abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 6 juni 2016 @ 20:23:02 #1
3542 Gia
User under construction
pi_162797622
Wanhopige Anti-Pieten door succes Zwarte Piet

Anti-Pieten in Nederland proberen met man en macht om Nederland roet-vrij te krijgen. Men wil af van Zwarte Piet.

Onder leiding van niemand minder dan Tanja Jess, Sylvana Simons, de Eramus Universiteit. Paul de Leeuw, Angela Groothuizen en Jerry Affriyie wordt gepoogd Piet zwart te maken, alhoewel… niet letterlijk dan. Men wil af van de zwarte of bruine kleur van Zwarte Piet. Hoe vervelend het ook voor deze groep onruststokers is: hun protesten werken averechts. Zwarte Piet lijkt populairder dan ooit. 2015 is een zeer succesvol jaar voor Zwarte Piet. De Anti-Pieten zien het succes van Zwarte Piet niet zitten en doen nog een paar wanhopige pogingen Piet voor altijd te verbannen. Zonder succes. Een overzicht:

Kick Out Zwarte Piet zonder succes in Meppel
Hoe sneu moet je zijn om af te reizen naar Meppel om te demonstreren tijdens de nationale intocht, de Sintocht? Kick Out Zwarte Piet wist 4 bussen vol te proppen met ZeurPieten (pepernoten verboden) en reisde af van Rotterdam naar Meppel op zaterdag 14 november 2015. Bezoekers bleken niet onder de indruk. Dichtbij Sinterklaas kon de protestclub niet komen. De groep ging roemloos ten onder en verliet Drenthe zonder succes. Hoe hard de groep ook roept in persberichten dat deze demonstratie succesvol was. Inwoners van Meppel en Drenthe meldden ZwartePieterman dat men de club ZeurPieten onder leiding van Jerry Affriyie geen blik waardig gunde. “Negeren”, was het woord dat ZwartePieterman hoorde in Meppel.

Kick Out Zwarte Piet-protest bij Pietendorp in Enkhuizen
Bij het Nationale Pietendorp in Enkhuizen was het lekker druk het afgelopen weekend. Voor de ingang van het Zuiderzeemuseum stond een handvol ZeurPieten te demonstreren. Mensen van de actieclub Kick Out Zwarte Piet probeerden een feestje voor kinderen en hun ouders te verstoren. Ook deze keer werden de anti-Pieten volledig genegeerd. Tot groot verdriet van de perswoordvoerder van Kick Out Zwarte Piet. Die meldde dat de groep werd uitgescholden voor “apen”. Al zou dit zo zijn, is dat niet netjes. Maar is dat nou een persbericht waardig? Er kon toch ook ‘domme ezels’ geroepen worden tegen deze groep? Dat is nou eenmaal een traditionele uitspraak in Nederland. En zeg nou zelf: de meeste mensen geloven dat ze van apen afstammen. Dus is dat dan zo erg? In elk geval deed KOZP erg zielig, in de hoop nog wat media-aandacht te krijgen. Dat is gelukt: RTV NH en Spitsnieuws besteedden hier aandacht aan. Gelukkig was men dit weer snel vergeten.

Anti-Pieten gooien handdoek in de ring
De eerste anti-Piet, ook wel ZeurPiet genoemd, is de blanke blondine Sunny Bergman. Deze dame maakte vorig jaar de documentaire Zwart als Roet, waarin ze wanhopig probeert een verband te vinden tussen Zwarte Piet, racisme en slavernij. Een mislukte poging. Sunny gooit de handdoek in de ring en laat Kick Out Zwarte Piet zonder blondine achter.

Geen draagvlak politieke verandering Zwarte Piet
Ook politiek gezien zullen de anti-Pieten bot vangen. Er is geen enkel draagvlak onder politieke partijen om Zwarte Piet bij wet vast te leggen of aan te passen. Alleen de PVV wil een Zwarte Pieten-wet waarin Zwarte Piet als ‘zwart figuur’ wordt vastgelegd en beschermd. Andere partijen zijn in overgrote meerderheid geen voorstander van Zwarte Piet in de wetgeving, op welke manier dan ook.



Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.
Enkele voorbeelden:





Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Gek genoeg zien we weinig van Arnold Jan Scheer zijn onderzoek naar het Sinterklaasfeest. Zijn film Wild Geraas is niet welkom bij de nationale media.
Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaar

De eenzijdige berichtgeving over het ontstaan van Zwarte Piet heeft vervelende gevolgen.
Ouders houden kinderen bewust thuis vanwege Zwarte Piet

Terwijl dat helemaal niet nodig is.
Zwarte Piet mag gewoon zwart zijn



Pietennieuws
Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Vergulde Piet lijdt ook tot ophef.




quote:
Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.



Disclaimer: Elke gelijkenis van Sinterklaas en Zwarte Piet met bestaande personen berust op louter toeval.

Bedankt Sinterklaas & Zwarte Piet!

Tot volgend jaar! :) :W nu verder met de Vuurwerk discussie...
  maandag 6 juni 2016 @ 20:24:15 #2
3542 Gia
User under construction
pi_162797682
quote:
10s.gif Op maandag 6 juni 2016 15:14 schreef Manono het volgende:

Als het aan mij ligt zou elke 'knecht' worden afgeschaft, ongeacht ras of kleur. Ben ik nu een op geld beluste huichelaar? Oh well, time will tell. w/ c_/
Mijn vader was vroeger melkman en had altijd een knechtje. Een schooljongen die zo een centje bij verdiende. Daar is niks mis mee, omdat het blanken waren?
En wat doe je met de huidige bakkersknechtjes?
Moet gewoon het woord 'knecht' verboden worden. Nu dat weer!
Want als een zwarte als knecht ergens in dienst is, dan doet dat denken aan slavernij.
pi_162797961
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 20:24 schreef Gia het volgende:

[..]

Mijn vader was vroeger melkman en had altijd een knechtje. Een schooljongen die zo een centje bij verdiende. Daar is niks mis mee, omdat het blanken waren?
En wat doe je met de huidige bakkersknechtjes?
Moet gewoon het woord 'knecht' verboden worden. Nu dat weer!
Want als een zwarte als knecht ergens in dienst is, dan doet dat denken aan slavernij.
Sommige woorden hebben een houdbaarheidsdatum. Knecht is er allang overheen. Alleen in het wielrennen is het nog een gangbare term. Wel echte levensvragen die de mensen bezighouden trouwens.
  maandag 6 juni 2016 @ 20:33:38 #4
3542 Gia
User under construction
pi_162798046
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 20:31 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Sommige woorden hebben een houdbaarheidsdatum. Knecht is er allang overheen. Alleen in het wielrennen is het nog een gangbare term. Wel echte levensvragen die de mensen bezighouden trouwens.
En als er nu negers gaan wielrennen en de rol van knecht krijgen? Moet het dan daar ook verdwijnen?
Inderdaad komt het daar onderhand op neer, ja, op dergelijke levensvragen.
pi_162798070
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 20:31 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Sommige woorden hebben een houdbaarheidsdatum. Knecht is er allang overheen. Alleen in het wielrennen is het nog een gangbare term. Wel echte levensvragen die de mensen bezighouden trouwens.
Hier op de lagere school van mijn dochter was de term "knecht" ook nog gangbaar. Dat was de term die gegeven werd aan de leerling die de dag de juf of meester mocht helpen. Nu heb ik er destijds idd bezwaar tegen gemaakt en ook alternatieven voor aangereikt zoals "assistent" of "helper", volgens mij hebben ze daar toen niets mee gedaan. Ik hoop dat de term wel inmiddels is afgeschaft.
In het dagelijkse spraakgebruik was de term "knecht" in Zeeland en ook West-Brabant, voor zover ik weet, een jaar of 20 geleden nog wel gebruikelijk. Vooral in de agrarische sector. Daar bestond ook geen negatieve connotatie bij.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ryan3 op 06-06-2016 20:49:20 ]
I´m back.
pi_162798222
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 20:33 schreef Gia het volgende:

[..]

En als er nu negers gaan wielrennen en de rol van knecht krijgen? Moet het dan daar ook verdwijnen?
Inderdaad komt het daar onderhand op neer, ja, op dergelijke levensvragen.
Ik denk dat door het stellen van deze levensvraag de vraag beantwoord is waarom negers zo schaars zijn in het wielerpeloton: Bang voor de vernederende knechtenrol. Je kunt ze ook waterdrager noemen. Of meesterknecht. Dus een soort van leidinggevende slaaf. Misschien verzacht dat de pijn enigszins.
pi_162798322
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 20:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Hier op de lagere school van mijn dochter was de term "knecht" ook nog gangbaar. Dat was de term die gegeven werd aan de leerling die dag de juf of meester mocht helpen. Nu heb ik er destijds idd bezwaar tegen gemaakt en ook alternatieven voor aangereikt zoals "assistent" of "helper", volgens mij hebben ze daar toen niets mee gedaan. Ik hoop dat de term wel inmiddels is afgeschaft.
In het dagelijkse spraakgebruik was de term "knecht" in Zeeland en ook West-Brabant, voor zover ik weet, een jaar of 20 geleden nog wel gebruikelijk. Vooral in de agrarische sector. Daar bestond ook geen negatieve connotatie bij.
Wat was de reden dat je de term af wilde laten schaffen?
pi_162798428
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 20:41 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Wat was de reden dat je de term af wilde laten schaffen?
Vanwege de connotatie die er bij mij bestaat: bij wijze van spreke de arbeider wordt geknecht door het grootkapitaal. Knecht heeft dan de connotatie van slaaf. Maar volgens mij is dit echt een "Hollandse" associatie, zoals ik uitlegde niet per se zo hier in het zuiden.
I´m back.
pi_162799265
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 20:44 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Vanwege de connotatie die er bij mij bestaat: bij wijze van spreke de arbeider wordt geknecht door het grootkapitaal. Knecht heeft dan de connotatie van slaaf. Maar volgens mij is dit echt een "Hollandse" associatie, zoals ik uitlegde niet per se zo hier in het zuiden.
Duidelijk. Je hebt het in elk geval positief kritisch gebracht. Maar de school zal zoiets ook zien als een soort traditie misschien. Assistent klinkt wel een stuk moderner.
pi_162799474
quote:
10s.gif Op maandag 6 juni 2016 16:01 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Gia, I don't even. :')

Volgens mij zijn de lichamelijke kenmerken van zwarte piet "zwart, kroeshaar en rode lippen", de rest is puur aankleding waar niemand verder over valt. De lichamelijke kenmerken van de 'negers' op de plaatjes zijn exact hetzelfde.

[..]

Blackface zou ik het absoluut niet willen noemen. Dan ben je een specifieke term met een nog net iets naardere achtergrond aan het verbreden.

Hoewel de Amerikaanse blackface traditie van hetzelfde karikatuur gebruikmaakt en dat het ook hier om blanken gaat die zich schminken als 'zwarte' is de achtergrond geheel anders. Blackface is letterlijk ontstaat als een middel om gekleurde personen uit te sluiten van het artiestenvak, zo is Zwarte Piet nooit bedoeld. Gelieve die twee tradities niet te vermengen, want hoewel ze op de oppervlakte hetzelfde lijken is het in de kern niet dezelfde traditie.
Zoals je zegt, 'van dezelfde karikatuur gebruik maakt'. :*

quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 20:22 schreef Gia het volgende:

[..]

Mijn vader was vroeger melkman en had altijd een knechtje. Een schooljongen die zo een centje bij verdiende. Daar is niks mis mee, omdat het blanken waren?
En wat doe je met de huidige bakkersknechtjes?
Moet gewoon het woord 'knecht' verboden worden. Nu dat weer!
Want als een zwarte als knecht ergens in dienst is, dan doet dat denken aan slavernij.
Tja, vroegah waren veel dingen anders.

De discussie gaat eigenlijk niet over schoolkinderen die een centje bijverdienen bij de melkman. Of de bakkersknecht die later de zaak overneemt. Heb je ook een voorbeeld van kinderen die zonder keus of betaling een leven lang geknecht worden op basis van huidskleur?
Jusqu'ici tout va bien...
pi_162799874
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 21:07 schreef Manono het volgende:

[..]

Zoals je zegt, 'van dezelfde karikatuur gebruik maakt'. :*

[..]

Tja, vroegah waren veel dingen anders.

De discussie gaat eigenlijk niet over schoolkinderen die een centje bijverdienen bij de melkman. Of de bakkersknecht die later de zaak overneemt. Heb je ook een voorbeeld van kinderen die zonder keus of betaling een leven lang geknecht worden op basis van huidskleur?
Dus geen Blackface. Andere wortels, andere motieven. Die karikatuur was een algemeen Westers beeld. Die twee tradities kun je en mag je niet samenvoegen.

Er is al genoeg geamerikaniseerd.
pi_162800446
quote:
0s.gif Op maandag 6 juni 2016 21:02 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Duidelijk. Je hebt het in elk geval positief kritisch gebracht. Maar de school zal zoiets ook zien als een soort traditie misschien. Assistent klinkt wel een stuk moderner.
Ja, zij zagen dat als een traditie. Wrs konden ze zich niet voorstellen dat iemand daarin verandering wilde aanbrengen. Nogmaals hoe het afgelopen is, weet ik niet. Dochter van die school afgehaald, omdat het ook geen goede school was.
I´m back.
  dinsdag 7 juni 2016 @ 07:31:10 #13
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_162807427
Omdat sommige mensen denken dat een knecht minderwaardig is, moet het afgeschaft worden?
Daar faalt toch echt het benul van historie en taal. Wat weer niet verbazingwekkend is, want ook inzake Zwarte Piet laat die groep zien geen enkel benul te hebben van de Nederlandse geschiedenis van het dagelijks leven of de fijnzinnigheid van de Nederlandse taal. Kortom: geen benul van de Nederlandse cultuur.
Dat is niet erg als je ervoor open staat om te leren, maar dat gebeurt niet.

Het is daarom wel duidelijk dat uit die hoek geen ridderlijk gedrag verwacht kan worden.

Nog wat: in tegenstelling tot slaven, horigen, laten en lijfeigenen waren knechten wèl vrije mannen. Maar iedereen die werkt weet ook dat er maar beter één man aan het roer kan staan.
pi_162807444
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 07:31 schreef Lunatiek het volgende:
Omdat sommige mensen denken dat een knecht minderwaardig is, moet het afgeschaft worden?
Daar faalt toch echt het benul van historie en taal. Wat weer niet verbazingwekkend is, want ook inzake Zwarte Piet laat die groep zien geen enkel benul te hebben van de Nederlandse geschiedenis van het dagelijks leven of de fijnzinnigheid van de Nederlandse taal. Kortom: geen benul van de Nederlandse cultuur.
Dat is niet erg als je ervoor open staat om te leren, maar dat gebeurt niet.

Het is daarom wel duidelijk dat uit die hoek geen ridderlijk gedrag verwacht kan worden.

Nog wat: in tegenstelling tot slaven, horigen, laten en lijfeigenen waren knechten wèl vrije mannen. Maar iedereen die werkt weet ook dat er maar beter één man aan het roer kan staan.
Oke radicaal filosoof.
  dinsdag 7 juni 2016 @ 07:47:03 #15
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_162807524
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 07:35 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Oke radicaal filosoof.
Inhoudelijke reactie? Argumenten? Of begrijp je er gewoon geen hol van?
pi_162822209
quote:
1s.gif Op maandag 6 juni 2016 21:18 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Dus geen Blackface. Andere wortels, andere motieven. Die karikatuur was een algemeen Westers beeld. Die twee tradities kun je en mag je niet samenvoegen.

Er is al genoeg geamerikaniseerd.
Hoi, denkbeelden hielden toen ook niet op bij de grens hoor, hoink581,
Je zegt zelf dat Sinterklaas dezelfde karikatuur ging gebruiken. Wat is de reden, denk je?

Daarbij, wel degelijk in dezelfde context, nl machtsverschillen op basis van ras of economische ongelijkheid. Het uitbeelden van een ander ras op basis van achterhaalde cliche's.

In andere landen is de knecht, Ruprecht of Krampus een willekeurig duister figuur, als in het kwade wat het goede van dienst is. Toen de slavernij werd afgeschaft, heeft dhr Schenkman het blijkbaar nodig gevonden om Zwarte Piet een regelrechte kopie van de Blackface te maken, die op dat moment populair was. ZP ging zich ook gedragen als het olijke Blackface typetje.

Naar motieven van Schenkman is het gissen, misschien had hij weinig fantasie. Of hij ervoer angst of romantiek rondom de Blackface. We kunnen ook gewoon erkennen dat heel Nederland destijds rare denkbeelden over andere rassen had, en dat sommige tradities daarmee zijn vergroeid. Je hoort in de liedjes dat zwarten door witten als duister werden ervaren. Ook al ben ik zwart als roet meen het toch goed, what more proof of racist tendencies..

Achterhaalde karikatuur en wel degelijk gebaseerd op (internationaal) historisch racisme. Als dat eens werd erkend... :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Manono op 07-06-2016 19:10:08 ]
Jusqu'ici tout va bien...
pi_162822483
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 07:31 schreef Lunatiek het volgende:
Omdat sommige mensen denken dat een knecht minderwaardig is, moet het afgeschaft worden?
Nee, omdat huidskleur voor die machtsverhoudingen vrij bepalend was.
pi_162822968
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 07:31 schreef Lunatiek het volgende:
Omdat sommige mensen denken dat een knecht minderwaardig is, moet het afgeschaft worden?
Daar faalt toch echt het benul van historie en taal. Wat weer niet verbazingwekkend is, want ook inzake Zwarte Piet laat die groep zien geen enkel benul te hebben van de Nederlandse geschiedenis van het dagelijks leven of de fijnzinnigheid van de Nederlandse taal. Kortom: geen benul van de Nederlandse cultuur.

Reageer je nou op Ryan3.?
Mag ik er even op wijzen dat woorden als knecht en arbeider minder gebruikt worden tegenwoordig , omdat er een negatief ondertoon aan zit.
Nu is het werknemer, employee, medewerker. Dat klinkt minder negatief, maar het is nog steeds dezelfde onderhorigheid

Of reageer je op "een groep" ? Bedoel je de groep van actieve anti-zp-activisten ? Of bedoel je iedereen die anti-zp is ?
In beide gevallen is een meerderheid Nederlander en in Nederland opgegroeid en weten dus heel wat van Nederland. Je zit hier te denken vanuit vooroordelen.
  dinsdag 7 juni 2016 @ 19:48:55 #19
3542 Gia
User under construction
pi_162823455
En dan zeggen kleurlingen dat ze niet aan een baan kunnen komen. Ze willen niet onder een blanke baas werken!
pi_162823500
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 19:48 schreef Gia het volgende:
En dan zeggen kleurlingen dat ze niet aan een baan kunnen komen. Ze willen niet onder een blanke baas werken!
wie is "ze" ?
alle nietblanken? nietblanken die werkloos zijn ?
  Moderator dinsdag 7 juni 2016 @ 19:56:32 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_162823649
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 07:31 schreef Lunatiek het volgende:
Omdat sommige mensen denken dat een knecht minderwaardig is, moet het afgeschaft worden?
Daar faalt toch echt het benul van historie en taal. Wat weer niet verbazingwekkend is, want ook inzake Zwarte Piet laat die groep zien geen enkel benul te hebben van de Nederlandse geschiedenis van het dagelijks leven of de fijnzinnigheid van de Nederlandse taal. Kortom: geen benul van de Nederlandse cultuur.
Dat is niet erg als je ervoor open staat om te leren, maar dat gebeurt niet.

Het is daarom wel duidelijk dat uit die hoek geen ridderlijk gedrag verwacht kan worden.

Nog wat: in tegenstelling tot slaven, horigen, laten en lijfeigenen waren knechten wèl vrije mannen. Maar iedereen die werkt weet ook dat er maar beter één man aan het roer kan staan.
euh nee mijn punt was dat ik snap waarom de zwarte knecht van de blanke baas wat gevoelig ligt

en dat ik er aangezien dat mindere stukje sint&piet er gelukkig allang af is geen probleem meer in zie verder ... ja piet is zwart, big deal
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_162823660
quote:
7s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 19:03 schreef Manono het volgende:

[..]

Hoi, denkbeelden hielden toen ook niet op bij de grens hoor, hoink581,
Je zegt zelf dat Sinterklaas dezelfde karikatuur ging gebruiken. Wat is de reden, denk je?

Daarbij, wel degelijk in dezelfde context, nl machtsverschillen op basis van ras of economische ongelijkheid. Het uitbeelden van een ander ras op basis van achterhaalde cliche's.

In andere landen is de knecht, Ruprecht of Krampus een willekeurig duister figuur, als in het kwade wat het goede van dienst is. Toen de slavernij werd afgeschaft, heeft dhr Schenkman het blijkbaar nodig gevonden om Zwarte Piet een regelrechte kopie van de Blackface te maken, die op dat moment populair was. ZP ging zich ook gedragen als het olijke Blackface typetje.

Naar motieven van Schenkman is het gissen, misschien had hij weinig fantasie. Of hij ervoer angst of romantiek rondom de Blackface. We kunnen ook gewoon erkennen dat heel Nederland destijds rare denkbeelden over andere rassen had, en dat sommige tradities daarmee zijn vergroeid. Je hoort in de liedjes dat zwarten door witten als duister werden ervaren. Ook al ben ik zwart als roet meen het toch goed, what more proof of racist tendencies..

Achterhaalde karikatuur en wel degelijk gebaseerd op (internationaal) historisch racisme. Als dat eens werd erkend... :')
Blackface is een andere traditie.

Ik erken dat Zwarte Piet gebaseerd is op dezelfde Eurocentrische karikatuur. Dat het internationaal historisch racisme is. Dat zeg ik al constant. Dus waarom je nu zo neerbuigend doet is mij vreemd want we vertellen hetzelfde verhaal.

Echter weiger ik dit te verzoenen met een andere traditie.

Maar 'Blackface' is een Amerikaanse/Engelse traditie waarbij acteurs zich als diezelfde karikatuur verkleden om donkere rollen in theaterstukken te vertolken omdat donkere personen niet mochten acteren.
Zelfde karikatuur, ander gebruik uit een andere noodzaak. Maar 'Blackface' heeft niet dezelfde oorsprong als Zwarte Piet (als gebruik).

Om het fenomeen van blanken die zich schminken als zwarte als 'Blackface' te duiden is een zwaktebod. Die praktijk kan je ook een Nederlandse benaming geven zonder klakkeloos de Amerikaanse term (van een ander fenomeen) over te nemen. Amerikanisering :r

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-06-2016 19:58:30 ]
  Moderator dinsdag 7 juni 2016 @ 19:58:59 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_162823707
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 19:56 schreef hoink581 het volgende:
Die praktijk kan je ook een Nederlandse benaming geven
die heeft het al, wij noemen het Zwarte Piet :)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_162823731
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 19:58 schreef sp3c het volgende:
die heeft het al, wij noemen het Zwarte Piet :)
Dus opgebokt met die Blackface term. :r
  Moderator dinsdag 7 juni 2016 @ 20:01:56 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_162823790
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juni 2016 19:59 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Dus opgebokt met die Blackface term. :r
damn right

dat gaat puur om de negatieve klank die het meegeeft, noem het dan gelijk Hitler en de nazi's ofzo, kunnen ze granaatappelpittjes en sterretjes uitdelen ipv pepernoten en shit

kunnen we tenminste echt beledigd doen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_162835192


Lekker genuanceerde manier van discussieren. Dit is 1 van de anti-Pietjes die in Vrij Nederland even alle blanken over 1 kam mag scheren.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_162837224
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 09:43 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[ afbeelding ]

Lekker genuanceerde manier van discussieren. Dit is 1 van de anti-Pietjes die in Vrij Nederland even alle blanken over 1 kam mag scheren.
Heb je het artikel gelezen ?
Of scheer je de dame bij voorbaat over een kam met anderen die je al eerder geschoren hebt ?
pi_162837265
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 11:28 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Heb je het artikel gelezen ?
Blues plz, stop met trollen.
Je bent nu echt jezelf in belachelijke bochten aan het wringen om deze racistische mevrouw te verdedigen.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_162837304
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 09:43 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[ afbeelding ]

Lekker genuanceerde manier van discussieren. Dit is 1 van de anti-Pietjes die in Vrij Nederland even alle blanken over 1 kam mag scheren.
Discussieer je met iemand uit een tijdschrift? Niet dat dat gek is hoor. Er zijn ook mensen die willen trouwen met bomen.
pi_162837311
quote:
13s.gif Op woensdag 8 juni 2016 11:30 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Blues plz, stop met trollen.
Je bent nu echt jezelf in belachelijke bochten aan het wringen om deze racistische mevrouw te verdedigen.
Geef nou gewoon antwoord. Heb je het artikel gelezen? Of reageer je vanuit vooroordelen.
Ik zag haar laatst op tv. Daar bleek niks van dat ze een hekel aan blanken heeft.
pi_162837319
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 11:31 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Discussieer je met iemand uit een tijdschrift? Niet dat dat gek is hoor. Er zijn ook mensen die willen trouwen met bomen.
Oh, nu wordt de ZP discussie opeens niet meer via de media gevoerd.

Wat lees ik hier toch.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_162837362
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 11:31 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Geef nou gewoon antwoord. Heb je het artikel gelezen? Of reageer je vanuit vooroordelen.
Ik zag haar laatst op tv. Daar bleek niks van dat ze een hekel aan blanken heeft.
Blues, je bent echt ver heen. Ik heb het artikel gelezen en ja, daarin geeft ze indirect ALLE blanken de schuld van de in haar ogen achtergestelde positie van de gekleurde mens op aarde, en met name in Nederland. Ze geeft zelfs indirect toe dat alle blanken boter op hun hoofd hebben en wegkijkers zijn.

[ Bericht 16% gewijzigd door sp3c op 08-06-2016 12:30:59 ]
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_162837574
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 11:28 schreef Bluesdude het volgende:
Heb je het artikel gelezen ?
Of scheer je de dame bij voorbaat over een kam met anderen die je al eerder geschoren hebt ?
Het stuk is haalt wat rake punten aan, maar hierbij moest ik even emo-giffen.
quote:
In een heleboel kritische wetenschappen, zoals gender studies en culturele studies, is dat ideaal van de objectiviteit allang achterhaald. Wij zeggen: die objectiviteit is een schaamlapje voor de posities die mannen innemen.’
:')
pi_162837626
quote:
13s.gif Op woensdag 8 juni 2016 11:34 schreef JeSuisDroppie het volgende:

Blues, je bent echt ver heen. Ik heb het artikel gelezen en ja, daarin geeft ze indirect ALLE blanken de schuld van de in haar ogen achtergestelde positie van de gekleurde mens op aarde, en met name in Nederland. Ze geeft zelfs indirect toe dat alle blanken boter op hun hoofd hebben en wegkijkers zijn.
Daar heeft ze ook gelijk in. Ze beschreef zeer treffend waar de boosheid vandaan komt als men wordt beticht van racisme: een gekwetst zelfbeeld.
pi_162837667
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 11:45 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Ach, ik kom zulke mensen liever op het internet tegen dan op straat
Doet me denken aan Peter R de Vries die iemand op straat aansprak. De man had hem op het internet voor landverrader uitgemaakt.
Peter schoor hem met goede scheertechniek en de man stortte een beetje in.
Later schreef hij een excuusbrief aan Peter.
Zie de uitzending van gisteravond rtl5 over internetpesters.
Maar Humberto Tan doet aangifte tegen die facebooksite. Wegen racisme en bedregingen naar hem.
pi_162837675
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 11:46 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Daar heeft ze ook gelijk in. Ze beschreef zeer treffend waar de boosheid vandaan komt als men wordt beticht van racisme: een gekwetst zelfbeeld.
Wat hier ook treffend tot uiting komt.
pi_162837711
quote:
10s.gif Op woensdag 8 juni 2016 11:49 schreef Xa1pt het volgende:
Wat hier ook treffend tot uiting komt.
Schoolvoorbeelden inderdaad. :')

Maar ik denk dat iedereen er in meer of mindere mate last van heeft.
pi_162837739
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 11:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Doet me denken aan Peter R de Vries die iemand op straat aansprak. De man had hem op het internet voor landverrader uitgemaakt.
Peter schoor hem met goede scheertechniek en de man stortte een beetje in.
Later schreef hij een excuusbrief aan Peter.
Zie de uitzending van gisteravond rtl5 over internetpesters.
Maar Humberto Tan doet aangifte tegen die facebooksite. Wegen racisme en bedregingen naar hem.
Ik heb medelijden met Droppie ;(
pi_162838957
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 11:52 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Ik heb medelijden met Droppie ;(
https://www.facebook.com/(...)os/1802413769987523/
pi_162839064
quote:
Haha, het zijn in werkelijkheid sneue figuren die zich op hun zolderkamertje, achter hun laptopje ook een keertje willen laten gelden _O_ Na 2 minuten al geniaal :D
pi_162839266
quote:
Wat een zielige meneer ;(
pi_162839671
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 11:28 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Heb je het artikel gelezen ?
Of scheer je de dame bij voorbaat over een kam met anderen die je al eerder geschoren hebt ?
Ik scheer haar over 1 kam met alle emotionele chantageplegers die via Zwarte Piet de 'witten' een collectief schuldgevoel aan willen praten. "Dekolonizing your mind (Sandew Hira)", "Witte onschuld (Gloria Wekker)", "White privilege (Quinsy, Sylvana e.a.)" etc zit voornamelijk in hun eigen, vaak narcistische, belevingswereld.

ZIJ zijn dan ook bij uitstek degenen die 'over 1 kam scheren', namelijk door 'de witten' via Zwarte Piet te beschuldigen van institutioneel racisme waarbij voor het gros der Sinterklaasvierders Zwarte Piet nooit en te nimmer een uiting is geweest van suprematie van de witten over de zwarten of een uiting van kolonialisme. Daarbij is de interpretatie van Schenkman (zo je wil die van een neger in zijn tijd) allang achterhaald. Alleen jammer dat Zwarte Piet vaak bruin is ipv gitzwart.

Maar goed, mijn onschuld, geloof in gelijke rechten en ook de onschuld van het karakter Zwarte Piet in een Nederlandse cultuur historische traditie nemen ze me niet af. :s)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_162839735
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 13:22 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik scheer haar over 1 kam met alle emotionele chantageplegers die via Zwarte Piet de 'witten' een collectief schuldgevoel aan willen praten. "Dekolonizing your mind (Sandew Hira)", "Witte onschuld (Gloria Wekker)", "White privilege (Quinsy, Sylvana e.a.)" etc zit voornamelijk in hun eigen, vaak narcistische, belevingswereld.

ZIJ zijn dan ook bij uitstek degenen die 'over 1 kam scheren', namelijk door 'de witten' via Zwarte Piet te beschuldigen van institutioneel racisme waarbij voor het gros der Sinterklaasvierders Zwarte Piet nooit en te nimmer een uiting is geweest van suprematie van de witten over de zwarten of een uiting van kolonialisme. Daarbij is de interpretatie van Schenkman (zo je wil die van een neger in zijn tijd) allang achterhaald. Alleen jammer dat Zwarte Piet vaak bruin is ipv gitzwart.

Maar goed, mijn onschuld, geloof in gelijke rechten en ook de onschuld van het karakter Zwarte Piet in een Nederlandse cultuur historische traditie nemen ze me niet af. :s)
ok.... je zegt tenminste eerlijk dat je haar generaliseert.
Maar je hebt het artikel ook niet gelezen ?
pi_162839999
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 13:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ok.... je zegt tenminste eerlijk dat je haar generaliseert.
Maar je hebt het artikel ook niet gelezen ?
Ik heb genoeg gelezen en gehoord van haar om te weten waar ze voor staat. Ik verwacht in dit stuk geen omslag of nuance. Niettemin zal ik het wel lezen wanneer ik daar de tijd voor heb.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_162840298
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 13:40 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik heb genoeg gelezen en gehoord van haar om te weten waar ze voor staat. Ik verwacht in dit stuk geen omslag of nuance. Niettemin zal ik het wel lezen wanneer ik daar de tijd voor heb.
Je denkt dat je genoeg weet.?
Wellicht heb je genoeg gelezen en gehoord wat je vooroordelen kan bevestigen?
Je kent het boek niet, je kent het artikel niet. Je hebt haar ook niet laatst op tv gezien.?
Ik wel... aardige mevrouw, maar ze werd aangekondigd met de bewering dat ze negatieve stereotyperingen in Nederland over donkere mensen vooral terugbracht naar het kolonialisme.
Daar heb ik me bedenkingen bij, want negatieve oordelen over andere "stammen" is van alle tijden en van alle culturen. Kolonialisme is geen voorwaarde . Hoewel het zeker wel meespeelt.

Maar haar standpunt over zp werd me niet duidelijk. Als je niks van haar zp-standpunt gelezen hebt dan kun je haar ook niet op één hoop gooien met de echte zp-activisten , lijkt me.
Overigens slopen er wel discriminerende elementen mee in het uitbeelden van zp door acteurs in al die jaren zp-theater.
En daar ligt wel een relatie met kolonialisme en Europese arrogantie.
pi_162840462
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 13:22 schreef Montagui het volgende:
ZIJ zijn dan ook bij uitstek degenen die 'over 1 kam scheren', namelijk door 'de witten' via Zwarte Piet te beschuldigen van institutioneel racisme waarbij voor het gros der Sinterklaasvierders Zwarte Piet nooit en te nimmer een uiting is geweest van suprematie van de witten over de zwarten of een uiting van kolonialisme.
Het hele punt is dat het ook onbewust gebeurt omdat het een houding is die er door de loop van de jaren is ingeslopen. Dat zijn generaties van mensbeeld overdracht.

Ze heeft het over diehards (zoals sommige users hier) die daadwerkelijk met opzet racistisch zijn. Zelfs 'Gutmenschen' (en ik betrap mezelf er ook op) hebben onbewust een soort neerbuigende houding.
quote:
Daarbij is de interpretatie van Schenkman (zo je wil die van een neger in zijn tijd) allang achterhaald. Alleen jammer dat Zwarte Piet vaak bruin is ipv gitzwart.
Dat de interpretatie achterhaald is wil niet zeggen dat je nog steeds dezelfde beelden gebruikt. Daarbij zou het zwart maken in dat geval het figuur juist meer op de karikatuur laten lijken dan de bruine kleur. :')
pi_162841006
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 09:43 schreef JeSuisDroppie het volgende:
[ afbeelding ]

Lekker genuanceerde manier van discussieren. Dit is 1 van de anti-Pietjes die in Vrij Nederland even alle blanken over 1 kam mag scheren.
Haha, dat hoofd. Ziet er allemaal weer uit als een kern van geestelijke en lichamelijke gezondheid :')

Verder, Vrij Nederland mag blij zijn dat het überhaupt nog abonnees heeft, dat tijdschrijft is inmiddels toch wel het product van een vorige eeuw te noemen.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_162841010
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 13:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je denkt dat je genoeg weet.?
Wellicht heb je genoeg gelezen en gehoord wat je vooroordelen kan bevestigen?
Je kent het boek niet, je kent het artikel niet. Je hebt haar ook niet laatst op tv gezien.?
Ik wel... aardige mevrouw, maar ze werd aangekondigd met de bewering dat ze negatieve stereotyperingen in Nederland over donkere mensen vooral terugbracht naar het kolonialisme.
Daar heb ik me bedenkingen bij, want negatieve oordelen over andere "stammen" is van alle tijden en van alle culturen. Kolonialisme is geen voorwaarde . Hoewel het zeker wel meespeelt.

Maar haar standpunt over zp werd me niet duidelijk. Als je niks van haar zp-standpunt gelezen hebt dan kun je haar ook niet op één hoop gooien met de echte zp-activisten , lijkt me.
Overigens slopen er wel discriminerende elementen mee in het uitbeelden van zp door acteurs in al die jaren zp-theater.
En daar ligt wel een relatie met kolonialisme en Europese arrogantie.
Ik ken haar wel (niet persoonlijk, maar van artikelen en via voordrachten/filmpjes op internet). Heb verder niets tegen haar, ben het alleen niet met haar eens.

Over Zwarte Piet heb je bv dit artikel:
http://nucnet.nl/8-cultuu(...)or-de-raad-van-state

of via de VPRO:
http://www.vpro.nl/speel.RBX_VPRO_4075602.html

Naar mijn mening speelde het kolonialisme e/o het idee van de suprematie van de witte man in vroegere tijden veel meer dan nu. Ik bv ben niet opgegroeid met dergelijke ideeën en wat mij betreft kan je het cultuur, koloniale of wereldbeeld van destijds niet 1 op 1 extrapoleren naar de huidige tijd. Ja, ben je bewust van wat er in het verleden speelde, maar je leeft nu, niet toen. De huidige Zwarte Piet is dan ook niet meer de Zwarte Piet van toen.

Ik begrijp dat dat een stuk lastiger is voor mensen met komaf van de negatieve kanten van het kolonialisme, maar ook zij leven nu, en niet toen. Wanneer je in het verleden gaat leven is het einde zoek, want waar leg je de grens dat je de huidige generatie verantwoording af wil laten leggen voor 'een' generatie in het verleden? Ga je 100 jaar terug, 500 jaar, ga je de Cro Magnon verwijten dat de Neanderthalers zijn uitgestorven?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_162841062
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 14:32 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik ken haar wel (niet persoonlijk, maar van artikelen en via voordrachten/filmpjes op internet). Heb verder niets tegen haar, ben het alleen niet met haar eens.

Over Zwarte Piet heb je bv dit artikel:
http://nucnet.nl/8-cultuu(...)or-de-raad-van-state

of via de VPRO:
http://www.vpro.nl/speel.RBX_VPRO_4075602.html

Naar mijn mening speelde het kolonialisme e/o het idee van de suprematie van de witte man in vroegere tijden veel meer dan nu. Ik bv ben niet opgegroeid met dergelijke ideeën en wat mij betreft kan je het cultuur, koloniale of wereldbeeld van destijds niet 1 op 1 extrapoleren naar de huidige tijd. Ja, ben je bewust van wat er in het verleden speelde, maar je leeft nu, niet toen. De huidige Zwarte Piet is dan ook niet meer de Zwarte Piet van toen.

Ik begrijp dat dat een stuk lastiger is voor mensen met komaf van de negatieve kanten van het kolonialisme, maar ook zij leven nu, en niet toen. Wanneer je in het verleden gaat leven is het einde zoek, want waar leg je de grens dat je de huidige generatie verantwoording af wil laten leggen voor 'een' generatie in het verleden? Ga je 100 jaar terug, 500 jaar, ga je de Cro Magnon verwijten dat de Neanderthalers zijn uitgestorven?
Kolonialisme is dan ook niet iets puur westers is en het is niet dat Afrikanen bijvoorbeeld zelf niet konden of wilden koloniseren.
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_162841082
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juni 2016 14:35 schreef Eufonie het volgende:
Kolonialisme is dan ook niet iets puur westers is en het is niet dat Afrikanen bijvoorbeeld zelf niet konden of wilden koloniseren.
:')
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')