abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 3 juli 2016 @ 19:20:21 #1
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_163491534


Na al een paar keer vragen voorbij te hebben zien komen van Fokkers op zoek naar gereedschap is het misschien handig een centraal topic hiervoor te hebben.

Et voila!

Stel; je bent op zoek naar een boormachine, decoupeerzaag of schuurmachine!

Je kunt verschillende dingen doen:

• Je kunt je in de bouwmarkt laten verleiden door de verkoper om te kiezen voor het apparaat waar hij het meeste aan verdient.
• Je kunt het aan de K&W'ers vragen! Dan heb je niet alleen de theorie maar vaak ook nog eens praktijkervaringen :Y

---------------------> waar we vrolijk verder gaan met deeltje 9


K&W / Het grote aanschaf-van-gereedschap-tips-topic!
K&W / Het grote aanschaf-van-gereedschap-tips-topic! deel 2
K&W / Het grote aanschaf-van-gereedschap-tips-topic! deel 3
K&W / Het grote aanschaf-van-gereedschap-tips-topic! deel 4
K&W / Het grote aanschaf-van-gereedschap-tips-topic! deel 5
K&W / Het grote aanschaf-van-gereedschap-tips-topic! deel 6
K&W / Het grote aanschaf-van-gereedschap-tips-topic! deel 7
K&W / Het grote aanschaf-van-gereedschap-tips-topic! deel 8
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Knikkerking zondag 3 juli 2016 @ 19:24:57 #2
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163491657
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 19:17 schreef Glider76 het volgende:
ja wellicht dat ik 2 verschillende types ga nemen. Komt in de loop der jaren altijd wel van pas.

Maar het is echt voor huis tuin en keukengebruik dus lijkt mij die excenter van 400 watt net iets te.

Beter eerst eens in de winkel bekijken. Als die goed aanvoelt is de keus al gauw gemaakt.
Welke machine(s) je ook gaat halen: bespaar je een hoop ergernis en blijf bij die bouwmarkt-dingen weg. Koop er een van een professioneel merk. Ik heb 2 van die Bosch Groen muisjes gehad ---> :r Als je niet beter weet denk je ook nog "oh, chill..cool en handig apparaatje" (dacht ik toen-der-tijd altijd :P) En dan opeens krijg je een prof. machine in je handen --> 8-) :7 Dát werkt pas fijn!! Echt, belief me ;)

(Hoe moet een Mirka dan wel niet voelen? _O_)
pi_163492581
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 19:24 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Welke machine(s) je ook gaat halen: bespaar je een hoop ergernis en blijf bij die bouwmarkt-dingen weg. Koop er een van een professioneel merk. Ik heb 2 van die Bosch Groen muisjes gehad ---> :r Als je niet beter weet denk je ook nog "oh, chill..cool en handig apparaatje" (dacht ik toen-der-tijd altijd :P) En dan opeens krijg je een prof. machine in je handen --> 8-) :7 Dát werkt pas fijn!! Echt, belief me ;)

(Hoe moet een Mirka dan wel niet voelen? _O_)
Dat is ook afhankelijk van je gebruik he ;)

Als je 1x pj een keer een tafeltje schuurt is een action/bosch groen afdoende.

Als je zelf al schilderwerk in en buiten huis doet dan beter een goede machine.

Ben ooit begonnen met action schuurmachines (onder motto, die hoeven alleen te schuren, das allemaal zelfde).
Toen veel werd een bosch groen en na volgende project een festo en daarna nog festo op reserve.Want idd, als je veel moet schuren dan is pro merk onmisbaar.

voor om huis zou ik voor delta gaan.
heb met de goedkope machines gewerkt maar dat is ruk als je veel moet doen.
rupes in handen gehad maar net niet...

ik hou het bij festool (dts 400 serie). super machines.
maar rupes is goed, bosch blauw ken ik niet en mirka kende ik alleen van auto schade herstel.

Maar voor goede machine:

-rupes
-festool
-bosch blauw

voor betaalbare prijzen dan voor (semi) prof gebruik

zou voor huis-tuin-keuken wel voor delta gaan.
  Knikkerking zondag 3 juli 2016 @ 20:05:55 #4
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163492773
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 19:58 schreef flibber het volgende:

Dat is ook afhankelijk van je gebruik he ;)
True, true!

quote:
zou voor huis-tuin-keuken wel voor delta gaan.
Ik eerlijk gezegd ook. Maar volgens mij wilde Glider76 best veel gaan doen:

quote:
Binnenkort een nieuw huis waarbij de houten trap is bekleedt met tapijt. Trap dient geheel opgeschuurd te worden en weer geschilderd.

Verder voor het schuren van kozijnen, deuren en allerhande schuurklussen aan meubels.
Ik ben alleen die Groene muis gewend (voor huis-tuin-keuken gebruik), dus denk dat ik daarom naar een iets grotere/betere machine verwees. Ik zie me die klussen echt niet meer doen met zo'n klommel-muisje.

Aan de andere kant: die Blauwe GSS 160 beviel met laatst tijdens het testen zó goed, dat ik het daarmee wel zou aandurven. Dus komt er eigenlijk op neer dat je gelijk hebt: een profi, maar kleine(re) machine ^O^
pi_163493241
Ik zit te kijken naar een Bosch Groen PEX 400-AE 125mm excenter machine met 400 wat en 25 schuurbladen voor 126 euro of een Bosch blauw GEX 125-1 AE 125mm machine in koffer met 250 watt voor 139 euro met 50 schuurbladen.

Beide ongeveer dezelfde prijs met als verschil dat de een groen is en de ander blauw.

Grote verschil is wel de groene heeft 400 watt vermogen en de blauwe maar 250 watt.

Ik twijfel erg of 250 watt niet wat te licht is voor zo'n machientje. Dat ie elke keer stil valt als je iets te hard drukt.
  zondag 3 juli 2016 @ 20:27:06 #6
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163493326
Ik ben hier in de buurt echt de grootste verkoper van duur gereedschap.
Buurtmannen lenen mijn gereedschap, slaan stijl achterover van het gebruiksgemak en de perfectie waarmee het spul werkt en slaan vervolgens zelf Festool, Makita, Bosch etc. in :') .
Mijn populariteit bij buurtvrouwen gaat er alleen wel wat op achteruit ;( :P .

Goed gereedschap blijft _O_ .
  Moderator zondag 3 juli 2016 @ 20:32:31 #7
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_163493503
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 20:27 schreef bleiblei het volgende:

Mijn populariteit bij buurtvrouwen gaat er alleen wel wat op achteruit ;( :P .
En in dat opzicht stimuleert je vrouw je ook om gereedschap te kopen? Hoeveel mannen er met de buurvrouw vreemd gaan... ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 3 juli 2016 @ 20:36:51 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163493630
quote:
1s.gif Op zondag 3 juli 2016 20:32 schreef derLudolf het volgende:

[..]

En in dat opzicht stimuleert je vrouw je ook om gereedschap te kopen? Hoeveel mannen er met de buurvrouw vreemd gaan... ;)
Nee, de deal hier was "jij koopt nagellak en schoenen met hoge hakken en ik gereedschap".
Alleen gaat die deal wat mank sinds we een dochter hebben. Er wordt nog maar weinig nagellak e.d. gekocht door mijn vrouw :P .
  zondag 3 juli 2016 @ 20:40:52 #9
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_163493745
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 20:27 schreef bleiblei het volgende:
Mijn populariteit bij buurtvrouwen gaat er alleen wel wat op achteruit ;( :P .
Begrijpelijk, zij willen ook graag een demonstratie van jouw gereedschap.
pindazakje
  Knikkerking zondag 3 juli 2016 @ 20:44:39 #10
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163493843
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 20:24 schreef Glider76 het volgende:
Ik zit te kijken naar een Bosch Groen PEX 400-AE 125mm excenter machine met 400 wat en 25 schuurbladen voor 126 euro of een Bosch blauw GEX 125-1 AE 125mm machine in koffer met 250 watt voor 139 euro met 50 schuurbladen.

Beide ongeveer dezelfde prijs met als verschil dat de een groen is en de ander blauw.

Grote verschil is wel de groene heeft 400 watt vermogen en de blauwe maar 250 watt.

Ik twijfel erg of 250 watt niet wat te licht is voor zo'n machientje. Dat ie elke keer stil valt als je iets te hard drukt.
Koop in godsnaam die Blauwe :Y
Die prof. 250 watt kan zich echt wel meten met 400w uit een hobby-tool ^O^

Bosch Blauw zal je niet snel teleurstellen, echt niet!
Ik zie trouwens net dat die GSS 160 wat ik "erbij" had gekocht ook "maar" 180 watt heeft. En die gaat ook als een trein...
pi_163493937
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 20:24 schreef Glider76 het volgende:
GEX 125-1 AE
Wat wil je schuren?
dus waarom wil je een excenter?een delta gaat in alle hoekjes..

En vermogen zegt niet alles.
ik heb deze:
http://www.toolnation.nl/(...)tool%20DTS%20400%22&

heeft maar 200 watt......

wedden dat die beter schuurt dan een bosch groen van zeg 600 watt ;)

(en nee, ik kan hem niet "dood" drukken, blijft schuren ;)
pi_163493972
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 20:44 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Koop in godsnaam die Blauwe :Y
Die prof. 250 watt kan zich echt wel meten met 400w uit een hobby-tool ^O^

Bosch Blauw zal je niet snel teleurstellen, echt niet!
Ik zie trouwens net dat die GSS 160 wat ik "erbij" had gekocht ook "maar" 180 watt heeft. En die gaat ook als een trein...
nou ja, hobby tool? Is het verschil tussen groen en blauw dan dusdaning groot? Ik ga trouwens ook liever voor goed en mooi spul. Die blauwe dus.

Als je er zeker van bent dat de 250W eigenlijk best voldoende is ga ik ervoor. Die blauwe is ook nog eens 600 gram lichter. Lijkt mij dat je zoiets ook wel voelt in het gebruik.

Vraag mij wel af wat die stuk duurdere excenter van bosch met 600W wel niet moet kunnen. Is dat om spoorweg bielzen weer glad te krijgen ofzo?

De trap schuren zal voornamelijk door mijn pa gedaan worden. Al zijn levenlang klusser met tig versleten aldi machientjes. Hij zal het verschil wel merken.
pi_163494103
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 20:48 schreef flibber het volgende:

[..]

Wat wil je schuren?
dus waarom wil je een excenter?een delta gaat in alle hoekjes..

En vermogen zegt niet alles.
ik heb deze:
http://www.toolnation.nl/(...)tool%20DTS%20400%22&

heeft maar 200 watt......

wedden dat die beter schuurt dan een bosch groen van zeg 600 watt ;)

(en nee, ik kan hem niet "dood" drukken, blijft schuren ;)
Ik heb een huis gekocht wat een beetje opgeknapt moet worden. Kozijnen schuren. Trap heeft tapijt wat eraf moet en dan lijm eraf schuren en verder meubels en allerhande huis tuin en keuken werkzaamheden.

Heb ooit eerder een trap geschuurd die van die tapijt stukken erop had zitten en was een volle week werk. Dus moet een goed machientje hebben.

Ook natuurlijk voor alle toekomstige klussen.

Dus wil gelijk wat goeds hebben.

Twijfel nog over het juiste type machine. Eventueel neem ik die Bosch 160 GSS 3 in 1 vlakschuur machine en een excenter.

Maar is die excenter niet een soort overkill? Welk soort werkzaamheden zou je niet met die vlakschuur kunnen doen en dat je dan die excenter neemt?
pi_163494175
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 20:49 schreef Glider76 het volgende:

[..]

nou ja, hobby tool? Is het verschil tussen groen en blauw dan dusdaning groot? Ik ga trouwens ook liever voor goed en mooi spul. Die blauwe dus.

Als je er zeker van bent dat de 250W eigenlijk best voldoende is ga ik ervoor. Die blauwe is ook nog eens 600 gram lichter. Lijkt mij dat je zoiets ook wel voelt in het gebruik.

Vraag mij wel af wat die stuk duurdere excenter van bosch met 600W wel niet moet kunnen. Is dat om spoorweg bielzen weer glad te krijgen ofzo?

De trap schuren zal voornamelijk door mijn pa gedaan worden. Al zijn levenlang klusser met tig versleten aldi machientjes. Hij zal het verschil wel merken.
bosch groen= rotzooi, troep, meuk, kut verjaardagscadeau.
bosch blauw= profi, duurzaam, goed, prijs-kwaliteit top.

Althans voor meeste zaken.
ik zelf zeg dat je naar gebied moet aanschaffen (bosch blauw = boren slijpen hameren) (makita= accu spul) (dewalt is hout ruw) mafell/festool= hout afwerking.

trap schuren= schuurband machine kopen van ts24 en gaan met die banaan ;)
  Knikkerking zondag 3 juli 2016 @ 20:58:27 #15
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163494289
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 20:49 schreef Glider76 het volgende:

nou ja, hobby tool?
Ja :)

quote:
Is het verschil tussen groen en blauw dan dusdaning groot?
Ja, best wel groot :)

quote:
Ik ga trouwens ook liever voor goed en mooi spul. Die blauwe dus.
^O^ had ik ook veel eerder moeten doen!

quote:
Als je er zeker van bent dat de 250W eigenlijk best voldoende is ga ik ervoor. Die blauwe is ook nog eens 600 gram lichter. Lijkt mij dat je zoiets ook wel voelt in het gebruik.
Zoals flibber hierboven ook al zegt... die watts zeggen niet alles.
Je moet je voorstellen: een professioneel merk (dus ook Bosch Blauw) kan zich niet veroorloven dat een machine stil komt te staan bij "normaal" (of zelfs iets lomper) gebruik. Dat zou hun de das om doen. Een hobby-merk kan zich dat veel eerder permitteren omdat dan al snel gezegd wordt "tja, dat weet je van te voren, dan moet je maar een prof. merk kopen". Tenminste, zo zie ik dat een beetje :)

quote:
Vraag mij wel af wat die stuk duurdere excenter van bosch met 600W wel niet moet kunnen. Is dat om spoorweg bielzen weer glad te krijgen ofzo?
Dat gaat inderdaad echt hard ja!
Hoe 't met die bielzen zit weet ik niet, maar m'n zwembad schuren ging letterlijk 4x zo snel ermee :7

quote:
De trap schuren zal voornamelijk door mijn pa gedaan worden. Al zijn levenlang klusser met tig versleten aldi machientjes. Hij zal het verschil wel merken.
Dat gaat die zeker merken!
Ook aan het (niet/minder) trillen de van de machine (en dus je handen/armen!)
pi_163494700
Ik vraag mij trouwens wel af waarom Bosch twee zo uiteenlopendeproducten voert.

Vroeger was bosch groen een acceptabel merk met goede machines.
tegenwoordig is het goedkope china meuk met bosch groen sticker.

Aan de andere kant verkopen ze bosch blauw, goede profi kwaliteit.

Als merk wil je toch niet geassocieerd worden met rotzooi?
pi_163512886
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 21:09 schreef flibber het volgende:
Ik vraag mij trouwens wel af waarom Bosch twee zo uiteenlopendeproducten voert.

Vroeger was bosch groen een acceptabel merk met goede machines.
tegenwoordig is het goedkope china meuk met bosch groen sticker.

Aan de andere kant verkopen ze bosch blauw, goede profi kwaliteit.

Als merk wil je toch niet geassocieerd worden met rotzooi?
Zal wel een marketingpolicy zijn: mensen zijn gehecht aan een bepaald product en merk waar ze mee aan de slag gaan.

Dus kopen ze eerst een goedkope groene (kassa voor Bosch en trawanten), werken ermee en gaat ie stuk, denken ze: "toch wel prettig mee gewerkt, weer maar een Bosch, maar dan die profi-lijn i.e. blauw". Weer kassa voor Bosch & trawanten. Sommige producten hebben zelfs een bepaald onderdeel dat erin zit om na zoveel keer gebruik, defect te gaan waardoor het hele apparaat niet meer werkt. Koffiezetapparaten en waterkokers zijn daar voorbeelden van.

Ik zou zoiets hebben van: "ding gaat me te snel stuk, hele merk links laten liggen rest zal wel kut zijn".

Maar goed, dat vind ik....overigens gebruik ik al > 25 jaar diverse Bosch groene gereedschappen. Nu zou ik eerder Makita, Dewalt ,Fein e.d. kopen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163514111
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 15:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Zal wel een marketingpolicy zijn: mensen zijn gehecht aan een bepaald product en merk waar ze mee aan de slag gaan.

Dus kopen ze eerst een goedkope groene (kassa voor Bosch en trawanten), werken ermee en gaat ie stuk, denken ze: "toch wel prettig mee gewerkt, weer maar een Bosch, maar dan die profi-lijn i.e. blauw". Weer kassa voor Bosch & trawanten.
Liggen die dan ook bij de GKP? Want daar zullen de meeste mensen toch naar teruggaan voor een nieuwe.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
  maandag 4 juli 2016 @ 16:49:23 #19
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163514628
Zo slecht is Bosch groen toch ook weer niet?
Net als B&D bijv..
Ja, ik zal het niet kopen, maar dat komt omdat ik enorm verwend ben met al het gereedschap dat ik verzameld heb. Maar de B&D Decoupeerzaag en accuboor die ik 10 jaar geleden had, heb ik prima mee kunnen werken.

Ik zie het een beetje als Hyundai vs. BMW.
Hyundai heeft prima auto's en daar is helemaal niets mis mee, maar als je eenmaal weet hoe een BMW rijdt, zal je niet met heel veel plezier een Hyundai kopen. Simpelweg omdat je weet hoe kwaliteit nu aanvoelt/rijdt. Aan de andere kant, als iemand gewoon een auto nodig heeft om van A naar B te komen voor zo min mogelijk geld. Adviseer dan asjeblieft niet een BMW :P .
pi_163518332
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 16:27 schreef dedodo het volgende:
Liggen die dan ook bij de GKP? Want daar zullen de meeste mensen toch naar teruggaan voor een nieuwe.
Gereedschap koop je toch online?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163518384
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 16:49 schreef bleiblei het volgende:
Zo slecht is Bosch groen toch ook weer niet?
Net als B&D bijv..
Ja, ik zal het niet kopen, maar dat komt omdat ik enorm verwend ben met al het gereedschap dat ik verzameld heb. Maar de B&D Decoupeerzaag en accuboor die ik 10 jaar geleden had, heb ik prima mee kunnen werken.

Ik zie het een beetje als Hyundai vs. BMW.
Hyundai heeft prima auto's en daar is helemaal niets mis mee, maar als je eenmaal weet hoe een BMW rijdt, zal je niet met heel veel plezier een Hyundai kopen. Simpelweg omdat je weet hoe kwaliteit nu aanvoelt/rijdt. Aan de andere kant, als iemand gewoon een auto nodig heeft om van A naar B te komen voor zo min mogelijk geld. Adviseer dan asjeblieft niet een BMW :P .
Bosch groen kan best efficiënt genoeg zijn voor een doorsnee DHZ-er zoals ik. Ik heb ook geen Bosch blauw, alleen 4 Bosch groene apparaten: 1 boortol met draadje, 2 accuboren en 1 cirkelzaag. Werkt prima voor een doorsnee DHZ-er zoals ik
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 08:40:42 #22
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163550606
Het merk CMT is (super) goed voor freesjes, maar is het dat ook voor zaagbladen? (voor afkortzagen).
Ik ben opzoek naar een 305mm (12") zaagblad om aluminium (profielen) mee te zagen.

Is deze wat?
http://www.cmtonline.eu/c(...)-305-x-30-x-96t.html
pi_163550927
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 08:40 schreef Atmoz het volgende:
Het merk CMT is (super) goed voor freesjes, maar is het dat ook voor zaagbladen? (voor afkortzagen).
Ik ben opzoek naar een 305mm (12") zaagblad om aluminium (profielen) mee te zagen.

Is deze wat?
http://www.cmtonline.eu/c(...)-305-x-30-x-96t.html
ook over de zaagbladen van CMT goede dingen gehoord. Maar je hebt niet perse een speciaal zaagblad nodig. Als je nog een ouder blad hebt kan je die ook afschrijven op de profielen.
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 09:15:22 #24
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163551054
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 09:08 schreef bartos het volgende:

ook over de zaagbladen van CMT goede dingen gehoord. Maar je hebt niet perse een speciaal zaagblad nodig. Als je nog een ouder blad hebt kan je die ook afschrijven op de profielen.
Thanks!

Het punt is: ik heb geen oud(er) zaagblad liggen.
En het huidige zaagblad wil ik daar niet meer "lastig vallen" want het zijn toch wel wat profielen wat ik ermee wil gaan zaken. Dus liever een "dedicated" zaagblad voor aluminium. Ik ga in de toekomst wel meer aluminium (profielen) zagen, dus dan lijkt me dat sowieso handig om te hebben.

Het is altijd beter om het spul (of dat nu hout, plastic of alu is) te zagen met de juiste zaag, right?

Ik was ook even bij ECO-tools aan het kijken, maar die hebben volgens mij helemaal geen zaagblad dedicated voor aluminium: https://www.ecotools.nl/zaagbladen/

Klopt het dat ik een zaagblad zoek met negatieve vertanding, en met zoveel mogelijk tanden? (96?)
pi_163551770
quote:
14s.gif Op woensdag 6 juli 2016 09:15 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Thanks!

Het punt is: ik heb geen oud(er) zaagblad liggen.
En het huidige zaagblad wil ik daar niet meer "lastig vallen" want het zijn toch wel wat profielen wat ik ermee wil gaan zaken. Dus liever een "dedicated" zaagblad voor aluminium. Ik ga in de toekomst wel meer aluminium (profielen) zagen, dus dan lijkt me dat sowieso handig om te hebben.

Het is altijd beter om het spul (of dat nu hout, plastic of alu is) te zagen met de juiste zaag, right?

Ik was ook even bij ECO-tools aan het kijken, maar die hebben volgens mij helemaal geen zaagblad dedicated voor aluminium: https://www.ecotools.nl/zaagbladen/

Klopt het dat ik een zaagblad zoek met negatieve vertanding, en met zoveel mogelijk tanden? (96?)
Hier op het werk gebruiken we een makita 60T B-09612 Ø190. Gaat ca. 3 weken mee en we maken er 5000-8000 zaagsnedes mee in kleine alu profielen. (We zijn een alu profiel bewerker met meerder profiel zaagmachines)

Het verschil tussen positief en negatie geslepen is klein. En de meningen zijn verdeeld maar een negatief geslepen is het gebruikelijkst.

Ecotools heeft er wel 1:
https://www.ecotools.nl/zaagblad-305-80ti/

96 tanden op Ø305 is aan de hoge kant naar mijn mening. Voor systeem profielen zo als die van itec. Met wanddiktes van ca 2-3mm.

Ter vergelijk met aantal tandjes: (Z staat voor tandjes)
Ø500 Z=120
Ø400 Z=96
Ø750 Z=160

Edit: Atmoz zie ook pb :)

[ Bericht 3% gewijzigd door bartos op 06-07-2016 10:10:17 ]
pi_163551785
ik denk dat de tanden wat harder zijn en je een mooiere zaagkant krijgt.

Maar heeft bosch ze niet in hun programma voor hun afkorters?
Heb ook een zaagblad van ecotools, weliswaar profiline (industrial is bijna altijd uitverkocht).
Maar helemaal uitgebalanceerd zijn ze niet en zingen/slingeren iets.

