abonnement Unibet Coolblue
pi_163441329
Ik vraag me iets af en om het betreffende topic niet te vervuilen plaats ik m'n vraag hier:

Ik post dus mee in het chronisch ziek topic vanwege m'n diabetes. In de OP staat info over ieder persoon en daar staat bij mij - als ik het goed heb - ook dat ik de diabetes (nog) niet echt kan accepteren.

Er zijn ook anderen (geweest) met diabetes. Die over het algemeen wel goed ermee om kunnen gaan/zijn ingesteld.

Maar waarom trekt men - ook anderen trouwens die geen diabetes hebben - het zó aan als ik post dat ik iets fouts op heb? Bijvoorbeeld cakebeslag om maar iets te noemen.

Ik snap dat niet. :@

Zij zijn mij niet, ik ben hun niet. Wat maakt hun het uit dat ik de keuze maak om iets fout te eten? Zij krijgen er toch geen te hoge suiker van? Of in het geval van andere chronische ziekte een symptoom daarvan? Waarom zou je je het dan aantrekken wat een onbekend persoon zegt te hebben gedaan.

Ik besef dat zulke dingen niet verstandig zijn ja, maar hey, dat niet kunnen accepteren moet toch ergens in uiten?! Anders zou het niet zo heten... en zou het niet zo lastig zijn.

Kan iemand mij dit uitleggen? En kan iemand mijn kant begrijpen?

Ik lees overigens ook weleens dat anderen eigenlijk iets te ver gaan dan hun ziekte toelaat en ze daarvoor "moeten boeten", daar wordt nooit moeilijk over gedaan.
pi_163441452
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 19:20 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ik vraag me iets af en om het betreffende topic niet te vervuilen plaats ik m'n vraag hier:

Ik post dus mee in het chronisch ziek topic vanwege m'n diabetes. In de OP staat info over ieder persoon en daar staat bij mij - als ik het goed heb - ook dat ik de diabetes (nog) niet echt kan accepteren.

Er zijn ook anderen (geweest) met diabetes. Die over het algemeen wel goed ermee om kunnen gaan/zijn ingesteld.

Maar waarom trekt men - ook anderen trouwens die geen diabetes hebben - het zó aan als ik post dat ik iets fouts op heb? Bijvoorbeeld cakebeslag om maar iets te noemen.

Ik snap dat niet. :@

Zij zijn mij niet, ik ben hun niet. Wat maakt hun het uit dat ik de keuze maak om iets fout te eten? Zij krijgen er toch geen te hoge suiker van? Of in het geval van andere chronische ziekte een symptoom daarvan? Waarom zou je je het dan aantrekken wat een onbekend persoon zegt te hebben gedaan.

Ik besef dat zulke dingen niet verstandig zijn ja, maar hey, dat niet kunnen accepteren moet toch ergens in uiten?! Anders zou het niet zo heten... en zou het niet zo lastig zijn.

Kan iemand mij dit uitleggen? En kan iemand mijn kant begrijpen?

Ik lees overigens ook weleens dat anderen eigenlijk iets te ver gaan dan hun ziekte toelaat en ze daarvoor "moeten boeten", daar wordt nooit moeilijk over gedaan.
Ik ben lurker in het CZT en wil het je best even uitleggen.

Ja het is logisch dat anderen het zich aantrekken. Zij hebben namelijk ook hun beperkingen doordat ze ziek zijn. Bepaalde dingen kunnen of mogen ze niet door de ziekte. Als jij dan komt met 'Ik heb net een zak chocopinda's leeggegeten' of 'Ik heb overgewicht maar ik kan niet koken want <insert smoesjes>' dan kan dat triggerend zijn naar anderen toe. Zoals mensen al zeiden in het topic zelf: er zijn anderen die het met minder geld per maand moeten doen, anderen die ook diabetes hebben en weten hoe erg je soms moet uitkijken met wat je eet. Als jij dan gaat zeggen dat je net een zak chocopinda's hebt leeggegeten dan zijn zij degenen die heel goed begrijpen hoe dat fout kan ga qua suiker/afstervende ledematen. Het is gewoon heel provocerend voor anderen en in het bijzonder voor mensen die al met een chronische ziekte moeten leven.

Ik hoop dat je het nu begrijpt en zo nee dan hoor ik het.
  vrijdag 1 juli 2016 @ 19:47:42 #153
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_163441858
Het gaat ook om de manier waarop. Je posts zijn vaak erg klagerig over dingen die te voorkomen of te verbeteren zijn. Als er dan vervolgens mensen advies geven hoe, dan is er op elk argument een tegenargument te geven waarom jij dat niet zou kunnen of het bij jou niet werkt..

Je hebt gelijk dat we bijna allemaal wel eens zondigen met onze ziektes, maar dan klagen we ook niet over de gevolgen, zeggen we hoogstens: jeetje nu moet ik t heke weekend op bed liggen, maar het was het waard. of iets dergelijks.

En ik denk dat we binnen czt heel erg feeling hebben voor mensen die echt een hele zware dag/week hebben, misschien heb je dat niet altijd door ivm autisme, dat kan. Maar het kan dus best heftig zijn als iemand zijn lijf kapot maakt met dingen die relatief gemakkelijk te wijzigen zijn, terwijl bijna alle andere gebruikers vh topic zoveel offers brengen om ervoor te zorgen dat de afbraak vh lichaam zo laag mogelijk is, terwijl zij (ik) de lichamen hebben die de afbraak wel helemaal zelf veroorzaakt.
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_163442045
Dat ook ja. Bij het koken had je bijvoorbeeld nogal wat argumenten waarom het niet zou kunnen, maar feitelijk zijn dat gewoon smoesjes om het vooral niet te hoeven doen. Invriezen kan prima, koken met verse groenten is helemaal niet moeilijk, ook niet met een klein budget. Dus stop met smoesjes verzinnen en probeer het gewoon eens. Of klaag dan niet. Voorkomt een hoop frustraties.
  † In Memoriam † vrijdag 1 juli 2016 @ 20:09:24 #155
137949 Disana
pi_163442302
Ik vind het moeilijk dat je zo laconiek en tegelijkertijd zo kleinzerig over je situatie doet.
  vrijdag 1 juli 2016 @ 20:12:45 #156
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_163442358
Wat iedereen verder allemaal al zegt. Prima als je klaagt, maar als we er op reageren is het allemaal niet zo erg en heb je een smoesje wat heel frusterend is.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_163442384
Dat wat ^^ zeggen idd Jaimy Luca!
  vrijdag 1 juli 2016 @ 20:19:38 #158
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_163442480
We willen je graag helpen met je problemen als je er om vraagt maar het is niet leuk om te lezen dat je er niks mee doet.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
  vrijdag 1 juli 2016 @ 20:25:31 #159
393148 superkimmi
Hakuna Matata
pi_163442616
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 20:09 schreef Disana het volgende:
Ik vind het moeilijk dat je zo laconiek en tegelijkertijd zo kleinzerig over je situatie doet.
Perfecte samenvatting wat mij betreft!
life is what happens to you, while you're busy making other plans.
pi_163442666
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 19:26 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Ik ben lurker in het CZT en wil het je best even uitleggen.

Ja het is logisch dat anderen het zich aantrekken. Zij hebben namelijk ook hun beperkingen doordat ze ziek zijn. Bepaalde dingen kunnen of mogen ze niet door de ziekte. Als jij dan komt met 'Ik heb net een zak chocopinda's leeggegeten' of 'Ik heb overgewicht maar ik kan niet koken want <insert smoesjes>' dan kan dat triggerend zijn naar anderen toe. Zoals mensen al zeiden in het topic zelf: er zijn anderen die het met minder geld per maand moeten doen, anderen die ook diabetes hebben en weten hoe erg je soms moet uitkijken met wat je eet. Als jij dan gaat zeggen dat je net een zak chocopinda's hebt leeggegeten dan zijn zij degenen die heel goed begrijpen hoe dat fout kan ga qua suiker/afstervende ledematen. Het is gewoon heel provocerend voor anderen en in het bijzonder voor mensen die al met een chronische ziekte moeten leven.

Ik hoop dat je het nu begrijpt en zo nee dan hoor ik het.
Ik begrijp ook dat het steeds iets erger word, maar daar kies ik in principe voor als ik besluit iets fout te eten. Ik snap gewoon niet hoe ze het op zichzelf en hun totaal andere chronische ziektes kunnen betrekken.

