Ik had een proefles. Hij vroeg: wat wil je kunnen? Weet ik niet, ik vind van alles wel leuk, akkoorden, solo's, fingerstyle, met name rock. De rest van de les bestond uit het naspelen van een klein stukje tab en vijf minuten voor tijd de deur uit gewerkt worden.quote:
Hoeveel verschillende leraren heb je al "uitgeprobeerd"?quote:Op zondag 31 juli 2016 15:43 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Ik had een proefles. Hij vroeg: wat wil je kunnen? Weet ik niet, ik vind van alles wel leuk, akkoorden, solo's, fingerstyle, met name rock. De rest van de les bestond uit het naspelen van een klein stukje tab en vijf minuten voor tijd de deur uit gewerkt worden.
Uit nieuwsgierigheid: wat had je van een proefles precies verwacht?quote:Op zondag 31 juli 2016 15:43 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Ik had een proefles. Hij vroeg: wat wil je kunnen? Weet ik niet, ik vind van alles wel leuk, akkoorden, solo's, fingerstyle, met name rock. De rest van de les bestond uit het naspelen van een klein stukje tab en vijf minuten voor tijd de deur uit gewerkt worden.
Een voorbeeld van hoe een gemiddelde les eruit ziet. Ik zou liever, zoals starla aangeeft, een hele strenge leraar willen die mij moeilijke deadlines geeft om hele boeken met toonladders, arpeggio's en muzikale toepassingen uit mijn hoofd te leren. Een leraar die op mijn vingers slaat iedere keer dat ik aarzel of een fout maak.quote:Op maandag 1 augustus 2016 08:26 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Uit nieuwsgierigheid: wat had je van een proefles precies verwacht?
Op zich zijn je wensen niet eens zo idioot. Wat jammer dat je ergens woont waar dat niet haalbaar is. Ik geloof dat ik wat dat betreft op een betere plek woon. Er is voor iedereen hier wel een docent of een school die bij hem of haar past. Een kennis (electrische gitaar) van me die is op die manier in bandjes terecht gekomen. De muziekschool organiseert elk jaar bijvoorbeeld een paar keer concerten op een locaal podium. Leerlingen worden aan elkaar gekoppeld op basis van interesses, niveau etc. en die gaan dan een bandje vormen voor het concert.quote:Op maandag 1 augustus 2016 10:36 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Dat is het beeld wat ik heb van een goede leraar.
Ik probeerde dat een beetje aan te geven, maar hij had zoiets van ach, maak je niet druk, het gaat toch om de lolen om samen te spelen moet je zelf maar mensen zoeken.
Misschien moet ik gewoon eens op een rijtje zetten wat mijn wensen zijn en dat bespreken.
Uitzonderlijk goed zijn....quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 16:46 schreef ssebass het volgende:
Iemand hier die nog iets specifieks wilt leren op de gitaar. Misschien kan ik daar dan een filmpje van posten. Wie weet helpt het
Leuk dat je al zo snel in contact gekomen bent met andere leerlingen. Dat is ook goed voor je ontwikkeling, omdat spelen op je slaapkamer een heel andere tak van sport is dan met anderen spelen. Ik speel al een paar jaar en weet nog steeds niet wat ik wil, behalve goed worden, zoals Bosbeetle zegt.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 12:00 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Op zich zijn je wensen niet eens zo idioot. Wat jammer dat je ergens woont waar dat niet haalbaar is. Ik geloof dat ik wat dat betreft op een betere plek woon. Er is voor iedereen hier wel een docent of een school die bij hem of haar past. Een kennis (electrische gitaar) van me die is op die manier in bandjes terecht gekomen. De muziekschool organiseert elk jaar bijvoorbeeld een paar keer concerten op een locaal podium. Leerlingen worden aan elkaar gekoppeld op basis van interesses, niveau etc. en die gaan dan een bandje vormen voor het concert.
Ikzelf zoek dat niet en heb in het verleden een trauma opgelopen wat betreft muziekscholen. Ik ben een particuliere docent gaan zoeken en die heb ik ook gevonden. Ik kom er af en toe andere leerlingen tegen en het is erg divers: van volledige beginners tot iemand die al 30 jaar speelt, en klassieke gitaar en elektrische gitaar door elkaar. Er is er zelfs laatst eentje bijgekomen die zich een cigar box had gekocht en daar nu op leert spelen Docent is nergens bang voor. Als het snaren heeft, dan weet hij er wel raad mee. Ik vind het persoonlijk best indrukwekkend.
Ik speel nu een paar maanden, 'voor de lol'. Meer omdat ik zelf ook niet zo goed weet wat ik nu precies wil De lessen zijn Daarom divers en ik leer er vanalles. Laatst toch, naast mijn akoustische gitaar, een elektrische erbij gekocht om in stilte te kunnen oefenen. Was allemaal geen enkel probleem.
Het kan dus wel, alleen niet in heel Nederland schijnbaar.
Niet in de zin van een bepaald stuk voor doen. Maar misschien weet je wel raad met het volgende. Ik zie weleens creatievelingen op Youtube interessante akkoordenprogressies tokkelen. Zie voorbeelden van onderstaande video's. Waar of hoe kan ik meer van die speelstijl leren (met een plectrum/flat picking, niet met de vingers?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 16:46 schreef ssebass het volgende:
Iemand hier die nog iets specifieks wilt leren op de gitaar. Misschien kan ik daar dan een filmpje van posten. Wie weet helpt het
De strumming van Venus.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 16:46 schreef ssebass het volgende:
Iemand hier die nog iets specifieks wilt leren op de gitaar. Misschien kan ik daar dan een filmpje van posten. Wie weet helpt het
Ja, en ook wat tokkelen/tabs, verschillende strums en ritmes, snaren wel/niet dempen...en dat wordt allemaal zowel 'droog' als ook met/op nummers meespelen geoefend. Best divers dus eigenlijk. Ook de 2 manieren van A-accoord spelen (en wanneer) die je eerder een keer noemde is al voorbij gekomen. Dat was ook meteen een van de opstapjes naar barré-accoorden. Die laatste gaan nog niet zo best, maar het gaat me uiteindelijk wel lukken.quote:Op donderdag 4 augustus 2016 14:28 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Wat speel je nu trouwens? Ik neem aan dat je nu de open akkoorden, power akkoorden en barre akkoorden oefent toch? Dat is sowieso geen verspeelde moeite.
Hmm ja dit is wel veel oefenen en goede theoretische kennis. Wat helpt is vanuit bepaalde building blocks denken/spelen. Oftewel de onderliggende akkoorden en daar op varieren. Ik heb even snel een filmpje opgenomen met mijn tel over het CAGED systeem. Daar mee kun je een basis leggen voor dit soort dingen. Uitleg is misschien niet helemaal duidelijk maar misschien heb je er wat aan en zo niet dan iemand anders misschien welquote:Op donderdag 4 augustus 2016 14:48 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Niet in de zin van een bepaald stuk voor doen. Maar misschien weet je wel raad met het volgende. Ik zie weleens creatievelingen op Youtube interessante akkoordenprogressies tokkelen. Zie voorbeelden van onderstaande video's. Waar of hoe kan ik meer van die speelstijl leren (met een plectrum/flat picking, niet met de vingers?
Er zijn wel veel bands die een paar akkoorden tokkelen, maar vaak zijn dat een beperkt aantal basis akkoorden met standaard picking patterns, daar ben ik helemaal op uitgekeken/uitgeleerd.
Het is toevallig dat ik gisteren door het nummer Kashmir van Led Zeppelin een berg nieuwe akkoorden heb geleerd en door het spelen van wat Jazz nummers, maar hoe leer ik meer/sneller? Moet ik een groot boek met duizend en een akkoorden allemaal uit mijn hoofd leren en zelf een par duizend uur improviseren of zijn er nog andere tips?
Ik ken verder ook geen bands of bekende muzikanten die muziek maken op deze manier.
Als we het over uitzonderlijk goed hebben: als ik kan spelen als die Rick Graham ben ik tevreden, uitgeleerd, kan ik slapen, kan ik stoppen met oefenen en genieten van mijn troon in gitaarland.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door ssebass op 04-08-2016 18:07:35 ]"Happiness is not getting more, but wanting less"
Zal daar ook wel een filmpje van maken later. Main strumming is gewoon1, 2 ,3, 4 en dan op 1 down, 2 up, 3 gedempt, 4 up. Bij drie doe je een downstroke maar ipv dat je de snaren raakt sla je met de zijkant van je duim/bal van je hand de snaren tegen het fretdraad aan. Dan eindig je daarna weer met een upstroke (op de vierde tel).quote:Op donderdag 4 augustus 2016 15:03 schreef Bluezz het volgende:
[..]
De strumming van Venus.
