Ik ben zelf erg tevreden over de distortion ds-1x van Boss. Heel vol en diep zonder muddy te worden. Voor meer definitie gooi ik die daarna ook nog door een overdrive. Geeft nog wat meer punch. Tubescreamers en varianten zijn inderdaad erg iel (veel mid) maar snijdt daardoor goed door de mix. Ik gebruik zelf voor overdrive een J Rockett Blue note OD en een eigen gemaakte OD.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:02 schreef Trollscience het volgende:
Kunnen we het misschien over pedalen hebben?
-knip-
Goede keus van het nummerquote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:28 schreef starla het volgende:
https://video-ams3-1.xx.f(...)bf22430f&oe=576D7B35
Kom maar op met die kritiek!
thx, klopt, vooral die laatste bend is vrij off omdat ik meer bezig was met de timing (7/4) dan techniek haha.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:31 schreef ssebass het volgende:
[..]
Goede keus van het nummer
Ziet er goed uit en klinkt goed. Bends klinken wat off maar volgens mij vervormd het geluid van de opname gewoon. Heb je je tremolo blok vastgezet?
Het lijkt of je gitaar ontstemt tijdens het spelen. Je bends zijn hier inderdaad goed, maar op een gegeven moment lijkt de b snaar en misschien ook de hoge e vals. Wat voor snaren speel je? .009? Op Squiers zou ik de tremolo vast zetten want dat zorgt ook voor ontstemmen. Doe ik altijd bij mijn niet locking tremolo's. Zo bijv:quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:34 schreef starla het volgende:
[..]
thx, klopt, vooral die laatste bend is vrij off omdat ik meer bezig was met de timing (7/4) dan techniek haha.
In 4/4 gaan de bends wat zuiverder:
https://video-ams3-1.xx.f(...)de35473b&oe=576D772E
Thx voor de tip!quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:46 schreef ssebass het volgende:
[..]
Het lijkt of je gitaar ontstemt tijdens het spelen. Je bends zijn hier inderdaad goed, maar op een gegeven moment lijkt de b snaar en misschien ook de hoge e vals. Wat voor snaren speel je? .009? Op Squiers zou ik de tremolo vast zetten want dat zorgt ook voor ontstemmen. Doe ik altijd bij mijn niet locking tremolo's. Zo bijv:
[ afbeelding ]
Kunt er ook altijd nog andere tuners op zetten, maar dat is wat meer werk. Grovers bijv.
Heeft altijd wel iets die ouwe raggitaren. Afgeragde gitaren vind ik ook het mooist. Is af en toe inderdaad wel wat klussen om die bespeelbaar te houden. Je hebt er wel nieuwe snaren op gezet. Oude ontstemmen ook snel. Zou setje .010 doen. Daar speel ik altijd op. Voller geluid, ontstemt minder snel en is nog goed te bespelen. Zolang de hals niet getordeerd is zit je goedquote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:51 schreef starla het volgende:
[..]
Thx voor de tip!
Zal ik je wat zeggen...ik dacht al dat ik gek werd, maar niet zo dus. Ik vond altijd al dat laatste snelle stukje net niet helemaal zuiver klinken inderdaad. Zal dus best kunnen dat die ontstemt tijdens het spelen idd.
Ouwe raggitaar namelijk, iets van 10 jaar oud ofzo en nooit echt iets aan gedaan, dus er kan best veel mis zijn want hij is redelijk vaak omgedonderd in de loop der jaren. Hals zal ook wel niet helemaal koosjer zijn meer. En tweetal pick-up standen doen het ook niet haha.
Maar goed, komt nog wel een aardig deuntje uit
Nee maar op zich wel goede gear en ook opname gear, dat helptquote:Op vrijdag 24 juni 2016 18:00 schreef starla het volgende:
Die tone uit die demo van jou is echt onwijs man. Supergeil. En ziet er fakking professioneel uit. Heb je je eigen studio/gitaarshop ofzo?
Geen webcam 1ste generatie?quote:Op vrijdag 24 juni 2016 18:01 schreef ssebass het volgende:
[..]
Nee maar op zich wel goede gear en ook opname gear, dat helpt
Oh die filmpjes hierboven ben ik niet hoor. Al lijken we inderdaad wel op elkaar Nee voor video is gewoon een oude webcam. Heb alleen goede gear aan de audio kant.quote:
Niet helemaal, maar is een ingewikkeld verhaalquote:
Mooi geluid en ik vind het echt goed gespeeld. De Squier zelf klinkt ook erg goed. Door alleen Sultans of Swing te beheersen laat je in 1 minuut meer zien dan die 5-minuten auditievideo's die hier weleens worden gepost.quote:Op vrijdag 24 juni 2016 17:34 schreef starla het volgende:
[..]
thx, klopt, vooral die laatste bend is vrij off omdat ik meer bezig was met de timing (7/4) dan techniek haha.
In 4/4 gaan de bends wat zuiverder:
https://video-ams3-1.xx.f(...)de35473b&oe=576D772E
Mijn DM staat wagenwijd openquote:Op vrijdag 24 juni 2016 18:57 schreef starla het volgende:
Niet helemaal, maar is een ingewikkeld verhaal
Jup barre akkoorden zijn het moeilijkst ook te leren. Van alle technieken e.d. ben ik daar het langst mee bezig geweest. Zoals eigenlijk iedereen.quote:Op maandag 4 juli 2016 09:13 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik blijf met die F klooien de rest kan ik redelijk tot snel overpakken maar die F (maar hetzelfde geldt voor andere barré accoorden) Gewoon blijven oefenen denk ik dan maar.
Melodietjes zijn vaak gebaseerd op akkoorden. In plaats van elke noot los pakken kun je vaak met je linker hand een akkoord pakken en daar de losse noten van. Scheelt veel bewegingen.quote:Op maandag 4 juli 2016 00:01 schreef Bluezz het volgende:
Yeah!! Level 4 gehaald van Yousician. Waar ik t meeste moeite mee blijk te hebben is het meespelen van de tablatuuroefeningetjes. Het snel van snaar naar fret weer terug etc etc. is lastig zeg, moet toch veel oefenen en dan de snelheid terugschroeven naar bijv. 75%
(Open) Akkoorden spelen gaat me makkelijk af..nog wel wat schaven aan de timing.
quote:Op maandag 4 juli 2016 10:04 schreef ssebass het volgende:
[..]
Jup barre akkoorden zijn het moeilijkst ook te leren. Van alle technieken e.d. ben ik daar het langst mee bezig geweest. Zoals eigenlijk iedereen.
Let vooral op de positie van je duim achter de hals. Kan veel schelen. Positie wijsvinger dicht tegen fretdraad aan richting het volgende 'vakje'. Oefen anders eerst de f-vorm barre hoger op de hals. Dat is makkelijker. Dus zeg maar a majeur in het vijfde vakje als barre (577655).
Toch is het waar. Het gaat ook om het moment waarop je het leert. Voor deze akkoorden moet je ook barre kunnen. Dit is het eerste waar je tegenaan loopt als beginner. Daarna heb je al veel meer ervaring, kracht in je handen, muscle memory en leer je sneller.quote:Op maandag 4 juli 2016 11:18 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Probeer eens een beetje te wisselen tussen deze akkoorden.
e-------- 7-------
B---6----8-------
G---5----9------
D---6----10----
A---7-------------
E------------------
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als je die moeilijke 'F' onder de knie hebt, probeer dan ook eens te schuiven deze funk/barre akkoorden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Als je trouwens echt moeilijke akkoorden zoekt moet je de add9'ens als barre pakken. Schitterende akkoorden dus gebruik ze redelijk vaak maar moeilijk te spelen.quote:
Holy shitquote:Op dinsdag 5 juli 2016 10:53 schreef ssebass het volgende:
[..]
Als je trouwens echt moeilijke akkoorden zoekt moet je de add9'ens als barre pakken. Schitterende akkoorden dus gebruik ze redelijk vaak maar moeilijk te spelen.
Fadd9 Badd9
e----1-----1-----
B---1------3-----
G---2------5-----
D---5------3-----
A---3------1-----
E---1-------------
Klinkt lekker dromerig. Dat valt niet mee om van de eerste fret te spelen. Verderop goed te doen. Daar heb je vast heel wat weken mee moeten yoga' en.quote:Op dinsdag 5 juli 2016 10:53 schreef ssebass het volgende:
[..]
Als je trouwens echt moeilijke akkoorden zoekt moet je de add9'ens als barre pakken. Schitterende akkoorden dus gebruik ze redelijk vaak maar moeilijk te spelen.
Fadd9 Badd9
e----1-----1-----
B---1------3-----
G---2------5-----
D---5------3-----
A---3------1-----
E---1-------------
Ja op sommige gitaren (hoge topkam, slecht fretdraad, dikke snaren) is de F en Bb op die manier eigenlijk niet te spelen. Beetje goed afgestelde gitaar is het wel te doen. Zijn mooie akkoorden. Opening van purple rain heeft veel add9'ens tenminste zoals ik hem speel:quote:Op dinsdag 5 juli 2016 20:53 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Klinkt lekker dromerig. Dat valt niet mee om van de eerste fret te spelen. Verderop goed te doen. Daar heb je vast heel wat weken mee moeten yoga' en.
Geen last van de problemen die je noemt.. Ik krijg mijn vingers gewoon niet zover gestrekt vanaf de eerste fret.quote:Op woensdag 6 juli 2016 08:29 schreef ssebass het volgende:
[..]
Ja op sommige gitaren (hoge topkam, slecht fretdraad, dikke snaren) is de F en Bb op die manier eigenlijk niet te spelen. Beetje goed afgestelde gitaar is het wel te doen. Zijn mooie akkoorden. Opening van purple rain heeft veel add9'ens tenminste zoals ik hem speel:
e----0---0-----0----5------
B----0---0----0----7------
G----6---2----1----9------
D----7---4----4----7------
A----0---4----2----5------
E----0---2----0------------
Beetje reverb, delay en chorus en spelen maar
Met versleten frets zul je er minder last van hebben. Fretbuzz haal ik er persoonlijk wel uit want het is niet alleen het geluid, het kost je ook sustain. Sommige vinden lage actie belangrijker, maar persoonlijk gaat geluid boven speelgemak.quote:Op woensdag 6 juli 2016 13:21 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Geen last van de problemen die je noemt.. Ik krijg mijn vingers gewoon niet zover gestrekt vanaf de eerste fret.
Ik heb wel last van fret buzz die ik alleen akoestisch hoor en niet door de versterker. Toch stoor ik me eraan. De hals van mijn gitaar is, voor zover ik kan beoordelen, kaarsrecht en de actie super laag. Zou het een goed idee zijn om de truss rod een kwartslag naar links te draaien en de gitaar wat meer 'relief' te geven, of kan ik dat beter laten en leren leven met de akoestische buzz?
Voor de duidelijkheid: met buzz bedoel ik het geluid van een gefrette snaar die verderop tegen een andere fret aan klettert en daarbij een irritante bzzzzznd geluid maakt. Dat komt zowel bij hoge en lage snaren voor en vooral bij het spelen op de lagere posities (zeg maar 1e tot 9e fret).
Ik krijg het ook bij een milde aanslag met een zacht plectrum en de akkoorden of losse noten zijn ook goed gefret, dus technisch is het niet te verklaren.
Via Google lees ik wisselende verhalen: de ene zegt dat alle elektrische gitaren akoestisch buzzen, leer er mee leven, want als het goed klinkt door de versterker dan is het goed. De ander zegt: mijn elektrische gitaren zijn goed afgesteld en buzzen helemaal niet. De ene zegt weer: buzzvrij is alleen mogelijk als je een hoge actie hebt en dat speelt niet fijn.
Het gaat om een nieuwe Ibanez RG trouwens, dus geen versleten frets of iets dergelijks.
Als ik thuis kom ga die akkoorden eens proberen. Incubus gebruikt ook interessante akkoorden, zoals in Drive bijvoorbeeld. Ik ben ook helemaal klaar met de standaard open akkoorden in de eerste posities.
Waarschijnlijk fretdraad bij de fret niet meer goed.(teveel ingesleten)quote:Op woensdag 6 juli 2016 13:39 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb zo'n buzz alleen op de derde fret dikste snaar, maakt niet uit hoe ik hem speel ik krijg dat er niet uit, heb ook het idee dat er een deuk(je) in die fret gesleten is.... (het is een tweedehands ding) Verder over de hele hals dat probleem niet.
Open accoorden gaan nu redelijk maar het hele ritme gebeuren vind ik een stuk lastiger. Soms klikt er een liedje en dan is het ineens makkelijk maar soms krijg ik het gewoon niet voor elkaar.
Dat denk ik ook.quote:Op woensdag 6 juli 2016 13:43 schreef ssebass het volgende:
[..]
Waarschijnlijk fretdraad bij de fret niet meer goed.(teveel ingesleten)
Dat moet wel een hele grote knipoog zijn, want ik ken bijna alleen maar nummers zonder dat akkoord. Ik vind drieklanken zeker niet makkelijker te spelen. Vaak staat je vierde vinger toch al in de goede houding.quote:Op maandag 4 juli 2016 12:32 schreef starla het volgende:
Foei! Een dominante 7 funk noemen!
99.99% van alle nummers heeft een dominante 7
Volgens mij is een septiem-akkoord doorgaans toch makkelijker te spelen voor beginners? Scheelt een vinger
Lol met Tremelo effect moet je een vintage buizen combo op de kop tikkenquote:Op dinsdag 5 juli 2016 12:40 schreef Bosbeetle het volgende:
Ben nu rebel rauser van duane eddy aan het oefenen leuk om te doen
Lekker sloom met van die lange noten, leuk op electrisch.
Klinkt goed! Geluid komt ook mooi overeen voor zover ik kan horen op mijn laptop. Timing is soms heel subtiel net iets anders, Gilmour heeft best aparte timing wat je pas merkt als je meespeelt. Om het nog meer Gilmourish te maken kun je wat extremer vibrato's toepassen.quote:Op woensdag 6 juli 2016 20:37 schreef playirelia het volgende:
De 2e solo van de studio versie van comfortably numb, voor mij één van de mooiste solo's aller tijden door de felheid en de emotie. Dit soort muziek luister je niet naar, maar voel je.
Weer terug begonnen met het oefenen van deze solo sinds een jaartje, resultaat na vandaag .
Blijft zeker mijn lievelingssolo om te spelen.
Dat percentage was idd wat overdreven, maar een standaard jazz pogressie is ii7 - V7 - I7.quote:Op woensdag 6 juli 2016 13:52 schreef Drieklank het volgende:
Dan ga ik mijn kaarsrechte hals wat holler maken. Vanavond de snaren losdraaien, een kwart slag draaien aan de hals pen en een nachtje zo laten staan.
[..]
Dat moet wel een hele grote knipoog zijn, want ik ken bijna alleen maar nummers zonder dat akkoord. Ik vind drieklanken zeker niet makkelijker te spelen. Vaak staat je vierde vinger toch al in de goede houding.
Bijvoorbeeld, als je een C-akkoord speelt zweeft je pink toch al boven de b-snaar, dan kun je er net zo goed meteen een Cadd9 van maken. Snel wisselen en dempen van open akkoorden/drieklanken in de eerste posities vraagt wel veel nauwkeurigheid van beide handen. Je slaat al snel snaren aan die niet moeten klinken. Bijvoorbeeld, in de intro van Californication moet je tussen het tokkelen door even snel een dm aanslaan. Dat speelt niet fijn voor mijn gevoel.
Nee, dan heb ik liever allerlei barre akkoorden en ingewikkelde open akkoorden tussen de derde en de 9e fret. Dan staat mijn hand en arm lekker in een neutrale positie en kan ik de snaren ook vol aanslaan zonder me zorgen te maken om de verkeerde snaren te raken.
Langs de lokale muziekboer.quote:Op zondag 10 juli 2016 12:15 schreef Dagoduck het volgende:
Waar kan ik het beste snaren bestellen? En welke (klassiek akoestisch)?
Ja, daar ging ik langs vrijdag maar die zat er dus niet meer.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |