Haha, het is nogal wat werk. Ik ga binnenkort ook weer bier brouwen, vorige keer met een wortpakket, nu ga ik ook de wort zelf maken. Stapje voor stapjequote:Op donderdag 21 juli 2016 00:05 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
appeltaartjesjeneverproefmeet bij Djkoelkast.
En al die andere jenevers die hij/zij brouwt proeven.
En daarna kunnen we een bestelling plaatsen
Een soort van Tupperware of Oriflame-party. Alleen met jenever
Action heeft ze gewoon.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 19:54 schreef AlwaysConnected het volgende:
Laatste dag bij scheer en Fop
FF een wereld stekker gescoord
Van 7,95 voor 3,95
Ik weet dat ze wel goedkoper te vinden zijn maar dan heb je weer verzend of 30 dagen wacht tijd
Btw expert neemt alle garantie over
Ach ja kloptquote:
Die van Action vertrouw ik niet zo.quote:
Bij scheer te laatquote:Op zaterdag 23 juli 2016 21:53 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Die van Action vertrouw ik niet zo.
Heb er ook eentje nodig
quote:Zo vult HEMA het schoolgat van V&D
Door Amnon Vogel
Redactie RetailWatching
Met het wegvallen van V&D ontstond een groot gat in de markt op het gebied van school- en schrijfwaren. Bruna sprong daar als eerste openlijk op in, HEMA dook er al snel achteraan. Voor het eerst in de geschiedenis introduceert de winkelketen daarbij zelfs andere merken dan het eigen, al moeten we daar volgens director buying & merchandising hard goods & food Mischa Simons niet te zwaar aan tillen. “Dat is een druppel op een gloeiende plaat.”
Het einde van V&D sloeg niet alleen een gat in de winkelstraten, maar ook in de markt voor school- en schrijfartikelen. Voor HEMA, ook sinds jaar en dag groot in die categorie, een kans om niet te laten liggen. Al was het volgens Simons niet dé reden om er zwaarder op in te zetten. “We waren er al langer mee bezig en hadden het waarschijnlijk sowieso wel gedaan. Het wegvallen van V&D maakte de keuze natuurlijk wel makkelijker.”
Een opvallend bijverschijnsel in de stap van HEMA is het binnenhalen van grote externe merken, die in veel gevallen ook bij concurrenten te krijgen zijn. Agenda’s van onder meer Voetbal International en Bart Simpson liggen plotseling in de schappen, terwijl topman Tjeerd Jegen eerder dit jaar nog zei dat juist de eigen merken het bestaansrecht van HEMA vormen. Producten die nergens anders te koop zijn, daar draait het om en daarom gaat HEMA niet V&D achterna, zo liet Jegen optekenen in De Telegraaf. Is deze nieuwste move daarmee niet tegenstrijdig? Nee, zegt Simons. “We danken ons bestaansrecht inderdaad aan de eigen merken. Maar we werken wel vaker samen met grote merken die qua ‘value’ dicht bij ons liggen, dat is niet nieuw.”
Als voorbeeld noemt ze de National Geographic-agenda, die alleen bij HEMA te koop is. “Een heel sterk merk dat staat voor een goede wereld, en daarom goed bij HEMA past.” Sommige andere merken die interesse toonden, met bijvoorbeeld grove teksten, heeft HEMA afgewezen. “Die stonden in waarde te ver van ons af”, zegt Simons. En de VI-agenda’s, die wel ‘overal’ in de schappen liggen? “Die hebben we heel klein staan en gaan helemaal op in het geweld van het grotere geheel.” De introductie van A-merken is volgens Simons dan ook niet zo groot en vernieuwend als het lijkt. “Het is een druppel op een gloeiende plaat. We hebben die merken toegevoegd voor de breedte van het assortiment, maar belangrijker is dat we dit jaar alle school- en schrijfwaren in een speciale hoek bij elkaar brengen.”
