abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  zaterdag 25 juni 2016 @ 18:13:27 #1
138876 Andromache
don't give up Andro
pi_163291979
registreer om deze reclame te verbergen
Goedemiddag allemaal,

Hoera, ik heb mijn eerste huis gekocht! Een leuk en heel licht appartement uit begin jaren negentig van ca. 70m2 in een groene wijk op korte afstand van de binnenstad van Utrecht. Ik ben er heel gelukkig mee, met name ook met het feit dat ik het in mijn eentje heb kunnen kopen. Over een week barst het klusgeweld los. Dan krijg ik de sleutel. Jullie hebben vast al kunnen lezen dat ik moeite heb met het maken van keuzes (K&W / Kleine keuken, hoe zal ik hem plannen? en K&W / Elektraplan voor mijn nieuwe woning, hoeveel groepen, hoe frezen etc.?, en ik heb al geaccepteerd dat ik een paar maanden zonder keuken zit. Kortom: ik ben onzeker! Het is tien jaar geleden dat ik voor het laatst thuis serieus geklust heb. In de tussentijd wel veel bij een vereniging gedaan, maar daar mocht het stuk :P

Een uitgelezen reden om mijn eigen overkoepelende PRO-topic te openen. De plaatjes:

Het bovenaanzicht:
tntOo8d.jpg

De kale situatie:
Y8Ggxks.jpg

Hoe het moet worden (afgezien van de keuken dan, da's nog niet zeker):
Ad90lOo.jpg

Veel kleur O+ Ooo ik heb zo zin in mijn donkerfuchsia wand. Maar denken jullie even met mij mee voor wat betreft de planning?

klussen die ik gedaan wil hebben binnen een jaar

• keuken weg
• vloer weg
• tegels keuken verwijderen
• leidingen frezen voor elektra en wandcontactdozen installeren
• waterleiding keuken verleggen (gootsteen + vaatwasser)
• waterafvoer keuken verleggen (gootsteen + vaatwasser)
• keuken plaatsen
• netwerkkabel trekken (cat6e)
• plafond stucen
• schilderen (alle wanden, plafonds en radiatoren excl. badkamer/toilet)
• inpakken
• verhuizen van locatie 1 en locatie 2 (opslaglocatie voor wat niet op mijn huidige adres past) naar stulpje
• vloer leggen
• keuken kopen
• badkamer renoveren (later)
• toilet renoveren (later)

planning
(ik ben twee dikke weken vrij)

1 juli: sleutel + 's middags wordt keuken opgehaald + leidingen aftekenen
2 juli: vloer verwijderen + mogelijk opgehaald
3 juli: tegels keuken verwijderen
4 juli: sleuven frezen deel 1
5 juli: sleuven frezen deel 2
6 juli:
7 juli: stucadoor komt, ik keukenzaken bezoeken?
8 juli: stucadoor komt, ik keukenzaken bezoeken?
9 juli: mogelijke verhuisdag, indien vandaag: zo veel mogelijk opslaan in fietsenberging en
10 juli: drogen stucwerk, wat verder?
11 juli: drogen stucwerk: wat verder?
12 juli: schilderen on steroids (7-23?)
13 juli: vloer leggen
14 juli: ?
15 juli: afwerken oude adres
16 juli: mogelijke verhuisdag, indien al op 9 juli overgebracht: slepen van beneden naar boven, indien geheel vandaag: volledig pakket + overdracht oude huis

ca. november of zoveel eerder als mogelijk: keuken plaatsen (tot die tijd kamperen in eigen huis :) )
rondom eindejaarsuitkering: wc
vakantiegeld mei: badkamer

En wat moet ik allemaal aan boodschappen halen? Eigenlijk heb ik alleen nog de verhuisdozen en de verhuisbus geregeld + de stucadoor. Ideen heb ik wel:

- verf (alle kleuren al uitgezocht, morgen in de aanbieding halen)
- verfbenodigdheden (deels al aanwezig)
- boormachine Makita (keuze al gemaakt, nog niet gekocht)
- fatsoenlijke bitjes- en borenset (waar haal ik die het beste? Een Hubo? Iemand een goede tip voor een ijzerhandel in de regio?)
- decoupeerzaag
- Workmate
- huren lamellenfrees i.v.m. verwijderen laminaat waarop twee mooie inbouwkasten zijn gezet }:|
- huren sleuvenzaag + stofzuiger
- cat6e-kabel + connectors
- trekveer
- wandcontactdozen
- leidingzoeker
- bouwlampen
- verhuisfittingen
- kabelhaspel
- ladder
- nijptang
- evt. een vlechttang (tip van broer)
- een bepaald beiteltje van Stanley (tip van broer)
- huur breekhamer
- huur puinzak
- laserwaterpas?
- materiaaltjes voor netjes achterlaten oude huis (raamboompje, potje RAL9010-verf voor kale plekjes op de trap, muurvuller, fornuisbougie)

Tips, tips, tips, hierrrr!! ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Andromache op 25-06-2016 18:51:46 ]
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
>>>> Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken <<<<
Don't give up: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
pi_163292236
Wil je na 2 dagen al over het stucwerk schilderen?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 25 juni 2016 @ 18:31:55 #3
138876 Andromache
don't give up Andro
pi_163292280
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 18:29 schreef halfway het volgende:
Wil je na 2 dagen al over het stucwerk schilderen?
Stucadoor zegt: houd 3 dagen aan. Dat heb ik nu ingepland. Het gaat om een niet al te dikke laag, voornamelijk de plafondsleuven opvullen en gelijktrekken van de kanaalplaten.
pi_163292746
Veel succes en veel foto's graag O-)

Volgmodus = eingeschaltet :)
  Moderator zaterdag 25 juni 2016 @ 18:54:47 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_163292759
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 18:31 schreef Andromache het volgende:

[..]

Stucadoor zegt: houd 3 dagen aan. Dat heb ik nu ingepland. Het gaat om een niet al te dikke laag, voornamelijk de plafondsleuven opvullen en gelijktrekken van de kanaalplaten.
Knap optimistisch, ligt ook heel veel aan de weersomstandigheden.
Is het benauwd en vochtig weer reken er dan maar niet op dat je er binnenshuis zo even overheen kunt schilderen binnen een dag of drie :)

Een week komt meer in de buurt; als je geluk hebt.

En sleuf frees en hakwerk twee dagen vind ik ook wel krap; wanneer ga je de leidingen en dozen dan allemaal aanbrengen ? In n dag alles ?
  zaterdag 25 juni 2016 @ 18:57:03 #6
138876 Andromache
don't give up Andro
pi_163292802
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 18:54 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Knap optimistisch, ligt ook heel veel aan de weersomstandigheden.
Is het benauwd en vochtig weer reken er dan maar niet op dat je er binnenshuis zo even overheen kunt schilderen binnen een dag of drie :)

Een week komt meer in de buurt; als je geluk hebt.

En sleuf frees en hakwerk twee dagen vind ik ook wel krap; wanneer ga je de leidingen en dozen dan allemaal aanbrengen ? In n dag alles ?
O. Dan maar even de tent op het balkon opzetten. Douchen kan op het werk als het moet.

Dozen plaatsen komt na 16 juli wel. Ik zet er eerst wel lasdoppen op. Leidingen moet de vakman doen (denk ik?). Het hoeft toch alleen maar in de keuken zoals het nu lijkt. Frezen in de badkamer en het toilet komt later pas.
pi_163292913
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 18:57 schreef Andromache het volgende:

[..]

O. Dan maar even de tent op het balkon opzetten. Douchen kan op het werk als het moet.

Dozen plaatsen komt na 16 juli wel. Ik zet er eerst wel lasdoppen op. Leidingen moet de vakman doen (denk ik?). Het hoeft toch alleen maar in de keuken zoals het nu lijkt. Frezen in de badkamer en het toilet komt later pas.
Normaal trek je de draden pas door je buizen als je de dozen (die blauwe inbouwdingen) erin hebt zitten. Op die blauwe inbouwdoos bevestig je het interne schakelmateriaal voor je schakelaars of stopcontacten. Daarvoor je heb je trouwens misschien wel een gatenzaag (evt met diamantkop als je muren hard zijn), die kan je voor een paar tientjes bij de Hornbach kopen. Sowieso is de Hornbach een goede optie voor goedkoop bouwmateriaal.

