abonnement Unibet Coolblue
pi_163833545


de SMS van Erdo aan de bevolking waarin hij oproept de straat op te gaan en op te komen voor de democratie, vrede, staat en het volk:

quote:
Turk Milletinin degerli evlatlari.Bu hareket Ankarada ve Istanbulda devletin zirhli araclarini ve silahlarini gasp etmis dar bir kadronun , 70 li yillardaki gibi davranarak millete karsi bir kalkismasidir. Serefli Turk milleti demokrasine ve huzuruna sahip cik. Turk milletini sindirecegini dusunen bu dar kadronun hareketine karsi sizleri sokaga ve milletinize sahip cikmaya cagiriyorum.

Devletine milletine sahip cik

Recep Tayyip Erdogan
Zie ook:
Staatsgreep in Turkije mislukt

quote:
Coupplegers in F-16 hadden Erdogan in het vizier
Luchtmachtpiloten die meededen aan de couppoging in Turkije zijn in de gelegenheid geweest president Erdogan te doden. Toen die vrijdagavond met een regeringstoestel van zijn vakantieadres in Marmaris naar Istanbul vloog, hadden twee F-16's hem in het vizier. Waarom ze niet hebben geschoten, is een raadsel, zegt een Turkse oud-militair in een reconstructie die persbureau Reuters van de gebeurtenissen maakte.
quote:
Plannen uitgelekt

Verschillende oud-militairen in Turkije zeggen dat de poging tot staatsgreep waarschijnlijk matig was voorbereid. "Vermoedelijk zijn ze eerder in actie gekomen dan de bedoeling was, omdat de plannen voor een staatsgreep waren uitgelekt. Ze merkten dat ze in de gaten werden gehouden en dat heeft ze er waarschijnlijk toe gebracht om snel tot actie over te gaan", zei een oud-militair.

Het was de bedoeling in hoog tempo het vliegveld van Istanbul, de belangrijkste brug over de Bosporus en het parlementsgebouw in Ankara in handen te krijgen en Erdogan en Yildirim te arresteren. Onder meer doordat Erdogan erin slaagde met een oproep op tv de bevolking te mobiliseren, slaagden de coupplegers niet in die opzet.
quote:
Erdogan: doodstraf snel weer invoeren
ISTANBUL - De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft zondag gezegd dat de doodstraf na de mislukte couppoging van militairen onverwijld weer moet worden ingevoerd. Hij zei dat de regering hierover in debat gaat met oppositiepartijen.

Erdogan sprak tegen aanhangers voor zijn huis in Istanbul die om de doodstraf riepen voor de coupplegers. ,,Wij kunnen deze eis niet negeren'', zei hij.
quote:
Staatsgreep Turkije lijkt mislukt

Het leger, of een groot deel daarvan, poogde de macht te grijpen. Het keerpunt lijkt het moment waarop het volk gehoord gaf aan de oproep van president Erdogan om protesterend de straat op te gaan.
quote:
Meer dan 2700 Turkse rechters op non-actief na mislukte couppoging

2745 Turkse rechters mogen hun functie niet meer uitoefenen na de mislukte coup gisteravond en vannacht. Dat heeft de Turkse Hoge Raad voor Rechters en Procureurs (HYSK) bekendgemaakt. Ook vijf leden van deze raad zijn volgens het staatspersbureau Anadolu ontslagen.

Bij het onderzoek naar de mislukte coup arresteerden de Turkse autoriteiten ook tien kantonrechters. 140 leden van het Hof van Cassatie worden nog gezocht.

De Hoge Raad kwam bijeen om te besluiten of rechters die volgens president Erdogan aanhanger zijn van de islamitische geestelijke Gülen op hun post konden blijven. Erdogan heeft gesuggereerd dat Gülen achter de mislukte staatsgreep zat.

De twee zijn elkaars aartsvijand. Gülen woont in de Verenigde Staten in ballingschap. Hij veroordeelt de coup en zegt dat hij er niets mee te maken heeft.
quote:
Leger Turkije verklaart macht te hebben overgenomen

Het Turkse leger heeft de macht overgenomen in Turkije. Dat heeft het leger zelf zojuist bekendgemaakt. De Bosporusbrug en de Fatih Sultan Mehmetbrug in Istanbul zijn vanavond afgesloten door militairen. In Ankara zouden schoten zijn gehoord, melden ooggetuigen. Daar vliegen ook straaljagers en helikopters boven de stad.

Het leger zegt in de verklaring dat het tot een staatsgreep is overgegaan omdat de regering de democratie heeft uitgehold. Verder werd verklaard dat het land nu door een ,,vredesraad'' wordt geregeerd die de veiligheid van het volk garandeert.

De Turkse minister van Justitie stelt dat de beweging van de Turkse geestelijke Fethullah Gülen achter de staatsgreep zit. Gülen gold lange tijd als bondgenoot van Erdogan, maar volgens de Turkse pers raakten ze met elkaar in onmin toen de regering plannen maakte om de particuliere scholen te sluiten.

Erdogan heeft het volk opgeroepen om de straat op te gaan en zich te uiten tegen de militaire coup. De coupplegers zullen volgens hem zwaar worden gestraft
Andere meldingen
-Reuters: Turkse militairen hebben controle genomen over de regering
-Het vliegverkeer van en naar het vliegveld Ataturk bij Istanbul is gestaakt.
-Staatstelevisiezender TRT overgenomen door militairen
-Social Media o.a. Twitter, Facebook plat gelegd in Turkije
-Onder de gegijzelden in het militaire hoofdkwartier in Ankara is de hoogste militaire leider.
-De Turkse president Erdogan is in Mongolië voor een topoverleg tussen Europese en Aziatisch leiders. Andere bronnen beweren juist dat Erdogan in Bodrun is voor vakantie
-CNN Turkije meldt dat er mensen zijn gegijzeld in het hoofdkwartier van het leger in Ankara.
-CNN: Vierde militaire coup sinds 1960
-Griekenland zet leger in verhoogde staat van paraatheid na coup Turkije
-NOS: Amerikanen mogen niet meer opstijgen vanaf vliegbasis Incirlik
-NOS: Bulgaarse militairen naar grens met Turkije
-Merkel veroordeeld de coup
-Grieken geven helikopter terug, bemanning mag voorlopig blijven
-Premier Yildirim zei dat wordt overwogen om de grondwet opnieuw aan te passen.
-NOS: Criticaster Gülen ontkent betrokkenheid bij couppoging Turkije
-Coupplegers in F-16 hadden Erdogan in het vizier

SkyNewsBreak twitterde op vrijdag 15-07-2016 om 23:49:47 Update - AFP: Strong explosion heard in #Turkey's capital #Ankara reageer retweet
BNONews twitterde op vrijdag 15-07-2016 om 23:50:56 NEW: Loud explosion heard in Ankara while shots are fired into the air at Taksim Square in Istanbul https://t.co/zVkqI7L41I reageer retweet
AlptekinAkdogan twitterde op vrijdag 15-07-2016 om 21:30:38 Blokkade van Turkse leger op de Bosporusbrug. https://t.co/VTRZOFrybX reageer retweet



Streams - Live - Blog
CNN Live
AlJazeera
SkyNews Liveblog
CNN liveBlog
Reddit
NOS liveblog

Update :

Erdogan: doodstraf snel weer invoeren
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_163833559
Het is jammer dat Fuat Avni (Twitter fenomeen, waardoor Erdogan destijds heeft besloten om Twitter te bannen) zijn Engelse teksten niet goed bijhoudt, maar zijn accounts zijn:

https://twitter.com/fuatavni_f (Turks)
https://twitter.com/fuatavnieng (Engels)

Kijken of ik snel een Google vertaling van de Turkse versie kan maken over de berichten van de laatste dagen
pi_163833579
quote:
10s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:12 schreef zarGon het volgende:

[..]

:').

Dat blijkt. Iedereen wil zijn zegje doen. Mwhehehe.
De Turkse (Nederlandse) gemeenschap helpt daar wel goed bij mee, door Turkse problematiek naar NL te importeren :P
Why stay small, if you can grow big..
pi_163833590
Deze reeks gaat nergens meer over joh. Wellicht zorgt de documenten van Wikileaks wel weer voor discussiemateriaal.
pi_163833622
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:19 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

---

baal jij ook dat de coup is mislukt?

quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:17 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Thanks.
Nadeel is dat je zit met zoveel groepen met allemaal andere belangen.
turkije is altijd een verdeeld land geweest. als je alleen al kijkt naar de AKP het is gewoon een hele grote coalitie van midden partijen. de verdeeldheid en de tegenstrijdige belangen zullen altijd blijven.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_163833633
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:31 schreef zarGon het volgende:
Deze reeks gaat nergens meer over joh. Wellicht zorgt de documenten van Wikileaks wel weer voor discussiemateriaal.
Alleen is de onrust die er heerst overal te serieus om dit onderwerp links te laten liggen, dat is een beetje het lastige
pi_163833636
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:31 schreef zarGon het volgende:
Deze reeks gaat nergens meer over joh. Wellicht zorgt de documenten van Wikileaks wel weer voor discussiemateriaal.
daar kijk ik wel naar uit, de turkey papers :Y :Y :Y
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_163833652
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:21 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja nogmaals ondanks alle coupen van de afgelopen 50 jaar is het er niet beter opgeworden en de mislukte coupen maken de boel slechter

als de Turken al een tweede Iran willen worden dan is een staatsgreep niet de oplossing

militairen zijn geen politici, willen ze niet, moeten ze ook niet willen
Kun je niks over zeggen. Het is onduidelijk hoe het was geweest zonder tussenkomst van het leger. Misschien was de neerwaartse spiraal dan niet meermaals doorbroken, en ging het nu veel slechter.
pi_163833681
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:32 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Alleen is de onrust die er heerst overal te serieus om dit onderwerp links te laten liggen, dat is een beetje het lastige
Ik heb zelfs het idee dat het de Nederlandse (lokale) politiek beinvloed _O- Bestuurders die niet oprecht en integer durven te handelen omdat ze bang zijn voor heethoofdjes *kuch aboutaleb* _O-
Why stay small, if you can grow big..
  Moderator maandag 18 juli 2016 @ 17:35:20 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_163833701
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:33 schreef maan_man het volgende:

[..]

Kun je niks over zeggen. Het is onduidelijk hoe het was geweest zonder tussenkomst van het leger. Misschien was de neerwaartse spiraal dan niet meermaals doorbroken, en ging het nu veel slechter.
ja of men had een opwaartse spiraal gevonden en ging het nu veel beter, dat weten we niet idd maar die constante hard reset kan de ontwikkeling van dat land/volk iig geen goed doen lijkt mij
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_163833739
quote:
Een 32-jarige Marokkaan is vrijdagavond overleden nadat hij werd neergeschoten door het Turks leger dat een staatsgreep uitvoerde.

Dat melden verschillende Marokkaanse nieuwsbronnen zoals Moroccoworldnews, Lakome2 en Le360. Jawad Meroun (foto) leeft in Turkije en deed zijn plicht door de starten op te gaan en te ageren tegen de coup in het land. Zijn vrouw Amina, die Turkse is, sprak met Lakome2 en bevestigde dat haar man overleed tijdens de demonstratie tegen de coup en voor Recep Tayyip Erdogan.

Hij werd neergeschoten op de Cumhurriyet Boulevard, nabij het hoofdkwartier van staatszender TRT. Daar waren veel coupplegers actief. Zijn lichaam ligt momenteel in een mortuarium wachtend op autopsie en het einde van het politieonderzoek. Het is niet bekend of hij na het onderzoek in Marokko begraven zal worden.

Meroun kwam voor zijn verhuizing naar Turkije uit Beni Mekada, een wijk in Tanger.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_163833744
quote:
THE H-BOMBS IN TURKEY
Among the many questions still unanswered following Friday’s coup attempt in Turkey is one that has national-security implications for the United States and for the rest of the world: How secure are the American hydrogen bombs stored at a Turkish airbase?

The Incirlik Airbase, in southeast Turkey, houses nato’s largest nuclear-weapons storage facility. On Saturday morning, the American Embassy in Ankara issued an “Emergency Message for U.S. Citizens,” warning that power had been cut to Incirlik and that “local authorities are denying movements on to and off of” the base. Incirlik was forced to rely on backup generators; U.S. Air Force planes stationed there were prohibited from taking off or landing; and the security-threat level was raised to fpcon Delta, the highest state of alert, declared when a terrorist attack has occurred or may be imminent. On Sunday, the base commander, General Bekir Ercan Van, and nine other Turkish officers at Incirlik were detained for allegedly supporting the coup. As of this writing, American flights have resumed at the base, but the power is still cut off.

[...]
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  Moderator maandag 18 juli 2016 @ 17:39:11 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_163833785
quote:
8s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:37 schreef Slayage het volgende:

[..]

een Marokkaan ook echt

ik moest stiekem grinniken

triest als het is natuurlijk, R.I.P. aan de nabestaanden enzo maar toch!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_163833790
'De volgende keer mogen de coupplegers me bellen'

quote:
Coup-expert Edward Luttwak kan het nauwelijks geloven. De coupplegers in Turkije deden zo ongeveer alles verkeerd. Voor Erdogan heeft hij ook geen goed woord over. "Hij moet op zijn tellen passen."

De 73-jarige Amerikaanse politicoloog Edward Luttwak is een van de weinige mensen op de wereld die met recht de titel 'coup-expert' mag opvoeren. Op 26-jarige leeftijd schreef hij zijn inmiddels even beroemde als controversiële debuut 'Coup d'Etat: A Practical Handbook', waarin hij nauwkeurig uitlegt hoe je het beste een staatsgreep moet voorbereiden en uitvoeren.

De ontwikkelingen in Turkije sloeg hij met professionele interesse gade. Hij heeft geen goed woord over voor Erdogan en de coupplegers: de eerste vanwege zijn politieke beleid, de laatsten vanwege hun amateurisme. "De volgende keer mogen ze me bellen, maar dan moeten ze wel mijn adviezen tot op de letter uitvoeren", grapt hij.

Luttwak, die onder meer de Amerikaanse president Ronald Reagan en tal van inlichtingendiensten adviseerde op het gebied van veiligheid, stelt maar één voorwaarde aan het interview: geen vragen over buitenlandse complotten. "Ik vang veel geluiden op dat de CIA betrokken was bij de coup. Allemaal flauwekul. De enige aanwijzing van CIA-betrokkenheid die ik heb gezien is dat de coup is mislukt. Die inlichtingendienst bakt er al jaren niets meer van."

Wat zijn de motieven van de militairen om een coup tegen Erdogan te plegen?
"Erdogan heeft de krijgsmacht in de laatste jaren vaak geprovoceerd. Hij gaf in 2007 opdracht tot de arrestatie van een aantal generaals, wat later bekend zou komen te staan als de Ergenekon-affaire. De president betichtte de topmilitairen ervan een staatsgreep tegen hem voor te bereiden en liet ze arresteren en aanklagen op dubieuze gronden. De generaals waren zeer gerespecteerde lieden in de krijgsmacht, maar Erdogan liet ze vernederen. Ze kwamen weliswaar vrij, maar ze brachten een tijd in de cel door. Hun reputatie was besmet.

"De militairen waren ook niet gelukkig met Erdogans roekeloze Midden-Oostenbeleid. Vlak nadat in Syrië de opstand begon eiste hij het aftreden van president Bashar al-Assad. Maar die bleef gewoon zitten. Erdogan gooide de reputatie van Turkije daarmee te grabbel en ook die van de Turkse krijgsmacht.

"De president kreeg het bovendien aan de stok met bondgenoten Israël en Amerika, twee landen waar de Turkse krijgsmacht erg op gesteld is. De militaire banden tussen de landen zijn heel oud, en gaan ook diep. Erdogan schopte tegelijkertijd tegen de Navo, iets wat de militairen beslist niet konden waarderen.

"Maar belangrijker is dat Erdogan bezig was de seculiere staat te ontmantelen, die was opgezet door de geestelijk vader van het moderne Turkije: Mustafa Kemal Atatürk (1881-1938). Atatürk is tevens de inspiratiebron van de Turkse krijgsmacht. Erdogans uithalen naar het secularisme zijn veel militairen een doorn in het oog. Zij moesten iedere dag met lede ogen toezien hoe Erdogan deze seculiere staat toetakelde."

Toen ik Erdogan op televisie zag terwijl de coup in volle gang was, wist ik dat het gedaan was met de staatsgreep

Waarom pakte de staatsgreep verkeerd uit?
"Het belangrijkste doel bij een coup is de gevangenname van het staatshoofd. Zolang hij op vrije voeten is, kan hij de mensen mobiliseren en ze oproepen het regime te verdedigen. Daarom moet je hem als eerste neutraliseren. Geeft hij zich niet vrijwillig over, dan moet je de leider ombrengen. De coupplegers lieten dit allemaal na. Wellicht was de staatsgreep anders wel geslaagd.

"De coupplegers maakten ook tal van andere fouten. De Turkse krijgsmacht is groot en verspreid over een enorm gebied, dus het is moeilijk om alle strijdkrachten achter je te krijgen. Maar er is dan nog een alternatief: je moet proberen te voorkomen dat de militairen die tot het regeringskamp behoren de regering te hulp kunnen schieten. Je blokkeert alle wegen en landingsbanen, bijvoorbeeld door vrachtwagens op het asfalt te plaatsen. De regeringsgezinde militairen kunnen dan niet landen of moeten een grote omweg maken. Tegen de tijd dat ze aankomen heb je de machtscentra waarschijnlijk al in bezit. Al deze zaken deden de militairen niet. Zelfs Erdogan kon gewoon landen.

"De militairen zagen ook niet het belang in van de media. Het eerste wat je doet als je een coup pleegt is het stilleggen van alle communicatiekanalen, anders kan de leider het volk toespreken en aanzetten tot een tegencoup. Toen ik Erdogan op televisie zag terwijl de coup in volle gang was, wist ik dat het gedaan was met de staatsgreep.

"Het had de militairen bovendien weinig moeite gekost om het telefoonsysteem plat te leggen, maar dat waren ze waarschijnlijk vergeten te doen. Daardoor kon Erdogan sms'jes versturen naar miljoenen Turken en hen oproepen tot verzet. De militairen hadden ook de televisiezenders tijdelijk in hun macht, zoals TRT en CNN Turk, maar ze verlieten deze na een aantal uur om onbegrijpelijke redenen. Ondertussen was het internet gewoon toegankelijk. Nieuwswebsites bleven burgers van informatie voorzien, waaronder regeringsgezinde sites. Dit alles is dodelijk voor een coup. Je hebt geen grip meer op de informatievoorziening."

De staatsgreep is voorbij. Honderden coupplegers zijn opgepakt en Erdogan heeft aangekondigd de krijgsmacht te zullen zuiveren van subversieve elementen. Het gevaar voor de president is geweken.

"Daar ben ik niet zo zeker van, want dat hangt af van hoe Erdogan zich verder gedraagt. Als hij bijvoorbeeld zo dom en extremistisch is dat hij de rechtsgang gaat belemmeren - en ik heb alle reden om aan te nemen dat hij dat is - door bijvoorbeeld de coupplegers te laten berechten door een civiele rechtbank, dan heeft hij een nieuw probleem.

"Wellicht denkt hij dat hun berechting meer kans van slagen heeft in een gewone rechtbank, omdat hij daar meer invloed kan uitoefenen. Maar daarmee begeeft hij zich opnieuw op het gebied van de militairen. Voor de krijgsmacht geldt dat als een schoffering, waardoor Erdogan een nieuw conflict riskeert met de militairen. Minstens zo onverstandig zou het zijn als hij rechters met een voor hem onwelgevallige mening gaat ontslaan, en de militairen laat vervolgen door zijn vrienden. Dan kan hij problemen krijgen."

(Een aantal uur nadat dit interview was afgenomen, maakte Erdogan bekend dat er 3000 rechters en aanklagers worden ontslagen. Tevens zijn er berichten dat de militairen door een civiele rechtbank zullen worden berecht.)


Erdogan moet op zijn tellen passen, want zijn tegenstanders zullen de volgende keer professioneler te werk gaan

Verwacht u een tweede poging?
"Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Maar als Erdogan zich blijft gedragen zoals hij nu doet, dan loopt hij een persoonlijk risico. Op een mislukte coup volgt vaak, althans wanneer een leider risicovolle tegenmaatregelen neemt, een moordaanslag. Erdogan moet op zijn tellen passen, want zijn tegenstanders zullen de volgende keer professioneler te werk gaan dan de coupplegers van vrijdag.

"Erdogan moet ook oppassen dat hij de krijgsmacht niet compleet van zich vervreemd. De militairen zijn niet allemaal zijn vijanden, zoals vrijdag bleek. Het was maar een klein percentage dat tegen hem in opstand kwam. Bovendien ging het waarschijnlijk vooral om militairen uit het middenkader, en niet uit de top. Het is in alle gevallen beter om een goede verstandhouding te hebben met de strijdkrachten. Ze kunnen hem de kop kosten, maar ook zijn huid redden.

"Bovendien zal hij ook wel begrijpen dat veel Turken die vrijdag tot diep in de nacht het nieuws volgden, helemaal niet blij waren met de uitkomst. Zij hadden het liefst gezien dat Erdogan uit het zadel was geholpen, alleen konden zij dat niet openlijk verkondigen zolang niet duidelijk was wie de krachtmeting had gewonnen.

"Het leger zal in de toekomst mogelijk manieren vinden om het ontevreden volk tot actie aan te sporen. Dat liet het deze keer na: de militairen deden niets om de ontevreden burgers naar de straat te bewegen. Het volk wist niet eens wie de coupplegers waren of waar ze voor stonden. De militairen straalden daarmee geen enkel zelfvertrouwen uit."

Waar stevent Turkije op af na deze mislukte couppoging?
"In ieder geval zien we nu echt het definitieve einde van het secularisme en de democratie. Erdogan heeft de religieuze campagne te ver doorgevoerd. Zijn visie op hoofddoeken, het bouwen van meer moskeeën en afleggen van de bedevaart wordt breed gedeeld in de samenleving. Dit heeft gevolgen voor de democratie, want die gaat niet samen met de islam.

"Wanneer die religie de politiek binnendringt, is er slechts ruimte voor dictatuur of anarchie. Tot niet zo lang geleden zeiden mensen weleens tegen me: 'Kijk eens naar Turkije, daar gaan islam en democratie goed samen'. Tegen hen zeg ik nu: 'Ja, kijk nog eens goed'.

"De harde kern van de Erdogan-aanhangers bestaat vooral uit religieuze fanatici en laagopgeleiden. Je hoorde tijdens hun bijeenkomsten op straat slechts religieuze teksten. Ze bekommeren zich niet om de democratie of de rechtsstaat, noch interesseert het ze iets dat Erdogan, die zichzelf voordoet als een man van de straat, in feite een miljardair is. Zij willen vooral dat hij moskeeën blijft bouwen, en Turkije transformeert naar een islamitische staat naar het voorbeeld van Saudi-Arabië, maar dan net iets milder.

"Maar Turken moeten zich zorgen maken over iets veel groters dan het voortbestaan van het secularisme. Het voortbestaan van Turkije als geheel staat op het spel. De regio is in beweging, net als de grenzen. De landsgrenzen van Syrië en Irak zullen door de burgeroorlog veranderen, maar ook die van Turkije. De opkomst van de Koerden is daarvan de belangrijkste oorzaak. Het is onvermijdelijk dat zij een eigen staat zullen krijgen. De instabiliteit in Turkije zal dat proces alleen doen versnellen."
If it talks like a duck and walks like a duck, it is a false flag.
  Moderator maandag 18 juli 2016 @ 17:40:20 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_163833813
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:39 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
'De volgende keer mogen de coupplegers me bellen'

[..]

If it talks like a duck and walks like a duck, it is a false flag.
wat wint Erdogan hiermee dan?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_163833848
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

een Marokkaan ook echt

ik moest stiekem grinniken

triest als het is natuurlijk, R.I.P. aan de nabestaanden enzo maar toch!
waarom moest je grinniken? erdo is echt geliefd bij grote delen van de islamitische wereld, ook bij de mocros, dus is het niet zo verwonderlijk dat een in istanbul wonende mocro ook de straat op is gegaan vrijdag.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_163833915
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

wat wint Erdogan hiermee dan?
dit als argument gebruiken om nog meer macht toe te eigenen is het argument. op zich is dat een goede motief zou je zeggen.

echter zou dat impliceren dat al die grote piefen in het leger hun carriere en levens op het spel hebben gezet om erdo machtiger te maken. en daar is geen enkele motief voor, waarom die grote piefen dat zouden willen doen.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  Moderator / Redactie Sport maandag 18 juli 2016 @ 17:45:00 #18
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_163833922
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

wat wint Erdogan hiermee dan?
Dude. Moeten we dat echt nog uitleggen? Aanzien, maar nog belangrijker is de totale zuivering van tegengeluiden op alle belangrijke posities (leger, rechtspraak, justitie etc).
  Moderator maandag 18 juli 2016 @ 17:45:03 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_163833924
quote:
99s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:41 schreef Slayage het volgende:

[..]

waarom moest je grinniken? erdo is echt geliefd bij grote delen van de islamitische wereld, ook bij de mocros, dus is het niet zo verwonderlijk dat een in istanbul wonende mocro ook de straat op is gegaan vrijdag.
omdat mocro's het altijd gedaan hebben tegenwoordig ... maar misschien nog wat te vroeg voor grapjes, je hebt ongetwijfeld gelijk natuurlijk :)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_163833956
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

wat wint Erdogan hiermee dan?
De absolute macht. De teller voor ontslagen ambtenaren staat inmiddels op 16.000 en gaat door totdat er geen enkel tegengeluid is. Het wordt een interessante mengeling van nazi-Duitsland, Irak onder Saddam en Libië onder Gaddafi, alleen Erdogan en zijn familie zijn rijker.
pi_163833972
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:45 schreef sp3c het volgende:

[..]

omdat mocro's het altijd gedaan hebben tegenwoordig ... maar misschien nog wat te vroeg voor grapjes, je hebt ongetwijfeld gelijk natuurlijk :)
ah okay, een "weer een mocro" grap :P

je kan nooit te vroeg zijn voor grapjes, laat ze maar komen :P de dag na Nice, zei ik ook tegen mijn gamer nichtje dat de dader te veel GTA had gespeeld :P
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  Moderator maandag 18 juli 2016 @ 17:47:18 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_163833974
quote:
99s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:44 schreef Slayage het volgende:

[..]

dit als argument gebruiken om nog meer macht toe te eigenen is het argument. op zich is dat een goede motief zou je zeggen.

echter zou dat impliceren dat al die grote piefen in het leger hun carriere en levens op het spel hebben gezet om erdo machtiger te maken. en daar is geen enkele motief voor, waarom die grote piefen dat zouden willen doen.
Erdogan staat compleet voor schut ... het enige NAVO land dat zijn strijdkrachten niet onder controle heeft

reken er maar niet op dat hij hier machtiger van wordt, sterker nog je zult zien dat hij de andere kant op moet om aan te tonen dat het allemaal echt zo slecht niet gaat, die druk zie je nu al voorzichtigjes opgebouwd worden door NAVO/EU
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 18 juli 2016 @ 17:47:49 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_163833986
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:45 schreef Kyran het volgende:

[..]

Dude. Moeten we dat echt nog uitleggen? Aanzien, maar nog belangrijker is de totale zuivering van tegengeluiden op alle belangrijke posities (leger, rechtspraak, justitie etc).
dat doet hij al jaren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 18 juli 2016 @ 17:47:58 #24
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_163833998
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 16:47 schreef Cherna het volgende:

[..]

:) Tja het volk vraagt en wij draaien met alle plezier. En het zo slim brengen(kuch we moeten er goed over nadenken) dat het volk het wil en dan voldoe je aan de democratie :). Kun je daarna met alle gemak al je zogenaamde tegenstanders de dood in jagen. Eerlijke porcossen ho maar want die rechters zijn ook al op non actief gesteld of zullen schijn processen gaan voeren.
Mensen geven elkander aan. Mooi vooruitzicht daar in Turkije. Maar ja als men dit sterk leidersschap vindt dan houd alles op en valt er niets meer te redden.
De weldenkende, redelijke mensen gaan er aan..... Sterk leiderschap gaat niet samen met moord, dat is meer iets voor onzekere leiders die bang zijn voor hun eigen hachje.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_163834007
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:46 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

De absolute macht. De teller voor ontslagen ambtenaren staat inmiddels op 16.000 en gaat door totdat er geen enkel tegengeluid is. Het wordt een interessante mengeling van nazi-Duitsland, Irak onder Saddam en Libië onder Gaddafi, alleen Erdogan en zijn familie zijn rijker.
Benieuwd of mensen nog steeds roepen dat Turkije een veilig land is. Vorig jaar hoorde je niet anders.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')