abonnement Unibet Coolblue
pi_164205285
Het (neo)liberale tijdperk is men erg goed in het produceren van 'non-being'.
Eerst hadden democratie, volksvertegenwoordigers en sociale zekerheid.
Tegenwoordig hebben we vrijheid, vrije wil en eigen verantwoordelijkheid (3x niets).
In al dat niets is je existentie onvermijdelijk twijfelachtig en doehetzelvig.
Alles, dat niet in het marktmodel past, is niets.
Zo produceer je nihilisten en existentialisten.
The view from nowhere.
  donderdag 4 augustus 2016 @ 23:41:51 #102
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_164234948
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 10:48 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het eerste vers van de Tao Te King

[..]

Being en non-being zijn hetzelfde (The Nameless). Ze gaan in elkaar over.
Dit is nog wel redelijk te snappen met dit topic in het achterhoofd. Maar taoïsme vind ik over het algemeen echt hocus-pocus. :{
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 01:10:05 #103
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_164236346
quote:
99s.gif Op donderdag 4 augustus 2016 23:41 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Dit is nog wel redelijk te snappen met dit topic in het achterhoofd. Maar taoïsme vind ik over het algemeen echt hocus-pocus. :{
Van de grondtekst, de Tao Te King van Lao Tse, is het eerste vers het meest abstract, het meeste is vrij nuchter. Zwang Zi is broodnuchter en volks. Het Taoisme loopt van broodnuchter tot hocus pocus. Het nuchtere is de politiek-filosofische kant. De hocus pocus is de religieus-mystieke kant.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 05-08-2016 01:16:15 ]
The view from nowhere.
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 03:16:33 #104
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_164236979
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 01:10 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Van de grondtekst, de Tao Te King van Lao Tse, is het eerste vers het meest abstract, het meeste is vrij nuchter. Zwang Zi is broodnuchter en volks. Het Taoisme loopt van broodnuchter tot hocus pocus. Het nuchtere is de politiek-filosofische kant. De hocus pocus is de religieus-mystieke kant.
Heb je een goede (online) vertaling met aantekeningen voor me? :)
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 11:17:27 #105
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_164240665
quote:
99s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 03:16 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Heb je een goede (online) vertaling met aantekeningen voor me? :)
De bron in post 100 is een volledige vertaling, en de vertaler (Wing-Tsit Chan) kun je googlen. Het is de vertaler van een bekent bronnen boek in de Chinese filosofie (a source book in Chinese philosophy).

Met aantekeningen? Er zijn vele boeken over de tekst.
Wing-Tsit Chan: The Way of Lao Tzu
Gaat diep in op de tekst en zijn vertalingsproblemen en geschiedenis.

In het Nederlands:
Kristofer Schipper: Lao Zi. Het boek van de Tao en de innerlijke kracht
Die neigt geloof ik meer naar het mystieke.

Geen van beide heb ik zelf gelezen.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 05-08-2016 11:22:47 ]
The view from nowhere.
pi_164241640
Ik heb laatst gelezen dat het woord "zen" eigenlijk betekent:snede.
En is gebruikt in de tijd dat messen en pinnen werden gebruikt om ader te laten.
Dit komt van de site: "kritisch denken" en is te vinden bij het verhaal over acupunctuur.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat veel oude teksten onwaarheden bevatten.
En daarom denk ik dat het geen zin heeft om oude teksten uit te pluizen.
De oude teksten zijn zo onbegrijpelijk omdat ze rusten op bijgeloof en tegenwoordig zijn we veel verder dan toen.
Ook al willen veel mensen denken dat er vroeger een enorme wijsheid wassen die helaas verloren is gegaan. Maar dat is niet waar.
Voortschrijdende kennis dus.
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 14:34:08 #107
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_164244684
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 12:05 schreef tobetrue het volgende:
Ik heb laatst gelezen dat het woord "zen" eigenlijk betekent:snede.
En is gebruikt in de tijd dat messen en pinnen werden gebruikt om ader te laten.
Dit komt van de site: "kritisch denken" en is te vinden bij het verhaal over acupunctuur.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat veel oude teksten onwaarheden bevatten.
En daarom denk ik dat het geen zin heeft om oude teksten uit te pluizen.
De oude teksten zijn zo onbegrijpelijk omdat ze rusten op bijgeloof en tegenwoordig zijn we veel verder dan toen.
Ook al willen veel mensen denken dat er vroeger een enorme wijsheid wassen die helaas verloren is gegaan. Maar dat is niet waar.
Voortschrijdende kennis dus.
Veel mensen willen een verklaring van de wereld horen die begint bij het begin en alles duidelijk uitlegt. De meeste boeken beginnen met hoofdstuk 1, sluiten aan bij een bestaande praktijk, en springen dus ergens midden in, en laten veel vragen onbeantwoord. Dat is ook de natuurlijke situatie. Je vertrekt altijd vanuit wat er al is, je begint nooit bij het begin.