Het lukt niet
newbie gitaristen nemen de boel overquote:
quote:Op vrijdag 5 augustus 2016 15:54 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
newbie gitaristen nemen de boel over
Ik bedoel mijzelf daarmeequote:
quote:Op donderdag 4 augustus 2016 15:53 schreef ssebass het volgende:
Nou het is geupload. Beetje een testje van mijn kant ook. Niet echt over de inhoud nagedacht Maargoed kan hier nog wel wat extra uitleg geven. Gaat erom dat je bij solo's, arpeggio's, string picking de onderliggende akkoorden in je achterhoofd houdt. Als je bepaalde akkoordprogressies hebt kun je die in al die vormen van CAGED spelen waarop je mooiere overgangen en variaties kunt maken.Bedankt. Goede uitleg. Je maakt het in kortere tijd duidelijker dan Justin Guitar. Ik was al bekend met CAGED, tot zover dat ik al wist dat noten over de hele hals gestructureerd zijn als de open akkoorden. Wat ik nog niet door had is dat je op die manier hetzelfde akkoord over de hele hals kan vinden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus nu weet ik dat ik moet leren waar alle A's en D's etc. op de hals zitten. Het is nog wel een brug te ver om die figuren zo eigen te maken dat ik moeiteloos kan soleren van de ene akkoord 'box' naar de andere.
Het viel me trouwens op dat je het A barre akkoord met drie vingers speelt in plaats van met alleen je ringvinger. Ik krijg mijn (kleine) vingers niet allemaal in een fret gepropt, maar misschien toch een kwestie van oefenen. Ik kan weer even vooruit.
Ben blij dat je er iets aan hebt. A barre speel ik wisselend soms met drie soms met één. Ligt er een beetje aan wat voor progressie of stijl het is. Hoe minder vingers je gebruikt hoe beter, want heb je meer over voor variaties e.d.quote:Op zaterdag 6 augustus 2016 09:53 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Bedankt. Goede uitleg. Je maakt het in kortere tijd duidelijker dan Justin Guitar. Ik was al bekend met CAGED, tot zover dat ik al wist dat noten over de hele hals gestructureerd zijn als de open akkoorden. Wat ik nog niet door had is dat je op die manier hetzelfde akkoord over de hele hals kan vinden.
Dus nu weet ik dat ik moet leren waar alle A's en D's etc. op de hals zitten. Het is nog wel een brug te ver om die figuren zo eigen te maken dat ik moeiteloos kan soleren van de ene akkoord 'box' naar de andere.
Het viel me trouwens op dat je het A barre akkoord met drie vingers speelt in plaats van met alleen je ringvinger. Ik krijg mijn (kleine) vingers niet allemaal in een fret gepropt, maar misschien toch een kwestie van oefenen. Ik kan weer even vooruit.
Beide even goed.quote:Op dinsdag 6 september 2016 15:53 schreef Gtaboy107 het volgende:
Leute, ik wil voor het eerst sinds mijn prachtige aankoop(Fender Stratocaster ) graag de snaren vervangen. Ik zit te twijfelen tussen Daddario of Ernie Ball. Iemand met ervaring? Of misschien een andere suggestie?
Niet helemaal mee eens, Daddario vind ik bij nieuwe snaren niet echt lekker klinken, Ernie Ball vind ik wel gelijk goed klinken.quote:Op dinsdag 6 september 2016 23:07 schreef Godshand het volgende:
[..]
Beide even goed.
Kijk liever naar de snaardiktes.
In theorie wel, maar de meeste gitaren staan toch niet goed geïntoneerd. Verschil is ook weer niet zo groot. Kunt ze gewoon omzetten. Als je eenmaal weet welke snaren je fijn vindt kun je gaan intoneren voor die snaren (met o.a. zadeltjes van de brug en evt kromming hals). Zou het in eerste instantie gewoon lekker zo laten en gewoon alleen andere snaren erop gooien.quote:Op woensdag 7 september 2016 13:17 schreef Gtaboy107 het volgende:
Volgens mij is de dikte van de snaren die meekomen op de Stratocaster .009. Moet er dan nog wat veranderen aan de gitaar als ik naar .010 wil gaan?
Ja, dan heb je andere spanning op de snaren staan om dezelfde toonhoogte te bereiken. Als je een tremolobrug hebt komt die wat meer omhoog te staan. Met de schroeven in de veren aan de achterkant kun je die dan weer bijstellen. Van .009 naar .010 zal dat niet zo gigantisch veel werk zijn om het dan weer in balans te krijgen. Wat intonatie betreft wat ssebass zegt.quote:Op woensdag 7 september 2016 13:17 schreef Gtaboy107 het volgende:
Volgens mij is de dikte van de snaren die meekomen op de Stratocaster .009. Moet er dan nog wat veranderen aan de gitaar als ik naar .010 wil gaan?
Ja iemand vertelde mij eens dat er wat dingen moesten worden veranderd, dus ik wacht er misschien nog even mee qua .010, zal eerst even nieuwe .009 erop gooien om te kijken hoe ik het vind spelen(want die standaard zijn echt versleten).quote:Op woensdag 7 september 2016 14:05 schreef ssebass het volgende:
[..]
In theorie wel, maar de meeste gitaren staan toch niet goed geïntoneerd. Verschil is ook weer niet zo groot. Kunt ze gewoon omzetten. Als je eenmaal weet welke snaren je fijn vindt kun je gaan intoneren voor die snaren (met o.a. zadeltjes van de brug en evt kromming hals). Zou het in eerste instantie gewoon lekker zo laten en gewoon alleen andere snaren erop gooien.
Daar had ik het met mijn oude gitaarleraar over, dat .010 misschien wat fijner voor mij zou zijn. Ik twijfel zelf eigenlijk nog wel, dus ik haal eerst .009 snaren en kijk later of ik ga switchen naar .010quote:Op woensdag 7 september 2016 14:08 schreef Pokkelmans het volgende:
[..]
Ja, dan heb je andere spanning op de snaren staan om dezelfde toonhoogte te bereiken. Als je een tremolobrug hebt komt die wat meer omhoog te staan. Met de schroeven in de veren aan de achterkant kun je die dan weer bijstellen. Van .009 naar .010 zal dat niet zo gigantisch veel werk zijn om het dan weer in balans te krijgen. Wat intonatie betreft wat ssebass zegt.
Waarom wil je overigens naar .010 gaan?
Beide merken klinken zo metaalachtig als ze nieuw zijn. Ik houd van oude snaren.quote:Op woensdag 7 september 2016 06:45 schreef Aresdreams het volgende:
[..]
Niet helemaal mee eens, Daddario vind ik bij nieuwe snaren niet echt lekker klinken, Ernie Ball vind ik wel gelijk goed klinken.
Hmm gek. Misschien omdat de dollar nu een stuk duurder is. Wel een groot verschil. Vind mexicaanse Fenders overigens heel goed. Zeker de toplijn.quote:Op zondag 11 september 2016 18:38 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Hoe komt het dat gitaren zo in prijs gestegen zijn? In 2014 kon je een Mexicaanse Fender voor ruim 500 euro kopen. Nu kost dezelfde gitaar ruim 600 euro!
Prima cover!quote:Op donderdag 15 september 2016 10:58 schreef Keepvogel het volgende:
Zoals gezegd; het gitaarspelen weer opgepakt, met veel plezier.
Inmiddels zelfs weer wat lessen ingepland om wat andere technieken te leren.
Onlangs ook weer wat opgenomen. Chocolate Jesus van Tom Waits.
En daar een mooie animatie (van iemand anders!) aan toegevoegd.
Ja. Daar heb je zeker een punt; misschien dat ik er nog een tweede gitaarpartij overheen speel.quote:Op donderdag 15 september 2016 15:29 schreef starla het volgende:
[..]
Prima cover!
Ik mis alleen de blue notes, het klinkt zo wel erg tam en daardoor een stuk minder bluesy.
springen ze echt zo snel dan?quote:Op maandag 12 september 2016 02:50 schreef Ingolstadt het volgende:
Ik heb Ernie balls voor 2-6 en de hoge E d'addario.
Om vanzelfsprekende reden
Na een maand ongeveer.quote:Op maandag 19 september 2016 00:25 schreef Pajanus het volgende:
[..]
springen ze echt zo snel dan?
ik speel wel met 11 12 en 13, maar vroeger had ik 10 en die sprongen ook niet snel( na 6 maanden ofzo wel, maar ik bend heel veel)
ligt er natuurlijk ook aan hoeveel uur per maand je speelt...quote:
Joh.quote:Op dinsdag 20 september 2016 16:42 schreef clixplicity het volgende:
[..]
ligt er natuurlijk ook aan hoeveel uur per maand je speelt...
en aan de staat van je frets
alsnog is het wel heel snel, misschien op 010 overstappen?quote:Op dinsdag 20 september 2016 16:43 schreef Ingolstadt het volgende:
Ik speel dan ook ongeveer een half uur per dag.
Klinkt lekkerquote:Op donderdag 15 september 2016 10:58 schreef Keepvogel het volgende:
Zoals gezegd; het gitaarspelen weer opgepakt, met veel plezier.
Inmiddels zelfs weer wat lessen ingepland om wat andere technieken te leren.
Onlangs ook weer wat opgenomen. Chocolate Jesus van Tom Waits.
En daar een mooie animatie (van iemand anders!) aan toegevoegd.
Gefeliciteerd met je nieuwe hobby! Vind je de gitaar wel fijn spelen? Dat is misschien belangrijker dan de snaren, om gemotiveerd te blijven er mee door te gaan.quote:Op zondag 25 september 2016 23:48 schreef Stratotanker het volgende:
Haaai, ik kom even binnenstormen.
Vroeger jaaarenlang gitaarles gehad, maar om de één of andere reden ben ik ermee gestopt. Ik zag zeker buiten een vogeltje voorbij vliegen.
Dus nu zit ik al enkele weken te azen op een nieuwe gitaar en het wordt een Yamaha FG800 denk ik. In combinatie met een Innox standaard ofzo. Maar om te voorkomen dat deze wanhoopspoging weer onder een laag stof verdwijnt wil ik graag een tros snaren erbij bestellen. Natuurlijk geen idee wat precies, want ik heb al keuzemoeite bij het pindakaaspad in de Dekamarkt.
Ik lees goede verhalen over D'Addario, Elixir en fosfor-brons dit-dat. Maar alsnog zijn er een miljoen keuzes. Heeft iemand de gouden tip zodat ik van dat type even een berg in kan slaan? Dank!
Edit: Woei, ik heb maar even gas gegeven. De volgende zijn het geworden. Lekker testen zodra de fabriekssnaren op zijn. Ik heb het niet meteen exotisch (en duur) gemaakt. Is ook nog helemaal niet nodig. Kan niet wachten!!
- Martin Strings MSP4100 SP Phosphor Bronze Light
- Dunlop DAP1254
- D'addario EJ16
[ afbeelding ]
Ik had exact dezelde gedachte!!quote:Op maandag 26 september 2016 14:16 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Gefeliciteerd met je nieuwe hobby! Vind je de gitaar wel fijn spelen? Dat is misschien belangrijker dan de snaren, om gemotiveerd te blijven er mee door te gaan.
Heb je ook andere merken geprobeerd?quote:Op maandag 26 september 2016 18:24 schreef Stratotanker het volgende:
Jazeker! Het is zeker geen kwestie van over één nacht ijs gaan of een blinde aankoop geweest. Ik heb meer dan een half jaar geleden de F310, F370, FG700, FG720, FS en enkele anderen getest. Uiteindelijk wilde ik voor de FG700 gaan, maar toen kwam het bericht dat de 800 serie in de pijplijn zat. Uiteindelijk druk met andere dingen, maar wel ingelezen en het lijstje compleet gemaakt. Enorm veel spijt dat ik het ooit heb laten verslonzen en pijn in mijn klauwen ga ik toch wel weer krijgen. Vorige week de FG820 in mijn handen gehad, heerlijk apparaat.
In de winkel van alles bespeeld, onder andere een Cort Earth en een Takamine als ik het goed herinner. De actie is sowieso een stuk lager dan de Spaanse die ik voorheen had. Ik herinner mezelf nog dat ik daar echt hard voor moest werken. Volgens mij werd dat destijds juist ook als voordeel benoemd aangezien je dan het fingerspitzgeful kan ontwikkelen.quote:Op dinsdag 27 september 2016 09:22 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Heb je ook andere merken geprobeerd?
Als de snaren soepel gespannen zijn, de actie laag is en als je niet te hard drukt met je vingers of knijpt met je duim, dan kan het meevallen met de pijn.
Toevallig had ik hier gisteren een leuke video over gezien. Normaal gesproken krijg ik jeuk van overhyperactieve selfbranding Amerikanen, maar na een paar minuten (en andere videos) kreeg ik wel een prettig gevoel bij deze gast. Hij gaat in op hetgeen je hier omschrijft, misschien heb je er iets aan. Overigens heb ik geen idee wat je niveau is, dus misschien weet je het allemaal al. Inclusief relatieadvies.quote:Op dinsdag 27 september 2016 09:28 schreef Bosbeetle het volgende:
ik merk dat ik een beetje vast zit ik improviseer eigenlijk alleen maar dat gaat steeds beter en het lijkt steeds meer op gitaar spelen alleen ik denk dat ik stapje moet gaan zetten en dus weer iets moet gaan oefenen...
Ik kom ook nog niet verder dan de open akkoorden en de F en de B een enkel barré accoord en een aantal toonladdertjes. Verder een handvol aan loopjes en rifjes maar ik denk dat ik maar weer eens wat tutorials moet gaan volgen maar me daar toe zetten....
Elke dag één/twee uur pielen geen probleem maar gefocussed iets doen is lastiger.
Hoi Robbie,quote:Op donderdag 29 september 2016 17:28 schreef RobbieRonald het volgende:
Hallo, ik ben ook een beginneling en oefen (nog) iedere dag met veel plezier! Beetje akkoorden oefenen, toonladers onder de knie proberen te krijgen, beetje meespelen op makkelijke nummers, etc.
Ik zou graag met onderstaand nummer willen meespelen alleen kom ik er maar niet achter welke akkoorden er gebruikt worden. Het zijn er maar 2 of 3 (volgens mij).
Weet trouwens niet of dit topic hiervoor bedoeld is maar is er iemand die weet welke akkoorden dit zijn?
Vanaf 1:00
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 6% gewijzigd door Drieklank op 30-09-2016 15:47:02 ]
Dat is inderdaad nog een probleem, akkoorden herkennen. Een goede tip trouwens, luisteren naar de hoogste klank en dan de juiste snaar en fret daarbij zoeken! Dan weet je direct waar je ongeveer moet zitten met je greep. Kan ik zeker wat mee.quote:Op vrijdag 30 september 2016 15:39 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Hoi Robbie,
Daar wil ik je best mee helpen, maar voor je het antwoord leest in de spoiler tag, is het misschien beter om eerst je gehoor te oefenen. Luister naar de akkoorden en speel dan de akkoord op de gitaar die je denkt te horen. Herhaal dat tot je het juiste akkoord te pakken hebt. Ook kun je bijvoorbeeld luisteren naar de hoogste klank die je hoort en op zoek gaan naar dezelfde toonhoogte met de gitaar. Zo weet je dat de akkoorden niet open gespeeld worden.
Het helpt daarbij om al zoveel mogelijk akkoorden te kennen en als je de akkoorden speelt, goed proberen te onthouden hoe de akkoorden klinken.
Graag gedaan. Die D mineur is wel tricky: volgens wordt het zo gespeeld:quote:Op vrijdag 30 september 2016 15:49 schreef RobbieRonald het volgende:
[..]
Dat is inderdaad nog een probleem, akkoorden herkennen. Een goede tip trouwens, luisteren naar de hoogste klank en dan de juiste snaar en fret daarbij zoeken! Dan weet je direct waar je ongeveer moet zitten met je greep. Kan ik zeker wat mee.
Bedankt voor je antwoord en de tips!
Thanks. Ik ga er vanavond eventjes voor zittenquote:Op vrijdag 30 september 2016 15:54 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Graag gedaan. Die D mineur is wel tricky: volgens wordt het zo gespeeld:
E x
A 5
D 7
g x
b 6
e x
En bij de opslag wordt de hoge e wel gefret.
Hoezo niet juist?quote:Op vrijdag 30 september 2016 15:57 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoe doe je dat dempen van die tussensnaren eigenlijk?
E x
A 2
D x
g 5
b 5
e x
Bijvoorbeeld... hoe krijg je die D snaar stil? Ik kom niet verder dan hem dempen met mijn wijsvinger maar het lijkt me niet de juiste manier eigenlijk
Klinkt goed! Het is niet per se mijn smaak, maar ik vind het toch mooi hoe helder alles klinkt en hoe je de verschillende instrumenten makkelijk van elkaar kunt onderscheiden: je hoort bijvoorbeeld heel goed wat de basgitaar doet, zonder dat het overheerst. Daar kunnen veel populaire bands nog van leren, denk ik zo. Gefeliciteerd met deze prestatie.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 10:47 schreef Cynic het volgende:
Schaamteloze crosspost: onze nieuwe cd is na 12 jaar eindelijk uit!
Nu druk bezig mijn oefen- en optreedsetje (wil voor oefenen lichtere en compactere spulletjes hebben) weer voor elkaar te maken. Geluidjes uitzoeken enzo. Gedoe hoor!
Volgend jaar weer optreden. Best zin in.
Geen vaste regeltjes, 100% op gevoel en gehoor... Wah is ook niet aan of uit maar is soms een beetje of bijna helemaal ingetrapt.quote:Op dinsdag 8 november 2016 22:58 schreef Pajanus het volgende:
hoe doen jullie dat met Wah? op het ritme van de drums mee, of bij elke noot? (bij mix van slag en lickjes, algemeen dus zegmaar) ik krijg t niet echt lekker 'vloeiend'.
Ik heb een Maxwatt G100R. De enkele 12 inch speaker kan nauwelijks met het vermogen overweg. Hij klinkt schel en de distortion lelijk. Maar in combinatie met een 4 x 12 kabinet klopt het allemaal wel. Veel warmer geluid en met de distortion er op klinkt het veel meer zoals zou moeten.quote:Op donderdag 10 november 2016 18:20 schreef Drieklank het volgende:
Mijn Vox heeft een prachtige clean, maar een overheersende bas en troebelheid dat niet of nauwelijks verholpen kan worden met het draaien aan de EQ knoppen. De versterker blijft, met welke instelling dan ook, in de basis hetzelfde klinken. De distortion is lelijke rotherrie, maar ik ben er sinds kort achter dat je met een kussen voor de speaker een zware, strakke, agressieve distortion kan krijgen op een laag volume.
Daarom is het doel en de omstandigheden het belangrijkste. Misschien klinkt de Vox wel prachtig op maximaal volume, maar dat zal ik nooit weten. In oefenruimtes buitens huis staan namelijk al versterkers.quote:
Hopelijk ook wat richting het zuide optreden dan ;-)quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 10:47 schreef Cynic het volgende:
Schaamteloze crosspost: onze nieuwe cd is na 12 jaar eindelijk uit!
Nu druk bezig mijn oefen- en optreedsetje (wil voor oefenen lichtere en compactere spulletjes hebben) weer voor elkaar te maken. Geluidjes uitzoeken enzo. Gedoe hoor!
Volgend jaar weer optreden. Best zin in.
"Toevallig" ook meteen uit het assortimentquote:Op vrijdag 25 november 2016 08:06 schreef Muchachooo het volgende:
Black Friday deals bij Bax. Zit niet zo veel tussen (imo) al is dit best fijn: 300 voor een HK Tubemeister 18 head. http://www.bax-shop.nl/gi(...)sary-head-met-gigbag
ik zat eerst naar een te kijken, maar heb toch een blues jr gekocht.quote:Op dinsdag 29 november 2016 17:22 schreef Muchachooo het volgende:
Vandaag weer even een winkel binnengeschoten om de AC10 nog een keer te horen. Toen ik opmerkte dat ik hem wel heel gritty vond naarmate de gain hoger ging werd me toch aangeraden om een keer in te prikken in de Bassbreaker 15. Daar heb ik dus geen spijt van gehad, wat een geluid!
Zijn er mensen die er een hebben staan?
Welke heb je, de tweed of de normale? Ik heb de BB namelijk wel met de tweed vergeleken, vond de blues jr niet zo denderend moet ik zeggen.quote:Op woensdag 30 november 2016 23:58 schreef Pajanus het volgende:
[..]
ik zat eerst naar een te kijken, maar heb toch een blues jr gekocht.
vond m qua alles(ook overdrive) beter klinken, echt géen spijt van!
de normale, III geloof ik.quote:Op donderdag 1 december 2016 12:55 schreef Muchachooo het volgende:
[..]
Welke heb je, de tweed of de normale? Ik heb de BB namelijk wel met de tweed vergeleken, vond de blues jr niet zo denderend moet ik zeggen.
Heb je inmiddels al iets gekocht?quote:Op donderdag 10 november 2016 20:15 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik zat te kijken naar een 35W orange versterker maar ik moet zeggen dat dat voornamelijk estetisch is
nope dat wordt sowieso wel volgend jaar heb geen haastquote:
Boss metalzone of metalcore gaven bij mij toch wel zeer redelijk geluid.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:02 schreef Trollscience het volgende:
Kunnen we het misschien over pedalen hebben? Ben daar de laatste tijd toch wel veel mee bezig aangezien ik van meerdere mensen hoor dat mijn gitaargeluid totaal niet overkomt. Ik speel leadgitaar in een country band en heb daar een MXR Custom Comp Deluxe voor aangeschaft. Dure grap (179 euro) maar ding klinkt echt fantastisch en gebruik hem eigenlijk voor ieder clean geluid (op een subtiele manier wel).
Heb een Fender Mustang III (modelling amp) maar vind dat kut klinken en haal eigenlijk altijd mijn signaal door de FX-loop, met een Vox Brit Boost (een beetje een 'vieze' pre-amp, zit ook een buis in). Daar krijg ik wel een oké basisgeluid mee, als ik ooit het geld heb ga ik research doen naar een amp (wordt dan waarschijnlijk een Fender omdat ik ervan houd als mijn clean ook echt clean is)
Toch ben ik nog steeds op zoek naar een dikke distortion en een overdrive voor een algemene (hard)-rock tone.
Zoiets zoek ik in een overdrive.
Dit zoek ik in distortion (echt zo'n dik, romig geluid)
Heb bij mijn plaatselijke muziekwinkel recentelijk wat pedaaltjes uitgetest (12 stuks om precies te zijn, ook een aantal van die boutique-pedaaltjes van 200+ euro) maar was het allemaal niet; klonk allemaal zo iel en dun. Hebben jullie nog een specifieke distortion in gedachten die wellicht bij mijn vraag aansluit? Of gewoon in het algemeen een pedaal dat je op je board heb zitten waar je zeer tevreden over bent.
Metalzone heb ik ook nog ergens thuis liggenquote:Op donderdag 15 december 2016 14:30 schreef genakt het volgende:
[..]
Boss metalzone of metalcore gaven bij mij toch wel zeer redelijk geluid.
Opbouwende kritiek: ik besef dat het veel tijd en moeite kost om alles op te nemen, goed te mixen en strak in de maat te spelen. Dat is op zich al een waardering waard. Het liedje staat in de categorie "metal": in mijn oren klinkt het als archetypische punkrock muziek die je bij een Tony Hawk Pro Skater game zou verwachten. Als dat de bedoeling was, dan ben je daar goed in geslaagd.quote:Op woensdag 21 december 2016 22:25 schreef guitarist het volgende:
YESSS. Eindelijk zelf weer eens herrie gemaakt... Bij gebrek aan bassist en 2e gitarist alles zelf maar gedaan...
https://soundcloud.com/mart-lier/never
Man, dit is punk. Daar hoort steeds zelfde powerakkoorden ritme. Anders is het geen punk meerquote:Op vrijdag 23 december 2016 13:01 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Opbouwende kritiek: ik besef dat het veel tijd en moeite kost om alles op te nemen, goed te mixen en strak in de maat te spelen. Dat is op zich al een waardering waard. Het liedje staat in de categorie "metal": in mijn oren klinkt het als archetypische punkrock muziek die je bij een Tony Hawk Pro Skater game zou verwachten. Als dat de bedoeling was, dan ben je daar goed in geslaagd.
Wel denk ik dat je dit soort muziek een stuk interessanter maakt door wisselende, pakkende riffs te bedenken, in plaats van steeds hetzelfde powerakkoorden ritme te gebruiken. Dat lijkt me ook een stuk aantrekkelijker voor een eventuele bassist, die in deze compositie alleen de rootnotes van de powerakkoorden dient mee te spelen.
Betreft distortion pedalen: waarom noemt niemand de Ibanez Tube Screamer?
Omdat dat geen distortion is.quote:Op vrijdag 23 december 2016 13:01 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Betreft distortion pedalen: waarom noemt niemand de Ibanez Tube Screamer?
Niet?quote:
http://www.bax-shop.nl/di(...)product-details.htmlquote:Hoogwaardige overdrive en distortion:
De Tube Screamer wordt in de blues, jazz en rock veel gebruikt op een cleane versterker setting voor het populaire buizengeluid en de extra boost in de mids. De TS9 kwam uit in de vroege 80's, een bloeitijdperk voor de heavy metal. Gitaristen in dit genre ontdekten door de TS9 met andere overdrives te combineren dat dit een veel vollere distortion karakteristiek gaf.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ibanez_Tube_Screamerquote:The Ibanez Tube Screamer is a guitar overdrive pedal, made by Ibanez.
According to Susumu Tamura (田村進?) of Maxon, the designer of the Tube Screamer, the initial design concept was to create something to compete with BOSS OD-1 and MXR Distortion+.[3]
It is also used by the majority of metal guitarists before the lead channel of the high gain amps to make distortion more focused and to cut the low end.
Oké dan.quote:What is the difference between Overdrive and Distortion?
From a sound design / sound engineer context
As an effect, distortion is any process that alters the sound in the harmonic (tone, timbre) domain.
Overdrive is a type of distortion. It is achieved by saturating (overdriving) the valves in an amplifier (or a simulation of this dynamic).
In that context, overdrive is a subset of distortion.
From a guitar effect / pedal context
From this page:
So what is the difference between a distortion and an overdrive? To put it simply, an overdrive pedal aims at simulating the creamy sound of an overdriven tube amp whereas a distortion does not try to simulate reality and usually offers more gain and is more aggressive.
From the Wikipedia distortion page:
The terms "distortion", "overdrive" and "fuzz" are often used interchangeably, but they have subtle differences in meaning. Overdrive effects are the mildest of the three, producing "warm" overtones at quieter volumes and harsher distortion as gain is increased. A "distortion" effect produces approximately the same amount of distortion at any volume, and its sound alterations are much more pronounced and intense. A fuzzbox (or "fuzz box”) alters an audio signal until it is nearly a square wave and adds complex overtones by way of a frequency multiplier.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |