abonnement Unibet Coolblue
pi_163363343

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram,ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_163363455
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 09:54 schreef bleyenburg het volgende:
Dashboard op FNC is weer een zooitje :(
Betalingen 4 stuks 13 dagen vertraagd. Deze vertraging wordt kennelijk niet door trage betaling van de ondernemers maar door administratieve chaos bij FNC veroorzaakt!
  dinsdag 28 juni 2016 @ 10:57:17 #3
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163363565
Uit de nieuwsbrief van Lendahand:
quote:
Britse overheid steunt Lendahand
Toch ook positief nieuws vanuit het Verenigd Koninkrijk. Lendahand is geselecteerd door het Britse Crowd Power programma om via crowdfunding de toegang tot (duurzame) energie in Sub-Saharan Afrika en Azië te verbeteren. Lendahand is hiermee het eerste Nederlandse platform dat aan dit prestigieuze programma zal deelnemen. Andere partners zijn o.a. Crowdcube (Engeland) en Indiegogo (VS). Crowd Power zal $100,000 via de Lendahand website investeren in diverse duurzame energieprojecten. Houd komende week onze blogs in de gaten voor meer informatie hieromtrent.
pi_163363670
Collin:
Bereik
Werkkapitaal ¤200.000
| 6,5% rente | 60 maanden |
pi_163363783
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 11:02 schreef marathon2000 het volgende:
Collin:
Bereik
Werkkapitaal ¤200.000
| 6,5% rente | 60 maanden |
ING zit aan de 1e speen, lening van derden (die dan wel achtergesteld is) en prive geen zekerheden, no go voor mij.
Wel leuke incentive dat ze advertentieruimte op billboards voor goede doelen 'weggeven' .
pi_163363826
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 11:07 schreef marathon2000 het volgende:

[..]

ING zit aan de 1e speen, lening van derden (die dan wel achtergesteld is) en prive geen zekerheden, no go voor mij.
Wel leuke incentive dat ze advertentieruimte op billboards voor goede doelen 'weggeven' .
Ik sluit mij er helemaal bij aan!
Het is daarnaast nog verlies financiering met een veel te lage rente t.o.v. het risico.
pi_163363981
Subway even met 24800 eurie volgegooid gisteren met een (volgens mij) redelijk nieuw investeringsnummer.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_163364181
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 11:09 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik sluit mij er helemaal bij aan!
Het is daarnaast nog verlies financiering met een veel te lage rente t.o.v. het risico.

Maar hoe kijken jullie dan aan naar de balans? Ik lees:
Door de verkoop van Gripp B.V. en een achterstelling van een lening van ¤ 300.000,- is de solvabiliteit eind 2015 88% op een balans van ¤ 1.069.000,-.
Dus er zou ruim 600K (echt) eigen vermogen in zitten van de verkoop van de vorige onderneming. Daar ben ik toch niet vies van.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 28-06-2016 11:31:46 ]
pi_163364275
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2016 21:22 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik zit voor de gein eens wat te rekenen n.a.v. volgende quote:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Van het "geïnvesteerde" bedrag van 80K wordt slechts 67,5K daadwerkelijk als investering op de balans opgenomen. Het restant ad 12,5K betreft kosten die meteen 'verdampen' en dus niet op de balans komen. Samenvattend resteert een Eigen vermogen van 17,5K (15+15-12.5) en een schuldpositie van 95K (30+65) op een balanstotaal van 112.5K (17.5+95).
Derhalve resteert een solvabiliteit van 15.5% na afsluiten van de lening.

Misschien dat ze bedoelen dat de solvabiliteit eind 2016 op 33% zal staan, maar dat staat er niet en is bovendien weer afhankelijk van het slagen van de prognose. Ik krijg er een beetje droef gevoel van.
Wat gewoon om te huilen is dat is dat Collin wat betreft deze informatie (zoals de solvabiliteit) gewoon geen haar beter of betrouwbaarder is dan KoM waar iedereen (terecht!) over valt.
pi_163364515
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 11:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Maar hoe kijken jullie dan aan naar de balans? Ik lees:
Door de verkoop van Gripp B.V. en een achterstelling van een lening van ¤ 300.000,- is de solvabiliteit eind 2015 88% op een balans van ¤ 1.069.000,-.
Dus er zou ruim 600K (echt) eigen vermogen in zitten van de verkoop van de vorige onderneming. Daar ben ik toch niet vies van.
Ja, dat klink mooi maar het geld is blijkbaar al geïnvesteerd of op gegaan aan de te hoge overhead.
Ik lees vooral bijvoorbeeld dit:
“ Dit jaar zal door de voor de omzet nog te hoge overhead nog verlieslatend worden afgesloten. Vanaf 2017 stijgt de omzet mede uit de in 2015 en 2016 afgesloten contracten verder. Hierdoor wordt er bij gelijkblijvende overhead wel een mooie winst gemaakt. In 2017 wordt een omzet van meer dan ¤ 1.000.000,- verwacht ten opzichte van een omzet van ca. ¤ 550.000,- in 2016.”

Prognoses, prognoses, zelfs met de VERWACHTE omzet voor 2016 maken ze nog verlies. Dan gooien we er even een prognose met een bijna verdubbeling van de omzet tegen aan en dan zou in 2017, als de overhead tenminste niet stijgt de kasstroom voldoende moeten zijn voor de aflosverplichtingen. Mij veel te veel aannames. Als er iets tegenzit lopen de huidige verliezen alleen maar verder op.
pi_163364674
quote:
2s.gif Op maandag 27 juni 2016 14:46 schreef µ het volgende:

[..]

Weet niet of dat zo is, ben benieuwd wat het platform zelf zegt :P
Dit is wat het platform zelf zegt:
"Beste Horsemen,

Bedankt voor de interesse in Jungo. Onze hypotheek bestaat uit één lening. Deze wordt door verschillende partijen gefinancierd. Particuliere Investeerders nemen een aandeel in de bovenste 20% van de hypotheek en krijgen daarbij een passend rendement. Daarbij worden zij ook als eerste afgelost. De traditionele financier moet met een lagere rente genoegen nemen en wij eisen daarbij ook dat het geld 30 jaar beschikbaar is.

Wij bieden onze investeerders een hoger rendement dan de traditionele financier en daarbij lopen zij ook een hoger risico. Wanneer er onverhoopt een huizenkoper zijn hypotheek niet meer kan betalen dan wordt de investeerder die het laagste rendement krijgt het eerst uitbetaald. In dit geval zal dat de traditionele financier zijn.

Wij zullen er alles aan doen om te voorkomen dat onze klanten hun hypotheek kunnen betalen en blijven betalen. Daarnaast stellen wij een garantievermogen beschikbaar, hierbij worden investeerders gecompenseerd wanneer de huizenkoper niet betaalt. Wij gaan er vanuit dat dit vermogen voldoende dekking biedt bij een normaal functionerende woningmarkt. Uiteindelijk lopen onze investeerders wel een risico.

Hopelijk heb ik hiermee uw vraag voldoende beantwoord.

Met vriendelijke groet,
**************

Co founder & Chief technology officer"

Ik zie er voorlopig heel weinig in.
pi_163364685
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 11:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ja, dat klink mooi maar het geld is blijkbaar al geïnvesteerd of op gegaan aan de te hoge overhead.
Ik lees vooral bijvoorbeeld dit:
“ Dit jaar zal door de voor de omzet nog te hoge overhead nog verlieslatend worden afgesloten. Vanaf 2017 stijgt de omzet mede uit de in 2015 en 2016 afgesloten contracten verder. Hierdoor wordt er bij gelijkblijvende overhead wel een mooie winst gemaakt. In 2017 wordt een omzet van meer dan ¤ 1.000.000,- verwacht ten opzichte van een omzet van ca. ¤ 550.000,- in 2016.”

Prognoses, prognoses, zelfs met de VERWACHTE omzet voor 2016 maken ze nog verlies. Dan gooien we er even een prognose met een bijna verdubbeling van de omzet tegen aan en dan zou in 2017, als de overhead tenminste niet stijgt de kasstroom voldoende moeten zijn voor de aflosverplichtingen. Mij veel te veel aannames. Als er iets tegenzit lopen de huidige verliezen alleen maar verder op.
*Het betreft 4 billboards, inclusief voorbereidings- en plaatsingskosten. De billboards zijn sinds kort operationeel. Deze investering is al betaald; er ontstaat zo dus ruimte voor verdere groei.


Ze staan er al en zijn al betaald?! Dan is dit toch ook een verkapte vorm van werkkapitaalfinanciering.

Volgens mij is hier gewoon sprake van verliesfinanciering
pi_163364797
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 11:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Wij zullen er alles aan doen om te voorkomen dat onze klanten hun hypotheek kunnen betalen en blijven betalen.
**************

Schreven ze dit letterlijk?? _O-
pi_163364806
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 11:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dit is wat het platform zelf zegt:
"Beste Horsemen,

Bedankt voor de interesse in Jungo. Onze hypotheek bestaat uit één lening. Deze wordt door verschillende partijen gefinancierd. Particuliere Investeerders nemen een aandeel in de bovenste 20% van de hypotheek en krijgen daarbij een passend rendement. Daarbij worden zij ook als eerste afgelost. De traditionele financier moet met een lagere rente genoegen nemen en wij eisen daarbij ook dat het geld 30 jaar beschikbaar is.

Wij bieden onze investeerders een hoger rendement dan de traditionele financier en daarbij lopen zij ook een hoger risico. Wanneer er onverhoopt een huizenkoper zijn hypotheek niet meer kan betalen dan wordt de investeerder die het laagste rendement krijgt het eerst uitbetaald. In dit geval zal dat de traditionele financier zijn.

Wij zullen er alles aan doen om te voorkomen dat onze klanten hun hypotheek kunnen betalen en blijven betalen. Daarnaast stellen wij een garantievermogen beschikbaar, hierbij worden investeerders gecompenseerd wanneer de huizenkoper niet betaalt. Wij gaan er vanuit dat dit vermogen voldoende dekking biedt bij een normaal functionerende woningmarkt. Uiteindelijk lopen onze investeerders wel een risico.

Hopelijk heb ik hiermee uw vraag voldoende beantwoord.

Met vriendelijke groet,
**************

Co founder & Chief technology officer"

Ik zie er voorlopig heel weinig in.
Wat?! Ze doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de klanten hun hypotheek niet meer kunnen betalen??
pi_163365039
FNC gebeld.
Het is daar niet op orde.
Niemand bereikbaar.
IT afdeling zit volgens hun in Berlijn.
De een is op training, de ander gaat trouwen.
Dashboard is een puinhoop.
betalingen idem.
pi_163365383
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 07:46 schreef Benger het volgende:

[..]
Verder heb ik ook mijn twijfels over het hele hypotheken verhaal. Zo te lezen gebruiken ze het woord hypotheek voor hypothecaire lening. Ik vraag me af of er wel sprake is van een hypothecaire lening voor de investeerder (dat hij dus ook recht van hypotheek krijgt). Dat is bij crowdfunding bij kleine investeringsbedragen over het algemeen niet het geval. Als er geen sprake is van hypothecaire zekerheid voor de investeerder zou hier sprake zijn van ernstige misleiding.
Even een update. Ik zag bij de AFM dat ze een vergunning hebben voor:
Aanbieden – hypothecair krediet
Bemiddelen – hypothecair krediet
M.a.w. het lijkt er op dat ze inderdaad gaan bemiddelen in leningen met hypothecaire zekerheid. Ze hebben geen ontheffing voor bemiddelen van opeisbare gelden (zonder hypothecaire zekerheid). Daarbij zijn ze voor zo ver ik weet de eerste die dat doen bij zulke lage bedragen (vanaf ¤ 250,-).

[ Bericht 0% gewijzigd door Benger op 28-06-2016 12:30:29 ]
pi_163365523
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 11:54 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Schreven ze dit letterlijk?? _O-
Ja. Ik had er zelf overheen gelezen _O- :+
pi_163367200
Ik zit ook in SPV4 & SPV5 van Zelfstroom via duurzaaminvesteren.nl Tot nu toe zijn de ervaringen positief. Beide organisaties komen in communicatie professioneel over en de administratie wordt netjes bijgehouden (zelfs een bevestiging per post - wel weer zonde van de kosten die daaraan verbonden zijn). Ook zit Triodos erin.

De looptijd van twee jaar vind ik wel aartrekkelijk, want ik verwacht persoonlijk dat ze het wel even uithouden. Ze trekken inderdaad erg veel vreemd vermogen aan. Op termijn is dat wel een risico, ondanks de kasstroom. Ze geven wel aan in gesprek te zijn over herfinanciering. Dat sterkt mij in de overtuiging dat de investering redelijk safe is voor een korte termijn. Maar het risico is en blijft er. Vraag me over twee jaar nog eens naar de ervarigen, zou ik zeggen ;)

Wel balen dat ook hier de rente daalt. Enkele maanden geleden ging een sterk vergelijkbare investering nog tegen 7%, nu 6,5%
pi_163367251
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 11:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Maar hoe kijken jullie dan aan naar de balans? Ik lees:
Door de verkoop van Gripp B.V. en een achterstelling van een lening van ¤ 300.000,- is de solvabiliteit eind 2015 88% op een balans van ¤ 1.069.000,-.
Dus er zou ruim 600K (echt) eigen vermogen in zitten van de verkoop van de vorige onderneming. Daar ben ik toch niet vies van.
Ik ook niet. Die balans is ijzersterk en dat verlies is in principe eenmalig zoals ik het begrijp (en vertrouw op). Normaliter ben ik ook heel afkerig van verliezen, maar ik kan me er in dit geval nog wel iets bij voorstellen in deze tak van sport, en er zijn voldoende reserves om dit op te vangen.
Ik moest wel weer heel snel handelen want had geen geld in de r/c staan en hij zat met 200K in 20 minuten vol......

[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 28-06-2016 14:09:01 ]
Pecunia non olet
pi_163367906
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 11:49 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Dit is wat het platform zelf zegt:
"Beste Horsemen,

Bedankt voor de interesse in Jungo. Onze hypotheek bestaat uit één lening. Deze wordt door verschillende partijen gefinancierd. Particuliere Investeerders nemen een aandeel in de bovenste 20% van de hypotheek en krijgen daarbij een passend rendement. Daarbij worden zij ook als eerste afgelost. De traditionele financier moet met een lagere rente genoegen nemen en wij eisen daarbij ook dat het geld 30 jaar beschikbaar is.

Wij bieden onze investeerders een hoger rendement dan de traditionele financier en daarbij lopen zij ook een hoger risico. Wanneer er onverhoopt een huizenkoper zijn hypotheek niet meer kan betalen dan wordt de investeerder die het laagste rendement krijgt het eerst uitbetaald. In dit geval zal dat de traditionele financier zijn.


Die fout in de laatste zin kan ik wel mee leven, iedereen begrijpt dat ze wat anders bedoelen.

Voor bovenstaande dikgedrukte ben ik wel bang dat ze hen menen.....

[ Bericht 23% gewijzigd door CaLeX op 28-06-2016 15:15:37 ]
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_163369189
Ben inmiddels zo ver dat ik een email naar meneer Broekema van FNC heb gestuurd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_163369723
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 15:35 schreef bleyenburg het volgende:
Ben inmiddels zo ver dat ik een email naar meneer Broekema van FNC heb gestuurd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Goede stap. Ik heb trouwens zojuist alle betalingen binnengekregen, maar maakt het niet minder belangrijk dit aan te kaarten. Zeker ook het telefonisch contact, wat hier enkele keren beschreven is, is zorgwekkend
pi_163369865
Heb nu ook alle FNC betalingen binnen, maar wat een rommeltje is het daar!
pi_163369983
ik nog steeds niet alle.
nu weer eentje.
nog 6 te gaan.

Ook ergerlijk.
komen gisteren 2 betalingen binnen.
een daarvan zetten ze in mijn betalingenoverzicht doodleuk op 24-06

puinhoop aan het worden bij FNC
pi_163370037
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik was benieuwd hoe het ging met de olieboer van AgD. Via google gekeken op bedrijfsnaam en niks gevonden, op Peter zijn naam ook niks maar wel een tekstje onderaan dat beschreef dat sommige resultaten waren verwijderd...... Daarom maar via een andere search engine gezocht en tadaaa, hier word ik niet zo blij van :'(
pi_163370093
dat was hier al besproken meen ik
pi_163370137
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 16:20 schreef bleyenburg het volgende:
dat was hier al besproken meen ik
Volgens mij alleen de fraude, niet dat hij nog steeds geen werkende machine heeft en zijn contract met Emmen kan verliezen. En anders heb ik er goed overheen gelezen.
pi_163370372
Helaas zojuist van GVE melding gekregen dat 1 project gestopt is met betalen. Helaas was het al bekend echter de betaling liep tot nu toe door.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:32 schreef PvN1 het volgende:

[..]

Dit klinkt als project 8301 van GVE. Hiervan lopen de bedragen nog door maar de eigenaar is al persoonlijk falliet verklaard in februari.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_163370540
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 16:17 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik was benieuwd hoe het ging met de olieboer van AgD. Via google gekeken op bedrijfsnaam en niks gevonden, op Peter zijn naam ook niks maar wel een tekstje onderaan dat beschreef dat sommige resultaten waren verwijderd...... Daarom maar via een andere search engine gezocht en tadaaa, hier word ik niet zo blij van :'(
Is de AGD olieboer eigenlijk hoofdelijk aansprakelijk, volgens mij niet toch? Die glasvezel/kabel problemen boer is ook niet hoofdelijk aansprakelijk.

Edit: Nee, niet aansprakelijk in privé. Het zal mij benieuwen hoe dit gaat lopen
  dinsdag 28 juni 2016 @ 16:44:52 #30
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163370617
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 16:17 schreef Borstenzijngeweldig het volgende:
milieuvriendelijke safaritrucks in Wildlands
Dagblad van het Noorden zit inderdaad bovenop die onderneming.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ach, hij betaalt nog altijd. Nog minstens twee keer, lijkt me. Vanaf september moet hij echt gaan leveren.
pi_163371732
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 16:13 schreef bleyenburg het volgende:
ik nog steeds niet alle.
nu weer eentje.
nog 6 te gaan.

