24 Heures Du Mans 2016Onderdeel van het FIA World Endurace ChampionshipHet Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je
hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:
• Ronderecord (race): 3:17.475 (Audi R18, 2015)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:16.887 (Porsche, 2015)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)
Afbeelding CircuitCircruit inclusief marshall postsDetail kaart paddock area (pdf)Onboard (Pole 2015):Nieuw in 2016• Aangepaste run-off Porsche curves
• SAFER barriers in Porsche Curves
Entry list 2016 (pdf)• Witte koplampen, rode nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:18 (schatting)
• 875kg (hybride), 855kg (non-hybride)
• 49.9L tank voor diesel diesel, 62.5L voor hybride benzine, 67.4L voor benzine
LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. De grote fabrieksteams van Audi, Porsche en Toyota doen mee in deze klasse. Deze fabrieksteams zijn verplicht hun auto uit te rusten met een hybride systeem (minimaal gewicht van de auto 875 kilo). Afhankelijk van het vermogen van het hybride systeem moeten de teams minder brandstof verbruiken. Privé teams mogen ook deelnemen, voor hun is een hybride systeem niet verplicht (minimaal gewicht van de auto 850 kilo). Vorig jaar waren de auto's sneller dan ooit, de ronderecords op de huidige configuratie van het circuit sneuvelden in zowel kwalificatie als race. Om dit jaar de snelheid terug te dringen zijn er twee maatregelen genomen: de teams mogen minder brandstof gebruiken en voor le Mans geldt een restrictie op het hybride vermogen dat de teams per ronde mogen gebruiken. De vraag is in hoeverre dit de teams heeft vertraagd. Wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars zijn is het de vraag of het afstandsrecord uit 2010 kan blijven staan.
• Witte koplampen, blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:36
• 900kg
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor chassis: ¤388,500 (open), ¤463,500 (gesloten). Voor motorblok: ¤80,350
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA
LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van het chassis en van het motorblok. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen.
• Gele koplampen, groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:54
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine)
LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we grote teams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette en sinds dit jaar ook Ford, met maar liefst 4 auto's. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am
• Gele koplampen, oranje cijfers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:57
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine)
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA
LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten.
Elk jaar wordt er ook een startbewijs toegekend aan een innovatie inschrijving. Die gaat dit jaar naar de #84 LMP2 van Oak racing. Hierin rijdt Frederic Sausset, een coureur die beide armen en benen moest laten amputeren na een infectie. Meer info
hierZondag 5 juni9:00-13:00 Test day session 1
14:00-18:00 Test day session 2
Woensdag 15 juni16:00-20:00 Free practise session
22:00-0:00 Qualifying session 1
Donderdag 16 juni19:00-21:00 Qualifying session 2
22:00-0:00 Qualifying session 3
Zaterdag 18 juni9:00-9:45 Warm-up
15:00 Start 24 uren van Le Mans
TV• Eurosport zendt de 24 uur volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)
Streams•
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
•
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws -
tip)
• Eurosport player (¤6,99 voor een maand)
• RTL7 website
Live Timing•
Officiële live timing •
ResultatenSpotter Guide•
Spotter Guide 2016, grafische weergave van deelnemersveld (pdf)Overige informatie•
Laatste informatie, verslagen en analyses•
WeerDit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:Officiele FIA World Endurance ChampionshipELMS championshipALMS championship
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]