abonnement Unibet Coolblue
pi_163173686
Originele OP:

Game on. :)

Welkom bij het Centrale topic over Bijbel en Christendom :).

Wat is de bedoeling van dit topic?:

Discussiëren / vragen stellen over:

- (de geschiedenis en de oorsprong van) het christendom
- de verschillende stromingen
- prominente christenen / theologen / godsdienstwetenschappers
- de Bijbel, als ook de apocriefe geschriften
- godsbeeld (hoe zie je God etc)

Daarnaast zijn boekentips welkom, als ook interessante linkjes ^O^.

Doe maar liever niet:

- De bekende one-liners
- Topic kapen

Probeer een beetje respect op te brengen voor andermans denkwijze ;).

Deel 1: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom
Deel 2: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom # 2
Deel 3: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom # 3
Deel 4: F&L / [centraal] Bijbel en christendom #4
Deel 5: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom #5
Deel 6: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom #6
Deel 7: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom #7
Deel 8: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #8
Deel 9: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #9
Deel 10: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #10
Deel 11: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #11
Deel 12: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #12
Deel 13: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #13
Deel 14: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #14
Deel 15: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #15
Deel 16: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #16
Deel 17: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #17
Links

-Early Christian Writings: Teksten over het vroege christendom
-Biblija.net: De bijbel in allerlei talen en vertalingen
-CCEL.org: Teksten van de kerkvaders tot het concilie van Nicea
-(Link naar discussie over (mogelijke) verwijzingen naar Jezus buiten de bijbel; als iemand een goede link heeft hoor ik dat graag)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_163173811
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:08 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Dan nog een opmerking van Molurus: "Nee, daar maak jij een denkfout. Alle inschattingen daarvan zijn incorrect gebleken, inclusief die van Michael Behe trouwens."
Vraag: hoe kom je daar in hemelsnaam bij?
Lees je anders even in:

https://en.wikipedia.org/(...)xity#Stated_examples

Hierin staat alvast een lijstje van zaken waarvan men ten onrechte heeft verondersteld dat ze "onreduceerbaar complex" zijn: bloedklonteren, het oog en het zweepstaartje. (Orgaan van een eencellige.)

In feite is het hele concept van onreduceerbare complexiteit alweer het argumentum ad ignorantiam: men veronderstelt vanuit onwetendheid, uit het niet kennen van een mogelijke graduele ontwikkeling, dat het onreduceerbaar complex is.

Elke inschatting die je maakt is op voorhand een argumentum ad ignorantiam.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_163174158
Ook behoorlijk relevant als het gaat om specifiek abiogenese en DNA:


Niet dat dit nu een bewijs is dat abiogenese zo heeft plaatsgehad, maar wel om te illustreren dat daar geen harde grenzen bestaan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_163174169
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Lees je anders even in:

https://en.wikipedia.org/wiki/Irreducible_complexity

Hierin staat alvast een hele lijst van zaken waarvan men ten onrechte heeft veronderstelt dat ze "onreduceerbaar complex" zijn.

In feite is het hele concept van onreduceerbare complexiteit alweer het argumentum ad ignorantiam: men veronderstelt vanuit onwetendheid, uit het niet kennen van een mogelijke graduele ontwikkeling, dat het onreduceerbaar complex is.
Je begrijpt werkelijk niet waarover je het hebt.
Bij onreduceerbare complexiteit gaat het om evolutie, een station verder. De hele tijd gaat het daar niet over.
Jij bent dus degene die zich eens in moet lezen!
pi_163174352
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:28 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Je begrijpt werkelijk niet waarover je het hebt.
Bij onreduceerbare complexiteit gaat het om evolutie, een station verder. De hele tijd gaat het daar niet over.
Jij bent dus degene die zich eens in moet lezen!
Het is gewoon dezelfde denkfout toegepast op DNA. Ik weet heel goed waar ik het over heb.

Zie anders bovenstaande video. :P (Skip eerste 2 minuut 40.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_163174746
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is gewoon dezelfde denkfout toegepast op DNA. Ik weet heel goed waar ik het over heb.

Zie anders bovenstaande video. :P (Skip eerste 2 minuut 40.)
Oh nee, dat is het 'gewoon' helemaal niet!

Het één is namelijk puur materialistisch (ofwel nog zo dood als een pier), het ander niet. Daar spelen totaal verschillende (mogelijke) mechanismen.
Met die kennis zou je je voorgaande posts moeten herformuleren.

Haushofer maakt ook steevast eenzelfde denkfout, maar dat wil maar niet doordringen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Loekie111 op 20-06-2016 22:27:52 ]
pi_163175092
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:41 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Oh nee, dat is het 'gewoon' helemaal niet!

Het één is namelijk puur materialistisch (ofwel nog zo dood als een pier), het ander niet.
Met die kennis, zou je je voorgaande posts moeten herformuleren.

Haushofer maakt ook steevast eenzelfde denkfout, maar dat wil maar niet doordringen.
Als je nou eens een definitie geeft van 'informatie', wellicht dat het dan duidelijker wordt.

Kortom: waar zit het verschil tussen 'zo dood als een pier', en 'niet zo dood als een pier'? Wat is het criterium daarvoor?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_163175967
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 21:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je nou eens een definitie geeft van 'informatie', wellicht dat het dan duidelijker wordt.

Kortom: waar zit het verschil tussen 'zo dood als een pier', en 'niet zo dood als een pier'? Wat is het criterium daarvoor?
Om te beginnen is er niet zoiets als natuurlijke selectie of mutatie (in zekere zin misschien wel) bij 'zo dood als een pier' of abiogenese, waar het de hele tijd om gaat. Slechts chemie en fysica. Dat brengt nooit en te nimmer een grandioze hoeveelheid intelligente informatie in een voor leven noodzakelijke vorm voort.
Élke evolutionist realiseert zich dit mega proportionele probleem. Denk dus niet dat jij de oplossing kunt bieden. Niemand kan dat behalve God, maar dat willen we niet.

Ter zijde: veel van de binnen abiogenese veronderstelde processen KUNNEN zich helemaal niet eens voordoen, maar dat heb ik er voor de eenvoud buiten gelaten. Denk bijvoorbeeld aan zoiets als dat wat benodigd is tegelijkertijd afbreekt (als zon, water, zuurstof). Dit alleen al maakt het oersoep verhaal als basis voor de abiogenese zeer wankel.

De redenaties rond onreduceerbaar complex houden rekening met processen in levende organismen, symbiose bijvoorbeeld. Het is werkelijk een heel ander verhaal. Je zult jezelf de tijd moeten gunnen je erover in te lezen.

Het is overigens veel moeilijker, zo niet onmogelijk om te bewijzen dat evolutie onmogelijk is. Er is zoveel niet te bewijzen, maar niettemin volslagen onzin. Die discussie laat ik ook voor wat die is, hoewel de theorie beslist onwetenschappelijk is.
Maar ga niet een semi evolutionair betoog houden op abiogenese. Dat is tang - varken.

