abonnement Unibet Coolblue
pi_163650096


Welkom in het centrale topic van "Depressie & Angst".


quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
quote:
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-5 zijn de angststoornissen zoals ze in het DSM-IV vermeld werden, opgesplitst in drie categorieën:
1) de angststoornissen
2) de obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen (ocgs)
3) de trauma- en stressorgerelateerde stoornissen

Angststoornissen in het DSM-5:
Paniekstoornis
Agorafobie
Specifieke fobie
Sociale angststoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Separatieangststoornis
Selectief mutisme
Angststoornis door een middel of medicatie
Angststoornis door een andere medische aandoening
angststoornis (niet anders omschreven)

Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Obsessieve-compulsieve stoornis (OCD)
Stoornis in de lichaamsbeleving
Hoarding (het dwangmatig verzamelen van dingen)
Trichotillomanie (het regelmatig uittrekken van het eigen haar)
Excoriation disorder/Dermatillomanie (het regelmatig pulken aan de eigen huid)

Trauma- en stressorgerelateerde stoornissen
Reactieve hechtingsstoornis
Ontremde sociale engagementstoornis
Posttraumatische stressstoornis
Acute stressstoornis
Aanpassingsstoornissen

quote:
FOK! heeft nu ook zijn eigen IRC-kanaal voor de mensen in "Depressie & Angst". Hier kunnen we gezellig chatten/ tips geven en het met elkaar erover hebben.

Indien jij ook gezellig mee wilt praten met ons kun je ons bereiken via de volgende link:

http://irc.fok.nl/

En dan in principe

/join #dna

Heb je vragen omtrent IRC?
PM de volgende users:
zomertje
RBWO

quote:


Hell To The Liars
pi_163650205
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 19:11 schreef Luchtbel het volgende:
Sorry. Ik heb een te slechte concentratie om jullie los te goed te lezen. Ik bedoelde vooral, pas op dat je niet in een frustrerende functie terecht komt. Maar daar ben je eigenlijk zelf nuchter (gheghe sorry :P) genoeg voor. Om daarvoor te waken.
Ik denk dat je daar een heel goed punt aangeeft.
Persoonlijk kon ik mij soms heel erg storen aan sommige users in het alcohol topic, zou me niets verbazen als sommige users denken: "nou als ik zeg dat ik voor de 5e keer weer ben gaan drinken, wat zal die droopie wel weer gaan zeiken".

Dat zijn punten waar ik mee bezig ben geweest, en volgens mij gaat het wel wat beter.

Maar mensen die A zeggen en B blijven doen in zo topic, daar werd ik zwaar geirriteerd van.
Hell To The Liars
  zondag 10 juli 2016 @ 20:31:08 #3
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_163650627
Ja zoiets. En dan dus ook doordat er dus toch veel mensen En terecht komen met zwaardere problematiek dan terecht zouden moeten komen bij een praktijkondersteuner waar je dan heel de capaciteit en middelen niet voor hebt. En jij ook met de frustratie zit.
pi_163650861
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 20:31 schreef Luchtbel het volgende:
Ja zoiets. En dan dus ook doordat er dus toch veel mensen En terecht komen met zwaardere problematiek dan terecht zouden moeten komen bij een praktijkondersteuner waar je dan heel de capaciteit en middelen niet voor hebt. En jij ook met de frustratie zit.
Moet ik wel zeggen, afkick klinieken valt het wel mee met de wachtlijsten en de commerciele kan je bijna direct terecht.

Hopelijk wordt bij de opleiding ook aandacht gegeven aan omgaan met clienten die er andere meningen op na houden.
Even vragen van te voren bij de open dag :)
Hell To The Liars
  zondag 10 juli 2016 @ 20:42:04 #5
47102 Elvi
miemkwien
pi_163650897
Aan welke opleiding zit jij zelf te denken?
pi_163650957
Sociaal psychologische basiskennis.

http://www.scheidegger.nl(...)iskennis-1-jaar.html
Hell To The Liars
  maandag 11 juli 2016 @ 21:06:49 #7
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_163674515
Even centraal topic van gemaakt :)
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_163740000
Hoi allemaal! :W
Ik kom me hopelijk bij jullie voegen omdat het bipolaire topic wel erg dood lijkt te zijn en ik jullie topic nu al een hele tijd volg en volgens mij kan ik er veel kracht uit putten.
Ik heb recent weer eens een depressie gehad met flinke psychotische verschijnselen :{ Nu probeer ik hier uit op te krabbelen en weer met het gewone leven te starten.
Ik hoop dat ik me bij jullie mag voegen en als jullie nog vragen hebben hoor ik dat graag :)
pi_163740628
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 19:27 schreef oxley het volgende:
Hoi allemaal! :W
Ik kom me hopelijk bij jullie voegen omdat het bipolaire topic wel erg dood lijkt te zijn en ik jullie topic nu al een hele tijd volg en volgens mij kan ik er veel kracht uit putten.
Hoi :W
quote:
Ik heb recent weer eens een depressie gehad met flinke psychotische verschijnselen :{ Nu probeer ik hier uit op te krabbelen en weer met het gewone leven te starten.
Klinkt niet zo best -O-

Wat is er gebeurd?
quote:
Ik hoop dat ik me bij jullie mag voegen en als jullie nog vragen hebben hoor ik dat graag :)
Tis gewoon een open groep :P.

Je hebt een kloontje gemaakt, of ben je echt nieuw hier? :P
pi_163740839
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 19:59 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Hoi :W

[..]

Klinkt niet zo best -O-

Wat is er gebeurd?

[..]

Tis gewoon een open groep :P.

Je hebt een kloontje gemaakt, of ben je echt nieuw hier? :P
Nee echt nieuw! :D Alleen al iets te lang lurkend op fok haha!

Tja what happend, precies wat ik mijn psycholoog afgelopen week vroeg. Ik ben hypomaan geweest voor een paar maanden terug en daarop volgt meestal automatisch een depressie. Dus helemaal een verrassing was het niet. Ik stort altijd wel snel in en ben gevoelig voor psychotische ideeën en gewaarwordingen. Dus die kwamen ook even vrolijk om de hoek, werd extreem achterdochtig en kreeg een soort dwanggedachten die ook suïcidaal werden op een gegeven moment, niet tof. Iemand hier ervaring met dit soort klachten rondom een depressie?

Hoe is het met jou op het moment? :)
pi_163742640
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 20:10 schreef oxley het volgende:

[..]

Nee echt nieuw! :D Alleen al iets te lang lurkend op fok haha!