Dus voor grof werk goed maar als precissie/afwerking belangrijk is zou ik toch naar een gerenommeerd merk kijken.
(en bosch heeft normaal zeer goede verbruiksartikelen)
pi_163552109
[Offtopic]
Atmoz, waar koop je die profielen en in welke lengtes? Ik wil ooit nog eens een cnc freesmachientje maken uit dat spul en ik ben dus gaandeweg op zoek naar de goedkope weg naar Rome :)
[/Offtopic]
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 10:30:07 #28
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163552293
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:02 schreef bartos het volgende:

Hier op het werk gebruiken we een makita 60T B-09612 Ø190. Gaat ca. 3 weken mee en we maken er 5000-8000 zaagsnedes mee in kleine alu profielen. (We zijn een alu profiel bewerker met meerder profiel zaagmachines)

Het verschil tussen positief en negatie geslepen is klein. En de meningen zijn verdeeld maar een negatief geslepen is het gebruikelijkst.

Ecotools heeft er wel 1:
https://www.ecotools.nl/zaagblad-305-80ti/

96 tanden op Ø305 is aan de hoge kant naar mijn mening. Voor systeem profielen zo als die van itec. Met wanddiktes van ca 2-3mm.

Ter vergelijk met aantal tandjes: (Z staat voor tandjes)
Ø500 Z=120
Ø400 Z=96
Ø750 Z=160

Edit: Atmoz zie ook pb :)
Thanks. Inimddels PB terug ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:03 schreef flibber het volgende:
ik denk dat de tanden wat harder zijn en je een mooiere zaagkant krijgt.

Maar heeft bosch ze niet in hun programma voor hun afkorters?
Heb ook een zaagblad van ecotools, weliswaar profiline (industrial is bijna altijd uitverkocht).
Maar helemaal uitgebalanceerd zijn ze niet en zingen/slingeren iets.

Dus voor grof werk goed maar als precissie/afwerking belangrijk is zou ik toch naar een gerenommeerd merk kijken.
(en bosch heeft normaal zeer goede verbruiksartikelen)
Eerlijk gezegd nog niet naar Bosch gekeken. Geen idee waarom niet eigenlijk 8)7
Die van ECO-tools vallen al af, ik hoef geen gewiebel/geslinger aan m'n machine :{w

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:22 schreef Bartholomeus het volgende:
[Offtopic]
Atmoz, waar koop je die profielen en in welke lengtes? Ik wil ooit nog eens een cnc freesmachientje maken uit dat spul en ik ben dus gaandeweg op zoek naar de goedkope weg naar Rome :)
[/Offtopic]
Toevallig is zojuist de vertegenwoordiger (van ITEM) hier weer langs geweest. Heeft totaal 18 meter profiel achtergelaten en een hoop (verschillende) verbinders. Mooi spul weer :9~ Zal zometeen even wat foto's maken :)

En om op jou vraag terug te komen: www.item24.nl :Y)
pi_163552386
is dat voor je escape room of inrichting werkplaats?
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 10:40:44 #30
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163552566
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:34 schreef flibber het volgende:
is dat voor je escape room of inrichting werkplaats?
Voor in de garage/werkplaats.
Niet direct als inrichting, maar om een frees/zaag-tafel te maken.
(die vervolgens wel wordt gebruik voor de escaproom ;))
pi_163553353
Goed de discussie over de GEX 125-150 AVE vs GSS 160 3 in 1 te lezen. Zelf ben ik momenteel ook aan het overwegen een paar Bosch Blauw apparaten te komen. Niet dat ik ze op dit moment nodig heb, maar beter iets hebben dan niet hebben.

Nu lees ik bij Bosch zelf dat er issues zijn met de schroef van de GEX wanneer je de plaat wisselt, lijkt erop dat de bout na enkele minuten los kan laten. Hoe is jullie ervaring hierin?

Twijfel voor een GSS 160 en de GEX of de GSS 160 en de PBS 75AE Band. Wat zouden jullie doen?
Voor de hoekjes pak ik een GOP met delta voetje.

---

Iemand ervaring met de GKS 10.8 mini cirkel of BCE 150 decoupzeerzaag?
Een cirkel lijkt me soms wel handig, alleen een kickback zit ik niet op de wachten, blijven gemene zagen. Vroeg me af de verstekzaag zo'n GSJ dan veilger is?

[ Bericht 10% gewijzigd door Movinghead op 06-07-2016 11:19:03 ]
Bosch blauw liefhebber ;-) | GAS 35M | GBH 3-28 DFR | GSR 10,8 | GOP 300 SCE | GEX 125-1 AE | GHP 5-55 | GLM-40 | GMS 120 | GSS 160 | GST 160 | GHG 660 LCD | GCL 2-50 C | GAS 12V
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 11:18:52 #32
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163553483
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:13 schreef Movinghead het volgende:
Goed de discussie over de GEX 125-150 AVE vs GSS 160 3 in 1 te lezen. Zelf ben ik momenteel ook aan het overwegen een paar Bosch Blauw apparaten te komen. Niet dat ik ze op dit moment nodig heb, maar beter iets hebben dan niet hebben.

Nu lees ik bij Bosch zelf dat er issues zijn met de schroef van de GEX wanneer je de plaat wisselt, lijkt erop dat de bout na enkele minuten los kan laten. Hoe is jullie ervaring hierin?

Twijfel voor een GSS 160 en de GEX of de GSS 160 en de PBS 75AE Band. Voor de hoekjes pak ik een GOP met delta voetje.
Ik heb dat verhaal van die losschietende inbus-schroef ook gelezen toen-der-tijd. Je bent het maar één keer tegen gekomen, right? Of veel meer mensen wat daar last van hadden? (lijkt me niet, toch?)

Uit eigen ervaring zou ik voor optie 1 gaan (GSS+GEX). Een perfect combi ^O^

Trouwens:

quote:
"Niet dat ik ze op dit moment nodig heb, maar beter iets hebben dan niet hebben."
_O_ Zo is dat :7
pi_163553573
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:18 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Ik heb dat verhaal van die losschietende inbus-schroef ook gelezen toen-der-tijd. Je bent het maar één keer tegen gekomen, right? Of veel meer mensen wat daar last van hadden? (lijkt me niet, toch?)

Uit eigen ervaring zou ik voor optie 1 gaan (GSS+GEX). Een perfect combi ^O^

Ik heb dat verhaal gelezen ik meen zowel op het Engelse als het Duitse deel, lijkt mij ook geen common probleem eerlijk gezegd, anders zouden ze het niet verkopen als Bosch Blauw. En je hebt natuurlijk garantie :)

quote:
Trouwens:

[..]

_O_ Zo is dat :7
Thanks :) Heb al een mooi lijstje staan, moet een mooi stapeltje worden.
Bosch blauw liefhebber ;-) | GAS 35M | GBH 3-28 DFR | GSR 10,8 | GOP 300 SCE | GEX 125-1 AE | GHP 5-55 | GLM-40 | GMS 120 | GSS 160 | GST 160 | GHG 660 LCD | GCL 2-50 C | GAS 12V
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 11:25:52 #34
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163553686
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:21 schreef Movinghead het volgende:

Ik heb dat verhaal gelezen ik meen zowel op het Engelse als het Duitse deel, lijkt mij ook geen common probleem eerlijk gezegd, anders zouden ze het niet verkopen als Bosch Blauw. En je hebt natuurlijk garantie :)
Precies. En je moet die schroef ook gewoon vastdraaien he :P

quote:
Thanks :) Heb al een mooi lijstje staan, moet een mooi stapeltje worden.
Nice. Alles in L-boxxen dus? 8-)

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:13 schreef Movinghead het volgende:

Iemand ervaring met de GKS 10.8 mini cirkel of BCE 150 decoupzeerzaag?
Een cirkel lijkt me soms wel handig, alleen een kickback zit ik niet op de wachten, blijven gemene zagen. Vroeg me af de verstekzaag zo'n GSJ dan veilger is?

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een T-model decoupeerzaag, een beugel vind ik minder fijn werken. Wat betreft de GKS 10.8 die heb ik me expliciet niet gekocht omdat ik van mening ben dat een circelzaag wat meer power moet hebben. Zelfs mijn 18v machine vind ik "nah nah" dus daarom zou ik een 10.8v circelzaag nooit nemen :)

Wat bedoel je met GSJ?
pi_163554028
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:25 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Precies. En je moet die schroef ook gewoon vastdraaien he :P

[..]

Zeker :P

quote:
Nice. Alles in L-boxxen dus? 8-)

[..]

Uiteraard, op moment GSR 10.8 in i-rack, DFR 3-28 in L-boxx, i-rack met boren, bitjes.

Wat er nog bij komt moet ook in L-boxxen ;) (Behalve de GAS 35 M AFC daar hebben ze geen box voor -O- :P )

quote:
Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een T-model decoupeerzaag, een beugel vind ik minder fijn werken. Wat betreft de GKS 10.8 die heb ik me expliciet niet gekocht omdat ik van mening ben dat een circelzaag wat meer power moet hebben. Zelfs mijn 18v machine vind ik "nah nah" dus daarom zou ik een 10.8v circelzaag nooit nemen :)

Wat bedoel je met GSJ?
Sorry de GCM 800

[quote]
Bosch blauw liefhebber ;-) | GAS 35M | GBH 3-28 DFR | GSR 10,8 | GOP 300 SCE | GEX 125-1 AE | GHP 5-55 | GLM-40 | GMS 120 | GSS 160 | GST 160 | GHG 660 LCD | GCL 2-50 C | GAS 12V
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 11:46:02 #36
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163554213
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:39 schreef Movinghead het volgende:

Wat er nog bij komt moet ook in L-boxxen ;) (Behalve de GAS 35 M AFC daar hebben ze geen box voor -O- :P )
Klopt, maar die kunnen daar weer OP ;)

quote:
Sorry de GCM 800
Tja, een circelzaag gebruik je eigenlijk in precies de andere richting dan een afkortzaag. Dus om nou de ene niet te kopen omdat je de andere al hebt gaat mijns inziens nergens over O-) Het zijn 2 totaal verschillende zagen, en daar moet je ze ook gewoon beide hebben :D
pi_163554296
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:46 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Klopt, maar die kunnen daar weer OP ;)

[..]
Yup niet allemaal maar wel een paar ;)

quote:
Tja, een circelzaag gebruik je eigenlijk in precies de andere richting dan een afkortzaag. Dus om nou de ene niet te kopen omdat je de andere al hebt gaat mijns inziens nergens over O-) Het zijn 2 totaal verschillende zagen, en daar moet je ze ook gewoon beide hebben :D
Ik hou het voorlopig bij een decoupeer de 150 op moment. :)
Bosch blauw liefhebber ;-) | GAS 35M | GBH 3-28 DFR | GSR 10,8 | GOP 300 SCE | GEX 125-1 AE | GHP 5-55 | GLM-40 | GMS 120 | GSS 160 | GST 160 | GHG 660 LCD | GCL 2-50 C | GAS 12V
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 11:51:13 #38
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163554349
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:48 schreef Movinghead het volgende:

Yup niet allemaal maar wel een paar ;)
^O^
Hier hetzelfde :P

quote:
Ik hou het voorlopig bij een decoupeer de 150 op moment. :)
Daar kun je inderdaad alle kanten mee op :+
pi_163554500
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:25 schreef Atmoz het volgende:


Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een T-model decoupeerzaag, een beugel vind ik minder fijn werken. Wat betreft de GKS 10.8 die heb ik me expliciet niet gekocht omdat ik van mening ben dat een circelzaag wat meer power moet hebben. Zelfs mijn 18v machine vind ik "nah nah" dus daarom zou ik een 10.8v circelzaag nooit nemen :)

Wat bedoel je met GSJ?
Een t model zaagt wat makkelijker ondersteboven dan een beugel, iets wat je veel doet als de afwerking van de zaagsnede van belang is omdat de onderkant niet splintert. Je tekent dan dus boven op het blad af, en zaagt ondersteboven van af de onderkant.
pi_163554539
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:51 schreef Atmoz het volgende:

[..]

^O^
Hier hetzelfde :P

[..]

Daar kun je inderdaad alle kanten mee op :+
Dan heb ik het wel zo'n beetje,..voor nu :+

GSS , GAS, GOP , L-Boxx 306 met 2 i-Boxx 10 vaks, GST :)
Bosch blauw liefhebber ;-) | GAS 35M | GBH 3-28 DFR | GSR 10,8 | GOP 300 SCE | GEX 125-1 AE | GHP 5-55 | GLM-40 | GMS 120 | GSS 160 | GST 160 | GHG 660 LCD | GCL 2-50 C | GAS 12V
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 19:38:00 #41
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163564568
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:57 schreef klaaskootstra1 het volgende:

Een t model zaagt wat makkelijker ondersteboven dan een beugel, iets wat je veel doet als de afwerking van de zaagsnede van belang is omdat de onderkant niet splintert. Je tekent dan dus boven op het blad af, en zaagt ondersteboven van af de onderkant.
^O^
Dat ondersteboven zagen heb ik (volgens mij) zelf nog nooit gedaan, maar ook het werken op het werk gaat makkelijker vind ik. Je kunt de zaag ook heel makkelijk naar je toe trekken, iets wat met zo'n beugel echt niet zo makkelijk gaat.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:59 schreef Movinghead het volgende:

Dan heb ik het wel zo'n beetje,..voor nu :+

GSS , GAS, GOP , L-Boxx 306 met 2 i-Boxx 10 vaks, GST :)
Cool 8-)
En in de toekomst rustig aan uitbreiden stapelen :+


[edit]
--------------------------------------------------------

Hoe zit dat met handschaven? Daar heb je (bij Stanley) die No. (nummers).
Bijvoorbeeld Stanley No.4 Wat geeft dat precies aan?

Ik begreep uit een Youtube van Paul Sellers (bouwen van werkbank) dat hij hiervoor alleen een No.4 gebruikte. Is dat dan de meest gangbare ofzo? C.q. welke schaaf moet ik kopen als ik er nog 0 heb?

[ Bericht 5% gewijzigd door Atmoz op 06-07-2016 19:54:14 ]
  Moderator woensdag 6 juli 2016 @ 20:15:21 #42
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_163565678
Sowieso geen nieuwe Stanley Atmoz. LieNielson maakt leuke schaafjes :7

Des te hoger het nummers, des te langer de schaaf geloof ik. Je begint met zo'n grote schaaf voor het grove werk en gaat dan steeds fijner, maar met nummer 4 heb je het al behoorlijk glad geloof ik :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 20:18:52 #43
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163565794
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:15 schreef derLudolf het volgende:
Sowieso geen nieuwe Stanley Atmoz. LieNielson maakt leuke schaafjes :7
Ja, daar was/ben ik inderdaad nu naar aan 't kijken.
Maar de prijs valt me ietwat tegen c.q. ----> veel te duur :X
Zeker als ik er meerdere wil/moet hebben straks...

Ik was in eerste instantie naar deze aan het kijken:
https://www.toolspecialis(...)anley-tools-1-12-136

quote:
Des te hoger het nummers, des te langer de schaaf geloof ik. Je begint met zo'n grote schaaf voor het grove werk en gaat dan steeds fijner, maar met nummer 4 heb je het al behoorlijk glad geloof ik :Y
Hmzz ok, dus je moet eerst nog met een andere "aan de geng" voordat je met een No. 4 kunt werken... tja, dan moet ik me eerst maar eens de tijd nemen om dit allemal een beetje uit te zoeken...
pi_163566082
Er is onder de echte liefhebbers van handschaven een levende handel op Ebay in vooroorlogse Stanley schaven.
En dan heb ik het niet over de Golfoorlog ;)
Schaven uit de jaren 20 en 30 worden weer opgeknapt indien nodig en dagelijks gebruikt.
  Moderator woensdag 6 juli 2016 @ 20:30:03 #45
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_163566113
quote:
14s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:18 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Ja, daar was/ben ik inderdaad nu naar aan 't kijken.
Maar de prijs valt me ietwat tegen c.q. ----> veel te duur :X
Zeker als ik er meerdere wil/moet hebben straks...

Ik was in eerste instantie naar deze aan het kijken:
https://www.toolspecialis(...)anley-tools-1-12-136

[..]

Hmzz ok, dus je moet eerst nog met een andere "aan de geng" voordat je met een No. 4 kunt werken... tja, dan moet ik me eerst maar eens de tijd nemen om dit allemal een beetje uit te zoeken...
Geen idee hoe goed die zijn...
En hoe het zich verhoudt tot bv Peaktool.

https://www.baptist.nl/m/(...)tool-schaven-en-meer
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 20:32:08 #46
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163566176
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:28 schreef bluemoon23 het volgende:
Er is onder de echte liefhebbers van handschaven een levende handel op Ebay in vooroorlogse Stanley schaven.
En dan heb ik het niet over de Golfoorlog ;)
Schaven uit de jaren 20 en 30 worden weer opgeknapt indien nodig en dagelijks gebruikt.
Dat heb ik inderdaad gezien ja.
En volgens mij werd dat hier vorige week ook al eens opgemerkt door iemand.

Heel apart om te zien.

Ik wilde eigenlijk helemaal niets weten van al dat handmatige "oudbollige" houtbewerkings-gedoe. Maarja, ik zag die Paul Sellers even lekker schaven in zijn tuin, en dat zag er best cool uit. Gaf een mooi/goed resultaat, en is goed voor de lichaamsbeweging :P

En omdat ik straks ook een werkbank wil gaan maken (waar ook de 2x4" balken plat/glad moeten worden) ben ik eens gaan kijken naar schaven :+

[edit]

quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:30 schreef derLudolf het volgende:

Geen idee hoe goed die zijn...
En hoe het zich verhoudt tot bv Peaktool.

https://www.baptist.nl/m/(...)tool-schaven-en-meer
Eens naar kijken. Thanks!
  woensdag 6 juli 2016 @ 20:38:11 #47
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163566345
Peaktool is geloof ik een relabel-merk.
Je komt ze ook tegen onder het merk Anant en iets wat ook eindigt op tool.
Wat ik begrepen heb is dat het wel goede schaven zijn.

Maar met Atmoz hang naar perfectie zou ik kijken naar LieNielsen of Veritas.
Zelf heb ik Groz schaven, maar zou ik graag over willen stappen op Veritas.
LieNielsen is top, maar mij te duur :P .

Ik heb trouwens mijn werkbank gemaakt van geschaafd vuren waarvan ik dacht dat ik het met een rijschaaf wel netjes zou gaan schaven. Daar ben ik (lui als ik ben O-) ), na een dag schaven op terug gekomen. Ik heb vervolgens voor 5 euro een kinzo elektrische schaaf gehaald en daar de werkbank mee geschaafd :') .
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 20:40:34 #48
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163566405
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:38 schreef bleiblei het volgende:
Peaktool is geloof ik een relabel-merk.
Je komt ze ook tegen onder het merk Anant en iets wat ook eindigt op tool.
Wat ik begrepen heb is dat het wel goede schaven zijn.

Maar met Atmoz hang naar perfectie zou ik kijken naar LieNielsen of Veritas.
Zelf heb ik Groz schaven, maar zou ik graag over willen stappen op Veritas.
LieNielsen is top, maar mij te duur :P .
Ahja, naar Veritas kan ik ook eens kijken. Thanks!
Is iets voor morgen :+

[edit]

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:38 schreef bleiblei het volgende:

Ik heb trouwens mijn werkbank gemaakt van geschaafd vuren waarvan ik dacht dat ik het met een rijschaaf wel netjes zou gaan schaven. Daar ben ik (lui als ik ben O-) ), na een dag schaven op terug gekomen. Ik heb vervolgens voor 5 euro een kinzo elektrische schaaf gehaald en daar de werkbank mee geschaafd :') .
Hehe, tja ik hoopte echt wat meer aan lichaamsbeweging te kunnen gaan doen :P

Over Veritas gesproken... ik heb daar in het begin van de avond een tijdje naar zitten zoeken. Zocht een verstelbare blokhaak. Uiteindelijk op Starrett uitgekomen O-)
  woensdag 6 juli 2016 @ 20:42:17 #49
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163566449
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:40 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Ahja, naar Veritas kan ik ook eens kijken. Thanks!
Is iets voor morgen :+
Zie edit :P .
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 20:43:00 #50
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163566475
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:42 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Zie edit :P .
Zie mijn edit ;)
pi_163566501
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:28 schreef bluemoon23 het volgende:
Er is onder de echte liefhebbers van handschaven een levende handel op Ebay in vooroorlogse Stanley schaven.
En dan heb ik het niet over de Golfoorlog ;)
Schaven uit de jaren 20 en 30 worden weer opgeknapt indien nodig en dagelijks gebruikt.
net als nooitgedacht beitels, ook erg gewild. op de een of andere manier is dat staal harder en werkt het beter (heb zelf nog 2 of 3 van die nooitgedachts hier)
  woensdag 6 juli 2016 @ 20:57:01 #52
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163566920
Starrett is wel superfijn!
Koop je em wel metrisch met gradenboog en 45gr-unit?
Ik ben nog steeds erg tevreden met de mijne :Y .
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 20:57:06 #53
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163566924
https://www.baptist.nl/houtbewerkers/schaven/veritas-schaven

Is er niet één schaaf te vinden die gewoon een beetje voor alles te gebruiken is?
Ik ga toch geen stukken hout van gekapte bomen glad maken. Gewoon een beetje wat kepers uit de houthandel rechter maken om tot een 100% glad oppervlak te komen als ik bijvoorbeeld 10 van die dingen aan elkaar lijm (lamineren). Daar zal toch wel een "alround" schaaf voor te krijgen zijn? En de rest met het schuurapparaat ofzo?!

Heb eigenlijk geen zin om -net zoals vele van die houtbewerkers op Youtube- de hele kast te hebben volstaan met allemaal van die schaven...

[edit]

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:57 schreef bleiblei het volgende:
Starrett is wel superfijn!
Koop je em wel metrisch met gradenboog en 45gr-unit?
Ik ben nog steeds erg tevreden met de mijne :Y .
Ja ik wist dat jij dat inderdaad had, daarvan "ken" ik dat merk ook :P

Moet effe een leuke foto uitzoeken, en dan in het andere topic posten :+
Echt mooi spul, zojuist vanalles over gelezen. Beetje te vergelijken met Incra. Gewoon té goed voor iemand als mij, maar wel heel cool 8-)
  woensdag 6 juli 2016 @ 21:02:03 #54
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163567133
De meest allround schaaf is een bankschaaf #4 of #4,5.
En eventueel een klein blokschaafje er bij.
Rest is niet echt iets wat je als hobbyist nodig hebt.
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 21:06:00 #55
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163567306
Dat is dus ook wat P.S. zei, met die #4 deed hij alles tijdens de bouw van z'n werkbank.

Toch nog eens even snel kijken naar een leuke Veritas #4 :D

[edit]

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 21:02 schreef bleiblei het volgende:
De meest allround schaaf is een bankschaaf #4 of #4,5.
En eventueel een klein blokschaafje er bij.
Rest is niet echt iets wat je als hobbyist nodig hebt.
Ik zie bij Baptist alleen een losse boby van de #4
Dan moet je dus nog alles zelf uitzoeken... (en er dus verstand van hebben).
Wel zie ik een #5 1/4 waar bij staat:

quote:
De #5 1/4 bankschaaf van Veritas valt qua lengte tussen een #4 en 5 in. Hierdoor wordt deze schaaf ook wel de 'junior jack plane' genoemd.
Is dat dan niet gewoon een 4.5? (en dus geschikt als "allrounder")

[ Bericht 67% gewijzigd door Atmoz op 06-07-2016 21:14:15 ]
pi_163568234
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 21:06 schreef Atmoz het volgende:
Dat is dus ook wat P.S. zei, met die #4 deed hij alles tijdens de bouw van z'n werkbank.

Toch nog eens even snel kijken naar een leuke Veritas #4 :D

[edit]

[..]

