abonnement Unibet Coolblue
pi_163637262
quote:
14s.gif Op zondag 10 juli 2016 10:38 schreef Hyaenidae het volgende:
Koken is wel het laatste waar je gas voor nodig hebt, dat kan namelijk prima op inductie tegenwoordig.
als je een beetje (hobby) kok bent dan wil je gas.
pi_163637864
Koken doe je met een houtfornuis



:Y)
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
pi_163637922
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 11:38 schreef jasperkuit het volgende:

[..]

als je een beetje (hobby) kok bent dan wil je gas.
Waarom geen inductie? Voor zover ik weet is inductie ook traploos regelbaar en reageert het meteen. Toch?

Kwa energie kosten zal het niet duurder zijn dan gas. Gas heb je een hoop verlieslangs de pan en je huis wordt veel natter dus moet je beter ventileren.
pi_163637925
Ik heb geen gasaansluiting, koken al jaren met een gasfles naast het fornuis. Ca. 2 flessen per jaar ad 32,- euro.
  Vis een optie? zondag 10 juli 2016 @ 12:15:22 #30
70532 loveli
N
pi_163637959
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 10:32 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Hoi, ik ben huizen aant kijken en kwam bij een huis dat geen gasaansluiting heeft.. Men kookt en verwarmt dus elektrisch en op hout. Ik heb zelf geen moeite met een houtkachel en vloerverwarming, maar koken zonder gasbgaat me een stap te ver. Ik wil dus mijn bestaande gasfornuis neerzetten en dan een tank, of flessen in de tuin. Is dit duur en waar moet je allemaal rekening mee houden? Hoe vul je zon fles, vrachtwagen laten komen en hoe lang kook je met zo'n tank?
Prijzen van nu weet niet, maar voor hoe lang je ermee doet vallen de kosten mee. De ervaring die ik heb is met (volgens mij) butaan. Op een gasfles van +/- 60 cm hoog, +/- 40 doorsnede kun je wel een paar maanden koken, inclusief taarten bakken. Wat ik me herinner is dat het een statiegeldsysteem was, als een fles leeg was werden ze gewisseld voor volle.
Hou rekening met de omgevingstemperatuur, als het echt koud is heb je minder gasdruk.
crap in = crap out
  zondag 10 juli 2016 @ 16:09:03 #31
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_163643839
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 12:13 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Waarom geen inductie? Voor zover ik weet is inductie ook traploos regelbaar en reageert het meteen. Toch?

Kwa energie kosten zal het niet duurder zijn dan gas. Gas heb je een hoop verlieslangs de pan en je huis wordt veel natter dus moet je beter ventileren.
Je moet speciale extreem dure pannen hebben en je ziet geen vuur, pannen moeten contact maken. Ik heb een gruwlijke hekel aan elektrisch koken, inclusief inductie. Elektrisch koken is voor mij echt een no-go.
  zondag 10 juli 2016 @ 16:10:09 #32
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_163643868
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 12:15 schreef loveli het volgende:

[..]

Prijzen van nu weet niet, maar voor hoe lang je ermee doet vallen de kosten mee. De ervaring die ik heb is met (volgens mij) butaan. Op een gasfles van +/- 60 cm hoog, +/- 40 doorsnede kun je wel een paar maanden koken, inclusief taarten bakken. Wat ik me herinner is dat het een statiegeldsysteem was, als een fles leeg was werden ze gewisseld voor volle.
Hou rekening met de omgevingstemperatuur, als het echt koud is heb je minder gasdruk.
Vind ik acceptabel, waarschijnlijk is dit de beste oplossing.
pi_163644436
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 16:09 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Je moet speciale extreem dure pannen hebben
Nee hoor, de meeste standaardpannen van een paar tientjes (Ikea enzo) zijn tegenwoordig al geschikt voor inductie. Je moet alleen wel al je pannen vervangen, want door koken op gas trekt de bodem een beetje krom en maakt hij geen contact.
pi_163645735
Extreem duur :O :?
Ik heb ook "gewone" betaalbare pannen op mijn inductie, niks extreem duur.
  zondag 10 juli 2016 @ 17:31:19 #35
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_163646454
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 17:10 schreef bluemoon23 het volgende:
Extreem duur :O :?
Ik heb ook "gewone" betaalbare pannen op mijn inductie, niks extreem duur.
Je moet ze wel allemaal vervangen en ik wil wel topkwaliteit, inclusief mijn chinese wok en mn aardenwerken pannen en tajine.. een totale investering die waarschijnlijk groter is als het aanleggen van een gasaansluiting met flessen.. Nadeel van inductie is dat je niet met de vlam kunt spelen, het is de pan erop voor alle hitte ,of de pan los, voor geen hitte. Met een grote wokbrander kun je in het vuur veel nauwkeuriger koken en bovendien zie je wat je doet. Ik wil vuur zien, mij overtuig je hier echt niet mee.. Maar ik heb al goede tips gezien om zonder gasaanslutiing toch op gas te kunnen koken... Prima!
  Vis een optie? zondag 10 juli 2016 @ 18:24:00 #36
70532 loveli
N
pi_163647645
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 17:31 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
het aanleggen van een gasaansluiting met flessen..
Verdiep je er even goed in, een slang die bij gasflessen wordt gebruikt mag geloof ik max. een meter lang zijn.
crap in = crap out
  zondag 10 juli 2016 @ 18:42:11 #37
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_163648024
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 16:31 schreef Chicolade het volgende:

[..]

Nee hoor, de meeste standaardpannen van een paar tientjes (Ikea enzo) zijn tegenwoordig al geschikt voor inductie. Je moet alleen wel al je pannen vervangen, want door koken op gas trekt de bodem een beetje krom en maakt hij geen contact.
Schijnt ook een fabel te zijn om je de boel te laten vervangen 😉

Ik persoonlijk zou zoeken naar een huis waar gewoon een gasleiding ligt als koken op gas zo'n big deal is.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_163648451
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 18:42 schreef laziness het volgende:

[..]

Schijnt ook een fabel te zijn om je de boel te laten vervangen 😉
Klopt, genoeg pannen die vlak blijven op gas en dus prima werken op inductie. Gewoon kwestie van even testen.
  zondag 10 juli 2016 @ 19:42:55 #39
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_163649482
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 17:31 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Je moet ze wel allemaal vervangen en ik wil wel topkwaliteit, inclusief mijn chinese wok en mn aardenwerken pannen en tajine.. een totale investering die waarschijnlijk groter is als het aanleggen van een gasaansluiting met flessen.. Nadeel van inductie is dat je niet met de vlam kunt spelen, het is de pan erop voor alle hitte ,of de pan los, voor geen hitte. Met een grote wokbrander kun je in het vuur veel nauwkeuriger koken en bovendien zie je wat je doet. Ik wil vuur zien, mij overtuig je hier echt niet mee.. Maar ik heb al goede tips gezien om zonder gasaanslutiing toch op gas te kunnen koken... Prima!
Nee hoor, als je een inductiebrander uit draait is het enige wat nog warmte uitstraalt de overdrachtswarmte van de pan. Maar dat heb je met gas ook, ik zou je in ieder geval niet aanraden om als je het gas hebt uitgedraaid gelijk de branders, of die dingen waar de pan op staat aan te raken
  zondag 10 juli 2016 @ 23:48:33 #40
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_163657848
In Japan is het doodnormaal om met gasflessen te werken. Het kan prima, hoe goed het gaat hier in Nederland waar de logistiek er niet op ingesteld is weet ik niet.

Aan de andere kant werkt inductie ook prima. Alleen wokken gaat lastiger, al zijn er maar weinig Nederlanders die ook echt wokken wanneer ze bakken met een wok.
Pannen zijn niet veel duurder, maar je moet mogelijk wel een nieuwe set kopen inderdaad. Reguleren van temperatuur gaat prima met inductie, meestal heb je een stand of 10 a 12. De laagste stand is vaak lager dan de laagste stand voor gas.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  maandag 11 juli 2016 @ 00:00:33 #41
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_163658095
Is er geen gas in de woning omdat dit een keus is of is er geen gas in de woning omdat er geen gas geleverd wordt in je wijk?

Als het het laatste is kan het wel eens in een PV staan dat je niet eens op gas mag koken binnen. (gas bbq etc in de tuin is dan weer geen probleem).
pi_163658471
Over een inductie kookplaat gaan diverse verhalen rond, maar hier blijkt lang niet alles van waar te zijn.

Bij een gaskookplaat is een wokbrander een veel gevraagd item. Een brander met een hoog vermogen is perfect voor wokken en het bereiden van andere gerechten waarbij een sterk vuur nodig is. Vermogens van 3,5 tot 5 kW zijn dan ook zeer gewenst.

Bij een inductie kookplaat is dit vermogen helemaal niet nodig.
Een inductie kookplaat heeft een rendement van 95%, daar waar een gas kookplaat een rendement van slechts 50% heeft. Concreet betekent dit dat een gaskookplaat met een wok van 5,5 kW vergelijkbaar is met een inductie wok van ruim 10 kW !

De opmerking aas dat je bij de overstap van gas naar inductie nieuwe pannen moeten kopen. Dit omdat bij gebruik van pannen op gas de bodem hiervan kromgetrokken zou kunnen zijn. Dit verhaal is echter van toepassing op keramische kookplaten, maar niet op inductie. Aangezien inductie tot maximaal 3 cm. boven de zone de warmte over kan geven is een niet vlakke onderzijde van de pan geen enkel probleem.

Mijn inductieplaat heeft een boost stand van 3500 watt. Hier is prima op te wokken. En het vermogen is regelbaar in halve standen van 1 tot 9 en dan nog naar boost. In 20 stappen dus.

Om rendang in een gietijzeren Hackman pan 4 uur te laten sudderen is standje 1 nog te laag. Dit gaat op stand 1 met puntje of stand 2.

Een halve liter water aan de kook brengen gaat in de fluitketel op boost stand bijna dubbel zo snel als in m'n 2000 watt waterkoker. Die heb ik dus weggegeven.

Kortom, ik ben om.

Voor de professional:
Aziatische keuken: http://www.xxlhoreca.com/(...)roduct_id=DIWOK-60IP

Koks van naam, zoals Johan van Groeninge (Avant-Garde Eindhoven) en Sergio Herman (voorheen Oud Sluis, Sluis en nu The Jane, Antwerpen) werken met inductie.
pi_163659464
In Frankrijk hebben ze vaak gewoon een gasfles in een keukenkastje staan. Mijn vader kookt nu al 5 jaar in zijn chalet op lpg. Is ieder seizoen 2 tientjes gas kwijt.

Moet je een speciale fles en nippel voor hebben. Maar dat is wel rendabel wanneer je daar altijd op kookt.

Nadeel van een tank in de tuin is dat iemand hem moet vullen. Ik kan me heel goed voorstellen dat er een regeltje is dat dat niet mag in een woonwijk. De tank zal allemaal gekeurd worden ws bij al jaarlijks 200 kwijt alleen voor de levering en keuring.
  maandag 11 juli 2016 @ 07:06:09 #44
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_163659983
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 00:20 schreef emceeiteepro het volgende:
Over een inductie kookplaat gaan diverse verhalen rond, maar hier blijkt lang niet alles van waar te zijn.

Bij een gaskookplaat is een wokbrander een veel gevraagd item. Een brander met een hoog vermogen is perfect voor wokken en het bereiden van andere gerechten waarbij een sterk vuur nodig is. Vermogens van 3,5 tot 5 kW zijn dan ook zeer gewenst.

Bij een inductie kookplaat is dit vermogen helemaal niet nodig.
Een inductie kookplaat heeft een rendement van 95%, daar waar een gas kookplaat een rendement van slechts 50% heeft. Concreet betekent dit dat een gaskookplaat met een wok van 5,5 kW vergelijkbaar is met een inductie wok van ruim 10 kW !

De opmerking aas dat je bij de overstap van gas naar inductie nieuwe pannen moeten kopen. Dit omdat bij gebruik van pannen op gas de bodem hiervan kromgetrokken zou kunnen zijn. Dit verhaal is echter van toepassing op keramische kookplaten, maar niet op inductie. Aangezien inductie tot maximaal 3 cm. boven de zone de warmte over kan geven is een niet vlakke onderzijde van de pan geen enkel probleem.

Mijn inductieplaat heeft een boost stand van 3500 watt. Hier is prima op te wokken. En het vermogen is regelbaar in halve standen van 1 tot 9 en dan nog naar boost. In 20 stappen dus.

Om rendang in een gietijzeren Hackman pan 4 uur te laten sudderen is standje 1 nog te laag. Dit gaat op stand 1 met puntje of stand 2.

Een halve liter water aan de kook brengen gaat in de fluitketel op boost stand bijna dubbel zo snel als in m'n 2000 watt waterkoker. Die heb ik dus weggegeven.

Kortom, ik ben om.

Voor de professional:
Aziatische keuken: http://www.xxlhoreca.com/(...)roduct_id=DIWOK-60IP

Koks van naam, zoals Johan van Groeninge (Avant-Garde Eindhoven) en Sergio Herman (voorheen Oud Sluis, Sluis en nu The Jane, Antwerpen) werken met inductie.
Thanks, interessante info.. Ik zal het misschien eerst een tijdje moeten ervaren.. Voorlopig weet ik even genoeg.. :-)
  maandag 11 juli 2016 @ 08:19:21 #45
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_163660305
Het enige nadeel van inductie is dat het de pan niet rondom kan verhitten, zoals bij wokken wel het prettigste is.

Over vermogen en langzaam sudderen geen klagen, zoals al gezegd.

Nieuwe pannen zijn inderdaad vooral nodig als je huidige pannen niet geschikt zijn voor inductie (te dunne bodem), niet omdat ze kromgetrokken zouden zijn. Als ze wel zo krom zijn dat ze niet op inductie passen waren ze waarschijnlijk zo dun dat inductie toch al geen optie was.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
  maandag 11 juli 2016 @ 08:49:18 #46
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_163660499
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 08:19 schreef Tanin het volgende:
Het enige nadeel van inductie is dat het de pan niet rondom kan verhitten, zoals bij wokken wel het prettigste is.

Over vermogen en langzaam sudderen geen klagen, zoals al gezegd.

Nieuwe pannen zijn inderdaad vooral nodig als je huidige pannen niet geschikt zijn voor inductie (te dunne bodem), niet omdat ze kromgetrokken zouden zijn. Als ze wel zo krom zijn dat ze niet op inductie passen waren ze waarschijnlijk zo dun dat inductie toch al geen optie was.
pi_163660594
Een gaskast aan de buitenkant, naast de keuken. Twee flessen van 18 of 33kg en een automatische wisselschakelaar en dan een gasleiding naar je kooktoestel.

Die flessen kun je overal omruilen als ze leeg zijn.
.
  maandag 11 juli 2016 @ 12:38:41 #48
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_163663701
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2016 08:49 schreef NotToBe het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Ja klopt, zijn speciale platen voor die het wel doen.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')