Tja what happend, precies wat ik mijn psycholoog afgelopen week vroeg. Ik ben hypomaan geweest voor een paar maanden terug en daarop volgt meestal automatisch een depressie. Dus helemaal een verrassing was het niet. Ik stort altijd wel snel in en ben gevoelig voor psychotische ideeën en gewaarwordingen. Dus die kwamen ook even vrolijk om de hoek, werd extreem achterdochtig en kreeg een soort dwanggedachten die ook suïcidaal werden op een gegeven moment, niet tof. Iemand hier ervaring met dit soort klachten rondom een depressie?

Ook bipolair, dus ja.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_163742787
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 21:26 schreef dedodo het volgende:

[..]

Ook bipolair, dus ja.
Zolang jullie maar geen tegenpolen van elkaar zijn :P
pi_163742801
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 20:10 schreef oxley het volgende:

[..]

Nee echt nieuw! :D Alleen al iets te lang lurkend op fok haha!

Tja what happend, precies wat ik mijn psycholoog afgelopen week vroeg. Ik ben hypomaan geweest voor een paar maanden terug en daarop volgt meestal automatisch een depressie. Dus helemaal een verrassing was het niet. Ik stort altijd wel snel in en ben gevoelig voor psychotische ideeën en gewaarwordingen. Dus die kwamen ook even vrolijk om de hoek, werd extreem achterdochtig en kreeg een soort dwanggedachten die ook suïcidaal werden op een gegeven moment, niet tof. Iemand hier ervaring met dit soort klachten rondom een depressie?

Hoe is het met jou op het moment? :)
Heftig...

Kan je je nog herinneren hoe dit begonnen is?
pi_163742813
quote:
10s.gif Op donderdag 14 juli 2016 21:33 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Zolang jullie maar geen tegenpolen van elkaar zijn :P
Of juist wel, dat vlakt elkaar dan toch uit?
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_163742849
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 21:34 schreef dedodo het volgende:

[..]

Of juist wel, dat vlakt elkaar dan toch uit?
Volgens mij juist niet.
pi_163742874
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 21:36 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Volgens mij juist niet.
Een base en een zuur samen neutraliseert :P
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_163742909
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 21:37 schreef dedodo het volgende:

[..]

Een base en een zuur samen neutraliseert :P
Das waar :P

Maar m'n eigen ervaring is dat het enige wat bij menselijke tegenpolen geneutraliseerd wordt, de effectiviteit van de samenwerking is (en nog wel meer, ga ik niet allemaal opsommen nu).

Maar dis een beetje iets wat verder buiten D&A ligt denk ik?
pi_163743050
quote:
10s.gif Op donderdag 14 juli 2016 21:33 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Zolang jullie maar geen tegenpolen van elkaar zijn :P
Haha dat hoop ik niet ;)

Kan me helaas niet herinneren hoe het begonnen is, ik heb altijd extreem geheugenverlies na een episode. Dat ik nu nog een beetje weet hoe de depressie gegaan is, is al vrij uniek :P
  vrijdag 15 juli 2016 @ 07:45:46 #19
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_163751223
Mijn nieuwe baan gaat goed, ik wacht nog op de eerste sale, maar ik heb er vertrouwen in dat die snel gaat komen!

Wel weer even mijn pa, ma en zusje die tegelijkertijd een dip hebben, man dan merk ik dat mijn hoofd meteen vol zit, hoe erg ik uit die sfeer wil ontsnappen. Ik moet mezelf nu echt weer even streng toespreken en dwingen wat afstand te nemen, ook al trap ik dan mensen op hun teentjes. Ik zuig het gewoon allemaal op.

Ergens denk ik soms ook van 'man, dit is toch niet normaal dat mijn familie er zo bij loopt', en dat is het ook niet, alleen het blijft toch familie en ik laat ze niet in de steek, omdat ik van ze houd. Maar soms druipt wel echt door hoe absurd en moeilijk het is om met ouders/familie te leven die allemaal psychologisch onstabiel zijn. Ergens ook fijn om te zien dat ik momenteel de meest stabiele ben, hoe egoistisch dat ook mag klinken, het betekent dat wat ik doe de goede keuze is.

Nouja, weekend en dan de laatste week voor de vakantie. Dan sowieso 3 weken niks! :D
Ignorance is bliss
  vrijdag 15 juli 2016 @ 09:21:16 #20
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_163752330
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 07:45 schreef duracellkonijntje het volgende:
Mijn nieuwe baan gaat goed, ik wacht nog op de eerste sale, maar ik heb er vertrouwen in dat die snel gaat komen!

Wel weer even mijn pa, ma en zusje die tegelijkertijd een dip hebben, man dan merk ik dat mijn hoofd meteen vol zit, hoe erg ik uit die sfeer wil ontsnappen. Ik moet mezelf nu echt weer even streng toespreken en dwingen wat afstand te nemen, ook al trap ik dan mensen op hun teentjes. Ik zuig het gewoon allemaal op.

Ergens denk ik soms ook van 'man, dit is toch niet normaal dat mijn familie er zo bij loopt', en dat is het ook niet, alleen het blijft toch familie en ik laat ze niet in de steek, omdat ik van ze houd. Maar soms druipt wel echt door hoe absurd en moeilijk het is om met ouders/familie te leven die allemaal psychologisch onstabiel zijn. Ergens ook fijn om te zien dat ik momenteel de meest stabiele ben, hoe egoistisch dat ook mag klinken, het betekent dat wat ik doe de goede keuze is.

Nouja, weekend en dan de laatste week voor de vakantie. Dan sowieso 3 weken niks! :D
Ik weet heel goed hoe het is om met onstabiele ouders samen te wonen. Mijn beste besluit ooit was om te verhuizen en ze in die mate te bezoeken die voor mij te doen was. Voelde me meteen heel wat beter en losser. Juist omdat het familie is waar je van houdt wil je er altijd voor ze zijn en ze altijd happy zien, maar het is heel goed dat je jezelf nu op één zet. Als je zelf helemaal happy en stabiel bent kun je altijd nog proberen er voor ze te zijn, maar als je zelf al bijna onderuit gaat door hun issues kun je ze sowieso niet helpen. Je doet het heel goed!
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  vrijdag 15 juli 2016 @ 23:23:10 #21
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_163771699
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 09:21 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Ik weet heel goed hoe het is om met onstabiele ouders samen te wonen. Mijn beste besluit ooit was om te verhuizen en ze in die mate te bezoeken die voor mij te doen was. Voelde me meteen heel wat beter en losser. Juist omdat het familie is waar je van houdt wil je er altijd voor ze zijn en ze altijd happy zien, maar het is heel goed dat je jezelf nu op één zet. Als je zelf helemaal happy en stabiel bent kun je altijd nog proberen er voor ze te zijn, maar als je zelf al bijna onderuit gaat door hun issues kun je ze sowieso niet helpen. Je doet het heel goed!
Heel erg bedankt voor je advies! Zo denk ik er ook over, alleen is het fijn om het ook van anderen te horen. Ik ga inderdaad zo door, en mezelf op 1 zetten zodat ik hen ook kan helpen.
Ignorance is bliss
pi_163937951
:W
Ik heb een hele tijd geleden al een tijdje meegepost hier, toen ging het weer een tijdje beter, maar het gaat nu weer wat minder. Ik heb een dysthyme stoornis, oftewel een chronische depressie. Maar naast het dysthyme heb ik ook last van klinische depressieve episoden. Naast de chronische depressie heb ik ook een Persoonlijkheidsstoornis NAO en PTSS, dus veel triggert elkaar ook wel.

