SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Handige sites:
Motor-Forum
Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen
Bijzondere verrichtingen CBR(.pdf)
Gratis theorie 5 gratis oefenexamens Wel eerst het gratis MotoPlus blad aanvragen, dan krijg je direct een toegangscode.
http://www.luiemotorfiets.nl/
Geslaagden 2009
Reintji 12-03-2009 - Neo_ 01-04-2009 - Sequencial 22-04-2009 - KleinVosje 16-06-2009 - robert-dirksen 30-07-2009 - Robin_ 31-07-2009 - -Menn0- 10-08-2009 - DABAMASTER 12-08-2009 - RemcoDelft 31-08-2009 -Pro2Call 07-09-2009 - tongytongylickylicky 09-09-2009 - keepwalking 14-09-2009 - Renedis 15-10-2009 - crossover 12-11-2009 - PeeJie_ 03-12-2009 - Gauner 03-12-2009 - TPS ??-??-2009
Geslaagden 2010
El_Thijs 23-06-2010 - Mickeys 19-07-2010 - HeetBoven 30-09-2010 - Hoogheid 23-11-2010
Geslaagden 2011
daantje1044 20-01-2011 - Anne 02-03-2011 - 12345r 08-03-2011 - CocaColaLight 10-03-2011 - beantsje 28-03-2011 - densmee 28-03-2011 - DownBusiness 07-04-2011 - Vinniiee 07-04-2011 - rene90 11-04-2011 - ArnosL 11-05-2011 - whY... 24-05-2011 - cyberterrorist 01-06-2011 - Crutch 15-06-2011 - DarkNoize 17-06-2011 - Tankiej 30-06-2011 - Rossdale 06-07-2011 - menmulder 27-07-2011 - Devvie 09-08-2011 - Yreal 10-08-2011 - Little_Miss_Naughty 10-08-2011 - TSI 08-09-2011 - mstx 13-09-2011 - Dekatria 10-10-2011 - ibaneX 01-11-2011 - lipjes 15-11-2011 - MaximumRush 19-11-2011 - Mirgeam 15-12-2011
Geslaagden 2012
Joooo-pi 08-02-2012 - t0sti 09-01-2012 - WhiteJoker 29-03-2012 - Salatrut 26-4-2012 - Gokhan03 21-05-2012 - Skv 30-05-2012 - -Trinity-14-06-2012 - weerstandje 26-06-2012 - Danger.Mouse 09-07-2012 - RainofDeath 01-08-2012 - Dimitri_ 23-08-2012 - lbeew 03-09-2012 - SilentHunterNL 04-09-2012 - Stoeltafel 07-09-2012 - hlmllp 27-09-2012 - DubbelZout 11-10-2012 - Vrieskist 19-11-2012 - einschtein 10-12-2012
Geslaagden 2013
Juicyhil 14-01-2013 - picodealion 04-04-2013 - Tunafish 08-04-2013 - muhahaha 27-05-2013 - Tommzzz 12-06-2013 - Piles 08-07-2013 - KYC 01-08-2013 - Poem 26-09-2013 - Tijgerbroodje 20-12-2013
Geslaagden 2014
Pinkdwarf 07-01-2014 - Erasmo 08-01-2014 - Scheringa 04-03-2014 - Cobratjuh 14-04-2014 - sanger 20-08-2014 - DonnieDarko1979 31-10-2014
Geslaagden 2015
sylvesterrr 15-04-2015 - Metro2005 07-10-2014
Wil je er ook in staan? Maak dan even een TR () met je gegevens of aanpassingen.Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
Ja zo deed ik het inderdaad ook de terugweg. Rijdt veel fijner!quote:Op woensdag 8 juni 2016 22:37 schreef Catch22- het volgende:
Je moet het gewoon erg snel doen zodat je niet teveel in toeren terug valt. En gelijk goed t gas er op. Ik schakel niet eens altijd met de koppeling helemaal in volgens mij
Dan schakel ik net zo snel. Alleen is je koppeling langer en duurt het schakelen iets langer.quote:Op woensdag 8 juni 2016 22:49 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Ja zo deed ik het inderdaad ook de terugweg. Rijdt veel fijner!
Ik dacht dat het meer zoals in de auto moest, alhoewel het daar ook vrij vlot kan.
Gewoon in de 1 houden met koppeling in, tenzij je echt lang stilstaat. Dan kan je hem net zo goed uit zettenquote:Op woensdag 8 juni 2016 23:57 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Is het vanaf een veiligheidsoogpunt aan te raden bij stilstand de schakelpedaal ingetrapt en de koppelingshendel ingedrukt te houden, of geniet 'neutraal' de voorkeur?
Vooraan zou ik hem sowieso in de versnelling laten mocht er iemand achter je niet opletten zodat je weg kan, anders kan hij in neutraal, maar ik zou niet weten waarom.quote:Op woensdag 8 juni 2016 23:57 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Is het vanaf een veiligheidsoogpunt aan te raden bij stilstand de schakelpedaal ingetrapt en de koppelingshendel ingedrukt te houden, of geniet 'neutraal' de voorkeur?
als je hem niet verwacht, zeker wel. Als het heel hard waait en je rijdt door een tunnel/viaduct en je bent de wind even kwijt dan komt het wel aan als het weer terug komtquote:Op donderdag 9 juni 2016 17:22 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Goed bezig!
Gaat op een gegeven moment het kwartje vanzelf vallen bij de snelle slalom? Blijkbaar kan men met een lichte tik tegen het stuur de motor laten vallen/hellen en komt de motor daarna 'vanzelf' omhoog? Wellicht een vanzelfsprekend techniek voor de meesten.
Het voelt wel onnatuurlijk aan, in mijn korte ervaring.
Kan een gemiddelde windstoot op de snelweg je makkelijk een halve meter doen 'verschuiven'?
ik vond de snelle slalom een van de makkelijkste dingen bij lessen, zelfs makkelijker dan de stopproeven denk ik. Waar loop je precies mee vast?quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:22 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Goed bezig!
Gaat op een gegeven moment het kwartje vanzelf vallen bij de snelle slalom? Blijkbaar kan men met een lichte tik tegen het stuur de motor laten vallen/hellen en komt de motor daarna 'vanzelf' omhoog? Wellicht een vanzelfsprekend techniek voor de meesten.
Het voelt wel onnatuurlijk aan, in mijn korte ervaring.
Kan een gemiddelde windstoot op de snelweg je makkelijk een halve meter doen 'verschuiven'?
Het zal wel vaag klinken, maar de instructeur vond het meer 'draaien' dan 'slalommen'.quote:Op donderdag 9 juni 2016 21:58 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
ik vond de snelle slalom een van de makkelijkste dingen bij lessen, zelfs makkelijker dan de stopproeven denk ik. Waar loop je precies mee vast?
Het is een gevoel. Op een gegeven moment voel je dat het goed zit.quote:Op donderdag 9 juni 2016 22:04 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Het zal wel vaag klinken, maar de instructeur vond het meer 'draaien' dan 'slalommen'.
Wellicht zit ik nog wat te stug/stijf op de motor. Ik kan (durf?) nog niet echt afgeschuind die slalom maken. De arm die niet 'de tik/duw' gaf, oefende nog te veel druk uit op de stuur denk ik. Geen techniek? Sturen met de heup zegt me ook niets
Hoe harder je rijdt, hoe meer je motor rechtdoor wil en hoe lastiger het eigenlijk is om bochten te maken.quote:Op donderdag 9 juni 2016 17:22 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Goed bezig!
Gaat op een gegeven moment het kwartje vanzelf vallen bij de snelle slalom? Blijkbaar kan men met een lichte tik tegen het stuur de motor laten vallen/hellen en komt de motor daarna 'vanzelf' omhoog? Wellicht een vanzelfsprekend techniek voor de meesten.
Het voelt wel onnatuurlijk aan, in mijn korte ervaring.
Kan een gemiddelde windstoot op de snelweg je makkelijk een halve meter doen 'verschuiven'?
Uitwijken ook niet?quote:Op donderdag 9 juni 2016 23:21 schreef Catch22- het volgende:
Ik vond de snelle slalom de enige echte leuke oefening tbh.
Die was ook wel prima ja.quote:
Wat bij mij altijd wel qua oefenen goed was om te kijken hoe schuin je de motor kon krijgen is op het oefenterrein tussen oefeningen door kleine rondjes te maken in zijn 1.quote:Op donderdag 9 juni 2016 22:04 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Het zal wel vaag klinken, maar de instructeur vond het meer 'draaien' dan 'slalommen'.
Wellicht zit ik nog wat te stug/stijf op de motor. Ik kan (durf?) nog niet echt afgeschuind die slalom maken. De arm die niet 'de tik/duw' gaf, oefende nog te veel druk uit op de stuur denk ik. Geen techniek? Sturen met de heup zegt me ook niets
Met die oefening kreeg ik inderdaad een goed idee van wat er onder andere mogelijk was met de motor, en dat was meer dan ik in de eerste instantie dacht; bedankt voor de tip!quote:Op zaterdag 11 juni 2016 00:20 schreef hupsakesie het volgende:
[..]
Wat bij mij altijd wel qua oefenen goed was om te kijken hoe schuin je de motor kon krijgen is op het oefenterrein tussen oefeningen door kleine rondjes te maken in zijn 1.
Gewoon zo klein mogelijke rondjes rijden terwijl je de motor afschuint. Hiermee kan je op lage snelheden de motor schuin houden en in rondjes van ± 3 meter doorsnee rijden, als je dit beide kanten op kan weet je goed genoeg wat je met de motor kan doen.
Zoals Lenny ook zegt beter met de lesmotor een keer `omvallen` dan later met je eigen motor.
Langzame slalom heb ik ook heel lang problemen mee gehad, even in een notendop hoe ik dat heb opgelost:quote:Op zaterdag 11 juni 2016 21:25 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Met die oefening kreeg ik inderdaad een goed idee van wat er onder andere mogelijk was met de motor, en dat was meer dan ik in de eerste instantie dacht; bedankt voor de tip!
Bij de langzame slalom laat de motor zich lastig besturen, in mijn ervaring. Bij deze oefening heb ik dan ook op geen enkele moment gedacht controle over het voertuig te hebben.
Kunnen jullie bij lage snelheden (stapvoets) de motor 'tot de millimeter' nauwkeurig besturen? Ik had slechts het idee ongecontroleerd in de 'algemene richting' van links of rechts te kunnen, voor zover dat begrijpelijk is.
Hahaha, bij mij ging die altijd kut , haalde hem 50%, gelukkig op mijn examen in een keer goed . Maar dat is inderdaad een kutoefening, omdat je langzaam gaat en moet sturen is het lastig om je balans te houden. Maar gewoon oefenen oefenen oefenen, maar ik had wel het idee dat mensen die kleiner waren dan mijn het makkelijker hadden.quote:Op maandag 13 juni 2016 09:39 schreef Tunafish het volgende:
Langzame slalom heb ik op mijn AVB nog verprutst, was altijd bij de een-na-laatste pylon dat ik verkeerd instuurde of teveel gas gaf en het niet meer haalde
Bij deze; succes!quote:Op maandag 13 juni 2016 22:46 schreef nattermann het volgende:
Vandaag les 7+8 gehad. Gaat steeds lekkerder, zelfs de langzame slalom lukt nu meestal. Over 1,5 week examen.
Bedankt. Die vraag kan ik niet beantwoorden, het is pas mijn avb-examen he. De openbare weg moet ik nogquote:Op dinsdag 14 juni 2016 00:58 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Bij deze; succes!
De exacte term weet ik niet, maar ik neem aan dat jij ondertussen weet wat de correcte 'positie op de weg' in elke situatie is?
-knip-
Rijp voor het AVB-examen dus ?quote:Op vrijdag 17 juni 2016 10:07 schreef Mathijz het volgende:
Bij de vertragingsoefening moet ik nog harder doorremmen. Verder ging alles prima gisteren
Ik vond dat vooral eng bij een nat wegdek.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 10:07 schreef Mathijz het volgende:
Bij de vertragingsoefening moet ik nog harder doorremmen.
geen ABS op je lesfiets? Ik vond het de eerste keer echt verbazingwekkend hoe hard je kan remmen zonder dat er iets blokkeertquote:Op vrijdag 17 juni 2016 11:53 schreef Emi13 het volgende:
[..]
Ik vond dat vooral eng bij een nat wegdek.
Ik vond het verbazingwekkend te zien hoeveel dat uitmaakte per motorfiets. Op motorfiets A gelest, perfected noodstops op gemaakt. Op fiets B afgereden, en dat ding blokkeerde binnen 10cm met mijn standaard noodstop. Tevens de reden dat ik dat op m'n eigen motor daarna direct ben gaan oefenen (zonder ABS).quote:Op vrijdag 17 juni 2016 12:13 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
geen ABS op je lesfiets? Ik vond het de eerste keer echt verbazingwekkend hoe hard je kan remmen zonder dat er iets blokkeert
Bij mij precies hetzelfde verhaal. Eerste keer onverwachte file in de regen en ik brak achter goed uit. Daar zat weinig rechte lijn meer in. Toen schrok ik behoorlijk. Oefenen op je eigen fiets. Geen gek idee. Is dat niet slecht voor de bandjes?quote:Op vrijdag 17 juni 2016 12:16 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ik vond het verbazingwekkend te zien hoeveel dat uitmaakte per motorfiets. Op motorfiets A gelest, perfected noodstops op gemaakt. Op fiets B afgereden, en dat ding blokkeerde binnen 10cm met mijn standaard noodstop. Tevens de reden dat ik dat op m'n eigen motor daarna direct ben gaan oefenen (zonder ABS).
Slecht? Het is vooral slecht voor mij als ik mezelf onderuit rem, wat ik overigens alsnog deed, ondanks het oefenen. Banden kunnen wel wat hebben hoor, een paar remproeven ga je volgens mij echt niet merken op de levensduur.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 13:21 schreef Emi13 het volgende:
[..]
Bij mij precies hetzelfde verhaal. Eerste keer onverwachte file in de regen en ik brak achter goed uit. Daar zat weinig rechte lijn meer in. Toen schrok ik behoorlijk. Oefenen op je eigen fiets. Geen gek idee. Is dat niet slecht voor de bandjes?
Dan ga ik dat ook maar eens doen. Onderuit gegaan in de regen?quote:Op vrijdag 17 juni 2016 13:35 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Slecht? Het is vooral slecht voor mij als ik mezelf onderuit rem, wat ik overigens alsnog deed, ondanks het oefenen. Banden kunnen wel wat hebben hoor, een paar remproeven ga je volgens mij echt niet merken op de levensduur.
Nee, ik heb geen issues met regen. Klein beetje minder grip, beetje meer afstand houden en dan maak ik me er niet druk om.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 13:47 schreef Emi13 het volgende:
[..]
Dan ga ik dat ook maar eens doen. Onderuit gegaan in de regen?
heb maar op een fiets gelest, een CB500 met ABS. Daar ging stoppen altijd prima mee, maar een paar keer ABS voelen ingrijpen.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 12:16 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ik vond het verbazingwekkend te zien hoeveel dat uitmaakte per motorfiets. Op motorfiets A gelest, perfected noodstops op gemaakt. Op fiets B afgereden, en dat ding blokkeerde binnen 10cm met mijn standaard noodstop. Tevens de reden dat ik dat op m'n eigen motor daarna direct ben gaan oefenen (zonder ABS).
Zowel motor A als B waren CB500's.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 17:12 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
heb maar op een fiets gelest, een CB500 met ABS. Daar ging stoppen altijd prima mee, maar een paar keer ABS voelen ingrijpen.
Nu met mijn eigen CB500 zonder ABS nog niet echt een noodstop gemaakt, hoewel het wel bijna fout ging gister met een auto die voor mij de weg opdraaide
Op de "kleine" waarop ik nu les heb ik ook geen abs.quote:Op vrijdag 17 juni 2016 12:13 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
geen ABS op je lesfiets? Ik vond het de eerste keer echt verbazingwekkend hoe hard je kan remmen zonder dat er iets blokkeert
Het mag wel als je in het bezit bent van een aangepaste motor waarbij je een verzekeringsbewijs kan overleggen met een rijles claussule en een aantekening dat de motor verzekerd is tijdens het rijexamen. Maar ik raad het wel af. Duizenden mensen zijn voor jou geslaagd van alle lengtes en diktes en die konden het ook. Die motoren zijn geselecteerd op wendbaarheid en als je jouw Duke laat vallen wordt je niet vrolijk denk ik. Hier kan dat trouwens: http://www.woudagroep.nl/(...)otorverzekering.htmlquote:Op vrijdag 17 juni 2016 17:55 schreef erodome het volgende:
[..]
Wil ook wel lessen op die grotere en lompere motor, maar als het mag en kan wil ik examen doen op de motor die me het beste ligt en ik vermoed dat mijn duke-je me het beste gaat liggen omdat die gewoon beter "mijn maat" is.
Je kan ook allebei je voeten los laten, als je maar je koppeling indrukt of hem in neutraal gooit.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:04 schreef BigSmurf het volgende:
Van de week de knoop doorgehakt, vandaag m'n eerste les gehad.
Wel wennen als je nooit echt brommer hebt gereden zelf (op wat losse keren na) en 50k per jaar in de auto zit op halve autopilot. Vooral dat schakelen met je voet omhoog en omlaag, en het feit dat ik op m'n fiets eigenlijk altijd rem met links en linkervoet aan de grond zet.
Mijn 'brommerervaring' was eigenlijk meer een nadeel dan een voordeel tijdens de rijlessen. Ik deed blijkbaar dingen op de brommer die op een motor niet handig zijn. Het schakelen zit er na een paar lessen trouwens wel in.quote:Op zaterdag 18 juni 2016 18:04 schreef BigSmurf het volgende:
Van de week de knoop doorgehakt, vandaag m'n eerste les gehad.
Wel wennen als je nooit echt brommer hebt gereden zelf (op wat losse keren na) en 50k per jaar in de auto zit op halve autopilot. Vooral dat schakelen met je voet omhoog en omlaag, en het feit dat ik op m'n fiets eigenlijk altijd rem met links en linkervoet aan de grond zet.
Nee. Het is dan wel een noodstop, maar het moet ook een gecontroleerde noodstop zijn. Je mag ook niet omvallen bij het tot stilstand komen, bijvoorbeeld, ook niet als dat pas bij het neerzetten van je voet is. Je hoeft niet terug te schakelen en je mag in de ABS schieten, maar dat is het.quote:Op maandag 20 juni 2016 02:24 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Zou de examinator het licht opkomen van het achterwiel ('stoppie') bij de 'noodstop' tolereren?
Meeste rijscholen hebben toch motoren met ABS? Ik moest in ieder geval ABS zien aan te krijgen, dan was de proef geslaagd. Deed ik ook zo op het examen. Dan laat je zien dat je zo hard mogelijk durft te remmen. In het echt doe je dat natuurlijk niet zo , zeker als je geen ABS hebt.quote:Op maandag 20 juni 2016 02:40 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Nee. Het is dan wel een noodstop, maar het moet ook een gecontroleerde noodstop zijn. Je mag ook niet omvallen bij het tot stilstand komen, bijvoorbeeld, ook niet als dat pas bij het neerzetten van je voet is. Je hoeft niet terug te schakelen en je mag in de ABS schieten, maar dat is het.
Wel veel, maar ook genoeg motoren zonder ABS .quote:Op woensdag 22 juni 2016 16:24 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Meeste rijscholen hebben toch motoren met ABS? Ik moest in ieder geval ABS zien aan te krijgen, dan was de proef geslaagd. Deed ik ook zo op het examen. Dan laat je zien dat je zo hard mogelijk durft te remmen. In het echt doe je dat natuurlijk niet zo , zeker als je geen ABS hebt.
Zelfs een kwaliteitsmotor uit 1995 heeft al ABS en dan 20 jaar later... man man manquote:Op woensdag 22 juni 2016 16:31 schreef Anne het volgende:
[..]
Wel veel, maar ook genoeg motoren zonder ABS .
Ik heb altijd rijles gehad zonder ABS in ieder geval. Gelukkig maar, want mijn eigen motor heeft dat ook niet.
Ik heb ook op de harde manier ondervonden dat de motor geen ABS had trouwens .
Ja, mijn instructeur bleef maar roepen dat ik harder moest remmen.quote:Op woensdag 22 juni 2016 16:58 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Zelfs een kwaliteitsmotor uit 1995 heeft al ABS en dan 20 jaar later... man man man
Wat dan ben je er van af gevallen ?
Ach heb je dat ook weer meegemaakt.quote:Op donderdag 23 juni 2016 08:57 schreef Anne het volgende:
[..]
Ja, mijn instructeur bleef maar roepen dat ik harder moest remmen.
En ik raakte na de zesde keer zo gefrustreerd en dacht "wacht maar!" en toen kneep ik de remhendels eigenlijk vol en hard in. Et voila, daar lag ik. Met een motor zonder ABS .
Ik moest gewoon zo hard mogelijk remmen, liefst zonder ABS, desnoods met. Mijn ervaring (persoonlijk) is dat ik na flink oefenen eerder stilstond zonder ABS dan met.quote:Op woensdag 22 juni 2016 16:24 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Meeste rijscholen hebben toch motoren met ABS? Ik moest in ieder geval ABS zien aan te krijgen, dan was de proef geslaagd. Deed ik ook zo op het examen. Dan laat je zien dat je zo hard mogelijk durft te remmen. In het echt doe je dat natuurlijk niet zo , zeker als je geen ABS hebt.
dat is toch per definitie zo met ABS, dat je een langere remweg hebt als die ingrijpt?quote:Op donderdag 23 juni 2016 15:18 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Ik moest gewoon zo hard mogelijk remmen, liefst zonder ABS, desnoods met. Mijn ervaring (persoonlijk) is dat ik na flink oefenen eerder stilstond zonder ABS dan met.
Nee, wel bij AVD.quote:Op zaterdag 25 juni 2016 20:31 schreef NJ het volgende:
Vraagje, moet je je theorie hebben voordat je je AVB gaat doen?
quote:
Thx Nu de rest nogquote:
Als je perfect tegen de grens aan remt wel. Wat in een onverwachte noodsituatie vrij lastig is.quote:Op donderdag 23 juni 2016 17:13 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
dat is toch per definitie zo met ABS, dat je een langere remweg hebt als die ingrijpt?
En gefeliciteerd nattermann!
Plaats op de weg, afstand houden en snelheid zijn de grootste issues meestal.quote:Op maandag 27 juni 2016 21:32 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Mocht een van jullie, of bekenden van jullie, ooit gezakt zijn voor het AVD-examen; wat waren de redenen hiervoor?
Niet dat ik graag anderen herinner aan hun 'pijnlijke' momenten, maar wellicht dat er wat te leren valt van andermans fouten
degene die samen met mij af moest rijden was niet geslaagd omdat hij reed alsof hij in een auto zat. In dit geval dus traag accelereren, zowel bij stoplichten als bij snelweg oprijden en niet goed opeisen van zijn plaats op de weg.quote:Op maandag 27 juni 2016 21:32 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Mocht een van jullie, of bekenden van jullie, ooit gezakt zijn voor het AVD-examen; wat waren de redenen hiervoor?