Ook ergerlijk.
komen gisteren 2 betalingen binnen.
een daarvan zetten ze in mijn betalingenoverzicht doodleuk op 24-06

puinhoop aan het worden bij FNC
Tsja ik mis ook nog wel een en ander. Hopelijk is dit eenmalig.
Pecunia non olet
pi_163372204
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 16:20 schreef bleyenburg het volgende:
dat was hier al besproken meen ik
Klopt ook dit krantenartikel is hier bij mijn weten besproken.
pi_163372749
Ik heb inmiddels 4 betalingen binnen van FundingCircle over deze maand. Hiervan zijn er 3 verwerkt op de website. Met die 4 betalingen zit ik over de helft van het verwachtte bedrag, maar mis ik er nog steeds een paar.
pi_163386229
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2016 18:25 schreef Benger het volgende:
Ik heb inmiddels 4 betalingen binnen van FundingCircle over deze maand. Hiervan zijn er 3 verwerkt op de website. Met die 4 betalingen zit ik over de helft van het verwachtte bedrag, maar mis ik er nog steeds een paar.
Hier, weliswaar in drie verschillende stortingen, maar nu toch alles binnen van FNC. Ook op de site is alles nu bijgewerkt bij mij. Ben benieuwd of men volgende maand het kunstje van administreren en overmaken wel onder de knie heeft. Aan de telefoon heeft men mij gisteren beterschap beloofd! :)
pi_163386375
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 10:53 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hier, weliswaar in drie verschillende stortingen, maar nu toch alles binnen van FNC. Ook op de site is alles nu bijgewerkt bij mij. Ben benieuwd of men volgende maand het kunstje van administreren en overmaken wel onder de knie heeft. Aan de telefoon heeft men mij gisteren beterschap beloofd! :)
Hier maar liefst 8 verschillende stortingen in juni. 4 projecten (waarvan 2xA en 1 betaling van E 0,16) nog niet ontvangen. Beterschap hebben ze bij mij de laatste 4 maanden al beloofd. Dat zegt mij niet zoveel meer.
  woensdag 29 juni 2016 @ 11:36:56 #36
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163387026
Ik snap er bij FNC niets van. Ik hoor jullie kuchen en kreunen. Ik heb er drie projecten lopen en het geld komt al maanden rond afsproken dagen binnen. Ook het (onhandige) dashboard is gewoon bij.

Die kleine betalinkjes bij het starten van het project vind ik dan weer wel vaag.
Tot nooit .......
pi_163387084
Nieuwe op GvE: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14939


Daksanering Agrarisch
Project: 14939 Zakelijk
Classificatie: 5
G-PD percentage: 0,88
Creditsafe score: 54
Kredietbedrag: ¤ 100.000
Product: Groeilening
Rente per jaar: 8,3%
Looptijd: 36 maanden
Aflosvrij periode 12 maanden
pi_163387202
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 11:39 schreef djh77 het volgende:
Nieuwe op GvE: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14939

Daksanering Agrarisch
Project: 14939 Zakelijk
Classificatie: 5
G-PD percentage: 0,88
Creditsafe score: 54
Kredietbedrag: ¤ 100.000
Product: Groeilening
Rente per jaar: 8,3%
Looptijd: 36 maanden
Aflosvrij periode 12 maanden
Hij heeft nog een lening bij GvE lopen waar hij nog nog ongeveer een jaar op moet aflossen
pi_163387225
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 11:45 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Hij heeft nog een lening bij GvE lopen waar hij nog nog ongeveer een jaar op moet aflossen
Halfjaartje. Wel lening bij bank die nog een jaar loopt. Vandaar 12 maanden aflossingsvrij
pi_163387281
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 11:46 schreef djh77 het volgende:

[..]

Halfjaartje. Wel lening bij bank die nog een jaar loopt. Vandaar 12 maanden aflossingsvrij
GvE lening 50K 42 maanden tot stand rond 01-10-2013 loopt dus af mei-2017. Afgelost eind 2016, is niet goed in Pitch als ik het goed uitreken.
pi_163387375
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 11:36 schreef Speekselklier het volgende:
Ik snap er bij FNC niets van. Ik hoor jullie kuchen en kreunen. Ik heb er drie projecten lopen en het geld komt al maanden rond afsproken dagen binnen.
Moraal van het verhaal: hoe minder projecten bij FNC hoe beter :7
Pecunia non olet
pi_163387391
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 11:50 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

GvE lening 50K 42 maanden tot stand rond 01-10-2013 loopt dus af mei-2017. Afgelost eind 2016, is niet goed in Pitch als ik het goed uitreken.
en vol. Dat was een vluggertje
pi_163387437
Heb hem maar meegepakt. Het ziet er wel aardig uit. Alleen jammer van de rente per kwartaal voor het eerste jaar :(
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163387502
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 11:50 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

GvE lening 50K 42 maanden tot stand rond 01-10-2013 loopt dus af mei-2017. Afgelost eind 2016, is niet goed in Pitch als ik het goed uitreken.
scherp, ik ging blind uit van 36 maanden ^O^

quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 11:59 schreef ITrade het volgende:
Heb hem maar meegepakt. Het ziet er wel aardig uit. Alleen jammer van de rente per kwartaal voor het eerste jaar :(
hoezo :( ? liever per maand gezien?
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_163387631
ik denk dat het zeker geen slecht project was. Juist door afslossingen een jaar uit te stellen, is het mogelijk om eerst andere leningen af te lossen, waardoor de lasten van de lener beter verdeeld worden en de risico's en draagkracht beter te overzien zijn.

Is een groeilening trouwens altijd klasse 5? Ik had namelijk verwacht dat dit project niet direct een 5 zou zijn, maar eerder een 3 of 4. Wat was trouwens de klassificatie van het eerdere project?
pi_163387661
Daksanering Agrarisch klinkt als ernstig liquiditeitsprobleem. Onlangs op verzoek van de bank nog taxatie geweest. Nu geld nodig om belasting en crediteuren te kunnen betalen. Niet kunnen wachten tot bestaande lening van GvE is afgelost....... Opvallend hoe direct met de overwaarde wordt geschermd. Je gaat niet failliet door een tekort aan vermogen, wel door een tekort aan liquiditeit
pi_163387665
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 11:59 schreef ITrade het volgende:
Heb hem maar meegepakt. Het ziet er wel aardig uit. Alleen jammer van de rente per kwartaal voor het eerste jaar :(
ik kan me wel voorstellen dat de rente in het aflossingsvrije deel per kwartaal betaald wordt. Per maand worden bedragen wel erg klein bij kleine investeringen.
pi_163387748
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 12:12 schreef Justme7005 het volgende:
Daksanering Agrarisch klinkt als ernstig liquiditeitsprobleem. Onlangs op verzoek van de bank nog taxatie geweest. Nu geld nodig om belasting en crediteuren te kunnen betalen. Niet kunnen wachten tot bestaande lening van GvE is afgelost....... Opvallend hoe direct met de overwaarde wordt geschermd. Je gaat niet failliet door een tekort aan vermogen, wel door een tekort aan liquiditeit
Denk dat je dat goed ziet. Bij de 50k pitch van 2013 die ik nagelezen heb was er ook een liquiditeitsprobleem. Afijn als het mis gaat lijkt het met terugbetalen door de overwaarde in het OG wel snor te zitten.
pi_163387848
quote:
[..]

Denk dat je dat goed ziet. Bij de 50k pitch van 2013 die ik nagelezen heb was er ook een liquiditeitsprobleem. Afijn als het mis gaat lijkt het met terugbetalen door de overwaarde in het OG wel snor te zitten.
Wat zullen de stallen bij een executieverkoop in verhuude staat opbrengen ? En naast de hypothecaire vordering van de bank is er dan zeer waarschijnlijk ook een preferente vordering van de belastingdienst. Als er dan nog iets rest moet dat met alle andere concurrente schuldeisers worden gedeeld. Ik denk dat er voor de GvE-investeerder in dat geval weinig tot niets overblijft
pi_163387982
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 11:50 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

GvE lening 50K 42 maanden tot stand rond 01-10-2013 loopt dus af mei-2017. Afgelost eind 2016, is niet goed in Pitch als ik het goed uitreken.
Hartelijk dank voor uw mail. Wij hadden dit inmiddels ook geconstateerd. De laatste termijn is april 2017. Wij hebben dit aangepast in de publicatie, vermeld in de Noot en zullen naar alle investeerders in dit project een mail hierover sturen.
Met vriendelijke groet,

John


reactie GVE
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_163387992
Hoop scherpe mensen hier *G*
జ్ఞ‌ా
  woensdag 29 juni 2016 @ 12:51:49 #52
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163388432
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 11:55 schreef obligataire het volgende:

[..]

Moraal van het verhaal: hoe minder projecten bij FNC hoe beter :7
Nou nee, ik ben net bij FNC begonnen, zou er graag meer willen.
Maar ik vraag me vooral af hoe het komt dat het dashboard bij de een wel op orde is en bij de andere niet. Volgens mij is een dashboard of voor iedereen kapot of voor niemand.
Tot nooit .......
pi_163388680
quote:
99s.gif Op woensdag 29 juni 2016 12:03 schreef CaLeX het volgende:

hoezo :( ? liever per maand gezien?
Ja aan de ene kan wel maar dan worden de bedragen wel weer heel klein zoals NRDZ aangeeft.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163388932
Net de bewuste mail ontvangen; ik twijfel nog of ik m'n investering aanhoudt..
pi_163388992
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 12:12 schreef Justme7005 het volgende:
Daksanering Agrarisch klinkt als ernstig liquiditeitsprobleem. Onlangs op verzoek van de bank nog taxatie geweest. Nu geld nodig om belasting en crediteuren te kunnen betalen. Niet kunnen wachten tot bestaande lening van GvE is afgelost....... Opvallend hoe direct met de overwaarde wordt geschermd. Je gaat niet failliet door een tekort aan vermogen, wel door een tekort aan liquiditeit
Eigenlijk heb je wel gelijk... Ik vond de "overwaarde" juist wel interessant in dit project. Maar dat kan inderdaad wel eens tegen vallen.. Ik twijfel nu een beetje!
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163390892
quote:
ik sla over. Sympathiek maar erg risicovolle starter
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_163391066
quote:
Hoewel ik het de beste man van harte gun is dit voor mij een absolute no-go. Starter met beperkte ervaring en 0,0 zekerheden.

Hoe lezen jullie het volgende?
quote:
Het onderpand is:
1) Hoofdelijke aansprakelijkheid; ondernemer beschikt over een Eigen Woning, waar obv WOZ 2014 geen overwaarde op zit.
Het zou mij niets verbazen als dit huis al gewoon onder water staat.

Bij een faillissement kun je je lening denk ik dus direct afschrijven ondanks dat er sprake is van hoofdelijke aansprakelijkheid.
  woensdag 29 juni 2016 @ 15:10:05 #59
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163391229
Het risico is HOOG. En zeker voor KoM begrippen zal het dan geen beste lening zijn.

Ik heb de zekerheden nog even gelezen. (was snel klaar).
En toen de pitch maar half. Want ik pas.

Ik ken wel soortgelijke bedrjiven in antieke bouwmaterialen. Wel leuk om te snuffelen, maar voor de handel is het volgens mij vooral kopen kopen kopen en wachten op een gek die iets wil hebben. Dat is voor antieke materialen.

Ik denk dat dit nog lastiger is voor de materialen die hier genoemd zijn. Wie gaat er voor een radiator nou nog naar de kringloop.

[ Bericht 26% gewijzigd door Speekselklier op 29-06-2016 15:31:12 ]
Tot nooit .......
pi_163392220
Als ik een gebruikte radiator of kozijn zoek, staat er vast wel eentje op marktplaats, speurders of een lokale facebook groep.

Een bedrijfje dat spullen opslaat en daardoor vraag en aanbod bij elkaar kan brengen, als ware het gebruikte auto's, ik zie dat niet snel gebeuren.
pi_163392399
Op zich vind ik het een realistisch ondernemingsplan. Probleem wat ik zie is vooral de afloscapaciteit. Hij verwacht het eerste jaar ¤ 13.000 winst, the tweede jaar ¤ 24.000. Met een eenmanszaak, dus daar moet hij van leven. En dan moet er ook nog worden afgelost.
  woensdag 29 juni 2016 @ 16:12:45 #62
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163392563
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 16:03 schreef Benger het volgende:
Probleem wat ik zie is vooral de afloscapaciteit. Hij verwacht het eerste jaar ¤ 13.000 winst, the tweede jaar ¤ 24.000. Met een eenmanszaak, dus daar moet hij van leven.
Volgens mij is hij daarnaast ook nog installateur. Dus dit komt boven op zijn normale inkomsten.
Tot nooit .......
pi_163392950
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 16:12 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Volgens mij is hij daarnaast ook nog installateur. Dus dit komt boven op zijn normale inkomsten.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee, hij wil stoppen met zijn werk als monteur en zich vol op zijn droom focussen.
pi_163393083
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 16:03 schreef Benger het volgende:
Op zich vind ik het een realistisch ondernemingsplan. Probleem wat ik zie is vooral de afloscapaciteit. Hij verwacht het eerste jaar ¤ 13.000 winst, the tweede jaar ¤ 24.000. Met een eenmanszaak, dus daar moet hij van leven. En dan moet er ook nog worden afgelost.
Maar geen stapelfinanciering O-) O-)

Op zich kun je als zzp'er leven van 24K aan inkomsten. Dat is ongeveer het omslagpunt waarop je door zelfstandigenaftrek en andere (starters)vrijstellingen net geen IB betaalt, alleen wat ZvW prmeie. Maar als je ook een gezin moet onderhouden wordt het lastig. Ik kan geen enkele reden bedenken om hieraan mee te (willen) doen.
Pecunia non olet
pi_163393403
weten jullie hoe het met dit project zit??:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 19% gewijzigd door najra1990 op 29-06-2016 17:42:07 ]
pi_163394374
Nieuwe project op KoM is mag ik hopen een verlate 1 april grap..

Je gaat toch niet menen de beste man 100.000 euro te geven?
pi_163394477
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 17:46 schreef impact9 het volgende:
Nieuwe project op KoM is mag ik hopen een verlate 1 april grap..

Je gaat toch niet menen de beste man 100.000 euro te geven?
de beste man is toch al 8200 euro op weg :X
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_163394529
Tenenkrommend dit project.. haha
Je bent iig gegarandeerd je geld kwijt binnen 1 jaar denk ik zo :9

Als geprognotiseerde prive onttrekkingen zie ik bijna 15k in 2 jaar..
Daar kan je lijkt mij niet normaal van leven.
Zelfs dan mag in het eerste jaar de omzet niet tegenvallen, anders valt hij al om..
pi_163398173
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 17:46 schreef impact9 het volgende:
Nieuwe project op KoM is mag ik hopen een verlate 1 april grap..

Je gaat toch niet menen de beste man 100.000 euro te geven?
"1) Hoofdelijke aansprakelijkheid; ondernemer beschikt over een Eigen Woning, waar obv WOZ 2014 geen overwaarde op zit."

Geen overwaarde (wel onder water)? Gaat hij failliet dan staat ook de bank op de deur te kloppen? Niet voor mij...
pi_163398638
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 16:56 schreef najra1990 het volgende:
weten jullie hoe het met dit project zit??:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is dit een nieuwe? Ik heb wel een keer genoteerd in mijn lijstje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
of heb ik twee cijfers omgedraaid? Ik hoor het graag.
pi_163401222
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 20:56 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Is dit een nieuwe? Ik heb wel een keer genoteerd in mijn lijstje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
of heb ik twee cijfers omgedraaid? Ik hoor het graag.
nee, de cijfers zijn niet omgedraaid... het gaat hier om een nieuw project wat (naar mijn verwachting) in de problemen is. is ook de eerste keer dat hij te laat betaald heeft...
pi_163403123
Nog even over Jungo; ik geloof dat het model wel kan werken maar niet mbv de crowd. Ik geloof wel dat vermogenden bekenden best voor 3a4 procent rendement het risico voor een bank willen verminderen en daarmee de hypotheekaanvrager aam een goede deal hebben. Bekenden zijn prima instaat om in te schatten in hoeverre iemand te vertrouwen is en weet ook beter hoe de persoonlijke situatie in elkaar zit dan de bank.

Na wat gesprekken op een verjaardag over een hypotheek die niet helemaal rond kwam, ondanks dat het heel makkelijk zou moeten kunnen gezien de maandlasten en het eigen vermogen, kreeg een familielid van mij net een telefoontje van een bekende die aangaf de rest van de hypotheek tegen dezelfde condities als de bank te willen financieren.

Hoewel geld lenen van bekenden niet voor iedereen is weggelegd en niet iedereen daar zin in heeft denk ik zeker dat het voor velen een aantrekkelijke optie kan zijn. Als Jungo met hun product dit tegen een geringe vergoeding administratief kan regelen zie ik dit nog wel goed komen. Echter geloof ik niet dat de crowd bereid is om tegen een rendement van 3 a 4 procent te investeren in een hypotheek van een wildvreemde maar als je een paar bekende met geld heb moet het zeker lukken.
pi_163407446
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 23:16 schreef Mynheer007 het volgende:
Nog even over Jungo; ik geloof dat het model wel kan werken maar niet mbv de crowd. Ik geloof wel dat vermogenden bekenden best voor 3a4 procent rendement het risico voor een bank willen verminderen en daarmee de hypotheekaanvrager aam een goede deal hebben. Bekenden zijn prima instaat om in te schatten in hoeverre iemand te vertrouwen is en weet ook beter hoe de persoonlijke situatie in elkaar zit dan de bank.

Na wat gesprekken op een verjaardag over een hypotheek die niet helemaal rond kwam, ondanks dat het heel makkelijk zou moeten kunnen gezien de maandlasten en het eigen vermogen, kreeg een familielid van mij net een telefoontje van een bekende die aangaf de rest van de hypotheek tegen dezelfde condities als de bank te willen financieren.

Hoewel geld lenen van bekenden niet voor iedereen is weggelegd en niet iedereen daar zin in heeft denk ik zeker dat het voor velen een aantrekkelijke optie kan zijn. Als Jungo met hun product dit tegen een geringe vergoeding administratief kan regelen zie ik dit nog wel goed komen. Echter geloof ik niet dat de crowd bereid is om tegen een rendement van 3 a 4 procent te investeren in een hypotheek van een wildvreemde maar als je een paar bekende met geld heb moet het zeker lukken.
Ik heb wat vragen gesteld bij de mensen van Jungo en wat gelezen over wat ze doen. Voor me zelf heb ik de volgende samenvatting gemaakt over hoe ik denk dat het werkt. Misschien hebben jullie er wat aan.

Jungo heeft vergunning hypotheek bemiddelaar maar ook verstrekker.

Er wordt een hypotheek geoffreerd/verstrekt aan woningkoper en daarna wordt er pas een crowd campagne opgestart op hun website om de rente en risico van max 20% van de lening voor 7.5 jaar anders te verdelen.