Geef voor de verandering eens aan wat jij onder informatie verstaat en relateer dat eens aan de instructiecode van het DNA alsook aan het bijbehorende mechanisme om de instructies te lezen en uit te voeren.
Wat doet informatie in een geprogrammeerde code voor Windows? Ongeveer hetzelfde verhaal, het laat noodzakelijke instructies uitvoeren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Loekie111 op 21-06-2016 14:12:49 ]
pi_163178074
Het is een misverstand dat bij niet-biologische processen geen principe van survival of the fittest zou werken. Het gegeven dat wij een geëvolueerde aarde om de zon hebben draaien is precies hetzelfde principe, het ijzer van onze werktuigen is afkomstig van supenova's dat een tweede "leven" heeft gevonden op aarde en dat ons van een beschermend magneetveld voorziet. Het bestaan van de hoogste bergen op aarde en de diepste oceanen is een gevolg van het survival of the fittest-principe.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_163178297
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 23:06 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Het is een misverstand dat bij niet-biologische processen geen principe van survival of the fittest zou werken.
Voor de discussie rond abiogenese speelt een 'survival of the fittest' helemaal niet.
pi_163180734
In tegenstelling wat creationisten menen, wordt het wetenschappelijke evolutieprincipe op grote schaal en met groot succes toegepast in een veelheid van takken van wetenschap: Elementaire deeltjes, melkwegstelsels, sterren, planeten, biologische soorten, kaas, talen, religies. En dus ook zelfreproducerende en autopolymeriserende abiotische verbindingen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_163188611
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 20:52 schreef Haushofer het volgende:
Ik vraag je al een tijdje om jouw methodiek waarin je kunt beslissen of een natuurwetenschappelijke verklaring "onmogelijk" is, maar die geef je maar niet. Waarom kun jij die conclusie in dit geval wel trekken, maar is deze conclusie al die talloze keren in de geschiedenis (denk aan al die diverse finetune-gevallen die ik gaf in F&L / Wetenschap en religie II onnodig gebleken?

Voor de rest zie ik weer een hoop mooie woorden en een quote uit een boek, maar je draait om de hete brij heen. Ik zie helemaal niks over het hoofd. De specifieke volgorde van nucleobasen vertaalt zich in de specifieke kansberekening die jij hier telkens aanhaalt, maar waarvan ik maar blijf herhalen dat deze afhangt van de onderliggende theorie.

Je hebt nog steeds geen overtuigend antwoord gegeven op mijn vraag. Je maakt je er gewoon erg gemakkelijk van af. Prima als je dat zelf overtuigend vind, maar mij iig overtuig je allesbehalve.
Jouw vraag over methodiek is geen relevante vraag, je zit eenvoudigweg op het verkeerde spoor. Je vraag is alleen relevant bij puur fysische en/of chemische processen, maar daar draait het níet om. Het is eigenlijk voortdurend je denkfout; dat, gecombineerd met je verwarring rond evolutionaire tools (natuurlijke selectie en mutatie) die je denkt te kunnen toepassen op slechts ‘dode’ chemische bouwsteentjes. Maar dat kan natuurlijk niet.

Wat je doet is hetzelfde als vastroesten op de vraag hoe de nullen en enen (die op zichzelf niks voorstellen) op een harde schijf komen te staan. Maar het punt is dat die dode bitjes tezamen een uniek benodigde informatie code vormen. Met appels en peren in een heel ander opslagmedium (en een ander verwerkingssysteem) kun je eenzelfde instructiecode bouwen, geen probleem. M.a.w., bitjes en medium is niet het issue (wat niet wil zeggen dat we het verschijnsel als zodanig niet zouden moeten zien te verklaren, dat is op zich ook al een hele lastige/onmogelijke opgave).

Molurus realiseert zich overigens wél dat rond de ‘informatie’ de schoen wringt. Maar van zijn vraag hoe objectief vast te stellen dat 'iets' informatie bevat, zakt dan weer mijn broek af. Als hij zich even inleest, zal dat volledig helder zijn; er is geen wetenschapper in het veld die zich die vraag ooit heeft hoeven stellen, zover ik weet. Als je pal voor een wolkenkrabber staat, vraag je ook niet hoe we kunnen vaststellen dat dit een gebouw is.
Als je het niet erg vind, ga ik daar niet verder op in.

Mijn benadering is tot nu toe juist geweest.
Maar je doet daar onnodig spannend over. In een volgende post zal ik enkele vooraanstaande wetenschappers citeren (weliswaar uit een boek dat al wat jaren oud is, maar de problemen voor het spontaan ontstaan van leven zijn door verder ontdekte complexiteit alleen maar toegenomen); zij onderkennen hetzelfde probleem van abiogenese. Daar had je eigenlijk allang van op de hoogte moeten zijn; het feit dat ik vervolgens ga rekenen en een onmogelijkheid op toeval concludeer, hoeft bij jou echt de stoppen niet te laten doorslaan.

Ik vraag mij overigens wel af hoe het komt dat zo weinigen van genoemd probleem op de hoogte zijn.
Evolutionisten en een aantal andere natuurwetenschappers kennen het probleem wel degelijk.Terloops noemen sommige evolutionisten het probleem even in hun publicaties, maar daar blijft het dan snel maar bij. Alsof het niets zou voorstellen.

Wie zichzelf overtuigd (naturalistisch) evolutionist of atheïst noemt (niet dat jij dat doet), maar hier geen weet van heeft, is eigenlijk selectief gehersenspoeld.
Of heb jij een andere verklaring?

[ Bericht 0% gewijzigd door Loekie111 op 21-06-2016 17:37:55 ]
pi_163189247
Hier dan enkele citaten.

- Toen, volgens Dawkins’ beschrijving, „heeft zich bij toeval een bijzonder merkwaardig molecule gevormd” — een molecule dat zichzelf kon reproduceren. Hoewel hij toegeeft dat zo’n toevalligheid uiterst onwaarschijnlijk is, houdt hij vol dat het niettemin gebeurd moet zijn.

- „Het probleem van de biologie is, een eenvoudig begin te vinden”, zeggen de astronomen Fred Hoyle en Chandra Wickramasinghe. „Fossiele overblijfselen van oude levensvormen, die men in de gesteenten heeft ontdekt, onthullen geen eenvoudig begin. . . . de evolutietheorie mist dus een deugdelijk fundament.”

- Anderzijds bestaan er overvloedige bewijzen om de conclusie te ondersteunen dat spontane generatie van leven uit niet-levende materie onmogelijk is. „Men hoeft alleen maar de omvang van deze opgave te overdenken”, geeft professor Wald van de Harvard University toe, „om te erkennen dat spontane generatie van een levend organisme onmogelijk is.” Maar wat gelooft deze voorstander van evolutie in werkelijkheid? Hij antwoordt: „Toch zijn wij hier — naar ik geloof als gevolg van spontane generatie.”

- De Britse bioloog Joseph Henry Woodger karakteriseerde een dergelijke redenatie als „simpel dogmatisme — met stelligheid beweren dat wat je wilt geloven in feite is gebeurd”

- Evolutionist Loren Eiseley gaf toe: „Na de theoloog te hebben berispt omdat hij zich op wonderen verlaat, bevond de wetenschap zich in de weinig benijdenswaardige positie een eigen mythologie te moeten creëren: namelijk de veronderstelling dat gebeurtenissen waarvan na lang proberen niet bewezen kon worden dat ze thans plaatsvinden, wèl in het oerverleden hadden plaatsgevonden.”

- De auteurs van Evolution From Space (Hoyle en Wickramasinghe) bijvoorbeeld laten het afweten met de woorden: „Deze vraagstukken zijn te ingewikkeld om in getallen uit te drukken.” Zij voegen eraan toe: „Er is geen enkele manier . . . waarop wij ons er simpelweg uit kunnen redden met een grotere en betere organische soep”.

- De natuurkundige H. S. Lipson bijvoorbeeld besefte terdege hoe onwaarschijnlijk een spontaan ontstaan van leven is, en schreef: „De enige aanvaardbare verklaring is schepping. Ik weet dat dit voor natuurkundigen een gruwel is, zoals het dat voor mij ook is, maar wij moeten een theorie die ons niet bevalt, niet verwerpen wanneer ze door experimenten wordt gestaafd.”

- Chandra Wickramasinghe, hoogleraar aan het University College in Cardiff, zei: „Vanaf mijn vroegste opleiding als wetenschapper onderging ik een zeer intensieve hersenspoeling om te geloven dat wetenschap niet verenigbaar kan zijn met enige vorm van doelbewuste schepping. Die gedachte heb ik met veel pijn moeten laten varen. Ik voel me helemaal niet op mijn gemak in de situatie, de gemoedstoestand waarin ik nu verkeer. Maar er is geen logische uitweg. . . . Dat het ontstaan van leven een chemisch toeval op aarde is geweest, is te vergelijken met het zoeken naar een bepaalde zandkorrel op alle stranden van alle planeten in het universum — en die dan te vinden.”

- Wickramasinghe concludeert dan ook: „Wij kunnen de nauwkeurige ordening van de chemische bouwstenen van het leven op geen andere manier begrijpen dan door een beroep te doen op scheppingsprocessen op een kosmische schaal.”
  dinsdag 21 juni 2016 @ 16:24:41 #14
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_163189707
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 16:05 schreef Loekie111 het volgende:
Hier dan enkele citaten.

- Toen, volgens Dawkins’ beschrijving, „heeft zich bij toeval een bijzonder merkwaardig molecule gevormd” — een molecule dat zichzelf kon reproduceren. Hoewel hij toegeeft dat zo’n toevalligheid uiterst onwaarschijnlijk is, houdt hij vol dat het niettemin gebeurd moet zijn.

- „Het probleem van de biologie is, een eenvoudig begin te vinden”, zeggen de astronomen Fred Hoyle en Chandra Wickramasinghe. „Fossiele overblijfselen van oude levensvormen, die men in de gesteenten heeft ontdekt, onthullen geen eenvoudig begin. . . . de evolutietheorie mist dus een deugdelijk fundament.”

- Anderzijds bestaan er overvloedige bewijzen om de conclusie te ondersteunen dat spontane generatie van leven uit niet-levende materie onmogelijk is. „Men hoeft alleen maar de omvang van deze opgave te overdenken”, geeft professor Wald van de Harvard University toe, „om te erkennen dat spontane generatie van een levend organisme onmogelijk is.” Maar wat gelooft deze voorstander van evolutie in werkelijkheid? Hij antwoordt: „Toch zijn wij hier — naar ik geloof als gevolg van spontane generatie.”

- De Britse bioloog Joseph Henry Woodger karakteriseerde een dergelijke redenatie als „simpel dogmatisme — met stelligheid beweren dat wat je wilt geloven in feite is gebeurd”

- Evolutionist Loren Eiseley gaf toe: „Na de theoloog te hebben berispt omdat hij zich op wonderen verlaat, bevond de wetenschap zich in de weinig benijdenswaardige positie een eigen mythologie te moeten creëren: namelijk de veronderstelling dat gebeurtenissen waarvan na lang proberen niet bewezen kon worden dat ze thans plaatsvinden, wèl in het oerverleden hadden plaatsgevonden.”

- De auteurs van Evolution From Space (Hoyle en Wickramasinghe) bijvoorbeeld laten het afweten met de woorden: „Deze vraagstukken zijn te ingewikkeld om in getallen uit te drukken.” Zij voegen eraan toe: „Er is geen enkele manier . . . waarop wij ons er simpelweg uit kunnen redden met een grotere en betere organische soep”.

- De natuurkundige H. S. Lipson bijvoorbeeld besefte terdege hoe onwaarschijnlijk een spontaan ontstaan van leven is, en schreef: „De enige aanvaardbare verklaring is schepping. Ik weet dat dit voor natuurkundigen een gruwel is, zoals het dat voor mij ook is, maar wij moeten een theorie die ons niet bevalt, niet verwerpen wanneer ze door experimenten wordt gestaafd.”

- Chandra Wickramasinghe, hoogleraar aan het University College in Cardiff, zei: „Vanaf mijn vroegste opleiding als wetenschapper onderging ik een zeer intensieve hersenspoeling om te geloven dat wetenschap niet verenigbaar kan zijn met enige vorm van doelbewuste schepping. Die gedachte heb ik met veel pijn moeten laten varen. Ik voel me helemaal niet op mijn gemak in de situatie, de gemoedstoestand waarin ik nu verkeer. Maar er is geen logische uitweg. . . . Dat het ontstaan van leven een chemisch toeval op aarde is geweest, is te vergelijken met het zoeken naar een bepaalde zandkorrel op alle stranden van alle planeten in het universum — en die dan te vinden.”

- Wickramasinghe concludeert dan ook: „Wij kunnen de nauwkeurige ordening van de chemische bouwstenen van het leven op geen andere manier begrijpen dan door een beroep te doen op scheppingsprocessen op een kosmische schaal.”
copy-paste ger van poelgeest? (rijmt ook nog..)
  dinsdag 21 juni 2016 @ 16:25:33 #15
224960 highender
Travellin' Light
pi_163189727
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 16:05 schreef Loekie111 het volgende:
Wickramasinghe concludeert dan ook: „Wij kunnen de nauwkeurige ordening van de chemische bouwstenen van het leven op geen andere manier begrijpen dan door een beroep te doen op scheppingsprocessen op een kosmische schaal.”
Wie bedoeld Wickramasinghe met 'wij' (het klinkt nogal arrogant)? En wat bedoeld hij met 'begrijpen'? Hoe functioneerde die 'scheppingsprocessen op een kosmische schaal' dan?
pi_163190106
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 16:25 schreef highender het volgende:

[..]

Wie bedoeld Wickramasinghe met 'wij' (het klinkt nogal arrogant)? En wat bedoeld hij met 'begrijpen'? Hoe functioneerde die 'scheppingsprocessen op een kosmische schaal' dan?
Ik heb de uitspraken niet geciteerd om er een discussie over te starten, alleen om te laten zien hoe geleerden (van naam) over de mogelijkheid van abiogenese denken.
Je slaat de plank mis als je meent Wickramasinghe als arrogant te moeten omschrijven.

Ik zou als ik jou was het genoemde fenomeen of de integriteit en kunde van genoemde wetenschappers niet in twijfel trekken. Benoemd probleem is zo klaar als een klontje.
De vraag is welke conclusie jij daar voor jezelf aan verbindt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Loekie111 op 21-06-2016 17:23:33 ]
pi_163190118
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 16:24 schreef hoatzin het volgende:
copy-paste ger van poelgeest? (rijmt ook nog..)
Nee.
  dinsdag 21 juni 2016 @ 17:40:08 #18
224960 highender
Travellin' Light
pi_163191470
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 16:40 schreef Loekie111 het volgende:
Ik heb de uitspraken niet geciteerd om er een discussie over te starten, alleen om te laten zien hoe geleerden (van naam) over de mogelijkheid van abiogenese denken.
Je slaat de plank mis als je meent Wickramasinghe als arrogant te moeten omschrijven.

Ik zou als ik jou was het genoemde fenomeen of de integriteit en kunde van genoemde wetenschappers niet in twijfel trekken. Benoemd probleem is zo klaar als een klontje.
De vraag is welke conclusie jij daar voor jezelf aan verbindt.
Ik quote hem omdat het de conclusie is uit die post en tevens jouw conclusie lijkt te zijn. Je slaat de plank mis als je meent dat ik Wickramasinghe als arrogant heb beschreven, slechts zijn conclusie - die hij m.i. dus beter voor zijn eigen rekening kan nemen i.p.v. 'wij' - lijkt arrogant zolang ik niet weet wie hij met 'wij' bedoeld. Verder geef je geen antwoord op mijn vraag. De oplossing die gezocht wordt is speculatief en bied geen enkel inzicht in het proces dat hij claimt te verklaren. Het blijft, zoals eerder gezegd, 'we weten het niet' vs. 'we weten het niet en dat noemen we god', geen verklaring dus.
  dinsdag 21 juni 2016 @ 19:10:57 #19
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_163194505
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 16:40 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Nee.
Heet u dan soms H@ns?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 21 juni 2016 @ 19:12:19 #20
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_163194556
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 16:40 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Ik heb de uitspraken niet geciteerd om er een discussie over te starten, alleen om te laten zien hoe geleerden (van naam) over de mogelijkheid van abiogenese denken.
Maar wat vind je nu eigenlijk van het werk van Jack Szostak?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 21 juni 2016 @ 19:26:22 #21
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_163195001
Zo veel tekst, en gewoon geen antwoord op de vraag 'wat is informatie?' Alleen nog meer claims zonder argument. Ik wijs er een paar aan.

quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 22:13 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Om te beginnen is er niet zoiets als natuurlijke selectie of mutatie (in zekere zin misschien wel) bij 'zo dood als een pier' of abiogenese, waar het de hele tijd om gaat. Slechts chemie en fysica. Dat brengt nooit en te nimmer een grandioze hoeveelheid intelligente informatie in een voor leven noodzakelijke vorm voort.
Élke evolutionist realiseert zich dit mega proportionele probleem. Denk dus niet dat jij de oplossing kunt bieden. Niemand kan dat behalve God, maar dat willen we niet.
Kun je 1 evolutionist noemen die dit als een probleem ziet?

quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 22:13 schreef Loekie111 het volgende:

Ter zijde: veel van de binnen abiogenese veronderstelde processen KUNNEN zich helemaal niet eens voordoen, maar dat heb ik er voor de eenvoud buiten gelaten. Denk bijvoorbeeld aan zoiets als dat wat benodigd is tegelijkertijd afbreekt (als zon, water, zuurstof). Dit alleen al maakt het oersoep verhaal als basis voor de abiogenese zeer wankel.
Da's gek, want uit het werk van Jack Szostak blijkt exact het tegenovergestelde van wat jij hier (alweer zonder onderbouwing) beweert.

quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 22:13 schreef Loekie111 het volgende:

De redenaties rond onreduceerbaar complex houden rekening met processen in levende organismen, symbiose bijvoorbeeld. Het is werkelijk een heel ander verhaal. Je zult jezelf de tijd moeten gunnen je erover in te lezen.
Jij zult jezelf de mogelijkheid moeten gunnen dat ik dat al lang heb gedaan. Dit soort ad homs beginnen nu wel echt te vervelen. Kun jij je standpunt ook onderbouwen op de inhoud, in plaats van deze eindeloze stroom drogredenen?

quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 22:13 schreef Loekie111 het volgende:

Het is overigens veel moeilijker, zo niet onmogelijk om te bewijzen dat evolutie onmogelijk is.
Bewijzen dat iets dat mogelijk is onmogelijk is is van nature vrij lastig ja. Waarom je die bewering blijft herhalen is mij dan ook een raadsel.

quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 22:13 schreef Loekie111 het volgende:

Er is zoveel niet te bewijzen, maar niettemin volslagen onzin. Die discussie laat ik ook voor wat die is, hoewel de theorie beslist onwetenschappelijk is.
Maar ga niet een semi evolutionair betoog houden op abiogenese. Dat is tang - varken.
Als je het niet kunt bewijzen is het misschien beter om het dan ook niet te beweren? Just a thought.

quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 22:13 schreef Loekie111 het volgende:

Geef voor de verandering eens aan wat jij onder informatie verstaat en relateer dat eens aan de instructiecode van het DNA alsook aan het bijbehorende mechanisme om de instructies te lezen en uit te voeren.
Wat doet informatie in een geprogrammeerde code voor Windows? Ongeveer hetzelfde verhaal, het laat noodzakelijke instructies uitvoeren.
"Informatie" zijn gegevens die bij interpretatie betekenis hebben. (Betekenis is eveneens een abstract begrip.) Het ontlenen van betekenis aan gegevens vereist taal, cognitie en intelligentie. Zonder taal, cognitie en intelligentie is er dus geen sprake van 'informatie'. Informatie bestaat niet onafhankelijk daarvan.

Kortom: of een boek (voorbeeld) informatie bevat is niet alleen afhankelijk van dat boek, maar ook afhankelijk van denkende wezens die de taal waarin het boek is geschreven machtig zijn of minimaal de betekenis kunnen ontleden.

Dit is voor DNA absoluut niet aan de orde, en voor computersystemen kun je je redelijk afvragen of het wel aan de orde is. Computers kunnen worden gebruikt om informatie op te slaan, maar het wordt pas informatie als een denkend wezen daar betekenis aan ontleent. Het ontwaren van betekenis is iets wat computers zelf zo goed als niet kunnen.

En linksom of rechtsom is "informatie" niet objectief meetbaar. Het hangt er tenslotte vanaf wie die informatie interpreteert. Anders gezegd: dezelfde tekst zou voor mij informatief kunnen zijn en voor jou totaal niet (en vice versa).

Iets dat op die manier subjectief is kan nooit de oorzaak zijn van een fundamenteel onderscheid tussen iets dat op natuurlijke wijze kan ontstaan en iets dat niet op natuurlijke wijze kan ontstaan.

Het hele idee "kan niet op natuurlijke wijze ontstaan" is sowieso a priori een argumentum ad ignorantiam.

Maar wellicht dat jij nou eindelijk eens een definitie kunt geven van "informatie" die niet subjectief is en die informatie een concreet meetbare grootheid maakt? Want zonder dat slaat je argument echt als een tang op een varken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_163195120
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 19:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Heet u dan soms H@ns?
Nee, ik publiceer verder nergens. Maar dat is toch ook niet belangrijk.
Het is basale kennis. Daar kun je mee nuanceren, op voortbouwen, conclusies trekken. Wat je zelf wilt.
Als je het plaatje maar begrijpt i.p.v. stellingen of conclusies van derden probeert te onthouden.
  dinsdag 21 juni 2016 @ 19:30:39 #23
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_163195149
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 19:29 schreef Loekie111 het volgende:

[..]

Nee, ik publiceer verder nergens. Maar dat is toch ook niet belangrijk.
Het is basale kennis.
Het is nagenoeg een letterlijke copy-paste van die link, vandaar dat ik het vraag. Ik kan me niet voorstellen dat dat toeval is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_163195604
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 19:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is nagenoeg een letterlijke copy-paste van die link, vandaar dat ik het vraag. Ik kan me niet voorstellen dat dat toeval is.
Dan is de bron dezelfde.
Het is me teveel werk om de meest recente uitlatingen zelf op te sporen; dat levert bovendien niks op. Ik zei overigens al dat het copy - paste zou zijn.
pi_163196105
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 19:26 schreef Molurus het volgende:
Om te beginnen is er niet zoiets als natuurlijke selectie of mutatie (in zekere zin misschien wel) bij 'zo dood als een pier' of abiogenese, waar het de hele tijd om gaat. Slechts chemie en fysica. Dat brengt nooit en te nimmer een grandioze hoeveelheid intelligente informatie in een voor leven noodzakelijke vorm voort.
Élke evolutionist realiseert zich dit mega proportionele probleem. Denk dus niet dat jij de oplossing kunt bieden. Niemand kan dat behalve God, maar dat willen we niet.


Kun je 1 evolutionist noemen die dit als een probleem ziet?
Denk nu even na wat je vraagt.
Je lijkt hiermee achter de rug van de evolutionist te gaan staan, zodat je die voor je laat denken.

En wat maakt het uit of de evolutionist wil negeren of niet. Dat is zijn keuze, maar wat is die van jou?
Maar als antwoord op je vraag, je hebt de paar citaten toch gelezen? De meesten daarvan zijn evolutionist.
Als jij een gebouw wil neerzetten, maak jij je dan niet druk om het fundament?

Verder, waarom denk je de splitsing abiogenese en evolutie? Evolutionisten buigen zich over evolutie.

Als je misschien niet zo veel tegelijk wilt posten, ik hou je niet bij en wil nog even rustig voetbal kijken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')