abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 12 juli 2016 @ 10:03:01 #1
447051 crew  Peejtur
pi_163683871
Wat is het prikkelbare darm syndroom (PDS)?

Het prikkelbare darm syndroom (PDS) is een veelvoorkomende aandoening in de westerse wereld. Het is onduidelijk hoeveel mensen precies last hebben van PDS omdat lang niet iedereen bij de (huis)arts terecht komt met klachten. Er wordt gezegd dat 5 - 20 % van de Nederlandse bevolking last heeft van PDS. De diagnose wordt vooral gesteld bij jongvolwassenen. PDS komt ongeveer twee keer zo vaak voor bij vrouwen als bij mannen.

PDS behoort tot de zogenaamde functionele buikklachten of functionele maagdarmklachten. Wanneer bij onderzoek geen zichtbare afwijkingen worden gevonden maar de klachten we aanhouden, wordt de diagnose PDS gesteld. De klachten worden veroorzaakt door een overgevoelige darmwand of verstoorde bewegingen van de darm.

Zelf heb ik hier dus vrij hevig last van. Zag er nog geen topic over dus bij deze.

Nog meer mensen er last van?
pi_163684248
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 10:03 schreef Peejtur het volgende:
Wat is het prikkelbare darm syndroom (PDS)?

Het prikkelbare darm syndroom (PDS) is een veelvoorkomende aandoening in de westerse wereld. Het is onduidelijk hoeveel mensen precies last hebben van PDS omdat lang niet iedereen bij de (huis)arts terecht komt met klachten. Er wordt gezegd dat 5 - 20 % van de Nederlandse bevolking last heeft van PDS. De diagnose wordt vooral gesteld bij jongvolwassenen. PDS komt ongeveer twee keer zo vaak voor bij vrouwen als bij mannen.

PDS behoort tot de zogenaamde functionele buikklachten of functionele maagdarmklachten. Wanneer bij onderzoek geen zichtbare afwijkingen worden gevonden maar de klachten we aanhouden, wordt de diagnose PDS gesteld. De klachten worden veroorzaakt door een overgevoelige darmwand of verstoorde bewegingen van de darm.

Zelf heb ik hier dus vrij hevig last van. Zag er nog geen topic over dus bij deze.

Nog meer mensen er last van?
Ja tot 5 jaar geleden toen ik minderde met suiker, als ik bv een Mars nam zat ik binnen 2 uur op de wc met diaree.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_163684288
Ja ik.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator dinsdag 12 juli 2016 @ 10:41:33 #4
447051 crew  Peejtur
pi_163684394
Heb ook bijna nooit de juiste ontlasting. 9 van de 10 keer dun en als ik idd aandrang heb, moet ik ook echt gaan. Vaak buikpijn. Mijn favoriete drank, appelsap, kan ik helaas niet meer tegen. Af en toe drink ik het stiekem toch maar dat merk ik meteen.

Heb nu ook een wat stressvollere periode en dat slaat ook altijd op de darmen. Zwaar irritant.
pi_163684992
Eindelijk een topic! Ik meld mij helaas ook. Bij mij is #2 ook erg afwisselend, met perioden van constipatie en daarna weer van 5 keer per dag gaan en 10 keer moeten vegen. Buikpijn begin ik redelijk onder controle te krijgen door bepaald eten te vermijden, maar ben nog erg vaak gigantisch winderig en ook vaak misselijk.

Heeft men hier al van het FODMAP dieet gehoord? Is zeker het proberen waard.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_163685142
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 11:25 schreef PluisigNijntje het volgende:
Eindelijk een topic! Ik meld mij helaas ook. Bij mij is #2 ook erg afwisselend, met perioden van constipatie en daarna weer van 5 keer per dag gaan en 10 keer moeten vegen.
10 keer vegen? 20/25 keer! :P
  Moderator dinsdag 12 juli 2016 @ 12:18:12 #7
447051 crew  Peejtur
pi_163685943
Dacht dat dat vegen aan mij lag :')

Had het niet hieraan gelinkt.
pi_163687412
Hier nog een! Heb het al zolang ik me kan herinneren. Vooral constipatie. Heel vervelend. Heb zakjes met een soort zoutig poeder van de huisarts gekregen. Dit kan ik oplossen in water en dan gaat de boel weer een beetje lopen. Ook altijd last van een opgeblazen buik en een paar keer per jaar moet ik me echt ziek melden omdat ik teveel last van mijn buik heb.

Heb me laten testen op koemelk- en lactose allergie/intolerantie, maar op een lichte allergie voor koemelk na, kwam er niet uit. Vorig jaar bij de voedingsdeskundige terechtgekomen. FODMAP aangeboden gekregen, maar door mijn zwangerschap was dat niet mogelijk. Het leek me ook wel erg intensief, zonder grote kans op succes.

[ Bericht 0% gewijzigd door Celestien op 12-07-2016 14:53:47 ]
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  dinsdag 12 juli 2016 @ 14:52:12 #9
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_163689472
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 13:32 schreef Natalie het volgende:
Hier nog een! Heb het al zolang ik me kan herinneren. Vooral constipatie. Heel vervelend. Heb zakjes met een soort zoutig poeder van de huisarts gekregen. Dit kan ik oplossen in water en dan gaat de boel weer een beetje lopen. Ook altijd last van een opgeblazen buik en een paar keer per jaar moet ik me echt ziek melden omdat ik teveel last van mijn buik heb.

Heb me laten testen op koemelk- en lactose allergie/intolerantie, maar op een lichte allergie voor koemelk na, kwam er niet uit. Vorig jaar bij de voedingsdeskundige terechtgekomen. FODMAP aangeboden gekregen, maar door mijn zwangerschap wat dat niet mogelijk. Het leek me ook wel erg intensief, zonder grote kans op succes.
Die zakjes heb ik ook idd! Heb geen PDS ( tenminste voor zover ik weet) Maar heb erg vaak last van constipatie door dat ik dialyse patient ben. Loop nu ook alweer een dikke week te kwakkelen, wisselt tussen diarree en constipatie. Maar heb geen buikpijn erbij anders zou ik er ook aan denken,

Of hoef je er niet perse buikpijn voor te hebben? Het zou wel veel dingen verklaren!
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_163689795
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 14:52 schreef LPFAN het volgende:

[..]

Die zakjes heb ik ook idd! Heb geen PDS ( tenminste voor zover ik weet) Maar heb erg vaak last van constipatie door dat ik dialyse patient ben. Loop nu ook alweer een dikke week te kwakkelen, wisselt tussen diarree en constipatie. Maar heb geen buikpijn erbij anders zou ik er ook aan denken,

Of hoef je er niet perse buikpijn voor te hebben? Het zou wel veel dingen verklaren!
De wisseling tussen diarree en constipatie is iets wat je bij PDS vaak hoort :Y Buikpijn heeft niet iedereen, zover ik hoor in mijn omgeving.

Heb gelukkig de zakjes (even in de kast gekeken: macrogol en elektrolyten) al een tijdje niet meer nodig gehad. De constipatie blijft, maar heb de zakjes soms maanden niet nodig. Dan gaat het nog nét, zeg maar :') Ik blijf denken dat het misschien toch iets te maken heeft met voeding. De voedingsdeskundige denkt dat er een verband is tussen mijn (contact) eczeem m.b.t. fruit, vooral steenvruchten, en mijn darmklachten. In het hooikoortsseizoen heb ik veel last van contacteczeem en dit is ook precies wanneer mijn darmproblemen het ergst zijn. Waarschijnlijk een kruisallergie. Ze denkt dat dit mogelijk inwendig op mijn darmen slaat. Maar ja, om nu fruit te gaan vermijden op basis van een vermoeden?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  dinsdag 12 juli 2016 @ 15:11:57 #11
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_163690080
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 15:01 schreef Natalie het volgende:

[..]

De wisseling tussen diarree en constipatie is iets wat je bij PDS vaak hoort :Y Buikpijn heeft niet iedereen, zover ik hoor in mijn omgeving.

Heb gelukkig de zakjes (even in de kast gekeken: macrogol en elektrolyten) al een tijdje niet meer nodig gehad. De constipatie blijft, maar heb de zakjes soms maanden niet nodig. Dan gaat het nog nét, zeg maar :') Ik blijf denken dat het misschien toch iets te maken heeft met voeding. De voedingsdeskundige denkt dat er een verband is tussen mijn (contact) eczeem m.b.t. fruit, vooral steenvruchten, en mijn darmklachten. In het hooikoortsseizoen heb ik veel last van contacteczeem en dit is ook precies wanneer mijn darmproblemen het ergst zijn. Waarschijnlijk een kruisallergie. Ze denkt dat dit mogelijk inwendig op mijn darmen slaat. Maar ja, om nu fruit te gaan vermijden op basis van een vermoeden?
Hmm ja dat is ook niks idd. Lijkt me juist dat fruit wel goed is voor de vezels.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_163690164
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 15:11 schreef LPFAN het volgende:

[..]

Hmm ja dat is ook niks idd. Lijkt me juist dat fruit wel goed is voor de vezels.
Ik eet het ook gewoon, hoor.
Vezels en water. Veel water.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  dinsdag 12 juli 2016 @ 15:17:02 #13
41427 Anosmie
G.R.A.S.002
pi_163690227
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 15:01 schreef Natalie het volgende:

[..]

De wisseling tussen diarree en constipatie is iets wat je bij PDS vaak hoort :Y Buikpijn heeft niet iedereen, zover ik hoor in mijn omgeving.

Heb gelukkig de zakjes (even in de kast gekeken: macrogol en elektrolyten) al een tijdje niet meer nodig gehad. De constipatie blijft, maar heb de zakjes soms maanden niet nodig. Dan gaat het nog nét, zeg maar :') Ik blijf denken dat het misschien toch iets te maken heeft met voeding. De voedingsdeskundige denkt dat er een verband is tussen mijn (contact) eczeem m.b.t. fruit, vooral steenvruchten, en mijn darmklachten. In het hooikoortsseizoen heb ik veel last van contacteczeem en dit is ook precies wanneer mijn darmproblemen het ergst zijn. Waarschijnlijk een kruisallergie. Ze denkt dat dit mogelijk inwendig op mijn darmen slaat. Maar ja, om nu fruit te gaan vermijden op basis van een vermoeden?
Het kan heel goed hoor. Ik merk dat ik bij bepaalde soorten fruit snel(ler) last krijg van mijn darmen. Bananen kan ik probleemloos eten, appels daarentegen.. :N .

Ik wil graag het FODMAPdieet gaan doen om te kijken van welk soort eten mijn darmen in de polonaise schieten. Mijn behandelend arts heeft zich daar alleen nog niet zo in verdiept.
(TI Het FODMAPdieet is een medisch dieet ontwikkeld in Australië en door het Martini ziekenhuis in Groningen naar Nederland 'gehaald'.)
Heeft iemand hier ervaring met het dieet?
Fok!bejaarde
pi_163690475
quote:
5s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 15:17 schreef Anosmie het volgende:

[..]

Het kan heel goed hoor. Ik merk dat ik bij bepaalde soorten fruit snel(ler) last krijg van mijn darmen. Bananen kan ik probleemloos eten, appels daarentegen.. :N .

Ik wil graag het FODMAPdieet gaan doen om te kijken van welk soort eten mijn darmen in de polonaise schieten. Mijn behandelend arts heeft zich daar alleen nog niet zo in verdiept.
(TI Het FODMAPdieet is een medisch dieet ontwikkeld in Australië en door het Martini ziekenhuis in Groningen naar Nederland 'gehaald'.)
Heeft iemand hier ervaring met het dieet?
PluisigNijntje heeft volgens mij het FODMAP dieet gevolgd :Y
Mijn schoonzusje trouwens ook. Vond het best pittig. Ze moest steeds voor een bepaalde periode bepaalde voedingsproducten uit haar dieet schrappen om er na verloop van tijd weer mee te beginnen. Thuis eten was niet zo'n probleem, maar als ze elders ging eten dan waren er behoorlijk wat ristricties. Probeer maar eens om gluten te vermijden. Pittig!

Ik krijgt contacteczeem op mijn vingers (kleine jeukende blaasjes met vocht erin) na aanraking met het sap van o.a. aardappels, appels, wortel, paprika, tomaat, peer (heel erg), perzik, pruim en kiwi. Maar gelukkig niet het hele jaar door. Gek genoeg heb ik er niet als het bewerkt is, bijv. gekookt. Maar dat zegt niet over wat er in het lichaam gebeurt, natuurlijk :{
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  dinsdag 12 juli 2016 @ 15:29:54 #15
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_163690565
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 15:14 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ik eet het ook gewoon, hoor.
Vezels en water. Veel water.
Ik heb het probleem dat ik niet teveel mag drinken, dus dat helpt ook niet mee.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_163690585
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 15:29 schreef LPFAN het volgende:

[..]

Ik heb het probleem dat ik niet teveel mag drinken, dus dat helpt ook niet mee.
Nee, dat is een dilemma idd.
Helpen bij jou die zakjes goed?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  dinsdag 12 juli 2016 @ 15:31:31 #17
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_163690610
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 15:30 schreef Natalie het volgende:

[..]

Nee, dat is een dilemma idd.
Helpen bij jou die zakjes goed?
Niet altijd.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_163690648
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 15:31 schreef LPFAN het volgende:

[..]

Niet altijd.
Hier ook niet. Meestal merk ik het effect pas na een dag of twee. En soms helemaal niet, en pak ik nog maar een zakje. Weet niet waar het aan ligt.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  dinsdag 12 juli 2016 @ 15:49:32 #19
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_163690983
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 15:33 schreef Natalie het volgende:

[..]

Hier ook niet. Meestal merk ik het effect pas na een dag of twee. En soms helemaal niet, en pak ik nog maar een zakje. Weet niet waar het aan ligt.
Nee idd, soms dan werkt het al na 10 minuten en soms zit ik dagen aan die dingen en merk ik er niks van idd, heel apart.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
  Moderator dinsdag 12 juli 2016 @ 16:35:31 #20
447051 crew  Peejtur
pi_163692043
Ik zie alleen niet in wat misselijkheid en pds met elkaar te maken had. Voordat ik wist dat ik pds had was ik idd al vaak misselijk. Maar hoe kan je er misselijk van worden?
pi_163694866
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 16:35 schreef Peejtur het volgende:
Ik zie alleen niet in wat misselijkheid en pds met elkaar te maken had. Voordat ik wist dat ik pds had was ik idd al vaak misselijk. Maar hoe kan je er misselijk van worden?
Ik weet niet hoe het bij anderen is, maar een paar keer per jaar heb ik zoveel last van mijn darmen dat ik er echt ziek van ben. Niet zozeer misselijk, maar wel belabberd.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_163696101
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 16:35 schreef Peejtur het volgende:
Ik zie alleen niet in wat misselijkheid en pds met elkaar te maken had. Voordat ik wist dat ik pds had was ik idd al vaak misselijk. Maar hoe kan je er misselijk van worden?
PDS is een syndroom, dat wil zeggen een aantal onverklaarde symptomen bij elkaar. Daarvan is voor veel mensen misselijkheid ook een van de symptomen. Ik weet ook niet waar het vandaan komt, maar ik vind de misselijkheid misschien nog wel kutter dan de pijn.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  Moderator dinsdag 12 juli 2016 @ 20:03:33 #23
447051 crew  Peejtur
pi_163696496
Het is zwaar irritant ja. Zeker 1 dag in de week dat ik daar last van heb.

[ Bericht 1% gewijzigd door Peejtur op 14-07-2016 12:32:43 ]
pi_163726511
Volgens de dokter heb ik ook PDS.
Ze zeggen dat je eigenlijk geen wc-papier nodig hebt als je gezonde stoelgang hebt. Wel, ik ben blij dat er wc-papier is, heb soms een halve rol nodig.
En scheten, SCHETEN! Ik ben in mijn eentje verantwoordelijk voor op z'n minst 10% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen. En meuren man, niet normaal, dat begon een jaar of 2 geleden na het eten van zelf gekweekte paprika en is nooit meer over gegaan. Mijn collega's vluchten hier vaak het bureau uit - ja, ik kan toch niet altijd naar de wc lopen om te lossen, dan moet ik alle vijf minuten op staan. Heel erg vervelend, maar de dokter zegt dat hij er niets aan kan doen, zou aan voeding liggen. Ik heb echter al zowat alles geprobeerd, maar ik blijf als een gek gas produceren. Als er iemand een gouden tip heeft hoor ik dat graag. Paprika's vermijden doe ik al, want dat werkt als een rode lap op een stier voor mijn gas producerende darmflora.
pi_163729578
Wat vervelend Mrots! Ik ben ook verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de CO2 uitstoot. Gelukkig stinkt het grootste deel niet zo. Als je eens een paar keer uitschrijft wat je dagelijks eet valt er misschien een patroon te ontdekken van de veroorzaker van het gas. Maar bij mij is er ook nog niet echt pijl op te trekken.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_163732328
Wat ik ook vervelend vind aan PDS is dat mijn buik ervan opzet. Ik ben slank, maar soms lijk ik wel zwanger. De volgende ochtend is het weer weg, gelukkig.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_163753569
Dat heb ik ook Natalie, heel vervelend als je er 's avonds leuk uit wilt zien maar je loopt met een 5-maand-zwanger pens :')
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_163756260
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 16:35 schreef Peejtur het volgende:
Ik zie alleen niet in wat misselijkheid en pds met elkaar te maken had. Voordat ik wist dat ik pds had was ik idd al vaak misselijk. Maar hoe kan je er misselijk van worden?
Bij een aanval van pds gaat je darm opzetten en krampen, door het opzetten van de darm gaat deze aan de onderkant tegen je maag duwen waardoor deze geirriteerd raakt en je dus misselik wordt.

En tevens een :W
Ook al jaren een pds patient, Over het algemeen is het rustig maar soms is het ineens helemaal mis, pas geleden dacht ik een aanval te hebben en wilde dus geen arts bellen voor de enorme krampende pijn, dag erna toch gedaan op aandringen van mn man (want ook nog zwanger) en dat bleek een blindedarmontsteking te zijn...Stom hoe je kan "wennen" aan pijn dat het niet meer opvalt als t afwijkt.

Nu ik zwanger ben heb ik een stuk minder last en dat komt waarschijnlijk omdat mn dieet is aangepast nu, minder koffie sowieso en donkerbruin brood.
Drink ik teveel koolzuur of sinaasappelsap dan kan ik.rekenen op pijn, net als bij gewone melk, karnemelk gaat wel net als yoghurtdrink.

Van een dieet heb ik verder niks meegekregen.
S. 2014
J. 2016
  vrijdag 15 juli 2016 @ 15:03:46 #29
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_163759301
Ook last van. Al zo lang ik mij kan herinneren. Geen diagnose, heb er mee leren leven.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_163765951
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 10:39 schreef PluisigNijntje het volgende:
Dat heb ik ook Natalie, heel vervelend als je er 's avonds leuk uit wilt zien maar je loopt met een 5-maand-zwanger pens :')
Wat het nog vervelender maakt: na mijn zwangerschap (kleintje is 8 mnd) sluiten mijn rechte buikspieren niet meer aan, dus behalve PDS kan ik mijn buik niet meer strak trainen omdat ik die spieren niet mag belasten. Gelukkig nu wel speciale oefeningen gekregen. Een PDS-buik accepteer ik, maar daar moeten geen slappe buikspieren bijkomen. Als de oefeningen niet helpen dan laat ik de boel operatief corrigeren. Dan nog steeds een PDS-buik, maar beter dan beide tegelijk.

Zelfs de buurvrouw vroeg laatst of ik weer zwanger was :{
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_163766509
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 15:26 schreef Natalie het volgende:

[..]

PluisigNijntje heeft volgens mij het FODMAP dieet gevolgd :Y
Mijn schoonzusje trouwens ook. Vond het best pittig. Ze moest steeds voor een bepaalde periode bepaalde voedingsproducten uit haar dieet schrappen om er na verloop van tijd weer mee te beginnen. Thuis eten was niet zo'n probleem, maar als ze elders ging eten dan waren er behoorlijk wat ristricties. Probeer maar eens om gluten te vermijden. Pittig!

Ik krijgt contacteczeem op mijn vingers (kleine jeukende blaasjes met vocht erin) na aanraking met het sap van o.a. aardappels, appels, wortel, paprika, tomaat, peer (heel erg), perzik, pruim en kiwi. Maar gelukkig niet het hele jaar door. Gek genoeg heb ik er niet als het bewerkt is, bijv. gekookt. Maar dat zegt niet over wat er in het lichaam gebeurt, natuurlijk :{
dat is niet gek, de eiwitten in groente en fruit zijn heel gevoelig voor verhitting en worden dan niet meer als zodanig herkent door immuunsysteem. Bij allergie kan je over algemeen probleemloos appel eten door deze 30 sec in magnetron te verwarmen
pi_163777746
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 20:43 schreef Natalie het volgende:

[..]

Wat het nog vervelender maakt: na mijn zwangerschap (kleintje is 8 mnd) sluiten mijn rechte buikspieren niet meer aan, dus behalve PDS kan ik mijn buik niet meer strak trainen omdat ik die spieren niet mag belasten. Gelukkig nu wel speciale oefeningen gekregen. Een PDS-buik accepteer ik, maar daar moeten geen slappe buikspieren bijkomen. Als de oefeningen niet helpen dan laat ik de boel operatief corrigeren. Dan nog steeds een PDS-buik, maar beter dan beide tegelijk.

Zelfs de buurvrouw vroeg laatst of ik weer zwanger was :{
Oh wat ontzettend kut :( Niet leuk als je gewoon slank bent maar dat door pds čn slappe buikspieren wordt verpest. Weet je zeker dat je ze niet meer kunt trainen of heeft 1 arts dat gewoon ooit terloops genoemd? Ik vertrouw artsen nauwelijks op het gebied van sport en fitness omdat ze allemaal wel 10 jaar achter lijken te lopen. En je bent pas 8 maanden verder, misschien trekt het nog heel goed bij :) .
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_163777815
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 21:06 schreef computergirl het volgende:

[..]

dat is niet gek, de eiwitten in groente en fruit zijn heel gevoelig voor verhitting en worden dan niet meer als zodanig herkent door immuunsysteem. Bij allergie kan je over algemeen probleemloos appel eten door deze 30 sec in magnetron te verwarmen
Dit is wel een hele goede, ik kan appels namelijk ook slecht verdragen. Heb je een bron?
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_163778566
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juli 2016 02:59 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Dit is wel een hele goede, ik kan appels namelijk ook slecht verdragen. Heb je een bron?
google 'allergie appel magnetron' en je hebt ze voor het uitzoeken
Deze bijvoorbeeld http://www.allergie-centrum.nl/page1/page29/page30/page30.html
Kleine toevoeging: dit werkt niet als je gevoelig bent voor appels door FODMAP

[ Bericht 5% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 16-07-2016 09:33:46 ]
pi_163822651
Ik heb appels nooit in de magnetron gedaan, maar heb ze wel eens in de pan gedaan met een beetje suiker. Lekker!

Is bij jullie PDS ook erger in periodes van drukte en stress?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_163823340
Vooral na een periode van drukte en stress, zodra ik tot rust kom dan kan ik rekenen op een vervelende darm.
S. 2014
J. 2016
  Moderator maandag 18 juli 2016 @ 09:50:01 #37
447051 crew  Peejtur
pi_163823553
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 07:49 schreef Natalie het volgende:
Ik heb appels nooit in de magnetron gedaan, maar heb ze wel eens in de pan gedaan met een beetje suiker. Lekker!

Is bij jullie PDS ook erger in periodes van drukte en stress?
Ja spanning en stress schieten direct naar mijn darmen. :Y
pi_163829668
Ik merk direct nu ik mijn bachelorthesis heb ingeleverd en de stress van afstuderen weg is, mijn buikpijn een stuk minder wordt. En mijn nagels zijn eindelijk weer lang, haha. Alleen de winderigheid staat daar helaas los van, dat ligt puur aan gevoeligheid voor bepaald eten ;( .
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  Moderator maandag 18 juli 2016 @ 15:20:30 #39
447051 crew  Peejtur
pi_163830551
Ik heb af en toe ook medelijden met mijn vriendin :') Vergas haar echt af en toe. Gelukkig gaat ze er goed mee om.
pi_163835184
Ik ben blij dat ik getrouwd ben, met kinderen, anders was mijn vrouw al lang gaan lopen vrees ik.
pi_163993322
Pff ik ben er weer even helemaal klaar mee. Vandaag voor de tweede keer in 2,5 week ziek naar huis gegaan omdat ik kotsmisselijk ben en veel naar de wc moet. Ik ben er op het werk volledig van overtuigd dat ik ga overgeven en ziek word maar eenmaal thuis gaat het weer ietsje beter.

Voor een kantoorbaan zou dit niet zo'n groot probleem zijn en zou ik gewoon blijven werken, maar ik doe zwaar werk met constant klantencontact en ik heb alleen op bepaalde momenten toegang tot een toilet/priveruimte. Dat maakt het echt een probleem waardoor ik niet durf te werken.

Ik vraag me nu af of een groot deel niet psychisch is.. ik ga een afspraak maken bij de dokter maar ik vraag me af wat er medisch mee gedaan kan worden. Ik vind het in ieder geval ontzettend vervelend. En ben bang dat op deze manier mijn contract niet verlengd gaat worden.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_163993513
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 15:20 schreef Peejtur het volgende:
Ik heb af en toe ook medelijden met mijn vriendin :') Vergas haar echt af en toe. Gelukkig gaat ze er goed mee om.
Ik dacht gisteravond wel eentje in bed te kunnen laten (kontje buiten de dekens hoor) toen vriend nog in de badkamer was. Hij kwam sneller terug dan verwacht. :X

Ach we verontschuldigen ons voor "een niet roosjes geur" en dan weten we genoeg.
  maandag 25 juli 2016 @ 10:05:15 #43
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_163993681
Iedereen moet kefir proberen.
Ik heb ook last en ga er achteraan. Had het al eens gebruikt met goede resultaten.
pi_163993822
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2016 09:27 schreef PluisigNijntje het volgende:
Pff ik ben er weer even helemaal klaar mee. Vandaag voor de tweede keer in 2,5 week ziek naar huis gegaan omdat ik kotsmisselijk ben en veel naar de wc moet. Ik ben er op het werk volledig van overtuigd dat ik ga overgeven en ziek word maar eenmaal thuis gaat het weer ietsje beter.

Voor een kantoorbaan zou dit niet zo'n groot probleem zijn en zou ik gewoon blijven werken, maar ik doe zwaar werk met constant klantencontact en ik heb alleen op bepaalde momenten toegang tot een toilet/priveruimte. Dat maakt het echt een probleem waardoor ik niet durf te werken.
Thuis gaat het vaak iets beter omdat je kunt ontspannen. Ik herken het wel, hoor. Ik had ook een baan met veel klantcontact, albeit geen zware baan, maar een bij de receptie. Als je je dan niet lekker voelt dan kun je niet even 'wegkruipen' of 'rustig bijkomen'. Je moet contstant beschikbaar en representatief zijn, en dan legt nog meer druk op je en daardoor voel je je nog beroerder.

quote:
Ik vraag me nu af of een groot deel niet psychisch is.. ik ga een afspraak maken bij de dokter maar ik vraag me af wat er medisch mee gedaan kan worden. Ik vind het in ieder geval ontzettend vervelend. En ben bang dat op deze manier mijn contract niet verlengd gaat worden.
Mogelijk. Maar het werkt beide kanten op. Als je last hebt van stress/spanning (psychisch) dan werkt lichamelijk door en worden de PDS symptomen erger, waardoor je nog meer stress krijgt en ga zo maar door. Maar het kan ook zijn dat je PDS klachten in eerste instantie zorgen voor de stress. Waar begint het voor jou?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_163993832
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2016 09:48 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Ik dacht gisteravond wel eentje in bed te kunnen laten (kontje buiten de dekens hoor) toen vriend nog in de badkamer was. Hij kwam sneller terug dan verwacht. :X

Ach we verontschuldigen ons voor "een niet roosjes geur" en dan weten we genoeg.
Silent but deadly, noemen wij die :P
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Moderator maandag 25 juli 2016 @ 11:00:59 #46
447051 crew  Peejtur
pi_163994431
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 10:18 schreef Natalie het volgende:

[..]

Silent but deadly, noemen wij die :P
Beter een harde die klinkt dan een zachte die stinkt ;)
pi_163997769
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 10:18 schreef Natalie het volgende:

[..]

Thuis gaat het vaak iets beter omdat je kunt ontspannen. Ik herken het wel, hoor. Ik had ook een baan met veel klantcontact, albeit geen zware baan, maar een bij de receptie. Als je je dan niet lekker voelt dan kun je niet even 'wegkruipen' of 'rustig bijkomen'. Je moet contstant beschikbaar en representatief zijn, en dan legt nog meer druk op je en daardoor voel je je nog beroerder.

[..]

Mogelijk. Maar het werkt beide kanten op. Als je last hebt van stress/spanning (psychisch) dan werkt lichamelijk door en worden de PDS symptomen erger, waardoor je nog meer stress krijgt en ga zo maar door. Maar het kan ook zijn dat je PDS klachten in eerste instantie zorgen voor de stress. Waar begint het voor jou?
Voor m'n gevoel begint het lichamelijk. Ik werd vanmorgen vroeg heel misselijk wakker en dacht meteen dat ik iets verkeerds had gehad bij de bbq gister. Ontlasting was ook onprettig en heel stinkend. Vervolgens toch naar het werk gegaan en daar werd ik nog misselijker en trillerig, en ik denk dat daar vooral de angst het meest speelde. Maar op dat moment ben ik ervan overtuigd dat ik ziek ben en niet kan werken.
Nu zit ik thuis en voel ik me op een beetje buikpijn na best prima.
Ik voel me vooral zo machteloos omdat ik nu vind dat ik me aanstel, maar op dat moment is dat echt niet zo. Ik denk dat de PDS een soort hypochondrie triggert waarbij ik me lichamelijl verschrikkelijk beroerd ga voelen.
Ik heb voor morgenochtend een afspraak gemaakt bij de huisarts want ik vind het zo niet leuk meer.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_163998179
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2016 11:00 schreef Peejtur het volgende:

[..]

Beter een harde die klinkt dan een zachte die stinkt ;)
Very true!
Helaas ben ik een van de laatste soort :P
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  Moderator maandag 25 juli 2016 @ 14:03:29 #49
447051 crew  Peejtur
pi_163998249
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 14:00 schreef Natalie het volgende:

[..]

Very true!
Helaas ben ik een van de laatste soort :P
Ik houd van afwisseling *O*
pi_163999026
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2016 13:43 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Voor m'n gevoel begint het lichamelijk. Ik werd vanmorgen vroeg heel misselijk wakker en dacht meteen dat ik iets verkeerds had gehad bij de bbq gister. Ontlasting was ook onprettig en heel stinkend.

Vervolgens toch naar het werk gegaan en daar werd ik nog misselijker en trillerig, en ik denk dat daar vooral de angst het meest speelde. Maar op dat moment ben ik ervan overtuigd dat ik ziek ben en niet kan werken.

Nu zit ik thuis en voel ik me op een beetje buikpijn na best prima.
Ik voel me vooral zo machteloos omdat ik nu vind dat ik me aanstel, maar op dat moment is dat echt niet zo. Ik denk dat de PDS een soort hypochondrie triggert waarbij ik me lichamelijl verschrikkelijk beroerd ga voelen.
Ik heb voor morgenochtend een afspraak gemaakt bij de huisarts want ik vind het zo niet leuk meer.
Eigenlijk zou het me niet verbazen als je inderdaad een lichte voedselvergiftiging hebt opgelopen op de barbeque :o
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_163999326
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 14:40 schreef Natalie het volgende:

[..]

Eigenlijk zou het me niet verbazen als je inderdaad een lichte voedselvergiftiging hebt opgelopen op de barbeque :o
Maar dan kan ik me toch nu niet alweer ok voelen?
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_163999471
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2016 14:58 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Maar dan kan ik me toch nu niet alweer ok voelen?
waarom niet? Als de zooi eruit is via boven of onderkant dan is het probleem opgelost
  maandag 25 juli 2016 @ 15:07:47 #53
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_163999551
Meld! Bij mij dachten ze aan Colitis, veel onderzoeken gehad, maar uiteindelijk zou het toch PDS zijn, daar de gevonden ontsteking een oude ontsteking betrof.
pi_163999697
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2016 14:58 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Maar dan kan ik me toch nu niet alweer ok voelen?
Het kan ook Norovirus zijn, zelfde verschijnselen als voedselvergiftiging maar is ook heel kort heel heftig en daarna weer prima.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_163999872
quote:
1s.gif Op maandag 25 juli 2016 14:58 schreef PluisigNijntje het volgende:

[..]

Maar dan kan ik me toch nu niet alweer ok voelen?
Soms is het kort en heftig, en een andere keer lig je 5 dagen plat. Beter de eerste, denk ik dan.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_163999890
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 15:07 schreef Voszje het volgende:
Meld! Bij mij dachten ze aan Colitis, veel onderzoeken gehad, maar uiteindelijk zou het toch PDS zijn, daar de gevonden ontsteking een oude ontsteking betrof.
Hi :)
Welkom!
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_163999947
Ik heb trouwens ook heel vaak buikkrampen en vreemde ontlasting en buikpijn, ook wel PDS achtige syndromen, mijn vriend zegt dat ik eens naar de dokter moet gaan maar ik heb zo weinig zin om die hele medische mallemolen in te gaan. Ik weet op zich wel dat er bepaalde dingen zijn die ik beter kan vermijden, al doe ik dat niet altijd braaf..
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  maandag 25 juli 2016 @ 15:57:41 #58
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_164000809
PDS wordt veroorzaakt door een lekkende darm.
Google maar leaky gut and ibs voor meer informatie, het is te genezen dmv dieet en door de darm flora te herstellen.
pi_164015976
Zojuist bij de huisarts geweest om toch nog eens wat bloedonderzoek aan te vragen. Ze heeft ingestemd met breed onderzoek naar de lever, nieren, schildklier, hb, ijzer, vit D en B12, en nog wat waarden.
Ben erg benieuwd of daar nog iets uitkomt waar we wat mee kunnen.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_166052051
Hey,

Ik ben ook bekend met PDS. Het ging lange tijd goed en nu ben ik er al twee weken goed ziek van. Dus weer PDS bij google ingetikt en gaan kijken of er echt niets is wat ik er nu aan kan doen (heerlijk zo'n controlefreak). Gezond eten, bewegen en regelmaat blijven maar terugkomen. Maar ook dit FOK forum, dus snel een account aangemaakt.
Zelf heb ik 1,5 jaar geleden het FODMAP gevolgd. Was pittig, maar ik weet nu wel wat ik wel en niet kan eten. Soms probeer ik weer iets uit het "niet lijstje", soms gaat dat goed, soms helemaal niet. Tarwe, paprika, bonen, appels en peren zitten onder andere niet meer in mijn dieet.
Ik word er altijd een beetje hopeloos van als het weer zo ver is.

Wat me deze week opviel is dat ik vooral zin heb in allerlei "slechte" dingen zoals vet eten, chocolade. En bij al het gezonde mijn maag omdraait. Herkennen jullie dat?

groetjes!
pi_166053355
Dat laatste herken ik inderdaad ook! Ongezonde, bewerkte dingen zoals chocolade, koekjes, broodje frikandel, dat gaat allemaal wel. Maar juist bij bepaalde groenten en fruit en peulvruchten gaat het helemaal mis ;( . De motivatie om gezond te eten is dan ook steeds moeilijker.

Ohja, over bovenstaand bloedonderzoek: er is bij mij niets gevonden behalve een verlaagd B12 en D, wat inmiddels alweer wat verhoogd is middels supplementatie. Laag D en B12 is een familiekwaaltje, schijnt.
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_166055128
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:13 schreef PluisigNijntje het volgende:
Dat laatste herken ik inderdaad ook! Ongezonde, bewerkte dingen zoals chocolade, koekjes, broodje frikandel, dat gaat allemaal wel. Maar juist bij bepaalde groenten en fruit en peulvruchten gaat het helemaal mis ;( . De motivatie om gezond te eten is dan ook steeds moeilijker.
,
hoe minder vezels hoe beter, lijkt het op
pi_166086223
Achteraf bekeken heb ik altijd al veel buikpijn gehad. Alleen rond mijn twintigste werd het erger en toen ben ik gestopt met zuivel. Een jaar of vijf later kreeg ik last van vlees, met name varkensvlees. Toen ben ik maar vegetariër geworden en een paar jaar later veganist. Een jaar of vier geleden inmiddels kreeg ik weer heel veel last. Ik was eerder al wel naar de huisarts geweest, allergietest gehad waar niks uitkwam, en verder is er nooit serieus naar gekeken. Eerst wilde de dokter me wegsturen met laxeermiddel terwijl ik helemaal geen constipatie had en daarna gooide hij het op psychisch en wilde hij me antidepressiva geven. Ben daar boos weggegaan. Daarna zei een andere huisarts 'nou, als het iets ernstigs was hadden we het wel gemerkt ondertussen dus het zal wel PDS zijn' en die wilde me zakjes vezels geven.

Ik vond dat niet acceptabel en ben toen zelf maar gaan lezen over darmklachten. Zo kwam ik uit bij het FODMAP-arm dieet en dat ben ik toen gaan proberen, ondanks alle waarschuwingen dat je dat vooral niet moet gaan zelfdokteren, maar ik ben eigenwijs. Best een uitdaging, zeker als veganist, maar ik merkte al snel dat het hielp.

Voor ik eraan begon at ik iedere dag volkorenbrood met hummus en avocado, een appel tussendoor, ik was dol op grapefruit. Allemaal dingen die hoog in FODMAPs zijn. En ik snapte er niks van toen, want ik at dus behoorlijk gezond: veel groente en fruit, veel vezels, hoe kon ik dan zo'n pijn hebben? En dan echt pijn waardoor je niet meer na kan denken en hijgend tegen een muurtje staat te hangen tot het over is. Ik werk op kantoor, maar als je in een vergadering vergaat van de pijn en niet zomaar weg kan, is dat ook niet handig.

Voor mij werkt het zo goed, dat ik alleen pijn heb als ik iets eet waarvan ik weet dat ik het niet moet doen, en ik weet vrij goed wat wel kan en in welke hoeveelheden. Alleen exotisch fruit is nog weleens een verrassing. Als ik me het grootste deel van de tijd netjes aan het dieet houd, kan ik af en toe iets eten waar ik niet goed tegen kan zonder daar last van te krijgen. Het is echt een kwestie van zoeken naar alternatieven, gelukkig iets waar ik als vegan al in getraind was. Ik verving brood door havermoutpap, tegenwoordig koop ik ook brood van Yam of maak ik zelf naanbrood of socca van kikkererwtenmeel. Couscous vervang ik door quinoa. Peulvruchten heb ik gelukkig weinig last van en ik leerde dat het helpt om ze extra vaak te spoelen tijdens het weken. Pasta eet ik nauwelijks, want die glutenvrije soorten vind ik niet lekker of ze bevatten ei, dus ik hou het bij aardappels, rijst en rijstnoedels.

Mocht er iemand suggesties nodig hebben voor maaltijden, vervangende producten etc, vraag het gerust. Ik eet inmiddels al bijna drie jaar FODMAP-arm en ben er echt helemaal aan gewend en behoorlijk handig geworden met koken en buiten de deur eten.

Ik heb dus voornamelijk last van lactose en fructose en in mindere mate van fructanen. Van lactose en fructose word ik bijna meteen ziek, maagpijn en zo, en van fructanen krijg ik de dag erna buikpijn. Zolang ik niks uit die groepen eet, heb ik van peulvruchten, avocado's etc. geen last, maar als ik dat al wel op heb, dan lijkt iets uit de andere groepen ook te veel er bovenop.

