abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 31 mei 2016 @ 11:41:47 #1
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162640460
Tv-makers: Sinterklaasjournaal moet piet aanpassen

Ruim 100 schrijvers, acteurs en televisiemakers hebben in een open brief aan de NTR gevraagd of de omroep het uiterlijk van Zwarte Piet in het Sinterklaasjournaal wil veranderen. Volgens de briefschrijvers is Zwarte Piet in zijn huidige vorm een karikatuur die racisme uitdraagt.


Ruim honderd televisiemakers, acteurs, schrijvers en andere prominenten hebben in een open brief aan de NTR gevraagd of de omroep het uiterlijk van Zwarte Piet in het Sinterklaasjournaal wil veranderen: “Beste NTR: maak Sinterklaas weer speciaal voor iedereen!” Volgens de briefschrijvers is Zwarte Piet in zijn huidige vorm een karikatuur die racisme uitdraagt.

Onder de briefschrijvers zitten vele bekende namen als Arie Boomsma, Arnon Grunberg, Femke Halsema, Isa Hoes, Patrick Kluivert, Paul de Leeuw, Halina Reijn, Humberto Tan en Sylvana Simons.

De NTR verkondigt al een paar jaar het standpunt dat de pieten in het populaire tv-programma, dat in de aanloop van het Sinterklaasfeest wordt uitgezonden, niet van uiterlijk zullen veranderen, zolang de meerderheid van Nederland dit niet wil. Volgens de NTR is het niet zijn taak om een standpunt in de discussie hierover in te nemen. Een minderheid neemt aanstoot aan Zwarte Piet als uiting van racisme. Sinds een jaar of vier zijn er rond Sinterklaas demonstraties tegen Zwarte Piet.

Het Sinterklaasjournaal van de NTR speelt in dit debat een belangrijke rol: dit
programma brengt immers de enige echte Sinterklaas in de huiskamers van Nederland. [...] De NTR lijkt niet in te zien dat ze juist wél een standpunt inneemt met het handhaven van een Zwarte Piet in zijn huidige vorm- ondanks de gefundeerde kritiek en roep om verandering. [...] Nu onttrekt de NTR zich aan haar verantwoordelijkheid als taakomroep en als spil in de Sinterklaasviering op een moment dat morele stellingname gevraagd wordt.

De brief komt daags na het vertrek van acteurs Erik van Muiswinkel en Jochem Myjer, die respectievelijk Hoofdpiet en Pietje Paniek speelden. Van Muiswinkel liet weten dat de discussie rond Zwarte Piet de reden was. Hij vertelde vrijdag in de Volkskrant dat hij had voorgesteld om te vertrekken, om plaats te maken voor een Hoofdpiet met “een nieuw uiterlijk”. Volgens hem had de NTR hierop niet gereageerd. Eerder al sprak presentatrice Dieuwertje Blok zich uit tegen Zwarte Piet in zijn hudige vorm.

De leiding van de NTR wil er even goed over nadenken en maandag reageren.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-moet-piet-aanpassen


https://twitter.com/erikvmuiswinkel/status/736296967064694785
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 31 mei 2016 @ 11:42:39 #2
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162640494
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:28 schreef Japepk het volgende:

[..]

Onder andere hierom. Ik besloot mijn mening eens van me af te schrijven:

De Pietendiscussie is weer in alle hevigheid opgelaaid. Erik van Muiswinkel hangt na 19 jaar zijn pietenschoenen aan de wilgen, maar lijkt zijn Hoofdrol vooral naast zich neer te leggen omdat hij de discussie beu is; niet omdat hij zozeer tegen zwarte piet is. De discussie die gevoerd wordt is er een van uitersten, het moet (letterlijk) zwart óf wit, en dat terwijl er zó veel mooie grijze tussenwegen kunnen zijn. Zo’n vijftig zelfs volgens de moderne literatuur, maar daarover later meer.

Laat ik vooropstellen dat ik in principe een voorstander ben van zwarte piet, of liever gezegd, het hele Sinterklaasfeest. Ik denk dat Nederland hiermee een unieke traditie in handen heeft die best eens wat meer waardering mag krijgen. Ik erger me net zo mateloos aan het feit dat er jaarlijks 4 Sinterklaasfilms uitkomen die stuk voor stuk menen het ‘verhaal’ op hun eigen manier uit te moeten leggen, mensen die zeggen ‘wij doen wel cadeaus met kerst’, als aan de hele pietendiscussie. Nu woon ik in een dorp in Brabant en ben ik actief betrokken bij de ‘agenda’ van de Sint hier in de regio, maar naar mijn idee brengt Sinterklaas, of pakjesavond mensen toch op een andere manier bij elkaar dan kerst, wat voor veel mensen/families toch een ‘moetje’ aan het worden is. Sinterklaas draait nog om gezellig samenzijn, en elkaar cadeautjes geven. Met andere woorden, een blijk van waardering aan een ander geven, al dan niet geuit in een mooi gedicht.

De Sinterklaasfiguur stamt af van de Noorse god Odin (Wodan in het Germaans), die samen met zijn (zwarte) raven Hugin en Munin op een paard door de hemel trok, en in de wintermaanden de slechte mensen op kwam halen. Toen de kerk in de middeleeuwen een opmars maakte, besloot deze de heidense feestdagen te handhaven om zo het volk tevreden te houden, maar er wél een katholiek sausje overheen te gooien. Zo werd de Noorse god met zijn raven vervangen door een katholieke bisschop, en zijn we aanbeland bij de beginselen van het moderne Sinterklaasfeest. Mensen kwamen in de donkere wintermaanden samen, om zo de donkere dagen wat vreugde te geven. Daarvoor was de mysterieuze man, met zijn prachtige gewaad en mooie baard, die zoveel wonderen had verricht, een geschikte protagonist. Een man die elk jaar weer terugkwam, hoe kon dat toch? Dat moest haast ook wel een wonder zijn. Hij kwam op een boot, reed op een paard, en keek door de schoorsteen of je wel lief genoeg geweest was. Het spreekt allemaal ontzettend tot de verbeelding, en is nét genoeg om geloofwaardig te zijn.

Maar waarom heeft die man zo’n (onhandig) lange jurk, en baard met dito haardos? Het antwoord is simpel: omdat hij niet bestaat. Omdat de lol er gauw af is als Ome Jan of Buurman Kees met een zak cadeautjes binnenkomt en alle kinderen vraagt om even bij hem op schoot te komen zitten. Het zou de beste man niet eens in dank afgenomen worden. Maar zodra iemand die sluier van baard, mantel en mijter opwerpt, wordt het weer die mysterieuze figuur, die honderden jaren lang de maat komt nemen of we wel braaf zijn geweest, en ons daarvoor naar behoren beloont.

Een dikke eeuw geleden kreeg Sinterklaas een helper, een knecht. Een figuur uit de tropische oorden waar de bisschop vandaan komt, met een gezicht dat zwart is van de roet uit de schoorsteen. Wat logisch is, want Sinterklaas luisterde al aan de schoorstenen. Pieterman Knecht veranderde door de jaren heen van boeman naar kindervriend. Strooiend met pepernoten in plaats van zwaaiend met een roe. Dat deze figuur aan verandering onderhevig is, is dus wel duidelijk. Zijn kleding veranderde van ietwat middeleeuws, naar felle kleuren, toegespitst op de taak van de piet. Zijn gezicht bleef zwart, of donkerbruin. Omdat we Meester Hans nu eenmaal zullen herkennen met enkel een paar roetvegen op zijn gezicht. En hoe kan het gezicht van die persoon nu weer rood, blauw, of groen zijn? Probeer dan de magie nog maar eens in stand te houden.

Toch zie ik een eventuele oplossing. Waarom geen proef met grijze pieten? As en roet kunnen ook grijs zijn, de associatie met donkere mensen is er gauw vanaf, en Piet blijft die onherkenbare figuur. Een kenmerk dat zó nodig is voor het voortleven van de traditie.
Nou ja oke, dus omdat het altijd zo was....maar dat klopt niet, er waren namelijk ook witte pieten/helpers.

Zoals je aan deze foto's kan zien.







In deze zijn de enige zwarte pieten de pieten die van nature een donkere huidskleur hebben.



Dat is de allereerste gedocumenteerde intocht van Sint Nicolaas en Zwarte Piet, in 1888.

Zoals je zelf al aangaf, is zwarte piet al vele malen veranderd in uiterlijk, waarom is het zo'n ramp als hij verder veranderd?
Ik zie niet in waarom diverse kleuren minder magie zou hebben dan zwart/bruin of zoals in jouw voorstel...grijs.
Als het toch een mythisch figuur moet voorstellen is alles mogelijk.'

Wij vieren kerst met Julenissen die erg klein zijn en bv de keuken overhoop halen midden in de nacht. :P

En het is Huginn en Muninn , niet Hugin en Munin. ;)
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 31 mei 2016 @ 11:43:30 #3
436222 Japepk
Padvinder
pi_162640523
Omdat het onherkenbaar en 'verklaarbaar' moet blijven. Nét binnen de grenzen van het geloofwaardige.
't Echte en 't ware!
  dinsdag 31 mei 2016 @ 11:45:46 #4
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_162640579
En omdat je ons laat aanwrijven dat Zwarte Piet daadwerkelijk een racistisch symbool is.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 11:46:59 #5
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162640616
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:43 schreef Japepk het volgende:
Omdat het onherkenbaar en 'verklaarbaar' moet blijven. Nét binnen de grenzen van het geloofwaardige.
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:43 schreef Japepk het volgende:
Omdat het onherkenbaar en 'verklaarbaar' moet blijven. Nét binnen de grenzen van het geloofwaardige.
Jij overschat kinderen. :P zoals ik al schreef, Wij vieren kerst met Jule Nisse die erg klein zijn en bv de keuken overhoop halen midden in de nacht.
En alle Scandinavische kinderen geloven het.

Kinderen geloven alles wat jij ze als volwassen persoon wijsmaakt. dat hoeft echt niet binnen de grenzen van het geloofwaardige te zitten.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 31 mei 2016 @ 11:51:54 #6
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162640732
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:45 schreef Perrin het volgende:
En omdat je ons laat aanwrijven dat Zwarte Piet daadwerkelijk een racistisch symbool is.
Nou ja, als je bv deze schets ziet uit de 16de eeuw van een kindslaaf, begrijp ik wel waarom die link wordt gemaakt.



Als je dan ook nog eens de oude versjes er bij haalt.

Deftig in ’t fluwelen pak
Op zijn rug een grote zak
Met een tronie zwart als roet
En een ketting aan zijn voet
Mantel, kuitbroeken baret
Dat is Pietermans portret

Pieterknecht die komt er aan
Pieterknecht de neger
Kijk eens wat een Moriaan
’t Lijkt wel een schoorsteenveger
Mag ‘k j’eens wassen, Pieterknecht
’t Helpt niet, jongens, ’t zwart is echt


En dan in combinatie met dat Zwarte Piet vroegr ook vast zat aan een ketting.







Kan ik mij enigszins voorstellen dat mensen Zwarte Piet zien als een slaaf, maar blijkbaar is dat voor vele te vergezocht en ziet hij er zo uit wegens de schoorsteen. :P
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 31 mei 2016 @ 11:53:47 #7
436222 Japepk
Padvinder
pi_162640773
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:46 schreef snakelady het volgende:

[..]

[..]

Jij overschat kinderen. :P zoals ik al schreef, Wij vieren kerst met Jule Nisse die erg klein zijn en bv de keuken overhoop halen midden in de nacht.
En alle Scandinavische kinderen geloven het.