Zo ben ik nu dus weer actief met mijn PTSS bezig dmv een schrijfmodule, maar daardoor neemt de somberheid ook weer erg toe. En gewoon het algehele gevoel dat ik al zolang therapie heb gehad en ik toch weer steeds terugval maakt me somber en angstig.
En er gebeurt altijd veel in mijn leven waar ik over pieker en somber ben. Dat zijn op zich wel normaa dan, maar het is altijd zo extreem meteen dan bij mij.

Momenteel voel ik me dus wel weer depressief, veel sombere gedachten, zwaar gevoel en het is weer moeilijker om een dagstructuur vol te houden, op tijd uit bed te gaan en actief dingen te doen. En ik zit er toch aan te denken om weer te beginnen met antidepressiva. Dat heb ik al vaker geslikt, maar ben er nu al ruim 2.5 jaar vanaf. Maar misschien dat dat net het steuntje in de rug geeft en het niet weer erger wordt.

quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 20:10 schreef oxley het volgende:

Tja what happend, precies wat ik mijn psycholoog afgelopen week vroeg. Ik ben hypomaan geweest voor een paar maanden terug en daarop volgt meestal automatisch een depressie. Dus helemaal een verrassing was het niet. Ik stort altijd wel snel in en ben gevoelig voor psychotische ideeën en gewaarwordingen. Dus die kwamen ook even vrolijk om de hoek, werd extreem achterdochtig en kreeg een soort dwanggedachten die ook suïcidaal werden op een gegeven moment, niet tof. Iemand hier ervaring met dit soort klachten rondom een depressie?
Wat rot voor je! Ik herken het wel, ik ben ook tijdens mn depressies soms wat psychotisch. Een keer werd het me allemaal zo teveel dat ik zelfs last heb gehad van een dissociatieve fugue (vlucht) en ben ik een dag vermist geweest. Maar ik heb ook rare gedachten gehad en rare beelden gezien, waardoor ik bijvoorbeeld niet meer met de trein durfde ( wat ik precies zag zet ik hier niet neer, maar mag je eventueel over PMen)
Na die fugue ben ik opgenomen en heb ik een tijdje antipsychotica gehad ( en slikte toen ook gewoon antidepressiva)
Volg jij een behandeling voor je klachten en slik je medicatie?

* Sylvana gaat van het weekend wel even een paar topics doorlezen om te kijken wie er nu posten ^O^

[ Bericht 3% gewijzigd door _Hestia_ op 22-07-2016 20:37:47 ]
  vrijdag 22 juli 2016 @ 22:27:03 #23
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_163941642
Hoi Sylvana,

Ik heb je andere topic gezien maar ik weet niet zo goed of ik daar wel of niet wil gaan reageren. Sowieso gaat het op dit moment niet oké dus het lezen van lange stukken gaat moeizaam. Ik weet niet of je het weer maar ik heb zelf de diagnose complexe ptss met dis nao gekregen. Met dysthyme depressie.En zulks. Maar daar is ook heel wat tijd overheen gegaan. Voordat er überhaupt mensen nog wat in zagen.

Ik vind het knap van je dat je zo doorzet. En zo veel dingen bent aan gegaan. Het is heel normaal dat je nog meer somber bent als je bezig bent met het verwerken van trauma. Zeker ook bij zo'n schrijfmodule. Waarbij je ook nog eens alleen bent. Ik hoop voor je dat er binnenkort wat betere tijden aanbreken. Je bent nog ontzettend jong. Er kan nog van alles.
pi_163945445
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 20:26 schreef Sylvana het volgende:
:W
Ik heb een hele tijd geleden al een tijdje meegepost hier, toen ging het weer een tijdje beter, maar het gaat nu weer wat minder. Ik heb een dysthyme stoornis, oftewel een chronische depressie. Maar naast het dysthyme heb ik ook last van klinische depressieve episoden. Naast de chronische depressie heb ik ook een Persoonlijkheidsstoornis NAO en PTSS, dus veel triggert elkaar ook wel.

Zo ben ik nu dus weer actief met mijn PTSS bezig dmv een schrijfmodule, maar daardoor neemt de somberheid ook weer erg toe. En gewoon het algehele gevoel dat ik al zolang therapie heb gehad en ik toch weer steeds terugval maakt me somber en angstig.
En er gebeurt altijd veel in mijn leven waar ik over pieker en somber ben. Dat zijn op zich wel normaa dan, maar het is altijd zo extreem meteen dan bij mij.
Hoi :W

Ik kan me jou nog wel herinneren in deze reeks, welkom terug :) ( :') sorry, je snapt wellicht wel wat ik bedoel :P ).
quote:
Momenteel voel ik me dus wel weer depressief, veel sombere gedachten, zwaar gevoel en het is weer moeilijker om een dagstructuur vol te houden, op tijd uit bed te gaan en actief dingen te doen. En ik zit er toch aan te denken om weer te beginnen met antidepressiva. Dat heb ik al vaker geslikt, maar ben er nu al ruim 2.5 jaar vanaf. Maar misschien dat dat net het steuntje in de rug geeft en het niet weer erger wordt.
Ging je ook echt 2,5 jaar relatief goed zonder middelen?

En zo ja, kan je je eventueel herinneren waardoor het al die tijd wel oké is gegaan en waarom je nu dan toch weer afgegleden bent? (ik snap wel wat je bedoelt met de voorafgaande alinea, maar wil voor de zekerheid toch even vragen).
quote:
* Sylvana gaat van het weekend wel even een paar topics doorlezen om te kijken wie er nu posten ^O^
Op zich maakt het weinig uit wie er meeposten. Het is wel wat rustiger dan een jaar terug (misschien ook geen slecht ding), maar zijn genoeg mensen die meelezen en eventueel ook proberen om mee te denken.
pi_163948834
Lees niet teveel mee in dit topic, in het verleden wel gedaan. Maar sinds een jaar of twee ook het haasje als het gaat om depressie en angst. Heel m'n leven wel iets gereserveerder geweest en kon aardig piekeren maar over het algemeen functioneerde ik goed.

Totdat 2 jaar geleden ineens geluid loei hard binnen kwam en niet veel later ik Oorsuizen kreeg, toen ging het ff goed mis.. Bij een psycholoog terecht gekomen waar ik wilde leren omgaan met met het oorsuizen. Helaas lukte niet goed genoeg en begon m'n angst stoornis zo erg te worden dan ik niks meer vertouwde incl gedachten.. Dat werden dwang gedachten en daar raakte ik weer zo depresief van dat ik me vrijwillig heb laten opnemen. Sliep niet meer en vetrouwde mezelf niet meer; en omdat m'n eerdere ervaring met AD niet zo goed was wilde ik er alleen onder goede begeleiding aan beginnen.

Uiteindelijk combo van Mirtazapine en Clomipramine begonnen; waarbij de Clomi wonderen deed. Voelde me beter worden en dwang en angst werden to een mimium gereduceerd.

Echter vorige week; net toen ik dacht van het gaat zo goed misschien kan ik ooit stoppen met de Clomi (ben al gestopt met de Mirt) ging ik ineens down. Accepteer het maar ff, was ik al voor gewaarschuwd. wel even bang dat de clomi niet meer werkte.. Maar zover ik begrijp staat Clomi daar niet echt bekend om.

Omdat ik me overigens toch al iets minder voelde, ook het roken maar zoveel mogelijk afgezworen. Lukt aardig, maar geeft ook wel weer wat stess :P.

Accepteren van de angst, dwanggedachten en soms wat sombere gedachten gaat redelijk to goed en begin alweer op te klaren.

Heb het ook het boek "Pil" van Mike Boddé gelezen, staat ook een stukje in dat ie de eerste jaren ook wel is bang voor flinke terugval was op het moment dat ie normale dip had (zoals iedereen die die heeft). Zo zie ik het ook maar ff, reorganisatie op het werk die ik gelukkig overleefd heb maar toch de spanning en natuurlijk nu balen voor de collega's die je al jaren kent; maar wel slecht nieuws hebben gekregen.
Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | https://mdj-stek.nl
pi_163957850
Ik post niet zo vaak meer. Eigenlijk ook omdat het gemiddeld best goed gaat. Ik moet alleen opletten dat ik niet teveel doen, te druk of teveel stress geeft gelijk weer klachten zoals angsten en rare gedachten.

Op een of andere manier heb ik dus een modus gevonden om het aardig onder controle te houden.
Ik lees hier wel mee, want wie weet kan ik nog een goede tip geven of iemand steunen :)
pi_163958054
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 17:38 schreef zomie het volgende:
Ik post niet zo vaak meer. Eigenlijk ook omdat het gemiddeld best goed gaat. Ik moet alleen opletten dat ik niet teveel doen, te druk of teveel stress geeft gelijk weer klachten zoals angsten en rare gedachten.

Op een of andere manier heb ik dus een modus gevonden om het aardig onder controle te houden.
Ik lees hier wel mee, want wie weet kan ik nog een goede tip geven of iemand steunen :)
Ja hallo, geef die tip eens even door ;)
Hell To The Liars
pi_163958073
quote:
2s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 00:29 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Hoi :W

Ik kan me jou nog wel herinneren in deze reeks, welkom terug :) ( :') sorry, je snapt wellicht wel wat ik bedoel :P ).

[..]

Ging je ook echt 2,5 jaar relatief goed zonder middelen?

En zo ja, kan je je eventueel herinneren waardoor het al die tijd wel oké is gegaan en waarom je nu dan toch weer afgegleden bent? (ik snap wel wat je bedoelt met de voorafgaande alinea, maar wil voor de zekerheid toch even vragen).

[..]

Op zich maakt het weinig uit wie er meeposten. Het is wel wat rustiger dan een jaar terug (misschien ook geen slecht ding), maar zijn genoeg mensen die meelezen en eventueel ook proberen om mee te denken.
Dankje en ja ik snapte je wel ;)
Nee het is niet die 2.5 jaar alleen maar goed gegaan hoor. Ik heb al die tijd ook wel gewoon therapie gehad. Maar ik was niet zo depressief dat ik suïcidaal was ofzo. Niet dat ik dat nu wel ben hoor, maar omdat het nog steeds zo wisselend gaat maakt dat me misschien wel iets stabieler.

Alleen is het misschien juist ook weer niet goed omdat ik nu juist met die traumaverwerking en gewoon in deeltijd juist meer met mn emoties voelen bezig ben. Dus als ik dan weer vlak word door de AD is dat ook weer niet goed voor het proces misschien. Lastige afweging altijd.
pi_163958230
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 17:49 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Dankje en ja ik snapte je wel ;)
Nee het is niet die 2.5 jaar alleen maar goed gegaan hoor. Ik heb al die tijd ook wel gewoon therapie gehad. Maar ik was niet zo depressief dat ik suïcidaal was ofzo. Niet dat ik dat nu wel ben hoor, maar omdat het nog steeds zo wisselend gaat maakt dat me misschien wel iets stabieler.

Alleen is het misschien juist ook weer niet goed omdat ik nu juist met die traumaverwerking en gewoon in deeltijd juist meer met mn emoties voelen bezig ben. Dus als ik dan weer vlak word door de AD is dat ook weer niet goed voor het proces misschien. Lastige afweging altijd.
Ik zat aan de angstremmers terwijl ik begon aan de schematherapie, halverwege gestopt en dat was een hele andere beleving kan ik je zeggen.

Tenzij strikt noodzakelijk, zou ik het in zo geval niet doen.
Andere kant traumaverwerking is andere koek, dus persoonlijk zou ik zeggen hoofd zo helder en min mogelijk ruis.
Hell To The Liars
  zaterdag 23 juli 2016 @ 19:00:20 #30
267824 duracellkonijntje
Oplaadbare batterij
pi_163959302
Eindelijk vakantie, man wat was ik hier aan toe. Mijn nieuwe baan is leuk, maar het grote gehalte aan nieuwe dingen, veel inzet en dit alles na een druk jaar. Die 4 weken komen als geroepen.

Nu lekker bijkomen, maar ik ben geestelijk echt moe. Gisteren leuk gebarbecued, maar m'n zusje had weer een depressieve inzinking, kort en m'n vader was ook melancholisch over alles. Dan hoor ik nu ook dat m'n oma dood is. Al 20 jaar geen contact gehad, maar dan moet ik weer met m'n moeder bellen.

Allemaal niet zo erg an sich, maar de combinatie van enorm druk met de lading bij al mijn familieleden. Tijd om goed uit te rusten en weer wat afstand te nemen. Het is echt een kut besef vind ik, maar telkens wordt weer bevestigd dat ik gewoon vanwege die continue lading niet zo veel rond mijn familie kan zijn. Ik trek dat gewoon slecht. Jammer, kut, maar ik ben over het punt heen dat ik het egoistisch vind van mezelf. Ik moet dit gewoon doen voor mijn eigen gemoedsrust, helemaal in dit soort fasen.

Na de vakantie wel op een iets lager tempo werken. Enthousiasme is goed, maar ik moet het wel op de lange termijn kunnen redden. Iets langzamer en dan kan ik dat, daar ben ik van overtuigd.
Ignorance is bliss
pi_163959736
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 juli 2016 22:27 schreef Luchtbel het volgende:
Hoi Sylvana,

Ik heb je andere topic gezien maar ik weet niet zo goed of ik daar wel of niet wil gaan reageren. Sowieso gaat het op dit moment niet oké dus het lezen van lange stukken gaat moeizaam. Ik weet niet of je het weer maar ik heb zelf de diagnose complexe ptss met dis nao gekregen. Met dysthyme depressie.En zulks. Maar daar is ook heel wat tijd overheen gegaan. Voordat er überhaupt mensen nog wat in zagen.

Ik vind het knap van je dat je zo doorzet. En zo veel dingen bent aan gegaan. Het is heel normaal dat je nog meer somber bent als je bezig bent met het verwerken van trauma. Zeker ook bij zo'n schrijfmodule. Waarbij je ook nog eens alleen bent. Ik hoop voor je dat er binnenkort wat betere tijden aanbreken. Je bent nog ontzettend jong. Er kan nog van alles.
Sorry had jouw reactie over het hoofd gezien. Ik wist niet precies welke diagnoses je hebt, maar wel dat het bij jou ook niet zo goed gaat. Dat zijn idd wel complexe diagnoses die je uiteindelijk gekregen hebt. Aan de ene kant is dat fijn zodat je weet wat er aan de hand is, aan de andere kant blijft het gewoon verrekte moeilijk allemaal. Helemaal in jouw geval met je dochter die niet thuis woont toch?

Dankjewel voor de complimenten en steun :*
En ja dat vind ik idd wel lastig eraan, dat je tijdens het schrijven alleen bent. Ik zorg er wel voor dat ik het op momenten doe dat daarna mn vriend thuis komt. Schrijven als hij er is lukt niet, maar mocht ik na het schrijven erg overstuur zijn dan kan hij me wel opvangen. En ik moe daarna altijd verplicht ff iets leuks doen om er weer los van te komen.

quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 17:56 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ik zat aan de angstremmers terwijl ik begon aan de schematherapie, halverwege gestopt en dat was een hele andere beleving kan ik je zeggen.

Tenzij strikt noodzakelijk, zou ik het in zo geval niet doen.
Andere kant traumaverwerking is andere koek, dus persoonlijk zou ik zeggen hoofd zo helder en min mogelijk ruis.

Ja het is een beetje dubbel. Want als ik zo somber ben door de traumaverwerking is het ook lastig om aan mn andere doelen op therapie te werken. Maar ik ga het wel even bespreken op therapie ook, kijken wat zij erover denken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 19:00 schreef duracellkonijntje het volgende:
Eindelijk vakantie, man wat was ik hier aan toe. Mijn nieuwe baan is leuk, maar het grote gehalte aan nieuwe dingen, veel inzet en dit alles na een druk jaar. Die 4 weken komen als geroepen.

Nu lekker bijkomen, maar ik ben geestelijk echt moe. Gisteren leuk gebarbecued, maar m'n zusje had weer een depressieve inzinking, kort en m'n vader was ook melancholisch over alles. Dan hoor ik nu ook dat m'n oma dood is. Al 20 jaar geen contact gehad, maar dan moet ik weer met m'n moeder bellen.

Allemaal niet zo erg an sich, maar de combinatie van enorm druk met de lading bij al mijn familieleden. Tijd om goed uit te rusten en weer wat afstand te nemen. Het is echt een kut besef vind ik, maar telkens wordt weer bevestigd dat ik gewoon vanwege die continue lading niet zo veel rond mijn familie kan zijn. Ik trek dat gewoon slecht. Jammer, kut, maar ik ben over het punt heen dat ik het egoistisch vind van mezelf. Ik moet dit gewoon doen voor mijn eigen gemoedsrust, helemaal in dit soort fasen.

Na de vakantie wel op een iets lager tempo werken. Enthousiasme is goed, maar ik moet het wel op de lange termijn kunnen redden. Iets langzamer en dan kan ik dat, daar ben ik van overtuigd.
Fijn dat je eindelijk vakantie hebt en even bij kunt komen van alle nieuwe indrukken. En ik herken het heel erg al die familieperikelen waardoor je extra druk krijgt. Niet goed voor je eigen gemoedstoestand idd en dan is het soms beter om toch maar even wat afstand te nemen. Goed dat jij je daar niet meer egoïstisch over voelt, ik voel me er nog wel vaak schuldig over.
Wel fijn dat je nieuwe baan iig bevalt. Wat doe je voor werk? :)

[ Bericht 13% gewijzigd door _Hestia_ op 23-07-2016 19:34:58 ]
pi_163959915
Neem niet te veel hooi op je vork.
Dat is volgens mij geen verkeerd advies, voor niemand niet.
Hell To The Liars
pi_163963555
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 17:48 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ja hallo, geef die tip eens even door ;)
Regelmaat, vooral regelmatig rust nemen (ik doe ook yoga daarvoor), stress vermijden, genoeg slapen, gezond eten. En uiteraard in mn hoofd de gedachten terug in de hoek schoppen :P Ik heb ook veel aan schema therapie gehad trouwens. En de AD helpt me ook.

Eigenlijk zijn er een heleboel kleine dingen die kunnen helpen, en uit die berg kleine stukjes moet je je voor jou passende puzzel zien samen te stellen. Van muziek maken word ik ook blij, dat is echt een soort instant AD :)
pi_163963751
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 22:03 schreef zomie het volgende:

[..]

Regelmaat, vooral regelmatig rust nemen (ik doe ook yoga daarvoor), stress vermijden, genoeg slapen, gezond eten. En uiteraard in mn hoofd de gedachten terug in de hoek schoppen :P Ik heb ook veel aan schema therapie gehad trouwens. En de AD helpt me ook.

Eigenlijk zijn er een heleboel kleine dingen die kunnen helpen, en uit die berg kleine stukjes moet je je voor jou passende puzzel zien samen te stellen. Van muziek maken word ik ook blij, dat is echt een soort instant AD :)
Ehh..gedachten terug de hoek in schoppen kan ik ook wel goed, moet wel paar keer trappen maar dat werkt wel.

Die schematherapie vind ik een uitvinding en heel veel baat bij gehad.

Heb vandaag wierook gekocht en niet heel de dag radio, playstation of tv meer aan.. Gewoon even de boel laten, maar dat is echt nog trainen voor mij.

Puzzelen werkte ook tijd geleden, maar dat werd een obsessie 😂

Slapen moet ik meer doen, maar vind ik zonde.. Gezond eten probeer ik, maar na mijn werk ben ik echt zo moe, komt goed.

Onder de mensen komen werkt voor mij ook goed :)
Hell To The Liars
pi_163969410
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 22:12 schreef Droopie het volgende:

[..]

Ehh..gedachten terug de hoek in schoppen kan ik ook wel goed, moet wel paar keer trappen maar dat werkt wel.

Die schematherapie vind ik een uitvinding en heel veel baat bij gehad.

Heb vandaag wierook gekocht en niet heel de dag radio, playstation of tv meer aan.. Gewoon even de boel laten, maar dat is echt nog trainen voor mij.

Puzzelen werkte ook tijd geleden, maar dat werd een obsessie 😂

Slapen moet ik meer doen, maar vind ik zonde.. Gezond eten probeer ik, maar na mijn werk ben ik echt zo moe, komt goed.

Onder de mensen komen werkt voor mij ook goed :)
Slapen is wel belangrijk. En ik heb via de yoga geleerd om weer te voelen, daardoor gaat alles wat in je lijf gaat zitten ook weer loskomen en kun je beter ontspannen.
pi_163971826
Met een lichte paniek uit bed gekomen en toen (om een uur of tien -uit gewoonte, omdat ik anders niet goed wakker word-) een kop koffie gedronken. Slecht idee. Mijn hart zit in mijn keel en voel me ontzettend opgejaagd. ;(
Mon 'en!
pi_163971910
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 12:41 schreef bloempjuh het volgende:
Met een lichte paniek uit bed gekomen en toen (om een uur of tien -uit gewoonte, omdat ik anders niet goed wakker word-) een kop koffie gedronken. Slecht idee. Mijn hart zit in mijn keel en voel me ontzettend opgejaagd. ;(
Ik merk dat ik met koffie en teveel suiker op in slechte periodes het alleen maar erger maakte.

Succes :)
Hell To The Liars
pi_163971934
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 09:37 schreef zomie het volgende:

[..]

Slapen is wel belangrijk. En ik heb via de yoga geleerd om weer te voelen, daardoor gaat alles wat in je lijf gaat zitten ook weer loskomen en kun je beter ontspannen.
Dat voelen doe ik maar al te goed, gelukkig maar dan voel ik tenminste weer dat er gevoel weer in mijn donder zit :)

Yoga? ik vond mindfulness al een gedoe (werkt wel). die sla ik voorlopig over
Hell To The Liars
pi_163972644
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2016 12:48 schreef Droopie het volgende:

[..]

Dat voelen doe ik maar al te goed, gelukkig maar dan voel ik tenminste weer dat er gevoel weer in mijn donder zit :)

Yoga? ik vond mindfulness al een gedoe (werkt wel). die sla ik voorlopig over
yoga kan ook heel sportief zijn en hoeft niet zweverig te zijn.
  zondag 24 juli 2016 @ 14:00:41 #40
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_163973350
Mindfulness/adviata heeft mij echt wezenlijk veranderd. Kan het iedereen aanraden. Er zijn tig soorten meditatie, als je de ene niks vind (te zweverig, te praktisch etc.) kun je gewoon een andere proberen.
Een aantal geleide meditaties waar ik serieus baat bij heb:

Bij angst



Bij slapeloosheid
:')
pi_163973411
Wij kregen van die bewustwordingsoefeningen in therapie.

Het werkt echt, alleen ik vind het niet bij mij passen. Ondanks dat doe ik het af en toe toch wel
Hell To The Liars
pi_163973768
quote:
1s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 17:49 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Dankje en ja ik snapte je wel ;)
Nee het is niet die 2.5 jaar alleen maar goed gegaan hoor. Ik heb al die tijd ook wel gewoon therapie gehad. Maar ik was niet zo depressief dat ik suïcidaal was ofzo. Niet dat ik dat nu wel ben hoor, maar omdat het nog steeds zo wisselend gaat maakt dat me misschien wel iets stabieler.
Ja, ik ken dit wel :P.

Mijn depressie is sinds een klein aantal jaar wel weg (eindelijk), maar dat betekent niet dat het sinds die tijd smooth sailing voor mij was.

Dat je in de tussentijd wel therapie hebt gehad, zegt natuurlijk ook niet dat je DUS depressief was (wellicht heeft dit er zelfs toe bijgedragen dat dit niet zo was).

Ik ben eigenlijk al sinds ruim 10 jaar non-stop onder behandeling en die depressie was eigenlijk pas na minstens 7 jaarzeker 10 jaar(heb 't even snel nagerekend) behandeling eindelijk weg.

2015 was 1 van m'n zwaarste jaren ooit (dat jaar staat gegarandeerd in mijn top-3 zwaarste jaren van minstens de afgelopen 10), maar het was ook wel misschien mijn allerbeste jaar ooit.

Bij mij ging het eigenlijk pas in de loop van dit jaar weer mis, ook al kan ik niet stellen dat de depressie weer teruggekomen is. Suïcidale gedachten heb ik dit jaar nog maar weinig gehad en over het algemeen gesproken is mijn stemming zeker wel oké.

Dus dat het dan nog steeds wisselend kan gaan....I know all about it (zeg maar) :P.
quote:
Alleen is het misschien juist ook weer niet goed omdat ik nu juist met die traumaverwerking en gewoon in deeltijd juist meer met mn emoties voelen bezig ben. Dus als ik dan weer vlak word door de AD is dat ook weer niet goed voor het proces misschien. Lastige afweging altijd.
Ik vind het goed dat je hiermee bezig bent en ja, ik denk dat je (ik ga ff met 'moeilijke termen' gooien :P ) aan goede risk-management doet :P.

Maar bij een heel cluster aan psychische issues is dit managen wellicht ook wel de beste manier om aan dat enorme bord psychoshit-knoop-spaghetti te ontwarren (want soms is de hoeveelheid psychische probematiek niet iets wat je met een enkel gericht therapietje op kunt lossen, omdat het simpelweg te gecompliceerd is en het ene probleem in minstens 5 andere psychische problemen inhaakt (hoopt dat je snapt wat ik bedoel)).