[ Bericht 6% gewijzigd door LadyOracle op 20-10-2016 18:20:41 ]
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  donderdag 20 oktober 2016 @ 21:57:20 #64
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_166093242
*O* *O* pds topic

Hier nog 1 met pds -O-
Afwisselend diarree en verstopping. Gister weer hele erge diarree :'(
Buikpijn bij stress
Slijm bij ontlasting

Welke onderzoeken gehad:
Colonoscopie, gastroscopie, ltt, ontlasting onderzoek, bloedonderzoek, echo

Nu macrogol en elekrolyten, zonodig 3x PD.

:') :') :') :') kut pds
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_166093784
Bij mij vorige week erg last van stress op werk gehad. Kon dat heel erg merken.

Normaal eet ik ook veel snoep. Nu al paar dagen niks van gehad en alles lijkt nu ook stabiel te zijn. Lijkt alsof snoep toch iets bij mij doet.
pi_166095053
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 22:13 schreef Peejtur het volgende:
Bij mij vorige week erg last van stress op werk gehad. Kon dat heel erg merken.

Normaal eet ik ook veel snoep. Nu al paar dagen niks van gehad en alles lijkt nu ook stabiel te zijn. Lijkt alsof snoep toch iets bij mij doet.
Niet gek toch? Voedingsbodem voor gist en bacteriën en zo, gasvorming. Als ik veel snoep eet, stinkt mijn zweet ook meer, ik krijg gistinfecties op mijn huid en op donkere plekken die ik hier maar niet ga benoemen. :-p Het is gewoon troep die je alleen bij hoge uitzondering in je hoofd moet stoppen eigenlijk. (Best moeilijk soms.)
“I planned my death carefully, unlike my life, which meandered along from one thing to another, despite my feeble attempts to control it.”
― Margaret Atwood, Lady Oracle
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:20:50 #67
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_166100964
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 22:46 schreef LadyOracle het volgende:

[..]

Niet gek toch? Voedingsbodem voor gist en bacteriën en zo, gasvorming. Als ik veel snoep eet, stinkt mijn zweet ook meer, ik krijg gistinfecties op mijn huid en op donkere plekken die ik hier maar niet ga benoemen. :-p Het is gewoon troep die je alleen bij hoge uitzondering in je hoofd moet stoppen eigenlijk. (Best moeilijk soms.)
Oh my ik ben dol op snoep en de tandarts is dol op mij _O-
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 15:17:47 #68
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_166106812
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 21:57 schreef PrisTheShiz het volgende:

Nu macrogol en elekrolyten, zonodig 3x PD.

Dit spul heb ik ook. Gelukkig gaat het nu met mijn PDS zowaar een stuk beter, de zakjes heb ik eigenlijk amper meer nodig.
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 17:54:00 #69
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_166109153
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 15:17 schreef Voszje het volgende:

[..]

Dit spul heb ik ook. Gelukkig gaat het nu met mijn PDS zowaar een stuk beter, de zakjes heb ik eigenlijk amper meer nodig.
Ik ook ampe, maar soms ben ik blij dat ik ze heb!
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_166109561
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 09:20 schreef PrisTheShiz het volgende:

[..]

Oh my ik ben dol op snoep en de tandarts is dol op mij _O-
Chocolade. O+
pi_166689108
Ik leg dit toch even aan jullie voor. Ik heb al tig jaren last van mijn darmen. (ben nu bijna 24). Door de jaren heen regelmatig last van verstoppingen en onregelmatige stoelgang (zowel qua tijdstip als qua vorm zegmaar) Nu laatst nog eens bij de dokter geweest en die heeft een lichte vorm van PDS gediagnositeerd. Ik heb tabletjes meegekregen die vooral waren tegen de buikkrampen, dit leek wel wat te helpen. Maar mijn probleem blijft.

Sinds deze zomer augustus ofzo heb ik een lastig dingetje. Ik merk soms (1 keer per dag, soms een dag of een paar dagen niet) dat er serieus ontlasting in mijn onderbroek zit... Erg vervelend natuurlijk.

Nu kunnen er meer dingen meegespeeld hebben waardoor de klachten deze zomer erger zijn geworden:

*stress (voornamelijk over huizen, wil op mezelf gaan wonen, en ja mijn ouders spelen ook een rol in het huizen verhaal) soms ook spanningen hier ook thuis tussen mij en mijn ouders. Zijn dingen die waarschijnlijk niet optimaal zijn voor je darmen.

*Ik ben sinds juli/augustus weer dagelijks gaan roken (7/8 sigaretten per dag), ik ben er inmiddels nu 3,5 week geleden mee gestopt, nu definitief. Ik gebruik wel een e-sigaret met nicotine (waarschijnlijk gewoon tijdelijk om de ergste ontwenningsverschijnselen op te vangen) Kan het dampen negatief werken op de darmen in de zin van mijn klachten? Nicotine wellicht? Of zou het gewoon de ontgifting zijn van de andere 4000 stoffen uit reguliere tabak die nog niet helemaal afgebroken is?

*Sinds juli ben ik gestopt met medicijnen (risperidon) die ik 3 jaar gebruikt heb. En voel me fijner dan met medicijnen. Maar wellicht dat die medicijnen de darmen onbewust rustig hebben gehouden? Nu komen we meteen op het punt, ik heb een lichte vorm van PDS maar die wordt wel versterkt door chronische stress. Dit is een lang verhaal, maar laat ik het zo zeggen een zeer moeilijke tijd op het VMBO en daarna nog met een vriendengroep.

Verder over mijn leefstijl:

kan beter, ik ben nu al bezig om zo gezond mogelijk door de weeks te eten (nog regelmatig wel een saucijzenbroodje, maar ik probeer het niet elke dag) andere dingen als gevulde koeken of chips probeer ik zoveel mogelijk achterwege te laten. In het weekend drink ik wel wat alcohol en nootjes en dergelijke. Oke da's ook niet optimaal (ook niet voor je darmen) maar goed.

Ik drink ook koffie, ik denk omgerekend zo'n 5/6 kleine kopjes per dag (pak vaak 1 of 2 mokken koffie naast de kleine kopjes, dus vandaar zeg ik omgerekend) Koffie drink ik overigens al 10/15 jaar.

Nja en goed wat ik net zei dus, ik damp nu (met nicotine) maar roken ben ik mee gekapt, dat ging met toch al snel weer tegenstaan. Was altijd ook meer een uitgaansroker dan fulltime.

Ik beweeg ook meer dan voorheen, wel enkel wandelen en fietsen. Deze week is het tot nu toe nog niet echt gelukt maar dat komt omdat ik het nogal druk heb met dingen en omdat het erg slecht weer is de laatste dagen.

ik ben benieuwd naar jullie kijk hier op.
pi_176299307
Sorry voor de dump, maar vind het onnodig om hierover weer een nieuw topic aan te maken.

Vroeger als kind had ik vaak krampen in mijn darmen en moest vaak even gaan liggen om het iets dragelijker te maken, ook vaak diarree dus. Bloedonderzoek laten doen maar alles was oke, behalve dan dat ik huisstofmijtallergie bleek te hebben, want was ook vaak verkouden.
Tussen mijn 15e en 25e waren die klachten gelukkig verdwenen (overgroeid of zo dacht ik) en had ik geen last meer van darmen.
Na mijn 25e (ben nu 30) begon ik echter maagklachten te krijgen:
- snel vol zitten
- opgeblazen gevoel en tijdens eten veel moeten boeren
- door dat opgeblazen/vol gevoel duurt eten bij mij heel lang, want probeer toch voldoende binnen te krijgen, na veel boeren en pauze momentjes lukt dat meestal ook wel
- heel soms (maakt niet uit wat ik gegeten heb) dan lijkt het net of mijn maag/darmen stil liggen en heb ik wel 2 uur lang een akelig super opgeblazen gevoel, op een gegeven moment voel ik mijn darmen weer borrelen/in werking treden en dan verdwijnt geleidelijk dat opgeblazen gevoel
- ik hoef maar een klein beetje verkouden te zijn en mijn maag/darmen gelijk van streek: krampen, misselijk, weinig eetlust.

Allerlei onderzoeken gedaan waaronder ook gastroscopie, maar het enige wat er uitgekomen is (door ademtest) is dat ik lactose intolerantie heb. Maar ondanks het minderen van lactose en lactose vrije producten te eten/drinken blijf ik klachten houden.

Dus ja, toen dacht ik aan PDS, maar de klachten die daarbij horen heb ik toch niet allemaal.
Buikpijn heb ik nooit, krampen alleen maar op hele slechte momenten (bij griep/verkoudheid), diarree heb ik ook zelden, heb juist altijd harde ontlasting. Me darmen werken voor mijn gevoel juist te langzaam ipv te snel zoals bij PDS.
Dus ik weet het ook niet meer, de dokters ook niet ... :{
pi_176299823
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 12:31 schreef KV7blue het volgende:
Dus ja, toen dacht ik aan PDS, maar de klachten die daarbij horen heb ik toch niet allemaal.
Buikpijn heb ik nooit, krampen alleen maar op hele slechte momenten (bij griep/verkoudheid), diarree heb ik ook zelden, heb juist altijd harde ontlasting. Me darmen werken voor mijn gevoel juist te langzaam ipv te snel zoals bij PDS.
Dus ik weet het ook niet meer, de dokters ook niet ...
Je verhaal klinkt (voor zover dat te beoordelen is vanachter een computer) wel een beetje als PDS. PDS presenteert zich bij sommige mensen met diarree, maar bij anderen juist met constipatie. In de wetenschappelijke literatuur maken ze dan ook het onderscheid tussen IBS-D (PDS met voornamelijk diarree), IBS-C (PDS met voornamelijk constipatie) en IBS-M (PDS met afwisselend diarree en constipatie).

Ben je al eens bij een arts geweest die gespecialiseerd is in functionele maag-darm-klachten? En dan bedoel ik niet een 'gewone' maagleverdarmspecialist, maar iemand die zich écht veel bezig houdt met functionele klachten. Die artsen zijn gespecialiseerd in dit soort moeilijke casussen :)
pi_176300814
Ik weet niet of ik "PDS" heb, ik vind het echt een raar iets want eigenlijk is het "we weten niet wat het is of hoe het komt maar hier is een nietszeggend labeltje waar je verder niks mee kan".

Ik heb al heel lang van tijd tot tijd last van spijsverterings-issues, het is niet supererg dat het mijn leven ernstig hindert, maar wel vervelend. Vaak constipatie of diarree gehad, maar sinds ik vegetarisch eet is dat een stuk minder. Nu heb ik nog wel eens last van een enorm opgeblazen maag/buik. Lijkt wel een ballon, erg oncomfortabel en het ziet er niet uit. Dat kan zomaar opeens opzetten, en het gaat niet zomaar over. Heb nog niet echt patronen gevonden. Ik heb wel gemerkt dat probiotica (natuurlijk gefermenteerde dingen zoals rauwe zuurkool, kimchi, kombucha, kefir etc) een positief effect heeft. Veel betere spijsvertering en stoelgang, minder opgeblazen gevoel. Maar je moet dat dus blijven eten/drinken, want het effect is niet blijvend.
  vrijdag 5 januari 2018 @ 17:12:06 #75
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_176305533
Kefir heeft het voordeel dat het het beste probioticum is en in principe levenslang zelf te maken is.
Ik heb een keer een restant waterkefir gekregen en het heeft zeker positief effect, waarschijnlijk ook bij crohns.
pi_176310173
Help. Ik heb ontzettende kramp nu en er wil niks uit. Is er iets wat nu kan helpen?
Twiddel
pi_176310474
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 13:04 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Je verhaal klinkt (voor zover dat te beoordelen is vanachter een computer) wel een beetje als PDS. PDS presenteert zich bij sommige mensen met diarree, maar bij anderen juist met constipatie. In de wetenschappelijke literatuur maken ze dan ook het onderscheid tussen IBS-D (PDS met voornamelijk diarree), IBS-C (PDS met voornamelijk constipatie) en IBS-M (PDS met afwisselend diarree en constipatie).

Ben je al eens bij een arts geweest die gespecialiseerd is in functionele maag-darm-klachten? En dan bedoel ik niet een 'gewone' maagleverdarmspecialist, maar iemand die zich écht veel bezig houdt met functionele klachten. Die artsen zijn gespecialiseerd in dit soort moeilijke casussen :)
Wel een gewone MDL arts, maar niet iemand die gespecialiseerd is in functionele maag/darm klachten. De MDL arts heeft die ademtest en gastroscopie onderzoek geregeld. Vandaag toch maar weer naar de HA geweest en die heeft me weer doorgestuurd naar de MDL arts. Misschien kunnen ze mijn ontlasting ook nog eens onderzoeken of evt ontstekingen of bacterien. Want het zou best eens een of andere bacterie kunnen zijn die mijn spijsvertering loopt te irriteren. Ik zeg ook maar wat hoor.
pi_177448048
Ik heb nu echt al een superlange tijd last van mijn darmen en het blijft maar duren ik wordt er zot van!!!
Ik neem bijna om de 2-3 dagen imodium in. Zo blijft mijn stoelgang een vaste vorm hebben. En krijg ik na 2-3 dagen buikpijn omdat er teveel ophoopt. Vanaf de moment dat ik stop met deze imodium moet ik 10x op een dag naar het groot toilet, en na een paar keer te gaan is het al dunne stoelgang uiteenvallende stoelgang tot soms diarree aan.. met heel veel buikpijn. dit heb ik altijd wanneer ik hier mee stop. Waardoor ik dus weer imodium moet beginnen nemen. Ben hier al mee naar de huisarts geweest maar die kan me niet helpen en schrijft heel de apotheek voor een ‘prikkelbare darm’ maar niks helpt... die zegt ga wat lopen en stop met suikers eten. gisterenavond weer hetzelfde terug diarree, heel veel buikpijn. Nu weer imodium genomen... Herkent iemand dit, of weet iemand perfect welke medicatie hiertegen helpt?
pi_177448125
Je vraagt om medicatie, maar heb je al met een dietist dmv het FODMAP geprobeert te onderzoeken welke voedingsstoffen bij jou problemen geven?
pi_177453252
Ja heb dat geprobeert. Sinds dien eet ik geen gluten en lactose meer. Ging het iets beter toen had ik constant diarree nu, alleen als ik stop met de imodium
pi_177453253
Ontlasting is ook gecontrolleerd, al een paar keer, en daar was alles goed. Bacterien, vetten alles was goed.. ben ook al bij de darmspecialist geweest en alles was goed... maar ik voel me er zo rot door. Ik blijf maar met de klachten lopen
pi_177476479
Kan iemand me helpen????
pi_177480581
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 08:29 schreef Anoniempjeeexx het volgende:
Kan iemand me helpen????
Stoppen met imodium slikken en laat de darmen weer wat tot rust komen. Je neemt nu imodium omdat je aan de diarree bent, maar je bent aan de diarree omdat je 3 dagen niet naar het toilet bent geweest voor een grote boodschap omdat je imodium slikt. Snappie?
pi_177483290
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 februari 2018 08:29 schreef Anoniempjeeexx het volgende:
Kan iemand me helpen????
Ik zal even in mijn glazen bol kijken.
  zondag 1 april 2018 @ 16:47:36 #85
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_178238876
Kut PBS.

Ben er echt even klaar mee ;(
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_178245635
Even volgen deze topic :)
  maandag 2 april 2018 @ 01:08:50 #87
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_178249061
Tijd voor topic diareee :o toepasselijk dacht ik zo
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_182140507
Zijn er hier mensen die IF (intermittent fasting) geprobeerd hebben om hun PDS-klachten tegen te gaan? Bij veel mensen schijnt het te helpen (sommige zijn zelfs klachtenvrij).
pi_182140628
Nee, nooit geprobeerd. Ik probeer mijn darmen een beetje bezig te houden eigenlijk.

Ben jij het van plan?
pi_182141369
Ik ben het aan het overwegen. Ik heb elke dag buikpijn vanaf een uur of 3/4 tot in de avond en eigenlijk de hele dag door een soort "vol" gevoel in m'n darmen linksonder. Ik volg nu al een tijdje het fodmap-dieet, wat in het begin heel goed hielp, maar nu niet meer lijkt te werken. Het idee achter dit IF-dieet lijkt me op zich wel logisch, namelijk dat je darmen meer rust krijgen om te herstellen. Ik las echter ook over de nadelen voor vrouwen over dat het je hormonen in de war kan brengen, dus ik wil me er eerst nog wel verder in gaan verdiepen.
pi_182149239
Mijn darmarts in het ziekenhuis kon me (na wat fijne onderzoeken) niet helpen, gemene pijn linksonder in mijn buik.
Ze zei me dat ik eens tempocol kon proberen, dat hielp bij een aantal mensen zei ze,
beetje prijzig maar hielp bij mij wel, niet in basis verzekering maar wel op haar recept dus aftrekbaar.
pi_182150806
Ik zit nu in de derde week van het FODMaP-arme dieet. Het lijkt wel te helpen. Afgelopen zondag ging ik de fout in met een mosterd met 'specerijenmengsel' en dat heb ik maandag wel geweten :X Maar vooralsnog ben ik positief. Het is veel werk en gepuzzel om goed te eten maar het lijkt het wel waard.
Spoilers!
pi_182151086
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 januari 2018 17:12 schreef Manke het volgende:
Kefir heeft het voordeel dat het het beste probioticum is en in principe levenslang zelf te maken is.
Ik heb een keer een restant waterkefir gekregen en het heeft zeker positief effect, waarschijnlijk ook bij crohns.
Probiotica heeft niet perse een positief effect. Onderzoek heeft al laten zien dat het in veel
Gevallen zelfs niet zo goed voor je is.

Beter lijkt het om een tijdje ala jager verzamelaar in de natuur te leven. Bosjesmannen hebben een veel gevarieerdere darmflora.
Whatever...
pi_182158758
quote:
0s.gif Op woensdag 26 september 2018 18:50 schreef paulowna het volgende:
Mijn darmarts in het ziekenhuis kon me (na wat fijne onderzoeken) niet helpen, gemene pijn linksonder in mijn buik.
Ze zei me dat ik eens tempocol kon proberen, dat hielp bij een aantal mensen zei ze,
beetje prijzig maar hielp bij mij wel, niet in basis verzekering maar wel op haar recept dus aftrekbaar.
Oh pepermuntolie, daar heb ik wel eens over gelezen maar nooit echt acht op geslagen. Bij "kruidengeneesmiddel" haak ik vaak gelijk al af. Maar het is wel het proberen waard, dankjewel! Ik zie dat je dat ook gewoon bij de drogist kan halen.
  donderdag 27 september 2018 @ 12:45:28 #95
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_182162131
quote:
1s.gif Op woensdag 26 september 2018 20:16 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Probiotica heeft niet perse een positief effect. Onderzoek heeft al laten zien dat het in veel
Gevallen zelfs niet zo goed voor je is.

Beter lijkt het om een tijdje ala jager verzamelaar in de natuur te leven. Bosjesmannen hebben een veel gevarieerdere darmflora.
Is wel zo eigenlijk, alleen niet echt haalbaar. Wij leven redelijk steriel. Dat volk is zo gezond omdat ze ook veel fermenteren, zie oa Weston Price studies.
pi_182162789
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 12:45 schreef Manke het volgende:

[..]

Is wel zo eigenlijk, alleen niet echt haalbaar. Wij leven redelijk steriel. Dat volk is zo gezond omdat ze ook veel fermenteren, zie oa Weston Price studies.
French paradox, mijn persoonlijke inschatting is dat fransen ondanks veel roken en drinken zo gezond zijn vanwege al die fermenten die ze eten, kaas vooral.

Er is enorm veel onderzoek gaande en er is enorm veel onbekend. Er worden bijna dagelijks ontdekkingen gedaan, zoals een bacterie die veel meer voorkomt bij mensen met gezond gewicht (correlatie, causatie is bij dieren getest en bewezen, poeptransplantatie gaf enorm gewichtsverlies). Maar ook directe links van ingewanden naar de hersenen, naast een bestaand systeem met hormonen. Zelfs depressie heeft wellicht verbanden met de staat van de ingewanden.

Kortom: razend ingewikkeld en er is te weinig bekend. iedereen die zegt het wel te snappen moet je wantrouwen.
Whatever...
  donderdag 27 september 2018 @ 13:30:26 #97
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_182162936
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 13:22 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

French paradox, mijn persoonlijke inschatting is dat fransen ondanks veel roken en drinken zo gezond zijn vanwege al die fermenten die ze eten, kaas vooral.

