abonnement Unibet Coolblue
pi_163583196

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram,ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_163583219
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 16:30 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

*frustratiemodus aan* Imagoschade? Daar heeft Aegon zich bij mijn weten nog nooit druk om gemaakt. *frustratiemodus uit*
Heb je een winst verdriedubbelaar gehad? :)
  donderdag 7 juli 2016 @ 17:25:34 #3
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163583723
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 16:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Heb je een winst verdriedubbelaar gehad? :)
Hoe raad je het!
En een maand na de brief dat ik bij de gelukkigen behoorde die slechts zijn inleg kwijt is en niet bij hoefde te betalen een nieuw aanbod van zo'n ondoorzichtig product.
Hoe dan ook: nooit meer enig aan Aegon gerelateerd product.
pi_163583739
quote:
In recent weeks, some of the largest online lenders, including LendingClub Corp., Prosper Marketplace Inc. and Avant Inc., have announced sharp job cuts that indicate they’re hunkering down for a prolonged period of difficulty...
... reduced appetite for loans among money managers is forcing many upstarts to choose between spending for tomorrow and being profitable today. Billions of dollars of venture investment had enabled scores of online lenders and other financial-technology startups to grow rapidly and take market share away from more established banks.

But venture investment into lending startups fell by nearly half in the second quarter ...
http://www.wsj.com/articl(...)s-layoffs-1467894871
pi_163583837
quote:
Beste [edit],

Bedankt voor je e-mail en interesse in Knab. Om deel te kunnen nemen en blijven nemen aan een crowdfundingproject dien je klant te zijn van Knab.

Als je meedoet aan een project met een looptijd van 5 jaar dan dien je ook 5 jaar een rekening bij Knab aan te houden. Het is namelijk niet mogelijk om de betalingen naar een andere bank te sturen.

Graag wil ik je erop wijzen dat het Knab Plus meer biedt dan alleen crowdfunding. Zo zijn er betaal-, spaar- en andere beleggingsmogelijkheden. Mocht je vragen hebben en/of een contact moment wensen dan hoor ik dat graag. Fijne dag toegewenst!
Goede klantenbinding. :P
pi_163584101
Collin maakt zo te zien de dienst uit, maar KNAB komt op voor de belangen van de investeerders. Ik zie trouwens dat de afloswijze lineair is. Is dat gebruikelijk bij Collin?

Rol Aegon Bank N.V. in geval van default lening
1. Aegon Bank N.V. zal niet bepalen of voorafgaand overleg voeren met Collin Crowdfund over welke oplossingsmogelijkheid aan de investeerders wordt aangeboden in geval van default van een Knab Crowdfunding lening.
2. Aegon Bank N.V. zal haar stem uitoefenen indien een Knab Crowdfunding lening in default gaat en er door Collin Crowdfunding een online stemronde wordt georganiseerd.
3. Aegon Bank N.V. zal in het uitoefenen van haar stem de belangen van de investeerders als uitgangspunt nemen.
pi_163584159
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 17:47 schreef Tsundoku het volgende:
Collin maakt zo te zien de dienst uit, maar KNAB komt op voor de belangen van de investeerders. Ik zie trouwens dat de afloswijze lineair is. Is dat gebruikelijk bij Collin?

Rol Aegon Bank N.V. in geval van default lening
1. Aegon Bank N.V. zal niet bepalen of voorafgaand overleg voeren met Collin Crowdfund over welke oplossingsmogelijkheid aan de investeerders wordt aangeboden in geval van default van een Knab Crowdfunding lening.
2. Aegon Bank N.V. zal haar stem uitoefenen indien een Knab Crowdfunding lening in default gaat en er door Collin Crowdfunding een online stemronde wordt georganiseerd.
3. Aegon Bank N.V. zal in het uitoefenen van haar stem de belangen van de investeerders als uitgangspunt nemen.

De Aegon Bank treedt dan op als vertegenwoordiger van de investeerders? Fijn dat de bank zo goed weet wat ik wil.
Collin is inderdaad altijd lineair.
pi_163584322
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 17:49 schreef Benger het volgende:

[..]

De Aegon Bank treedt dan op als vertegenwoordiger van de investeerders? Fijn dat de bank zo goed weet wat ik wil.
Collin is inderdaad altijd lineair.
Geen idee? Misschien polsen ze de wensen van de overige investeerders, en stemmen dan hetzelfde als de meerderheid? (maar ja, wat heeft het stemrecht van Aegon dan voor nut?)
pi_163585015
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 17:56 schreef Tsundoku het volgende:

[..]

Geen idee? Misschien polsen ze de wensen van de overige investeerders, en stemmen dan hetzelfde als de meerderheid? (maar ja, wat heeft het stemrecht van Aegon dan voor nut?)
Het ging bij Knab geloof ik uitsluitend om stapelfinanciering. Ik denk dat ze zichzelf bij de stemronde gewoon als één van de investeerders zien. Dan is het niet zo moeilijk voor ze om te bepalen wat de belangen van de investeerders zijn: zorgen dat Knab haar geld krijgt.
pi_163586620
Stapelfinancieringen kan ik niet uit het verhaal halen. Alleen dat ze zelf 10% inleggen onder dezelfde voorwaarden. Vind het wel een goede toevoeging in crowdfundland. Alleen jammer dat je een rekening moet open openen (en betalen).


Zie er denk ik dus vanaf
pi_163588864
Vandaag 1000e project van GvE gepubliceerd. Mooie mijlpaal
pi_163596033
Aan het eind van vorige reeks ging het over p2p-lending. Dit artikel wellicht interessant met de top 11 van Europa (zowel GVE, Bondora als Mintos worden genoemd). Volgens een Zwitserse nieuws-website, dus wellicht onafhankelijk (?) ;)

http://fintechnews.ch/p2p(...)ding-platforms/4960/
pi_163596418
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 21:29 schreef djh77 het volgende:
Vandaag 1000e project van GvE gepubliceerd. Mooie mijlpaal
Dat is zeker een mooie mijlpaal. ^O^
Nu de komende jaren op naar de 1000 afgeronde projecten! :7 *O*
pi_163597510
Collin: Nieuwe leningaanvraag. Dikkeboom & Van Dijk –Lening: ¤250.000 –rente: 7% - looptijd: 5 jaar


https://www.collincrowdfund.nl/dikkeboom-van-dijk/
pi_163597515
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:06 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Dat lijkt me een goed plan. Veel crowdfunders zijn er mee bezig maar in dit topic sneeuwt het een beetje onder doordat ook bijna alle andere reguliere crowdfundingsporjecten besproken worden.

Aangezien p2p-leningen wel te classificeren is als een andere tak van sport lijkt het me verstandig om hiervoor een apart topic te openen. Het lijkt me wel goed om voor de topicnaam het woord crowdfunding te zetten zodat het wel duidelijk is dat dit nieuwe topic gerelateerd is aan het hoofdtopic.
In mijn geval zou een eigen topic ook fijn zijn. Ik ben gestopt met investeren in GvE en consorten en ben nu actiever in p2p. Ik ben geïnteresseerd in ervaringen in p2p, maar moet nu elke keer dit topic doorstruinen. Al lijkt het de laatste maanden hier wel minder hard te gaan.

Volgens mij is de consensus dat hij er wel kan komen. Is er een vrijwilliger?
pi_163597832
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 11:02 schreef marathon2000 het volgende:
Collin: Nieuwe leningaanvraag. Dikkeboom & Van Dijk –Lening: ¤250.000 –rente: 7% - looptijd: 5 jaar

https://www.collincrowdfund.nl/dikkeboom-van-dijk/
Mijn eerste investering weer sinds enkele maanden
pi_163597977
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 11:20 schreef Justme7005 het volgende:

[..]

Mijn eerste investering weer sinds enkele maanden
Ik heb hem ook meegenomen. Lijkt inderdaad een aardig project. Bestaande onderneming met 600k omzet inbreng van klanten door nieuwe partner. Eigenaren met borgstellingen die op dit moment niet alleen van morele waarde zijn. Staat wel bij "op dit moment", dan denk ik altijd tja het zijn accountants dus als het echt mis gaat zijn ze in staat om wat ze hebben veilig onder te brengen. Afijn laat ik niet van het slechtste van de mens uitgaan. Nog wel even goed lezen kan altijd nog de de knop deactiveren indrukken.
pi_163598131
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 11:02 schreef marathon2000 het volgende:
Collin: Nieuwe leningaanvraag. Dikkeboom & Van Dijk –Lening: ¤250.000 –rente: 7% - looptijd: 5 jaar

https://www.collincrowdfund.nl/dikkeboom-van-dijk/
Het is wel weer een flinke lening van 250K waarvan 100k voor werkkapitaal. Wel hebben de mannen een flink brok ervaring in de branche, dus dat zou goed moeten zitten. De twee directieleden geven een gezamenlijke borgstelling af van het hele leenbedrag welke (momenteel) een dekkende waarde heeft. Ik denk dat bij het bij iedere pitch een momentopname is maar het viel mij ook gelijk op dat het hier zo specifiek bij staat. Ik zie het vooralsnog ook wel als een positief project.
pi_163598320
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 11:38 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het is wel weer een flinke lening van 250K waarvan 100k voor werkkapitaal. Wel hebben de mannen een flink brok ervaring in de branche, dus dat zou goed moeten zitten. De twee directieleden geven een gezamenlijke borgstelling af van het hele leenbedrag welke (momenteel) een dekkende waarde heeft. Ik denk dat bij het bij iedere pitch een momentopname is maar het viel mij ook gelijk op dat het hier zo specifiek bij staat. Ik zie het vooralsnog ook wel als een positief project.
Mee eens en die andere 150k gaat naar de heer Dikkeboom als aandeelhouder in Dikkeboom en Partners voor het inbrengen van zijn klantenbestand in Dikkeboom en van Dijk, als ik het goed begrijp. Denk jij dat ook of zie ik het verkeerd.
pi_163598377
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 11:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Mee eens en die andere 150k gaat naar de heer Dikkeboom als aandeelhouder in Dikkeboom en Partners voor het inbrengen van zijn klantenbestand in Dikkeboom en van Dijk, als ik het goed begrijp. Denk jij dat ook of zie ik het verkeerd.
Ik snap er in ieder geval niets van. Anna Holding wordt gekocht voor 240.000,-- . Van dit bedrag wordt 90.000 teruggestort als eigen inbreng. (sigaar uit eigen doos??) Vervolgens wordt Anna Holding weer 49% aandeelhouder. Als dit zo is dan is het een leuk kas rondje!

edit: toch niet! Anna Holding heeft het geld nodig om de 49% te verwerven. Of toch niet?! In ieder geval mag dat wettelijk niet. Je mag de bv niet bezwaren teneinde de aandelen te verkrijgen (207c:bw) of iets dergelijks Dit artikel schijnt afgeschaft te zijn. *iets met klok en klepel *) *

[ Bericht 9% gewijzigd door rockenfeller op 08-07-2016 11:57:21 ]
pi_163598499
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 11:52 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Ik snap er in ieder geval niets van. Anna Holding wordt gekocht voor 240.000,-- . Van dit bedrag wordt 90.000 teruggestort als eigen inbreng. (sigaar uit eigen doos??) Vervolgens wordt Anna Holding weer 49% aandeelhouder. Als dit zo is dan is het een leuk kas rondje!

edit: toch niet! Anna Holding heeft het geld nodig om de 49% te verwerven. Of toch niet?! In ieder geval mag dat wettelijk niet. Je mag de bv niet bezwaren teneinde de aandelen te verkrijgen (207c:bw) of iets dergelijks
Anna Holding gaat een lening aan om 49% van de aandelen in de werkmaatschappij te verkrijgen. Daarnaast gaat zij klaarblijkelijk werkkapitaal verstrekken aan diezelfde werkmaatschappij. Ik zie niet wat daar mis mee is
pi_163598695
Groeilening @GVE:

https://geldvoorelkaar.nl(...)roject.aspx?id=14634

Direct Veilig Wonen
Project:14634 Zakelijk
Leendoel:Opstart onderneming
Classificatie:5s
G-PD percentage:0,43
Creditsafe score:20
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 66.000
Geinvesteerd:¤ 0
Product:Groeilening
Rente per jaar:8,5%
Looptijd:42 maanden
Aflosvrij periode6 maanden
pi_163598850
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 12:06 schreef marathon2000 het volgende:
Groeilening @GVE:

https://geldvoorelkaar.nl(...)roject.aspx?id=14634

Direct Veilig Wonen
Project:14634 Zakelijk
Leendoel:Opstart onderneming
Classificatie:5s
G-PD percentage:0,43
Creditsafe score:20
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 66.000
Geinvesteerd:¤ 0
Product:Groeilening
Rente per jaar:8,5%
Looptijd:42 maanden
Aflosvrij periode6 maanden
Jaar Aansluitingen einde jaar Omzet
2016 900 ¤ 282.000,-
2017 2.100 ¤ 843.000,-
2018 3.300 ¤ 1.347.000,-

Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_163598859
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 21:29 schreef djh77 het volgende:
Vandaag 1000e project van GvE gepubliceerd. Mooie mijlpaal
Hopelijk feesten ze niet te lang, anders komen ze nooit toe aan het beantwoorden van mails over defaults :{
pi_163599045
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 11:57 schreef Justme7005 het volgende:

[..]

Anna Holding gaat een lening aan om 49% van de aandelen in de werkmaatschappij te verkrijgen. Daarnaast gaat zij klaarblijkelijk werkkapitaal verstrekken aan diezelfde werkmaatschappij. Ik zie niet wat daar mis mee is
er wordt 250k geleend. 100k gaat als werkkapitaal in de nieuwe B.V Dikkeboom en van Dijk B.V.
Er wordt 240K betaald voor 49% van de aandelen door van Dijk in deze nieuwe B.V. Hij koopt die aandelen blijkbaar via Anna Holding B.V. van Quardringa B.V. daar er een vordering ontstaat van 90k van Quardringa op Anna Holding tot van Dijk die 90 k kan betalen. Waar gaan nu die die andere 150K van de lening naar toe? Volgens mij naar Quardringa dus naar Dikkeboom en wel voor het inbrengen van het klantebestand van Dikkeboom en Partners in de nieuwe B.V. Iets anders kan ik er niet van maken. Maar ik hoor ook graag de visie van de anderen over waar deze 150k blijft.

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 08-07-2016 12:36:29 ]
pi_163599130
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 12:06 schreef marathon2000 het volgende:
Groeilening @GVE:

https://geldvoorelkaar.nl(...)roject.aspx?id=14634

Direct Veilig Wonen
Project:14634 Zakelijk
Leendoel:Opstart onderneming
Classificatie:5s
G-PD percentage:0,43
Creditsafe score:20
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 66.000
Geinvesteerd:¤ 0
Product:Groeilening
Rente per jaar:8,5%
Looptijd:42 maanden
Aflosvrij periode6 maanden
Dezelfde intermediair als de fruitteler van KoM. Waarom 1 intermediairs op verschillende platforms?
pi_163599214
Beste heer impact9,

Welkom bij Knab Crowdfunding! Knab Crowdfunding slaat een brug tussen ambitieuze ondernemers met een financieringsbehoefte en investeerders.

--
Dashboard is precies hetzelfde als Collin, haha
pi_163599252
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 12:32 schreef djh77 het volgende:

[..]

Dezelfde intermediair als de fruitteler van KoM. Waarom 1 intermediairs op verschillende platforms?
Credion is een grotere club met meerdere aangesloten financieel adviseurs
pi_163599361
En nog een incentive van een KoM project.

quote:
Beste Investeerder,

Allereerst bedankt voor uw investering.
Door u hebben we onze buitenspeeltuin kunnen realiseren, als dank geven wij zoals afgesproken u 2 dagen gratis entree voor u en uw gezin om ons indoor en outdoor speeltuin te bezoeken.
Incentive 1472 Speelparadijs De Ballon
Nog een vraagje, zit er hier nog meer mensen in KoM 1355 Crown Beauty Centre?
Daar zou ook nog een incentive van zijn, maar nooit meer wat van gehoord.
pi_163599369
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 12:06 schreef marathon2000 het volgende:
Groeilening @GVE:

https://geldvoorelkaar.nl(...)roject.aspx?id=14634

Direct Veilig Wonen
Project:14634 Zakelijk
Leendoel:Opstart onderneming
Classificatie:5s
G-PD percentage:0,43
Creditsafe score:20
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 66.000
Geinvesteerd:¤ 0
Product:Groeilening
Rente per jaar:8,5%
Looptijd:42 maanden
Aflosvrij periode6 maanden
Project is alweer van de site
pi_163599403
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 12:45 schreef dyna18 het volgende:
En nog een incentive van een KoM project.

[..]

Nog een vraagje, zit er hier nog meer mensen in KoM 1355 Crown Beauty Centre?
Daar zou ook nog een incentive van zijn, maar nooit meer wat van gehoord.
Termijn is al voorbij:
Incentive

Investeerders vanaf ¤ 500,- ontvangen éénmalig 10% korting op een reguliere behandeling. Deze korting is 3 maanden geldig na het tot stand komen van de lening.
pi_163599500
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 12:47 schreef djh77 het volgende:

[..]

Termijn is al voorbij:
Incentive

Investeerders vanaf ¤ 500,- ontvangen éénmalig 10% korting op een reguliere behandeling. Deze korting is 3 maanden geldig na het tot stand komen van de lening.
Klopt, maar ik vroeg me dus af of iemand hier nog wat van gehoord had?
Zelf heb ik helaas niets mogen ontvangen aan communicatie.
pi_163599533
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 12:53 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Klopt, maar ik vroeg me dus af of iemand hier nog wat van gehoord had?
Zelf heb ik helaas niets mogen ontvangen aan communicatie.
Ik zit er wel in, maar niet voor E 500
pi_163599596
Nog even gekeken hoe het nu met de investering van De Ballon is verlopen. Toch benieuwd met wat ze met ons (mijn) geld gedaan hebben. Zo te zien is de buiten speeltuin nu in bedrijf.





En filmpje:
https://www.de-ballon.com(...)iten%20speeltuin.mp4
pi_163599876
En nu ik toch aan het updaten ben.
Hier 2 recente foto's van het schip de MS Destinatie.
Aangekocht via KoM Crowdfunding #1500





Bron: http://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/1870/
pi_163601238
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 12:45 schreef dyna18 het volgende:
En nog een incentive van een KoM project.

[..]

Nog een vraagje, zit er hier nog meer mensen in KoM 1355 Crown Beauty Centre?
Daar zou ook nog een incentive van zijn, maar nooit meer wat van gehoord.
Op 2 nov 2015 heb ik een mail van KOM gehad om de incentive te regelen, maar ik ben er niet op ingegaan omdat ik geen interesse had.
pi_163601280
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 11:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Mee eens en die andere 150k gaat naar de heer Dikkeboom als aandeelhouder in Dikkeboom en Partners voor het inbrengen van zijn klantenbestand in Dikkeboom en van Dijk, als ik het goed begrijp. Denk jij dat ook of zie ik het verkeerd.
Ja, dat begrijp ik er ook uit. Eigenlijk baal ik er van als het een puzzel is, het zou gewoon duidelijk en helder in de pitch moeten staan.
pi_163601848
De top 10 van week 27:
pi_163603092
Die top 10 ziet er niet goed uit voor GvE..

Mijn geld staat op Twino ondertussen (echt binnen een paar uur, dus dat is super).

Bij het tablad investeren kan je niet op landen selecteren of kan dit wel? Ik kan nu heel slecht zien wat er naast Georgie in de aanbieding is..

Zover ik kon zien is het:
Georgie 10-13%
Polen 10%
DK 10%
Latvia 10% (eigenlijk bijna niet gezien)..

Hoe spreiden jullie hierin? Gezien het feit dat Georgië buiten eu ligt en qua wisselkoers gevoelliger zal zijn voor grotere schokken acht ik hier wel de meeste risico, maarja dan is er weer die buyback garantie waardoor je het risico toch Twino zelf is.

Plus ik begrijp het proces nu eigenlijk niet helemaal..

Date of issue:
05.07.2016
Bedrag 400¤
beschikbaar 285¤

Krijgt de lener eerst geld en word daarna de lening aangeboden aan de investeerders? Of word de lening eerst vol geschreven en krijg de lener hierna het geld uitgeleend? Bij een lening van 1 maand lijkt me dat niet echt handig..

[ Bericht 11% gewijzigd door ITrade op 08-07-2016 15:47:02 ]
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163603508
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 15:35 schreef ITrade het volgende:
Die top 10 ziet er niet goed uit voor GvE..

Mijn geld staat op Twino ondertussen (echt binnen een paar uur, dus dat is super).

Bij het tablad investeren kan je niet op landen selecteren of kan dit wel? Ik kan nu heel slecht zien wat er naast Georgie in de aanbieding is..

Zover ik kon zien is het:
Georgie 10-13%
Polen 10%
DK 10%
Latvia 10% (eigenlijk bijna niet gezien)..