Er zijn ook mensen die een poging doen om hoofdstuk 0 te schrijven. Dat zijn boekjes die wel proberen het verhaal van vanaf de grond op te zetten. Er zijn veel van dat soort werkjes, zoals:
- Genesis en Prediker (de bijbel heeft twee versies van hoofdstuk nul)
- De Tao Te King
- De Bhagavad Gītā
- Plato: Politeia / Timaeus
- Kant: Kritiek der zuivere rede / Grundlegung zur Metaphysik der Sitten
- Nietsche: Voorbij goed en kwaad
- Wittgenstein: De Tractatus
- etc, etc ...
Al dit soort boekjes hebben hun eigen insteek, geen van de auteurs kent gewoon de waarheid, maar worstelen ermee. Filosofen denken veel na over zaken die thuishoren in hoofdstuk 0, komen daar niet uit, en komen daarom nooit toe aan hoofdstuk 1. De meeste mensen slaan daarom hoofdstuk 0 maar over.

De Tao Te King is vrij duidelijk over de Tao. 'De natuurlijke orde' bestaat uit de werking van de natuur die ondoorgrondelijk is. De Tao Te King legt dus niet uit wat de Tao is. Het boekje is veel meer een verzet tegen pogingen om een maatschappelijke orde op te leggen, wat zij beschouwen als kunstmatig en volgens hun leidt tot een verstoring van de natuurlijke orde.

Dus als je persé in de tekst wil lezen wat de Tao is, en daarvoor iedere woordje tien keer omkeert, dan heeft dat weinig zin. Mensen die proberen zo'n oude, korte en compacte tekst tekst zo goed mogelijk te vertalen in modern Chinees, Engels of Nederlands, kunnen je vertellen dat dit geen eenvoudige zaak is.

[ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 06-08-2016 02:42:10 ]
The view from nowhere.
pi_164244980
quote:
0s.gif Op woensdag 3 augustus 2016 19:01 schreef deelnemer het volgende:
Het (neo)liberale tijdperk is men erg goed in het produceren van 'non-being'.
Eerst hadden democratie, volksvertegenwoordigers en sociale zekerheid.
Tegenwoordig hebben we vrijheid, vrije wil en eigen verantwoordelijkheid (3x niets).
In al dat niets is je existentie onvermijdelijk twijfelachtig en doehetzelvig.
Alles, dat niet in het marktmodel past, is niets.
Zo produceer je nihilisten en existentialisten.
"Neoliberaal" is een uitvinding van teleurgestelde marxisten die in de jaren negentig erachter kwamen dat alle mensen in oosteuropa ook liever persoonlijk bezit hadden dan collectief eigendom.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 14:57:12 #109
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_164245209
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 14:47 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

"Neoliberaal" is een uitvinding van teleurgestelde marxisten die in de jaren negentig erachter kwamen dat alle mensen in oosteuropa ook liever persoonlijk bezit hadden dan collectief eigendom.
We leven in een tijd van globalisering die grote (en nieuwe) mogelijkheden biedt voor handel. Daarin kun je zo volledig opgaan dat je hoofdstuk 0 wilt laten beginnen met het fenomeen van een markt. Neoliberalen hebben ook hun eigen versie van hoofdstuk 0. Zij hebben met de Tao Te King gemeen dat ze het centrale gezag (de overheid) zien als een verstoring van de natuurlijke orde. Het verschil is dat zij de natuurlijke orde zien als een markt, en de Taoisten deze zien als de natuur & traditie (conservatief).

[ Bericht 2% gewijzigd door deelnemer op 05-08-2016 15:03:11 ]
The view from nowhere.
pi_164246752
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 14:57 schreef deelnemer het volgende:

[..]

