abonnement Unibet Coolblue
pi_169653980
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 14:45 schreef Elleska het volgende:

[..]

ook aan de zonkant heb je in januari/februari weinig licht, helemaal als de planten ook nog in een bak met deksel staan. ben benieuwd naar foto's.

het is niet voor niets dat januari zaaiers op de peperfora allemaal bijlichten en extra verwarmen.
Ik wist niet dat je er fora over had, maar ik stuitte bij googelen op een advies van minimaal 6 uur licht per dag, en check, dat is er wel op de vensterbank op het zuiden, en op dit:
http://www.chillipeper.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=691#p10092
en die doet toch ook niet al te moeilijk.
En voor mij moet het ook vooral leuk blijven, ik zet die planten over een paar weken in Frankrijk in de grond, en ça passe où ça casse, we zien wel.

Ik had overigens vorig jaar heel veel tomatenplanten: de dieven die ik uit de oksel haalde heb ik weer in potjes in de grond gestoken, en dat werkte, dat werden weer vruchtdragende planten (zoveel dat ik er ook tientallen heb weggegeven, want toen ik zag dat het werkte, vond ik het zonde om de dieven nog weg te gooien.)
pi_169654447
er zijn zelfs meerdere Nederlandstalige peperfora.

Niet alleen het aantal uren licht telt maar ook de hoeveelheid licht. Achter glas op de vensterbank is de hoeveelheid licht al veel minder dan buiten. voor het oog valt dat nog wel mee maar wanneer je de hoeveelheid licht meet is het duidelijk zichtbaar. zet je de planten ook nog in een bak dan is het nog minder.

ik zeg ook niet dat het niet kan, er zijn vele manieren. maar te weinig licht zorgt voor lange gestrekte planten welke over het algemeen zwakker zijn dan de compacte planten die wel voldoende licht hebben gehad. mijn internet werkt niet helemaal mee maar op de fora zijn ook meerdere mensen die wel bijlichten, vergelijk die planten maar eens met de foto's uit het linkje.

mijn ervaring is dat je amper tot geen voorsprong behaald wanneer je vroeg zaait zonder bijlichten. met bijlichten heb je wel een voorsprong.
  maandag 20 maart 2017 @ 17:05:57 #243
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_169655961
Zit er groot verschil tussen zadenwinkels qua prijs en kwaliteit als je net start of is het een pot nat? Ik heb nu bij zadenkopenonline een winkelmandje van +/-45 euro, dat is dan al minimaal voor 2 jaar zaadjes want in die verpakken zit teveel voor een klein moestuintje. Of pakken jullie ergens een startersetje ofzo?
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  Moderator / Redactie Sport / Devops maandag 20 maart 2017 @ 18:02:30 #244
176766 crew  zoem
zoemt
pi_169657123
Ik ga eigenlijk altijd naar de lokale tuincentra voor zaadjes, tenzij het om specifieke soorten/rassen gaat. Meestal hangt er wel voor een paar meter aan zakjes aan de stelling, dus keuze genoeg voor de starter. Volgens mij maakt de prijs ook niet zo heel veel uit.
pi_169657344
Ik probeer ze het hele jaar door overal wat mee te nemen. Tuincentrum, Hema, Lidl, ik heb eerlijk gezegd nooit een verschil gemerkt.
  maandag 20 maart 2017 @ 18:18:48 #246
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_169657575
Thanks!
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_169670484
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 14:48 schreef JohnShooter het volgende:

[..]

Gewoon buiten? Of onder glas, heb wel zo'n bak met een glasplaat erop.
Ik heb het zelf in de kas staan, maar het kan gewoon buiten als je optijd zaait.
Je moet dan alleen hopen dat het niet een extreem vroege winter wordt, want dan gaat het wel eens fout.

Een bak met glasplaat is iets meer zekerheid tegenover onverwachtse kou en water..
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  dinsdag 21 maart 2017 @ 10:42:05 #248
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_169672641
Nog een vraagje, ik heb hier voor 7 meter aan stijgerplanken liggen van +/-20cm hoog, is een standaard stijgerplank diep genoeg als hoogte voor een plantenbak voor de wortels enzo? Mijn gevoel zegt van wel en dan ben ik lekker goedkoop uit voor de fabricage van de bak, á 0 euro exclusief wat binnenbekleding.
Het idee is een border van stijgerplanken op tegels en dan de binnenkant te bekleden met worteldoek ofzo, als binnenvoering om de zooi+zand binnen te houden maar niet water. Of ben ik beter uit met een waterdichte binnenvoering?

[ Bericht 16% gewijzigd door govie op 21-03-2017 10:47:23 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_169672693
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 07:14 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Ik heb het zelf in de kas staan, maar het kan gewoon buiten als je optijd zaait.
Je moet dan alleen hopen dat het niet een extreem vroege winter wordt, want dan gaat het wel eens fout.

Een bak met glasplaat is iets meer zekerheid tegenover onverwachtse kou en water..
Ik ga het proberen, welke soorten sla zijn geschikt?
En nog een vraag, hoe krijg je een sla in een krop? Is mij nooit gelukt.
  Moderator dinsdag 21 maart 2017 @ 13:05:07 #250
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_169674958
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 23:02 schreef Elleska het volgende:
wat zijn we weer lekker sarcastisch.

er zijn meerdere wegen naar Rome en ik heb de afgelopen jaren heerlijke rijpe pepers gehad op mijn manier.
Welke pepersoorten heb jij met succes gekweekt? :)
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  dinsdag 21 maart 2017 @ 13:43:09 #251
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_169675607
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 10:45 schreef JohnShooter het volgende:

En nog een vraag, hoe krijg je een sla in een krop? Is mij nooit gelukt.
Dat doet de sla voor je.

Misschien flauw, maar het is wel zo; dat gebeurt in het groeiproces.
Wellicht heb je omstandigheden gecreeerd waarin de sla te snel groeit, dan wordt de krop wel eens losjes.
Koop je je plantjes, of zaai je zelf?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_169676165
quote:
5s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 13:05 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Welke pepersoorten heb jij met succes gekweekt? :)
ik ben fan van jalapeno's dus die vooral. maar ook de 'gewone' spaanse chilipeper. pepers uit de Capsicum annuum groep zijn sowieso een goede om mee te beginnen, helemaal als je wat later bent met zaaien.

Waar ik wel op let is dat ik geen pepers kies met een lange teeltduur. bijvoorbeeld de pepers uit de Capsicum chinense groep hebben een langer en warmer teeltseizoen nodig.
  Moderator dinsdag 21 maart 2017 @ 14:21:39 #253
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_169676346
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:13 schreef Elleska het volgende:

[..]

ik ben fan van jalapeno's dus die vooral. maar ook de 'gewone' spaanse chilipeper. pepers uit de Capsicum annuum groep zijn sowieso een goede om mee te beginnen, helemaal als je wat later bent met zaaien.

Waar ik wel op let is dat ik geen pepers kies met een lange teeltduur. bijvoorbeeld de pepers uit de Capsicum chinense groep hebben een langer en warmer teeltseizoen nodig.
Spijtig ;(

De pepers waar het mij juist om te doen is zitten blijkbaar in de Capsicum groep. Heeft het wellicht nog zin met groeilampen? Of kan ik beter de stekker eruit trekken en volgend jaar ergens in februari beginnen?
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_169676547
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 10:45 schreef JohnShooter het volgende:

[..]

Ik ga het proberen, welke soorten sla zijn geschikt?
En nog een vraag, hoe krijg je een sla in een krop? Is mij nooit gelukt.
'Artic Winter' is een mooie sla soort die tegen kou kan..
Als je kropsla opkweekt wordt het vanzelf een krop.

Maar zelf wacht ik daar ook niet op, want ik eet sla wanneer ik sla wil, en dan zijn die losse bladeren veel handiger dan een hele krop oogsten.
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_169676594
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:21 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Spijtig ;(

De pepers waar het mij juist om te doen is zitten blijkbaar in de Capsicum groep. Heeft het wellicht nog zin met groeilampen? Of kan ik beter de stekker eruit trekken en volgend jaar ergens in februari beginnen?
welke Capsicum groep? alle pepers en ook paprika's zijn Capsicum.

gewoon proberen en proberen de planten te laten overwinteren?
  Moderator dinsdag 21 maart 2017 @ 15:02:22 #256
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_169676966
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:36 schreef Elleska het volgende:

[..]

welke Capsicum groep? alle pepers en ook paprika's zijn Capsicum.

gewoon proberen en proberen de planten te laten overwinteren?
Sorry :P

https://nl.wikipedia.org/wiki/Capsicum_chinense

Ja ik ben er nu mee begonnen en wil er eigenlijk gewoon mee doorgaan.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_169681912
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 10:42 schreef govie het volgende:
Nog een vraagje, ik heb hier voor 7 meter aan stijgerplanken liggen van +/-20cm hoog, is een standaard stijgerplank diep genoeg als hoogte voor een plantenbak voor de wortels enzo? Mijn gevoel zegt van wel en dan ben ik lekker goedkoop uit voor de fabricage van de bak, á 0 euro exclusief wat binnenbekleding.
Het idee is een border van stijgerplanken op tegels en dan de binnenkant te bekleden met worteldoek ofzo, als binnenvoering om de zooi+zand binnen te houden maar niet water. Of ben ik beter uit met een waterdichte binnenvoering?
Meteen aanleren om geen zand te zeggen als je teelaarde bedoelt.

20 cm schijnt wel goed te kunnen, die moet je dus op de grond zetten met hoekverbindingen.
pi_169682658
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 14:33 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

'Artic Winter' is een mooie sla soort die tegen kou kan..
Als je kropsla opkweekt wordt het vanzelf een krop.

Maar zelf wacht ik daar ook niet op, want ik eet sla wanneer ik sla wil, en dan zijn die losse bladeren veel handiger dan een hele krop oogsten.
Thnx. Bij mij blijven het altijd een soort losse blaadjes. Ze wordt niet echt een krop zeg maar.
pi_169682686
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 13:43 schreef fietsie het volgende:

[..]

Dat doet de sla voor je.

Misschien flauw, maar het is wel zo; dat gebeurt in het groeiproces.
Wellicht heb je omstandigheden gecreeerd waarin de sla te snel groeit, dan wordt de krop wel eens losjes.
Koop je je plantjes, of zaai je zelf?

Meestal koop ik ze, die 4 voor 1 euro bakjes.
  Moderator / Redactie Sport / Devops dinsdag 21 maart 2017 @ 19:59:42 #260
176766 crew  zoem
zoemt
pi_169683081
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 19:45 schreef JohnShooter het volgende:

[..]

Thnx. Bij mij blijven het altijd een soort losse blaadjes. Ze wordt niet echt een krop zeg maar.
Het wordt inderdaad vanzelf een krop, mits je de juiste slasoort hebt (dus geen pluksla, veldsla, rucola, etc). Zolang het niet te warm is schieten ze niet door en zal het een compacte krop worden.
pi_169683886
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 19:45 schreef JohnShooter het volgende:

[..]

Thnx. Bij mij blijven het altijd een soort losse blaadjes. Ze wordt niet echt een krop zeg maar.
Je moet wel een krop sla zaaien of kopen. Er bestaan ook vele sla soorten die geen krop vormen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_169684017
Ja sla is me in al die jaren nooit goed afgegaan.
pi_169688957
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 19:45 schreef JohnShooter het volgende:

[..]

Thnx. Bij mij blijven het altijd een soort losse blaadjes. Ze wordt niet echt een krop zeg maar.
Sommige kroppen zijn ook echt heel erg los.
Als je lang genoeg wacht, ziet het er vanzelf uit als een krop.
Maar zelf wacht ik nooit zo lang.. Gewoon de blaadjes/plantjes plukken die je nodig hebt
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 22 maart 2017 @ 08:47:21 #264
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_169693367
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 20:27 schreef JohnShooter het volgende:
Ja sla is me in al die jaren nooit goed afgegaan.
Wat je kunt proberen is voor 1 of twee plantjes "minder lief" te zijn, zodra de groei erin zit.
Dus minder water geven op droge momenten (op regen heb je natuurlijk geen invloed) en niet bijmesten voor het poten.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_169704427
quote:
0s.gif Op woensdag 22 maart 2017 08:47 schreef fietsie het volgende:

[..]

Wat je kunt proberen is voor 1 of twee plantjes "minder lief" te zijn, zodra de groei erin zit.
Dus minder water geven op droge momenten (op regen heb je natuurlijk geen invloed) en niet bijmesten voor het poten.
Ik mest sowieso de sla niet bij. Maar alle tips om mij aan salade te helpen deze zomer zijn welkom.
  Moderator / Redactie Sport / Devops woensdag 22 maart 2017 @ 22:31:24 #266
176766 crew  zoem
zoemt
pi_169711959
Vandaag wat plantjes ingeslagen bij de actie van de Aldi: slamix, broccoli, bloemkool, spitskool en veldsla. Ook een grotere kweekbak voor buiten gehaald. Aangezien het af en toe nog best guur is en de zaailingen best kwetsbaar zijn, is het geen overbodige luxe :)
pi_169723694
Vanochtend werd ik wakker en zag ik dat er allerlei gaten in de moestuin gegraven waren en er plantjes aangevreten waren.
Konijnen

Dus maar een netje bij de action gekocht, potaarde bij de Aldi en alles op orde gemaakt.

Vraagje, kunnen de bijen wel door het net heen?
Twiddel
pi_169728039
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 15:51 schreef summer2bird het volgende:
Vanochtend werd ik wakker en zag ik dat er allerlei gaten in de moestuin gegraven waren en er plantjes aangevreten waren.
Konijnen

Dus maar een netje bij de action gekocht, potaarde bij de Aldi en alles op orde gemaakt.

Vraagje, kunnen de bijen wel door het net heen?
hangt van de gaten af. Als je je vingers er met gemak doorheen steekt dan kunnen de bijen er ook door.
pi_169728410
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 19:52 schreef Oceanonix het volgende:

[..]

hangt van de gaten af. Als je je vingers er met gemak doorheen steekt dan kunnen de bijen er ook door.
Top ^O^
Twiddel
  vrijdag 24 maart 2017 @ 07:50:54 #270
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_169738992
- Mijn tuinbakken zijn klaar na wat gehobby, allemaal 55 bij 90cm met 3 van 18 cm hoog en eentje van 36cm hoog voor de langere wortelplanten;
- Deze ochtend 3 kweekkastjes+paalclips bij de lidl ophalen en rivierzand bij de gamma;
- Vandaag zaadjes bestellen bij zadenonline, onderstaande ga ik bestellen.



Tonight pinky.... we are gonna conquer the worldd dd d d ! Volgens mij wordt het een drama, maar ga het proberen.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  vrijdag 24 maart 2017 @ 07:55:14 #271
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_169739025
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 07:50 schreef govie het volgende:
- Mijn tuinbakken zijn klaar na wat gehobby, allemaal 55 bij 90cm met 3 van 18 cm hoog en eentje van 36cm hoog voor de langere wortelplanten;
- Deze ochtend 3 kweekkastjes+paalclips bij de lidl ophalen en rivierzand bij de gamma;
- Vandaag zaadjes bestellen bij zadenonline, onderstaande ga ik bestellen.

[ afbeelding ]

Tonight pinky.... we are gonna conquer the worldd dd d d ! Volgens mij wordt het een drama, maar ga het proberen.
Pinky and the Brain reference _O_
Spoilers!
  vrijdag 24 maart 2017 @ 08:03:23 #272
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169739096
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 maart 2017 10:45 schreef JohnShooter het volgende:

[..]

Ik ga het proberen, welke soorten sla zijn geschikt?
En nog een vraag, hoe krijg je een sla in een krop? Is mij nooit gelukt.
Je hebt bladsla soorten en kropsla soorten.. :P
Een bak met glas erop is ideaal nu.. meestal heb je in de kas dat de sla doorschiet...
Bij zo'n bak pak je na verloop van tijd het glas er af en kan het gewoon blijven groeien zonder dat het doorschiet..
pi_169739204
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 maart 2017 08:03 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Je hebt bladsla soorten en kropsla soorten.. :P
Een bak met glas erop is ideaal nu.. meestal heb je in de kas dat de sla doorschiet...
Bij zo'n bak pak je na verloop van tijd het glas er af en kan het gewoon blijven groeien zonder dat het doorschiet..
Zo'n bak heb ik, heb er gister sla in gezaaid, gaardenier heet het geloof ik. Is kropsla dus ik ben benieuwd.
  zondag 26 maart 2017 @ 16:01:32 #274
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_169792095
Nog een vraagje. Ik lees verschillende antwoorden op deels verschillende maar wel weer overlappende vragen. Ik heb 4 bakken (verplaatsbaar) van ommeennabij 100x50cm, drie van 20cm diep en eentje van 40cm, in totaal 450 liter volume dacht ik. Moet ik nu tuinaarde of potgrond in die bakken gooien?

Ik heb gelezen dat tuinaarde gaat composteren en dan jonge wortelen opeet, klopt dit? Maar iemand hier op fok zei dat ik tuinaarde in die bakken moet gooien.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  zondag 26 maart 2017 @ 16:18:33 #275
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169792384
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 16:01 schreef govie het volgende:
Nog een vraagje. Ik lees verschillende antwoorden op deels verschillende maar wel weer overlappende vragen. Ik heb 4 bakken (verplaatsbaar) van ommeennabij 100x50cm, drie van 20cm diep en eentje van 40cm, in totaal 450 liter volume dacht ik. Moet ik nu tuinaarde of potgrond in die bakken gooien?

Ik heb gelezen dat tuinaarde gaat composteren en dan jonge wortelen opeet, klopt dit? Maar iemand hier op fok zei dat ik tuinaarde in die bakken moet gooien.
Tuinaarde is vaak bemest, potgond meestal niet.. Ik ben van beide geen fan.. potgrond droogt snel uit.. en de mest in tuinaarde is vaak kortdurig en je wilt niet overal mest bij...
  zondag 26 maart 2017 @ 16:22:25 #276
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_169792444
quote:
14s.gif Op zondag 26 maart 2017 16:18 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Tuinaarde is vaak bemest, potgond meestal niet.. Ik ben van beide geen fan.. potgrond droogt snel uit.. en de mest in tuinaarde is vaak kortdurig en je wilt niet overal mest bij...
Wat gebruik jij dan in nieuwe moestuinbakken of grote moestuinpotten?
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  zondag 26 maart 2017 @ 16:39:00 #277
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169792785
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 16:22 schreef govie het volgende:

[..]

Wat gebruik jij dan in nieuwe moestuinbakken of grote moestuinpotten?
Die heb ik niet.. ik heb een gewone moestuin op zandgrond.. ik kweek in de kas voor in potgrond met een zandlaagje erop.. maar dat moet ik elke dag water geven..
Ik bemest los trouwens, dus naar behoefte.. met oa koemestkorrel, beendermeel, bloedmeel, en verenmeel

Ik zou een mengsel maken van 3/4 potgrond en 1/4 klei.. (of half om half) en daarop een laagje van een paar cm gezeefde zandgrond.. zand van molshopen wil goed.. (om in te zaaien/ontkiemen)
Er zijn ook kant en klare moestuinbakmixen te koop..
pi_169794194
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 16:01 schreef govie het volgende: Nog een vraagje. Ik lees verschillende antwoorden op deels verschillende maar wel weer overlappende vragen. Ik heb 4 bakken (verplaatsbaar) van ommeennabij 100x50cm, drie van 20cm diep en eentje van 40cm, in totaal 450 liter volume dacht ik. Moet ik nu tuinaarde of potgrond in die bakken gooien?

Ik heb gelezen dat tuinaarde gaat composteren en dan jonge wortelen opeet, klopt dit? Maar iemand hier op fok zei dat ik tuinaarde in die bakken moet gooien.
om en nabij. Ze maakten een malle grap over composteren. Ongeveer een derde deel zou compost moeten zijn (wordt door de planten opgegeten). Geen cocospotgrond als hoofdbestanddeel nemen, dat blijft gruis. Na de oogst de grond losmaken en bijvullen met compost. Begin meteen met biologische aarde, de reguliere zit door en door vol gif => "dooie bijen".
pi_169794394
quote:
14s.gif Op zondag 26 maart 2017 16:18 schreef Zolderkamer het volgende: [..]

Tuinaarde is vaak bemest, potgond meestal niet.. Ik ben van beide geen fan.. potgrond droogt snel uit.. en de mest in tuinaarde is vaak kortdurig en je wilt niet overal mest bij...
Potgrond is voor een paar maanden bemest, staat op de zak.
O ja, gekochte potgrond beetje steenmeel, koemest en kalk geven als je geen klei hebt.
  zondag 26 maart 2017 @ 17:48:46 #280
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_169794430
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 17:37 schreef Teslynd het volgende:

[..]

om en nabij. Ze maakten een malle grap over composteren. Ongeveer een derde deel zou compost moeten zijn (wordt door de planten opgegeten). Geen cocospotgrond als hoofdbestanddeel nemen, dat blijft gruis. Na de oogst de grond losmaken en bijvullen met compost. Begin meteen met biologische aarde, de reguliere zit door en door vol gif => "dooie bijen".


Grapje. >:)

Ik kan biologische grond vinden voor 5 tot 10 euro per 40 liter, is nog wel om te doen in een aanbieding.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  zondag 26 maart 2017 @ 17:48:54 #281
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169794434
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 17:47 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Potgrond is voor een paar maanden bemest, staat op de zak.
O ja, gekochte potgrond beetje steenmeel, koemest en kalk geven als je geen klei hebt.
Ja verschilt een beetje per merk... maar niet zo sterk als tuinaarde meestal
  zondag 26 maart 2017 @ 17:50:24 #282
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169794465
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 17:48 schreef govie het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Grapje. >:)

Ik kan biologische grond vinden voor 5 tot 10 euro per 40 liter, is nog wel om te doen in een aanbieding.
Bij een groothandel of een grote hovenier/kwekerij is het vaak wat gunstiger te vinden.. maar dan moet je wel een aanhangertje hebben.. zit meestal geen zak om
  zondag 26 maart 2017 @ 17:54:38 #283
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_169794546
Bijengenocide voor mooiere begonia's? Kamervragen!
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_169794693
quote:
14s.gif Op zondag 26 maart 2017 17:48 schreef Zolderkamer het volgende: [..]

Ja verschilt een beetje per merk...
Ik ga uit van kopen bij tuincentra.
Het duurt nog wel even voor het recente verbod op bijengif door de fabrikanten verwerkt is.
  zondag 26 maart 2017 @ 18:04:08 #285
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169794795
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 18:00 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ik ga uit van kopen bij tuincentra.
Het duurt nog wel even voor het recente verbod op bijengif door de fabrikanten verwerkt is.
Ook tuincentra hebben verschillende soorten merken met verschillende hoeveelheid en soorten bemesting..

Bio potgrond is overigens vrijwel altijd uit het oostblok/rusland afkomstig.. en het afgraven daar en transport hierheen is nou niet echt bio te noemen...
  zondag 26 maart 2017 @ 20:09:13 #286
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_169797599
Ik huur sinds gisteren met vrienden een leuke moestuin van 150 m2 dus ik kom hier even meelezen voor ideetjes. We hebben hem vandaag onkruidvrij gemaakt, en 1/3 van wat we moestuin willen maken omgespit. En we hebben er een kersenboom opstaan :)
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  Eurovisie Songfestival Queen zondag 26 maart 2017 @ 21:16:42 #287
163650 Greys
pi_169800069
quote:
0s.gif Op zondag 26 maart 2017 20:09 schreef oh-oh het volgende:
Ik huur sinds gisteren met vrienden een leuke moestuin van 150 m2 dus ik kom hier even meelezen voor ideetjes. We hebben hem vandaag onkruidvrij gemaakt, en 1/3 van wat we moestuin willen maken omgespit. En we hebben er een kersenboom opstaan :)
Oeh, leuk leuk leuk! *O*
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_169813511
Ik ga trouwens een ombouw maken voor mijn aardbeienbak, zodat het netje wat hoger ligt en de aardbeien de ruimte hebben.
Hebben jullie ideeen hiervoor? Een omheining maken van bamboe (soort hokje) en daar het net om spannen? Of juist een gaastunnel van PVC buizen? Wat is handig bij een moestuinzak?
Twiddel
pi_169814152
Dat is om het even.. Net wat je hebt liggen en het minst kost.
Zolang het maar effectief is, en niet weg kan waaien is het prima :P

Ik zou het zo maken dat je er zelf snel onder kunt, ook nadat het geregend heeft. Anders ben je telkens kletsnat haha
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 27 maart 2017 @ 15:06:20 #290
163650 Greys
pi_169814241
Bij de moestuintjes van AH zitten diverse nieuwe dingen. Leuk!
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_169814382
quote:
14s.gif Op maandag 27 maart 2017 15:06 schreef Greys het volgende:
Bij de moestuintjes van AH zitten diverse nieuwe dingen. Leuk!
Ik heb er nog een stuk of 50 van vorig jaar, maar wat er uit een zo'n tuintje komt stop ik in mijn holle kies.
  maandag 27 maart 2017 @ 15:26:57 #292
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169814565
quote:
99s.gif Op maandag 27 maart 2017 14:31 schreef summer2bird het volgende:
Ik ga trouwens een ombouw maken voor mijn aardbeienbak, zodat het netje wat hoger ligt en de aardbeien de ruimte hebben.
Hebben jullie ideeen hiervoor? Een omheining maken van bamboe (soort hokje) en daar het net om spannen? Of juist een gaastunnel van PVC buizen? Wat is handig bij een moestuinzak?
Ik heb een soort frame delen van panlatten waar kuikengaas overheen gespannen is gemaakt.. die delen kan ik dan aan elkaar zetten..

Ik ving in mn net steeds vogels die het niet overleefden... -O-
Dus dat moest anders..
Nu zit er regelmatig een kraai vlak voor een hele mooie rode dikke aardbei zich enorm kwaad te maken, op te springen en herrie te schoppen omdat ie er niet bij kan.. :')
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 27 maart 2017 @ 16:23:21 #293
163650 Greys
pi_169815562
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 15:15 schreef JohnShooter het volgende:

[..]

Ik heb er nog een stuk of 50 van vorig jaar, maar wat er uit een zo'n tuintje komt stop ik in mijn holle kies.
Het meeste wel, maar de courgetteplanten weten vaak reusachtig en gaven veel.
Ach, leuk voor de beginners toch :) Mensen met een vierkantemetermoestuin - zoals ik - hebben er ook lol van. Degenen met veel en groot inderdaad niet.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_169815832
quote:
14s.gif Op maandag 27 maart 2017 15:06 schreef Greys het volgende:
Bij de moestuintjes van AH zitten diverse nieuwe dingen. Leuk!
blommetjes :+
pi_169815898
Tis gebeurt hoor :') Ik zit onder het zweet en mijn handjes doen zeer van het knopen. Je kan blijkbaar moeilijk 2 bamboepalen tegen elkaar spijkeren :X Dus alles geknoopt. De rest van het net zit onder de bak gepropt dus het staat iets stevig. Mocht dit instorten of omwaaien dan ga ik wel meer bamboe knopen :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Twiddel
pi_169815965
quote:
14s.gif Op maandag 27 maart 2017 15:26 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ik heb een soort frame delen van panlatten waar kuikengaas overheen gespannen is gemaakt.. die delen kan ik dan aan elkaar zetten..

Ik ving in mn net steeds vogels die het niet overleefden... -O-
Dus dat moest anders..
Nu zit er regelmatig een kraai vlak voor een hele mooie rode dikke aardbei zich enorm kwaad te maken, op te springen en herrie te schoppen omdat ie er niet bij kan.. :')
Ik heb bij de gamma ook naar kippengaas staan kijken. Duur man :X Hopelijk krijg ik geen vogels :P
Twiddel
  maandag 27 maart 2017 @ 16:45:22 #297
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169816085
quote:
99s.gif Op maandag 27 maart 2017 16:40 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Ik heb bij de gamma ook naar kippengaas staan kijken. Duur man :X Hopelijk krijg ik geen vogels :P
Oh ik heb geen idee.. ik heb nog een paar rollen liggen.. (gaat eigenlijk ook niet af)
Ik heb alleen wel een iets groter stuk O-) ... en ook echt op de moestuin, denk dat ze bij jou minder snel zullen komen zo tegen de gevel..
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 27 maart 2017 @ 16:58:01 #298
163650 Greys
pi_169816308
quote:
99s.gif Op maandag 27 maart 2017 16:36 schreef summer2bird het volgende:
Tis gebeurt hoor :') Ik zit onder het zweet en mijn handjes doen zeer van het knopen. Je kan blijkbaar moeilijk 2 bamboepalen tegen elkaar spijkeren :X Dus alles geknoopt. De rest van het net zit onder de bak gepropt dus het staat iets stevig. Mocht dit instorten of omwaaien dan ga ik wel meer bamboe knopen :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Netjes!

Ik zoek nog steeds dé tip om pissebedden uit m'n vierkante meter te houden. Die vraten al m'n aardbeien op. ;(
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_169816782
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2017 16:58 schreef Greys het volgende:

[..]

Netjes!

Ik zoek nog steeds dé tip om pissebedden uit m'n vierkante meter te houden. Die vraten al m'n aardbeien op. ;(
Ik heb vorig jaar pissebedden uit mijn nieuwe appartement bestreden met succes. HG ongedierte (de pissebeddenvariant) spray + een fijne hor + een heuse ongediertebestrijder. Ik denk dat het ook heeft geholpen dat ik op het hoogtepunt een fles bleek in dat gootje voor mijn deur heb gegoten (ik was een béétje gefrustreerd :') )

Maar goed, dat werkt niet geweldig op de aardbeien, al die chemische zooi denk ik.
Twiddel
  maandag 27 maart 2017 @ 17:23:28 #300
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169816783
quote:
1s.gif Op maandag 27 maart 2017 16:58 schreef Greys het volgende:

[..]

Netjes!

Ik zoek nog steeds dé tip om pissebedden uit m'n vierkante meter te houden. Die vraten al m'n aardbeien op. ;(
Ze houden van vochtige plekken.. nat en of rottend hout e.d..
Dus als je je bak iets van de grond af houd.. met twee liggende balkjes of zoiets.. zou het al een stuk minder moeten zijn..
  maandag 27 maart 2017 @ 17:25:38 #301
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_169816822
quote:
99s.gif Op maandag 27 maart 2017 17:23 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Ik heb vorig jaar pissebedden uit mijn nieuwe appartement bestreden met succes. HG ongedierte (de pissebeddenvariant) spray + een fijne hor + een heuse ongediertebestrijder. Ik denk dat het ook heeft geholpen dat ik op het hoogtepunt een fles bleek in dat gootje voor mijn deur heb gegoten (ik was een béétje gefrustreerd :') )

Maar goed, dat werkt niet geweldig op de aardbeien, al die chemische zooi denk ik.
Dasty werkt ook subliem tegen alle ongedierte.. lekker goedkoop ook..
Maar niet heel gezond.. 8-)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')