Bijvoorbeeld:
Klant krijgt Hypotheek 100% annuïtair 500K 30 jaar 7.5 jaar vaste rente van 2.5% via Jungo van institutionele beleger/of bank geoffreerd/verstrekt.
Na een succesvolle crowd campagnge op de site van Jungo wordt hierop een korting van x% beloofd.

Deze hypotheek lening wordt (op de achtergrond) herverdeelt en ondergebracht voor 80% van het bedrag dus 400K (nagenoeg) aflossingsvrij 7.5 jaar bij institutionele belegger/of bank met vaste rente 2.5 -y*x% en een crowdlening van 20% Annuïtair met 3.5% van 7.5 jaar.
Na 7.5 jaar gaat de lening verder als een 22.5 jaar annuïtaire lening van 400K bij de institutionele belegger/bank met rente vaste periode A en rente B.
Door het als een pakket aan te bieden wordt voldaan aan de wettelijke plicht om in 30 jaar in dit geval annuïtair af te lossen bij een hypotheek met rente aftrek.
Hoogte A en B kan eventueel al bij de start van de hypotheek afgesproken worden. De percentages 2.5% en 3.5% uit het voorbeeld zijn natuurlijk ook aan de markt fluctuaties onderhevig.

Jungo brengt de hypotheek rechten onder in een stichting zekerheden. Dus er komt een inschrijving in hypotheekregister op naam van de stichting. De stichting handelt de rechten naar de crowd en de institutionele belegger af.

De institutionele belegger/bank heeft 1ste hypotheekrecht de crowd 2de hypotheekrecht.

Geld stromen gaan via een stichting derdenrekening.

De stichtingen krijgen onafhankelijk bestuur.

Jungo richt zich op de markt van hypotheken boven de grens Nationale hypotheek garantie. (Logisch natuurlijk anders hoeft het risico gedeelte niet onder gebracht te worden bij de crowd)

Product van Jungo wordt in eerste instantie geleverd door hypotheek tussenpersonen die software gebruiken van Topicus/Fyndesk

Sofware tool bouwer Topicus is aandeelhouder/partner Jungo.
  donderdag 30 juni 2016 @ 11:08:05 #74
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163407683
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 10:54 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Jungo richt zich op de markt van hypotheken boven de grens Nationale hypotheek garantie. (Logisch natuurlijk anders hoeft het risico gedeelte niet onder gebracht te worden bij de crowd)
Je hele verhaal komt overeen met mijn gedachte hierover. Echter, bovenstaand is NIET logisch.

Voor de solvabiliteitsberekening volgens de nieuwe Solvency2 normen (en daar draait het uiteindelijk om) van banken doet NHG niet ter zake. Een NHG hypotheek staat bij de bank voor 100% in de boeken want de bank heeft nog steeds risico van wanbetaling. Het is voor de bank dus nog steeds interessant om ook een NHG lening deels via de crowd te laten verlopen zodat hij voor 80% in de boeken kan.

De rede zal vooral zijn dat het een ingewikkelde procedure is en waarschijnlijk te duur om hem op een kleine hypotheek los te laten. 50k (250k hypotheek dus) crowdfunden zal niet veel goedkoper zijn dan 150k (600k hypotheek).

De risico's voor de bank waardoor NHG niet onder Solvency2 valt.
Zie LINK
quote:
• De uitkering bij wanbetaling bedraagt hoogstens het verschil tussen de nominale waarde en de waarde van het onderpand; NHG dekt dus niet alle types regelmatige betalingen die de debiteur uit hoofde van de vordering geacht wordt te verrichten.
• Daarnaast neemt het garantiebedrag annuïtair dalend af.
• Tot slot kent de aanbieder van een NHG hypotheeklening sinds 2014 een eigen risico van 10 procent.
Het zal me ook niet verbazen NHG onder de nieuwe 'Solvency2' regels geen rentevoordeel meer zal geven.

[ Bericht 6% gewijzigd door Speekselklier op 30-06-2016 11:23:11 ]
Tot nooit .......
pi_163407882
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 10:54 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Jungo brengt de hypotheek rechten onder in een stichting zekerheden. Dus er komt een inschrijving in hypotheekregister op naam van de stichting. De stichting handelt de rechten naar de crowd en de institutionele belegger af.

De institutionele belegger/bank heeft 1ste hypotheekrecht de crowd 2de hypotheekrecht.

Geld stromen gaan via een stichting derdenrekening.
Ik vraag me af of die opzet binnen de vergunning van Jungo valt. De crowdfunder investeert zo volgens mij namelijk niet in een hypothecaire lening, maar een vordering (opeisbaar geld) hij krijgt immers geen recht van hypotheek (dat krijgt de stichting). Jungo heeft geen ontheffing om te bemiddelen in opeisbare gelden.
pi_163408109
quote:
Voor de solvabiliteitsberekening volgens de nieuwe Solvency2 normen (en daar draait het uiteindelijk om) van banken doet NHG niet ter zake.
Solvency2 geldt voor verzekeraars, niet voor banken. Banken moeten voldoen aan Basel3; het zou kunnen dat er onder Basel3 andere regels gelden (ken ze overigens niet).
pi_163408142
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 11:20 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik vraag me af of die opzet binnen de vergunning van Jungo valt. De crowdfunder investeert zo volgens mij namelijk niet in een hypothecaire lening, maar een vordering (opeisbaar geld) hij krijgt immers geen recht van hypotheek (dat krijgt de stichting). Jungo heeft geen ontheffing om te bemiddelen in opeisbare gelden.
Dat is leuk voor de juristen!
Men zegt toch echt het op die wijze af te handelen, dat zal wel besproken zijn met de AFM in het proces van de vergunning aanvraag neem ik aan.
  donderdag 30 juni 2016 @ 12:07:47 #78
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163408723
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 11:33 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Solvency2 geldt voor verzekeraars, niet voor banken. Banken moeten voldoen aan Basel3; het zou kunnen dat er onder Basel3 andere regels gelden (ken ze overigens niet).
je hebt gelijk. Maar ik kan me niet voorstellen dat het in Basel3 anders is geregeld.
Tot nooit .......
pi_163413227
FNC is met een inhoudelijke reactie gekomen.
Telefonisch, dat dan weer wel ;)
Komt erop neer dat ze idd onderkennen dat er dingen (nog) niet soepel lopen. Vooralsnog denk ik wel dat ze 't op de rit gaan krijgen.

Staan open voor kritiek en volgen FOK! duidelijk ook :)

Meneer Broekema gaf aan dat hij de kritiek/input waardeert en ter harte wil nemen.

Wellicht is het aardig om, als ik wat meer tijd heb, eens een afspraak te maken om in detail op wat zaken met hem in te gaan, waarbij de fokkers input kunnen geven.
pi_163418877
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 15:56 schreef bleyenburg het volgende:
FNC is met een inhoudelijke reactie gekomen.
Telefonisch, dat dan weer wel ;)

Staan open voor kritiek en volgen FOK! duidelijk ook :)

Meneer Broekema gaf aan dat hij de kritiek/input waardeert en ter harte wil nemen.

Volgens mij heb ik in een van de vorige draadjes geadviseerd het management van FNC te vervangen vanwege de aanhoudende chaos van de afgelopen maanden. :)
pi_163421377
Op de site van de biogasboer lees ik het volgende persbericht:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat betekent dit nou precies voor degenen die hier via GVE inzitten, maar waarvan al enkele maanden voor twee projecten niet meer wordt uitbetaald? Deze lening was toch exact bedoeld voor dit succesvolle pilotproject?
  donderdag 30 juni 2016 @ 22:08:35 #82
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_163421484
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 20:49 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik in een van de vorige draadjes geadviseerd het management van FNC te vervangen vanwege de aanhoudende chaos van de afgelopen maanden. :)
Wel een leuke om het gesprek mee in te gaan :p
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  donderdag 30 juni 2016 @ 22:21:41 #83
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163421937
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 22:05 schreef Rottie99 het volgende:
Op de site van de biogasboer lees ik het volgende persbericht:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat betekent dit nou precies voor degenen die hier via GVE inzitten, maar waarvan al enkele maanden voor twee projecten niet meer wordt uitbetaald? Deze lening was toch exact bedoeld voor dit succesvolle pilotproject?
SERIgas: Scalene Energy Research Institute.
Ze zetten de activiteiten kennelijk voort onder een van de vele handelsnamen waarmee ze een rookgordijn optrekken.
pi_163422012
quote:
1s.gif Op donderdag 30 juni 2016 22:05 schreef Rottie99 het volgende:
Op de site van de biogasboer lees ik het volgende persbericht:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat betekent dit nou precies voor degenen die hier via GVE inzitten, maar waarvan al enkele maanden voor twee projecten niet meer wordt uitbetaald? Deze lening was toch exact bedoeld voor dit succesvolle pilotproject?
Ik zou dit persbericht aan GvE voorleggen en vragen welke acties ze gaan ondernemen ten behoeve van de investeerders.
pi_163422179
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 22:23 schreef Ernie58 het volgende:

[..]

Ik zou dit persbericht aan GvE voorleggen en vragen welke acties ze gaan ondernemen ten behoeve van de investeerders.
Beetje laat als er blijkbaar een crediteurenakkoord is

E`r is vandaag een nieuw verslag gedeponeerd. Zie rechtspraak.nl
pi_163422348
Maar zouden wij als investeerders dan geen onderdeel moeten zijn van dit crediteurenakkoord?
pi_163422377
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 22:33 schreef Rottie99 het volgende:
Maar zouden wij als investeerders dan geen onderdeel moeten zijn van dit crediteurenakkoord?
Psies. Maar het faillissementsverslag spreekt niet over een akkoord
  donderdag 30 juni 2016 @ 23:27:52 #88
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_163424543
quote:
0s.gif Op donderdag 30 juni 2016 22:34 schreef rockenfeller het volgende:
Psies. Maar het faillissementsverslag spreekt niet over een akkoord
En tevens over een compleet andere reden van de faillissementsaanvraag,
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_163428275
Vraagje: In welke situaties betaald GvE de investeerdersfee terug? Ik heb nu 2 projecten van GvE die bij de deurwaarder liggen. Ik heb nog de fee nog niet terugontvangen. Worden deze door GvE niet gezien als default? Vraag is wanneer een project dan wel in default raakt.
pi_163428318
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 08:39 schreef djh77 het volgende:
Vraagje: In welke situaties betaald GvE de investeerdersfee terug? Ik heb nu 2 projecten van GvE die bij de deurwaarder liggen. Ik heb nog de fee nog niet terugontvangen. Worden deze door GvE niet gezien als default? Vraag is wanneer een project dan wel in default raakt.
Op het moment dat de deurwaarders de zaak teruggeven als definitief niet inbaar en dus alle mogelijkheden uitgeput zijn.
pi_163429484
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 08:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Op het moment dat de deurwaarders de zaak teruggeven als definitief niet inbaar en dus alle mogelijkheden uitgeput zijn.
En dan moet het project ook nog gestart zijn na een bepaalde datum... Deze regel is namelijk pas later ingevoerd (ik geloof zo rond de invoering van de variabele investeringsfee...
pi_163430474
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 08:43 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Op het moment dat de deurwaarders de zaak teruggeven als definitief niet inbaar en dus alle mogelijkheden uitgeput zijn.
En dan nog zal het in een aantal gevallen niets extra's opleveren daar GvE al op voorhand bij de start van de problemen een maandtermijn voorgeschoten heeft. Dus ze kunnen feitelijk wat geld terug vragen, overigens verwacht ik niet dat men dat gaat doen.
pi_163430617
Gekker moet het niet worden. Nieuw op Collin.
Scheepvaartbedrijf Vento
Hermotorisering schip
¤85.000
| 7,0% rente | 36 maanden | Investeerders: 38 | Reacties: 1

Ik was er om 11.04 en toen zat hij al vol door 38 investeerders. Dus in 4 minuten vol. afijn die zal dus wel al meer dan half vol gezeten hebben voordat hij in de openbaarheid kwam.
  vrijdag 1 juli 2016 @ 11:14:18 #94
62913 Blik
The one and Only!
pi_163430693
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juni 2016 16:56 schreef najra1990 het volgende:
weten jullie hoe het met dit project zit??:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb zojuist bericht ontvangen van GVE hierover. Jammer, is mijn eerste project met problemen. Ongeveer 71% terugbetaald van de originele inleg tot op heden. Dus het verlies is beperkt

Blijft schandalig dat een ondernemer niet even zelf contact opneemt met het crowdplatform bij problemen
pi_163431024
Zie ik nou goed dat Me&Co op KOM de handdoek in de ring gegooid heeft?
  vrijdag 1 juli 2016 @ 12:07:54 #96
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_163431765
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 11:14 schreef Blik het volgende:
Blijft schandalig dat een ondernemer niet even zelf contact opneemt met het crowdplatform bij problemen
Dat doen ze indirect; ze betalen niet. Doet mij een beetje denken aan een nieuwbouw huis kopen; de facturen zijn 'de klant op de hoogte houden van de werkzaamheden'.
  vrijdag 1 juli 2016 @ 12:21:38 #97
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163432007
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 11:28 schreef bleyenburg het volgende:
Zie ik nou goed dat Me&Co op KOM de handdoek in de ring gegooid heeft?
Inderdaad, want we zaten nog lang niet vol. Het aantal 'succesvole' financieringen neemt zowel in aantallen per maand als in percentage tot de succesvolle flink af bij KoM.
Je zou zeggen dat ze stof tot nadenken hebben.
Tot nooit .......
pi_163432154
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 12:21 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Inderdaad, want we zaten nog lang niet vol. Het aantal 'succesvole' financieringen neemt zowel in aantallen per maand als in percentage tot de succesvolle flink af bij KoM.
Je zou zeggen dat ze stof tot nadenken hebben.
Dat klopt, maar dat hebben ze zelf ook al aangegeven in hun laatste KomKommer nieuwsbrief. De vraag is dus hoe gaan ze het tij keren. Maar dat er wat moet gebeuren staat voor mij vast.
pi_163432257
Ik verwacht nog een project van Lohuis.
Op Collin zie ik trouwens een aardige waslijst projecten in het voortraject. Er lijkt meer sprake van verschuiving dan van groei.
pi_163435220
Nieuwe kabelboer(in) op IVM.

Ik krijg jeuk van dit soort bedrijven sinds InfraUnion op AGD.
Deze mevrouw ook al eerder failliet geweest in dezelfde branche.

Misschien niet terecht, maar ik loop er met een heeeele grote boog omheen.

Straks nog wel even de cijfers doorlezen, maar ik acht de kans bijzonder klein dat ik mijn mening herzie.
  vrijdag 1 juli 2016 @ 15:10:37 #101
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163436313
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 14:34 schreef bleyenburg het volgende:
Nieuwe kabelboer(in) op IVM.

Ik krijg jeuk van dit soort bedrijven sinds InfraUnion op AGD.
Deze mevrouw ook al eerder failliet geweest in dezelfde branche.

Misschien niet terecht, maar ik loop er met een heeeele grote boog omheen.

Straks nog wel even de cijfers doorlezen, maar ik acht de kans bijzonder klein dat ik mijn mening herzie.
De meneer is failliet geweest...
InfraUnion was denk ik riskanter. Had maar één opdrachtgever.
pi_163436360
nieuwe

Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14881

NRDZ wenst u deze zomer veel Zon.

Naam: Welcom bij Vos
Leendoel: Herfinanciering
Bedrag: 70.000 euro
Rente: 7,5%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 3
Graydon rating: 0,57
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  vrijdag 1 juli 2016 @ 15:14:38 #103
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163436439
Zou je ook NEE zeggen als je de kabelboer van AGD niet kon?
Rendementen uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

Verschillen met AGD:
100% nederlands,
meerdere opdrachtgevers,
op het oog een aardige porto.

Omdat het een bedrag is dat met HA nog op de brengen is neig ik naar een JA.
Straks even de cijfers doorspitten.
Tot nooit .......
pi_163436832
Ik zou graag inzicht hebben in het hoe en waarom van dat eerdere faillisement.
Zou het kunnen dat die branche gewoon wat lastiger is?
pi_163436999
Ik vind h'm ook nog niet zo heel slecht. Cijfers zijn redelijk, toch? Of zie ik iets wezenlijks over het hoofd? Volgens de uitwerking van de begroting wordt jaar 2 wel een spannend jaar, als ik het goed zie. Maar inderdaad: als het misgaat zou er nog wel wat te halen moeten zijn, en IVM heeft bij mij op dat punt echt een streepje voor op de rest.
pi_163437243
nieuwe op HCN: Roseval
9%
4 jaar
¤105000

eens kijken waar ik vandaag wat aan ga spenderen.
Roseval of kabelboer(in)
pi_163437267
http://investormatch.us9.(...)b657408&e=f3d2c83b93

Ik zie zo op het oog geen rare dingen in de cijfers. Ik denk dat ook hier het risico het geringe aantal opdrachtgevers is. Als een grote opdrachtgever zijn rekeningen niet voldoet kan er natuurlijk toch snel een probleem ontstaan. Verder ga ik er vanuit dat hij wat opgestoken heeft van zijn eerdere faillissement en ik begrijp dat hij niet persoonlijk aansprakelijk is gesteld. Vermoedelijk heeft hij de afgelopen drie jaar in de schuldsanering gezeten maar hij heeft in die periode wel gewerkt. Of er echt wat te halen is als het fout gaat?? Ik denk het niet, op dit moment vooral morele waarde volgens mij. Ik denk dat ik hem wel mee pak, vooral omdat hij via IVM loopt.
pi_163437281
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 14:34 schreef bleyenburg het volgende:
Nieuwe kabelboer(in) op IVM.

Ik krijg jeuk van dit soort bedrijven sinds InfraUnion op AGD.
Deze mevrouw ook al eerder failliet geweest in dezelfde branche.

Misschien niet terecht, maar ik loop er met een heeeele grote boog omheen.

Straks nog wel even de cijfers doorlezen, maar ik acht de kans bijzonder klein dat ik mijn mening herzie.
Ik heb bij GvE een faillisement gehad in deze branche maar dit project ziet er wel redelijk uit:
Winstgevend bedrijf en een kleine overwaarde op het huis. Echter maak ik me wel zorgen over het volgende:
quote:
Daarnaast staat er een woning te Amerongen volledig op de naam van mevrouw Legemaat. Deze woning staat in de verkoop en wordt verhuurd zolang deze nog niet verkocht is. Naar verwachting wordt deze verkocht rond hypotheekwaarde.
Als je je huis makkelijk voor de hypotheekwaarde zou kunnen verkopen dan verhuur je je huis niet. Ik vrees dat dit een moeilijk huis betreft wat niet voor de hypotheekwaarde verkocht kan worden.

