M90 | zondag 19 juni 2016 @ 15:26 | |
24 Heures Du Mans 2017 Onderdeel van het FIA World Endurace Championship Race 2016 en vooruitblik In 2016 won Toyota de 24 uren van Le Mans. Tenminste... dat dacht iedereen. Met nog slechts 5 minuten op de klok sloeg het noodlot toe voor de #5 Toyota, en ging Porsche #2 er met de winst vandoor. Dit jaar is Audi niet meer van de partij en staat Toyota met 3 auto's aan de start. Gaat het ze dan eindelijk lukken? Lees de volledige voorbeschouwing op de Frontpage en bekijk de dramatische finish van vorig jaar hier terug Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken: • Ronderecord (race): 3:17.475 (André Lotterer - Audi R18, 2015) • Ronderecord (kwalificatie): 3:16.887 (Neel Jani - Porsche, 2015) • Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010) Afbeelding Circuit Circruit info inclusief marshall posts Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf) Onboard (Pole 2016): Entry list 2017 (pdf) • Witte koplampen, rode nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:17 (schatting) • 875kg (hybride), 830kg (non-hybride) LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. De grote fabrieksteams Porsche en Toyota doen mee in deze klasse. Deze fabrieksteams zijn verplicht hun auto uit te rusten met een hybride systeem (minimaal gewicht van de auto 875 kilo). Afhankelijk van het vermogen van het hybride systeem (2,4,6 of 8 MJ) moeten de teams minder brandstof verbruiken. Privé teams mogen ook deelnemen, voor hun is een hybride systeem niet verplicht (minimaal gewicht van de auto 830 kilo). Op de testdag bleken de auto's ondanks meer aerodynamische restricties ten opzichte van 2016 gevaarlijk dicht in de buurt te komen van de ronderecords uit 2015. Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 wederom op het spel, zeker nu de auto's misschien wel sneller zijn dan ooit. • Witte koplampen, blauwe nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:31 • 930kg • 75L tank (benzine) • Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 • Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. Nieuw dit jaar is dat alle deelnemers in closed cockpit auto's rijden. Dat is een gevolg van nieuwe regelgeving in 2017 en hoewel in theorie open top auto's nog mee mochten doen heeft niemand hiervoor gekozen. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. • Gele koplampen, groene nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:52 • Minimaal 1245kg • 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 • 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we grote teams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette en Ford. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am • Gele koplampen, oranje cijfers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:55 • Minimaal 1245kg • 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 • 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 • Minimaal 1 jaar oude auto (specs) • Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Zondag 4 juni 9:00-13:00 Test day session 1 14:00-18:00 Test day session 2 Woensdag 14 juni 16:00-20:00 Free practise session 22:00-0:00 Qualifying session 1 Donderdag 15 juni 19:00-21:00 Qualifying session 2 22:00-0:00 Qualifying session 3 Zaterdag 17 juni 9:00-9:45 Warm-up 15:00 Start 24 uren van Le Mans TV • Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies • RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race) Streams • Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans) • Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip) • Eurosport player (¤6,99 voor een maand) • RTL7 website Live Timing • Officiële live timing • Resultaten Spotter Guide • Spotter Guide 2017, grafische weergave van deelnemersveld (pdf) Overige informatie • Laatste informatie, verslagen en analyses • Weer Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het: Officiele FIA World Endurance Championship ELMS championship ALMS championship Blancpain Endurance series [ Bericht 16% gewijzigd door Nattekat op 12-06-2017 22:32:33 ] | ||
M90 | zondag 19 juni 2016 @ 15:28 | |
Misschien is de TT een spoiler in dat geval mag iemand die gerust wijzigen | ||
Fir3fly | zondag 19 juni 2016 @ 15:31 | |
. | ||
Nattekat | zondag 19 juni 2016 @ 15:34 | |
Sinister-D- | zondag 19 juni 2016 @ 15:35 | |
Wat zou het zuur zijn als blijk dat Kaz een verkeerd knopje omgezet zou hebben verwacht harakiri. | ||
M90 | zondag 19 juni 2016 @ 15:36 | |
| ||
TargaFlorio | zondag 19 juni 2016 @ 15:40 | |
Aan dat knopje heb ik ook gedacht. Maar ik kan het me eigenlijk niet voorstellen. Morgen persconferentie waar hoge Toyota bobo's nederig hun ontslag aanbieden? | ||
Sinister-D- | zondag 19 juni 2016 @ 15:46 | |
ik denk dat iedereen, behalve de #2 dan, wel vindt dat Toyota de morele winnaar van de wedstrijd is. Je bent er alleen zo weinig mee, want die naam komt niet op de beker | ||
Nattekat | zondag 19 juni 2016 @ 15:47 | |
Zelfs zij hoor. Genoeg ongeloof gezien in die garage. | ||
TargaFlorio | zondag 19 juni 2016 @ 15:50 | |
Ook Porsche zal dat hebben, maar racen blijft racen. To finish first first you have to finish. | ||
M90 | zondag 19 juni 2016 @ 15:58 | |
In de officiële classification lijkt de #82 de 2e plaats te behouden ondanks dat ze niet die stop/go hebben gedaan edit: en nu ook op het podium, mooi | ||
TargaFlorio | zondag 19 juni 2016 @ 16:00 | |
Prima beslissing. | ||
M90 | zondag 19 juni 2016 @ 16:09 | |
RLM broadcast over. ik houd het ook voor gezien, weer de rest van de dag een kater omdat het weer voorbij is en helemaal met de finish van vandaag was mooi weer de race hier volgen | ||
TargaFlorio | zondag 19 juni 2016 @ 16:10 | |
Daarstraks vroegen we ons af of er in het verleden dit soort drama vaker is voorgekomen. Op een ander forum las ik WK rally in 1998:Toyota heeft dus ervaring met dit soort drama... | ||
PierreTT | zondag 19 juni 2016 @ 16:33 | |
Nou, dat was het dan. Ik ga verder genieten van mijn vakantie Iedereen bedankt voor het geven van de updates in dit topic, scheelde voor mij erg veel (traag) opzoekwerk | ||
TargaFlorio | zondag 19 juni 2016 @ 16:36 | |
Veel plezier | ||
Waffle | zondag 19 juni 2016 @ 17:36 | |
Laatste bocht bij de indy 500 een paar jaar terug was ook zo'n moment. Al was dat wel een fout van de driver maar goed. Blijft pijnlijk zulke dingen. | ||
Fir3fly | zondag 19 juni 2016 @ 19:13 | |
| ||
beantherio | zondag 19 juni 2016 @ 19:24 | |
Ik wilde heel graag dat Porsche zou winnen maar helemaal blij wordt ik er niet van. Het voelt als andermans overwinning. Maar ja: het heet niet voor niets "24 uur van Le Mans" en niet "23 uur en 54 minuten van Le Mans". | ||
M90 | zondag 19 juni 2016 @ 21:33 | |
Paar reacties
| ||
beantherio | zondag 19 juni 2016 @ 21:51 | |
Stom trouwens dat Nakajima niet de pits in reed. Hij wist dat de auto het aan het begeven was en had de kans. | ||
Fir3fly | zondag 19 juni 2016 @ 21:54 | |
Dan had hij sowieso verloren. Een reset op de baan was nog mogelijk. | ||
Nattekat | zondag 19 juni 2016 @ 22:08 | |
Hij had die reset beter voor de finishlijn kunnen doen. | ||
franklop | zondag 19 juni 2016 @ 22:12 | |
yup. Dan had ie maar paar meter hoeven rijden ipv heel rondje | ||
Fir3fly | zondag 19 juni 2016 @ 22:21 | |
Nee, wachten bij de finishlijn is expliciet verboden. | ||
franklop | zondag 19 juni 2016 @ 22:28 | |
en drie meter erachter staan wel? | ||
Fir3fly | zondag 19 juni 2016 @ 22:30 | |
Wat? | ||
Nattekat | zondag 19 juni 2016 @ 22:37 | |
Je weet dat hij stil viel? | ||
Fir3fly | zondag 19 juni 2016 @ 22:46 | |
Maar de plaats waar hij dat deed is irrelevant. | ||
Nattekat | zondag 19 juni 2016 @ 22:53 | |
Als hij 100m terug op de rem had getrapt voor die reset, was hij tweede geworden. Nogal relevant. | ||
Fir3fly | zondag 19 juni 2016 @ 22:54 | |
Nope. Minimale rondetijd is 6 minuten en wachten bij de finishlijn is verboden. | ||
Nattekat | zondag 19 juni 2016 @ 22:55 | |
Dat eerste is onzin en dat tweede gaat niet echt op als je auto er mee uit scheidt. | ||
Fir3fly | zondag 19 juni 2016 @ 22:56 | |
Ga maar lekker slapen jochie want je lult alleen maar onzin . | ||
sasquatsch | zondag 19 juni 2016 @ 23:42 | |
Leuk als je crasht en 10 minuten bezig bent met het repareren van de wagen. Dan is het einde wedstrijd. Dit is de meest onzinnige regel die ik ken. | ||
Fir3fly | maandag 20 juni 2016 @ 08:49 | |
Niet als je daarna gewoon de pits in gaat. De regel geldt alleen als je op de baan bent. | ||
Nieuwschierig | maandag 20 juni 2016 @ 09:50 | |
Toyota krijgt zo meer publiciteit dan een winnaar van LM ooit gehad heeft. Het blijft wel jammer voor de race op zich, vind ik. | ||
beantherio | maandag 20 juni 2016 @ 09:51 | |
Met de snelheid die hij verloor had hij kunnen weten dat het sowieso een verloren zaak was. Dan hadden ze nog een 2e podiumplek kunnen pakken. | ||
heywoodu | maandag 20 juni 2016 @ 09:56 | |
Wat te denken van de Australische snelwandelaarster die tijdens de Olympische Spelen in Australië een metertje of 200 voor de finish van de 20 kilometer gediskwalificeerd wordt bij het binnenlopen van het stadion..dat staat in dat rijtje toch wel boven dit hoor | ||
Sinister-D- | maandag 20 juni 2016 @ 11:53 | |
| ||
heywoodu | maandag 20 juni 2016 @ 11:54 | |
Stond er ook gewoon best wel duidelijk | ||
Nattekat | maandag 20 juni 2016 @ 11:58 | |
Ik kan me niet eens een naardere manier bedenken dan dit om een race te verliezen. Langste race ter wereld (excl. Rally) en grootste race ter wereld verliezen op 5 minuten.... enkel het wk F1 verliezen in de laatste ronde van de laatste race is een tikkie erbovenop. | ||
sasquatsch | maandag 20 juni 2016 @ 13:25 | |
Die regel zou dus niet moeten gelden voor de laatste ronde, want dan is het onzin dat je nog de pit in gaat. | ||
Fir3fly | maandag 20 juni 2016 @ 14:04 | |
Juist alleen voor de laatste ronde. Je moet onder eigen kracht over de startlijn komen na de winnaar en die ronde mag niet langer zijn dan 6 minuten. Wachten op de startlijn is verboden. Als je de pits ingaat ben je dus sowieso niet gekwalificeerd. | ||
sasquatsch | maandag 20 juni 2016 @ 15:21 | |
Die 6 minuten vind ik dus een onzinnige regel. Die Toyota had gewoon als tweede geklasseerd moeten worden omdat hij op eigen kracht over de startlijn is gekomen. Als het een half uur eerder was gebeurd, was hij gewoon als tweede of derde geklasseerd. Dat het in de laatste ronde gebeurd zou niet uit moeten maken. | ||
Fir3fly | maandag 20 juni 2016 @ 16:04 | |
Nou niet dus. Je moet op eigen kracht over de finish komen. Ik vind ook dat de #5 geclassificeerd zou moeten worden maar de regels zijn helaas de regels. | ||
Bluurgh | dinsdag 21 juni 2016 @ 07:45 | |
Eindelijk eens alles kunnen terugkijken, wat een drama zeg! Wat sneu voor Toyota... | ||
PierreTT | dinsdag 21 juni 2016 @ 18:36 | |
Top 15 voor reeks "24 Heures du Mans/WEC" van 18-06-2016 t/m 19-06-2016 nr / aantal posts / gebruiker 01 563 Nattekat 02 355 heywoodu 03 221 M90 04 219 Sinister-D- 05 179 Fir3fly 06 139 PierreTT 07 135 Geralt 08 131 TargaFlorio 09 130 Peterselieman 10 093 THEFXR 11 058 Van_Poppel 12 049 Fer 13 047 Woods 13 047 RAVW 15 032 franklop | ||
Fer | dinsdag 21 juni 2016 @ 19:22 | |
Iemand screenshots van die 4 Jappen bij Toyota nadat Porsche die laatste pitstop maakte en nadat Nakajima meldde dat hij geen power meer had. | ||
Nattekat | dinsdag 21 juni 2016 @ 19:28 | |
Volgens mij heb ik te weinig geslapen die nacht. | ||
Peterselieman | dinsdag 21 juni 2016 @ 19:34 | |
dat weet ik wel zeker | ||
Bonobo11 | dinsdag 21 juni 2016 @ 23:06 | |
Ga je gang Wil je over de grond rollende Porschecoureurs of facepalmende Toyotamannen [ Bericht 0% gewijzigd door Bonobo11 op 21-06-2016 23:14:08 ] | ||
PierreTT | woensdag 22 juni 2016 @ 07:47 | |
Daar lijkt het wel op | ||
Racerblade | woensdag 22 juni 2016 @ 11:12 | |
Mooi, maar nog steeds | ||
Nattekat | woensdag 22 juni 2016 @ 12:21 | |
Ik heb er nog steeds last van | ||
Nattekat | woensdag 22 juni 2016 @ 12:22 | |
Het is gewoon onmogelijk om geen medelijden te hebben met Toyota Zowel Audi als Porsche hadden duidelijk met hen te doen. | ||
sasquatsch | donderdag 23 juni 2016 @ 11:32 | |
De reden van het defect van de Toyota is bekend.
| ||
Fer | donderdag 23 juni 2016 @ 12:01 | |
Dat heet toch gewoon turboslang eraf gesprongen? | ||
Fir3fly | donderdag 23 juni 2016 @ 12:05 | |
Terechte beslissing dus om niet de pits in te gaan. Stel ze hadden hem eerder weer aan de praat gekregen hadden ze nog kans op de overwinning. | ||
PierreTT | donderdag 23 juni 2016 @ 13:28 | |
Ai. Helaas te laat, maar zoals hierboven al werd gezegd was het geen rare beslissing om niet de pits in te gaan. | ||
Fir3fly | maandag 11 juli 2016 @ 09:59 | |
Sinister-D- | maandag 11 juli 2016 @ 12:22 | |
Treluyer dus al niet aanwezig op de 6h van Nurburgring wegens blessures aan de ruggenwervel nav een trainingsongeval op de mountainbike. | ||
Fir3fly | vrijdag 22 juli 2016 @ 13:32 | |
Live timing: http://live.fiawec.com/ | ||
sasquatsch | vrijdag 22 juli 2016 @ 13:57 | |
Leuk interview met Leena Gade | ||
Fir3fly | vrijdag 22 juli 2016 @ 13:58 | |
Fir3fly | vrijdag 22 juli 2016 @ 19:02 | |
Leuk ja. Wist niet dat ze al 40 was . | ||
Fir3fly | zondag 24 juli 2016 @ 13:37 | |
Race is begonnen, gratis stream: http://video.eurosport.de/wec/video-live.shtml Mooie gevechten om de 1e plaatsen . | ||
Fir3fly | zondag 24 juli 2016 @ 17:43 | |
Zeer spannende race tot nu toe, na 4 en een half uur lijkt de #1 Porsche op de overwinning af te stevenen. Gevecht om de tweede plaats is losgebarsten. | ||
Nattekat | zondag 24 juli 2016 @ 18:00 | |
Sow Jammer dat ik niet kon kijken. | ||
PierreTT | zondag 24 juli 2016 @ 18:05 | |
Niet kunnen kijken, net even die stream snel bekeken en er is inderdaad een goed gevecht gaande | ||
Nattekat | zondag 24 juli 2016 @ 18:06 | |
En daar ben ik gewoon op 5km langs gereden vandaag zonder het te weten | ||
Fir3fly | zondag 24 juli 2016 @ 18:08 | |
Wat een gevecht . | ||
Fir3fly | zondag 24 juli 2016 @ 20:02 | |
https://streamable.com/yztg En dat na 5 uur racen. | ||
Fir3fly | zondag 24 juli 2016 @ 20:34 | |
60.000 man op de tribunes vandaag. Niet gek, en daarom ook alweer bevestigd voor 2017. | ||
sasquatsch | maandag 25 juli 2016 @ 11:50 | |
De LMP1 wagen van de toekomst. | ||
Nattekat | maandag 25 juli 2016 @ 11:51 | |
Lijkt op de huidige LMP1 die onder de drukpers heeft gelegen | ||
Fir3fly | maandag 25 juli 2016 @ 14:35 | |
Beetje zinloos dit soort plaatjes. Wat heeft iemand hier nou aan? In echt toekomstnieuws, het gerucht wordt steeds sterker dat BMW met een nieuwe GTE voor 2018 komt. Het succes en de aandacht voor de nieuwe Ford dit jaar heeft hen over de streep getrokken. Een LMP1-programma is in de maak maar het hangt nogal af van de 2019 LMP1-regels. | ||
Nattekat | vrijdag 29 juli 2016 @ 17:16 | |
Blancplain 24h van Spa kwalificatie gaat beginnen Morgenmiddag begint de race | ||
TargaFlorio | vrijdag 29 juli 2016 @ 18:27 | |
Door deze topic kick gaat iemand mad worden... | ||
Fir3fly | donderdag 18 augustus 2016 @ 23:14 | |
http://gazooracing.com/pages/special/challenge/lemans/2016/ | ||
Sinister-D- | vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:20 | |
Kom dan op zijn minst met heugelijk nieuws Vuurvli3g http://www.motorsport-tot(...)ommt-2019-in-die-wec BMW in de GT klasse | ||
Fir3fly | vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:21 | |
Zo heuglijk vind ik het niet, 2019 is eigenlijk een jaar te laat. | ||
Sinister-D- | vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:38 | |
Weer niet genoeg?... | ||
Fir3fly | vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:41 | |
Wat? Ik hoorde juist een gerucht dat het 2018 werd dus daarom enigszins teleurgesteld. Verder niets. Gerucht gaat trouwens ook dat Lamborghini in 2018 met een GTE komt. Ook goed nieuws. | ||
#ANONIEM | zaterdag 20 augustus 2016 @ 12:55 | |
Nu Bentley, Mercedes en McLaren nog. O, en liefst ook nog wat toffe nieuwe LMP1's. Ferrari bijvoorbeeld, of ook weer Mercedes. | ||
Sinister-D- | zaterdag 20 augustus 2016 @ 13:22 | |
dan heb je dus "gewoon" Blancpain... Ik zie liever meer variëteit. | ||
#ANONIEM | zaterdag 20 augustus 2016 @ 14:01 | |
Ik vind dan ook dat die twee klasses samen moeten gaan. | ||
TargaFlorio | zaterdag 20 augustus 2016 @ 14:02 | |
Dat gaat niet gebeuren. | ||
#ANONIEM | zaterdag 20 augustus 2016 @ 14:06 | |
Weet ik. Maar goed, wat meer variatie binnen het WEC-veld lijkt me super. Stel je voor: 10 LMP1-constructeurs, 10 LMP2-teams en 10 GT-constructeurs. LMP-klasses 2 auto's per constructeur; GT 3. | ||
TargaFlorio | zaterdag 20 augustus 2016 @ 14:33 | |
10 LMP1 fabrikanten is niet realistisch. Ik denk dat 4 met ieder 3 wagens ideaal is. Daarnaast wordt LMP2 natuurlijk een klasse met 4 verschillende chassis' (Dallara, Oreca, Riley/Multimatic en Oak/Ligier) die gebruik maken van een Gibson spec motor. Tot slot GTE met 6 tot 8 fabrikanten. Hopelijk krijgen alle auto's een wat meer agressief uiterlijk zoals de Ford. En laat GT3 verder zoals het is. Dus niet in WEC en ELMS maar in Blancpain en andere (inter)nationale series. | ||
Fir3fly | woensdag 31 augustus 2016 @ 10:02 | |
Beetje lastig plaatje, maar het geeft weer waar een LMP1 auto qua bodywork aan moet voldoen. Volgens mij zijn de gekleurde 'dozen' gebieden waar het design aan strakke regelgeving moet voldoen. Je ziet ook de BHH (Big Honking Holes) boven de wielen en de shark fin. Meest opvallende is dat de voorkant behalve dus de wielkasten vrijwel volledig vrij is. Iets wat je bijna nooit meer zien in de racerij. Zo lang je je houdt aan de maximale lengte, breedte en hoogte mag je met de voorkant doen wat je wil . | ||
Fir3fly | zaterdag 3 september 2016 @ 18:58 | |
Vanavond vanaf half 9 de 6 uur van Mexico . Ik heb een gratis HD stream die live gaat vlak voor de start. Als iemand tegen die tijd interesse heeft, PM. | ||
TargaFlorio | zaterdag 3 september 2016 @ 20:17 | |
Ook op Motors TV. | ||
Fir3fly | zaterdag 3 september 2016 @ 20:27 | |
Start zometeen . Tribunes zitten goed vol. | ||
Fir3fly | zaterdag 3 september 2016 @ 21:36 | |
Wat een gevechten op de baan . | ||
Fir3fly | zaterdag 3 september 2016 @ 22:10 | |
Beide Toyota's alweer uit de race. | ||
Fir3fly | maandag 5 september 2016 @ 17:27 | |
Min of meer, in ieder geval. Goed nieuws voor volgend jaar: http://sportscar365.com/l(...)s-new-aero-for-2017/ | ||
Sinister-D- | donderdag 15 september 2016 @ 11:10 | |
Misschien interessant, niet WEC maar wel deelnemers van de 24LM Volgende week (23-25sep) ELMS op Francorchamps, en de entree is gratis het hele weekend incl. de 4h durende race op zondag | ||
Fir3fly | donderdag 15 september 2016 @ 11:13 | |
Gratis? Nice. Helaas te ver weg voor mij maar ELMS is best tof. Overigens deze zaterdag de 6 uur van COTA. Belooft weer een uiterst spannende race te worden. De race in Mexico is gratis in z'n geheel terug te kijken. | ||
Sinister-D- | donderdag 15 september 2016 @ 17:27 | |
dat staat toch op de website van het circuit zelf | ||
Fir3fly | zaterdag 17 september 2016 @ 16:41 | |
Vanavond WEC race op COTA. Gaat weer mooi worden. | ||
Fir3fly | zaterdag 17 september 2016 @ 17:44 | |
Als opwarmertje de IMSA race eerst, zometeen live gratis op http://imsatv.imsa.com/ | ||
Fir3fly | zaterdag 17 september 2016 @ 23:59 | |
Van start. Beetje een kuttijd . | ||
sasquatsch | dinsdag 20 september 2016 @ 20:37 | |
Giedo van der Garde rijdt de laatste 3 races in de WEC voor Tequila Patron ESM. Hij combineert dit met zijn huidige inzet in de ELMS voor Jota Sports.
| ||
TargaFlorio | woensdag 21 september 2016 @ 11:15 | |
Nattekat | woensdag 21 september 2016 @ 11:18 | |
Giovinazzi (GP2 kampioenschaps kandidaat) wordt zijn teamgenoot. | ||
Sinister-D- | woensdag 21 september 2016 @ 12:36 | |
En Sean Geleal maar die 2 zijn Siamees. | ||
TargaFlorio | vrijdag 23 september 2016 @ 21:50 | |
Die is het belangrijkste in dit verhaal...¤¤¤ | ||
TargaFlorio | vrijdag 23 september 2016 @ 21:50 | |
| ||
TargaFlorio | vrijdag 23 september 2016 @ 21:52 | |
Nieuwe Ligier JS P217 (LMP2): http://www.dailysportscar(...)s-p217-launched.html | ||
Fir3fly | vrijdag 23 september 2016 @ 21:55 | |
Ik vond de vorige versie mooier. Maar goed, deze moet sneller zijn en sneller is uiteindelijk altijd mooier . | ||
Fir3fly | dinsdag 27 september 2016 @ 10:29 | |
http://www.fiawec.com/en/(...)-from-2018_4434.html Dus toch 2018 . Hopen dat het een opmaat is voor LMP1 deelname. | ||
TargaFlorio | dinsdag 27 september 2016 @ 11:23 | |
sasquatsch | woensdag 28 september 2016 @ 20:52 | |
Naast het feit dat de 24 uur van Le Mans clasht met de F1 race in Azerbeidzjan is een groter probleem dat de race op de Nurburgring clasht met de Formule E race in New York. Er rijden coureurs in beide kampioenschappen, die dus nu een keuze moeten maken voor een van beide races (waarbij de Formule E dat weekend twee races heeft). | ||
Nattekat | woensdag 28 september 2016 @ 20:56 | |
De FIA maakt er wel steeds meer een bende van NY is misschien wel lastig te verpatsen, maar van de Nürburgring mag ik toch wel verwachten dat er 1001 alternatieven zijn? | ||
Fir3fly | woensdag 28 september 2016 @ 23:08 | |
Dat is dan jammer voor FE. | ||
TargaFlorio | woensdag 5 oktober 2016 @ 16:21 | |
Dallara LMP2: | ||
sasquatsch | donderdag 6 oktober 2016 @ 19:27 | |
Rebellion stapt over naar de LMP2
| ||
TargaFlorio | donderdag 6 oktober 2016 @ 20:12 | |
Jammer maar begrijpelijk. | ||
Fir3fly | donderdag 6 oktober 2016 @ 20:15 | |
Mwah, zo wordt LMP2 wel weer een stuk competitiever. Dat gaat nu ook een nieuwe fase in, zodra dat gesettled is kunnen daar de beste teams wellicht doorstromen naar P1. | ||
Sinister-D- | zaterdag 15 oktober 2016 @ 10:48 | |
| ||
Nattekat | zaterdag 15 oktober 2016 @ 11:03 | |
Hadden ze toch al? Moest verder lezen | ||
TargaFlorio | zaterdag 15 oktober 2016 @ 13:30 | |
| ||
Fir3fly | zondag 16 oktober 2016 @ 04:03 | |
Net op tijd uit bed voor de start . | ||
Fir3fly | dinsdag 18 oktober 2016 @ 14:10 | |
Voor iedereen die het gemist heeft: Wat een race. 6 uur lang was de strijd om de kop tussen alle drie merken volledig onvoorspelbaar. Het gat na 6 uur racen tussen de nummer 1 en 2: 1.4 seconden . En geen enkele safety car of full course yellow. Heerlijk, alle 6 uur volop genoten. | ||
Fir3fly | zaterdag 22 oktober 2016 @ 00:00 | |
TargaFlorio | maandag 24 oktober 2016 @ 20:03 | |
http://www.dailysportscar(...)ting-at-sebring.html | ||
sasquatsch | maandag 24 oktober 2016 @ 21:13 | |
Giedo van der Garde wint laatste race en is kampioen in de ELMS. http://www.motorsport.com(...)matic-finale-842179/ | ||
sasquatsch | woensdag 26 oktober 2016 @ 12:10 | |
| ||
Nattekat | woensdag 26 oktober 2016 @ 12:12 | |
O.O | ||
Fir3fly | woensdag 26 oktober 2016 @ 12:13 | |
Jammer maar helaas. Het gezeik met de diesels was de doodsteek. Hopelijk zijn ze terug met de volgende regelset rond 2021. | ||
sasquatsch | woensdag 26 oktober 2016 @ 13:04 | |
En het is officieel. Ze gaan zich nu richten op de Formule E. http://m.gpupdate.net/en/autosport-news/346136/ | ||
Fir3fly | woensdag 26 oktober 2016 @ 13:07 | |
Deden ze al. Nu komt er gewoon een extra Audi-stickertje op de wagen. Audi moet helaas bloeden voor het gezeur met de diesels. Ze hadden twee keuzes, opnieuw een compleet nieuwe auto bouwen of er mee stoppen. Helaas hebben ze gekozen om er mee te stoppen. | ||
sasquatsch | woensdag 26 oktober 2016 @ 13:56 | |
Is wel meer dan alleen een Audi sticker. Ze waren al betrokken inderdaad maar voorheen werd de powertrain gebouwd door Schaeffler en ik denk dat Audi dat nu voor een groot deel overneemt. En naar wat ik lees schijnt dieselgate ook voor een groot deel met de beslissing te maken te hebben. | ||
Fir3fly | woensdag 26 oktober 2016 @ 14:00 | |
Dat is de enige reden, eigenlijk. Audi als merk kan diesel niet meer verkopen dus moest er een beslissing gemaakt worden, of een nieuwe auto bouwen met een benzine (of andere brandstof) of terugtrekken. Helaas hebben ze voor het tweede gekozen, wellicht ook omdat ze voor dit jaar al een compleet nieuwe auto hadden gebouwd. Formula E is een goedkoop marketingtrucje en heeft verder weinig met racen te maken. Of met personenauto's. | ||
Sinister-D- | woensdag 26 oktober 2016 @ 19:11 | |
Godver miljaar hè nu maar hopen dat Peugeot snel terugkeert en dat BMW op kortetermijn doorstaat naar LMP1. | ||
beantherio | woensdag 26 oktober 2016 @ 19:19 | |
Reactie van de FIA: http://www.fiawec.com/en/(...)ouncement-_4512.html Ondanks dat het een logische beslissing is van Audi toch wel shocking. Het was moeilijk voor te stellen dat zo'n succesvol team zou stoppen. | ||
TargaFlorio | woensdag 26 oktober 2016 @ 20:06 | |
Niet verrassend maar wel | ||
Nattekat | woensdag 26 oktober 2016 @ 20:08 | |
Alleen Porsche en Toyota dus... mag toch hopen dat er gewoon zes wagens deelnemen aan Le Mans? | ||
Beach | woensdag 26 oktober 2016 @ 20:29 | |
En Rebellion en Kolles dan? | ||
Nattekat | woensdag 26 oktober 2016 @ 20:49 | |
Rebellion stopt met LMP1. | ||
beantherio | woensdag 26 oktober 2016 @ 21:30 | |
Ik neem in ieder geval aan dat Porsche weer met 3 auto's gaat rijden. | ||
Fir3fly | zondag 6 november 2016 @ 04:07 | |
Race in China is net begonnen. Gaat weer spannend worden hopelijk . | ||
#ANONIEM | zondag 6 november 2016 @ 07:14 | |
Een na laatste keer een Audi LMP1 in een race... 1999-2016 En vergelijk dat met waar ze nu mee rondrijden. | ||
Sinister-D- | maandag 7 november 2016 @ 21:28 | |
| ||
Fir3fly | maandag 7 november 2016 @ 22:22 | |
Hopelijk voor een derde auto in het gehele seizoen. | ||
Fir3fly | vrijdag 11 november 2016 @ 15:51 | |
Derde auto voor Toyota is zeker inmiddels . Volgens goed ingewijde bronnen. Leuk feitje van Audi:
| ||
Peterselieman | vrijdag 11 november 2016 @ 20:00 | |
Dat zijn forse besparingen die gerealiseerd zijn door Audi | ||
TargaFlorio | vrijdag 11 november 2016 @ 20:07 | |
| ||
Sinister-D- | vrijdag 11 november 2016 @ 20:07 | |
| ||
Fir3fly | vrijdag 11 november 2016 @ 20:08 | |
Bedankt, ik doe niet zo veel aan twitter . | ||
PierreTT | zaterdag 12 november 2016 @ 10:08 | |
Sjoemelsoftware! | ||
TargaFlorio | zaterdag 12 november 2016 @ 11:10 | |
Nu kan Porsche toch niet achterblijven om een 3e wagen in te zetten? | ||
Nattekat | zaterdag 12 november 2016 @ 11:19 | |
Met het wegvallen van Audi zou je denken dat er nu wel budget voor is. | ||
TargaFlorio | zaterdag 12 november 2016 @ 11:20 | |
Als ik me niet vergis wilden ze dit jaar eigenlijk een 3e wagen inzetten maar hebben ze een akkoord gesloten met Audi en Toyota om maar 2 wagens in te zetten. | ||
Nattekat | zaterdag 12 november 2016 @ 11:22 | |
Nope. Sjoemelsoftware en het grote geldverlies wat het als gevolg had. Zowel Audi als Porsche zijn van Volkswagen. | ||
sasquatsch | woensdag 16 november 2016 @ 17:53 | |
Barichello met Jan Lammers naar de 24 uur van Le Mans.
| ||
Fir3fly | woensdag 16 november 2016 @ 18:15 | |
Audi en Porsche hadden onder elkaar afgesproken om 2 auto's in te zetten. Toyota wilde eigenlijk 3 inzetten maar omdat de nieuwe auto een jaar naar voren gehaald moest worden werden dat er toch 2. Geen akkoordje . | ||
Peterselieman | woensdag 16 november 2016 @ 18:17 | |
wel jammer dat die Toyota op Le Mans maar 23 uur en 51 minuten mee ging | ||
Fir3fly | woensdag 16 november 2016 @ 18:18 | |
Hoe weten ze eigenlijk dat ze naar Le Mans gaan? Dan zullen ze volgens mij een bestaand team met een invite over moeten nemen. Beetje onduidelijk allemaal nog. Wel een goede naam, geen 'Holland' . | ||
TargaFlorio | woensdag 16 november 2016 @ 19:25 | |
| ||
TargaFlorio | woensdag 16 november 2016 @ 19:27 | |
Ze moeten inderdaad wel uitgenodigd worden voor Le Mans maar met coureurs als oud-winnaar Jan Lammers en Rubens Barrichello heb ik daar wel vertrouwen in. | ||
Fir3fly | woensdag 16 november 2016 @ 21:06 | |
En anders zijn de zakken van Frits behoorlijk diep. | ||
Fir3fly | vrijdag 18 november 2016 @ 00:38 | |
Onboard bij de Aston Martin, met pedalcam! En de Ferrari, laag bij de gronds . | ||
Fir3fly | vrijdag 18 november 2016 @ 17:37 | |
Nattekat | vrijdag 18 november 2016 @ 17:49 | |
| ||
PierreTT | vrijdag 18 november 2016 @ 18:20 | |
| ||
Fir3fly | zaterdag 19 november 2016 @ 13:58 | |
Laatste race van het seizoen alweer . En de laatste race voor Audi voorlopig !
| ||
Fir3fly | zaterdag 19 november 2016 @ 15:05 | |
https://streamable.com/0zqo | ||
Fir3fly | zaterdag 19 november 2016 @ 19:23 | |
Laatste stint voor Mark Webber ooit. | ||
TargaFlorio | zaterdag 19 november 2016 @ 19:39 | |
Nog minder dan 25 minuten en dan is een einde gekomen aan het tijdperk Audi.... | ||
heywoodu | zaterdag 19 november 2016 @ 19:45 | |
Mooi wheel-to-wheel gevecht om de kop in de LMP2 net | ||
Nattekat | zaterdag 19 november 2016 @ 19:46 | |
Ik kijk. Klein stukje gemist | ||
TargaFlorio | zaterdag 19 november 2016 @ 19:50 | |
Zal toch raar zijn LMP1 zonder Audi. Op de eerste paar jaar na dat ik Le Mans echt volg was Audi altijd van de partij. | ||
heywoodu | zaterdag 19 november 2016 @ 19:53 | |
Sinds ik Le Mans ging volgen was ik al "tegen" Audi eigenlijk, omdat ik het zo saai vond dat ze altijd wonnen (net zoals ik "tegen" Schumacher was) Raar zal het zeker zijn ja..alleen Porsche vs Toyota dus nog? | ||
Nattekat | zaterdag 19 november 2016 @ 19:54 | |
Tenzij er uit het niets een geheim project onthuld wordt, helaas wel. | ||
TargaFlorio | zaterdag 19 november 2016 @ 19:59 | |
Vanwege de dominantie was ik ook altijd "tegen" Audi maar ik heb wel groot respect voor ze gehad. Ik zal ze wel missen. Ik had gehoopt dat BMW in zou stappen maar die hebben gekozen voor GTE klasse. De enige fabrikant die interesse heeft is Peugeot. Maar zolang de kosten zo hoog blijven zullen die wel niet instappen. | ||
Nattekat | zaterdag 19 november 2016 @ 20:01 | |
Prachtig einde van een tijdperk zo. En Mark Webber niet te vergeten, die ook zijn helm aan de wilgen hangt. | ||
TargaFlorio | zaterdag 19 november 2016 @ 20:06 | |
En afscheid van Ullrich. | ||
TargaFlorio | zaterdag 19 november 2016 @ 20:08 | |
Mooi dit respect van de andere teams. | ||
Sinister-D- | dinsdag 22 november 2016 @ 21:43 | |
Flinke wissels gaande bij Porsche, vreemd dat daarbij nieuw gekroonde kampioenen en Le Mans winnaars Lieb en Dumas op de schopstoel zitten.....Bron: http://www.motorsport.com(...)-up-for-2017-852529/ | ||
Fir3fly | dinsdag 22 november 2016 @ 22:02 | |
Motorsport.com is niet echt betrouwbaar, maar die geruchten gaan wel al langer ja. Lieb en Dumas zijn wel de zwakke schakel bij Porsche, Lotterer gaat daar waarschijnlijk heen als vervanger. En wellicht Alonso dus in 2018 . | ||
TargaFlorio | woensdag 23 november 2016 @ 11:24 | |
Met het stoppen van Audi komen natuurlijk wel rijders vrij. Niet gek dat anderen ze proberen binnen te halen. | ||
Ferry_76 | zaterdag 3 december 2016 @ 22:27 | |
http://www.motorsport.com(...)ber-for-2017-856515/ Porsche confirms Lotterer, Tandy, Bamber for 2017 Vanthoor, Werner join GT stable Lietz, Christensen, Makowiecki named in WEC GTE Pro line-up | ||
Sinister-D- | zondag 4 december 2016 @ 00:06 | |
Eerste wat mij (persoonlijk) opvalt: slimme zet van Vanthoor. LMP1 was voor zover ik weet zijn doel als Audi rijder, en aangezien dat dat stuk gelopen is.... Dan is Porsche wel de beste keus om via de GT's tot het LMP1 veld te komen. | ||
#ANONIEM | zondag 4 december 2016 @ 06:04 | |
Vrij schrijnend dat er vrij veel coureurs heel terecht richting WEC willen, maar dat er eigenlijk maar twee serieuze LMP1-teams zijn. Er horen daar toch zeker vijf verschillende fabrikanten in de top te zitten. | ||
TargaFlorio | zondag 4 december 2016 @ 12:39 | |
In GTE en LMP2 is ook een boterham te verdienen. | ||
#ANONIEM | zondag 4 december 2016 @ 13:29 | |
Ja, maar de topklasse zou toch minstens redelijk gevuld meten zijn. Misschien toch maar weer terug naar een format met homologatie. | ||
Fir3fly | woensdag 7 december 2016 @ 14:42 | |
Hoezo terug? De nieuwe Ligier LMP2 mét nieuwe Gibson motor voor 2017: | ||
TargaFlorio | woensdag 7 december 2016 @ 17:58 | |
Ik denk dat Jigzoz bedoelt een homologatie waarbij fabrikanten een minimaal aantal auto's moet bouwen. B.v. 6 stuks, waarbij ze zelf 2 of 3 auto's runnen en de overige door klanten. | ||
Fir3fly | woensdag 7 december 2016 @ 18:31 | |
Snap ik, maar dat is nooit zo geweest dus ik snapte de 'terug' niet helemaal. Overigens moeten de huidige LMP1 wagens al gehomologeerd worden, omdat er maar twee ( ) aero-versies mogen zijn. | ||
TargaFlorio | woensdag 7 december 2016 @ 18:34 | |
Bovendien is huidige LMP1 voor privateers veel te duur. In de tijd van Audi R8 zou zoiets misschien gewerkt hebben. | ||
Fir3fly | woensdag 7 december 2016 @ 18:45 | |
De kans bestaat wel: http://www.dailysportscar(...)an-italian-lmp3.html | ||
Fir3fly | donderdag 15 december 2016 @ 15:59 | |
Sinister-D- | donderdag 15 december 2016 @ 18:22 | |
Nice__!!! | ||
TargaFlorio | donderdag 15 december 2016 @ 18:42 | |
Mooi. | ||
franklop | donderdag 15 december 2016 @ 19:17 | |
Nice! Mooi detail ook met het kenteken van de tractor [ Bericht 94% gewijzigd door franklop op 15-12-2016 19:47:57 ] | ||
#ANONIEM | donderdag 15 december 2016 @ 19:35 | |
Ik bedoel toen onder andere de McLaren F1 GTR reed. | ||
#ANONIEM | donderdag 15 december 2016 @ 19:44 | |
Hoe dan ook: ipv de LMP1 een soort GT1. Racewagens gebaseerd op onder andere de Porsche 918, LaFerrari, Koenigsegg, Pagani, Aventador, P1, enzovoort. | ||
Fir3fly | donderdag 15 december 2016 @ 20:12 | |
Dat was nooit echt de bedoeling, maar het zou best weer voor kunnen komen in de toekomst. | ||
sasquatsch | woensdag 21 december 2016 @ 19:40 | |
Senna, Prost en Piquet gaan in 2017 voor Rebellion in de LMP2 rijden. | ||
Fir3fly | vrijdag 20 januari 2017 @ 18:21 | |
#ANONIEM | zondag 22 januari 2017 @ 07:51 | |
Ik heb het vermoeden dat dit jaar nog weleens het voorlopig laatste jaar van de LMP1 zou kunnen gaan worden. | ||
TargaFlorio | zondag 22 januari 2017 @ 12:45 | |
Gaan Porsche en Toyota stoppen? Ginetta gaat voor 2018 een LMP1 bouwen. Manor heeft al aangekondigd plannen te hebben om deze wagen in te zetten. | ||
#ANONIEM | zondag 22 januari 2017 @ 12:49 | |
Het zou me niet verbazen als ze er inderdaad mee stoppen. Als het LMP1-veld bestaat uit Porsche en Toyota (waar eventueel nog een Ginetta op grote afstand achteraan rijdt), dan lijkt het me niet gek als beide die tientallen miljoenen liever anders besteden. | ||
#ANONIEM | zondag 22 januari 2017 @ 12:55 | |
By the way: hebben auto's als de McLaren P1, de Ferrari La Ferrari en de Porsche 918 weleens een tijd neergezet op een circuit waar het WEC ook rijdt? Ik ben best nieuwsgierig naar de verhoudingen. edit: laat maar. http://fastestlaps.com/tests/io9o99sro045 [ Bericht 29% gewijzigd door #ANONIEM op 22-01-2017 12:56:42 ] | ||
Peterselieman | zondag 22 januari 2017 @ 12:56 | |
Tenzij ze een derde fabrikant weten te lokken. Terugkeer Peugeot bijvoorbeeld of misschien een Mazda? | ||
#ANONIEM | zondag 22 januari 2017 @ 12:57 | |
Heel graag. Ik ben absoluut een fan van de LMP1. Liefst een fabrikant of vijf. Hopen op Ferrari slaat nergens op hè? | ||
Peterselieman | zondag 22 januari 2017 @ 13:00 | |
Nee. Ze hebben al moeite genoeg met de Formule 1 en ze doen al mee aan de GTE waar ze het niet onverdienstelijk doen. | ||
#ANONIEM | zondag 22 januari 2017 @ 13:04 | |
F1 maken ze nog altijd winst op en in de GTE zijn het uitsluitend klantenteams toch? | ||
Peterselieman | zondag 22 januari 2017 @ 13:13 | |
volgens mij wel, maar daar zal wel de nodige fabriekssteun achter zitten, zoals Ford dat met Ganassi ook doet. | ||
Bluurgh | zondag 22 januari 2017 @ 13:21 | |
Twee teams is ook gewoon te weinig. Als je dat vanuit LMP1 perspectief bekijkt en de rest even wegdenkt; alsof je de F1 hebt met alleen Ferrari en McLaren; dat is toch ook totaal niet interessant. Dan zijn de rest van de klasses interessant genoeg zonder 4 van die LMP1's die overal doorheen denderen. En misschien crasht Ferrari dan wat minder | ||
TargaFlorio | zondag 22 januari 2017 @ 13:24 | |
Ondanks maar 2 fabrikanten heb ik toch jaren genoten. | ||
sasquatsch | zondag 22 januari 2017 @ 13:42 | |
2 fabrieksteams en nog een paar privateers is jarenlang de LMP1 klasse geweest. Met af en toe een derde fabrikant erbij. Dat lijkt de komende jaren niet anders te worden. Met andere woorden, er verandert (uitgezonderd dit jaar, waarin er slechts twee teams de LMP1 klasse vormen ) niet veel. | ||
Fir3fly | zondag 22 januari 2017 @ 16:57 | |
Drie. ByKolles is er ook nog. Volgend jaar komen er weer ongeveer drie teams bij. Peugeot komt terug in 2019 waarschijnlijk, BMW in 2020. De reden dat Porsche en Toyota in LMP1 racen is omdat de technologie relevant en open is. Dat verandert niet de komende tijd dus zullen ze ook niet zomaar stoppen. | ||
TargaFlorio | zaterdag 28 januari 2017 @ 17:09 | |
Vanavond start Daytona 24 Hours. Vanaf 20.00 uur te zien op Motors TV. | ||
Fir3fly | zaterdag 28 januari 2017 @ 17:10 | |
Of op http://imsatv.imsa.com/ | ||
Peterselieman | zondag 29 januari 2017 @ 11:45 | |
Regen op Daytona, dus een lange periode achter de safety car. | ||
#ANONIEM | zondag 29 januari 2017 @ 13:18 | |
De Bleek op één. | ||
Bonobo11 | zondag 29 januari 2017 @ 17:57 | |
Heb gisteravond, vanochtend en nu even gekeken. Alleen maar caution gezien. | ||
Fir3fly | woensdag 1 februari 2017 @ 01:42 | |
Fir3fly | donderdag 2 februari 2017 @ 03:50 | |
http://www.dailysportscar(...)for-spa-le-mans.htmlGeweldig nieuws ! | ||
sasquatsch | vrijdag 3 februari 2017 @ 17:17 | |
Er doen in ieder geval drie Nederlanders mee aan de 24 uur van Le Mans. Allemaal in de LMP2 klasse. Jan Lammers met zijn Racing Team Nederland (ELMS), Jeroen Bleekemolen met Riley Motorsports (IMSA) en de Nederlands Chinese Ho-Pin Tung met Jackie Chan DC Racing (WEC). Andere opvallende deelnemer is Robert Kubica die voor ByKolles meedoet en ook in de WEC voor dit team gaat rijden. Daarnaast zal er voor het eerst sinds 2002 weer een Vaillante op Le Mans rijden. Rebellion heeft zich als Vaillante Rebellion ingeschreven in de LMP2 klasse. http://www.dailysportscar(...)ry-list-summary.html | ||
Fir3fly | zaterdag 4 februari 2017 @ 15:38 | |
Interview met Jan Lammers op de ACO website: http://www.lemans.org/en/(...)ick-in-my-mind/45119 http://www.lemans.org/en/(...)e-mans-entries/45205 | ||
heywoodu | donderdag 9 maart 2017 @ 20:43 | |
Ik kan geen algemeen endurancetopic voor de motorsport vinden, dus dan maar even hier, don't shoot me. Anthony Delhalle, vijfvoudig wereldkampioen met Suzuki en tweevoudig winnaar van de 24u van Le Mans, is vandaag op 35-jarige leeftijd verongelukt | ||
TargaFlorio | donderdag 9 maart 2017 @ 21:22 | |
Fir3fly | woensdag 22 maart 2017 @ 14:26 | |
https://nl.motorsport.com(...)ie-auto-2017-884068/
| ||
Bluurgh | zaterdag 25 maart 2017 @ 16:49 | |
Voor de liefhebber (nog 1 uur 20 minuten te gaan op dit moment) | ||
sasquatsch | maandag 27 maart 2017 @ 13:14 | |
Wat spy shots van de nieuwe Porsche | ||
TargaFlorio | maandag 27 maart 2017 @ 18:57 | |
Met die koplampen zal de tragere concurrentie blij mee zijn...wat een bouwlampen zeg. | ||
Nattekat | maandag 27 maart 2017 @ 18:57 | |
Je kan het niet duidelijk genoeg maken. | ||
TargaFlorio | maandag 27 maart 2017 @ 19:00 | |
En dan ook nog irritant knipperen. [ Bericht 0% gewijzigd door TargaFlorio op 27-03-2017 19:12:48 ] | ||
Fir3fly | maandag 27 maart 2017 @ 19:21 | |
Eerste dat mij opvalt is dat de koplampen veel vloeiender zijn dan voorheen. | ||
sasquatsch | dinsdag 28 maart 2017 @ 11:37 | |
Nicolas Lapierre is terug bij Toyota voor de 24 uur van Le Mans. https://www.motorsport.co(...)-le-mans-car-887257/ | ||
Fir3fly | donderdag 30 maart 2017 @ 01:57 | |
Wat beelden van de ELMS test op Monza, met Racing Team Nederland: | ||
TargaFlorio | zaterdag 1 april 2017 @ 14:08 | |
Volvo DPi Project Breaks Cover | ||
Fir3fly | zondag 2 april 2017 @ 18:31 | |
Proloog beelden: | ||
Fir3fly | vrijdag 7 april 2017 @ 17:29 | |
Alle 2016 races (behalve Le Mans maar die komt nog volgens mij) staan nu samen met de kwalificaties volledig op Youtube. https://www.youtube.com/user/FIAWEC/videos Ik zou zeggen, kijk Fuji. 6 uur lang racen zonder safety cars en spannend tot aan de finish. | ||
sasquatsch | dinsdag 11 april 2017 @ 20:06 | |
Toch geen Kubica in de WEC https://www.motorsport.co(...)ec-programme-892345/ | ||
Nattekat | dinsdag 11 april 2017 @ 20:11 | |
Balen | ||
Fir3fly | zaterdag 15 april 2017 @ 14:56 | |
Toyota op pole met de snelste ronde van LMP1 op Silverstone ooit . | ||
Fir3fly | zaterdag 15 april 2017 @ 15:42 | |
Gratis ELMS stream: http://www.dailymotion.com/video/x2mcine Die LMP3s zijn heerlijk aan het knokken . | ||
Fir3fly | zaterdag 15 april 2017 @ 23:38 | |
Had (als laatste) gekwalificeerd op de F1 grid. | ||
Nattekat | zaterdag 15 april 2017 @ 23:40 | |
Denk dat dat na de komende gp van GB wel iets anders is, maar leuk detail | ||
Fir3fly | zaterdag 15 april 2017 @ 23:45 | |
Ja, in 2016 hadden de LMP1s zeker meer downforce dan F1. Dit jaar is dat (denk ik) of ongeveer gelijk of F1 heeft meer. F1 gaat wel een seconde of twee sneller worden nog weer gok ik. | ||
heywoodu | zondag 16 april 2017 @ 11:07 | |
Het is het Endurance World Championship ipv het World Endurance Championship en het zijn motoren ipv auto's, dus toch maar even de vraag: kent iemand toevallig een topic waar over endurance in de motorsport gepost kan worden? Beetje onzinnig om er een nieuw topic over te openen voor die tien posts in een jaar en een bestaande kan ik niet vinden, maar wellicht zie ik iets over het hoofd 24h van Le Mans is inmiddels ruim 20 uur onderweg (ES2 + Player) en de twee leidende teams zitten enkele seconden van elkaar af, al urenlang. | ||
Waffle | zondag 16 april 2017 @ 13:15 | |
Toch maar even de Silverstone race gekocht. Ik mis Audi | ||
Fir3fly | zondag 16 april 2017 @ 13:22 | |
Bah, omdat de domme FIA heeft besloten maar twee downforce packages toe te staan heeft Porsche voor de Le Mans kit gekozen en kunnen ze Toyota niet bijhouden. Zucht. Wanneer leert men nou eens de regels gewoon met rust te laten als ze werken? | ||
Fir3fly | donderdag 20 april 2017 @ 16:24 | |
Grid voor Spa: Ik ben er bij . | ||
Fir3fly | zondag 14 mei 2017 @ 02:43 | |
Spa was geweldig trouwens. Heerlijk druk met vooral echte fans en 30 euro voor een weekendkaart + pit walk + paddock access is een koopje. En in tegenstelling tot F1 heb je nog wél mooie motorgeluiden. | ||
sasquatsch | dinsdag 16 mei 2017 @ 17:29 | |
De definitieve inschrijvingslijst voor de 24 uur van Le Mans is bekend. 6 LMP1 wagens, 25 LMP2 wagens (met onder andere Racing Team Nederland met de Nederlanders Jan Lammers en Frits van Eerd en Jeroen Bleekemolen, Ho-Pin Tung en Rik Breukers in andere teams), 13 LMGTE Pro wagens en 16 LMGTE Am wagens. | ||
Racerblade | donderdag 18 mei 2017 @ 13:38 | |
Volgens seizoen nieuw LMP1 Privateer team op de grid. https://www.motorsport.co(...)rid-lmp1-car-907358/ | ||
sasquatsch | donderdag 18 mei 2017 @ 15:46 | |
Ik las het. Was een open source project, wat ze begonnen waren en stil hadden gelegd en nu weer (tijdelijk closed source) hebben opgestart voor een klant. Ze hebben ook een open source design van een 2017 Formule 1 wagen. | ||
Fir3fly | zondag 28 mei 2017 @ 20:16 | |
Sinister-D- | zondag 4 juni 2017 @ 20:44 | |
Glow in the dark livery op Le Mans https://wtf1.com/post/thi(...)t-le-mans-this-year/ Lekker cheesy maar wel gaaf [ Bericht 6% gewijzigd door Sinister-D- op 05-06-2017 15:02:49 ] | ||
Fir3fly | maandag 5 juni 2017 @ 22:33 | |
Dit weekend op iRacing even virtueel de 24 uur doen met dit beest. | ||
Peterselieman | maandag 5 juni 2017 @ 22:58 | |
Van Eerd en Lammers waren net bij Jinek. Is wel het terugkijken waard. Aan het eind was er nog een verrassend stukje | ||
HansvanOchten | dinsdag 6 juni 2017 @ 11:11 | |
Dit jaar ga ik voor het eerst eens kijken bij de 24 uur van Le Mans. Vanaf vrijdag t/m zondag in een tentje. Iemand tips en/of ervaringen? | ||
sasquatsch | donderdag 8 juni 2017 @ 21:09 | |
Le Mans heeft de slow zones aangepast naar 9 vast slow zones
| ||
Nattekat | vrijdag 9 juni 2017 @ 11:57 | |
Goede beslissing. Was echt belachelijk vorig jaar soms.. | ||
Nattekat | zaterdag 10 juni 2017 @ 16:21 | |
Subtiele TT change Dit weekend even een OP in elkaar knutselen. | ||
Geralt | zondag 11 juni 2017 @ 08:06 | |
TV tip voor vanmiddag: http://www.racexpress.nl/(...)d-to-le-mans/n/81793 | ||
kaasplankje | zondag 11 juni 2017 @ 09:02 | |
Lijkt me vet, wil ik ook doen misschien volgend jaar al zeg ik dat elk jaar. | ||
Sinister-D- | zondag 11 juni 2017 @ 10:48 | |
M90 deed dat toch altijd afgelopen jaren. Verre van slechte OP's | ||
Nattekat | zondag 11 juni 2017 @ 10:52 | |
Hoeft niet veel veranderd te worden als ik me niet vergis. En laten we alsjeblieft afspreken dat het niet weer net zo'n gigantisch drama wordt | ||
Sinister-D- | zondag 11 juni 2017 @ 10:54 | |
Ben wel bang dat ik dit jaar heel weinig kan gaan zien omwille van onze huidige leefsituatie en daar aan gerelateerde werken | ||
Nattekat | zondag 11 juni 2017 @ 10:56 | |
Wut | ||
M90 | zondag 11 juni 2017 @ 22:11 | |
Zo, GP Canada zit erop. Op naar het mooiste (race)weekend in het jaar Was van plan morgenavond de update van de OP hier te plaatsen Dit jaar de testday iets minder mee kunnen maken dan voorgaande jaren wel razendsnelle tijden al op die dag. Grote kans dat het lap record er aan gaat dit jaar... Afwezigheid Audi blijft jammer maar hopen op een vette race die glow in the dark trouwens echt gaaf! | ||
M90 | maandag 12 juni 2017 @ 20:58 | |
Scrutineering zit er weer op | ||
TargaFlorio | maandag 12 juni 2017 @ 21:05 | |
Voorbeschouwing 24 uur van Le Mans 2017 | ||
sasquatsch | maandag 12 juni 2017 @ 21:22 | |
Porsche heeft afgelopen weekend een boete van ¤ 5000 en een suspended 1 minuut stop&go penalty gekregen. http://sportscar365.com/lemans/wec/le-mans-sunday-notebook-3/ | ||
Nattekat | maandag 12 juni 2017 @ 22:05 | |
http://www.spotterguides.(...)17/06/17_LM24_v1.pdf Hij is er | ||
Nieuwschierig | maandag 12 juni 2017 @ 22:21 | |
Hij is aan het verbouwen | ||
M90 | maandag 12 juni 2017 @ 22:26 | |
update van de OP! zin in helaas woensdag wel de eerste paar uurtjes missen waarschijnlijk werk 24 Heures Du Mans 2017 Onderdeel van het FIA World Endurace Championship Race 2016 en vooruitblik In 2016 won Toyota de 24 uren van Le Mans. Tenminste... dat dacht iedereen. Met nog slechts 5 minuten op de klok sloeg het noodlot toe voor de #5 Toyota, en ging Porsche #2 er met de winst vandoor. Dit jaar is Audi niet meer van de partij en staat Toyota met 3 auto's aan de start. Gaat het ze dan eindelijk lukken? Lees de volledige voorbeschouwing op de Frontpage en bekijk de dramatische finish van vorig jaar hier terug Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken: • Ronderecord (race): 3:17.475 (André Lotterer - Audi R18, 2015) • Ronderecord (kwalificatie): 3:16.887 (Neel Jani - Porsche, 2015) • Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010) Afbeelding Circuit Circruit info inclusief marshall posts Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf) Onboard (Pole 2016): Entry list 2017 (pdf) • Witte koplampen, rode nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:17 (schatting) • 875kg (hybride), 830kg (non-hybride) LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. De grote fabrieksteams Porsche en Toyota doen mee in deze klasse. Deze fabrieksteams zijn verplicht hun auto uit te rusten met een hybride systeem (minimaal gewicht van de auto 875 kilo). Afhankelijk van het vermogen van het hybride systeem (2,4,6 of 8 MJ) moeten de teams minder brandstof verbruiken. Privé teams mogen ook deelnemen, voor hun is een hybride systeem niet verplicht (minimaal gewicht van de auto 830 kilo). Op de testdag bleken de auto's ondanks meer aerodynamische restricties ten opzichte van 2016 gevaarlijk dicht in de buurt te komen van de ronderecords uit 2015. Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 wederom op het spel, zeker nu de auto's misschien wel sneller zijn dan ooit. • Witte koplampen, blauwe nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:31 • 930kg • 75L tank (benzine) • Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 • Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. Nieuw dit jaar is dat alle deelnemers in closed cockpit auto's rijden. Dat is een gevolg van nieuwe regelgeving in 2017 en hoewel in theorie open top auto's nog mee mochten doen heeft niemand hiervoor gekozen. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. • Gele koplampen, groene nummers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:52 • Minimaal 1245kg • 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 • 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we grote teams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette en Ford. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am • Gele koplampen, oranje cijfers • Rondetijd in kwalificatie: ~3:55 • Minimaal 1245kg • 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 • 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 • Minimaal 1 jaar oude auto (specs) • Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten. Zondag 4 juni 9:00-13:00 Test day session 1 14:00-18:00 Test day session 2 Woensdag 14 juni 16:00-20:00 Free practise session 22:00-0:00 Qualifying session 1 Donderdag 15 juni 19:00-21:00 Qualifying session 2 22:00-0:00 Qualifying session 3 Zaterdag 17 juni 9:00-9:45 Warm-up 15:00 Start 24 uren van Le Mans TV • Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies • RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race) Streams • Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans) • Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip) • Eurosport player (¤6,99 voor een maand) • RTL7 website Live Timing • Officiële live timing • Resultaten Spotter Guide • Spotter Guide 2017, grafische weergave van deelnemersveld (pdf) Overige informatie • Laatste informatie, verslagen en analyses • Weer Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het: Officiele FIA World Endurance Championship ELMS championship ALMS championship Blancpain Endurance series
| ||
Nattekat | maandag 12 juni 2017 @ 22:31 | |
Waarom nou weer die finish aanhalen Laat weg, de race was na 23:55 afgelopen | ||
Peterselieman | maandag 12 juni 2017 @ 22:33 | |
Dan moet je maar geen auto bouwen die maar 23 uur en 55 minuten heel blijft | ||
M90 | maandag 12 juni 2017 @ 22:36 | |
sorry echt een te bizar einde was dat | ||
Nattekat | maandag 12 juni 2017 @ 22:38 | |
Ik zat al helemaal klaar voor de F1, toen kwam dat graf | ||
Peterselieman | maandag 12 juni 2017 @ 22:40 | |
Well done Baku !! | ||
Nattekat | maandag 12 juni 2017 @ 22:41 | |
Mijn grafstemming werd er niet beter op zo | ||
Peterselieman | maandag 12 juni 2017 @ 22:45 | |
| ||
Fir3fly | dinsdag 13 juni 2017 @ 18:04 | |
Eurosport player heeft geen maandabonnement meer, nu moet je ineens 6 euro per dag betalen in plaats van per maand. Bah . | ||
heywoodu | dinsdag 13 juni 2017 @ 18:14 | |
Dank voor de spotters guide, ik wist dat zoiets er was maar kon verdorie niet op de naam komen (gezocht naar liveries, paint schemes etc) Altijd handig om erbij te hebben. | ||
Nattekat | dinsdag 13 juni 2017 @ 18:16 | |
Is het al woensdag? | ||
M90 | dinsdag 13 juni 2017 @ 18:36 | |
pff dat is wel jammer ja. Maand geleden ofzo nog gekeken toen kon het nog. Weet iemand toevallig of de WEC stream ook een audio only heeft? Ooit wel abonnement gehad maar dat ben ik vergeten | ||
Nattekat | dinsdag 13 juni 2017 @ 18:48 | |
Toegevoegde waarde van die ES Player? Graaibende daar. | ||
heywoodu | dinsdag 13 juni 2017 @ 18:49 | |
Al vaak zat uitgelegd: vooral voor mensen die veel verschillende sporten en evenementen willen kijken, want ze zenden er ontzettend veel op uit. Dus ja, dan heeft het toegevoegde waarde. | ||
M90 | dinsdag 13 juni 2017 @ 18:51 | |
Voor Le Mans had ik het altijd omdat ze een audio only HD stream hadden, die was weer goed te combineren met Radio le Mans. (i.v.m. hoeveelheid schermen kijk ik liever Le Mans op de PC dan TV). Werkte altijd ideaal | ||
heywoodu | dinsdag 13 juni 2017 @ 18:59 | |
Met die prijs per dag bedoelen ze zeker per 'kalenderdag' en niet per 24 uur? Anders kon je het kort na de start ofzo afsluiten.. | ||
Nattekat | dinsdag 13 juni 2017 @ 19:10 | |
Gaat nu puur om LM. Dan boeit al dat andere me niet | ||
Fir3fly | dinsdag 13 juni 2017 @ 19:19 | |
Volgens mij niet. Vorig jaar niet in ieder geval, dit jaar nog niet gebruikt. En de rest van Europa heeft wel die maand-deals nog . Tijd voor een VPN dan maar. Edit: via Zweden een maandabonnement gekocht. Werkt daarna ook nog op de Nederlandse versie . [ Bericht 7% gewijzigd door Fir3fly op 13-06-2017 19:26:34 ] | ||
M90 | dinsdag 13 juni 2017 @ 19:31 | |
Ah thnx even kijken of ik ook zoiets kan fixen | ||
Sinister-D- | dinsdag 13 juni 2017 @ 20:37 | |
die dus vorig jaar smartphone met Radio Le Mans via YouTube op de soundbar, en de Eurosport HD stream via de Eurosport Kodi addon afspelen op tv via de laptop alle andere info, totdat ik mijn vuist door het toetsenbord sloeg | ||
PierreTT | dinsdag 13 juni 2017 @ 22:09 | |
Kak, ik ga dus de 17e verhuizen | ||
M90 | dinsdag 13 juni 2017 @ 22:14 | |
Was dat toevallig 5 minuten voor het einde? Mooie setup volgend jaar voor mij ook zoiets hoop ik nog wat leuke info
Top speeds test day (LMP2 is snel ) | ||
M90 | dinsdag 13 juni 2017 @ 22:16 | |
no zo wordt het hier straks wel heel rustig als iedereen verhinderd is | ||
Fir3fly | dinsdag 13 juni 2017 @ 22:17 | |
Alle successupporters zijn ook alweer aanwezig zie ik. | ||
heywoodu | dinsdag 13 juni 2017 @ 22:25 | |
Dat zal wel meevallen, zo'n groot evenement trekt gelukkig bijna altijd wel 'nieuwe' users/passanten, mooi | ||
Nattekat | dinsdag 13 juni 2017 @ 22:36 | |
De datum is al een jaar bekend | ||
M90 | dinsdag 13 juni 2017 @ 22:41 | |
inie mini update aan de OP (tankinhoud lmp1 toegevoegd die ik niet in de technical regulations terug kon vinden maar wel op de FIA WEC site) + eurosport player info (die is alleen buiten NL te bestellen als maandabonnement)
| ||
Sinister-D- | dinsdag 13 juni 2017 @ 22:46 | |
nee toch niet rond 10.00 zondagmorgen, toen had ik al 3 uur last van vastlopers en lagging Om 14.54 zat ik met kippenvel en vol ongeloof te bazelen tegen de tv | ||
Sinister-D- | dinsdag 13 juni 2017 @ 22:48 | |
nieuwbouwwoning in eigen beheer |