abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_163111995

24 Heures Du Mans 2016
Onderdeel van het FIA World Endurace Championship


Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je hier. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken:

• Ronderecord (race): 3:17.475 (Audi R18, 2015)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:16.887 (Porsche, 2015)
• Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circruit inclusief marshall posts
Detail kaart paddock area (pdf)

Onboard (Pole 2015):

Nieuw in 2016
• Aangepaste run-off Porsche curves
• SAFER barriers in Porsche Curves



Entry list 2016 (pdf)



• Witte koplampen, rode nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:18 (schatting)
• 875kg (hybride), 855kg (non-hybride)
• 49.9L tank voor diesel diesel, 62.5L voor hybride benzine, 67.4L voor benzine

LMP1 is de snelste en technisch meest geavanceerde klasse in het deelnemersveld. De grote fabrieksteams van Audi, Porsche en Toyota doen mee in deze klasse. Deze fabrieksteams zijn verplicht hun auto uit te rusten met een hybride systeem (minimaal gewicht van de auto 875 kilo). Afhankelijk van het vermogen van het hybride systeem moeten de teams minder brandstof verbruiken. Privé teams mogen ook deelnemen, voor hun is een hybride systeem niet verplicht (minimaal gewicht van de auto 850 kilo). Vorig jaar waren de auto's sneller dan ooit, de ronderecords op de huidige configuratie van het circuit sneuvelden in zowel kwalificatie als race. Om dit jaar de snelheid terug te dringen zijn er twee maatregelen genomen: de teams mogen minder brandstof gebruiken en voor le Mans geldt een restrictie op het hybride vermogen dat de teams per ronde mogen gebruiken. De vraag is in hoeverre dit de teams heeft vertraagd. Wanneer het droog blijft en er geen lange safety cars zijn is het de vraag of het afstandsrecord uit 2010 kan blijven staan.



• Witte koplampen, blauwe nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:36
• 900kg
• 75L tank (benzine)
• Maximale kosten voor chassis: ¤388,500 (open), ¤463,500 (gesloten). Voor motorblok: ¤80,350
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van het chassis en van het motorblok. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen.



• Gele koplampen, groene nummers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:54
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine)

LM GTE Pro is de categorie waar we 's werelds beste GT coureurs te werk kunnen zien. In deze categorie vinden we grote teams van Aston Martin, Porsche, Ferrari en Corvette en sinds dit jaar ook Ford, met maar liefst 4 auto's. De GTE auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg. De categorie is opgesplitst in twee klassen: LM GTE Pro en LM GTE Am



• Gele koplampen, oranje cijfers
• Rondetijd in kwalificatie: ~3:57
• Minimaal 1245kg
• 90L tank (benzine)
• Minimaal 1 jaar oude auto (specs)
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

LM GTE Am lijkt bijzonder veel op LM GTE Pro. Het belangrijkste verschil is dat in LM GTE Am, elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Ook zijn de auto's minimaal een jaar oud, waarmee ze over het algemeen iets achter lopen op de LM GTE Pro varianten.

Elk jaar wordt er ook een startbewijs toegekend aan een innovatie inschrijving. Die gaat dit jaar naar de #84 LMP2 van Oak racing. Hierin rijdt Frederic Sausset, een coureur die beide armen en benen moest laten amputeren na een infectie. Meer info hier


Zondag 5 juni
9:00-13:00 Test day session 1
14:00-18:00 Test day session 2

Woensdag 15 juni
16:00-20:00 Free practise session
22:00-0:00 Qualifying session 1

Donderdag 16 juni
19:00-21:00 Qualifying session 2
22:00-0:00 Qualifying session 3

Zaterdag 18 juni
9:00-9:45 Warm-up
15:00 Start 24 uren van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit (alleen race)

Streams
Officiële WEC stream (¤9,99 voor le Mans)
Radio Le Mans (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - tip)
• Eurosport player (¤6,99 voor een maand)
• RTL7 website

Live Timing
Officiële live timing
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2016, grafische weergave van deelnemersveld (pdf)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


ALMS championship


Blancpain Endurance series
pi_163112026
Flink gat al meteen.
pi_163112040
Waarom liggen de Audi's zo ver terug? Zijn de Porsche's en Toyota's (weer) te snel dit jaar?
pi_163112064
Toyota #5 verliest 4s in sector 2
  zaterdag 18 juni 2016 @ 15:57:42 #5
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_163112106
Zonnetje begint te komen
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  zaterdag 18 juni 2016 @ 15:58:13 #6
144695 Sinister-D-
NL'er in België
pi_163112143
Zou dit weer een 24 uurs sprintrace gaan worden :o hoop het anders van wel *O*
Inwoner van Verenigd Limburgia! [i]Waar in 't bronsgroen eikenhout, 't nachtegaaltje zingt.[/i]
  zaterdag 18 juni 2016 @ 15:59:47 #7
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_163112213
Dat ronderecord zou wel eens een keer gebroken moeten worden ja
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_163112234
Toyota *O*
  zaterdag 18 juni 2016 @ 16:02:02 #9
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_163112280
Porsche niet zo blij in deze omstandigheden :o.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 18 juni 2016 @ 16:02:20 #10
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_163112291
#69 ford pitts
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  zaterdag 18 juni 2016 @ 16:03:52 #11
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_163112346
Naar slicks lijkt me
  zaterdag 18 juni 2016 @ 16:04:34 #12
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_163112393
#7 naar slicks waarschijnlijk...
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_163112405
"rain expected 16:20"
  zaterdag 18 juni 2016 @ 16:08:20 #14
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_163112538
Volgens buienradar europe circa 19u geen buien.
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  zaterdag 18 juni 2016 @ 16:08:21 #15
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_163112539
Toyota 1-2 *O*.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_163112563
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 18 juni 2016 @ 16:09:27 #17
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_163112583
Ben ik weer :W

Porsche gaat niet erg lekke :{
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  zaterdag 18 juni 2016 @ 16:09:48 #18
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_163112602
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 16:08 schreef Fir3fly het volgende:
Toyota 1-2 *O*.
_O_
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_163112611
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 16:09 schreef Nattekat het volgende:
Ben ik weer :W

Porsche gaat niet erg lekke :{
Het is nog vroeg :P ben benieuwd hoe het is als ze straks allemaal op slicks rijden
  zaterdag 18 juni 2016 @ 16:10:45 #20
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_163112632
Beide fords allebei pits
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
  zaterdag 18 juni 2016 @ 16:11:14 #21
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_163112657
De Rebellion van Imperatori klokt bijna dezelfde tijd als de Porsche :o
Half bezopen is weggegooid geld.
  zaterdag 18 juni 2016 @ 16:11:42 #22
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_163112666
Toyota's nu ook naar slicks...
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_163112670
Waarom is op rtl7 weer wat slechter beeld dan Eurosport?? Dit is elke jaar blijkbaar is dit erg moeilijk voor RTL.
  zaterdag 18 juni 2016 @ 16:12:13 #24
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_163112684
Eindelijk allemaal op slicks *O*.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 18 juni 2016 @ 16:13:23 #25
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_163112726
Porsche van Pilet gaat ook goed in de Pro zo te zien :o
Half bezopen is weggegooid geld.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')