je dus netto 4.5% over als ik het goed uitreken. Provincie zit er dik in dus + contracten getekend. Grote kans dat het geld dus wel terugkomt in die 6 maanden.
pi_164002319
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 14:53 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik heb daar zojuist ook een vraag over gesteld aan SiG. Ik zou het wel lelijk vinden als je per maandelijkse uitbetaling 25 cent moet betalen. Dat zou toch onderdeel moeten uitmaken van de administratiekosten....Waarvoor dienen die kosten anders?
Heb net antwoord terug je kan de maand rente die je krijgt bij de CF firma op een rekening laten staan/opsparen tegen 0% rente en bijvoorbeeld eens per jaar of als het een substantieel bedrag is dit naar je toe halen tegen 0.25 euro administratie kosten.
pi_164002357
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:00 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Met de fee van 0.5% en een looptijd van slechts 6 maanden hou je dus netto 4.5% over als ik het goed uitreken. Provincie zit er dik in dus + contracten getekend. Grote kans dat het geld dus wel terugkomt in die 6 maanden.
het lijkt ook wel alsof ze met deze rente rekenen ofzo...
als ik 1000 euro investeer (5,5% met 6 maanden looptijd, dus 55 euro rente op jaarlijkse basis) lijkt het me logisch als ik ook 27,50 aan rente ontvang... niet 27,13... Heb GvE hier ook even een mailtje over gestuurd, want het lijkt hier niet in de berekening te kloppen...
pi_164002508
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:21 schreef najra1990 het volgende:

[..]

het lijkt ook wel alsof ze met deze rente rekenen ofzo...
als ik 1000 euro investeer (5,5% met 6 maanden looptijd, dus 55 euro rente op jaarlijkse basis) lijkt het me logisch als ik ook 27,50 aan rente ontvang... niet 27,13... Heb GvE hier ook even een mailtje over gestuurd, want het lijkt hier niet in de berekening te kloppen...
als je rekent met maandrente en rente-op-rente effecten klopt het
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_164002728
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:21 schreef najra1990 het volgende:

[..]

het lijkt ook wel alsof ze met deze rente rekenen ofzo...
als ik 1000 euro investeer (5,5% met 6 maanden looptijd, dus 55 euro rente op jaarlijkse basis) lijkt het me logisch als ik ook 27,50 aan rente ontvang... niet 27,13... Heb GvE hier ook even een mailtje over gestuurd, want het lijkt hier niet in de berekening te kloppen...
Gve geeft altijd de nominale rente weer en niet de effectieve. Bij annuitaire leningen klopt dit bedrag namelijk ook niet. Dus 6% bij GvE is minder dan 6% bij KOM
pi_164003988
2,71% rente over je investering is volgens mij wel een nieuw dieptepunt.
pi_164004144
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 18:50 schreef Benger het volgende:
2,71% rente over je investering is volgens mij wel een nieuw dieptepunt.
met wat nuance dat het om maar 6 maanden gaat... dus het valt op zich wel mee. ik heb lagere rentes gezien
pi_164005143
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 18:56 schreef najra1990 het volgende:

[..]

met wat nuance dat het om maar 6 maanden gaat... dus het valt op zich wel mee. ik heb lagere rentes gezien
Er gaan ook nog kosten GVE vanaf. Plus dat het gemiddeld een maand duurt na storting voordat het project überhaupt van start gaat, dus dat kost ook weer 1/6 van de bruto rente.
Pecunia non olet
pi_164006759
Ik zit ook te kijken of ik eens iets m.b.t. crowdfunding kan doen. Uiteraard is het doel wel om winst te maken en met die gedachte ben ik bij Bondora uitgekomen. Heeft iemand hier ervaring mee? De voorgehouden rendementen lijken mij wel erg rooskleurig (~16%), dus ik ben wat sceptisch.
pi_164007039
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 20:45 schreef spiritusbus het volgende:
Ik zit ook te kijken of ik eens iets m.b.t. crowdfunding kan doen. Uiteraard is het doel wel om winst te maken en met die gedachte ben ik bij Bondora uitgekomen. Heeft iemand hier ervaring mee? De voorgehouden rendementen lijken mij wel erg rooskleurig (~16%), dus ik ben wat sceptisch.
Ik zit sinds een klein half jaar op Bondora. Tot nu toe gaat het uitstekend. Ik zit boven het gemiddelde rendement. Maar behaalde resultaten uit het verleden geven natuurlijk geen enkele garantie voor de toekomst. Doet me denken aan South Park.
pi_164007110
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 20:55 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik zit sinds een klein half jaar op Bondora. Tot nu toe gaat het uitstekend. Ik zit boven het gemiddelde rendement. Maar behaalde resultaten uit het verleden geven natuurlijk geen enkele garantie voor de toekomst. Doet me denken aan South Park.
Mja goed, ik hoef ook niet per se het voorgespiegelde rendement te halen. Investeer je alleen in bepaalde ratings of ook in risicovolle 'projecten'?
pi_164007336
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2016 20:58 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Mja goed, ik hoef ook niet per se het voorgespiegelde rendement te halen. Investeer je alleen in bepaalde ratings of ook in risicovolle 'projecten'?
Ik doe vooral de meer risicovolle projecten en probeer daar te selecteren op basis van de meegeleverde informatie.
pi_164007504
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 20:45 schreef spiritusbus het volgende:
Ik zit ook te kijken of ik eens iets m.b.t. crowdfunding kan doen. Uiteraard is het doel wel om winst te maken en met die gedachte ben ik bij Bondora uitgekomen. Heeft iemand hier ervaring mee? De voorgehouden rendementen lijken mij wel erg rooskleurig (~16%), dus ik ben wat sceptisch.
Zit al ruim een jaar bij Bondora. Mijn gevoel is dat de Bondora statistieken wat optimistisch zijn. Volgens Bondora zit ik op een gemiddelde interest van 22,2% met 2,6% in overdues. Echter bij calculatie van overdues wordt alleen gekeken naar de aflossingen die gedaan hadden moeten zijn. Een lening van 60 termijnen waarvan de eerste termijn overdue is geraakt telt dus maar voor 1/60e mee. Ergo, mijn idee is dat de defaults veel te optimistisch worden weergegeven.

Kijkende naar de hoofdsom van leningen die in default zijn geraakt is inmiddels 27,5% van de totale portefeuille van mij in default.
Als je dan toch richting de Baltische staten wilt gaan zou ik eerder Mintos/Twinio aanraden.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_164007724
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 21:11 schreef BruderKlaus het volgende:

[..]Als je dan toch richting de Baltische staten wilt gaan zou ik eerder Mintos/Twinio aanraden.
Inderdaad. Als alle 'overdue' dossiers slecht aflopen zal het rendement uiteindelijk hooguit nul zijn. Althans in mijn geval. Maar tussentijds ziet het er (visueel) fantastisch uit :):)

Ik ben Bondora aan het afbouwen ten gunste van Mintos en Twino. Maar ook hier houd ik het bescheiden. Het is allemaal veel risicovoller dan het wordt voorgesteld. Een garantie is net zo sterk als de partij die hem aanbiedt :):)
Pecunia non olet
pi_164007956
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 17:18 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Heb net antwoord terug je kan de maand rente die je krijgt bij de CF firma op een rekening laten staan/opsparen tegen 0% rente en bijvoorbeeld eens per jaar of als het een substantieel bedrag is dit naar je toe halen tegen 0.25 euro administratie kosten.
Oke, ik kreeg dezelfde terugkoppeling; bij een investering van 250 en terugboeking aan het einde van de 5 jaar betaal je dus 4 euro aan transactiekosten. Dat vind ik nog wel acceptabel.

Ik heb SiG ook even gemaild met betrekking tot het uitstappen na 5 jaar:

quote:
Beste SameninGeld,

Ik heb een vraag met betrekking tot de mogelijkheden die er zijn om na 5 jaar uit een langer lopend project te stappen.

Laten we het volgende project als voorbeeld nemen: https://investeren.sameni(...)ngstraat-39a-utrecht

Na 60 maanden looptijd wil ik graag uit dit project. Echter komt er geen vrijwillige aflossing van de lener. Daarnaast wordt er ook geen extra geld opgehaald door crowdfunding. Volgens de bijgevoegde Financiële analyse en rapportage betekent dat dat ik nog minstens 60 maanden in het project moet blijven. En misschien wel nog een keer 60 maanden langer.

Ten eerste wil ik dit misschien niet. Ten tweede heb ik geen enkele mogelijkheid om een investeringsbeslissing te nemen op basis van de nieuw voorgestelde rente want ik heb namelijk geen exit mogelijkheid.

Al met al vind ik de situatie zoals hier boven voorgesteld onwenselijk.

Mijn vraag is: Klopt mijn voorstelling van zaken? En wat vinden jullie hiervan?

Met vriendelijke groet,

Mynheer007
Binnen een uur kreeg ik de volgende reactie:

quote:
Geachte Mynheer007,

De voorstelling van zaken is juist.
Als tegenargument kan ik alleen opmerken dat u nu geïnteresseerd bent en we gaan ervan uit dat dit over 5 of 10 jaar niet anders zal zijn bij andere investeerders. Temeer omdat de laatste 5 jaar nog maar die 5 jaar is waar u nu ook in geïnteresseerd bent en anderen dat dan ook zullen zijn.
Wij hopen dat we zo groot kunnen worden dat we over een aantal jaar die zekerheid wel kunnen geven dat een ieder altijd kan uitstappen maar helaas is daar veel geld voor nodig en als startende onderneming kunnen we dat helaas nog niet bieden.

Met vriendelijke groet,

SiG
Ik had al een soortgelijke reactie verwacht. Eigenlijk zouden ze een soort van uitstapgarantie moeten geven want dan is het wel aantrekkelijk. Nu is alleen het project met de looptijd van 60 maanden interessant.

Ik heb ook nog even navraag gedaan naar het punt dat ze in principe zelf de rente kunnen bepalen na 5 jaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mynheer007 op 25-07-2016 21:49:45 ]
pi_164007976
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 21:19 schreef obligataire het volgende:

[..]

Inderdaad. Als alle 'overdue' dossiers slecht aflopen zal het rendement uiteindelijk hooguit nul zijn. Althans in mijn geval. Maar tussentijds ziet het er (visueel) fantastisch uit :):)

Ik ben Bondora aan het afbouwen ten gunste van Mintos en Twino. Maar ook hier houd ik het bescheiden. Het is allemaal veel risicovoller dan het wordt voorgesteld. Een garantie is net zo sterk als de partij die hem aanbiedt :):)
Helemaal mee eens, ik heb voor mezelf een maximum gesteld voor buitenlandse CF. Bondora zit ik bescheiden in, Mintos en Twino een beetje meer.

Het is lastig om goed renderende investeringen te vinden tegen een acceptabel risico en daarmee lonkt de buitenlandse crowdfunding wel om uit te breiden
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_164008233
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 21:11 schreef BruderKlaus het volgende:

[..]

Zit al ruim een jaar bij Bondora. Mijn gevoel is dat de Bondora statistieken wat optimistisch zijn. Volgens Bondora zit ik op een gemiddelde interest van 22,2% met 2,6% in overdues. Echter bij calculatie van overdues wordt alleen gekeken naar de aflossingen die gedaan hadden moeten zijn. Een lening van 60 termijnen waarvan de eerste termijn overdue is geraakt telt dus maar voor 1/60e mee. Ergo, mijn idee is dat de defaults veel te optimistisch worden weergegeven.

Kijkende naar de hoofdsom van leningen die in default zijn geraakt is inmiddels 27,5% van de totale portefeuille van mij in default.
Als je dan toch richting de Baltische staten wilt gaan zou ik eerder Mintos/Twinio aanraden.
Ja, dat de defaults te optimistisch wordt weergegeven ben ik met je eens. Toch maak ik ook wel mee dat opgelopen achterstanden worden ingelopen. Met een gemiddelde interest van 22,2% mag je best 5-10% writeoff hebben. Bij mij bedraagt de rente ruim 30%, dus ik verwacht dat writeoff bij mij wel zal oplopen tot ruim 10%.
Mintos en Twino doe ik trouwens ook. Vooral Mintos loopt goed.

[ Bericht 1% gewijzigd door Benger op 25-07-2016 21:43:24 ]
pi_164008518
Ik zit op alle drie de platformen met een klein bedrag. Defaults bij Bondora zijn hoog maar op de lange termijn verwacht ik wel winstgevend te zijn. Mijn ervaring is dat vooral de 1e maand van de looptijd een slechte maand voor de defaults is; van een substantieel gedeelte van mijn defaults heb ik nooit een terugbetaling ontvangen (en daarvan zie je op een paar uitzonderingen na niets meer van terug en schrijf ik dus direct helemaal af). Echter als ze eenmaal betalen dan vallen de deaults relatief mee. Uiteindelijk hoop ik op bondora wel een mooi dubbelcijferig rendement neer te zetten. Via Twino en Mintos is het wel lekker makkelijk investeren maar is het platformrisico ook erg groot.

De aanwezigheid van een secondary market vind ik bij deze platformen wel een erg prettige gedachte. Eerst dacht ik dat een secondary market ook wel iets zou zijn voor Nederlandse crowdfundingsplatformen zodat je een exitmogelijkheid hebt. Echter gezien het feit dat mensen met voorkennis over mogelijke faillissementen hun projecten kunnen dumpen via een secondary market lijkt het me iets wat niet zomaar van de grond zou kunnen komen.
Echter lijkt het me geen kwaad kunnen dat platformen serieus nadenken over het creëren van exitmogelijkheden.

Een optie zou zijn dat wanneer je vervroegd je geld terug wil hiervoor een aanvraag in kan dienen bij het platform. De leningnemer zou hier dan bijvoorbeeld een melding kunnen krijgen dat hij een gedeelte vroeger af kan lossen (en hierbij zou je bijvoorbeeld ook een korting moeten kunnen aanbieden als investeerder).

Zou iemand dit artikel kunnen plaatsen?
New head of UK Financial Conduct Authority warns about peer-to-peer lending platforms that market buyback guarantees, provision funds and fixed rates to their investors.
City regulator warns on peer-to-peer lending (20.07.2016, Financial Times)

[ Bericht 6% gewijzigd door Mynheer007 op 25-07-2016 22:14:44 ]
pi_164014847
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 21:11 schreef BruderKlaus het volgende:

[..]

Zit al ruim een jaar bij Bondora. Mijn gevoel is dat de Bondora statistieken wat optimistisch zijn. Volgens Bondora zit ik op een gemiddelde interest van 22,2% met 2,6% in overdues. Echter bij calculatie van overdues wordt alleen gekeken naar de aflossingen die gedaan hadden moeten zijn. Een lening van 60 termijnen waarvan de eerste termijn overdue is geraakt telt dus maar voor 1/60e mee. Ergo, mijn idee is dat de defaults veel te optimistisch worden weergegeven.
Je kunt bij Bondora bij Cash Flow ook een alternatieve forecast maken waarbij je minder terug krijgt van leningen waar overdue betalingen zijn. Met de voorgestelde alternatieve instellingen (90%/35%/75%/0%) kom ik nog op 18,94%.
pi_164015508
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 21:48 schreef Mynheer007 het volgende:
Zou iemand dit artikel kunnen plaatsen?
New head of UK Financial Conduct Authority warns about peer-to-peer lending platforms that market buyback guarantees, provision funds and fixed rates to their investors.
City regulator warns on peer-to-peer lending (20.07.2016, Financial Times)
Kun je 'm hier niet lezen?
http://on.ft.com/29Xt4nU

Dan staat ie in de spoiler voor je:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_164015771
Niet heel veel nieuws in dat artikel. Toch twee leuke quotes:
"He said the way P2P sites are paid fees without taking on the risk of loans on a balance sheet is akin to the securitisation of subprime loans before the financial crisis."
Dat P2P platforms betaald worden, zonder zelf risico te lopen is een probleem. Het leidt tot perverse prikkels.
"Mr Bailey noted that although some platforms have so-called reserve funds to pay out to investors in the event that borrowers default, there is "no guarantee in that fund"."
M.a.w. de garantiefondsen zijn leeg. Er is vooraf geen storting in gedaan, maar ze worden gevuld uit een opslag op de ontvangen betalingen. (Een soort omslagstelsel dus.)
pi_164015775
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 09:46 schreef Graankorrel het volgende:

[..]

