abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
pi_163201104
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 17:26 schreef Dot. het volgende:
Ons kdv doet niet aan school voorbereiding volgens mij en zit zelfs in een andere stad dan waar wij wonen dus psz zou wel welkom zijn om hem alvast te laten wennen aan de locatie en het schoolse, maar het is voor ons echt te duur om dat er nog bij te doen aangezien het in onze gemeente valt onder een opvangslocatie en je gewoon 7 euro per uur betaalt en verplicht twee ochtenden moet afnemen. Dan liever kdv, want dat is praktischer met een volle dag.

Ik hoorde trouwens ook dat je kdv een dossier doorstuurt naar de school die je kiest. Klopt dat? Ik denk namelijk niet dat ik dat nodig vind. Ik heb liever dat ze met een frisse blik kijken wat hij nodig heeft en niet afgaan op wat het kdv over hem vertelt. Nu zal dat niet zo zwart wit zijn natuurlijk, maar een kdv vind ik toch echt een hele andere situatie dan een school.
Hier heeft de psz ook zo'n dossier aangemaakt - en er op het laatste moment nog wat dingen bijgekalkt zonder mijn medeweten. Dat ligt dus ergens onderin een kast h. Ik wil graag dat haar school zlf een mening vormt en niet van te voren gekleurd is.

Wbt psz is het hier dus geen succes geweest, er was gewoon geen goede wisselwerking. Ellie wil wel graag naar school, maar dan de basisschool (zegt ze letterlijk). Nog 2 maanden, dan gaat ze 2 volle dagen. Ben z benieuwd!

Zindelijkheid is nog altijd lastig... Het boeit haar gewoon niet. Totaal niet. Hoe help je dat?
Home is where the O+ is...
pi_163201135
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 21:31 schreef mousemicky het volgende:
Dan is ie al verder dan J, die is absoluut niet zindelijk. Ik vraag me alleen de laatste weken af of het iets te maken heeft met zijn medicatie voor obstipatie. We maken dus de huidige kuur af, en kijken daarna of het zonder ook gaat. Misschien voelt ie dan wel wat aankomen (heb het idee dat t nu 'te makkelijk' en dus ook te snel gaat). Ik begin ook de zenuwen te krijgen hoor, nog een half jaar en hij wordt 4 :o
Om je een hart onder de riem te steken.. mijn oudste (nu 7,5) was ook nog lang niet zindelijk op die leeftijd. Op het moment dat het kennismakingsgesprek op de basisschool plaatsvond en hij een 'preek' kreeg van de directrice (na mijn vraag hoe er werd omgegaan met kleuters in de luiers) was het binnen een week bekeken. Toen was hij ook meteen dag en nacht zindelijk en kon alles op de pot gedaan worden.
Ik heb er n en ik ben er trots op...
dinsdag 26 september 2017 17:45 schreef Falco het volgende: Monique is inderdaad het enige lichtpunt van de FP _O_
"The needs of the many outweigh the needs of the crew, or the one."
My 5 minutes of fame
pi_163201140
Mouse een kind is pas rond 3 klaar om zindelijk te zijn. Meisjes vaak eerder dan jongens.
Wij krijgen op mijn werk ook wel verwijzingen binnen van kinderen die richting de 4 jaar gaan. Daar wordt advies gegeven het nog af te wachten het komt in 9 van de 10 gevallen wel en de moeders die er op staan krijgen een afspraak nadat het kind 4 is en meestal bellen die ook nog af omdat hij/zij opeens zindelijk wordt

Je hoort 2 gevallen 1. Halleluja mijn kind is met 2 zindelijk of 2. Oh help hij is 6 en nog steeds niet. Daar tussenin zitten normale kinderen die rond 3/4 jaar zindelijk zijn.
  dinsdag 21 juni 2016 @ 22:13:19 #229
243360 _NIKKI_
In de wolken...
pi_163201454
Zindelijkheid oefenen wij al wel en ze pikken het (heel) langzaam op. Hoeft ook niet heel snel te gaan want ze zijn pas 2, maar het is zo fijn als ze gewoon naar de wc gaan. ;)
T is wel wat sneller dan S. We hebben T soms een paar uur achter elkaar droog, dat is bij S nog nooit gelukt. Het verschil zit 'm volgens mij in het feit dat S heel veel kleine plasjes doet en T het al wat langer kan ophouden en dan een grote plas doet. T plast inmiddels 9 van de 10 keer als we hem op de wc zetten, maar als we hem niet op de wc zetten plast hij gewoon in zijn luier. S doet zijn best, maar als hij in de helft van de gevallen plast dan is dat veel. We blijven gewoon oefenen en dan komt het vanzelf wel een keer goed. Op het kdv gaan ze ook mee met de plasronde en zien plassen doet plassen, want ook daar gaan ze graag naar de wc en belanden er elke dag plasjes in de wc. Kortom, we oefenen stug door.

Chanty welkom met L! *O*

Franny tof h zo'n gesprekje. Wij kregen ook een exacte beschrijving van hoe T en S thuis zijn te horen. Toch fijn dat het beeld dat je thuis ziet klopt met wat er door de juffen op het kdv wordt geregistreerd.
Ik zou best vaker een 10 minuten gesprekje willen hebben op het kdv. Die kleintjes maken zo'n enorme ontwikkeling door, elke 6 maanden een korte update zou ik persoonlijk erg fijn vinden. Natuurlijk wordt er bij problemen wel eerder aan de bel getrokken door het kdv, maar voor kinderen waar niets bijzonders te melden is heb je eigenlijk alleen het overdrachtmoment en dat gaat niet over algemene ontwikkeling en plaats in de groep etc.. Helaas zijn die gesprekken bij ons afgeschaft ivm te weinig animo en dat kan ik echt niet begrijpen. Wie wil nou niet horen hoe zijn kind het doet op de plek waar hij toch al gauw minimaal 2 dagen per week doorbrengt. :?
Mama van 3!
pi_163201917
Dat is inderdaad wel typisch, Nikki. Ik merk dat bij de overdrachtsmomenten toch wel vaak genoeg ruimte/tijd is om dingen te bespreken. Maar het scheelt daarbij wel dat we I vaak nogal vroeg brengen (iets voor 8.00) en dan is ze soms de eerste. Dus dan kun je wel even kletsen. Of als we haar 's middags ophalen en alle kinderen zijn lekker buiten aan het spelen op het plein. Blijven ouders vaak ook nog een beetje hangen en praten.

I heeft ook nog zeer weinig belangstelling voor zindelijkheid. Soms wil ze best wel even op het potje zitten, maar dat is een seconde en dan wil ze haar luier weer om. Volgens kdv leidster zou het best wel eens snel kunnen gaan als ze over een paar weken bij de peutergroep zit. Daar zijn al veel kinderen zindelijk en dat werkt nu eenmaal bevorderlijk. We gaan het zien.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_163207416
Bij Riley werkt dat niet. Bijna alle kindjes op de psz zijn zindelijk. En Riley loopt wel eens mee naar het toilet, maar het maakt haar verder niet uit dat zij wel zindelijk zijn. Die trekt haar eigen plan :D
  woensdag 22 juni 2016 @ 08:24:51 #232
171422 LadyBlack
paint it black
pi_163207844
E blijkt op het kdv af en toe een luier te weigeren :D Thuis niet, daar vindt ze het wel best.

Maar laatst had ik haar opgehaald, en tijdens het koken kijkt ze me ineens verschrikt aan omdat er een waterval op de grond kletterde! :o
Ik ging even navraag doen omdat ik het wel wat raar vond dat ze me niks gezegd hadden over luierloos. Wat bleek; de leidster had haar toch een luier omgedaan omdat ze zo opgehaald zou worden, maar die kleine stinkerd had m zelf weer afgedaan! _O- :')
E & S
pi_163208378
Mwahahahahahaha! Slimme E!

Hier dus andersom, Ow doet z'n luier zelf aan :D

Hier zijn ze trouwens begonnen, de peuterpubertijd buien (jaja, nu pas ;) )
Maar hoe gaan jullie daar mee om? Hij was gisteren bijvoorbeeld echt heel verdrietig en boos omdat er geen smeerworst in huis was. Maar hij heeft gewoon een half uur gekrijst, gehuild en alles door de kamer gesmeten. Dat laatste vind ik niet goed, maar straffen had het alleen maar erger gemaakt...
pi_163208508
Luuk is overdag ook nog niet zindelijk. Denk dat t nog wel effe duurt.

peuterbuien zijn dr al ff. Ik laat m meestal even razen. Gooien doet ie eigenlijk nooit Hij vind vooral alles niet eerlijk.
Is het interessant Joost?
pi_163208891
Teun ging een tijdje geleren gillend op de grond liggen, ben ik er naast gaan liggen na doen. Hij stopte gelijk en zei nee mama. Nooit weer gedaan _O-
pi_163209167
Hier ook al een tijdje peuterbuien, niet dagelijks, ook niet wekelijks maar zo nu en dan. Meestal gaat het gepaard met moeheid. Wij laten hem eerst uitrazen en gaan dan het 'gesprek' met hem aan. Vragen wat er aan de hand is, waarom hij zo boos of verdrietig is. Vaak wordt hij dan rustig maar niet altijd :@ Ik laat hem dan gewoon ff gaan (tot een bepaalde grens, gooien, slaan etc mag niet) en dan bedaart ie vanzelf weer en komt kroelen. Zo'n bui duurt soms 10 seconden en soms een stuuuuuk langer. Kortom je hebt geen drol aan mij ;)
  woensdag 22 juni 2016 @ 10:10:18 #237
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_163209308
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2016 09:49 schreef Goitske het volgende:
Teun ging een tijdje geleren gillend op de grond liggen, ben ik er naast gaan liggen na doen. Hij stopte gelijk en zei nee mama. Nooit weer gedaan _O-
:D :')
KuikenGuppy
  woensdag 22 juni 2016 @ 10:12:18 #238
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_163209339
Ik baal een beetje... een half jaar geleden hebben we met kuiken twee peuterspeelzalen bekeken, en toen besloten dat we het nog te vroeg vonden voor hem om daar naartoe te gaan. Inmiddels vinden we dat hij er wl aan toe is, en nu is er ineens een wachtlijst van bijna een jaar (!!!) -O-. Eh, ja, over een jaar is hij al bijna aan de basisschool toe :{.
KuikenGuppy
  woensdag 22 juni 2016 @ 10:14:41 #239
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_163209377
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 07:07 schreef Omentielvo het volgende:
Bij Riley werkt dat niet. Bijna alle kindjes op de psz zijn zindelijk. En Riley loopt wel eens mee naar het toilet, maar het maakt haar verder niet uit dat zij wel zindelijk zijn. Die trekt haar eigen plan :D
Ik denk dat Riley en J een geweldige match zouden zijn, twee van die eigenwijsjes bij elkaar.

Hier interesseert het hem echt helemaal niks wat andere kinderen doen. "Ik doe dat niet hoor mama".
pi_163210647
Dat is inderdaad balen, Burdie.

Goitske, ik heb dat ook wel eens gedaan, maar I zei: 'nee mama, jij niet' en werd nog bozer en begon mij te slaan. ;( .

Wat wel werkt: Als I hoort dat mijn vriend en ik op een beetje kibbelige of 'discussie-toon' met elkaar praten dan zegt ze tegenwoordig: Nee, mama, niet ruzie maken.
Dus als zij nu boos tegen me doet of gaat gillen, zeg ik ook: 'Nee I, niet ruzie maken met mama.'
Werkt heel goed. :P .

Leert ze trouwens ook echt op het kdv. Ze is soms net zelf een juffrouw. Als ze een kindje hoort huilen, zegt ze ook op zo'n belerend toontje: 'Kindje huilen. Nu mama oppakken en knuffelen.'
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_163211659
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 10:12 schreef Burdie het volgende:
Ik baal een beetje... een half jaar geleden hebben we met kuiken twee peuterspeelzalen bekeken, en toen besloten dat we het nog te vroeg vonden voor hem om daar naartoe te gaan. Inmiddels vinden we dat hij er wl aan toe is, en nu is er ineens een wachtlijst van bijna een jaar (!!!) -O-. Eh, ja, over een jaar is hij al bijna aan de basisschool toe :{.
Mijn oudste ging ook pas rond haar derde verjaardag naar de psz. Kuiken is toch ook van februari? Dan is over een jaar bijna naar school wel een klein beetje overdreven ;)
pi_163211826
Ik ben even aam het terugdenken maar Djenna ging ook 'pas' net na haar 3e verjaardag naar de psz :Y
Ze is er ongeveer een half jaar geweest en in dat half jaar is ze (vind ik) echt razendsnel gegaan in haar ontwikkeling.
Toeval of komt het door de meerwaarde van een psz?

Eerder zijn we er niet aan begonnen omdat ze echt haar middagslaapje nog nodig had in die periode.
pi_163211837
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 juni 2016 22:02 schreef Cwen het volgende:

[..]

Hier heeft de psz ook zo'n dossier aangemaakt - en er op het laatste moment nog wat dingen bijgekalkt zonder mijn medeweten. Dat ligt dus ergens onderin een kast h. Ik wil graag dat haar school zlf een mening vormt en niet van te voren gekleurd is.
Ik snap dat punt, zeker omdat je geen goed gevoel had bij de psz en de leidsters daar. Maar wel goed om in gedachten te houden dat het in het onderwijs gebruikelijk is dat er overdracht plaatsvindt en dat er dus gegevens worden doorgegeven en uitgewisseld: van klas naar klas, van de ene docent naar de andere, en ook van school op school. Er zijn systemen waarin leerlinggegevens worden opgeslagen. Zo krijgen wij overdracht informatie van basisscholen van onze nieuwe leerlingen die binnenkomen in klas 1. De mentoren van klas 1 zijn ook verplicht die overdracht informatie te lezen om te kijken of daar zaken in staan waar wij rekening mee moeten houden (bijvoorbeeld dat een kind gepest is, ziek is geweest, e.d.). Soms staan er ook wel minder fraaie dingen in. Omdat wij als gymnasium vaak de slimste kinderen uit de klas krijgen, staan er ook wel eens opmerkingen van docenten in zo'n dossier die erop wijzen dat iemand weinig oog heeft gehad voor de zaken waar een heel slim of hoogbegaafd kind tegenaan kan lopen. Bijvoorbeeld een opmerking als: 'x heeft geen geduld' 'x is lui'. Maar ook dat is voor ons nuttige informatie want dan is de kans groot dat een kind zich niet begrepen voelde. Ik denk dat een goede docent altijd met een open blik naar een kind zal proberen te kijken, want juist in het onderwijs weet je dat een kind (ook door de invloed van de omgeving) continu verandert. Maar het is wel echt prettig als er informatie is.
pi_163212029
T. gaat gewoon 2 dagen naar het kdv en vanuit daar naar school. Geen psz vanwege eigenlijk dezelfde redenen als Franny.

Wel ben ik superblij met zijn nieuwe opvang! Ze doen veel leuke dingen. Vorige week gingen ze bv met de kindjes die wilden naar de 'opa's en de oma's', oftewel de zwaar dementerende bejaarden in het gebouw ertegenover. Plantjes geven en spelletjes spelen O+. Doen ze regelmatig, ik vind het zo tof!

Verder zijn we verhuisd en lig ik met waterpokken in het ziekenhuis, in isolatie. Met uitzicht op ons oude huis :'). T. wordt nu al ruim 2 weken constant van hot naar her gesleept, maar hij doet het goed. Ik mis hem wel vreselijk :'(.
Sweet like candy to my soul
Sweet you rock and sweet you roll
Lost for you, I'm so lost for you..
<a href="http://global.thebump.com/tickers/tt190c03.aspx" rel="nofollow" target="_blank">T.</a>
pi_163212057
quote:
2s.gif Op woensdag 22 juni 2016 12:22 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Ik snap dat punt, zeker omdat je geen goed gevoel had bij de psz en de leidsters daar. Maar wel goed om in gedachten te houden dat het in het onderwijs gebruikelijk is dat er overdracht plaatsvindt en dat er dus gegevens worden doorgegeven en uitgewisseld: van klas naar klas, van de ene docent naar de andere, en ook van school op school. Er zijn systemen waarin leerlinggegevens worden opgeslagen. Zo krijgen wij overdracht informatie van basisscholen van onze nieuwe leerlingen die binnenkomen in klas 1. De mentoren van klas 1 zijn ook verplicht die overdracht informatie te lezen om te kijken of daar zaken in staan waar wij rekening mee moeten houden (bijvoorbeeld dat een kind gepest is, ziek is geweest, e.d.). Soms staan er ook wel minder fraaie dingen in. Omdat wij als gymnasium vaak de slimste kinderen uit de klas krijgen, staan er ook wel eens opmerkingen van docenten in zo'n dossier die erop wijzen dat iemand weinig oog heeft gehad voor de zaken waar een heel slim of hoogbegaafd kind tegenaan kan lopen. Bijvoorbeeld een opmerking als: 'x heeft geen geduld' 'x is lui'. Maar ook dat is voor ons nuttige informatie want dan is de kans groot dat een kind zich niet begrepen voelde. Ik denk dat een goede docent altijd met een open blik naar een kind zal proberen te kijken, want juist in het onderwijs weet je dat een kind (ook door de invloed van de omgeving) continu verandert. Maar het is wel echt prettig als er informatie is.
Ja, op een middelbare school snap ik het, maar een peuter van 2 vind ik qua ontwikkeling toch wel ver staan van een kleuter van 4. Die frustraties die ze op een kdv hebben bij hun lichamelijke ontwikkeling (lopen, praten, zindelijkheid) zijn er niet meer als ze op de basisschool zitten, dus ik voorzie ook andere reacties op soortgelijke situaties eigenlijk. En als er in een dossier staat: 'Stip bijt uit frustratie' dan ziet zo'n school hem meteen als bijt-kindje, terwijl hij tegen die tijd misschien wel heel ander reageert.

Ik zou liever zelf een overdracht doen over hem, met eventueel een dossier van het kdv dat ik dan zelf gebruik daarin. Maar ongezien een dossier door laten sturen wil ik gewoon echt niet.
  woensdag 22 juni 2016 @ 12:39:53 #246
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_163212122
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2016 12:13 schreef WupWup het volgende:

[..]

Mijn oudste ging ook pas rond haar derde verjaardag naar de psz. Kuiken is toch ook van februari? Dan is over een jaar bijna naar school wel een klein beetje overdreven ;)
Kuiken is van begin maart idd ;) Hij zou rond zijn 3e verjaardag terecht kunnen bij onze tweede keuze psz (die we 'te schools' vonden voor een tweejarige, maar wel prima voor een driejarige ivm voorbereiden op school). Op onze eerste keuze psz zou hij na de zomer 2017 terecht kunnen, dat is een half jaar voordat hij naar school mag. Ik vind dat "bijna" genoeg om het niet ideaal te vinden dat hij daar dan maar een half jaar is. Vooral omdat ze daar naar onze smaak weinig 'voorbereiden' op school; iets wat we voor nu nog niet zo nodig vinden, maar met 3,5 juist weer wel.
KuikenGuppy
  woensdag 22 juni 2016 @ 12:41:57 #247
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_163212156
Yo GotC, in het ziekenhuis zelfs? Heftig zeg! Mocht je het niet thuis uitzieken? Beterschap iig :*.
KuikenGuppy
pi_163212164
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juni 2016 12:36 schreef Dot. het volgende:

En als er in een dossier staat: 'Stip bijt uit frustratie' dan ziet zo'n school hem meteen als bijt-kindje, terwijl hij tegen die tijd misschien wel heel ander reageert.
Dat denk ik dus niet, want een basisschooldocent weet ook echt wel dat bijten voor veel dreumesen een manier is om zich te uiten en dat het bij een kind van vier weer heel anders ligt.

Ik snap je aversie tegen zo'n dossier wel, en ook dat het nu op deze leeftijd iets is waar je zelf controle over wilt hebben. Maar het is nu eenmaal wel iets dat tussen pedagogische instellingen gebeurt, die uitwisseling, en uiteraard met de beste bedoelingen, niet om een kind te stigmatiseren.
pi_163212236
quote:
1s.gif Op woensdag 22 juni 2016 12:35 schreef GotC het volgende:

Verder zijn we verhuisd en lig ik met waterpokken in het ziekenhuis, in isolatie. Met uitzicht op ons oude huis :'). T. wordt nu al ruim 2 weken constant van hot naar her gesleept, maar hij doet het goed. Ik mis hem wel vreselijk :'(.
Jeetje, verhuizing en nu in het ziekenhuis! Beterschap!!
pi_163212238
quote:
11s.gif Op woensdag 22 juni 2016 12:41 schreef Burdie het volgende:
Yo GotC, in het ziekenhuis zelfs? Heftig zeg! Mocht je het niet thuis uitzieken? Beterschap iig :*.
Ja, was flink benauwd en heb schijnbaar 'zeer forse uitslag', m'n gezicht lijkt wel een puberhuid on steroids :'). Bij volwassenen zijn ze wat voorzichtiger omdat complicaties flink uit de hand kunnen lopen, dus nu 4x per dag een antiviraal middel.
Maarrrr mag waarschijnlijk morgen naar huis met antiviraal pillen :Y)

Sweet like candy to my soul
Sweet you rock and sweet you roll
Lost for you, I'm so lost for you..
<a href="http://global.thebump.com/tickers/tt190c03.aspx" rel="nofollow" target="_blank">T.</a>
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')