abonnement Unibet Coolblue
pi_164958547
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 04:07 schreef xaban06 het volgende:
Binnenkort RHCSA + RHCE examen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Nee, maar laat weten hoe het was. Heb nooit Linux-examen gedaan :s).
జ్ఞ‌ా
pi_164959591
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ga later op de dag Mint installeren. Ik ben nu even aan het uitzoeken hoe ik het het beste aanpak met het installeren (welke opties) en het dubbelbooten. Er komt net iets meer bij kijken dan wat ik had verwacht, ik zou het allang kunnen installeren maar ik moet nog even zien wat voor mij de beste opties zijn en welke partitiegrootte ik moet nemen. Ondertussen is Windows de harde schijf aan het defragmenteren, je zou denken dat dat snel gaat met maar 1% fragmentatie en 397 GB aan vrije ruimte maar het is nu 1-2 uur aan het draaien en het zit op 84% in fase 4 van de consolidatie in fase 4.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bram_van_Loon op 30-08-2016 11:13:15 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_164992531
Succes Bram ^O^
pi_165000914
Bram, toevallig op school gezeten in Drenthe?

Iig, zorg dat je altijd een backup hebt. De beste manier om snel te leren is dmv trial and error, en daarvoor heb je backups nodig.
pi_165004821
Bram, goede post. Wat je kunt overwegen is alle dotfiles in je dropbox te verplaatsen (ook je .config), en dat vervolgens symlinken vanuit de originele locaties.
Wanneer je overstapt naar een nieuw systeem, of opnieuw installeert, hoef je vanaf dat moment alleen nog maar symlinken en de rest overslaan.

Voorbeeldje van klein stukje in m'n configuratiescript dat ik onder sudo run (init.sh), dat ik op verschillende systemen (herinstalleerd of nieuw) inzet:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
[... eigen config etc]

apt install -y apcalc        # calculator
apt install -y aptitude
apt install -y  atool         # extract files
apt install -y autoconf 

etc...


rm -rf /etc/xdg/autostart
rm -rf /home/gebruikersnaam/.Xmodmap
rm -rf /home/gebruikersnaam/.bashrc
rm -rf /home/gebruikersnaam/.config
rm -rf /home/gebruikersnaam/.emacs
rm -rf /home/gebruikersnaam/.emacs.d
rm -rf /home/gebruikersnaam/.face
rm -rf /home/gebruikersnaam/.gconf
rm -rf /home/gebruikersnaam/.inputrc
rm -rf /home/gebruikersnaam/.liquidpromptrc
rm -rf /home/gebruikersnaam/.myclirc
rm -rf /home/gebruikersnaam/.task
rm -rf /home/gebruikersnaam/.taskrc
rm -rf /home/gebruikersnaam/.vim
rm -rf /home/gebruikersnaam/.local
rm -rf /home/gebruikersnaam/.vimrc
rm -rf /home/gebruikersnaam/.xinitrc
rm -rf /home/gebruikersnaam/.eslintrc.json 
rm -rf /home/gebruikersnaam/.offlineimaprc


ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.Xmodmap /home/gebruikersnaam/.Xmodnap
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.bashrc /home/gebruikersnaam/.bashrc
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.config /home/gebruikersnaam/.config
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.local /home/gebruikersnaam/.local
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.emacs /home/gebruikersnaam/.emacs
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.face/ /home/gebruikersnaam/.face
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.gconf /home/gebruikersnaam/.gconf
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.inputrc /home/gebruikersnaam/.inputrc
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.myclirc /home/gebruikersnaam/.myclirc
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.task/ /home/gebruikersnaam/.task
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.taskrc /home/gebruikersnaam/.taskrc
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.vimrc /home/gebruikersnaam/.vimrc
ln -s /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.xinitrc /home/gebruikersnaam/.xinitrc


dropbox exclude add /home/gebruikersnaam/Dropbox/Dot/.config/google-chrome
  Moderator vrijdag 2 september 2016 @ 15:06:17 #131
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_165036643