Kun je 'm hier niet lezen?
http://on.ft.com/29Xt4nU

Dan staat ie in de spoiler voor je:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nope, bedankt.

Het is voor mij inmiddels wel duidelijk dat ik mijn investeringen in p2p-lending beperkt moet houden en goed moet blijven spreiden om het platformrisico enigszins te beperken.

BTW: Dit artikel werd getipt door Bondora om o.a. te waarschuwen tegen platformen met buyback-garantie maar als ik het zo lees waarschuwt hij ook tegen platformen als Bondora.
pi_164016803
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 10:06 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Nope, bedankt.

Het is voor mij inmiddels wel duidelijk dat ik mijn investeringen in p2p-lending beperkt moet houden en goed moet blijven spreiden om het platformrisico enigszins te beperken.

BTW: Dit artikel werd getipt door Bondora om o.a. te waarschuwen tegen platformen met buyback-garantie maar als ik het zo lees waarschuwt hij ook tegen platformen als Bondora.
Spreiden is inderdaad verstandig.
Ik zie hier niet direct een waarschuwing tegen Bondora in. Bondora geeft geen garanties en krijgt zijn vergoeding naarmate de lening wordt terugbetaald. Blijft dat er geen depositogarantie is en het zeer risicovol is. Het is gokken, maar je mag verwachten dat het een betere investering is dan een kraslot.
pi_164016945
https://www.collincrowdfu(...)ming-steenstra-cv-2/

De nieuwe Collin stond al op 78% en was binnen 5 minuten vol.

Als ondernemer zou ik zelf een veel lagere rente bieden want zelfs met een rente van 5% was deze wel binnen een dag vol gekomen.

quote:
ABN AMRO is bereid maximaal ¤ 500.000,- op beide schepen te financieren. Voor de aankoop van de Vagebond is in totaal ¤ 520.000,- nodig. Daarnaast loopt er een lening van Collin Crowdfund van pro resto circa ¤ 60.000,- onder 1e hypotheek op de Studium. Omdat ABN AMRO 1e hypotheek op beide schepen verkrijgt wordt de bestaande lening van Collin Crowdfund geherfinancierd en komt er een nieuwe lening van ¤ 85.000,- met een looptijd van 5 jaar. Hiermee komt een verantwoorde stapelfinanciering tot stand.
Ik was zelf net te laat. Heb het geld nog wel overgemaakt maar kreeg daarna een mailtje dat iemand anders mij voor is geweest. Ik vind het wel vreemd want na mijn investering stond er nog 12% open.
pi_164017051
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 11:11 schreef Mynheer007 het volgende:
https://www.collincrowdfu(...)ming-steenstra-cv-2/

De nieuwe Collin stond al op 78% en was binnen 5 minuten vol.

Als ondernemer zou ik zelf een veel lagere rente bieden want zelfs met een rente van 5% was deze wel binnen een dag vol gekomen.

[..]
ABN AMRO is bereid maximaal ¤ 500.000,- op beide schepen te financieren. Voor de aankoop van de Vagebond is in totaal ¤ 520.000,- nodig. Daarnaast loopt er een lening van Collin Crowdfund van pro resto circa ¤ 60.000,- onder 1e hypotheek op de Studium. Omdat ABN AMRO 1e hypotheek op beide schepen verkrijgt wordt de bestaande lening van Collin Crowdfund geherfinancierd en komt er een nieuwe lening van ¤ 85.000,- met een looptijd van 5 jaar. Hiermee komt een verantwoorde stapelfinanciering tot stand.
Ja, hiermee zie je dus weer waar de belangen liggen van Collin, en dat is niet bij de investeerders.
De investeerders van de eerste lening hebben nu weliswaar als eerste mogen inschrijven echter hun oude lening met het eerste hypotheekrecht zijn ze nu gewoon kwijt zonder passen vergoeding. Hup, daar gaan de zekerheden weer naar de ABN Amro.
pi_164017159
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 11:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, hiermee zie je dus weer waar de belangen liggen van Collin, en dat is niet bij de investeerders.
De investeerders van de eerste lening hebben nu weliswaar als eerste mogen inschrijven echter hun oude lening met het eerste hypotheekrecht zijn ze nu gewoon kwijt zonder passen vergoeding. Hup, daar gaan de zekerheden weer naar de ABN Amro.
Dat ben ik helemaal met je eens. Echter wilde ik deze toch mee pakken gezien het mij een prima draaiend bedrijf lijkt.
pi_164017190
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 11:11 schreef Mynheer007 het volgende:
https://www.collincrowdfu(...)ming-steenstra-cv-2/

De nieuwe Collin stond al op 78% en was binnen 5 minuten vol.

Als ondernemer zou ik zelf een veel lagere rente bieden want zelfs met een rente van 5% was deze wel binnen een dag vol gekomen.

[..]

Ik was te laat. Ik vind het op zich geen geweldig project. Weer een project met stapelfinanciering waarbij de zekerheden bij de bank liggen.
Er is hoofdelijke aansprakelijkheid, maar er staat niet bij of dat wat voorstelt. Dan is het meestal niks.
Ik heb de indruk dat Hoekstra aan de touwtjes trekt en Steenstra leningen bij Collin met HA mag afsluiten, waarbij Hoekstra probeert buiten schot te blijven als het mis gaat.
Ik vraag me af of de stille vennoot wel 'stil' genoeg is. De Studium staat op de site van Hoekstra gewoon gemeld. Als de stille vennoot zich niet stil houdt, is hij mede aansprakelijk voor deze lening. Dat is denk ik de enige hoop die je hebt als hier iets mis gaat. Maar dan moet Collin wel doortastend optreden.
pi_164017275
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 10:06 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Nope, bedankt.

Het is voor mij inmiddels wel duidelijk dat ik mijn investeringen in p2p-lending beperkt moet houden en goed moet blijven spreiden om het platformrisico enigszins te beperken.

BTW: Dit artikel werd getipt door Bondora om o.a. te waarschuwen tegen platformen met buyback-garantie maar als ik het zo lees waarschuwt hij ook tegen platformen als Bondora.
Maar dat klopt weer niet helemaal omdat als je naar Twino kijkt is die buyback-garantie complexer. Het is niet zo dat de 12% die jij gegarandeerd krijgt ook is wat hun rekenen. Hun rekenen misschien wel 2x% en normale omstandigheden kunnen hun prima winst maken zonder dat hun perse gebruik hoeven maken van een extra potje. Of het genoeg is bij extreme omstandigheden tja dat weet niemand.
Maar zo kan je deze tekst ook prima in het NL crowdfunding toepassen. GvE en andere partijen rekenen de fee vooraf en het te lopen risico houden ze ook zeer onduidelijk.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164017343
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 11:21 schreef Benger het volgende:
Weer een project met stapelfinanciering waarbij de zekerheden bij de bank liggen.
Op zich denk ik een redelijk project die ik ook niet heb meegepakt aangezien het inderdaad weer een project is met stapelfinanciering waarbij de zekerheden bij de bank liggen. Vooral heel zuur voor de mensen uit het eerste project, die zijn in mijn ogen gewoon een oor aan genaaid. Blijkbaar zitten er hier geen mensen in dit eerste project want ik heb er hier nog niet eerder over gelezen. Dat Collin krijgt steeds meer nare trekjes :(
pi_164017444
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 18:50 schreef Benger het volgende:
2,71% rente over je investering is volgens mij wel een nieuw dieptepunt.
jij werkt bij crowdaboutnow? Daar krijg je wel 20+% rendement
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_164017541
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 11:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Vooral heel zuur voor de mensen uit het eerste project, die zijn in mijn ogen gewoon een oor aan genaaid. Blijkbaar zitten er hier geen mensen in dit eerste project want ik heb er hier nog niet eerder over gelezen. Dat Collin krijgt steeds meer nare trekjes :(
Och ze krijgen wel drie maanden boeterente. Bij de meeste platformen heb je in zo'n geval gewoon pech gehad.
pi_164017621
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 11:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Op zich denk ik een redelijk project die ik ook niet heb meegepakt aangezien het inderdaad weer een project is met stapelfinanciering waarbij de zekerheden bij de bank liggen. Vooral heel zuur voor de mensen uit het eerste project, die zijn in mijn ogen gewoon een oor aan genaaid. Blijkbaar zitten er hier geen mensen in dit eerste project want ik heb er hier nog niet eerder over gelezen. Dat Collin krijgt steeds meer nare trekjes :(
Ik denk ook een redelijk mooi project en heb hem wel kunnen bemachtigen. De bank heeft een hypotheekrecht op 500.000 en de schepen zijn recent getaxeerd op 795.000. Een flinke overwaarde ondanks dat de executiewaarde lager zal liggen denk ik dat er vast nog wel iets overblijft voor deze lening.

De constructie met Hoekstra zie ik ook als positief voor in ieder geval de beladingsgraad. Hoekstra zal eerder een schip een vracht geven waar hij zelf belang bij heeft dan een schip van een derde inhuren als er een terugval in de vraag naar transporten zou komen.

Tenslotte is de HA ook nog een soort van bonus al denk ik dat daar niet heel veel van verwacht moet worden.
pi_164018261
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 11:37 schreef Benger het volgende:

[..]

Och ze krijgen wel drie maanden boeterente. Bij de meeste platformen heb je in zo'n geval gewoon pech gehad.
Nou, nou, drie maanden boeterente :'( :N . Hiep hiep hoera, maar ik had toch liever gezien dat het project in dit geval gewoon was uitgediend. Dan kan je in dit geval toch beter een projectje hebben lopen bij GvE. Ik heb daar al drie keer een project gehad wat eerder is afgelost met betaling van de rente over de volledige looptijd. We mopperen vaak op GvE maar dat hebben ze prima geregeld.
pi_164018876
quote:
Ik heb de laatste meegepakt. 3 jaar tegen leuk rendement wat m.i. goed in verhouding met het risico staat. Ook het bedrag is overzichtelijk.
Signature
pi_164019074
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 12:08 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Nou, nou, drie maanden boeterente :'( :N . Hiep hiep hoera, maar ik had toch liever gezien dat het project in dit geval gewoon was uitgediend. Dan kan je in dit geval toch beter een projectje hebben lopen bij GvE. Ik heb daar al drie keer een project gehad wat eerder is afgelost met betaling van de rente over de volledige looptijd. We mopperen vaak op GvE maar dat hebben ze prima geregeld.
Ik heb deze ervaring ook met GvE, zo hoort het ook. Je gaat toch een overeenkomst aan die niet zonder toestemming van beide partijen veranderd kan worden? Volgens mij heeft collin zich schuldig gemaakt aan contractbreuk (al zal er misschien wel in de kleine lettertjes iets staan over deze constructie).

Er is trouwens weer een niet nader te noemen project van Symbid in de soep gelopen. Echter lijkt het er wel op dat alle gelden terug gaan komen met een rendement over 2,25 jaar van 5% in het totaal (administratiekosten symbid niet meegerekend). Er is namelijk een koper gevonden voor de aandelen en er wordt 21 euro betaald per certificaat wat ik in 2014 voor 20 euro heb aangekocht. Op zich geen slechte deal, maar ik ben wel erg benieuwd waarom een koper geïnteresseerd is in een sterk verlieslatend bedrijf.

[ Bericht 3% gewijzigd door Mynheer007 op 26-07-2016 13:15:12 ]
pi_164019768
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 12:37 schreef Jackthe het volgende:

[..]

Ik heb de laatste meegepakt. 3 jaar tegen leuk rendement wat m.i. goed in verhouding met het risico staat. Ook het bedrag is overzichtelijk.
Ik ga denk ik nooit begrijpen dat je als je iedere maand 2.300 kunt stukslaan dat je dan zo'n lening neemt waar je na 3 jaar 1.300 extra kwijt bent. Pak zelf een kwast, spaar een paar maanden, doe niet alles tegelijk... Maar goed, het is niet aan mij gelukkig, ze doen maar. Ik sla dergelijke leningen per definitie altijd over, al geven ze 20% rente.
pi_164020006
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 11:41 schreef mike79_n het volgende:

[..]Ik denk ook een redelijk mooi project en heb hem wel kunnen bemachtigen. De bank heeft een hypotheekrecht op 500.000 en de schepen zijn recent getaxeerd op 795.000. Een flinke overwaarde ondanks dat de executiewaarde lager zal liggen denk ik dat er vast nog wel iets overblijft voor deze lening.
Het lijkt een forse overwaarde maar of er veel overblijft bij verplichte verkoop betwijfel ik. Het is niet voor niets dat de ABN het laatste stukje niet ook wil financieren, terwijl ze eigenlijk het allerminste risico lopen. Maar daar is de crowd dan goed voor. De rente is voor Collin met 8% daardoor aan de hoge kant. Ik heb net te lang zitten aarzelen :)
Pecunia non olet
pi_164020118
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 13:10 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Ik ga denk ik nooit begrijpen dat je als je iedere maand 2.300 kunt stukslaan dat je dan zo'n lening neemt waar je na 3 jaar 1.300 extra kwijt bent. Pak zelf een kwast, spaar een paar maanden, doe niet alles tegelijk... Maar goed, het is niet aan mij gelukkig, ze doen maar. Ik sla dergelijke leningen per definitie altijd over, al geven ze 20% rente.
Begrijpen doe ik het ook niet. Maar als iemand zo geld wilt besteden en mij rendement geven. Die houd ik niet tegen, heb ik er liever meer van. :Y :Y :Y
Als ik 10 van zulk soort leningen heb, waarvan er 1 a 2 in problemen komen en ik gedeeltelijk het bedrag terug krijg heb ik een mooi rendement. En kennelijk zijn die mensen ook blij *O* *O* *O*
Ik doe liever dit met een klein bedragje dan zo'n vage hockeystick.
Signature
pi_164020619
Ik kwam dit tegen via een advertentie bij dit forum: http://douglasandbloomberg.com/project/brussels-real-estate/

Een Belgische site met een aantal equity projecten maar blijkbaar ook een normale leenconstructie. De site komt op mij niet professioneel over: Van alle projecten is het risico zogenaamd laag en returns on investments zijn zogenaamd guaranteed.

Heeft iemand ervaringen met deze site?
pi_164020693
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 13:18 schreef obligataire het volgende:

[..]

Het lijkt een forse overwaarde maar of er veel overblijft bij verplichte verkoop betwijfel ik. Het is niet voor niets dat de ABN het laatste stukje niet ook wil financieren, terwijl ze eigenlijk het allerminste risico lopen. Maar daar is de crowd dan goed voor. De rente is voor Collin met 8% daardoor aan de hoge kant. Ik heb net te lang zitten aarzelen :)

Eigenlijk jammer dat de ondernemer niet gewoon de hele financiering via Collin heeft gedaan en dan met een eerste hypotheekrecht voor de investeerders. Ik denk dat hem 585.000 dan ook wel was gelukt en misschien wel met een lager rentepercentage.
pi_164020705
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 12:44 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik heb deze ervaring ook met GvE, zo hoort het ook. Je gaat toch een overeenkomst aan die niet zonder toestemming van beide partijen veranderd kan worden? Volgens mij heeft collin zich schuldig gemaakt aan contractbreuk (al zal er misschien wel in de kleine lettertjes iets staan over deze constructie).

.
Nee, contract breuk is het niet want het staat inderdaad in de voor de investeerders slechte kleine lettertjes.
pi_164021241
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 13:51 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Nee, contract breuk is het niet want het staat inderdaad in de voor de investeerders slechte kleine lettertjes.
Als ik me goed herinner heeft Collin beloofd per mail en in een nieuwsbrief dat men nog deze maand met een herziening zou komen op dit voor de investeerder wel erg negatieve afkopen van het contract met slechts 3 maanden boete rente. Ik ben benieuwd waar men de komende dagen mee komt.
Het is toch te dol dat aan de ene kant zoals bijvoorbeeld bij de pech bij een default als Cowboysbelt dat je afgescheept wordt met minder dan de helft van je inleg en aan de andere kant bij een succes zoals bij die scheepvaart CV je niet mag blijven genieten van je investering maar afgescheept wordt met slechts 3 maanden rente in plaats van dat je de rente over de hele termijn mag vangen.
Kortom nogmaals Collin verras je investeerders nu eens met een positieve verandering!
pi_164021546
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 14:24 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Als ik me goed herinner heeft Collin beloofd per mail en in een nieuwsbrief dat men nog deze maand met een herziening zou komen op dit voor de investeerder wel erg negatieve afkopen van het contract met slechts 3 maanden boete rente. Ik ben benieuwd waar men de komende dagen mee komt.
Het is toch te dol dat aan de ene kant zoals bijvoorbeeld bij de pech bij een default als Cowboysbelt dat je afgescheept wordt met minder dan de helft van je inleg en aan de andere kant bij een succes zoals bij die scheepvaart CV je niet mag blijven genieten van je investering maar afgescheept wordt met slechts 3 maanden rente in plaats van dat je de rente over de hele termijn mag vangen.
Kortom nogmaals Collin verras je investeerders nu eens met een positieve verandering!
Helemaal mee eens!
We gaan het zien!
pi_164021907
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 13:50 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Eigenlijk jammer dat de ondernemer niet gewoon de hele financiering via Collin heeft gedaan en dan met een eerste hypotheekrecht voor de investeerders. Ik denk dat hem 585.000 dan ook wel was gelukt en misschien wel met een lager rentepercentage.
Dat heb ik ook nagevraagd bij Collin waarom dat niet gedaan is. De eerste lening had dan gewoon door kunnen blijven lopen en waren die investeerders niet benadeeld. De tweede lening voor het resterende bedrag zou dan een tweede hypotheekrecht kunnen krijgen wat echt wel wat waard is als er nog maar een kleine andere hypotheek op zit.
pi_164022194
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 14:58 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Dat heb ik ook nagevraagd bij Collin waarom dat niet gedaan is. De eerste lening had dan gewoon door kunnen blijven lopen en waren die investeerders niet benadeeld. De tweede lening voor het resterende bedrag zou dan een tweede hypotheekrecht kunnen krijgen wat echt wel wat waard is als er nog maar een kleine andere hypotheek op zit.
Benieuwd wat Collin gaat zeggen, als ze al iets gaan zeggen. Ik denk dat ABN een duurdere financiering is voor de ondernemer dan Collin. Sowieso al de kosten van ABN zelf die kunnen worden bespaard. Dus raar dat hij niet heeft gekozen om enkel via Collin alles te laten lopen.

Misschien was hij bang dat het niet zou lukken en dan alsnog naar een bank moest. Geen idee, ik vind, op basis van hetgeen ik weet, het niet bijster slim wat de ondernemer heeft gedaan. Als hij per se een bank wil, dan had ik ook bedongen dat alles bij de bank loopt en niet 85.000 bij de Crowd halen waar ook nog eens allemaal bemiddelingskosten zijn.
pi_164022411
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 15:10 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Benieuwd wat Collin gaat zeggen, als ze al iets gaan zeggen. Ik denk dat ABN een duurdere financiering is voor de ondernemer dan Collin. Sowieso al de kosten van ABN zelf die kunnen worden bespaard. Dus raar dat hij niet heeft gekozen om enkel via Collin alles te laten lopen.

Misschien was hij bang dat het niet zou lukken en dan alsnog naar een bank moest. Geen idee, ik vind, op basis van hetgeen ik weet, het niet bijster slim wat de ondernemer heeft gedaan. Als hij per se een bank wil, dan had ik ook bedongen dat alles bij de bank loopt en niet 85.000 bij de Crowd halen waar ook nog eens allemaal bemiddelingskosten zijn.
De Bank wilde het eerste project niet financieren te veel risico en liet het over aan de crowd.
Nu het risico weg is en De Bank gratis geld krijgt bij de ECB wordt de crowd die het echte risico heeft gedragen afgekocht met een schamele 3 maanden rente en pakt De Bank het minder risicovolle deel met een eerste hypotheek en laat de crowd de risico's met een nieuwe lening op de laatste 85K.
Collin vindt het best heeft de Fee ogestreken voor de eerste lening en kan nu na ruim een jaar weer een extra Fee opstrijken voor de 85K.
Het zou overigens best kunnen dat De Bank nu de 500K tegen 6 a 7 procent heeft geleend met het eerste hypotheekrecht op deze twee boten. De Bank heeft tenslotte toch gratis geld loopt in deze weinig risico en pakt dus zo toch even lekker 6 tot 7 % bruto winst.
pi_164023693
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 15:22 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

De Bank wilde het eerste project niet financieren te veel risico en liet het over aan de crowd.
Nu het risico weg is en De Bank gratis geld krijgt bij de ECB wordt de crowd die het echte risico heeft gedragen afgekocht met een schamele 3 maanden rente en pakt De Bank het minder risicovolle deel met een eerste hypotheek en laat de crowd de risico's met een nieuwe lening op de laatste 85K.
Collin vindt het best heeft de Fee ogestreken voor de eerste lening en kan nu na ruim een jaar weer een extra Fee opstrijken voor de 85K.
Het zou overigens best kunnen dat De Bank nu de 500K tegen 6 a 7 procent heeft geleend met het eerste hypotheekrecht op deze twee boten. De Bank heeft tenslotte toch gratis geld loopt in deze weinig risico en pakt dus zo toch even lekker 6 tot 7 % bruto winst.
Niet alleen kan de bank een concurrerende rente vragen over dat stuk met garanties, ze kunnen ook een langere looptijd bieden. Die 5 ton zal deze ondernemer niet in 5 jaar afbetalen.
pi_164024411
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 16:23 schreef Benger het volgende:

[..]

Niet alleen kan de bank een concurrerende rente vragen over dat stuk met garanties, ze kunnen ook een langere looptijd bieden. Die 5 ton zal deze ondernemer niet in 5 jaar afbetalen.
Dat denk ik ook niet De Bank is wat dat betreft veel flexibeler als CrowdFunding. Zeker een deel van de lening bij De Bank zal in dit geval langer lopen. Misschien is wel een deel aflossingsvrij. Daar naast is de bank in staat om diverse rente vaste periodes aan te bieden bij een lening met langere looptijd. Dus vanuit ondernemers perspectief is de gekozen constructie natuurlijk zo slecht nog niet.
pi_164024720
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 16:48 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat denk ik ook niet De Bank is wat dat betreft veel flexibeler als CrowdFunding. Zeker een deel van de lening bij De Bank zal in dit geval langer lopen. Misschien is wel een deel aflossingsvrij. Daar naast is de bank in staat om diverse rente vaste periodes aan te bieden bij een lening met langere looptijd. Dus vanuit ondernemers perspectief is de gekozen constructie natuurlijk zo slecht nog niet.
Een crowdfundingsplatform als collin moet toch ook prima in staat zijn om een dergelijke oplossing te realiseren. Deel de totale lening op in diverse schijven met diverse voorwaarden. Ik denk dat er voldoende mensen zijn die daar wel in willen investeren.
pi_164024748
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 16:48 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat denk ik ook niet De Bank is wat dat betreft veel flexibeler als CrowdFunding. Zeker een deel van de lening bij De Bank zal in dit geval langer lopen. Misschien is wel een deel aflossingsvrij. Daar naast is de bank in staat om diverse rente vaste periodes aan te bieden bij een lening met langere looptijd. Dus vanuit ondernemers perspectief is de gekozen constructie natuurlijk zo slecht nog niet.
Ik weet het niet, ik heb toch een ander beeld van een bank en daar hoort flexibel zeker niet bij. Het blijft gissen allemaal natuurlijk, maar de looptijd lijkt mij bij de bank ook niet zo veel langer mogelijk. De motor, en dat is toch wel een dingetje bij dergelijke schepen, heeft niet het eeuwige leven, en is het grootste risico aan een schip. Daar gaat een bank niet een jarenlange lening voor afsluiten lijkt mij.

Het blijft gissen, ik denk dat de ondernemer voor zekerheid van doorgang heeft gekozen maar nu wel duurder uit is met én een bank én Collin. We zullen er vermoedelijk nooit achter komen.
pi_164024993
Project GvE in problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_164025048
GVE:

Personal Fitness Alphen a/d Rijn
Project:15140 Zakelijk
Leendoel:Opstart onderneming
Classificatie:5s
G-PD percentage:0,02
Creditsafe score:21
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 30.000
Geinvesteerd:¤ 0
Product:Annuïteit
Rente per jaar:8,0%
Looptijd:48 maanden

https://geldvoorelkaar.nl(...)roject.aspx?id=15140
pi_164025244
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 17:17 schreef djh77 het volgende:
Project GvE in problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zit er ook in.

13 van de 36 maanden betaald
pi_164026781
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 17:31 schreef Murene het volgende:

[..]

Zit er ook in.

13 van de 36 maanden betaald
En hoeveel is betaalt door GvE ? :')
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164028035
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 17:17 schreef djh77 het volgende:
Project GvE in problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het was natuurlijk een vijfje met ook nog een slechte bkr score. Als ik hier even terug lees was op een na iedereen hier negatief over dit project.
Wel balen dat het al zo snel in de problemen is gekomen. Het is een relatief kleine lening dus hopelijk is er nog wat te halen.
pi_164029410
http://www.iex.nl/Column/(...)l-aan-het-lenen.aspx


Interessant artikel over piramidespellen bij de leners.
pi_164029514
stapel financieringen staan hier toch al langer op de kaart der verdachte / gevaarlijke investeringen?
pi_164029786
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 20:29 schreef namliam het volgende:
stapel financieringen staan hier toch al langer op de kaart der verdachte / gevaarlijke investeringen?
Gaat hier niet om stapel financieringen, maar om het afbetalen van de ene lening met de andere.
pi_164029885
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 13:47 schreef Mynheer007 het volgende:
Ik kwam dit tegen via een advertentie bij dit forum: http://douglasandbloomberg.com/project/brussels-real-estate/

Een Belgische site met een aantal equity projecten maar blijkbaar ook een normale leenconstructie. De site komt op mij niet professioneel over: Van alle projecten is het risico zogenaamd laag en returns on investments zijn zogenaamd guaranteed.

Heeft iemand ervaringen met deze site?
Te financieren vastgoed in West Europa met gegarandeerd rendement en dus geen risico? Waarom dan niet lenen bij een bank tegen 3-5%?

Gegarandeerde rendementen zijn bij over het algemeen een red flag. Ik kan me eerlijk gezegd de hogere percentages bij onze Baltische vrienden nog wel voorstellen (Banken, en vooral hun complianceafdelingen, vinden het over het algemeen niet zo verstandig voor hun imago om payday loans te financieren) maar West Europees vastgoed met deze percentages en dan gegarandeerd? Absolutely Not for me.
Ceterum censeo Teevum et Opsteltus esse delendam
pi_164037744
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 18:48 schreef ITrade het volgende:

[..]

En hoeveel is betaalt door GvE ? :')
Dat is geheim, als dat uitkomt dan stort de toren misschien wel in :{
Bij een ander project ( waar ik wel in zat ) had ik het tweemaal gevraagd : nooit reactie gehad.
Was toevallig ook een eenmanszaak met een relatief klein bedrag, waarvan ik voorheen dacht dat dit soort particuliere projecten iets meer zekerheid zou bieden bij eventuele verhaalmogelijkheden.

Blij dat ik in augustus mijn eerste twee GVE projecten tot een volledig en goed einde af kan sluiten, deze hebben de 36 maanden wel volbracht. Maar moeten er nog wel wat volgen om op een positief resultaat te komen bij dit specifieke platform.

[ Bericht 27% gewijzigd door Thomas88 op 27-07-2016 01:39:59 ]
pi_164038491
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 20:26 schreef Murene het volgende:
http://www.iex.nl/Column/(...)l-aan-het-lenen.aspx


Interessant artikel over piramidespellen bij de leners.
Bedankt voor het delen.
pi_164040832
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 20:26 schreef Murene het volgende:
http://www.iex.nl/Column/(...)l-aan-het-lenen.aspx

Interessant artikel over piramidespellen bij de leners.
Het is inderdaad iets waar wij met zijn allen al langer voor waken. Hier op het forum is men gelukkig scherp op of er ook andere leningen zijn. Dit artikel bewijst maar weer eens dat dat inderdaad erg belangrijk is om op te letten. Als er andere leningen in het spel zijn kan dat een groot extra risico inhouden.

Helaas worden andere leningen nog te vaak in de pitch verzwegen. Ik heb al meerdere malen KoM er op aan gesproken als er later bij de Q&A andere leningen naar voren komen die niet in de pitch staan.

Dat is wat mij betreft echt een enorme fout van het platform als deze informatie niet gedeeld wordt. Helaas lijkt dat nog niet echt beseft te worden door het platform zelf... :(
  woensdag 27 juli 2016 @ 11:10:58 #150
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_164040908
Dat ze uberhaupt al op het platform komen is schandalig, een lening om een andere lening af te lossen .. krankzinnig.
pi_164041483
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 11:06 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Het is inderdaad iets waar wij met zijn allen al langer voor waken. Hier op het forum is men gelukkig scherp op of er ook andere leningen zijn. Dit artikel bewijst maar weer eens dat dat inderdaad erg belangrijk is om op te letten. Als er andere leningen in het spel zijn kan dat een groot extra risico inhouden.

Helaas worden andere leningen nog te vaak in de pitch verzwegen. Ik heb al meerdere malen KoM er op aan gesproken als er later bij de Q&A andere leningen naar voren komen die niet in de pitch staan.

Dat is wat mij betreft echt een enorme fout van het platform als deze informatie niet gedeeld wordt. Helaas lijkt dat nog niet echt beseft te worden door het platform zelf... :(
Ik heb het ernstige vermoeden dat het een bewuste keuze is, om de lening makkelijker verkoopbaar te maken. Misleiding dus. Als een platform dit soort informatie achter houdt, is deze volgens mij gewoon aansprakelijk als het mis loopt.
pi_164041557
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 11:10 schreef xzaz het volgende:
Dat ze uberhaupt al op het platform komen is schandalig, een lening om een andere lening af te lossen .. krankzinnig.
Banken doen het ook op grote schaal. Bijvoorbeeld met hypotheken. Men noemt het dan oversluiten. Ook op Bondora zie je dat dit soort leningen expliciet worden aangeboden.
pi_164041605
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 11:10 schreef xzaz het volgende:
Dat ze uberhaupt al op het platform komen is schandalig, een lening om een andere lening af te lossen .. krankzinnig.
De markt veranderd, waarmee de rente tarieven ook veranderen.

Zo gek is het niet om een nieuwe lening tegen betere voorwaarden aan te gaan.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_164041881
Dat is dan wel weer een voordeel van knab dat ze zelf 10% in het bedrag zitten, bij stapelfinanciering zijn ze zelf ook het haasje en zullen hier dus beter voor uitkijken.
pi_164041947
quote:
99s.gif Op woensdag 27 juli 2016 11:51 schreef CaLeX het volgende:

[..]

De markt veranderd, waarmee de rente tarieven ook veranderen.

Zo gek is het niet om een nieuwe lening tegen betere voorwaarden aan te gaan.
Ik heb niets tegen oversluiten. Bij oversluiten verwacht ik dat er duidelijk in de pitch staat dat het geld gebruikt wordt om een duurdere lening af te lossen. Maar dat is wat anders dan het ene gat vullen met het andere gat.

[ Bericht 8% gewijzigd door dyna18 op 27-07-2016 12:38:22 ]
  woensdag 27 juli 2016 @ 12:47:03 #156
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_164042748
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 12:09 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik heb niets tegen oversluiten. Bij oversluiten verwacht ik dat er duidelijk in de pitch staat dat het geld gebruikt wordt om een duurdere lening af te lossen. Maar dat is wat anders dan het ene gat vullen met het andere gat.
Precies, oversluiten is wat anders dan stapelen.
pi_164042915
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 12:09 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Ik heb niets tegen oversluiten. Bij oversluiten verwacht ik dat er duidelijk in de pitch staat dat het geld gebruikt wordt om een duurdere lening af te lossen. Maar dat is wat anders dan het ene gat vullen met het andere gat.
reagerend op jouw eerdere post ging ik er vanuit dat het hier ging om oversluiten
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_164043328
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 01:34 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Dat is geheim, als dat uitkomt dan stort de toren misschien wel in :{
Bij een ander project ( waar ik wel in zat ) had ik het tweemaal gevraagd : nooit reactie gehad.
Was toevallig ook een eenmanszaak met een relatief klein bedrag, waarvan ik voorheen dacht dat dit soort particuliere projecten iets meer zekerheid zou bieden bij eventuele verhaalmogelijkheden.

Blij dat ik in augustus mijn eerste twee GVE projecten tot een volledig en goed einde af kan sluiten, deze hebben de 36 maanden wel volbracht. Maar moeten er nog wel wat volgen om op een positief resultaat te komen bij dit specifieke platform.
Wat ik niet begrijp is dat er hier gevallen wordt over het feit dat GvE soms 1 en in uitzonderlijke gevallen twee termijnen door betaald. Deden alle platformen dat maar!
Ik denk dat het alleen maar voordelen heeft voor de investeerder.

1)Het vangt het eerste gezeur van investeerders op over projecten die enige dagen te laat zijn met betalen en die later gewoon weer op tijd betalen. Het maakt de communicatie dus een stuk rustiger.

2)Als er een echte default is/komt, dan is die inderdaad 1 tot twee maanden later in het zicht van de investeerder maar je vangt daardoor wel 1 tot 2 termijnen extra.
Ik heb natuurlijk liever geen defaults maar als die er is maakt het me niet zoveel uit als die 1 of twee maanden later bekend is bij mij. Als GvE maar gelijk actie onderneemt als een project achter is met betalen.
Als GvE meer als 1 of in het uiterste geval 2 termijnen uit eigen zak betaalt, dan ben ik daar alleen maar blij mee ! In de tas is in de tas je moet maar afwachten wat de uitwinning van de zekerheden opleverd.
Dus GvE graag twee of meer termijnen betalen bij defaults! :9 of beter nog alle termijnen! :)

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 27-07-2016 13:26:32 ]
pi_164043881
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 13:15 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Wat ik niet begrijp is dat er hier gevallen wordt over het feit dat GvE soms 1 en in uitzonderlijke gevallen twee termijnen door betaald. Deden alle platformen dat maar!
Ik denk dat het alleen maar voordelen heeft voor de investeerder.

1)Het vangt het eerste gezeur van investeerders op over projecten die enige dagen te laat zijn met betalen en die later gewoon weer op tijd betalen. Het maakt de communicatie dus een stuk rustiger.

2)Als er een echte default is/komt, dan is die inderdaad 1 tot twee maanden later in het zicht van de investeerder maar je vangt daardoor wel 1 tot 2 termijnen extra.
Ik heb natuurlijk liever geen defaults maar als die er is maakt het me niet zoveel uit als die 1 of twee maanden later bekend is bij mij. Als GvE maar gelijk actie onderneemt als een project achter is met betalen.
Als GvE meer als 1 of in het uiterste geval 2 termijnen uit eigen zak betaalt, dan ben ik daar alleen maar blij mee ! In de tas is in de tas je moet maar afwachten wat de uitwinning van de zekerheden opleverd.
Dus GvE graag twee of meer termijnen betalen bij defaults! :9 of beter nog alle termijnen! :)
Ja alles wat door een ander betaald wordt is logischerwijs altijd fijn , maar nu de vraag waarom ze geen openheid willen geven over wanneer de laatste betaling van een leningnemer was ?

Je geeft ons in ieder geval nieuwe informatie door te stellen dat het max. 2 maandtermijnen is.

Voor investeerders is het toch ook van belang om te weten hoeveel er eerst nog naar GVE gaat bij een default voordat de investeerders (eventueel) iets krijgen bij de afhandeling.
Of sluit GVE dan achteraan en zegt men : eerst alles naar de investeerders terug en als er wat overblijft dan verrekenen we dat me het door ons voorgeschoten :')
pi_164044428
Vandaag voor het eerst in mijn portefeuille dat een 4 jarige lening meer geld heeft terugbetaald dan dat ik erin heb gestoken :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_164044635
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 13:39 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Ja alles wat door een ander betaald wordt is logischerwijs altijd fijn , maar nu de vraag waarom ze geen openheid willen geven over wanneer de laatste betaling van een leningnemer was ?

Je geeft ons in ieder geval nieuwe informatie door te stellen dat het max. 2 maandtermijnen is.

Voor investeerders is het toch ook van belang om te weten hoeveel er eerst nog naar GVE gaat bij een default voordat de investeerders (eventueel) iets krijgen bij de afhandeling.
Of sluit GVE dan achteraan en zegt men : eerst alles naar de investeerders terug en als er wat overblijft dan verrekenen we dat me het door ons voorgeschoten :')
Zoals NRDZ ook al aangeeft betaalt GvE 1 of 2 termijnen door, (en daar ben ik ook wel blij mee) dit vooral om er voor te zorgen dat voor de investeerder alles zo veel mogelijk op tijd binnen komt en GvE niet als het iets later is vele mails moeten beantwoorden van mensen die er (terecht) boven op zitten. Ze proberen dan uiteraard wel onmiddellijk in contact te treden met de lener.
GvE is natuurlijk ook geen filantropische instelling dus als een lener echt niet betaalt stopt dit voorschieten onmiddellijk. Ook de kosten voor het incasso traject schieten ze overigens voor. In de begin jaren hebben ze bij mijn weten nog wel eens langer termijnen voorgeschoten en hadden ze daar een apart potje voor, dat is nu niet meer zo.

Nee, als er eventueel nog geld kan worden geïncasseerd gaat dit eerst ten laste van alle gemaakte kosten, incl. voorgeschoten termijnen en daarna komen de investeerders pas.

Ik ben het helemaal met je eens dat er wel transparantie moet zijn over hoeveel termijn er in jou project zijn voorgeschoten. Ik zou je vraag nog eens stellen aan GvE. Als je geen reactie krijgt, wat ik mij niet kan voorstellen, hoor ik het hier graag.
pi_164044711
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 14:04 schreef najra1990 het volgende:
Vandaag voor het eerst in mijn portefeuille dat een 4 jarige lening meer geld heeft terugbetaald dan dat ik erin heb gestoken :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit zou eigenlijk normaal moeten zijn :P Maar toch gefeliciteerd! *)
pi_164045070
quote:
14s.gif Op woensdag 27 juli 2016 14:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dit zou eigenlijk normaal moeten zijn :P Maar toch gefeliciteerd! *)
Ik doe pas 3,5 jaar aan crowdfunding, dus voor mij blijft het wel speciaal :) Er zijn wel al een aantal 3-jarige projecten volledig afgerond. Dit is 1 van mijn eerste 3 projecten. Dat er nog maar vele mogen volgen!
pi_164045119
Ik ben nu ruim 5 kwartalen bezig met crowdfunden. Omdat we hier zijn om informatie te delen, heb ik een overzicht gemaakt hoe het gaat tot nu toe:

Geld voor elkaar:
18 projecten
Gemiddelde looptijd: 57 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 47,33 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 19,5%
Min-max betaalde termijnen: 0 - 15
Min-max looptijd: 30 - 60
Gemiddeld rentepercentage: 7,5% / 7,25%
Defaults: 0

Kapitaal op Maat:
6 projecten
Gemiddelde looptijd: 48 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 39,83 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 19,2%
Min-max betaalde termijnen: 6 - 11
Min-max looptijd: 36 - 60
Gemiddeld rentepercentage: 7,33%
Defaults: 0

Investormatch:
8 projecten
Gemiddelde looptijd: 43,5 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 39,87 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 10,6%
Min-max betaalde termijnen: 0 - 9
Min-max looptijd: 36 - 48
Gemiddeld rentepercentage: 8,25%
Defaults: 0

Verhouding ontvangen rente / grootste openstaande hoofdsom : 91,6%
Verhouding ontvangen rente / gemiddelde openstaande hoofdsom : 152,6%

Behalve de platforms hierboven zit ik voor kleine bedragen in Lendahand en een paar Oost- Europese platforms
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_164046443
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 14:37 schreef komrad het volgende:
Ik ben nu ruim 5 kwartalen bezig met crowdfunden. Omdat we hier zijn om informatie te delen, heb ik een overzicht gemaakt hoe het gaat tot nu toe:

Geld voor elkaar:
18 projecten
Gemiddelde looptijd: 57 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 47,33 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 19,5%
Min-max betaalde termijnen: 0 - 15
Min-max looptijd: 30 - 60
Gemiddeld rentepercentage: 7,5% / 7,25%
Defaults: 0

Kapitaal op Maat:
6 projecten
Gemiddelde looptijd: 48 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 39,83 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 19,2%
Min-max betaalde termijnen: 6 - 11
Min-max looptijd: 36 - 60
Gemiddeld rentepercentage: 7,33%
Defaults: 0

Investormatch:
8 projecten
Gemiddelde looptijd: 43,5 maanden
Gemiddeld resterende termijnen: 39,87 maanden
% investering terug ontvangen (aflossing en rente): 10,6%
Min-max betaalde termijnen: 0 - 9
Min-max looptijd: 36 - 48
Gemiddeld rentepercentage: 8,25%
Defaults: 0

Verhouding ontvangen rente / grootste openstaande hoofdsom : 91,6%
Verhouding ontvangen rente / gemiddelde openstaande hoofdsom : 152,6%

Behalve de platforms hierboven zit ik voor kleine bedragen in Lendahand en een paar Oost- Europese platforms
Geen slechte cijfers, maar realiseer je dat het tweede jaar, waar je projecten nu in komen, de gevaarlijkste is qua defaults (zie voor de statistieken de OP).
pi_164046869
Citymail
Project:14351
Zakelijk Leendoel: Financiering werkkapitaal
Classificatie:5
G-PD percentage:1,68
Creditsafe score: 37
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 127.000
Geinvesteerd: ¤ 14.100
Product: Annuïteit
Rente per jaar: 8,1%
Looptijd: 48 maanden


Ziet er op het eerste gezicht leuk uit, echter er staat 182K aan goodwill op de balans of ontwikkelkosten software oid.
Als je dat wegdenkt hebben ze een negatief EV in de werkmij en sowieso een negatief werkkapitaal.

Obli past :)
Pecunia non olet
pi_164047014
Even een algemene vraag naar aanleiding van dit project

quote:
Vanwege persoonlijke omstandigheden was de bestuurder van de vennootschap in 2010 betrokken bij een faillissement. Dit faillissement is afgewikkeld zonder claims richting bestuurders en/of aandeelhouders en er zijn geen verbintenissen met Citymail B.V., Dalison B.V. of Syvo B.V. De faillissementsverslagen zijn overlegd aan Geldvoorelkaar.nl
Wat vinden jullie van het feit dat een geldvrager eerder betrokken is geweest bij een faillissement?
In de VS wordt het heel erg gezien als een stukje ondernemerservaring terwijl in Nederland het ook wel gezien wordt als bewijs van onkunde...
pi_164047234
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 15:53 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Geen slechte cijfers, maar realiseer je dat het tweede jaar, waar je projecten nu in komen, de gevaarlijkste is qua defaults (zie voor de statistieken de OP).
Ik reken me zeker niet rijk. Pas over een paar jaar is duidelijk of crowdfunden een goed rendement heeft opgeleverd.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_164047347
Zitten er nog mensen in de afbouw in Amsterdam?
pi_164047424
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 16:24 schreef Mynheer007 het volgende:
Wat vinden jullie van het feit dat een geldvrager eerder betrokken is geweest bij een faillissement?
In de VS wordt het heel erg gezien als een stukje ondernemerservaring terwijl in Nederland het ook wel gezien wordt als bewijs van onkunde...
Als het allemaal netjes gemeld is in de pitch, er zijn inderdaad geen claims richting bestuurders en er staan geen misstanden in de faillissementsverslagen heb ik er op zich geen moeite mee en ga ik er vanuit dat de ondernemer er alles aan zal doen om iets dergelijks niet nogmaals mee te maken. Het project moet verder vanzelfsprekend natuurlijk wel aan je eigen voorwaarden voldoen.
pi_164047564
Weer een nieuwe Conv. Lening bij geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14596

Naam: Propeaq lichtbril en App
Leendoel: Groei
Bedrag: 200.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 6s
Graydon rating: 0,41

Ik doe vooralsnog geen Conv. Leningen dus heb hem niet doorgelezen.
pi_164047738
quote:
14s.gif Op woensdag 27 juli 2016 16:55 schreef Horsemen het volgende:
Weer een nieuwe Conv. Lening bij geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14596

Naam: Propeaq lichtbril en App
Leendoel: Groei
Bedrag: 200.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 6s
Graydon rating: 0,41

Ik doe vooralsnog geen Conv. Leningen dus heb hem niet doorgelezen.
Er zijn slechtere pitches voorbij gekomen ;) Waar ik vooral twijfels bij heb is het marktpotentieel. Zijn er werkelijk veel mensen die ¤400 willen betalen voor een anti-jetlag-bril?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_164047850
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 17:03 schreef komrad het volgende:

[..]

Er zijn slechtere pitches voorbij gekomen ;) Waar ik vooral twijfels bij heb is het marktpotentieel. Zijn er werkelijk veel mensen die ¤400 willen betalen voor een anti-jetlag-bril?
Als ik naar de omzetvoorspelling kijk, lijkt het dat ze de markt af willen romen, dus geleidelijk de prijs naar beneden. In 2019 7,5 mln omzet met 50.000 brillen betekent een verkoopprijs van ¤ 150,- per stuk.
pi_164048477
De brillenfirma krijgt van mij geen geld. Ik heb zelf geen ervaring met jetlags en ik heb geen flauw idee in hoeverre zo'n bril een oplossing hier voor gaat bieden.

Echter hoop ik wel dat deze pitch vol komt. Ik vind het mooi dat via crowdfunding redelijk wat innovatieve bedrijven de kans krijgen om hun plannen te realiseren. Hoewel de bijdrage van crowdfunding misschien nu nog redelijk beperkt is, draagt het toch bij aan de competitie kracht van B.V. Nederland.
pi_164048558
Ze hebben trouwens tegelijkertijd een pitch lopen op Seedrs. https://www.seedrs.com/propeaq
Die campagne gaat het waarschijnlijk niet halen. Staat na bijna de helft van de tijd pas op 11%.

[ Bericht 23% gewijzigd door Benger op 27-07-2016 18:03:52 ]
pi_164048988
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 13:39 schreef Thomas88 het volgende:

[..]

Ja alles wat door een ander betaald wordt is logischerwijs altijd fijn , maar nu de vraag waarom ze geen openheid willen geven over wanneer de laatste betaling van een leningnemer was ?

Je geeft ons in ieder geval nieuwe informatie door te stellen dat het max. 2 maandtermijnen is.

Voor investeerders is het toch ook van belang om te weten hoeveel er eerst nog naar GVE gaat bij een default voordat de investeerders (eventueel) iets krijgen bij de afhandeling.
Of sluit GVE dan achteraan en zegt men : eerst alles naar de investeerders terug en als er wat overblijft dan verrekenen we dat me het door ons voorgeschoten :')
Lijkt me nogal logisch. Als GvE daar richtlijnen voor publiceert dan gaan anderen, in toekomstige gevallen, daar ook een beroep op doen. Kwestie van gelijkheidsbeginsel en zo.
Pecunia non olet
pi_164049019
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 17:03 schreef komrad het volgende:

[..]

Er zijn slechtere pitches voorbij gekomen ;) Waar ik vooral twijfels bij heb is het marktpotentieel. Zijn er werkelijk veel mensen die ¤400 willen betalen voor een anti-jetlag-bril?
Het zou me zeer verbazen. Wat een flauwekul. Gewoon een nachtje lekker doorpitten en het "probleem" is over.
Pecunia non olet
pi_164050196
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 18:15 schreef obligataire het volgende:

[..]

Het zou me zeer verbazen. Wat een flauwekul. Gewoon een nachtje lekker doorpitten en het "probleem" is over.
Eens! Ik kan mij eigenlijk ook niet voorstellen dat topsporters afhankelijk gaan zijn van zo'n brilletje, maar los daarvan. Er bestaan al lang van die brilletjes: de Retimer, de Luminette 2 of de Bluelight. Allemaal gewoon te koop op BOL. De Propeaq zal vast wel een ander lampje, een designerlook of een mooiere app hebben, maar ik sla hem over.
  woensdag 27 juli 2016 @ 19:30:18 #179
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164050587
Mensen die voor hun werk veel reizen? Misschien hebben die er baat bij en dan valt de prijs wel mee.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_164051709
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 19:30 schreef AQuila360 het volgende:
Mensen die voor hun werk veel reizen? Misschien hebben die er baat bij en dan valt de prijs wel mee.
Oh ja, ik kan me voorstellen dat als je direct na aankomst een belangrijke zakendeal moet sluiten dat je er dan met je hoofd bij wilt zijn :) Maar de meeste mensen reizen voor vermaak en andere doeleinden lijkt me.
Pecunia non olet
pi_164060830
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 19:08 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Eens! Ik kan mij eigenlijk ook niet voorstellen dat topsporters afhankelijk gaan zijn van zo'n brilletje.
Toch wel: Lichttherapie moet Van Emden aan olympische medaille helpen - http://nos.nl/l/2121272

[ Bericht 7% gewijzigd door djh77 op 28-07-2016 09:54:28 ]
pi_164060832
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 18:15 schreef obligataire het volgende:

[..]

Het zou me zeer verbazen. Wat een flauwekul. Gewoon een nachtje lekker doorpitten en het "probleem" is over.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 19:08 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Eens! Ik kan mij eigenlijk ook niet voorstellen dat topsporters afhankelijk gaan zijn van zo'n brilletje, maar los daarvan. Er bestaan al lang van die brilletjes: de Retimer, de Luminette 2 of de Bluelight. Allemaal gewoon te koop op BOL. De Propeaq zal vast wel een ander lampje, een designerlook of een mooiere app hebben, maar ik sla hem over.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2016 19:30 schreef AQuila360 het volgende:
Mensen die voor hun werk veel reizen? Misschien hebben die er baat bij en dan valt de prijs wel mee.
Toevallig las ik juist vanochtend nog bij het ontbijt over zo'n bril: http://nos.nl/rio2016/art(...)medaille-helpen.html

Gaat volgens mij wel over zo'n bril van een concurrent (fluxplus ofzo?)
Edit: oh nee, dit blijkt toch dezelfde te zijn uit de pitch (Propeaq is eigendom van Fluxplus. Kan haast geen toeval zijn dat dit nieuwsbericht tegelijk met de lancering van een tweetal crowdfundcampagnes komt ;) Daar zal Van Emden wel een gratis brilletje voor krijgen..

[ Bericht 2% gewijzigd door Graankorrel op 28-07-2016 09:53:30 ]
pi_164060939
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2016 09:47 schreef djh77 het volgende:

[..]

Toch wel: Lichttherapie moet Van Emden aan olympische medaille helpen - http://nos.nl/l/2121272
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 09:47 schreef Graankorrel het volgende:

[..]

[..]

[..]

Toevallig las ik juist vanochtend nog bij het ontbijt over zo'n bril: http://nos.nl/rio2016/art(...)medaille-helpen.html

Gaat volgens mij wel over zo'n bril van een concurrent (fluxplus ofzo?)
Edit: oh nee, dit blijkt toch dezelfde te zijn uit de pitch. Kan haast geen toeval zijn dat dit nieuwsbericht tegelijk met de lancering van een tweetal crowdfundcampagnes komt ;) Daar zal Van Emden wel een gratis brilletje voor krijgen..
dat is de kleine doelgroep topsporters. Om dit tot een succes te maken gaat het om de grotere groep zakelijke en recreatieve vliegtuigpassagiers.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_164060943
Ze zitten op Bondora weer met de website te rommelen. Het lijkt er op dat de verwachte 'Life time net return' berekening is aangepast. Ik zit nu een stuk lager qua verwacht rendement.
pi_164062200
Ik zit te twijfelen over de nieuwe collin: https://www.collincrowdfund.nl/rescop/
pi_164062331
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 11:09 schreef Mynheer007 het volgende:
Ik zit te twijfelen over de nieuwe collin: https://www.collincrowdfund.nl/rescop/
Ik zie heel weinig zekerheden, een verhoogd risico volgens opgave D&B over 2014 en daarvoor (zonder duidelijk aan te geven waardoor 2015 dan ineens veel beter zou zijn. Verder tekenen maar een deel van de boom aan BV’s mee voor de lening en is de rente wat mij betreft veel te laag voor het risico. Voor mij een dikke nee.
pi_164062478
quote:
14s.gif Op donderdag 28 juli 2016 11:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik zie heel weinig zekerheden, een verhoogd risico volgens opgave D&B over 2014 en daarvoor (zonder duidelijk aan te geven waardoor 2015 dan ineens veel beter zou zijn. Verder tekenen maar een deel van de boom aan BV’s mee voor de lening en is de rente wat mij betreft veel te laag voor het risico. Voor mij een dikke nee.
Het is wel een bedrijf dat al tien jaar bestaat en via de borgstelling is er nog wel een groot gedeelte terug te halen; misschien is er nu geen materiële waarde bij de één van de twee eigenaren maar mensen met een ict/consultancy achtergrond vinden in deze tijd zeker wel weer een baan op niveau waardoor de borgstelling wel waarde vertegenwoordigd.

Ik sla hem echter ook over want ik vind de winst erg laag t.o.v. de omzet en een kleine daling in omzet zou dus gelijk voor een verlies zorgen. Daarnaast is in de winst volgens mij ook meegerekend dat alle debiteuren zullen betalen en dat vind ik wel erg optimistisch.

Als de rente 2 procentjes hoger was geweest dan had ik hem denk ik wel meegepakt.
pi_164062494
Voor mij een ja.
Ze hebben in 2015 goed verdiend en dat zie je nog niet terug in D&B.
En ze hebben de ontwikkelingskosten niet geactiveerd, dus netjes als kosten weggeboekt.

Dat project gisteren in GvE , daar hadden ze de ontwikkeling volgens mij wel geactiveerd en dat geeft een vertekend beeld.
Pecunia non olet
pi_164062565
Pro: groeiend bedrijf, prima (concept)resultaat2015.
Cons:
Complexe structuur, en zekerheden beperkt.
Daarbij staat er er bij ING krediet faciliteit is (welke niet wordt gebruikt volgens tekst).
Maar daar zal wel een deel van de activa (voorraden/debiteuren) aan verpand zijn.
Dit wordt niet genoemd, alsmede of er andere financiers/lease verplichtingen zijn.
Op basis daarvan kan ik niet beslissen, dus dan laat ik hem lopen.
pi_164062692
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 11:23 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Het is wel een bedrijf dat al tien jaar bestaat en via de borgstelling is er nog wel een groot gedeelte terug te halen; misschien is er nu geen materiële waarde bij de één van de twee eigenaren maar mensen met een ict/consultancy achtergrond vinden in deze tijd zeker wel weer een baan op niveau waardoor de borgstelling wel waarde vertegenwoordigd.

Ik denk inderdaad dat de borgstelling wel enige waarde vertegenwoordigd echter de borgstelling is maar de helft van het lening bedrag. Daarbij die wirwar aan bv's. Met hoofdelijke aansprakelijkheid in combinatie met een hogere rente had ik het nog wel willen overwegen.
pi_164062720
quote:
14s.gif Op donderdag 28 juli 2016 11:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Verder tekenen maar een deel van de boom aan BV’s mee voor de lening en is de rente wat mij betreft veel te laag voor het risico. Voor mij een dikke nee.
De Holding (Rescop Corporate B.V.) tekent en daarmee heb je ook de kerstboom die er onder zit te pakken. Maar over de rente ben ik het met je eens.
pi_164062812
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 11:39 schreef Benger het volgende:

[..]

De Holding (Rescop Corporate B.V.) tekent en daarmee heb je ook de kerstboom die er onder zit te pakken. Maar over de rente ben ik het met je eens.
Ik zou ook willen dat de twee persoonlijke holdings die er boven zitten mee tekenen. Maar goed, ik doe hem toch niet.
pi_164062876
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 09:54 schreef Benger het volgende:
Ze zitten op Bondora weer met de website te rommelen. Het lijkt er op dat de verwachte 'Life time net return' berekening is aangepast. Ik zit nu een stuk lager qua verwacht rendement.
En nu is het weer wat het gisteren was.
pi_164063300
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 11:39 schreef Benger het volgende:

[..]

De Holding (Rescop Corporate B.V.) tekent en daarmee heb je ook de kerstboom die er onder zit te pakken.
Ik zou niet weten waarom.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_164063530
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 12:11 schreef nostra het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom.
Omdat als de overkoepelende B.V. in gebreke blijft alle beschikbare eigendommen ingezet moeten worden om de nabetaling na te komen, en hier onder vallen ook al de onderliggende B.V's.

Hetzij dat deze verkocht worden of op een andere wijze geld opleveren.
pi_164063643
Ik heb toch maar eens een eerste investering gedaan via Samen in Geld (SiG) http://www.sameningeld.nl/ . De rendementen zijn natuurlijk stukken lager maar wel met hypothekeren zekerheid. Verder spreekt het systeem met de verschillende schijven waaruit je kunt kiezen mij wel aan. Ik ga vooralsnog alleen maar voor hypotheken met een totale looptijd van 5 jaar omdat ik de zekerheid wil hebben dat ik bij langerelooptijden op de rente herziening datum ook echt uit kan stappen en dat is nu (nog?) niet het geval.
pi_164063653
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 12:23 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Omdat als de overkoepelende B.V. in gebreke blijft alle beschikbare eigendommen ingezet moeten worden om de nabetaling na te komen, en hier onder vallen ook al de onderliggende B.V's.

Hetzij dat deze verkocht worden of op een andere wijze geld opleveren.
Dat maakt die deelnemingen nog geen mede-debiteur(en). Voordat je dat een keer liquide hebt gemaakt ben je waarschijnlijk een stuk verder.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_164063938
quote:
14s.gif Op donderdag 28 juli 2016 12:32 schreef Horsemen het volgende:
Ik heb toch maar eens een eerste investering gedaan via Samen in Geld (SiG) http://www.sameningeld.nl/ . De rendementen zijn natuurlijk stukken lager maar wel met hypothekeren zekerheid. Verder spreekt het systeem met de verschillende schijven waaruit je kunt kiezen mij wel aan. Ik ga vooralsnog alleen maar voor hypotheken met een totale looptijd van 5 jaar omdat ik de zekerheid wil hebben dat ik bij langerelooptijden op de rente herziening datum ook echt uit kan stappen en dat is nu (nog?) niet het geval.
Hou ons op de hoogte! ik ben ook wel benieuwd. Ondertussen ben ik ook van mening dat met de huidige lage rentestanden, ik ook wel akkoord wil gaan met een wat lagere rente, als de zekerheid maar behoorlijk is (zoals in dit geval met de hypotheken...) Waar ik vooral benieuwd naar ben, is hoe het met de uitbetaling en herinvestering zit... Als je na 1 maand iets uitbetaald hebt gekregen, en je investeerd nogmaals in een project, kan je het uitbetaalde geld dan weer aanvullen tot 250 euro, of moet je het eerst uit laten betalen voordat je het opnieuw kan investeren?
pi_164064083
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 12:48 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Hou ons op de hoogte! ik ben ook wel benieuwd. Ondertussen ben ik ook van mening dat met de huidige lage rentestanden, ik ook wel akkoord wil gaan met een wat lagere rente, als de zekerheid maar behoorlijk is (zoals in dit geval met de hypotheken...) Waar ik vooral benieuwd naar ben, is hoe het met de uitbetaling en herinvestering zit... Als je na 1 maand iets uitbetaald hebt gekregen, en je investeerd nogmaals in een project, kan je het uitbetaalde geld dan weer aanvullen tot 250 euro, of moet je het eerst uit laten betalen voordat je het opnieuw kan investeren?
Dit kan je gewoon aanvullen tot 250 euro.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 28-07-2016 14:47:55 ]
pi_164064370
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 12:32 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat maakt die deelnemingen nog geen mede-debiteur(en). Voordat je dat een keer liquide hebt gemaakt ben je waarschijnlijk een stuk verder.
Maakt op zich niet uit, zolang de waarde en de verhaalsmogelijkheid er maar is. Dit, plus die gedeeltelijke borgstellingen, maakt dat de heren voldoende prikkels hebben om niet lichtvaardig verplichtingen aan te gaan.

Ik zie deze winkel de eerste twee jaar sowieso niet struikelen dus dan ben je qua aflossing ook al weer een heel eind verder.
Pecunia non olet
pi_164064396
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 13:10 schreef obligataire het volgende:

[..]

Maakt op zich niet uit, zolang de waarde en de verhaalsmogelijkheid er maar is. Dit, plus die gedeeltelijke borgstellingen, maakt dat de heren voldoende prikkels hebben om niet lichtvaardig verplichtingen aan te gaan.

Ik zie deze winkel de eerste twee jaar sowieso niet struikelen dus dan ben je qua aflossing ook al weer een heel eind verder.
Ik doe ook mee, is mijn eerste CCF project
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_164064764
quote:
14s.gif Op donderdag 28 juli 2016 12:32 schreef Horsemen het volgende:
Ik heb toch maar eens een eerste investering gedaan via Samen in Geld (SiG) http://www.sameningeld.nl/ . De rendementen zijn natuurlijk stukken lager maar wel met hypothekeren zekerheid. Verder spreekt het systeem met de verschillende schijven waaruit je kunt kiezen mij wel aan. Ik ga vooralsnog alleen maar voor hypotheken met een totale looptijd van 5 jaar omdat ik de zekerheid wil hebben dat ik bij langerelooptijden op de rente herziening datum ook echt uit kan stappen en dat is nu (nog?) niet het geval.
Ben ik het helemaal mee eens. Ik heb nog een aantal keer mailcontact gehad met de mensen van SiG maar tot meer duidelijk met betrekking tot het uitstappen na 5 jaar is het niet gekomen. Daarom investeer ik nu ook alleen in projecten met een maximale looptijd van 5 jaar.

Een eventuele oplossing voor het uitstapprobleem zou zijn dat er een financieer wordt gevonden die nu al aangeeft in te zullen stappen wannneer er niet genoeg crowdinvesteringen zijn om alle uitstappers hun zin te geven. En deze financieer is wel te vinden aangezien er achter sommige projecten ook al een financieer zit die fundingsgarantie geeft. Imho zou deze dan ook de uitstapgarantie kunnen geven.
pi_164070558
quote:
1s.gif Op donderdag 28 juli 2016 13:29 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Een eventuele oplossing voor het uitstapprobleem zou zijn dat er een financieer wordt gevonden die nu al aangeeft in te zullen stappen wannneer er niet genoeg crowdinvesteringen zijn om alle uitstappers hun zin te geven. En deze financieer is wel te vinden aangezien er achter sommige projecten ook al een financieer zit die fundingsgarantie geeft. Imho zou deze dan ook de uitstapgarantie kunnen geven.
Als ik het goed begrijp is er geeneens een afspraak over wat de rente na herziening zou worden. Vaak zijn er afspraken dat de rente wordt herzien op basis van de ECB rente +/- x%. Geen enkele financier zal blind zeggen dat ze een lening garanderen waarvan ze de rente niet kennen. Daar zal dan eerst een afspraak over moeten komen, wat het risico voor investeerders ook aanzienlijk verkleint.
Je ziet dit soort garanties bij Twino en Mintos, maar je moet er wel rekening mee houden dat de kredietverstrekkers in dat geval ook een paar procent vergoeding krijgen. Als je zo'n model toepast op SamenInGeld, blijft er voor crowdfunders misschien 2% over.
pi_164076562
quote:
0s.gif Op donderdag 28 juli 2016 18:49 schreef Benger het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp is er geeneens een afspraak over wat de rente na herziening zou worden. Vaak zijn er afspraken dat de rente wordt herzien op basis van de ECB rente +/- x%. Geen enkele financier zal blind zeggen dat ze een lening garanderen waarvan ze de rente niet kennen. Daar zal dan eerst een afspraak over moeten komen, wat het risico voor investeerders ook aanzienlijk verkleint.
Je ziet dit soort garanties bij Twino en Mintos, maar je moet er wel rekening mee houden dat de kredietverstrekkers in dat geval ook een paar procent vergoeding krijgen. Als je zo'n model toepast op SamenInGeld, blijft er voor crowdfunders misschien 2% over.
Nu kan een geldlener de keuze maken voor een fundingsgarantie. Daarvoor betaald de lener extra geld en daarvoor wordt geen geld inrekening gebracht voor de investeerder:
Stel dat bij het project waar de rente 5% bedraagd 40k van de 50k wordt opgehaald, dan wordt het aangevuld door een investeerder. Deze investeerder krijgt daarvoor een procent extra rente en de geldlener moet dus dan over de laatste 10k 6% rente betalen ipv 5%.

Stel ze nemen de ECB-rente als ijkpunt, en gaan daar een vast percentage boven zitten dan is dat voor mij acceptabel. Als er meer mensen uit zouden stappen dan zullen ze een investeerder moeten vinden die garant wil staan om tegen de ECB-rente + opslagpercentage + de bonusprocent het resterende gedeelte te financieren. In deze situatie blijft de incentive liggen bij de leningnemer om genoeg investeerders te vinden zodat er weinig geld via de garantstelling hoeft worden ingebracht.
pi_164077465
Voor de liefhebbers, de laatste ¤250,- in de eerste schijf is nog beschikbaar.
pi_164078495
Vol ;) Eens kijken hoe de ervaring met deze site is. De verhuurder heeft ook wel een gunfactor (zie o.a. zijn eerste project).
pi_164083486
Update Groningse vastgoed boeren @GVE:
opnieuw rente bijstelling: 6.5% (was 5.1% en ze begonnen met 4.0%)
pi_164083624
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 09:33 schreef marathon2000 het volgende:
Update Groningse vastgoed boeren @GVE:
opnieuw rente bijstelling: 6.5% (was 5.1% en ze begonnen met 4.0%)
Het was ook wel een soort van te verwachten dat er iets aangepast zou worden... zat niet echt schot in de zaak en ze willen toch 7 ton binnenhalen...
pi_164083672
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 09:42 schreef najra1990 het volgende:

[..]

Het was ook wel een soort van te verwachten dat er iets aangepast zou worden... zat niet echt schot in de zaak en ze willen toch 7 ton binnenhalen...
met 6,2% na betalen van de investeerdersfee komt het meer in de richting. Maar als we ze nog even laten zwemmen kan er nog wel wat bij :D
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_164084368
Jeuj, vandaag weer een mooie mijlpaal.

>33,33% van al mijn investeringen retour gehad op GVE
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_164084548
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 09:45 schreef komrad het volgende:

[..]

met 6,2% na betalen van de investeerdersfee komt het meer in de richting. Maar als we ze nog even laten zwemmen kan er nog wel wat bij :D
Ik vind het nu zeker interessant worden. Alleen op dit moment een cashflow puntje. Dus als hij nog open is over een week dan pak ik hem mee.
Signature
pi_164084866
quote:
Ik heb bewust niet gekozen voor een aanvullende hypotheek omdat ik in een relatieve korte periode de lening weer wil aflossen (5 jaar in plaats van 30 jaar).

Niet heel bijster slim naar mijn mening dan.... Hoe kan je bewust niet voor een hypotheek kiezen :? Versneld aflossen kan de komende 5 jaar dan alsnog en tegenslagen zijn dan weer veel makkelijker op te vangen....
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_164084928
Denk dat een hypotheek niet mogelijk was. Hypotheek hoeft geen 30 jaar te lopen. Valt op dat alleen mevrouw tekent voor hoofdelijke aansprakelijkheid terwijl ze samen met de partner oud willen worden in het huis.
pi_164084985
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 10:48 schreef djh77 het volgende:
Denk dat een hypotheek niet mogelijk was. Hypotheek hoeft geen 30 jaar te lopen. Valt op dat alleen mevrouw tekent voor hoofdelijke aansprakelijkheid terwijl ze samen met de partner oud willen worden in het huis.
Precies! Als ze beiden hadden getekend had ik meegedaan. Maar goed hij is al bijna vol dus ook zonder mijn hulp kunnen ze gaan (aan-)bouwen.
pi_164085020
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 10:48 schreef djh77 het volgende:
Denk dat een hypotheek niet mogelijk was. Hypotheek hoeft geen 30 jaar te lopen. Valt op dat alleen mevrouw tekent voor hoofdelijke aansprakelijkheid terwijl ze samen met de partner oud willen worden in het huis.
Ik denk dat hij niet meetekent omdat hij geen eigenaar is. In de pitch staat dat hij wel bijdraagt aan de vaste lasten
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_164085082
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 10:54 schreef komrad het volgende:

[..]

Ik denk dat hij niet meetekent omdat hij geen eigenaar is. In de pitch staat dat hij wel bijdraagt aan de vaste lasten
Zou inderdaad kunnen, maar ook dan zie ik het als een extra risico.
Overigens verwacht ik dat dit project wel netjes zal worden afgelost maar ik laat hem toch aan mij voorbij gaan.
pi_164085218
Ik miste hier ook het meetekenen van de vriend... Laat hem ook even voorbijgaan
pi_164085404
De collin is wat mij betreft een dikke nee
pi_164085796
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 10:48 schreef djh77 het volgende:
Denk dat een hypotheek niet mogelijk was. Hypotheek hoeft geen 30 jaar te lopen.
Lijkt mij inderdaad logischer.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_164085898
Meer mensen E 100 ontvangen van GvE? Kenmerk xxxxxP20249391.3393.14616209. iemand die dit kenmerk kan vertalen?
pi_164086153
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 11:31 schreef djh77 het volgende:
Meer mensen E 100 ontvangen van GvE? Kenmerk xxxxxP20249391.3393.14616209. iemand die dit kenmerk kan vertalen?
Misschien het terugstorten van je investering in lening 14616 omdat die niet is doorgegaan?

Kenmerk zegt me niks...
pi_164086198
Het projectnummer is altijd beetje verstopt in het kenmerk, 14616 zit er wel in zo te zien :)

Ik heb die aanbouw ook overgeslagen vanwege het ontbreken van HA van de vriend. Ook al is hij geen eigenaar, dan kan hij nog wel tekenen voor HA op deze lening als hij er een rotsvast vertrouwen in heeft en nog een tijdje bij zijn vriendin wilt blijven :)
  vrijdag 29 juli 2016 @ 11:48:18 #225
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164086219
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 09:45 schreef komrad het volgende:

[..]

met 6,2% na betalen van de investeerdersfee komt het meer in de richting. Maar als we ze nog even laten zwemmen kan er nog wel wat bij :D
Dit lijkt er meer op ja ik pak hem nu wel even mee in elk geval.

Opzich wel mooi ook dat het zo gaat want als deze ook snel vol was dan was het hek van de dam met die lage rentes
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_164086295
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 11:45 schreef Beagle_W het volgende:

[..]

Misschien het terugstorten van je investering in lening 14616 omdat die niet is doorgegaan?

Kenmerk zegt me niks...
Project 014616 zegt mij ook niets. Bestaat deze wel?
pi_164086410
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 09:33 schreef marathon2000 het volgende:
Update Groningse vastgoed boeren @GVE:
opnieuw rente bijstelling: 6.5% (was 5.1% en ze begonnen met 4.0%)
[/quote]

Het zou ook schelen als het project ook toegankelijk was voor zakelijke investeerders.
Ik snap die keuze niet. Dit zijn toch geen simpele particuliertjes meer met zulke projecten.

[ Bericht 12% gewijzigd door obligataire op 29-07-2016 12:23:28 ]
Pecunia non olet
pi_164086429
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 11:10 schreef Mynheer007 het volgende:
De collin is wat mij betreft een dikke nee
Ha nee, inderdaad. Had je ook gezien wie de coach is? ;) ;)
Pecunia non olet
pi_164087284
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 11:59 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ha nee, inderdaad. Had je ook gezien wie de coach is? ;) ;)
⛔☺
pi_164087529
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 11:48 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Dit lijkt er meer op ja ik pak hem nu wel even mee in elk geval.

Opzich wel mooi ook dat het zo gaat want als deze ook snel vol was dan was het hek van de dam met die lage rentes
gaat nu wel hard na de renteverhoging al een ton erbij. Zou mij niet verbazen als er achter de schermen contact geweest is tussen GvE en een aantal grotere investeerders over welke rente nodig was om mee te doen.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  vrijdag 29 juli 2016 @ 13:04:42 #231
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_164087766
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 12:54 schreef komrad het volgende:

[..]

gaat nu wel hard na de renteverhoging al een ton erbij. Zou mij niet verbazen als er achter de schermen contact geweest is tussen GvE en een aantal grotere investeerders over welke rente nodig was om mee te doen.
Ik weet niet, denk dat er voor velen ook wel een soort van ondergrens is (zo wil ik tenminste 5,5% hebben) en nu ze hem behoorlijk hebben verhoogd er meteen opspringen.

Ben benieuwd hoe snel die nu vol is want het is een fiks bedrag.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  vrijdag 29 juli 2016 @ 18:18:32 #233
459255 Bloem0180
Hard Work Pays Off
pi_164094119
quote:
Cartridge Depot
Project:14964 Zakelijk
Leendoel:Financiering werkkapitaal
Classificatie:5
G-PD percentage:1,86
Creditsafe score:47
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 200.000
Geinvesteerd:¤ 29.100
Product:Annuïteit
Rente per jaar:8,0%
Looptijd:60 maanden

Ook ik ben geïnteresseerd naar jullie mening over dit project. Zelf ben ik niet zo ondersteboven van het concept.
  vrijdag 29 juli 2016 @ 18:28:47 #234
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164094282
Ik zie meeste van dit soort zaakjes juist verdwijnen. En van een aantal weet ik dat dat bij gebrek aan klandizie is. En daar dan nog twee ton voor lenen? Ik vind het lef, ik denk dat er veel van dit soort eenmanszaakjes hun winkel graag gratis aan iemand weggeven, incl alle lasten.
Tot nooit .......
pi_164094825
Ik heb mij niet verdiept in dit project want ik doe in principe geen 5jes. Ik keek nog wel even bij de incentive en waar je die voor zou kunnen inruilen. Man, man wat een waardeloze site http://www.delta-hardware.nl en weinig producten waaruit je kunt kiezen. Daar heb je alvast niets aan. :N
pi_164095779
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 18:18 schreef Bloem0180 het volgende:

[..]

Cartridge Depot
Project:14964 Zakelijk
Leendoel:Financiering werkkapitaal
Classificatie:5
G-PD percentage:1,86
Creditsafe score:47
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 200.000
Geinvesteerd:¤ 29.100
Product:Annuïteit
Rente per jaar:8,0%
Looptijd:60 maanden

Ook ik ben geïnteresseerd naar jullie mening over dit project. Zelf ben ik niet zo ondersteboven van het concept.
Ik kijk er van op dat dit soort winkeltjes nog steeds bestaan en er blijkbaar nog nieuwe bijkomen. Fysieke winkels voor computersupplies worden weggeconcurreerd door webwinkels en printen überhaupt loopt al jaren terug. Printers zijn de nieuwe faxen voor mij.

En zouden veel mensen hun kapotte printer daar laten maken? Voor 5 a 6 tientjes heb je al een nieuwe. En er is vast een markt voor tweedehands spul maar ik zie dat niet zitten, tenzij Marktplaats omvalt. De lening is te hoog, heeft een te lange looptijd en te lage rente. Ik pas.
pi_164096297
Wel vreemd dat de Groningse renteverhogingen (2x, we kwamen van 4,0) de risico-clasificatie ongemoeid laten. Alsof een fors hogere rente het risico niet vergroot. En inderdaad mooi dat we als crowd niet in de lage rente zijn meegegaan. Dat zou een race to the bottom zijn geworden... Ikzelf doe al iets te veel mee aan projecten van deze heren om ook deze mee te pakken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Incitatus3 op 29-07-2016 21:56:59 (Typo) ]
pi_164098221
Ik pak nu ook de Groningen vastgoedinvesteerders mee. 6,5% is acceptabel in deze tijd van dalende rentes en de geboden zekerheden.
pi_164099438
Begrijpelijk. Ikzelf snap nog steeds niet waarom dit project als particulier is ingezet terwijl minimaal één van hun eerdere projecten wel gewoon zakelijk was. Dat de Fiscus dit box 3 verhaal accepteert komt me ook raar voor. Dit gaat veel verder dan huisjesmelken.......
Pecunia non olet
pi_164100702
Het vastgoedproject gaat alsnog niet zo hard..
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164102659
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juli 2016 23:26 schreef ITrade het volgende:
Het vastgoedproject gaat alsnog niet zo hard..
Denk dat het veel investeerders niet zal opvallen dat de rente is verhoogd en gewoon niet meer naar een project kijken dat ze al eerder gezien hebben en hebben laten liggen om wat voor reden dan ook. Het is dat ik hier op het forum lees dat de rente is verhoogd en er daarom nog eens naar ga kijken, het zou mij anders waarschijnlijk niet zijn opgevallen ...
pi_164104784
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2016 01:00 schreef fok321 het volgende:

[..]

Denk dat het veel investeerders niet zal opvallen dat de rente is verhoogd en gewoon niet meer naar een project kijken dat ze al eerder gezien hebben en hebben laten liggen om wat voor reden dan ook. Het is dat ik hier op het forum lees dat de rente is verhoogd en er daarom nog eens naar ga kijken, het zou mij anders waarschijnlijk niet zijn opgevallen ...
Ja maar er is gisteren toch in één dag 140k bijgekomen. Als het project in de komende paar weken nog een paar keer onder de aandacht wordt gebracht, en als alle investeerders die al geïnvesteerd hebben nog een keer gewezen worden op de verhoogde rente, dan komt het project waarschijnlijk wel vol.
pi_164106156
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2016 01:00 schreef fok321 het volgende:

[..]

Denk dat het veel investeerders niet zal opvallen dat de rente is verhoogd en gewoon niet meer naar een project kijken dat ze al eerder gezien hebben en hebben laten liggen om wat voor reden dan ook. Het is dat ik hier op het forum lees dat de rente is verhoogd en er daarom nog eens naar ga kijken, het zou mij anders waarschijnlijk niet zijn opgevallen ...
Ze hebben het laten weten via WhatsApp, dus ik denk dat hun algemene follower base wel op de hoogte was gisteren.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_164107076
Mijn eerste post op het CF Fok Forum: 6,50% bij Vastgoed Groningen trekt mij nu uiteindelijk ook over de streep. Zit al in twee projecten van de heren, maar ik heb er wel vertrouwen in dat de centjes terugkomen. Nog even afwachten of het project helemaal volloopt.

Even voorstellen: ik lees al een jaar mee op dit forum. Zeer nuttig, leerzaam en informatief. Ik zit zelf sinds een jaar of drie in Crowdfunden, gestart met GVE, later KOM en sinds een aantal maanden ook Collin. Op dit moment rond de 80 lopende projecten, 1 default bij GVE: Fish Point.

Redenen om in Crowdfunden te gaan zijn de lage rentes bij de banken, mijn interesse in de deeleconomie en spreiding van het vermogen over vastgoed, spaargeld, aandelen etc.
pi_164107320
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2016 12:07 schreef FINONAF het volgende:
Mijn eerste post op het CF Fok Forum: 6,50% bij Vastgoed Groningen trekt mij nu uiteindelijk ook over de streep. Zit al in twee projecten van de heren, maar ik heb er wel vertrouwen in dat de centjes terugkomen. Nog even afwachten of het project helemaal volloopt.

Even voorstellen: ik lees al een jaar mee op dit forum. Zeer nuttig, leerzaam en informatief. Ik zit zelf sinds een jaar of drie in Crowdfunden, gestart met GVE, later KOM en sinds een aantal maanden ook Collin. Op dit moment rond de 80 lopende projecten, 1 default bij GVE: Fish Point.

Redenen om in Crowdfunden te gaan zijn de lage rentes bij de banken, mijn interesse in de deeleconomie en spreiding van het vermogen over vastgoed, spaargeld, aandelen etc.
welkom *O*
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_164110762
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2016 12:07 schreef FINONAF het volgende:
Mijn eerste post op het CF Fok Forum: 6,50% bij Vastgoed Groningen trekt mij nu uiteindelijk ook over de streep. Zit al in twee projecten van de heren, maar ik heb er wel vertrouwen in dat de centjes terugkomen. Nog even afwachten of het project helemaal volloopt.

Even voorstellen: ik lees al een jaar mee op dit forum. Zeer nuttig, leerzaam en informatief. Ik zit zelf sinds een jaar of drie in Crowdfunden, gestart met GVE, later KOM en sinds een aantal maanden ook Collin. Op dit moment rond de 80 lopende projecten, 1 default bij GVE: Fish Point.

Redenen om in Crowdfunden te gaan zijn de lage rentes bij de banken, mijn interesse in de deeleconomie en spreiding van het vermogen over vastgoed, spaargeld, aandelen etc.
Welkom. Hoe meer actieve members des te beter we met elkaar van gedachte kunnen wisselen:)
  zaterdag 30 juli 2016 @ 20:19:31 #247
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_164116966
Een kleine bijdrage voor Cartridge Depot van mijn kant (mijn eerste op GvE). Het concept an sich spreekt mij wel aan. Nu er steeds meer minder bejaarde computeranalfabeten zijn, zullen ze wel meer en meer moeten inspelen op de onlinemarkt.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_164126212
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2016 20:19 schreef MyTiredFeet het volgende:
Een kleine bijdrage voor Cartridge Depot van mijn kant (mijn eerste op GvE). Het concept an sich spreekt mij wel aan. Nu er steeds meer minder bejaarde computeranalfabeten zijn, zullen ze wel meer en meer moeten inspelen op de onlinemarkt.
Ik pas. Concurrentie is moordend in die branche en GVE geeft er een hoge risicoclassificatie (5) aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door FINONAF op 31-07-2016 14:23:10 ]
pi_164126768
Ik pas ook, zie meer in de Groningse vastgoed jongens maar daar heb ik al een project van. Kijken wat augustus brengt, deze maand was niet heel veel soeps.
pi_164148986
Net een update van de steigerbouwer bij IvM ontvangen. De beste man flikt IvM nu doelbewust een geintje door betalingen te storneren :( . In eens een hele andere wending aan het verhaal. Jammer want nu gaat het rechtstreeks richting mijn eerste default bij IvM en de zaak ligt nu dus bij Graydon ter incasso -O- . Overigens was dit ook mijn eerste project bij IvM. Ik ben nog steeds wel erg blij wat betreft de heldere informatie voorziening.
pi_164149095
Ook voor mij het eerste project richting default. En als je leest hoe dit gaat is de kans groot dat er ook weinig meer te halen is.

@Horsemen, wil je de naam van het project tussen spoilertags zetten?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_164149472
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 10:29 schreef komrad het volgende:
Ook voor mij het eerste project richting default. En als je leest hoe dit gaat is de kans groot dat er ook weinig meer te halen is.

@Horsemen, wil je de naam van het project tussen spoilertags zetten?
Ik heb de naam van het project toch helemaal niet genoemd?
pi_164149729
Stapel financiering @Collin:

425.000EURO 7% 77maanden

https://www.collincrowdfund.nl/dagbesteding-landrust/

Past niet in mijn strategie
pi_164149822
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 11:04 schreef marathon2000 het volgende:
Stapel financiering @Collin:

425.000EURO 7% 77maanden

https://www.collincrowdfund.nl/dagbesteding-landrust/

Past niet in mijn strategie
Eerste 5 maanden aflossingsvrij (!), totale looptijd 6,5 Jaar (lang), zorg (extra hoog risico) voor maar 7% rente, stapelfinanciering (tja wat moet ik er nog over zeggen), wel hoofdelijke aansprakelijkheid (maar op een leenbedrag van 425k geen waarde voor mij). Voor mij een dikke nee.
pi_164149863
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 11:04 schreef marathon2000 het volgende:
Stapel financiering @Collin:

425.000EURO 7% 77maanden

https://www.collincrowdfund.nl/dagbesteding-landrust/

Past niet in mijn strategie
Ik heb al het e.e.a. in zorgboerderijen zitten. Dus deze laat ik lopen, ook vanwege stapelen en de lange looptijd.
pi_164149891
quote:
14s.gif Op maandag 1 augustus 2016 11:09 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Eerste 5 maanden aflossingsvrij (!), totale looptijd 6,5 Jaar (lang), zorg (extra hoog risico) voor maar 7% rente, stapelfinanciering (tja wat moet ik er nog over zeggen), wel hoofdelijke aansprakelijkheid (maar op een leenbedrag van 425k geen waarde voor mij). Voor mij een dikke nee.
Hier ook een nee. Wat mij ook nog opvalt:

"Dun & Bradstreet kwalificeert een Laag risico voor Dagbesteding Landrust v.o.f.. Hier wordt vanuit gegaan omdat er van de recent opgerichte Hof van Stroes B.V. nog geen betaalhistorie bekend is."

Dat lijkt mij dan automatisch een verhoogd risico.
pi_164149976
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 11:13 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Hier ook een nee. Wat mij ook nog opvalt:

"Dun & Bradstreet kwalificeert een Laag risico voor Dagbesteding Landrust v.o.f.. Hier wordt vanuit gegaan omdat er van de recent opgerichte Hof van Stroes B.V. nog geen betaalhistorie bekend is."

Dat lijkt mij dan automatisch een verhoogd risico.
Hier viel ik ook over. Er zijn gewoon mensen die puur op basis van deze ratings investeren en die laten hierdoor toch een beeld zien wat niet juist is.

En een stapelfinanciering is sowieso een no-go. En zeker wanneer de hypotheek van de Rabobank al hoger is dan de aankoopwaarde van het pand.

Ik vind het zelf ook opmerkelijk hoeveel van die zorginstellingen zich wenden tot crowdfunding; mijns inziens is het een slecht teken want banken willen blijkbaar niet financieren, net zoals in het geval van horeca, of het moet via een stapelconstructie waarin zij weinig risico lopen.
pi_164149991
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 11:13 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Hier ook een nee. Wat mij ook nog opvalt:

"Dun & Bradstreet kwalificeert een Laag risico voor Dagbesteding Landrust v.o.f.. Hier wordt vanuit gegaan omdat er van de recent opgerichte Hof van Stroes B.V. nog geen betaalhistorie bekend is."

Dat lijkt mij dan automatisch een verhoogd risico.
De bekende misleiding van Collin. Dit hebben ze al veel vaker gedaan. Ze moeten de classificatie van de bv nemen die de lening aangaat maar ja, dat ziet er naturrlijk niet zo mooi uit. Gewoon misleiding en daar zijn ze al vaker op gewezen.
pi_164150023
Op KOM loopt zaakje voor recyclen bouwmaterialen als een tierelier...
pi_164150079
quote:
14s.gif Op maandag 1 augustus 2016 11:18 schreef Horsemen het volgende:

[..]

De bekende misleiding van Collin. Dit hebben ze al veel vaker gedaan. Ze moeten de classificatie van de bv nemen die de lening aangaat maar ja, dat ziet er naturrlijk niet zo mooi uit. Gewoon misleiding en daar zijn ze al vaker op gewezen.
Tja, ik heb al een keer gemeld bij de AFM. Iemand die dit specifieke gevalletje wil melden? Misschien dat ze in actie komen als er genoeg wordt geklaagd.
pi_164150305
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 11:23 schreef Benger het volgende:

[..]

Tja, ik heb al een keer gemeld bij de AFM. Iemand die dit specifieke gevalletje wil melden? Misschien dat ze in actie komen als er genoeg wordt geklaagd.
https://www.afm.nl/nl-nl/over-afm/contact/consumenten, ik zal even een berichtje sturen
pi_164150630
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 11:20 schreef Nadinarama het volgende:
Op KOM loopt zaakje voor recyclen bouwmaterialen als een tierelier...
Daarnaast is het aantal nieuw gepubliceerde projecten op KOM in de laatste maanden schrikbarend laag, dat zal ongetwijfeld gaten gaan slaan in hun verdienmodel. Geen projecten = geen provisie = geen dekking (vaste) kosten.
pi_164150696
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 11:37 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

https://www.afm.nl/nl-nl/over-afm/contact/consumenten, ik zal even een berichtje sturen
Mooi. Je zal gewoon een standaard antwoord krijgen dat ze geen terugkoppeling geven over de afhandeling van de melding.
pi_164150732
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 11:56 schreef Benger het volgende:

[..]

Mooi. Je zal gewoon een standaard antwoord krijgen dat ze geen terugkoppeling geven over de afhandeling van de melding.
Klopt, maar ze doen over het algemeen wel wat met de meldingen.
pi_164151359
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 11:53 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Daarnaast is het aantal nieuw gepubliceerde projecten op KOM in de laatste maanden schrikbarend laag, dat zal ongetwijfeld gaten gaan slaan in hun verdienmodel. Geen projecten = geen provisie = geen dekking (vaste) kosten.
Precies...het loopt allemaal niet over.

Ik ben de laatste tijd tevreden over npex. Minder vaak inleggen, maar wel met iets grotere bedragen.

GvE nog heel af en toe een klein beetje.

Ik blijf meelezen op Fok :)
pi_164153054
Ondertussen op LinkedIN:
quote:
Kapitaal op Maat shared:
Wij zijn niet het enige platform waar investeerders en ondernemers elkaar vinden. De crowdfundingindustrie is nog jong. Kapitaal Op Maat blijft op de hoogte van de ontwikkelingen wereldwijd en laat zich inspireren door wat anderen gaandeweg geleerd hebben. Hoewel Bondora een heel ander type platform is delen wij hun ambitie om marktleider in transparantie te zijn!
Bondora: We want to be market leader in transparency
Nu is de reputatie van KoM op dit gebied niet geheel vlekkeloos. Ik ben benieuwd hoe ze daar invulling aan gaan geven (of dat het gewoon een loze leus is). Ik heb de neiging te reageren op LinkedIN.
pi_164153413
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 11:13 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Hier ook een nee. Wat mij ook nog opvalt:

"Dun & Bradstreet kwalificeert een Laag risico voor Dagbesteding Landrust v.o.f.. Hier wordt vanuit gegaan omdat er van de recent opgerichte Hof van Stroes B.V. nog geen betaalhistorie bekend is."

Dat lijkt mij dan automatisch een verhoogd risico.
Het viel mij ook op, ik denk dat het vooral een niet zo handige formulering is. Ik denk dat men bedoeld had te schrijven:
"Dun & Bradstreet kwalificeert een Laag risico voor Dagbesteding Landrust v.o.f.. Wij gaan van deze kwalificatie uit. Van de recent opgerichte Hof van Stroes B.V. is nog geen betaalhistorie bekend."
Nu lijkt er te staan dat er voor de vof een Laag risico wordt gehanteerd omdat er voor de BV nog geen betaalhistorie bekend is. Ik neem aan dat D&B de vof op haar eigen betaalhistorie heeft beoordeeld.
Edit: dit blijkt desgevraagd ook uit het antwoord van Collin:
quote:
Hierbij vanuit Collin het antwoord op de vragen vanuit zowel investeerder Nr 12895 als NR 15615. De oorspronkelijke onderneming werd vanuit de v.o.f. gerund. Daarvan was de betalingshistorie bekend. Op basis hiervan heeft Dun & Bradstreet de score 'Laag Risico" afgegeven. De v.o.f. is volledig debiteur voor deze lening en dus is de risico classificatie terecht.
  maandag 1 augustus 2016 @ 14:05:10 #268
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164153528
"hun ambitie om marktleider in transparantie te zijn!"

Kapitaal Op Maat is inderaad weinig zichtbaar de laatste tijd. Dus met die ambitie komt het wel goed.
Tot nooit .......
pi_164153629
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 11:20 schreef Nadinarama het volgende:
Op KOM loopt zaakje voor recyclen bouwmaterialen als een tierelier...
Die antwoorden van de ondernemer zijn echt tenenkrommend.
Dat hij het uberhaupt voor elkaar heeft gekregen ruim 20k aan investeringen op te halen vind ik al knapper dan 1 miljoen voor Mondygo
pi_164153646
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 13:44 schreef Benger het volgende:
Ondertussen op LinkedIN:

[..]

Nu is de reputatie van KoM op dit gebied niet geheel vlekkeloos. Ik ben benieuwd hoe ze daar invulling aan gaan geven (of dat het gewoon een loze leus is). Ik heb de neiging te reageren op LinkedIN.
Ik heb je reactie gezien. Goed!

Ik zie dat ze 400 followers hebben, dus bereik is nog niet echt groot te noemen. Het zou netjes zijn als ze reageren.
pi_164153799
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 14:09 schreef impact9 het volgende:

[..]

Die antwoorden van de ondernemer zijn echt tenenkrommend.
Dat hij het uberhaupt voor elkaar heeft gekregen ruim 20k aan investeringen op te halen vind ik al knapper dan 1 miljoen voor Mondygo
Marketing voor dummies. Ik kan er wel om lachen.

Soms moet je een beetje naief zijn, toch? :@
pi_164154036
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 14:16 schreef Nadinarama het volgende:

[..]