Draden trekken, buizen plaatsen, inbouwdozen plaatsen mis ik nog in de planning, want dat doe je voor het stucen (draden trekken kan erna).
  zaterdag 25 juni 2016 @ 19:08:39 #8
138876 Andromache
don't give up Andro
pi_163293020
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 19:02 schreef Chicolade het volgende:

[..]

Draden trekken, buizen plaatsen, inbouwdozen plaatsen mis ik nog in de planning, want dat doe je voor het stucen (draden trekken kan erna).
Er wordt niets gedaan in het plafond. De gefreesde leidingen opvullen doe ik tzt zelf.
  Moderator zaterdag 25 juni 2016 @ 19:09:05 #9
92034 crew  Vonkenboer
pi_163293026
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 19:02 schreef Chicolade het volgende:
Daarvoor je heb je trouwens misschien wel een gatenzaag (evt met diamantkop als je muren hard zijn)
Een dozenboor 76 of 80 mm bedoel je ;)

13-08-10%20306.jpg
pi_163293209
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 19:08 schreef Andromache het volgende:

[..]

Er wordt niets gedaan in het plafond. De gefreesde leidingen opvullen doe ik tzt zelf.
Waar gaan die leidingen naartoe lopen? Naar een schakelaar of stopcontact, neem ik aan? Of zitten die er al?
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 19:09 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Een dozenboor 76 of 80 mm bedoel je ;)

[ afbeelding ]
Ja die :P. Kon niet op de naam komen.
  Moderator zaterdag 25 juni 2016 @ 19:17:25 #11
92034 crew  Vonkenboer
pi_163293235
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 19:08 schreef Andromache het volgende:

[..]

Je gaat dus alleen in de wanden nieuwe dozen plaatsen en bestaande leidingen verleggen ?
  zaterdag 25 juni 2016 @ 19:23:20 #12
138876 Andromache
don't give up Andro
pi_163293355
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 19:17 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Je gaat dus alleen in de wanden nieuwe dozen plaatsen en bestaande leidingen verleggen ?
Ja klopt, in het plafond kan het niet omdat ik te maken heb met betonnen kanaalplaten. En het gaat zoals ik het nu kan inschatten alleen om stopcontacten.
pi_163293375
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 19:23 schreef Andromache het volgende:

[..]

Ja klopt, in het plafond kan het niet omdat ik te maken heb met betonnen kanaalplaten.
Ah zo, sorry dan heb ik niets gezegd!
pi_163293728
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 18:13 schreef Andromache het volgende:
- huren lamellenfrees i.v.m. verwijderen laminaat waarop twee mooie inbouwkasten zijn gezet }:|
Eh, ik ben geen expert met een lamellenfrees, ik heb er zelf geen, maar ik geloof niet dat ze daarvoor bedoeld zijn ;)
Een oscillerende multitool zou misschien beter zijn daarvoor.

quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2016 12:35 schreef bleiblei het volgende:
lokquote ;)
Leg jij het eens uit ?
Volgens mij heb jij wel zo`n ding. _O-
  zaterdag 25 juni 2016 @ 19:50:35 #15
228500 Puala
Kluschick
pi_163294030
Multitool zou ik idd aanraden voor dat klusje. Kan prima!
  zaterdag 25 juni 2016 @ 19:51:06 #16
138876 Andromache
don't give up Andro
pi_163294055
O op Klusidee hadden ze het over een lamellenfrees, dank! Scheelt weer een stukje en ik krijg zelf gereedschap in bezit :)
  zondag 26 juni 2016 @ 17:44:54 #17
36431 bleiblei
Toogmakker
pi_163315525
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 juni 2016 19:37 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Eh, ik ben geen expert met een lamellenfrees, ik heb er zelf geen, maar ik geloof niet dat ze daarvoor bedoeld zijn ;)
Een oscillerende multitool zou misschien beter zijn daarvoor.

[..]

Leg jij het eens uit ?
Volgens mij heb jij wel zo`n ding. _O-
Lamellenfrees is ideaal om snel laminaat of parket los te frezen van de muur (leg je het strak tegen de muur, ben je klaar, zaag je snel 0,5cm aan alle zijden af zodat de vloer kan uitzetten/krimpen.

Andersom kan, maar dan blijf je een randje van 2mm laminaat zien onder de kast.
Want je zaagt/freest dan op een afstand van 0,5cm rond de kast. Zaagblad is 3mm dus houd je 2mm laminaat over.

Beste oplossing is inderdaad een multitool. Ben je wel wat langer bezig maar resultaat is strak.
Twee tips, koop een stapel zaagbladen, die gaan er als een malle doorheen met laminaat (ecotools.nl) en koop zo een rond of halfrond blad. Heb je het minste kans dat je in de kast zaagt :) .
  maandag 27 juni 2016 @ 17:09:27 #18
138876 Andromache
don't give up Andro
pi_163343224
Ik kan wel janken. Hoe heb ik dit over het hoofd gezien? De rekening van de notaris komt binnen. Ik dacht dat ik een bouwdepot had ter grootte van de waardevermeerdering van het huis. Blijkt dat ik het volledige bouwdepot o.b.v. de verbouwbegroting toegekend heb gekregen. Ik dacht nog, ik verhoog het een beetje, dan krijg ik meer waardevermeerdering. Helemaal verkeerd gedacht dus. Het volledige verbouwbedrag wordt in mindering gebracht op de hypotheek. Kortom, ik mag bij de notaris vrijdag 6.000 meer neerleggen dan ik dacht. Gevolgen: ik kan voorlopig niet verven, de stucadoor zeg ik maar weer af, ik kan nog net de vloer betalen die ik al gekocht heb en de verhuisbus, en dan heb ik nog maar twee maanden spaargeld over. Kut. Driewerf kut. De 2 weken klussen wordt dus slechts vloer leggen, inpakken, verhuizen en heel veel piekeren over geldzaken. Ik meld me later in het jaar wel weer, ik pak alles de komende 2 jaar dan maar stapsgewijs aan. Als de fiscus mijn voorlopige aanslag gestort heeft. Misschien kan ik het verbouwingsplan nog na de passeerdatum laten aanpassen bij de hypotheekverstrekker. Dan heb ik wat eerder ruimte.

Had ik nou maar een huis gekocht dat helemaal af was, qua inkomen had dat best gekund.

:'( :'( :'( :'(

Ok: geen man overboord, er zijn ergere dingen: scriptie afmaken. Dan kan ik weer een beter betalende baan zoeken. Verven en een keuken plaatsen kan later wel.
pi_163343476
Oh dat is echt zuur :X. Zit er aan het bouwdepot dat je wl hebt gekregen geen eisen, zoals dat je binnen een jaar bepaalde werkzaamheden uit moet voeren? Controleer dat even voordat je alle verbouwplannen annuleert!
  maandag 27 juni 2016 @ 17:24:46 #20
138876 Andromache
don't give up Andro
pi_163343501
Voor 9 november opmaken maar kan tegen kosten nog 6 maanden verlengd worden. Klote. Vandaag is het even heel erg zuur. Maar alles komt goed.
pi_163349018
Dat klinkt ontzettend kut zeg -O-

Kan je het met (fictieve) bedragen misschien wat toelichten? Ik snap het niet helemaal geloof ik en ik wil vermijden dat wij in eenzelfde situatie komen over een paar weken ;)

En hoe komt het dat je maar zo'n kortdurend bouwdepot hebt? Ik dacht dat standaard 18 of 24 maanden is. Ik ga die termijn bij ons ook nog maar even nakijken.
I happen to think that mine is the level head and yours is the one things would roll off of.
We zijn bezig: K&W / Begonnen: Verhuizen van A tot Z #2
  maandag 27 juni 2016 @ 20:05:41 #22
138876 Andromache
don't give up Andro
pi_163349331
dm.
  maandag 27 juni 2016 @ 23:14:22 #23
91511 cursive
The Martyr
pi_163357326
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2016 17:09 schreef Andromache het volgende:
Ik kan wel janken. Hoe heb ik dit over het hoofd gezien? De rekening van de notaris komt binnen. Ik dacht dat ik een bouwdepot had ter grootte van de waardevermeerdering van het huis. Blijkt dat ik het volledige bouwdepot o.b.v. de verbouwbegroting toegekend heb gekregen. Ik dacht nog, ik verhoog het een beetje, dan krijg ik meer waardevermeerdering. Helemaal verkeerd gedacht dus. Het volledige verbouwbedrag wordt in mindering gebracht op de hypotheek. Kortom, ik mag bij de notaris vrijdag 6.000 meer neerleggen dan ik dacht. Gevolgen: ik kan voorlopig niet verven, de stucadoor zeg ik maar weer af, ik kan nog net de vloer betalen die ik al gekocht heb en de verhuisbus, en dan heb ik nog maar twee maanden spaargeld over. Kut. Driewerf kut. De 2 weken klussen wordt dus slechts vloer leggen, inpakken, verhuizen en heel veel piekeren over geldzaken. Ik meld me later in het jaar wel weer, ik pak alles de komende 2 jaar dan maar stapsgewijs aan. Als de fiscus mijn voorlopige aanslag gestort heeft. Misschien kan ik het verbouwingsplan nog na de passeerdatum laten aanpassen bij de hypotheekverstrekker. Dan heb ik wat eerder ruimte.

Had ik nou maar een huis gekocht dat helemaal af was, qua inkomen had dat best gekund.

:'( :'( :'( :'(

Ok: geen man overboord, er zijn ergere dingen: scriptie afmaken. Dan kan ik weer een beter betalende baan zoeken. Verven en een keuken plaatsen kan later wel.
Damn wat een tegenvaller. Je staat al in de startblokken en dan wordt je opeen teruggefloten :-(

Ik snap eigenlijk niet zo goed waar het fout is gegaan. Je vraagt normaal een bouwdepot aan voor het bedrag wat je nodig denkt te hebben om het huis te renoveren. Je maakt dan een lijst met klussen en de begroting ervan. Dan wordt hierna beoordeeld of de meerwaarde die je creert gelijk is aan de hoogte van het depot. Wanneer dit zo is en je hebt genoeg leenruimte wordt het depot toegekend.

Zo is het bij mij gegaan.
Ik snap niet dat jee onverwacht 6000 euro moet neerleggen. Heeft je hypotheekverstrekker niet alles netjes voor je uitrekent?
Get on that cross that's all your good for!
  dinsdag 28 juni 2016 @ 00:46:43 #24
138876 Andromache
don't give up Andro
pi_163359608
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2016 23:14 schreef cursive het volgende:

Zo is het bij mij gegaan.
Ik snap niet dat jee onverwacht 6000 euro moet neerleggen. Heeft je hypotheekverstrekker niet alles netjes voor je uitrekent?
mwah, de financieringsopzet klopte niet helemaal, daar had ik wel wat vragen bij en die waren beantwoord, maar blijkbaar heb ik niet genoeg doorgevraagd. Ik dacht werkelijk dat je verleende bouwdepot ter hoogte van de meerwaarde was en dat de hypotheekverstrekker eigenlijk zegt, leg zelf in de loop van de verbouwing maar 6.000 bij (of doe zelf wat meer i.p.v. een vakman inhuren). Ik had echt geen idee dat nu bij de notaris de hele verbouwingsopzet van het hypotheekbedrag wordt afgetrokken. Dat was nooit de bedoeling. De verbouwingsopzet moest ook in 1 dag en ik heb dus een prutser van een adviseur. Snel geld verdienen. Lul. Maar ja. Ook mijn eigen verantwoordelijkheid.

Nou ja. Verhuizen kan ik gelukkig. Dat is het punt niet. De rest komt later wel. Eindejaarsuitkering, het geld terug van de belasting, misschien nog een meevaller. Half jaartje later klussen :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Andromache op 28-06-2016 00:52:20 ]
pi_163373085
Gefeliciteerd met je huis! Nog een tip, ik zou die muur van je keuken weghalen. Wordt het veel ruimtelijker van.
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')