abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 29 juni 2016 @ 21:19:26 #1
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_163399432
Het topic voor baby's en oudere kindjes met een voedsel- of andere allergie.

Voor vragen, antwoorden, tips en dergelijke.


En door!
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_163400533
Wat dapper van je dochter, evenstar!

Wij hebben nu de afspraken voor de dagopnames van de provocatietest staan, deze zomer nog.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hupje op 29-06-2016 21:57:27 ]
  woensdag 29 juni 2016 @ 21:54:21 #3
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_163400707
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 21:49 schreef Hupje het volgende:
Wat dapper van je dochter, evenstar!

Wij hebben nu de afspraken voor de dagopnames van de provocatietesten staan, deze zomer nog.
spannend!
Engaging Infinite Improbability Drive..
  woensdag 29 juni 2016 @ 21:59:15 #4
409579 LuDann
All the way
pi_163400849
evenstar, wat een kleine held heb je, 12 buisjes bloed! :o Zo te horen gingen ze fijn met haar om in het ziekenhuis.

quote:
1s.gif Op woensdag 29 juni 2016 20:49 schreef Unihipili het volgende:

[..]

Eh kan wel, fructosemalabsorptie. Daar zijn ademtesten voor zoals bij lactose. (Voor volwassenen althans.)
Bioresonantie is niet een betrouwbare methode idd :'). Is zo jammer dat gebrek aan tijd en begrip enzo, dan krijg je idd te vlug de alternatieve hoek waar ze wel wat vinden en halleluja wat blij en dat is dan heilig.
Maar dat is geen allergie, dat is dus een malabsorptie. :P
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 30 juni 2016 @ 07:33:31 #5
147316 crew  DJMO
#trut
pi_163405371
Over suikers gesproken.

Mijn oudste moet op een suikervrij arm dieet; een beetje mag wel, maar na het voedingsschema wat ik naar kleintjes had doorgemaild, bleek zijn suikerinname veel te hoog, en gezonde vetten te weinig.

Geen siroopjes meer dus maar melk en water, geen koekjes en snoepjes, wel stukjes kaas en worst als tussendoortjes.

Hebben jullie nog ideeen wat ik wel kan geven en juist moet mijden?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  donderdag 30 juni 2016 @ 09:09:35 #6
409579 LuDann
All the way
pi_163406024
Goed dat je daar iets mee gaat doen DJMO, zal wel even lastig zijn voor hem misschien. Hoe oud is hij ook alweer?

Heb je wel eens een monkey platter gedaan? Met daarop dingen als paprika, wortel etc. met hummus als dip, stukjes ei, stukjes avocado, noten (afhankelijk van zijn leeftijd denk ik).

Op brood een notenspread zonder suiker, pindakaas kan maar je hebt ook cashew en andere varianten met noten. Hummus kan ook op brood, geitensmeerkaas, tartex, geprakte avocado.

Een makkelijk tussendoortje zijn eiermuffins, die kun je invriezen. Klop een berg eieren op met een beetje crème fraiche, meng het met kruiden en groenten die in de smaak vallen (perselie bijvoorbeeld, en diepvrieserwten zijn lekker makkelijk maar je kunt allerlei restjes groente gebruiken die je nog hebt liggen. Beetje kaas of ham erbij is ook lekker). Giet het eiermengsel in een cupcake bakvorm en dan even in de oven (180 graden, 20 minuten).

En ken je Drink in a box?

Om drinken toch een beetje leuk te houden, dan kunnen ze toch drinken uit een pakje. Je kunt er water indoen en dan kan hij zelf kiezen welk stukje fruit (if any) erbij gaat als smaakmaker.
  donderdag 30 juni 2016 @ 09:10:40 #7
409579 LuDann
All the way
pi_163406033
Oh en mijden: alles waar een verpakking omheen zit zo ongeveer. :+
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 30 juni 2016 @ 10:02:08 #8
147316 crew  DJMO
#trut
pi_163406563
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 09:09 schreef LuDann het volgende:
Goed dat je daar iets mee gaat doen DJMO, zal wel even lastig zijn voor hem misschien. Hoe oud is hij ook alweer?

Heb je wel eens een monkey platter gedaan? Met daarop dingen als paprika, wortel etc. met hummus als dip, stukjes ei, stukjes avocado, noten (afhankelijk van zijn leeftijd denk ik).