Soms moet je een beetje naief zijn, toch? :@
Dat was ik met crowdfunding in het begin ook... Ben ik ondertussen al lang op teruggekomen ;)
pi_164156396
Anderhalve week geleden kreeg ik al de meeste juli termijnen van funding circle binnen. Vier projecten zaten er niet bij en heb ik nu nog steeds niet binnen. Vrijdag per mail een vraag gesteld aan FNC maar heb nog geen reactie. Meer mensen hier nog wachten op uitbetalingen van FNC?
pi_164156530
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 15:57 schreef iw84t het volgende:
Anderhalve week geleden kreeg ik al de meeste juli termijnen van funding circle binnen. Vier projecten zaten er niet bij en heb ik nu nog steeds niet binnen. Vrijdag per mail een vraag gesteld aan FNC maar heb nog geen reactie. Meer mensen hier nog wachten op uitbetalingen van FNC?
Ja, op 1 project... ik kreeg ook in meerdere batches de projecten uitbetaald. komt ook overeen met de betalingen genoemd in mijn overzicht op FNC
pi_164158107
Ai, eerste laag risico vzn collin die niet binnen minuten volstroomt. Ze hebben nu 2 projecten open staan, ongewone situatie voor ze en zeker een teken dat de kwaliteit van de leningen niet teveel mag zakken....
pi_164159937
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 15:57 schreef iw84t het volgende:
Anderhalve week geleden kreeg ik al de meeste juli termijnen van funding circle binnen. Vier projecten zaten er niet bij en heb ik nu nog steeds niet binnen. Vrijdag per mail een vraag gesteld aan FNC maar heb nog geen reactie. Meer mensen hier nog wachten op uitbetalingen van FNC?
Ja, ik heb er als het goed is ook nog 3 open staan. De rest kreeg ik in één keer.
pi_164160255
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 17:19 schreef snoopy40 het volgende:
Ai, eerste laag risico vzn collin die niet binnen minuten volstroomt. Ze hebben nu 2 projecten open staan, ongewone situatie voor ze en zeker een teken dat de kwaliteit van de leningen niet teveel mag zakken....
Ja, maar als Collin schrijft: "Dun & Bradstreet kwalificeert een Laag risico [...] omdat er [...] nog geen betaalhistorie bekend is." dan zullen een aantal mensen het toch anders beoordelen. Ik moet zeggen dat ik het erg hoopgevend vind dat mensen niet direct inschrijven als ze zoiets lezen. Van al die waardeloze pitches die wel in een uur werden volgeschreven begon ik een beetje moedeloos te worden. Volgens mij begrijpt Collin niet wat ze hebben opgeschreven. Blijkbaar bedoelen ze wat anders. Maar ik vermoed (en hoop) dat mensen afhaken als ze zoiets tenenkrommends lezen.
pi_164170066
quote:
0s.gif Op maandag 1 augustus 2016 19:00 schreef Benger het volgende:

[..]

Ja, maar als Collin schrijft: "Dun & Bradstreet kwalificeert een Laag risico [...] omdat er [...] nog geen betaalhistorie bekend is." dan zullen een aantal mensen het toch anders beoordelen. Ik moet zeggen dat ik het erg hoopgevend vind dat mensen niet direct inschrijven als ze zoiets lezen. Van al die waardeloze pitches die wel in een uur werden volgeschreven begon ik een beetje moedeloos te worden. Volgens mij begrijpt Collin niet wat ze hebben opgeschreven. Blijkbaar bedoelen ze wat anders. Maar ik vermoed (en hoop) dat mensen afhaken als ze zoiets tenenkrommends lezen.
Mee eens.

Risico analyse is een vak apart. Consolidatie van risico's van bedrijven gezamenlijk is nog veel moeilijker.
Collin doet het wel even voor ons!
Bedrijf x met D & B score verhoogd risico
Bedrijf y met D &B score laag risico

Bedrijf x leent 300.000 euro. Omdat bedrijf y mee tekent voor het terugbetalen van de lening kan dit volgens Collin onder de D & B vlag van laag risico.
Zo werkt het natuurlijk niet!!!!!!!!

Collin dient in zo'n geval gewoon in de kop van de lening de D & B score verhoogd risico te gebruiken van het bedrijf waar ook de Collin score op gebaseerd is en waar het geld van de lening in eerste instantie mee terug verdiend wordt.

Het zou zelfs wel zo kunnen zijn dat door het meetekenen van bedrijf y voor de lening van bedrijf x de rating van D & B voor y gelijk naar beneden bijgesteld wordt!! Immers de ketting is zo sterk als de zwakste schakel! Door het meetekenen van y bij de lening van x worden de risico's in bedrijf y aanmerkelijk vergroot!

Collin stop toch met deze praktijk, je hebt het helemaal niet nodig. De leningen lopen toch wel vol.

Door op deze wijze de D &B score uit hun verband te trekken Breng je je eigen bedrijf in gevaar daar je investeerders een handvat geeft om als het onverhoopt misgaat een zaak tegen Collin te beginnen met alle gevolgen van dien. Voor Collin zelf maar ook voor alle andere investeerders!
pi_164170613
Nieuwsbrief van Kapitaal op Maat.
https://www.kapitaalopmaa(...)3d-885c-47bc39694798

Ik vind dat KoM goede stappen maakt en ik zal bij goede nieuwe projecten ook zeker blijven investeren. Zeker nu ik er bij Collin gewoon niet tussen kom (en ik weiger blind op de investeerknop te drukken).

Bovendien is het alleen maar goed als er verschillende goede platformen zijn. Goed voor de concurrentie, goed voor de zekerheid, goed om elkaar scherp te houden.
pi_164171696
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 09:46 schreef dyna18 het volgende:
Nieuwsbrief van Kapitaal op Maat.
https://www.kapitaalopmaa(...)3d-885c-47bc39694798

Ik vind dat KoM goede stappen maakt en ik zal bij goede nieuwe projecten ook zeker blijven investeren. Zeker nu ik er bij Collin gewoon niet tussen kom (en ik weiger blind op de investeerknop te drukken).

Bovendien is het alleen maar goed als er verschillende goede platformen zijn. Goed voor de concurrentie, goed voor de zekerheid, goed om elkaar scherp te houden.
Ik hoop ook wel dat KoM het haalt maar dan moeten er toch echt meer goede projecten online komen.

Hoewel de stichting en de beperking van de investeringstermijn naar 60 dagen goede zaken zijn vind ik die automatische investeringsoptie absoluut niet aantrekkelijk. Dat betekent gewoon dat je blind de ratings van het platform volgt en de discussie hier heeft wel ontelbare keren duidelijk gemaakt dat goede ratings alleen niet voldoende zijn en dat er soms ook mee gesjoemeld wordt. Maar gelukkig is de automatische investeringsoptie vrijwillig want ik zal er nooit aan mee doen.
pi_164171754
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 10:52 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]vind ik die automatische investeringsoptie absoluut niet aantrekkelijk. Dat betekent gewoon dat je blind de ratings van het platform volgt en de discussie hier heeft wel ontelbare keren duidelijk gemaakt dat goede ratings alleen niet voldoende zijn en dat er soms ook mee gesjoemeld wordt. Maar gelukkig is de automatische investeringsoptie vrijwillig want ik zal er nooit aan mee doen.
Het is een leuke gimmick maar ik denk dat maar weinig mensen dit gebruiken.
pi_164171872
Collin attendeert u graag op onderstaande nieuwe investeringskans:
Leningaanvrager: BAF Group
Doel van de lening: Werkkapitaal
Leningbedrag: ¤ 500.000
Rente: 6,50 %
Looptijd: 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/baf-group/
pi_164171877
Collin:
¤ 500.000 | 6,5% rente | 60 maanden |
https://www.collincrowdfund.nl/baf-group/

ik zie thuisbankier Rabo staan, dan stop ik met lezen
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:08:34 #284
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_164171995
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 11:01 schreef marathon2000 het volgende:
Collin:
¤ 500.000 | 6,5% rente | 60 maanden |
https://www.collincrowdfund.nl/baf-group/

ik zie thuisbankier Rabo staan, dan stop ik met lezen
:D
pi_164172019
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 11:01 schreef marathon2000 het volgende:
Collin:
¤ 500.000 | 6,5% rente | 60 maanden |
https://www.collincrowdfund.nl/baf-group/

ik zie thuisbankier Rabo staan, dan stop ik met lezen
Is ook niet erg interessant. Er wordt mij teveel over het orderboek gepraat en te weinig over de resultaten. Ik gok daarom op een paar verliesgevende jaren. Met best al een behoorlijk krediet wat er is en Rabo natuurlijk die de zekerheden heeft, laat ik deze voorbij gaan. Hopelijk stroomt deze ook niet zo snel vol. Belachelijk zulke projecten met 6,5% rente.
pi_164172045
Het inmiddels bekende recept: “Huisbankier Rabobank handhaaft de bestaande financiering. Deze financiering betreft een kredietfaciliteit en leningen met de gebruikelijke zekerheden zoals hypotheekrecht op het bedrijfspand, verpanding van vorderingen en roerende zaken en persoonlijke borgstellingen.”

De bank dus alle zekerheden, de crowd nagenoeg alle risico’s. Verder wel een mooi bedrijf geloof ik maar ik laat ook deze weer aan mij voorbij gaan.
pi_164172078
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 11:01 schreef Horsemen het volgende:
Collin attendeert u graag op onderstaande nieuwe investeringskans:
Leningaanvrager: BAF Group
Doel van de lening: Werkkapitaal
Leningbedrag: ¤ 500.000
Rente: 6,50 %
Looptijd: 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/baf-group/
Volgens mij hebben zij lang in surseance gezeten. Circa 2 jaar geleden. Google maar eens op de naam
pi_164172337
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 11:12 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Volgens mij hebben zij lang in surseance gezeten. Circa 2 jaar geleden. Google maar eens op de naam
Zaten tot eind 2014 in surseance. Olie-industrie heeft het moeilijk. Ik zie deze aanvraag als nieuw signaal dat ze liquiditeitsprobleem hebben. Absolute no go voor mij
pi_164172364
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 11:10 schreef Horsemen het volgende:
Het inmiddels bekende recept: “Huisbankier Rabobank handhaaft de bestaande financiering. Deze financiering betreft een kredietfaciliteit en leningen met de gebruikelijke zekerheden zoals hypotheekrecht op het bedrijfspand, verpanding van vorderingen en roerende zaken en persoonlijke borgstellingen.”

De bank dus alle zekerheden, de crowd nagenoeg alle risico’s. Verder wel een mooi bedrijf geloof ik maar ik laat ook deze weer aan mij voorbij gaan.
Eens. Weinig zekerheden en dan 6,5% rente geven is voor mij ook een no go.
pi_164172641
Ik heb maar eens een 'vraag' gesteld over de surseance, zodat mensen er niet zomaar blind in stappen onder het motto: lage rente, dus zal wel laag risico zijn.
pi_164172686
Alle onderdelen onder SweepHolding waren bij de surseance betrokken (maar niet de hele BAF Group).

Een overzicht van alle door de rechtbank gepubliceerde faillissementen en surseances van maandag 2 juni.
S.02/14/14 Bv Machinefabriek V/H Bonnier & Louwerse Oosterhout Surseance
S.02/14/12 Sweep Holding Bv Oosterhout Surseance
S.02/14/13 Benschop Afsluiter Fabriek Bv Oosterhout Surseance
S.02/14/15 Baf Valves Bv Oosterhout Surseance
http://www.faillissements(...)van-2-juni-2014.aspx
pi_164172776
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 11:38 schreef marathon2000 het volgende:
Alle onderdelen onder SweepHolding waren bij de surseance betrokken (maar niet de hele BAF Group).

Een overzicht van alle door de rechtbank gepubliceerde faillissementen en surseances van maandag 2 juni.
S.02/14/14 Bv Machinefabriek V/H Bonnier & Louwerse Oosterhout Surseance
S.02/14/12 Sweep Holding Bv Oosterhout Surseance
S.02/14/13 Benschop Afsluiter Fabriek Bv Oosterhout Surseance
S.02/14/15 Baf Valves Bv Oosterhout Surseance
http://www.faillissements(...)van-2-juni-2014.aspx
Dat maakt het ook altijd extra gevaarlijk als niet alle bv’s mee tekenen, zoals ook nu bij deze lening weer het geval is.
pi_164172797
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 11:36 schreef Benger het volgende:
Ik heb maar eens een 'vraag' gesteld over de surseance, zodat mensen er niet zomaar blind in stappen onder het motto: lage rente, dus zal wel laag risico zijn.
^O^
Eens kijken hoe snel je vraag zichtbaar is en of Collin netjes gaat reageren of het weer probeert af te doen met een belletje.
pi_164172819
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 11:36 schreef Benger het volgende:
Ik heb maar eens een 'vraag' gesteld over de surseance, zodat mensen er niet zomaar blind in stappen onder het motto: lage rente, dus zal wel laag risico zijn.
Jammer alleen dat Collin de vragen eerst screent en deze dus niet plaatst bij de pitch.
pi_164172871
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 11:43 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Jammer alleen dat Collin de vragen eerst screent en deze dus niet plaatst bij de pitch.
Precies, ook iets wat van geen kant klopt, net als de mogelijkheid tot het stellen van vragen gelijk dicht te gooien op het moment dat het project vol is.
pi_164172872
Ze vragen een half miljoen werkkapitaal terwijl de liquiditeit volgens Collin 'Excellent' is. Dat alleen zegt al meer dan genoeg
pi_164172987
Ik heb tot nu toe zitten twijfelen en zolang krijg je doorgaans bij Collin niet. Er zijn geen zekerheden, behoudens voor de Rabobank. Als er een flinke overwaarde op het onroerend goed zou zijn, had Collin dat vast gemeld, dus voor mij is dat er niet. De surseances worden volkomen genegeerd in de pitch, dat verdient geen schoonheidsprijs en is extra reden om achterdochtig te zijn.

Collin neemt met de Solvabiliteit alvast een sprong in de toekomst door van een Ruim Voldoende naar een Goed te gaan. Dat is vrij ongebruikelijk, normaal zijn ze behoudend en waarderen ze af in plaats van op. Ook frappant voor mij.

En hoe kan je 500K nodig hebben en een Excellent score op Werkkapitaal hebben. Ook vreemd.

Voor mij weer een nee.
pi_164172995
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 11:12 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Volgens mij hebben zij lang in surseance gezeten. Circa 2 jaar geleden. Google maar eens op de naam
Goed gevonden trouwens! ^O^
pi_164173043
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 11:51 schreef mike79_n het volgende:
Ik heb tot nu toe zitten twijfelen en zolang krijg je doorgaans bij Collin niet. Er zijn geen zekerheden, behoudens voor de Rabobank. Als er een flinke overwaarde op het onroerend goed zou zijn, had Collin dat vast gemeld, dus voor mij is dat er niet. De surseances worden volkomen genegeerd in de pitch, dat verdient geen schoonheidsprijs en is extra reden om achterdochtig te zijn.

Collin neemt met de Solvabiliteit alvast een sprong in de toekomst door van een Ruim Voldoende naar een Goed te gaan. Dat is vrij ongebruikelijk, normaal zijn ze behoudend en waarderen ze af in plaats van op. Ook frappant voor mij.

En hoe kan je 500K nodig hebben en een Excellent score op Werkkapitaal hebben. Ook vreemd.

Voor mij weer een nee.
quote:
Bij de Rabobank hebben wij de beschikking over een totale faciliteit van 2,8 miljoen euro, waarvan 640.000,- rekening courant krediet en 2,2 miljoen aan leningen welke gerelateerd zijn aan de destijds verschafte financiering van het pand. De huidige taxatiewaarde is circa 2,6 miljoen euro.
Bij gedwongen verkoop blijft er iig niets over voor de collin investeerders. En de persoonlijke borgstelling is ook al weggegeven aan de rabobank dus inprincipe is die ook niets meer waard.
pi_164173054


[ Bericht 100% gewijzigd door Mynheer007 op 02-08-2016 11:54:32 ]
  dinsdag 2 augustus 2016 @ 11:56:08 #301
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_164173084
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 augustus 2016 11:43 schreef dyna18 het volgende:
Jammer alleen dat Collin de vragen eerst screent en deze dus niet plaatst bij de pitch.
Vind ik niet zo jammer, daarmee heeft dit forum bestaansrecht.
Tot nooit .......
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')