abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 31 augustus 2016 @ 18:56:22 #101
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_164991826
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 09:57 schreef BBach het volgende:

[..]

Zeker het interieur is de moeite meer dan waard. (alles custom made en echt wel onze stijl. Alleen is ons budget 570 keer lager :D )
Ben overigens wel bekend met veel van de Nederlandse bouwparels. Als we op reis zijn, springen we vaak eens binnen in dat soort musea.
Al dat pareltje in Rotterdam gezien, pal naast het architectuurmuseum
^O^
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_164999058
quote:
1s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 18:56 schreef lipje het volgende:

[..]

Al dat pareltje in Rotterdam gezien, pal naast het architectuurmuseum
^O^
Je bedoelt Huis Sonneveld naast Het Nieuwe Instituut? Nederland heeft helaas al een tijdje geen echt architectuurinstituut meer. Iets met bezuinigingen. :-(
Huis Sonneveld was toevallig vandaag nog in het nieuws. Een deel van de originele meubelset is weer aangekocht. Mocht je trouwens van Gispen houden, in het nabijgelegen museum Boymans van Beuningen loopt voorlopig nog een tentoonstelling over 100 jaar Gispen.
  zondag 4 september 2016 @ 22:00:05 #103
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_165093347
quote:
18s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 23:17 schreef _mido het volgende:

[..]

Je bedoelt Huis Sonneveld naast Het Nieuwe Instituut? Nederland heeft helaas al een tijdje geen echt architectuurinstituut meer. Iets met bezuinigingen. :-(
Huis Sonneveld was toevallig vandaag nog in het nieuws. Een deel van de originele meubelset is weer aangekocht. Mocht je trouwens van Gispen houden, in het nabijgelegen museum Boymans van Beuningen loopt voorlopig nog een tentoonstelling over 100 jaar Gispen.
en vergeet de gispen store niet nabij de kpn toren op de kop van zuid.
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_165100031
Eigenlijk behoeven ze een eigen topic. Bv architecturale huizen en bouwsels in de Benelux die te bezoeken zijn. Als iemand eens tijd heeft om zo'n topic te maken kan dit wel een leuk draadje zijn.

Weinig boeiende werken in huize BBach intussen.
Het verder isoleren van de berging na het afbreken van een van de laatse stenen muren.
De verste wand die je op deze foto ziet is het houtskelet van het woonhuis (keuken).


En dan nog wat leidingen ed voorzien. het is zeker niet standaard, maar naast de deur van de koele berging (waar ook de CV ketel staat) voorzie ik nog een schakelaar voor de CV ketel. We hebben de gewoonte om die telkens af te zetten als we niet thuis zijn en wordt over het algemeen toch vaak aan en af gezet. Om niet telkens binnen te moeten gaan voorzie ik een schakelaar.

Het zou ook een gewone mogen zijn, maar ik had deze nog liggen van de originele inloopkoelkast. Het buitenwerk is wat verweerd, maar binnenin is deze praktisch nieuw. Gewoon omdat het kan. :P


Boven de deur komen er ook nog 2 signaallichten.
Links om aan te geven dat de CV ketel aanstaat, rechts de indicatie of het licht binnen brandt of niet.

Ook hier bestaan er moderne schakelaars voor met indicatielampjes, maar iets als dit

lijkt me wel leuker
pi_165100302
Waarom zou je de cv ketel volledig uitschakelen? Sluit je dan ook de gastoevoer af?

Een cv ketel verbruikt toch (afhankelijk van de instellingen) nauwelijks stroom of gas als je deze niet ingeschakeld hebt. En een van mijn favoriete opties is het geprogrammeerd hebben van de verwarming, dus een comfortabel warm huis na een dag lang werken. Dat werkt dan ook niet.

Het enige moment waarop ik de cv van het stroom zou halen is als ik langer dan een dag of 4 van huis ben en ik zeker weet dat het niet onder de 10 graden wordt.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_165100335
Goed idee zo'n schakelaar, maa rik zou hem wel iets hoger plaatsen: op een gegeven moment ontdekken die kleintjes dat ze kunnen lopen en het leuk is om aan allerlei dingen de zitten zodra ze erbij kunnen en wat is nu leuker dan zo'n hendeltje waar je aan kunt hangen... je wil niet weten hoeveel lampen, vijverpompen, zonweringen etc wij per dag uit doen 8)7
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
pi_165100713
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 11:41 schreef PeuRac het volgende:
Waarom zou je de cv ketel volledig uitschakelen? Sluit je dan ook de gastoevoer af?

Een cv ketel verbruikt toch (afhankelijk van de instellingen) nauwelijks stroom of gas als je deze niet ingeschakeld hebt. En een van mijn favoriete opties is het geprogrammeerd hebben van de verwarming, dus een comfortabel warm huis na een dag lang werken. Dat werkt dan ook niet.

Het enige moment waarop ik de cv van het stroom zou halen is als ik langer dan een dag of 4 van huis ben en ik zeker weet dat het niet onder de 10 graden wordt.
Het is niet met gas maar met stookolie (geen gas in de buurt). En ik hou niet van het idee dat zoiets aanstaat als ik er niet ben, net zoals alle elektrische toestellen uit staan. Oorspronkelijk wilde ik een 'alles uit' schakelaar naast de voordeur, maar sommige dingen moeten nu eenmaal gevoed blijven zoals alarm etc. Dat beginnen uitsplitsen was teveel werk voor te weinig rendement.

De regeling hier loopt los van de CV ketel zelf (of de ketel nu aan of uit staat, blijft die gewoon zijn schema volgen), de ketel zelf werkt onafhankelijk volgens een vaste instelling (sanitair water op zoveel °C en radiatorwater op zoveel °C, je kan alleen de snelheid instellen waarop deze wordt bereikt). Het is een vat van 120 liter dat nauwelijks afkoelt (eens opgewarmd (ongeveer 15-20min) blijft het +-2 dagen warm), en in combinatie met een geisoleerd huis koelt het overdag niet veel af. Op voorhand programmeren heeft bij ons niet veel zin omdat onze uren heel onregelmatig kunnen zijn. Aan CV-apps en 'slimme thermostaten' heb ik een flinke hekel. Het is een beest van een ketel die het huis en het water zeer snel op temperatuur heeft, dus vind ik het geen reden om die aan te zetten in 90% van de gevallen. Circulatiepompen ed staan dan ook uit ipv nodeloos te draaien. Een beetje het idee van een start-stop systeem bij auto's.
Uiteraard bestaan er ketels waarop dit allemaal te programmeren is, maar ik ben zeer tevreden met de prestaties zoals die nu zijn en heb er dus verder geen nood aan. Op termijn komt er toch een ander verwarmingsysteem als de technologie verandert.

@Sony, het is idd een aantrekkelijke schakelaar. Misschien overbrug ik hem wel in die prutsperiode :p

[ Bericht 1% gewijzigd door BBach op 05-09-2016 18:33:53 ]
pi_165103544
Ohja, dat was ik even vergeten. Dat maakt de situatie iets anders inderdaad en kan ik goed begrijpen dat je het uitschakelt.

Mbt slimme thermostaten ben ik het deels met je eens, er zijn een paar slimme thermostaten welke daadwerkelijk functioneel zijn. Een Nest oid is in theorie leuk, maar werkt alleen goed als je huis uit 1 ruimte bestaat. Wil je elke ruimte aansturen, dan kom je al uit bij een professioneel systeem, of Honeywell, die lijkt mij wel oké. En zo'n thermostaat koop je alleen voor het gemak/comfort, niet om geld te besparen (want dat doet het zelden/nooit).

Persoonlijk zet ik wel zoveel mogelijk uit, maar haal nergens de stroom af, dat vind ik ongemakkelijk/onhandig bij het weggaan/thuiskomen.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_165106491
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 14:21 schreef PeuRac het volgende:
Ohja, dat was ik even vergeten. Dat maakt de situatie iets anders inderdaad en kan ik goed begrijpen dat je het uitschakelt.

Mbt slimme thermostaten ben ik het deels met je eens, er zijn een paar slimme thermostaten welke daadwerkelijk functioneel zijn. Een Nest oid is in theorie leuk, maar werkt alleen goed als je huis uit 1 ruimte bestaat. Wil je elke ruimte aansturen, dan kom je al uit bij een professioneel systeem, of Honeywell, die lijkt mij wel oké. En zo'n thermostaat koop je alleen voor het gemak/comfort, niet om geld te besparen (want dat doet het zelden/nooit).

Persoonlijk zet ik wel zoveel mogelijk uit, maar haal nergens de stroom af, dat vind ik ongemakkelijk/onhandig bij het weggaan/thuiskomen.
Mijn hekel aan die apps en thermostaten ligt niet zozeer in het feit dat ze niet handig of slim kunnen zijn. Het ligt meer aan mijn rotsvaste overtuiging dat een regelsysteem nooit aangesloten mag zijn op het internet. Dit klinkt misschien zeer paranoïde, maar dit is iets waar we bijvoorbeeld bij onze schepen die voor bijna 90% geautomatiseerd zijn heel erg op letten. Alle pc's, plc's etc. die regelprogrammatie draaien (pompsystemen, HVAC, propulsie,... ) hebben geen internetconnectie en het is verboden om er zelfs maar een USBstick in te steken. Er zijn hackers en virussen die er speciaal voor geschreven zijn om industriële systemen te infiltreren. Dat is geen loze vrees want we hebben al een aantal near misses gehad in de afgelopen jaren. Een thermostaat is bijvoorbeeld ideaal voor ransomware waar de gebruikers wel eens 10¤ voor over zouden hebben om de thermostaat te deblokkeren tijdens een strenge winter (al zeker als ze niet zouden weten hoe die tijdelijk te overbruggen).Eens die dingen uit the internet of things populair worden zal er zich daar geheid iemand mee bezighouden. Een smarttv of slimme objecten komen hier dus zeker niet in huis. Het is al vervelend genoeg dat er al smartphones rondslingeren :) Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk. Domme regelsystemen zijn voor vele toepassingen ruimschoots voldoende.

[ Bericht 0% gewijzigd door BBach op 05-09-2016 18:37:29 ]
pi_165106816
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2016 17:03 schreef BBach het volgende:

[..]

Mijn hekel aan die apps en thermostaten ligt niet zozeer in het feit dat ze niet handig of slim kunnen zijn. Het ligt meer aan mijn rotsvaste overtuiging dat een regelsysteem nooit aangesloten mag zijn op het internet. Dit klinkt misschien zeer paranoia, maar dit is iets waar we bijvoorbeeld bij onze schepen die bijna voor 90% geautomatiseerd zijn heel erg op letten. Alle pc's, plc's etc. Die regelprogrammatie draaien (pompsystemen, hvac, propulsie etcetera. ) hebben geen internetconnectie en het is verboden om er zelfs maar een usbstick in te steken. Er zijn hackers en virussen die er speciaal voor geschreven zijn om industriële systemen te infiltreren. Dat is geen loze vrees want we hebben al een aantal near misses gehad in de afgelopen jaren. Een thermostaat is bijvoorbeeld ideaal voor ransomware waar de gebruikers wel eens 10eu voor over zouden hebben om de thermostaat te deblokkeren tijdens een strenge winter (al zeker als ze niet zouden weten hoe die tijdelijk te overbruggen).Eens die dingen uit the internet of Things populair worden zal er zich daar geheid iemand mee bezighouden. Een smarttv of slimme objecten komen hier dus zeker niet in huis. Het is al vervelend genoeg dat er al smartphones rondslingeren :) Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk. Domme regelsystemen zijn voor vele toepassingen ruimschoots voldoende.
Mijn idee :Y daarom wil ik ze ook niet.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_165114531
quote:
0s.gif Op maandag 5 september 2016 17:03 schreef BBach het volgende:

[..]

Mijn hekel aan die apps en thermostaten ligt niet zozeer in het feit dat ze niet handig of slim kunnen zijn. Het ligt meer aan mijn rotsvaste overtuiging dat een regelsysteem nooit aangesloten mag zijn op het internet. Dit klinkt misschien zeer paranoïde, maar dit is iets waar we bijvoorbeeld bij onze schepen die voor bijna 90% geautomatiseerd zijn heel erg op letten. Alle pc's, plc's etc. die regelprogrammatie draaien (pompsystemen, HVAC, propulsie,... ) hebben geen internetconnectie en het is verboden om er zelfs maar een USBstick in te steken. Er zijn hackers en virussen die er speciaal voor geschreven zijn om industriële systemen te infiltreren. Dat is geen loze vrees want we hebben al een aantal near misses gehad in de afgelopen jaren. Een thermostaat is bijvoorbeeld ideaal voor ransomware waar de gebruikers wel eens 10¤ voor over zouden hebben om de thermostaat te deblokkeren tijdens een strenge winter (al zeker als ze niet zouden weten hoe die tijdelijk te overbruggen).Eens die dingen uit the internet of things populair worden zal er zich daar geheid iemand mee bezighouden. Een smarttv of slimme objecten komen hier dus zeker niet in huis. Het is al vervelend genoeg dat er al smartphones rondslingeren :) Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk. Domme regelsystemen zijn voor vele toepassingen ruimschoots voldoende.
Helemaal mee eens :)
pi_165475896
De sokkels gegoten in berging 3 (links voor de ventilatieunit, rechts voor droogkast en wasmachine). De opbouw is: beton/funderingsplaat, harde isolatie, licht gewapend beton. Dit om trillingen en geluid te reduceren.Het moet nog een aantal dagen drogen.


En dan kwam de bestelling toe van de ventilatiekanalen en hulpstukken, wat iets volumineuzer was dan ik dacht :+


Een systeem D ventilatie betekent ook heel veel meer kanalen en materiaal. Ik heb gekozen voor een meer industriële setup om zo stil mogelijk resultaat te hebben. Normaal gezien verkleint de diameter van de kanalen stelselmatig naar gelang de ventielen zich verder van de ventilatieunit bevinden. Ik wil echter de verliezen en geluid beperken bij een zo hoog mogelijk debiet, en kies voor het grootst mogelijke kanaal van voor tot achter in de aanbouw.

De leidingen komen zo in het knieschot te zitten (anders is dit toch verloren ruimte):


Gebeugeld in rubber-lined beugels


Nadeel is dat alles van grote diameter is (alle koppelstukken zijn voorzien van rubberen manchetten, waardoor aftapen niet meer nodig is):


Ander nadeel is dat de ventielen op deze manier heel groot zijn voor hun debiet. Gelukkig zijn deze in onze aanbouw verborgen op te stellen.


Verder zijn geluidsdempers voorzien aan de ventilatieunit en tussen de starre leidingen en elk ventiel, dit zijn een soort van flexibels die aan de binnenkant geluidsdempingisolatie hebben. Een en ander zal wel duidelijk worden in de toekomst. Ik denk er zeker een goede maand mee bezig te zijn (puzzel van 296 stukken :7 )
pi_165476077
Ga je een drugslab beginnen om de verbouwing te financieren? :P
pi_165476204
quote:
1s.gif Op woensdag 21 september 2016 18:41 schreef computergirl het volgende:
Ga je een drugslab beginnen om de verbouwing te financieren? :P
Nee hoor, dit soort zaken is echt vereist als je een praktisch energieneutrale woning wil zetten. Kostprijs valt me tot nu toe echt wel mee, denkt dat ik nog niet aan 35k Eu zit. Maar dan met alle arbeidsuren zelf gedaan.
pi_165477752
Zoiets kan elke Fokker wel gebruiken op zijn plee :D :P
pi_165478057
Ben je nu niet bang in een wisselend debiet per ruimte, door het toepassen van 1 diameter?
  Moderator woensdag 21 september 2016 @ 20:21:32 #117
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_165478302
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 20:11 schreef FranticDJ het volgende:
Ben je nu niet bang in een wisselend debiet per ruimte, door het toepassen van 1 diameter?
Dat vraag ik mij ook af ! :)
pi_165480602
Debiet is simpel af te regelen door constant volume kleppen te monteren. Zodoende kan je per ruimte het debiet in stellen. Bij het inregelen van een systeem D balans ventilatie regel je na opstart elk ventiel af door met een anemometer het debiet te meten en je ventiel iets meer open of dicht te draaien. Zo bekom je het beste resultaat.

@ Benoit : zo extreem groot zijn die kanalen nu ook weer niet hoor :p Heb al huizen gezien waar ik diameter 300 voorgeschreven heb , das pas een uitdaging om te plaatsen ;)
pi_165481242
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 21:21 schreef Jean601 het volgende:
Debiet is simpel af te regelen door constant volume kleppen te monteren. Zodoende kan je per ruimte het debiet in stellen. Bij het inregelen van een systeem D balans ventilatie regel je na opstart elk ventiel af door met een anemometer het debiet te meten en je ventiel iets meer open of dicht te draaien. Zo bekom je het beste resultaat.
Ok, maar kan me indenken dat een flink geknepen ventiel aan het begin van de lijn behoorlijk wat geluid kan maken.
pi_165481433
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 21:37 schreef FranticDJ het volgende:

[..]

Ok, maar kan me indenken dat een flink geknepen ventiel aan het begin van de lijn behoorlijk wat geluid kan maken.
Niet echt omdat je voor je ventiel een regelklep plaatst die ervoor zorgt dat er een aangepast debiet naar het ventiel gaat. (bv 300m³/h door de hoofd buis, je hebt maar 50m³/h nodig aan je ventiel, dan plaats je een regelklep op de aftakking die maar +/- 50m³/h doorlaat naar het ventiel. Het open en dichtdraaien van het ventiel zelf is enkel een fijne afregeling.
pi_165490261
quote:
0s.gif Op woensdag 21 september 2016 20:11 schreef FranticDJ het volgende:
Ben je nu niet bang in een wisselend debiet per ruimte, door het toepassen van 1 diameter?
(en @Vonkenboer)
Men verkleint de diameter verder van de ventilator omdat er tegen het einde van het kanaal minder debiet is (er is al debiet verdwenen naar de eerdere ruimtes). Door een grotere diameter toe te passen verlaagt gewoon de luchtsnelheid. De luchtsnelheid is hetgeen oa de geluidshinder veroorzaakt. Niet hoger dan 1,5 of 2m/s is wat maximaal in eindstukken terecht mag komen. Door grotere diameters toe te passen verlaag je de de luchtsnelheid, maar verander je niet het debiet(*). Een lage luchtsnelheid betekent ook veel minder weerstand (=minder verlies, meer rendement) omdat de weerstand/drukverlies kwadratisch afhankelijk is van de luchtsnelheid.
Normaal verkleint men ook de leiding omdat een kleinere diameter nu eenmaal goedkoper is, makkelijker te plaatsen/etc.

Debiet= Volume per tijd (afhankelijk van hoeveel je wil, wat de leidingverliezen zijn en de ventilator kan leveren, dat blijft eigenlijk ongewijzigd).
Voor het leidingsysteem zelf druk je beter uit als Debiet=Oppervlakte x Snelheid.
Waarbij oppervlakte dus de dwarse doorsnede is van het kanaal.
Waarbij snelheid de snelheid van de lucht door het kanaal. Zoals gezegd is dat een belangrijke lawaaibron.

Je ziet dus: Oppervlakte vergroten bij eenzelfde debiet is de snelheid verlagen.

Zoals Jean601 zegt zou je ook regelkleppen kunnen plaatsen, wat bij mij misschien enkel voor het dichtste ventiel nodig zal zijn. Het debiet in het begin van de installatie net na de ventilator is immers het hoogste, dus ter hoogte van het eerste ventiel zal de luchtsnelheid het hoogst zijn. Overal regelkleppen plaatsen zou ik wel wat overkill vinden en het is ook gewoon een verliespost.

@Jean601: kanalen zijn zeker niet extreem groot, de ventielen dan weer wel (naar verhouding), gezien het hier vooral slaapkamers zijn, is het totale benodigde debiet ook niet heel hoog.

(*) Nu is het wel zo dat je door grotere kanalen op het einde, minder totale weerstand/drukverlies hebt door de leidingen, waardoor je ventilator meer debiet kan leveren. Toch verandert dat debiet niet in gebruik omdat dit een vast werkingspunt is op een ventilatorcurve en de weerstand van de kanalen niet plots verandert.

Berekeningen enzo post ik hier niet, want ik ben vrij zeker dat de Nederlandse normen afwijken van de onze en veel afhankelijk is van de unit, de gekozen kanalen, etc. Ik voorzie ook afzuiging waar het niet nodig is (om een balans te bereiken), waardoor een en ander niet zomaar te kopiëren is door andere K&Wers. Elke installatie is wat dat betreft wel uniek.
pi_165490618
Duidelijk ^O^
pi_165492331
Wat ik me dan wel afvraag, in huizen/gebouwen met een systeem als dit ervaar ik zelf vaak/meestal een vorm van benauwdheid, vaak ook een gevoel van een laag zuurstof gehalte.

Zo ook bij mijn vriendin, zelfs na het ruim afstellen van de installatie in haar huis (maximale lucht verversing), vinden we het beide een niet prettig werken en zetten we nog steeds ramen en deuren zoveel mogelijk open. Mijn eigen (oude) huis, zonder ventilatie systeem maar lekker ouderwets raampjes op een kiertje, ervaren we beide als veel prettiger.

Hou je daar rekening mee, of heb je iets bedacht om dat tegen te gaan? Of ervaren jullie dat nooit?
Het heeft mij er namelijk van weerhouden om zo'n systeem in te bouwen, ondanks dat er riante subsidies voor zijn. Terwijl ik toch veel heb geïnvesteerd in isolatie in het algemeen.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_165493625
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 13:15 schreef PeuRac het volgende:
Wat ik me dan wel afvraag, in huizen/gebouwen met een systeem als dit ervaar ik zelf vaak/meestal een vorm van benauwdheid, vaak ook een gevoel van een laag zuurstof gehalte.

Zo ook bij mijn vriendin, zelfs na het ruim afstellen van de installatie in haar huis (maximale lucht verversing), vinden we het beide een niet prettig werken en zetten we nog steeds ramen en deuren zoveel mogelijk open. Mijn eigen (oude) huis, zonder ventilatie systeem maar lekker ouderwets raampjes op een kiertje, ervaren we beide als veel prettiger.

Hou je daar rekening mee, of heb je iets bedacht om dat tegen te gaan? Of ervaren jullie dat nooit?
Het heeft mij er namelijk van weerhouden om zo'n systeem in te bouwen, ondanks dat er riante subsidies voor zijn. Terwijl ik toch veel heb geïnvesteerd in isolatie in het algemeen.
Met een balansventilatie loop je meer risico dat je een lage luchtvochtigheid hebt (wat waarschijnlijk jouw benauwde gevoel is), dat is een logisch gevolg van de manier waarop deze werken. Je zou eens de luchtvochtigheid moeten meten om zeker te zijn dat het dat is.

De oplossing is in dat geval kijken of je geen enthalpiewisselaar in het systeem kan steken, dat het vocht recupereert uit de uitgaande lucht. Of oldskool van die luchtbevochtigers aan de radiatoren hangen (gezien dit vooral een winterprobleem is). Net iets minder ventileren zou het effect ook moeten verbeteren. De filters zijn ook belangrijk om te onderhouden.

Hier is er amper een premie voorzien, het is een verplichting geworden (niet verplicht systeem D, maar wel ventilatie). Isoleren en ventileren horen samen, ik ben wel van overtuiging dat alleen balansventilatie een goede oplossing is. Zinloos om luchtdicht en dampdicht te bouwen als je dan raamroosters steekt en duur opgewarmde lucht aan hoog debiet naar buiten pompt (zoals systeem C).
Maar verder heb ik ook gewoon een paar ramen die open kunnen, niets zo aangenaam als een lekker briesje in de zomer. O+

Het zijn allemaal dure zaken waarvan vroeger nooit sprake was (hoe eenvoudig moet het geweest zijn om 20 jaar geleden een huis te bouwen :9 ), maar die nu gekend zijn. Als je dan duurzaam wil bouwen kan je die kennis moeilijk naast je neerleggen.

quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2016 14:37 schreef FranticDJ het volgende:
Aan boord ook altijd last van met die HVAC systemen.. Droge lucht tot en met in de winter..

Zit vaak wel een bevochtiger in, maar om legionella redenen worden die dan weer niet gebruikt.
Idem, alleen gebruiken wij de bevochtigers wel, maar monitoren legionella op zeer regelmatige basis. Gewoon het friswater goed behandelen met bv een dosing unit met Hadex oid, en dan is de waterkwaliteit goed controleerbaar :Y

[ Bericht 7% gewijzigd door BBach op 22-09-2016 14:42:58 ]
pi_165493779
Aan boord ook altijd last van met die HVAC systemen.. Droge lucht tot en met in de winter..

Zit vaak wel een bevochtiger in, maar om legionella redenen worden die dan weer niet gebruikt.
pi_165494163
Bedankt voor je antwoord, ik zal daar eens naar kijken, sowieso huurt zij, dus ik ga niks aan het systeem aanpassen :D Maar ik zal eens een hygrometer kopen, (ook handig om de kruipruimte e.d. in de gaten te houden) en een luchtbevochtiger overwegen.

Deze uitleg maakt het interessant om een ventilatie systeem nog eens te overwegen. De reden dat ik het bij mij niet heb gedaan (buiten dat ik het geen prettig systeem vind) is omdat het in een huis van 60 jaar lastig in te bouwen is zonder dat het of heel aanwezig is, of heel kostbaar om weg te werken. Dat ik wel geïsoleerd heb kwam omdat ik de plafonds moest vervangen (zachtboard).
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
pi_165495036
Het schiet al weer aardig op ^O^ Hoe zit het eigenlijk met de brandveiligheid met al die houten platen?
People are always teaching us democracy but the people who teach us democracy don't want to learn it themselves.
pi_165513610
@PeuRac: redelijk veel smartphones hebben een hygrometer en die zijn vaak op 2-3% nauwkeurig, dus zou je ook daarmee kunnen meten, dat zou dan liefst een stuk boven de 40% RV moeten liggen.

@LievePoetin: op dit moment is de brandveiligheid nog niet optimaal, maar eens bekleed met gips zou de structuur toch een minimum standtijd tussen 30 en 60minuten moeten bereiken. De structuur zelf zit vol met isolatie met een goede brandweerstand (rotswol en glaswol), de folies zijn moeilijk ontvlambaar (dampscherm is ThyssenKrupp Owoflan - brandklasse B1) en de constructieve structuren bestaan uit massieve balken die een hogere standtijd hebben dan je zou verwachten (door de koolstoflaag die ontstaat bij brand aan +-2cm/h). Een houten constructie heeft een langere standtijd dan een stalen constructie bij zelfde afmetingen en 'bloot'.
pi_165551156
Gisteren en vandaag redelijk wat topics terug gelezen. Was nog niet bekend met dit project. Jammer dat tot deel 8 geen enkele foto meer online staat. Had graag alle delen nogmaals gelezen (vooral afwerking van het woonhuis en vervaardigen van de meubels) aan de hand van foto's. Wat belachelijk mooi project is dit zeg, chapeau!
pi_165555832
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2016 12:38 schreef poiuytr het volgende:
Gisteren en vandaag redelijk wat topics terug gelezen. Was nog niet bekend met dit project. Jammer dat tot deel 8 geen enkele foto meer online staat. Had graag alle delen nogmaals gelezen (vooral afwerking van het woonhuis en vervaardigen van de meubels) aan de hand van foto's. Wat belachelijk mooi project is dit zeg, chapeau!
Dank je wel, de foto's zijn er nog wel maar waren elders gehost waardoor ze niet meer online beschikbaar zijn. Heb de meest zinvolle weer geupload in vorige delen, dus echt veel mis je niet -denk ik-.