Op brood een notenspread zonder suiker, pindakaas kan maar je hebt ook cashew en andere varianten met noten. Hummus kan ook op brood, geitensmeerkaas, tartex, geprakte avocado.

Een makkelijk tussendoortje zijn eiermuffins, die kun je invriezen. Klop een berg eieren op met een beetje crème fraiche, meng het met kruiden en groenten die in de smaak vallen (perselie bijvoorbeeld, en diepvrieserwten zijn lekker makkelijk maar je kunt allerlei restjes groente gebruiken die je nog hebt liggen. Beetje kaas of ham erbij is ook lekker). Giet het eiermengsel in een cupcake bakvorm en dan even in de oven (180 graden, 20 minuten).

En ken je Drink in a box? [ afbeelding ]

Om drinken toch een beetje leuk te houden, dan kunnen ze toch drinken uit een pakje. Je kunt er water indoen en dan kan hij zelf kiezen welk stukje fruit (if any) erbij gaat als smaakmaker.
Ik heb helaas ook nog eens de pech dat jan een SMI stoornis heeft :') van dingen als paprika, banaan, (eender welk fruit trouwens) raakt hij bijkans helemaal in paniek. Hij is gek op champignons, en op smeerkaas. Maar van de combinatie roomsmeerkaas met champignons raakt hij eveneens in paniek. Dat is een combinatie die in zijn ogen niet hoort, en dus weigert hij in alle toonaarden :')

De eiermuffins kan ik wel proberen :Y Heb ook bladerdeeg gehaald om zelf kaasstengels te maken .
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_163424707
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 07:33 schreef DJMO het volgende:
Over suikers gesproken.

Mijn oudste moet op een suikervrij arm dieet; een beetje mag wel, maar na het voedingsschema wat ik naar kleintjes had doorgemaild, bleek zijn suikerinname veel te hoog, en gezonde vetten te weinig.

Geen siroopjes meer dus maar melk en water, geen koekjes en snoepjes, wel stukjes kaas en worst als tussendoortjes.

Hebben jullie nog ideeen wat ik wel kan geven en juist moet mijden?
Zoek op paleo of primal recepten.
Zijn echt opties genoeg , je moet ze alleen even weten .

Denk bv aan noten ,
Noten kun je zo geven of er bv wafels van bakken , heeft niemand door .
See I'd like to share your point of view
As long as it's my view too
pi_163424921
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 10:02 schreef DJMO het volgende:

[..]

Ik heb helaas ook nog eens de pech dat jan een SMI stoornis heeft :') van dingen als paprika, banaan, (eender welk fruit trouwens) raakt hij bijkans helemaal in paniek. Hij is gek op champignons, en op smeerkaas. Maar van de combinatie roomsmeerkaas met champignons raakt hij eveneens in paniek. Dat is een combinatie die in zijn ogen niet hoort, en dus weigert hij in alle toonaarden :')

De eiermuffins kan ik wel proberen :Y Heb ook bladerdeeg gehaald om zelf kaasstengels te maken .
Maak je balletjes van de roomkaas en haal je door stukjes noten .

Google maar eens op cheese balls recipes
See I'd like to share your point of view
As long as it's my view too
  donderdag 30 juni 2016 @ 23:38:11 #11
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_163425026
DJMO hier maak ik monkey platters voor Oli als hij weer teveel spanning heeft dan eet hij slecht en ook paniek etc.

en geef hem keuzes daar in. vaak is hij dam zo aan het smullen dat hij soms wel eens wat nieuws probeert.

en ray we champignons kan prima op platter als hij die lust. En wat hier ook helpt is dus 3 keuzes geven.
Of mee laten helpen?
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_163662090
Over anderhalve week hebben we het eerste deel van de dubbelblinde voedselprocovatietest in het ziekenhuis. Wie heeft er ervaring mee, tips, handigheidjes om mee te nemen / aan te denken?

[ Bericht 4% gewijzigd door Hupje op 11-07-2016 21:26:11 (Vergist in de datum) ]
pi_163669768
Veel te doen meenemen want het duurt lang. Evt schone kleren omdat ze ervan kunnen spugen. En vooral eten. Tijdens de test mogen ze niet 'gewoon' eten, maar daarna wel. Bij ons duurt zoiets ongeveer tot 12, half 1. Daarna nog 2 uur blijven ivm evt reactie. De mijne was dan klaar om een moord te plegen als er niet snel iets te eten was.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_163999331
J heeft de eerste helft van de provocatietest doorstaan zonder duidelijke reactie. Ook zonder slaap :'), maar dat had ik ook niet anders verwacht. Over een maand (pas) de tweede helft, we gaan het zien.
pi_164028115
Nou ja, ik weet het toch niet... J is druk, huilerig, slaapt niet vandaag en laat veel windjes. Kan natuurlijk ook zijn doordat hij uit zijn ritme is, lastig, hoor. Ik ga het in ieder geval noemen morgen bij de verpleegkundige en dan zien we na testdag 2 wel of hij hetzelfde gedrag vertoont.
  dinsdag 26 juli 2016 @ 19:41:08 #16
409579 LuDann
All the way
pi_164028166
Oei, inderdaad lastig Hupje. Wat voor klachten had hij eerst?
pi_164028295
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 19:41 schreef LuDann het volgende:
Oei, inderdaad lastig Hupje. Wat voor klachten had hij eerst?
Dit + spugen. Nu had hij gisteren wel oprispingen, maar dat kan natuurlijk ook komen door die enorme sloot melk die hij in een ochtend op had. Maar J is ook snel uit zijn doen als zijn vaste ritme niet vastgehouden wordt. Het is zo verneukeratief, je denkt bij alles 'zou het?' :')
  dinsdag 26 juli 2016 @ 19:51:51 #18
409579 LuDann
All the way
pi_164028507
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 juli 2016 19:45 schreef Hupje het volgende:

[..]

Dit + spugen. Nu had hij gisteren wel oprispingen, maar dat kan natuurlijk ook komen door die enorme sloot melk die hij in een ochtend op had. Maar J is ook snel uit zijn doen als zijn vaste ritme niet vastgehouden wordt. Het is zo verneukeratief, je denkt bij alles 'zou het?' :')
Ik kan het me heel goed voorstellen, die twijfel. Irritant hoor! En dan nog zo lang wachten op de tweede helft van de test.
  maandag 22 augustus 2016 @ 12:05:49 #19
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_164759192
Tip voor alle mensen die glutenvrij eten, de Lidl heeft deze week een aantal gv producten in de aanbieding. Koekjes, bier, etc.
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
pi_164760124
quote:
2s.gif Op maandag 22 augustus 2016 12:05 schreef MaleDuck het volgende:
Tip voor alle mensen die glutenvrij eten, de Lidl heeft deze week een aantal gv producten in de aanbieding. Koekjes, bier, etc.
Ik zag het voorbij komen op Facebook ja, fijne actie!

Bij mijn dochter van net 1 is bloed afgenomen om te kijken of ze coeliakie heeft, morgen krijgen we de uitslag (ook of ze de genetische predispositie heeft). Ze groeit ondanks een allergievrij dieet nog steeds niet goed en coeliakie komt voor in mijn familie.
  maandag 22 augustus 2016 @ 13:10:59 #21
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_164760299
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 12:58 schreef LuDann het volgende:

[..]

Ik zag het voorbij komen op Facebook ja, fijne actie!

Bij mijn dochter van net 1 is bloed afgenomen om te kijken of ze coeliakie heeft, morgen krijgen we de uitslag (ook of ze de genetische predispositie heeft). Ze groeit ondanks een allergievrij dieet nog steeds niet goed en coeliakie komt voor in mijn familie.
Pittig! Ik ben zelf intolerant en heb dus geen coeliakie.
Succes met het zoeken naar de oorzaak van het niet goed groeien!
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
pi_164763351
quote:
2s.gif Op maandag 22 augustus 2016 13:10 schreef MaleDuck het volgende:

[..]

Pittig! Ik ben zelf intolerant en heb dus geen coeliakie.
Succes met het zoeken naar de oorzaak van het niet goed groeien!
Bedankt.
pi_165112033
De tweede provocatiedag zit erop. Ik had een heel ander kind vanmiddag dan vorige keer. Nu dus even afwachten of mijn gevoel klopt. Donderdag belafspraak met de vpk en maandag naar de kinderarts. Ik ben benieuwd wat hij vindt van het gewicht, want de groeigidsapp heeft op deze leeftijd geen grafiek meer voor leeftijd-gewicht en de lengte is niet gemeten vandaag.
pi_165170750
Ik ben heel benieuwd Hupje, krijg je vandaag de uitslag?
pi_165171963
Ja, mijn vermoeden was juist: dag 1 was de koemelk. Nog steeds allergisch dus. Maandag gaan we naar de kinderarts, even kijken wat die voor tips heeft voor de komende tijd.
pi_165172179
Wat jammer dat hij er nog niet over heen is gegroeid. Maar wel fijn dat je het bij het goede eind had.

Wij zijn nog steeds bezig met melk introduceren. Soms heeft ze diarree maar niet altijd, dus we weten het niet zo goed. Is het wennen of is ze nog allergisch? Ze heeft geen andere klachten. We kijken het nog even aan, als het zo blijft bel ik de KA voor advies.
pi_165173029
Wat vervelend Hupje! :-/

Hier even een slik-momentje laatst. E. heeft wat kindjes in de klas die verteld hadden dat zij vroeger ook voor X of Y allergisch waren maar nu niet meer. Ze vertelde thuis gelijk oh mama als ik later weer tegen gluten kan wat zal ik dan als eerste eten? Ze keek er zo blij bij echt mn hart brak. Ik vond het zo sneu om te moeten zeggen dat het in haar geval nooit over zal gaan. Ze moest er van huilen ;( hoort er bij maar leuk is anders...
:)
pi_165173102
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 13:41 schreef mignonne het volgende:
Wat vervelend Hupje! :-/

Hier even een slik-momentje laatst. E. heeft wat kindjes in de klas die verteld hadden dat zij vroeger ook voor X of Y allergisch waren maar nu niet meer. Ze vertelde thuis gelijk oh mama als ik later weer tegen gluten kan wat zal ik dan als eerste eten? Ze keek er zo blij bij echt mn hart brak. Ik vond het zo sneu om te moeten zeggen dat het in haar geval nooit over zal gaan. Ze moest er van huilen ;( hoort er bij maar leuk is anders...
Ach... ;(
  donderdag 8 september 2016 @ 15:03:23 #29
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_165174751
Ach Mignonne wat sneu.. je mooie kaboutermeisje zo verdrietig. Hier komt het ook nog regelmatig naar boven. Dat het zo oneerlijk is. En dat ze liever blind zou zijn dan alle allergieen en coeliakie..
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_165270278
Ach, dat is sneu, mignonne en evenstar. Wat dat betreft ben ik blij dat J er op deze leeftijd nog niks van merkt. Lijkt me ook als ouder heel moeilijk.

LuDann, hoe gaat het met Wolk en de melk?

De kinderarts was het met me eens ( ;) ) over de aanpak voor het komende half jaar. Hij was ook tevreden over de groei van J. Maar als ik de stats in de groeiapp invul, ziet het er juist niet goed uit? Heel vreemd. Maar J ziet er goed uit en hij zit lekker in zijn vel, dus ik laat het los :6
  maandag 12 september 2016 @ 14:24:51 #31
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_165271396
Hup fijn dat je duidelijkheid hebt en een plan.
En groei is vaak iets waar we ons op over kijken. Ik maakte me ook erg zorgen. En jongste is nog steeds een krielkip. Maar oudste was dat ook. in een goed jaar tijd is die zk enorm om hoog geschoten. Van maat 110/116 naar 140/146 😂😂😂 zolang ze gezond zijn en goed ontwikkelen en er iets van groei is en ze hun eigen lijntje volgens is het al prima.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_165271905
quote:
0s.gif Op donderdag 8 september 2016 13:41 schreef mignonne het volgende:
Wat vervelend Hupje! :-/

Hier even een slik-momentje laatst. E. heeft wat kindjes in de klas die verteld hadden dat zij vroeger ook voor X of Y allergisch waren maar nu niet meer. Ze vertelde thuis gelijk oh mama als ik later weer tegen gluten kan wat zal ik dan als eerste eten? Ze keek er zo blij bij echt mn hart brak. Ik vond het zo sneu om te moeten zeggen dat het in haar geval nooit over zal gaan. Ze moest er van huilen ;( hoort er bij maar leuk is anders...
-O-
Wat treurig.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_165333408
quote:
1s.gif Op maandag 12 september 2016 13:29 schreef Hupje het volgende:
Ach, dat is sneu, mignonne en evenstar. Wat dat betreft ben ik blij dat J er op deze leeftijd nog niks van merkt. Lijkt me ook als ouder heel moeilijk.

LuDann, hoe gaat het met Wolk en de melk?

De kinderarts was het met me eens ( ;) ) over de aanpak voor het komende half jaar. Hij was ook tevreden over de groei van J. Maar als ik de stats in de groeiapp invul, ziet het er juist niet goed uit? Heel vreemd. Maar J ziet er goed uit en hij zit lekker in zijn vel, dus ik laat het los :6
We hebben het anderhalve week geprobeerd nu, en ze had in eerste instantie alleen vage klachten die ook aan een virusje ofzo toegeschreven konden worden (ik denk zelfs dat ze ook zoiets onder de leden had, een nacht met 5 keer overgeven). Af en toe diarree, af en toe spugen. Niks heel duidelijke. Maar afgelopen nacht had ze echt weer typische refluxklachten. Ze werd eens per uur huilend wakker en was dan alleen aan de borst weer rustig te krijgen en bovendien rook ze zuur, naar braaksel.

We gaan dus weer stoppen met koemelk, ik ga ook weer op dieet. De kinderarts ook maar even bellen, we waren er klaar omdat alle huidtesten negatief waren.

Herkenbaar hoor, van de groeistats! Ze hebben in het ziekenhuis een andere curve dan bij het CB, zo lijkt het. Ik geloof dat ze het in een breder perspectief bekijken, een grotere tijdsspanne. Dan lijkt een afwijking minder groot. We lopen gelijktijdig bij een andere kinderarts voor de groei en die vindt het al snel goed terwijl ik het best dramatisch vind.
pi_165836284
Een praktische vraag: hoe doe je het met een kind met een allergie als je ergens heen gaat waar je in principe geen eigen eten mee mag nemen? (Bijv een binnenspeeltuin)
pi_165836626
Dan zeg je yo mijn kind is allergisch en dan krijg je 9 van de 10x geen gezeur.
Is mij tenminste nog nooit overkomen dat ze daar moeilijk over deden ergens.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zaterdag 8 oktober 2016 @ 22:14:41 #36
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_165839930
Ik heb nog nooit problemen gehad!
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_165840236
idem. Nog nooit problemen mee gehad.
:)
pi_165845465
Dat is fijn om te weten!
pi_165847493
Idd vermelden. Voor brood enzo doen ze dan vaak niet moeilijk. Snoepgoed drinken en fruit hebben ze mij wel over aangesproken dat ze alternatieven hadden en je geen zelfmeegenomen eten mocht nuttigen tot nu toe gewoon elders g aan zitten waar ik niet zo in het zicht zit.

Gelukkig is het hier ver achter de rug
2 liefdes 1 leven(L), 2 levens 1 liefde(L)
  donderdag 23 maart 2017 @ 11:12:32 #40
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_169718556
Megakick!

Onze oudste is 7 en heeft al 7 jaar diaree. Nu heeft hij er verder geen last van dus hebben er er eigenlijk nooit wat meegedaan. Alleen toen hij een jaar of 5 was hebben we een poeptest laten doen en daar kwam niks uit.
Maar hij bleef diaree houden met verschrikkelijke stinkscheten.
Zelf had ik al eens zitten denken aan Lactose Intolerant al had hij daar eigenlijk te weinig klachten voor. Hij heeft immers nooit buikpijn en is nooit misselijk? Maar toch bleef het allemaal knagen.
Nu zijn we inmiddels bij de huisarts geweest voor een verwijzing ziekenhuis en is hij getest op Lactose intolerantie en coeliakie.
De uitslag van de coeliakie is al binnen en het zijn dus gelukkig geen gluten. De LI was nog niet terug, maar omdat wij zelf al de lactose aan het weglaten zijn mogen we daar op doorgaan omdat hij nu veel betere poep heeft. Maar we moeten nu ALLES weglaten. Dus als we lasagne maken, moeten we de lactose vrije melk gebruiken ipv onze eigen en nu ook andere kaas gaan kopen. Hij had al wel Alpro voor tussen de middag (normaal kregen ze dan fristi, chocolademelk of optimel) en heeft hij zijn eigen toetjes.

Maar dus nu de rest nog. Welke kaas moeten we kopen? Ik lees dat Goudse kaas wel mag, maar ook lees ik dat alle kazen vanaf 'belegen' lactosevrij is. Hoe zit dat?
Zit er lactose in (room)boter?

We hebben voor volgende week een afspraak bij een diëtist staan voor dit en voor zijn gewicht. R. heeft ADHD en slikt Methylfenidaat en helaas valt hij af nadat hij eindelijk wat was aangekomen. "Ik heb geen honger mem" Terwijl het al zo'n magere spriet is -O-

Dus hulp is nodig.

Hebben jullie nog tips? Do's en Dont's?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 4% gewijzigd door Vlinder op 23-03-2017 11:18:30 ]
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 23 maart 2017 @ 11:23:17 #41
147316 crew  DJMO
#trut
pi_169718763
quote:
4s.gif Op donderdag 23 maart 2017 11:12 schreef Vlindur het volgende:
R. heeft ADHD en slikt Methylfenidaat en helaas valt hij af nadat hij eindelijk wat was aangekomen. "Ik heb geen honger mem" Terwijl het al zo'n magere spriet is
Jan is inmiddels 8, heeft ook een tijd ritalin gehad en viel af tot 18 kg. Ik moest toen stoppen met de ritalin, er was geen andere optie helaas. Ik ben nu aan 't kijken voor andere medicatie, want de clonidine die hij nu krijgt, doet ook niet veel.

Voor wat betreft het eten: ik moest Jan vooral veel gezonde vette dingen geven: worst en kaas (al is dat dus een moeilijke optie voor jou) als tussendoortje bv, filet americain op brood, vette vis etc. Ook kreeg ik van kleintjes fantomalt voorgeschreven voor 'm, maar dat vond hij zo smerig dat ik het nauwelijks naar binnen kreeg :')
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_169719037
Vlindur, ik heb zelf een milde lactoseintolerantie. Inderdaad iets als lactosevrije zuivel is wel goed te krijgen bij de Ah of Jumbo (de melk van de lidl is lactosearm). MinusL is een bekend merk qua zuivel.

Qua kaas(en ook andere zuivel zonder toevoegingen): lactose is een suiker, dus als er op de verpakking bij "koolhydraten, waarvan suikers" 0 staat, kan er geen lactose inzitten (het was groter dan 0 geweest als er lactose in gezeten had). Dat zijn de meeste harde nederlandse kazen. Maar zelfs brie gaat soms nog goed. Dus lekker laten genieten van de tsiis :P

Roomboter zit wel iets lactose in. Voor mezelf is dat geen probleem, omdat ik de meeste boterhammen zonder boter eet. Voor nu zou ik dan een plantaardige boter kiezen, en tzt eventueel eens proberen of roomboter wel werkt. Lijkt me qua vetten wel weer handig.

Er zijn sowieso veel plantaardige varianten ( melk van haver, rijst, amandel, soja). Als je een poosje rust heb, zou je ook nog kunnen kijken naar lactase-poeder. Ik heb capsules van de kruidvat, daarin zit het enzym dat doorsnee westerlingen zelf aanmaken. Daarmee smokkel ik af en toe een echt dessert naar binnen.

Bij lactoseintolerantie heb je sommigen die echt alles moeten vermijden, maar ook genoeg die best een beetje kunnen hebben. Maar net de vraag hoe heftig het bij jullie is.

Lactose-testen zijn een beetje link, ze laten regelmatig een milde intolerantie gewoon door. Ik mag hem van mijn huisarts ook niet doen, omdat ik inmiddels bewezen heb door een diagnostisch dieet dat ik echt wel intolerant ben. Ga dus af op je ervaring en niet op zo'n test..
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_169721488
Ik lees ook even mee, mijn jongste is net als mijn oudste lactose-intolerant. Wel iets heftiger, maar ik hoop dat hij er net als de oudste (zo goed als) overheen groeit. Thijs reageert alleen als hij teveel melk krijgt, dus zolang het bij 1-2 bekers per dag blijft, gaat het goed. Koen reageerde na maandenlang lactosevrij van het weekend heel heftig op een hapje softijs.... Die zit voorlopig dus nog op een lactosebeperking.
And if I could choose the world around me, the world I'd choose would all revolve 'round you
12/07/2009 om 12:07 kwam de zon op, om nooit meer onder te gaan....
En sinds 23/06/2015 staan er 2 zonnen aan onze hemel!
  donderdag 23 maart 2017 @ 16:16:04 #44
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_169724001
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 11:23 schreef DJMO het volgende:

[..]

Jan is inmiddels 8, heeft ook een tijd ritalin gehad en viel af tot 18 kg. Ik moest toen stoppen met de ritalin, er was geen andere optie helaas. Ik ben nu aan 't kijken voor andere medicatie, want de clonidine die hij nu krijgt, doet ook niet veel.

Voor wat betreft het eten: ik moest Jan vooral veel gezonde vette dingen geven: worst en kaas (al is dat dus een moeilijke optie voor jou) als tussendoortje bv, filet americain op brood, vette vis etc. Ook kreeg ik van kleintjes fantomalt voorgeschreven voor 'm, maar dat vond hij zo smerig dat ik het nauwelijks naar binnen kreeg :')
Hij is dol op kaas. Dus ik hoop dat dat gewoon wel een optie kan blijven.
Ik hoop wel dat hij gewoon aan de Methylfenidaat kan blijven. Hij doet het er heel goed op..

quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 11:39 schreef Deepfreeze het volgende:
Vlindur, ik heb zelf een milde lactoseintolerantie. Inderdaad iets als lactosevrije zuivel is wel goed te krijgen bij de Ah of Jumbo (de melk van de lidl is lactosearm). MinusL is een bekend merk qua zuivel.
We hebben inderdaad de melk van de Lidl en bij de Jumbo heb ik hem ook zien staan ^O^
quote:
Qua kaas(en ook andere zuivel zonder toevoegingen): lactose is een suiker, dus als er op de verpakking bij "koolhydraten, waarvan suikers" 0 staat, kan er geen lactose inzitten (het was groter dan 0 geweest als er lactose in gezeten had). Dat zijn de meeste harde nederlandse kazen. Maar zelfs brie gaat soms nog goed. Dus lekker laten genieten van de tsiis :P
ik heb onze kaas erbij gepakt. Daar zit 0.0 in dus die zou dan wel mogen. Mijn man heeft gelijk die op hun werk nagekeken en daar zit 0.1 in. Dus die mag niet. Zoveel makkelijker nu we weten waar we naar moeten kijken :D
quote:
Roomboter zit wel iets lactose in. Voor mezelf is dat geen probleem, omdat ik de meeste boterhammen zonder boter eet. Voor nu zou ik dan een plantaardige boter kiezen, en tzt eventueel eens proberen of roomboter wel werkt. Lijkt me qua vetten wel weer handig.
We moeten echt alles scheiden, dus ik ga inderdaad nu goed naar die koolhydraatsuikers kijken. Onze kinderen krijgen roomboter en vooral voor R. is dat toch wel fijn als dat zou kunnen blijven.
quote:
Er zijn sowieso veel plantaardige varianten ( melk van haver, rijst, amandel, soja). Als je een poosje rust heb, zou je ook nog kunnen kijken naar lactase-poeder. Ik heb capsules van de kruidvat, daarin zit het enzym dat doorsnee westerlingen zelf aanmaken. Daarmee smokkel ik af en toe een echt dessert naar binnen.
Heel slim van je :D
quote:
Bij lactoseintolerantie heb je sommigen die echt alles moeten vermijden, maar ook genoeg die best een beetje kunnen hebben. Maar net de vraag hoe heftig het bij jullie is.
We weten nog niet eens zeker óf hij het echt heeft. Alleen dat het nu wel effect heeft. Dus nu eerst alles mijden en daarna kijken we wel :)
quote:
Lactose-testen zijn een beetje link, ze laten regelmatig een milde intolerantie gewoon door. Ik mag hem van mijn huisarts ook niet doen, omdat ik inmiddels bewezen heb door een diagnostisch dieet dat ik echt wel intolerant ben. Ga dus af op je ervaring en niet op zo'n test..
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is een nieuwe test die doormiddel van bloedafaname wordt gedaan. Hij heeft dus geen ademtest hoeven te doen. Hier zoeken ze naar genetische dingen. Ik heb even gauw een googlepoging gedaan. Maar kan er niet eens iets over vinden :D
Onze held deed dat geweldig trouwens. Ze hoefden hem niet vast te houden en hij hield zijn arm keurig stil. En achteraf vond hij het wel meevallen ook O+
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_169724479
quote:
0s.gif Op donderdag 23 maart 2017 16:16 schreef Vlindur het volgende:
[..]

We hebben inderdaad de melk van de Lidl en bij de Jumbo heb ik hem ook zien staan ^O^

Die van de lidl verdraag ik wel met soms 1 glaasje op een dag, maar als ik meerdere dagen zo'n glas neem gaat het alsnog mis. Ik gebruik de lidl melk alleen als koffiemelk (maffe zoete smaak is dan lekker). Maar voor bijv sauzen pak ik echt lactosevrije melk.

Fijn dat een andere test een optie was. Stoer ook!

Ik heb zelf het FODMAP dieet gevolgd, daarin vermijd je nog 4 types koolhydraten, maar misschien vind je wel goede recepten voor dingen als je iets lactosevrij zou willen maken.
  donderdag 23 maart 2017 @ 17:13:43 #46
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_169725002
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 16:45 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Die van de lidl verdraag ik wel met soms 1 glaasje op een dag, maar als ik meerdere dagen zo'n glas neem gaat het alsnog mis. Ik gebruik de lidl melk alleen als koffiemelk (maffe zoete smaak is dan lekker). Maar voor bijv sauzen pak ik echt lactosevrije melk.

Fijn dat een andere test een optie was. Stoer ook!

Ik heb zelf het FODMAP dieet gevolgd, daarin vermijd je nog 4 types koolhydraten, maar misschien vind je wel goede recepten voor dingen als je iets lactosevrij zou willen maken.
Die melk van de Lidl is lactosevrij. Ziet er ook net anders uit.

Ik denk dat ik volgende week met klapperende oren naar buiten kom. Ik hoop dat ik alles kan onthouden :D
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_169726270
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 17:13 schreef Vlindur het volgende:

[..]

Die melk van de Lidl is lactosevrij. Ziet er ook net anders uit.

Ik denk dat ik volgende week met klapperende oren naar buiten kom. Ik hoop dat ik alles kan onthouden :D
Echt waar? Vroeger was het wel lactosevrij, maar tegenwoordig is het lactosearm. Verschil van 0,01 vs 0,1 gram lactose
  donderdag 23 maart 2017 @ 18:36:19 #48
48000 Vlinder
1 + 1 = 3, nee 5!
pi_169726392
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 18:29 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Echt waar? Vroeger was het wel lactosevrij, maar tegenwoordig is het lactosearm. Verschil van 0,01 vs 0,1 gram lactose
Ja. Daar kom ik dus ook net achter :(
Ik ging er echt vanuit dat dat goed zou zijn. Maar er zit *exact* hetzelfde in als in de halfvolle variant :(
Die kopen we dus ook niet meer :{w

Ik ga beter op de etiketten letten. Weet nu tenminste wáár ik op moet letten..
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_169727027
quote:
1s.gif Op donderdag 23 maart 2017 18:36 schreef Vlindur het volgende:

[..]

Ja. Daar kom ik dus ook net achter :(
Ik ging er echt vanuit dat dat goed zou zijn. Maar er zit *exact* hetzelfde in als in de halfvolle variant :(
Die kopen we dus ook niet meer :{w

Ik ga beter op de etiketten letten. Weet nu tenminste wáár ik op moet letten..
Bij melk voegen ze lactase toe, dan wordt de lactose omgezet in oa glucose. Daardoor is die suikerwaarde niet lager zoals bij kaas. Maar er staat wel een waarde ergens wat er max aan lactose inzit..

Het is een mooie puzzel,maar lukt uiteindelijk wel ;)
Lidl heeft ook soja melk toch (kan ik nog minder tegen). Maar misschien een optie om te proberen.
  vrijdag 24 maart 2017 @ 20:10:02 #50
85632 NijntjesUk
Nijntje is 'n uk..
pi_169751431
Kzou aan jongens niet teveel sojaproducten geven. Soja heeft wat invloed op hormonen en met name op de vrouwelijke hormonen. Een glas sojamelk is prima, maar zou geen sojamelk, sojatoetje, sojakaas en bijv tofu geven. ;)

Qua koekjes is er keuze genoeg,maar ik weet alleen merken te noemen die in reform/gezondheidswinkels te krijgen zijn.

(Werk in een gezondheidswinkel, vandaar). ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')