abonnement Unibet Coolblue
  Beste/leukste mod 2022 maandag 4 juli 2016 @ 21:49:21 #1
319979 Fok-it
All is well
pi_163521895
Hallo hallo.

Ik ben een tijdje geleden tot de conclusie gekomen dat ik me wat meer wil verdiepen in literatuur, en met name de wereldliteratuur. Nu heb ik al het een en ander gelezen, onder andere Misdaad&Straf. Wat ik een bijzonder goed boek vond maar wel flink pittig om doorheen te komen en dat terwijl ik vele klassiekers nog geen eens gelezen heb.

Mijn vraag aan jullie dus: Waar het best te beginnen? :+ Zomaar de titels lezen van random schrijvers door elkaar heen? Per tijdsvak? Per stroming? Per land? :P

Wat raden jullie aan om mee te beginnen. Alvast dank :)
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_163524099
Begin met een verhaal dat je aanspreekt.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_163524512
Goh. Misschien kan je wat recenter beginnen, en niet bij werken van 1600 ofzo, waar je naast de literariteit ook met de taal als moeilijkheid zit?

Werken die ik wel goed vond:
W.F.Hermans: De donkere kamer van Damokles, Nooit meer slapen
Jeroen Brouwers: Geheime Kamers
Marcel Möring: In Babylon
Sandor Marai: Gloed, De erfenis van Eszter, Er is in Rome iets gebeurd
Michaïl Boelgakov: De Meester en Margarita
Gogol: Dode zielen
Alessandro Baricco: Oceaan van een zee
Pascal Mercier: Lea, De Pianostemmer
Pierre Lemaitre: tot ziens daarboven

Ouder zou ik bijvoorbeeld gaan naar
Thomas Mann, de dood in Venedig;
Franz Kafka, de gedaanteverwisseling,
Marcellus Emants, een nagelaten bekentenis
Hans Fallada: Jeder stirbt fuer sich allein

Als je echt iets van de Klassieke Oudheid wil lezen, zou ik bijvoorbeeld de vertaling van de Metamorphoses van Apuleius lezen, ik denk dat die in het Nederlands De gouden ezel heet. Is een eigenlijk behoorlijk grappig verhaal. Of de keizerslevens van Suetonius.
pi_163524870
De rest van mijn boekenkast voelt zich nu zwaar gediscrimineerd :')
pi_163525125
Honderd jaar eenzaamheid, Het huis met de geesten, B. Traven - De aard van een hond en andere verhalen
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_163526462
Ik denk niet dat de beginnende literatuurlezer wat heeft aan een opsomming van een aantal standaardwerken. Literatuur is zo bijzonder divers dat het eigenlijk niet te zeggen is wat je aanspreekt. Ik kan hier wel mijn favorieten gaan plaatsen, maar daar kan TS niks mee hebben.

Dus mijn vraag: van welke onderwerpen hou je? Welke stijl?
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 5 juli 2016 @ 00:46:07 #7
319979 Fok-it
All is well
pi_163526579
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 00:39 schreef JimmyDean het volgende:
Ik denk niet dat de beginnende literatuurlezer wat heeft aan een opsomming van een aantal standaardwerken. Literatuur is zo bijzonder divers dat het eigenlijk niet te zeggen is wat je aanspreekt. Ik kan hier wel mijn favorieten gaan plaatsen, maar daar kan TS niks mee hebben.

Dus mijn vraag: van welke onderwerpen hou je? Welke stijl?
Moeilijk om te zeggen omdat ik ook nog niet bekend genoeg ben met de verschillende stijlen. Maar als je het over stromingen hebt denk ik dat de romantiek en realisme wel het meest passend zijn
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 5 juli 2016 @ 00:49:26 #8
319979 Fok-it
All is well
pi_163526631
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 23:04 schreef MarieAlice het volgende:
Goh. Misschien kan je wat recenter beginnen, en niet bij werken van 1600 ofzo, waar je naast de literariteit ook met de taal als moeilijkheid zit?

Werken die ik wel goed vond:
W.F.Hermans: De donkere kamer van Damokles, Nooit meer slapen
Jeroen Brouwers: Geheime Kamers
Marcel Möring: In Babylon
Sandor Marai: Gloed, De erfenis van Eszter, Er is in Rome iets gebeurd
Michaïl Boelgakov: De Meester en Margarita
Gogol: Dode zielen
Alessandro Baricco: Oceaan van een zee
Pascal Mercier: Lea, De Pianostemmer
Pierre Lemaitre: tot ziens daarboven

Ouder zou ik bijvoorbeeld gaan naar
Thomas Mann, de dood in Venedig;
Franz Kafka, de gedaanteverwisseling,
Marcellus Emants, een nagelaten bekentenis
Hans Fallada: Jeder stirbt fuer sich allein

Als je echt iets van de Klassieke Oudheid wil lezen, zou ik bijvoorbeeld de vertaling van de Metamorphoses van Apuleius lezen, ik denk dat die in het Nederlands De gouden ezel heet. Is een eigenlijk behoorlijk grappig verhaal. Of de keizerslevens van Suetonius.
Thanks :) Gedaanteverwisseling heb ik gelezen inderdaad. Was leuk boekie.

Maar had misschien meer het idee dat er bepaalde gradaties waren qua moeilijkheid in de literatuur, maar dat zal allemaal wel veel te subjectief zijn en iedereen kiest maar wat blijkbaar
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_163526636
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 00:46 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Moeilijk om te zeggen omdat ik ook nog niet bekend genoeg ben met de verschillende stijlen. Maar als je het over stromingen hebt denk ik dat de romantiek en realisme wel het meest passend zijn
Dan kan ik je Middlemarch van George Elliot aanraden, wel pittig maar als je Dostoevsky kan doorkomen gaat dit ook wel lukken.

Wat makkelijker, maar heel erg mooi is On Chesil Beach van Ian McEwan, heel andere stijl maar dat raad ik meestal mensen aan die met literatuur willen beginnen.
pi_163526646
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 00:46 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Moeilijk om te zeggen omdat ik ook nog niet bekend genoeg ben met de verschillende stijlen. Maar als je het over stromingen hebt denk ik dat de romantiek en realisme wel het meest passend zijn
Romantiek in de literatuur gaat vaak ook over de zwarte kanten daarvan
Lees bijv. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Les_Liaisons_dangereuses

Ook goed in het NL vertaald

Of 'THE picture of dorian gray' (Het portret van Dorian Gray). Van Oscar Wilde
Make my day!
pi_163526656
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 00:49 schreef Fok-it het volgende:
Maar had misschien meer het idee dat er bepaalde gradaties waren qua moeilijkheid in de literatuur, maar dat zal allemaal wel veel te subjectief zijn en iedereen kiest maar wat blijkbaar
Die zijn er ook zeker. Ik ben fan van Faulkner maar dat is behoorlijk pittig. Zelfde met Ulysses van Joyce.

Ik vind zelf de Russen eigenlijk bijzonder droog, maar dat valt jou blijkbaar wel mee.
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 5 juli 2016 @ 00:52:52 #12
319979 Fok-it
All is well
pi_163526679
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 00:51 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Die zijn er ook zeker. Ik ben fan van Faulkner maar dat is behoorlijk pittig. Zelfde met Ulysses van Joyce.

Ik vind zelf de Russen eigenlijk bijzonder droog, maar dat valt jou blijkbaar wel mee.
Ik moet ook zeggen dat ik dacht dat het te hoog gegrepen was nadat ik Het Proces van Kafka bijvoorbeeld halverwege weggelegd heb omdat ik dat echt te droog vond. Maar blijkbaar is dat ook weer erg subjectief. Vond vooral de moralistische vraagstukken in het verhaal verwerkt erg intrigerend wat het ook wel leuker maakte
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_163526698
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 00:52 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Ik moet ook zeggen dat ik dacht dat het te hoog gegrepen was nadat ik Het Proces van Kafka bijvoorbeeld halverwege weggelegd heb omdat ik dat echt te droog vond. Maar blijkbaar is dat ook weer erg subjectief. Vond vooral de moralistische vraagstukken in het verhaal verwerkt erg intrigerend wat het ook wel leuker maakte
Dat vond ik nu juist geweldig! Verslonden.
Make my day!
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 5 juli 2016 @ 00:54:32 #14
319979 Fok-it
All is well
pi_163526717
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 00:49 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Dan kan ik je Middlemarch van George Elliot aanraden, wel pittig maar als je Dostoevsky kan doorkomen gaat dit ook wel lukken.