Niet dat ik graag anderen herinner aan hun 'pijnlijke' momenten, maar wellicht dat er wat te leren valt van andermans fouten
Ik ben een keer gezakt. Was iets op de snelweg, weet niet precies meer wat. En na de snelweg reed je op zo'n 1-richtingsweg maar een t-splitsing. Daar moest ik links maar had mezelf niet helemaal goed gepositioneerd. Zet die examinator zijn wagen naast me neer om dat goed duidelijk te maken.quote:Op maandag 27 juni 2016 21:32 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Mocht een van jullie, of bekenden van jullie, ooit gezakt zijn voor het AVD-examen; wat waren de redenen hiervoor?
Niet dat ik graag anderen herinner aan hun 'pijnlijke' momenten, maar wellicht dat er wat te leren valt van andermans fouten
dat commentaar krijg ik ook van mijn instructeur, wel ff aan werken dus.quote:Op maandag 27 juni 2016 23:47 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
degene die samen met mij af moest rijden was niet geslaagd omdat hij reed alsof hij in een auto zat. In dit geval dus traag accelereren, zowel bij stoplichten als bij snelweg oprijden en niet goed opeisen van zijn plaats op de weg.
Klopt. Maar wel herkenbaar hoor. Daardoor bijna mijn AVB niet gehaald. Eerste keer met de noodproef maakte ik geen stoppie.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 11:02 schreef Catch22- het volgende:
Op de motor moet je wel lekker gas geven ja. Ik snap ook niet waarom je dat niet zo doen
POWEERRRR
Gefeliciteerd! Welke oefeningen kreeg je voor je kiezen ? En alles foutloos ?quote:
Dank Naast de 4 verplichte oefeningen moest ik de halve draai, vertragingsoefening en de stopproef doen. Vertragingsoefening moest ik een keer overdoen omdat ik gelijktijdig de rem en de koppeling bekrachtigde, ipv eerst krachtig remmen en daarna pas koppelen+schakelen.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 11:43 schreef Anne het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Welke oefeningen kreeg je voor je kiezen ? En alles foutloos ?
....en??quote:Op dinsdag 28 juni 2016 21:59 schreef Aiciu het volgende:
Morgen AVB examen, hopelijk blijft het droog.
Gefaaldquote:
Wut?quote:Op donderdag 30 juni 2016 22:41 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Wordt men (door de examinator) geacht bochten 'af te snijden', indien mogelijk? Ongeacht of er lijnen op het wegdek zijn die de weg in stroken verdeeld (op wegen met tegenliggers)
Laat ik het zo stellen; je wilt linksaf waarbij je van links tegenliggers kunt verwachten; hoor je, in het geval er geen tegenliggers aankomen, je bocht dermate af te snijden dat je een stuk asfalt van de tegenliggers (van links) meepakt?quote:Op donderdag 30 juni 2016 22:51 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Wut?
Je moet gewoon buiten/binnen/buiten. Behalve dat je bij de buitenbocht niet over de lijn moet hangen
Nee. Ik deed dat ook in het begin. Jij bedoelt of je bochten mag nemen alsof je aan het racen bent. Maar dat mag dus niet. Je mag nooit op de baan van de tegenligger zitten. Je mag maximaal tegen de binnenstreep. En als je de bocht te ruim neemt, bij mij betekende dat zodra je zag dat er geen tegenliggers aankwamen of dat het veilig was als je in de bocht zat dat je weer naar je originele plek op de weg gaat zitten (dus tegen de binnenlijn). En dus niet die hele bocht ruim neemtquote:Op donderdag 30 juni 2016 23:14 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Laat ik het zo stellen; je wilt linksaf waarbij je van links tegenliggers kunt verwachten; hoor je, in het geval er geen tegenliggers aankomen, je bocht dermate af te snijden dat je een stuk asfalt van de tegenliggers (van links) meepakt?
In geval van een overzichtelijke bocht uiteraard.
In geval van 'buiten' kreeg ik te horen dat ik de bocht 'te ruim' (?) nam. Wellicht dat ik het stukje 'binnen' meer moet toepassen
ja nu moet je het afmakenquote:Op vrijdag 1 juli 2016 09:30 schreef Xaryna het volgende:
Deze week een eerste les gehad en man man man wat is dat eng Ik wilde het eens proberen, grenzen verleggen, lijkt me leuk om te kunnen, dus een lesje in de buurt aangevraagd om te kijken of het iets voor mij is (angsthaas en onzeker).
Volgende week de tweede.
Eerst maar eens zien of ik door die angst heen kom. Heb de halve les zitten gillen in de helm, helemaal schor na afloop En het idee de straat op te gaan ermee... no thanksquote:
Hoezo loop je te gillen dan?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 10:34 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Eerst maar eens zien of ik door die angst heen kom. Heb de halve les zitten gillen in de helm, helemaal schor na afloop En het idee de straat op te gaan ermee... no thanks
Uhh.. geen idee. Alsie te hard gaat, als de bocht ineens dichtbij is, als ik achterop moet en de docent enge dingen doet, alsie (de motor) niet luistert, en soms als de geparkeerde auto's te dichtbij komen. Ik ben vocaal ingesteld.quote:
haha, komt omdat je nog geen controle hebt denk ik. Als die luistert dan gil je denk ik niet meer.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:02 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Uhh.. geen idee. Alsie te hard gaat, als de bocht ineens dichtbij is, als ik achterop moet en de docent enge dingen doet, alsie (de motor) niet luistert, en soms als de geparkeerde auto's te dichtbij komen. Ik ben vocaal ingesteld.
Langzame slalom beetje geoefend, dan komt er geen geluid uit me behalve wat piepjes, dan ben ik te geconcentreerd De rest is meer achtbaan effect? Vind het bijv. wel leuk om op de langere rechte stukken wat harder te gaan (30 km/h was m'n max) maar dan was de bocht er ineens en schrok ik en was het weer brullen Boos word ik niet. Ik vind het gewoon eng. Beetje achtbaan-effect misschien, maar dan niet gecontroleerd...quote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:04 schreef Roces18 het volgende:
[..]
haha, komt omdat je nog geen controle hebt denk ik. Als die luistert dan gil je denk ik niet meer.
Ik schreeuwde trouwens altijd (dus niet gillen) tijdens mijn langzame slalom, anders werkte die nooit. Zo boos werd ik altijd
In het begin lijkt 50 bijvoorbeeld heel hard. Maar als je een paar keer 140 bent gegaan op de snelweg denk je , man man man kan het niet wat harder.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:07 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Langzame slalom beetje geoefend, dan komt er geen geluid uit me behalve wat piepjes, dan ben ik te geconcentreerd De rest is meer achtbaan effect? Vind het bijv. wel leuk om op de langere rechte stukken wat harder te gaan (30 km/h was m'n max) maar dan was de bocht er ineens en schrok ik en was het weer brullen Boos word ik niet. Ik vind het gewoon eng. Beetje achtbaan-effect misschien, maar dan niet gecontroleerd...
Les 2, mijn uitdaging is stilte en kalm blijven. Ik hoop zo dat ik niet de weg op hoef van 'm.
Ik vond 30 al heel hard, maar dat komt ook omdat ik dat remmen en sturen nog niet onder de knie heb.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:08 schreef Roces18 het volgende:
[..]
In het begin lijkt 50 bijvoorbeeld heel hard. Maar als je een paar keer 140 bent gegaan op de snelweg denk je , man man man kan het niet wat harder.
Betaal je daar nog extra voor dan? Ik had uhm 95 euro voor 2 uur op privebaan met 1 of 2 anderenquote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:36 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik vond 30 al heel hard, maar dat komt ook omdat ik dat remmen en sturen nog niet onder de knie heb.
Gelukkig een fijne en geduldige instructeur, en privélessen.
Nee, hij geeft standaard les met 1 persoon, met 2 personen krijg je 5 euro korting en doet hij alleen als je gelijk niveau bent en het toevallig zo uitkomt. Klein dorpje, les is op industrieterrein.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:49 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Betaal je daar nog extra voor dan? Ik had uhm 95 euro voor 2 uur op privebaan met 1 of 2 anderen
dat is helaas normaal tegenwoordig. Moest begin dit jaar ook in Rijswijk (de tweede keer ) en dat was inderdaad na 7 weken geloof ikquote:Op vrijdag 1 juli 2016 13:19 schreef spierbal het volgende:
Is de wachttijd bij het cbr bij jullie ook zo lang? Hier dik 8 weken, rijswijk.
ja belachelijk man. Zat trouwens verkeerd te tellen. Tis zelfs 12 weken.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 15:38 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
dat is helaas normaal tegenwoordig. Moest begin dit jaar ook in Rijswijk (de tweede keer ) en dat was inderdaad na 7 weken geloof ik
om de week is genoeg toch?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 15:51 schreef spierbal het volgende:
[..]
ja belachelijk man. Zat trouwens verkeerd te tellen. Tis zelfs 12 weken.
Ben je gewoon 600 euro kwijt om op niveau te blijven wil je elke keer netjes 1x per week lessen.
Tering onzin.
ja maar het is belachelijk als je gewoon op niveau zit.quote:
Zou mogelijk zijn. Andersom zie ik het niet zo snel gebeuren.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 16:33 schreef spierbal het volgende:
[..]
ja maar het is belachelijk als je gewoon op niveau zit.
Wat ik hoorde is dat ze examinatoren te weinig hebben bij B en hierdoor bij andere examens examinatoren worden weggehaald omdat B voorrang heeft, en hierdoor langere wachtijden ontstaan bij A, am, BE en dergelijke
zou ik nou deels kosten kunnen declareren bij t cbr?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:01 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Zou mogelijk zijn. Andersom zie ik het niet zo snel gebeuren.
Pffff weet ik niet. Als je rechtbijstand hebt kan je ze altijd ff bellenquote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:15 schreef spierbal het volgende:
[..]
zou ik nou deels kosten kunnen declareren bij t cbr?
haha zou toch mooi zijn hequote:Op vrijdag 1 juli 2016 17:17 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Pffff weet ik niet. Als je rechtbijstand hebt kan je ze altijd ff bellen
Ja dan doe ik dat ook. Ik heb dit jaar nog een maand gewacht.quote:
Heb vorige week voor het eerst op de "grote mensen motor" gereden en de langzame oefeningen moeten doen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:04 schreef Roces18 het volgende:
[..]
haha, komt omdat je nog geen controle hebt denk ik. Als die luistert dan gil je denk ik niet meer.
Ik schreeuwde trouwens altijd (dus niet gillen) tijdens mijn langzame slalom, anders werkte die nooit. Zo boos werd ik altijd
langzame slalom is gewoon kut. beste is om heel vaak stapvoets rijden te oefenen, als je dat goed kan hoef je alleen nog maar te sturen op het juiste momentquote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Heb vorige week voor het eerst op de "grote mensen motor" gereden en de langzame oefeningen moeten doen.
Heb mezelf er echt doorheen gepraat, doe zus en zo, wees geen watje, doe het gewoon! Het was maar goed dat mijn oortje niet ook een microfoon is
Tijdens het gewone rijden zit ik vaak wat te zingen, dat vind ik dan ook echt leuk, zeker nu op de "grote mensen motor" (ipv de netaan opgevoerde brommer zeg maar). Bij de snelle slalom maak ik van die blije heen en weer geluidjes, vind ik ook leuk.
Maar die langzame slalom e.d., schijt echt in mijn broek ervan, dat ik die motor gewoon dom om laat vallen.
Grappig, heb dat dus echt andersom. Al dat hele langzame is lastig en "eng", als het wat vlotter gaat voelt die motor echt veel stabieler en voel ik me er kiplekker op. Ik zit de motor veel meer in de weg tijdens dat hele langzame.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 11:07 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Langzame slalom beetje geoefend, dan komt er geen geluid uit me behalve wat piepjes, dan ben ik te geconcentreerd De rest is meer achtbaan effect? Vind het bijv. wel leuk om op de langere rechte stukken wat harder te gaan (30 km/h was m'n max) maar dan was de bocht er ineens en schrok ik en was het weer brullen Boos word ik niet. Ik vind het gewoon eng. Beetje achtbaan-effect misschien, maar dan niet gecontroleerd...
Les 2, mijn uitdaging is stilte en kalm blijven. Ik hoop zo dat ik niet de weg op hoef van 'm.
Ja, moet dan ook nu steeds die langzame oefeningen doen. Wat tot nu toe meestal betekend dat ik die motor vasthou alsof mijn leven er vanaf hangt, wat natuurlijk niet meehelpt. Dan moet ik weer tegen mezelf praten, hou je torso ontspannen, pak je stuur niet te vast. Maar doe het toch steeds weer automatisch. Had echt last van mijn armen de laatste keer, wat betekend dat ik veelste krampachtig vastgehouden heb, wat niets ten goede komt.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:21 schreef Roces18 het volgende:
[..]
langzame slalom is gewoon kut. beste is om heel vaak stapvoets rijden te oefenen, als je dat goed kan hoef je alleen nog maar te sturen op het juiste moment
oja, dat las ik. Laat maar weten hoe het daarmee ging. Ben benieuwd. Wat voor motor heb je gehaald?quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:26 schreef erodome het volgende:
[..]
Ja, moet dan ook nu steeds die langzame oefeningen doen. Wat tot nu toe meestal betekend dat ik die motor vasthou alsof mijn leven er vanaf hangt, wat natuurlijk niet meehelpt. Dan moet ik weer tegen mezelf praten, hou je torso ontspannen, pak je stuur niet te vast. Maar doe het toch steeds weer automatisch. Had echt last van mijn armen de laatste keer, wat betekend dat ik veelste krampachtig vastgehouden heb, wat niets ten goede komt.
Maar als het goed is komt volgende week mijn eigen fijne motortje en ga ik daarop oefenen (1 van de voordelen van niet in de randstad wonen ).
Ik denk dat dat nog komt, als ik beter weet hoe remmen en sturen werken. Ik ben ook niet op stukken geweest waar je lang rechtuit kan. Ben wel benieuwd hoe het verder gaat.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:23 schreef erodome het volgende:
[..]
Grappig, heb dat dus echt andersom. Al dat hele langzame is lastig en "eng", als het wat vlotter gaat voelt die motor echt veel stabieler en voel ik me er kiplekker op. Ik zit de motor veel meer in de weg tijdens dat hele langzame.
Eerste les dan ook al gelijk allemaal leuke 60 weggetjes gereden, stukje te hard gereden, was dikke pret. Wel natuurlijk als een slak door elke bocht, maar he, het was de eerste les dus dat gaf niet.
Ktm duke 390. Was gelijk verliefd. Niet te gek, maar vooral niet zwaar en ook niet te hoog voor mij. Kan echt goed met mijn voeten bij de grond met die duke en dat voelt gewoon veel fijner/zekerder voor mij.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:28 schreef Roces18 het volgende:
[..]
oja, dat las ik. Laat maar weten hoe het daarmee ging. Ben benieuwd. Wat voor motor heb je gehaald?
Druk je knieën in de tank, op die manier ontspan je de rest van je lichaam enigszins. Heeft bij mij goed geholpen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:26 schreef erodome het volgende:
Had echt last van mijn armen de laatste keer, wat betekend dat ik veelste krampachtig vastgehouden heb, wat niets ten goede komt.
ja shit hey. Duke is wel echt tof, maar iets te duur voor mij. Ben zelf aan het kijken naar een cb500 uit 2001 ofzo, maar beetje lastig te vinden op het moment. Wacht even tot na het seizoen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:34 schreef erodome het volgende:
[..]
Ktm duke 390. Was gelijk verliefd. Niet te gek, maar vooral niet zwaar en ook niet te hoog voor mij. Kan echt goed met mijn voeten bij de grond met die duke en dat voelt gewoon veel fijner/zekerder voor mij.
Daarin heb ik geluk gehad, heb natuurlijk al jaren mijn auto rijbewijs en mocht gelijk de weg op. Heb alleen eerst even een blokje om moeten rijden om te zien of ik het koppelen e.d. een beetje snapte, dat ging hartstikke goed, dus mocht ik gelijk de weg op.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:29 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik denk dat dat nog komt, als ik beter weet hoe remmen en sturen werken. Ik ben ook niet op stukken geweest waar je lang rechtuit kan. Ben wel benieuwd hoe het verder gaat.
Weet ik (twist of the wrist(?) gekeken, erg leerzaam!), tijdens het gewone rijden gaat dat ook echt goed. Maar tijdens die langzame oefeningen stress ik en val ik in de valkuil van te strak vasthouden en kijken naar waar je niet heen wil (dus hoor je me tegen mezelf zeggen, kijk vooruit, niet naar die pionnen!), waardoor ik dus dan die pion wel raak...quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:37 schreef nattermann het volgende:
[..]
Druk je knieën in de tank, op die manier ontspan je de rest van je lichaam enigszins. Heeft bij mij goed geholpen.
Dat is dan misschien wel verstandig, dan kan je vaak leuke deals maken.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:38 schreef Roces18 het volgende:
[..]
ja shit hey. Duke is wel echt tof, maar iets te duur voor mij. Ben zelf aan het kijken naar een cb500 uit 2001 ofzo, maar beetje lastig te vinden op het moment. Wacht even tot na het seizoen.
Niet dat ik je geen advies wil geven ofzo, maar hier betaal je je rij instructeur voor he. Als je de lijnen er niet goed in hebt zitten, vraag dan of je even een halfuurtje achter je instructeur aan mag rijden om te zien hoe het moet. Of kijk eens of je misschien de les na de jouwe bij je instructeur achterop mag (daar leerde ik heel veel van).quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:46 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Wat zijn de lijnen die jullie nemen op rotondes? Naderen jullie deze altijd opdezelfde manier of is de 'beginpositie' afhankelijk van de afslag die genomen wordt?
Dat klinkt ook wel fijn, rustige 60 kms... Die zijn heir ook, maar dan vol met vluchtheuvels. Wel een lange en rechte 80 km weg, dat lijkt me ook wel wat om eens te proberen.quote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Daarin heb ik geluk gehad, heb natuurlijk al jaren mijn auto rijbewijs en mocht gelijk de weg op. Heb alleen eerst even een blokje om moeten rijden om te zien of ik het koppelen e.d. een beetje snapte, dat ging hartstikke goed, dus mocht ik gelijk de weg op.
Hier veel van die achteraf 60 weggetjes die heel rustig zijn, dus daar kon ik heerlijk vrij rijden.
Nu rijden we steeds eerst naar een terrein om oefeningen te doen, om dan af te sluiten met gewoon lekker wat rijden zodat ik weer helemaal ontspannen eraf stap.
Maar maak je geen zorgen, ik had zelfs nog nooit op een schakelbrommer gereden en ook mij lukt het nu best wel aardig (ben er nog niet, maar het begint langzaam ergens op te lijken). Het zal sneller gaan dan je denkt!!!
Je begint altijd rechts van je rijbaan. Dan kan er niemand rechts van je komenquote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:46 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Wat zijn de lijnen die jullie nemen op rotondes? Naderen jullie deze altijd opdezelfde manier of is de 'beginpositie' afhankelijk van de afslag die genomen wordt?
ik heb zelf een CB500 uit '97, prima ding is dat. Ik zou echter wel door blijven kijken in het hoogseizoen, want ik heb van december tot maart zitten zoeken naar een motor maar er was gewoon niks beschikbaar. Denk dat veel mensen ook wachten om juist in het seizoen te verkopenquote:Op vrijdag 1 juli 2016 20:38 schreef Roces18 het volgende:
[..]
ja shit hey. Duke is wel echt tof, maar iets te duur voor mij. Ben zelf aan het kijken naar een cb500 uit 2001 ofzo, maar beetje lastig te vinden op het moment. Wacht even tot na het seizoen.
Gefeliciteerdquote:
Gefeliciteerd! En lekker snel ook door naar AVD. Kun je mooi in de zomer en nazomer nog rijden.quote:Op donderdag 7 juli 2016 17:17 schreef Daywalk3r het volgende:
Veni vidi vici op het fietsie! Rond het middag uur m'n AVB gehaald Samen met mede-lessert van m'n school die hem ook behaald heeft.
Qua oefeningen kreeg ik ook precies degene die ik het beste kan, en mijn mede-lesser degene die hij beter kan, dus dat was al mooi.
Ik mocht beginnen met de motor even naar achter te rijden, om hem daarna in het vak te zetten. (eitje) 1
Daarna de noodstop en stopproef (eitje) 2 & 3
Toen door naar de volgende parkeerbaan en daar eerst de vertragingsoefeningen (makkie) 4
En daarna de uitwijkoefening (kwam vlak bij de pylon uit maar ging goed) 5
Daar opvolgend de halve draai (gelukkig naar rechts) die net aan was, maar goed ging. 6
En als laatst de langzame sla-om waarvan ik dacht dat ik hem voor het eerst goed deed, maar toen ik in de spiegel keek toch een pylon zag liggen, en waarbij de tweede keer nog slechter ging.. 7
Als het qua planning lukt dan mag ik 2 Augustus voor m'n AVD.
Inderdaadquote:Op donderdag 7 juli 2016 17:19 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! En lekker snel ook door naar AVD. Kun je mooi in de zomer en nazomer nog rijden.
Heeft die motor een versnelling achteruit, of lees ik het gewoon verkeerd?quote:Op donderdag 7 juli 2016 17:17 schreef Daywalk3r het volgende:
...
Ik mocht beginnen met de motor even naar achter te rijden, om hem daarna in het vak te zetten. (eitje) 1
...
Ja het was een honda goldwingquote:Op maandag 11 juli 2016 13:19 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Heeft die motor een versnelling achteruit, of lees ik het gewoon verkeerd?
Nee. Officieel niet. Maar volgens mij wordt het wel gedoogd.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 20:40 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Is het toegestaan voertuigen die gestopt zijn in verband met een verkeerslicht in te halen danwel passeren?
Bijvoorbeeld in het geval van twee stroken voor 'rechtdoor'; mag je hier tussen de twee rijstroken andere voertuigen passeren?
Als je even de maximum snelheid overschrijdt kunnen ze dat toch niet metenquote:Op zaterdag 16 juli 2016 21:25 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Mooi om te horen dat het gedoogd wordt.
Zijn de meeste agenten dan ook begripvol als je 'even' de maximumsnelheid overschrijdt om een potentieel gevaar te vermijden?
Genoeg examinators die je af zouden kunnen straffen als je dat niet doet, heb ik begrepen
Uiteraard, idioten heb je overal en als ze bij je in de buurt kunnen komen zullen ze altijd plakken. De oplossing daarvoor is in je rechterhandquote:Op zaterdag 16 juli 2016 22:08 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Kan je overigens ook op de motor bumperklevers verwachten op de snelweg of halen mensen dat wel uit hun hoofd?
Oké. Maar op het examen is dat niet toegestaan.quote:Op zaterdag 16 juli 2016 21:04 schreef Tunafish het volgende:
Ik heb het een paar keer moeten doen van mijn instructeur. Dan zei hij gewoon in mijn oortje dat ik maar vooraan moest zien te komen.
Moet ik dan denken aan bijvoorbeeld een extra opdracht om te keren in een straat (halve draai), of is het daadwerkelijk eerst een afzonderlijk gedeelte AVB en vervolgens het AVD gedeelte?quote:Een doorstromer (dus iemand met 2 jaar A1 die A2 wil halen of iemand met 2 jaar A2 die A wil halen) moet
1 combi-praktijkexamen doen, waarin zowel de voertuigbeheersing (AVB) als de verkeersdeelneming (AVD)
in één examen worden getoetst.
Nero22 denk ik.quote:Op zondag 17 juli 2016 18:46 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Heeft een van jullie ervaring met een 'combi-praktijkexamen'?
[..]
Moet ik dan denken aan bijvoorbeeld een extra opdracht om te keren in een straat (halve draai), of is het daadwerkelijk eerst een afzonderlijk gedeelte AVB en vervolgens het AVD gedeelte?
ik zou voor je rijlessen aanhouden wat het makkelijkste gaat, maak het niet onnodig moeilijk voor jezelfquote:Op woensdag 20 juli 2016 17:16 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Hoe zit het met de bediening van de hendels? Sommigen raden 'slechts' twee vingers aan, anderen weer vier.
Wanneer je twee vingers gebruikt voor de voorrem, gaat het 'rev matchen' bij het terugschakelen wat makkelijker heb ik begrepen.
Wat raden jullie aan, en waarom?
Laat dat lekker zitten man. Je hebt genoeg te leren. Dat gevoel komt vanzelfquote:Op woensdag 20 juli 2016 17:16 schreef PleadingTheFifth het volgende:
Hoe zit het met de bediening van de hendels? Sommigen raden 'slechts' twee vingers aan, anderen weer vier.
Wanneer je twee vingers gebruikt voor de voorrem, gaat het 'rev matchen' bij het terugschakelen wat makkelijker heb ik begrepen.
Wat raden jullie aan, en waarom?
Op een evenwichtsvoertuig zou ik persoonlijk ongewenste gewichtsverschuivingen tot een minimum willen beperken. Wat dat betreft is revmatching geen overbodige handigheid, naar mijn bescheiden mening.quote:Op woensdag 20 juli 2016 23:40 schreef Catch22- het volgende:
Dat revmatchen doet niks met je veiligheid. En seinen ook niet.
Kerel, relax. Je rijdt op een fiets met een motortje. Het is geen Rocket science. Gewoon luisteren naar wat je instructeur zegt en genieten
Een klassiek schoolvoorbeeld van wat je niet moet doen ja. Zo creëer je onnodige hellingshoek, waardoor je minder contactoppervlak hebt en dus minder grip.quote:Op donderdag 21 juli 2016 00:05 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Op een evenwichtsvoertuig zou ik persoonlijk ongewenste gewichtsverschuivingen tot een minimum willen beperken. Wat dat betreft is revmatching geen overbodige handigheid, naar mijn bescheiden mening.
Hoe meer ik (hopelijk) leer, des te meer ik geniet
Valt er wellicht wat te zeggen over de lichaamshouding van de volgende bestuurder?
[ afbeelding ]
Als je gewoon snel schakelt heb je daar echt geen problemen mee hoor. Als ik agressief rij dan schakel ik ook wel eens te vroeg terug met een blokkerende achterwiel tot gevolg. Dat overleef je ook wel.quote:Op donderdag 21 juli 2016 00:05 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Op een evenwichtsvoertuig zou ik persoonlijk ongewenste gewichtsverschuivingen tot een minimum willen beperken. Wat dat betreft is revmatching geen overbodige handigheid, naar mijn bescheiden mening.
Hoe meer ik (hopelijk) leer, des te meer ik geniet
Valt er wellicht wat te zeggen over de lichaamshouding van de volgende bestuurder?
[ afbeelding ]
Ik weet niet eens wat die termen betekenen.quote:Op donderdag 21 juli 2016 07:33 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Als je gewoon snel schakelt heb je daar echt geen problemen mee hoor. Als ik agressief rij dan schakel ik ook wel eens te vroeg terug met een blokkerende achterwiel tot gevolg. Dat overleef je ook wel.
Zorg dat je eerst de basis onder de knie hebt, dan kan je bezig gaan met blippen, revmatching etc
Het is ook moeilijkdoenerij (of dikdounerij op zijn Gronings).quote:Op donderdag 21 juli 2016 07:38 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ik weet niet eens wat die termen betekenen.
Dan heb je ze hoogst waarschijnlijk ook niet nodig, zijn technieken die op het circuit gebruikt worden en die je op de openbare weg vrijwel geen voordeel opleveren. Het zal je in het normale verkeer toch redelijk een worst moeten zijn of je normaal schakelt of een paar milliseconden sneller schakelt door die technieken te gebruiken.quote:Op donderdag 21 juli 2016 07:38 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Ik weet niet eens wat die termen betekenen.
ANWB. De regels veranderen niet elk jaarquote:Op zaterdag 23 juli 2016 15:11 schreef Xaryna het volgende:
Welk theorieboek raden jullie aan? Mijn rijschool biedt alleen een online pakket wat ik te duur vind. Heb liever een papieren boek.
Wat ik op Bol zie staan is ook voornamelijk oude boeken, niet van 2016...
Ik weet niet wanneer ze wel veranderen, daarom vraag ik het Ik bedoel, is een boek uit 2012/2013 nog up to date?quote:Op zaterdag 23 juli 2016 15:13 schreef Catch22- het volgende:
[..]
ANWB. De regels veranderen niet elk jaar
Ik heb de 2014 versie van dat ANWB boek+cd met oefenexamens wel te koop voor je, heeft zowel Catch als ik door het examen geloodst Laat maar weten als je interesse hebt.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 15:29 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik weet niet wanneer ze wel veranderen, daarom vraag ik het Ik bedoel, is een boek uit 2012/2013 nog up to date?
Maar goed, ANWB dus. Dank je.
Dank je wel, maar nee. Ik ben een boek-o-fiel en wil ze nieuw hebben.quote:Op zaterdag 23 juli 2016 16:06 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Ik heb de 2014 versie van dat ANWB boek+cd met oefenexamens wel te koop voor je, heeft zowel Catch als ik door het examen geloodst Laat maar weten als je interesse hebt.
Lokquotequote:Op zaterdag 23 juli 2016 16:12 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Dank je wel, maar nee. Ik ben een boek-o-fiel en wil ze nieuw hebben.
Hmm? Ik had je post gezien, alleen ik wilde voor ANWB gaan. Maar die is niet meer leverbaar... Vekabest gaat het waarschijnlijk worden, ja.quote:
O, m'n bericht was niet helder. Je mag hem zo overnemenquote:Op dinsdag 26 juli 2016 08:58 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Hmm? Ik had je post gezien, alleen ik wilde voor ANWB gaan. Maar die is niet meer leverbaar... Vekabest gaat het waarschijnlijk worden, ja.
Je hebt DM.quote:Op dinsdag 26 juli 2016 10:05 schreef Mathijz het volgende:
[..]
O, m'n bericht was niet helder. Je mag hem zo overnemen
van harte! Al wat op het oog?quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 16:45 schreef Daywalk3r het volgende:
Net een nagenoeg perfecte rit gereden! En dus geslaagd!!
M'n instructeur moest zo lachen omdat hij vrijdag zei van morgen moet het beter, en zaterdag progressie zag en dus zei dat als ik het vandaag nog beter zou doen het goed zou komen.. en ik reed echt goed! Niet altijd even vlot, maar juist daardoor wel heel veilig en goed geanticipeerd.
Mijn mede-lesser die het uur voor mij was (wat een spanning had ik) had zichzelf een beetje voorbij gereden qua vlotheid, waardoor hij geen fout-marge meer had en dus wat fouten had gemaakt.
Morgen naar het gemeentehuis!
Niet echt. Bij m'n vaste autogarage (achter-oom en m'n broer werkt er) staat een diversion 600. Die wil ik sowieso even meenemen voor een testrit. Maar ik heb gelezen dat een bandit of een fazer ofzo al een stukje meer fun-factor heeft. Maar kom maar met tips mensen, altijd leuk om uit te zoeken.quote:
Diversion is wel echt een goede en betrouwbare fiets om het op te leren. Die kopen en leren rijden is echt geen slecht plan hoor.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 22:24 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Niet echt. Bij m'n vaste autogarage (achter-oom en m'n broer werkt er) staat een diversion 600. Die wil ik sowieso even meenemen voor een testrit. Maar ik heb gelezen dat een bandit of een fazer ofzo al een stukje meer fun-factor heeft. Maar kom maar met tips mensen, altijd leuk om uit te zoeken.
Gefeliciteerdquote:Op dinsdag 2 augustus 2016 16:45 schreef Daywalk3r het volgende:
Net een nagenoeg perfecte rit gereden! En dus geslaagd!!
M'n instructeur moest zo lachen omdat hij vrijdag zei van morgen moet het beter, en zaterdag progressie zag en dus zei dat als ik het vandaag nog beter zou doen het goed zou komen.. en ik reed echt goed! Niet altijd even vlot, maar juist daardoor wel heel veilig en goed geanticipeerd.
Mijn mede-lesser die het uur voor mij was (wat een spanning had ik) had zichzelf een beetje voorbij gereden qua vlotheid, waardoor hij geen fout-marge meer had en dus wat fouten had gemaakt.
Morgen naar het gemeentehuis!
Heb zowel voor auto- en motortheorie een boek van Vekabest gebruikt en vond het prettig opgestelde boeken. Mijn auto instructeur raadde het mij destijds ook aan. Of andere boeken echt zoveel minder zijn weet ik niet, maar denk dat je hier prima mee uit de voeten kuntquote:Op dinsdag 2 augustus 2016 22:44 schreef Xaryna het volgende:
Mocht het iemand nog interesseren, Vekabest boek gekocht. Instructeur raadde ANWB boek om wat voor reden dan ook af.
Ja nu heb je even geproefd aan het echte werk wacht maar tot je echt je rijbewijs hebt, dan is het pas echt genietenquote:Op woensdag 10 augustus 2016 23:30 schreef nattermann het volgende:
Vandaag eerste les op de weg gehad. Wat leuk Eindelijk beetje gassen ipv op het besloten terrein.
Haha, schattig Enjoy!quote:Op donderdag 11 augustus 2016 16:04 schreef Verbodsbord het volgende:
Gister eerste les gehad! Mocht meteen de weg op, twee uur lang door de polders/duinen gereden, wat 60 wegen en alles.
Wat vet zeg Rij op een ktm duke 390, ding trekt flink door
Spannond. Wat denk je zelf van het examen?quote:Op maandag 22 augustus 2016 00:20 schreef nattermann het volgende:
Inmiddels 3x2 uur les op de weg gehad. Gaat goed. Morgenmiddag weer 2 uurtjes rijden en dan bijna examen.
Ktm 390, dat is de motor die ik heb gekocht!quote:Op donderdag 11 augustus 2016 16:04 schreef Verbodsbord het volgende:
Gister eerste les gehad! Mocht meteen de weg op, twee uur lang door de polders/duinen gereden, wat 60 wegen en alles.
Wat vet zeg Rij op een ktm duke 390, ding trekt flink door
Kan je echt de leervideo's/boek the twist of te wrist aanraden. Heb er zelf al veel aan gehad en dat als iemand die zelfs nog nooit op een schakelbrommer heeft gereden.quote:Op zaterdag 13 augustus 2016 17:30 schreef Pixels. het volgende:
Hallo!
Ik ben net gestart en zit in mn tweede les, ik zit veel met de techniek en gaat vaak fout, heb heel lang crossmotor gereden waardoor ik redelijk in race/stationaire stand zit, iemand die hier iets op weet? . Ik doe de VB oefeningen meestal fout, rij voor A1 als dat uitmaakt.
Ik kan dit niet vaak genoeg herhalen inderdaad.quote:Op maandag 22 augustus 2016 18:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Kan je echt de leervideo's/boek the twist of te wrist aanraden. Heb er zelf al veel aan gehad en dat als iemand die zelfs nog nooit op een schakelbrommer heeft gereden.
Voor iemand die een beetje weet hoe rijden op een motor werkt is het zelfs nog beter.
Laat maar komen, voor mijn gevoel en de feedback die ik krijg van mijn rij-instructrice ben ik er klaar voor.quote:Op maandag 22 augustus 2016 17:58 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Spannond. Wat denk je zelf van het examen?
Idd zelfs ( en ms vooral de zg) ervaren rijders kunnen daar een hoop uit leren.quote:Op maandag 22 augustus 2016 18:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Kan je echt de leervideo's/boek the twist of te wrist aanraden. Heb er zelf al veel aan gehad en dat als iemand die zelfs nog nooit op een schakelbrommer heeft gereden.
Voor iemand die een beetje weet hoe rijden op een motor werkt is het zelfs nog beter.
Die diversion was niet wat, daarna op 3 fazers gereden waarvan er 1 op 3 cilinders liep, 1 lang stil had gestaan en best last van rijwind had heb ik ook naar een ZZR600 gekeken en die ook gekocht. Minder rechtop, en minder vergevensgezind maar dat komt wel goed!quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 22:25 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Diversion is wel echt een goede en betrouwbare fiets om het op te leren. Die kopen en leren rijden is echt geen slecht plan hoor.
Ook een leuke fiets. Het ligt ook maar aan je instelling en zelfbeheersing. Ik ben begonnen (en rij nog steeds) op een gsxr600 van 1997.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 22:38 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Die diversion was niet wat, daarna op 3 fazers gereden waarvan er 1 op 3 cilinders liep, 1 lang stil had gestaan en best last van rijwind had heb ik ook naar een ZZR600 gekeken en die ook gekocht. Minder rechtop, en minder vergevensgezind maar dat komt wel goed!
Idd. Ik heb o.a. een Div600 en die fiets uit 1993 kan je snel van je RB ontdoen en wil met wind mee al neuzend op het stuur soms FF 200 aantikken. Naast wendbaar een prima (relatief lichte) fiets die je - ook qua kosten - niet snel zal verrassen.quote:Op dinsdag 2 augustus 2016 22:25 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Diversion is wel echt een goede en betrouwbare fiets om het op te leren. Die kopen en leren rijden is echt geen slecht plan hoor.
Leuk om te horen dat het zo goed gaat Al gekeken naar een motor?quote:Op maandag 22 augustus 2016 23:53 schreef nattermann het volgende:
Twee uurtjes vandaag gingen overigens ook weer prima. Voel me steeds lekkerder op de motor, bochten aansnijden/inkantelen is heerlijk Kan niet wachten totdat ik dat nieuwe stukje plastic mag aanvragen
Mwah, ben nog niet concreet op zoek. Moet toch eerst kijken wat bij mij past qua model, neig zelf naar de naked/enduro, en dan in de richting van een suzuki v-strom of dergelijks.quote:Op dinsdag 23 augustus 2016 23:58 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Leuk om te horen dat het zo goed gaat Al gekeken naar een motor?
mijn vader heeft nog wel een V-stroom 1000 met Takkoni uitlaten waar ie vanaf wilquote:Op woensdag 24 augustus 2016 17:19 schreef nattermann het volgende:
[..]
Mwah, ben nog niet concreet op zoek. Moet toch eerst kijken wat bij mij past qua model, neig zelf naar de naked/enduro, en dan in de richting van een suzuki v-strom of dergelijks.
Ach. Ik kreeg mijn Bmw niet op de bok en ik ben best een grote vent.quote:Op woensdag 24 augustus 2016 22:37 schreef Daywalk3r het volgende:
Goh ik ben wel dom.. Heb de fiets vandaag opgehaald en hij kon net in het bijschuurtje staan op de standaard. Maar bedenk me ineens dat die natuurlijk ook een middenbok heeft.
en heb je al de zenuwen?quote:Op vrijdag 26 augustus 2016 01:14 schreef nattermann het volgende:
Morgenochtend nog 2 uur, maandag nog 2 uur en dinsdag is D-day
Gewoon je tijd nemen gevoel komt vanzelfquote:Op vrijdag 26 augustus 2016 21:49 schreef Xaryna het volgende:
Mijn lessen gaan langzaamaan beter. Ik begin er nu ook lol in te hebben en me iets zekerder te voelen waardoor ik meer kan ontspannen.
Gefeliciteerd Snel gedaan.quote:
quote:
Bedankt Ben begin juni begonnen met lessen, dus al met al +/- 3 maanden (avb+avd+theorie).quote:
Gefeliciteerdquote:
Thanksquote:
Ik dacht dat je net 4 lessen ofzo had Laatst zei je eerste les toch?quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 16:28 schreef nattermann het volgende:
[..]
[..]
Bedankt Ben begin juni begonnen met lessen, dus al met al +/- 3 maanden (avb+avd+theorie).
Op de weg heb ik 9 lessen gehad, 3 weken geleden mee begonnen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2016 21:42 schreef Xaryna het volgende:
[..]
Ik dacht dat je net 4 lessen ofzo had Laatst zei je eerste les toch?
Dat verklaart, dacht dat eerste les op de motor überhaupt was. Alsnog snel gedaanquote:Op dinsdag 30 augustus 2016 21:45 schreef nattermann het volgende:
[..]
Op de weg heb ik 9 lessen gehad, 3 weken geleden mee begonnen.
Dat is lekker. Hopelijk slaag je meteen. Met een beetje mazzel kun je dan dit jaar nog lekker rondrijden!quote:Op maandag 12 september 2016 13:58 schreef Verbodsbord het volgende:
Werd vandaag gebeld, omdat de avb lessen erg goed gaan mag ik 21 september voor het examen
Is er niet.quote:Op dinsdag 20 september 2016 21:12 schreef Hamzoef het volgende:
Waarschijnlijk al vaker gevraagd, maar ik heb niet het hele topic doorgenomen.
Is er naar jullie mening een correlatie tussen hoe lang je het over je autorijbewijs gedaan hebt, en hoelang over je motorrijbewijs?
Na hoeveel keren zijn jullie geslaagd voor rijbewijs B, en na hoeveel keren voor A?
Ik overig voorzichtig of ik misschien mijn motorrijbewijs wil halen, maar ik heb bijzonder lang gedaan over mijn autorijbewijs, en daarom ben ik bang dat ik ook lang over mijn motorrijbewijs doe.
Ik heb rijschool gebeld vandaag, die meldde hetzelfde.quote:
Dan ga je naar een ander. Is het lang geleden en heb je veel gereden in de tussentijd? Op de motor heb je meer verkeersinzicht nodig dan in de auto.quote:Op dinsdag 20 september 2016 21:15 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik heb rijschool gebeld vandaag, die meldde hetzelfde.
Ik vertrouw hun oordeel echter niet zo. Zij hebben natuurlijk alle belang bij mij als klant, als ik weer 100 lessen nodig heb.
Ja, ik heb al dik meer dan 10 jaar mijn rijbewijs, veel kilometers gemaakt, nooit schade gereden. Maar ik heb wel veel lessen nodig gehad, en ook vaak gezakt.quote:Op dinsdag 20 september 2016 21:29 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Dan ga je naar een ander. Is het lang geleden en heb je veel gereden in de tussentijd? Op de motor heb je meer verkeersinzicht nodig dan in de auto.
Er is geen verband, zoals Catch meldt helpt verkeersinzicht/ ervaring zeker.quote:Op dinsdag 20 september 2016 21:34 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ja, ik heb al dik meer dan 10 jaar mijn rijbewijs, veel kilometers gemaakt, nooit schade gereden. Maar ik heb wel veel lessen nodig gehad, en ook vaak gezakt.
Sowieso ben ik geen held in het besturen van dingen.
Neem een proefles en kijk hoe het gaat. Niemand kan je vertellen of je het kan en hoe lang het duurt.quote:Op dinsdag 20 september 2016 21:34 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ja, ik heb al dik meer dan 10 jaar mijn rijbewijs, veel kilometers gemaakt, nooit schade gereden. Maar ik heb wel veel lessen nodig gehad, en ook vaak gezakt.
Sowieso ben ik geen held in het besturen van dingen.
Nee, volgens mij geen correlatie.quote:Op dinsdag 20 september 2016 21:12 schreef Hamzoef het volgende:
Waarschijnlijk al vaker gevraagd, maar ik heb niet het hele topic doorgenomen.
Is er naar jullie mening een correlatie tussen hoe lang je het over je autorijbewijs gedaan hebt, en hoelang over je motorrijbewijs?
Na hoeveel keren zijn jullie geslaagd voor rijbewijs B, en na hoeveel keren voor A?
Ik overig voorzichtig of ik misschien mijn motorrijbewijs wil halen, maar ik heb bijzonder lang gedaan over mijn autorijbewijs, en daarom ben ik bang dat ik ook lang over mijn motorrijbewijs doe.
Ik ben bijna 2 meter en weeg 100kg, maar als mijn motor van 180kg valt, hou ik hem ook niet hoorquote:Op woensdag 21 september 2016 12:33 schreef erodome het volgende:
Toen over op de "grote mensen motor" en vooral even over het mentale heen komen dat ik die motor niet kan houden als hij omvalt (ding weegt over de 200 kilo). Vooral dat dat niet zo snel gebeurd dus, dat moest ik gewoon ervaren.
Maar jij hebt wel benen die lang genoeg zijn om je motor op te kunnen vangen voor die een te grote hoek maakt waardoor dat vallen niet meer te vermijden is. Ik ben 1,90m en weeg 116 kg maar mijn vorige BMW K100RS met een 265 kg "nat" gewicht had ik toch echt wel onder controle. Het is meer het idee dat de motor zo zwaar is dat je hem niet zou kunnen houden, maar een gezond been kan een verbazingwekkende kracht leveren.quote:Op woensdag 21 september 2016 12:40 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Ik ben bijna 2 meter en weeg 100kg, maar als mijn motor van 180kg valt, hou ik hem ook niet hoor
Dat schakelen enzo, dat kan je heel snel onder de knie hebben. Maar je moet vooral gewoon lekker op je eigen tempo gaan
Ja bij normaal gebruik gaat het prima. Maar als je hem niet helemaal lekker pakt, wordt het al gauw zwaar natuurlijk. Ik pakte hem bijvoorbeeld uit de paddockstand en hij ging toen al bijna (tegenwoordig zet ik eerst de standaard uit als ik hem uit de stand haal). Het is handelbaar gewicht, maar als je moet het wel 'handig' aanpakkenquote:Op woensdag 21 september 2016 12:55 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Maar jij hebt wel benen die lang genoeg zijn om je motor op te kunnen vangen voor die een te grote hoek maakt waardoor dat vallen niet meer te vermijden is. Ik ben 1,90m en weeg 116 kg maar mijn vorige BMW K100RS met een 265 kg "nat" gewicht had ik toch echt wel onder controle. Het is meer het idee dat de motor zo zwaar is dat je hem niet zou kunnen houden, maar een gezond been kan een verbazingwekkende kracht leveren.
