abonnement Unibet Coolblue
pi_163439278
Aangezien het referendum nu voorbij is wordt het hoog tijd dat de OP wat wordt geactualiseerd. De motieven om voor en tegen te stemmen waren heel erg belangrijk maar nu de uitslag op tafel ligt is dat niet meer zo interessant voor de OP.
First things first. Hier de uitslag volgens onze staatsomroep: http://app.nos.nl/datavisualisatie/referendum-2016/
Een opkomstpercentage van 32% en een duidelijke nee (61 vs. 38).

De actuele stand van zaken: Spong onderzoekt of dat een rechtszaak kan worden aangespannen tegen de initiatiefnemers van het referendum, dit maakte hij bekend in de uitzending van 7 april van het televisieprogramma Pauw.
quote:
Advocaat Gerard Spong denkt er over om aangifte te doen tegen Burgercomité EU. Gisteravond noemde Spong bij tv-programma Pauw het referendum van afgelopen woensdag een ’crimineel referendum’. De advocaat is benaderd door iemand die pleit voor een strafzaak als de overheid geen onderzoek start.

De leden van het Burgercomité zouden volgens Spong onder valse voorwendselen handtekeningen hebben verzameld voor het referendum, dat over het associatieverdrag met Oekraïne ging.

Het referendum werd mogelijk gemaakt door actiegroep GeenPeil. In deze groep zaten GeenStijl, het Forum voor Democratie en Burgercomité EU. Voorzitter van het comité Arjan van Dixhoorn zei vorige week tegen het NRC dat Oekraïne hun niets kan schelen. Daarmee lieten ze blijken dat het referendum vooral als doel heeft om Nederland en de Europese Unie onder spanning te zetten.

Bij Pauw zei Spong: "Het is een misdrijf wat enkele initiatiefnemers in het NRC bekennen. Volgens artikel 98 van de wet raadgevend referendum is het verboden om onder valse voorwendselen een ondersteuningsverklaring te krijgen. Als je zegt het gaat me niet om Oekraïne maar om de EU.”
Zure druiven of rechtvaardigheidsgevoel, oordeelt u zelf maar.

In dezelfde uitzending noemde Pauw een interessant feitje: bij een peiling van Ipsos (Frans pollbedrijf) gaven de meeste mensen die niet gingen stemmen aan dat ze niet gingen stemmen omdat ze er geen vertrouwen in hebben dat de politiek iets doet met de uitslag.

Als het aan de aanvragers van dit referenda ligt dan komen er snel nieuwe referenda:
quote:
Initiatiefnemer van het Oekraïne-referendum Thierry Baudet wil premier Rutte adviseren over het aanpassen van het associatieverdrag tussen Europa en Oekraïne, dat woensdag is weggestemd door een meerderheid van de kiezers.

Baudet wil een manifest opstellen met daarin de aanpassingen in het associatieverdrag die Rutte volgens hem zou moeten uitonderhandelen in Brussel. "Dat manifest ga ik samen met andere leden van het intellectuele nee-kamp opstellen", zei hij in tv-programma Pauw.

Vandaag praat de ministerraad over de uitkomst van het referendum. Formeel kan het kabinet de uitslag naast zich neerleggen, maar premier Rutte heeft al gezegd dat Nederland wat hem betreft het verdrag met Oekraïne niet zonder meer kan ratificeren nu het nee-kamp het referendum heeft gewonnen.

In Pauw zei Baudet verder dat hij al drie onderwerpen op de plank heeft liggen waarover volgens hem ook heel goed een referendum gehouden zou kunnen worden: het TTIP-handelsverdrag tussen Europa en de VS, nieuwe financiële steun van de Europese Unie aan landen in Zuid-Europa en de Europese aanpak van het vluchtelingenprobleem.
Stuk voor stuk belangrijk, het TTIP-verdrag waarschijnlijk nog het meest.

quote:
Minister Plasterk zet vraagtekens bij de subsidies die bij een referendum worden verstrekt om campagne te voeren. Hij vindt dat er nog eens goed naar de regels moet worden gekeken.

Van de ongeveer 2 miljoen euro die voor het Oekraïne-referendum is verstrekt, is ook een deel bij politieke partijen terechtgekomen. Plasterk vraagt zich af of het nou echt de bedoeling is "dat we partijen gaan financieren, zodat ze advertenties voor zichzelf kunnen plaatsen".
Een goed punt van Plasterk, hier moet inderdaad naar worden gekeken.