Hoe spreiden jullie hierin? Gezien het feit dat Georgië buiten eu ligt en qua wisselkoers gevoelliger zal zijn voor grotere schokken acht ik hier wel de meeste risico, maarja dan is er weer die buyback garantie waardoor je het risico toch Twino zelf is.

Plus ik begrijp het proces nu eigenlijk niet helemaal..

Date of issue:
05.07.2016
Bedrag 400¤
beschikbaar 285¤

Krijgt de lener eerst geld en word daarna de lening aangeboden aan de investeerders? Of word de lening eerst vol geschreven en krijg de lener hierna het geld uitgeleend? Bij een lening van 1 maand lijkt me dat niet echt handig..
Nee, volgens mij kun je daar niet op selecteren.
De lening wordt inderdaad eerst uitgeleend, daarna wordt hij op Twino aangeboden.
pi_163603769
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 15:55 schreef Benger het volgende:

[..]

Nee, volgens mij kun je daar niet op selecteren.
De lening wordt inderdaad eerst uitgeleend, daarna wordt hij op Twino aangeboden.
Ok duidelijk.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  vrijdag 8 juli 2016 @ 18:11:28 #42
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_163606249
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 16:07 schreef ITrade het volgende:

[..]

Ok duidelijk.
Naar mijn weten kun je wel op landen selecteren binnen de auto invest.
Ik heb zelf alleen maar Georgië
pi_163606315
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 15:55 schreef Benger het volgende:

[..]

Nee, volgens mij kun je daar niet op selecteren.
De lening wordt inderdaad eerst uitgeleend, daarna wordt hij op Twino aangeboden.
Ik vind dat zelf een heel fijn systeem. Je hebt geen renteverlies door wachttijd tussen overmaken investering en ingaan van de leenovereenkomst. Daarnaast getuigd het ook van een vertrouwen in het project want ze stoppen er ook zelf geld in.
  vrijdag 8 juli 2016 @ 19:28:41 #44
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_163607675
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 18:14 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik vind dat zelf een heel fijn systeem. Je hebt geen renteverlies door wachttijd tussen overmaken investering en ingaan van de leenovereenkomst. Daarnaast getuigd het ook van een vertrouwen in het project want ze stoppen er ook zelf geld in.
Waar je wel voor moet uitkijken, is het piramide principe.
Leningen die gevuld worden met eerdere gedane investeringen van investeerders.
Wanneer er dan teveel in default raken / investeerders geld gaan innen, niet meer liquide genoeg zijn..
pi_163617202
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 juli 2016 18:14 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik vind dat zelf een heel fijn systeem. Je hebt geen renteverlies door wachttijd tussen overmaken investering en ingaan van de leenovereenkomst. Daarnaast getuigd het ook van een vertrouwen in het project want ze stoppen er ook zelf geld in.
Van hun kant uit een heel leuk verdienmodel met hefboom.
De kredietverstrekkers lenen een X-bedrag uit met een bepaald percentage aan rente. Door de grote aantallen en hun historische data weten ze in principe nauwkeurig hoeveel ze moeten reserveren voor oninbaarheid. Wat daarna resteert, en minus een bepaalde winstmarge (neem ik aan) wordt herplaatst bij de investeerders. Dat levert een enorme hefboomwinst op op hun eigen (niet verkochte) deel van de lening. Hoe meer herplaatst, hoe beter. Het grote risico is dan inderdaad wat er gebeurt als de werkelijkheid qua defaults fors gaat afwijken van wat zij incalculeren, met andere woorden is de stroppenpot dan wel groot genoeg......
Pecunia non olet
pi_163617324
Ik geef een voorbeeld, wil iemand daar eens op schieten.

Stel een kredietbank in Georgie (oid), leent 10.000 euro uit tegen 16% (als onderdeel van een kredietverlening van honderden miljoenen). Gemiddeld genomen komt jaarlijks (stel) 2% van de uitgeleende bedragen nooit meer terug c.q. wordt uitgegeven aan deurwaarders e.d.
Vervolgens wordt 5.000 euro in partjes doorverkocht aan Fok!ers. Deze ontvangen hiervoor 10% rente met terugkoopgarantie. De kredietbank verdient (1600-200-500) op 5K netto investering dus 18% per jaar.

Als ze 7.500 euro in partjes doorverkopen dan wordt het nog mooier. De kredietbank verdient dan (1600-200-750) op 2,5K netto investering = 26% per jaar rendement op haar eigen geïnvesteerde vermogen.
Pecunia non olet
pi_163617396
De in het voorbeeld genoemde kredietbank komt in de problemen als het rendement op de totale lening (dus inclusief het 'doorverkochte' deel) onder de 5% zakt (in het eerste voorbeeld). Waarbij ik dan nog niet eens rekening houd met overheadkosten en dergelijke.
In het tweede voorbeeld komt de kredietbank in de problemen als het rendement op de totale uitstaande lening onder de 7,5% zakt.

Als het rendement op de totale lening tussen 5% resp. 7,5% en anderzijds 10% uitkomt, zal de gegeven garantie het rendement op de eigen investering aantasten, maar zal er nog steeds geen verlies zijn.

[ Bericht 23% gewijzigd door obligataire op 09-07-2016 09:49:09 ]
Pecunia non olet
pi_163617597
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 09:31 schreef obligataire het volgende:
Ik geef een voorbeeld, wil iemand daar eens op schieten.
Volgens mij klopt wat je schrijft wel.
Bedenk wel dat de default rate waarschijnlijk meer dan 10% is. Ik verwacht niet dat ze het geld voor 'slechts' 16% uitlenen. Zeker voor leningen van een maand zal het eerder 30% zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Benger op 09-07-2016 10:32:30 ]
pi_163617772
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 10:15 schreef Benger het volgende:

[..]

Volgens mij klopt wat je schrijf wel.
Bedenk wel dat de default rate waarschijnlijk meer dan 10% is. Ik verwacht niet dat ze het geld voor 'slechts' 16% uitlenen. Zeker voor leningen van een maand zal het eerder 30% zijn.
De hoge default rate zal er zeker zijn, maar mijn indruk is dat ze er ook alles aan doen om ervoor te zorgen dat de lener het geld toch terug betaalt. Dit in tegenstelling tot bijv. GvE, waar je zelden nog iets verneemt van je projecten die in default zijn geraakt.

Voor mij blijft de vraag hoe groot is nou de kans dat het echt fout gaat, want het zal niet meteen desastreus verlopen.
Mij lijkt dat ze, als het minder goed gaat, eerst beginnen met het heffen van fee voor investeerders. Daarna zal denk ik de volgende stap zijn om de buyback garantie af te schaffen. En dat is het moment waarop ik er in ieder geval mee stop, ook al zijn het maar zeer bescheiden bedragen die ik investeer.
pi_163617828
De rento op Twino loopt soms op tot meer dan 1000% voor de leningnemers... Destijds op het Bondora forum stonden links naar aanbieders van korte termijn leningen die op Twino werden verhandeld. Forum is helaas verwijderd, maar met even zoeken moet je de aanbieders met bijbehorende rente kunnen vinden.

Hallo trouwens. Ik lees al een tijdje mee en leen ~30 maanden via p2p geld uit.
Bondora ben ik mee gestopt en al het geld opgenomen toen hun portfolio manager veranderde en ik er achter kwam dat ze vorig jaar ~1 miljoen verlies hadden gedraaid. Verder actief op de bekende kanalen zoals GVE, KOM, Mintos...
pi_163617926
Ik denk dat we ons moeten realiseren dat we bij Mintos en Twino feitelijk niet beleggen in kleine leninkjes maar rechtstreeks in de kredietbanken die aldaar actief zijn. Spreiding over deze kredietbanken lijkt me dus zeer gewenst. Risico's die deze kredietbanken lopen bestaan uit de hefboomfactor die zij hanteren alsmede en in combinatie met de daadwerkelijke kredietverliezen die zij maken. Ik ben me ervan bewust dat een zeer winstgevend businessmodel heel snel kan omslaan in een verliessituatie bijvoorbeeld als de economie zou stagneren en leningnemers daardoor hun verplichtingen niet meer kunnen nakomen.

PS: eigenlijk geldt dit ook voor Lendahand?
Pecunia non olet
pi_163618021
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 10:50 schreef obligataire het volgende:
PS: eigenlijk geldt dit ook voor Lendahand?
Ja, maar je moet je er bewust van zijn dat er bij Lendahand en Mintos twee partijen zijn: de leningverstrekker en Lendahand/Mintos als bemiddelingsplatform. Het platform neemt veel minder risico dan de leningverstrekker en heeft als belangrijkste risico dat ze te weinig omzet maken (waarvan ze een % krijgen) voor de gemaakte kosten. De leningverstrekker loopt allerlei risico's (wanbetaling en eventueel valutarisico (wat natuurlijk af te dekken is)).
pi_163618204
bij gve is de effectieve rente lager dan de jaarlijkse rente, zit in de effectieve de succes verwerkt?
pi_163618597
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 11:13 schreef samlood het volgende:
bij gve is de effectieve rente lager dan de jaarlijkse rente, zit in de effectieve de succes verwerkt?
Nee, de kosten worden verrekend met de eerste termijnen. Dat de effectieve rente lager is dan de nominale rente komt doordat men er van uitgaat, dat de maandelijkse rente kan worden herbelegd.
Pecunia non olet
pi_163618988
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 10:50 schreef obligataire het volgende:
Ik denk dat we ons moeten realiseren dat we bij Mintos en Twino feitelijk niet beleggen in kleine leninkjes maar rechtstreeks in de kredietbanken die aldaar actief zijn. Spreiding over deze kredietbanken lijkt me dus zeer gewenst. Risico's die deze kredietbanken lopen bestaan uit de hefboomfactor die zij hanteren alsmede en in combinatie met de daadwerkelijke kredietverliezen die zij maken. Ik ben me ervan bewust dat een zeer winstgevend businessmodel heel snel kan omslaan in een verliessituatie bijvoorbeeld als de economie zou stagneren en leningnemers daardoor hun verplichtingen niet meer kunnen nakomen.

PS: eigenlijk geldt dit ook voor Lendahand?
Klopt het gaat inderdaad om de kredietbanken, daarom is spreiding tussen deze platformen en bij Mintos ook over meerdere aanbieders wel van belang. Inderdaad is er bij economische tegenspoed meer kans op problemen, maar dat geld ook zeker voor de CF platformen in Nederland naar mijn mening.

Daarbij is het naar mijn mening zo dat deze kredietbanken veel verder zullen gaan met het terug krijgen van het geld dan een gemiddeld Nederlands platform. Voor een kredietbank is het van uiterst belang dat de default rekening niet te hoog wordt omdat anders dankzij de terugkoopregeling hun eigen business in gevaar komt.
Bij een NL CF platform kost het In verhouding veel geld en moeite zonder dat hun naast reputatie schade en hun toekomstige bedrijfsmodel er toch weinig belang bij hebben dat het geld ook echt terug komt.

Dit kan je eigenlijk al constateren als je kijkt naar de laatste defaults en dat een platform zeer inactief is hierin. Plus maken ze vaak een deal die niet per se in het belang is van de investeerder is maar meer om de zaak snel en zonder al te veel problemen te beëindigen.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163619461
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 12:02 schreef ITrade het volgende:

[..]

Bij een NL CF platform kost het In verhouding veel geld en moeite zonder dat hun naast reputatie schade en hun toekomstige bedrijfsmodel er toch weinig belang bij hebben dat het geld ook echt terug komt.

Dit kan je eigenlijk al constateren als je kijkt naar de laatste defaults en dat een platform zeer inactief is hierin. Plus maken ze vaak een deal die niet per se in het belang is van de investeerder is maar meer om de zaak snel en zonder al te veel problemen te beëindigen.
Ik denk dat wat je schrijft over NL platformen niet voor alle platformen in dezelfde mate geldt. Er zijn grote verschillen in de wijze waarop platforms hun fee berekenen. Bij veel platforms is de fee in ieder geval enigszins afhankelijk van de daadwerkelijke terugbetaling door de geldnemer.
Ik denk dat als er een crowdfundvereniging is, dit een belangrijk speerpunt gaat worden: er moet meer helderheid komen over de fees van de platforms, deze moeten op een vergelijkbare manier gepresenteerd worden en bij voorkeur moet de fee zo veel mogelijk afhankelijk worden gemaakt van de daadwerkelijke terugbetaling door de geldnemer. Dus spreiding over de looptijd en/of terugbetaling van (een deel van) de fee als (een deel van) de lening moet worden afgeschreven. Ook de zgn. 'succesfee' die aan de geldnemer in rekening wordt gebracht als een project wordt volgeschreven zou afhankelijk gemaakt moeten worden van terugbetaling. Dat betekent dat platforms langer op hun geld zouden moeten wachten, maar als ze een liquiditeitsprobleem hebben, lenen ze maar geld via crowdfunding. :*

[ Bericht 13% gewijzigd door Benger op 09-07-2016 12:36:44 ]
  zaterdag 9 juli 2016 @ 13:21:31 #57
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163620346
Het zorgt er ook voor dat bij beindiging van een platform een ander de administratie kan overnemen want er komen inkomsten op binnen.
Tot nooit .......
  zondag 10 juli 2016 @ 09:24:30 #58
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_163635719
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 10:37 schreef Ernie58 het volgende:

[..]

De hoge default rate zal er zeker zijn, maar mijn indruk is dat ze er ook alles aan doen om ervoor te zorgen dat de lener het geld toch terug betaalt. Dit in tegenstelling tot bijv. GvE, waar je zelden nog iets verneemt van je projecten die in default zijn geraakt.

Ik hoor wel netjes van alle default projecten wat van GVE, gewoon halfjaarlijks een update. De meeste willen denk ik het liefste elke week een update maar dat werkt natuurlijk niet.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_163636052
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 09:24 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ik hoor wel netjes van alle default projecten wat van GVE, gewoon halfjaarlijks een update. De meeste willen denk ik het liefste elke week een update maar dat werkt natuurlijk niet.
Volgens mij willen de meesten helemaal niet het liefst wekelijks een update, maar bestaat het ongenoegen er vooral uit dat die updates uit standaard ingevulde sjablonen bestaan die inhoudelijk er telkens op neerkomen dat er niks te halen is. Bij gebrek aan meer details moeten de investeerders dat maar geloven, want wat moet je anders? Iedere week een update wensen is belachelijk, maar van die standaard ingevulde sjablonen met een algemeen informatiefoldertje krijg ik als investeerder niet bepaald het gevoel dat er iemand echt geprobeerd heeft mijn geld alsnog (voor een deel) terug te krijgen. Ik vermoed dat daar voor meer mensen de pijn zit.
pi_163636152
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 10:05 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Volgens mij willen de meesten helemaal niet het liefst wekelijks een update, maar bestaat het ongenoegen er vooral uit dat die updates uit standaard ingevulde sjablonen bestaan die inhoudelijk er telkens op neerkomen dat er niks te halen is. Bij gebrek aan meer details moeten de investeerders dat maar geloven, want wat moet je anders? Iedere week een update wensen is belachelijk, maar van die standaard ingevulde sjablonen met een algemeen informatiefoldertje krijg ik als investeerder niet bepaald het gevoel dat er iemand echt geprobeerd heeft mijn geld alsnog (voor een deel) terug te krijgen. Ik vermoed dat daar voor meer mensen de pijn zit.
Ik denk dat GvE met deze procedure alvast voorsorteert op het grote aantal defaults wat er aan zit te komen. Dan moet je het proces verregaand automatiseren. Bij Bondora zit ik in zo'n 1.000 projecten en heb al meer dan 100 projecten met achterstanden. Ik krijg daar geen bericht over, afgezien van het standaard wekelijkse statistisch overzicht en vind het eigenlijk wel best zo.
pi_163636355
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 10:05 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Volgens mij willen de meesten helemaal niet het liefst wekelijks een update, maar bestaat het ongenoegen er vooral uit dat die updates uit standaard ingevulde sjablonen bestaan die inhoudelijk er telkens op neerkomen dat er niks te halen is. Bij gebrek aan meer details moeten de investeerders dat maar geloven, want wat moet je anders? Iedere week een update wensen is belachelijk, maar van die standaard ingevulde sjablonen met een algemeen informatiefoldertje krijg ik als investeerder niet bepaald het gevoel dat er iemand echt geprobeerd heeft mijn geld alsnog (voor een deel) terug te krijgen. Ik vermoed dat daar voor meer mensen de pijn zit.
Dat is inderdaad precies mijn bezwaar.
  zondag 10 juli 2016 @ 14:06:36 #62
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_163640438
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 10:05 schreef Groepfunder het volgende:

[..]

Volgens mij willen de meesten helemaal niet het liefst wekelijks een update, maar bestaat het ongenoegen er vooral uit dat die updates uit standaard ingevulde sjablonen bestaan die inhoudelijk er telkens op neerkomen dat er niks te halen is. Bij gebrek aan meer details moeten de investeerders dat maar geloven, want wat moet je anders? Iedere week een update wensen is belachelijk, maar van die standaard ingevulde sjablonen met een algemeen informatiefoldertje krijg ik als investeerder niet bepaald het gevoel dat er iemand echt geprobeerd heeft mijn geld alsnog (voor een deel) terug te krijgen. Ik vermoed dat daar voor meer mensen de pijn zit.
Ik heb er 4 en daarvan betalen er 2 uit prive terug en eentje is pas recent dus dat loopt nog, Dus ik ben er opzich wel tevreden over.

Maar snap wel wat je bedoeld ja.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_163645058
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 14:06 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ik heb er 4 en daarvan betalen er 2 uit prive terug en eentje is pas recent dus dat loopt nog, Dus ik ben er opzich wel tevreden over.

Maar snap wel wat je bedoeld ja.
Hoelang heeft dat voor jou geduurd dat die regeling met die 2 die uit prive betalen tot stand is gekomen

En bij welk platform als ik vragen mag
pi_163661253
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 09:31 schreef obligataire het volgende:
Ik geef een voorbeeld, wil iemand daar eens op schieten.

Stel een kredietbank in Georgie (oid), leent 10.000 euro uit tegen 16% (als onderdeel van een kredietverlening van honderden miljoenen). Gemiddeld genomen komt jaarlijks (stel) 2% van de uitgeleende bedragen nooit meer terug c.q. wordt uitgegeven aan deurwaarders e.d.
Vervolgens wordt 5.000 euro in partjes doorverkocht aan Fok!ers. Deze ontvangen hiervoor 10% rente met terugkoopgarantie. De kredietbank verdient (1600-200-500) op 5K netto investering dus 18% per jaar.

Als ze 7.500 euro in partjes doorverkopen dan wordt het nog mooier. De kredietbank verdient dan (1600-200-750) op 2,5K netto investering = 26% per jaar rendement op haar eigen geïnvesteerde vermogen.
Je rekensommetje klopt. Ik vraag mij wel af: waarom leent de bank het geld niet goedkoper ergens anders ? Dan zou ze immers meer winst kunnen maken.
pi_163661382
In de spammailt van GVE over sapvers: "ambachtelijk blendproces" :')
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_163663045
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 09:24 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Ik hoor wel netjes van alle default projecten wat van GVE, gewoon halfjaarlijks een update. De meeste willen denk ik het liefste elke week een update maar dat werkt natuurlijk niet.
Zoals de meeste aangeven is een wekelijkse update zwaar overdreven, maar als er half jaar na de laatste betaling van een geldlener nog niks van duidelijkheid / betaalafspraak is : waar wachten we dan op ? We hebben als investeerders toch geen idee in welke fase van de door geldvoorelkaar / gerechtsdeurwaarder opgestelde template een situatie zich bevind.
En een half jaar is ook maar geschat, want wanneer de laatste betaling was is ook schimmig : geldvoorelkaar wenst niet te communiceren over hoeveel periodes ze doorbetaald hebben ..
Wacht al maanden op een antwoord ;(

Wat dat betreft veel meer waardering voor de mannen van AygoDutch : die zijn nooit te beroerd om informatie te geven ondanks dat het daar ook wat lang duurt.

Daarom laat ik GVE links liggen, communiceren bij problemen zou onderdeel van hun vak moeten zijn.
pi_163663621
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 10:10 schreef Justme7005 het volgende:

[..]

Je rekensommetje klopt. Ik vraag mij wel af: waarom leent de bank het geld niet goedkoper ergens anders ? Dan zou ze immers meer winst kunnen maken.
De percentages zijn fictief (waarschijnlijk een stuk hoger evenals de defaultrate), maar blijkbaar is dit voor deze banken een goede en voordelige manier om de crowd bij hun financiering te betrekken. Via Twino/Mintos bereik je een enorm achterland aan vermogende particulieren.
Overigens vergat ik nog mee te nemen de fee die de banken aan het platform moeten betalen?
Pecunia non olet
pi_163664971
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 10:10 schreef Justme7005 het volgende:

[..]

Je rekensommetje klopt. Ik vraag mij wel af: waarom leent de bank het geld niet goedkoper ergens anders ? Dan zou ze immers meer winst kunnen maken.
Ik vermoed dat dat niet lukt. Hiervoor kan ik twee redenen bedenken.
Ten eerste hoeven ze zo geen deposito garantie te bieden, wat wel het geval is als ze geld aannemen van spaarders. Een deposito garantie is niet gratis. Daar voor moet een % worden afgedragen. Ik kan me voorstellen dat dat percentage in sommige landen best hoog is. Daarom is het ook zo'n slecht idee dat Nederland gaat deelnemen aan een Europees depositogarantiestelsel. Dan betalen Nederlandse spaarders mee aan de risico's dat Italiaanse en Griekse banken omvallen. Is gewoon weer een extra transfer die ons door de transferunie wordt opgedrongen.
Een tweede reden dat dit soort platforms handig is, is dat de koppeling van de lening met de crowdfundinvesteerder er voor zorgt dat de termijnen naadloos op elkaar aansluiten. Als de aflossingen wat langer op zich laten wachten heeft de bank niet meteen een liquiditeitsprobleem, dan moet de investeerder gewoon ook wat langer wachten.
pi_163665568
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 10:10 schreef Justme7005 het volgende:

[..]

Je rekensommetje klopt. Ik vraag mij wel af: waarom leent de bank het geld niet goedkoper ergens anders ? Dan zou ze immers meer winst kunnen maken.
Zoals Benger al zei, of stel de bank haalt geld uit de Financieele markt dmv bonds.

Bij een obligatie zullen de rentes inderdaad lager kunnen liggen. Maar hier komen ook weer kosten bij kijken voor de verkoop daarvan. Daarnaast als ze bonds willen lenen moeten ze bijvoorbeeld een lening afsluiten voor 1 miljoen met een bepaalde looptijd.

Hierdoor moeten ze eigenlijk direct die 1 miljoen weer door lenen anders wordt het effectieve rendement lager, maar zodra er weer meer dan 1 miljoen uitstaat aan leningen moeten ze opnieuw leningen afsluiten.

Bij de crowd leen en betaal je precies wat nodig is, dit geeft een zekere mate van vrijheid voor de krediet verstrekker.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163665793
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14994

Naam: Herfinanciering
Leendoel: Herfinanciering
Bedrag: 50.000 euro
Rente: 5,0%
Looptijd: 48 maanden
Classificatie: 2
Graydon rating:


Ik pas.
o.a. veel te lage rente.
pi_163665803


[ Bericht 100% gewijzigd door Horsemen op 11-07-2016 14:07:18 ]
pi_163665848
quote:
14s.gif Op maandag 11 juli 2016 14:06 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14994

Naam: Herfinanciering
Leendoel: Herfinanciering
Bedrag: 50.000 euro
Rente: 5,0%
Looptijd: 48 maanden
Classificatie: 2
Graydon rating:

Ik pas.
o.a. veel te lage rente.
en totaal geen onderbouwing van de financiële cijfers. Voor je het weet gaat het bedrijfje bijna op de fles... Zakelijk geleend tegen 13 !!! procent.
Signature
pi_163665888
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 13:31 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik vermoed dat dat niet lukt. Hiervoor kan ik twee redenen bedenken.
Ten eerste hoeven ze zo geen deposito garantie te bieden, wat wel het geval is als ze geld aannemen van spaarders. Een deposito garantie is niet gratis. Daar voor moet een % worden afgedragen. Ik kan me voorstellen dat dat percentage in sommige landen best hoog is. Daarom is het ook zo'n slecht idee dat Nederland gaat deelnemen aan een Europees depositogarantiestelsel. Dan betalen Nederlandse spaarders mee aan de risico's dat Italiaanse en Griekse banken omvallen. Is gewoon weer een extra transfer die ons door de transferunie wordt opgedrongen.
Een tweede reden dat dit soort platforms handig is, is dat de koppeling van de lening met de crowdfundinvesteerder er voor zorgt dat de termijnen naadloos op elkaar aansluiten. Als de aflossingen wat langer op zich laten wachten heeft de bank niet meteen een liquiditeitsprobleem, dan moet de investeerder gewoon ook wat langer wachten.
Zou Georgië een depositogarantiestelsel kennen? Het verkopen van uitgegeven leningen en met de opbrengst weer nieuwe leningen verstrekken lijkt op derivatenhandel en piramidespelen. Ik begin er niet aan
pi_163665922
quote:
14s.gif Op maandag 11 juli 2016 14:06 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14994

Naam: Herfinanciering
Leendoel: Herfinanciering
Bedrag: 50.000 euro
Rente: 5,0%
Looptijd: 48 maanden
Classificatie: 2
Graydon rating:

Ik pas.
o.a. veel te lage rente.
Vijf procent vind ik echt te weinig om risico voor te gaan lopen. Dat hij nu een zakelijke leing heeft tegen 13% rente is ook veelzeggend.
pi_163666097
[/quote]Vijf procent vind ik echt te weinig om risico voor te gaan lopen. Dat hij nu een zakelijke leing heeft tegen 13% rente is ook veelzeggend.
[quote]

Dat is inderdaad veelzeggend, zeker als je ziet dat meneer van beroep financieel adviseur is!

Toch loopt 'ie alweer aardig vol...
pi_163666283
Ik wil mijn aantal projecten wel wat gaan uitbreiden, maar veel GVE projecten blijf ik weinig vertrouwen in hebben. Dat platform probeer ik dan ook te mijden.
  maandag 11 juli 2016 @ 15:13:24 #77
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163667083
5% zonder onderpand? Dit is een nieuw dieptepuntje volgens mij.
Tot nooit .......
pi_163667745
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 14:11 schreef Justme7005 het volgende:

[..]

Zou Georgië een depositogarantiestelsel kennen? Het verkopen van uitgegeven leningen en met de opbrengst weer nieuwe leningen verstrekken lijkt op derivatenhandel en piramidespelen. Ik begin er niet aan
Waar zie je het lijken op derivatenhandel of piramidespel als ik vragen mag?

Persoon A leent geld bij een kredietverstrekker. Vervolgens bied de kredietverstrekker deze lening weer aan investeerders waarbij Mintos optreed als platform tussen investeerder en kredietverstrekker.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163667906
vraagje: hoe lang duurt het bij jullie meestal voor je een eventuele incentive ontvangt?

Ik verwacht enkele incentives via HCN, die zou ik graag in de zomervakantie een keer gaan gebruiken. Mijn vraag hierover bij HCN zelf hierover triggerde ze wel om om mijn adresgegevens te vragen, maar daarna is het stil gebleven.

het gaat om o.a.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_163667951
GVE:
SalePlus.nl
Project:14993 Zakelijk
Leendoel:Financiering werkkapitaal
Classificatie:5
G-PD percentage:0,49
Creditsafe score:65
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 10.000
Product:Annuïteit
Rente per jaar:7,5%
Looptijd:60 maanden
  maandag 11 juli 2016 @ 16:03:35 #81
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163668046
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 15:58 schreef marathon2000 het volgende:
GVE:
SalePlus.nl
Project:14993 Zakelijk
Leendoel:Financiering werkkapitaal
Classificatie:5
G-PD percentage:0,49
Creditsafe score:65
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 10.000
Product:Annuïteit
Rente per jaar:7,5%
Looptijd:60 maanden
Altijd leuk, zo'n tweede aanvraag. Kun je eens kijken wat er van de verwachtingen is uitgekomen. Anderhalf jaar terug verwachtte men in 2015 een omzet van 200K. Gerealiseerd: 28.500. Dat is nagenoeg een verdubbeling t.o.v. 2014. Lijkt me ook ietwat realistischer.
Ik hoop maar dat deze nieuwe vol komt. Kunnen ze toch weer een kwart van de eerste lening mee aflossen. Daar zit ik wel in. 10% was het toen. En ze betalen inderdaad heel netjes elke maand. Deze doe ik maar niet. :D
pi_163668259
Naam: Opknappen villa Aruba
Leendoel: Overig
Bedrag: 75.000 euro
Rente: 6,5%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 2
Graydon rating:

Voor het opknappen van een gehuurde villa?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163668306
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 16:03 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Ik hoop maar dat deze nieuwe vol komt. Kunnen ze toch weer een kwart van de eerste lening mee aflossen. Daar zit ik wel in. 10% was het toen. En ze betalen inderdaad heel netjes elke maand. Deze doe ik maar niet. :D
Niet helemaal, gezien er 1k bij gve achter blijft ;)

Wat ik mij afvraag; hoeveel marge zit er op zo een telefoon. ze worden blijkbaar voor gemiddeld 200 euro de stuk in gekocht. Dan moet er nog wat mee gedaan worden, voor ze de markt op gaan.

Veel geld voor een telefoon van 2 jaar oud
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_163668378
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 16:12 schreef ITrade het volgende:

Voor het opknappen van een gehuurde villa?
Mooi ook: de huur in Aruba is reeds aanbetaald voor een jaar. Waarom dan wel meefinancieren?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_163668392
quote:
99s.gif Op maandag 11 juli 2016 16:14 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Niet helemaal, gezien er 1k bij gve achter blijft ;)

Wat ik mij afvraag; hoeveel marge zit er op zo een telefoon. ze worden blijkbaar voor gemiddeld 200 euro de stuk in gekocht. Dan moet er nog wat mee gedaan worden, voor ze de markt op gaan.

Veel geld voor een telefoon van 2 jaar oud
Vaak wordt de accu niet eens vervangen, de vraag echt wat er nog mee gedaan wordt.
Een nieuwe budget telefoon is vaak een betere keus
  maandag 11 juli 2016 @ 16:27:12 #86
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163668520
snap ik het noubgoed? Stoppen ze 100k in een villa die ze huren? De eigenaren lachen zich de ballen uit de broek als de koop over drie jaar niet door gaat.
Tot nooit .......
pi_163668527
quote:
99s.gif Op maandag 11 juli 2016 16:14 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Niet helemaal, gezien er 1k bij gve achter blijft ;)

Wat ik mij afvraag; hoeveel marge zit er op zo een telefoon. ze worden blijkbaar voor gemiddeld 200 euro de stuk in gekocht. Dan moet er nog wat mee gedaan worden, voor ze de markt op gaan.

Veel geld voor een telefoon van 2 jaar oud
http://www.consumentenbon(...)urbished-smartphones

Sommige refurbished telefoons blijken soms gewoon zelfs duurder te zijn dan een nieuwe.

Maar het risico lijkt me des al niet te min klein. 40k (waarvan een gedeelte al is afgelost) en 10k is samen een schuld die prima te verhalen is op twee mensen in vaste loondienst.

[ Bericht 7% gewijzigd door Mynheer007 op 11-07-2016 16:38:52 ]
pi_163668891
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 16:27 schreef Speekselklier het volgende:
snap ik het noubgoed? Stoppen ze 100k in een villa die ze huren? De eigenaren lachen zich de ballen uit de broek als de koop over drie jaar niet door gaat.
Ik vraag me dit ook af, want over 3 jaar moet er genoeg geld geleend kunnen worden om het pand te kopen.

Het lijkt me echter als nog wel een solide lening mede omdat de overige activiteiten al genoeg opleveren voor afbetaling van de lening.
pi_163669026
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 16:03 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Altijd leuk, zo'n tweede aanvraag. Kun je eens kijken wat er van de verwachtingen is uitgekomen. Anderhalf jaar terug verwachtte men in 2015 een omzet van 200K. Gerealiseerd: 28.500. Dat is nagenoeg een verdubbeling t.o.v. 2014. Lijkt me ook ietwat realistischer.
Ik hoop maar dat deze nieuwe vol komt. Kunnen ze toch weer een kwart van de eerste lening mee aflossen. Daar zit ik wel in. 10% was het toen. En ze betalen inderdaad heel netjes elke maand. Deze doe ik maar niet. :D
Ik kan je een hand geven. Ook ik zat in het vorige project. Dat is een voorbeeld van een project wat ik nu niet meer zou doen en waarbij ik eigenlijk al in het begin dacht, als dat maar goed gaat…..
Het bedrijfje richt zich overigens op scheepsrederijen die de Rotterdamse en Antwerpse haven aandoen. Wel even schrikken als je inderdaad de gerealiseerde omzet ziet. Inderdaad heel prettig dat ze de 10k hebben opgehaald, dan kunnen ze voorlopig “onze” lening tegen de 10% rente nog even doorbetalen.
  maandag 11 juli 2016 @ 16:50:21 #90
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_163669095
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 16:52 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Hoelang heeft dat voor jou geduurd dat die regeling met die 2 die uit prive betalen tot stand is gekomen

En bij welk platform als ik vragen mag
Alles GVE en dat duurde wel een paar maanden en pas vorige maand mn 1e betaling daarvan gehad. Daar zat ongeveer een jaar tussen default en 1e betaling uit prive.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_163670073
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 14:11 schreef Justme7005 het volgende:

[..]

Zou Georgië een depositogarantiestelsel kennen? Het verkopen van uitgegeven leningen en met de opbrengst weer nieuwe leningen verstrekken lijkt op derivatenhandel en piramidespelen. Ik begin er niet aan
Geen derivaten maar wel spelen met hefbomen/geleend geld. En dat is ook risicovol.
Pecunia non olet
pi_163670177
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2016 17:35 schreef obligataire het volgende:

[..]

Geen derivaten maar wel spelen met hefbomen/geleend geld. En dat is ook risicovol.
Dat is toch vrij normaal in de financieele wereld? Een Nederlandse hypotheek is ook met een hefboom, is eerste instantie niet echt een probleem. Het licht puur aan hoe groot die hefboom is.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163670311
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 17:40 schreef ITrade het volgende:

[..]

Dat is toch vrij normaal in de financieele wereld? Een Nederlandse hypotheek is ook met een hefboom, is eerste instantie niet echt een probleem. Het licht puur aan hoe groot die hefboom is.
Daar kom je vanzelf achter als Twino c.s. hun garanties niet meer kunnen nakomen....😎
Pecunia non olet
pi_163670595
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 16:42 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik vraag me dit ook af, want over 3 jaar moet er genoeg geld geleend kunnen worden om het pand te kopen.

Het lijkt me echter als nog wel een solide lening mede omdat de overige activiteiten al genoeg opleveren voor afbetaling van de lening.
Ik doe hem voor een klein bedragje mee, ben benieuwd.

Verder nieuws van FC over een project:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_163671504
Dit staat sinds kort op de site van Collin (was me niet eerder opgevallen).


Defaultpercentage

Het totaal aan afgeboekte bedragen / totaal uitbetaalde rente * gemiddelde rente.



Wat is hiervan de logica?
Pecunia non olet
pi_163672108
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 18:55 schreef obligataire het volgende:
Dit staat sinds kort op de site van Collin (was me niet eerder opgevallen).


Defaultpercentage

Het totaal aan afgeboekte bedragen / totaal uitbetaalde rente * gemiddelde rente.


Wat is hiervan de logica?
Dit geeft een rentecorrectiefactor. Dus als dit percentage 1% is en je krijgt 8%, dan zou je gemiddeld ongeveer 7% krijgen. Zo'n factor werkt natuurlijk alleen als rente en risico goed ingeschat zijn, dat is nu juist vaak niet het geval. Sommige projecten die duidelijk risicovol zijn bieden een lagere rente dan projecten waar ik op het oog weinig risico in zie.
Het leuke van dit 'defaultpercentage' voor Collin is dat het net lijkt alsof er weinig defaults zijn.
pi_163672688
OK :)

Moet de formule dan niet zo luiden:

(Het totaal aan afgeboekte bedragen / totaal uitbetaalde rente) * gemiddelde rente.

of zo:

(Het totaal aan afgeboekte bedragen * gemiddelde rente) / totaal uitbetaalde rente

Het staat er nu erg raar, uitgaande van 'Van Dalen wacht op antwoord" :)
Pecunia non olet
pi_163673321
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 19:58 schreef obligataire het volgende:
OK :)

Moet de formule dan niet zo luiden:

(Het totaal aan afgeboekte bedragen / totaal uitbetaalde rente) * gemiddelde rente.

of zo:

(Het totaal aan afgeboekte bedragen * gemiddelde rente) / totaal uitbetaalde rente

Het staat er nu erg raar, uitgaande van 'Van Dalen wacht op antwoord" :)
Je hebt gelijk, de huidige notatie klopt niet.
pi_163674397
quote:
14s.gif Op maandag 11 juli 2016 16:47 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik kan je een hand geven. Ook ik zat in het vorige project. Dat is een voorbeeld van een project wat ik nu niet meer zou doen en waarbij ik eigenlijk al in het begin dacht, als dat maar goed gaat…..
Het bedrijfje richt zich overigens op scheepsrederijen die de Rotterdamse en Antwerpse haven aandoen. Wel even schrikken als je inderdaad de gerealiseerde omzet ziet. Inderdaad heel prettig dat ze de 10k hebben opgehaald, dan kunnen ze voorlopig “onze” lening tegen de 10% rente nog even doorbetalen.
Als ze met dit omzetje al niet eens wat voorraad kunnen voorfinancieren, hoe had dat dan met ruim 200K aan omzet, kunnen gebeuren. Die vorige pitch rammelde aan alle kanten. Ik ben benieuwd wat ze daadwerkelijk met die 40K gedaan hebben (ik denk privé en verliesfinanciering).
Pecunia non olet
pi_163683477
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 21:02 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als ze met dit omzetje al niet eens wat voorraad kunnen voorfinancieren, hoe had dat dan met ruim 200K aan omzet, kunnen gebeuren. Die vorige pitch rammelde aan alle kanten. Ik ben benieuwd wat ze daadwerkelijk met die 40K gedaan hebben (ik denk privé en verliesfinanciering).
Ik vermoed dat deze mensen alle zeilen bij moeten zetten om al hun leningen af te betalen. Beiden een koophuis naast een appartement in de verhuur en dan nog 10k bij moeten lenen voor hun nevenfunctie van Iphone verkoper naast hun vaste baan nadat ze al eerder 40k hebben geleend voor hun nevenwebwinkeltje.
Lijkt veel op gaten vullen met leningen. Afijn deze nieuwe lening helpt ze in ieder geval weer even verder, want van die eerste 40k is blijkbaar niets meer over met een eigen vermogen van -3k in de vof.
Die 2.5K zelf inleggen is natuurlijk geheel oncontroleerbaar en in deze propositie volkomen irrelevant naar mijn idee.

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 12-07-2016 09:45:42 ]
pi_163684657
Ik kan niet inloggen bij collin. Meer mensen dit probleem?
pi_163684664
Collin:
Poeliersbedrijf Blom B.V (binnenkort Blom Food B.V.)

(Ver)bouw onroerend goed
¤ 150.000
7,5% rente | 48 maanden
pi_163684690
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 11:00 schreef Horsemen het volgende:
Ik kan niet inloggen bij collin. Meer mensen dit probleem?
ik ook niet.
Zowel via Computer als telefoon. Het is weer slecht gesteld met de bereikbaarheid.!
pi_163684729
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 11:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

ik ook niet
Nou ja, zit het gelukkig niet bij mij. Waardeloos de laatste tijd die site bij Collin.
pi_163684768
Bij mij werkt Collin wel, maar wordt niet warm van deze kippenboer:
Stapelfinanciering, matige rentabiliteit, gewijzigde productstrategieen die zich nog moeten bewijzen, geen liquiditeit en een prive zekerheid die weer morele waarde heeft.
pi_163684828
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 11:06 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Nou ja, zit het gelukkig niet bij mij. Waardeloos de laatste tijd die site bij Collin.
en ja hoor nu kan ik op de site en zit hij vol!Dit is naturrlijk wel erg teleurstellend dat je niet eens fatsoenlijk aan kan loggen om een propositie te bekijken!
pi_163684857
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 11:13 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

en ja hoor nu kan ik op de site en zit hij vol!Dit is naturrlijk wel erg teleurstellend dat je niet eens fatsoenlijk aan kan loggen om een propositie te bekijken!
Hier precies het zelfde. Om 11 minuten over 11 kon ik erin en was hij vol. Waardeloos! :(
pi_163685068
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 11:16 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Hier precies het zelfde. Om 11 minuten over 11 kon ik erin en was hij vol. Waardeloos! :(
Bij de pitch: Aantal reacties NUL!
Dat is natuurlijk logisch als je niet de kans krijgt om de pitch te bezoeken. En als je de kans had om te investeren je hebt daar 5 minuten de tijd voor gehad, je zeker geen kans hebt om een vraag te stellen of een reactie te geven als men die mogelijkheid gelijk dicht gooit na het volkomen van de pitch.
Wil men bij Collin wel vragen beantwoorden over een pitch?
Ik zit al vanaf vrijdag te wachten op vragen per mail gesteld over een investering die ik afgelopen vrijdag heb gedaan. :(
pi_163685117
Ik moet zeggen, bij GvE blijft het ook weer zeer stil met betrekking tot vragen die ik heb gesteld..

Als ze de pitch maar half compleet maken stel ik vragen, hadden ze maar wat meer gegevens moeten vermelden. En beantwoorden ze die vragen niet trek ik mijn investering terug..

Beetje vervelend dat platforms je vragen niet beantwoorden, ik snap dat het tijd kost. Maar bij een vraag die gewoon via de pitch naar voren had moeten komen moet gewoon beantwoord worden vind ik.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163685674
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 11:29 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Bij de pitch: Aantal reacties NUL!
Dat is natuurlijk logisch als je niet de kans krijgt om de pitch te bezoeken. En als je de kans had om te investeren je hebt daar 5 minuten de tijd voor gehad, je zeker geen kans hebt om een vraag te stellen of een reactie te geven als men die mogelijkheid gelijk dicht gooit na het volkomen van de pitch.
Wil men bij Collin wel vragen beantwoorden over een pitch?
Ik zit al vanaf vrijdag te wachten op vragen per mail gesteld over een investering die ik afgelopen vrijdag heb gedaan. :(
Collin zou de mogelijkheid om vragen te stellen op zijn minst open moeten houden gedurende de bedenktermijn van twee weken.
pi_163686793
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 12:01 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Collin zou de mogelijkheid om vragen te stellen op zijn minst open moeten houden gedurende de bedenktermijn van twee weken.
Geheel mee eens, zeker als ze hun (soms kritische) klanten serieus willen nemen. Overigens heb ik dit al eerder aangekaart bij Collin. Dan krijg je het antwoord goed idee we zullen er naar kijken en vervolgens gebeurd er niets.
We zijn trouwens in goed gezelschap ook vriend Peter Verhaar kon zijn reacties laatst niet kwijt.
Zie zijn tweet:
peterverhaar ‏@peterverhaar Jun 28
hallo @CollinCrowdfund hoe kan ik een reactie geven bij lening van Bereik.nv

Het wordt nu echt tijd dat er wat aan gedaan wordt!

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 12-07-2016 13:15:48 ]
pi_163687011
https://www.all4funding.n(...)kt-groeifinanciering
Ondernemer staat nu persoonlijk borg voor het te lenen bedrag.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_163690331
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14944

Naam: Netstar Products
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 225.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 36 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 2,12
pi_163690530
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 15:21 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14944

Naam: Netstar Products
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 225.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 36 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 2,12
looptijd is 60mnd geworden ipv 36 mnd. Daarnaast weet ik niet wat dit bedrijf doet

edit: toch weer 36 maanden. Gve is even de weg kwijt
pi_163690593
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 15:21 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14944

Naam: Netstar Products
Leendoel: Financiering werkkapitaal
Bedrag: 225.000 euro
Rente: 8,0%
Looptijd: 36 maanden
Classificatie: 5
Graydon rating: 2,12
Loop nog niet warm; gezien de toekomstige omzetverdubbelaar in de komende jaren.
Een keer 30% groei gehad, maar daarna door wegvallen van de Russische markt bijna 10% eraf. Ik denk dat ik deze oversla..
pi_163690741
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 15:30 schreef vehkah het volgende:

[..]

Loop nog niet warm; gezien de toekomstige omzetverdubbelaar in de komende jaren.
Een keer 30% groei gehad, maar daarna door wegvallen van de Russische markt bijna 10% eraf. Ik denk dat ik deze oversla..
Ja, en gedeeltelijke herfinanciering. Het is niet voor niets een 5 en ongeveer alle percentages en scores zijn matig. Voor mij ook een NEE.
  dinsdag 12 juli 2016 @ 15:56:48 #117
454405 escortmk2
petrolhead
pi_163691125
Het is jammer dat die projecten bij Collin te snel vollopen, dat is gewoonweg geen gezonde situatie.

Als investeerder is het jammer en levert het misschien frustraties op, ik blijf er nu gewoon maar even weg van. Dit voorkomt 2 dingen: ergernis van mijn kant, en het risico dat ik te snel in iets stap waar ik misschien helemaal niet in zou stappen als ik de tijd zou hebben om een weloverwogen keuze te maken.
pi_163691137
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 15:37 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, en gedeeltelijke herfinanciering. Het is niet voor niets een 5 en ongeveer alle percentages en scores zijn matig. Voor mij ook een NEE.
Uit de Pitch:
Welk percentage van de vrij beschikbare cashflow zal worden besteed aan de aflossing van deze lening?
Over de periode juli 2016 tot en met maart 2017 72%
Over de periode april 2017 tot en met maart 2018 46%


Tja dus 72% van de vrij beschikbare Cashflow wordt besteed aan deze lening in 2016-2017. Dit alles met een verdubbeling van de omzet. Wat gaat hier gebeuren als de omzet nu eens gelijk blijft aan de gerealiseerde omzet van 2015-2016?
Dit is bij een heel klein beetje tegenwind een kandidaat voor de OP.
pi_163691140
Het is best wel een leuk en winstgevend bedrijfje denk ik en ik geloof zonder meer dat ze een mooi product maken. Wat ik dan weer niet begrijp is dat ze zulke grote sprongen willen maken in omzet en wereldwijde activiteit. Als ze echt zo goed zijn als ze zeggen komt die groei vanzelf wel maar met minder risico's.
Pecunia non olet
pi_163691155
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15023

Naam: Pizzawagentje
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 20.000 euro
Rente: 8,5%
Looptijd: 72 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,12

pfff, 72 maanden voor een bedragje van 20k
Op zich niet onaardig, maar door de 72 maanden laat ik hem lopen.
pi_163691221
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 15:58 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15023

Naam: Pizzawagentje
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 20.000 euro
Rente: 8,5%
Looptijd: 72 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,12

pfff, 72 maanden voor een bedragje van 20k
Idd te gek voor woorden, 20k lenen voor 8.5% + bijkomende kosten platform... die betaalt z'n pizzawagen gewoon 2x. Spaar even door of leen wat bij je familie jongen!
pi_163691282
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 15:58 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15023

pfff, 72 maanden voor een bedragje van 20k
Op zich niet onaardig, maar door de 72 maanden laat ik hem lopen.
Als ik weer voldoende terug had gehad, had ik hem wel mee willen pakken voor het minimum.

Dit soort bedragen (350 per maand) moet m.i. op te hoesten zijn als het niet wil lukken.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_163691306
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 16:01 schreef marathon2000 het volgende:

[..]

Idd te gek voor woorden, 20k lenen voor 8.5% + bijkomende kosten platform... die betaalt z'n pizzawagen gewoon 2x. Spaar even door of leen wat bij je familie jongen!
Als je familie het niet heeft................... denk dat de familie wat gespleten is. Overigens sta ik ook niet te springen om hier in te stappen.
Eerst de auto kopen als ik het goed lees,en dan pas nadenken hoe je de rest kan financieren.
Typische vorm van ondoordacht opereren en daar hou ik niet zo van.
pi_163691450
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 16:05 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Als ik weer voldoende terug had gehad, had ik hem wel mee willen pakken voor het minimum.

Dit soort bedragen (350 per maand) moet m.i. op te hoesten zijn als het niet wil lukken.
Dat zou je idd denken, probleem is vaak dat er dan veel meer schulden zijn
pi_163691822
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 16:13 schreef Justme7005 het volgende:

[..]

Dat zou je idd denken, probleem is vaak dat er dan veel meer schulden zijn
Klopt ook wel natuurlijk, toch heb ik bij dergelijke bedragen een beter gevoel dan een 400k project met hoofdelijke aansprakelijkheid
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_163695866
Op twino kun je nu leningen zonder buy back guarantee kopen. Zelf nog niet gezien maar ga denk ik wel 1 keer proberen.
pi_163696254
Hopelijk vinden jullie het ook interssant om af en toe een update te krijgen over projecten.
Bij deze een update over project 1355 van KoM:

Crown Beauty Centre
Snel groeiende kliniek voor cosmetische behandelingen en chirurgie gaat 2e vestiging openen.

quote:
Hartelijk dank voor uw bericht en uw interesse. Ik ben u ook erg dankbaar voor de investering die u gedaan hebt om de financiering mogelijk te maken.

We hebben een pand gekocht in Rotterdam en zijn die gaan verbouwen/opknappen. Er moest iets meer gebeuren dan gedacht. Ik heb niet alles uit willen besteden om de kosten laag te houden dus sommige werkzaamheden doen we zelf waardoor het iets lander duurt dan normaal om het echt af te hebben. Ook vanwege mijn andere activiteiten eromheen, wissel van baan, de praktijk in Utrecht etc hebben we in Rotterdam nog niet een opening gehad. Maar Financieel gaat het heel goed hoor, de lening kunnen we nog steeds makkelijk terugbetalen ook al draait Rotterdam nog niet. Ik verwacht in de zomer (nu het wat rustiger is overal) alles af te hebben en hopelijk vanaf september dat ook Rotterdam omzet gaat genereren.
pi_163698114
Ik wil graag mijn risico's in projecten en platformen verder spreiden en zoek een nieuw platform naast collin en ivm. Ben gestopt met gve en kom vanwege alle slechte projecten hier zonder ophouden aangekaart. Ben zeer tevreden (op dit moment) met collin en ben binnenkort goud qua klant (simpelweg in 30 projecten participeren). op ivm veel te weinig projecten aan echt te investeren. Knab lijkt me wel een goede aanvulling maar zie niet goed het verschil niet tussen collin en knab, collin doet tegen vergoeding de evaluatie voor knab, beheersvergoeding knab blijft 0,85 (zelfde als collin zonder discount) dus knab is voor mij altijd minder interssant dan collin; altijd duurder met dezelde risico indicatie. Spreid ik wel echt mijn risico's in platformen door te werken met knab en collin of alleen mijn risico's in projecten?
pi_163701917
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 21:00 schreef snoopy40 het volgende:
Ik wil graag mijn risico's in projecten en platformen verder spreiden en zoek een nieuw platform naast collin en ivm. Ben gestopt met gve en kom vanwege alle slechte projecten hier zonder ophouden aangekaart. Ben zeer tevreden (op dit moment) met collin en ben binnenkort goud qua klant (simpelweg in 30 projecten participeren). op ivm veel te weinig projecten aan echt te investeren. Knab lijkt me wel een goede aanvulling maar zie niet goed het verschil niet tussen collin en knab, collin doet tegen vergoeding de evaluatie voor knab, beheersvergoeding knab blijft 0,85 (zelfde als collin zonder discount) dus knab is voor mij altijd minder interssant dan collin; altijd duurder met dezelde risico indicatie. Spreid ik wel echt mijn risico's in platformen door te werken met knab en collin of alleen mijn risico's in projecten?
Wees je er van bewust dat als je via Knab investeert, je verplicht gedurende de looptijd van de projecten een Knab rekening moet aanhouden. (Verplicht volgens Knab, maar of dat juridisch houdbaar is betwijfel ik.)
Ik denk dat een eventueel faillissement van Collin ook gevolgen voor projecten bij Knab zal hebben, maar ik verwacht dat Knab vervolgens veel sneller de zaak weer aan het rollen zal krijgen.
pi_163706298
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 22:50 schreef Benger het volgende:

[..]

Wees je er van bewust dat als je via Knab investeert, je verplicht gedurende de looptijd van de projecten een Knab rekening moet aanhouden. (Verplicht volgens Knab, maar of dat juridisch houdbaar is betwijfel ik.)
Ik denk dat een eventueel faillissement van Collin ook gevolgen voor projecten bij Knab zal hebben, maar ik verwacht dat Knab vervolgens veel sneller de zaak weer aan het rollen zal krijgen.
Het klinkt mij als koppelverkoop in de oren... overigens de reden om nog even niet bij knab te beginnen, die koppelverkoop.
Signature
pi_163706398
Nieuwe op Lendico. Lage rente (+waarschijnlijk leningbedrag te hoog voor Lendico)

LendicoNL twitterde op woensdag 13-07-2016 om 07:30:23 Nieuwe #crowdfunding #mkb : tot 5,69% #rendement > Verzorgingstehuis ¤ 250.000, 5 jr, risicoklasse B https://t.co/HUi9xmeoqT reageer retweet


[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 13-07-2016 08:21:07 ]
pi_163706561
De rekening zie ik niet als een groot probleem heb toch al meerdere rekeningen en die 50 euro per jaar is ook niet zo erg als je wat investeert maar inderdaad de koppelverkoop blijft een probleem voor mij.
pi_163706754
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 08:00 schreef snoopy40 het volgende:
De rekening zie ik niet als een groot probleem heb toch al meerdere rekeningen en die 50 euro per jaar is ook niet zo erg als je wat investeert maar inderdaad de koppelverkoop blijft een probleem voor mij.
Je houdt dan toch geen rendement meer over als je al 50 euro (is het niet 60 euro?) per jaar (+ de normale fee) moet aftikken aan het platform?

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 13-07-2016 08:36:04 ]
pi_163707211
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 19:54 schreef dyna18 het volgende:
Hopelijk vinden jullie het ook interssant om af en toe een update te krijgen over projecten.
Bij deze een update over project 1355 van KoM:

Crown Beauty Centre
Snel groeiende kliniek voor cosmetische behandelingen en chirurgie gaat 2e vestiging openen.

[..]

Bedankt voor het navragen & posten van de update, Dyna

Updates kunnen voor zowel investeerder als bedrijven van meerwaarde zijn.
Investeerders zijn geinformeerd, altijd een goede zaak.
Voor bedrijven kan het een goede marketing tool zijn (met name succesverhalen kan weer nieuw succes aantrekken). Aan de andere kant, als bedrijven met tegenwind te maken hebben, zullen ze minder happig zijn op info verschaffing.
Als je een reguliere financiering bij een bank hebt, heb je te maken met een jaarlijkse revisie.
Dat zou voor platforms ook een mooi evaluatie moment zijn en hiervan een update met de crowd te delen.
pi_163707505
quote:
12s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 15:56 schreef escortmk2 het volgende:
Het is jammer dat die projecten bij Collin te snel vollopen, dat is gewoonweg geen gezonde situatie.

Als investeerder is het jammer en levert het misschien frustraties op, ik blijf er nu gewoon maar even weg van. Dit voorkomt 2 dingen: ergernis van mijn kant, en het risico dat ik te snel in iets stap waar ik misschien helemaal niet in zou stappen als ik de tijd zou hebben om een weloverwogen keuze te maken.
Helemaal mee eens, ik heb het afgelopen half jaar niets meer met Collin gedaan.
pi_163707544
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 21:00 schreef snoopy40 het volgende:
Ik wil graag mijn risico's in projecten en platformen verder spreiden en zoek een nieuw platform naast collin en ivm. Ben gestopt met gve en kom vanwege alle slechte projecten hier zonder ophouden aangekaart. Ben zeer tevreden (op dit moment) met collin en ben binnenkort goud qua klant (simpelweg in 30 projecten participeren). op ivm veel te weinig projecten aan echt te investeren. Knab lijkt me wel een goede aanvulling maar zie niet goed het verschil niet tussen collin en knab, collin doet tegen vergoeding de evaluatie voor knab, beheersvergoeding knab blijft 0,85 (zelfde als collin zonder discount) dus knab is voor mij altijd minder interssant dan collin; altijd duurder met dezelde risico indicatie. Spreid ik wel echt mijn risico's in platformen door te werken met knab en collin of alleen mijn risico's in projecten?
Naar mijn idee is via Knab beleggen in CF wel degelijk spreiding. Zoals het gepresenteerd is, is het Knab crowdfunding gefaciliteerd door (op dit moment ) Collin. Je belegd dus via Knab over de infrastructuur van Collin onder verantwoordelijkheid en risico van Knab. Als Collin valt zou Knab de afhandeling "eenvoudig" bij bijvoorbeeld IVM onder kunnen brengen en de incasso en afhandeling via dat platform kunnen laten lopen. Dus risico wordt dus wel degelijk gespreid. Dus in jouw geval van 4 naar 5 verschillende platformen.
Mijn grootste risico is inderdaad nog steeds het omvallen van een platform, ze hebben dan wel allemaal een derde rekening maar ik vraag me af hoe dat verder gaat lopen als een curator het voor het zeggen krijgt. In geval Knab zal Knab er voor moeten zorgen dat zijn klanten elders onder gebracht worden bij faillisement Collin en voor je met de curator spreken. In geval je direct bij Collin zit moet je het alleen rooien of op dat moment je verenigen met andere beleggers, Dat laatste lijkt me een stuk lastiger als je al ziet hoe moeilijk het is nu CF beleggers te verenigen om een gesprekspartner te vormen naar de platformen.

[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 13-07-2016 09:42:54 ]
pi_163707618
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 21:00 schreef snoopy40 het volgende:
Ben zeer tevreden (op dit moment) met collin en ben binnenkort goud qua klant (simpelweg in 30 projecten participeren).
30 projecten is wel "simpelweg" minimal 15.000 euro

Overigens zoals ik het loyaliteits programma lees, voor goud:
30% korting bij 30 leningaanvragen of minimaal ¤ 100.000,- geïnvesteerd.

30 lenings aanvragen of 100k, niet 30 investeringen en zal je voor goud echt over de 100k geinvesteerd heen moeten... al is dat wel (volgens mij) origineel geinvesteerd bedrag...
Of te wel het project van 4 jaar waar je 2 jaar geleden aan begonnen bent met 500 euro, telt nu nog steeds mee voor 500 euro en niet voor 250 euro. . . . . toch??? Of zit ik er nou naast?
pi_163707952
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 09:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Mijn grootste risico is inderdaad nog steeds het omvallen van een platform, ze hebben dan wel allemaal een derde rekening maar ik vraag me af hoe dat verder gaat lopen als een curator het voor het zeggen krijgt. In geval Knab zal Knab er voor moeten zorgen dat zijn klanten elders onder gebracht worden bij faillisement Collin en voor je met de curator spreken. In geval je direct bij Collin zit moet je het alleen rooien of op dat moment je verenigen met andere beleggers, Dat laatste lijkt me een stuk lastiger als je al ziet hoe moeilijk het is nu CF beleggers te verenigen om een gesprekspartner te vormen naar de platformen.
De ervaring van Boober heeft inderdaad geleerd dat bij het omvallen van het platform het lang duurt ( ~2 jaar) voor de investeerders zich georganiseerd hebben, de administratie hebben ontvangen (die in dit geval een kleine puinhoop bleek), de incasso's opnieuw hebben opgestart, een nieuwe administratie infrastructuur te hebben gemaakt, etc. Dit alles door de intensieve inzet van een aantal leners (waarvoor hulde!).
Verder is in dit praktijkvoorbeeld gebleken dat veel leners na twee jaar geen incasso's ook dachten, dan hoeft het van mij ook niet meer... met als gevolg dat nu (5,5 jaar later) ongeveer de helft is terugbetaald. De rest is afgeschreven, lopen gerechtelijke procedures voor, betalen in een rustiger tempo etc.
Al met al moet je zorgen dat je geen geld meer hebt uitstaan voor een platform omvalt - de vraag is alleen: Hoe weet je dat ruim (5 jaar) van te voren? ;)

Wat dat betreft lijkt KNAB mij inderdaad een prettige partij als intermediar, alhoewel ik er niet bij zit en vooralsnog ook niet het plan heb.
pi_163708031
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 10:08 schreef Beagle_W het volgende:
[..]
De ervaring van Boober heeft inderdaad geleerd dat bij het omvallen van het platform het lang duurt ( ~2 jaar) voor de investeerders zich georganiseerd hebben, de administratie hebben ontvangen (die in dit geval een kleine puinhoop bleek), de incasso's opnieuw hebben opgestart, een nieuwe administratie infrastructuur te hebben gemaakt, etc. Dit alles door de intensieve inzet van een aantal leners (waarvoor hulde!).
Verder is in dit praktijkvoorbeeld gebleken dat veel leners na twee jaar geen incasso's ook dachten, dan hoeft het van mij ook niet meer... met als gevolg dat nu (5,5 jaar later) ongeveer de helft is terugbetaald. De rest is afgeschreven, lopen gerechtelijke procedures voor, betalen in een rustiger tempo etc.
Al met al moet je zorgen dat je geen geld meer hebt uitstaan voor een platform omvalt - de vraag is alleen: Hoe weet je dat ruim (5 jaar) van te voren? ;)

Wat dat betreft lijkt KNAB mij inderdaad een prettige partij als intermediar, alhoewel ik er niet bij zit en vooralsnog ook niet het plan heb.
Ik denk dat de case van Boober ook hoop geeft. Bij Boober was er geen stichting derdengelden. Er was ook nog geen ervaring over wat te doen als er problemen zijn. Ik denk dat we nu bij een faillissement de schade veel beter zullen weten te beperken.
pi_163708037
Dat probleem zou je toch niet (meer) hebben door het gebruik van een derden rekenening?
pi_163708079
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 10:14 schreef namliam het volgende:
Dat probleem zou je toch niet (meer) hebben door het gebruik van een derden rekenening?
Op papier is het allemaal goed geregeld. In de praktijk zijn de platforms en hun stichting derdengelden nauw verweven. Als de administratie een zootje is, de administratieve krachten van de stichting krijgen geen geld meer en zoeken een andere baan, dan heb je toch wel een hele puzzel voordat je de zaak weer op de rit hebt.
pi_163708105
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 09:39 schreef namliam het volgende:

[..]

30 projecten is wel "simpelweg" minimal 15.000 euro

.... en zal je voor goud echt over de 100k geinvesteerd heen moeten.......
Nee hoor, het is óf óf. Ik ben al een tijdje goudmember en Collin geeft vanaf de 31e investering voortaan keurig die 30 % korting. En ik zit onder de 100.000 ¤ ...
pi_163708114
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 16:01 schreef marathon2000 het volgende:

[..]

Idd te gek voor woorden, 20k lenen voor 8.5% + bijkomende kosten platform... die betaalt z'n pizzawagen gewoon 2x. Spaar even door of leen wat bij je familie jongen!
Ik zou denken: je hebt een vaste baan. Ga er iets naast doen (want die bak opstarten kost ook tijd) en zet dat geld aan de kant. Jaar of twee buffelen en je hebt het binnen. Da's beter dan zeven jaar last hebben en inderdaad grof betalen voor zo'n kar.
Schip ahoy!
  woensdag 13 juli 2016 @ 10:28:13 #144
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163708215
Een andrcprobleem is dat er geen geld is om decadministratie te doen als een platform omvalt. Alle administratiekosten zijn voldaan bij het aangaan van de lening. Als het platform zijn fee maandelijks zou krijgen gefurende de looptijd dan is het voor een derde eenvoudiger om de administratie over te nemen, want er staan inkomsten tegenover.
Tot nooit .......
pi_163709196
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juli 2016 19:38 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:
Op twino kun je nu leningen zonder buy back guarantee kopen. Zelf nog niet gezien maar ga denk ik wel 1 keer proberen.
Ik zie nu leningen zonder garantie online staan bij Twino. Ik heb er een paar in categorie C meegepakt voor kleine bedragen. De rente is vergelijkbaar met Bondora (stuk hoger dan Mintos dus):
- categorie A zie ik nog niet online
- 29,36% voor categorie B, verwacht rendement 15%
- 39,58 voor categorie C, verwacht rendement 16%
Ik de indruk heb dat het om vrij risicovolle projecten gaat. Ik ben benieuwd hoe het gaat.
pi_163709345
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 09:39 schreef namliam het volgende:

[..]

30 projecten is wel "simpelweg" minimal 15.000 euro

Overigens zoals ik het loyaliteits programma lees, voor goud:
30% korting bij 30 leningaanvragen of minimaal ¤ 100.000,- geïnvesteerd.

30 lenings aanvragen of 100k, niet 30 investeringen en zal je voor goud echt over de 100k geinvesteerd heen moeten... al is dat wel (volgens mij) origineel geinvesteerd bedrag...
Of te wel het project van 4 jaar waar je 2 jaar geleden aan begonnen bent met 500 euro, telt nu nog steeds mee voor 500 euro en niet voor 250 euro. . . . . toch??? Of zit ik er nou naast?
Niet moeilijker maken dan het is :)
30 x meedoen is goud.
Pecunia non olet
pi_163709698
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 09:03 schreef marathon2000 het volgende:

[..]

Bedankt voor het navragen & posten van de update, Dyna

Updates kunnen voor zowel investeerder als bedrijven van meerwaarde zijn.
Investeerders zijn geinformeerd, altijd een goede zaak.
Voor bedrijven kan het een goede marketing tool zijn (met name succesverhalen kan weer nieuw succes aantrekken). Aan de andere kant, als bedrijven met tegenwind te maken hebben, zullen ze minder happig zijn op info verschaffing.
Als je een reguliere financiering bij een bank hebt, heb je te maken met een jaarlijkse revisie.
Dat zou voor platforms ook een mooi evaluatie moment zijn en hiervan een update met de crowd te delen.
Helemaal mee eens.
dyna18 dank je wel voor het delen ^O^
pi_163709908
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 11:40 schreef obligataire het volgende:

[..]

Niet moeilijker maken dan het is :)
30 x meedoen is goud.
Is niet wat er staat, ook niet wat er in de grafiek op de site weer wordt gegeven.
Die geeft slechts het aantal euro's weer... 30 projecten is natuurlijk een stuk haalbaarder dan 100.000 euro.

30 projecten a 500 euro = 15.000 euro, staat nogal in schril contrast met die 100.000 euro
Terwijl 15.000 euro "slechts" goed is voor bronze, stroomt niet over van duidelijkheid en doorzichtigheid
pi_163709955
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 11:40 schreef obligataire het volgende:

[..]

Niet moeilijker maken dan het is :)
30 x meedoen is goud.
10 projecten van 10k ook, ongeacht of je daar al de helft van terug hebt ontvangen
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_163710992
quote:
99s.gif Op woensdag 13 juli 2016 12:18 schreef CaLeX het volgende:

[..]

10 projecten van 10k ook, ongeacht of je daar al de helft van terug hebt ontvangen
Ik stel voor dat ze 'diamant' gaan invoeren voor deelnemers met meer dan 50 projecten :7
0% fee..........?
Pecunia non olet
pi_163714320
de nieuwe op TDD, BRICK-METHOD, heeft echte hele goede zekerheden :Y

"Welke zekerheden kan je geven?
Iedereen wil investeren in de toekomst, toch? Met name als het gaat om je eigen toekomst en als het gaat om de toekomst van je kinderen. Jonge mensen zijn de toekomst en ik heb er het volste vertrouwen in dat de Brick-method producten hieraan gaan bijdragen. Bovendien wordt de content supercool en toegankelijk."
pi_163717765
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 09:39 schreef namliam het volgende:

[..]

30 projecten is wel "simpelweg" minimal 15.000 euro

Overigens zoals ik het loyaliteits programma lees, voor goud:
30% korting bij 30 leningaanvragen of minimaal ¤ 100.000,- geïnvesteerd.

30 lenings aanvragen of 100k, niet 30 investeringen en zal je voor goud echt over de 100k geinvesteerd heen moeten... al is dat wel (volgens mij) origineel geinvesteerd bedrag...
Of te wel het project van 4 jaar waar je 2 jaar geleden aan begonnen bent met 500 euro, telt nu nog steeds mee voor 500 euro en niet voor 250 euro. . . . . toch??? Of zit ik er nou naast?
Het gaat om aantal projecten = aantal investeringen en ben momenteel zilver met 28 projecten, het is of en niet en. 100.000 is dit niet nodig, wel 500 per project en 30 projecten. Het gaat anders inderdaad om het origineel geinvesteerd bedrag.
pi_163717827
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 08:24 schreef djh77 het volgende:

[..]

Je houdt dan toch geen rendement meer over als je al 50 euro (is het niet 60 euro?) per jaar (+ de normale fee) moet aftikken aan het platform?
Het ligt eraan hoeveel je investeert, bij 5k en 7% is het al 350 euro aan rente, je moet dus wel redelijke investeringen doen.
pi_163718556
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 19:10 schreef snoopy40 het volgende:

[..]

Het ligt eraan hoeveel je investeert, bij 5k en 7% is het al 350 euro aan rente, je moet dus wel redelijke investeringen doen.
Of al een rekening bij Knab hebben :) dan wel je betaalrekening bij een andere bank inruilen voor een rekening bij Knab. :?

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 13-07-2016 19:55:51 ]
pi_163719660
@ µ Kan jij de mailing uitbreiden met de Knab crowdfund projecten? Denk dat het niet zo lastig is daar het op de infrastructuur van Collin draait. Alvast bedankt. Oja NRDZ geeft zich op voor deze service :)
pi_163725702
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 20:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:
@ µ Kan jij de mailing uitbreiden met de Knab crowdfund projecten? Denk dat het niet zo lastig is daar het op de infrastructuur van Collin draait. Alvast bedankt. Oja NRDZ geeft zich op voor deze service :)
Je kan toch ook door het platform de mail laten sturen. Zelfs gebaseerd op eigen voorkeuren.
pi_163726002
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 11:31 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik zie nu leningen zonder garantie online staan bij Twino. Ik heb er een paar in categorie C meegepakt voor kleine bedragen. De rente is vergelijkbaar met Bondora (stuk hoger dan Mintos dus):
- categorie A zie ik nog niet online
- 29,36% voor categorie B, verwacht rendement 15%
- 39,58 voor categorie C, verwacht rendement 16%
Ik de indruk heb dat het om vrij risicovolle projecten gaat. Ik ben benieuwd hoe het gaat.
Met zulke rendementen en zonder buyback moet het bijna wel risicovol zijn. Maar goed, beste rente ook. Misschien geinig om eens te proberen. Sowieso moet ik me nog eens aanmelden bij Twino. Nu even te druk met andere zaken, maar over een paar weken eens goed naar kijken.

Moet je er nog iets speciaals voor doen? Kopieën paspoort versturen, dat soort spul? Of gewoon account aanmaken, geld storten en gaan? En betaal je er nog een fee als je geld wil opnemen?
Schip ahoy!
pi_163726019
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 08:02 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Met zulke rendementen en zonder buyback moet het bijna wel risicovol zijn. Maar goed, beste rente ook. Misschien geinig om eens te proberen. Sowieso moet ik me nog eens aanmelden bij Twino. Nu even te druk met andere zaken, maar over een paar weken eens goed naar kijken.

Moet je er nog iets speciaals voor doen? Kopieën paspoort versturen, dat soort spul? Of gewoon account aanmaken, geld storten en gaan? En betaal je er nog een fee als je geld wil opnemen?
Ze willen wel even een kopie van je paspoort. Voor de rest is het gewoon geld storten en beginnen maar.
pi_163726026
Thanks, dat moet kunnen. Die kopie maak ik dan straks wel even en anonimiseer ik wat (BSN e.d. eraf dacht ik).
Schip ahoy!
pi_163726044
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 20:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:
@ µ Kan jij de mailing uitbreiden met de Knab crowdfund projecten? Denk dat het niet zo lastig is daar het op de infrastructuur van Collin draait. Alvast bedankt. Oja NRDZ geeft zich op voor deze service :)
Knab is niet te parsen zonder in te loggen. CCF stuurt mijn server een notificatie als er wat nieuws is, dat is een uizondering ;).
జ్ఞ‌ా
pi_163726057
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 08:05 schreef Piet__Piraat het volgende:
Thanks, dat moet kunnen. Die kopie maak ik dan straks wel even en anonimiseer ik wat (BSN e.d. eraf dacht ik).
Die heb ik er ook af proberen te laten, maar die willen ze echt hebben.
pi_163726088
Ze kunnen zoveel willen. Dan knip en plak ik wel wat. Ze hebben er simpelweg geen recht op, en aangezien identiteitsfraude steeds meer een issue wordt...
Schip ahoy!
pi_163726233
1
2
3
4
5
  109 agd
  112 ccf
   63 fnc
  250 gve
  133 kom
Stats *G*
జ్ఞ‌ా
pi_163726276
Die FNC-lijst is nu weg.
జ్ఞ‌ా
pi_163726354
quote:
2s.gif Op donderdag 14 juli 2016 08:36 schreef µ het volgende:
Die FNC-lijst is nu weg.
Waarom was dit nodig? De koppeling was toch al gemaakt? Voor AGD en KOM zijn er wel meer inschrijvers, maar de vraag is of dit actieve gebruikers zijn en ze zich niet afgemeld hebben...
pi_163726425
Iemand enig idee waarom het zo stil is bij FNC ?
Moet ik me al zorgen gaan maken?
pi_163726443
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juli 2016 08:30 schreef µ het volgende:

[ code verwijderd ]

Stats *G*
Phoehee mooie lijst.
Kan ik alleen voorlopig maar van dromen.
Succes ermee
pi_163726771
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 08:45 schreef djh77 het volgende:

[..]

Waarom was dit nodig? De koppeling was toch al gemaakt? Voor AGD en KOM zijn er wel meer inschrijvers, maar de vraag is of dit actieve gebruikers zijn en ze zich niet afgemeld hebben...
@ µ ik verwacht dat FNC wel weer actief gaat worden. Zit even in een overgangsperiode. Lees net op Twitter(bron Peter Verhaar) dat er in de UK een nieuwe zwaargewicht is aangesteld.

Deze mailer is de enige manier om over nieuwe projecten van FNC ingelicht te worden, dus als het niet te veel moeite is zou ik deze graag behouden. Alvast bedankt!
pi_163726792
Nieuwe @GVE:
Pats Outlets
Project:14643 Zakelijk
Leendoel:Opstart onderneming
Classificatie:5s
G-PD percentage:0,49
Creditsafe score:15
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 70.000
Product:Annuïteit
Rente per jaar:8,0%
Looptijd:36 maanden
pi_163726832
Een starter die sinds februari'16 actief is, wel ondernemer met ervaring in dezelfde branch,

Ik neem 'm mee voor een klein bedrag;
-ondernemer weet hoe de hazen lopen,
-ondernemer is nog jong, genoeg tijd om bedrag terug te kunnen betalen
-2x hoofdelijke aansprakelijkheid
-beperkte looptijd
-geen stapelfinanciering
pi_163726841
Ik ben ook even ingelogd op FNC.

Zag dat ik de investeerderstoets nog moest maken.

"Hoe groot is is het percentage van uw vrij belegbaar vermogen dat u via crowdfunding investeert?"
=> Groter dan 10%
" Dit is niet het goede antwoord - als u hulp nodig heeft, klik dan op het vraagteken."

Ja hallo, het percentage dat ik nu investeer is toch echt groter dan 10%. Dat dit een risico is, dat dit misschien onverstandig is, dat de AFM adviseert maximaal 10% te investeren is ook prima. Maar om nu te zeggen dat het antwoord niet goed is... Moet ik dan maar een leugentje om bestwil doen?
pi_163726882
De Pats van GVE: starter, mode, erg grote ambities, koopwoning met een beetje pech onder water... Mij niet gezien!

Overigens doe ik inmiddels ook mee met Twino. Geen kopie van paspoort gevraagd vooralsnog, wel BSN. De eerste volle cent rente is alweer binnen ;)
pi_163727056
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 08:45 schreef djh77 het volgende:

[..]

Waarom was dit nodig? De koppeling was toch al gemaakt? Voor AGD en KOM zijn er wel meer inschrijvers, maar de vraag is of dit actieve gebruikers zijn en ze zich niet afgemeld hebben...
PRojecten staan achter een login, koppeling werkt dus niet meer ;)
జ్ఞ‌ా
pi_163727065
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 09:26 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

@ µ ik verwacht dat FNC wel weer actief gaat worden. Zit even in een overgangsperiode. Lees net op Twitter(bron Peter Verhaar) dat er in de UK een nieuwe zwaargewicht is aangesteld.

Deze mailer is de enige manier om over nieuwe projecten van FNC ingelicht te worden, dus als het niet te veel moeite is zou ik deze graag behouden. Alvast bedankt!
Heb snel gekeken, klopt het dat er zonder login niets te zien is?
జ్ఞ‌ా
  donderdag 14 juli 2016 @ 10:00:49 #175
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163727276
quote:
2s.gif Op donderdag 14 juli 2016 09:48 schreef µ het volgende:

[..]

Heb snel gekeken, klopt het dat er zonder login niets te zien is?
Mét login zijn er ook geen projecten te zien.
pi_163727307
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 10:00 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Mét login zijn er ook geen projecten te zien.
Klopt; hier idem.
In de loop van vandaag zal het 1e project gepubliceerd worden neem ik aan.
pi_163727334
quote:
2s.gif Op donderdag 14 juli 2016 09:48 schreef µ het volgende:

[..]

Heb snel gekeken, klopt het dat er zonder login niets te zien is?
Op dit moment zijn er geen projecten.
Het werkte zoals het was prima.
Na clicken op de link in je mail kwam je na het inloggen precies op het nieuwe project uit.
pi_163727974
quote:
1s.gif Op woensdag 13 juli 2016 19:10 schreef snoopy40 het volgende:

[..]

Het ligt eraan hoeveel je investeert, bij 5k en 7% is het al 350 euro aan rente, je moet dus wel redelijke investeringen doen.
Ik vind het geen probleem om meer dan 5k te investeren via een platform maar dan moet het platform wel genoeg kwalitatieve projecten kunnen leveren die ook volgeschreven worden. En daar twijfel ik eerlijk gezegd aan.

ABN-amro is met seeds ook een tijdje actief geweest opp de crowdfund-markt maar het aanbod aan kwalitatief goede projecten was daar ook echt bedroevend.
pi_163728127
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 10:40 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik vind het geen probleem om meer dan 5k te investeren via een platform maar dan moet het platform wel genoeg kwalitatieve projecten kunnen leveren die ook volgeschreven worden. En daar twijfel ik eerlijk gezegd aan.

ABN-amro is met seeds ook een tijdje actief geweest opp de crowdfund-markt maar het aanbod aan kwalitatief goede projecten was daar ook echt bedroevend.
Wat me op viel bij KNAB Crowdfunding is dat als je via een bankoverschrijving een storting wil doen; gaat dit naar een ABN rekening. Is dit een zekerheid voor investeerders dat het niet bij KNAB/Aegon staat?
pi_163728397
Nieuw project op collincrowdfund:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/slagerij-van-leijden/

Leningaanvrager: Slagerij Van Leijden
Doel van de lening: Overnamefinanciering
Rente: 8,00 %
Looptijd: 48 maanden
pi_163728503
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juli 2016 11:02 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op collincrowdfund:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/slagerij-van-leijden/

Leningaanvrager: Slagerij Van Leijden
Doel van de lening: Overnamefinanciering
Rente: 8,00 %
Looptijd: 48 maanden
Voor:Ervaren slager, betaald zijn schulden af , beperkt bedrag, lopende zaak.
Tegen Leeftijd eigenaar :) , slagerij heeft veel concurentie van supermarkten, kent de omgeving mogelijk niet komt zelf uit westen.

Heb hem toch meegepakt.
pi_163728529
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 11:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Voor:Ervaren slager, betaald zijn schulden af , beperkt bedrag, lopende zaak.
Tegen Leeftijd eigenaar :) , slagerij heeft veel concurentie van supermarkten, kent de omgeving mogelijk niet komt zelf uit westen.

Heb hem toch meegepakt.
En vol :(
pi_163728609
quote:
Beste investeerders,

Voor de (her)financiering van onze huurkoopovereenkomsten doen wij opnieuw een beroep op de kapitaalmarkt.

Net zoals bij de vorige ronde van uitgifte van aandelen nemen wij nu ook de uitgifte van obligaties in eigen beheer.

Daar dit nu zonder tussenkomst van een crowdfunder gebeurt betekent dat er sneller gehandeld kan worden en dat u een korting van 2% direct kunt verdienen. (De koers van uitgifte is bepaald op 98%)

Uitgifte van ¤ 250.000 obligaties tegen 6% rente
Aflossing op annuïteitenbasis – maandelijks gedurende 48 maanden
Koers van uitgifte 98% d.i. ¤ 980 voor een certificaat van ¤ 1.000 (minimum deelname)
Maandelijkse aflossing ¤ 23,50 per obligatie van ¤ 1000 x 48 maanden

Indien u weer wilt meedoen beantwoord u dan deze email met vermelding van het aantal obligaties dat u wenst.

U ontvangt dan van ons een certificaat van deelname. De nummers van de obligaties doen mee aan de tombola met leuke prijzen die op 29 juli a.s. wordt gehouden. De 1e prijs is een reis naar China eind oktober.

Op de dag van uw storting wordt een automatische betalingsopdracht voor u geregeld zodat u exact een maand later de 1e aflossing ontvangt en vervolgens telkens exact een maand later.

Door de uitgifte aan aandelen werd het eigen vermogen van LOHUIS ESCO FINANCE N.V. dit jaar al met ¤ 300.000 versterkt. Daarom zijn we zeer solvabel. Het eigen vermogen is meer dan 50% van het balanstotaal. De testen met onze nieuwe tuinbouwverlichting beginnen op 1 oktober en beloven een energiebesparing van meer dan 70%. U kunt onze resultaten zelf volgen via www.sparkholder.com .


Met een zonnige groet / Sunny regards / 诚挚的祝福 / Saluti Solari / sonnigen
Grüßen / Slanchevi pozdravi, تحياتي المشمسه,

Anton Lohuis
Chairman of Lohuis Group of Companies
Volgens mij stond dit project op de planning bij KoM maar ze gaan het nu dus in eigen beheer doen. Het moet een gevoelige tik zijn voor KoM om te zien dat je zelfs je trouwe klanten niet kunt behouden.

Het lijkt er op dat Lohuis helemaal klaar is met de platformen want eerder werd Symbid ook al gepasseerd.

Voor de positie van investeerders lijkt me het geen goede ontwikkeling. Het wordt echt een slager die zijn eigen vlees keurt en bij een failissement mag je zelf er achter aan.

Derhalve laat ik dit project links liggen. Ook mede omdat ik ¤1000,- een te grote investering vind op basis van de zeer beperkte hoeveelheid cijfers.

[ Bericht 7% gewijzigd door Mynheer007 op 14-07-2016 11:23:46 ]
pi_163728645
Was weer binnen vijf minuten vol. Je kan amper de hele tekst lezen en moet op onderbuik gevoel reageren. Lijkt me ook niet echt wenselijk toch?
Uiteindelijk zat ik nog te twijfelen dus is de keuze voor mij gemaakt.
pi_163728745
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 11:15 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Volgens mij stond dit project op de planning bij KoM maar ze gaan het nu dus in eigen beheer doen.
Mijn onderbuik zegt nog steeds dat ik dit bedrijf links moet laten liggen. Met deze lening in eigen beheer wordt het gevoel steeds groter. Kan het natuurlijk mis hebben. :)
Heb niet meegedaan met deze toko, doe dus ook nu niet mee, en zal in de toekomst niet met hen meedoen.
pi_163728810
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 11:22 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Mijn onderbuik zegt nog steeds dat ik dit bedrijf links moet laten liggen. Met deze lening in eigen beheer wordt het gevoel steeds groter. Kan het natuurlijk mis hebben. :)
Heb niet meegedaan met deze toko, doe dus ook nu niet mee, en zal in de toekomst niet met hen meedoen.
Ik sta er op een soort gelijke manier in. Ik poste het vooral om even te laten zien dat er bedrijven zijn die het 'heft' in eigen hand gaan nemen.

Maar uiteraard hoop ik wel dat dit project vol loopt want ik heb nog geld zitten in hun eerste project op KoM.
pi_163728917
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 11:10 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Voor:Ervaren slager, betaald zijn schulden af , beperkt bedrag, lopende zaak.
Tegen Leeftijd eigenaar :) , slagerij heeft veel concurentie van supermarkten, kent de omgeving mogelijk niet komt zelf uit westen.

Heb hem toch meegepakt.
En een minpuntje: 0,0 zekerheden.
Ik heb er toch ook wel vertrouwen in en heb hem ook meegepakt.
pi_163728986
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juli 2016 11:31 schreef Benger het volgende:
zie ik nog niet online
- 29,36% voor categorie B, verwacht rendement 15%
- 39,58 voor categorie C, verwacht rendement 16%
Volgens mij is dit een gunstige ontwikkeling voor de stabiliteit van het platform. Op alle leningen zonder buyback garantie wordt winst gemaakt en hoeft er geen geld uitgegeven worden voor buybacks. Zeker in economische lastige tijden, waarin veel geld gaat naar buybacks, zouden de inkomsten uit reguliere leningen er voor kunnen zorgen dat het platform winst kan blijven maken.
pi_163729440
Na GvE deze week ook 1000e project bij Lendahand:
LendahandEU twitterde op donderdag 14-07-2016 om 11:44:35 Sterker nog: het is zover! 3 jaar na live-gang is de 1.000ste ondernemer gefinancierd via onze website! #crowdfunding #impact #thanks reageer retweet
pi_163729644
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juli 2016 11:31 schreef Horsemen het volgende:

[..]

En een minpuntje: 0,0 zekerheden.
Ik heb er toch ook wel vertrouwen in en heb hem ook meegepakt.
Ik heb hem ook meegepakt voor het minimumbedrag. Grootste risico hier is m.i. de leeftijd en overlijden. Erfgenamen kunnen de erfenis verwerpen, de 3 maal 100.000,- ¤ overlijdensrisicopolisjes waar Colin zo mee pronkt vallen nml. niet in de erfenis....en die krijgen de dochters dus sowieso, ook bij verwerpen van de erfenis.
pi_163729699
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 12:08 schreef paardendokter het volgende:

[..]

Ik heb hem ook meegepakt voor het minimumbedrag. Grootste risico hier is m.i. de leeftijd en overlijden. Erfgenamen kunnen de erfenis verwerpen, de 3 maal 100.000,- ¤ overlijdensrisicopolisjes waar Colin zo mee pronkt vallen nml. niet in de erfenis....en die krijgen de dochters dus sowieso, ook bij verwerpen van de erfenis.
Klopt, die misleidende informatie was volstrekt overbodig.
pi_163729782
1 verschil tussen CCF en KNAB: KNAB publiceert dus niet om 11uur.
pi_163731920
De eerste van KNAB

LEF! Smoothie & Lunchbar
Startende onderneming
¤ 75.000
8,0% rente | 60 maanden
Percentage volgeschreven 18%
Percentage verstreken inschrijftermijn 1%
Risicoscore Dun & Bradstreet Laag risico
Collin Credit Score Voldoende

Investeerders: 11

Loopt toch wel snel vol. Ik heb gelijk de terugboek functionaliteit kunnen testen. Die werkt! Hybride lening met de Rabobank. Ik dus niet, zeker niet bij starter ook al hebben de partners een baan.
Had als eerste KNAB project toch wel een betere propositie verwacht.

[ Bericht 10% gewijzigd door NaRegenDeZon op 14-07-2016 14:29:50 ]
pi_163732529
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 14:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De eerste van KNAB

LEF! Smoothie & Lunchbar
Startende onderneming
¤ 75.000
8,0% rente | 60 maanden
Percentage volgeschreven 18%
Percentage verstreken inschrijftermijn 1%
Risicoscore Dun & Bradstreet Laag risico
Collin Credit Score Voldoende

Investeerders: 11

Loopt toch wel snel vol. Ik heb gelijk de terugboek functionaliteit kunnen testen. Die werkt! Hybride lening met de Rabobank. Ik dus niet, zeker niet bij starter ook al hebben de partners een baan.
Had als eerste KNAB project toch wel een betere propositie verwacht.
Hopelijk komt deze lening vol. Ik ben zelf namelijk woonachtig in Veenendaal en zou deze zaak een mooie aanvulling vinden op de bestaande horeca. Ze zouden daarom van mij wel een bescheiden bedragje krijgen maar ik heb helaas geen knab-rekening.
pi_163732538
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 14:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De eerste van KNAB

LEF! Smoothie & Lunchbar
Startende onderneming
¤ 75.000
8,0% rente | 60 maanden
Percentage volgeschreven 18%
Percentage verstreken inschrijftermijn 1%
Risicoscore Dun & Bradstreet Laag risico
Collin Credit Score Voldoende

Meegepakt omdat ik nieuwsgierig was naar Knab en Crowdfunding.
pi_163732709
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 14:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:
De eerste van KNAB

LEF! Smoothie & Lunchbar
Startende onderneming
¤ 75.000
8,0% rente | 60 maanden
Percentage volgeschreven 18%
Percentage verstreken inschrijftermijn 1%
Risicoscore Dun & Bradstreet Laag risico
Collin Credit Score Voldoende

Investeerders: 11

Loopt toch wel snel vol. Ik heb gelijk de terugboek functionaliteit kunnen testen. Die werkt! Hybride lening met de Rabobank. Ik dus niet, zeker niet bij starter ook al hebben de partners een baan.
Had als eerste KNAB project toch wel een betere propositie verwacht.
Ik vraag mij af wat nu het grote voordeel is voor de ondernemer om voor de route via Knab te kiezen boven de rechtstreekse via Collin. Aan de ene kant liggen je gegevens iets minder op straat dan rechtstreeks maar aan de andere kant, als je kiest voor crowdfunding dan wil je toch graag een zo grootmogelijke crowd bereiken? Dan zou je als ondernemer toch echt de rechtstreekse weg naar Collin moeten bewandelen.
pi_163733002
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juli 2016 14:43 schreef Horsemen het volgende:
mij af wat nu het grote voordeel is voor de ondernemer om voor de route via Knab te kiezen boven de rechtstreekse via Collin. Aan de ene kant liggen je gegevens iets minder op straat dan rechtstreeks maar aan de andere kant, als je kiest voor crowdfunding dan wil je toch graag een zo grootmogelijke crowd bereiken? Dan zou je als ondernemer toch echt de rechtstreekse weg naar Collin moeten bewandelen.
In de ideale situatie zou je een soort hybride-manier kunnen optuigen; Eerst bijvoorbeeld 2 weken op knab en als het dan nog niet vol is op collin de rest verzamelen.

Kan je bij KNAB vragen stellen bij de pitch?

[ Bericht 2% gewijzigd door Mynheer007 op 14-07-2016 15:16:46 ]
  donderdag 14 juli 2016 @ 15:00:38 #198
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163733072
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 08:14 schreef Piet__Piraat het volgende:
Ze kunnen zoveel willen. Dan knip en plak ik wel wat. Ze hebben er simpelweg geen recht op, en aangezien identiteitsfraude steeds meer een issue wordt...
Ik heb alle info weggehaald, BSN nummer en foto en dat werd na een wat mails geaccepteerd.
Ze zeiden eerst dat dat verplicht was, maar die verplichting is m.i. alleen voor banken. En laat het platform nou juist zo trots zijn dat ze GEEN bank zijn....
Tot nooit .......
pi_163734089
Ik heb mijn KNAB rekening en Crowdfund rekening na een week al weer opgezegd. Wat een prutsers daar. Gaat helemaal niets goed. Ze beloven veel, maar komt niets van terecht.
pi_163734917
quote:
Op het eerste zicht lijken er goede zekerheden aanwezig te zijn (terugkoopgarantie van 129K) en wordt er 100k eigen geld en 40k door de franchisegever ingebracht. Alleen vraag ik me af waarom er geen hoofdelijke aansprakelijkheid geaccepteerd wordt.
  donderdag 14 juli 2016 @ 16:17:32 #202
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163735128
Wat is de zekerheid van een terugkoopgarantie? Zonder verpanding heb je daar weinig aan.
Het is een knap duur pand denk ik dus die terugkoopgarantie mag je verdelen onder de betastingdienst, 6 man personeel en de verhuurder.

Zonder verpanding en hoofdelijke aansprakelijkheid zie ik geen zekerheden.

(over verpanding gesproken, iemand al IETS van KoM gehoord over de verpanding oude projecten)
Tot nooit .......
pi_163736952
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 14:57 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

In de ideale situatie zou je een soort hybride-manier kunnen optuigen; Eerst bijvoorbeeld 2 weken op knab en als het dan nog niet vol is op collin de rest verzamelen.

Kan je bij KNAB vragen stellen bij de pitch?
Nou, dat lijkt mij nou niet de bedoeling van deze samenwerking.
Geen idee, ik heb geen rekening bij Knab.
pi_163737105
quote:
Geen zekerheden, geen hoofdelijke aansprakelijkheid en een veel te lagen rente (7%) voor o.a. dit risico. Ik neem niet eens de moeite om hem verder te lezen.
pi_163737724
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 16:17 schreef Speekselklier het volgende:
(over verpanding gesproken, iemand al IETS van KoM gehoord over de verpanding oude projecten)
Ze zijn er nog volop mee bezig heb ik begrepen. Op dit moment gedeeltelijk succesvol maar ook bij meerdere projecten nog niet succesvol. Ik meen dat de hele operatie medio augustus of september zou zijn afgerond.
pi_163738204
Tjsa, die nieuwe van GVE (2 jaar aflossingsvrij) voor 4% voor OG:

"Wij gaan de lening over twee jaar aflossen door middel van een bancaire financiering. Op basis van de commerciële waarde die de panden na realisatie verbouw hebben, zal het vinden van een financier geen enkel probleem zijn"

Jaja, kan daar meer zekerheid over gegeven worden?
Ik doe niet mee
pi_163738209
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15072
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

NRDZ wenst u deze zomer veel Zon.
[ Nu ook op Telegram: https://telegram.me/crowdfund ]

Naam: Vastgoed Groningen
Leendoel: Onroerend goed
Bedrag: 700.000 euro
Rente: 4,0%
Looptijd: 24 maanden
Classificatie: n.v.t.
Graydon rating:

De vastgoedkoning uit groningen komt weer wat ophalen. (wordt het met deze bedragen niet eens tijd dat ze uit box3 gaan? )
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_163738496
Het voorstel van Cowboys belt:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 14% gewijzigd door djh77 op 14-07-2016 18:17:04 ]
pi_163738709
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 18:08 schreef djh77 het volgende:
Het voorstel van Cowboys belt:
[ afbeelding ]
Zo komen ze er nogal goedkoop mee weg.
Hoe zit het dan met het onderpand vd heer Tebbens, waarom is er niet gewoon 1 voorstel gemaakt.
Ik ga eerst nog eens wat vragen stellen voordat ik hier mee akkoord ga.

Ben ook benieuwd wat de daadwerkelijke waarde vh onroerend goed is, moet minimaal 150k zijn voor het voorstel maar wat als er 250k uit voortkomt?
pi_163740936
Peter verhaar is ook niet tevreden en heeft wat vragen gesteld.

Begrijp ik nu goed dat Tebbens 0 heeft waar aanspraak op gemaakt kan worden?

Vind dat ze er gemakkelijk afkomen bij een lening waar al na 5 maanden 4 ton weg is
pi_163742567
quote:
14s.gif Op donderdag 14 juli 2016 17:12 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Geen zekerheden, geen hoofdelijke aansprakelijkheid en een veel te lagen rente (7%) voor o.a. dit risico. Ik neem niet eens de moeite om hem verder te lezen.
Ik wil deze ook niet.
Wat lees ik nu bij de Q en A van dit project over een ander project bij KOM

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zit in dat project en heb er niets van gemerkt. Tot nu toe steeds keurig betaald weet iemand hier meer van?
pi_163743621
Nee, dat zat ik mij ook al af te vragen. Komt normaal binnen.
Misschien iemand die laster verspreidt (dat zagen we bij die binnenvaartschepen helaas ook).
Pecunia non olet
pi_163743719
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 08:45 schreef djh77 het volgende:
[..]
Waarom was dit nodig? De koppeling was toch al gemaakt? Voor AGD en KOM zijn er wel meer inschrijvers, maar de vraag is of dit actieve gebruikers zijn en ze zich niet afgemeld hebben...
Daar ben ik ook benieuwd naar. Het was de enige lijst waarop ik had ingeschreven.
pi_163743801
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 22:07 schreef obligataire het volgende:
Nee, dat zat ik mij ook al af te vragen. Komt normaal binnen.
Misschien iemand die laster verspreidt (dat zagen we bij die binnenvaartschepen helaas ook).
Dat hoop ik dan maar....
pi_163743831
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 15:00 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik heb alle info weggehaald, BSN nummer en foto en dat werd na een wat mails geaccepteerd.
Ze zeiden eerst dat dat verplicht was, maar die verplichting is m.i. alleen voor banken. En laat het platform nou juist zo trots zijn dat ze GEEN bank zijn....
Goed om te horen. Dan fix ik dat binnenkort ook wel.
CF ligt bij mij al een tijdje stil, dus op zich wel leuk om weer wat te gaan rommelen.
Schip ahoy!
pi_163750891
AFM wil wettelijke vereisten vior crowdfundingplatforms:
De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft haar wetgevingsbrief 2016 met de minister van Financiën gedeeld. Deze brief bevat wensen voor wetgeving om de financiële markten eerlijker en transparanter te maken, en de effectiviteit van het toezicht van de AFM te bevorderen.

Op donderdag 7 juli heeft minister Dijsselbloem de wetgevingsbrief van de AFM en van DNB en zijn reactie hierop naar de Tweede Kamer gestuurd. Uit de reactie van de minister van Financiën blijkt dat hij bereid is de wenselijkheid en mogelijkheden van de meeste wetgevingswensen van de AFM te bekijken en onderzoeken en/of hier verder in overleg wil treden met de AFM.

Context wetgevingsbrief
In deze wetgevingsbrief schetst de AFM, in lijn met haar toezichtagenda 2016-2018, de rol van de maatschappelijke en technologische veranderingen op de financiële markten. Innovatie is van essentieel belang voor een gezonde markteconomie. Alleen door voortdurend te vernieuwen kunnen bedrijven blijven voorzien in de behoeften van consumenten. Dit geldt onverminderd voor de financiële sector. Andere trends die van invloed zijn op het toezicht zijn de lage rente en risicoverschuivingen bij bijvoorbeeld pensioenen. In nasleep van de financiële crisis is er ook aandacht voor de duurzame verankering van gedrags- en cultuurveranderingen bij financiële ondernemingen.

Concrete wetgevingswensen
De volgende concrete wetgevingswensen zijn opgenomen in de AFM-wetgevingsbrief 2016:

- algemene wettelijke vereisten voor crowdfundingplatforms
- wettelijke waarborgen voor hypotheken gefinancierd door investeerders
- informatiedeling met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en andere toezichthouders in het kader van Wet handhaving consumentenbescherming
- informatiedeling met de Autoriteit Persoonsgegevens
- informatiedeling met Bureau Financieel Toezicht
- wettelijke bevoegdheid AFM voor inschakelen externe experts bij financiële ondernemingen
- (gedeeltelijke) strafrechtelijke vrijwaring voor klokkenluiders
- wettelijke grondslag voor de richtsnoeren van de European Banking Authority over het productontwikkelingsproces van distributeurs van bancaire producten
- digitaal communiceren pensioenuitvoerders over wijze van informatieverstrekking pensioenen
- invoeren financiële APK
- streven naar meer consistentie in de financiële verslaggeving.

Daarnaast vragen we aandacht voor de ontwikkelingen op het gebied van fintech, de maximale vergoeding bij consumptief krediet en de discrepanties tussen de Pensioenwet en de Wet op het financieel toezicht (Wft).

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 15-07-2016 06:22:58 ]
pi_163751414
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 05:58 schreef djh77 het volgende:
Op donderdag 7 juli heeft minister Dijsselbloem de wetgevingsbrief van de AFM en van DNB en zijn reactie hierop naar de Tweede Kamer gestuurd. Uit de reactie van de minister van Financiën blijkt dat hij bereid is de wenselijkheid en mogelijkheden van de meeste wetgevingswensen van de AFM te bekijken en onderzoeken en/of hier verder in overleg wil treden met de AFM.
De brief staat op de website van de AFM:
http://amweb.nl/news-1218322/afm-maakt-wetgevingswensen-bekend

Als er daadwerkelijk wetgeving komt, dan lijkt het mij goed om www.internetconsultatie.nl in de gaten te houden.
  vrijdag 15 juli 2016 @ 11:08:38 #218
454405 escortmk2
petrolhead
pi_163754037
https://www.collincrowdfund.nl/2b-floors/

mooi verhaal, maar een mooie puzzel van BV's en als 3 mannen van een jaar of 45 samen 2 ton nodig hebben en zelf niets inbrengen, haak ik sowieso af.

Desondanks zal ook dit wel weer blind volgestort worden 8)7
pi_163755833
quote:
12s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 11:08 schreef escortmk2 het volgende:
https://www.collincrowdfund.nl/2b-floors/

mooi verhaal, maar een mooie puzzel van BV's en als 3 mannen van een jaar of 45 samen 2 ton nodig hebben en zelf niets inbrengen, haak ik sowieso af.

Desondanks zal ook dit wel weer blind volgestort worden 8)7

Precies. 0,0 zekerheden zo te zien. Maar s weer in no time volgestort ook met groe bedragen; ik vraag me dan ook echt af of die mensen wel nadenken en de pitch lezen voor ze investeren.
pi_163755885
quote:
0s.gif Op donderdag 14 juli 2016 16:17 schreef Speekselklier het volgende:
Wat is de zekerheid van een terugkoopgarantie? Zonder verpanding heb je daar weinig aan.
Het is een knap duur pand denk ik dus die terugkoopgarantie mag je verdelen onder de betastingdienst, 6 man personeel en de verhuurder.

Zonder verpanding en hoofdelijke aansprakelijkheid zie ik geen zekerheden.

(over verpanding gesproken, iemand al IETS van KoM gehoord over de verpanding oude projecten)
Ja daar heb je gelijk in. Ook mede door de reacties op de pitch haak ik af.

[ Bericht 0% gewijzigd door Mynheer007 op 15-07-2016 13:34:05 ]
  vrijdag 15 juli 2016 @ 13:45:25 #221
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163757334
De Groninger vastgoedboeren hebben er een nachtje over geslapen en doen er 27,5% bij.
Trekt mij nog niet over de streep.
pi_163757432
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 13:45 schreef crowd-fundi het volgende:
De Groninger vastgoedboeren hebben er een nachtje over geslapen en doen er 27,5% bij.
Trekt mij nog niet over de streep.
Ze willen dan ook wel erg veel binnenhalen zeg. Ik heb al een project van ze, 1 is wel genoeg.
pi_163757495
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 13:45 schreef crowd-fundi het volgende:
De Groninger vastgoedboeren hebben er een nachtje over geslapen en doen er 27,5% bij.
Trekt mij nog niet over de streep.
voor een aflossingsvrije lening wil ik toch echt meer rente dan voor een annuitaire
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  vrijdag 15 juli 2016 @ 13:56:08 #224
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163757515
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 13:51 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ze willen dan ook wel erg veel binnenhalen zeg. Ik heb al een project van ze, 1 is wel genoeg.
Zit er net zo in. Doe mee met hun eerste project. Was toen ook maar 6,5%.
pi_163757859
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 13:56 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Zit er net zo in. Doe mee met hun eerste project. Was toen ook maar 6,5%.
Ik zit daar ook in. Zal daarom niet ongunstig zijn om deze aflossingsvrije lening vol te zien gaan. Deze wordt pas afgelost zodra de eerste lening al compleet is afgelost
pi_163757883
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 13:45 schreef crowd-fundi het volgende:
De Groninger vastgoedboeren hebben er een nachtje over geslapen en doen er 27,5% bij.
Trekt mij nog niet over de streep.
bij een vastgoedbank krijgen ze echt geen aflossingvrije lening tegen 5%. Als ze er 2% bij doen wil ik er over nadenken
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_163759108
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:11 schreef komrad het volgende:

[..]

bij een vastgoedbank krijgen ze echt geen aflossingvrije lening tegen 5%. Als ze er 2% bij doen wil ik er over nadenken
Gelukkig in dit geval bij GvE ook niet meer :)

quote:
onze portefeuille bedraagt enkele tientallen miljoenen
Word dit ondertussen niet wat te gek voor een box 3 belegging tussen 2 personen?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163759201
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 14:56 schreef ITrade het volgende:

[..]

Gelukkig in dit geval bij GvE ook niet meer :)

[..]

Word dit ondertussen niet wat te gek voor een box 3 belegging tussen 2 personen?
Het bedrag maakt niet uit. Wat niet is toegestaan is actief beheer. Voor box 3 moet je passief zijn. Je moet dus een externe partij vragen de dagelijkse gang van zaken de managen en ook geen projectontwikkeling doen. Uit de pitch begrijp ik dat ze dit juist wel doen.

Voordelen die het bij normaal actief vermogensbeheer te verwachten rendement te boven gaan, is sprake van box 1 inkomen.
pi_163762955
KOM #1065 heeft vandaag zijn default ook afgehandeld.

Afgesloten met een verlies van 8%
pi_163779170
Thijs & Aafke (Collin) blijven betrokken bij de gemeenschap.

quote:
Op 10 september 2016 organiseren Thijs & Aafke en Dorpsbelangen Odoorn voor de achtste keer de Thijs & Aafke Challenge. Dit jaar is er ook weer een mooie toertocht uitgezet, waarbij u langs en door de mooiste plaatsen van Drenthe komt.
https://www.evensi.nl/thi(...)hijs-aafke/181851317
pi_163781967
Thijs en Aafke is sowieso actief in de regio. Zie ze heel vaak.
Ben er zelf twee keer geweest. Beide keren was het druk. Vind het zelf geen leuke tent. Het eten is bulk blikvoer en voor dezelfde prijs heb je betere vreetschuren in de regio.
pi_163784900
Nadat ik op LinkedIn had geklaagd over dat ik in een project had geïnvesteerd, daarbij fee betaalde aan Symbid, waarna het project 60 dagen later helaas niet vol was gekomen kreeg ik onlangs een reactie van Jeroen Bontje van Symbid:

quote:
Dear Gerben, Thanks for sharing this feedback, and first of all sorry for this reply taking this long. More investors have shared the same feedback with Symbid, and hence we have been working on solutions for this. One thing we will be changing shortly is the number of days a campaign will be live on our platform. This will be 30 days instead of 60 days. We see that most successful campaigns finish in less than 30 days. The campaign currently live on our platform is the last one that started on 60 days. At Symbid our focus is on making campaigns a success, as this is in the interest of both the entrepreneurs of the companies crowdfunding and the Symbid business. On top of reducing the amount of days a campaign is live on the platform we are also researching options to make sure there are only costs for an investor in case the crowdfunding campaign is successful. Changing this will take a little longer, but we definitely see the need as we agree with your feedback. Thank the Symbid team
M.a.w.: Symbid gaat z'n inschrijftermijn verkorten naar 30 dagen en onderzoekt hoe ze er voor kunnen zorgen dat je geen fee meer aan Symbid betaalt als een project niet wordt volgeschreven.
  zaterdag 16 juli 2016 @ 15:36:28 #233
132191 -jos-
Money=Power
pi_163786278
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2016 14:40 schreef Benger het volgende:
Nadat ik op LinkedIn had geklaagd over dat ik in een project had geïnvesteerd, daarbij fee betaalde aan Symbid, waarna het project 60 dagen later helaas niet vol was gekomen kreeg ik onlangs een reactie van Jeroen Bontje van Symbid:

[..]

M.a.w.: Symbid gaat z'n inschrijftermijn verkorten naar 30 dagen en onderzoekt hoe ze er voor kunnen zorgen dat je geen fee meer aan Symbid betaalt als een project niet wordt volgeschreven.
Dus je moet alsnog fee betalen voor een project dat niet doorgaat? Belachelijk |:(
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_163797852
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juli 2016 15:36 schreef -jos- het volgende:

[..]

Dus je moet alsnog fee betalen voor een project dat niet doorgaat? Belachelijk |:(
Één van de vele redenen om daar niets mee te doen....
Pecunia non olet
pi_163805745
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 17:50 schreef Murene het volgende:
KOM #1065 heeft vandaag zijn default ook afgehandeld.

Afgesloten met een verlies van 8%
Is dat conform voorstel KOM of is er uiteindelijk nog wat bij gekomen?
pi_163810900
quote:
0s.gif Op zondag 17 juli 2016 13:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Is dat conform voorstel KOM of is er uiteindelijk nog wat bij gekomen?
Nee, volgens het voorstel.

Kreeg na de stemming wel netjes een mail met daarin per investeerdersnummer wat iemand gestemd had. Zodat het wel te controleren was wat er gestemd was.
pi_163811744
quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2016 17:26 schreef Murene het volgende:

[..]

Nee, volgens het voorstel.

Kreeg na de stemming wel netjes een mail met daarin per investeerdersnummer wat iemand gestemd had. Zodat het wel te controleren was wat er gestemd was.
Oke, dat is netjes. Wat was de verhouding voor en tegen? Ik ga er vanuit dat het op basis van geïnvesteerd bedrag was?
pi_163822471
quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2016 17:26 schreef Murene het volgende:

[..]

Nee, volgens het voorstel.

Kreeg na de stemming wel netjes een mail met daarin per investeerdersnummer wat iemand gestemd had. Zodat het wel te controleren was wat er gestemd was.
Is crowdfunding een democratie? Ik bedoel: kun je als tegenstemmer gedwongen worden een bod te accepteren waar je het niet mee eens bent?
pi_163822682
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 06:41 schreef Benger het volgende:

[..]

Is crowdfunding een democratie? Ik bedoel: kun je als tegenstemmer gedwongen worden een bod te accepteren waar je het niet mee eens bent?
Ik heb het investeerderscontract eigenlijk nooit echt gelezen :@ Maar neem wel aan dat het zo zit. Was zelf ook tegen, dus ben in principe ook "gedwongen" door de meerderheid.
Maar anders werkt het natuurlijk niet. Is nooit zo dat iedereen ergens over eens is.

quote:
1s.gif Op zondag 17 juli 2016 18:28 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Oke, dat is netjes. Wat was de verhouding voor en tegen? Ik ga er vanuit dat het op basis van geïnvesteerd bedrag was?
Zag er niet bij staan wat iemand geïnvesteerd had. Maar denk dat het ongeveer 75/25 was. Dus wel een zeer grote meerderheid voor.
pi_163822789
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 07:59 schreef Murene het volgende:

[..]

Ik heb het investeerderscontract eigenlijk nooit echt gelezen :@ Maar neem wel aan dat het zo zit. Was zelf ook tegen, dus ben in principe ook "gedwongen" door de meerderheid.
Maar anders werkt het natuurlijk niet. Is nooit zo dat iedereen ergens over eens is.
Een quote uit een contract van een ander KoM project:
quote:
6.2 Indien de Ondernemer ten aanzien van een verplichting uit hoofde van deze Overeenkomst in verzuim is jegens een Investeerder zal de Stichting en/of Kapitaal Op Maat niet namens één of meerdere Investeerders in of buiten rechte optreden jegens de Ondernemer (anders dan het bepaalde in artikel 4.6 van deze Overeenkomst). Ook zal een incassotraject niet via de Stichting en/of Kapitaal Op Maat lopen, tenzij een Investeerder zulks wenst en deze Investeerder hierover nadere afspraken maakt met de overige Investeerders, de Stichting en/of Kapitaal Op Maat. Het staat ieder van de Investeerders te allen tijde vrij om voor eigen rekening en risico en na voorafgaand overleg met de overige Investeerders zelfstandig of gezamenlijk met de andere Investeerders - al dan niet via een onafhankelijke voor dat doel op te richten rechtspersoon- de door hem/haar benodigd geachte (rechts)maatregelen te treffen.
  maandag 18 juli 2016 @ 08:27:39 #241
132191 -jos-
Money=Power
pi_163822822
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 06:41 schreef Benger het volgende:

[..]

Is crowdfunding een democratie? Ik bedoel: kun je als tegenstemmer gedwongen worden een bod te accepteren waar je het niet mee eens bent?
Volgens mij is dit helemaal niet zo vanzelfsprekend. Het contract teken je immers persoonlijk direct met de leningaanvrager. Ikzelf zou het vreemd vinden dat je in dit geval maar de wens van de meerderheid zou moeten respecteren.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_163824201
De praktijk in deze is volgens mij anders. De schuldnemer heeft een voorstel gedaan welke hoogst waarschijnlijk alleen door gaat als iedereen akkoord gaat.

Wat krijg je dan?
pi_163824754
Collin attendeert u graag op onderstaande nieuwe investeringskans:
Leningaanvrager: i-Wood Laminations
Doel van de lening: Werkkapitaal
Leningbedrag: ¤ 425.000
Rente: 7,50 %
Looptijd: 60 maanden
pi_163825367
quote:
14s.gif Op maandag 18 juli 2016 11:03 schreef Horsemen het volgende:
Collin attendeert u graag op onderstaande nieuwe investeringskans:
Leningaanvrager: i-Wood Laminations
Doel van de lening: Werkkapitaal
Leningbedrag: ¤ 425.000
Rente: 7,50 %
Looptijd: 60 maanden
Ik sla over want bij zo'n aanvraag verwacht ik een hogere rente: Weinig zekerheden en het is maar de vraag of er genoeg afzet gerealiseerd kan worden.
pi_163825435
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 11:31 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik sla over want bij zo'n aanvraag verwacht ik een hogere rente: Weinig zekerheden en het is maar de vraag of er genoeg afzet gerealiseerd kan worden.
Mee eens, ook de eigen inbreng is minimaal.
pi_163825592
Startup van bijna ¤500.000 met bijna geen eigen inbreng en ook nog eens een product waar ik niet in geloof. bovendien was de winst vorig jaar ¤70k ofzo? Ik sla over.
pi_163826708
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 11:42 schreef Zocalo het volgende:
Startup van bijna ¤500.000 met bijna geen eigen inbreng en ook nog eens een product waar ik niet in geloof. bovendien was de winst vorig jaar ¤70k ofzo? Ik sla over.
Dit is zo'n project waar ze beter voor aandelen hadden kunnen gaan. Er staat ¤ 0,- eigen vermogen op de B.V. Ook zijn de ondernemers bereid om maar voor een deel van de lening hoofdelijke aansprakelijkheid te accepteren. Naar mijn mening een erg leuk project, maar niet tegen deze voorwaarden.
pi_163827204
Derde project op rij van collin met hoog risico en weinig eigen inbreng, is hun pijplijn opgedroogd en worden steeds mindere projecten doorgelaten? Wel verleidelijk natuurlijk omdat de projecten binnen 10 minuten volgeschreven worden. We zullen zien.....
pi_163827481
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 13:03 schreef snoopy40 het volgende:
oject op rij van collin met hoog risico en weinig eigen inbreng, is hun pijplijn opgedroogd en worden steeds mindere projecten doorgelaten? Wel verleidelijk natuurlijk omdat de projecten binnen 10 minuten volgeschreven worden. We zullen zien.....
Ik vrees het. Over een kleine twee jaar zullen de defaults bij ccf sterk stijgen verwacht ik.

Echter maakt het de eigenaren waarschijnlijk niet veel uit want die hebben tegen die tijd het toko wel verkocht en om de prijs op te drijven moet je volume creëren en daar zijn ze naar mijn gevoel nu mee bezig. Maar uiteraard is dit meer een gevoel dan dat ik dit met feiten kan aantonen..
pi_163828264
De top 10 van week 28:
  maandag 18 juli 2016 @ 14:25:07 #251
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163829080
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 10:35 schreef bambricks het volgende:
De praktijk in deze is volgens mij anders. De schuldnemer heeft een voorstel gedaan welke hoogst waarschijnlijk alleen door gaat als iedereen akkoord gaat.

Wat krijg je dan?
Eenvoudig, jij laat de schuldenaar rechtstreeks weten dat je niet akkoord gaat en dat je hem buiten KoM aan zal pakken. Hij kan dan overwegen om jouw deel niet via KoM uit te laten betalen.

Vervolgens moet je zelf een deurwaarder inschakelen voor jouw deel.
Tot nooit .......
pi_163832750
quote:
Toch wel een interessant project. Alleen vind fitness wel een gevaarlijke branche.
pi_163833143
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2016 18:08 schreef djh77 het volgende:
Het voorstel van Cowboys belt:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zo zie je maar weer dat de enige winnaars in een faillissement de curator en de advocaten zijn.
Die krijgen allemaal voor 100% hun (hoge) rekeningen betaald. En die kosten gaan direct af van het geld wat er is om uit te betalen.

Stribbelt de tegenpartij nog een beetje tegen dan zal de uitkering dus ook alleen nog maar meer afnemen door oplopende advocaatkosten.
pi_163833565
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:17 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Zo zie je maar weer dat de enige winnaars in een faillissement de curator en de advocaten zijn.
Die krijgen allemaal voor 100% hun (hoge) rekeningen betaald. En die kosten gaan direct af van het geld wat er is om uit te betalen.

Stribbelt de tegenpartij nog een beetje tegen dan zal de uitkering dus ook alleen nog maar meer afnemen door oplopende advocaatkosten.
Wat mij betreft schandalig dat, zeker in dit voorbeeld ,Collin hun fee, en dan bedoel ik ook de door de ondernemer betaalde fee niet inlevert t.g.v. de investeerders. Ook Collin heeft gefaald in mijn ogen dus een klein beetje meedelen in de pijn zou in dit geval terecht zijn, zeker als een project zo snel omvalt.
pi_163834886
quote:
14s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:30 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wat mij betreft schandalig dat, zeker in dit voorbeeld ,Collin hun fee, en dan bedoel ik ook de door de ondernemer betaalde fee niet inlevert t.g.v. de investeerders. Ook Collin heeft gefaald in mijn ogen dus een klein beetje meedelen in de pijn zou in dit geval terecht zijn, zeker als een project zo snel omvalt.
Ach ja, gaat gewon te goed zoals GvE en KOM twee jaar geleden. Ze krijgen hun projecten nu al moeilijker vol, dat wordt wat als de rente echt gaat stijgen..
pi_163837285
pi_163837788
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 20:07 schreef djh77 het volgende:
[ afbeelding ]
Kleding... Laat maar :)
pi_163839715
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 14:25 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Eenvoudig, jij laat de schuldenaar rechtstreeks weten dat je niet akkoord gaat en dat je hem buiten KoM aan zal pakken. Hij kan dan overwegen om jouw deel niet via KoM uit te laten betalen.

Vervolgens moet je zelf een deurwaarder inschakelen voor jouw deel.
Ik ben het daar niet mee eens. Wat denk je dan te bereiken als je zelf met een deurwaarder een hoger bedrag gaat claimen? Veel kosten maken en geen of weinig opbrengsten
  maandag 18 juli 2016 @ 22:01:57 #261
454405 escortmk2
petrolhead
pi_163841245
Zomaar een idee: crowdfundplatforms zouden het eigenlijk pas mogelijk moeten maken om pas enige tijd na de pitch een investering te doen.

Pitch live op maandag 11.00u, investeren mogelijk 24 uur later, dus vanaf dinsdag 11.00u.
  maandag 18 juli 2016 @ 22:19:13 #262
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163841866
Of het slim is iets anders, maar als je het niet met de aangeboden deal eens bent dan is dat de enige weg.
Tot nooit .......
pi_163841881
quote:
Dank voor het delen van de info!
Heb de pitch nog even nagelezen. Is een lening van 36 maanden van 200k tegen 8%. Die vermoedelijk zo'n 18 maanden afgelost heeft. Als het goed is zullen de deelnemers geen verlies lijden.
Uit de pitch:
Solvabiliteit
Door de aanloopverliezen is de solvabiliteit nog matig. Vanwege deze reden staat grootaandeelhouder M. Coolen privé borg voor ¤ 150.000,-.

Ben benieuwd of deze borgstelling wat voorstelt en niet net zo'n gatenkaas is als bij cowboysbelt.

Overigens ook ik zit niet in dit project. Zijn hier wel mensen aanwezig die in dit project zitten en ons van de vorderingen op de hoogte kunnen houden?
pi_163842044
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 22:01 schreef escortmk2 het volgende:
Zomaar een idee: crowdfundplatforms zouden het eigenlijk pas mogelijk moeten maken om pas enige tijd na de pitch een investering te doen.

Pitch live op maandag 11.00u, investeren mogelijk 24 uur later, dus vanaf dinsdag 11.00u.
Waarom zouden ze dat doen, daar winnen ze niets mee. Sterker nog het zal eerder schadelijk zijn dan goed doen voor de pitch.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_163843055
Cabture wil nadat het op Symbid geld heeft opgehaald weer geld ophalen voor verdere internationale expansie. Nu heeft het voor een ander platform gekozen: Eureeca.
pi_163843113
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 22:01 schreef escortmk2 het volgende:
Zomaar een idee: crowdfundplatforms zouden het eigenlijk pas mogelijk moeten maken om pas enige tijd na de pitch een investering te doen.
Pitch live op maandag 11.00u, investeren mogelijk 24 uur later, dus vanaf dinsdag 11.00u.
Wat win je daarmee? Dat je de tijd hebt om een pitch te lezen, maar de volgende dag is het dus weer een wedstrijdje om met z'n allen tegelijk zo snel mogelijk een investering door te voeren. Met alle gevolgen van dien. Nee, ik voel ermee voor die pervese prikkel eruit te halen die 'bedenktijd' heet. Je moet LEZEN en NADENKEN voor je investeert en niet pas daarmee beginnen nadat je op de knop 'NU INVESTEREN' hebt geklikt. Van je toezegging af kunnen komen zou een uitzondering moeten zijn en geen verworven recht.
pi_163845336
quote:
14s.gif Op maandag 18 juli 2016 17:30 schreef Horsemen het volgende:Ook Collin heeft gefaald in mijn ogen dus een klein beetje meedelen in de pijn zou in dit geval terecht zijn, zeker als een project zo snel omvalt.
Ik heb een persoonlijke reactie per e-mail gehad waarin ze aangeven dat ze vinden zorgvuldig gehandeld te hebben.

Mijn indruk is dat ABN Amro gewoon het project heeft opgeblazen... dat beweert ondernemer Tebbens ook in een interview... de vraag is of Collin had moeten weten dat dit eraan zat te komen. De Collin crowdfund coach werkte in elk geval twee jaar daarvoor nog als directeur bij ABN Amro in dezelfde regio en dat roept bij mij vraagtekens op.

[ Bericht 3% gewijzigd door Balastico op 19-07-2016 00:06:29 ]
  dinsdag 19 juli 2016 @ 07:50:36 #268
454405 escortmk2
petrolhead
pi_163848398
Wat je wint bij een "verplichte" periode tussen de pitch en de mogelijkheid tot investeren, is dat investeerders een weloverwogen keuze kunnen maken om te investeren.

Ik zie nu dat pitches worden volgeschreven nog voordat ze goed en wel geplaatst zijn.
Dat in combinatie met de verplichte AFM-test waarin je verklaart je investering te doen op basis van o.a. het businessplan en je kennis van de markt.

Natuurlijk zullen er altijd projecten zijn die snel worden volgeschreven, dat is logisch. Het gaat mij er om dat het gewoonweg een ongezonde situatie is dat "alle" projecten "blind" worden volgestort. Dat is op de langere termijn voor niemand goed. En ik weet heus wel dat fok-investeerders natuurlijk verstandig genoeg zijn om daar niet in mee te gaan ;-)
pi_163848691
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 07:50 schreef escortmk2 het volgende:
Wat je wint bij een "verplichte" periode tussen de pitch en de mogelijkheid tot investeren, is dat investeerders een weloverwogen keuze kunnen maken om te investeren.

Ik zie nu dat pitches worden volgeschreven nog voordat ze goed en wel geplaatst zijn.
Dat in combinatie met de verplichte AFM-test waarin je verklaart je investering te doen op basis van o.a. het businessplan en je kennis van de markt.

