abonnement Unibet Coolblue
pi_168633947
Ik ook hoor Soesa. Wij hadden zelfs drie groepen. Op de babygroep hing echt een serene rust altijd, heel andere leidsters en ze konden zo echt meegaan in het ritme van de kinderen. Vanaf een jaar ongeveer naar de volgende groep en dan worden ook dingen als samen aan tafel en slapen op vaste momenten veel handiger. De kindjes van de dreumesgroep gingen ook vaak wat eerder naar buiten zodat ze niet omver gewandeld werden door de peuters. En ja, dat zijn veel wisselingen, maar het voordeel is ook dat je niet vier jaar vast zit aan een leidster met wie het niet klikt. En in de praktijk werd er toch ook altijd overlappend buitengespeeld dus konden de kindjes ook altijd hun favoriete juf opzoeken.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 3 februari 2017 @ 08:37:16 #202
269689 crew  Viv
pi_168633990
De ene verticale groep is ook de andere niet. Hier is het heel kleinschalig, dus is het toch rustig genoeg voor een baby. Er zijn maar een handjevol kinderen, we hoeven bijvoorbeeld ook geen naamstickers op haar spulletjes te plakken.
pi_168634359
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 08:29 schreef Gogo83 het volgende:
Ik vond de prijs van de petit Amélie co-sleeper wel heel fijn, maar vraag me af of je voor 100,-/120,- niet een krakkemikkig bedje koopt. Zo ja, dan wordt het de troll. Iemand hier die ervaring met de co-sleeper van petit Amélie heeft?
Voor m'n jongens gebruikt tot ze gingen draaien (ongeveer tot 6 maand gecorrigeerd) en ik vond het heel stevig en degelijk bedjes. Het schuifmechanisme werkt echt goed, wieltjes zijn handig en verder is het vergelijkbaar qua stevigheid als een Gulliver Ikea bed.

Alleen het bijgeleverde matrasje vond ik niet echt geweldig (ik heb de pitjes laag eraf gehaald), maar das persoonlijk.
  vrijdag 3 februari 2017 @ 09:07:37 #204
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_168634416
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 08:37 schreef ViviRAWRS het volgende:
De ene verticale groep is ook de andere niet. Hier is het heel kleinschalig, dus is het toch rustig genoeg voor een baby. Er zijn maar een handjevol kinderen, we hoeven bijvoorbeeld ook geen naamstickers op haar spulletjes te plakken.
Ik denk dat dit het enige zinnige antwoord is. Is zo afhankelijk van het kdv. Wij hebben de eerste tijd in een stad een kdv gehad waar verticaal heel druk was geweest, grotere groepen, grotere afstanden tussen de lokalen, gewoon grootschaliger. En drukke kinderen.

Nu alweer een hele tijd op een kleinschalig kdv in een dorpje, waar peuters en baby's samen 1 groep zijn, en de bso is 1 groep. Hoe ze de groepjes indelen is afhankelijk van de samenstelling van kinderen die dag, de gemoedstoestand van de kinderen etc etc etc. Soms wordt het druk voor de baby's en dan gaan de peuters samen met 1 leidster op stap, of naar een ander lokaal. Soms zit mijn vierjarige zoon in een bso groep met grote drukke jongens en dan wordt ervoor gekozen dat hij samen met een ander 'wat braver/rustiger' bso-kindje de middag op gaat trekken met de dagopvang. Onder andere met zijn zusje dus.

En soms gaan ze weer met alle kinderen samen naar de boerderij of de speeltuin, ook heel gezellig. Maar dat kan omdat dit logistiek haalbaar is, dat is 1 minuut lopen en je komt geen auto tegen. Dat is natuurlijk ook overal anders.

Als dat zo geregeld kan worden vind ik het perfect. De groten helpen met de kleintjes, de kleintjes leren mee en is het te druk, dan worden de groepjes gescheiden. In ons kdv in de stad was dit niet haalbaar geweest ( ook omdat ze daar ook niet de moeite voor zouden hebben gedaan durf ik nu wel te zeggen).

Het is misschien alleen niet makkelijk om van tevoren in te schatten in hoeverre zulke beslissingen kunnen worden genomen, dan moet je afgaan op de antwoorden die je op je vragen krijgt en je intuďtie.
pi_168634559
Wat misschien goed is om te weten, is dat peutertjes en zéker dreumessen nog helemaal niet bezig zijn met samen spelen. Die zijn heel erg op het ego gericht, en er zal dan ook niet veel interactie plaatsvinden in een horizontale groep dreumessen, omdat ze (mentaal) nog niet goed samen kunnen spelen. Dat leren ze pas zodra ze echt richting de kleuterleeftijd gaan. In zo'n verticale groep worden ook de dreumessen en de kleinere peuters 'geconfronteerd' met kindjes die graag samen willen spelen, en dat is heel erg leerzaam voor beide leeftijdsgroepen. Want je ziet toch dat de (bijna) kleuters geduldiger zijn met jongere kindjes dan met echte leeftijdgenoten.
  vrijdag 3 februari 2017 @ 09:25:17 #206
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_168634672
Onze O zat eerst op een kdv in de stad waar het horizontale groepen waren. Hij was een onrustige baby die niet zomaar in sliep viel, veel op schoot wilde omdat hij anders ging huilen. De leidsters vonden dat mega onhandig want ze hadden geen hand vrij voor de andere baby's zo.
Daar waren we dus snel klaar mee (lag vast deels aan deze leidsters hoor en elders kan men er wellicht wel mee overweg in een horizontale groep). Overgestapt naar andere grote organisatie hier in de stad met verticale groepen. De ratio baby's in een groep is dan kleiner, meer kindjes met zelfstandigheid en dus voldoende ruimte om te voorzien in de behoeftes die O had.

Daarnaast heeft O zich altijd erg opgetrokken aan de oudere kindjes. Goed voor zijn ontwikkeling en ze sloten soms ook beter aan op zijn ontwikkeling.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 3 februari 2017 @ 09:51:04 #207
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_168635097
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 09:03 schreef Madivi het volgende:

[..]

Voor m'n jongens gebruikt tot ze gingen draaien (ongeveer tot 6 maand gecorrigeerd) en ik vond het heel stevig en degelijk bedjes. Het schuifmechanisme werkt echt goed, wieltjes zijn handig en verder is het vergelijkbaar qua stevigheid als een Gulliver Ikea bed.

Alleen het bijgeleverde matrasje vond ik niet echt geweldig (ik heb de pitjes laag eraf gehaald), maar das persoonlijk.
Eentje van jouw staat nu hier, ik vind het een heel fijn bedje :). Alleen sinds 2 weken slaapt Gup voornamelijk op zijn eigen kamer (2 meter verderop).
KuikenGuppy
pi_168635174
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 09:17 schreef Broccolitaartje het volgende:
Wat misschien goed is om te weten, is dat peutertjes en zéker dreumessen nog helemaal niet bezig zijn met samen spelen. Die zijn heel erg op het ego gericht, en er zal dan ook niet veel interactie plaatsvinden in een horizontale groep dreumessen, omdat ze (mentaal) nog niet goed samen kunnen spelen. Dat leren ze pas zodra ze echt richting de kleuterleeftijd gaan. In zo'n verticale groep worden ook de dreumessen en de kleinere peuters 'geconfronteerd' met kindjes die graag samen willen spelen, en dat is heel erg leerzaam voor beide leeftijdsgroepen. Want je ziet toch dat de (bijna) kleuters geduldiger zijn met jongere kindjes dan met echte leeftijdgenoten.
Ik ben het eens dat echt samen spelen op die leeftijd nog heel lastig is, maar dat er dan ook niet veel interactie is, daar verschil ik over van mening. Ik heb op het kdv van mijn dochter nu gezien dat er tussen de kinderen vanaf de leeftijd van 1 jaar heel veel interactie is, en dat er nu in de peuterleeftijd al echte vriendschappen zijn ontstaan (uiteraard op peuterniveau). Kinderen die duidelijk al vanaf 1 jaar naar elkaar toe trokken en elkaar veel opzochten, en samen/naast elkaar speelden. En dit vond plaats in horizontale groepen, dus zonder dat voorbeeld van oudere kinderen.

In een verticale groep lijkt het me vooral ook belangrijk hoe de verdeling is tussen de leeftijden en of dat een beetje evenwichtig is. Ik zelf vond het voor een kleine baby een veel fijner idee dat ze in de relatieve rust van de babygroep was, met leidsters die echt heel erg op baby's gericht zijn. Als ik nu zie hoeveel lawaai die peuters in de peutergroep van mijn dochter soms maken tijdens het spelen, de uitgelatenheid maar ook de lompheid, de sociale interactie die ook veel aandacht en begeleiding vraagt, dan vind ik het echt beter dat daar niet ook baby's bij zijn in dezelfde ruimte/onder dezelfde leidsters. Voor de leidsters zelf lijkt het me ook erg lastig/ingewikkeld om enerzijds die peuters goed te begeleiden en uitdaging te bieden en anderzijds de baby's voldoende zorg en aandacht te geven. Ik heb dus een duidelijke voorkeur voor horizontale groepen.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168635270
Straks even langs de prenatal om te kijken naar die chicco, en anders ga ik voor de troll O+ O+

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2017 10:02:18 ]
pi_168635387
Hier ook een verticale groep, naar volle tevredenheid :) Het is een kleinschalige opvang; er is maar 1 groep. Er worden wel geregeld aparte uitjes gedaan met de oudere kindjes of dingen in combinatie met de bso (ook 1 groep).
F heeft het igg super naar z'n zin O+
Ik had van te voren geen voorkeur over het soort groep, we vonden vooral sfeer belangrijk, hoe gaan ze met de kinderen om, veel buitenspelen/knutselen/lezen, vaste leidsters etc.
pi_168635805
Logi, wij zijn ook heel tevreden over de troll! Alleen het bijbehorende matrasje is prut. Bij een zelfde maat hoes gaat hij opbollen en er komt al heel snel een kuiltje voor het hoofd. Wel vonden wij de wieltjes erg fijn in onze flat. De eerste tijd sliep hij in de woonkamer overdag en 's nachts naast ons en later werd dat overdag in zijn eigen kamer en 's nachts bij ons, en toen om te wennen ook 's nachts in zijn eigen kamer voor hij met een maand of 7 overging naar z'n ledikant. Alleen wat voor ons nu een nadeel is, er past maar 1 kindje in :') wij twijfelen nog over een gewone wieg ernaast en ze afwisselen, of nog een co-sleeper maar nu aan de andere kant van het bed. Baby's naast elkaar versus baby's naast ouders dus.

En nu we het toch over kdv's hebben, O gaat na mijn verlof voor het eerst naar het kdv, samen met de tweeling. We kunnen kiezen uit twee kdv's met 1 of 2 verticale groepen, er is dus een mogelijkheid om O en de tweeling op te splitsen (de tweeling zelf blijft sowieso samen). Hoe is jullie ervaring met broertjes/zusjes in dezelfde/andere groep? O is dan net 2 jaar oud.
¸¸.ˇ´Ż`ˇ.¸¸.ˇ´Ż`ˇ.¸><(((ş>
pi_168635876
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 08:33 schreef Clubsoda het volgende:
Ik ook hoor Soesa. Wij hadden zelfs drie groepen. Op de babygroep hing echt een serene rust altijd, heel andere leidsters en ze konden zo echt meegaan in het ritme van de kinderen. Vanaf een jaar ongeveer naar de volgende groep en dan worden ook dingen als samen aan tafel en slapen op vaste momenten veel handiger. De kindjes van de dreumesgroep gingen ook vaak wat eerder naar buiten zodat ze niet omver gewandeld werden door de peuters. En ja, dat zijn veel wisselingen, maar het voordeel is ook dat je niet vier jaar vast zit aan een leidster met wie het niet klikt. En in de praktijk werd er toch ook altijd overlappend buitengespeeld dus konden de kindjes ook altijd hun favoriete juf opzoeken.
Dit is hoe het kdv van onze oudste was, met een babygroep en een peutergroep (en een verticale groep). Voor hem heb ik bewust voor horizontaal gekozen, omdat een babygroep me veel rustiger leek zonder die 'grote' peuters erbij. Dat is goed bevallen. Nadeel vond ik wel dat de overstap naar de peutergroep best groot was, hij was die grote kinderen toch niet echt gewend. En hij was geen heel makkelijke baby voor de leidsters, had wat meer aandacht nodig om te slapen en wilde graag op schoot. Daar was minder mogelijkheid toe door de grotere hoeveelheid baby's. Slapen ging daarentegen weer makkelijker omdat er toch veel baby's waren, dat kon dus op alle tijden. De kleintjes hoefden daar niet snel mee het dagritme in.

Jongste zit op een ander kdv met alleen maar verticale groepen, en dat vind ik voor hem weer de fijnste optie. Hij is een oudere broer gewend waardoor dit meer onze gezinssituatie incl dagritme nabootst, en hij heeft twee werkelijk fantastische leidsters die hij vier jaar houdt. Ook hij vroeg wat meer aandacht als baby, maar door de samenstelling van de groep en het feit dat hij heel lang de jongste is geweest, kon hij die aandacht ook krijgen. Aandacht die hij thuis moest delen. En alle kinderen en leidsters waren en zijn dol op hun 'baby' O+

Kortom, beide typen opvang hebben voor- en nadelen maar hoe dan ook hangt het af van leidsters en groep. De verticale groep van mijn jongste zou voor mijn grote ook een heel fijne plek zijn geweest als baby, maar in het algemeen denk ik dat verticaal het fijnst was voor mijn jongste, en horizontaal voor mijn oudste.
pi_168640110
De prenatal is stom :(

Ik stel mijn vraag over de chicco next 2 me, de dame antwoord "alles wat wij verkopen is veilig."
Ik vraag of ze mij kan uitleggen wat het verschil is qua veiligheid dan ivm dat er altijd wordt aangegeven dat het niet dicht mag zijn en het antwoord is "mevrouw alles wat wij verkopen is veilig. -O-
okay.. doei...
Ik ben maar weggegaan.. }:|

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2017 14:30:51 ]
pi_168640184
Herkenbaar, Logi. De keren dat ik in de Prenetal was en iets vroeg, kreeg ik ook altijd nietszeggende of domme antwoorden.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  vrijdag 3 februari 2017 @ 14:40:40 #215
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_168640259
Verticale groep is bij ons geloof ik 14, is dat gemiddeld?
Verder klinkt het erg logisch dat het samenhangt met de leeftijdsopbouw van dat moment en de dynamiek vd kinderen onderling, en ook van de leidsters.
Overigens vond in alle groepen de sfeer rustig en fijn. Overal dacht ik: dit lijkt me leuk voor een kind, hier wil ik 'm wel achterlaten. Nu maar afwachten of ik daar tzt nog zo over denk :D
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  vrijdag 3 februari 2017 @ 14:46:22 #216
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_168640335
14 is de max op twee leidsters op een verticale groep :Y
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_168640491
quote:
11s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 14:35 schreef Franny_G het volgende:
Herkenbaar, Logi. De keren dat ik in de Prenetal was en iets vroeg, kreeg ik ook altijd nietszeggende of domme antwoorden.
Zo jammer :'( nu weet ik nog niet welke ik wil... (ze hadden hem alleen in de staan, dus kon hem niet zelf bekijken).

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2017 14:56:06 ]
pi_168641308
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 14:55 schreef Logician2.0 het volgende:

[..]

Zo jammer :'( nu weet ik nog niet welke ik wil... (ze hadden hem alleen in de staan, dus kon hem niet zelf bekijken).
Ik snap het antwoord van die Prenatal-mevrouw wel. Alles wat ze verkopen is in principe goedgekeurd, voldoet aan strenge (EU)normen en is veilig. Daarnaast is de Next2Me al geruime tijd op de markt. Als dat bedje gevaarlijk was geweest, was dat allang aan het licht gekomen.

Dat bedjes rondom niet gesloten mogen zijn, heeft met het risico op "re-breathing" te maken. Maar de Chicco is een wieg, geen ledikant. Dus het matrasje kan niet naar beneden worden versteld. Zo hoog zijn de zijkanten dus niet, dus het risico dat de baby alleen zijn/haar eigen uitgeademde lucht weer inademt is nihil (voldoende ventilatie van de bovenkant en de open zijkant (evt met gaas als je die omhoog zet)).

Maargoed, er zijn ook zat mensen die een gewoon ledikant tussen de muur en hun boxspring klemmen. Die bedjes zijn dan ook aan 4 kanten zo goed als dicht, maar hun kinderen houden er ook niks aan over. Een ledikant is altijd nog open van boven...tis geen oldskool bedstee...

Maar wel stom dat ze hem niet even konden laten zien als hij wel in het magazijn staat... dat doen ze bij BabyDump/BabyPark beter.
  vrijdag 3 februari 2017 @ 16:23:57 #219
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_168642207
En enig begrip voor je vraag zou sowieso fijn zijn. Het is vooral zo onverstandig, uit commercieel oogpunt.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_168642294
Madivi: bedankt voor je reactie! En Logi: heb je een andere winkel waar je heen kan? Heb dezelfde ervaring met Prénatal.
pi_168642528
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 14:46 schreef laziness het volgende:
14 is de max op twee leidsters op een verticale groep :Y
Dat hangt toch af van de leeftijden van de kinderen? Daar is zo'n rekenmodule voor. 1 leidster op 4 baby's tot 1 jaar, 1 leidster op 6 dreumessen, zoiets.
Wij hebben een kleinschalig kdv wat net toen J startte begon met een tweede groep, een babygroep, op 1 van de 2 dagen dat hij ging (dus 1 dag horizontale en 1 dag verticale groep voor J). Aan het begin en einde van elke dag zijn beide groepen samengevoegd, dus alle leidsters kennen alle kinderen. Onze niet-slaapbaby vond het op de gemengde groep veel interessanter en met 1,5 jaar begon hij een beetje baldadig te worden als hij op de babygroep was ingedeeld.
  vrijdag 3 februari 2017 @ 17:10:49 #222
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_168643025
Ja er is een rekenregel voor maar als je 0-4 qua leeftijd in de groep hebt is bij 2 leidsters totaal 12 kinderen sowieso de max zie ik nu. Ik dacht dat het bij ons altijd 14 was. Maar dat is alweer 2 jaar geleden dat we er voor het laatst waren ;)
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_168643070
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 februari 2017 16:28 schreef Gogo83 het volgende:
Madivi: bedankt voor je reactie! En Logi: heb je een andere winkel waar je heen kan? Heb dezelfde ervaring met Prénatal.
Nee helaas, verder niets in de buurt... ja een grotere Prenatal :') maar daar ga ik nu even echt niet meer heen.

En bedankt voor de uitleg over rebreathing Aerenia!

En idd de manier waarop deed mij echt even met open mond staan... en weggaan.
Je kan exact hetzelfde ook zeggen op een vriendelijke toon, vooral als je iets wil verkopen aan zwangere dames lijkt mij :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-02-2017 17:14:37 ]
pi_168689829
Net de troll besteld O+ O+ O+

F*ck de prenatal ~O>

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2017 17:45:18 ]
  dinsdag 21 februari 2017 @ 10:52:09 #225
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_169040533
Daar ben ik weer :o

Opeens krijg ik zin om alsnog iets van een zwangerschapsagenda te gaan bijhouden. Uit mezelf een dagboek bijhouden blijkt teveel gevraagd en misschien helpt dit.
Via google kom ik telkens bij Oei ik groei en dat lijkt me niks.

Heeft iemand tips? Niet te blij, niet te tuttig :)
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')