Marktleider
HEMA is de tweede retailer die bekendmaakt dieper in het schoolsegment te duiken. Bruna deed dat enkele maanden geleden, als directe reactie op het wegvallen van V&D. “Bruna heeft die stap heel groot aangekondigd, maar wat ze doen is eigenlijk maar heel beperkt”, zegt Simons daarover. De twee pop-upstores met schoolspullen van Bruna zijn niet te vergelijken met HEMA, dat landelijk toeslaat. Bovendien was de winkelketen al langer ‘groot in schrijfwaren’, zegt Simons. “Het is niet zo dat nu V&D omvalt, we ineens de expert op schoolgebied willen zijn. Dat waren we al, maar ik verwacht dat we nu ook marktleider worden.”
De aangescherpte focus op schoolproducten wordt gecombineerd met de nodige online innovaties. De inzet van Snapchat, dat wordt gebruikt in combinatie met de speciale DIY-workshops rond het thema, is daarbij volledig nieuw. De samenwerking met influencers is dat niet. Dat doet HEMA al drie jaar, met name op het gebied van beauty. Maar een groep van vier back to school-vloggers, die is wel nieuw. Met hen hoopt de retailer de juiste toon te pakken te krijgen om leerlingen uit groep zeven en acht zo ver te krijgen juist daar hun agenda’s, pennen en gummetjes te kopen. De omzetontwikkeling laat volgens Simons zien dat de acties aanslaan. “We zien nu al een piek in de verkoop van schoolspullen, terwijl die meestal pas in augustus ligt.” Verder verkoopt HEMA nu het gehele schoolassortiment ook online, ook al is ‘één gummetje verkopen niet rendabel’, weet Simons. “Maar dat verlies nemen we graag.”
HEMA timmert online sowieso flink aan de weg. Onlangs werd een nieuwe website gelanceerd en is gestart met online orders picken in de winkel, om de levertijden te verkorten. Verschillende vernieuwingen staan nog op de planning, al wil Simons daar nog niets over loslaten. Winstgevendheid is al jaren een probleem voor HEMA, dus er móet ook wel het een en ander gebeuren. Simons heeft er vertrouwen in dat de winkelketen, die later dit jaar zijn negentigste verjaardag viert, er op tijd bij is met zijn vernieuwingen. Bovendien kan HEMA wel tegen een stootje. “HEMA is een sterk merk, met een heel breed assortiment én een geheel eigen handschrift. Wij zullen altijd onszelf blijven en geen anderen kopiëren. We zijn geen bol.com of Blokker.”
Bij de Makro zag ik ook een kleine schoolcampus verschijnen.quote:Op woensdag 27 juli 2016 15:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Omdat we het er eerder in dit topic over hadden:
http://www.retailwatching(...)choolgat-van-vd.html
[..]
Wat mij verbaast is dat, ondanks dat vaak dezelfde redenen voor een faillissement worden aangehaald, er kennelijk altijd weer iemand genoeg brood in de boedel ziet om door te starten, terwijl er aan de oorzaken van het faillissement feitelijk niets is veranderd.quote:Moeilijkheden
Mitra verkeerde al langer in moeilijkheden, onder meer door de zwakke economie, teruglopende verkopen van binnenlands gedistilleerd en concurrentie met de supermarkt en online aanbieders. Het bedrijf werd eind juni failliet verklaard.
Wat een kletskoek allemaal. Mitra is franchise, dus dat het moederbedrijf failliet is gegaan zegt niets over de winkels. Misschien draaien sommige daarvan wel fantastisch. Zal ook afhangen van de betreffende ondernemer en de lokale situatie.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 10:48 schreef mascara-klodder het volgende:
De Mitra voegde ook niks toe. Als ik een goede wijn wil ga ik wel naar een speciaalzaak die me ook advies kan geven.
Voor de normale drank voldoet de G&G, supermarkt of België.
Beter had G&G het overgenomen. Dan had die doorstart wel iets geworden.
Ik geloof er niet in dat het nu wel iets gaat worden
Hoezo 'nog een keer'? De winkels die nu een doorstart maken waren niet failliet. Of snap je niet wat franchise betekent?quote:Op zaterdag 30 juli 2016 12:57 schreef Cynix ® het volgende:
Mitra wás al een overbodige keten en als er niet echt iets verandert gaan ze snel genoeg nog een keer down. Laten we het niet ingewikkelder maken dan nodig.
Tja. Kennelijk snap je echt niet wat franchise inhoudt.quote:Op zaterdag 30 juli 2016 13:29 schreef Cynix ® het volgende:
Failliet of niet, de 20 eigen winkels van Mitra waren sowieso al gestopt. En de franchise-formule was kennelijk ook niet al te gezond. Anders hadden we dit hele gedoe niet gehad. Maar vanaf nu zal het allemaal vast veel beter gaan.
Al zou ik zo 1,2,3 niet precies weten waarom ik, en de rest van Nederland, er nu wél al onze drank gaan halen, maar dat ga je me vast ook wel uitleggen.
Kennelijk snapt nu.nl er trouwens ook geen hol van, want ze suggereren dat de franchise-vestigingen ook te koop staan. Of de curator is gek, dat kan ook:quote:Als gevolg van het faillissement sluiten de 24 eigen winkels van Mitra de deuren en dreigen 144 werknemers op straat te komen staan.
Bottomline: De keten wás al overbodig, de formule werkte kennelijk niet (meer) en als (de nieuwe eigenaar van) Mitra niets verandert krijgen de winkels, franchise of zelfstandig, alsnog een probleem in 2016 of 2017.quote:Voor de 143 franchisevestigingen wordt een koper gezocht, meldt RTL Z op basis van gesprekken met curator Coen Houtman. Deze winkels blijven wel gewoon geopend.
Dat weet natuurlijk niemand, maar minimaal 3 personen gaven hun persoonlijke mening daarover, maar dat is dan kennelijk weer allemaal kletskoek:quote:Op zaterdag 30 juli 2016 14:37 schreef k_man het volgende:
Waar heb je het toch allemaal over? We hadden het over de vraag of de doorstart kans van slagen heeft.
quote:Op zaterdag 30 juli 2016 10:48 schreef mascara-klodder het volgende:
De Mitra voegde ook niks toe. Als ik een goede wijn wil ga ik wel naar een speciaalzaak die me ook advies kan geven.
Voor de normale drank voldoet de G&G, supermarkt of België.
Beter had G&G het overgenomen. Dan had die doorstart wel iets geworden.
Ik geloof er niet in dat het nu wel iets gaat worden
quote:Op zaterdag 30 juli 2016 11:21 schreef djkoelkast het volgende:
Hier in het dorp had je wel een Mitra maar geen Gall & Gall.
Al had de Mitra nooit echt iets bijzonders en was duur. 25m verder zit een Deen met slijterij en 500m de andere kant op een Vomar met slijterij, daar kun je al je "merkmeuk" halen en Deen heeft een redelijk groot assortiment speciaalbier.
Alleen voor goede whisky moet je een stuk rijden, maar dat was altijd al zo, Mitra had alleen of zooi of overpriced.
Zullen we het hier maar bij laten?quote:Op zaterdag 30 juli 2016 09:46 schreef Cynix ® het volgende:
Wat mij verbaast is dat, ondanks dat vaak dezelfde redenen voor een faillissement worden aangehaald, er kennelijk altijd weer iemand genoeg brood in de boedel ziet om door te starten, terwijl er aan de oorzaken van het faillissement feitelijk niets is veranderd.
Mijn persoonlijke conclusie: De meeste doorgestarte ketens klappen later weer/alsnog.
Je zag dat ook hier in D en ook in mindere mate in NL, toen Schlecker failliet ging probeerden veel andere ketens de Schlecker omzet binnen te halen. Vooral DM en Rossmann hebben in D kunnen profiteren maar ook het aanbod bij discounters als Aldi en Lidl is vergroot.quote:Op woensdag 27 juli 2016 15:04 schreef Roel_Jewel het volgende:
Omdat we het er eerder in dit topic over hadden:
http://www.retailwatching(...)choolgat-van-vd.html
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |