abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_163138840
registreer om deze reclame te verbergen
cOGYGKm.png
24 Heures Du Mans 2017
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship

Race 2016 en vooruitblik
In 2016 won Toyota de 24 uren van Le Mans. Tenminste... dat dacht iedereen. Met nog slechts 5 minuten op de klok sloeg het noodlot toe voor de #5 Toyota, en ging Porsche #2 er met de winst vandoor. Dit jaar is Audi niet meer van de partij en staat Toyota met 3 auto's aan de start. Gaat het ze dan eindelijk lukken? Lees de volledige voorbeschouwing op de Frontpage en bekijk de dramatische finish van vorig jaar hier terug

imJEUHw.png
Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.475 (Andrť Lotterer - Audi R18, 2015)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:16.887 (Neel Jani - Porsche, 2015)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit
oGNnJS1.jpg
Circruit info inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)

Onboard (Pole 2016):

gePNpi3.png

Entry list 2017 (pdf)

Hf6eoTa.jpg
upyY9C4.png
• Witte koplampen, rode nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:17 (schatting)
• 875kg (hybride), 830kg (non-hybride)

LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. De grote fabrieksteams Porsche en Toyota doen mee in deze klasse. Deze fabrieksteams zijn verplicht hun auto uit te rusten met een hybride systeem (minimaal gewicht van de auto 875 kilo). Afhankelijk van het vermogen van het hybride systeem (2,4,6 of 8 MJ) moeten de teams minder brandstof verbruiken. Privť teams mogen ook deelnemen, voor hun is een hybride systeem niet verplicht (minimaal gewicht van de auto 830 kilo). Op de testdag bleken de auto's ondanks meer aerodynamische restricties ten opzichte van 2016 gevaarlijk dicht in de buurt te komen van de ronderecords uit 2015. Zoals elk jaar staat, wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars zijn, ook het afstandsrecord uit 2010 wederom op het spel, zeker nu de auto's misschien wel sneller zijn dan ooit.

GBc1LV8.jpg
WJlL1HS.png
• Witte koplampen, blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:31
• 930kg
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor de auto: §483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. Nieuw dit jaar is dat alle deelnemers in closed cockpit auto's rijden. Dat is een gevolg van nieuwe regelgeving in 2017 en hoewel in theorie open top auto's nog mee mochten doen heeft niemand hiervoor gekozen. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal ťťn zo'n coureur op te stellen.

TfmrTko.jpg
jQJCMVc.png
• Gele koplampen, groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:52
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we grote teams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette en Ford. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg en waarvan minimaal 300 geproduceerd zijn. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am

P8snuul.jpg
4wuFUps.png
• Gele koplampen, oranje cijfers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:55
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine) voor auto's voor 2016
• 120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten.

GOQmC6a.png
Zondag 4 juni
9:00-13:00 Test day session 1
14:00-18:00 Test day session 2

Woensdag 14 juni
16:00-20:00 Free practise session
22:00-0:00 Qualifying session 1

Donderdag 15 juni
19:00-21:00 Qualifying session 2
22:00-0:00 Qualifying session 3

Zaterdag 17 juni
9:00-9:45 Warm-up
15:00 Start 24 uren van Le Mans

mWKf3uZ.png
TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)

Streams
OfficiŽle WEC stream (§9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (§6,99 voor een maand)
• RTL7 website

Live Timing
OfficiŽle live timing
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2017, grafische weergave van deelnemersveld (pdf)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship
2jch7bo.jpg

ELMS championship
4uh2u1.jpg

ALMS championship
33ncnww.jpg

Blancpain Endurance series
3339us3.jpg

[ Bericht 16% gewijzigd door Nattekat op 12-06-2017 22:32:33 ]
pi_163138874
Misschien is de TT een spoiler :@ in dat geval mag iemand die gerust wijzigen :P
  zondag 19 juni 2016 @ 15:31:17 #3
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_163138918
;(.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_163139001
registreer om deze reclame te verbergen
:N
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zondag 19 juni 2016 @ 15:35:57 #5
144695 Sinister-D-
NL'er in BelgiŽ
pi_163139017
Wat zou het zuur zijn als blijk dat Kaz een verkeerd knopje omgezet zou hebben :{ verwacht harakiri.
Inwoner van Verenigd Limburgia! Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.
pi_163139034
Andre_Lotterer twitterde op zondag 19-06-2016 om 15:34:53 Omg. I though we had a bad day @24hoursoflemans but what happened to Toyota was just saddest thing I ever saw. Win was yours @Toyota_Hybrid reageer retweet
pi_163139129
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 15:35 schreef Sinister-D- het volgende:
Wat zou het zuur zijn als blijk dat Kaz een verkeerd knopje omgezet zou hebben :{ verwacht harakiri.
Aan dat knopje heb ik ook gedacht. _O- Maar ik kan het me eigenlijk niet voorstellen.
Morgen persconferentie waar hoge Toyota bobo's nederig hun ontslag aanbieden? :D
  zondag 19 juni 2016 @ 15:46:57 #8
144695 Sinister-D-
NL'er in BelgiŽ
pi_163139329
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 15:36 schreef M90 het volgende:
Andre_Lotterer twitterde op zondag 19-06-2016 om 15:34:53 Omg. I though we had a bad day @24hoursoflemans but what happened to Toyota was just saddest thing I ever saw. Win was yours @Toyota_Hybrid reageer retweet
ik denk dat iedereen, behalve de #2 dan, wel vindt dat Toyota de morele winnaar van de wedstrijd is. Je bent er alleen zo weinig mee, want die naam komt niet op de beker :'(
Inwoner van Verenigd Limburgia! Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.
pi_163139360
quote:
1s.gif Op zondag 19 juni 2016 15:46 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

ik denk dat iedereen, behalve de #2 dan, wel vindt dat Toyota de morele winnaar van de wedstrijd is. Je bent er alleen zo weinig mee, want die naam komt niet op de beker :'(
Zelfs zij hoor. Genoeg ongeloof gezien in die garage.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_163139422
quote:
1s.gif Op zondag 19 juni 2016 15:46 schreef Sinister-D- het volgende:

[..]

ik denk dat iedereen, behalve de #2 dan, wel vindt dat Toyota de morele winnaar van de wedstrijd is. Je bent er alleen zo weinig mee, want die naam komt niet op de beker :'(
Ook Porsche zal dat hebben, maar racen blijft racen. To finish first first you have to finish.
pi_163139631
In de officiŽle classification lijkt de #82 de 2e plaats te behouden ondanks dat ze niet die stop/go hebben gedaan

edit: en nu ook op het podium, mooi :)
pi_163139681
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 15:58 schreef M90 het volgende:
In de officiŽle classification lijkt de #82 de 2e plaats te behouden ondanks dat ze niet die stop/go hebben gedaan
Prima beslissing.
pi_163139962
RLM broadcast over. ik houd het ook voor gezien, weer de rest van de dag een kater omdat het weer voorbij is -O- en helemaal met de finish van vandaag :{

was mooi weer de race hier volgen ^O^ :W
pi_163139989
Daarstraks vroegen we ons af of er in het verleden dit soort drama vaker is voorgekomen. Op een ander forum las ik WK rally in 1998:
quote:
The seemingly terminal blow to title rival Tommi Mškinen's chances was his retirement on the first day of the final event of the year, the Rally Great Britain, which gave the initiative to Sainz, who now only had to finish fourth in order to ensure the title. However, just 300 metres from the finish of the very last stage, he too was forced to retire from the needed fourth place with a mechanical problem. As a result, both Sainz and Toyota gifted their respective titles to rivals Mškinen and Mitsubishi Ralliart.
Toyota heeft dus ervaring met dit soort drama...
  zondag 19 juni 2016 @ 16:33:55 #15
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_163140631
Nou, dat was het dan. Ik ga verder genieten van mijn vakantie :P

Iedereen bedankt voor het geven van de updates in dit topic, scheelde voor mij erg veel (traag) opzoekwerk :) ^O^ O+
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_163140724
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 16:33 schreef PierreTT het volgende:
Nou, dat was het dan. Ik ga verder genieten van mijn vakantie :P

Iedereen bedankt voor het geven van de updates in dit topic, scheelde voor mij erg veel (traag) opzoekwerk :) ^O^ O+
Veel plezier
pi_163141975
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 16:10 schreef TargaFlorio het volgende:
Daarstraks vroegen we ons af of er in het verleden dit soort drama vaker is voorgekomen. Op een ander forum las ik WK rally in 1998:

[..]

Toyota heeft dus ervaring met dit soort drama...
Laatste bocht bij de indy 500 een paar jaar terug was ook zo'n moment. Al was dat wel een fout van de driver maar goed. Blijft pijnlijk zulke dingen.
“Being second is to be the first of the ones who lose.”
  zondag 19 juni 2016 @ 19:13:27 #18
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_163143928
Porsche twitterde op zondag 19-06-2016 om 18:48:31 Competed together for 24 hours. Head to head for 24 hours. Gained our respect forever. #LEMANS24 https://t.co/9NVoLVNaax reageer retweet
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 19 juni 2016 @ 19:24:08 #19
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_163144127
Ik wilde heel graag dat Porsche zou winnen maar helemaal blij wordt ik er niet van. Het voelt als andermans overwinning.

Maar ja: het heet niet voor niets "24 uur van Le Mans" en niet "23 uur en 54 minuten van Le Mans".
pi_163147981
Paar reacties

Porsche twitterde op zondag 19-06-2016 om 18:48:31 Competed together for 24 hours. Head to head for 24 hours. Gained our respect forever. #LEMANS24 https://t.co/9NVoLVNaaxClVA0KoWIAAsswv.jpg reageer retweet
MBrundleF1 twitterde op zondag 19-06-2016 om 15:23:44 Cruel beyond belief. So sorry for each and every one of you, that was your race. 😢 https://t.co/xIK7T24VBs reageer retweet
audisport twitterde op zondag 19-06-2016 om 15:39:45 This makes it 18 podiums in a row for Audi at Le Mans – but Toyota would have deserved this win! #WEC #LeMans24 #LeagueofPerformance reageer retweet
antdavidson twitterde op zondag 19-06-2016 om 15:28:05 I'm proud of my team @Toyota_Hybrid and my team mates for putting up such a fight. We almost had it, but congrats to @Porsche_Team reageer retweet
AMR_Official twitterde op zondag 19-06-2016 om 15:21:10 [email protected]_Hybrid We take our hats off to you. Your performance today was truly admirable.From all @AMR_Official reageer retweet
Toyota_Hybrid twitterde op zondag 19-06-2016 om 19:20:59 It hardly sinks in, but it happened. We lost the #LeMans24 win on the penultimate lap. https://t.co/O51T7naaTu https://t.co/TKwlQfKgRA reageer retweet
  zondag 19 juni 2016 @ 21:51:07 #21
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_163148526
Stom trouwens dat Nakajima niet de pits in reed. Hij wist dat de auto het aan het begeven was en had de kans.
  zondag 19 juni 2016 @ 21:54:35 #22
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_163148631
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 21:51 schreef beantherio het volgende:
Stom trouwens dat Nakajima niet de pits in reed. Hij wist dat de auto het aan het begeven was en had de kans.
Dan had hij sowieso verloren. Een reset op de baan was nog mogelijk.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_163149080
Hij had die reset beter voor de finishlijn kunnen doen.
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zondag 19 juni 2016 @ 22:12:34 #24
194695 franklop
Fran knock
pi_163149231
quote:
0s.gif Op zondag 19 juni 2016 22:08 schreef Nattekat het volgende:
Hij had die reset beter voor de finishlijn kunnen doen.
yup. Dan had ie maar paar meter hoeven rijden ipv heel rondje
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  zondag 19 juni 2016 @ 22:21:54 #25
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_163149555
Nee, wachten bij de finishlijn is expliciet verboden.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')