_O- :')
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_165040317
quote:
0s.gif Op woensdag 31 augustus 2016 19:28 schreef robin007bond het volgende:
Succes Bram ^O^
Ik heb het nog even moeten uitstellen aangezien mijn harde schijf wat te veel gefragmenteerd is. Windows gaf 0% aan na een volledige defragmentatiesessie maar defraggler stelde 540 gefragmenteerde bestanden vast 2638 fragmenten (27%). Ik kan hierdoor onvoldoende ruimte (20 GB) afscheiden voor een nieuwe partitie. Ik zou er Linux mee kunnen installeren maar dat is niet erg handig aangezien het doel is om het goed uit te testen, dan wil je ook ruimte hebben om extra programma's te installeren.
Defraggler werkt prima maar je kan het niet met een hoge intensiteit laten werken: de disk utilization ligt op 3% en de CPU-belasting zou veel hoger kunnen zijn zonder dat het je computer lam legt. Dit bij de normale priroriteit. Het duurt dus even (een paar dagen) voordat het klaar is. :s)
Dit met iets meer dan een kwart aan vrije ruimte bij 2 TB.

Het lastigste van het installeren vind ik het bepalen hoe groot de partitie moet zijn en hoeveel swap-ruimte ik zou moeten reserveren. Ik heb me wat ingelezen, de enige consensus is dat je het beste swapruimte reserveert (er zijn mensen die denken dat dat niet nodig is maar ik ben inmiddels overtuigd door argumenten dat je het wel moet doen omdat Linux dan beter draait en er minder snel fragmentatie optreedt) en dat 2*RAM zwaar overdreven is. De adviezen variëren van ongeveer 0,5 GB t/m 1-1,5*RAM. Ik denk dat ik maar start met 1*RAM (8 GB) en vervolgens bekijk hoeveel swap-ruimte Linux daadwerkelijk gebruikt door wat zwaardere programma's te draaien.
Voor de partitie overweeg ik 50-60 GB, genoeg om 2 grotere programma's tegelijkertijd te installeren en te kunnen experimenteren.

quote:
0s.gif Op donderdag 1 september 2016 00:16 schreef NightH4wk het volgende:
Bram, toevallig op school gezeten in Drenthe?
Nee.

[ Bericht 20% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-09-2016 19:20:47 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165041019
Ik heb een vraagje: moet je per se bij de installatie van Linux (Mint) een /home-partitie aanmaken of kan je ook automatisch alle downloads plaatsen op dezelfde partitie als waarop Linux is geïnstalleerd.

Stel dat ik programma's die geen specifieke Windows-software gebruiken geïnstalleerd heb staan onder Windows, is het dan mogelijk om die direct vanaf de Linux-partitie onder Linux te draaien? Ik vrees van niet omdat je er vast een register voor nodig hebt en ik vrees dat Linux niet zomaar het Windows-register hiervoor kan gebruiken maar misschien is Ubuntu slim geprogrammeerd en is er een handige workaround?

quote:
Goede nerdhumor. :)

[ Bericht 14% gewijzigd door Bram_van_Loon op 02-09-2016 19:25:32 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165044781
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb een vraagje: moet je per se bij de installatie van Linux (Mint) een /home-partitie aanmaken of kan je ook automatisch alle downloads plaatsen op dezelfde partitie als waarop Linux is geïnstalleerd.

Stel dat ik programma's die geen specifieke Windows-software gebruiken geïnstalleerd heb staan onder Windows, is het dan mogelijk om die direct vanaf de Linux-partitie onder Linux te draaien? Ik vrees van niet omdat je er vast een register voor nodig hebt en ik vrees dat Linux niet zomaar het Windows-register hiervoor kan gebruiken maar misschien is Ubuntu slim geprogrammeerd en is er een handige workaround?

[..]

