abonnementen ibood.com bol.com
pi_164175031
Up-Date.....Vooral over mijn persoonlijke ervaring met het geweldige Bommelse Wijkteam.

Om de twee dagen opnieuw zwachtelen. Ma, wo, vr.....ma, wo, vr....

Gisteren voor de derde keer, woensdag de eerste keer, verband aangebracht, ging niet goed te vaak hetzelfde materiaal gebruikt. Ging dus los zitten, later die dag moest ze een z.g.n. werkboek bij me af komen geven. Kon ze m'n voet en kuit met nieuw verband opnieuw zwachtelen. Oh ja, ik had het verband er de dag ervoor al afgehaald, te strak, sneed in m'n vlees en achillespees. Nu deed ze er polen of dons onder, drie lagen. Zit nu ook strak maar is te houden. Enkel is inmiddels dunner, voet vrijwel hetzelfde. Komt ook doordat ik niet goed genoeg m'n been omhoog kan houden. I.i.g. niet continue. Moet af en toe naar beneden om te rusten. Anders lijkt er kramp in te schieten. Dan blijft het vocht toch nog in te grote mate in de voet en kuit. Woensdag verder kijken en nieuw verband erom. Vrijdag naar de huisarts. Krijg ik gelijk het resultaat van het bloedprikken te horen. Gaat allemaal langzaam, maar gestaag. Ze hebben dit keer geprikt op nieren, bloedwaarde, vitamine B1, Cholesterol, Natrium, Kalium en lever.

Ze had net als de vorige wijkverzorgster mijn column gelezen. Maike moest wel lachen dat ik de naam van Mardine steeds verkeerd uitsprak, overigens geen moedwil. Ging van Martine, via Marina naar Marta om te eindigen bij Halvarine ook wel Mardine genoemd. Ze hadden beiden genoten van de column. Woensdag komt Tirza, die ken ik nog van 4 jaar geleden, toen had ik hetzelfde, die is al net zo lief en sociaal.
Het is daar blijkbaar de normaalste zaak van de wereld dat ze altijd voor je klaarstaan, je zelfs 's nachts kunt bellen. Ze zullen niet snel doordraaien in hun wereld. Ik vertelde dat er veel positieve reacties op waren gekomen. Een mooie blijk van waardering. Ze glunderde.

Ze vond dat ik goed en leuk kan relativeren. Ik zei dat je dat wel leert na een tijdje. Doet me gelijk denken aan het feit dat ze echt de tijd voor je nemen. Niks gehaast, je wordt als persoon behandeld en niet als een patiënt nummer zoveel die ze weer kunnen afstrepen op hun to do bucketlist.

Ze moesten ook allebei om m'n 'flauwe" grapjes lachen. Ze heette Maike Donker, zag ik op haar badge. 'Jij bent volgens mij best wel een zwartkijker Maike.' Kwartje viel niet in één keer. Toen: "Shit, ha ha ha" 'Wil je je been op mijn been leggen?' 'JAAAAA! Wat denk jij ? graag!' 'Mag ik er even bij?' 'NEEEEE!'

Ze ging weg, in de deuropening versprak ze zich: 'Succes op je werk Herman.'' Bedankt, en jij beterschap Maike.'

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_164215575
Pimmetje Smit, zijn opvolger en 'Kom nou naar boven.'

1989, ik woonde er net 2 weken. Voor het eerst op mezelf. Midden in het centrum van Bommel, in de stad zeggen we hier. Bij de Etos links afslaan, toen nog de Ali, met Mariska als wegwijzer. De Koningstraat in en dan het hofje links. Heerlijk Bommels. Ik woon er nog steeds. Inmiddels 27 jaar. Geboren in het Sophiahofje en opgegroeid in de Vogelenzang, ook wel Peyton Place of de pudding buurt genoemd. Kunnen je Bommelse roots meer Bommels zijn ? Nu iets rustiger en bedaarder. De wilde haren ontgroeid en een bierbuik gekweekt. Het legendarische BommelPop in de kindertuin. We gingen bij mij nog even door.......met een man of twintig. Zeg maar een soort van welcomes party voor het Jan Haeckenhofje.

Weet nog steeds niet waarom ik de eieren los in de ijskast had liggen. Wat ik wel weet is dat ze na een uur van het behang naar beneden gleden. Op één ei na, die lag kapot geslagen, boven het hoofd van Ron de Schukelaar, AKA de Schuuk. De Schuuk hadden we uit voorzorg al in WC-papier gewikkeld. De Schuuk had geen notie, die lag in croma, daar waar de eieren eigenlijk hoorden te liggen. Twee Nozems in da house. Corné en Helke, zoals gewoonlijk was Corné weer bezig met het vrouwelijk schoon, waar Helke mijn platenkast had ontdekt. 'Wacht? dacht Helke, het lijken wel frisbees die nostalgische zwarte schijven. De hoes gebruiken we als lanceringsplatform. Er vlogen elpees door de lucht, door het open raam en langs de Schuuk zijn netjes gedrapeerde ei. Alsof ie nooit de kluts zou kwijtraken.

De brutaalsten hadden een plek op de bank geclaimd. Die verlieten ze alleen nog om te gaan pissen, een spoor van broodkruimels achter zich latend. Al zou de geur van alcohol, vermengd met recent onguur zweet de goede terugreis naar de bank moeten garanderen. Plots wordt er aangebeld om 4 uur des 's nachts. De onderbuurvrouw. Dat het best wel gehorig is in de appartementjes. Ik stelde haar gerust. Zei dat op het adres waar ik nu woonde, vroeger een Bommelse legende huishield......Pimmetje Smit. De legendarische, 'Kom nou naar boven!' tijdens carnaval, is geboren toen Pim zijn maten tijdens carnaval mee nam uit de Verdraagzaamheid, naar dit beruchte flatje. Er werd jarenlang in de Verdraagzaamheid gereageerd met: 'NEEHEEEEEE.' Eenmaal gerust gesteld, hervatten we ons destructieve werk. Er waren nog een paar eieren over. Helke, een sportman in hart en lever. Pakte een koekepan, ging als een volleerde Rod Laver zijn service oefenen. Omelet, set and match. Ik moest goed kijken wie er in de hoek van m'n flatje lag te vegeteren. Is dat niet Rob Roemers ? Hij lag naast mijn ontstemde akoestische gitaar te ronken waar de Schuuken van deze wereld geen pap van lusten. De plantenspuit is nooit meer zo efficiënt gebruikt als door Jack destijds. Rob sprong op, begon op de automatische piloot een solo weg te geven waar Han Solo jaloers op is.

De dageraad brak aan. Uurtje of zeven. Ik had de gitaar van Rob in m'n handen. Speelde alsof het een lieve lust was de sterren van de inmiddels glinsterende blauwe hemel. Ik weet niet meer wie het zei, maar er werd door iemand het lumineuze idee geopperd, dat er eventueel misschien een weg naar buiten was te banen tussen de ruïnes van het net opgeleverde nieuwe flatje. Zo gezegd zo gedaan. De slaapmutsen werden ontwaakt. De energieken op het hart gedrukt zich niet te luidruchtig naar de Koningsstraat te begeven. De polonaisse liep gestaag slingerend de trap af. Ik gooide het raam open en zong nog een afscheidslied, begeleid door hemelse gitaar-akkoorden. Naast me ging ook een raam open. We oogden als de oude mannetjes in de coulissen van de Muppetshow.

M'n buurman die ik nog niet kende, schreeuwde naar beneden: 'Ga als de nonde ju van m'n auto af.' Corné was zo beleefd zijn nieuwste verovering op de kap van de auto de hemelse geneugten van Zaltbommel te laten zien. Echter, de blikschade van de buurman noopte hem het te onderbreken. Uit het raam hangend, haar in de war en gitaar spelend: 'Aangenaam, ik ben Herman.''M'n vrouw heeft geen oog dicht gedaan en moet zo gaan werken.' 'Kom effe langs dan praten we het uit.' na een tijdje betrad ie m'n flatje. Hij keek om zich heen, zag de eieren inmiddels half gaar van het behang naar beneden glijden, de elpee-hoezen her en der verspreid om te kunnen klunen, de elpees krom gebogen tegen de wind in, onherroepelijk onbespeelbaar geen voetballer worden en zeker geen zakenman, als toetje de Schuuk, als een mummie omwikkeld met dubbel gevouwen WC papier, met als druipende piek een ei zoals een ei nog nooit gebruikt was.

Ik zag hem denken. Hier begin ik niet aan. Als er ooit gevochten is tegen de bierkaai, zijn ze hier gestrand. En Corné? Corné zette tegen een blonde deerne aanrijdend, een auto in z'n 3de versnelling. Is nu getrouwd met twee kinderen. De Schuuk woont niet meer in Bommel, zijn saxofoon weerkaatst echter nog steeds op de Mert. Helke is inmiddels vader van twee kinderen, en hoopt nog steeds dat Nirvana een keer doorbreekt, ook al twee kinderen, met een scheiding links qua niet getrouwd. Rob is nog steeds de beste gitarist van de Bommelerwaard, Pimmetje Smit blijft de echte Bommelaar die niet naar boven wilde, Jackie is de wegbereider in de Rock 'n' Roll sterrenhemel. En ik, ik notuleer tegenwoordig, en geniet van een afstandje.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_164215753
Tong gaat als een malle _O_
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_164216115
quote:
14s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 01:54 schreef Puntenjager het volgende:
Tong gaat als een malle _O_
Ha ha ha :D

pi_164224715
Een kleine post over de Pokémon in Bommel.

Ik strompelde op mijn slippers richting Hema en terug. Ik moest de bocht om, bij de Etos om de Koningstraat in te gaan. Richting mijn flatje in de Jan Haeckenhof. Kon ik thuis weer de voetjes van de vloer doen en uitrustend de juiste lymfeklieren bevaren. Het water moet namelijk ook van zijn Latijn zijn en de juiste peristaltische bewegingen omhoog zien te vinden. De klompvoet van mij heeft heel wat te voorduren gehad. De ballen panklaar op de schedel van Robbie Roding leggen hakt erin in de loop der jaren

Stonden er plots drie jochies, van naar ik schat 12 jaar oud, op de hoek van Bosschstraat-Koningstraat.. Niks bijzonders zal je zeggen. Echter, de mooist gekuifde was in een NIVO Sparta trainingspak gekleed.

Dat laat ik dan niet op me zitten. Die spreek ik altijd aan. Menigeen weet er alles van. Burhenne, van den Hoek, van Beest, van Driel, Nikolov of Schreuders, ik voel een onbedwingbare behoefte om contact te leggen.
Zo ook ditmaal. Hij had het hoogste woord, was niet onbescheiden. Ze keken alle drie naar beneden. Niet uit verlegenheid, eerder op zoek, assertief in hun handelen. Na de Patat-generatie, de Pokémon-generatie.

Ze namen amper notie van me. Ze praatten tegen me zonder oogcontact.
Ze luisterden, en multie-taskten. Modern, van alle markten thuis. Ik vroeg aan de jongen in NIVO Sparta trainingspak in welk elftal ie speelde. Plots veerde één van de andere jongetjes op, gewekt uit zijn Pokémon-beleving. 'Man hij is goed hoor.' Ik vroeg hoe goed. 'In de selectie van de D1.'
Ik ben van de generatie dat je blij bent 11 spelers paraat te hebben tegen Gameren uit op de fiets. Dat je niet kon poepen omdat het stromend water het liet afweten in de keet langs de dijk.

Ik vroeg aan de jongen in trainingspak wie zijn trainer was. 'Dat is Richard.' Zei ie. Ik bespeurde een soort trots, zoals je als jager bent als je een Pokémon vangt, het in de eigen ei qua training kunt vangen en koesteren.
'Toch niet Richard Schimmer ?' 'Nee, dat is mijn vader.' Zei ie glunderend. Tussen neus en lippen bagataliserend. Alsof wielrennen niet beduidend genoeg is, en niet beseffend hoe goed zijn vader was als wielrenner. Dit is nu en dat was destijds. Mooie mennekes, op weg naar hun doel. Geen paal en lat. Wel met passie. Dan maakt het niet uit dat ze me niet in de ogen kijken. Dat deed ik ook niet als 15jarige toen ik na de wedstrijd van het veld afliep. Ik koesterde die ene passeer-beweging. Nog tijd genoeg om de dromen naast je neer te leggen en een volwassen voetballer te worden.
Koester je dromen, al is het in een virtuele wereld. Richard, je mag trots zijn.

zondag 7 augustus 2016 @ 08:20:06 #31
7889 tong80
Spleenheup
pi_164290359
Gooi net klein geld in het bakkie van Martin de orgelman. Al 40 jaar de misthoorn, en wegwijzer in hartje Zaltbommel. Zonder het draaiorgel is de zaterdag niet compleet. Als ik het draaiorgel niet hoor, verslaap ik me, is zelfs het carrilon van het Gasthuis te laat. Martin en ik ouwehoeren even over alles en nog niks. Op z'n Bommels effe kleppen, met de oud-klasgenoot van Wim, m'n broer. Het gesprek eindigt altijd met een glimlach en de duim omhoog. Doet ie ook als je geen kleingeld in het bakkie gooit. Hij staat er altijd te lachen met de duim paraat om in de hoogte te steken. Geen kleingeld voor deze man die als klein jochie het vak leerde, met de paplepel ingegoten, nog voor er gootspoken bestonden in Bommel.

Martin op de Mêrt en in De Gamerschestraat is een instituut. Zoals zijn vader het is en was als wegwijzer met de vinger aan de pols en de wielrenners sponsorend.

Zoals gewoonlijk maak ik de strippenkaart van de Hema vol. Ga door met het Bommels kleppen met de cassiere van dienst, verontschuldig me tegen de andere cassiere, de lieve Lisa, dat ik nu eenmaal maar aan één kassa kan afrekenen. Ze moest lachen. Mijn dag was weer goed. Staat Paul van Dijk achter me. Mooi fleurig hoedje op. Nog net geen stokje met een vlindertje.
Paul is ook zo'n goedlachse Bommelaar. Die houd je nog staande als je een slechte adem hebt. Paul mag dat, die deugt, op z'n Bommels. Is van de natuurproducten, naturel. Zoals zijn lach en de lach van Martin.

Eenmaal buiten moet je weer langs Martin, met z'n bakkie. De glimlach niet van z'n bakkes te slaan. Ik wilde hem nog groeten, maar er staat een man, zo groot als een zwangere amoebe uit een stripboek van Suske en Wiske tussen mij en Martin in. Ik tik de man, in blauwe polo, zachtjes op zijn schouder, niet intimiderend, gevoelvol, zachtjes als het duurste waspoeder. Zeg tegen de grote man, dat ie niet alles moet geloven wat Martin zegt. Hij draait zich om en snauwt: 'Zie je niet dat ik in gesprek ben! ?' Ik zag martin denken. 'Laat het zitten Herm.' De stille knipoog van Martin zei meer dan de botte woorden van twee meter uit de lucht. Gezwam uit de ruimte. Volgende week weer lekker ouwehoeren met Martin. Onmisbaar in "De Stad" Kan geen import iets aan veranderen.

zondag 7 augustus 2016 @ 08:33:51 #32
7889 tong80
Spleenheup
pi_164290401
Nu ben ik echt kwaad, zeg maar persoonlijk geraakt.

Ik sta doodgemoedelijk, chagrijnig op. Nog niks aan de hand. De eerste teen die ik stoot was al klagenswaardig. Ik ben echter het zonnetje in huis, ik laat het er dus niet bij zitten. Zeg tegen de teen naast m'n grote teen dat ie boft, dat ie uit de schaduw wordt gehouden, terwijl andere tenen, bekneld in te kleine schoenen graag de schaduw willen opzoeken. Afijn, m'n steunzool uit de schoen gehaald. Wat een lucht daar dan uitkomt is niet te beschrijven. Val dan net niet in katzwijn, doe poeslief alsof ik niks ruik. Muggeziften heet dat onder de insekten-liefhebbers. Ik houd van vlooien, bij een ander. Dan kan ik ze zonder vliegbevret in de haren vliegen.

Het punt is dat menig user er baat bij heeft om zijn of haar slechte adem te luchten in Klaagbaak. Doe het zelden, maar als ik het doe is het ook oprecht. Ik zal niet snel klagen over te veel chloor in het zwembad, of dat je door een verfje kunt zien waar je hebt gepist in het buitenbad. Dat er een schimmel zit in je bedorven yoghurt kan Sinterklaas niks aan doen, dat ie als travestiet een klein kind op zijn schoot neemt ook niet. Hij kan zo'n kindje ook in het geheim nemen, zonder dekmantel.

Waar het mij om gaat is dat de kleine, beklagenswaardige, dagelijkse 'Godverdommes' onder gesneeuwd raken. Zeg maar de hondendrol in de sneeuwpop, waar je wel je vingers aan brandt. En eerst niet koud of warm van wordt. Zeg maar de meur die je bespeur. Dan heb ik het nog niet over de overgekookte brandnetelsoep, die geen hond ooit op heeft, maar wel in elk dieetboek staat.

Om de komma bij de punt te voegen. Het gaat mij om de punaisse. Het gaat 289 keer goed,maar dan dan komt ie, de punaisse die alle plezier van Dolly Dots aan de muur, Doris Day and the pins en John Travolta weg haalt. De punaisse die dwars door het kleine rubbertje heen, in het puntje van je middelvinger prikt. De grote kleine auw. The horror op je jongens en meisjeskamer.

Het leed dat je nooit zal vergeten. De punaisse from hel.

Er dwars doorheen. :(

pi_164360363
Via Herman van Dijk, mijn overbuurman in de Koningstraat, bekend van zijn spijs en wijn, kwam ik in contact met Maarten van Rossum. De zoon van Toon, mijn favoriete leraar van vroeger. Ik mengde me in hun chat op FaceBook. Was grappig. Het klikte onmiddellijk. Ik zat in de klas bij meneer van Rossum. Op de Mavo, in de Thorbeckestraat. Met ome Leo van Opijnen als de ultieme concierge. Meneer van Rossum was een flamboyante man. Als het onrustig was in de klas en de belhamels de overhand namen, strooide ie met geweldige anekdotes. In één of andere hoek. Zelfs de stoersten hingen aan zijn lippen. Eén en al oor, waar andere leraren de leerlingen kwelden alsof ze kwel zelf waren. De lessen van Toon van Rossum waren alles behalve een kwelling. Niet te turven hoe vaak ik bollend van plezier uit de klas rolde.

Vertelde ie hoe hij als Nederlandse Top-Bridger in Duitsland op vakantie, in aanraking kwam met hun nationale kaartspel. Skaat. Zeg maar het Duitse klaverjassen. Het fotografische geheugen en de net geleerde grondbeginselen gingen hun werk doen. Zonder te pochen vertelde hij dat ie tien seconden naar de kaarten in zijn hand keek. Hij ze in z'n geheugen had gegrift. Vervolgens blindelings zijn eerste Skaat-kaartwedstrijd won zonder te verblikken of te verblozen. Zijn kaartgenoten in Duitse verbijstering achterlatend. Zoals een Duitse verslaggever ooit riep tijdens Kaiserslautern - Ajax bij het debuut van Clarence Seedorf: 'Dass gibt's nicht, der burche is grade 16.'

Van Rossum, voor mij destijds nog voornaamloos, kon de spanning ook mooi opbouwen. Tentamen luistervaardigheid Duits. Eén voor één werden de cijfers door meneer van Rossum opgelezen. Dan zit je te zweten als een leerling op de basisschool, die opgeroepen wordt voor de schooltandarts. Niet begrijpend dat het op alfabet gaat, en je de blauwe enveloppe pas aan het eind van de week krijgt. Een 'T' immers.

Mijn naam kwam maar niet te voorschijn. Toen als laatste kwam ik aan de beurt. Toon van Rossum, met een grafstem en diepe treurnis veinzend: 'Herman, ik kan het niet anders formuleren, je hebt het weer eens voor elkaar.' Ik zakte steeds verder weg onder de tafel, zwemmend in m'n eigen zweet. Daar komt weer een onvoldoende. 'Herman, je hebt een tien. In Duitsland is dat zwaar onvoldoende. Zal ik het op zijn Duits zeggen. Du hast ein einz.'

Later op de Havo, waar ik 8 jaar over deed, en van school ging zonder diploma, omdat klasgenoten me met u begonnen aan te spreken, vaak aan Toon van Rossum gedacht. Het knusse van de Mavo, met leraren die je dierbaar waren en een concierge uit duizenden miste ik wel op de van Heemstraweg. Het tunneltje mis ik ook, maar dan spreekt mijn Nivo-Sparta hart. Het Nivo Sparta van Ome Leo. De leraar Duits, die veel te vroeg overleed. Ze zouden een museum naar hem moeten vernoemen.

pi_164409322
Hebben ze het over The Lords of the Drinks.....

Een beetje Bommelaar had zondag's ringen onder zijn ogen, na een zaterdagavond Skol-happen bij de rooie. Een meter bier bestellen in het Torentje. Jan van Hees, die tijdens Happy Houer bulderde: 'Kan mij het schele, iedereen een meter bier, doe mij maar wodka jus, ben aan de slanke lijn.' Het volkslied werd s'nachts gespeeld door de Schuuk, op het balkon van het gemeentehuis. Zonder tekst, wel met saxofoon. Je had immers geen mobieltje. De Schuuk trommelde iedereen op, zonder drumstel. Niemand weet nog wie er dronken op de ladderzat. De Bolle liep net naar huis na een avondje Boemelen. Het tafelvoetballen achter de rug. Met een andere Bolle als doelman. We hadden toen twee Bolles. De één gaf ze aan, de ander zoop ze op. Zeg maar de bolle van Zwolle in het doel bij het tafelvoetballen. En de Bolle van Nivo, die de lijnen trok zonder te snuiven.

Het tafelvoetballen had toen nog aanzien. Wie het eerst gras maaide die het langst kon scoren. Er was geen beginnen aan. De Binkies waren de besten. Jan en Peter van Eck, uit de losse pols, als tweeling vingersvlug. Beiden, samen een leuke cafetaria begonnen, na Sjönhagen, de friettent met de beste sorbet ooit. De sorbet met een aapje op een stokje, het zoete koekje er naast, het vlaggetje in de hand. Daarna slurpen uit het sorbetglas.

De Gasthuisstraat, waar nu Ad en Kirst wonen, Jack en Margot. Joop Leeuwenburg. De bioscoop ooit was, stiekem naar binnen sluipen bij een pornofilm, nadat de Boemel uit was. Keesje Blom de belhamel, als witte deugniet van Japie de visboer.

De Boemel, waar ooit het Kwetternest was, de kleuterschool. Waar Eric Vos en Edwin van Zelst niet wisten als kleuters, dat ze er 30 jaar later disco muziek zouden draaien. Disco, ook alweer lang verleden tijd. Jongens en meisjes, gescheiden tegenover elkaar. De meisjes het handtasje bij elkaar gelegd langs de kant. Schielijk uit de ooghoeken kijkend of het tasje veilig was. Johnnie van Veen en Freddie Rike hielden het, naast het glazen ophalen goed in de gaten. De disco-lampen maakten geen onderscheid.
De Boemel was de koning te rijk. Met de bolle als koning op de kroon.

De Boemel en het Torentje in de jaren 80. Je moet erbij geweest zijn.
Niet sentimenteel of in het verleden blijven hangen. Jury van Gelder zou blij zijn geweest met zo'n hangplek. Een periode om door een ringetje te halen. Heb ik het nog niet over het geweldige Hof van Gelder van tegenwoordig.
Over de Spin zwijg ik al helemaal. Krijgen Dick en Chris het nog hoog in de bol. Dan valt er echt geen spinnenweb mee te bezeilen op internet.

Yuri gaat een rechtszaak beginnen. De Bums als getuige, de Muis is benaderd, de Kiep twijfelt nog, de Rat zit op het vinkentouw en de Scheur vertegenwoordigt de Gasthuisstraat. Of de zandbak ooit terugkomt ligt aan de Bloemendaal. Het schijnt dat Mixed Club Bommelerwaard Floris Jan Bovenlander heeft benaderd.

Er is het volste vertrouwen. Yuri van Gelder: 'Leer een hockey'er zuipen.'

pi_164678718
Wilde het over een echte Bommelaar hebbe....Kees de Bil.

In 1985 was Kees de Bil de eerste voorzitter die met een aantal Bommelaren de succesformule Bommelrevu uitvond. Zo begon de stichting Bommelrevu aan een serie voorstellingen, waaraan veel verenigingen en individuele Bommelaren vol enthousiasme een bijdrage hebben geleverd.

Na zes keer een Bommelrevu op de planken te hebben gebracht, kwam de productie jammer genoeg op een laag pitje te staan. Persoonlijke omstandigheden van de drijvende krachten achter de Bommelrevu verhinderden de aanpak van een volgend project, maar gelukkig was het vuur nooit helemaal gedoofd!

Vijf jaar na de zesde Bommelrevu, droeg het oude bestuur de fakkel over aan een nieuw bestuur en in november 2007 werd Tijden in Beeld met veel succes voor een enthousiast publiek gepresenteerd!

Mijn moeke, ik noem haar tegenwoordig Fittipaldi, in haar scootmobiel.
Werd gered door Kees en zijn Mini vanmiddag. Haar scootmobieltje begaf het. Kinderen zijn tegenwoordig al handen-en tandenloos als ze geen Pokémon kunnen vinden. Moeke stond echter midden op de Steenweg stil. Links en rechts auto's toeterend en knipperend dan wel zwaaiend. Kees zwaaide naar deze prinses als de koningsmuzikant van Bommel.

Echter, 50 meter verderop bedacht ie zich. Letta midden op de Steenweg, zwaaiend naar auto's alsof ze er niet meer woont, er RustWat al 20 jaar dicht is. Kees reed een blokje om, reed achter de ontstaande file aan. Zette Mini uit zijn wagen, alsof ie een vlaggenmast in de top hees.

Mini ging het verkeer zwaaiend regelen. Auto's stoppen. Kees met alle kracht die hij in zijn lichaam had m'n moeke de Steenweg over helpen.
Moeke is heelhuids thuisgekomen. Heb toestemming gevraagd voor dit topic. Als ze het er niet mee eens zou zijn geweest had ik hem toch gepost.
Bescheiden mensen en bescheiden Echte Bommelaars mogen ook in het zonnetje worden gezet. Geweldig Kees. Geniet altijd van je posts. Relativeren laten we effe aan anderen over. Let the music play. En m'n moeke schitteren. Echte Bommelaars verdienen dat.

pi_164682202
de havo na 8 jaar diplomaloos verlaten :D
[quote][img]http://i.fokzine.net/p/10s.gif[/img] Op vrijdag 28 augustus 2015 22:42 schreef Californium het volgende:
Ik ben de grootste fok!slet :)
[/quote]
pi_164701096
Ik ben fan.

xx
5 Ferrari's op videoband!
pi_164730228
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2016 03:23 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Ik ben fan.

xx
Cool :)

pi_164873942
Paar jaar geleden ben ik begonnen als uitermate succesvol culinair recensent voor de horeca Zaltbommel. De allereerste recensie ging over Marktzicht. Inmiddels heb ik me zelf ontwikkeld en heeft Marktzicht een nieuwe uitbater. Lin, heet ie. Ik ga er op zondag altijd m'n loempiaatje halen. Niet alleen de geur van het frituur warmt me dan op, ook de aanstekelijke lach van deze aimabele man uit China. In de Tigo kun je uit de muur eten, bij Marktzicht smelt het cement van de muren. Het druipt er niet van het vet, oude jongens krentenbrood zijn we inmiddels wel. De vette lach van Lin doet wonderen.
'Ha Herman, hoe is ie jongen ? Je bent laat vandaag het is al bijna middag.'

Ik kwam er 40 jaar geleden al. Vanuit school, met de schooltas op de snelbinders een kroketje halen en flipperen. Pukkels hadden we nog niet. Die zaten op ons gezicht. Ook door de frituur natuurlijk. Als voetballer heel wat keer op tilt geschopt.

Je kwam dan ouwe bekende tegen, hoewel oud ? Leeftijdsgenoten. Volgens mij heb ik er nog kaartjes gelegd met Gijs Damen, Henkie van der Veer, Ben Welbie en Kees van Tongerlo. Tegenwoordig zijn het ook leeftijdsgenoten. Vorige week Betty Versfeld nog. 'Hey Betty, wa zie de er goed uit. Mooi bruin.' 'Ja naar Playa de Wala geweest.' Zei ze. Het kwartje viel niet onmiddellijk. Effe geklept en de groeten aan Bryan gedaan.

Het personeel in Marktzicht is ook geweldig. Alsof ze vrijwilligerswerk zonder te betalen doen. Kwam er ook de zonen van Henny Linnenbank en Herman van Beurden tegen. Ik herkende ze uit duizenden. Twee goeie gasten in een mooi cafetaria op bezoek. Jurre ga ik volgen bij NIVO. Volgens zijn neef, die ik er ook al sprak nog beter dan Herman. Dat belooft wat.

Lin kijkt altijd uit z'n ooghoeken toe. Niks ontgaat hem. Met iedereen een grapje, met iedereen keuvelend, nooit gehaast en nooit gemaakt vriendelijk.
Ik ga niet opnoemen wat ie allemaal verkoopt. Dat is erg veel kan ik je vertellen. De verleiding is moeilijk te weerstaan, om zo'n heerlijke cheeseburger te kopen. Het ijs is ook al zo iets. Met van die spikkeltjes.

Zwieberend naar huis fietsend rijd ik op zondag rond 12 uur dan langs Leen/Het Luifeltje. Moet ik uitkijken bij het nemen van de bocht. Ik wil altijd snel naar De Rat en Gerard de Heer zwaaien. Ze roepen dan altijd vanaf het terras: 'Eet smakelijk Herm.' Ik probeer richting te houden tegen het verkeer in, in de Boschstraat. Met een glimlach rijd ik naar m'n flatje. Hoef niet meer naar buiten om goed volk te zien. Met dank aan Lin en zijn gulle lach. En ondanks de Rat en Gerard. Ha ha ha.

pi_164874010
Leuk stukje :)
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_164874026
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 augustus 2016 19:31 schreef richolio het volgende:
Leuk stukje :)
Waarvoor mijn dank. Ga zo effe bij hem langs. :)

pi_165495794
Vishandel Bronk

Ik was zo'n bietje de allerurste vanochtend. Tijd genoeg dus om op z'n Bommels te kleppen en te gek uilen. Het vet moest nog warm worden. Schort nog aangedaan. Garnalen Noors-Hollands gescheiden en de haring uit de emmers gevist. De braadpan in de aanslag. Adrie was weer klaar om in de aanval te gaan. Ik wilde Adrie, die ik zo'n beetje heel m'n leven ken, aanspreken.

Er was nog iemand voor me, dé is gewoonte bij Adrie. Lekker ouwehoeren voor dé ge de lekkerbek meekrégt. Met iedereen lullen, totdat de schellen van je oren vallen.

Dé hét ie van z'n vader. Wim Bronk blonk al uit in de retoriek veur dé Riek het ha uitgevonde. Met de paplepel ingegoten. Zo vader zo zoon. Op z'n 15e, net van school, schoonde Adrie al de vis op. Van de schoolbanken rechtstreeks naar de scholvissen. Kibbeling moest nog worden uitgevonden. Garnalen uit Noorwegen waren onderweg. 'Welke wil de hebbe Herm ?' 'Doe moar de lekkere Adrie.' Schepke er boven op, extra portie. Echt Hollands. Dak te weinig geld bij me had vergaf ie me. 'Ache moar een keer un mooi stukske schréft.'

Mooi wordt het stukske zeker. Kreeg luts het verwijt dat ik weer over Vishandel Duyvis had geschreven. Wat in de Kuip zit verzuurt niet, zei de haring. Waar Duyvis vis van achteren heet, hiet Adrie het van voren. Waar van Bronkhorst hinkt op twee gedachten. 'Zak Dirk nu opstellen of Kuijt ?' Is Adrie de uitblinker zonder coach. Heeft hij niet nodig. Hij heeft de regie over z'n eigen kraam.

Van de Heksenwal tot de Koningin Wilhelminaweg. De Bosche Poort staat wagenwijd open. Als voetballiefhebber dribbelt Adrie Bronk tussen oew benen deur. Geen woorden maar daden.

Geen woorden te veel, daarom maak ik het niet te lang. De Tsjeu la Kibbeling van Bronk is de lekkerste. De lekkerbek een likkenswaardig genot. De garnalen lijken door zijn familie, gezellig aan de grote tafel, gezamenlijk van kop en kont gescheiden. Dan kan Duyvis wel uit Spakenburg komen en een acht en een half hebben gekregen. Zeggen dat het er altijd een fuif is. Maar het echte feest begint pas als Adrie binnen de polonaise lopt. Tussen ons gezegd en gezwegen.

Adrie krijgt een negen.

pi_166281221

[ Bericht 93% gewijzigd door tong80 op 29-10-2016 18:57:36 ]
  zondag 30 oktober 2016 @ 11:58:28 #44
7889 tong80
Spleenheup
pi_166298746
De Bommelse Dikke Luc van Dale.....

Zeide nou hillemoal van de pot gerukt? - Ben je nou helemaal een haartje betoeterd?
Hij mokte me toch een smak - Hij viel ongelofelijk Hard
Chris de Èrpel ziede zo over zun harses - Chris van der Linden is best wel een kleine mannetje
Doar hedde de Bolle mè zunne lotjes - Daar heb je Henk de Vries met zijn lootjes
Woar mooi wor, de cross bij NIVO en Bommel? Een bietje nè as vruger - Ik kreeg nostalgische gevoelens bij de motorcross op het terrein van NIVO Sparta en VV Zaltbommel
Kik ut, hj wauwelt achter oew rug - Je moet uitkijken, hij verspreid leugens over je
Dè mins kan me toch een partij schrèke - Die ordinaire vrouw schreeuwt altijd zo hard
Dè doede gin zeuvende keer - Dat ga je niet voor de zevende keer doen
Stop nou ins mè brulle - Hou op met dat aandachttrekkende gehuil
Ge schomt oe toch de oge ut oew kop? - Dat is toch aanleiding voor plaatsvervangende schaamte?
Lopt de muis nog nog stids te rauwdouwe? - Voetbalt Cor van Wijk eigenlijk nog steeds?
Dè minde nie - Dat meen je niet

zondag 30 oktober 2016 @ 12:31:28 #45
220317 24Fan
Ik ben 12, wat is dit?
pi_166299424
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 oktober 2016 13:53 schreef tong80 het volgende:

Waarom heb je dit verhaal weggehaald? 😿 Vond het wel interessant!
₂₄fᵃⁿ ₂₄fᵃⁿ ₂₄fᵃⁿ ₂₄fᵃⁿ₂₄fᵃⁿ
  zondag 30 oktober 2016 @ 12:51:51 #46
7889 tong80
Spleenheup
pi_166299837
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2016 12:31 schreef 24Fan het volgende:

[..]

Was goed. Verkeerde knop. Verwijderd. :{

pi_166325118
Wees niet zwart, wees niet wit, wees niet zwart-wit. Maar in de kleuren van je hart. In hartje Bommelerwaard ligt het mooiste sportcomplex van Gelderland. De Watertoren torent boven iedere waterdrager uit. Waterdragers die twee emmertjes pompen. Lopend op hun klompen. Gegarandeerd dat je met een kluitje in riet valt. Alle hens aan dek. Man in jurk op de dekhengst, door Zwarte Piet in de gaten gehouden.

Een andere man in jurk bidt tot God op zijn blote knieën. Kust de rode loper. Er kwam zwarte rook uit geblazen. Niet dat er iemand de pijp uit was gegaan, gewoon, het grijze gebied lag achter hem, de witte handschoentjes zwaaiden parmantig naar de verlosser. Verlos ons van deze discussie, deze onnodige geldverspilling. Maak eens een keuze, toon eens karakter en hak de blauwe knoop door.

Wat er nog meer torent in Zaltbommel is de St Maartenskerk. Een hompe top, waar straks de rode vlag in top gaat, als de waterdragers om vergiffenis komen vragen omdat ze de strijd met Zaltbommel zijn aangegaan. Op vreemd terrein kloppen ze deemoedig aan de deur. De tante riet stengels in hun knuisjes, uit eerbied aan de heilige kledingskluisjes. Kledingskluisjes zonder heilige huisjes. Die vind je in Kerkdriel, zoals alles kleiner is dan in Zaltbommel.

Er loopt een discussie die langer is dan de baard van Sinterklaas. Zwartkijker hoef je niet te zijn als je je beseft dat dit weggegooide tijd in weggegooid riet is. Het doet Zwarte Piet verdriet dat het grote boek nog niet eens open is geslagen om te zien wie er stout is geweest. Een blinde kan nog zien dat het verspilde centen van pluche regenten is geweest. Pak nog een borrel, neem de inwoners met een korreltje zout, en we blijven lekker stout.

In die grote stad Zaltbommel, Bommel, dreef de torenspits in het rond. Een ronde wielermis, de spits omzeilend op het water. Kantje boord, zou Luuk zeggen onder de waterpoort door. We zullen dóóóóóórgaan, zei de kip tegen Foppe de Haan. Er moet eens een keuze gemaakt worden waar het nieuwe zwembad moet komen. Mijn rode hart zegt Zaltbommel. Mijn gezond verstand zegt Zaltbommel. Mijn Historisch besef zegt Zaltbommel. Mijn populatie van inwoners zegt Zaltbommel. Mijn waterdragers zeggen Kerkdriel. Je hebt immers ook knechten nodig, steden die tweede worden mogen ook tevreden zijn. Dan ben je toch nog de beste van de rest. mogen de waterdragers zandhappers worden. Nu als de drommel een beslissing nemen. Neemt de sint de benen. En wordt er niet meer gespeculaast over Sinterklaas en zijn meesterknecht. Met recht een meesterlijk duo. Net zoals Duo Penoti. Rijdt ze het zwart voor de ogen, wat een genottie

pi_166345198
quote:
1s.gif Op zondag 30 oktober 2016 12:31 schreef 24Fan het volgende:

[..]

Mijn eerste twee jaar op FaceBook.

Ik kwam er een paar dagen geleden achter dat ik al twee jaar lang alles met iedereen deel.
Dat was echter niet de bedoeling. Als voetballer had ik al de verkeerde instelling. Maar was wel snel en scoorde veel. Ton N. zei laatst tegen me dat ik niet meer op mezelf lijk. Begreep er geen reet van.
Ik had een erg slechte schunnige post paar dagen geleden tegen een kennis van me, Jos van den.B. M'n broer zei, achteraf terecht, tegen me dat ik uit moet kijken hoe ik discussiëer, en met wie. Er lezen immers ook kinderen mee. Groot vraagteken boven m'n hoofd. Ik wil de mensen die er aanstoot aan namen m'n welgemeende excuses aanbieden, voor de halve prijs. Zegeltjes zijn gratis, wel zelf plakken..Vermoed dat er genoeg mensen zijn die me hebben geblokt om die reden.

Het lichtje ging branden boven Lampjes hoofd, toen ik merkte dat Richard van den W., die ik beschouw als een internetmaatje, me had ontvriend. Ik vroeg zijn vriendschap terug, dat werd positief ontvangen.
Ben toch eens gaan checken. Het NIVO Sparta-rood sprong op m'n kaken. Ik begreep toen pas waarom de meeste kassameisjes me bij de voornaam aanspreken, als ik in de Boschstraat fiets duizende Bommelaren me zwaaiend groeten, waarom ik met de Bolle een kleine woordenwisseling had, en hij me vroeg of ik nog wel eens ergens kom of alleen maar veel aan het posten ben, Henk T. waarschuwde me dat ik op mezelf moet letten.

Ik ben inmiddels gestopt met terugblikken. Dan is het zo'n beetje een 'Lief Dagboek' voor beginners en gevorderden. Als amateurvoetballer gaf ik de bal wel eens te laat af, daarom begrijp ik nu dat ik hem regelmatig terug gekaatst kreeg. Velen zullen me inmiddels geblokt hebben.Ik zelf zou zo'n neurotische, megalomane, spammende neuroot er na een paar dagen af hebben geschopt. Ik begrijp nu waarom ik van sommigen niks meer zie of hoor. Wim van T. zei het gisteren nog tegen me, nadat ik een dag zonder geluid had gezeten op m'n PC en hij op één of ander icoontje klikt en er plots een lampje ging branden: 'Soms, ja soms Herm, zou ik je iets willen aandoen.

Dat is ook al zo iets. Plots noemde hele volkstammen me Herm, Hermke, Hem of Hempie. Terwijl dat vroeger aan vrienden en bekenden was voorbehouden. Ik kom niet veel buiten, loop naar de Hema of fiets ff snel naar de Albert Hein. Ben wel sociaal. maar wel als het mij uitkomt. Beetje een sociale eenling. Daarom doe ik de boodschappen het liefs om 8 uur of vlak tegen sluitingstijd. Nu ik toch nog even snel terugdenk, het zal hebben geleken alsof ik heel de dag op straat loop te slenteren, zoekend naar anekdotes. Jan S. riep laatst naar me: 'Staat ie weer te kleppen, krijde gin pijn an oe kaken ?'

Nogmaals excuses, ik ga even Apeldoorn bellen. Mits ik de telefoon niet fout heb aangesloten.

Groetjes van Herm, Bommelsch stadsdichter.

[ Bericht 36% gewijzigd door tong80 op 01-11-2016 13:39:35 ]
pi_166352833

[ Bericht 50% gewijzigd door tong80 op 03-11-2016 13:16:33 ]
pi_166389867
tweebenig
vleugels op zijn zang
taalvaardig
noten in het geding
spitsvondig

geen nooduitgang nodig
de oplossing in Betondorp
gegoten
Nederlanders deelgenoten
voor ie de wereld inging

Jopie de beste
voeten die spraken
woorden die raakten
gegund
die het zagen
in landsbelang

het orakel
spreekt niet meer
laat de eer hoog houden
als een bal
oneindig op twee voeten

blijvend spreken,
de Hollandse meester
Cruijffie
eeuwig
met de fluwelen streek aan de bal

[ Bericht 1% gewijzigd door tong80 op 03-11-2016 13:40:06 ]
abonnementen ibood.com bol.com
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')