Natuurlijk zullen er altijd projecten zijn die snel worden volgeschreven, dat is logisch. Het gaat mij er om dat het gewoonweg een ongezonde situatie is dat "alle" projecten "blind" worden volgestort. Dat is op de langere termijn voor niemand goed. En ik weet heus wel dat fok-investeerders natuurlijk verstandig genoeg zijn om daar niet in mee te gaan ;-)
Je zou ook naar een systeem kunnen gaan waarbij de pitch bijvoorbeeld standaard minimaal 1 uur open staat en iedereen de mogelijkheid krijgt om in te tekenen. Na die 1 uur, waarin iedereen het verhaal kan lezen en zijn beslissing weloverwogen kan nemen, is de kans groot dat het project voor meer dan 100% gefund is. In zo'n geval moet er geloot worden onder de investeerders zodat iedereen een gelijke kans heeft om mee te doen.
pi_163848858
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 23:48 schreef Balastico het volgende:

[..]

Ik heb een persoonlijke reactie per e-mail gehad waarin ze aangeven dat ze vinden zorgvuldig gehandeld te hebben.

Mijn indruk is dat ABN Amro gewoon het project heeft opgeblazen... dat beweert ondernemer Tebbens ook in een interview... de vraag is of Collin had moeten weten dat dit eraan zat te komen. De Collin crowdfund coach werkte in elk geval twee jaar daarvoor nog als directeur bij ABN Amro in dezelfde regio en dat roept bij mij vraagtekens op.
Collin vindt dat ze zorgvuldig gehandeld heeft. Dat is dus nog steeds maar de vraag. Als je 400K van CF investeerders uitleent aan een bedrijf en je weet dat er nog andere Banken betrokken zijn in de kredietverlening(in dit geval ABN AMRO.) Dan dien je naar mijn idee afspraken te maken met die andere Bank over de continuïteit van de kredietverlening. Zeker als een bedrijf zoals in geval van Cowboysbelt geheel in de tang van De Bank zit en naar adem happend nog net overeind hangt. Die afspraken met de ABN zijn naar ik heb vernomen niet gemaakt. Dat blijkt ook wel als het bedrijf 4~maanden na het verstrekken van de 400k door De Bank onderuit getrokken wordt!
Is afspraken maken met alleen de ondernemers in dit geval dus zorgvuldig handelen?

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 19-07-2016 08:57:49 ]
pi_163849081
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 23:48 schreef Balastico het volgende:

[..]

Ik heb een persoonlijke reactie per e-mail gehad waarin ze aangeven dat ze vinden zorgvuldig gehandeld te hebben.

de vraag is of Collin had moeten weten dat dit eraan zat te komen.
De vraag is ook of Collin het had kunnen weten. Ik denk dat Collin, zeker in dit voorbeeld waarin zoals NRDZ al aangeeft het bedrijf helemaal in de tang zat van de AbnAmro, zijn zorgplicht heeft geschonden door dit niet te (willen) navragen bij "de bank".
pi_163849764
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 09:01 schreef Horsemen het volgende:
De vraag is ook of Collin het had kunnen weten.
òf de Crowdfund coach heeft zitten slapen en niet doorgevraagd...
òf ABN Amro heeft de situatie rooskleuriger voorgesteld...
òf de Crowdfund coach heeft het als oud-directeur van ABN Amro met zijn oud-collega's op een akkoordje gegooid...

Als investeerder in dit project vind ik dat eigenlijk onderzocht moet worden of er sprake is van opzet bij het faillissement vlak nadat er 4 ton werd binnengehaald met de Crowdfund-actie.
pi_163849868
Dat belt-circus is wat mij betreft de druppel, het begin van het einde van crowdfunding. In de opstart een leuk idee geweest, maar inmiddels gekaapt door mensen die gericht voor het gemakkelijke geld gaan.

Zo'n Collin zit veel te dicht op de banken, Rabo, Knab/Aegon, en de lijntjes naar o.a. Abnamro. Zie het eerder als een voorpost van de afdelingen bijzonder beheer bij de banken. Er is daar natuurlijk veel meer kennis/inzicht over de aanvraag, de funders krijgen een fractie van de info toegeworpen. Zo positief mogelijk om het geld binnen te harken, totale onbalans. En een AFM die als vanouds achter de feiten aanloopt.
pi_163849984
Looptijd KoM naar 60 dagen:
De maxiale looptijd van een crowdfunding project is aangepast van 100 naar 60 dagen. Binnen 60 dagen moet het voor de ondernemer én investeerder duidelijk zijn of het doelbedrag is behaald. Die kans is groot want gemiddeld haalt een project binnen 15 dagen haar doelbedrag bijeen met een succesratio van ruim 90%. Vanaf 1 augustus 2016 zullen nieuw te publiceren projecten maximaal 60 dagen online staan.
  dinsdag 19 juli 2016 @ 10:04:55 #275
332574 µ
alt-m
pi_163849994
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 10:04 schreef djh77 het volgende:
Looptijd KoM naar 60 dagen:
De maxiale looptijd van een crowdfunding project is aangepast van 100 naar 60 dagen. Binnen 60 dagen moet het voor de ondernemer én investeerder duidelijk zijn of het doelbedrag is behaald. Die kans is groot want gemiddeld haalt een project binnen 15 dagen haar doelbedrag bijeen met een succesratio van ruim 90%. Vanaf 1 augustus 2016 zullen nieuw te publiceren projecten maximaal 60 dagen online staan.
Nice.
జ్ఞ‌ా
pi_163850160
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 09:56 schreef ZeKraut het volgende:
Dat belt-circus is wat mij betreft de druppel, het begin van het einde van crowdfunding. In de opstart een leuk idee geweest, maar inmiddels gekaapt door mensen die gericht voor het gemakkelijke geld gaan.

Zo'n Collin zit veel te dicht op de banken, Rabo, Knab/Aegon, en de lijntjes naar o.a. Abnamro. Zie het eerder als een voorpost van de afdelingen bijzonder beheer bij de banken. Er is daar natuurlijk veel meer kennis/inzicht over de aanvraag, de funders krijgen een fractie van de info toegeworpen. Zo positief mogelijk om het geld binnen te harken, totale onbalans. En een AFM die als vanouds achter de feiten aanloopt.
Collin heeft geen cijfers gepubliceerd in de pitch. Het is daarom lastig in te schatten of Collin niet goed heeft gekeken, of dat er nog niets aan de hand was op het moment dat Collin de cijfers beoordeelde. Ik neem de bank niets kwalijk. Die handelt ook op basis van de cijfers van het bedrijf. Als die niet goed zijn is het aan Collin om dat te signaleren. De vraag is mijns inziens vooral of we kunnen vertrouwen op het oordeel van Collin. Als dat niet zo is, is het blind investeren: een casino.
pi_163850904
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 09:49 schreef Balastico het volgende:
Als investeerder in dit project vind ik dat eigenlijk onderzocht moet worden of er sprake is van opzet bij het faillissement vlak nadat er 4 ton werd binnengehaald met de Crowdfund-actie.
Als er meerdere investeerders zijn die er net zo over denken dan zouden jullie dat moeten oppakken. Het zal zeker niet makkelijk zijn maar met een groep investeerders moet het natuurlijk mogelijk zijn meer informatie boven tafel te krijgen. Ik zit overigens niet in dit project.
pi_163851098
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 10:55 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Als er meerdere investeerders zijn die er net zo over denken dan zouden jullie dat moeten oppakken. Het zal zeker niet makkelijk zijn maar met een groep investeerders moet het natuurlijk mogelijk zijn meer informatie boven tafel te krijgen. Ik zit overigens niet in dit project.
Volgens mij is Peter Verhaar ook niet te vreden met deze situatie. Als er een aantal fok!-leden hier in zit zou het een optie zijn om misschien met hem de krachten te bundelen.
pi_163851429
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 11:03 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Volgens mij is Peter Verhaar ook niet te vreden met deze situatie. Als er een aantal fok!-leden hier in zit zou het een optie zijn om misschien met hem de krachten te bundelen.
Aan de ene kant zal hij dan een hele grote stempel drukken op de manier van aanpakken en daarnaast is hij natuurlijk kampioen in mensen tegen zich in het harnas jagen. Aan de andere kant heeft hij wel vaak gelijk en is hij in staat om veel (media) aandacht te generen. Het is zeker een optie.
Het viel mij trouwens net pas op dat het Collin project van gisteren nog niet vol is. Dat komt niet zo vaak voor bij Collin.
pi_163851688
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 11:03 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Volgens mij is Peter Verhaar ook niet te vreden met deze situatie. Als er een aantal fok!-leden hier in zit zou het een optie zijn om misschien met hem de krachten te bundelen.
Lijkt genoeg animo voor te zijn

peterverhaar twitterde op maandag 18-07-2016 om 17:43:57 krijg veel bijval in zaak Cowboys Belt; nu maar hopen dat men ONEENS stemt @CollinCrowdfund ; investeerders zijn echt boos reageer retweet
pi_163852994
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 10:14 schreef Benger het volgende:

[..]

Collin heeft geen cijfers gepubliceerd in de pitch. Het is daarom lastig in te schatten of Collin niet goed heeft gekeken, of dat er nog niets aan de hand was op het moment dat Collin de cijfers beoordeelde. Ik neem de bank niets kwalijk. Die handelt ook op basis van de cijfers van het bedrijf. Als die niet goed zijn is het aan Collin om dat te signaleren. De vraag is mijns inziens vooral of we kunnen vertrouwen op het oordeel van Collin. Als dat niet zo is, is het blind investeren: een casino.
Het is dus blind investeren! Op basis van de geboden informatie kunnen de inleggers nooit een afgewogen oordeel vellen over een verantwoorde investering. Laat staan binnen een paar minuten (inside info daargelaten). Het enige is vertrouwen en transparantie. En die zijn zoek resp. nooit geweest.
Ik zeg niet dat er geen goede projecten zijn, leuke pareltjes heb ik ook zien voorbijkomen. Maar partijen ruiken nu heel gemakkelijk geld, er zijn teveel uitwassen. Het merendeel van de aanvragen zijn nu eenmaal erg risicovolle junk-leningen.
pi_163855064
Opstartproblemen bij KNAB:
quote:
Allereerst nogmaals mijn excuses voor deze gang van zaken. Ik begrijp dat het echt het een vervelende situatie is geweest, maar ik hoop ook dat je je realiseert dat wij met een probleemsituatie zijn geconfronteerd voordat we goed en wel begonnen waren met Crowdfunding. Dat mag uiteraard geen excuus zijn maar hierdoor hebben we het in eerste instantie niet direct kunnen oplossen.
Dag KNAB :W :W
pi_163855177
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 14:02 schreef djh77 het volgende:
Opstartproblemen bij KNAB:

[..]

Dag KNAB :W :W
Waar gaat dit precies over?
pi_163855322
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 14:07 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Waar gaat dit precies over?
Problemen bij het aanmaken van een crowdfund rekening veroorzaakt door collin. ID en rekeningnummer werden niet geverifieerd. Door deze zaken was het ook niet mogelijk de rekening weer op te zeggen en over het saldo te beschikken. Het lijkt erop dat niet alle zaken goed zijn uitgetest voor het live gaan. Ik ben hierdoor afgehaakt.

Nieuwe op KNAB: https://www.knab.nl/crowdfunding/laundry-industry

E 45 voor een t-shirt pffff
pi_163856827
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 11:19 schreef Horsemen het volgende:Het viel mij trouwens net pas op dat het Collin project van gisteren nog niet vol is. Dat komt niet zo vaak voor bij Collin.
Het is een relatief groot project (425k) en duurt dus even om vol te storten met de vele kleine beleggers die voor 500 euro meegaan.

Daarnaast moet je als project bij Collin gewoon zorgen dat je in de eerste 30 minuten vol zit. Dan vechten investeerders om een plaatsje. Als eenmaal de gokkers klaar zijn met inschrijven, ben je overgeleverd aan de serieuze types die langer nadenken en kritischer zijn.

En er zit ook een psychologisch tintje aan... als een project bij Collin in het eerste uur niet volgeschreven is "zal er wel iets mis mee zijn" en ga je niet snel alsnog inschrijven. Kortom, het is een beetje de omgekeerde wereld... je zou juist willen dat projecten een paar dagen open staan zodat investeerders op hun gemak de afweging kunnen maken zonder de angst de boot te missen.
pi_163857276
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 15:05 schreef Balastico het volgende:

[..]

Het is een relatief groot project (425k) en duurt dus even om vol te storten met de vele kleine beleggers die voor 500 euro meegaan.

Daarnaast moet je als project bij Collin gewoon zorgen dat je in de eerste 30 minuten vol zit. Dan vechten investeerders om een plaatsje. Als eenmaal de gokkers klaar zijn met inschrijven, ben je overgeleverd aan de serieuze types die langer nadenken en kritischer zijn.

En er zit ook een psychologisch tintje aan... als een project bij Collin in het eerste uur niet volgeschreven is "zal er wel iets mis mee zijn" en ga je niet snel alsnog inschrijven. Kortom, het is een beetje de omgekeerde wereld... je zou juist willen dat projecten een paar dagen open staan zodat investeerders op hun gemak de afweging kunnen maken zonder de angst de boot te missen.
Helemaal mee-eens. 425k is ook een hele berg geld. Aan de andere kant zou dit met een goed plan makkelijk binnen 1 a 2 uur opgehaald moeten kunnen worden. Een tijdje geleden hebben ze zelfs 1.5 miljoen opgehaald met één project dus dat geeft al aan dat er genoeg aanbod aan geld is.

Het psychologische tintje klopt naar mijn inzien helemaal, het is toch een soort controle door de crowd, als al die 100en investeerders het niet goed genoeg vonden dan zal er wel iets mis mee zijn. Echt goede projecten zitten bij de grote platformen binnen een dag vol. Uiteraard werkt die controle door de crowd niet andersom want als ik die altijd had gevolgd dan had ik nu mijn geld in zoveel bagger projecten zitten...

Hoeveel heeft het knab-project nu opgehaald? (Zonder login kan je dat namelijk niet zien)
pi_163858255
Autopoetsbedrijf (FNC) is teruggetrokken:
quote:
U heeft geïnvesteerd in het kredietproject: Moderne apparatuur autopoetsbedrijf.

Helaas moeten wij u mededelen dat dit kredietproject is geannuleerd. Uw investering zal daarom niet worden geïncasseerd.

Zowel tijdens de kredietanalyse als vlak voor de uitbetaling van de lening doen wij een BKR-check. Op basis van de tweede check hebben wij helaas moeten besluiten het project in te trekken.

We danken u voor uw begrip en vertrouwen in Funding Circle.
pi_163858745
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 16:09 schreef djh77 het volgende:
Autopoetsbedrijf (FNC) is teruggetrokken:

[..]

Dit is de tweede keer in korte termijn. De vorige, eind mei, was de Voorfinanciering Projecten in stoffering en raam decoratie (ID 129413327). Ook met risicoklasse C en in mijn ogen nauwelijks een risico net als deze. Ik kan het niet hardop zeggen maar iets in mij zegt dat deze bedrijven gewoon buiten FC benaderd worden en gefinancierd worden door een partij. Wat kan er gebeurd zijn met de BKR-score dat deze in een paar weken zo onvoorzien verslechtert dat het hele project wordt afgeblazen? Dan deugt het hele voortraject aan checks niet, lijkt mij.
pi_163858960
Zat ook in het autopoetsbedrijf, slechte start voor mij zo bij FnC. :{
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163859760
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 16:09 schreef djh77 het volgende:
Autopoetsbedrijf (FNC) is teruggetrokken:

[..]

Geen mail gehad. Edit: toch wel
Pfff.
Maar idd slechte zaak van FNC

[ Bericht 1% gewijzigd door mccrowd op 19-07-2016 19:23:50 ]
pi_163863741
Nieuwe default bij GVE.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
16 van 36 maanden betaald.
pi_163866628
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 20:27 schreef gve74 het volgende:
Nieuwe default bij GVE.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
16 van 36 maanden betaald.
Ik begrijp als ik hier even terug lees dat het om een Zonnestudio gaat en een lening bedrag van 220k.
Is het over en uit met het bedrijf of is er nog kans dat er wat terug gaat komen, bijvoorbeeld uit de hoofdelijke aansprakelijkheid? Of is het weer een kale kip verhaal?
pi_163868060
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 22:04 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik begrijp als ik hier even terug lees dat het om een Zonnestudio gaat en een lening bedrag van 220k.
Is het over en uit met het bedrijf of is er nog kans dat er wat terug gaat komen, bijvoorbeeld uit de hoofdelijke aansprakelijkheid? Of is het weer een kale kip verhaal?
Goede vraag.
Geen idee of ik ooit het resterende bedrag nog terug ga zien. Zoals gebruikelijk een vrij standaard mail van GVE ontvangen. Faillissement is in ieder geval al uitgesproken. Ik heb inmiddels al 4 defaults bij GVE en bij allemaal heb ik het gevoel dat ik niets meer terug ga zien van mijn investering. Geen idee hoe fanatiek hier door GVE nog achteraan wordt gejaagd.
pi_163870491
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 22:41 schreef gve74 het volgende:

[..]
Ik heb inmiddels al 4 defaults bij GVE en bij allemaal heb ik het gevoel dat ik niets meer terug ga zien van mijn investering. Geen idee hoe fanatiek hier door GVE nog achteraan wordt gejaagd.
Weet iemand wel hoe goed GVE nog zijn best doet bij een default?
pi_163871949
Ik weet dat GvE bij verschillende projecten wel terdege aktie heeft genomen en het ook tot recht zaken laat komen. De deurwaarders werken echter traag en het duurt allemaal erg lang. Het zou allemaal veel doortastender kunnen maar het is niet zo dat ze er niets aan doen.
pi_163874515
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 22:41 schreef gve74 het volgende:

[..]

Goede vraag.
Geen idee of ik ooit het resterende bedrag nog terug ga zien. Zoals gebruikelijk een vrij standaard mail van GVE ontvangen. Faillissement is in ieder geval al uitgesproken. Ik heb inmiddels al 4 defaults bij GVE en bij allemaal heb ik het gevoel dat ik niets meer terug ga zien van mijn investering. Geen idee hoe fanatiek hier door GVE nog achteraan wordt gejaagd.
Ik ben al sinds 2012 bezig en heb nu 13 faillissementen op 102 projecten. Bij één van deze projecten was er sprake van een lage lening waardoor er via hoofdelijke aansprakelijkheid, en zonder tussenkomst van een incassobureau, een deal gemaakt kon worden waarbij investeerders uiteindelijk 10% rente ontvingen op jaarlijkse basis ter compensatie van de vervoregde aflossing.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij een ander project is de volgende betaalregeling tot stand gekomen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Echter om alleen de rente te dekken is er bij dit project meer dan 1000 euro nodig maar iets is in ieder geval beter dan niets.

EDIT: Na het doorgraven van mijn administratie kwam ik nog een betaalregeling tegen voor een ander project voor precies hetzelfde bedrag en daar is ongeveer 750 per maand nodig om de rente op te hoesten.

Bij een ander project is er loonbeslag gelegd van ¤600,- maar moet dit mogelijk gedeeld worden met andere schuldeisers en hoe dat verloopt weet ik nog niet. Maar als er 600 wordt betaald dan is het voldoende voor rente en een gedeelte aflossing.

Bij de andere projecten is de procedure nog gaande en ligt momenteel bij het incassobureau en krijg ik af en toe een update. GvE doet op zich wel moeite maar het zijn ook lastige en langdurige procedures waarin je komt als je afspraken moet gaan maken met iemand die net failliet is en weinig te makken heeft. Voor mijn eigen administratie schrijf ik de projecten direct helemaal af zodra ik een melding over een default krijg. En defaults horen uiteraard bij investeren en zelfs met 12 echte defaults op 102 projecten (waarvan er al een aantal is afgelopen) heb ik nog steeds een prima rendement.

[ Bericht 18% gewijzigd door Mynheer007 op 20-07-2016 10:58:25 ]
pi_163875468
COLLIN:

Finalite
Overnamefinanciering
¤ 85.000
7,0% rente | 48 maanden
pi_163875570
En binnen 4 minuten vol.
Jammer dat het lezen van de pitch wordt afgestraft; kon niet meer investeren :(
pi_163875608
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 11:08 schreef marathon2000 het volgende:
En binnen 4 minuten vol.
Jammer dat het lezen van de pitch wordt afgestraft; kon niet meer investeren :(
TIjdens mijn Ideal betaling is hij vol gekomen. Geld is wel overgemaakt maar heb dus niet kunnen investeren.
pi_163875807
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2016 11:09 schreef Murene het volgende:

[..]

TIjdens mijn Ideal betaling is hij vol gekomen. Geld is wel overgemaakt maar heb dus niet kunnen investeren.
Ik had hetzelfde
  woensdag 20 juli 2016 @ 11:30:23 #301
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_163876001
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 juli 2016 23:58 schreef mccrowd het volgende:

[..]

Weet iemand wel hoe goed GVE nog zijn best doet bij een default?
Wat mij betreft doen ze dat goed, wel moet je rekening houden met het feit dat dat nu eenmaal erg lang duurt dat soort dingen.

Wat ik altijd doe is bi ujeen default meteen alles afschrijven en dan eventueel later kijken wat er uitkomt, als ze weer gaan betalen dan tel ik hem weer mee en anders blijft die afgeschreven.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')