Anyway, ik stop er bij gebrek aan betere projecten toch ¤100,- in.

[ Bericht 2% gewijzigd door Mynheer007 op 01-07-2016 15:55:03 ]
pi_163437313
hoe zat het nou ook alweer met de kosten op HCN?
pi_163437640
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 15:48 schreef bleyenburg het volgende:
hoe zat het nou ook alweer met de kosten op HCN?
Nu nog 1% over inleg. Gaan we misschien veranderen.
pi_163437683
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 15:48 schreef bleyenburg het volgende:
hoe zat het nou ook alweer met de kosten op HCN?
Dat zou ik niet weten maar het project wat nu open staat sla ik iig over:
https://www.horecacrowdfu(...)ar-roseval-amsterdam

Veel blabla met fancy-termen...ik wil graag cijfers en zekerheden zien!
pi_163437920
@ djh77: ben jij van HCN?
wat gaan jullie veranderen?
pi_163438094
Nou, nou, nou wat weer een project op IVM. Zo te zien weer eentje met een flink liquiditeitsprobleem. Twee hypotheken, allebei full time bezig met het eigen kabelbedrijfje. Voorfinanciering debiteuren....ze kopen amper materialen in volgens hun eigen prognose dus het zal vooral prive-onttrekking zijn. Eerst detacheert de vrouw haar man en nu gaan ze zelf weer projecten aannemen net als voorheen. Over de solvabiliteit....."er zijn geen schulden en er is geen BKR-notering"
pi_163438147
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 16:14 schreef bleyenburg het volgende:
@ djh77: ben jij van HCN?
wat gaan jullie veranderen?
Nee hoor. Tijdje geleden stonden op de site hogere kosten genoemd. Bij navraag bleken die (nog) niet juist, maar ze waren wel bezig met de tarieven. Het plan toen was dat investeerders die 250 investeren een hogere fee zouden moeten betalen dan vanaf 500 euro
pi_163438200
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 15:46 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik heb bij GvE een faillisement gehad in deze branche maar dit project ziet er wel redelijk uit:
Winstgevend bedrijf en een kleine overwaarde op het huis. Echter maak ik me wel zorgen over het volgende:

[..]

Als je je huis makkelijk voor de hypotheekwaarde zou kunnen verkopen dan verhuur je je huis niet. Ik vrees dat dit een moeilijk huis betreft wat niet voor de hypotheekwaarde verkocht kan worden.

Anyway, ik stop er bij gebrek aan betere projecten toch ¤100,- in.
ik doe ook mee, voor een klein bedrag.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_163438449
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 16:22 schreef Justme7005 het volgende:
Nou, nou, nou wat weer een project op IVM. Zo te zien weer eentje met een flink liquiditeitsprobleem. Twee hypotheken, allebei full time bezig met het eigen kabelbedrijfje. Voorfinanciering debiteuren....ze kopen amper materialen in volgens hun eigen prognose dus het zal vooral prive-onttrekking zijn. Eerst detacheert de vrouw haar man en nu gaan ze zelf weer projecten aannemen net als voorheen. Over de solvabiliteit....."er zijn geen schulden en er is geen BKR-notering"
Ik snap het niet. Als ik naar de cijfers kijk is de enige reden om het bedrijf om te zetten in een BV het afdekken van de risico's. Dus geld lenen via de BV, als DGA salaris uitkeren en zelf geen risico lopen. In de pitch zie ik niet expliciet dat er sprake is van hoofdelijke aansprakelijkheid. Wel staat er iets over privéwoningen. Is er nu HA of niet?
pi_163438461
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14940

Naam: Healthclub Fit2move
Leendoel: Overname
Bedrag: 130.000 euro
Rente: 8,6%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,08

Ter info: Dit is een groeilening
pi_163438639
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 16:40 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik snap het niet. Als ik naar de cijfers kijk is de enige reden om het bedrijf om te zetten in een BV het afdekken van de risico's. Dus geld lenen via de BV, als DGA salaris uitkeren en zelf geen risico lopen. In de pitch zie ik niet expliciet dat er sprake is van hoofdelijke aansprakelijkheid. Wel staat er iets over privéwoningen. Is er nu HA of niet?
Zowel mevrouw Legemaat-Rijken als haar echtgenoot de heer Legemaat zullen hoofdelijk aansprakelijk zijn.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163439123
Weet niet of deze al gedeeld was.

Fromanteel had de voorpagina van de FD afgelopen woensdag te pakken

pi_163439368
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 17:22 schreef Murene het volgende:
Weet niet of deze al gedeeld was.

Fromanteel had de voorpagina van de FD afgelopen woensdag te pakken

[ link | afbeelding ]
Mooie reclame!
  vrijdag 1 juli 2016 @ 18:28:47 #121
132191 -jos-
Money=Power
pi_163440423
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_163443604
Ik heb een reactie gehad op mijn vraag aan Jungo waarom ze geen ontheffing hebben, zoals bijvoorbeeld GvE.
quote:
Het grote verschil met Geld Voor Elkaar is dat zij inderdaad bemiddelen en dus zelf geen partij zijn in de kredietovereenkomst. Bij Jungo sluit de hypotheekgever een leningovereenkomst met Jungo. Wij zijn betrokken partij en geven voor onze financiering obligaties uit.

We hebben dit laten toetsen in het kader van onze vergunningsaanvraag en er is bij ons geen sprake van (bemiddelen in) opvorderbaar geld.
Als ik het goed begrijp investeer je bij Jungo dus niet in hypothecaire leningen, maar in obligaties van een 'betrokken partij' (Jungo) die een leningovereenkomst heeft met de hypotheekgever. Ik snap er nu nog minder van.

Ik heb een vermoeden dat het ongeveer zo werkt:
- Jungo leent samen met de hypotheekgever geld aan een huizenkoper.
- De hypotheeknemer (of de hypotheekgever?) betaalt aan de stichting derdengelden.
- Het hypotheekrecht gaat naar de stichting zekerheden.
- Om dit te financieren geeft Jungo obligaties uit (mogelijk met de vordering op de hypotheeknemer als onderpand).
Nu lijkt me dat als Jungo de obligatie uitgeeft, er een vordering op Jungo ontstaat. Dus bij wanbetaling van de hypotheeknemer lijkt me dat Jungo normaal gesproken moet blijven doorbetalen. Dat staat dan weer op gespannen voet met het eerdere bericht dat je als investeerder risico loopt als de hypotheeknemer niet betaalt. Dat zal dan wel weer in de overeenkomst geregeld worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Benger op 01-07-2016 21:40:48 ]
pi_163446668
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 20:59 schreef Benger het volgende:
Ik heb een reactie gehad op mijn vraag aan Jungo waarom ze geen ontheffing hebben, zoals bijvoorbeeld GvE.

[..]

Als ik het goed begrijp investeer je bij Jungo dus niet in hypothecaire leningen, maar in obligaties van een 'betrokken partij' (Jungo) die een leningovereenkomst heeft met de hypotheekgever. Ik snap er nu nog minder van.

Ik heb een vermoeden dat het ongeveer zo werkt:
- Jungo leent samen met de hypotheekgever geld aan een huizenkoper.
- De hypotheeknemer (of de hypotheekgever?) betaalt aan de stichting derdengelden.
- Het hypotheekrecht gaat naar de stichting zekerheden.
- Om dit te financieren geeft Jungo obligaties uit (mogelijk met de vordering op de hypotheeknemer als onderpand).
Nu lijkt me dat als Jungo de obligatie uitgeeft, er een vordering op Jungo ontstaat. Dus bij wanbetaling van de hypotheeknemer lijkt me dat Jungo normaal gesproken moet blijven doorbetalen. Dat staat dan weer op gespannen voet met het eerdere bericht dat je als investeerder risico loopt als de hypotheeknemer niet betaalt. Dat zal dan wel weer in de overeenkomst geregeld worden.
Ik kan me herinneren dat er ook gesproken werd over een soort reservepotje wat aangesproken kan worden bij wanbetaling. Dat zou wel meer in een obligatieconstructie passen.
pi_163447650
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 16:53 schreef ITrade het volgende:

[..]

Zowel mevrouw Legemaat-Rijken als haar echtgenoot de heer Legemaat zullen hoofdelijk aansprakelijk zijn.
Ik zie er toch maar vanaf. Te veel dingen waar ik onrustig over word.
Pecunia non olet
pi_163453064
De top 10 van week 26:
pi_163453746
Ik voeg het nieuwe project van IVM ook toe aan mijn portefeuille. De ratings zijn fantastisch en in de cijfers zie ik (als leek) niks raars. Ik denk dat er twee belangrijke verschillen zijn t.o.v. het project dat eerder via AGD is gefinancierd. 1. Er zijn hier verschillende opdrachtgevers. 2. Deze opdrachtgevers komen uit Nederland. In Duitsland geldt een andere cultuur voor zakendoen en dat brengt, als je er onvoldonde bekend mee bent, extra risico's met zich mee.

De vraag is wel hoeveel waarde je moet hechten aan de zekerheden als die deels bestaan uit een huis dat vermoedelijk financieel onder water staat. Anderzijds: wellicht betreft het een stel dat elkaar op latere leeftijd heeft leren kennen. Als zij kort daarvoor een huis heeft gekocht en de huizenprijzen daarna begonnen te dalen, dan kan het interessant zijn om de eigen woning nog even aan te houden, de hypotheeklasten daarvan d.m.v. verhuur te financieren en als de relatie goed blijft de woning te verkopen zodra de verkoopwaarde de hypotheek overstijgt. Sowieso zijn zekerheden, wanneer zij bij faillissement worden aangesproken, altijd véél minder waard dan de marktprijs. Althans, die indruk krijg ik als ik faillissementsveilingen bekijk.
pi_163454556
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 10:08 schreef Groepfunder het volgende:
[...]De ratings zijn fantastisch
Precies. Het is nergens op gebaseerd. Het gaat om financiering van crediteuren. Er is verder geen zekerheid. Dan wil je weten of die crediteuren wel kredietwaardig zijn. Ik heb er zo mijn twijfels over.
pi_163454667
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 11:26 schreef Benger het volgende:

[..]

Precies. Het is nergens op gebaseerd. Het gaat om financiering van crediteuren. Er is verder geen zekerheid. Dan wil je weten of die crediteuren wel kredietwaardig zijn. Ik heb er zo mijn twijfels over.
Ik denk dat er sprake is van een stapeling van risico's:
-Starter
-Nul komma nul zekerheden
-Risico 2e huis (leegstand, debiteurenrisico)
-Privé opnamen (hebben waarschijnlijk royale levensstijl).
-Opdrachten zijn éénmalig.
-Al een keer eerder failliet geweest.

Ik vind ze die A niet waard.

Ze doen me een beetje denken aan een ondernemer die ik ooit gekend heb, toevallig ook in de bouwsector en inmiddels failliet. Veel vaste lasten, dure levensstijl, altijd maar die focus op orderportefeuille. Een order is nog geen winst, daar gaan nog een heleboel kosten en belasting af. De man had de winst al 3 keer opgemaakt nog voordat de order was uitgevoerd :N
Pecunia non olet
pi_163455511
Voorgaande jaren hebben ze toch gewoon positief afgesloten?
Ik heb genoeg meer risicovolle projecten gezien dan dit bedrijf dat al een aantal jaar draait en de omzet naar schijnt daadwerkelijk flink aan het groeien is.

Anyway heb de balans nog even opgevraagd, mocht dit nog tegenvallen stap ik er alsnog uit.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163455974
Nu moeten ze er van leven, dat is toch iets anders dan een beetje beunen naast de baan/uitkering. Denk dat ze nu weinig/geen liquiditeit hebben. Zeker niet kansloos, maar zou een B of B+ passender vinden.
Pecunia non olet
  zaterdag 2 juli 2016 @ 15:08:24 #132
454405 escortmk2
petrolhead
pi_163458870
Bij HCN stond deze week Bar Roseval

https://horecacrowdfundin(...)ar-roseval-amsterdam

Ze geven zelf ook al aan dat deze al een keer eerder is langsgekomen, maar dat dit toen niet doorging. Dat ging toen om dit project:
https://horecacrowdfunding.nl/projecten/detail/bar-roseval

Weet iemand hoe HCN dit toen verder heeft afgehandeld met de investeerders?
Ik heb 'm zelf beide keren bewust overgeslagen, maar ben wel benieuwd hoe het platform hierin gehandeld heeft. (juist bij onverwachtse tegenslagen leer je natuurlijk een platform pas echt kennen)
pi_163461171
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 juli 2016 11:37 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ik denk dat er sprake is van een stapeling van risico's:
-Starter
-Nul komma nul zekerheden
-Risico 2e huis (leegstand, debiteurenrisico)
-Privé opnamen (hebben waarschijnlijk royale levensstijl).
-Opdrachten zijn éénmalig.
-Al een keer eerder failliet geweest.

Ik vind ze die A niet waard.

Ze doen me een beetje denken aan een ondernemer die ik ooit gekend heb, toevallig ook in de bouwsector en inmiddels failliet. Veel vaste lasten, dure levensstijl, altijd maar die focus op orderportefeuille. Een order is nog geen winst, daar gaan nog een heleboel kosten en belasting af. De man had de winst al 3 keer opgemaakt nog voordat de order was uitgevoerd :N
Oké, je hebt mij overtuigd om het niet te doen.
  zaterdag 2 juli 2016 @ 18:36:17 #134
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_163463719
Normaal gesproken wil ik meedoen met de Investormatch projecten. Maar mede door de posts cq. onderbouwende reacties, laat ik deze aan mij voorbij gaan.
Wel snel vol gegaan. Lijkt Collin wel ;)
  zondag 3 juli 2016 @ 13:01:28 #135
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163482279
Ik ben er wel ingegaan.

Ik herken hier geen AGD in. Het is dan misschien wel geen A, maar een goede B wil ik het wel geven.

Ook zie ik dat de ondernemer zelf ook risico neemt met HA, in combinatie met een behapbaar bedrag. Zelfs als hij in loondienst zou gaan is het nog af te lossen op een iets langere termijn.

Ik heb bij IVM nog geen defaults meegemaakt maar ik ga er vooralsnog vanuit dat die bij IVM in goede handen zijn. (Ik zou deze bij KoM niet genomen hebben)
Tot nooit .......
pi_163483376
Wat zijn eigenlijk jullie ervaringen met Lend A Hand? Ik lees daar eigenlijk nooit iets over hier. :?
pi_163484178
quote:
5s.gif Op zondag 3 juli 2016 13:51 schreef k_man het volgende:
Wat zijn eigenlijk jullie ervaringen met Lend A Hand? Ik lees daar eigenlijk nooit iets over hier. :?
Tot nu toe is alles netjes terugbetaald. Derdenrekening moeten ze nog regelen. Sommige vinden het een nadeel dat leningen gesloten worden met intermediairs in het buitenland. In totaal zijn slechts zo'n 6 verschillende partijen contractpartner voor de investeerders. Mocht er 1 omvallen heb je direct veel defaults. Rente is lager dan de meeste leningen die op de andere sites worden aangeboden.
pi_163484297
quote:
5s.gif Op zondag 3 juli 2016 13:51 schreef k_man het volgende:
Wat zijn eigenlijk jullie ervaringen met Lend A Hand? Ik lees daar eigenlijk nooit iets over hier. :?
Prima ervaring mee. Er zijn hier meer mensen die ook via LAH investeren. De reden dat het platform hier nauwelijks besproken wordt, is omdat het risico niet ligt bij de ondernemers die een lening aanvragen, maar bij de organisatie die de lening aan hen verstrekt. Oftewel: per land één organisatie. Verder heb ik al een tijdje geen nieuwe aanvragen uit Ghana meer gezien op het platform. Sinds een paar maanden is de gemiddelde looptijd van een project wel toegenomen. Dat was eerder doorgaans 6 of 12 maanden, maar tegenwoordig zie je ook regelmatig projjecten van 36 of 48 maanden. Het platform groeit in ieder geval snel. In maart 2015 werd de 1 miljoen omzet gehaald. in maart 2016 de 5 miljoen omzet. En inmiddels is er meer dan 8 miljoen euro omgezet.
pi_163484717
quote:
1s.gif Op zondag 3 juli 2016 14:23 schreef djh77 het volgende:

[..]

Tot nu toe is alles netjes terugbetaald. Derdenrekening moeten ze nog regelen. Sommige vinden het een nadeel dat leningen gesloten worden met intermediairs in het buitenland. In totaal zijn slechts zo'n 6 verschillende partijen contractpartner voor de investeerders. Mocht er 1 omvallen heb je direct veel defaults. Rente is lager dan de meeste leningen die op de andere sites worden aangeboden.
Ja, maar LAH doe je waarschijnlijk niet (alleen) voor de rente, maar ook vanwege ethische motieven?

Dank voor de beide reacties. :)
pi_163490574
quote:
7s.gif Op zondag 3 juli 2016 14:42 schreef k_man het volgende:

[..]

Ja, maar LAH doe je waarschijnlijk niet (alleen) voor de rente, maar ook vanwege ethische motieven?

Dank voor de beide reacties. :)
Ik ben pas sinds kort begonnen bij LaH en heb derhalve nog geen terugbetalingen ontvangen.

Investeren via LaH moet je doen voor het goede gevoel want een redenen van 3 a 4 procent is niet bepaald geweldig.
pi_163491386
quote:
1s.gif Op zondag 3 juli 2016 18:40 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Ik ben pas sinds kort begonnen bij LaH en heb derhalve nog geen terugbetalingen ontvangen.

Investeren via LaH moet je doen voor het goede gevoel want een redenen van 3 a 4 procent is niet bepaald geweldig.
Nee, daarom. Het kunnen bijdragen aan iets moois is een belangrijk argument. Hoewel het toch wel fijn is als je je geld terugkrijgt. Dus spreiden over de landen is dan een aandachtspuntje. :)
  zondag 3 juli 2016 @ 22:05:29 #142
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_163497181
Iemand toevallig meer info de default van Thijssen Translations (GVE)? Ik ben een tijdje niet in dit topic geweest dus heb even gemist of er iets over gepost is.

Had website/facebook/linkedin zijn nog online (niet geupdate) en heb niks over een faillisement kunnen vinden.
  zondag 3 juli 2016 @ 22:15:13 #143
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_163497576
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 22:05 schreef leolinedance het volgende:
Iemand toevallig meer info de default van Thijssen Translations (GVE)? Ik ben een tijdje niet in dit topic geweest dus heb even gemist of er iets over gepost is.
Het bedrijf is reeds uitgeschreven uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  zondag 3 juli 2016 @ 22:58:01 #144
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_163499372
quote:
0s.gif Op zondag 3 juli 2016 22:15 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Het bedrijf is reeds uitgeschreven uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Oke dat belooft weinig goeds dus. Nu 3 defaults op 62 projecten bij GvE. En dan nog Infra Union bij AGD.
pi_163503998
Ik heb ook wat centen overgemaakt naar Twino, valt me op dat ik al weer na een paar dagen terugbetalingen heb gekregen, soms zelfs zo snel dat ik niet eens een cent rente ontvang :/

Ik heb daarom de periode opgeschroeft naar minimaal 2 maanden uitstaand, die paar dagen dat schiet allemaal niets op.
pi_163505629
Op het 11:00 Collin moment loopt de splinternieuwe website vast: melding 502 Bad Gateway

Maar het nieuwe project heet Ultimate cigars, 60mnd, 8%, 150K
pi_163505807
Zat net al 75% vol, toen weer foutmelding. Jammer, was misschien wel een aardig project zo te zien.

En te laat dus. Weinig verbetering in snelheid die nieuwe site :6

[ Bericht 46% gewijzigd door obligataire op 04-07-2016 11:23:19 ]
Pecunia non olet
pi_163505986
Eigenlijk een starter, firma, dus 2x HA, 80K eigen inbreng (zullen ze deels al hebben vanuit de voorraad van hun webwinkel). Geen andere financiers.
Ondernemers hebben nog een betaalde baan, dus niet 100% afhankelijk van de zaak.
Wel apart, firmant Dijkstra (leeftijd 42jaar) "heeft een Primera winkel gehad in Almere en heeft deze na 26 jaar verkocht". Dan was hij er wel heel vroeg bij?!

Het hangt erom of de combinatie sigaren & Almere werkt. Time will tell.

Geen onaardig project, maar heb 'm toch laten lopen
pi_163506082
Ik heb een vergelijkbaar project via FundingCircle gedaan. Die betaalde een hogere rente. En tot nu toe ook op tijd. Blijkbaar kan het, ik blijf het risicovol vinden.
  maandag 4 juli 2016 @ 11:50:18 #150
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_163506621
Laat mij principieel klinken, maar ik investeer niet in sigaren omdat ik roken ontmoedig.
Daarbij vraag ik me af of dit echt nog zo in trek is? Sigaren associeer ik toch met oude mannetjes en rotary clubs. Die hebben hun tijd toch ook een beetje gehad?
pi_163506754
Bij poker avonden of een goed glas whiskey is het nog wel populair ook.
pi_163507463
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 11:14 schreef obligataire het volgende:
Zat net al 75% vol, toen weer foutmelding. Jammer, was misschien wel een aardig project zo te zien.

En te laat dus. Weinig verbetering in snelheid die nieuwe site :6
Er zijn nog wel meer onvolkomenheden in dit nieuwe stukje software naar ik constateer.
Ultimate Cigars
¤ 150.000 | 8,0% rente | 60 maanden | Investeerders: 151 | Reacties: 0

Deze leningaanvraag is op 4-07-2016 in 1 uur volgeschreven door 151 investeerders


Om 11 uur gepubliceert en naar ik hier heb gelezen nog niet vol ten tijde van publiceren. Dan bij de laatste investeringen op de site :
investeerder-14014 heeft ¤ 500 geïnvesteerd.
04-07-2016 om 09:21
investeerder-12940 heeft ¤ 500 geïnvesteerd.
04-07-2016 om 09:19
investeerder-1969 heeft ¤ 500 geïnvesteerd.
04-07-2016 om 09:19
investeerder-14526 heeft ¤ 2.000 geïnvesteerd.
04-07-2016 om 09:19
investeerder-14293 heeft ¤ 500 geïnvesteerd.
04-07-2016 om 09:19


Zou de software soms door de regen van de laatse weken in de war zijn en op wintertijd staan?

Of zat de software ontwikkelaar/tester nog in de :O :Z fase?

[ Bericht 4% gewijzigd door NaRegenDeZon op 04-07-2016 12:51:36 ]
pi_163511555
Volgens mij gewoon investeerders in de "inner circle" of kennissen oid?
pi_163513243
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 14:48 schreef impact9 het volgende:
Volgens mij gewoon investeerders in de "inner circle" of kennissen oid?
Maar dat kunnen dan nooit de laatste investeerders zijn. Het klopt gewoon niet.
pi_163513827
True!

Weinig leuke projecten laatste tijd! Vakantieperiode?!
pi_163521648
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 16:17 schreef impact9 het volgende:
True!

Weinig leuke projecten laatste tijd! Vakantieperiode?!
Of de banken tonen weer meer durf om in het MKB te investeren en pikken de leuke projecten in?
Pecunia non olet
pi_163523880
quote:
1s.gif Op zondag 3 juli 2016 18:40 schreef Mynheer007 het volgende:
Investeren via LaH moet je doen voor het goede gevoel want een redenen van 3 a 4 procent is niet bepaald geweldig.
Beter dan bij de bank en als er geen defaults zijn is het rendement mogelijk hoger dan bij andere platforms met defaults.
pi_163530894
Er is nog een vraag beantwoord bij Mesamate van IvM.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163530895
als er geen defaults zijn is het rendement bij andere platforms hoger.
en als er geen defaults waren zag de wereld er een stuk leuker uit :)
  dinsdag 5 juli 2016 @ 11:33:51 #160
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_163531151
quote:
1s.gif Op maandag 4 juli 2016 15:57 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Maar dat kunnen dan nooit de laatste investeerders zijn. Het klopt gewoon niet.
Waarschijnlijk is het UTC tijd -2. Ze parsen niet de local time.
pi_163532671
quote:
0s.gif Op maandag 4 juli 2016 08:49 schreef namliam het volgende:
Ik heb ook wat centen overgemaakt naar Twino, valt me op dat ik al weer na een paar dagen terugbetalingen heb gekregen, soms zelfs zo snel dat ik niet eens een cent rente ontvang :/

Ik heb daarom de periode opgeschroeft naar minimaal 2 maanden uitstaand, die paar dagen dat schiet allemaal niets op.
Volgens mij zou dat niet uit moeten maken. Je blijft gewoon je rendement halen. Als je je account statement exporteert zie je dat alle bedragen op meerdere decimalen achtere de komma worden berekend, je verliest daar dus als het goed is nagenoeg niets op.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 17:00:05 #162
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_163538065
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 12:47 schreef Scooper het volgende:

[..]

Volgens mij zou dat niet uit moeten maken. Je blijft gewoon je rendement halen. Als je je account statement exporteert zie je dat alle bedragen op meerdere decimalen achtere de komma worden berekend, je verliest daar dus als het goed is nagenoeg niets op.
Mijn inziens ook niet. Bij de één krijg je 1 cent meer, bij de ander minder vanwege de looptijd. Maar altijd wel iets.
Vandaag ook bij viventor gestart. Verliep wat moeizamer dan twino, mintos en bondora. Al geef ik hun het voordeel van de twijfel als startend platform. Zit daar in de Spaanse consumenten leningen 12% met buyback.
pi_163538796
Hmm krijg net een groot bedrag gestort door FC, blijkbaar wordt mijn grootste project aldaar in 1x afgelost.

Dashboard is helaas stuk daar (server error).

Gaat om
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jammer dat je alleen alle rente die je nog tegoed had nu niet meer krijgt...

[ Bericht 78% gewijzigd door crowdiefunder op 05-07-2016 17:39:54 ]
pi_163539469
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 17:24 schreef crowdiefunder het volgende:
Hmm krijg net een groot bedrag gestort door FC, blijkbaar wordt mijn grootste project aldaar in 1x afgelost.

Dashboard is helaas stuk daar (server error).

Gaat om
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jammer dat je alleen alle rente die je nog tegoed had nu niet meer krijgt...
Blijf dat inderdaad bizar vinden dat er zoveel nadelen zitten aan de kant vd investeerder bij vervroegd aflossen.
Ik snap dat er een voordeel moet zijn voor de lener maar zeg dan dat 50% vd rente betaald moet worden.

Ik meen me te herinneren dat iemamd van hier aan tafel ging met FNC (even de naam kwijt). Die zou dit kunnen aankaarten
pi_163541016
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 12:47 schreef Scooper het volgende:

[..]

Volgens mij zou dat niet uit moeten maken.
Tuurlijk zal er afgerond worden, de ene keer in je voordeel de andere keer in je nadeel.
Ik vind het alleen raar dat er door de auto investor geld gestoken wordt dat blijkbaar binnen een paar dagen al weer vervalt... hou dit lang genoeg vol en je krijgt over het hele jaar totaal geen cent rente van geen enkele investering.

Ook opvallend, ik kan zelf geen investeringen doen < 10 euro... echter de auto investor kan dat blijkbaar wel... vandaag weer 5,80 euro retour gehad met 0 cent rente
Is nu weer geinvesteerd in een nieuw project van 17 maanden... kijk dat loont uiteindelijk wel al zou misschien de eerste betaling nog 0 cent zijn... zullen de volgende lopende maanden tenminste wel wat opleveren.
pi_163541604
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 19:22 schreef namliam het volgende:

[..]

Tuurlijk zal er afgerond worden, de ene keer in je voordeel de andere keer in je nadeel.
Ik vind het alleen raar dat er door de auto investor geld gestoken wordt dat blijkbaar binnen een paar dagen al weer vervalt... hou dit lang genoeg vol en je krijgt over het hele jaar totaal geen cent rente van geen enkele investering.

Ook opvallend, ik kan zelf geen investeringen doen < 10 euro... echter de auto investor kan dat blijkbaar wel... vandaag weer 5,80 euro retour gehad met 0 cent rente
Is nu weer geinvesteerd in een nieuw project van 17 maanden... kijk dat loont uiteindelijk wel al zou misschien de eerste betaling nog 0 cent zijn... zullen de volgende lopende maanden tenminste wel wat opleveren.
Een betaling van 0 cent is niet niks. 0,4999 cent wordt afgerond op 0 cent. Je krijgt het gewoon en je saldo wordt gewoon hoger. Doordat je 0 cent krijgt, kan je saldo een cent hoger worden afgerond.
pi_163542371
Twino gebruikt 4 decimalen achter de euro. Mintos 15 decimalen. Bij Viventor kan ik het niet achterhalen.

Bij een investering van ¤10 voor één dag komt dit met 4 decimalen neer op een rente van ¤0,0033 euro. Op het account statement staat dan ¤0,00, maar feitelijk is het geen probleem, omdat de rente prima in de 4 decimalen uit te keren is. Kan me voorstellen dat het qua afronding wel voordeliger kan zijn met een hogere inleg.

De lening kan overigens snel terugkomen omdat hij eerder terugbetaald wordt, of doordat de overeenkomst wijzigt. Dan krijg je meteen de inleg en rente terug en waarschijnlijk wordt de nieuwe overeenkomst opnieuw op het platform aangeboden.
  dinsdag 5 juli 2016 @ 23:05:02 #168
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163546386
het voordeel van een project met een laatste betaling is dat de kans op wanbetaling heel klein is.
Tot nooit .......
pi_163550806
Ik kom GVE niet in. Nog iemand die problemen heeft daarmee, of ligt het aan mij?
pi_163550832
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 09:01 schreef bleyenburg het volgende:
Ik kom GVE niet in. Nog iemand die problemen heeft daarmee, of ligt het aan mij?
Vanmorgen om 6 uur werkte het nog. Nu wat langzamer, maar werkt wel
pi_163550859
LendicoNL twitterde op woensdag 06-07-2016 om 07:30:18 Nieuwe #crowdfunding #mkb : tot 7,26% #rendement > Uitbreiding van de voorraad, ¤ 75.000, 5 jr, risicoklasse C https://t.co/c9kOSGt2HV reageer retweet
LendicoNL twitterde op woensdag 06-07-2016 om 08:00:30 Nieuwe #crowdfunding #mkb : tot 6,04% #rendement > Herfinanciering en werkkapitaal ¤ 150.000, 5 jr, risicoklasse B https://t.co/W1gb7ZcPYo reageer retweet
2 nieuwe projecten op Lendico. Lijken niet interessant vanwege lage rente en hoge (kortdurende) schulden
pi_163551434
Nieuwe op KoM. Ziet er redelijk uit door flinke overwaarde. Prive onttrekkingen vind ik wel erg laag.
pi_163551775
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 09:40 schreef impact9 het volgende:
Nieuwe op KoM. Ziet er redelijk uit door flinke overwaarde. Prive onttrekkingen vind ik wel erg laag.
Eerst maar eens een paar vragen stellen aan de ondernemer
pi_163551826
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:03 schreef Justme7005 het volgende:

[..]

Eerst maar eens een paar vragen stellen aan de ondernemer
Vraag dan gelijk waarom er geen peren incentive is bij deze lage rente? :)
Een gemiste kans voor de betrokkenheid van de investeerder bij het bedrijf.
pi_163551830
accepteert geen aansprakelijkheid als rechtspersoon....
tja
pi_163551837
die peren krijg je in het najaar bij de investeerdersdag :)
(denk ik)
pi_163551847
jammer van die 6%.
nu valt ie buiten mijn grenzen
pi_163551852
Ik zit het project nu door te lezen.
Mijn eerste indruk is positief. Ik kan niet direct bijzondere risico's vinden. Zien jullie nog risico's?

Wel wil ik graag weten of er nog andere schulden zijn, zoals bijvoorbeeld een bank lening. Ik brand me niet nog een 2e keer aan een bank die ineens de lening opeist.
pi_163551868
Even een positieve noot t.a.v. KOM tussendoor:
Vandaag precies op tijd álle betalingen ontvangen
Mag ook wel eens gezegd worden :)
  woensdag 6 juli 2016 @ 10:09:56 #181
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163551874
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:06 schreef bleyenburg het volgende:
die peren krijg je in het najaar bij de investeerdersdag :)
(denk ik)
't Is allemaal wat zuinigjes. Als je die peren kunt kopen voor de handelsprijs, dan zou dat al heel wat zijn.
pi_163551876
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:07 schreef bleyenburg het volgende:
jammer van die 6%.
nu valt ie buiten mijn grenzen
Tja, met de huidige lage rente in de markt zullen projecten van klasse A niet veel bieden.
Mijn spaarrente is nu nog verder gedaald naar 0,4% :{
  woensdag 6 juli 2016 @ 10:11:01 #183
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163551892
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:07 schreef dyna18 het volgende:
Ik zit het project nu door te lezen.
Mijn eerste indruk is positief. Ik kan niet direct bijzondere risico's vinden. Zien jullie nog risico's?

Wel wil ik graag weten of er nog andere schulden zijn, zoals bijvoorbeeld een bank lening. Ik brand me niet nog een 2e keer aan een bank die ineens de lening opeist.
Rusland? Nog altijd een importverbod daar. Is zo'n beetje de grootste markt.
UK?
pi_163551914
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:11 schreef crowd-fundi het volgende:

[..]

Rusland? Nog altijd een importverbod daar. Is zo'n beetje de grootste markt.
UK?
Rusland zit al in de cijfers verwerkt. Dit zou dus alleen maar positief kunnen uitpakken als de boycot weer verdwijnt.
pi_163551941
Bah... eerst de investeerderstoets door voor ik kan investeren...
Ik doe trouwens mee voor mijn gebruikelijke bedrag.
pi_163551945
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:06 schreef bleyenburg het volgende:
accepteert geen aansprakelijkheid als rechtspersoon....
tja
het betreft een maatschap
pi_163551962
Ik vraag me af waarom een A. 3x3, 2x2,3x1 = 16 punten in de risicoscore

Reactor (C project) geeft maar 13 punten
  woensdag 6 juli 2016 @ 10:16:14 #188
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163551983
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:09 schreef bleyenburg het volgende:
Even een positieve noot t.a.v. KOM tussendoor:
Vandaag precies op tijd álle betalingen ontvangen
Mag ook wel eens gezegd worden :)
Wel merkwaardig, dat "mijn transacties" als datum morgen en overmorgen aangeven.
pi_163552000
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:09 schreef bleyenburg het volgende:
Even een positieve noot t.a.v. KOM tussendoor:
Vandaag precies op tijd álle betalingen ontvangen
Mag ook wel eens gezegd worden :)
Ik mis er 1, staat wel in het overzicht maar is niet overgemaakt. Zal vandaag nog wel komen dan, anders trek ik even aan de bel :)
pi_163552062
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:16 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ik mis er 1, staat wel in het overzicht maar is niet overgemaakt. Zal vandaag nog wel komen dan, anders trek ik even aan de bel :)
Ik mis er inderdaad ook nog 1, maar ze zijn mooi op tijd, dus ik ga me ook geen druk maken of hij nou morgen of vrijdag komt... Vanavond in ieder geval wel even uitzoeken welke er mist ;)
pi_163552081
Ik mis 2 betalingen, meestal druppelen die de aankomende week wel binnen..
pi_163552105
Even tussendoor, een project als deze Peren ondernemer is voor mij de reden waarom ik mee doe in crowd funding. Ik vind het fijn dat met het geld wat ik zelf niet gebruik, ik kleine ondernemers kan helpen. Vooral als het een goed lopend bedrijf is met een ondernemer die jaren ervaring heeft, maar nu stuk loopt bij de banken omdat deze de geldkraan dicht draaien. Dit geeft mij in ieder geval het idee dat mijn geld nuttig gebruikt wordt. Daarnaast is de investering erg tastbaar. Het zijn echte mensen waar je wat over te weten komt en bedrijven die je kan bezoeken.
pi_163552539
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:21 schreef dyna18 het volgende:
Even tussendoor, een project als deze Peren ondernemer is voor mij de reden waarom ik mee doe in crowd funding. Ik vind het fijn dat met het geld wat ik zelf niet gebruik, ik kleine ondernemers kan helpen. Vooral als het een goed lopend bedrijf is met een ondernemer die jaren ervaring heeft, maar nu stuk loopt bij de banken omdat deze de geldkraan dicht draaien. Dit geeft mij in ieder geval het idee dat mijn geld nuttig gebruikt wordt. Daarnaast is de investering erg tastbaar. Het zijn echte mensen waar je wat over te weten komt en bedrijven die je kan bezoeken.
Mee eens maar dan moeten wel de vragen beantwoord worden kort nadat ze gesteld zijn.
De laatste redelijke projecten die binnen een dag volliepen bij KOM duurde het veel te lang en had ik de indruk dat men eerst wachtte tot het project zo goed als vol zat voor de vragen beantwoord werden.
pi_163552633
dit staat er trouwens nog bij:
Incentive

In het najaar organiseren wij een open dag voor investerders. Zij kunnen dan kennis maken met ons bedrijf en natuurlijk onze producten proeven!
  woensdag 6 juli 2016 @ 10:51:04 #195
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163552843
Als het risicomodel net zo goed berekend is als het aantal jaren dat het bedrijf al bestaat, dan heb ik zeer grote twijfels.
"De al bijna 70 jaar bestaande tuinderij" ... "bestaat al sinds 1958". :D
pi_163553258
Nieuw project bij Collin, lage rente en lange looptijd. Toch doe ik mee gezien 3x HA en ze alle 3 "solvabel" zijn
  woensdag 6 juli 2016 @ 11:17:49 #197
454405 escortmk2
petrolhead
pi_163553451
Een looptijd van 10 jaar, dat is gezien de aard van het object natuurlijk niet gek, maar voor een crowdfundplatform wel erg lang. Collin zelf bestaat nu 3 jaar. Ik laat hem daarom toch lopen.
pi_163553579
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Mee eens maar dan moeten wel de vragen beantwoord worden kort nadat ze gesteld zijn.
De laatste redelijke projecten die binnen een dag volliepen bij KOM duurde het veel te lang en had ik de indruk dat men eerst wachtte tot het project zo goed als vol zat voor de vragen beantwoord werden.
Mee eens. Er is net gereageerd vanuit de tuinder en Kom, maar het antwoord is voornamelijk dat ze op dit moment op het land staan en peren aan het oogsten zijn... :{
  woensdag 6 juli 2016 @ 11:26:12 #199
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163553696
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:21 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Mee eens. Er is net gereageerd vanuit de tuinder en Kom, maar het antwoord is voornamelijk dat ze op dit moment op het land staan en peren aan het oogsten zijn... :{
Voor oogsten is het nog wel erg vroeg. Ze zijn aan het dunnen.
Onder de koffiepauze even reageren, dat hoeft geen dag te duren.
  woensdag 6 juli 2016 @ 11:28:55 #200
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163553765
KOM bij de peren:
quote:
Op basis van de aanvullende zekerheden is het risico naar van dit project naar beneden bijgesteld van gemiddeld naar laag risico.
Ik herinner mij dat bij eerdere project duidelijk was aangegeven dat zekerheden geen onderdeel waren van de risico beoordeliing.
Tot nooit .......
pi_163553792
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:28 schreef Speekselklier het volgende:
KOM bij de peren:

[..]