Nieuwe update
Inmiddels is het duidelijk geworden dat de VVD en de PvdA hun kont afvegen aan het advies wat het volk gaf tijdens de volksraadpleging. Ze hebben moeite met de intrepretatie van het woord nee, nee beteken volgens hen blijkbaar iets anders. De partijen weigeren om met een intrekkingswet te komen ondanks dat bijna alle partijen aangaven te willen dat die intrekkingswet er komt, inclusief D66. De partijdiscipline was zeer strat en blijkbaar deden zelfs wat splintertjes van de PvdA/VVD mee.
Rutte gaat doen alsof hij stevig onderhandelt en komt met een kat in de zak terug (sorry katten). Mogelijk komen er wat cosmetische wijzigingen en als we veel geluk hebben dan komt er een minitieuze wijziging die er een heel kleine beetje toe doet maar ondertussen wordt het verdrag uitgevoerd zoals het is ondanks dat Nederland het verdrag nog niet heeft goedgekeurd. Een paar dagen later besloot de EU al om Oekraïners visavrij te laten reizen: de EU haar manier om haar middelvinger naar het Nederlandse volk op te steken. In de UK volgen ze dit alles, het is dus bepaald niet strategisch van de EU om dit te doen met het oog op het Brexit-referendum wat er binnenkort komt. Ironisch genoeg smeekten diezelfde EU-bobo's direct na het referendum de Nederlandse regering om een discussie over de uitslag over het Brexit-referendum heen te tillen uit angst dat het de kans op een Brexit groter zou maken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_163439298
Nieuwste stand van zaken: Rutte is druk aan het overleggen met collega's om 4 wijzigingen aan het associatieverdrag aan te brengen, hij heeft aangegeven het verdrag te zullen ondertekenen als slechts een deel van die wijzigingen wordt verwezenlijkt. Ik vind het niet erg democratisch.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_163439398
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nieuwste stand van zaken: Rutte is druk aan het overleggen met collega's om 4 wijzigingen aan het associatieverdrag aan te brengen, hij heeft aangegeven het verdrag te zullen ondertekenen als slechts een deel van die wijzigingen wordt verwezenlijkt. Ik vind het niet erg democratisch.
Post even de bron.
Make my day!
pi_163439409
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:37 schreef agter het volgende:

[..]

Post even de bron.
Die zou ik zelf ook moeten opzoeken, in de laatste draad is die bron genoemd.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_163439411
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nieuwste stand van zaken: Rutte is druk aan het overleggen met collega's om 4 wijzigingen aan het associatieverdrag aan te brengen, hij heeft aangegeven het verdrag te zullen ondertekenen als slechts een deel van die wijzigingen wordt verwezenlijkt. Ik vind het niet erg democratisch.
Om welke wijzigingen zou het gaan?
pi_163439451
Hierin staat het vermeld. Download het eventjes of maak een screenshot, je weet niet hoelang het online blijft staan.
http://www.pressreader.co(...)0603/281569469986398
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_163439531
Ik lees het wel als het zover is. Ga niet voor elk dingetje screentjes maken of downloaden.
pi_163439551
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:42 schreef Toefjes het volgende:
Ik lees het wel als het zover is. Ga niet voor elk dingetje screentjes maken of downloaden.
Je kan het nu al lezen zonder dat te doen. :?
De informatie is aangereikt, of dat je het gebruikt is aan jou.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_163439617
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nieuwste stand van zaken: Rutte is druk aan het overleggen met collega's om 4 wijzigingen aan het associatieverdrag aan te brengen, hij heeft aangegeven het verdrag te zullen ondertekenen als slechts een deel van die wijzigingen wordt verwezenlijkt. Ik vind het niet erg democratisch.
Ik neem aan dat hij het weer aan onze volksvertegenwoordiging voor zal leggen. Die mogen dan zelf beslissen of ze de wijzigingen substantieel genoeg vinden. Wat is daar nou weer ondemocratisch aan?
pi_163439657
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:42 schreef Toefjes het volgende:
Ik lees het wel als het zover is. Ga niet voor elk dingetje screentjes maken of downloaden.
Het zit nog maar in de ambtelijke lobbyfase. Kan je nog niet zoveel mee.
pi_163439728
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:48 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het zit nog maar in de ambtelijke lobbyfase. Kan je nog niet zoveel mee.
Hoopte op een kort en bondig antwoord, krijg je een artikel. Ben aan het einde van de werkweek even klaar met lappen tekst.

Maar luisteren naar de geluiden van een raadgevend referendum, en daarnaar onderhandelen lijkt me niet onredelijk.
pi_163439791
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:51 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Hoopte op een kort en bondig antwoord, krijg je een artikel. Ben aan het einde van de werkweek even klaar met lappen tekst.

Maar luisteren naar de geluiden van een raadgevend referendum, en daarnaar onderhandelen lijkt me niet onredelijk.
Dat is het ook. Gaat bijvoorbeeld om de veiligheidsgaranties en EU-subsidieprojecten. Enkele van de belangrijke kritiekpunten. Maar goed, voor de Nee-stemmers maakt het verder toch niet uit. Die zijn gewoon tegen om het tegen zijn...
pi_163439882
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:55 schreef 99.999 het volgende:
Dat is het ook. Gaat bijvoorbeeld om de veiligheidsgaranties en EU-subsidieprojecten. Enkele van de belangrijke kritiekpunten. Maar goed, voor de Nee-stemmers maakt het verder toch niet uit. Die zijn gewoon tegen om het tegen zijn...
Als men niets doet met de mening van 20% van het volk dan is dat dictatoriaal!
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 1 juli 2016 @ 17:59:53 #14
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_163439899
quote:
8s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:59 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Als men niets doet met de mening van 60% van het volk dan is dat dictatoriaal!
Fixed.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_163439986
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:59 schreef Nattekat het volgende:
Fixed.
Dat klopt alleen als je 'het volk' verandert in "actieve stemgerechtigden". Met wil van het volk heeft het natuurlijk weinig te maken. Die rekensom is tot in den treure herhaalt.
pi_163440123
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:55 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is het ook. Gaat bijvoorbeeld om de veiligheidsgaranties en EU-subsidieprojecten. Enkele van de belangrijke kritiekpunten. Maar goed, voor de Nee-stemmers maakt het verder toch niet uit. Die zijn gewoon tegen om het tegen zijn...
Ook al is er geen uitkomst, luistert de minpres naar de bezwaren van de Nee-stemmers en onderhandelt daar ook naar: gewoon lekker brallen en tegen zijn :D

Misschien dat ik dat ook eens een dagje ga doen, alleen denk ik dat ik dan rond lunchtijd al een ondraaglijke hoofdpijn zal hebben.
pi_163440207
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:59 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Fixed.
Leuk maar dat is, als je het artikel lees, bepaald niet de koers waar men op vaart. Men heeft proberen te achterhalen waar de pijnpunten zaten met betrekking tot het verdrag. Aan de hand daarvan gaat men onderhandelen over aanpassingen. Dat men daarbij uiteindelijk niet uit zal komen op de lijn van de hardcore PVV'ers maakt natuurlijk niet dat men zich niets aantrekt van het grootste deel van de bevolking...
pi_163441849
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:31 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Inmiddels is het duidelijk geworden dat de VVD en de PvdA hun kont afvegen aan het advies wat het volk gaf tijdens de volksraadpleging.
Ga nou niet een potje liegen. Er was geen duidelijk advies van het volk.
68% heeft niet gestemd, gaf geen advies.
19.5 % gaf via een stemming het advies NEE... 12,5 % gaf het advies JA....
Jouw opvatting van democratie is corrupt... dwz... je denkt vanuit je eigen straatje en andere meningen of niet gegeven meningen vaag je weg.
Das eg wel anti-democratisch
  zaterdag 2 juli 2016 @ 10:10:18 #19
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_163453769
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 19:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ga nou niet een potje liegen. Er was geen duidelijk advies van het volk.
68% heeft niet gestemd, gaf geen advies.
19.5 % gaf via een stemming het advies NEE... 12,5 % gaf het advies JA....
Jouw opvatting van democratie is corrupt... dwz... je denkt vanuit je eigen straatje en andere meningen of niet gegeven meningen vaag je weg.
Das eg wel anti-democratisch
Dan heeft die 68% geen recht van spreken.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_163453799
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 10:10 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Dan heeft die 68% geen recht van spreken.
De rest ook niet, want iedereen wist dondersgoed dat het ging om een raadgevend referendum.
  zaterdag 2 juli 2016 @ 10:14:16 #21
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_163453814
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 10:12 schreef Toefjes het volgende:

[..]

De rest ook niet, want iedereen wist dondersgoed dat het ging om een raadgevend referendum.
Gewoon tekenen die hap. Klaar met dat gezeur.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_163453820
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 10:10 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Dan heeft die 68% geen recht van spreken.
Democratie is meer dan alleen maar een vakje inkleuren bij verkiezingen.
Het is niet "stemmen (of niet) en verder je muil houden."
in a crowd you lose humanity
pi_163453846
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 10:14 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Gewoon tekenen die hap. Klaar met dat gezeur.
Als Rutte het voor elkaar krijgt de pijnpunten van het tegenkamp in het verdrag te krijgen is het goed opgelost lijkt me. Tekenen en dan lekker op vakantie.
  zaterdag 2 juli 2016 @ 10:18:22 #24
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_163453860
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 10:17 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Als Rutte het voor elkaar krijgt de pijnpunten van het tegenkamp in het verdrag te krijgen is het goed opgelost lijkt me. Tekenen en dan lekker op vakantie.
Wat ik ermee wil aangeven is; gebruik je stem mensen!
;)
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_163453873
Ach de EU gaat gewoon door en Rutte zegt voor eigen publiek dat hij de uitslag van het referendum "respecteert" en dat hij "studeert" wat er moet gebeuren. Ondertussen gaat de trein gewoon door met Oekrïne, CETA, TTIP en andere idiote ondemocratische projecten, want na de Brexit is er maar een weg, dat is de vlucht naar voren: meer EU (niet meer Europa zoals de Eurofielen altijd onterecht zeggen, want dan hadden ze de EU allang opgeheven) :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_163453881
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 10:18 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Wat ik ermee wil aangeven is; gebruik je stem mensen!
;)
Mwoah, volgende flauwekul referendum wat niet bindend is blijf ik weer thuis.
pi_163453918
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 10:18 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Wat ik ermee wil aangeven is; gebruik je stem mensen!
;)
Als de verkiezing mijn stem waard is zal ik dat zeker doen.
pi_163454238
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 10:20 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Mwoah, volgende flauwekul referendum wat niet bindend is blijf ik weer thuis.
pi_163454323
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 10:20 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Mwoah, volgende flauwekul referendum wat niet bindend is blijf ik weer thuis.
Dit.
Make my day!
pi_163454408
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 10:14 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Democratie is meer dan alleen maar een vakje inkleuren bij verkiezingen.
Het is niet "stemmen (of niet) en verder je muil houden."
nou nou...... het volk de mond snoeren... niet zo democratisch.
Een volksraadpleging was het., dwz de mening van het volk vragen.
Het volk heeft voor 68% niet gesproken. Duidelijk is dat deze volksraadpleging is mislukt.

Waarom is dat mislukt. ?
Als mensen in de analyses niet verder komen dan "ze moeten maar komen of anders hun muil houden" Dan is dat een symptoom waarom het mislukt is.
Men houdt zich dwingend vast aan het concept van stemmen in een stembureau, terwijl de techniek vele andere middelen heeft ontwikkeld om de meningen van het volk te noteren,
pi_163454452
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 11:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

nou nou...... het volk de mond snoeren... niet zo democratisch.
Een volksraadpleging was het., dwz de mening van het volk vragen.
Het volk heeft voor 68% niet gesproken. Duidelijk is dat deze volksraadpleging is mislukt.

Waarom is dat mislukt. ?
Als mensen in de analyses niet verder komen dan "ze moeten maar komen of anders hun muil houden" Dan is dat een symptoom waarom het mislukt is.
Men houdt zich dwingend vast aan het concept van stemmen in een stembureau, terwijl de techniek vele andere middelen heeft ontwikkeld om de meningen van het volk te weten.
Als je als regering wilt weten wat het volk denkt, kun je inderdaad beter op je website een formuliertje maken waarin mensen hun mening over een wet kunnen geven.

Overigens gebeurt dat tegenwoordig ook regelmatig. Nav topics hier waar linkjes gepost werden heb ik iig twee keer mijn mening over een wet gegeven (welke wetten weet ik zo direct niet meer).
in a crowd you lose humanity
pi_163454507
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 11:12 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Als je als regering wilt weten wat het volk denkt,
In dit geval van het oekraïnereferendum wilde de regering helemaal niet het volk om raad vragen.
Dat is door een zeer kleine minderheid van burgers hen opgedrongen. En opgedrongen aan alle burgers . Vooraf gaf de helft van de bevolking aan geen zin te hebben in dit referendum ...
Nu weten we dat 20% van die andere 50% ook eigenlijk geen lol had naar het stemhokje te gaan.
  zondag 3 juli 2016 @ 12:47:23 #33
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_163481987
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 11:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In dit geval van het oekraïnereferendum wilde de regering helemaal niet het volk om raad vragen.
Dat is door een zeer kleine minderheid van burgers hen opgedrongen. En opgedrongen aan alle burgers . Vooraf gaf de helft van de bevolking aan geen zin te hebben in dit referendum ...
Nu weten we dat 20% van die andere 50% ook eigenlijk geen lol had naar het stemhokje te gaan.
Sjezus houdt dat onmogelijke gedraai nog een keer op.

Door het initiatief ben ik gaan stemmen. Als het er niet was geweest was ik te lui geweest om er zelf een te starten.
  zondag 3 juli 2016 @ 12:51:19 #34
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_163482067
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 11:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

nou nou...... het volk de mond snoeren... niet zo democratisch.
Een volksraadpleging was het., dwz de mening van het volk vragen.
Het volk heeft voor 68% niet gesproken. Duidelijk is dat deze volksraadpleging is mislukt.

Waarom is dat mislukt. ?
Als mensen in de analyses niet verder komen dan "ze moeten maar komen of anders hun muil houden" Dan is dat een symptoom waarom het mislukt is.
Men houdt zich dwingend vast aan het concept van stemmen in een stembureau, terwijl de techniek vele andere middelen heeft ontwikkeld om de meningen van het volk te noteren,
Jij weet ook van geen ophouden he Godver. Zoals ik het zie, 68% had geen zin genoeg. Referenda, echte Democratie, is hier namelijk nieuw. Oftewel hoe meer referenda je houdt, hoe meer mensen zullen deelnemen. Dan wordt men wakker. Dus, meer referenda.

Is toch prachtig hoe al die zogenaamde tegengestelde partijen links en liberaal eigenlijk hetzelfde blijken stemmen. Dat zij zo kleur moesten bekennen.
  zondag 3 juli 2016 @ 14:02:52 #35
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_163483619
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 19:47 schreef Bluesdude het volgende:
Er was geen duidelijk advies van het volk.
"Bent u voor of tegen het AV met O? Tegen."
Dat is toch echt maar voor 1 interpretatie vatbaar. :+
Dat gezeur over de mensen die niet gebruik maakten van hun burgerrecht neemt al lang bijna niemand serieus. Ik heb bijna niemand hierover gehoord en ik heb bijna nergens de stelling gelezen, buiten wat krantjes die papegaaiden in de dagen na de verkiezingen omdat een of andere politicus zo'n uitspraak deed. Bij elke verkiezing zijn er lamzakken of mensen die het echt niet interesseert of uitmaatk die niet stemmen en na elke verkiezing doen we alsof het deel wat wel gebruik maakte van haar burgerrecht representatief is voor de totale kiesgerechtigde bevolking.
Verder heb jij nog steeds niet onderbouwd waarom jij gelooft dat onder de niet-stemmers die wel kiesgerechtigd waren de verhouding anders zou liggen dan onder de mensen die wel stemden. Onderbouw dat eerst maar eens.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  zondag 3 juli 2016 @ 14:06:49 #36
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_163483730


[ Bericht 57% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-07-2016 14:08:55 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_163483768
Brammetje, het is je al 100 keer uitgelegd dat door de opzet van het referendum het voor mensen die voor het verdrag waren erg gunstig is om niet te gaan stemmen. Zeker als het maar de vraag is of de opkomstdrempel wordt gehaald.
Daarnaast heb ik best veel mensen gehoord die principieel niet zijn gaan stemmen. Ondanks dat ze voor het verdrag waren.
Uiteindelijk was het vooral een feestje van de tegenpartijen SP en PVV :s). Vermakelijk tussendoortje maar natuurlijk bepaald geen maatstaf voor ieder toekomstig handelen van ons parlement.
  zondag 3 juli 2016 @ 14:09:27 #38
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_163483806
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 19:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ga nou niet een potje liegen. Er was geen duidelijk advies van het volk.
68% heeft niet gestemd, gaf geen advies.
19.5 % gaf via een stemming het advies NEE... 12,5 % gaf het advies JA....
Jouw opvatting van democratie is corrupt... dwz... je denkt vanuit je eigen straatje en andere meningen of niet gegeven meningen vaag je weg.
Das eg wel anti-democratisch
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 10:10 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Dan heeft die 68% geen recht van spreken.
Aangezien ik hier over Bluesdude spreek citeer ik hem ook maar eventjes zodat hij weet dat ik over hem spreek. Wederhoor en zo.
Inderdaad, ze hebben de kans gekregen om te stemmen, ze hebben die kans laten liggen om wat voor reden dan ook. Niet janken!
De enige mensen die niet stemden die van mij enige sympathie krijgen zijn de mensen die geen stemoproep kregen, de dag van tevoren of eerder nog probeerden te regelen dat ze konden gaan stemmen en geen medewerking kregen omdat onze lokale politici niet in staat zijn om dat kort van tevoren te regelen in het jaar 2016. Bureaucratie en slechte ICT-systemen en zo. Deze mensen (alle andere mensen die niet stemden terwijl ze mochten stemmen) waren te lui om te stemmen of het interesseerde hen te weinig. Prima, maar dan moet je niet zeiken en dan moet je het accepteren dat de mening van diegenen die wel de moeite nemen om te stemmen wordt geëxtrapoleerd naar de totale kiesgerechtigde bevolking, zoals dat altijd gaat bij een politieke verkiezing in een democratie! Wat dat betreft is Bluesdude zijn interpretatie van wat democratisch is wel heel erg vreemd want ik hoor hem er nooit over toen bij de nationale parlementsverkiezing slechts 70% van de kiesgerechtigde mensen stemde of toen bij een provinciale verkiezing slechts 50% van de kiesgerechtigde mensen stemde. Nu ineens mag je het niet extrapoleren. Omdat de uitkomst hem niet bevalt, zeker?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_163483877
Alsmaar herhalen maakt je gejank nog niet terecht Brammetje. Je blijft punten aanhalen waarvan al vele malen is aangetoond dat je het fout hebt.
Doe je dat omdat je het dan uiteindelijk zelf wel gaat geloven?
  zondag 3 juli 2016 @ 14:13:08 #40
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_163483896
quote:
1s.gif Op zondag 3 juli 2016 14:07 schreef 99.999 het volgende:
Brammetje, het is je al 100 keer uitgelegd dat door de opzet van het referendum het voor mensen die voor het verdrag waren erg gunstig is om niet te gaan stemmen. Zeker als het maar de vraag is of de opkomstdrempel wordt gehaald.
Daarnaast heb ik best veel mensen gehoord die principieel niet zijn gaan stemmen. Ondanks dat ze voor het verdrag waren.
Uiteindelijk was het vooral een feestje van de tegenpartijen SP en PVV :s). Vermakelijk tussendoortje maar natuurlijk bepaald geen maatstaf voor ieder toekomstig handelen van ons parlement.
Al met al beslissingen waarvan ze hadden kunnen inschatten wat de gevolgen zouden zijn.
pi_163484347
Gewoon uitonderhandelen die hap. Van de nee-stemmers vindt een deel het OK als het verdrag wordt aangepast op de pijnpunten en dan alsnog wordt ondertekend. Dan houd je alleen nog een groep over die het verdrag helemaal wil afkeuren, waarvan een deel omdat ze gewoon tegen de EU zijn en Oekraine niets boeit (zoals de initiatiefnemers nota bene) en een deel die het verdrag echt niets vindt.

Met het verdrag aanpassen op pijnpunten en ondertekenen lijkt mij de grootste groep in Nederland tevreden gesteld. Prima toch? Democratie ten top.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_163484616
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 14:13 schreef the-eye het volgende:

[..]

Al met al beslissingen waarvan ze hadden kunnen inschatten wat de gevolgen zouden zijn.
Bij de nee-stemmers had ik toch wel een beetje het Brexit-gevoel. Euforie om de winst maar geen flauw benul van hoe nu verder...
pi_163485970
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 14:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

Inderdaad, ze hebben de kans gekregen om te stemmen, ze hebben die kans laten liggen om wat voor reden dan ook. Niet janken!
Dit is een anti-democratisch standpunt.
Het komt niet in jouw ideologisch straatje uit om te twijfelen aan de hele opzet van dit soort 'democratie'. Mensen hebben helemaal niet massaal dit stemgedoe gewild.
Het is maar ze door de strot geduwd. En diezelfde strotduwers en fans roepen nu dat het volk gesproken heeft .....
Dat is een leugen.
Werkelijk democratisch denken is het volk raadplegen en wanneer het volk niet naar de stembus gaat moet de overheid naar het volk gaan en onderwijl andere manieren bedenken om het volk te bereiken. Bijv peilingen houden... voor dit vrijblijvend referendum kan dat prima...

quote:
Prima, maar dan moet je niet zeiken
Daar ga je weer.... mensen ruw afkatten en het recht op meningsuiting ontzeggen.

quote:
Wat dat betreft is Bluesdude zijn interpretatie van wat democratisch is wel heel erg vreemd
Nee hoor..... jij bent bezig het volk jouw mening op te dringen. Vandaar dat je het niet snapt.
  zondag 3 juli 2016 @ 15:27:35 #44
403394 Tamabralski
forum hoppen
pi_163486075
Wacht even. Keuze uit een handvol grote partijen die toch altijd wel hetzelfde beleid steunen. Hardnekkig, consquent, voorspelbaar. Wat voor Democratie is dat?

Wanneer deze partijen allemaal hetzelfde wanbeleid invoeren. Dat is ook de burgers van alles door de strot duwen. Dat vind jij wel ok?

quote:
Werkelijk democratisch denken is het volk raadplegen en wanneer het volk niet naar de stembus gaat moet de overheid naar het volk gaan en onderwijl andere manieren bedenken om het volk te bereiken. Bijv peilingen houden... voor dit vrijblijvend referendum kan dat prima...
Lastige individuen zals jij denken nigsteeds dat deze overheid de burger uberhaupt zeggenchap wilt geven middels echte Democratie? Jij denkt dat deze overheid het beste met ons voorheeft?
  zondag 3 juli 2016 @ 15:57:26 #45
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_163487109
quote:
7s.gif Op zondag 3 juli 2016 14:38 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Bij de nee-stemmers had ik toch wel een beetje het Brexit-gevoel. Euforie om de winst maar geen flauw benul van hoe nu verder...
Als men moet kiezen uit twee kwaden en dan moed toont door niet te kiezen voor een dictatuur in wording, ondanks de onzekerheid die dat met zich meebrengt, is dat prijzenswaardig te noemen. Laten we hopen dat jij en ik straks ook die moed durven tonen en ons niet verschuilen achter drogredenen.
pi_163487160
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 15:57 schreef the-eye het volgende:

[..]

Als men moet kiezen uit twee kwaden en dan moed toont door niet te kiezen voor een dictatuur in wording, ondanks de onzekerheid die dat met zich meebrengt, is dat prijzenswaardig te noemen. Laten we hopen dat jij en ik straks ook die moed durven tonen en ons niet verschuilen achter drogredenen.
Mooie post! Al zal men het met dat "dictatuur in wording" dingetje niet altijd eens zijn. Ik ben dat wel. Het lijkt me de "crux" of men dat wel zo ziet of juist niet.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_163488465
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 15:57 schreef the-eye het volgende:

[..]

Als men moet kiezen uit twee kwaden en dan moed toont door niet te kiezen voor een dictatuur in wording, ondanks de onzekerheid die dat met zich meebrengt, is dat prijzenswaardig te noemen. Laten we hopen dat jij en ik straks ook die moed durven tonen en ons niet verschuilen achter drogredenen.
Welke dictatuur in wording?
  zondag 3 juli 2016 @ 19:19:38 #48
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_163491510
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 15:57 schreef the-eye het volgende:

[..]

Als men moet kiezen uit twee kwaden en dan moed toont door niet te kiezen voor een dictatuur in wording, ondanks de onzekerheid die dat met zich meebrengt, is dat prijzenswaardig te noemen. Laten we hopen dat jij en ik straks ook die moed durven tonen en ons niet verschuilen achter drogredenen.
Een lang verhaal kort, de mensen die voor de Brexit kozen kozen voor autonomie: de baas zijn over het eigen land. Ja, de influx van bepaalde groepen (illegale) migranten had invloed maar dat was maar een symptoom dan de oorzaak. Ik respecteer hun beslissing om weer de baas over het eigen land te worden, met de kanttekening dat ze natuurlijk compromissen zullen moeten sluiten om handel te bedrijven met andere volkeren. Dat komt wel goed, Farage merkt terecht op dat Duitsland net zo goed een probleem heeft als de UK geen auto's meer koopt van Duitse bedrijven. Of dat de UK uiteindelijk wint of verliest dankzij het beëindigen van het lidmaatschap zullen we over een paar jaar wel zien maar ik denk dat mensen bedrogen uitkomen als ze denken dat mensen zo rationeel voor of tegen de EU kiezen, emoties spelen een grote rol bij zo'n beslissing. Als de EU relevant wil blijven en dus wil voorkomen dat meer landen uit de EU stappen dan zullen ze moeten leren van de Brexit. Als er het een en ander grondig verandert bij de EU dan is er best een toekomst voor de EU, als de EU doorgaat op dezelfde weg dan zal het beetje bij beetje afbrokken.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_163491578
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 19:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een lang verhaal kort, de mensen die voor de Brexit kozen kozen voor autonomie: de baas zijn over het eigen land. Ja, de influx van bepaalde groepen (illegale) migranten had invloed maar dat was maar een symptoom dan de oorzaak. Ik respecteer hun beslissing om weer de baas over het eigen land te worden, met de kanttekening dat ze natuurlijk compromissen zullen moeten sluiten om handel te bedrijven met andere volkeren. Dat komt wel goed, Farage merkt terecht op dat Duitsland net zo goed een probleem heeft als de UK geen auto's meer koopt van Duitse bedrijven. Of dat de UK uiteindelijk wint of verliest dankzij het beëindigen van het lidmaatschap zullen we over een paar jaar wel zien maar ik denk dat mensen bedrogen uitkomen als ze denken dat mensen zo rationeel voor of tegen de EU kiezen, emoties spelen een grote rol bij zo'n beslissing. Als de EU relevant wil blijven en dus wil voorkomen dat meer landen uit de EU stappen dan zullen ze moeten leren van de Brexit. Als er het een en ander grondig verandert bij de EU dan is er best een toekomst voor de EU, als de EU doorgaat op dezelfde weg dan zal het beetje bij beetje afbrokken.
Briljant idee wel om de EU het platte populisme van Wilders en Farage over te laten nemen _O-
  zondag 3 juli 2016 @ 19:29:16 #50
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_163491779
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 15:57 schreef the-eye het volgende:

[..]

Als men moet kiezen uit twee kwaden en dan moed toont door niet te kiezen voor een dictatuur in wording, ondanks de onzekerheid die dat met zich meebrengt, is dat prijzenswaardig te noemen. Laten we hopen dat jij en ik straks ook die moed durven tonen en ons niet verschuilen achter drogredenen.
Het eerdere referendum en het eerdere nepreferendum tonen aan dat de Nederlandres zeker die moed hebben. Helaas staat het politieke gezag van Nederland het Nederlandse volk niet toe om zelf een referendum te organiseren over de vraag of dat Nederland wel of niet lid moet blijven van de EU en het gezag zelf zal dit referendum niet organiseren omdat het inmiddels wel heeft begrepen dat de kans groot is (minstens ongeveer 50%) dat ook Nederland ervoor zou kiezen om uit de EU te stappen. Een mogelijke reactie op de weigering om dit referendum te organiseren is dat EU-sceptische partijen groeien en dat uiteindelijk een verkiezingsoverwinning van hen ertoe leidt dat zo'n referendum wordt afgedwongen. Voor wie denkt dat het niet kan gebeuren: de PVV staat nu op 28 zetels in de peiling van IPSOS, 2 meer dan de VVD, 5 meer dan het CDA en meer dan 5 meer in vergelijking met alle andere partijen. Voor de huidige coalitie bestaat weinig draagvlak bij het volk: 40 van de 150 zetels. Nu is het normaal dat het draagvlak vermindert zo gauw partijen regeren maar zulk een lage score geeft aan dat het volk ontevreden is over wat de coalitie doet.
http://www.ipsos-nederlan(...)ometer-van-deze-week
Zelf vind ik het jammer dat de VVD nog steeds op 1/6de van het aantal zetels kan rekenen, dat is veel te veel voor een partij die zich op de 10% rijkste Nederlanders richt.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')