De installer van Linux Mint is bijzonder gebruiksvriendelijk en geeft je alle hulp. Plus meer dan genoeg handleidingen te vinden. https://sites.google.com/site/computertip/installeren-mint
Lees ook de 'Fatale vergissingen', voorkomt een hoop frustratie. Defragmentatie vooraf van Windows is ook niet nodig, alleen een schijfcontrole is genoeg.

Als beginner juist geen aparte /home aanmaken, gebruik alleen maar de standaard waarden die de installer je voorstelt. Die zijn niet voor niets zo ingesteld. Maak het niet te ingewikkeld met je eerste installatie.

Je zult toch al genoeg moeten wennen, Linux is anders.

[ Bericht 1% gewijzigd door tudorme op 02-09-2016 21:44:31 ]
pi_165045345
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 21:37 schreef tudorme het volgende:

[..]

De installer van Linux Mint is bijzonder gebruiksvriendelijk en geeft je alle hulp. Plus meer dan genoeg handleidingen te vinden. https://sites.google.com/site/computertip/installeren-mint
Ik heb niet gesteld dat je er geen informatie over kan vinden, ik heb gesteld dat je wel wat moet opzoeken voordat je het installeert. Zo'n handleiding kan je helaas niet gebruiken tijdens de installatie omdat je op dat moment geen toegang hebt tot PDF's en zo. Nu ja, niet gemakkelijk.
Het zal vast wel kunnen maar dat vergt nog heel wat meer werk dan het opzoeken hoe je het moet installeren.
Hoewel ik het kon raden wat swap is was het voor mij niet direct zeker of dat swap hetzelfde is als pagefile en of dat je dit wel of niet gemakkelijk kan aanpassen na de installatie.
Dat is allemaal niet erg maar je moet je wel een beetje voorbereiden. ;)
Ik heb twee tutorials op Youtube bekeken, daar werden helaas niet alle fijne details die je tijdens de installatie wil weten toegelicht. Daarnaast heb ik twee tutorials gelezen die ook niet volledig waren. Daarom vraag ik het hier maar eventjes.

quote:
Lees ook de 'Fatale vergissingen', voorkomt een hoop frustratie.
Dat doe ik.

quote:
Defragmentatie vooraf van Windows is ook niet nodig, alleen een schijfcontrole is genoeg.
Dat was bij mij het geval, ik kon maar 20 GB afsplitsen terwijl ik 300-400 GB aan vrije ruimte had, ook na nog eens 150 GB te hebben verwijderd (verplaatst naar een externe schijf) kon ik niet meer dan 20 GB vrijmaken. Duidelijk een fragmentatieprobleem en 1 blik op het schema wat Defraggler geeft aan dat dat inderdaad het geval was. Helaas is de defragmentatietool van Windows niet heel erg goed. (de interface daarvan is trouwens ook niet gewijzigd sinds XP maar belangrijker is dat het onvoldoende grondig is). Ik weet niet precies hoe Piriform het uitvoert, ik weet wel dat het enkel functies van Windows zelf gebruik en dat het fragementen opknipt in meerdere stukken (om het gemakkelijker te kunnen verschuiven?). Maar goed, het defragmenteren is dus nodig want 20 GB lijkt me wat aan de krappe kant als je ook nog eens 8 GB moet reserveren voor swap.

quote:
Als beginner juist geen aparte /home aanmaken, gebruik alleen maar de standaard waarden die de installer je voorstelt. Die zijn niet voor niets zo ingesteld.
Swap?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165047155
quote:
Unix,going strong since July 1969/January 1970. :P
pi_165067385
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 21:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Swap?
Idem. Laat als beginner de Linux Mint installer op alle aanbevolen settings staan, ook voor de swap partitie. Als beginner is het nergens voor nodig om gelijk met allerlei instellingen te gaan experimenteren. Je maakt het voor jezelf dan alleen nodeloos ingewikkeld en grote kans dat je je install verprutst.

[ Bericht 2% gewijzigd door tudorme op 03-09-2016 23:00:30 ]
  zaterdag 3 september 2016 @ 22:50:18 #138
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_165068346
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 september 2016 19:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik heb een vraagje: moet je per se bij de installatie van Linux (Mint) een /home-partitie aanmaken of kan je ook automatisch alle downloads plaatsen op dezelfde partitie als waarop Linux is geïnstalleerd.

Zie .config/user-dirs.dirs

Hier kun je paden neerzetten voor al je directories. Apps (zoals filebrowser reageren op deze paden).

Mijn / staat op mijn SSD.
Mijn HDD /discworld/ heeft de directories die normaal in /home/$USER/ staan.
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_165069220
Ik heb nog steeds een probleem met van mijn hoofdschijf voldoende ruimte vrij te maken, momenteel kan ik 15 GB afsplitsen terwijl bijna 600 GB vrij is. Het is lichtjes gefragmenteerd (defragler al flink op losgelaten maar het is nog niet helemaal klaar). Ik heb Windows laten controleren op foutjes op de schijf, blijkbaar zaten er slechte sectoren op, Windows heeft in de boot de schijf geonctroleerd en het bijgewerkt, daarna heb ik nog een keer de schijf gecontroleerd op fouten, nu zou alles in orde moeten zijn. En toch kan ik maar 15 GB afsplitsen terwijl 600 GB vrij is.

Het is niet echt een probleem, want ik heb nog een tweede schijf die ik kan gebruiken en misschien is dat ook wel slimmer aangezien Windows en Linux dan op een andere schijf staan geïnstalleerd, daarvan kan ik wel op het oog alles afsplitsen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 03-09-2016 23:12:16 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165069486
Heb je bitlocker uitstaan en je Windows sessie echt afgesloten (standaard gaat die in slaapstand)? Anders is die partitie niet beschrijfbaar.

Als 'ie wel beschikbaar is zou je 'm gewoon moeten kunnen shrinken.
pi_165069576
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 september 2016 23:11 schreef KomtTijd... het volgende:
Heb je bitlocker uitstaan en je Windows sessie echt afgesloten (standaard gaat die in slaapstand)? Anders is die partitie niet beschrijfbaar.

Als 'ie wel beschikbaar is zou je 'm gewoon moeten kunnen shrinken.
Ik probeerde niet een deel van het volume af te splitsen bij de installatie maar vanuit de "disk management" tool. Dat heeft mijn voorkeur aangezien ik dan 100% zeker niets verkeerd kan doen. Als ik bijvoorbeeld 100 GB afsplits dan is het gemakkelijk om bij de installatie de juiste partitie te herkennen. Het liefst zou ik die afgesplitste partitie ook een naam geven, eens kijken of dat dat kan.

Ik begrijp niet hoe het kan dat als Windows geen fouten kan detecteren op mijn hoofdschijf dat ik dan maar 15 van de bijna 600 GB die vrij is kan afsplitsen. Mijn eerste gedachte was dat Microsoft weigert om iets af te splitsen wat gefragmenteerd is maar na wat zoeken ben ik erachter gekomen dat dat niet het probleem zou mogen zijn. Bovendien zou ik inmiddels veel meer dan 15 GB achter elkaar aan vrije ruimte moeten hebben, afgaande op het schema wat ik bij Defragler zie.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165073925
Met disks kun je toch überhaupt geen partities veranderen? Dat doe je met gparted. De installatie wizard gebruikt ook gewoon gparted.
  maandag 5 september 2016 @ 00:13:14 #143
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165096468
Ik probeer mijn thuisserver (Ubuntu server 14.04) aan te sluiten op mijn netwerk. Momenteel hangt 'ie met een ethernetkabel vast aan de router. Toch krijgt hij geen verbinding.

Als ik in /etc/network/interfaces eth0 op dhcp zet en ifdown && ifup doe, krijg ik een heleboel DHCPDISCOVER pogingen en dan stop ie met de mededeling: No DHCPOFFERS received. Mijn router geeft in het logboek wel aan dat het DHCPOFFER doet na iedere poging. Er zit geen firewall of zo op de server, daar kan het niet aan liggen.

Als ik in /etc/network/interfaces eth0 op static zet en de volgende gegevens ingeef:
1
2
3
address 192.168.2.6
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.2.254

doet 'ie niets. De gegevens zijn nochtans dezelfde als die van mijn laptop, die er wel mee werkt (maar dan via de wlan en met een ander address natuurlijk).

wicd en networkmanager zijn niet geïnstalleerd.

Waar kan het nog aan schelen? Google is een beetje klaar met results vinden en nog niets heeft geholpen.
pi_165096694
quote:
15s.gif Op maandag 5 september 2016 00:13 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik probeer mijn thuisserver (Ubuntu server 14.04) aan te sluiten op mijn netwerk. Momenteel hangt 'ie met een ethernetkabel vast aan de router. Toch krijgt hij geen verbinding.

Als ik in /etc/network/interfaces eth0 op dhcp zet en ifdown && ifup doe, krijg ik een heleboel DHCPDISCOVER pogingen en dan stop ie met de mededeling: No DHCPOFFERS received. Mijn router geeft in het logboek wel aan dat het DHCPOFFER doet na iedere poging. Er zit geen firewall of zo op de server, daar kan het niet aan liggen.

Als ik in /etc/network/interfaces eth0 op static zet en de volgende gegevens ingeef:
[ code verwijderd ]

doet 'ie niets. De gegevens zijn nochtans dezelfde als die van mijn laptop, die er wel mee werkt (maar dan via de wlan en met een ander address natuurlijk).

wicd en networkmanager zijn niet geïnstalleerd.

Waar kan het nog aan schelen? Google is een beetje klaar met results vinden en nog niets heeft geholpen.
Branden er aan beide uiteindes lampjes bij de netwerkpoort om aan te geven dat er activiteit is?


Kan je je laptop wel een statisch IP geven als die aan de kabel hangt? En krijgt die een IP uitgedeeld als je niks configureert?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-09-2016 00:37:42 ]
  maandag 5 september 2016 @ 00:41:34 #145
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_165096768
quote:
1s.gif Op maandag 5 september 2016 00:34 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Branden er aan beide uiteindes lampjes bij de netwerkpoort om aan te geven dat er activiteit is?
Ja. Hij heeft op een zeker moment ook verbinding gehad, want de servernaam staat in de lijst met geleaste DHCP-adressen. Maar toen heb ik de server vanwege iets anders herstart, en nu werkt het niet meer.
quote:
Kan je je laptop wel een statisch IP geven als die aan de kabel hangt? En krijgt die een IP uitgedeeld als je niks configureert?
Die krijgt inderdaad een IP toegedeeld, op de laptop staat in /interfaces geen eth0 (of equivalent). Aan de kabel hangen kan ik morgen eens proberen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ser_Ciappelletto op 05-09-2016 01:05:47 ]
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 6 september 2016 @ 09:35:46 #146
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_165121984
Ik ben een oefenexamen aan het maken als laatste voorbereiding op het echte examen vanmiddag, maar hier loop ik even vast. Is het wellicht antwoord A?

Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_165122224
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 september 2016 09:35 schreef heywoodu het volgende:
Ik ben een oefenexamen aan het maken als laatste voorbereiding op het echte examen vanmiddag, maar hier loop ik even vast. Is het wellicht antwoord A?

[ afbeelding ]
E man, geen twijfel over mogelijk! :D
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_165131469
Net Mint (nieuwste stabiele versie) uitgeprobeerd, het is nog geen succes.

Het positieve: het internet (een netwerkkaart uit 2009 of eerder), het toetsenbord (mechanisch met fn-knoppen) en de muis (met extra knopjes en DPI-selectie (t/m 4000)) werkten direct, inclusief fn-functies en twee dpi-standen (nogal belangrijk als je een fatsoenlijke muis hebt).

Het negatieve,
- De driver voor de CPU of de netwerkkaart was out of the box blijkbaar niet ok, de driver manager gaf aan om een andere driver te gebruiken.
- De geluidskaart werkt niet. De driver manager kan er niets voor vinden. Ik heb momenteel een X-Fi surround 5.1 Pro. Ik vond een webpagina van waaruit wordt gelinkt naar een dode (het laadt helemaal niet) webpagina van Creative (opensource.creative.com), daar heb je dus niets aan. Dit terwijl ze nochtans rond 2009 drivers zouden moeten hebben uitgebracht en open source zouden moeten hebben gemaakt volgens een berichtje wat ik vond.
Als ik mijn huidige geluidskaart zou upgraden naar een Dragonfly of een O2 van JLabs (momenteel het populairst voor de PC als je ietwat betere speakers hebt) dan ben je allicht ook de pineut want ik zie op de driverpagina van Linux (via het welkomstscherm) voor het geluid niets staan vermeld over JLabs, O2 of Dragonfly (geverifiëerd met ctrl-f).

Is er een oplossing voor mijn huidige USB geluidskaart? Zonder geluid is een OS niet bruikbaar voor mij. ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-09-2016 19:06:39 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_165132035
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 18:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Net Mint (nieuwste stabiele versie) uitgeprobeerd, het is nog geen succes.

Het positieve: het internet (een netwerkkaart uit 2009 of eerder), het toetsenbord (mechanisch met fn-knoppen) en de muis (met extra knopjes en DPI-selectie (t/m 4000)) werkten direct, inclusief fn-functies en twee dpi-standen (nogal belangrijk als je een fatsoenlijke muis hebt).

Het negatieve,
- De driver voor de CPU of de netwerkkaart was out of the box blijkbaar niet ok, de driver manager gaf aan om een andere driver te gebruiken.
- De geluidskaart werkt niet. De driver manager kan er niets voor vinden. Ik heb momenteel een X-Fi surround 5.1 Pro. Ik vond een webpagina van waaruit wordt gelinkt naar een dode (het laadt helemaal niet) webpagina van Creative (opensource.creative.com), daar heb je dus niets aan. Dit terwijl ze nochtans rond 2009 drivers zouden moeten hebben uitgebracht en open source zouden moeten hebben gemaakt volgens een berichtje wat ik vond.
Als ik mijn huidige geluidskaart zou upgraden naar een Dragonfly of een O2 van JLabs (momenteel het populairst voor de PC als je ietwat betere speakers hebt) dan ben je allicht ook de pineut want ik zie op de driverpagina van Linux (via het welkomstscherm) voor het geluid niets staan vermeld over JLabs, O2 of Dragonfly (geverifiëerd met ctrl-f).

Is er een oplossing voor mijn huidige USB geluidskaart? Zonder geluid is een OS niet bruikbaar voor mij. ;)
De driver voor je CPU en netwerkkaart zijn blijkbaar niet open source, dan krijg je een proprietary optie via de drivermanager of je gebruikt de reverse engineered open source versie. Dat is geen minpunt maar een keuze. Wat betreft je geluidskaart, ik geef je weinig hoop met Creative, als er geen open source driver meer is kan je het vergeten.
Powered by Janetje®
pi_165132448
Jammer, dan is Linux voor mij voorlopig niet bruikbaar. Spijtig dat bedrijven die hardware verkopen niet gewoon drivers open source maken, ook voor Windows. Niets houdt MS tegen om dat verder te optimaliseren voor het besturingssysteem.

quote:
0s.gif Op dinsdag 6 september 2016 19:19 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

De driver voor je CPU en netwerkkaart zijn blijkbaar niet open source, dan krijg je een proprietary optie via de drivermanager of je gebruikt de reverse engineered open source versie. Dat is geen minpunt maar een keuze. Wat betreft je geluidskaart, ik geef je weinig hoop met Creative, als er geen open source driver meer is kan je het vergeten.
Hoe zit het met Dragonfly en O2 van JLabs?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')