Het is echt een kwestie van gewicht aanvoelen.quote:Op woensdag 21 september 2016 12:40 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Ik ben bijna 2 meter en weeg 100kg, maar als mijn motor van 180kg valt, hou ik hem ook niet hoor
Dat schakelen enzo, dat kan je heel snel onder de knie hebben. Maar je moet vooral gewoon lekker op je eigen tempo gaan
Ah oké, had niet door dat je dat bedoelde. Dat is in het begin wel wennen ja, wat ik meestal deed met die BMW was hem tegen mijn heup/bovenbeen laten steunen, een motor die naar je toe hangt is te houden, kiept hij van je af dan is het over en uit.quote:Op woensdag 21 september 2016 12:57 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Ja bij normaal gebruik gaat het prima. Maar als je hem niet helemaal lekker pakt, wordt het al gauw zwaar natuurlijk. Ik pakte hem bijvoorbeeld uit de paddockstand en hij ging toen al bijna (tegenwoordig zet ik eerst de standaard uit als ik hem uit de stand haal). Het is handelbaar gewicht, maar als je moet het wel 'handig' aanpakken
Haha bijna gezakt op het makkelijkste onderdeel.quote:Op woensdag 21 september 2016 13:46 schreef Verbodsbord het volgende:
Vandaag AVB gehad in Heerhugowaard. Ik moest doen:
- Uitwijkoefening
- Stopproef
- Noodstop
- Halve draai
- Snelle slalom
- Langzame slalom
- Lopend achteruit parkeren
Alle oefeningen gingen in één keer goed, behalve het parkeren. Eerste keer gewoon te vroeg gedraaid waardoor ik half op de pion stond, tweede keer vergeten dat ik ook het vak weer uit moest lopen. Ik zat alweer op de motor (gelukkig nog zonder te starten) toen de examinator aangaf dat het toch echt de bedoeling was om ook weer het vak uit te lopen . Gelukkig deed ie daar verder niet moeilijk over, dus geslaagd!
Helaas 22 november de eerste mogelijkheid om AVD te doen
Dit idd. Ik kan echt netaan met mijn tenen bij de grond, moest dus even ervaren dat dat voldoende is.quote:Op woensdag 21 september 2016 12:55 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Maar jij hebt wel benen die lang genoeg zijn om je motor op te kunnen vangen voor die een te grote hoek maakt waardoor dat vallen niet meer te vermijden is. Ik ben 1,90m en weeg 116 kg maar mijn vorige BMW K100RS met een 265 kg "nat" gewicht had ik toch echt wel onder controle. Het is meer het idee dat de motor zo zwaar is dat je hem niet zou kunnen houden, maar een gezond been kan een verbazingwekkende kracht leveren.
Dat red ik dus niet met die zware. Moet hem echt in evenwicht houden, anders wordt het echt een gevecht om hem niet te ver over te laten hellen.quote:Op woensdag 21 september 2016 13:05 schreef BMWK111RS het volgende:
[..]
Ah oké, had niet door dat je dat bedoelde. Dat is in het begin wel wennen ja, wat ik meestal deed met die BMW was hem tegen mijn heup/bovenbeen laten steunen, een motor die naar je toe hangt is te houden, kiept hij van je af dan is het over en uit.
Haha ja precies, de examinator kon er ook wel om lachen om die reden Dankje!quote:Op woensdag 21 september 2016 13:58 schreef Lenny_Leonard het volgende:
[..]
Haha bijna gezakt op het makkelijkste onderdeel.
En gefeliciteerd natuurlijk. Balen dat je nog 2 maanden moet wachten.
Dus eigenlijk doe ik er verstandig aan, om een schakelbrommer van marktplaats te halen, en daar alvast een beetje mee te oefenen?quote:Op woensdag 21 september 2016 12:33 schreef erodome het volgende:
Nee, volgens mij geen correlatie.
Wel of je al (schakel) brommer hebt gereden of andere gemotoriseerde 2 wielers.
Nee. Beter steek je geld in eigen kleding (met name helm en handschoenen)quote:Op woensdag 21 september 2016 18:46 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Dus eigenlijk doe ik er verstandig aan, om een schakelbrommer van marktplaats te halen, en daar alvast een beetje mee te oefenen?
Gezien de prijs van lessen, is het misschien wel interessant als je daardoor minder lessen nodig hebt. Zeker als je de schakelbrommer daarna weer kan verkopen.
Daarmee leer ik toch niet rijden? Door handschoenen haal ik toch niet sneller mijn rijbewijs?quote:Op woensdag 21 september 2016 19:09 schreef Catch22- het volgende:
[..]
Nee. Beter steek je geld in eigen kleding (met name helm en handschoenen)
dat schakelen is echt niet moeilijk. 1x beneden. De rest omhoog.quote:Op woensdag 21 september 2016 19:14 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Daarmee leer ik toch niet rijden? Door handschoenen haal ik toch niet sneller mijn rijbewijs?
Nee, maar leer je ook niet het weggedrag van een tweewieler? En zijn alle lesmotoren zo zwaar? Het verschil tussen een forse schakelbrommer, en een heel lichte motor is toch nihil?quote:Op woensdag 21 september 2016 19:39 schreef spierbal het volgende:
[..]
dat schakelen is echt niet moeilijk. 1x beneden. De rest omhoog.
Mijn eerste les leerde ik schakelen en deed ik al kleine slalom, noodstop en uitwijkoefeningen en ik mocht al terug rijden naar de rijschool.
Dan leer je je die onzin aan op een schakelbrommer om vervolgens weer opnieuw het gevoel te krijgen op een ding wat meer dan 200kg weegt.
Als je kan meteen voor A gaan. Scheelt je een hoop tijd, geld, en geeft je een stuk meer vrijheid als je een motor wil kopen, omdat je niet tegengehouden wordt door die vervelende regels.quote:Op woensdag 21 september 2016 20:03 schreef Hamzoef het volgende:
Moet ik trouwens gelijk voor A rijbewijs gaan, of is A2 beter?
Maar is A2 niet makkelijker te halen?quote:Op woensdag 21 september 2016 20:19 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Als je kan meteen voor A gaan. Scheelt je een hoop tijd, geld, en geeft je een stuk meer vrijheid als je een motor wil kopen, omdat je niet tegengehouden wordt door die vervelende regels.
Nee. En ervaring op een schakelbrommer kan zelfs tegenwerken als je dingen verkeerd aanleert. Ik zou het afradenquote:Op woensdag 21 september 2016 20:47 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Maar is A2 niet makkelijker te halen?
A en A2 zijn precies hetzelfde, alleen is A2 op een lichtere motor. Dit maakt het niet automatisch makkelijker volgens mij, dus gewoon lekker voor A gaan.quote:Op woensdag 21 september 2016 20:47 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Maar is A2 niet makkelijker te halen?
En stel nou dat ik geen interesse heb om voor een motor te gaan, maar puur en alleen maar een motorscooter zou willen sturen. Met automaat.quote:Op woensdag 21 september 2016 20:19 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Als je kan meteen voor A gaan. Scheelt je een hoop tijd, geld, en geeft je een stuk meer vrijheid als je een motor wil kopen, omdat je niet tegengehouden wordt door die vervelende regels.
Precies dat vraag ik me ook af.quote:Op woensdag 21 september 2016 21:10 schreef Geralt het volgende:
[..]
En stel nou dat ik geen interesse heb om voor een motor te gaan, maar puur en alleen maar een motorscooter zou willen sturen. Met automaat.
Moet je dan lessen op een motor met automaat of op een scooter met automaat en welk rijbewijs moet je dan precies hebben?
Het is alleen een vermogenskwestie.quote:Op woensdag 21 september 2016 21:10 schreef Geralt het volgende:
[..]
En stel nou dat ik geen interesse heb om voor een motor te gaan, maar puur en alleen maar een motorscooter zou willen sturen. Met automaat.
Moet je dan lessen op een motor met automaat of op een scooter met automaat en welk rijbewijs moet je dan precies hebben?
Kan ik op een automaat afrijden en bij voorkeur een scooter?quote:Op woensdag 21 september 2016 21:13 schreef Catch22- het volgende:
Ik vraag me af of je überhaupt kan kiezen waarop je afrijdt
Je kan blijkbaar wel je rijbewijs met automaat aantekening halen. Je kan niet kiezen of je a1,2 of vol doet. Dat ligt aan je leeftijd.quote:Op woensdag 21 september 2016 21:18 schreef Geralt het volgende:
[..]
Kan ik op een automaat afrijden en bij voorkeur een scooter?
Licht of zwaar maakt me geen klap uit, als ik maar meer dan een 125cc prutdingetje mag rijden. Ik zat te denken aan bv een Silverwing of Burgman ofzo.
De vraag is of dat kan, in de auto kan (of kon?) het wel, afrijden en lessen in een automaat, maar dan mag je ook alleen maar automaat rijden.
Nou zoiets dus, maar dan met een scooter.
Welk rijbewijs is dat precies?
Ik wil dat niet. En nee, ook in de toekomst niet. Een bewijs dat ik veilig met een grote motorscooter kan rijden volstaat.quote:Op woensdag 21 september 2016 21:21 schreef Catch22- het volgende:
Ik zou hem overigens gewoon met schakelen halen. Kost nauwelijks extra tijd en je kan altijd nog echt gaan motorrijden als je wil
dan ga je lekker afrijden op een automaatquote:Op woensdag 21 september 2016 21:23 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik wil dat niet. En nee, ook in de toekomst niet. Een bewijs dat ik veilig met een grote motorscooter kan rijden volstaat.
En hoezo kan je niet kiezen tussen A, A1 of A2? Waarom zeg je dan net tegen iemand gewoon voor A gaan als er niets te kiezen is?
dus ik moet afrijden voor gewoon A, maar dan met automaat begrijp ik? Althans als ik die aantekening gewoon wil en geen normale motor wil en alleen maar automaat wil kunnen mogen rijden?quote:Op woensdag 21 september 2016 21:26 schreef Catch22- het volgende:
[..]
dan ga je lekker afrijden op een automaat
Je kan kiezen door te wachten tot je in een hogere categorie valt.
Lessen weet ik niet, afrijden doe je dan op een automaat. Weet niet hoeveel rijscholen daar les mee geven.quote:Op woensdag 21 september 2016 21:28 schreef Geralt het volgende:
Maar moet ik dan ook lessen op een normale motor ipv een scooter?
In 2013 had ik al een jaar of 17 mijn rijbewijs zo uit mn hoofdquote:Op woensdag 21 september 2016 21:30 schreef Catch22- het volgende:
Je kan ook naar een driewieler kijken. Piaggio mp3 ofzo, kan je met je autorijbewijs op rijden (mits voor 1-1-2013 gehaald)
JIJ hebt maar 1 keus. Automaat of normaal.quote:Op woensdag 21 september 2016 21:33 schreef Geralt het volgende:
Maar zo een MP3 vind ik niks. Gewoon een grote scooter, beetje een betrekkelijk snelle, voor een scooter dan, dan heb je denk ik toch wel A nodig als ik zo links en rechts lees, al dan niet met beperking noemen ze dat geloof ik.
Ja automaat dan. Ik kan prima schakelen hoor, maar ik heb daar gewoon geen zin in met een rijbewijs halen en was ook niet voornemens om me later te bedenken dat ik toch een motor wil en wil schakelen. Als ik iets in mijn hoofd heb zitten dan bedenk ik me ook niet.quote:Op woensdag 21 september 2016 21:53 schreef Catch22- het volgende:
[..]
JIJ hebt maar 1 keus. Automaat of normaal.