Voorbeeld: Ik heb een aandoening aan beide voeten, bij lang staan/lopen gaat de pees die door de hele voet loopt gruwelijk pijn doen. Ik kan dus helaas niet lang wandelen, niet de Nijmeegse vierdaagse doen. Maar ik word toch ook niet boos als iemand zegt per ongeluk 20 km te hebben gelopen en daarna pijn in de voeten heeft?

Dat is mijn inziens hetzelfde. Ik zou het op mezelf betrekken als ik daar boos om zou worden, omdat ik dat zelf niet meer kan.

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 19:47 schreef superkimmi het volgende:
Het gaat ook om de manier waarop. Je posts zijn vaak erg klagerig over dingen die te voorkomen of te verbeteren zijn. Als er dan vervolgens mensen advies geven hoe, dan is er op elk argument een tegenargument te geven waarom jij dat niet zou kunnen of het bij jou niet werkt..

Je hebt gelijk dat we bijna allemaal wel eens zondigen met onze ziektes, maar dan klagen we ook niet over de gevolgen, zeggen we hoogstens: jeetje nu moet ik t heke weekend op bed liggen, maar het was het waard. of iets dergelijks.

En ik denk dat we binnen czt heel erg feeling hebben voor mensen die echt een hele zware dag/week hebben, misschien heb je dat niet altijd door ivm autisme, dat kan. Maar het kan dus best heftig zijn als iemand zijn lijf kapot maakt met dingen die relatief gemakkelijk te wijzigen zijn, terwijl bijna alle andere gebruikers vh topic zoveel offers brengen om ervoor te zorgen dat de afbraak vh lichaam zo laag mogelijk is, terwijl zij (ik) de lichamen hebben die de afbraak wel helemaal zelf veroorzaakt.
Helaas heb je niet zoveel keus als je iets maar niet kán accepteren. Ik baal er vaak ook van hoor. Vind het een kutziekte, juist omdat je er niet gelijk iets van merkt.

Er is nergens een wet die zegt dat je advies op moet volgen, nietwaar? ;) Ik voel me nu gewoon echt gedwongen om maar een diëtiste te raadplegen. En sorry dat ik daar dan eigenwijs in ben, maar het gaat om wat ik wil, mijn keuze.

Het is niet relatief makkelijk te wijzigen hoor, als je een ziekte niet kan accepteren. Dáár zit de sleutel, daar leest iedereen overheen. Ik kán het gewoon niet accepteren. Ik heb trouwens ook uitgelegd waar dat weer mee te maken heeft (het leven niet leuk vinden/het wel best vinden als m'n leven zou eindigen).

Maar dat laatste wat je typte hoef je toch niet op jezelf te betrekken? Jij hebt iets heel anders dan ik. (Zie voorbeeld van pijn in voeten.)
pi_163442731
Lees de vorige posts nog een keer. Misschien begrijp je het dan. Volgens mij is alles wel gezegd nu.
  † In Memoriam † vrijdag 1 juli 2016 @ 20:32:50 #162
137949 Disana
pi_163442793
Ik vind het eerlijk gezegd ook nogal irritant dat alles wordt afgeschoven op een soort psychische gesteldheid. Terwijl het gros van ons kampt met wezenlijk fysieke problemen, wordt er van alles terzijde geschoven om het een of andere psychische bezwaar. Somatische problemen, prima bespreekbaar, maar al dat geëmmer om dingen niet te hoeven doen hoort m.i. niet in het chronisch ziektopic thuis.
pi_163442794
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 19:57 schreef DoubleDip het volgende:
Dat ook ja. Bij het koken had je bijvoorbeeld nogal wat argumenten waarom het niet zou kunnen, maar feitelijk zijn dat gewoon smoesjes om het vooral niet te hoeven doen. Invriezen kan prima, koken met verse groenten is helemaal niet moeilijk, ook niet met een klein budget. Dus stop met smoesjes verzinnen en probeer het gewoon eens. Of klaag dan niet. Voorkomt een hoop frustraties.
Geloof me: als ik vers ga koken, dan smaakt het voor geen meter. :D Maar ik heb nooit gezeurd dat ik aangewezen ben op pakjes en zakjes hoor. ;)

En mijn probleem met invriezen heb ik ook uitgelegd. Dat is een hele sterke angst! :{
  vrijdag 1 juli 2016 @ 20:33:22 #164
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_163442812
Wat ben jij eigenwijs... Lees onze posts nog een keer en nogmaals niemand dwingt je om ook maar iets te doen.

We willen je gewoon helpen maar blijkbaar wil je onze hulp niet. En dat is jammer.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_163442842
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 20:19 schreef LPFAN het volgende:
We willen je graag helpen met je problemen als je er om vraagt maar het is niet leuk om te lezen dat je er niks mee doet.
Ik heb juist gezegd dat het de laatste tijd veel beter gaat! Ondanks het nog steeds niet kunnen accepteren (en dus soms een terugvalletje hebben).
  vrijdag 1 juli 2016 @ 20:34:48 #166
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_163442852
quote:
4s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 20:34 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Ik heb juist gezegd dat het de laatste tijd veel beter gaat! Ondanks het nog steeds niet kunnen accepteren (en dus soms een terugvalletje hebben).
Ik heb het niet over je diabetes.
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
pi_163442866
Sommige mensen vinden het nu eenmaal fijn om slachtoffer te zijn en te blijven...Daar verander je niks aan.
pi_163442913
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 20:32 schreef Disana het volgende:
Ik vind het eerlijk gezegd ook nogal irritant dat alles wordt afgeschoven op een soort psychische gesteldheid. Terwijl het gros van ons kampt met wezenlijk fysieke problemen, wordt er van alles terzijde geschoven om het een of andere psychische bezwaar. Somatische problemen, prima bespreekbaar, maar al dat geëmmer om dingen niet te hoeven doen hoort m.i. niet in het chronisch ziektopic thuis.
Het is dan ook niet niks te moeten leven met een doodswens...
pi_163442930
Waar ik overigens keihard tegen vecht als die weer eens de kop opsteekt.
pi_163442939
quote:
4s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 20:36 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Het is dan ook niet niks te moeten leven met een doodswens...
Het zou je sieren als je ofwel adviezen (die goedbedoeld zijn) ter harte zou nemen ofwel niet meer zou klagen over basale dingen die je makkelijk kunt oplossen.
  † In Memoriam † vrijdag 1 juli 2016 @ 20:39:06 #171
137949 Disana
pi_163442975
quote:
4s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 20:36 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Het is dan ook niet niks te moeten leven met een doodswens...
Dit bedoel ik dus. Je doet alsof je in het topic zit vanwege je diabetes, maar ondertussen worden we voortdurend getrakteerd op negatieve verhalen over je vriend en je geestesgesteldheid. Wat je hier nu doet is gewoon chantage. Jij wil niet geholpen worden, jij wil aandacht.
pi_163443007
Je kokketteerd ermee...dat is wat men bedoelt.
pi_163443033
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 20:37 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Het zou je sieren als je ofwel adviezen (die goedbedoeld zijn) ter harte zou nemen ofwel niet meer zou klagen over basale dingen die je makkelijk kunt oplossen.
Ik neem ook zeker de adviezen ter harte en denk erover na, maar ik bepaal of ik er iets mee doe. Het is iig niet verplicht om adviezen op te moeten volgen (zoals al 2 keer eerder gezegd).

Ik heb zo mijn eigen steengoede reden om niet een diëtiste in de hand te nemen, maar te googlen wat ik mag en etiketjes te kijken. (Ik doel hiermee niet op ER, maar op iets anders.)
pi_163443093
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 20:41 schreef Jaimy_Luca het volgende:

[..]

Ik neem ook zeker de adviezen ter harte en denk erover na, maar ik bepaal of ik er iets mee doe. Het is iig niet verplicht om adviezen op te moeten volgen (zoals al 2 keer eerder gezegd).

Ik heb zo mijn eigen steengoede reden om niet een diëtiste in de hand te nemen, maar te googlen wat ik mag en etiketjes te kijken. (Ik doel hiermee niet op ER, maar op iets anders.)
Als je niets met een advies wil doen, vraag er dan niet om. Simpel.
pi_163443141
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 juli 2016 20:43 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Als je niets met een advies wil doen, vraag er dan niet om. Simpel.
Ik vroeg er ook niet om! Mensen kwamen zélf met het advies van diëtiste.

Ik heb Sylvana's tips voor broodbeleg opgevolgd. Die postte tips zonder gelijk naar een diëtiste te verwijzen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')