abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 15 juni 2016 @ 17:01:59 #1
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_163036364
Rutte naar de paus, val kabinet dit keer niet verwacht

quote:
Vanwege het Nederlandse EU-voorzitterschap brengt premier Rutte vandaag een bezoek aan paus Franciscus. De twee hebben elkaar nog niet eerder ontmoet. Wel was Rutte in 2013 bij de inauguratie van de kerkvorst.



In het gesprek zal het waarschijnlijk onder meer gaan over het vluchtelingenbeleid. Vorige maand kreeg de paus de Karelsprijs, een onderscheiding voor mensen die hebben bijgedragen aan de Europese eenwording. Bij de uitreiking hield de paus een kritische speech. Hij zei dat Europa vluchtelingen niet als criminelen moet beschouwen, dat er bruggen moeten worden gebouwd en muren geslecht. Rutte was niet bij die plechtigheid aanwezig.

Gezantschap bij de paus
De verhouding tussen Nederland en het hoofd van de Rooms-katholieke Kerk is in de geschiedenis vaak een gevoelig onderwerp geweest. Er is zelfs een keer een kabinetscrisis door ontstaan.

In 1925 nam de Tweede Kamer een amendement aan waardoor op de begroting van Buitenlandse Zaken het Nederlandse gezantschap bij de paus, een soort ambassadeur, werd geschrapt. Dat wijzigingsvoorstel van onder andere de SGP werd aangenomen. Het werd ook gesteund door regeringspartij CHU. Vier katholieke ministers boden daarop hun ontslag aan en het eerste kabinet-Colijn kwam ten val.

Begrafenis Johannes Paulus II
Zo hoog is het daarna nooit meer opgelopen. Wel was er bijvoorbeeld nog discussie over de Nederlandse afvaardiging bij de begrafenis van paus Johannes Paulus II in 2005. Daar werd Nederland vertegenwoordigd door premier Balkenende. Sommigen vonden dat een "te lage" afvaardiging. Ook koningin Beatrix had erbij moeten zijn, zeiden de katholieke oud-premiers Van Agt en De Jong.

De koningin was in 1985 wel het eerste Nederlandse staatshoofd dat een bezoek bracht aan de paus.

Onlangs gingen koning Willem-Alexander en zijn gezin in het Vaticaan op privé-audiëntie. De Nederlandse ambassadeur bij de Heilige Stoel is Jaime de Bourbon de Parme, een zoon van prinses Irene. Premier Rutte is zelf hervormd.

nos.nl
Allen gegroet,

Vol verwachting zagen wij al uit naar deze bijzondere ontmoeting die eigenlijk vorige maand had moeten plaatsvinden, maar vandaag was het uiteindelijk zover; het bezoek van premier Mark Rutte aan paus Franciscus! O-)

Het is de lezer op FOK! bekend dat deze paus in ruim drie jaar tijd grote indruk gemaakt heeft op miljarden mensen in de wereld. Ondanks het feit dat zijn ietwat minder strenggelovige imago bij veel katholieken niet altijd even goed valt, doet zijn progressiviteit vaak menig hart sneller kloppen.
Hoewel wij ons de wandel en gangen van wijlen paus Johannes Paulus II nog herinneren als de dag van gisteren, zijn overlijden bij velen best veel losmaakte, mag men nu ook zeker niet klagen dunkt mij.

Zijn menselijke instelling is premier Mark Rutte uiteraard ook niet onopgemerkt gebleven. Volgens Rutte was het mede een bijzondere ontmoeting omdat de paus aan het hoofd staat van een kerk met 'n gigantische hoeveelheid gelovigen.
Cijfers wijzen zélfs op een miljard mensen. ''Franciscus inspireert velen met zijn boodschap van hoop en verzoening'', aldus Rutte. De premier bracht het bezoek in het kader van het Nederlandse EU-voorzitterschap, en deze belangrijke taak zal per 1 juli worden overgedragen aan Slowakije. :+

De boodschap is dat politieke en religieuze leiders samen moeten werken om de problemen in Europa op te lossen. Er zijn verschillende kwestie waarover de Heilige Man zich zorgen maakt, waaronder het vluchtelingenprobleem en de jeugdwerkloosheid in Europa. :o Werken aan perspectief binnen Europa, waaronder banen en groei, het opvangen van vluchtelingen en alles in goede banen leiden, heeft in dezen prioriteit. Daarnaast bezigden zij ook de nodige aandacht voor de positie van christenen in het Midden Oosten.

Welnu, het mag gezegd worden dat Franciscus' uitstraling van soberheid en eenvoud ons in het Haerlemsche soms best geroerd heeft. :Y) Bovendien streeft Franciscus gedurende zijn ambt naar een sobere kerk; hij zet zich namelijk al 'n tijdje in voor armen uit de omgeving, en recentelijk nam hij zelfs wat vluchtelingen mee naar het Vaticaan. O-)

Wat kan ik zeggen? Het was vandaag wederom een vruchtbare dag te Vaticaanstad. En, maakt u zich verder geen zorgen, want een val zoals het toenmalige eerste kabinet-Colijn wordt deze keer inderdaad niet verwacht.
Daarnaast liegen de woorden van de premier er niet om, want volgens Rutte is de paus een moreel kompas; iemand met groot gezag over de hele wereld!



Mooie dag!

[ Bericht 0% gewijzigd door Scjvb op 15-06-2016 17:42:41 (Afbeelding Rutte en de paus) ]
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_163036543
De Paus, waarlijk 1 van de grootst criminelen ter wereld gaat gezellig thee drinken met rubberen Rutte.

Ja, dit gaat veel oplossen weer. En dat is dan voorzitter van de EU. Een ware schande zeg ik je.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  woensdag 15 juni 2016 @ 17:10:39 #3
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_163036554
Rutte was daar alleen omdat Nederland mementeel EU-voorzitter is.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  woensdag 15 juni 2016 @ 17:11:33 #4
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_163036577
Dit is wel de beste Paus die ik heb meegemaakt. En dat zijn er al vijf geloof ik.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  woensdag 15 juni 2016 @ 17:13:06 #5
345631 Scjvb
Te goeder trouw
pi_163036610
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2016 17:10 schreef Gutmensch het volgende:
Rutte was daar alleen omdat Nederland mementeel EU-voorzitter is.
Op de valreep, inderdaad. Volgende maand is de beurt dus aan Slowakije.
-Het leven is goed in het beschaafde milieu op Haarlemse bodem waar wij met volle teugen van het leven genieten. :Y) Vol trots nam Jopen vijf awards in ontvangst tijdens de Brussels Beer Challenge 2017
-Goud voor Jopen Johannieter! Proost!
pi_163036690
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2016 17:10 schreef Gutmensch het volgende:
Rutte was daar alleen omdat Nederland mementeel EU-voorzitter is.
Dan nog heeft-ie daar niets te zoeken.
I´m back.
pi_163036776
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 17:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dan nog heeft-ie daar niets te zoeken.
Exact, met die eeuwige kutlach van hem.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_163036865
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 17:22 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Exact, met die eeuwige kutlach van hem.
_O- :') _O- :') _O- .....ik wou eigenlijk iets zegen maar ik kan me beter inhouden denk ik.
pi_163036923
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 17:25 schreef matthias24 het volgende:

[..]

_O- :') _O- :') _O- .....ik wou eigenlijk iets zegen maar ik kan me beter inhouden denk ik.
Zegen. :')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_163036942
zeggen...sorry.
  woensdag 15 juni 2016 @ 17:35:32 #11
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_163037074
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 17:17 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dan nog heeft-ie daar niets te zoeken.
Natuurlijk wel, het katholicisme speelt nog steeds een grote rol in de EU.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_163037084
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2016 17:35 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Natuurlijk wel, het katholicisme speelt nog steeds een grote rol in de EU.
Niet in de staat. (gelukkig)
I´m back.
pi_163037086
De eerste paus die populairder is bij groenlinks dan bij katholieken.

Je moet het maar doen. Ik ben die paus helemaal zat.
  woensdag 15 juni 2016 @ 17:36:40 #14
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_163037099
quote:
14s.gif Op woensdag 15 juni 2016 17:11 schreef Gutmensch het volgende:
Dit is wel de beste Paus die ik heb meegemaakt. En dat zijn er al vijf geloof ik.
Dan heb je dus geen idee wie het is.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 15 juni 2016 @ 17:37:05 #15
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_163037113
Wat heeft NL eigenlijk bereikt in dat half jaar voorzitterschap? Rutte zal zich wel op de borst kloppen met de Turkije-deal, maar dat is nog meer een wassen neus dan die Pinokkio-gok van hemzelf.
pi_163037224
Julius Caesar, een snoepreisje van Rutte. We zijn reuze benieuwd naar je commentaar.
pi_163037234
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 17:42 schreef Toefjes het volgende:
Julius Caesar, een snoepreisje van Rutte. We zijn reuze benieuwd naar je commentaar.
Je vergeet de !!!!111.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  woensdag 15 juni 2016 @ 17:43:32 #18
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_163037246
quote:
10s.gif Op woensdag 15 juni 2016 17:36 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dan heb je dus geen idee wie het is.
Wat ik over hem gelezen heb bevalt mij wel, man van het volk, simpel, geeft niet om luxe.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_163037247
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 17:43 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Je vergeet de !!!!111.
Die laat ik natuurlijk aan hem!!! 1
pi_163037304
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 17:43 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Die laat ik natuurlijk aan hem!!! 1
Oke!!11

Rutte heeft daar echt niks te zoeken btw.

Wat hebben wij toch een flapdrol van een minister-president.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_163037415
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 17:45 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Oke!!11

Rutte heeft daar echt niks te zoeken btw.

Wat hebben wij toch een flapdrol van een minister-president.
Als het NL elftal zich had gekwalificeerd was hij waarschijnlijk met de beide duimen omhoog , getogen in een koddig oranje outfit hier bekritiseerd. Ik denk dat dit bij de plichtplegingen hoort van een EU-voorzitter.
pi_163037438
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 17:51 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Als het NL elftal zich had gekwalificeerd was hij waarschijnlijk met de beide duimen omhoog , getogen in een koddig oranje outfit hier bekritiseerd. Ik denk dat dit bij de plichtplegingen hoort van een EU-voorzitter.
Nee.
I´m back.
pi_163037455
quote:
7s.gif Op woensdag 15 juni 2016 17:43 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Wat ik over hem gelezen heb bevalt mij wel, man van het volk, simpel, geeft niet om luxe.
Rutte?
I´m back.
pi_163037466
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juni 2016 17:51 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Als het NL elftal zich had gekwalificeerd was hij waarschijnlijk met de beide duimen omhoog , getogen in een koddig oranje outfit hier bekritiseerd. Ik denk dat dit bij de plichtplegingen hoort van een EU-voorzitter.
Ja, die wil ik je dan nog wel geven. Dat het erbij hoort enzo.

Als ik een minister-president mocht kiezen op dit moment was het Dijkhof denk ik. Hoe raar dat misschien ook klinkt, want hij is van de VVD.

Maar ik vind hem echt een goede politicus.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  woensdag 15 juni 2016 @ 17:53:34 #25
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_163037476
Ik vind het ronduit belachelijk dat Rutte daar überhaupt langs gaat. Ik wil niet dat Nederland zich associeert met die criminelenbende daar.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')