Ik vind het respectabel als je dan toch doorzet, ik kan goed begrijpen hoe moeilijk dat kan zijn (en ja, de problemen zijn altijd nooit helemaal overlappend) en ik kan goed begrijpen dat er altijd mensen zullen zijn die het niet snappen/kunnen bevatten. Zelfs bij losse depressie (en dan met name burn-out) is dit al het geval (alsof depressie een keuze zou zijn en die crap :') ).

Wat ik in dit soort gevallen doe (wel/niet aan emoties werken, terwijl er nog een heel rijtje andere potentiële problemen daardoor ook weer daadwerkelijk de kop op kunnen steken, waardoor het opnieuw gecompliceerd wordt en erg lastig kan zijn de boel zeg maar draaiend te houden).

Geef maar aan als hier stukjes bij staan die voor jou niet opgaan, maar ik heb in deze post van mij er toch wel een flink persoonlijk sausje overheen gegooid (m'n eigen interpretatie eraan gegeven).

[ Bericht 0% gewijzigd door magnetronkoffie op 24-07-2016 14:30:47 ]
pi_163973869
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 22:03 schreef zomie het volgende:

[..]

Regelmaat, vooral regelmatig rust nemen (ik doe ook yoga daarvoor), stress vermijden, genoeg slapen, gezond eten. En uiteraard in mn hoofd de gedachten terug in de hoek schoppen :P Ik heb ook veel aan schema therapie gehad trouwens. En de AD helpt me ook.

Eigenlijk zijn er een heleboel kleine dingen die kunnen helpen, en uit die berg kleine stukjes moet je je voor jou passende puzzel zien samen te stellen. Van muziek maken word ik ook blij, dat is echt een soort instant AD :)
Hoi Zomie, jou ook alweer een tijdje niet meer gesproken :W

Ik loop sinds korte tijd (weer) bij een psycholoog, maar deze heeft moeite een manier te vinden waarmee mijn problematiek aangepakt zou kunnen worden. Wel bij semi-toeval ontdekt dat (en ik heb nog nooit een schema-therapie gedaan, even ftr) dat schema met de 4 G's bij mij best interessante signalen geeft, waardoor dit wellicht een goede manier voor mij is om in elk geval verder te komen.

het verbaast me trouwens wel dat de afgelopen tijd zeker 2 of 3 van de hulpverleners die ik heb gesproken, mij vroegen of ik al eens (bijvoorbeeld) CGT heb gehad, wat dus niet het geval is (vraag me niet waarom niet, ik weet het echt niet, behalve dan dat dit nooit gebeurd is (ook al hintte ik er in de loop der jaren zo nu en dan wel meermalen aan)).
pi_163973975
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 12:41 schreef bloempjuh het volgende:
Met een lichte paniek uit bed gekomen en toen (om een uur of tien -uit gewoonte, omdat ik anders niet goed wakker word-) een kop koffie gedronken. Slecht idee. Mijn hart zit in mijn keel en voel me ontzettend opgejaagd. ;(
Dit kan je jezelf sowieso niet kwalijk nemen, daar je je routine wsl niet voor niets hebt.
En vervelend dat dit gebeurd is, maar dan weet je dit voor de volgende keer.

Ik ben trouwens vrijwel helemaal gestopt met koffie drinken en overweeg tegenwoordig altijd van tevoren (een beetje) of ik wel een bak koffie wil. Maar m'n gewoonte dat ik 's ochtends automatisch een bak koffie neem, die heb ik niet meer (deed dit echt al ruim 20 jaar standaard), ook omdat ik merk dat ik met koffie ook meer spanning voel.

Tis even wennen dat er zoveel activiteit hier in deze reeks is, anders had ik wel gewoon multiquote gedaan :@ ). Ben nog een beetje duf van de pillen (alprazolam om te slapen), maar m'n nacht was tenminste wel prima (eeeeindelijk *O* ).

Succes in elk geval! ^O^

edit:
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 14:03 schreef Droopie het volgende:
Wij kregen van die bewustwordingsoefeningen in therapie.

Het werkt echt, alleen ik vind het niet bij mij passen. Ondanks dat doe ik het af en toe toch wel
Zou je eventueel wat meer over "bewustwordingsoefeningen" willen vertellen? Heeft de manier waarop jij die toepast een bepaalde (ff woord zoeken) ''werkmethode''?
pi_163974195
quote:
2s.gif Op zondag 24 juli 2016 14:28 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]


[..]

Zou je eventueel wat meer over "bewustwordingsoefeningen" willen vertellen? Heeft de manier waarop jij die toepast een bepaalde (ff woord zoeken) ''werkmethode''?
Volgens mij is het een soort mindfullness.

begin je met zitten op een stoel eb dan moet letten op je ademhaling, dan focussen op je hartslag..dan focussen op de kleren die aan je lijf zitten, de voeten die de grond raken.

daarna met het hoofd, beeld je je in dat je aan het water zit en bootjes ziet en dan moet je je gedachten een voor een op die bootjes zetten en laten varen.


de 4G's zijn waarschijnlijk een andere schematherapie dan die jij bedoel.. die 4G kreeg ik bij een eerdere behandeling en na 10 minuten gaf ik al aan dat dit te simpel was voor mij en bij het 3e voorbeeld was ze het roerend met mij eens 😂 toen ben ik deprimerend maar gemotiveerd op zoek gegaan naar iets anders en zodoende kwam ik bij een uitgebreide schematherapie met de 23 modi
Hell To The Liars
pi_163974363
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2016 14:40 schreef Droopie het volgende:

[..]

Volgens mij is het een soort mindfullness.

begin je met zitten op een stoel eb dan moet letten op je ademhaling, dan focussen op je hartslag..dan focussen op de kleren die aan je lijf zitten, de voeten die de grond raken.

daarna met het hoofd, beeld je je in dat je aan het water zit en bootjes ziet en dan moet je je gedachten een voor een op die bootjes zetten en laten varen.
Ik denk dat ik dat mindfullness het beste zelf een keertje moet ervaren.
quote:
de 4G's zijn waarschijnlijk een andere schematherapie dan die jij bedoel.. die 4G kreeg ik bij een eerdere behandeling en na 10 minuten gaf ik al aan dat dit te simpel was voor mij en bij het 3e voorbeeld was ze het roerend met mij eens 😂 toen ben ik deprimerend maar gemotiveerd op zoek gegaan naar iets anders en zodoende kwam ik bij een uitgebreide schematherapie met de 23 modi
Ik weet niet welke 4G's jij hebt gehad, maar die waar ik het over heb, was dat van
1) gebeurtenis
2) gedachte
3) gevoel
4) gedrag
....zoiets.

M'n psych zei dat dit interessante antwoorden opleverde en dat (en de mate waarin) alleen al is al een voldoende aanknopingspunt en signaal dat dit nog weleens wat zou kunnen opleveren.
pi_163974573
quote:
2s.gif Op zondag 24 juli 2016 14:48 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik denk dat ik dat mindfullness het beste zelf een keertje moet ervaren.

[..]

Ik weet niet welke 4G's jij hebt gehad, maar die waar ik het over heb, was dat van
1) gebeurtenis
2) gedachte
3) gevoel
4) gedrag
....zoiets.

M'n psych zei dat dit interessante antwoorden opleverde en dat (en de mate waarin) alleen al is al een voldoende aanknopingspunt en signaal dat dit nog weleens wat zou kunnen opleveren.
Die 4 G's kloppen inderdaad.
Die bedoelde ik ook, was niets voor mij van bij het opschrijven van gedrag wist ik het antwoord al op bijna alle gebeurtenissen.

Een chronisch gebrek aan zelfvertrouwen en daar kon deze dame in kwestie niets aan veranderen, de materie was te simpel en oppervlakkig om mijn diepgewortelde problematiek aan te pakken.

bij die andere schematherapie ben ik echt tot de kern/ basis van mijzelf gekomen, t was heftig, maar het heeft prachtig uitgepakt.

en natuurlijk heb ik ook nog mijn onzekere momenten (en soms nog best heftig) maar in het algemeen heb ik mijn gebreken die ik niet verbeteren geaccepteerd en de overige zaken aangepakt. ik ben een tevreden persoon met redelijk wat zelfvertrouwen (wat ook raar aanvoelt, omdat ik het nooit geweest ben).

Mindfullness was verplicht bij ons, ondanks wat weerstand bij mij bleek het toch te werken op mijn manier.
Hell To The Liars
pi_163974645
Magnetronkoffie ik ga later nog op jou reageren. Maar 4G-schema's zijn een middel bij cognitieve gedragstherapie (cgt) om situaties te verduidelijken en om je gedachten over een situatie te veranderen, waardoor je gevoelens en gedrag ook anders worden.

Schematherapie is een opzichzelf staande therapie. Daarin wordt gewerkt met schema's en modi. Een schema is bijvoorbeeld emotioneel tekort, emotionele geremdheid, hoge eisen. Dit zijn zeg maar patronen die je hebt ontwikkeld om met gebeurtenissen om te gaan. Modi zijn bijvoorbeeld, kwetsbare of boze kind, veeleisende ouder, willoze inschikkelijke, dat je bijvoorbeeld altijd doet wat een ander wil, onthechte zelfsusser, dan ga je bijv drinken/gokken/shoppen/eten. Dus dat zijn meer manieren om met situaties om te gaan. Bij schematherapie leer je dus ontdekken waar je schema's vandaan komen en hoe je met je schema's en modi om kunt leren gaan/veranderen zodat je meer als een gezonde volwassene reageert.
pi_163974741
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2016 15:00 schreef Sylvana het volgende:
Magnetronkoffie ik ga later nog op jou reageren. Maar 4G-schema's zijn een middel bij cognitieve gedragstherapie (cgt) om situaties te verduidelijken en om je gedachten over een situatie te veranderen, waardoor je gevoelens en gedrag ook anders worden.

Schematherapie is een opzichzelf staande therapie. Daarin wordt gewerkt met schema's en modi. Een schema is bijvoorbeeld emotioneel tekort, emotionele geremdheid, hoge eisen. Dit zijn zeg maar patronen die je hebt ontwikkeld om met gebeurtenissen om te gaan. Modi zijn bijvoorbeeld, kwetsbare of boze kind, veeleisende ouder, willoze inschikkelijke, dat je bijvoorbeeld altijd doet wat een ander wil, onthechte zelfsusser, dan ga je bijv drinken/gokken/shoppen/eten. Dus dat zijn meer manieren om met situaties om te gaan. Bij schematherapie leer je dus ontdekken waar je schema's vandaan komen en hoe je met je schema's en modi om kunt leren gaan/veranderen zodat je meer als een gezonde volwassene reageert.
Hulde Hulde..

Kwetsbare kindkant kan je trouwens altijd roepen als je even wegdommelt tijdens de les ;)
Hell To The Liars
pi_163974805
quote:
1s.gif Op zondag 24 juli 2016 15:00 schreef Sylvana het volgende:
Magnetronkoffie ik ga later nog op jou reageren. Maar 4G-schema's zijn een middel bij cognitieve gedragstherapie (cgt) om situaties te verduidelijken en om je gedachten over een situatie te veranderen, waardoor je gevoelens en gedrag ook anders worden.

Schematherapie is een opzichzelf staande therapie. Daarin wordt gewerkt met schema's en modi. Een schema is bijvoorbeeld emotioneel tekort, emotionele geremdheid, hoge eisen. Dit zijn zeg maar patronen die je hebt ontwikkeld om met gebeurtenissen om te gaan. Modi zijn bijvoorbeeld, kwetsbare of boze kind, veeleisende ouder, willoze inschikkelijke, dat je bijvoorbeeld altijd doet wat een ander wil, onthechte zelfsusser, dan ga je bijv drinken/gokken/shoppen/eten. Dus dat zijn meer manieren om met situaties om te gaan. Bij schematherapie leer je dus ontdekken waar je schema's vandaan komen en hoe je met je schema's en modi om kunt leren gaan/veranderen zodat je meer als een gezonde volwassene reageert.
Dank voor je heldere uitleg.

Ik kan eerlijk gezegd nog steeds niet begrijpen waarop dit mij niet al jaren geleden is aangeboden. Ik heb er zelfs meermalen (soms zelfs let-ter-lijk) om gevraagd, maar ik kreeg het nooit van de grond, drong niet tot ze (m'n hulpverleners) door -waarom- ik dit wilde.

1 van mijn problemen was omdat ik gewoonweg niet voldoende zelfinzicht heb om dit helder uit te leggen, maar -dit- had op zich al voldoende reden moeten zijn dit in elk geval te overwegen, maar het werd (meermalen!) gewoon van tafel geveegd "want je problemen kunnen ook vanuit je autisme verklaard worden" :')

En daar loop ik dus al jaren tegenaan, het wordt veel te makkelijk op autisme gegooid "en dat kan je niet genezen maar moet je gewoon mee leren omgaan" :r :r :r :r 13.gif terwijl ik al die tijd al wist dat het niet daaraan kon liggen. Pas toen het afgelopen voorjaar (weer) uit de hand liep en ik overal aan de bel begon te trekken, ja -toen- ging eindelijk het lichtje bij ze branden...leuk :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')