Op dinsdag 14 juni 2016 10:10 schreef TheGrandWazoo het volgende:Recensie McCartney op Pinkpop 12-06-2016. Of het verhaal van dat ene liedje dat hij alleen voor mij leek te spelen.
Ik zal het maar eerlijk zeggen. De hele dag was ik enigszins nerveus. En eigenlijk is dat best raar, want ik had hem inmiddels al zo'n tien keer gezien en daarbij was de laatste keer nog maar twee weken geleden. Toch was ik zenuwachtig. Had het te maken met de verwachting dat Paul nu eindelijk eens kon afrekenen met zijn 'brave' imago? De reacties op de komst van Paul waren op z'n zachtst gezegd niet al te positief. Hij blijft voor veel mensen nog steeds man van 'The Frog Chorus' of 'Ebony & Ivory'. Zijn fans weten wel beter en zullen hem tot de laatste snik verdedigen. Vooral mensen die roepen dat 'Lennon de grote vernieuwer was', moeten het daarbij ontgelden. Maar het is natuurlijk altijd nog aan Paul om te bewijzen dat hij de grootste kameleon uit de popgeschiedenis is en er nog steeds heel erg toe doet.
Na de uitstekende show van Lionel Richie stond ik te wachten op het grote moment. Een jongen naast me zou hem voor het eerst zien en ik merkte dat hij het spannend vond. Dat stemde mij gelukkig. Ik ben dus niet de enige die een onverklaarbare fascinatie voor McCartney heeft. Na de laatste apocalyptische klanken van 'A Day In The Life' en het verschijnen van de iconische Höfner bas op groot scherm was het moment daar. Het moment dat ik al tien keer eerder had gezien maar nog steeds indrukwekkend is. Wat voor een jasje heeft hij deze keer aan? Ziet hij er vermoeid uit of juist niet? Behoorlijk banaal allemaal en misschien zelfs kinderachtig maar ik kan het niet helpen. Toen ik in Liverpool was en de huizen zag waar The Fab Four ooit opgroeide, stapte ik als het ware in het decor van een film waar ik al heel mijn leven naar zit te kijken. En bij het zien van McCartney live is er nog steeds dat ongeloof dat je oog in oog staat met de man die al dat moois, en eigenlijk de soundtrack van je leven, heeft geschreven. Zo valt bij altijd pas het kwartje tijdens 'Being for the benefit of Mr. Kite' dat hier dezelfde Paul staat die ook op de hoes te zien is van 'Sgt. Pepper'. Bij het verschijnen van McCartney hangt er iets in de lucht. Dit is nou wat je noemt een levende legende.
Natuurlijk; Paul had ook tijdens Pinkpop behoorlijk last van zijn stem. En misschien moet hij dit zichzelf ook niet meer aandoen en moet hij gewoon nog wat leuke platen opnemen nu het nog kan. Anderzijds; het optreden van McCartney op Pinkpop wil maar niet uit mijn kop. Daarnaast is het breekbare en fragiele stemgeluid juist prachtig in liedjes als 'Eleanor Rigby' en is het zelden tot nooit echt vals. Hij klinkt als iemand die zo hóórt te klinken op zijn vierenzeventigste. Nu klink ik alsof ik het goed wil praten en toegegeven, wanneer het over Macca gaat ben ik allesbehalve objectief en is mijn tolerantie een stuk groter dan bij een andere artiest van diezelfde leeftijd.
Maar ik wil het verval niet wegkijken. Want hoe hard het ook klinkt; het einde is nabij. De herfst is voorbij en de winter heeft inmiddels zijn intreden gedaan in het leven van Paul. Het liefst zie ik hem niet vallen, het liefst zie ik hem perfect optreden en laten we hopen dat ondanks zijn grote ja-knikkers kamp er genoeg mensen om hem heen zijn die op tijd zeggen dat het mooi geweest is. Maar laten we ook niet te spastisch willen blijven vasthouden aan een geluid wat gewoon niet meer te reproduceren valt. McCartney is naast muzikant en genie, bovenal mens.
'Ik mis de elastische stem van Paul. Ik vond het niks,' vertelde een collega vandaag. Maar ondanks het feit dat de show van McCartney één grote memory lane is, wil ik juist dat hij anders klinkt. We leven in 2016 en niet in 1976 of 1966. Mensen en klanken veranderen. Laat het maar doorleefd zijn. Je kunt er niet van houden, oprecht is het wel. Met daarbij de aantekening dat hij gewoon moet drinken tijdens zijn show en een track als 'Maybe I'm Amazed' (hoe lief ook voor Linda) niet meer moet doen.
Met al die gedachten stond ik daar op het Pinkpop festival. Toen Paul zijn ukulele pakte wist ik dat het moest gebeuren. Dit was het moment dat hij 'Something' zou spelen maar ik wist ook dat hij met datzelfde instrument nog een onbekend juweeltje kon laten fonkelen. Ik haalde diep adem en brulde RAM ON! Een track voor de fijnproevers van het album 'RAM' uit 1971. Dit grapje is al eens eerder uitgehaald (in Rotterdam 2009 bijvoorbeeld) maar deze keer was ik de enige. Paul herhaalde mijn enthousiaste kreet en prompt speelde hij het complete stuk. En dat op een festival met een strenge Curfew. Het leek even of hij helemaal voor mij alleen dat nummer speelde. Na 'Ram On' kon ik alleen nog maar vallen in dat roze badje met 'Band On The Run' en een uitstekende versie van 'Back in the USSR'. En wederom raakte hij me op momenten dat ik het niet zou verwachten (dit keer tijdens 4 5 seconds) en raakte hij de noten feilloos aan juist op de momenten dat je denkt dat hij de mist in gaat)
Het publiek in mijn vak (het voorste) was uitzinnig enthousiast en bestond zeer zeker niet alleen uit hardcore liefhebbers. Was het Paul gelukt iedereen over de streep te trekken? Vast niet. Maar mijn geloof in zijn genialiteit is alleen maar groter geworden. Nu alleen nog iemand vinden die precies op het goede moment hem een laatste zegentocht zal gunnen, alvorens we het complete stembereik van een jonge twintiger tot iemand in de winter van zijn leven in kaart hebben. Van mij mag dat nog ontzettend lang duren.
Als het moment maar goed is...