We leven in een tijd van globalisering die grote (en nieuwe) mogelijkheden biedt voor handel. Daarin kun je zo volledig opgaan dat je hoofdstuk 0 wilt laten beginnen met het fenomeen van een markt. Neoliberalen hebben ook hun eigen versie van hoofdstuk 0. Zij hebben met de Tao Te King gemeen dat ze het centrale gezag (de overheid) zien als een verstoring van de natuurlijke orde. Het verschil is dat zij de natuurlijke orde zien als een markt, en de Taoisten deze zien als de natuur & traditie (conservatief).
De term neoliberalisme is tegenwoordig een term die voornamelijk gebruikt wordt door anti-kapitalisten zoals Naomi Klein

Neoliberalism: From New Liberal Philosophy to Anti-Liberal Slogan, Taylor C. Boas en Jordan Gans-Morse, Studies in Comparative International Development (SCID), Volume 44, Nummer 2 (21 februari 2009), p. 137-161

quote:
Abstract In recent years, neoliberalism has become an academic catchphrase. Yet, in contrast to other prominent social science concepts such as democracy, the meaning and proper usage of neoliberalism curiously have elicited little scholarly debate. Based on a content analysis of 148 journal articles published from 1990 to 2004, we document three potentially problematic aspects of neoliberalism’s use: the term is often undefined; it is employed unevenly across ideological divides; and it is used to characterize an excessively broad variety of phenomena. To explain these characteristics, we trace the genesis and evolution of the term neoliberalism throughout several decades of political economy debates. We show that neoliberalism has undergone a striking transformation, from a positive label coined by the German Freiberg School to denote a moderate renovation of classical liberalism, to a normatively negative term associated with radical economic reforms in Pinochet’s Chile. We then present an extension of W. B. Gallie’s framework for analyzing essentially contested concepts to explain why the meaning of neoliberalism is so rarely debated, in contrast to other normatively and politically charged social science terms. We conclude by proposing several ways that the term can regain substantive meaning as a “new liberalism” and be transformed into a more useful analytic tool.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 16:54:53 #111
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_164247412
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 16:13 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

De term neoliberalisme is tegenwoordig een term die voornamelijk gebruikt wordt door anti-kapitalisten zoals Naomi Klein

Neoliberalism: From New Liberal Philosophy to Anti-Liberal Slogan, Taylor C. Boas en Jordan Gans-Morse, Studies in Comparative International Development (SCID), Volume 44, Nummer 2 (21 februari 2009), p. 137-161

[..]

De vergissing die zij maken, is dat ze menen dat neoliberalisme 'een begrip is met een geschiedenis'. Het is echter een label voor het beleid vanaf de jaren tachtig. Dat beleid gaat samen met een duidelijk herkenbaar ideologisch begrippen kader. Van beide (beleid en begrippen) wordt gedaan alsof het alleen bestaat uit het opmerken en doen van het evident juiste, gegeven de realiteit. Maar het is een duidelijk herkenbare stroming op zich, die vooral put uit de markteconomische politieke filosofie. De conclusie:
quote:
We conclude by proposing several ways that the term can regain substantive meaning as a “new liberalism” and be transformed into a more useful analytic tool.
Dat was van meet af aan de bedoeling. Rechtse media hebben echter altijd gedaan alsof het woord 'neoliberaal' een begrip was dat je in een boek kunt opzoeken als je wilt weten wat het betekent. Het was echter moderne geschiedschrijving. Het karakteriseren van de huidige politieke ontwikkelingen vanuit een onvrede daarmee. Dat is normale politiek. Critici komen je niet bedanken voor je enorme wijsheid, die boven alle kritiek verheven is.

Zo nieuw is dit liberalisme overigens niet. Het is veel meer 'neo' dan 'nieuw'.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 05-08-2016 17:13:31 ]
The view from nowhere.
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 17:19:12 #112
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_164247813
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 11:17 schreef deelnemer het volgende:

[..]

De bron in post 100 is een volledige vertaling, en de vertaler (Wing-Tsit Chan) kun je googlen. Het is de vertaler van een bekent bronnen boek in de Chinese filosofie (a source book in Chinese philosophy).

Met aantekeningen? Er zijn vele boeken over de tekst.
Wing-Tsit Chan: The Way of Lao Tzu
Gaat diep in op de tekst en zijn vertalingsproblemen en geschiedenis.

In het Nederlands:
Kristofer Schipper: Lao Zi. Het boek van de Tao en de innerlijke kracht
Die neigt geloof ik meer naar het mystieke.

Geen van beide heb ik zelf gelezen.
Thanks! Zal binnenkort eens kijken! :D
pi_164247826
Het maakt pas uit hoe andere mensen denken als ze ons daarmee beïnvloeden.

Ik denkt dat er veel verwarring is als wij als mensen geen gemeenschappelijke uitgangspunten hebben. Alleen de wetenschap, met these en hypothese, met dubbbelblinde proeven die reproduceerbaar zijn en met logisch en kritisch denken kunnen wij die basis scheppen.
Op een gegeven moment hebben wij dmv onderzoek en wetenschap genoeg bewijs verzameld om te kunnen zeggen: dat is waar. En het zou dom zijn om te denken van niet.
En dus hebben wij dan een wetenschappelijke basis. Deze basis is niet perfect, verklaart nog niet alles en roept dus vragen op, maar is desalniettemin een basis.

Mochten mensen daar dan tegenin gaan, dan reageren zij vanuit een waanidee. Want zij hebben hun idee niet goed getoetst aan de realiteit.

Een stoel is een stoel omdat wij hebben besloten om een ding om op te zitten met een rugleuning nu eenmaal een stoel te noemen. Dat is gewoon een afspraak om een gemeenschappelijk begrip te creëren en is dus ook een basis.
Iemand die zegt dat een stoel ook een tafel had kunnen heten heeft gelijk, maar het is nu eenmaal niet de gemeenschappelijke afspraak.

Als iedereen zegt dat God bestaat, dan is dat een gemeenschappelijke afspraak, maar omdat God geen fysieke verschijningsvorm heeft valt er niets aan te bewijzen.

Een stoel kun je zien en aanraken.

Een idee niet. God niet.

Een idee is pas waar zodra het kan worden aangetoond.

Sommige dingen zijn echt wel aan te tonen en andere niet.
Sommige ideeën zijn waar te maken en andere niet.

Als we het magisch denken kunnen beteugelen dan moeten wij beseffen dat er geen magie is en dat er geen ziel kan bestaan en geen God.

En dat wij het van filosofieën moeten hebben, omdat zij flexibel genoeg zijn om met hun tijd mee te gaan om ons mensen te dienen, in tegenstelling tot dogma's die statisch zijn en die ons belemmeren in de ontwikkeling van ons bewustzijn en kritisch denken.
Maar ook magische gedachten over alles wat nog onverklaarbaar lijkt op dit moment kunnen ons kritisch denken verstoren.

Er is aangetoond dat kinderen die religieus zijn opgevoed meer moeite hebben om feit van fictie te onderscheiden.

We hebben wel een heuse basis, wanneer we de wetenschap als grond nemen, de natuurwetten voor zover die getoetst en begrepen zijn.

Veel mensen hebben in hun onderbewustzijn nog veel oude theorieen en magische gedachten zitten. Ook mensen die zeggen dat ze heel erg nuchter zijn en niet religieus.
Wanneer je dan doorvraagt blijken ze toch in het bestaan van een onsterfelijke ziel te geloven en nog veel meer.

Ik zeg: wij zijn vervuild met oude verhalen. Het belemmert ons in ons logisch denken.

Neem nu dat deeltjesexperiment.
Veel mensen zijn gaan geloven dat dat enig bewijs was voor het bestaan van telepathie.

En als het de wetenschap niet zou kruisen, als het alleen maar in de mensen hun hoofd zat en daar bleef zitten...
Maar nee, mensen dringen die onwaarheden op via Internet.
Of via een of andere therapie, zoals homeopathie en acupunctuur.

Terwijl het al lang door de wetenschap achterhaald is, blijven mensen vasthouden aan hun magisch denken.
Wij zijn daar meestal mee opgevoed, wij zijn dat gewend.
Maar het feit dat deze dingen mogen bestaan en dat zo veel mensen daarin blijven geloven, geeft de indruk dat er meer waarheden zijn dan 1.
En dat is niet zo.
pi_164248135
Laozi:

quote:
Those who know do not speak. Those who speak do not know
Prijkt al heel lang in mijn fobo. O+
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 18:19:50 #115
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_164248649
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 17:44 schreef laforest het volgende:
Laozi:

[..]

Prijkt al heel lang in mijn fobo. O+
Ik moet zijn schijnbaar tegenstrijdige quotes altijd twee keer lezen. _O-
  vrijdag 5 augustus 2016 @ 18:40:39 #116
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_164248932
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 17:44 schreef laforest het volgende:
Laozi:

[..]

Prijkt al heel lang in mijn fobo. O+
Lao Tse bedoelt met 'to know' niet 'kennis hebben van of bewust weten', maar een levende praktijk, dicht bij de natuur (zoals zwemmen). Het zijn rijstboeren (natuur en traditie). Zoals in
SPOILER: Zhuang Zi: De kok Ding
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is de Taoistische vorm van eenwording met de Tao. Het is een versmelten van de wereld en de persoon, door een moeiteloos functioneren binnen de natuurlijke omgeving of een traditionele praktijk waarin alles als het ware vanzelf gaat.

Wij kunnen dat allemaal. Neem een praktijk waarin je even geroutineerd bent als Kok Ding: het zien van 3D objecten. Je zult nooit werkelijk een voorwerp 3D kunnen zien. Toch zie het 3D voorwerp met je 'geestesoog'. Zonder erover te spreken. Het gaat vanzelf. Of neem fietsen, of autorijden. De automatische piloot in jezelf en de wereld werken zo goed samen, dat ze je bewuste-zelf geheel passeren. De scheidslijn tussen jezelf en de wereld verdwijnt.

Als je zo functioneert dan spreek je niet, want het is een levende praktijk. Pas als die praktijk stokt, men van het natuurlijke pad afwijkt, er problemen ontstaan, begint men te spreken, maar dat gaat meestal van kwaad tot erger (volgens vers 38, de inleiding van het tweede deel over Te, zie de bron in post 100).

Gaat men erover spreken, dan gaat men alles benoemen. Zo ontstaan de namen, de moeder van alle dingen. Maar de oorsprong van de wereld is naamloos. Die heeft geen moeder. De naam die men noemt, is niet de eeuwige naam. De namen creeren de tegenstellingen. De Ene, de oorsprong van de wereld is ongedeeld (een mystieke eenheidsgedachte). Begrijpen, kan men de Tao niet. Men volgt de Tao (heel conservatief).

Niet weten, maar 'niet-weten' speelt in het Taoisme de hoofdrol. 'Niet-weten' is de Ene de ruimte laten om te spreken (no-action). Dat is nog maar het begin. Het staat bol van de omkeringen. Lao Tse is de Nietzsche (zonder de daadkracht of wil tot macht) van de Chinese filosofie. De Tao Te King is een vakkundige omkering van de Confuciaanse deontologische deugden ethiek. Het 'besturen zonder te sturen' heeft ook een 'achter de schermen werkend - soft power karakter' van een geslepen aristocratisch bewind ( without cunning :D ).

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 06-08-2016 03:27:47 ]
The view from nowhere.
pi_164412589
Een eenheidsgedachte ligt ten grondslag aan het essentialisme. De eenheid (het geheel) wordt opgesplitst, hand in hand met een onverbrekelijke samenhang om de eenheid te bewaren.

Deze eenheidsgedachte (in de vorm van een behoudswet of bewegingswet) ligt ten grondslag aan de natuurkunde. De eeuwige kringloop, die ten grondslag ligt aan Prediker, is dezelfde eenheidsgedachte. De gedachte dat er maar één God is (Genesis), is dezelfde eenheidsgedachte.

Dezelfde eenheidsgedachte ligt ook ten grondslag aan het Taoisme. De Naamloze, de Ene is de onderliggende eenheid in het Taoisme. Zijn en niet-zijn gaan in elkaar over (hun manier om verandering te duiden) en vormen een kringloop, een cirkel (de Ene). Het symbool van deze eenheid is het Yin-Yang symbool.

De moderne natuurkunde wijkt af van de eenheidsgedachte. In de kwantumveldentheorie is de realiteit een emergent interferentiepatroon. In de kwantummechanica dobbelt God. De enige alternatief voor de God van het essentialisme (de eenheidsgedachte) is een God die wordt geboren (Hegel’s ‘Weltgeist’) of er is geen God (Atheisme).

De prijs die men betaalt voor het loslaten van het essentialisme is hoog. Als gevolg daarvan is in de kwantummechanica de toekomst onvoorspelbaar. In de Kantiaanse filosofie leidt het formuleren van een basis voor autonomie tot het verlies van een basis voor reëel inzicht in de wereld zelf. Op grond waarvan wil men dan nog sturen?

Een eenheidsgedachte sluit 'niets' uit.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 12-08-2016 23:11:22 ]
The view from nowhere.
  zaterdag 13 augustus 2016 @ 03:34:47 #118
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')