Ik herinner mij dat bij eerdere project duidelijk was aangegeven dat zekerheden geen onderdeel waren van de risico beoordeliing.
Klopt. dit zou alleen een + moeten opleveren. Dus C+, B+ of A+. Project lijkt me dan een gemiddeld project B met goede zekerheden (+) dus B+
pi_163553864
Wat de perenhandel betreft. Ik mis de motivatie voor de herfinanciering. Ik vermoed dat de aflossingsverplichting hoger was en/of er onrust in de familie is nadat de oogst in 2014 verloren is gegaan. Ik vind het nogal vreemd dat er voor meer dan 50k wordt afgheschreven en er geen vervangingsinvesteringen worden begroot. overigens is daar volgens de prognose ook helemaal geen geld voor. De overwaarde van 500k klinkt leuk maar wat levert een failliet tuindersbedrijf op bij gedwongen verkoop? Voor zover er dan al een opbrengst rest gaan hier nog allerlei kosten vanaf, zijn preferente schuldeisers eerst aan de beurt en wat dan nog rest moet met alle andere concurrente schuldeisers worden gedeeld. De overwaarde stelt dan weinig meer voor denk ik. Het risico van de aard van dit bedrijf, de vrij zwakke financiele positie, de lage geboden rente en het ontbreken van een harde zekerheid zoals een hypotheekrecht of een gegoede borgsteller maakt dat ik hem laat schieten
pi_163553980
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:30 schreef djh77 het volgende:

[..]

Klopt. dit zou alleen een + moeten opleveren. Dus C+, B+ of A+. Project lijkt me dan een gemiddeld project B met goede zekerheden (+) dus B+
Idd, zekerheid zou alleen een + of - opleveren volgens eerdere uitleg van KoM. Komt nog bij dat de quick ratio extreem laag is. Quick ratio geeft de liquiditeit weer. Dat is het grootste risico in direct financiele zin. Deze zou m.i. zwaar moeten tellen. Ik vind het onbegrijpelijk dat een prject desondanks nog in de meest solide klasse wordt ingedeeld. By the way: die hele risico-classificatie van KoM vind ik dikke flauwekul.
pi_163554014
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:30 schreef djh77 het volgende:

[..]

Klopt. dit zou alleen een + moeten opleveren. Dus C+, B+ of A+. Project lijkt me dan een gemiddeld project B met goede zekerheden (+) dus B+
Het lijkt erop dat KoM het beoordelingssysteem heeft aangepast (zonder de investeerders daarvan op de hoogte te stellen). A-, B+, B- en C+ lijken niet meer te bestaan:

quote:
Stap twee is een grondige analyse van uw aanvraag en uw project. Op basis van de kengetallen die u aandraagt, toetsen onze gekwalificeerde financiële experts uw plan. Denk bijvoorbeeld aan uw financiële gegevens van de laatste jaren. Of, in het geval van een startend bedrijf, aan een prognose voor de balans of de cashflow. Uit deze analyse komen twee belangrijke punten naar voren:
•de aflossingscapaciteit voor uw aanvraag
•de risicoklasse van uw project

Kapitaal Op Maat deelt projecten in vijf risicoklassen in, van hoog tot laag risico. Met die classificatie hebben onze investeerders een goed beeld van de commerciële haalbaarheid van uw project. De indeling bepaalt ook de rente die u gaat betalen aan uw investeerders. Naarmate het risico van uw aanvraag groter is, is het vanzelfsprekend om een hogere rente uit te keren.

Toetsing Rating Bandbreedte rentepercentage*

Risico klasse 1 (zeer laag) A+ 5,5 - 6,0%
Risico klasse 2 (laag) A 6,0 - 6,5%
Risico klasse 3 (gemiddeld) B 6,5 - 7,5%
Risico klasse 4 (hoog) C 7,5 - 8,5%
Risico klasse 5 (zeer hoog) C- 8,5 - 9,5%

* Minimaal eens per jaar bepalen we de rentepercentages van de vijf risicoklassen aan de hand van de actuele marktrente.
pi_163555204
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:10 schreef impact9 het volgende:
Nieuw project bij Collin, lage rente en lange looptijd. Toch doe ik mee gezien 3x HA en ze alle 3 "solvabel" zijn
Mochten niet alleen platforms met een vergunning leningen aan prive personen verstrekken? Dus Geldvoorelkaar of Lendico?

[ Bericht 1% gewijzigd door djh77 op 06-07-2016 12:38:28 ]
pi_163555443
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 12:30 schreef djh77 het volgende:

[..]

Mochten niet alleen platforms met een vergunning leningen aan prive personen verstrekken? Dus Geldvoorelkaar of Lendico?
Ja, als ik het goed heb begrepen wel. Ze moeten denk ik even langs de KvK.
pi_163555553
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 12:41 schreef Benger het volgende:

[..]

Ja, als ik het goed heb begrepen wel. Ze moeten denk ik even langs de KvK.
zakelijk samenwerkingsverband ken ik niet als rechtsvorm. VOF, Maatschap, BV lees ik nergens terug. Ben benieuwd op welke gronden CCF de lening verstrekt... Lijken me toch echt drie privé personen.
pi_163555622
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 12:45 schreef djh77 het volgende:

[..]

zakelijk samenwerkingsverband ken ik niet als rechtsvorm. VOF, Maatschap, BV lees ik nergens terug. Ben benieuwd op welke gronden CCF de lening verstrekt... Lijken me toch echt drie privé personen.
Ik heb ze een vraag gemaild. Ben benieuwd.
pi_163555926
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 juli 2016 20:30 schreef Scooper het volgende:
Twino gebruikt 4 decimalen achter de euro. Mintos 15 decimalen. Bij Viventor kan ik het niet achterhalen.
Viventor geeft aan dat ze 9 decimalen gebruiken. Geen probleem dus...
pi_163556266
quote:
Heeft iemand toegang om het hele artikel te lezen? Kan iemand het wellicht in een spoiler zetten?
Signature
pi_163556505
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 13:13 schreef Jackthe het volgende:

[..]

Heeft iemand toegang om het hele artikel te lezen? Kan iemand het wellicht in een spoiler zetten?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_163557231
Dient vandaag niet de rechtszaak van Collin tegen de ondernemers achter Cowboysbelt?
pi_163557389
Weet iemand hoe ik geld in crowdfunding in Britse ponden kan steken? Ik vind de huidige koers wel erg verleidelijk.
pi_163557443
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 14:06 schreef Benger het volgende:
Weet iemand hoe ik geld in crowdfunding in Britse ponden kan steken? Ik vind de huidige koers wel erg verleidelijk.
je kan ook gewoon ponden kopen en deze in je sok stoppen totdat de Britten begrijpen dat de EU toch nog niet zo gek was en op hangende pootjes terug komen. :) dat zal nl niet lang meer duren met deze stand van het pond en daar wil je op speculeren.toch?

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 06-07-2016 14:36:30 ]
pi_163558067
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 14:08 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

je kan ook gewoon ponden kopen en deze in je sok stoppen totdat de Britten begrijpen dat de EU toch nog niet zo gek was en op hangende pootjes terug komen. :) dat zal nl niet lang meer duren met deze stand van het pond en daar wil je op speculeren.toch?
Ik ben juist positief over het VK. Ik verwacht dat die koers wel weer herstelt als ze uittreden. Daarbij vertrouw ik de Euro niet. Dan liever spreiden door ponden te kopen. Maar ja, het is speculatie.
pi_163558212
ING EUR/GBP Sprinter Long 0.708 dus? haha;)
  woensdag 6 juli 2016 @ 14:48:57 #218
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_163558228
bankrekening in VK?
Tot nooit .......
pi_163558314
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 14:48 schreef Speekselklier het volgende:
bankrekening in VK?
Op of Mintos of Twino, ben vergeten welke, kun je GBP kiezen als je valuta, je kunt het EUR naar GBP overmaken met Transferwise.
pi_163558420
Over de tuinder. Grrr, daar komt de aap uit de mouw.

quote:
Een kredietfaciliteit bij de Rabobank van 50.000 Euro
Toch nog extra leningen bij de bank. En niets houdt de bank nu tegen om dit krediet op te zeggen en het geld van de crowd te incasseren....

Het is toch gewoon gebrek aan openbaarheid van Kom dat dit niet in de pitch staat?
Hoe kunnen we dit nou toch veranderen....?
pi_163558659
da's niet best van de fruitteler en KOM.
pi_163558720
Ik heb de Q&A bij de fruitmeneer doorgenomen en begrijp er werkelijk niks meer van.
pi_163558748
Zit toch al vol, dus weinig zinvol meer denk ik.
Maar zou KOM en/of fruitmeneer de garantie af willen/kunnen geven dat de rabo niks ziet van de KOM knaken?
pi_163558768
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 11:32 schreef Justme7005 het volgende:
Wat de perenhandel betreft. Ik mis de motivatie voor de herfinanciering. Ik vermoed dat de aflossingsverplichting hoger was en/of er onrust in de familie is nadat de oogst in 2014 verloren is gegaan. Ik vind het nogal vreemd dat er voor meer dan 50k wordt afgheschreven en er geen vervangingsinvesteringen worden begroot. overigens is daar volgens de prognose ook helemaal geen geld voor. De overwaarde van 500k klinkt leuk maar wat levert een failliet tuindersbedrijf op bij gedwongen verkoop? Voor zover er dan al een opbrengst rest gaan hier nog allerlei kosten vanaf, zijn preferente schuldeisers eerst aan de beurt en wat dan nog rest moet met alle andere concurrente schuldeisers worden gedeeld. De overwaarde stelt dan weinig meer voor denk ik. Het risico van de aard van dit bedrijf, de vrij zwakke financiele positie, de lage geboden rente en het ontbreken van een harde zekerheid zoals een hypotheekrecht of een gegoede borgsteller maakt dat ik hem laat schieten
Er was dus geen aflossingsverplichting van de familie lening + dat de rente de helft was. Zou de familie inderdaad nattigheid voelen over de continuïteit van de onderneming? Of wil de familie de handen vrij hebben en gewoon het geld spenderen aan andere geneugten van het leven. Afijn een ding is zeker de rente lasten voor de KOM lening verdubbelen t.o.v. de familielening + dat er nog eens een extra aflossingsverplichting bij komt van ongeveer 20k per jaar. Pf............ en de liquiditeits positie was al niet super.
Ik wens de ondernemers veel succes maar wel zonder mijn investering. Gelukkig voor de ondernemer zijn er genoeg anderen die er wel vertrouwen in hebben.
pi_163558786
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 15:13 schreef bleyenburg het volgende:
Zit toch al vol, dus weinig zinvol meer denk ik.
Maar zou KOM en/of fruitmeneer de garantie af willen/kunnen geven dat de rabo niks ziet van de KOM knaken?
Ik zou gewoon annuleren als je het niet meer zit zitten. Vinden ze bij KoM niet echt leuk, maar is gewoon je recht (zeker als particulier).
pi_163558833
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 14:53 schreef MB1982 het volgende:

[..]

Op of Mintos of Twino, ben vergeten welke, kun je GBP kiezen als je valuta, je kunt het EUR naar GBP overmaken met Transferwise.
Bij Twino kan dat inderdaad, maar...
quote:
Account currency can be changed only once.
All other investors have to decide in favour of either EUR or GBP upon their first deposit.
Ik heb best wel veel Euro's op Twino staan, wil niet alles in 1x omzetten. Ik zal eens vragen of ik geen tweede account mag beginnen.
pi_163558837
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 12:45 schreef djh77 het volgende:

[..]

zakelijk samenwerkingsverband ken ik niet als rechtsvorm. VOF, Maatschap, BV lees ik nergens terug. Ben benieuwd op welke gronden CCF de lening verstrekt... Lijken me toch echt drie privé personen.
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 12:48 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik heb ze een vraag gemaild. Ben benieuwd.
Collin publiceert de vraag niet rap
pi_163558971
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 15:17 schreef djh77 het volgende:

[..]

Collin publiceert de vraag niet rap
Nee, ik heb het per mail gevraagd. Ik denk dat ze niet blij zijn als ik het vermoeden uit spreek dat dit illegaal is.
pi_163559201
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 15:17 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik zal eens vragen of ik geen tweede account mag beginnen.
quote:
We would like to inform you that it is possible to create a second TWINO account for investments in GBP. All you need is to register a different e-mail.

Please note, that international transfers in GBP may have bigger bank comissions. The first payment needs to be made from your personal bank account. After that you can also use alternative payment services like Transferwise, Paysera etc.
Gelijk gedaan en klein beetje over gemaakt. Transactiekosten zijn inderdaad hoger dan bij Transferwise, maar het moet de eerste keer wel verplicht van je eigen bankrekening.

[ Bericht 8% gewijzigd door Benger op 06-07-2016 15:57:51 ]
pi_163559706
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:16 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Ik mis er 1, staat wel in het overzicht maar is niet overgemaakt. Zal vandaag nog wel komen dan, anders trek ik even aan de bel :)
Ook binnen :)
pi_163560842
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 15:33 schreef Benger het volgende:

[..]

[..]

Gelijk gedaan en klein beetje over gemaakt. Transactiekosten zijn inderdaad hoger dan bij Transferwise, maar het moet de eerste keer wel verplicht van je eigen bankrekening.
Maak je dan gewoon euro's over naar je andere Twino rekening, en vervolgens stort je het via Transferwise in GBP?

Ik twijfelde destijds om iets te doen via savingstream, maar heb dat niet gedaan door de hoge GBP. Helemaal nu met vastgoed in de UK kijk ik wel uit :) Al ben ik wel van mening dat het wel goed gaat komen met de UK
pi_163560967
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 16:47 schreef CRWD het volgende:

[..]

Maak je dan gewoon euro's over naar je andere Twino rekening, en vervolgens stort je het via Transferwise in GBP?

Ik twijfelde destijds om iets te doen via savingstream, maar heb dat niet gedaan door de hoge GBP. Helemaal nu met vastgoed in de UK kijk ik wel uit :) Al ben ik wel van mening dat het wel goed gaat komen met de UK
Nee, ik heb het overgemaakt in GBP vanaf mijn bankrekening, de eerste storting kan niet via Transferwise. Kostte me 10% aan fees.
pi_163561336
Ik heb gelijk even gekeken. Via ABN kan je ook een GBP transactie doen, dat minimaal ¤ 5,50 kost.
Wellicht interessant. Misschien ga ik daar ook mee aan de gang.
pi_163563926
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:21 schreef dyna18 het volgende:
Even tussendoor, een project als deze Peren ondernemer is voor mij de reden waarom ik mee doe in crowd funding. Ik vind het fijn dat met het geld wat ik zelf niet gebruik, ik kleine ondernemers kan helpen. Vooral als het een goed lopend bedrijf is met een ondernemer die jaren ervaring heeft, maar nu stuk loopt bij de banken omdat deze de geldkraan dicht draaien. Dit geeft mij in ieder geval het idee dat mijn geld nuttig gebruikt wordt. Daarnaast is de investering erg tastbaar. Het zijn echte mensen waar je wat over te weten komt en bedrijven die je kan bezoeken.
Vooralsnog doet hij bijzonder geheimzinnig over zijn motieven om de familielening af te lossen en dat roept dan automatisch bij mij weer wantrouwen op. Zeker geen A waard en de rente veel te laag. Als de prognosewinst tegenvalt is de aflossingscapaciteit bijzonder gering. En dat Rabokrediet zint me hier ook niets.
Pecunia non olet
pi_163564141
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 10:07 schreef bleyenburg het volgende:
jammer van die 6%.
nu valt ie buiten mijn grenzen
(inzake het samenwerkingsverband Heilygers c.s.).

Ik vind 6% rente, en 10 jaar looptijd, ook niet echt om over naar huis te schrijven maar ben toch wel positief over het project. Het verhaal lijkt me goed onderbouwd en haalbaar, en gezien het karakter van dit project is 10 jaar looptijd daarbij passend.
Zekerheden zijn uitstekend, beter zie ik ze niet vaak voorbij komen.

Ik zie een dalende lijn bij de rente van crowdfunding, over een tijdje zeg je misschien wel had ik het toch maar gedaan. Zeker geruggesteund door deze zekerheden. Jaren terug heb ik deposito's genomen van 10, 15 en zelfs 20 jaar. Daar heb ik nu nog steeds plezier van :) Zie dit ook een beetje als een lang deposito.
Pecunia non olet
pi_163565306
Ik heb 200 toegezegd aan de perenteler. Echter naar aanleiding van de discussie hier en op KoM wil ik graag terug komen op mijn besluit. Ik heb even op de site gekeken maar kon nergens vinden hoe ik dit kon regelen via de site. Klopt het dat het dus handmatig gedaan moet worden en ik dus een mail moet gaan sturen?
pi_163565596
Moet zeggen dat de perenteler overkomt als een enorme zak.
Totaal geen gunfactor.
Het lijkt me een terechte vraag waarom je 3% meer wilt betalen (oke er wordt nu afgelost maar dan nog)

Hij geeft 1x aan dat dit voor 2018 betaald moet worden. Dat is dus nog 1.5jaar.

Daarnaast heb ik een meer inhoudelijke vraag.
Leuk die overwaarde maar er wordt geen tweede hypotheekrecht aangegaan.
In welke mate is in een geval als dit HA afdoende bij een onverandeljjke situatie?
En hoeveel van de 'uitstekende zekerheden' blijft overeind als er in de toekomst wel een lening wordt aangegaan met onderpand?
pi_163565761
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 20:13 schreef jsuijker het volgende:Leuk die overwaarde maar er wordt geen tweede hypotheekrecht aangegaan.
In welke mate is in een geval als dit HA afdoende bij een onverandeljjke situatie?
En hoeveel van de 'uitstekende zekerheden' blijft overeind als er in de toekomst wel een lening wordt aangegaan met onderpand?
Een positieve/negatieve hypotheekverklaring was toch wel het minste geweest........

Annuleren kun je (bijvoorbeeld) doen door een reply op één van de mails van KOM van vandaag.
Pecunia non olet
pi_163566764
Je kunt ook aandelen in engeland kopen.....beleg je in ponden
pi_163568162
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 13:59 schreef rockenfeller het volgende:
Dient vandaag niet de rechtszaak van Collin tegen de ondernemers achter Cowboysbelt?
Uit de mail van Collin Crowdfund van 21 juni j.l.:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En vanaf 21 juni ook helemaal geen bericht meer ontvangen... blijkbaar is er geen aanvaardbaar voorstel gedaan door de ondernemers.

Kan er iemand bevestigen dat de procedure tegen de ondernemers is gestart?
pi_163573183
Ik wil graag beginnen met investeren in p2p leningen, heb vanavond even rustig doorgelezen en ben van plan om het volgende te doen:

Proberen het geld over zoveel mogelijk platforms te verspreiden (ik zie de leningen in het platform niet echt als een risico meer omdat er een buyback garantie is). Het platform is het risico, vandaar dat ik over zoveel mogelijk platforms wil spreiden. Waarschijnlijk ga ik voor een iets kleiner bedrag ook in Bondora, voor zover ik weet zit bieden hun geen garantie. Hierbij wordt het investeren in de juiste leningen dus belangrijker.

Als ik mij niet vergis heb ik wel eens een aanmeld "bonus" of iets dergelijks voorbij zien komen hier? Mocht iemand een linkje hebben dan ontvang ik die graag :)
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163573757
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 00:40 schreef ITrade het volgende:
Ik wil graag beginnen met investeren in p2p leningen, heb vanavond even rustig doorgelezen en ben van plan om het volgende te doen:

Proberen het geld over zoveel mogelijk platforms te verspreiden (ik zie de leningen in het platform niet echt als een risico meer omdat er een buyback garantie is). Het platform is het risico, vandaar dat ik over zoveel mogelijk platforms wil spreiden. Waarschijnlijk ga ik voor een iets kleiner bedrag ook in Bondora, voor zover ik weet zit bieden hun geen garantie. Hierbij wordt het investeren in de juiste leningen dus belangrijker.

Als ik mij niet vergis heb ik wel eens een aanmeld "bonus" of iets dergelijks voorbij zien komen hier? Mocht iemand een linkje hebben dan ontvang ik die graag :)
Er zijn niet heel veel platforms die aan buyback doen. Ikzelf doe dat via Twino en Mintos. Omaraha vergoedt een deel van je verlies uit een fonds. In Nederland bestaat zoiets nog niet (Jungo is van plan ook zo'n fonds op te zetten).
Dit is mijn reward link voor mintos.
pi_163574102
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 00:40 schreef ITrade het volgende:
Ik wil graag beginnen met investeren in p2p leningen, heb vanavond even rustig doorgelezen en ben van plan om het volgende te doen:

Proberen het geld over zoveel mogelijk platforms te verspreiden (ik zie de leningen in het platform niet echt als een risico meer omdat er een buyback garantie is). Het platform is het risico, vandaar dat ik over zoveel mogelijk platforms wil spreiden. Waarschijnlijk ga ik voor een iets kleiner bedrag ook in Bondora, voor zover ik weet zit bieden hun geen garantie. Hierbij wordt het investeren in de juiste leningen dus belangrijker.

Als ik mij niet vergis heb ik wel eens een aanmeld "bonus" of iets dergelijks voorbij zien komen hier? Mocht iemand een linkje hebben dan ontvang ik die graag :)
Spreiding over platformen is inderdaad heel belangrijk, en zeker wanneer het om buyback-platforms gaat. De buybackgarantie wordt uiteindelijk verzorgd door een kredietverstrekker die zijn lening aanbied op het platform. Dus op een buybackplatform zou ik ook spreiden over de verschillende kredietverstrekkers.

Buybackgarantie klinkt leuk maar uiteindelijk gaat het wel ten koste van je rendement; bondora heeft die garantie niet en de rentes zijn daar een stuk hoger. Bij bondora heb ik de automatische portfolio manager aanstaan en het rendement ligt nog ruim boven de 10 procent en ik ben nu bijna 2 jaar bezig daar. Daarnaast heb je bij bondora denk ik minderplatform risico.

Ik blijf het echter nog niet helemaal etisch verantwoord vinden om mensen aan woekerleningen te helpen, al moge die rentes wel marktconform zijn in de landen waar deze platformen actief zijn. Daarom zit ik ook in LaH en kiva om ook mijn geld nog een meer positieve impact te laten hebben.
pi_163574728
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juli 2016 21:26 schreef Balastico het volgende:

[..]

Uit de mail van Collin Crowdfund van 21 juni j.l.:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En vanaf 21 juni ook helemaal geen bericht meer ontvangen... blijkbaar is er geen aanvaardbaar voorstel gedaan door de ondernemers.

Kan er iemand bevestigen dat de procedure tegen de ondernemers is gestart?
peterverhaar twitterde op donderdag 07-07-2016 om 08:40:23 gisteren is een aanvang gemaakt met de rechtszaak tegen de cowboys van Cowboys Belt: de heer Tebbens en mevrouw Brouwer #actie #plukzekaal reageer retweet
  donderdag 7 juli 2016 @ 09:15:00 #245
304129 Gijsbertus
op het leven
pi_163574740
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 00:40 schreef ITrade het volgende:
Ik wil graag beginnen met investeren in p2p leningen, heb vanavond even rustig doorgelezen en ben van plan om het volgende te doen:

Proberen het geld over zoveel mogelijk platforms te verspreiden (ik zie de leningen in het platform niet echt als een risico meer omdat er een buyback garantie is). Het platform is het risico, vandaar dat ik over zoveel mogelijk platforms wil spreiden. Waarschijnlijk ga ik voor een iets kleiner bedrag ook in Bondora, voor zover ik weet zit bieden hun geen garantie. Hierbij wordt het investeren in de juiste leningen dus belangrijker.

Als ik mij niet vergis heb ik wel eens een aanmeld "bonus" of iets dergelijks voorbij zien komen hier? Mocht iemand een linkje hebben dan ontvang ik die graag :)
Benger is mij voor met de aanmeldlink.
Anders heb ik er nog één van Mintos ;)..

Spreiding is prima. Investeer de minimale inleg per project. 5 á 10 euro
Ik zit zelf bij mintos, twino, viventor en bondora.
Bij de eerste 3 kun je de auto invest aanzetten, bij bondora kun je dat beter nog niet doen..
Tevens hebben de eerste 3 een buyback principe, en bondora niet..
Ik moet eerlijk zeggen dat ik Bondora niet echt kan peilen. Er schieten leningen vol waarvan ik denk 'hoe kan dat nou' en de ratings vind ik ook maar apart. Zit er zelf ook pas een kleine maand..

Mocht je nog verder willen kijken qua platform heb ik de volgende voor jou.
- Omaraha
- Investly
- Fellow finance
- Finbee
- Crowdestate (Estland)

[ Bericht 0% gewijzigd door Gijsbertus op 07-07-2016 09:22:51 ]
pi_163575247
Toevallig gister m'n Bondora account eens gecheckt. Zit daar al ruim 2,5 jaar in op de auto-pilot en log zo nu en dan eens in om te kijken hoe het er voor staat. Heb er een relatief klein bedrag uit staan. Moet zeggen dat ik niet echt te spreken ben over Bondora. In m'n dashboard staat nog een positief rendement (kleine 15% / jaar), maar als ik dan naar de pagina 'investments' kijk staan er toch wel erg veel stoplichten op rood (dit zijn betalingen meer dan >60 dagen overdue, oftewel kun je bijna altijd afschrijven). Bijna de helft van mijn investeringen daar is overdue.

Wellicht kun je hogere rendementen halen als je elke lening handmatig gaat selecteren ipv auto-invest. Maar met leningen van ¤5 per stuk heb ik daar geen zin en tijd voor. Bij mij is er overigens geen verband tussen land waar de lening is verstrekt en of ie flopt;ik heb defaults in alle landen en redelijk verdeeld.

Maar goed, al met al staat er dus nog steeds volgens het dashboard een positief rendement op. Ik kijk het nog wel weer een jaartje aan ;)
pi_163575482
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 09:50 schreef Graankorrel het volgende:
In m'n dashboard staat nog een positief rendement (kleine 15% / jaar), maar als ik dan naar de pagina 'investments' kijk staan er toch wel erg veel stoplichten op rood (dit zijn betalingen meer dan >60 dagen overdue, oftewel kun je bijna altijd afschrijven). Bijna de helft van mijn investeringen daar is overdue.
Ik heb zelf een aantal > 60 dagen overdue waar gewoon weer geld op binnen komt. Als ik naar mijn investeringen kijk, dan komt mijn eigen verwachting redelijk overeen met die op mijn dashboard. Maar ja, de toekomst zal het uitwijzen. Bondora is eigenlijk gewoon gokken, alleen is de gemiddelde winstkans hoger dan het verlies (itt het casino).
pi_163575704
Projecten GvE lopen langzaam:
• Woosh: E 528 per dag laatste week. Nog 441 dagen voor succesvolle funding
• SapVers: E 185 per dag laatste week. Nog 655 dagen voor succesvolle funding
• Heathclub: E 4.814 per dag laatste week. Nog 20 dagen voor succesvolle funding
• Kookpot: E 2.828 per dag laatste week. Nog 27 dagen voor succesvolle funding
• Ethnic: E 6.442 per dag laatste week. Nog 3 dagen voor succesvolle funding
  donderdag 7 juli 2016 @ 10:22:31 #249
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163575707
Nog een keer de perenboer. Nee, KOM. Of nee, Agium.
quote:
Beste investeerder 11:42 uur. De kwalitatieve toetsing komt uit op een 'gemiddeld' risico, echter omdat de relevante ratio's voor dit project op gemiddeld tot laag uitkomen is het project door AGIUM gekwalificeerd als 'laag'.
Haha, Agium ;(
pi_163576524
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 09:50 schreef Graankorrel het volgende:
Moet zeggen dat ik niet echt te spreken ben over Bondora. In m'n dashboard staat nog een positief rendement (kleine 15% / jaar), maar als ik dan naar de pagina 'investments' kijk staan er toch wel erg veel stoplichten op rood (dit zijn betalingen meer dan >60 dagen overdue, oftewel kun je bijna altijd afschrijven).
Het duurt soms een tijd, maar er wordt wel degelijk een deel weer teruggevorderd. Hoeveel precies vind ik lastig om te achterhalen, mede omdat het lang kan duren en de 'recovery rate' van een paar jaar geleden natuurlijk niet zoveel zegt over nieuwe leningen. Verder vind ik het ook niet erg duidelijk wat nou als overdue gerekend wordt en wat niet, dus het is erg moeilijk om de cijfers te controleren.
pi_163576584
Nieuw project op collincrowdfund:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/vesting-hotel-naarden/

De eigenaren hebben wel de juiste opleidingen gevolgd en zijn redelijk goed thuis in de branche, ook doen ze een eigeninbreng van 175k. Daar staat tegenover dat er geen zekerheden zijn en dat de rente van maar 6% in mijn ogen niet in verhouding staat tot de risico’s. Ik laat ook deze aan mij voorbij gaan.
pi_163576783
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 05:38 schreef Benger het volgende:

[..]

Er zijn niet heel veel platforms die aan buyback doen. Ikzelf doe dat via Twino en Mintos. Omaraha vergoedt een deel van je verlies uit een fonds. In Nederland bestaat zoiets nog niet (Jungo is van plan ook zo'n fonds op te zetten).
Dit is mijn reward link voor mintos.

Dankjewel ik heb me aangemeld.

Investeren jullie direct veel geld in p2p (gespreid natuurlijk), of investeren jullie elke maand wat meer (dus ook spreiden over tijd)?


quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 07:51 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Spreiding over platformen is inderdaad heel belangrijk, en zeker wanneer het om buyback-platforms gaat. De buybackgarantie wordt uiteindelijk verzorgd door een kredietverstrekker die zijn lening aanbied op het platform. Dus op een buybackplatform zou ik ook spreiden over de verschillende kredietverstrekkers.

Buybackgarantie klinkt leuk maar uiteindelijk gaat het wel ten koste van je rendement; bondora heeft die garantie niet en de rentes zijn daar een stuk hoger. Bij bondora heb ik de automatische portfolio manager aanstaan en het rendement ligt nog ruim boven de 10 procent en ik ben nu bijna 2 jaar bezig daar. Daarnaast heb je bij bondora denk ik minderplatform risico.

Ik blijf het echter nog niet helemaal etisch verantwoord vinden om mensen aan woekerleningen te helpen, al moge die rentes wel marktconform zijn in de landen waar deze platformen actief zijn. Daarom zit ik ook in LaH en kiva om ook mijn geld nog een meer positieve impact te laten hebben.
Daar ben ik me wel bewust van ja, daarom ga ik oook wel wat met Bondora doen. Kan je zeggen hoeveel boven de 10% je zit? Daar zou je bij mitos en twino toch ook moeten halen (maar dan met "garantie").

quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 09:15 schreef Gijsbertus het volgende:

[..]

Benger is mij voor met de aanmeldlink.
Anders heb ik er nog één van Mintos ;)..

Spreiding is prima. Investeer de minimale inleg per project. 5 á 10 euro
Ik zit zelf bij mintos, twino, viventor en bondora.
Bij de eerste 3 kun je de auto invest aanzetten, bij bondora kun je dat beter nog niet doen..
Tevens hebben de eerste 3 een buyback principe, en bondora niet..
Ik moet eerlijk zeggen dat ik Bondora niet echt kan peilen. Er schieten leningen vol waarvan ik denk 'hoe kan dat nou' en de ratings vind ik ook maar apart. Zit er zelf ook pas een kleine maand..

Mocht je nog verder willen kijken qua platform heb ik de volgende voor jou.
- Omaraha
- Investly
- Fellow finance
- Finbee
- Crowdestate (Estland)
Dankjewel, in de loop van de tijd zal ik ook hier na gaan kijken. Eerst maar eens rustig beginnen en wat meer ervaring op doen.

[ Bericht 33% gewijzigd door ITrade op 07-07-2016 11:28:13 ]
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163576806
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:11 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op collincrowdfund:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/vesting-hotel-naarden/

De eigenaren hebben wel de juiste opleidingen gevolgd en zijn redelijk goed thuis in de branche, ook doen ze een eigeninbreng van 175k. Daar staat tegenover dat er geen zekerheden zijn en dat de rente van maar 6% in mijn ogen niet in verhouding staat tot de risico’s. Ik laat ook deze aan mij voorbij gaan.
Geheel mee eens. Ook totaal geen zicht op de vermogenspositie van de 2 meetekenende andere B.V.'s.
pi_163576924
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:07 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik heb zelf een aantal > 60 dagen overdue waar gewoon weer geld op binnen komt. Als ik naar mijn investeringen kijk, dan komt mijn eigen verwachting redelijk overeen met die op mijn dashboard. Maar ja, de toekomst zal het uitwijzen. Bondora is eigenlijk gewoon gokken, alleen is de gemiddelde winstkans hoger dan het verlies (itt het casino).
Ok, dat klinkt niet te best. Maar wat zijn de gemiddelde rentes op die leningen dan?
Zo te zien schrijft Twino ook heel veel leningen af, maar omdat je daar zelf weinig last van hebt valt dat niet zo op natuurlijk door die terugkoop regeling.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163576946
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:23 schreef ITrade het volgende:

[..]

Investeren jullie direct veel geld in p2p (gespreid natuurlijk), of investeren jullie elke maand wat meer (dus ook spreiden over tijd)?
Ik ben zelf met kleinere bedragen begonnen, ook om te kijken hoe het in de praktijk allemaal gaat. Tussentijds stel ik mijn plannen bij. Ik ben nu geleidelijk aan het opschalen. Ik zit over een paar weken op het bedrag wat ik maximaal kan investeren.
pi_163576959
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:33 schreef ITrade het volgende:

[..]

Ok, dat klinkt niet te best. Maar wat zijn de gemiddelde rentes op die leningen dan?
Ik krijg gemiddeld 35,35%, maar ik neem dus wel veel risico.
pi_163577042
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:35 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik krijg gemiddeld 35,35%, maar ik neem dus wel veel risico.
Kan je bij Bondora ook zien wat hun historische defaults zijn? Zonder te weten hoeveel leningen er in niet betaalt gaan worden blijft het wel erg veel op gokken lijken inderdaad.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163577070
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:11 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op collincrowdfund:
Link: https://www.collincrowdfund.nl/vesting-hotel-naarden/

De eigenaren hebben wel de juiste opleidingen gevolgd en zijn redelijk goed thuis in de branche, ook doen ze een eigeninbreng van 175k. Daar staat tegenover dat er geen zekerheden zijn en dat de rente van maar 6% in mijn ogen niet in verhouding staat tot de risico’s. Ik laat ook deze aan mij voorbij gaan.
Kwam dit bericht uit mrt 2015 Gooi en Eemlander tegen. Blijkbaar zat het goed tegen opening niet eind 2015 zoals in artikel vermeld maar eind 2016! Vermoedelijk moeten nu de tegenvallers door de crowd gefinancierd worden daar de knip leeg is. Iets anders kan ik er niet van maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_163577120
Zou het ook niet een goed idee zijn om op FOK Crowdfunding en p2p In een aparte topic te plaatsen? Gisteren was ik best een tijdje terug aan het zoeken naar de reacties van de afgelopen maand over p2p. Volgens mij zijn er best wel wat hier die inmiddels met p2p bezig zijn.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163577470
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:
ondernemen vooral geven is
Hij weet het allemaal mooi te verkopen, maar inderdaad blijkbaar lopen ze al een jaar achter op schema. Als je denkt dat ondernemen vooral geven is hoop ik voor hem dat hij ook op tijd kan nemen. Uiteindelijk zal er toch gewoon geld binnen moeten komen anders is het sprookje zo voorbij.
pi_163577482
nieuwe brownies & downies op GVE
8,5%

ik doe er niet aan mee.
pi_163577504
hoewel.....
looptijd 30 maanden.

toch ff lezen
pi_163577515
+ dat hij 67% van de benodigde investering zelf inbrengt...
pi_163577570
En Vol.
Zie er wel goed uit, maar ik was te laat.
pi_163577582
met een klein bedragje toch meegedaan.
idd laag bedrag, korte looptijd, partner met inkomen.
was net op tijd
pi_163577588
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 10:22 schreef djh77 het volgende:
Projecten GvE lopen langzaam:
• Woosh: E 528 per dag laatste week. Nog 441 dagen voor succesvolle funding
• SapVers: E 185 per dag laatste week. Nog 655 dagen voor succesvolle funding
• Heathclub: E 4.814 per dag laatste week. Nog 20 dagen voor succesvolle funding
• Kookpot: E 2.828 per dag laatste week. Nog 27 dagen voor succesvolle funding
• Ethnic: E 6.442 per dag laatste week. Nog 3 dagen voor succesvolle funding
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14985
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

NRDZ wenst u deze zomer veel Zon.
[ Nu ook op Telegram: https://telegram.me/crowdfund ]

Naam: Brownies en downieS Weert
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 25.000 euro
Rente: 8,5%
Looptijd: 30 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,11

Die dan weer vol in 5 minuten
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_163577592
ook nog een gratis lunch :)
pi_163577654
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 12:09 schreef bleyenburg het volgende:
ook nog een gratis lunch :)
Moet je wel snel zijn om dit te verzilveren als het gaat als in Arnhem! :)
Nee even zonder dollen dit ziet er heel anders uit. Lagere investering eigen geld erin etc. Ik was te laat, had ook wel mee willen doen. Ik wens ondernemer en investeerders veel succes.Gaat vast lukken,.
pi_163577688
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:39 schreef ITrade het volgende:

[..]

Kan je bij Bondora ook zien wat hun historische defaults zijn? Zonder te weten hoeveel leningen er in niet betaalt gaan worden blijft het wel erg veel op gokken lijken inderdaad.
Je kan bij elke leningaanvraag zien of er registraties van betaalachterstanden zijn bij de lokale variant van het BKR. Ook zie je welke schulden ze nog meer hebben. Van leningen die ze via Bondora hebben lopen kun je zien hoeveel rente en aflossing er al is betaald. Tenslotte is er een credit rating die ook gebaseerd zal zijn op het betaalgedrag.
pi_163577725
die gratis downie bij een investering boven de ¤100,00....menen ze dat nou?
pi_163577727
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:43 schreef ITrade het volgende:
Zou het ook niet een goed idee zijn om op FOK Crowdfunding en p2p In een aparte topic te plaatsen? Gisteren was ik best een tijdje terug aan het zoeken naar de reacties van de afgelopen maand over p2p. Volgens mij zijn er best wel wat hier die inmiddels met p2p bezig zijn.
P2p is een containerbegrip waar crowdfunding onder valt. Als je andere p2p dingen wilt bespreken kan je denk ik inderdaad beter een apart topic maken.
pi_163577732
owwww....slecht gelezen. het is een gratis BRownie.
pi_163577808
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 12:16 schreef Benger het volgende:

[..]

P2p is een containerbegrip waar crowdfunding onder valt.
Hmm. Nu ik er over nadenk: Jungo is volgens mij geen p2p (je leent het geld aan Jungo, niet de uiteindelijke geldnemer). Is het dan wel crowdfunding?
pi_163577841
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 12:16 schreef bleyenburg het volgende:
owwww....slecht gelezen. het is een gratis BRownie.
_O-
Koffie over mijn toetsenbord gesproeid :%
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_163578212
quote:
99s.gif Op donderdag 7 juli 2016 12:09 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14985
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

NRDZ wenst u deze zomer veel Zon.
[ Nu ook op Telegram: https://telegram.me/crowdfund ]

Naam: Brownies en downieS Weert
Leendoel: Opstart onderneming
Bedrag: 25.000 euro
Rente: 8,5%
Looptijd: 30 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,11

Die dan weer vol in 5 minuten
Geen bevestiging gehad in mijn mail van de investering. Kon helaas niet activeren,
pi_163578623
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 11:43 schreef ITrade het volgende:
Zou het ook niet een goed idee zijn om op FOK Crowdfunding en p2p In een aparte topic te plaatsen? Gisteren was ik best een tijdje terug aan het zoeken naar de reacties van de afgelopen maand over p2p. Volgens mij zijn er best wel wat hier die inmiddels met p2p bezig zijn.
Dat lijkt me een goed plan. Veel crowdfunders zijn er mee bezig maar in dit topic sneeuwt het een beetje onder doordat ook bijna alle andere reguliere crowdfundingsporjecten besproken worden.

Aangezien p2p-leningen wel te classificeren is als een andere tak van sport lijkt het me verstandig om hiervoor een apart topic te openen. Het lijkt me wel goed om voor de topicnaam het woord crowdfunding te zetten zodat het wel duidelijk is dat dit nieuwe topic gerelateerd is aan het hoofdtopic.
pi_163579211
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14911
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

NRDZ wenst u deze zomer veel Zon.
[ Nu ook op Telegram: https://telegram.me/crowdfund ]

Naam: Zonnevlecht Academie
Leendoel: Overname
Bedrag: 75.000 euro
Rente: 7,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 3
Graydon rating: 0,05
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_163579623
quote:
99s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:34 schreef CaLeX het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=14911
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

NRDZ wenst u deze zomer veel Zon.
[ Nu ook op Telegram: https://telegram.me/crowdfund ]

Naam: Zonnevlecht Academie
Leendoel: Overname
Bedrag: 75.000 euro
Rente: 7,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 3
Graydon rating: 0,05
Hm. Maar 17k eigen inleg, 175k lening. Ik laat hem passeren.
Gelukkig heb ik mee kunnen doen met brownies en downies.
Signature
pi_163580222
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 13:56 schreef Jackthe het volgende:

[..]

Hm. Maar 17k eigen inleg, 175k lening. Ik laat hem passeren.
Gelukkig heb ik mee kunnen doen met brownies en downies.
Ik neem deze ook niet mee maar het is iets minder negatief. De gevraagde lening is geen 175k maar 75k. Het eigen ingebrachte geld is dan nog steeds niets, zeker niet aangezien er voor 22k aan werkkapitaal meegefinancierd gaat worden. Wat overigens wel positief is dat is dat de oud-eigenaar 100k meefinanciert maar ja, die vangt dan ook weer 125k aan goodwill. Dan nog even de opmerking “De oud-eigenaar blijft ook nog minimaal een half jaar (belangeloos) meewerken in de onderneming.” Ik begrijp niet wat hier belangeloos aan is (misschien omdat ze er geen salaris voor ontvangt?). Ze wil graag haar 100k hebben dus heeft er alle belang bij dat alles goed blijft doorlopen.
Zo als gezegd, ik laat hem ook lekker schieten.
pi_163580304
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 14:34 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik neem deze ook niet mee maar het is iets minder negatief. De gevraagde lening is geen 175k maar 75k. Het eigen ingebrachte geld is dan nog steeds niets, zeker niet aangezien er voor 22k aan werkkapitaal meegefinancierd gaat worden. Wat overigens wel positief is dat is dat de oud-eigenaar 100k meefinanciert maar ja, die vangt dan ook weer 125k aan goodwill. Dan nog even de opmerking “De oud-eigenaar blijft ook nog minimaal een half jaar (belangeloos) meewerken in de onderneming.” Ik begrijp niet wat hier belangeloos aan is (misschien omdat ze er geen salaris voor ontvangt?). Ze wil graag haar 100k hebben dus heeft er alle belang bij dat alles goed blijft doorlopen.
Zo als gezegd, ik laat hem ook lekker schieten.
Dus de oud eigenaar geeft ook een lening van 100k. Daarmee hebben de eigenaren een totale lening van 175k terug te betalen. Dat is fors met deze omzet m.i.
Signature
  donderdag 7 juli 2016 @ 14:53:29 #281
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_163580577
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_163580620
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 14:39 schreef Jackthe het volgende:

[..]

Dus de oud eigenaar geeft ook een lening van 100k. Daarmee hebben de eigenaren een totale lening van 175k terug te betalen. Dat is fors met deze omzet m.i.
Ja dat klopt,maar de omzet is wel reëel en komt niet met de hockeystick tot stand. Daarnaast denk ik dat de marge redelijk hoog is op dit soort cursussen/trainingen.

Afijn ik doe ook niet mee maar dan meer vanwege te weinig secundaire zekerheden. Of te wel i k heb het vermoeden dat de hoofdelijke aansprakelijkheid alleen van morele waarde is. Als nu de lening van de verkoper achtergesteld was aan de GvE lening of als er pas op afgelost zou worden nadat de GvE lening is terugbetaald had ik vermoedelijk wel meegedaan.
pi_163580651
quote:
• Je kunt je alleen registreren als klant van Knab.
• Donderdag 14 juli plaatsen we het eerste leningverzoek.
• Je ontvangt over je investeringen een bruto rendement tussen de 5% en 9% (afhankelijk van de risicoscore van de lening). Na aftrek van de beheervergoeding (0,85% per jaar) houd je een aantrekkelijk rendement over. Wel loop je het risico je inleg geheel of gedeeltelijk te verliezen.
• Je kunt al investeren vanaf ¤ 100. Door de ondergrens laag te houden, kun je je investering - en dus de bijbehorende risico's - goed spreiden over verschillende projecten.
• Omdat Knab gelooft in de bedrijven die op het Knab Crowdfundingplatform een lening krijgen, investeert Knab in iedere lening voor 10% van het totale leningbedrag mee.

mmm, heb geen rekening bij Knab...
pi_163580664
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 14:56 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Als nu de lening van de verkoper achtergesteld was aan de GvE lening of als er pas op afgelost zou worden nadat de GvE lening is terugbetaald had ik vermoedelijk wel meegedaan.
Precies, dan zou het net een ander verhaal zijn.
pi_163580675
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 14:57 schreef djh77 het volgende:

[..]

• Je kunt je alleen registreren als klant van Knab.
Dan is 'Knab Crowdfunding' dus geen crowdfunding.
pi_163580760
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 14:59 schreef Benger het volgende:

[..]

Dan is 'Knab Crowdfunding' dus geen crowdfunding.
Waarom niet ? Crowdfunden in een beperkte groep. Ook bijj GvE en de anderen heb je een beperkte groep. Je moet in NL wonen en een NL bankrekening hebben. Bij Knap is de groep wat beperkter. Je moet in NL ingezetene zijn en een Knab rekening hebben.

Overgens bij Collin moet je een Collin rekening hebben om mee te doen en bij Gve een GVE inschrijving. :) en bij Knab een Knab rekening. Begin het steeds meer het zelfde te vinden.
pi_163580762
"investeert Knab in iedere lening voor 10%"

Dat zou wel zeer netjes zijn! Eindelijk eens partij waarbij de belangen in dezelfde richting kijken ipv alleen maar commissie binnen harken en het na de binnenkomst van de commissie het een success te noemen.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163580833
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 15:02 schreef ITrade het volgende:
"investeert Knab in iedere lening voor 10%"

Dat zou wel zeer netjes zijn! Eindelijk eens partij waarbij de belangen in dezelfde richting kijken ipv alleen maar commissie binnen harken en het na de binnenkomst van de commissie het een success te noemen.
Mee eens. Wat ze feitelijk doen is hun totale fee in de lening leggen. Ze incasseren dus de fee gedurende het project en vangen er ook nog rente over. :)
pi_163580940
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 15:06 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Mee eens. Wat ze feitelijk doen is hun totale fee in de lening leggen. Ze incasseren dus de fee gedurende het project en vangen er ook nog rente over. :)
Het zou toch allemaal afgehandeld gaan worden door Collin (met een Knab sausje) of gooi ik nu weer van alles door elkaar…..
pi_163580947
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 15:02 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Waarom niet ? Crowdfunden in een beperkte groep. Ook bijj GvE en de anderen heb je een beperkte groep. Je moet in NL wonen en een NL bankrekening hebben. Bij Knap is de groep wat beperkter. Je moet in NL ingezetene zijn en een Knab rekening hebben.

Overgens bij Collin moet je een Collin rekening hebben om mee te doen en bij Gve een GVE inschrijving. :) en bij Knab een Knab rekening. Begin het steeds meer het zelfde te vinden.
Je hebt grotendeels wel gelijk, maar een Collin rekening en GvE rekening zijn gratis. Knab niet. Bij Knab is de mogelijkheid om aan crowdfunding te doen dus gekoppeld aan de aanschaf van een ander product. De vraag is ook hoe groot je crowd moet zijn om het nog een crowd te mogen noemen. Knab is volgens mij een relatief kleine bank.
pi_163581096
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 15:11 schreef Benger het volgende:

[..]

Je hebt grotendeels wel gelijk, maar een Collin rekening en GvE rekening zijn gratis. Knab niet. Bij Knab is de mogelijkheid om aan crowdfunding te doen dus gekoppeld aan de aanschaf van een ander product. De vraag is ook hoe groot je crowd moet zijn om het nog een crowd te mogen noemen. Knab is volgens mij een relatief kleine bank.
Met KNAB basis (gratis) lijkt het me te gaan lukken om (gratis) mee te doen. Eerst drie maanden (gratis) KNAB plus gebruiken en dan omzetten naar KNAB basis.
pi_163581147
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 15:11 schreef Benger het volgende:

[..]

Je hebt grotendeels wel gelijk, maar een Collin rekening en GvE rekening zijn gratis. Knab niet. Bij Knab is de mogelijkheid om aan crowdfunding te doen dus gekoppeld aan de aanschaf van een ander product. De vraag is ook hoe groot je crowd moet zijn om het nog een crowd te mogen noemen. Knab is volgens mij een relatief kleine bank.
Knab is een onderdeel van Aegon. Dus de moeder is groot. Het aantal rekening houders is inderdaad (nog) beperkt op dit moment dacht rond de 100K rekeningen waaronder veel kleine ondernemers.
Doordat de moeder Aegon is is de kans dat Knab omvalt klein en dat risico ligt bij andere CF platformen toch wel anders.................
pi_163581446
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 15:23 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Doordat de moeder Aegon is is de kans dat Knab omvalt klein en dat risico ligt bij andere CF platformen toch wel anders.................
Ik neem aan dat Aegon niet garant staat voor Knab. Dus volgens mij maakt dat niets uit.
pi_163581511
quote:
14s.gif Op donderdag 7 juli 2016 15:11 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Het zou toch allemaal afgehandeld gaan worden door Collin (met een Knab sausje) of gooi ik nu weer van alles door elkaar…..
Ik denk dat ze inderdaad de infrastructuur van Collin gebruiken. Coaches en tarieven zijn ook gelijk. Wat verschilt is de rekening waarvan je investeert , de hoogte van het minimale investeringsbedrag, en de inleg van 10% door de bemiddelaar.
Misschien heeft Knap Collin wel onderdeel van het risico proces gemaakt door Collin via die ingelegde 10% stapsgewijs te betalen voor de geleverde diensten.
pi_163581645
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 15:36 schreef Benger het volgende:

[..]

Ik neem aan dat Aegon niet garant staat voor Knab. Dus volgens mij maakt dat niets uit.
Dat ben ik niet met je eens. Als Knab (Knab gebruikt de banklicentie van Aegon) omvalt heeft Aegon heel veel imago schade dus men zal dat niet gauw laten gebeuren. Als bijvoorbeeld Regiofund of IVM in de problemen komen vallen ze vermoedelijk gewoon om omdat de aandeelhouders anoniem en vermoedelijk niet kapitaal krachtig zijn.
pi_163582045
Daar heb je nog wel een goed punt inderdaad NRDZ
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_163582279
quote:
Ik heb me aangemeld. Vind groot voordeel dat je E 100 kan investeren ipv E 500 bij ccf zelf.
pi_163582550
Als ik me zou aanmelden voor een drie maanden gratis basispakket, kan ik dan gewoon stoppen en rente en aflossing naar mijn normale bankrekening laten overboeken? Of moet ik dan gedurende de looptijd van mijn projecten een Knab abonnement afsluiten?
pi_163582777
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 16:16 schreef Benger het volgende:
Als ik me zou aanmelden voor een drie maanden gratis basispakket, kan ik dan gewoon stoppen en rente en aflossing naar mijn normale bankrekening laten overboeken? Of moet ik dan gedurende de looptijd van mijn projecten een Knab abonnement afsluiten?
Je hebt naast knab rekening ook een knab Crowdfund rekening. Hier worden de projecten geregistreerd (zal gelijk zijn aan ccf dashboard)
pi_163582829
quote:
1s.gif Op donderdag 7 juli 2016 16:26 schreef djh77 het volgende:

[..]

Je hebt naast knab rekening ook een knab Crowdfund rekening. Hier worden de projecten geregistreerd (zal gelijk zijn aan ccf dashboard)
Ja, dat zag ik, maar die kun je zonder Knab rekening niet aanmaken. Als ik op registreer druk, moet ik mijn Knab rekeningnummer invoeren. }:|
  donderdag 7 juli 2016 @ 16:30:12 #301
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_163582862
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2016 15:44 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dat ben ik niet met je eens. Als Knab (Knab gebruikt de banklicentie van Aegon) omvalt heeft Aegon heel veel imago schade dus men zal dat niet gauw laten gebeuren. Als bijvoorbeeld Regiofund of IVM in de problemen komen vallen ze vermoedelijk gewoon om omdat de aandeelhouders anoniem en vermoedelijk niet kapitaal krachtig zijn.
*frustratiemodus aan* Imagoschade? Daar heeft Aegon zich bij mijn weten nog nooit druk om gemaakt. *frustratiemodus uit*
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')