Het is eens wat anders dan isoleren, dat ventileren, het gaat vlotter dan ik dacht:
Er ligt al een stuk van de ventilatiekanalen.
Hier in de eerste kinderkamer:


De 2de kinderkamer:


Tussen de starre leidingen en de ventielen die er nog moeten komen zit een deel flexibele leiding (binnenwand geperforeerde flexibel, akoestische isolatie,dan buitenmantel), om overspraak tussen de ruimtes onderling en tussen ventilatie en kamers te berperken


Tevreden dat alles tot nu toe past als voorzien


De leidingen hebben dubbele rubberen dichtingen, dus in principe is het niet nodig om ze nog eens af te plakken, maar zoveel meer kost dat niet en dan ben je zeker dat alles luchtdicht is. Deels met m'n trouwe blauwe tape, deels met PVC-tape

De ventilatieunit hangt intussen, met geluidsdempers in de pulsie-en extractie circuits
pi_165556652
Ben ik nou de enige die bij elke update ook hoopt op een foto waar iig de kleine meid een beetje op staat? En ik heb niet eens iets met babies maar de combi BBach en kleine hummel vind ik gewoon tof als je ziet waar toen MMach ooit hier op FOK! ooit vandaan gekomen is en waar hij nu als BBach staat ^O^
Het is gewoon een prachtig verloop en uiteindelijk een onwijs mooi succesverhaal O+

[ Bericht 11% gewijzigd door knoblaucha6 op 25-09-2016 17:16:29 ]
Waar het stinkt is het warm.
pi_165557009
quote:
0s.gif Op zondag 25 september 2016 17:07 schreef knoblaucha6 het volgende:
Ben ik nou de enige die bij elke update ook hoopt op een foto waar iig de kleine meid een beetje op staat? En ik heb niet eens iets met babies maar de combi BBach en kleine hummel vind ik gewoon tof als je ziet waar toen MMach ooit hier op FOK! ooit vandaan gekomen is en waar hij nu als BBach staat ^O^
Het is gewoon een prachtig verloop en uiteindelijk een onwijs mooi succesverhaal O+
Edit

[ Bericht 13% gewijzigd door BBach op 25-09-2016 20:28:38 ]
pi_165557050
Awwwwwwwwwwwwwwwwwwwww O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+
Ze is serieus beeldschoon, wát een onwijs heerlijk vrolijk popje!
Dank voor het (even) delen Benoit :*
Dat het je mooiste klusproject ooit is heb je vast al 10.000 mogen aanhoren :') Maar die dat zeggen hebben wel gelijk >:) :*

[ Bericht 5% gewijzigd door knoblaucha6 op 25-09-2016 17:33:45 ]
Waar het stinkt is het warm.
  zondag 25 september 2016 @ 17:27:30 #134
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_165557057
Cutie is het toch man O+
Zo tof voor jullie *O*
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_165558767
Mooi BBach, zowel de voortgang van de aanbouw als jullie dochter *O*
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_165559054
Leuke foto! Mijn dochter is gek op speelgoed van Oball :)
  Moderator maandag 26 september 2016 @ 00:20:50 #137
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_165567212
Stiekem ben ik nu blij met mod rechten, wat een blije gup :D
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_165630586
Zo zijn de af-en toevoerleidingen aangesloten (de toevoerleiding-hier zichtbaar- moet nog geisoleerd worden) en werkt de ventilatie dus al. Heel tevreden met de setup en de geluidsproductie tot nu toe :)




De verse lucht wordt aangevoerd langs de zuidgevel waar de winddruk het hoogst is, en afgevoerd langs de noordgevel (weg van alle mogelijke vervuiling, want ook de afvoer van de CV-ketel ed komt uit in de noordgevel)
pi_165707735
Verder met de ventilatie:
Koude kanalen door warme ruimtes en warme kanalen door koude moeten geisoleerd worden tegen condensatie (kan corrsosie veroorzaken)/warmteverlies. Hiervoor gebruik ik Armaflex




Tussen de starre leidingen en de ventielen steek ik nog flexibele dempers


En ook in de bovenste berging heb ik al een stuk van de kanalen kunnen leggen in het knieschot


Nu de ventilatie aan kan staan is het effect op het binnenklimaat groot :Y) Het gaat ook vlotter dan ik dacht met een minimum aan materiaalverlies. * BBach is dus best tevreden :)
pi_165764247
Terecht! Lekker bezig ^O^
Laat die handjes wapperen!
  woensdag 5 oktober 2016 @ 18:14:28 #141
439068 speedfightrage
Stroom bzzt bzzt
pi_165773516
Lurk vrolijk door. Ziet er goed uit!
pi_165810635
Bedankt :) Ze liggen er nu allemaal al. In de zolderberging heb ik de leidingen geisoleerd. Deze moeten niet dampdicht worden geisoleerd omdat het hier warme buizen in een onverwarmde ruimte zijn, maar zo beperk je het warmteverlies wel een beetje natuurlijk. In de rest van de knieschotten worden de buizen niet gesioleerd omdat ze daar al in de verwarmde schil zitten en ze ook geen lawaai maken.
Dat is dan ook bijna gedaan



Deze buis is een afvoerluchtbuis die dwars door de ruimte loopt om boven het knieschot in de gang (rechts) uit te komen. Normaal zuig je niet echt af in de gang, maar hier is dat wel logisch omdat de slaapkamers waar verse lucht wordt toegevoerd erop uitkomen en ik nog extra afvoerdebiet nodig had. De diameter van de buis was te groot om in een plafond oid te verwerken.
pi_165811611
Ga je die buis in de hoek nog wegwerken? Zo ja, met een voorzetwand of bekisting oid?
Sometimes it seems like lately, I just don't know. Better sit back and go, with the flow.
pi_165867970
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 oktober 2016 14:32 schreef mjh487 het volgende:
Ga je die buis in de hoek nog wegwerken? Zo ja, met een voorzetwand of bekisting oid?
Je zou er een OSB omkasting kunnen rond maken om de buis ietwat te beschermen, al ben ik het niet van plan, gezien dit een berging is waar bijna nooit iemand komt. Een beetje stapelen met beleid, of een rekje op termijn en dit is opgelost.

En omdat er niet altijd moet gewerkt worden: een feestje op de gang *O*






Leuk, en tevens eens een goed moment om de geluidsisolatie en isolatie te onderwerpen aan de gebruikstest. Er zijn een 6 tal mensen blijven slapen, dus had ik al wat bedden 'op z'n campings' voorzien, waardoor ik ook eens kon zien of dit een stille, goede slaapplek was. Worked like a charm

Hier ouderslaapkamer (op die locatie is het bed ook voorzien)


En hier een 2 persoonsbed op het slaapverdiepje van een kinderkamer. Hier voorzie ik later gewoon een 1persoons of twijfelaar.
  Moderator maandag 10 oktober 2016 @ 10:37:49 #145
5023 crew  Geckoo
Good news everyone
pi_165868547
maar waarom ga je dan in het nieuwbouw gedeelte zitten terwijl je een schitterende kamer /woonkeuken hebt?

oh en hoe waren de recenscie op het evaluatieformulier bij het geserveerde ontbijt ;) :9B
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
pi_165869115
quote:
0s.gif Op maandag 10 oktober 2016 10:37 schreef Geckoo het volgende:
maar waarom ga je dan in het nieuwbouw gedeelte zitten terwijl je een schitterende kamer /woonkeuken hebt?

oh en hoe waren de recenscie op het evaluatieformulier bij het geserveerde ontbijt ;) :9B
Waarom niet? Zo kon de rook worden afgezogen van die paar vrienden die roken en het was er gezellig hoor. En zo bleef het huis ook stil voor onze dochter :Y Iedereen die op bezoek komt wil ook iedere keer opnieuw een rondleiding wbt de veranderingen, dus nu konden ze zelf gewoon rondlopen.

Meeste slapers hadden niet echt zin in ontbijt :7 De ouderslaapkamer viel wel in de smaak door de zonsopgang over de velden.
pi_165890880
Wat een enorm project. Ik zou niet weten waar te beginnen. Veel succes er mee!
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_165898020
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 11:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Wat een enorm project. Ik zou niet weten waar te beginnen. Veel succes er mee!
Gewoon, bij het begin ;) Bedankt :)
De knieschotten aan de andere kant van de berging zijn geisoleerd en dicht. Ook hier ga ik het ventilatiekanaal niet echt omkasten.


quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 21:23 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat luik komt daar nog enigszins een rand omheen met een hekje voor de veiligheid ? :)
Ja, nadat ik de trap zelf zal plaatsen voorzie ik een simpele borstwering met wat balkjes.

[ Bericht 26% gewijzigd door BBach op 12-10-2016 08:59:47 ]
  Moderator dinsdag 11 oktober 2016 @ 21:23:43 #149
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_165901240
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 oktober 2016 18:59 schreef BBach het volgende:

[..]

Gewoon, bij het begin ;) Bedankt :)
De knieschotten aan de andere kant van de berging zijn geisoleerd en dicht. Ook hier ga ik het ventilatiekanaal niet echt omkasten.
[ afbeelding ]
Dat luik komt daar nog enigszins een rand omheen met een hekje voor de veiligheid ? :)
pi_166008746
Zoals in het vorige topic uitgelegd worden de knieschotten in de kinderkamers zo afgewerkt:

Belangrijk zijn de doorvoeren door de spanten zelf, omdat dit rechtstreekse openingen zijn tussen de kamers zelf. Goed volproppen met glaswol/rotswol zou voldoende moeten zijn. Dampscherm oid is niet nodig omdat dit via het dak loopt.

Het kader zelf heb ik nog opgevuld met akoestische isolatie, eigenlijk niet nodig, maar ik heb nog wat isolatie over.


En dan OSB als achterhout voor de gyproc


De andere kant is ook dicht, analoge manier, maar dat schot is kleiner. Hiervoor komt een soort lang nachtkastje (zal dit wel toelichten op het moment dat ik begin aan de meubels)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')