Gefeliciteerd! Mag ik vragen bij wie je lest?quote:Op woensdag 21 september 2016 13:46 schreef Verbodsbord het volgende:
Vandaag AVB gehad in Heerhugowaard. Ik moest doen:
- Uitwijkoefening
- Stopproef
- Noodstop
- Halve draai
- Snelle slalom
- Langzame slalom
- Lopend achteruit parkeren
Alle oefeningen gingen in één keer goed, behalve het parkeren. Eerste keer gewoon te vroeg gedraaid waardoor ik half op de pion stond, tweede keer vergeten dat ik ook het vak weer uit moest lopen. Ik zat alweer op de motor (gelukkig nog zonder te starten) toen de examinator aangaf dat het toch echt de bedoeling was om ook weer het vak uit te lopen . Gelukkig deed ie daar verder niet moeilijk over, dus geslaagd!
Helaas 22 november de eerste mogelijkheid om AVD te doen
ja maar als jij jezelf verkeerd rijgedrag aanleert, moet je dat weer afleren tijdens je lessen.quote:Op woensdag 21 september 2016 19:56 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Nee, maar leer je ook niet het weggedrag van een tweewieler? En zijn alle lesmotoren zo zwaar? Het verschil tussen een forse schakelbrommer, en een heel lichte motor is toch nihil?
Bedankt! Ik les bij Post/Klingeler in Beverwijk.quote:Op woensdag 21 september 2016 23:20 schreef Mathijz het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Mag ik vragen bij wie je lest?
Best stukje rijden dan.quote:Op donderdag 22 september 2016 01:05 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Bedankt! Ik les bij Post/Klingeler in Beverwijk.
Gefeliciteerd!quote:
Met het uurtje voor het examen oefenen erbij 21 uur.quote:Op vrijdag 23 september 2016 19:29 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Gefeliciteerd. Hoeveel lesuren heb je in totaal gehad?
Het lastigste heb je gehad imo gefeliciteerd en succes!quote:Op zaterdag 24 september 2016 19:15 schreef erodome het volgende:
[..]
Met het uurtje voor het examen oefenen erbij 21 uur.
lekker man, nu begint het echte werkquote:
Goed gedaan. Wederom de bekende SMIDSY (Sorry Mate I Didn't See You).quote:Op donderdag 6 oktober 2016 13:54 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
lekker man, nu begint het echte werk
Had dinsdag nog een leuk momentje trouwens, reed op de weg naar Langevelderslag, stukje van misschien een 1 kilometer, maar met prachtige lange bochten en hoogteverschil door de duinen. Laatste stukje rij je langs een grote parkeerplaats dus daar rem ik altijd flink af tot 50 ongeveer. Zag nu ook een vent mijn kant op kijken die de weg op wilde draaien, maar ik dacht hou hem toch maar even in de gaten. En ja hoor, terwijl hij mij recht aan kijkt rijdt hij half mijn weghelft op waardoor ik flink moest uitwijken
Long story short, AVB heeft me uit de brand geholpen
ja daar ben ik sinds ik mijn bewijs heb gehaald altijd zeer actief mee bezig, altijd jezelf zo positioneren zodat iedereen je kan zien, in achteruitkijkspiegels positioneren, dat soort werk. Heb hier ook een heel mooi boek liggen voor de juiste rijtechniek, maar vooral voor een veilige rijtechniek. Daar heb ik wel het een en ander uit opgepikt gelukkigquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 15:55 schreef Vallon het volgende:
[..]
Goed gedaan. Wederom de bekende SMIDSY (Sorry Mate I Didn't See You).
Onhoudt die ervaring goed en ga er gewoon vanuit dat koekblikken je onbedoeld uit je zadel willen vegen. Altijd, ook wanneer je voorrang hebt en zelfs het stoplicht voor jou op groen staat.
Het is soms opvallend wanneer je ergens tuft... je weet zeker dat ze je hebben gezien, ze staren je zelfs aan en dan nog hoppa... omdat het kan. Wat helpt, ook zonder motor, is naast ver vooruit kijken , jezelf een gedrag aanleren dat je altijd een optie/uitwijk mogelijkheid hebt. Is die er net. stop dan mits veilig of zo als mijn instructeur destijds zei, gas er op en wegwezen.
Hoe heet het boek?quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 16:46 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
ja daar ben ik sinds ik mijn bewijs heb gehaald altijd zeer actief mee bezig, altijd jezelf zo positioneren zodat iedereen je kan zien, in achteruitkijkspiegels positioneren, dat soort werk. Heb hier ook een heel mooi boek liggen voor de juiste rijtechniek, maar vooral voor een veilige rijtechniek. Daar heb ik wel het een en ander uit opgepikt gelukkig
Sport Riding Techniques van Nick Ienatsch. Kost gebruikt een tientje bij Amazon en is wat mij betreft zeker de moeite waard. In combinatie met A Twist of the Wrist heb je dan gauw een goede basis om op voort te bordurenquote:
Bedankt!quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 17:08 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Sport Riding Techniques van Nick Ienatsch. Kost gebruikt een tientje bij Amazon en is wat mij betreft zeker de moeite waard. In combinatie met A Twist of the Wrist heb je dan gauw een goede basis om op voort te borduren
Idd, actief rijden wil ook zeggen dat je actief bent om te voorkomen dat je plat gaat en wanneer je plat gaat dit zo goed mogelijk uitvoert....quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 16:46 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
ja daar ben ik sinds ik mijn bewijs heb gehaald altijd zeer actief mee bezig, altijd jezelf zo positioneren zodat iedereen je kan zien, in achteruitkijkspiegels positioneren, dat soort werk. Heb hier ook een heel mooi boek liggen voor de juiste rijtechniek, maar vooral voor een veilige rijtechniek. Daar heb ik wel het een en ander uit opgepikt gelukkig
zie mijn post hierboven Dat acteerwerk is echt om te huilen, maar boek plus video maakt een boel duidelijkquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:20 schreef Vallon het volgende:
[..]
Idd, actief rijden wil ook zeggen dat je actief bent om te voorkomen dat je plat gaat en wanneer je plat gaat dit zo goed mogelijk uitvoert....
Zelf leer(de) ik veel van "Twist of the Wrist" van Keith Code wat een aanrader is nadat je je A hebt behaald, niet meer bezig bent met de motor zelf en meer wil weten om rijvaardigheid op/uit te bouwen.
Een wheelie maken is niet moeilijk maar een bocht echt werkelijk perfect nemen is mij nog niet gelukt..... er is altijd wel wat te verbeteren.
Zal vast wel en nog vaker voorbij zijn gekomen. Niet voor wannabees maar voor elke motor newbie die open staat voor serieuze (goede) beheersing van je motor.
Het boek is is nog beter omdat je dan leest wat je (nog, niet) doet.
Last but not least... blijf altijd aardig en zelfs wanneer anderen dat op de weg niet zijn, blijf vriendelijk & beheerst. Er komt een dag dat je er blij om zult zijn.
Idd.. smidsy... het blijven motorrijders en die moet je niet vragen om er nog 's gelikt uit te zien.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:30 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
zie mijn post hierboven Dat acteerwerk is echt om te huilen, maar boek plus video maakt een boel duidelijk
Tegen die auto aanrijden dan maar. Beetje vreemde uitspraak van je instructeur vind ik Remmen is misschien beter, maar wie zegt dat dat altijd kan en of je in je reflex ook goed kan remmenquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:48 schreef PleadingTheFifth het volgende:
(Lichtjes) slalommen om een 'SMIDSY' te voorkomen vond een instructeur die ik sprak maar niets; hoe pakken jullie dat aan?
Gewoon goed kijken. Dat slalommen an sich is al risicovolquote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:48 schreef PleadingTheFifth het volgende:
(Lichtjes) slalommen om een 'SMIDSY' te voorkomen vond een instructeur die ik sprak maar niets; hoe pakken jullie dat aan?
Zomaar slalommen is imho vragen om (verkeerde) aandacht wat leidt tot irritatie. Komend vanaf een zand/grindpad wil ik meestal wel even de korte slalom overdoen om steentjes uit de bandgroeven weg te werken.quote:Op vrijdag 7 oktober 2016 19:48 schreef PleadingTheFifth het volgende:
(Lichtjes) slalommen om een 'SMIDSY' te voorkomen vond een instructeur die ik sprak maar niets; hoe pakken jullie dat aan?
Ik wil het ook wel weten. Blijkbaar heeft 'ene Nero' dit type examen succesvol afgerond; we zouden het aan hem kunnen vragen.quote:Op zaterdag 15 oktober 2016 20:31 schreef Amoeba het volgende:
PTA / Combi praktijk examen A (CBR)
Zal het hier ook eens proberen
Ja Nero hangt geloof ik wel eens rond in het motorclubtopic, vraag het me eigenlijk ook wel af hoewel ik nog niet zo ver ben.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:37 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Ik wil het ook wel weten. Blijkbaar heeft 'ene Nero' dit type examen succesvol afgerond; we zouden het aan hem kunnen vragen.
Welke 'A2-geschikte' motor kan je aanraden?
Als mijn budget toereikend was had ik een CBR500 aangeschaft, in ieder gevalquote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:41 schreef Dudeweiser het volgende:
[..]
Ja Nero hangt geloof ik wel eens rond in het motorclubtopic, vraag het me eigenlijk ook wel af hoewel ik nog niet zo ver ben.
Een geschikte motor is compleet afhankelijk van je budget, dus begin daar maar eens mee
Voor rond de 1000 euro kan je een cb500 rijden, betrouwbaar als geen ander en nog sexy ook. Die heb je ook met volle kuip overigensquote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:47 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Als mijn budget toereikend was had ik een CBR500 aangeschaft, in ieder geval
Lijkt me een leuke voor een beginner zoals ik.
Ik vraag me af of ik voor pak 'm beet 1000,- iets betrouwbaars kan rijden.
Mijn CB500 was 1250 en heeft me tot nu toe nog niet laten staan. Een ruime 4000km op de klok gezet sinds maart en de teller staat nu op 46000.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:47 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Als mijn budget toereikend was had ik een CBR500 aangeschaft, in ieder geval
Lijkt me een leuke voor een beginner zoals ik.
Ik vraag me af of ik voor pak 'm beet 1000,- iets betrouwbaars kan rijden.
Volle kuip is het 'tegenovergestelde' van 'naked', neem ik aan? Valt er wat te zeggen met betrekking tot 'naked' en comfort?quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:51 schreef Roces18 het volgende:
[..]
Voor rond de 1000 euro kan je een cb500 rijden, betrouwbaar als geen ander en nog sexy ook. Die heb je ook met volle kuip overigens
Met een naked zit je met je bakkes vol in de wind, met een kuip zit je ietsjes meer beschut. Tenzij je voor model badkuip gaat, zoals een Pan European, maar dan kun je net zo goed direct een vrachtwagen kopenquote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:55 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Volle kuip is het 'tegenovergestelde' van 'naked', neem ik aan? Valt er wat te zeggen met betrekking tot 'naked' en comfort?
Bedankt voor de informatie, in ieder geval.
met kuipquote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:55 schreef PleadingTheFifth het volgende:
[..]
Volle kuip is het 'tegenovergestelde' van 'naked', neem ik aan? Valt er wat te zeggen met betrekking tot 'naked' en comfort?
Bedankt voor de informatie, in ieder geval.
Ja die Yamaha XJ6 van de rijschool vind ik daarom niet zo fijn op de snelweg. Ik weeg maar 50 kilo en dat wil niet zo goed met 130 km/u.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 16:59 schreef Tunafish het volgende:
[..]
Met een naked zit je met je bakkes vol in de wind, met een kuip zit je ietsjes meer beschut. Tenzij je voor model badkuip gaat, zoals een Pan European, maar dan kun je net zo goed direct een vrachtwagen kopen
Doe je een gewichtsgordel om.quote:Op woensdag 19 oktober 2016 17:58 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ja die Yamaha XJ6 van de rijschool vind ik daarom niet zo fijn op de snelweg. Ik weeg maar 50 kilo en dat wil niet zo goed met 130 km/u.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |