abonnement Unibet Coolblue
  maandag 13 juni 2016 @ 22:46:02 #26
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_162992876
Vandaag les 7+8 gehad. Gaat steeds lekkerder, zelfs de langzame slalom lukt nu meestal. Over 1,5 week examen.
Tics van je petten.
pi_162995889
quote:
14s.gif Op maandag 13 juni 2016 22:46 schreef nattermann het volgende:
Vandaag les 7+8 gehad. Gaat steeds lekkerder, zelfs de langzame slalom lukt nu meestal. Over 1,5 week examen.
Bij deze; succes!

De exacte term weet ik niet, maar ik neem aan dat jij ondertussen weet wat de correcte 'positie op de weg' in elke situatie is?

Is de vuistregel dat je standaard 'wat links' van het midden van de rijstrook rijdt tenzij de situatie (bocht, tegenligger, in-/uitvoegen, obstakel, voorsorteren) om een andere positie vraagt?

Wat markeringen (pijlen) op het asfalt betreft; zo mogelijk over de 'hals' en anders links ervan?

Tenzij je uitvoegt, want dan blijf je wat rechts van het midden?

Het moge helaas duidelijk zijn dat ik het niet met zekerheid durf te zeggen.
  dinsdag 14 juni 2016 @ 01:04:24 #28
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_162995938
De exacte term weet ik niet, maar ik neem aan dat jij ondertussen weet wat de correcte 'positie op de weg' in elke situatie is?

- ter hoogte van autobestuurders

Is de vuistregel dat je standaard 'wat links' van het midden van de rijstrook rijdt tenzij de situatie (bocht, tegenligger, in-/uitvoegen, obstakel, voorsorteren) om een andere positie vraagt?

- voorsorteren moet je niet doen. Behalve voor een rotonde.

Wat markeringen (pijlen) op het asfalt betreft; zo mogelijk over de 'hals' en anders links ervan?

- over de hals ivm gladheid van de pijl.


Tenzij je uitvoegt, want dan blijf je wat rechts van het midden?

- nee. Nooit over de pijl rijden. Je pakt dan de buitenkant van de bocht uiteraard.

Het moge helaas duidelijk zijn dat ik het niet met zekerheid durf te zeggen.

- komt vanzelf, als je instructeur net zo fel is als de mijne
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_162996056
Positie op de weg heeft als hoofddoel je eigen zicht vergroten en als tweede doel je plaats claimen, imo. Dus je gaat daar rijden waar je alles het beste kunt overzien. Buitenkant bocht, zijkant van de rijstrook (tussen rijen auto's door kijken), extra afstand houden van dichte busjes etc. En je zorgt ervoor dat er geen auto het idee kan krijgen dat 'ie er wel naast past. Dus niet rechts op de uitvoegstrook gaan rijden, niet links op de linkerbaan, niet voorsorteren, etc. Ik kon al die situaties niet zo goed uit m'n hoofd leren, dus toen ben ik gaan rijden volgens die twee uitgangspunten. Vervolgens had m'n instructeur opeens bijna geen opmerkingen meer over m'n positie. :P Maak het functioneel, snap de gedachte erachter. :Y


Overigens doe ik het nog steeds weleens fout hoor, maar ervaring komt met schrikmomenten. :+
Your opinion of me is none of my business.
  dinsdag 14 juni 2016 @ 16:40:48 #30
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_163008827
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juni 2016 00:58 schreef PleadingTheFifth het volgende:

[..]

Bij deze; succes!

De exacte term weet ik niet, maar ik neem aan dat jij ondertussen weet wat de correcte 'positie op de weg' in elke situatie is?

-knip-
Bedankt. Die vraag kan ik niet beantwoorden, het is pas mijn avb-examen he. De openbare weg moet ik nog :7
Tics van je petten.
pi_163080244
Bij de vertragingsoefening moet ik nog harder doorremmen. Verder ging alles prima gisteren :)
pi_163081531
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 10:07 schreef Mathijz het volgende:
Bij de vertragingsoefening moet ik nog harder doorremmen. Verder ging alles prima gisteren :)
Rijp voor het AVB-examen dus 8-) ?
pi_163082546
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 10:07 schreef Mathijz het volgende:
Bij de vertragingsoefening moet ik nog harder doorremmen.
Ik vond dat vooral eng bij een nat wegdek.
pi_163082902
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 11:53 schreef Emi13 het volgende:

[..]

Ik vond dat vooral eng bij een nat wegdek.
geen ABS op je lesfiets? Ik vond het de eerste keer echt verbazingwekkend hoe hard je kan remmen zonder dat er iets blokkeert :P
pi_163082971
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 12:13 schreef Dudeweiser het volgende:

[..]

geen ABS op je lesfiets? Ik vond het de eerste keer echt verbazingwekkend hoe hard je kan remmen zonder dat er iets blokkeert :P
Ik vond het verbazingwekkend te zien hoeveel dat uitmaakte per motorfiets. Op motorfiets A gelest, perfected noodstops op gemaakt. Op fiets B afgereden, en dat ding blokkeerde binnen 10cm met mijn standaard noodstop. :') Tevens de reden dat ik dat op m'n eigen motor daarna direct ben gaan oefenen (zonder ABS).
Your opinion of me is none of my business.
pi_163084125
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 12:16 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Ik vond het verbazingwekkend te zien hoeveel dat uitmaakte per motorfiets. Op motorfiets A gelest, perfected noodstops op gemaakt. Op fiets B afgereden, en dat ding blokkeerde binnen 10cm met mijn standaard noodstop. :') Tevens de reden dat ik dat op m'n eigen motor daarna direct ben gaan oefenen (zonder ABS).
Bij mij precies hetzelfde verhaal. Eerste keer onverwachte file in de regen en ik brak achter goed uit. Daar zat weinig rechte lijn meer in. Toen schrok ik behoorlijk. Oefenen op je eigen fiets. Geen gek idee. Is dat niet slecht voor de bandjes?
pi_163084390
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 13:21 schreef Emi13 het volgende:

[..]

Bij mij precies hetzelfde verhaal. Eerste keer onverwachte file in de regen en ik brak achter goed uit. Daar zat weinig rechte lijn meer in. Toen schrok ik behoorlijk. Oefenen op je eigen fiets. Geen gek idee. Is dat niet slecht voor de bandjes?
Slecht? Het is vooral slecht voor mij als ik mezelf onderuit rem, wat ik overigens alsnog deed, ondanks het oefenen. :P Banden kunnen wel wat hebben hoor, een paar remproeven ga je volgens mij echt niet merken op de levensduur. ;)
Your opinion of me is none of my business.
pi_163084680
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 13:35 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Slecht? Het is vooral slecht voor mij als ik mezelf onderuit rem, wat ik overigens alsnog deed, ondanks het oefenen. :P Banden kunnen wel wat hebben hoor, een paar remproeven ga je volgens mij echt niet merken op de levensduur. ;)
Dan ga ik dat ook maar eens doen. Onderuit gegaan in de regen?
pi_163085965
Remoefeningen kan je het beste doen in de regen, als je hierbij goed door kan/ durft te remmen heb je (in principe) nooit problemen met droog weer.
Laatste x tijdens nat weer er ook achter] gekomen dat de zwarte lijnen op het wegdek flink glad kunnen worden. Achterkant van de motor brak hierbij ook uit en is dan ook goed om even meegemaakt te hebben.

Had dit met lessen nog nooit meegemaakt. Je let altijd wel op de zebra's en witte lijnen, maar ook de zwarte lijnen zijn dus om op te letten. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door hupsakesie op 17-06-2016 15:38:25 (tekst kloppend gemaakt) ]
pi_163086978
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 13:47 schreef Emi13 het volgende:

[..]

Dan ga ik dat ook maar eens doen. Onderuit gegaan in de regen?
Nee, ik heb geen issues met regen. Klein beetje minder grip, beetje meer afstand houden en dan maak ik me er niet druk om. :)
Your opinion of me is none of my business.
pi_163091005
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 12:16 schreef Sarasi het volgende:

[..]

Ik vond het verbazingwekkend te zien hoeveel dat uitmaakte per motorfiets. Op motorfiets A gelest, perfected noodstops op gemaakt. Op fiets B afgereden, en dat ding blokkeerde binnen 10cm met mijn standaard noodstop. :') Tevens de reden dat ik dat op m'n eigen motor daarna direct ben gaan oefenen (zonder ABS).
heb maar op een fiets gelest, een CB500 met ABS. Daar ging stoppen altijd prima mee, maar een paar keer ABS voelen ingrijpen.
Nu met mijn eigen CB500 zonder ABS nog niet echt een noodstop gemaakt, hoewel het wel bijna fout ging gister met een auto die voor mij de weg opdraaide :')
pi_163091801
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 17:12 schreef Dudeweiser het volgende:

[..]

heb maar op een fiets gelest, een CB500 met ABS. Daar ging stoppen altijd prima mee, maar een paar keer ABS voelen ingrijpen.
Nu met mijn eigen CB500 zonder ABS nog niet echt een noodstop gemaakt, hoewel het wel bijna fout ging gister met een auto die voor mij de weg opdraaide :')
Zowel motor A als B waren CB500's. ;)
Your opinion of me is none of my business.
pi_163091953
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 12:13 schreef Dudeweiser het volgende:

[..]

geen ABS op je lesfiets? Ik vond het de eerste keer echt verbazingwekkend hoe hard je kan remmen zonder dat er iets blokkeert :P
Op de "kleine" waarop ik nu les heb ik ook geen abs.
Maar het remmen ging prima op een nat wegdek, alhoewel de instructeur zich er wel zorgen om maakte en zei dat ik wel rustiger kon remmen.

Volgende les moet ik over op de "grote", hoop dat dat een beetje soepel gaat aangezien ik echt een kabouter ben. Maar wat anderen hebben me al verteld dat die veel makkelijker rijdt dan de veredelde brommer waar ik tot nu toe op gezeten heb.

Weet iemand trouwens of het verzekering technisch goed te regelen is om te lessen/examen te doen op je eigen motor? Mijn duke 390 komt volgende week en daar ga ik iig op oefenen (niet in de drukke randstad wonen heeft zo zijn voordelen). Ik mag ook daarop gaan lessen evt en ook examen doen staat hij niet wars tegenover.
Wil ook wel lessen op die grotere en lompere motor, maar als het mag en kan wil ik examen doen op de motor die me het beste ligt en ik vermoed dat mijn duke-je me het beste gaat liggen omdat die gewoon beter "mijn maat" is.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_163092185
Daar heb je volgens mij een speciale verzekering voor nodig, wat best duur is. En hoe krijg je dat ding bij je rijles? Dan moet je instructeur je al constant komen ophalen. Bovendien is de kans in het begin veel groter dat je dat ding neerlegt, zeker met AVB. Dat zou ik liever op een lesmotor doen dan op je eigen fiets. ;)

Kortom: het kán wel, maar ik zou er zelf niet voor kiezen. Het is goedkoper en makkelijker om gewoon de lesmotor te gebruiken, zo kun je ook je eigen fiets niet in de prak rijden, en zodra een motor eenmaal rijdt, merk je niks meer van het gewicht.

Ik heb ook een keer gelest op een motor die eigenlijk te groot voor me was, ik kon net niet/wel bij de grond. Het waaide een beetje, en bij elk stoplicht moest m'n instructeur de motor aan de achterkant vastpakken, anders ging ik om. :') Maar rijden ging verder prima. :)
Your opinion of me is none of my business.
  zaterdag 18 juni 2016 @ 18:04:55 #45
316115 BigSmurf
Groots in kleinigheden!
pi_163115896
Van de week de knoop doorgehakt, vandaag m'n eerste les gehad. *O*

Wel wennen als je nooit echt brommer hebt gereden zelf (op wat losse keren na) en 50k per jaar in de auto zit op halve autopilot. Vooral dat schakelen met je voet omhoog en omlaag, en het feit dat ik op m'n fiets eigenlijk altijd rem met links en linkervoet aan de grond zet. :')
  zaterdag 18 juni 2016 @ 19:52:18 #46
286575 Roces18
Chef de party
pi_163119090
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 juni 2016 17:55 schreef erodome het volgende:

[..]

Wil ook wel lessen op die grotere en lompere motor, maar als het mag en kan wil ik examen doen op de motor die me het beste ligt en ik vermoed dat mijn duke-je me het beste gaat liggen omdat die gewoon beter "mijn maat" is.
Het mag wel als je in het bezit bent van een aangepaste motor waarbij je een verzekeringsbewijs kan overleggen met een rijles claussule en een aantekening dat de motor verzekerd is tijdens het rijexamen. Maar ik raad het wel af. Duizenden mensen zijn voor jou geslaagd van alle lengtes en diktes en die konden het ook. Die motoren zijn geselecteerd op wendbaarheid en als je jouw Duke laat vallen wordt je niet vrolijk denk ik. Hier kan dat trouwens: http://www.woudagroep.nl/(...)otorverzekering.html

Maar ik denk dat je niet vrolijk wordt van de prijs. En je betaalt al voor het lessen, waarom zou je in godsnaam nog meer betalen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Roces18 op 18-06-2016 19:57:25 ]
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zaterdag 18 juni 2016 @ 19:58:03 #47
286575 Roces18
Chef de party
pi_163119289
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 18:04 schreef BigSmurf het volgende:
Van de week de knoop doorgehakt, vandaag m'n eerste les gehad. *O*

Wel wennen als je nooit echt brommer hebt gereden zelf (op wat losse keren na) en 50k per jaar in de auto zit op halve autopilot. Vooral dat schakelen met je voet omhoog en omlaag, en het feit dat ik op m'n fiets eigenlijk altijd rem met links en linkervoet aan de grond zet. :')
Je kan ook allebei je voeten los laten, als je maar je koppeling indrukt of hem in neutraal gooit. :P
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  zondag 19 juni 2016 @ 09:12:46 #48
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_163131680
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 juni 2016 18:04 schreef BigSmurf het volgende:
Van de week de knoop doorgehakt, vandaag m'n eerste les gehad. *O*

Wel wennen als je nooit echt brommer hebt gereden zelf (op wat losse keren na) en 50k per jaar in de auto zit op halve autopilot. Vooral dat schakelen met je voet omhoog en omlaag, en het feit dat ik op m'n fiets eigenlijk altijd rem met links en linkervoet aan de grond zet. :')
Mijn 'brommerervaring' was eigenlijk meer een nadeel dan een voordeel tijdens de rijlessen. Ik deed blijkbaar dingen op de brommer die op een motor niet handig zijn. Het schakelen zit er na een paar lessen trouwens wel in.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_163154348
Zou de examinator het licht opkomen van het achterwiel ('stoppie') bij de 'noodstop' tolereren?
pi_163154465
quote:
0s.gif Op maandag 20 juni 2016 02:24 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Zou de examinator het licht opkomen van het achterwiel ('stoppie') bij de 'noodstop' tolereren?
Nee. Het is dan wel een noodstop, maar het moet ook een gecontroleerde noodstop zijn. Je mag ook niet omvallen bij het tot stilstand komen, bijvoorbeeld, ook niet als dat pas bij het neerzetten van je voet is. Je hoeft niet terug te schakelen en je mag in de ABS schieten, maar dat is het.
Your opinion of me is none of my business.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')