Ik zie bij Baptist alleen een losse boby van de #4
Dan moet je dus nog alles zelf uitzoeken... (en er dus verstand van hebben).
Wel zie ik een #5 1/4 waar bij staat:

[..]

Is dat dan niet gewoon een 4.5? (en dus geschikt als "allrounder")
Je kan ook nog kijken bij http://www.axminster.co.uk/hand-tools/planes-spokeshaves-scrapers
Hun " eigenmerk" rider krijgt online goede recenties.
  Knikkerking woensdag 6 juli 2016 @ 21:34:14 #57
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163568449
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 21:28 schreef bartos het volgende:

Je kan ook nog kijken bij http://www.axminster.co.uk/hand-tools/planes-spokeshaves-scrapers
Hun " eigenmerk" rider krijgt online goede recenties.
Oh, die vallen qua prijs wat beter uit ja.

En ze zien d'r ook nog eens strak/mooi uit ^O^

Thanks!
pi_163568754
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 21:34 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Oh, die vallen qua prijs wat beter uit ja.

En ze zien d'r ook nog eens strak/mooi uit ^O^

Thanks!
Een review van de n4. Hij heeft de schaaf dan wel gratis gehad maar lijkt wel eerlijk.

En de levertijden van Axminster zijn ok toen ik er vorige keer bestelde. Verzendkosten wel wat hoger dan normaal
pi_163571735
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 19:38 schreef Atmoz het volgende:
k begreep uit een Youtube van Paul Sellers (bouwen van werkbank) dat hij hiervoor alleen een No.4 gebruikte. Is dat dan de meest gangbare ofzo? C.q. welke schaaf moet ik kopen als ik er nog 0 heb?
Nummer 5 is naar mijn inziens de meest universele. Maar het heeft echt geen zin om schaven te kopen als je geen slijpgereedschap hebt. Diamantplaatje en wetsteen heb je toch wel minstens nodig.
  Knikkerking donderdag 7 juli 2016 @ 08:07:07 #60
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163574181
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 21:42 schreef bartos het volgende:

[..]

Een review van de n4. Hij heeft de schaaf dan wel gratis gehad maar lijkt wel eerlijk.

En de levertijden van Axminster zijn ok toen ik er vorige keer bestelde. Verzendkosten wel wat hoger dan normaal
^O^
Vandaag eens voorzichtig kijken naar alle merken, soorten en maten.
Als ik er maar één neem is zo'n Veritas nog wel te doen, maar misschien is het juist handig om er 3 (ofzo) te nemen. Dan is het wel fijner om wat goedkopere (de Riders) te nemen.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 23:07 schreef usernaamvergeten het volgende:

Nummer 5 is naar mijn inziens de meest universele. Maar het heeft echt geen zin om schaven te kopen als je geen slijpgereedschap hebt. Diamantplaatje en wetsteen heb je toch wel minstens nodig.
Is dit wat?
https://www.baptist.nl/ho(...)-set-met-6-gradaties

En daarbij deze:
http://www.cookandco.nl/k(...)jX4M0CFcE_Gwod4QUFRQ

Zoals ik al eerder zei: dat (met de hand) schaven en alles wat daarbij komt kijken vond ik eerst maar niets, maar nu ik er een beetje in aan het duiken ben kom ik toch wel mooie spullen tegen :9~ Een hele nieuwe wereld...

Wat is wijsheid he? ;)
Alle hulp is meer dan welkom _O_
  donderdag 7 juli 2016 @ 08:23:04 #61
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163574330
Een Tormek Atmoz! :P
Oh, en als je met de hand wil wetten zou ik sowieso een veritas mk2 aanraden als slijp/wethulp :Y .
  Knikkerking donderdag 7 juli 2016 @ 08:35:57 #62
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163574424
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 08:23 schreef bleiblei het volgende:
Een Tormek Atmoz! :P
Oh, en als je met de hand wil wetten zou ik sowieso een veritas mk2 aanraden als slijp/wethulp :Y .
Ah, dáár is dat ding voor :9
Wat kun je daar nog meer mee?
Heb ik er ook wat aan om beitels mee te slijpen?
En bijlen? En wat nog meer? Even wat verzinnen waardoor 't nuttig wordt... O-)
Om alleen schaven te slijpen (die ik in het verleden nog nooit gebruikt hebt) vind ik het teveel geld.

Tormek T4?
http://www.toolnation.nl/(...)fd4M0CFesV0wodDXcCOw
  Moderator donderdag 7 juli 2016 @ 08:42:07 #63
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_163574482
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 08:35 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Ah, dáár is dat ding voor :9
Wat kun je daar nog meer mee?
Heb ik er ook wat aan om beitels mee te slijpen?
En bijlen? En wat nog meer? Even wat verzinnen waardoor 't nuttig wordt... O-)
Om alleen schaven te slijpen (die ik in het verleden nog nooit gebruikt hebt) vind ik het teveel geld.

Tormek T4?
http://www.toolnation.nl/(...)fd4M0CFesV0wodDXcCOw
Beitels kun je er ook mee slijpen :Y Volgens de beschrijving bij Baptist alles van bijl tot schilmesje, als je maar het juiste hulpstuk hebt
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Knikkerking donderdag 7 juli 2016 @ 08:46:38 #64
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163574513
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 08:42 schreef derLudolf het volgende:

Beitels kun je er ook mee slijpen :Y Volgens de beschrijving bij Baptist alles van bijl tot schilmesje, als je maar het juiste hulpstuk hebt
Cool.
Misschien is zo'n Tormek niet eens zo'n super gek idee!

Bleiblei, welke heb jij?
Nog andere dingen waarmee ik rekening moet houden?
  donderdag 7 juli 2016 @ 09:12:40 #65
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163574721
Ik heb een T7. Één extra beugel (heb ik) en draaiplateau (heb ik niet) zijn erg handig.
  Knikkerking donderdag 7 juli 2016 @ 09:18:26 #66
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163574776
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 09:12 schreef bleiblei het volgende:
Ik heb een T7. Één extra beugel (heb ik) en draaiplateau (heb ik niet) zijn erg handig.
Mooi ding 8-)

Ik ga voor de T4.
Wat bedoel je met extra beugel?

[edit]
Bedoel je deze erbij nemen?
https://www.baptist.nl/ho(...)n-met-fijninstelling
[/edit]


Is die ronde staaf wat erbovenop zit, en dan als extra deze: https://www.baptist.nl/ho(...)haaf-en-steekbeitels

niet genoeg? Draaiplateau kan altijd nog, daar zie ik nu het nut niet van in!

Verder nog iets? Of vervangt dit alles? (wetsteen, olie, glasplaatje, etc...)

[ Bericht 11% gewijzigd door Atmoz op 07-07-2016 09:23:35 ]
  donderdag 7 juli 2016 @ 09:32:56 #67
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_163574979
*edit*

Oops verkeerde topic.
pi_163575073
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 08:07 schreef Atmoz het volgende:

Vandaag eens voorzichtig kijken naar alle merken, soorten en maten.
Als ik er maar één neem is zo'n Veritas nog wel te doen, maar misschien is het juist handig om er 3 (ofzo) te nemen. Dan is het wel fijner om wat goedkopere (de Riders) te nemen.
Schaven koop je het beste tweedehands, middeklasse nieuw is er niet echt en anders zit je al gelijk aan merken zoals Veritas/ Lee Nielsen etc.
Kijk anders eens bij Ducotools voor een mooie Stanley no 5. Heb je meestal wel nog wat werk aan (zijn natuurlijk niet nieuw) maar dan heb je wel een schaaf die je niet meer zal verslijten.
pi_163575148
quote:
1s.gif
Op donderdag 7 juli 2016 08:23 schreef bleiblei het volgende:

Oh, en als je met de hand wil wetten zou ik sowieso een veritas mk2 aanraden als slijp/wethulp :Y .

Voor een beginner niet zo gek, ik heb het uit de hand gedaan altijd maar het heeft echt wel een jaar geduurd voor dat goed ging. Nou is mijn steen ook waardeloos maar ik heb een washita besteld, ben erg benieuwd!
  donderdag 7 juli 2016 @ 09:49:46 #70
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_163575237
Je zou ook eerst kunnen slijpen op schuurpapier op een vlakke ondergrond. Ik moet binnenkort veel doen met mijn schaaf en beitels, maar heb even niet genoeg geld voor een diamantsteen of een slijpmachine.

Goedkope manier om je gereedschap gebruiksklaar te krijgen. Mocht gebruik van je schaven en beitels nou niet zo vaak voorkomen als gedacht, dan heb je in ieder geval geen diepte investering in slijpmateriaal gedaan.

pi_163575279
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 09:49 schreef Redcoon het volgende:
Je zou ook eerst kunnen slijpen op schuurpapier op een vlakke ondergrond. Ik moet binnenkort veel doen met mijn schaaf en beitels, maar heb even niet genoeg geld voor een diamantsteen of een slijpmachine.
Prima oplossing voor tijdelijk, op de lange duur gaat dat veel meer geld kosten. En schuurpapier slijpt niet zo snel als diamant, loopt snel vol.

http://www.toolstation.nl/shop/p56163?table=no
Deze zijn ook niet slecht, 3 voor 7,50 euro.
  donderdag 7 juli 2016 @ 10:02:36 #72
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163575410
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 09:18 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Mooi ding 8-)

Ik ga voor de T4.
Wat bedoel je met extra beugel?

[edit]
Bedoel je deze erbij nemen?
https://www.baptist.nl/ho(...)n-met-fijninstelling
[/edit]

Is die ronde staaf wat erbovenop zit, en dan als extra deze: https://www.baptist.nl/ho(...)haaf-en-steekbeitels

niet genoeg? Draaiplateau kan altijd nog, daar zie ik nu het nut niet van in!

Verder nog iets? Of vervangt dit alles? (wetsteen, olie, glasplaatje, etc...)
Dit ding vervangt alles :) .
Je hebt wetpasta nodig, maar die wordt meegeleverd (bij de T7 iig).

Voordeel van T4 vs. T7 is stevigere behuizing, maar vooral grotere diameter steen.
Daardoor is de kromming die je in je beitels/messen slijpt kleiner en blijft het spul langer scherp :) .

Die machine heeft links de stenen slijpschijf en recht de leren wetschijf. Die beugel moet je daarom elke keer omdraaien als je wisselt van schijf. Daarom, 2 beugels. Kan je ze lekker laten zitten op de ideale standaard instelling.

Draaiplateau is erg handig omdat als je van slijpen naar wetten gaat, je het ding omdraait (1 keer per ongeluk niet gedaan en daarmee de leren schijf vernacheld).
pi_163575778
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 09:18 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Mooi ding 8-)

Ik ga voor de T4.
Wat bedoel je met extra beugel?

[edit]
Bedoel je deze erbij nemen?
https://www.baptist.nl/ho(...)n-met-fijninstelling
[/edit]

Is die ronde staaf wat erbovenop zit, en dan als extra deze: https://www.baptist.nl/ho(...)haaf-en-steekbeitels

niet genoeg? Draaiplateau kan altijd nog, daar zie ik nu het nut niet van in!

Verder nog iets? Of vervangt dit alles? (wetsteen, olie, glasplaatje, etc...)
Ik heb zo'n T7 2e hands gekocht van een messensmit. Die verkocht 'm omdat het hem te lang duurde om een nieuwe snede aan een mes te maken. Dat is ook meteen het voornaamste nadeel van het apparaat: op moment dat je een nieuwe vouw of snede moet slijpen kan het best lang duren. Ik heb bv laatst een beitel (Irwin, Engels staal) een nieuwe vouw gegeven van 25 ipv 30 graden. Daar ben ik geloof alles bij mekaar 30-45 min mee bezig geweest. Een bestaande vouw dupliceren is zo gebeurt.

Overigens hebben ze voor dat probleem ook een oplossing; de BMG-100. Dan kun je je jigs gewoon gebruiken met een "normale", droge werkbankslijper.

Verder ben ik alleen maar positief over het apparaat. Ik slijp er m'n keukenmessen mee, zakmes, scharen, heggenschaar, beitels voor de vandiktebank, (platte) schroevendraaiers, beitels, schaafbeitels. M'n schoonpa had vorige week bijna het topje van z'n duim eraf omdat ik hun
keukenmessen ook maar eens onder handen heb genomen.

Er staat me trouwens iets bij van de tijd waarmee je een T4 onafgebroken achter elkaar kunt laten lopen. Ik geloof dat dat iets van 30 minuten per uur is. Daarna moet 'ie afkoelen (er zitten meen ik plastic onderdelen op die dan smelten). Da's dus niet zo handig als je een vouw moet herslijpen of als je veel slijpwerk hebt.

Wat misschien nog een andere optie voor je is is een werkbankslijper met een CBN (diamanten) wiel. Daar lees ik heel veel positieve verhalen over. Als je die koppelt met een gewone werkbankslijper en die jigs van Tormek heb je volgens mij het beste van beide werelden. Een goed merk voor "droge" werkbankslijpers is Creusen, nederlands fabrikaat.

groeten
  Knikkerking donderdag 7 juli 2016 @ 10:47:33 #74
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163576090
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:02 schreef bleiblei het volgende:

Dit ding vervangt alles :) .
Je hebt wetpasta nodig, maar die wordt meegeleverd (bij de T7 iig).
Hmzzz, das wel handig. Niet allemaal die losse dingen (die toch weer kwijt raken).

quote:
Voordeel van T4 vs. T7 is stevigere behuizing, maar vooral grotere diameter steen.
Daardoor is de kromming die je in je beitels/messen slijpt kleiner en blijft het spul langer scherp :) .

Die machine heeft links de stenen slijpschijf en recht de leren wetschijf. Die beugel moet je daarom elke keer omdraaien als je wisselt van schijf. Daarom, 2 beugels. Kan je ze lekker laten zitten op de ideale standaard instelling.

Draaiplateau is erg handig omdat als je van slijpen naar wetten gaat, je het ding omdraait (1 keer per ongeluk niet gedaan en daarmee de leren schijf vernacheld).
Dju, je maakt 't me niet makkelijk he ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:28 schreef ciewy het volgende:

Ik heb zo'n T7 2e hands gekocht van een messensmit. Die verkocht 'm omdat het hem te lang duurde om een nieuwe snede aan een mes te maken. Dat is ook meteen het voornaamste nadeel van het apparaat: op moment dat je een nieuwe vouw of snede moet slijpen kan het best lang duren. Ik heb bv laatst een beitel (Irwin, Engels staal) een nieuwe vouw gegeven van 25 ipv 30 graden. Daar ben ik geloof alles bij mekaar 30-45 min mee bezig geweest. Een bestaande vouw dupliceren is zo gebeurt.

Overigens hebben ze voor dat probleem ook een oplossing; de BMG-100. Dan kun je je jigs gewoon gebruiken met een "normale", droge werkbankslijper.

Verder ben ik alleen maar positief over het apparaat. Ik slijp er m'n keukenmessen mee, zakmes, scharen, heggenschaar, beitels voor de vandiktebank, (platte) schroevendraaiers, beitels, schaafbeitels. M'n schoonpa had vorige week bijna het topje van z'n duim eraf omdat ik hun
keukenmessen ook maar eens onder handen heb genomen.

Er staat me trouwens iets bij van de tijd waarmee je een T4 onafgebroken achter elkaar kunt laten lopen. Ik geloof dat dat iets van 30 minuten per uur is. Daarna moet 'ie afkoelen (er zitten meen ik plastic onderdelen op die dan smelten). Da's dus niet zo handig als je een vouw moet herslijpen of als je veel slijpwerk hebt.

Wat misschien nog een andere optie voor je is is een werkbankslijper met een CBN (diamanten) wiel. Daar lees ik heel veel positieve verhalen over. Als je die koppelt met een gewone werkbankslijper en die jigs van Tormek heb je volgens mij het beste van beide werelden. Een goed merk voor "droge" werkbankslijpers is Creusen, nederlands fabrikaat.

groeten
Thanks voor je duidelijke en uitgebreide reactie ^O^

Die minpunten van de T4 staan me eerlijk gezegd niet aan.
Iets wat maar een half uur mag aan staan vind ik 'n beetje "tjah, tjah" eigenlijk }:|
En als ik ga kijken heb ik eigenlijk best wel wat spul wat straks (het is nu nog vrij nieuw allemaal) ooit eens geslepen moet worden:

Mooie keukenmessen-set, beitel-set, meerdere bijlen, heggenscharen, diverse messen, dadelijk een paar schaven, etc.. schroevendraaiers ermee "repareren" kan dat ook?

Ik heb een goede/zware werkbankslijper (Bosch Blauw :P) maar ik voel meer voor een los apparaat. Steeds die stenen verwisselen (ik gebruik die werkbankslijper wekelijks) vind ik ook niet zo relax.
pi_163577478
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:47 schreef Atmoz het volgende:

Die minpunten van de T4 staan me eerlijk gezegd niet aan.
Iets wat maar een half uur mag aan staan vind ik 'n beetje "tjah, tjah" eigenlijk }:|
Dat is ook de reden dat ik uiteindelijk die T7 2e hands heb gekocht. Zat enorm te twijfelen, maar ik ga er vanuit dat deze machine heel wat jaartjes mee gaat. En het gemak dat je hebt van scherp handgereedschap weegt voor mij persoonlijk wel op tegen de behoorlijke aanschafprijs.

quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:47 schreef Atmoz het volgende:
Mooie keukenmessen-set, beitel-set, meerdere bijlen, heggenscharen, diverse messen, dadelijk een paar schaven, etc.. schroevendraaiers ermee "repareren" kan dat ook?
Ligt aan de beschadiging. Zoals ik eerder al schreef duurt het herslijpen van staal (ook afhankelijk van de hardheid van het staal) met de Tormek lang. Die schroevendraaiers slijp je overigens uit de hand. Wel met de universele steun (voor het makkelijk vast houden van een hoek), maar je klemt ze verder niet oid.

Je vergeet trouwens nog een belangrijk iets dat je er mee kunt slijpen: boren. Die mal staat ook nog op mijn verlanglijstje :P :Y

quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:47 schreef Atmoz het volgende:
Ik heb een goede/zware werkbankslijper (Bosch Blauw :P) maar ik voel meer voor een los apparaat. Steeds die stenen verwisselen (ik gebruik die werkbankslijper wekelijks) vind ik ook niet zo relax.
Die CBN stenen zou ik toch nog maar eens naar googelen. Die zet je er 1 keer op en hoef je vervolgens niet meer te vervangen...
  donderdag 7 juli 2016 @ 12:17:47 #76
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163577766
Mjaah, een bits uit een beitel slijpen duurt lang idd. Maar dat moet je a. Voorkomen dat het nodig is. En b. Één werkbankslijper voor gebruiken om em vervolgens scherp te maken met de tormek. Ik heb mijn tormek gekocht omdat het handmatig scherp maken van messen en gereedschap mij te lang duurde. En dan is ie een verademing. Op de werkbankslijper krijg ik het niet scherp en moet je goed op de hitte letten, anders is het staal in no time verbrand.
  donderdag 7 juli 2016 @ 12:18:34 #77
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163577781
Die cbn stenen heb ik trouwens ook goede dingen van gelezen :) .
  Knikkerking donderdag 7 juli 2016 @ 12:25:21 #78
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163577897
De twijfel is weg, ik belde voor een T7, en ging met een T8 "naar huis" 8-) (korting gekregen omdat T7 niet leverbaar was)

Als het goed is morgen hier :7
En inderdaad: scherp gereedschap is wel zo fijn. Maar dat moet goed komen de komende jaren :)

Nogmaals super thanks heren ^O^
  donderdag 7 juli 2016 @ 13:13:20 #79
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163578785
Wat doen jullie eigenlijk met jullie schroevendraaiers dat je die met een slijpsteen moet repareren? :D
pi_163579011
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 12:25 schreef Atmoz het volgende:
De twijfel is weg, ik belde voor een T7, en ging met een T8 "naar huis" 8-) (korting gekregen omdat T7 niet leverbaar was)

Als het goed is morgen hier :7
En inderdaad: scherp gereedschap is wel zo fijn. Maar dat moet goed komen de komende jaren :)

Nogmaals super thanks heren ^O^
Van harte gefeliciteerd, volgens mij ga je daar geen spijt van krijgen...

quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:13 schreef bleiblei het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk met jullie schroevendraaiers dat je die met een slijpsteen moet repareren? :D
Hahahahaha, euh... uitlenen ;)
  Knikkerking donderdag 7 juli 2016 @ 13:25:15 #81
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163579049
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:13 schreef bleiblei het volgende:
Wat doen jullie eigenlijk met jullie schroevendraaiers dat je die met een slijpsteen moet repareren? :D
Niets (verkeerds), ik heb nog nooit een schroevendraaier hoeven te repareren :)
Maar vond het wel cool dat dat ook met zo'n Tormek ging, mocht dat eens nodig zijn.

[edit]

quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:23 schreef ciewy het volgende:

Van harte gefeliciteerd, volgens mij ga je daar geen spijt van krijgen...

Dank u ^O^ komt inderdaad zeker goed.
Ga ik veel plezier van hebben m'n hele leven :9
  donderdag 7 juli 2016 @ 13:49:32 #82
173997 Redcoon
Verdomd heet!
pi_163579489
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 08:07 schreef Atmoz het volgende:

[..]

^O^
Vandaag eens voorzichtig kijken naar alle merken, soorten en maten.
Als ik er maar één neem is zo'n Veritas nog wel te doen, maar misschien is het juist handig om er 3 (ofzo) te nemen. Dan is het wel fijner om wat goedkopere (de Riders) te nemen.

[..]

Is dit wat?
https://www.baptist.nl/ho(...)-set-met-6-gradaties

En daarbij deze:
http://www.cookandco.nl/k(...)jX4M0CFcE_Gwod4QUFRQ

Zoals ik al eerder zei: dat (met de hand) schaven en alles wat daarbij komt kijken vond ik eerst maar niets, maar nu ik er een beetje in aan het duiken ben kom ik toch wel mooie spullen tegen :9~ Een hele nieuwe wereld...

Wat is wijsheid he? ;)
Alle hulp is meer dan welkom _O_
Zou je aanraden om een tijdje met een #4 schaaf aan de gang te gaan. Dan merk je vanzelf wel waar daarnaast nog behoefte aan heb. Sowieso ga je met een #4 een heel eind komen.

Ps. pas op, handgereedschap is net zo verslavend als elk ander soort gereedschap. ;)
  Knikkerking donderdag 7 juli 2016 @ 14:03:46 #83
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163579753
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:49 schreef Redcoon het volgende:

Zou je aanraden om een tijdje met een #4 schaaf aan de gang te gaan. Dan merk je vanzelf wel waar daarnaast nog behoefte aan heb. Sowieso ga je met een #4 een heel eind komen.
Prima tip, dank!
Dat ga ik ook doen.
Wil sowieso niet meteen meerdere bestellen omdat ik niet eens weet hoe zoiets allemaal precies werkt. Dus rustig aan dit opbouwen is denk ik veel beter.

quote:
Ps. pas op, handgereedschap is net zo verslavend als elk ander soort gereedschap. ;)
Ik heb 't al door :P
Hoe duur bijvoorbeeld dat Woodpeckers ook is, je blijft ernaar kijken.
Zelfde geldt ook voor Incra, Veritas en Lie-Nielsen O-)

Geweldig wat er allemaal te krijgen in. Kun je helemaal op leeglopen, haha })
pi_163618796
Atmoz heeft duidelijk nog geen jonkies :')
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_163619425
Bereid je er maar vast op voor, die junior Atmozjes worden met Led`s en sensors omhangen.
Ik zie het projecttopic nu al voor mij _O-
  Knikkerking zaterdag 9 juli 2016 @ 12:37:26 #86
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163619601
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 11:51 schreef Bartholomeus het volgende:
Atmoz heeft duidelijk nog geen jonkies :')
Ik heb al een klein hondje, das voorlopig zéker genoeg :D

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 12:27 schreef bluemoon23 het volgende:
Bereid je er maar vast op voor, die junior Atmozjes worden met Led`s en sensors omhangen.
Ik zie het projecttopic nu al voor mij _O-
Tja, dat weet ik zo niet...
Dan gaat "iets mét LED's is altijd beter dan zonder LED's" (want: je kunt ze altijd uitzetten) niet meer op. Je ziet ze namelijk hangen, ook als ze uit staan, en das minder mooi. Of ik moet ze ook daar netjes wegwerken/infrezen >:) 8)7
  zaterdag 9 juli 2016 @ 13:19:52 #87
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163620316
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 14:03 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Prima tip, dank!
Dat ga ik ook doen.
Wil sowieso niet meteen meerdere bestellen omdat ik niet eens weet hoe zoiets allemaal precies werkt. Dus rustig aan dit opbouwen is denk ik veel beter.

[..]

Ik heb 't al door :P
Hoe duur bijvoorbeeld dat Woodpeckers ook is, je blijft ernaar kijken.
Zelfde geldt ook voor Incra, Veritas en Lie-Nielsen O-)

Geweldig wat er allemaal te krijgen in. Kun je helemaal op leeglopen, haha })
Oh, er is zo veel mooi spul O+ .
Achterbuurman had van de week ook Woodpecker ontdekt en was er helemaal lyrisch over.
Toen ik begon over Incra, rolde zijn vriendin met haar ogen en liep ze weg _O- .
  Knikkerking zaterdag 9 juli 2016 @ 13:30:05 #88
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163620478
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 13:19 schreef bleiblei het volgende:

Oh, er is zo veel mooi spul O+ .
Achterbuurman had van de week ook Woodpecker ontdekt en was er helemaal lyrisch over.
Toen ik begon over Incra, rolde zijn vriendin met haar ogen en liep ze weg _O- .
Whaha, ruig :P
Ik kan 't me helemaal voorstellen.
Precies zoals mijn vriendin reageert als ik zeg "sjat, ik heb me iets gekocht" 8)7 "wat nu weer, je hebt toch al genoeg?!" (ze ziet trouwens bijna alle apparaten aan voor een boormachine, dus ze denkt dat ik er al 20 heb ofzo :+ )

Wel cool dat je personen IRL kent die dat soort merken (uit hun eigen) kennen. Ik heb alleen vrienden wat het via mij kennen. Dus kan ook nooit iemand om raad/tips vragen ofzo. Daarom is dit forum hier ook zo fijn natuurlijk :)
pi_163621929
Nou, volgens mij heb je al wel meer (accu)boormachines dan je vriendin schoenen heeft, dus......
  Moderator zaterdag 9 juli 2016 @ 15:43:40 #90
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_163622962
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 14:45 schreef bluemoon23 het volgende:
Nou, volgens mij heb je al wel meer (accu)boormachines dan je vriendin schoenen heeft, dus......
Misschien niet... Soort zoekt soort :+

Als ik werkschoeisel meetel kom ik ook wel op 10+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 9 juli 2016 @ 20:51:29 #91
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_163628545
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 15:43 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Misschien niet... Soort zoekt soort :+

Als ik werkschoeisel meetel kom ik ook wel op 10+
ik niet, maar wel meer als 10 jaar geleden; toen had ik werkschoenen, een paar gympies en slippers om naar de schuur te lopen en dawast. Simple life is simple. Tegenwoordig is mijn kledingkast volgens mij beter gevuld als die van Anne :') :@
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Moderator zaterdag 9 juli 2016 @ 21:00:49 #92
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_163628731
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 20:51 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

ik niet, maar wel meer als 10 jaar geleden; toen had ik werkschoenen, een paar gympies en slippers om naar de schuur te lopen en dawast. Simple life is simple. Tegenwoordig is mijn kledingkast volgens mij beter gevuld als die van Anne :') :@
Ik ben verwend met schoentjes van Floris van Bommel... Wil niets anders meer :@ Heb ondertussen 5 paar, gemiddeld ¤170 per paar betaald denk ik (niet eens de volle pond)

Laarzen, houten klompen, Sika's, kisten, werkschoenen.

Dus ja 10 paar heb ik sowieso wel :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_163628896
advies gevraagd voor een LED bouwlamp.

De beetje gangbare maten zijn 10 Watt. Vraag mij erg af of daar wel een beetje voldoende licht vanaf komt.

20 Wat is ongeveer de volgende stap maar begint bij 100 euro. Best prijzig voor een bouwlampje.

Moet gebruikt worden bij het verbouwen van een huis in de wintermaanden.
  zaterdag 9 juli 2016 @ 21:12:36 #94
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_163629013
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:07 schreef Glider76 het volgende:
advies gevraagd voor een LED bouwlamp.

De beetje gangbare maten zijn 10 Watt. Vraag mij erg af of daar wel een beetje voldoende licht vanaf komt.

20 Wat is ongeveer de volgende stap maar begint bij 100 euro. Best prijzig voor een bouwlampje.

Moet gebruikt worden bij het verbouwen van een huis in de wintermaanden.
In de winter kan je net zo goed halogeen nemen, kan je de warmte goed gebruiken. En meer licht.
Ik vind het nadeel van die led bouwlampen vooral de schaduw en als je 1x in de lamp lijkt ben je meteen blind.

10w led is ongeveer 100w halogeen. Niet heel fel dus.
  zaterdag 9 juli 2016 @ 21:13:43 #95
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163629035
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:07 schreef Glider76 het volgende:
advies gevraagd voor een LED bouwlamp.

De beetje gangbare maten zijn 10 Watt. Vraag mij erg af of daar wel een beetje voldoende licht vanaf komt.

20 Wat is ongeveer de volgende stap maar begint bij 100 euro. Best prijzig voor een bouwlampje.

Moet gebruikt worden bij het verbouwen van een huis in de wintermaanden.
Ah gelukkig, het topic kreeg al een vrouwelijk tintje ;) :P .
Maareh, 10 watt komt erg veel licht vanaf, daar moet je je niet in vergissen :N .
Dus lijkt mij voldoende. Zoek wel naar een fijne lichtkleur. Niet te blauw.
  zaterdag 9 juli 2016 @ 21:17:56 #96
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163629121
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:12 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

In de winter kan je net zo goed halogeen nemen, kan je de warmte goed gebruiken. En meer licht.
Ik vind het nadeel van die led bouwlampen vooral de schaduw en als je 1x in de lamp lijkt ben je meteen blind.

10w led is ongeveer 100w halogeen. Niet heel fel dus.
Qua blind & schaduw ben ik het met je eens. Qua hoeveelheid licht vind ik 10w echt fors.
Aan de andere kant zie ik in dit tabelletje dat 10w led vergelijkbaar is met 50w halogeen.
Maar dat vind ik zelf wat ongeloofwaardig:
http://www.lamp.nu/conten(...)_diverse_lampen.html
  zaterdag 9 juli 2016 @ 21:23:33 #97
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_163629261
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:17 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Qua blind & schaduw ben ik het met je eens. Qua hoeveelheid licht vind ik 10w echt fors.
Aan de andere kant zie ik in dit tabelletje dat 10w led vergelijkbaar is met 50w halogeen.
Maar dat vind ik zelf wat ongeloofwaardig:
http://www.lamp.nu/conten(...)_diverse_lampen.html
Klopt wel aardig hoor. Maximale rendement is 10x zo hoog als halogeen, maar een goedkope led is maar 5x zo zuinig per lumen.

Vooral met een bouwlamp voor 1 verbouwing ga je dat nooit terugverdienen. Die dingen zijn alleen handig op batterij of als je altijd de verlichting aan hebt staan.

En nogmaals: waarschijnlijk ga je in de winter ook gewoon een elektrische kachel aanzetten tijdens de verbouwing? Kan je net zo goed die lamp gebruiken.
pi_163629373
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:23 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Klopt wel aardig hoor. Maximale rendement is 10x zo hoog als halogeen, maar een goedkope led is maar 5x zo zuinig per lumen.

Vooral met een bouwlamp voor 1 verbouwing ga je dat nooit terugverdienen. Die dingen zijn alleen handig op batterij of als je altijd de verlichting aan hebt staan.

En nogmaals: waarschijnlijk ga je in de winter ook gewoon een elektrische kachel aanzetten tijdens de verbouwing? Kan je net zo goed die lamp gebruiken.
Het is natuurlijk niet enkel voor 1 verbouwingkje. Maar de energie besparing is eigenlijk niet de voornaamste reden. Meer omdat vandaag de dag bijna alles led is. Verder omdat Led bijna niet kapot gaat en zo'n halogeen bij elke keer omvallen doorbrandt.

Hoewel dat laatste misschien wel mee zal vallen.

Led bouwlamp op accu is helemaal schrikbaren duur. rond de 150 euro geloof ik bij Hornbach. En hoelang gaat de accu dan mee? uurtje?
  zaterdag 9 juli 2016 @ 21:31:40 #99
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_163629453
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 21:28 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Het is natuurlijk niet enkel voor 1 verbouwingkje. Maar de energie besparing is eigenlijk niet de voornaamste reden. Meer omdat vandaag de dag bijna alles led is. Verder omdat Led bijna niet kapot gaat en zo'n halogeen bij elke keer omvallen doorbrandt.

Hoewel dat laatste misschien wel mee zal vallen.

Led bouwlamp op accu is helemaal schrikbaren duur. rond de 150 euro geloof ik bij Hornbach. En hoelang gaat de accu dan mee? uurtje?
https://www.ledlampenkope(...)l8FVgThrsaAth58P8HAQ

Misschien is dit wat? Niet extreem duur maar wel extreem veel licht.
pi_163630499
Die LED bouwlampen hebben ze volgens mij ook wel bij action voor ¤10/15
  zaterdag 9 juli 2016 @ 22:55:05 #101
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_163631433
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juli 2016 22:15 schreef bluemoon23 het volgende:
Die LED bouwlampen hebben ze volgens mij ook wel bij action voor ¤10/15
jeh, en de accu's (2 18650 batterijen) zijn bagger.

Voor in de winter zou ik 2 500 watt halogeen lampen nemen. Stroomverbruik en hoeveelheid licht onder controle, en ook minder last van schaduwen. Kun je later evt nog wel een led erbij kopen als je eens een leuke aanbieding tegenkomt.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_163648609
Iemand nog een suggestie voor een haakse slijper? Moet zo'n 20mm diep kunnen slijpen in steen tbv sleuven voor een paar elektraleidingen. Budget is zo'n 75 euro maar kan wel wat worden opgerekt indien nodig.

Dit iets bijvoorbeeld?

En is het dan handig om er een diamant slijpschijf bij te doen? Met gewone slijpschijven lukt het ook wel maar die slijten dan weer sneller denk ik.
  Moderator zondag 10 juli 2016 @ 19:31:54 #103
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163649180
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 19:10 schreef usernaamvergeten het volgende:
Iemand nog een suggestie voor een haakse slijper? Moet zo'n 20mm diep kunnen slijpen in steen tbv sleuven voor een paar elektraleidingen. Budget is zo'n 75 euro maar kan wel wat worden opgerekt indien nodig.

Dit iets bijvoorbeeld?

En is het dan handig om er een diamant slijpschijf bij te doen? Met gewone slijpschijven lukt het ook wel maar die slijten dan weer sneller denk ik.
Is een sleuvenfrees niet veel handiger ? Twee diamantschijfjes erin en gaan; bouwstofzuiger erachter :)
pi_163649468
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 19:31 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Is een sleuvenfrees niet veel handiger ? Twee diamantschijfjes erin en gaan; bouwstofzuiger erachter :)
Handiger, ja. Heb het wel overwogen maar het is wel een stuk duurder, minder universeel en zoveel slijpwerk is er nou ook weer niet ;)
Moet eigenlijk ook nog een (klop)boor hebben om de dozen te boren, hopelijk heeft iemand die te leen anders moet ik die ook nog kopen. Vorige was helaas gesneuveld.
pi_163650984
Neem een sleuvenfrees. Als in: neem alsjeblieft een sleuvenfrees. Als in... Nouja, sleuvenfrees dus.

Ik dacht ook wel even het diamantblad zo zonder afzuiging in de betonmuur te hangen. Nou, na een kwartiertje slijpen kon ik hooguit nog een meter ver kijken, met alle ramen wagenwijd open :')
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_163651167
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 20:45 schreef Bartholomeus het volgende:
Neem een sleuvenfrees. Als in: neem alsjeblieft een sleuvenfrees. Als in... Nouja, sleuvenfrees dus.

Ik dacht ook wel even het diamantblad zo zonder afzuiging in de betonmuur te hangen. Nou, na een kwartiertje slijpen kon ik hooguit nog een meter ver kijken, met alle ramen wagenwijd open :')
Ik heb al eerder geslepen, weet dus wat voor zooi dat geeft. De goedkoopste gleuvenfrees die ik kan vinden is al twee keer zo duur als een haakse slijper, voor die paar sleufjes kan ik dat niet verantwoorden.

Maar we dwalen af. Als iemand een muurfrees weet voor 80 euro, prima. Maar anders wil ik advies voor een haakse slijper :)

[ Bericht 10% gewijzigd door usernaamvergeten op 10-07-2016 20:59:00 ]
  Knikkerking zondag 10 juli 2016 @ 21:11:51 #107
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163651921
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 19:10 schreef usernaamvergeten het volgende:
Iemand nog een suggestie voor een haakse slijper? Moet zo'n 20mm diep kunnen slijpen in steen tbv sleuven voor een paar elektraleidingen. Budget is zo'n 75 euro maar kan wel wat worden opgerekt indien nodig.

Dit iets bijvoorbeeld?

Voor dat geld kun je je geen buil aan vangen he :+

Lijkt me een prima machine :)
Ik zou persoonlijk voor een Bosch Blauw gaan, niet omdat ik er zo'n fan van ben (ja ok, dat ook) maar vooral omdat ze érg goede slijpers maken ^O^

Ik heb er zelf 2 (115 en 125mm) en heb er niets op aan te merken. Eentje heb ik al zeker 10 jaar, en gaat nog altijd prima mee!
pi_163652006
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 21:11 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Voor dat geld kun je je geen buil aan vangen he :+

Lijkt me een prima machine :)
Ik zou persoonlijk voor een Bosch Blauw gaan, niet omdat ik er zo'n fan van ben (ja ok, dat ook) maar vooral omdat ze érg goede slijpers maken ^O^

Ik heb er zelf 2 (115 en 125mm) en heb er niets op aan te merken. Eentje heb ik al zeker 10 jaar, en gaat nog altijd prima mee!
Deze?
Zouden daar dan die Makita schijven ook op passen denk je?
  Knikkerking zondag 10 juli 2016 @ 21:19:52 #109
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163652238
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 21:14 schreef usernaamvergeten het volgende:

Deze?
Zouden daar dan die Makita schijven ook op passen denk je?
Bijvoorbeeld. Die 125mm van mij heeft zo'n grote "veiligheids-knop". Ik moest er eerst aan wennen, maar vind het nu wel relax eigenlijk. Weet even niet uit 't hoofd welk type dat is...

En ja: slijpschijven zijn niet merkgebonden, die passen altijd ^O^
pi_163652643
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 21:19 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld. Die 125mm van mij heeft zo'n grote "veiligheids-knop". Ik moest er eerst aan wennen, maar vind het nu wel relax eigenlijk. Weet even niet uit 't hoofd welk type dat is...

En ja: slijpschijven zijn niet merkgebonden, die passen altijd ^O^
Die Bosch heeft een levertijd zie ik net... Dan wordt het toch de Makita denk ik.

Als de knop maar werkt is het al goed, die van mijn vorige bleef hangen dus die heb ik weggedaan want dat vond ik niet veilig.
  Knikkerking zondag 10 juli 2016 @ 21:31:33 #111
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163652835
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 21:27 schreef usernaamvergeten het volgende:

Die Bosch heeft een levertijd zie ik net... Dan wordt het toch de Makita denk ik.
Bij Mastertools is die even duur (goedkoop) én op voorraad ;)

quote:
Als de knop maar werkt is het al goed, die van mijn vorige bleef hangen dus die heb ik weggedaan want dat vond ik niet veilig.
^O^
Veiligheid staat voorop!
Vandaar dat ze op sommige modellen dus die "dodemans-knop" hebben.
pi_163653084
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 21:31 schreef Atmoz het volgende:
Bij Mastertools is die even duur (goedkoop) én op voorraad ;)
Goedkoper, want gratis verzending. Thanks ^O^
  zondag 10 juli 2016 @ 22:15:54 #113
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163654300
De aan/uitknop van mijn makita slijpers vind ik nogal onhandig. Moet je op een rare manier duwen en schuiven tegelijk. Daarnaast hebben die honden mij belazerd door een 230mm slijper in een combipakket zonder trage opstart te verkopen, terwijl ze die los wel met trage start verkopen. Maar goed, dat laatste staat los van een 125mm slijper. Maar beide issues is voor mij een reden om geen makita meer te kopen. En al helemaal geen haakse slijper van hen :N .
pi_163654345
quote:
0s.gif Op zondag 10 juli 2016 22:15 schreef bleiblei het volgende:
De aan/uitknop van mijn makita slijpers vind ik nogal onhandig. Moet je op een rare manier duwen en schuiven tegelijk. Daarnaast hebben die honden mij belazerd door een 230mm slijper in een combipakket zonder trage opstart te verkopen, terwijl ze die los wel met trage start verkopen. Maar goed, dat laatste staat los van een 125mm slijper. Maar voor mij geen makita meer :N .
Het is de Bosch geworden, ben benieuwd.
  Moderator maandag 11 juli 2016 @ 00:19:40 #115
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_163658455
quote:
1s.gif Op zondag 10 juli 2016 22:15 schreef bleiblei het volgende:
De aan/uitknop van mijn makita slijpers vind ik nogal onhandig. Moet je op een rare manier duwen en schuiven tegelijk. Daarnaast hebben die honden mij belazerd door een 230mm slijper in een combipakket zonder trage opstart te verkopen, terwijl ze die los wel met trage start verkopen. Maar goed, dat laatste staat los van een 125mm slijper. Maar beide issues is voor mij een reden om geen makita meer te kopen. En al helemaal geen haakse slijper van hen :N .
Kwestie van goed opletten denk ik? Type zal allicht niet helemaal hetzelfde zijn geweest
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 11 juli 2016 @ 09:01:04 #116
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163660586
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2016 00:19 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Kwestie van goed opletten denk ik? Type zal allicht niet helemaal hetzelfde zijn geweest
Heeeel goed opletten. De GA9020 is er met veel toevoegingen S, RFK, R etc. Zijn allemaal eigenlijk hetzelfde. Er is er alleen eentje zonder softstart en die wordt geleverd in de combiset. Het is zelfs zo onduidelijk dat veel webwinkels em aanbieden in de veronderstelling dat ie softstart heeft.
  maandag 11 juli 2016 @ 10:08:42 #117
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_163661238
Ik heb een verstekzaag nodig, met name voor plakplinten maar later eventueel ook voor sierlijsten. Met name bij die laatste is het dus handig dat het zaagvlak zo netjes mogelijk is. Iemand een goede tip?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_163661251
quote:
5s.gif Op maandag 11 juli 2016 10:08 schreef De_Hertog het volgende:
Ik heb een verstekzaag nodig, met name voor plakplinten maar later eventueel ook voor sierlijsten. Met name bij die laatste is het dus handig dat het zaagvlak zo netjes mogelijk is. Iemand een goede tip?
Intensief gebruik? Dan zou je een afkortzaag kunnen nemen. Anders verstekbak van "Nooitgedagt" en zo'n rechthoekige zaag.

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 11 juli 2016 @ 10:24:40 #119
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_163661421
http://flyer.lidl.nl/3cc8(...)e6234/html5.html#/20

Sorry, ben ik weer met een vraag over goedkope producten :') Is de accu-boorhamer van de Lidl een heel slecht beginnersproduct? 20V Li-ion, 0-5000 toeren.

Ik verwacht hem niet heel vaak te gaan gebruiken maar ik wil wel wat bij de hand hebben.
Spoilers!
  maandag 11 juli 2016 @ 10:26:20 #120
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_163661443
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 10:10 schreef blomke het volgende:

[..]

Intensief gebruik?
Ik heb wel een hoop plintjes (zes verschillende ruimtes met hier en daar wat extra hoeken) en twee ruimtes waar later die sierlijsten moeten komen, maar daarna is het wel voorbij voorlopig. Denk dat een afkortzaag dus wat overkill is, zeker omdat ik dan meteen een goede wil.. :).

Kan ik voor die vierkante zaag gewoon de bouwmarkt in lopen of zit daar ook nog heel veel kwaliteitsverschil in? Ik heb wel een oude maar die vertrouw ik niet meer.. ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 11 juli 2016 @ 10:45:13 #121
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163661696
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 10:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
http://flyer.lidl.nl/3cc8(...)e6234/html5.html#/20

Sorry, ben ik weer met een vraag over goedkope producten :') Is de accu-boorhamer van de Lidl een heel slecht beginnersproduct? 20V Li-ion, 0-5000 toeren.

Ik verwacht hem niet heel vaak te gaan gebruiken maar ik wil wel wat bij de hand hebben.
Waarom een accu machine als je em weinig gebruikt? Gewoon een draadje, is meer kracht, goedkoper en geen gezeik met lege accu's als je een keertje wat op wil hangen.
  maandag 11 juli 2016 @ 10:48:17 #122
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_163661752
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2016 10:45 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Waarom een accu machine als je em weinig gebruikt? Gewoon een draadje, is meer kracht, goedkoper en geen gezeik met lege accu's als je een keertje wat op wil hangen.
Omdat het zo maar zo zou kunnen zijn dat we een aantal weken op veel momenten geen elektra gaan hebben ;)
Spoilers!
pi_163662324
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 10:24 schreef Lucky_Strike het volgende:
http://flyer.lidl.nl/3cc8(...)e6234/html5.html#/20

Sorry, ben ik weer met een vraag over goedkope producten :') Is de accu-boorhamer van de Lidl een heel slecht beginnersproduct? 20V Li-ion, 0-5000 toeren.

Ik verwacht hem niet heel vaak te gaan gebruiken maar ik wil wel wat bij de hand hebben.
Lijkt me een uitstekend beginnersproduct Li-Ion geeft veel kracht, ik heb drie accu(boor-&schroef)machines. Twee met NiCd en één Li-ion. Die laatste is verreweg het prettigst qua accu opladen, gewicht én koppel.

Ik weet niet hoe sterk je bent, maar reken op een behoorlijke tegenkracht als je aan het boren bent met 10 mm in beton.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_163662369
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2016 10:45 schreef bleiblei het volgende:
Waarom een accu machine als je em weinig gebruikt? Gewoon een draadje, is meer kracht, goedkoper en geen gezeik met lege accu's als je een keertje wat op wil hangen.
Wat dacht je van gebruiksgemak van zo'n apparaat zonder snoer? Altijd dat gekloot met een verlengsnoer, struikelen, oprollen etc.

Ik zie nog wel gebeuren dat alle DHZ-equipment op accu's gaat. Had je 15 jaar geleden durven dromen van hamerboren op accu's? Of cirkelzagen zonder snoer? Die ontwikkeling zet wel door.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 11 juli 2016 @ 11:25:36 #125
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_163662443
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 11:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Lijkt me een uitstekend beginnersproduct Li-Ion geeft veel kracht, ik heb drie accu(boor-&schroef)machines. Twee met NiCd en één Li-ion. Die laatste is verreweg het prettigst qua accu opladen, gewicht én koppel.

Ik weet niet hoe sterk je bent, maar reken op een behoorlijke tegenkracht als je aan het boren bent met 10 mm in beton.
Ik ga hem maar kopen :Y Over een jaartje weet ik beter wat ik wil en wat ik nodig heb. Dan koop ik wel wat fatsoenlijks. Of het blijkt bij pure mazzel een fantastisch apparaat te zijn en hij gaat nog 20 jaar mee O-)
Spoilers!
pi_163662489
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 10:26 schreef De_Hertog het volgende:
Kan ik voor die vierkante zaag gewoon de bouwmarkt in lopen of zit daar ook nog heel veel kwaliteitsverschil in? Ik heb wel een oude maar die vertrouw ik niet meer.. ;)
Daar zit heel veel kwaliteitsverschil in, neem zowiezo geen Stanley of zagen met zo'n recht handvat. Deze van Ironside lijkt me wel degelijk, accuraat, vlijmscherp en handig handvat:



Voor de verstekbak heb ik een Bahco (hout). Maar er zijn tegenwoordig bakken die speciaal voor plafondsierlijsten zijn gemaakt, misschien is dat wat?

[ Bericht 11% gewijzigd door blomke op 11-07-2016 11:34:33 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 11 juli 2016 @ 11:29:22 #127
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_163662555
Nog een vraagje. Ik wil een zaag kopen. Gewoon een doodnormale handzaag ofzo. Of desnoods een paar. Ik heb geen idee wat ik nodig ga hebben maar ik ga vanaf vrijdag de sleutel krijgen van een oud huis met 100.000 schrootjes enzo. Het lijkt me wel handig om wat bij de hand te hebben want het ding dat ik nu heb is hartstikke bot. Tips?
Spoilers!
pi_163662692
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 11:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nog een vraagje. Ik wil een zaag kopen. Gewoon een doodnormale handzaag ofzo. Of desnoods een paar. Ik heb geen idee wat ik nodig ga hebben maar ik ga vanaf vrijdag de sleutel krijgen van een oud huis met 100.000 schrootjes enzo. Het lijkt me wel handig om wat bij de hand te hebben want het ding dat ik nu heb is hartstikke bot. Tips?
Zie merk in de post boven.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 11 juli 2016 @ 11:41:21 #129
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163662783
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 10:48 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Omdat het zo maar zo zou kunnen zijn dat we een aantal weken op veel momenten geen elektra gaan hebben ;)
Ok, naja, 1 joule slagkracht is iig. niet veel.
Ik heb een Boschhammer (groen) met 2,6 joule slagkracht, werkt prima op gaten tot 10/12 mm, maar wil je een PVC pijp van 16mm ergens doorheen trekken merk je dat ie op z'n grens zit.
Ik vraag mij af wat deze nu eigenlijk doet op een beetje stevig beton.

De toeren maakt eigenlijk niet heel veel uit/ zegt niets.

Accu van 2 ampere is niet veel, ik kan niet vinden hoeveel ie verbruikt, dus hoe lang ie bruikbaar is, geen idee. Maar ik zou in ieder geval er voor zorgen dat je de accu weer op kan laden als je em wil gebruiken bij een verbouwing.

Maar goed, goedkoop gereedschap ben ik niet zo fan van, maar met een snoertje eraan is het doorgaans best aardig inzetbaar als je niet veeleisend bent. Goedkoop accugereedschap zou ik ten allen tijde afraden. Ik heb meerdere accuboren van verschillende cheapass merken (kinzo, parkside, powerplus) in mijn handen gehad en het was altijd pet. Geen kracht, snel leeg en of het snel kapot is weet ik niet, maar het voelde altijd aan alsof het een levensduur had van 1 jaar met minimaal gebruik.
  maandag 11 juli 2016 @ 11:44:55 #130
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163662838
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 11:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Lijkt me een uitstekend beginnersproduct Li-Ion geeft veel kracht, ik heb drie accu(boor-&schroef)machines. Twee met NiCd en één Li-ion. Die laatste is verreweg het prettigst qua accu opladen, gewicht én koppel.

Ik weet niet hoe sterk je bent, maar reken op een behoorlijke tegenkracht als je aan het boren bent met 10 mm in beton.
Li-Ion geeft geen kracht. Li-Ion geeft bepaalde oplaadkarakteristieken en een gewicht/capaciteit verhouding. De bouw van de machine (motor, overbrenging etc.) geeft het koppel.
En hoe meer koppel, hoe sneller de accu leeg.

En met 1 joule en een 10mm boor tegenkracht geven? :') .
Kom een keer langs bij iemand met een accuboor die 40+ nm kracht kan zetten en draai een dikke houtfret in een eiken balk. Dan weet je wat kracht is :P .
Al zit je dan wel in een heel andere prijsklasse natuurlijk.
  maandag 11 juli 2016 @ 11:49:30 #131
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_163662920
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 11:27 schreef blomke het volgende:

[..]

Daar zit heel veel kwaliteitsverschil in, neem zowiezo geen Stanley of zagen met zo'n recht handvat. Deze van Ironside lijkt me wel degelijk, accuraat, vlijmscherp en handig handvat:

[ afbeelding ]

Voor de verstekbak heb ik een Bahco (hout). Maar er zijn tegenwoordig bakken die speciaal voor plafondsierlijsten zijn gemaakt, misschien is dat wat?
Dank! Ik ga eens rondkijken.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  maandag 11 juli 2016 @ 11:49:47 #132
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_163662923
Het zware werk zal bij ons gedaan worden door een aannemer, die zal een paar maanden aan de slag gaan. Mijn man werkt 80 uur per week en ik ben vaak ziek dus het grote klussen gaat zeker niet door ons gebeuren. Ik ben meer een managerstypje zeg maar ;) Ik wil alleen zelf wat basics hebben zodat we niet helemaal zonder spullen zitten want we zullen natuurlijk ook zelf aan de bak moeten. We gaan tenslotte per vrijdag ons leven omgooien dus daar horen ook zulke aanpassingen bij.

Maar op dit moment zijn we echt nog geen fatsoenlijk spul waard. Mijn vriend heeft pas mijn schroeftol gebruikt en hij drukt daar op met zijn volle gewicht :X Eerst maar even wat handiger en slimmer worden ;)
Spoilers!
pi_163662988
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 11:29 schreef Lucky_Strike het volgende:
Nog een vraagje. Ik wil een zaag kopen. Gewoon een doodnormale handzaag ofzo. Of desnoods een paar. Ik heb geen idee wat ik nodig ga hebben maar ik ga vanaf vrijdag de sleutel krijgen van een oud huis met 100.000 schrootjes enzo. Het lijkt me wel handig om wat bij de hand te hebben want het ding dat ik nu heb is hartstikke bot. Tips?
Als sloopzaag zou ik er gewoon een bij de Action halen, een goede zaag zou ik een japanse ryoba kopen, oa verkrijbaar bij teygeler, baptist.
  maandag 11 juli 2016 @ 12:06:30 #135
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_163663144
quote:
https://www.praxis.nl/ger(...)rofcut-475mm/2049047
Deze dus.
Heb hem toevallig ook, zonder vooronderzoek gekocht en bevalt prima.
  maandag 11 juli 2016 @ 12:09:49 #136
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_163663189
Hoe verzorg je een zaag eigenlijk?
Spoilers!
  maandag 11 juli 2016 @ 12:18:08 #137
4330 PJ
Tja.....
pi_163663303
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2016 12:06 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

https://www.praxis.nl/ger(...)rofcut-475mm/2049047
Deze dus.
Heb hem toevallig ook, zonder vooronderzoek gekocht en bevalt prima.
Die is het niet.

Het gaat echt om het model met het oranje blad. Ik heb ze allebei en de oranje is veel fijner. De zilveren veel grover (zaagt wel sneller).
  maandag 11 juli 2016 @ 12:57:18 #138
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163664179
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 12:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoe verzorg je een zaag eigenlijk?
Een zaag met geharde tanden verzorg je niet. Als ie bot is, pleur je em weg.
Merendeel van de zagen die je tegenwoordig koopt heeft geharde tanden.

Heb je een oude of een dure zaag zonder geharde tanden, kan je de tanden als ze bot zijn scherp vijlen en de zetting (hoever ze links/rechts van het blad uitsteken) aanpassen :) .

Die oranje heb ik overigens ook wel eens gehad, vond het een prima zaag, maar niet uitzonderlijk fantastisch eigenlijk. Ik vind vooral de kleine bahco sleuvenzaag fijn:


Heeft niet van die lompe tanden waardoor ie heel fijn zaagt.
Trekzagen lijken mij ook fijn, maar heb ik nooit geprobeerd.
  maandag 11 juli 2016 @ 13:02:56 #139
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_163664319
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 12:57 schreef bleiblei het volgende:
Een zaag met geharde tanden verzorg je niet. Als ie bot is, pleur je em weg.
Merendeel van de zagen die je tegenwoordig koopt heeft geharde tanden.
Ik bedoelde meer afborstelen of afvegen met iets ofzo. In ieder geval niet zoals mijn schoonvader. Maanden buiten laten liggen in de regen :')
Spoilers!
pi_163664455
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 11:54 schreef usernaamvergeten het volgende:
Als sloopzaag zou ik er gewoon een bij de Action halen, een goede zaag zou ik een japanse ryoba kopen, oa verkrijbaar bij teygeler, baptist.
Om nou voor 2 klusnoobs een japanse zaag te adviseren die ze bij zaken als Baptist verkopen is ook wat overdreven, vind je niet ? ;)
quote:
Gewoon een Bahco Sandvik halen inderdaad, en als die zaag daarna stof en roest ligt te happen in schuur dan hoeft het nog niet eens speciaal die oranje te zijn.
  Knikkerking maandag 11 juli 2016 @ 13:26:32 #141
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163664842
Ik heb vorige week een Hultafors zaag gekocht. Is schijnbaar een ontzettend goede zaag, met al vele tevreden gebruikers :Y

Je kunt kiezen tussen de 7, 9 of 11 tanden p/inch versie. Ik heb de middelste genomen en ziet d'r zeer stevig en kwalitatief uit. Voor nog geen ¤ 30,-

http://www.gereedschappro(...)n-dit-ogenblik/17776

(Ook handig die stevige, erop klikbare beschermkap ^O^)
  maandag 11 juli 2016 @ 13:28:59 #142
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_163664900
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 13:09 schreef bluemoon23 het volgende:
Om nou voor 2 klusnoobs een japanse zaag te adviseren die ze bij zaken als Baptist verkopen is ook wat overdreven, vind je niet ?
_O-
Spoilers!
  maandag 11 juli 2016 @ 13:49:01 #143
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_163665405
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 12:18 schreef PJ het volgende:

[..]

Die is het niet.

Het gaat echt om het model met het oranje blad. Ik heb ze allebei en de oranje is veel fijner. De zilveren veel grover (zaagt wel sneller).
In de beschrijving van zijn filmpje heeft hij zelf gezegd dat dit de vervanger is.

quote:
Deze zaag is uit de handel.Nu is er een nieuwe zaag die er voor in de plaats komt type PC-GT7 475 van Bahco. Zie timmertip 336....


[ Bericht 14% gewijzigd door ErkendFokker op 11-07-2016 13:55:13 ]
  maandag 11 juli 2016 @ 14:00:36 #144
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163665686
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 13:02 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer afborstelen of afvegen met iets ofzo. In ieder geval niet zoals mijn schoonvader. Maanden buiten laten liggen in de regen :')
Dat eerste is niet nodig.
Dat tweede lijkt mij logisch.
Net als dat je met een houtzaag geen spijkers moet zagen. Want dan ben je ook zo klaar.
  maandag 11 juli 2016 @ 14:02:13 #145
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163665723
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2016 13:49 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

In de beschrijving van zijn filmpje heeft hij zelf gezegd dat dit de vervanger is.

[..]

De zaag in het linkje van de praxis geeft een ander typenr. pc19 gt 7

Al is de 19 wellicht lengte aanduiding in inches waardoor ie wel hetzelfde kan zijn als die uit het linkje. Zou wel raar zijn. Die oranje was korter en een euro of 35 ipv de twee tientjes bij de praxis.
  maandag 11 juli 2016 @ 14:06:34 #146
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_163665798
quote:
1s.gif Op maandag 11 juli 2016 14:02 schreef bleiblei het volgende:

[..]

De zaag in het linkje van de praxis geeft een ander typenr. pc19 gt 7

Al is de 19 wellicht lengte aanduiding in inches waardoor ie wel hetzelfde kan zijn als die uit het linkje. Zou wel raar zijn. Die oranje was korter en een euro of 35 ipv de twee tientjes bij de praxis.
Denk t wel.
http://www.toolstation.nl/shop/p16058
pi_163666837
quote:
0s.gif Op maandag 11 juli 2016 13:09 schreef bluemoon23 het volgende:
Om nou voor 2 klusnoobs een japanse zaag te adviseren die ze bij zaken als Baptist verkopen is ook wat overdreven, vind je niet ? ;)
Kost zo'n 25-30 euro, niet duur voor een goede zaag. Dus nee, dat vind ik niet overdreven.

Als dat teveel is kan kunnen ze ook bij de Action een budgetzaag kopen, aan hun de keuze.

[ Bericht 0% gewijzigd door usernaamvergeten op 11-07-2016 15:10:46 ]
pi_163761590
Iemand die weet of de Wira Impactor Diamond bits veel beter zijn dan de Diamond bits? (Vooral of dat het prijsverschil goed maakt?)


http://www.gereedschappro(...)-bitset-30-delig/346


http://www.gereedschappro(...)et-op-de-markt/18587
pi_163762946
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 16:45 schreef DoDie het volgende:
Iemand die weet of de Wira Impactor Diamond bits veel beter zijn dan de Diamond bits? (Vooral of dat het prijsverschil goed maakt?)

[ afbeelding ]
http://www.gereedschappro(...)-bitset-30-delig/346

[ afbeelding ]
http://www.gereedschappro(...)et-op-de-markt/18587
Ik zou het niet weten. Wel weet ik dat ik een paar dagen terug het kleine broertje hiervan heb gekocht. Setje was 24.95 en bevat maar ongeveer 10 bitjes en een houder. In ieder geval de meest gebruikte want al die torx en imbus bitjes heb ik niet nodig.
  vrijdag 15 juli 2016 @ 19:00:02 #150
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163764020
Impaktor is voor slagschroevendraaiers. Die kunnen de klappen opvangen in het bitje en bithouder.

In de gewone is de kans groot dat je het bitje muurvast draait in de bithouder. Bij gewone accuboor gebeurt dat niet :) .
pi_163783949
Dcf886 als bare body voor ¤124,- en de dcf886d2, set met koffer oplader en 2x 2Ah accu's voor ¤221,- ofzo. Die set moet hier ¤349,- opbrengen :X

Ja waar dan! Nou via ebay uit Engeland :P
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_163786201
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 juli 2016 19:00 schreef bleiblei het volgende:
Impaktor is voor slagschroevendraaiers. Die kunnen de klappen opvangen in het bitje en bithouder.

In de gewone is de kans groot dat je het bitje muurvast draait in de bithouder. Bij gewone accuboor gebeurt dat niet :) .
Dank!
  Knikkerking maandag 18 juli 2016 @ 15:18:12 #153
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163830493
Wat is een zeer goed zaagblad voor een tafelzaag? (Zaagblad 254 x 30 mm)

De bedoeling is om er (onder andere) 40mm dik massief beukenhout mee te gaan zagen...

Het huidige zaagblad wat erop zit zit er al vanaf aanschaf zaagtafel op. Dit zaagt nog wel goed in MDF platen, maar ik ben bang dat massief beuken niet zo super goed meer gaat. Dus beter het zekere voor het onzekere: een nieuw blad. Maar welk?
  maandag 18 juli 2016 @ 15:37:08 #154
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163830920
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 15:18 schreef Atmoz het volgende:
Wat is een zeer goed zaagblad voor een tafelzaag? (Zaagblad 254 x 30 mm)

De bedoeling is om er (onder andere) 40mm dik massief beukenhout mee te gaan zagen...

Het huidige zaagblad wat erop zit zit er al vanaf aanschaf zaagtafel op. Dit zaagt nog wel goed in MDF platen, maar ik ben bang dat massief beuken niet zo super goed meer gaat. Dus beter het zekere voor het onzekere: een nieuw blad. Maar welk?
Afkorten of schulpen?
En je kan een blad ook laten slijpen hé? Dan is ie voor 15 euro weer als nieuw.
  Knikkerking maandag 18 juli 2016 @ 15:40:25 #155
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163830974
quote:
1s.gif Op maandag 18 juli 2016 15:37 schreef bleiblei het volgende:

Afkorten of schulpen?
In principe beide, maar als ik een "dedicated" blad moest kiezen zou het om te schulpen zijn. Afkorten doe ik dan wel met de afkortzaag.

quote:
En je kan een blad ook laten slijpen hé? Dan is je voor 15 euro weer als nieuw.
Ja klopt, maar ik weet uberhaupt niet wat er voor een blad op zit nu. En ik wil sowieso een (super) goed blad hebben voor dat beukenhout. Erna kan ik altijd nog het huidige blad laten slijpen. Weggooien doe ik 't sowieso niet :)
  maandag 18 juli 2016 @ 20:26:36 #156
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163837795
Dan zou ik een blad nemen met niet te veel tanden, mijn Festool Panther blad is 225mm doorsnede en heeft 18 tanden. Dat is overigens wel erg weinig hoor. Ik denk dat 24tanden perfect is. Met jouw formaat blad dus ergens tussen de 24 en 32 tanden.

Qua blad, geen idee. Bosch is zelf niet verkeerd denk ik.
Ik heb één keer op mijn Makita zaagtafel een blad van een japans merk gehad, die was echt uitzonderlijk goed. Vrij dikke zaagsnede, maar bleef ongelooflijk lang scherp en was vrijwel fluisterstil. Toevallig was de slijper hier in Eindhoven dealer van dat merk, maar andere dealers in NL waren bijna niet te vinden. Ik zal eens kijken of ik de naam van de fabrikant nog gevonden krijg.

Was overigens wel een 254 blad van ongeveer 150 euro :') .
Heb ik "meegegeven" toen ik de Makita (2704) verkocht -O- .
  maandag 18 juli 2016 @ 20:28:39 #157
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163837844
Gevonden! Kanefusa :Y .
Echt superfijn zaagblad was dat O+ .
Helaas maken ze geen kleinere zaagbladen dan 254mm, anders had ik alle festoolbladen eruit gemikt en geruild voor Kanefusa.

En hier gekocht:
http://www.kmwetoolmanage(...)ed_hout_prod_v3.html

Je kan er dus ook je zaagbladen laten slijpen :) .
Mooi bedrijf is dat. Toen ik mijn bladen kwam ophalen wilde de sitemanager graag laten zien hoe ze nu de frezen en zaagbladen slijpen daar. Wel mooi om te zien.
  Knikkerking maandag 18 juli 2016 @ 21:06:59 #158
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163839043
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 20:26 schreef bleiblei het volgende:
Dan zou ik een blad nemen met niet te veel tanden, mijn Festool Panther blad is 225mm doorsnede en heeft 18 tanden. Dat is overigens wel erg weinig hoor. Ik denk dat 24tanden perfect is. Met jouw formaat blad dus ergens tussen de 24 en 32 tanden.

Qua blad, geen idee. Bosch is zelf niet verkeerd denk ik.
Ik heb één keer op mijn Makita zaagtafel een blad van een japans merk gehad, die was echt uitzonderlijk goed. Vrij dikke zaagsnede, maar bleef ongelooflijk lang scherp en was vrijwel fluisterstil. Toevallig was de slijper hier in Eindhoven dealer van dat merk, maar andere dealers in NL waren bijna niet te vinden. Ik zal eens kijken of ik de naam van de fabrikant nog gevonden krijg.

Was overigens wel een 254 blad van ongeveer 150 euro :') .
Heb ik "meegegeven" toen ik de Makita (2704) verkocht -O- .
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 20:28 schreef bleiblei het volgende:
Gevonden! Kanefusa :Y .
Echt superfijn zaagblad was dat O+ .
Helaas maken ze geen kleinere zaagbladen dan 254mm, anders had ik alle festoolbladen eruit gemikt en geruild voor Kanefusa.

En hier gekocht:
http://www.kmwetoolmanage(...)ed_hout_prod_v3.html

Je kan er dus ook je zaagbladen laten slijpen :) .
Mooi bedrijf is dat. Toen ik mijn bladen kwam ophalen wilde de sitemanager graag laten zien hoe ze nu de frezen en zaagbladen slijpen daar. Wel mooi om te zien.
Even wat rondgekeken en wow, inderdaad... dat ziet d'r zoals je zegt GOED uit :7
Op alle sites waar ik ben geweest staat dat 't zowat het beste zaagblad wat maar te krijgen is is _O_

Heb al telefonisch contact gehad (ja zo laat nog :P) met een bedrijf wat ze me waarschijnlijk (254mm stond niet op de site erbij) kan leveren.

Komt helemaal goed dus. Je hebt me weer overtuigd. Fijn dat je zoveel verstand/ervaring van dit soort zaken hebt ^O^ Thanks!
  maandag 18 juli 2016 @ 21:14:46 #159
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_163839312
Misschien moet ik er maar eens geld voor vragen ;) .
Maareh, graag gedaan!

Ik verzeker je, als je em dadelijk in je zaagtafel hebt hangen en je zet de tafel aan sta je ff te kijken en genieten hoe soepel dat blad loopt :Y . (Ik weet dat het debiel klinkt, maar echt, super strak en stil O+ ).
  Knikkerking maandag 18 juli 2016 @ 21:23:53 #160
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163839629
quote:
0s.gif Op maandag 18 juli 2016 21:14 schreef bleiblei het volgende:
Misschien moet ik er maar eens geld voor vragen ;) .
Neuh, hoeft niet O-) :P

quote:
Maareh, graag gedaan!

Ik verzeker je, als je em dadelijk in je zaagtafel hebt hangen en je zet de tafel aan sta je ff te kijken en genieten hoe soepel dat blad loopt :Y . (Ik weet dat het debiel klinkt, maar echt, super strak en stil O+ ).
Oh, dat zal zeker. Natuurlijk ook omdat het pas m'n 1e nieuwe blad op die zaag wordt :) En dan ook nog zó eentje (lees echt alleen maar zéér positieve verhalen erover!). Prachtig toch :7 Klinkt misschien ook "debiel", maar daar kan ik nu echt van genieten. Niet kloten, gewoon goed en scherp gereedschap! :9~
pi_163978751
Weer een nieuw tooltje aan de wenslijst toegevoegd. Zelf nivilerende lijn laser. Graag advies want de prijzen lopen nogal uiteen.

wil dus wel een lijn laser en geen punt laser.

Te gebruiken in en om het huis bij verbouwen. Moet wat muurtjes plaatsen. Verlaagd plafond maken. Keuken monteren. En meer van dat soort werk.
  Knikkerking zondag 24 juli 2016 @ 17:48:07 #162
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163978977
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 17:35 schreef Glider76 het volgende:
Weer een nieuw tooltje aan de wenslijst toegevoegd. Zelf nivilerende lijn laser. Graag advies want de prijzen lopen nogal uiteen.

wil dus wel een lijn laser en geen punt laser.

Te gebruiken in en om het huis bij verbouwen. Moet wat muurtjes plaatsen. Verlaagd plafond maken. Keuken monteren. En meer van dat soort werk.
Bosch GLL 3-80 8-)

Voor een redelijk complete set:
http://www.ebay.de/itm/BO(...)3:g:jacAAOSw-vlVjCDp
pi_163979308
Mijn ADA Phantom 2D Lijnlaser bevalt prima! :)
Of de laser die wij op het werk gebruiken; DeWalt DW088K.
Toch pak ik vaker mijn eigen, die DeWalt is wel makkelijker als je hem veel gebruikt op ijzer. Want daar werkt het magneet iets makkelijker/preciezer van. ^O^
Zelf heb ik hem weg bij Top-lijnlaser, prima prijzen en service. ;)
pi_163980202
Ik heb een laserliner, de knop is niet meer helemaal fijn, maar verder topding. Laatst een ontvanger tot 40m erbij gekocht voor hoogtes uit te zetten, dat is helemaal een verademing
pi_163981403
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 18:29 schreef Makrolon het volgende:
Ik heb een laserliner, de knop is niet meer helemaal fijn, maar verder topding. Laatst een ontvanger tot 40m erbij gekocht voor hoogtes uit te zetten, dat is helemaal een verademing
Wat kun je met die ontvanger dan? Want dat zie ik bij diverse advertenties wel staan.

Wat ik mij afvraag, stel ik moet vanaf het plando 30 cm naar beneden een rechte lijn hebben. Kun je de laser dan op de grond zetten en de lijn naar boven draaien? Maar dat de lijn wel waterpas blijft.
  Knikkerking zondag 24 juli 2016 @ 19:17:22 #166
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_163981582
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 19:10 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Wat kun je met die ontvanger dan? Want dat zie ik bij diverse advertenties wel staan.

Wat ik mij afvraag, stel ik moet vanaf het plando 30 cm naar beneden een rechte lijn hebben. Kun je de laser dan op de grond zetten en de lijn naar boven draaien? Maar dat de lijn wel waterpas blijft.
Nee, dat gaat niet.
Je zult de laser dan (met zo'n statief ofzo) op de juiste hoogte moeten brengen.
pi_163983059
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 19:10 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Wat kun je met die ontvanger dan? Want dat zie ik bij diverse advertenties wel staan.

Wat ik mij afvraag, stel ik moet vanaf het plando 30 cm naar beneden een rechte lijn hebben. Kun je de laser dan op de grond zetten en de lijn naar boven draaien? Maar dat de lijn wel waterpas blijft.
Die ontvanger vangt de laserstraal op, als je de ontvanger op de juiste hoogte tenopzichte van de laserstraal houd, geeft ie een constante piep. Zo kun je dus makkelijk over langere afstanden de zelfde hoogte uitzetten.
pi_164192948
Hallo.
Ik wil een combitool kopen. Met als eerste werk een vast gelijmd raam uit het kozijn snijden.

Nu ga ik hem niet veel gebruiken dus dacht aan een goedkope van 60 euro of zo. Waar zit het verschil net een duurdere in?
pi_164193290
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 08:54 schreef Nico987 het volgende:
Hallo.
Ik wil een combitool kopen. Met als eerste werk een vast gelijmd raam uit het kozijn snijden.

Nu ga ik hem niet veel gebruiken dus dacht aan een goedkope van 60 euro of zo. Waar zit het verschil net een duurdere in?
Bedoel je een multitool? Heb er ooit eens een van Einhell gekocht bij de Action voor 35 euro, voor 't geld best een aardig ding.
pi_164193784
Maar zijn die dan minder sterk? Duurzaam hoeft die niet te zijn. Als het raam er uit is gaat hij ws de kast in. Ik zal eens kijken of action die nog heeft.

Kun je de zaagresultaat etc dan wel gewoon ook praxis kopen?
  woensdag 3 augustus 2016 @ 09:52:20 #171
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_164193864
Minder sterk is niet belangrijk bij die dingen. Je moet rustig de zaag het werk laten doen en bij dergelijk precisie werk heb je geen kracht nodig. De goedkopere trillen wel enorm worden snel erg warm en hebben vaak geen snelkoppeling. Maar eigenlijk boeit dat niet als je em maar af en toe gebruikt.
pi_164193877
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:47 schreef Nico987 het volgende:
Maar zijn die dan minder sterk? Duurzaam hoeft die niet te zijn. Als het raam er uit is gaat hij ws de kast in. Ik zal eens kijken of action die nog heeft.

Kun je de zaagresultaat etc dan wel gewoon ook praxis kopen?
Er is best aardig mee te zagen, zolang 'ie t blijft doen ga ik geen andere kopen. Het is natuurlijk geen Fein maar dat kan je voor die prijs ook niet verwachten. Wel moet je gehoorbescherming op met dat ding, maakt echt een takkenherrie. Zaagjes worden snel bot, of je nou dure of goedkope koopt. Bestel ze daarom altijd bij Ecotools, daar zijn ze niet zo duur.

Geen idee wat ze bij de G/P/K verkopen, daar kom ik nooit.
  woensdag 3 augustus 2016 @ 09:53:28 #173
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_164193879
Ik heb nog een Bosch multitool liggen. Mag je hebben voor 25 euro excl. Verzenden. Het ding ligt in Eindhoven.
pi_164193989
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 09:53 schreef bleiblei het volgende:
Ik heb nog een Bosch multitool liggen. Mag je hebben voor 25 euro excl. Verzenden. Het ding ligt in Eindhoven.
Lijkt mij een goed aanbod ^O^
  woensdag 3 augustus 2016 @ 21:57:13 #175
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_164210645
Wat vinden jullie van deze machine?
https://www.metabo.com/nl(...)6000-Afkortzaag.html


Lijkt mij wel een verrekt handige machine. Ik heb een KGS216M gehad die ik op een gegeven moment alleen nog gebruikte als brandhout zaag, maar ik vind dat deze wel een meerwaarde biedt boven mijn CS70 :) .
Het is alleen wel weer een flinke aanschaf.
pi_164212934
ziet er goed uit, je verliest aan de achterzijde geen ruimte
pi_164434464
Gebruikt er hier iemand japanse zagen? Wat is een goed merk?

Wil er wel eens een proberen, kijken of 't wat is..
pi_164434705
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 18:35 schreef FranticDJ het volgende:
Gebruikt er hier iemand japanse zagen? Wat is een goed merk?

Wil er wel eens een proberen, kijken of 't wat is..
Japanse zagen zijn erg fijn, zagen snel en nauwkeurig. Heb een niet al te dure ryoba van Baptist, veel mee gezaagd maar begint nu een beetje bot te worden. Volgende koop ik bij Teygeler, daar hebben ze ze met vervangbaar blad. Je zou ze om advies kunnen vragen daar. Ik gebruik 'm alleen voor afkorten, volgende wordt dus een kataba.
pi_164439837
quote:
0s.gif Op donderdag 11 augustus 2016 18:43 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Japanse zagen zijn erg fijn, zagen snel en nauwkeurig. Heb een niet al te dure ryoba van Baptist, veel mee gezaagd maar begint nu een beetje bot te worden. Volgende koop ik bij Teygeler, daar hebben ze ze met vervangbaar blad. Je zou ze om advies kunnen vragen daar. Ik gebruik 'm alleen voor afkorten, volgende wordt dus een kataba.
Thanks, zal ze eens mailen.. Heb nog totaal geen idee van welke soorten er zijn e.d.
  Knikkerking vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:52:23 #180
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_164454859
Ik heb gisteren nog bij Fine-tools.com (Berlijn) zitten kijken voor Japanse zagen, maar omdat ze er zoveel hebben kon ik geen keus maken, en heb er dus (nog) geen gekocht.

Maar dat Ryoba kwam ik daar inderdaad ook tegen :)

Je hebt er ook met zo'n ijzeren "rug" overbovenop, of is dat per definitie geen Japanse zaag? (die zijn om zwaluwstaarten mee te zagen, right?)
pi_164455183
Ik weet dat the samurai carpenter er ooit een filmpje over heeft gemaakt.. Moet 'm zelf ook nog eens terugkijken.

pi_164462219
Iemand enige tips voor een bovenfrees?
Ik moet nog een stel plinten hebben, wat kastdeurtjes & zo her & der nog wat klusjes in het huis waarvoor ik perfect een bovenfrees kan gebruiken.

Aangezien ik er 0,0 ervaring mee hebt (wel met hout, niet met een bovenfrees) wil ik eens weten wat een goedkope optie is. Waar moet ik op letten bij aanschaf (evt marktplaats) & welk merk is zeer goed betaalbaar om mee te proberen.
Ik koop graaaag al m'n spul van festool of BB, maar dat is way te duur als ik niet zeker weet of dit mijn dingetje is.
pi_164462972
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 14:49 schreef Tessamo het volgende:
Iemand enige tips voor een bovenfrees?
Ik koop graaaag al m'n spul van festool of BB, maar dat is way te duur als ik niet zeker weet of dit mijn dingetje is.
DeWalt.

I.i.g. de DeWalt freesjes als je een B-merk als Parkside of iets van Lidl/Aldi aanschaft.

Ik heb ooit eens een blauwe Bosch decoupeerzaag op MP gescoord. Kon gelijk in de bak afgedankt elektronisch gereedschap. Dus als je via MP koopt: zelf ophalen en testen vóórdat je betaalt.

Btw: wat is het merk BB ??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_164463116
Nou idd, diezelfde ervaringen heb ik ook opgedaan via MP...ik koop nooit meer iets zonder het in m'n handen gehad te hebben.

Voor nu wil ik gewoon een goedkope optie hebben om te bekijken wat ik persoonlijk handig & fijn vind om mee te werken. Ik zie zoveel spul dat ik door de bomen het bos niet meer zie haha.

Met BB bedoelde ik Bosch blauw...Daar heb ik mijn schroefgereedschap van & dat werkt iig top!
Festool voor al het zagen & schuren...ook enorm veel plezier van gehad, stuk voor stuk waardevolle investeringen geweest!
pi_164463354
Let ook op de freesspankop dat ie verwisseld kan worden voor verschillende freesjesasjesdiameters (wat een zot woord zeg).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_164467944
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 15:23 schreef blomke het volgende:
Let ook op de freesspankop dat ie verwisseld kan worden voor verschillende freesjesasjesdiameters (wat een zot woord zeg).
Schachtmaten ;)
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_164468093
Ach, ook niet echt noodzakelijk, met 8mm frezen kun je toch wel het meeste doen.
Geen idee waarvoor je 6mm freesjes zou moeten gebruiken.

(ja je hebt ook 1/4" 1/2" en 12mm frezen, weet ik)
pi_164469773
Zelf alleen festool, protool, fein en hilti gereedschap, zagen, frezen, schaven, slijpen, boren. Waar voor je geld. Kan de rommel van de bouwmarkt niet aan tippen. Spullen als de walt lekker linkse laten liggen.
pi_164470204
Dat is een beetje ongenuanceerd, DeWalt heeft pro spul, maar ook bouwmarktrommel.
Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor Makita.
Het is alleen jammer dat voor de leek het verschil zo moeilijk te zien is.
pi_164470426
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 18:48 schreef bluemoon23 het volgende:
Dat is een beetje ongenuanceerd, DeWalt heeft pro spul, maar ook bouwmarktrommel.
Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor Makita.
Het is alleen jammer dat voor de leek het verschil zo moeilijk te zien is.
Nee hoor niets ongenuanceerd, als ik kritisch kijk naar de kwaliteit van bepaalde merken. Dan scoren ze gewoon onder de maat. Zeker als ze dagelijks moeten presteren.
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 19:20:46 #191
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_164471111
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 14:49 schreef Tessamo het volgende:
Iemand enige tips voor een bovenfrees?
Ik moet nog een stel plinten hebben, wat kastdeurtjes & zo her & der nog wat klusjes in het huis waarvoor ik perfect een bovenfrees kan gebruiken.

Aangezien ik er 0,0 ervaring mee hebt (wel met hout, niet met een bovenfrees) wil ik eens weten wat een goedkope optie is. Waar moet ik op letten bij aanschaf (evt marktplaats) & welk merk is zeer goed betaalbaar om mee te proberen.
Ik koop graaaag al m'n spul van festool of BB, maar dat is way te duur als ik niet zeker weet of dit mijn dingetje is.
Ik heb zo te lezen een zelfde soort gereedschapscollectie als jij ;)

Festool als bovenfrees, helemaal top, al heb ik zelf een bosch groen. Die werkt overigens prima. Mijn insteek is altijd dat je zuinig op je gereedschap bent. Daardoor gaat het veel langer mee.
Maar goed, mocht die bosch ooit sneuvelen, dan toch een festool. Past mooi bij de rest en heeft net wat meer slimme details.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_164474201
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 10:52 schreef Atmoz het volgende:
Je hebt er ook met zo'n ijzeren "rug" overbovenop, of is dat per definitie geen Japanse zaag? (die zijn om zwaluwstaarten mee te zagen, right?)
Ja hoor, dat is een dozuki.
  vrijdag 12 augustus 2016 @ 21:18:21 #193
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_164475526
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 augustus 2016 15:23 schreef blomke het volgende:
Let ook op de freesspankop dat ie verwisseld kan worden voor verschillende freesjesasjesdiameters (wat een zot woord zeg).
Waarom? 6mm ben ik nog nooit tegengekomen, 12mm frezen zijn pas interessant bij een frees met 2000w en die zijn weer dermate lomp dat ik ze niet zou adviseren als allround-frees.

Kortom, een opname van 8mm frezen is perfect voor de gemiddelde gebruiker.
En ja, je kan dan niet ff een slotkast uitfrezen of een paneel embossen.

Ik heb zelf trouwens een Festool OF1010, super fijne lichte frees. Maar niet geschikt voor wat zwaarder werk. In dat geval zou ik toch echt een +/- 1400w frees aanraden.
Bijv. de:
http://www.toolnation.nl/(...)dealer-garantie.html
of:
http://www.toolnation.nl/(...)dealer-garantie.html

Maar die vind je te duur, dus dan zou ik kijken voor een POF1400 ACE van Bosch ofzo.
Heb ik ook, prima ding maar achteraf had ik beter direct voor de OF1010 kunnen gaan :P .
pi_164490713
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 21:57 schreef bleiblei het volgende:
Wat vinden jullie van deze machine?
https://www.metabo.com/nl(...)6000-Afkortzaag.html
[ afbeelding ]

Lijkt mij wel een verrekt handige machine. Ik heb een KGS216M gehad die ik op een gegeven moment alleen nog gebruikte als brandhout zaag, maar ik vind dat deze wel een meerwaarde biedt boven mijn CS70 :) .
Het is alleen wel weer een flinke aanschaf.
Mooi ding.

Ik ben mij ook aan het orienteren op een afkortzaag. Wil straks in het nieuwe huis zelf wat meubels aanpassen (lades maken) en een overdekte veranda bouwen. Nu viel mij op dat de meeste afkortzagen max 45mm zagen. Niet voldoende voor een staander van de veranda.
Lukt dat wel met een afkortzaag of kan ik beter een stevige cirkelzaag halen?
pi_164491014
Hoe dik zijn je staanders dan ?
De meeste 216mm afkortzagen halen 60 tot 65mm dikte.
Voorbeeldje van een goedkoop ding https://www.toolmax.nl/me(...)asercut-p-17061.html
Deze van Bosch haalt 70mm dikte, dit is ook een trekzaag, daar kun je ook bredere planken mee zagen. https://www.toolmax.nl/bo(...)6mm-1600w-25339.html

De zagen met 254mm zaagblad halen wel 90mm dik, maar zijn natuurlijk ook duurder.
Deze heb ik zelf ook http://www.redcoon.nl/B56(...)3VwCsaapHxoCpQbw_wcB
Bosch blauw en andere merken zijn natuurlijk beter, maar daar hangt ook weer een ander prijskaartje aan ;)
pi_164492142
Een standaard veranda staander is zo'n 9cm. Veel dunner moet je ze niet maken denk ik.
Kan natuurlijk ook de staanders handmatig zagen maar als ik toch zo'n zaag ga kopen :D
pi_164493197
Of in 2x zagen, keertje omdraaien ;)
pi_164493997
quote:
Beide mooie apparaten, zo te zien originele Metabo's. Ik heb een Chinese kloon (iets goedkoper dan nr. 1 van hierboven) maar vind de kwaliteit bedroevend. Origineel Metabo = puike kwaliteit
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_164494519
Ja daar zit zeker verschil in.
Stationaire Metabo machines uit de jaren 80 (nog met stickertje made in West Germany erop) worden op Ebay.de ook nog voor aardige prijzen verhandeld.
Net als voor oudere machines van Elektra Beckum, maar dat is een jaar of wat terug overgekocht door Metabo.
pi_164495471
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 augustus 2016 15:55 schreef bluemoon23 het volgende:
Of in 2x zagen, keertje omdraaien ;)
Wel lastig om de zaag mooi te krijgen. Vooral op 45 graden hoek :)
pi_164495497
Ja, dan een grotere en duurdere zaag.
Je vertelt ook niet wat je budget is he ? ~O>
pi_164495808
Variabel, wat ik uitgeef aan de zaag kan ik niet aan ander leuk speelgoed uitgeven.
Maar je post heeft me al goed op weg geholpen :)
  Knikkerking zondag 14 augustus 2016 @ 18:28:48 #203
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_164526346
Waar kan ik het beste goede freesjes kopen met langere schacht?
Heeft CMT deze bijvoorbeeld? (zelf nog niet kunnen vinden tijdens een snelle Google-zoektocht).

Of welke zijn anders aan te raden? Het gaat om freesjes met rechte kop zoals deze:
http://www.toolnation.nl/(...)Kpwc4CFcRAGwodH2YIiA

(een set is ook goed, maar dan wel met langere schacht).

[edit]

Inmiddels al wat gevonden :)
http://www.bovenfrezensho(...)8-d16-x-3175-x-665-/

[ Bericht 26% gewijzigd door Atmoz op 14-08-2016 18:59:53 ]
pi_164727065
Ik heb een boorhamer nodig. Zo een die in knetterharde betonnen muren en plafonds kan boren. Ik heb geen grote verbouwing voor de boeg, het gaat om wat schilderijen en lampen. Graag wil ik een combiboor omdat we over een aantal jaar onze badkamer gaan verbouwen en ik er dan ook badkamertegeltjes mee wil afbikken.

Omdat ik er dus geen grote plannen mee heb wil ik er ook geen 400,- aan uitgeven. Ben een beetje gaan googlen en op deze uitgekomen:

http://www.redcoon.nl/B63(...)EpBZMc83caArDf8P8HAQ

A) Is dit wat?
B) Waar moet ik op letten bij het kopen van een boorhamer

:)
  Moderator zondag 21 augustus 2016 @ 09:14:09 #205
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_164727189
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 08:53 schreef Funkel het volgende:
Ik heb een boorhamer nodig. Zo een die in knetterharde betonnen muren en plafonds kan boren. Ik heb geen grote verbouwing voor de boeg, het gaat om wat schilderijen en lampen. Graag wil ik een combiboor omdat we over een aantal jaar onze badkamer gaan verbouwen en ik er dan ook badkamertegeltjes mee wil afbikken.

Omdat ik er dus geen grote plannen mee heb wil ik er ook geen 400,- aan uitgeven. Ben een beetje gaan googlen en op deze uitgekomen:

http://www.redcoon.nl/B63(...)EpBZMc83caArDf8P8HAQ

A) Is dit wat?
B) Waar moet ik op letten bij het kopen van een boorhamer

:)
A) Volgens mij wel, even kijken of hij ook bij Karwei oid te koop is, want anders is het een bouwmarkt machine. Dat is een andere bouwkwaliteit

B) Slagkracht, merk, zelf vind ik een lange kabel ideaal. En de hoeveelheid doorgegeven vibraties onder belasting.

Ik heb, met als vele FOK!ers een Bosch GBH2-28DFV en dat ding is echt geweldig _O_
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_164729021
Dat laatste wat ludolf zegt dus!
  zondag 21 augustus 2016 @ 12:12:39 #207
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_164729922
Na mijn accuboor en decoupeerzaag ben ik op zoek naar een cirkelzaag meestal voor mdf. Ben wel fan van makita geworden maar eventueel mag het ook anders. Parijs maakt niet uit als hij maar goed is.
  Knikkerking zondag 21 augustus 2016 @ 12:18:01 #208
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_164730032
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 12:12 schreef xzaz het volgende:
Na mijn accuboor en decoupeerzaag ben ik op zoek naar een cirkelzaag meestal voor mdf. Ben wel fan van makita geworden maar eventueel mag het ook anders. Parijs maakt niet uit als hij maar goed is.
Weet je zeker dat je geen invalzaag wilt? Ik heb zowel een "gewone" cirkelzaag als een invalzaag. Die laatste gebruik ik véél vaker... Gebruik die cirkelzaag eigenlijk alleen om zeer lomp werk mee te doen zoals pallets slopen ofzo. Voor al het andere --> invalzaag _O_
  zondag 21 augustus 2016 @ 12:23:41 #209
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_164730157
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2016 12:18 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Weet je zeker dat je geen invalzaag wilt? Ik heb zowel een "gewone" cirkelzaag als een invalzaag. Die laatste gebruik ik véél vaker... Gebruik die cirkelzaag eigenlijk alleen om zeer lomp werk mee te doen zoals pallets slopen ofzo. Voor al het andere --> invalzaag _O_
Bedankt voor de tip; heb er eigenlijk nu een nodig voor in de schuur een kast te maken met lades. Normaal laat ik alles op maat zagen bij de bouwmarkt maar nu ontkom ik er niet aan om iets netjes recht te moeten zagen.

Een invalzaag ziet er goed uit; geen idee hoe je dit gebruikt overigens. Even inlezen.

Heb je suggesties? Deze ziet er wel goed uit?

http://www.toolnation.nl/(...)dealer-garantie.html
  Knikkerking zondag 21 augustus 2016 @ 12:28:32 #210
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_164730246
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 12:23 schreef xzaz het volgende:

Bedankt voor de tip; heb er eigenlijk nu een nodig voor in de schuur een kast te maken met lades. Normaal laat ik alles op maat zagen bij de bouwmarkt maar nu ontkom ik er niet aan om iets netjes recht te moeten zagen.

Een invalzaag ziet er goed uit; geen idee hoe je dit gebruikt overigens. Even inlezen.

Heb je suggesties? Deze ziet er wel goed uit?

http://www.toolnation.nl/(...)dealer-garantie.html
Als je al vanalles van Makita hebt zou je die zeker kunnen nemen ^O^
Zelf ben ik fan van Bosch Blauw, en ben ontzettend tevreden met hun invalzaag 8-)

Maar die Makita zal ook goed zijn! Een leuke, complete set ook.
pi_164730391
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 12:23 schreef xzaz het volgende:
Heb je suggesties? Deze ziet er wel goed uit?

http://www.toolnation.nl/(...)dealer-garantie.html
Heb zelf een Festool maar Makita en Bosch Blauw zijn ook prima. Mafell is de Rolls Royce onder de invalzagen.
  zondag 21 augustus 2016 @ 12:48:46 #212
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_164730700
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2016 12:28 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Als je al vanalles van Makita hebt zou je die zeker kunnen nemen ^O^
Zelf ben ik fan van Bosch Blauw, en ben ontzettend tevreden met hun invalzaag 8-)

Maar die Makita zal ook goed zijn! Een leuke, complete set ook.
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 12:34 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Heb zelf een Festool maar Makita en Bosch Blauw zijn ook prima. Mafell is de Rolls Royce onder de invalzagen.
Bedankt, als het maar goed is wil geen zooi meer en moet er gewoon 20 jaar mee kunnen werken. Ik ga er wel even over nadenken is toch wel wat geld :)
  zondag 21 augustus 2016 @ 13:29:25 #213
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_164731690
Mijn Bosch-decoupeerzaagjes zijn in no time bot. Ik wil andere. Van welk merk kan ik ze het beste nemen? Kan misschien ook liggen aan mijn Bosch groen decoupeerzaagmachine.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  Moderator zondag 21 augustus 2016 @ 13:37:00 #214
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_164731866
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 13:29 schreef Andromache het volgende:
Mijn Bosch-decoupeerzaagjes zijn in no time bot. Ik wil andere. Van welk merk kan ik ze het beste nemen? Kan misschien ook liggen aan mijn Bosch groen decoupeerzaagmachine.
Heb je wel de Bosch profi zaagjes? En welke zaagjes gebruik je? Wel het juiste zaagje voor het materiaal dat je zaagt?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 21 augustus 2016 @ 13:38:56 #215
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_164731912
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 12:48 schreef xzaz het volgende:

[..]


[..]

Bedankt, als het maar goed is wil geen zooi meer en moet er gewoon 20 jaar mee kunnen werken. Ik ga er wel even over nadenken is toch wel wat geld :)
Bosch wordt bij Mafell gemaakt. In de basis zijn ze gelijk, alleen de Bosch mist wat features :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Knikkerking zondag 21 augustus 2016 @ 13:39:00 #216
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_164731914
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 12:48 schreef xzaz het volgende:

Bedankt, als het maar goed is wil geen zooi meer en moet er gewoon 20 jaar mee kunnen werken. Ik ga er wel even over nadenken is toch wel wat geld :)
Als je niet merkgebonden bent, en je hebt er het geld voor over, dan zou ik inderdaad de Mafell halen. Dat is zoals hierboven al gezegd echt de állerbeste :9~

quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 13:29 schreef Andromache het volgende:
Mijn Bosch-decoupeerzaagjes zijn in no time bot. Ik wil andere. Van welk merk kan ik ze het beste nemen? Kan misschien ook liggen aan mijn Bosch groen decoupeerzaagmachine.
Zijn het de zaagjes die bij die Bosch groen zaten? Als dat zo is, zou ik andere halen. De robuustline-serie van Bosch zijn echt wel (meer dan) prima zaagjes ^O^


[edit]

quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2016 13:38 schreef derLudolf het volgende:

Bosch wordt bij Mafell gemaakt. In de basis zijn ze gelijk, alleen de Bosch mist wat features :)
Klopt, vandaar ook dat ik die Bosch invalzaag echt super goed/fijn/nauwkeurig vind. Heerlijk stuk gereedschap! En met die extra features op die Mafell kan het alleen nog maar beter zijn. Dus in dat geval zou ik voor de Mafell gaan. Maarja, ik ben merkgebonden, dus ik kan dat niet O-)
pi_164733708
Wat zijn eigenlijk de grote voordelen van een invalzaag in vergelijking met een cirkelzaag?
  zondag 21 augustus 2016 @ 16:12:47 #218
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_164735654
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 14:56 schreef juiced01 het volgende:
Wat zijn eigenlijk de grote voordelen van een invalzaag in vergelijking met een cirkelzaag?
Dat je goed recht kan zagen zonder dat je hoeft te sturen... dacht ik.
pi_164736355
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 14:56 schreef juiced01 het volgende:
Wat zijn eigenlijk de grote voordelen van een invalzaag in vergelijking met een cirkelzaag?
Zagen met de geleiderail is makkelijker en sneller. Liniaal op de maat lijn en gaan.
Je kan invalsnedes maken voor bijv. een wasbak.

Ik zou zeggen kijk eens wat filmpjes van invalzaag gebruikers en dan zie je het wel.
http://www.familyhandyman(...)a-track-saw/view-all
pi_164744080
Heeft iemand van jullie een systainer in gebruik voor los gereedschap? Ik heb m'n losse gereedschap nu nog in een gammel gamma koffertje maar denk er aan om de ena grootste lboxx te kopen en daar iets van hout oid in te maken zodat ik m'n handgereedschap daar mooi in op kan bergen.
  Knikkerking zondag 21 augustus 2016 @ 21:53:32 #221
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_164745504
Jep, zo heb ik het ook. Ook in de een na laatste L-boxx :)
Alleen dan zonder houtwerk, heb gewoon alles er los in liggen.
pi_164746257
http://www.screwfix.de/bo(...)ml?gclid=&utm_id=733

Deze 1.5ah acu is zeker niks? Begrijp niet zo goed waarom bij deze een 1.5ah zit en bij een lichtere bosch 10.8 wel een 4ah accu.
pi_164746477
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 21:11 schreef Makrolon het volgende:
Heeft iemand van jullie een systainer in gebruik voor los gereedschap? Ik heb m'n losse gereedschap nu nog in een gammel gamma koffertje maar denk er aan om de ena grootste lboxx te kopen en daar iets van hout oid in te maken zodat ik m'n handgereedschap daar mooi in op kan bergen.
er zijn ook pittig dure oplossing met L-boxen van sortimo.
http://www.whiteboxuk.co.uk/ls-boxx-wk2---1000002547-110885-p.asp
blz 58: of blz 30 in pdf vieuw
http://www.sortimo.nl/fil(...)s/Mobile_Sort_NL.pdf
  Moderator zondag 21 augustus 2016 @ 22:27:26 #224
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_164746705
Je hebt ook de LT box. Lboxx maar dan zonder deksel.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_164748210
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:22 schreef bartos het volgende:

[..]

er zijn ook pittig dure oplossing met L-boxen van sortimo.
http://www.whiteboxuk.co.uk/ls-boxx-wk2---1000002547-110885-p.asp
blz 58: of blz 30 in pdf vieuw
http://www.sortimo.nl/fil(...)s/Mobile_Sort_NL.pdf
Das wel flink wat geld ja..

@ludolf
Dat is wel handiger dan, zonder deksel. T ding staat toch altijd rechtop dus er zal sowieso niks uit vallen.

@atmoz
Bevalt dat een beetje? Ik twijfel toch of een grote lange koffer niet handiger is.
  zondag 21 augustus 2016 @ 23:34:39 #226
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_164749599
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2016 13:39 schreef Atmoz het volgende:

Zijn het de zaagjes die bij die Bosch groen zaten? Als dat zo is, zou ik andere halen. De robuustline-serie van Bosch zijn echt wel (meer dan) prima zaagjes ^O^
Ga ik daar even naar kijken. Nee, heb zelf zaagjes gekocht, een set met metaal- en houtzaagjes. Zeer ervaren laminaatleggende broer stond versteld van de prutkwaliteit van de laminaatzaagjes. Daar doet hij het altijd mee.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
  zondag 21 augustus 2016 @ 23:38:23 #227
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_164749710
Ik moet binnenkort veel boren in beton (lampen en gordijnen ophangen), en in de toekomst ga ik veel tegeltjes weghalen in de badkamer en het toilet. Wellicht ga ik ook vloertegels verwijderen. Er moet dus een combihamer komen. Huren is zonde. Ik kan beter kopen. Wat raden jullie me aan? Ik heb een aardige Hitachi gezien, maar weet niet goed welk gehalte joule en watt goed is voor mij.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_164750013
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 23:38 schreef Andromache het volgende:
Ik moet binnenkort veel boren in beton (lampen en gordijnen ophangen), en in de toekomst ga ik veel tegeltjes weghalen in de badkamer en het toilet. Wellicht ga ik ook vloertegels verwijderen. Er moet dus een combihamer komen. Huren is zonde. Ik kan beter kopen. Wat raden jullie me aan? Ik heb een aardige Hitachi gezien, maar weet niet goed welk gehalte joule en watt goed is voor mij.
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2016 09:14 schreef derLudolf het volgende:

[..]


Ik heb, met als vele FOK!ers een Bosch GBH2-28DFV en dat ding is echt geweldig _O_
pi_164755970
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:22 schreef bartos het volgende:

[..]

er zijn ook pittig dure oplossing met L-boxen van sortimo.
http://www.whiteboxuk.co.uk/ls-boxx-wk2---1000002547-110885-p.asp
blz 58: of blz 30 in pdf vieuw
http://www.sortimo.nl/fil(...)s/Mobile_Sort_NL.pdf
Jeroentje.
pi_164763967
Wie o wie heeft er ervaring met deze comboset.

Ik ben op zoek naar een set om te schroeven en boren omdat mijn huidige accuschroefmachine de geest heeft gegeven en ik graag 2 machines heb. 1 voor boren en 1 voor schroeven. Volgens mij heeft deze combiset genoeg vermogen voor de meest voorkomende werkzaamheden in hout.
pi_164764843
mijn kameraad heeft ervaring met de voorganger van deze set , erg tevreden over . Deze serie van 10,8 machines van makita is de toekomst qua klein spul accumachines van makita. Die blijft dus nog heel lang in de handel .

Komen binnen niet al te lange tijd ook koolborsteloze versies van , gaat een acculading langer mee, en meer por .

kan zijn dat je daar op wil wachten natuurlijk :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_164765268
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2016 09:14 schreef derLudolf het volgende:

[..]

A) Volgens mij wel, even kijken of hij ook bij Karwei oid te koop is, want anders is het een bouwmarkt machine. Dat is een andere bouwkwaliteit

B) Slagkracht, merk, zelf vind ik een lange kabel ideaal. En de hoeveelheid doorgegeven vibraties onder belasting.

Ik heb, met als vele FOK!ers een Bosch GBH2-28DFV en dat ding is echt geweldig _O_
Die Bosch klinkt ook wel goed.. En begrijp dat je m dan ook beitelen kan zetten dus? Binnenkort maar eens langs de Hornbach. Thanks voor de tips!
  Knikkerking maandag 22 augustus 2016 @ 18:58:07 #233
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_164766685
quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:27 schreef derLudolf het volgende:
Je hebt ook de LT box. Lboxx maar dan zonder deksel.
Wist niet dat die ook bestonden...
Weer wat geleerd :)


quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2016 22:59 schreef Makrolon het volgende:

@atmoz
Bevalt dat een beetje? Ik twijfel toch of een grote lange koffer niet handiger is.
Tja, wat is bevallen... Het is zo ontstaan tijdens de vele bouw-avonden in de escaperoom. Voor thuis vind ik dat niets, wil graag alles binnen handbereik hebben, en het liefst netjes in het zicht. Maar het is natuurlijk wel heel makkelijk.


quote:
1s.gif Op zondag 21 augustus 2016 23:34 schreef Andromache het volgende:

Ga ik daar even naar kijken. Nee, heb zelf zaagjes gekocht, een set met metaal- en houtzaagjes. Zeer ervaren laminaatleggende broer stond versteld van de prutkwaliteit van de laminaatzaagjes. Daar doet hij het altijd mee.
Hmzz, dan zullen het wel slechte zaagjes zijn geweest. Hoe dan ook: die Robuustline van Bosch kun je zo nemen, zijn echt fijne zaagjes!


quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 23:38 schreef Andromache het volgende:
Ik moet binnenkort veel boren in beton (lampen en gordijnen ophangen), en in de toekomst ga ik veel tegeltjes weghalen in de badkamer en het toilet. Wellicht ga ik ook vloertegels verwijderen. Er moet dus een combihamer komen. Huren is zonde. Ik kan beter kopen. Wat raden jullie me aan? Ik heb een aardige Hitachi gezien, maar weet niet goed welk gehalte joule en watt goed is voor mij.
Ik kan -net zoals velen hier- de Bosch DFV 2-28 aanraden ^O^
Denk persoonlijk dat er geen betere/fijnere machine voor dat geld te krijgen is ;)


quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2016 17:52 schreef Funkel het volgende:

Die Bosch klinkt ook wel goed.. En begrijp dat je m dan ook beitelen kan zetten dus? Binnenkort maar eens langs de Hornbach. Thanks voor de tips!
Yep, die heeft ook een beitelstand ^O^
  maandag 22 augustus 2016 @ 19:26:52 #234
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_164767688
Even tussendoor thanks voor de tips in dit topic. Echt geweldig!
pi_164768153
Zou je met een 10.8 bosch met 30nm door een ytong cellenbeton muur kunnen boren?
pi_164768832
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 19:42 schreef Snoepje5 het volgende:
Zou je met een 10.8 bosch met 30nm door een ytong cellenbeton muur kunnen boren?
Daar kom je met een handboortje nog doorheen. Dat spul heeft echt een weerstand van niks. Ook niet gaan klop-boren oid. Gewoon met een (oud) ijzer boortje kom je er prima in/doorheen.
  maandag 22 augustus 2016 @ 21:33:59 #237
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_164771418
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 20:08 schreef Nixxor het volgende:

[..]

Daar kom je met een handboortje nog doorheen. Dat spul heeft echt een weerstand van niks. Ook niet gaan klop-boren oid. Gewoon met een (oud) ijzer boortje kom je er prima in/doorheen.
Daar peur ik een gat in met een priem :P .
pi_164775093
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 16:41 schreef bartos het volgende:

[..]

Zagen met de geleiderail is makkelijker en sneller. Liniaal op de maat lijn en gaan.
Je kan invalsnedes maken voor bijv. een wasbak.

Ik zou zeggen kijk eens wat filmpjes van invalzaag gebruikers en dan zie je het wel.
http://www.familyhandyman(...)a-track-saw/view-all
verdomme. Heb dat filmpje gekeken. Nu wil ik dat ding hebben, alleen best prijzig voor iets wat ik niet vaak zal gebruiken (of misschien wel steeds vaker als het goed werkt)
Eerst denken, dan typen
  Moderator dinsdag 23 augustus 2016 @ 02:54:33 #239
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_164777991
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2016 17:52 schreef Funkel het volgende:

[..]

Die Bosch klinkt ook wel goed.. En begrijp dat je m dan ook beitelen kan zetten dus? Binnenkort maar eens langs de Hornbach. Thanks voor de tips!
Klopt maar dat hebben de meeste in die prijsklasse wel. Wat ik ook fijn vind aan die Bosch, de verwisselbare boorkop ^O^ Zijn meer machines die dat hebben natuurlijk maar ook niet allemaal (of je moet hem er los bijkopen)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Knikkerking dinsdag 23 augustus 2016 @ 06:59:44 #240
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_164778508
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 19:26 schreef xzaz het volgende:
Even tussendoor thanks voor de tips in dit topic. Echt geweldig!
Mooi zo'n topic he :) ^O^


quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 19:42 schreef Snoepje5 het volgende:
Zou je met een 10.8 bosch met 30nm door een ytong cellenbeton muur kunnen boren?
Zoals anderen al lieten weten: met ge-mak! Die Bosch 10,8v serie heeft me nog maar zélden in de steek gelaten... Vind het echt mega fijne apparaatjes om mee te werken :Y

quote:
7s.gif Op maandag 22 augustus 2016 23:24 schreef Piger het volgende:

verdomme. Heb dat filmpje gekeken. Nu wil ik dat ding hebben, alleen best prijzig voor iets wat ik niet vaak zal gebruiken (of misschien wel steeds vaker als het goed werkt)
Haha, zo gaat dat hier he :P
Maareh, ik denk dat je met een invalzaag nog zeer veel plezier gaat hebben inderdaad :7
pi_164778764
quote:
7s.gif Op maandag 22 augustus 2016 23:24 schreef Piger het volgende:

[..]

verdomme. Heb dat filmpje gekeken. Nu wil ik dat ding hebben, alleen best prijzig voor iets wat ik niet vaak zal gebruiken (of misschien wel steeds vaker als het goed werkt)
Ik gebruik m ook niet Mega vaak, maar als ik dan weer eens plaatmateriaal moet zagen is t altijd genieten. Invalzaag met rail is gewoon echt een musthave
pi_164779009
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 17:36 schreef Cybersijp het volgende:

Komen binnen niet al te lange tijd ook koolborsteloze versies van , gaat een acculading langer mee, en meer por .

kan zijn dat je daar op wil wachten natuurlijk :)
Heb je enig idee hoe lang dit nog gaat duren? Dan kan ik eens kijken hoelang ik mijn geduld onder controle kan houden.
pi_164779242
Ik moet bekennen ook aangestoken te zijn door jullie enthousiasme voor mooi gereedschap. Na eerst een 10,8 bosch blauw accuboor gekocht te hebben, heb ik daar vorige week zijn grotere broer (GSR 18-2-LI) gekocht omdat 10,8 volt lekker werkt met licht werk maar voor constructiewerk (b.v. dakconstructie) te licht bleek te zijn. Allebei de machines zijn super, maar wel voor ander soort werk.
  Knikkerking dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:19:58 #244
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_164779606
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 08:48 schreef Buitenhuisje het volgende:
Ik moet bekennen ook aangestoken te zijn door jullie enthousiasme voor mooi gereedschap. Na eerst een 10,8 bosch blauw accuboor gekocht te hebben, heb ik daar vorige week zijn grotere broer (GSR 18-2-LI) gekocht omdat 10,8 volt lekker werkt met licht werk maar voor constructiewerk (b.v. dakconstructie) te licht bleek te zijn. Allebei de machines zijn super, maar wel voor ander soort werk.
Uiteraard, het zijn beide totaal verschillende machine's ;) Maar ze vullen elkaar daarom des te beter aan toch?! :D

En supercombinatie als je 't mij vraagt :Y

Nooit meer 12 of 14.4 volt >:)
  dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:10:45 #245
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_164780557
Nou, ik ben nu van 14,4 naar 18v overgestapt, maar die 14,4 heeft tot op heden altijd genoeg power gehad :P . Enige reden om voor 18v te gaan was de goeie deal bij Axminster.
Ik vind die 10v dingetjes eigenlijk alleen geschikt voor licht schroefwerk of heel licht boorwerk.
Al kan dat ook komen doordat de Festool CSX een prulding is. Ik kan namelijk niet bepalen of de Bosch/Makita 10v apparaatjes wel genoeg kracht hebben.
pi_164781548
Thanks :)

Iemand tips voor een betaalbare goede multimeter?
pi_164781963
quote:
6s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 08:23 schreef Zeroxxl83 het volgende:

[..]

Heb je enig idee hoe lang dit nog gaat duren? Dan kan ik eens kijken hoelang ik mijn geduld onder controle kan houden.
Ze zijn er al.... Alleen de set die jij aanhaalt heeft de modellen nog niet :P

zie: https://www.makita.nl/boo(...)&techid_353=BL-motor
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:26:43 #248
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_164781991
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 11:04 schreef FranticDJ het volgende:
Thanks :)

Iemand tips voor een betaalbare goede multimeter?
Wat vind je betaalbaar?
Ik heb vroeger die dingen verkocht en alles onder 25 euro is compleet waardeloos. Dan heb je redelijke modellen van bijv. Velleman of Conrad wat het voor mij als hobbyist prima heeft gedaan.
En daarna de duurdere merken.

Bedenk voor jezelf ook welke functies je essentieel vindt. Ben de juiste naam kwijt, maar stroomkring-meten (gaat ie piepen als er geen onderbreking is) vind ik zelf altijd erg handig. Aan de andere kant heb ik 1000v functies weer nooit nodig gehad. En DB's meten is doorgaans onbetrouwbaar op een multimeter. Dus voor die functie zou ik nooit een specifieke multimeter aanschaffen.
pi_164782128
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 11:04 schreef FranticDJ het volgende:
Thanks :)

Iemand tips voor een betaalbare goede multimeter?
betaalbaar?
waar wil je ermee gaan meten/testen?
ik heb zelf deze: https://www.conrad.nl/nl/(...)pla-124364&WT.srch=1
prima meter
pi_164782287
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 11:26 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Wat vind je betaalbaar?
Ik heb vroeger die dingen verkocht en alles onder 25 euro is compleet waardeloos. Dan heb je redelijke modellen van bijv. Velleman of Conrad wat het voor mij als hobbyist prima heeft gedaan.
En daarna de duurdere merken.

Bedenk voor jezelf ook welke functies je essentieel vindt. Ben de juiste naam kwijt, maar stroomkring-meten (gaat ie piepen als er geen onderbreking is) vind ik zelf altijd erg handig. Aan de andere kant heb ik 1000v functies weer nooit nodig gehad. En DB's meten is doorgaans onbetrouwbaar op een multimeter. Dus voor die functie zou ik nooit een specifieke multimeter aanschaffen.
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 11:32 schreef akatar het volgende:

[..]

betaalbaar?
waar wil je ermee gaan meten/testen?
ik heb zelf deze: https://www.conrad.nl/nl/(...)pla-124364&WT.srch=1
prima meter
Huis tuin en keuken spul in principe.. Als ik er nog een beetje mee kan hobbyen met mn Arduino spul is 't mooi meegenomen.

budget rond 100e
pi_164782514
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 21:33 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Daar peur ik een gat in met een priem :P .
Thanks allen. Toch maar raar dat ze dit spul gebruiken voor zelfs draagmuren van woningen als het zo slap is.
pi_164783220
op marktplaats worden wel eens fluke meters aangeboden voor weinig
bv fluke 175 voor 90 euro, je merkt dat ik een voorkeur voor fluke heb :)
pi_164786579
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 12:25 schreef akatar het volgende:
op marktplaats worden wel eens fluke meters aangeboden voor weinig
bv fluke 175 voor 90 euro, je merkt dat ik een voorkeur voor fluke heb :)
Ja die ken ik wel ;) gebruik ik af en toe voor m'n werk nog wel eens.
pi_164791570
ik ben inmiddels op zoek naar een 125mm haakse slijper.
zal een bosch blauw moeten worden, voorwaarde: zonder l-boxx gaat het niet door :)

nu zie ik behalve de standaard slijper in een l-boxx ook 1 op 18 volt accu, hebben die genoeg kracht voor het doorslijpen van tegels etc??
pi_164794555
Ik heb vorig week toevallig de badkamer van mijn buitenhuisje getegeld. Ik had zelf geen haakse slijper en heb dus 18 volt De Walt haakse slijper van een vriend geleend. Daarmee slijp je zonder problemen een 1cm dikke natuurstenen tegel door. Alleen na 2 (grote) tegels was de accu leeg, dus ik vind het toch handiger om te werken met een haakse slijper met een snoer eraan. Tenzij je hem alleen maar voor een paar kleine klusjes nodig hebt.
pi_164795219
ik heb 4 accus, das het probleem niet
waren het wel lion accus? ik weet van het oude type accu dat ze eeeeh waardeloos zijn
pi_164799109
Laatmaar :)
pi_164980017
Ik zou graag een kortere geleiderail kopen voor mijn zaag.

Alleen zijn er geen maten die ik wil. De een is net te kort of de ander te lang. Daarom zat ik erover te denken om een van 1600mm te kopen en die op een bepaalde lengte doormidden te zagen of frezen. Zo'n rail is van aluminium. Is dat het beste te zagen of frezen?

Lange benen koud hoofd.
pi_164980151
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 03:52 schreef Volvoman het volgende:
Ik zou graag een kortere geleiderail kopen voor mijn zaag.

Alleen zijn er geen maten die ik wil. De een is net te kort of de ander te lang. Daarom zat ik erover te denken om een van 1600mm te kopen en die op een bepaalde lengte doormidden te zagen of frezen. Zo'n rail is van aluminium. Is dat het beste te zagen of frezen?

[ afbeelding ]
Gewoon zagen met je invalzaag, vlakke dagtand zaag er in en je kan er zo doorheen.
pi_164985190
Of even met de decoupeerzaag, die zaagjes zijn wat goedkoper ;)
pi_164985550
Ik heb alleen het zaagblad wat bij m'n zaag kwam. Heeft niemand ervaring met frezen? Met een decoupeerzaag zal het nooit helemaal haaks worden, en om nu een speciaal zaagblad te kopen voor een keer aluminium zagen vind ik ook weer wat.
Lange benen koud hoofd.
pi_164987145
8 euro bij ecotools... altijd makkelijk om te hebben. Heb er gister nog een sectionaaldeur mee ingekort.
pi_164987528
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 13:41 schreef Volvoman het volgende:
Met een decoupeerzaag zal het nooit helemaal haaks worden,
:? Hij moet toch in de lengte recht zijn ?
Wat boeit het als hij op de kopse kant een 1/2mm afwijkt, als je die originele beschermdinges erweer opdrukt, dan zie je daar niks van.
pi_164988008
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 15:34 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

:? Hij moet toch in de lengte recht zijn ?
Wat boeit het als hij op de kopse kant een 1/2mm afwijkt, als je die originele beschermdinges erweer opdrukt, dan zie je daar niks van.
Behalve als je hem ooit nog wil gaan koppelen..
pi_164988210
Daar heb je koppelstrips voor, die zorgen dat het recht blijft ;)

en volgens deze test: ;)
quote:
De Festools en Makita zijn te koppelen door het inbrengen en vastdraaien van de metalen staven boven en onder de rail en op zich werkt dat best aardig. Wel blijkt bij het koppelen direct dat de rails niet echt haaks zijn aan de uiteinden. Op zich niet erg maar je moet ze dus niet tegen elkaar drukken maar een millimeter vrij laten , anders koppel je niet goed.
http://www.gereedschappro(...)en-test-van-remco/48
pi_164999268
Hoi! Nu heb ik een Makita 4350 deco zaag.
Hiervan is de voet/zool gebroken, beetje jammer wel. Op zoek naar een nieuwe dus.

Ze zijn bij diverse winkels te krijgen, zoals Kruis. Maar de prijs is nog best hoog, en van dat vage gedoe zonder levertijdindicatie wordt ik ook niet vrolijk.

Nu zag ik bij profigereedschap.nl hetzelfde voor een wat aantrekkelijkere prijs en direct op voorraad. Dat stemt me meer. Ik wil morgen even bellen, of het ook echt op voorraad is maar ook gelijk een indruk krijgen van de toko.
Zijn er mensen met aankoopervaringen daar?
pi_164999468
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 23:22 schreef Sjoerdfoto het volgende:
Hoi! Nu heb ik een Makita 4350 deco zaag.
Hiervan is de voet/zool gebroken, beetje jammer wel. Op zoek naar een nieuwe dus.

Ze zijn bij diverse winkels te krijgen, zoals Kruis. Maar de prijs is nog best hoog, en van dat vage gedoe zonder levertijdindicatie wordt ik ook niet vrolijk.

Nu zag ik bij profigereedschap.nl hetzelfde voor een wat aantrekkelijkere prijs en direct op voorraad. Dat stemt me meer. Ik wil morgen even bellen, of het ook echt op voorraad is maar ook gelijk een indruk krijgen van de toko.
Zijn er mensen met aankoopervaringen daar?
Het is mij nou niet helemaal duidelijk of je nou op zoek bent naar een nieuwe machine of onderdelen. Voor onderdelen kan je eens kijken op wzservice.de
Als je een nieuwe machine wil zou ik even kijken bij toolnation en gereedschapcentrum.
pi_165000190
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 23:27 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Het is mij nou niet helemaal duidelijk of je nou op zoek bent naar een nieuwe machine of onderdelen. Voor onderdelen kan je eens kijken op wzservice.de
Als je een nieuwe machine wil zou ik even kijken bij toolnation en gereedschapcentrum.
Oeps! Idd, alleen onderdelen.
Bedankt voor de tips. Zou het liever in Nederland halen maar k ga eens kijken.
pi_165000398
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 23:22 schreef Sjoerdfoto het volgende:
Hoi! Nu heb ik een Makita 4350 deco zaag.
Hiervan is de voet/zool gebroken, beetje jammer wel. Op zoek naar een nieuwe dus.

Ze zijn bij diverse winkels te krijgen, zoals Kruis. Maar de prijs is nog best hoog, en van dat vage gedoe zonder levertijdindicatie wordt ik ook niet vrolijk.

Nu zag ik bij profigereedschap.nl hetzelfde voor een wat aantrekkelijkere prijs en direct op voorraad. Dat stemt me meer. Ik wil morgen even bellen, of het ook echt op voorraad is maar ook gelijk een indruk krijgen van de toko.
Zijn er mensen met aankoopervaringen daar?
En deze dan? 24 euro
http://www.toolsxl.nl/mak(...)350-fct-p-27974.html
pi_165002804
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 15:19 schreef Makrolon het volgende:
8 euro bij ecotools... altijd makkelijk om te hebben. Heb er gister nog een sectionaaldeur mee ingekort.
Heb je deze gekocht?
https://www.ecotools.nl/h(...)m-t-60-vlak-daktand/

quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 16:01 schreef bluemoon23 het volgende:
Daar heb je koppelstrips voor, die zorgen dat het recht blijft ;)

en volgens deze test: ;)

[..]

http://www.gereedschappro(...)en-test-van-remco/48
Bosch en Mafell hebben een iets ander systeem, met een bredere koppelstrip in plaats van twee smalle.
Lange benen koud hoofd.
pi_165002902
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 03:37 schreef Volvoman het volgende:

[..]

Heb je deze gekocht?
https://www.ecotools.nl/h(...)m-t-60-vlak-daktand/

[..]

Bosch en Mafell hebben een iets ander systeem, met een bredere koppelstrip in plaats van twee smalle.
Yes die, 3 euro duurder dan 8 euro zie ik :p
pi_165003596
quote:
Zojuist telefonisch contact gehad met Profi.nl, en vervolgens het spul daar besteld. Betrouwbare mannen, nuchter daar hou ik wel van. Ze hebben gewoon nog een grote voorraad liggen, en dat zetten ze liever om in geld als in voorraad.
Ter vergelijking: bovenstaande voetplaat is daar 18,50.
pi_165004577
quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 08:45 schreef Sjoerdfoto het volgende:

[..]

Zojuist telefonisch contact gehad met Profi.nl, en vervolgens het spul daar besteld. Betrouwbare mannen, nuchter daar hou ik wel van. Ze hebben gewoon nog een grote voorraad liggen, en dat zetten ze liever om in geld als in voorraad.
Ter vergelijking: bovenstaande voetplaat is daar 18,50.
Kijk, das helemaal betaalbaar
pi_165046867
Vandaag pakketje ontvangen van profigereedschap.nl (netjes binnen gestelde levertijden). Allemaal dik in orde, nieuwe voetzool, glijplaat en schroeven. Daarbij een gratis pet van Makita! Helemaal leuk :-)
pi_165048504
Ik ben op zoek naar een multitool. Tegen mijn spaanplaten(!) dakbeschot zitten een heleboel latten gespijkerd die ik er af wil halen. Als ik met een koevoet aan de gang ga trek ik het halve beschot aan gort dus ik wil met een ijzerzaag-blad op de multitool alle spijkers doorzagen.
Vooralsnog heb ik allemaal bouwmarkt-gereedschap. Ik wil best wat beter gereedschap aan gaan schaffen binnenkort maar ik denk niet dat een multitool van > 200,- voor mij een toegevoegde waarde heeft. Vandaar dat ik op zoek ben naar een budget-oplossing.
Iemand een suggestie of tips waar ik op moet letten?
pi_165063101
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 september 2016 23:55 schreef _mido het volgende:
Ik ben op zoek naar een multitool. Tegen mijn spaanplaten(!) dakbeschot zitten een heleboel latten gespijkerd die ik er af wil halen. Als ik met een koevoet aan de gang ga trek ik het halve beschot aan gort dus ik wil met een ijzerzaag-blad op de multitool alle spijkers doorzagen.
Vooralsnog heb ik allemaal bouwmarkt-gereedschap. Ik wil best wat beter gereedschap aan gaan schaffen binnenkort maar ik denk niet dat een multitool van > 200,- voor mij een toegevoegde waarde heeft. Vandaar dat ik op zoek ben naar een budget-oplossing.
Iemand een suggestie of tips waar ik op moet letten?
Er is volgens mij op dit forum al een boel geschreven over multitools. Het enige dat ik kan zeggen is dat ik dat ding echt ideaal vind voor veel verschillende toepassingen.

Heb zo'n Fein gekocht, juist vanuit het idee dat als het goed werkt dat je 'm vaker uit de kast trekt. En dat blijkt in mijn geval te kloppen :D

Fein, Bosch, Makita, ze doen het allemaal. De action heeft een budgetversie, net als HBM. Het nadeel van die dingen: ze maken een bak meer herrie en trillen het vlees van je vingers. Het is aan jezelf om te bepalen wat je belangrijk vind en hoe vaak je zo'n ding denkt te gaan gebruiken.

Dit is het instapmodel van die Fein:
https://www.mastertools.n(...)000?sqr=Multimaster&

De volgende stap met de snelspanner:
http://www.redcoon.nl/B63(...)50Q_Multifunctioneel

Budgetversie die ook goed schijnt te zijn:
https://www.hbm-machines.(...)Ojr8sCFcoJwwodRNkOGg

Ik heb deze:
http://www.gereedschapcen(...)jr8sCFUE_Gwod_AMA8w#

Ik ga er vanuit dat de Bosch mannen hieronder nog wel een duit in het spreekwoordelijke zakje komen doen.

Succes met kiezen!
  zaterdag 3 september 2016 @ 20:36:22 #277
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_165064787
Hou er rekening mee dat je die zaagbladen slijt bij het leven, dus een spijker of 5 en je blad is bot.
pi_165065509
Ik heb een aantal jaar terug een Einhell gehaald bij de Action voor 35 euro, voor 't geld helemaal niet gek. Heb 'm best al vaak gebruikt ook. Zolang 'ie het blijft doen houd ik 'm, volgende wordt wel een Fein. Zaagjes koop ik altijd bij Ecotools.
pi_165066030
Zal een hoop leidingen moeten gaan frezen in mijn nieuwe huis. Wanneer dat eenmaal gedaan is zal het ding wel niet vaak meer gebruikt gaan worden.

Lijkt mij een klus die je redelijk makkelijk zelf kunt doen.

Ik zie sleuvenfrezen staan van 70 euro tot in de 1000. Werkt zo'n ding van 70-100 euro een beetje?
. Voor dat geld hoef je niet meer te huren.

BIjvoorbeeld een Kibani. 1700 watt. 4500toeren. en 2 diamant schijven voor 62.99 euro.

Iemand ervaring met budget sleuvenfrees machines?
pi_165066393
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 21:24 schreef Glider76 het volgende:
Zal een hoop leidingen moeten gaan frezen in mijn nieuwe huis. Wanneer dat eenmaal gedaan is zal het ding wel niet vaak meer gebruikt gaan worden.

Lijkt mij een klus die je redelijk makkelijk zelf kunt doen.

Ik zie sleuvenfrezen staan van 70 euro tot in de 1000. Werkt zo'n ding van 70-100 euro een beetje?
. Voor dat geld hoef je niet meer te huren.

BIjvoorbeeld een Kibani. 1700 watt. 4500toeren. en 2 diamant schijven voor 62.99 euro.

Iemand ervaring met budget sleuvenfrees machines?
ik heb er 1, doet wat hij moet doen.
nu zijn de schijven af en ben ik aan het nadenken om 2 nieuwe schijven te kopen of het hele ding weg te gooien.

advies: wel een stofzuiger aansluiten :)
en ook aandoen, was een keer aan het frezen, dacht na een tijdje, toch wel een hoop stof in de lucht. stond stofzuiger uit :)
pi_165066527
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 21:42 schreef akatar het volgende:

[..]

ik heb er 1, doet wat hij moet doen.
nu zijn de schijven af en ben ik aan het nadenken om 2 nieuwe schijven te kopen of het hele ding weg te gooien.

advies: wel een stofzuiger aansluiten :)
en ook aandoen, was een keer aan het frezen, dacht na een tijdje, toch wel een hoop stof in de lucht. stond stofzuiger uit :)
Hoe lang gaat zo'n schijf ongeveer mee? Meestal bieden ze aan om er gelijk 2 extra schijven bij te kopen. Zeg dat ik bij elkaar opgeteld 30 meter wil frezen.
pi_165067015
Wij hebben de Ferm, moet zeggen dat ik voor 't geld aardig onder de indruk ben! Doet wat 't moet doen zonder gezeik. En idd stofzuiger aansluiten :Y
pi_165069120
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 21:48 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Hoe lang gaat zo'n schijf ongeveer mee? Meestal bieden ze aan om er gelijk 2 extra schijven bij te kopen. Zeg dat ik bij elkaar opgeteld 30 meter wil frezen.
hoe lang ze meegaan?
hangt ervan af, beton? baksteen, kalkzandsteen> etc
ik heb er mijn keuken en 2 badkamers mee gedaan, nu zijn de schijven op
pi_165069242
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 23:04 schreef akatar het volgende:

[..]

hoe lang ze meegaan?
hangt ervan af, beton? baksteen, kalkzandsteen> etc
ik heb er mijn keuken en 2 badkamers mee gedaan, nu zijn de schijven op
Binnenmuren. Cellenbeton is zoiets toch? Zal er wel een setje extra schijven al direct bijnemen.
  Moderator zondag 4 september 2016 @ 09:57:22 #285
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_165074517
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 september 2016 22:10 schreef FranticDJ het volgende:
Wij hebben de Ferm, moet zeggen dat ik voor 't geld aardig onder de indruk ben! Doet wat 't moet doen zonder gezeik. En idd stofzuiger aansluiten :Y
Ik heb er ook zo'n één hier liggen; prima apparaat doet wat hij moet doen ^O^
pi_165075969
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 september 2016 23:55 schreef _mido het volgende:
Ik ben op zoek naar een multitool. Tegen mijn spaanplaten(!) dakbeschot zitten een heleboel latten gespijkerd die ik er af wil halen. Als ik met een koevoet aan de gang ga trek ik het halve beschot aan gort dus ik wil met een ijzerzaag-blad op de multitool alle spijkers doorzagen.
Vooralsnog heb ik allemaal bouwmarkt-gereedschap. Ik wil best wat beter gereedschap aan gaan schaffen binnenkort maar ik denk niet dat een multitool van > 200,- voor mij een toegevoegde waarde heeft. Vandaar dat ik op zoek ben naar een budget-oplossing.
Iemand een suggestie of tips waar ik op moet letten?
Ik heb half jaar geleden het Fein instapmodel bij Kruis gekocht (misschien nu elders een paar tientjes goedkoper, die gasten hebben laatst de prijs met iets van ¤20,- verhoogd).

Kan alleen maar zeggen: had ik die Fein multitool 250M maar eerder gekocht. Ik gebruik 'm vaker dan m'n afkort, cirkel- en decoupeerzaag bij elkaar.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165080667
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 11:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb half jaar geleden het Fein instapmodel bij Kruis gekocht (misschien nu elders een paar tientjes goedkoper, die gasten hebben laatst de prijs met iets van ¤20,- verhoogd).

Kan alleen maar zeggen: had ik die Fein multitool 250M maar eerder gekocht. Ik gebruik 'm vaker dan m'n afkort, cirkel- en decoupeerzaag bij elkaar.
Voor wat dan? Ik gebruik m maar heel af en toe..
pi_165081052
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 14:53 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Voor wat dan? Ik gebruik m maar heel af en toe..
Deurposten inzagen, lijmresten verwijderen, buizen afkorten, voegen van tegels vrijmaken, schuren, kit verwijderen... Ik ben fan hoor :P
pi_165082138
klopt, hier netzo
ik had een fein multimaster, die verkocht omdat ik graag 1 op accu wilde hebben (bosch blauw gop 18 li ofzo)
ben nu aan het denken om een fein multicut te kopen. fein is toch wel de betere (mijn mening)
pi_165088139
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 14:53 schreef Makrolon het volgende:
Voor wat dan? Ik gebruik m maar heel af en toe..
Stukken rot hout uit kozijnen en ramen wegnemen bijv. Of een stuk PVC buis afkorten. Of een nieuw stuk hout zo modelleren dat ie exact in het gat past dat gemaakt is met de nultitool (zie boven). Schuren in moeilijke hoekjes. Sleufjes in hout uitzagen. Hoekjes in hout uitslijpen waar dat met een zaag te grof wordt.

Isolatiestrips op maat afkorten. Metalen plaatjes op maat slijpen. Verroeste scharnieren doorslijpen.

Nog even doorgaan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_165088912
Ik heb nog nooit een multitool gemist, het zal zeker handig zijn. Maar een stuk in een kozijn vervangen doe ik nog altijd met een goede beitel
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Knikkerking zondag 4 september 2016 @ 20:18:06 #292
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_165089285
Gek (maar zeker ook leuk) om te zien dat er zo'n verschil in zit he...
Ik gebruik die multitool ook maar enkele keren per maand. De afkort-, decoupeer- of invalzaag bijna dagelijks :)

Ik denk altijd: voor bijna alle klussen is er wel een dedicated tool, en zo niet, dan gebruik je een multitool :P
  zondag 4 september 2016 @ 20:27:22 #293
442239 Maquez
Bouwmanagement & Vastgoed
pi_165089623
Jongens, ik verzamel eigenlijk gereedschap en zou wel van alles willen kopen maar ik probeer toch altijd na te gaan of ik het echt nodig heb:P
Een reciprozaag wil ik om een of andere reden ( ik weet niet waarom ) toch hebben. Maar wat doe je er eigenlijk mee? Ik kan me alleen maar voorstellen dat je er dingen mee sloopt of wellicht een boom in kleine stukken mee zaagt..

Iemand ervaring ermee? Iemand die zoiets vaak gebruikt en zo ja voor wat?
  zondag 4 september 2016 @ 20:28:23 #294
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_165089659
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 20:18 schreef Atmoz het volgende:
Gek (maar zeker ook leuk) om te zien dat er zo'n verschil in zit he...
Ik gebruik die multitool ook maar enkele keren per maand. De afkort-, decoupeer- of invalzaag bijna dagelijks :)

Ik denk altijd: voor bijna alle klussen is er wel een dedicated tool, en zo niet, dan gebruik je een multitool :P
Herkenbaar! Zit je vast en denk je "f*ck, hoe krijg ik dit opgelost? Ik heb niets die daar bij kan!" Komt er zo een "Ahhh" geluid uit de lucht en zie je je multitool in een bundel licht staan :P .
  zondag 4 september 2016 @ 20:29:47 #295
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_165089717
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 20:27 schreef Maquez het volgende:
Jongens, ik verzamel eigenlijk gereedschap en zou wel van alles willen kopen maar ik probeer toch altijd na te gaan of ik het echt nodig heb:P
Een reciprozaag wil ik om een of andere reden ( ik weet niet waarom ) toch hebben. Maar wat doe je er eigenlijk mee? Ik kan me alleen maar voorstellen dat je er dingen mee sloopt of wellicht een boom in kleine stukken mee zaagt..

Iemand ervaring ermee? Iemand die zoiets vaak gebruikt en zo ja voor wat?
Is handig als je dakramen plaatst :P . Verder zie ik het nut der niet van in ;) .

Nee, zo een ding is handig bij lomp sloopwerk. Ff wat staanders doorzagen, een schutting klein zagen, gat in dakbeschot. Dat werk. Een boom dikker dan 10cm krijg je er trouwens niet mee klein. Dan moet je een kettingzaag hebben (die ook handig is met sloopwerk maar wat gevoeliger is voor bijv. schroeven of spijkers in het hout).
pi_165090147
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 20:18 schreef Atmoz het volgende:
Gek (maar zeker ook leuk) om te zien dat er zo'n verschil in zit he...
Ik gebruik die multitool ook maar enkele keren per maand. De afkort-, decoupeer- of invalzaag bijna dagelijks :)

Ik denk altijd: voor bijna alle klussen is er wel een dedicated tool, en zo niet, dan gebruik je een multitool :P
Het ligt er natuurlijk ook net aan met voor "projecten" je bezig bent.
Als je veel ruwbouw doet of een werkkbank maakt zoals jij, dan gebruik je zo`n ding zelden.

Bij renovatiewerk waar je soms op onmogelijke plekjes moet komen dan is zo`n ding wel handig.
Maar dan houd ik altijd nog wel in het achterhoofd dat die zaagjes bij gebruik in staal bijvoorbeeld aardig snel bot zijn, en niet echt goedkoop zijn
Mijn multitool komt bij lidl weg, ¤30 en voor die paar keer dat ik hem gebruik voldoet hij wel.
Maar mijn decoupeerzaag bijvoorbeeld (Metabo van een jaar of 15 oud) heb ik de laatste tijd zovaak gebruikt dat ik mij eraan erger en iets serieuzer wil :P
pi_165094757
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 20:28 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Herkenbaar! Zit je vast en denk je "f*ck, hoe krijg ik dit opgelost? Ik heb niets die daar bij kan!" Komt er zo een "Ahhh" geluid uit de lucht en zie je je multitool in een bundel licht staan :P .
de mijne zit in een stalen kast met glasplaat, met een hamer ernaast en een bordje: bij nood inslaan :)
  Knikkerking maandag 5 september 2016 @ 08:15:42 #298
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_165097770
quote:
0s.gif Op zondag 4 september 2016 20:27 schreef Maquez het volgende:
Jongens, ik verzamel eigenlijk gereedschap en zou wel van alles willen kopen maar ik probeer toch altijd na te gaan of ik het echt nodig heb:P
Een reciprozaag wil ik om een of andere reden ( ik weet niet waarom ) toch hebben. Maar wat doe je er eigenlijk mee? Ik kan me alleen maar voorstellen dat je er dingen mee sloopt of wellicht een boom in kleine stukken mee zaagt..

Iemand ervaring ermee? Iemand die zoiets vaak gebruikt en zo ja voor wat?
Haha, ik zat met hetzelfde "probleem" O-) Wilde zo'n ding om de een of andere reden ook graag hebben, maar wist eigenlijk niet goed waarvoor.

Toch maar gekocht, en geen spijt van gehad. Het is volgens mij m'n zwaarste powertool. Oer en oer degelijk. Je kunt er super lomp mee zagen, als je af en toe met het zaagblad iets van voren raakt boeit allemaal niet, kan die gewoon tegen. Dus inderdaad absoluut niet om netjes mee te zagen, wel om zeer lomp (sloop)werk mee te doen :7

Ik zaag er boompjes/stronken/struiken mee. Ook het slopen van m'n hardhouten tuindeur ging zeer gemakkelijk. De spijlen bij de trap gingen in no time eraan, etc, etc... Zo'n ding gebruik je waarschijnlijk niet dagelijks, maar is wel fijn en sjiek om te hebben! Ik heb de Bosch Blauw GSA 1300 PCE ^O^

quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 20:28 schreef bleiblei het volgende:

Herkenbaar! Zit je vast en denk je "f*ck, hoe krijg ik dit opgelost? Ik heb niets die daar bij kan!" Komt er zo een "Ahhh" geluid uit de lucht en zie je je multitool in een bundel licht staan :P .
Precies zo ongeveer ja :D
Maar soms duurt het ook wat langer eer ik eraan denk :P
  Moderator maandag 5 september 2016 @ 09:48:36 #299
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_165098823
quote:
1s.gif Op zondag 4 september 2016 20:29 schreef bleiblei het volgende:

Dan moet je een kettingzaag hebben (die ook handig is met sloopwerk maar wat gevoeliger is voor bijv. schroeven of spijkers in het hout).
Daar heb je speciale kettingen voor

http://www.stihl.nl/STIHL(...)-R-reddingszaag.aspx

Niet specifiek voor sloopwerk maar je kunt er wel een voordeur mee kapot zagen zonder op ijzer te letten
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 5 september 2016 @ 12:14:23 #300
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_165100948
Ik heb dit stukje gereedschap nodig om mijn bumper te demonteren. Iemand een idee wat voor gereedschap dit is?

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')