Wat makkelijker, maar heel erg mooi is On Chesil Beach van Ian McEwan, heel andere stijl maar dat raad ik meestal mensen aan die met literatuur willen beginnen.
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 00:50 schreef agter het volgende:

[..]

Romantiek in de literatuur gaat vaak ook over de zwarte kanten daarvan
Lees bijv. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Les_Liaisons_dangereuses

Ook goed in het NL vertaald

Of 'THE picture of dorian gray' (Het portret van Dorian Gray). Van Oscar Wilde
Thanks
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_163526718
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 00:52 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Ik moet ook zeggen dat ik dacht dat het te hoog gegrepen was nadat ik Het Proces van Kafka bijvoorbeeld halverwege weggelegd heb omdat ik dat echt te droog vond. Maar blijkbaar is dat ook weer erg subjectief. Vond vooral de moralistische vraagstukken in het verhaal verwerkt erg intrigerend wat het ook wel leuker maakte
Kafka is fantastisch, al merk je dat het een man was die nogal in zijn eigen wereld leefde, het is redelijk ontoegankelijk soms.

Ik ben benieuwd wat je van de twee boeken vind die ik je heb aangeraden.
pi_163526761
Die Leiden des jungen Werthers van Johann Wolfgang von Goethe is ook zo'n klassieker in se romantiek.
Jongeren uit die tijd die massaal uitgedorst in dat pak na het lezen van dit boek zelfmoord plegen. Hoe meer Romantiek (en de zwarte Kant daarvan) kun je het krijgen?
Make my day!
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 5 juli 2016 @ 00:59:58 #17
319979 Fok-it
All is well
pi_163526812
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 00:57 schreef agter het volgende:
Die Leiden des jungen Werthers van Johann Wolfgang von Goethe is ook zo'n klassieker in se romantiek.
Jongeren uit die tijd die massaal uitgedorst in dat pak na het lezen van dit boek zelfmoord plegen. Hoe meer Romantiek (en de zwarte Kant daarvan) kun je het krijgen?
Hoeft ook niet `te' donker te worden hoor :D

Maar bedoelde eigenlijk meer dat de meeste die met literatuur beginnen eerst met vaderlandse literatuur beginnen, wat ik ook nog niet echt gedaan heb om eerlijk te zijn op wat titels na :+,
dan beetje Jane Austen, Dickens dit dat. Zal vast wel enige volgorde in zitten denk ik, het is niet heel gebruikelijk om maar meteen met Dostojevski te starten
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_163526818
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 00:54 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Kafka is fantastisch, al merk je dat het een man was die nogal in zijn eigen wereld leefde, het is redelijk ontoegankelijk soms.

Ik ben benieuwd wat je van de twee boeken vind die ik je heb aangeraden.
Dat hebben de meeste grote schrijvers wel.
Ook geweldig vind ik Thomas Mann met 'de toverberg'. Het begin van de moderne literatuur.
Dat gaat over een eigen wereld. Vlak voor Hitler. Het tij gaat keren. En zij zitten op die berg.
Geweldig boek!
Make my day!
pi_163526863
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 00:59 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Hoeft ook niet `te' donker te worden hoor :D

Maar bedoelde eigenlijk meer dat de meeste die met literatuur beginnen eerst met vaderlandse literatuur beginnen, wat ik ook nog niet echt gedaan heb om eerlijk te zijn op wat titels na :+,
dan beetje Jane Austen, Dickens dit dat. Zal vast wel enige volgorde in zitten denk ik, het is niet heel gebruikelijk om maar meteen met Dostojevski te starten
'het lijden van de jonge Werther' gaat over de onbeantwoorde liefde van een jongen voor een jonge vrouw.
Je kunt je nu niet meer voorstellen dat je om dat boek zelfmoord zou plegen.
Maar dat deden jongeren wel. Toen der tijd.
Echt een klassieker. En niet zo moeilijk.
Lachwekkend zelfs. Af en toe.
Make my day!
pi_163528203
Misschien is Effi Briest van Fontane wel iets voor je dan.
Of iets van Herman Hesse, Der Steppenwolf, of misschien Narziß und Goldmund.
  Beste/leukste mod 2022 dinsdag 5 juli 2016 @ 18:02:07 #21
319979 Fok-it
All is well
pi_163539518
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 00:49 schreef JimmyDean het volgende:

[..]

Dan kan ik je Middlemarch van George Elliot aanraden, wel pittig maar als je Dostoevsky kan doorkomen gaat dit ook wel lukken.

Wat makkelijker, maar heel erg mooi is On Chesil Beach van Ian McEwan, heel andere stijl maar dat raad ik meestal mensen aan die met literatuur willen beginnen.
Die On Chesil Beach lag niet meer in de bieb maar heb Dorian Gray meegenomen. En Tom Sawyer van Mark Twain. Weer heel iets anders volgens mij :+
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_163578184
Even wat tips:
- De blikken trom (Die Blechtrommel) van Günter Grass
- Die Leiden des jungen Werthers (als je van romantiek houdt, ga dit lezen)
- Faust (Goethe)
- Animal Farm (Orwell) heel toegankelijk, briljante gelaagdheid.
- Reis om de wereld in 80 dagen (Jules Verne)
I wander in my time...
pi_163599705
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 00:49 schreef Fok-it het volgende:

Maar had misschien meer het idee dat er bepaalde gradaties waren qua moeilijkheid in de literatuur, maar dat zal allemaal wel veel te subjectief zijn en iedereen kiest maar wat blijkbaar
Vaak vraagt toegang tot iets heel moois dat je een beetje je best doet. Maar ik vind een mooie vlotte ritmische stijl ook een grote literaire kwaliteit. Dat is wel een kwaliteit die een vertaling zelden intact overleeft.

Ik zou gewoon beginnen met de klassiekers, jonge of oude, tijd is een uitstekend selectiecriterium wat betreft kwaliteit. Er zijn ook maar heel weinig boeken die precies de tijdgeest en de actualiteit vatten en per se meteen na het verschijnen gelezen moeten worden omdat je anders wat mist.

Als je graag aan het denken gezet wordt en bereid bent om een beetje door te zetten dan moet ik toch echt 'De slinger van Fouceault' aanraden. Qua Nederlandstalige literatuur zou ik gaan voor Nescio, Vestdijk, Couperus en Bordewijk qua groten, met de grote 3 heb ik niet zoveel, doe mij maar Wolkers, Cremer, Geraerts, Campert, Heeresma, Marugg, Montyn en Hotz (en Karel van het Reve, maar die is niet van de romans).

Qua Engelstalig Catch 22, Orwell, Roth. Spaanstalig: Marquez (al genoemd hier), Vargas Llosa. Italiaans, Levi, Moravia en Eco. Duits, Kafka, Böll. Frans, Zola, Voltaire, Celine. Russen ben ik niet zo dol op, behalve Gogol en Gonsjarov's Oblomov.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 8 juli 2016 @ 13:11:39 #24
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_163599767
Wat je ook doet, begin niet met Finnegans Wake.

Verder, tvp :@.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_163600040
Je zou ook eens kunnen neuzen in de 100 lijstjes. Van The Guardian bijvoorbeeld, of de Le Monde.
The Guardian
Le Monde

Of die op Wiki staan als 'Beste'
Wiki lijst met beste boeken uit de wereldliteratuur.

Je kan natuurlijk ook droog de middelbare schoollijsten doorwerken, maar erg gelukkig word je daar ook niet van, denk ik. Kies gewoon een boek waarvan het verhaalgegeven je aanspreekt. Bevalt de schrijfstijl, kies nog een boek van die schrijver. Zoek op uit welke stijlperiode dat boek komt, kijk of de schrijver tijdgenoten had/beïnvloed werd door andere schrijvers, kies daar weer een schrijver van etc.
...from the labyrinth beyond time and space, seeks her way out to a clearing
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')