Er is enorm veel onderzoek gaande en er is enorm veel onbekend. Er worden bijna dagelijks ontdekkingen gedaan, zoals een bacterie die veel meer voorkomt bij mensen met gezond gewicht (correlatie, causatie is bij dieren getest en bewezen, poeptransplantatie gaf enorm gewichtsverlies). Maar ook directe links van ingewanden naar de hersenen, naast een bestaand systeem met hormonen. Zelfs depressie heeft wellicht verbanden met de staat van de ingewanden.

Kortom: razend ingewikkeld en er is te weinig bekend. iedereen die zegt het wel te snappen moet je wantrouwen.
Dat het razend ingewikkeld is betekent niet dat je er niks mee kan doen. Alles in het lichaam is ingewikkeld, maar uiteindelijk is het allemaal beperkt te beďnvloeden. Bosjesmannen en Fransen snappen er ws ook niks van. :)


pi_182162952
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 13:22 schreef Spanky78 het volgende:
Zelfs depressie heeft wellicht verbanden met de staat van de ingewanden.
Ja bizar is dat. Je kunt darmklachten krijgen als je depressief bent maar het kan ook andersom. Ik heb dat af en toe de laatste maanden. Dan voel ik me ineens heel terneergeslagen en ben ik negatief over alles. Een keer goed naar de wc en ik ben weer vrolijk :? Dit is ook een van de redenen dat ik maar eens in actie ben gekomen want ik zit niet op psychische klachten te wachten.

Ik mag trouwens geen kefir en pepermuntolie omdat dat bekende triggers van darmproblemen zijn . Ze vallen binnen een van de FODMaPs.
Spoilers!
pi_182163033
quote:
1s.gif Op donderdag 27 september 2018 13:30 schreef Manke het volgende:

[..]

Dat het razend ingewikkeld is betekent niet dat je er niks mee kan doen. Alles in het lichaam is ingewikkeld, maar uiteindelijk is het allemaal beperkt te beďnvloeden. Bosjesmannen en Fransen snappen er ws ook niks van. :)

Nja, waarschijnlijk doen ze het per ongeluk goed ( van nature voor jagers verzamelaars). Hygiene, maar ook varieteit en seizoensaanbod zal uitmaken.

Tegenwoordig kun je altijd alles krijgen. We eten wel gaverieerd, maar dan toch wel weer monotoon, het hele jaar dezelfde variatie.
Whatever...
pi_182166637
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 13:31 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ja bizar is dat. Je kunt darmklachten krijgen als je depressief bent maar het kan ook andersom. Ik heb dat af en toe de laatste maanden. Dan voel ik me ineens heel terneergeslagen en ben ik negatief over alles. Een keer goed naar de wc en ik ben weer vrolijk :? Dit is ook een van de redenen dat ik maar eens in actie ben gekomen want ik zit niet op psychische klachten te wachten.

Ik mag trouwens geen kefir en pepermuntolie omdat dat bekende triggers van darmproblemen zijn . Ze vallen binnen een van de FODMaPs.
Ja mijn darmklachten zijn ook begonnen tijdens mijn depressie, maar soms vraag ik me af of de darmklachten de depressie niet getriggerd hebben... Sinds ik medicijnen gebruik voor de Colitis Ulcerosa die ik ook heb, heb ik geen depressieve klachten meer gehad.

Hmm, ik zie geen pepermuntolie bij de FODMAPS staan? Wel pepermuntjes zelf vanwege de toevoegingen.
pi_182166844
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2018 16:49 schreef Kerodon het volgende:

[..]

Ja mijn darmklachten zijn ook begonnen tijdens mijn depressie, maar soms vraag ik me af of de darmklachten de depressie niet getriggerd hebben... Sinds ik medicijnen gebruik voor de Colitis Ulcerosa die ik ook heb, heb ik geen depressieve klachten meer gehad.

Hmm, ik zie geen pepermuntolie bij de FODMAPS staan? Wel pepermuntjes zelf vanwege de toevoegingen.
Oh ja, je hebt gelijk inderdaad. Dat ging alleen om pepermuntjes. Ik blijf elke dag weer iets nieuws leren van die lijst.
Spoilers!
pi_182167005
Ik denk dat het lang niet altijd duidelijk is of de depressie of darmklachten zich het eerst ontwikkelde. Bij mij is het wel heel duidelijk omdat de 'depressie' (mag de naam eigenlijk niet hebben) maar eens in de paar weken een paar uur duurt.

Maar ik merk wel dat ik regelmatig een gespannen gevoel heb als ik last van mijn darmen heb. Maar wat nou wat triggert? Ik heb werkelijk geen idee. Wie weet ben ik tegenwoordig sneller gespannen omdat ik bang ben om last te krijgen op momenten dat het niet uitkomt. Ik probeer maar los te laten om daar logica in te ontdekken. Er is gelukkig meer in het leven dan nadenken bij mijn darmen ;)
Spoilers!
  dinsdag 16 juni 2020 @ 01:49:36 #103
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_193649674
:') ik heb weer een hele nare periode

:') :') ik haat PDS

:'( :'(
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
  Moderator dinsdag 16 juni 2020 @ 06:49:02 #104
447051 crew  Peejtur
pi_193650534
#metoo :{
  dinsdag 16 juni 2020 @ 17:09:09 #105
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_193658029
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 06:49 schreef Peejtur het volgende:
#metoo :{
-O-
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
  vrijdag 19 juni 2020 @ 22:08:44 #106
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193704205
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 01:49 schreef KapiteinIglo het volgende:
:') ik heb weer een hele nare periode

:') :') ik haat PDS

:'( :'(
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 06:49 schreef Peejtur het volgende:
#metoo :{
Wat irritant zeg. Enig idee hoe het komt?

Ik was afgelopen week ook weer 24 uur de sjaak. Het slaaptekort nekt me dan echt. Maar bij mij komt het door voedselintolerantie en daar heb ik gelukkig zelf controle over (behlve als ik overmoedig ben met eten). Ik zou me geen raad weten als het geen oorzaak zou hebben.
Spoilers!
  zaterdag 20 juni 2020 @ 17:24:39 #107
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_193713351
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 22:08 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]


[..]

Wat irritant zeg. Enig idee hoe het komt?

Ik was afgelopen week ook weer 24 uur de sjaak. Het slaaptekort nekt me dan echt. Maar bij mij komt het door voedselintolerantie en daar heb ik gelukkig zelf controle over (behlve als ik overmoedig ben met eten). Ik zou me geen raad weten als het geen oorzaak zou hebben.
:'( stress denk ik.
Maar ook een verkeerd aangeleerd eetpatroon, zodanig om geen buikpijn te krijgen. Wat ik dan later alsnog krijg.
Ofwel gewoon niet eten tot een uur of 3 smiddags.
Maar ik heb echt een periode dat ik van verstopt naar rennen ga. En dan ook 7 dagen verstopping naar 6 dagen lang rennen.... :')


;(

Ik heb nu een verwijzing gehad naar de MLD arts, die is ook overtuigd van PDS.
Nu moet ik naar een diëtiste om m'n eetpatroon weer goed te krijgen.

Maar tis en blijft tobben.
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_194390550
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 06:49 schreef Peejtur het volgende:
#metoo :{
Same here. -O-

Zodra de temperatuur omhoog gaat (meestal dus in 't voorjaar), dan komt contactallergie weer terug, al valt het dit jaar tot nu toe mee, én de hooikoorts en dan geven die darmen er dus de brui aan. Het is vooral in 't voorjaar en de zomer dat ik het meeste last heb. In de herfst gaat het weer wat soepeler. Volgens mij had die voedingsdeskundige van jaren geleden toch een punt, en staat 't allemaal met elkaar in verband.

Vraag me af of het ooit minder zal worden. Wordt toch langzaam wat jaartjes ouder ( :') ) en wie weet maakt dat wat uit. Hopelijk wel in de goede richting.

Hebben meer mensen vooral in bepaalde jaargetijden last van PDS?
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_194397689
Ik heb ook PDS... of tenminste, ze hebben niks anders gevonden dus dan heb je dit maar. Ik vind dat je het niet echt een aparte ziekte kan noemen maar gewoon zwakke darmen. Vooral knoflook kan ik niet goed tegen, als ik teveel ineens eet dan kan ik bijna flauwvallen op het toilet. Ook te heet eten is niet goed, maar ik werk wel dat als ik langere tijd goed op m'n eten let dat je dan wel af en toe meer kan hebben. Volgens mij komt het bij veel mensen toch gewoon neer op een combinatie van gezond eten, gezond leven en niet al teveel stress, maar ik ben geen dokter :P
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:46:11 #110
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_194399338
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 13:43 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik heb ook PDS... of tenminste, ze hebben niks anders gevonden dus dan heb je dit maar. Ik vind dat je het niet echt een aparte ziekte kan noemen maar gewoon zwakke darmen. Vooral knoflook kan ik niet goed tegen, als ik teveel ineens eet dan kan ik bijna flauwvallen op het toilet. Ook te heet eten is niet goed, maar ik werk wel dat als ik langere tijd goed op m'n eten let dat je dan wel af en toe meer kan hebben. Volgens mij komt het bij veel mensen toch gewoon neer op een combinatie van gezond eten, gezond leven en niet al teveel stress, maar ik ben geen dokter :P
PDS is wel echt een ziekte hoor :'(

Hoe goed ik ook leef, ik hou klachten
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_194399388
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 15:46 schreef KapiteinIglo het volgende:

PDS is wel echt een ziekte hoor :'(
Meh, als je hoort dat bijna 25% van de vrouwen PDS hebben dan is het eerder normaal dan dat het een ziekte is. Ik weet dat we overal een label op willen plakken tegenwoordig maar ik vind het vreemd om iets een ziekte te noemen waarbij de diagnose pas gegeven wordt als alle andere ziektes zijn uitgesloten. Je hebt dus juist geen ziekte maar wel last. Iedereen heeft wel eens last van z'n darmen.. en het is heel gewoon dat dit erger wordt bij stress of ongezond leven.

Maar goed het blijft klote. Ik ben ook voor meerdere dingen naar het ziekenhuis geweest en er is nooit iets gevonden bij mij maar je zit wel met kwalen waar je soms moedeloos van wordt ;(
Facts don't care about your feelings
pi_194400669
PDS is vooral een, bij vlagen, erg vervelende chronische aandoening. :{
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
  dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:53:18 #113
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_194401199
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 15:49 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Meh, als je hoort dat bijna 25% van de vrouwen PDS hebben dan is het eerder normaal dan dat het een ziekte is. Ik weet dat we overal een label op willen plakken tegenwoordig maar ik vind het vreemd om iets een ziekte te noemen waarbij de diagnose pas gegeven wordt als alle andere ziektes zijn uitgesloten. Je hebt dus juist geen ziekte maar wel last. Iedereen heeft wel eens last van z'n darmen.. en het is heel gewoon dat dit erger wordt bij stress of ongezond leven.

Maar goed het blijft klote. Ik ben ook voor meerdere dingen naar het ziekenhuis geweest en er is nooit iets gevonden bij mij maar je zit wel met kwalen waar je soms moedeloos van wordt ;(
Hoeveel van de 25% hebben ook echt alle testen gehad..huisartsen zijn ook makkelijk hoor met een label plakken.

Het maakt ook geen reet uit of het wel of geen ziekte is. Ik word er iig goed ziek van :o

Altijd maar schijterij of verstopping. Altijd buikpijn na het eten. Altijd kramp. Nooit weg kunnen naar een plek zonder wc. Gewoon kut.
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_194401506
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 17:53 schreef KapiteinIglo het volgende:

Hoeveel van de 25% hebben ook echt alle testen gehad..huisartsen zijn ook makkelijk hoor met een label plakken.

Het maakt ook geen reet uit of het wel of geen ziekte is. Ik word er iig goed ziek van :o

Altijd maar schijterij of verstopping. Altijd buikpijn na het eten. Altijd kramp. Nooit weg kunnen naar een plek zonder wc. Gewoon kut.
Als het echt zo extreem is dan is het vervelend. Ik heb het gelukkig maar licht. Maar heb situaties gehad waarbij ik zoveel kramp op het toilet kreeg dat ik flauw viel. Daarna voelde ik het wel aankomen en ging ik op de grond liggen om niet flauw te vallen maar ja dan poep je wel op de vloer :') Ik had toen een bepaalde soort kant en klare noodle gegeten met een saus waar ik blijkbaar niet tegen kan. Later nog een keer geprobeerd, maar wat minder en kreeg de volgende ochtend hetzelfde. Kan er nog steeds niet precies achter komen door welk ingrediënt het komt. Probeer toch een soort logica erachter te vinden. Het is treurig ;( maar goed ik teken ervoor als dit het ergste is wat ik ooit krijg.
Facts don't care about your feelings
pi_194402082
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 18:15 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Als het echt zo extreem is dan is het vervelend. Ik heb het gelukkig maar licht. Maar heb situaties gehad waarbij ik zoveel kramp op het toilet kreeg dat ik flauw viel. Daarna voelde ik het wel aankomen en ging ik op de grond liggen om niet flauw te vallen maar ja dan poep je wel op de vloer :') Ik had toen een bepaalde soort kant en klare noodle gegeten met een saus waar ik blijkbaar niet tegen kan. Later nog een keer geprobeerd, maar wat minder en kreeg de volgende ochtend hetzelfde. Kan er nog steeds niet precies achter komen door welk ingrediënt het komt. Probeer toch een soort logica erachter te vinden. Het is treurig ;( maar goed ik teken ervoor als dit het ergste is wat ik ooit krijg.
Heb je het Fodmap-dieet al geprobeerd? Dat is speciaal ontwikkeld voor mensen met PDS om er achter te komen welke voedselintoleranties er spelen.

Als je zo'n intolerantie hebt, kan dat soms pas na een aantal dagen optreden. Dan is het lastig om er achter te komen wat het nou getriggerd heeft. Via je huisarts kan je een verwijzing krijgen voor een gespecialiseerde diëtiste.
Spoilers!
pi_194402465
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 18:51 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Heb je het Fodmap-dieet al geprobeerd? Dat is speciaal ontwikkeld voor mensen met PDS om er achter te komen welke voedselintoleranties er spelen.

Als je zo'n intolerantie hebt, kan dat soms pas na een aantal dagen optreden. Dan is het lastig om er achter te komen wat het nou getriggerd heeft. Via je huisarts kan je een verwijzing krijgen voor een gespecialiseerde diëtiste.
Ik heb dat dieet een paar jaar geleden ook geadviseerd gekregen via een voedingsdeskundige, maar was toen zwanger, dus heb 't niet gedaan. Wie weet dat ik 't alsnog eens moet gaan doen. Destijds was er namelijk ook al het vermoeden van een mogelijke reactie i.v.m. voedsel.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_194402766
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 18:51 schreef Lucky_Strike het volgende:

Heb je het Fodmap-dieet al geprobeerd? Dat is speciaal ontwikkeld voor mensen met PDS om er achter te komen welke voedselintoleranties er spelen.

Als je zo'n intolerantie hebt, kan dat soms pas na een aantal dagen optreden. Dan is het lastig om er achter te komen wat het nou getriggerd heeft. Via je huisarts kan je een verwijzing krijgen voor een gespecialiseerde diëtiste.
Ja heb het een tijdje geprobeerd, of op z'n minst de dingen eruit gehaald die je niet moet eten. Meerdere dingen waar ik voor m'n gevoel last van krijg stonden er wel bij (knoflook, ui) maar gluten vrije zooi enzo eten ging me te ver, ik hield dat geen week vol :P
Facts don't care about your feelings
pi_194403100
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 19:42 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Ja heb het een tijdje geprobeerd, of op z'n minst de dingen eruit gehaald die je niet moet eten. Meerdere dingen waar ik voor m'n gevoel last van krijg stonden er wel bij (knoflook, ui) maar gluten vrije zooi enzo eten ging me te ver, ik hield dat geen week vol :P
Steenvruchten, appels, peren, tomaat, paprika, koemelk... Pfff, als ik dat allemaal niet mag even dan houd ik bijna niets over. Maar ik merkt 't wel als ik er teveel van eet.

Heb ook eens glutenvrij brood gehaald, maar had niet het idee dat dat hielp.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_194404438
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 19:19 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ik heb dat dieet een paar jaar geleden ook geadviseerd gekregen via een voedingsdeskundige, maar was toen zwanger, dus heb 't niet gedaan. Wie weet dat ik 't alsnog eens moet gaan doen. Destijds was er namelijk ook al het vermoeden van een mogelijke reactie i.v.m. voedsel.
Het is echt heel waardevol geweest voor me. Het is echt wel een aanrader. De eerste 8 weken zijn zwaar. Maar goed, wat is dat nou op de rest van je leven lang zo goed als klachtenvrij zijn?
Spoilers!
pi_194405060
Ik heb vorig jaar een periode fodmap gedaan. Dat was inderdaad erg zwaar, gelukkig zijn er best goede apps en ook veel goeie dieetrecepten te vinden. Al blijft het erg pittig.

Bij mij werd duidelijk dat ik een allergie heb voor een van de producten die nog wel mogen, namelijk nachtschades. Ik werd namelijk hartstikke ziek van de hoeveelheid aardappelen die ik nu ineens weer ging eten.

Ik heb toen 4 weken fodmap en nachtschadevrij gegeten en heb daarna de nachtschade getest om het goed uit te zoeken. Maar wat ben ik blij dat ik 't gedaan heb. Ik heb zoveel minder klachten nu.
pi_194405970
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 augustus 2020 22:11 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ik heb vorig jaar een periode fodmap gedaan. Dat was inderdaad erg zwaar, gelukkig zijn er best goede apps en ook veel goeie dieetrecepten te vinden. Al blijft het erg pittig.

Bij mij werd duidelijk dat ik een allergie heb voor een van de producten die nog wel mogen, namelijk nachtschades. Ik werd namelijk hartstikke ziek van de hoeveelheid aardappelen die ik nu ineens weer ging eten.

Ik heb toen 4 weken fodmap en nachtschadevrij gegeten en heb daarna de nachtschade getest om het goed uit te zoeken. Maar wat ben ik blij dat ik 't gedaan heb. Ik heb zoveel minder klachten nu.
Nachtschadevrij eten lijkt me echt verschikkelijk :'(

Ik heb een intolerantie voor ui en knoflook. Dat zit bijna overal in. Bijvoorbeeld in mosterd of een pot augurk of vleeswaren. Maar gelukkig bestaan er capsules met enzymen die ik kan nemen als ik bijvoorbeeld uit eten ga. En je kunt de meeste dingen wel maken zonder ui of knoflook als je een beetje kunt koken.

Ik heb ook nog een intolerantie voor producten met lactose boven de 4g/100ml. Dat betekent in de praktijk dat ik bijna alleen yoghurt, melk en room moet vermijden. Daar zijn lactosevrije varianten van of capsules met lactase.

Ik snap wat je zegt. Het is enorm jammer als je zo moeilijk over je eten moet doen. Maar het echt wel waard. Het is even doorbijten en de rest van je leven aanpassingen doen. Maar je kwaliteit van leven is daarna wel bijna zoals die van ieder ander.
Spoilers!
pi_194410551
Gezien ik al getest ben op koemelk, weet ik nu al dat FODMAP gaat uitwijzen dat ik dat beter net kan eten. Ik heb een allergie voor koemelk (lichte mate), geen intolerantie. Door schade en schande weet ik hoeveel ik ongeveer kan hebben, om niet teveel last te krijgen. Maar als ik, zeg, twee bekers chocolademelk naar binnen werk, dan ben ik de volgende dagen níet blij. Maar als ik 't allemaal laat staan, dan moet ik ook dingen missen die ik juist lekker vind. De darmproblemen neem ik op de koop toe.

En om nu bepaald fruit niet te eten (en we hebben het over veel fruitsoorten) omdat ik er last van krijg... Dan matig ik wederom liever de inname, dan dan ik er volledig mee stop. Met die instelling accepteer ik feitelijk de darmproblematiek en kies ik er bewust voor om die te houden.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')