Kinderen geloven alles wat jij ze als volwassen persoon wijsmaakt. dat hoeft echt niet binnen de grenzen van het geloofwaardige te zitten.
Maar is de kracht van het sinterklaasfeest niet juist dat het leuk en nét binnen die grenzen van het maakbare valt voor volwassenen? Voor kinderen hoeft al die poespas niet. Ga naar opa en oma voor cadeautjes en je hebt hetzelfde effect. Juist het feit dat alles een 'verklaring' heeft, is in mijn ogen de kracht van Sinterklaas. En het is natuurlijk óók een beetje een wonder ;)

edit: is de verklaring van de schoorsteen er ook niet gekomen omdat men piet als knecht neer wilde zetten, en niet als slaaf uit Afrika?
't Echte en 't ware!
  dinsdag 31 mei 2016 @ 11:54:29 #8
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_162640792
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:51 schreef snakelady het volgende:

[..]

Nou ja, als je bv deze schets ziet uit de 16de eeuw van een kindslaaf, begrijp ik wel waarom die link wordt gemaakt.

[ afbeelding ]

Als je dan ook nog eens de oude versjes er bij haalt.

Deftig in ’t fluwelen pak
Op zijn rug een grote zak
Met een tronie zwart als roet
En een ketting aan zijn voet
Mantel, kuitbroeken baret
Dat is Pietermans portret

Pieterknecht die komt er aan
Pieterknecht de neger
Kijk eens wat een Moriaan
’t Lijkt wel een schoorsteenveger
Mag ‘k j’eens wassen, Pieterknecht
’t Helpt niet, jongens, ’t zwart is echt


En dan in combinatie met dat Zwarte Piet vroegr ook vast zat aan een ketting.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Kan ik mij enigszins voorstellen dat mensen Zwarte Piet zien als een slaaf, maar blijkbaar is dat voor vele te vergezocht en ziet hij er zo uit wegens de schoorsteen. :P
Vroeger werden mensen met een donkere huidskleur in 't algemeen idd meer met slaven geassocieerd door 'ons blanken'. Dat is inmiddels lang geleden. Tegenwoordig is Zwarte Piet een olijke kindervriend en helper van Sinterklaas.

Geen kind associeert dat met slavernij en racisme, behalve de laatste paar jaar weer dankzij het geklaag van een bepaalde groep - onterecht - gekwetsten.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 11:59:27 #9
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162640902
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:53 schreef Japepk het volgende:

[..]

Maar is de kracht van het sinterklaasfeest niet juist dat het leuk en nét binnen die grenzen van het maakbare valt voor volwassenen? Voor kinderen hoeft al die poespas niet. Ga naar opa en oma voor cadeautjes en je hebt hetzelfde effect. Juist het feit dat alles een 'verklaring' heeft, is in mijn ogen de kracht van Sinterklaas. En het is natuurlijk óók een beetje een wonder ;)

edit: is de verklaring van de schoorsteen er ook niet gekomen omdat men piet als knecht neer wilde zetten, en niet als slaaf uit Afrika?
Juist die poespas maakt het leuk, wij doen het ieder jaar zo dat de Nisse in de nacht zijn gekomen en iets hebben gedaan, bv de keuken overhoop gehaald om koekjes te stelen, met een klein draadje door de ventilatie is gegaan, laden open gemaakt, meel op de grond heeft gegooid (waar je dan kleine voetstapjes in ziet) en dat vinden ze het leukste van de hele kerst.
Daar hebben ze het altijd nog lange tijd over.
Ook wordt hier de schoen gezet overigens, maar dat is een IJslandse traditie. ( wij hebben een mix van drie verschillende tradities, Nederlands, Deens en IJslandse kerst)

Maar hoe dat zich dus uit, dat magische, dat maakt voor kinderen weinig uit, of de Zwarte Piet nu zwart of roze of blauw is of roetvegen, of hij nu Sinterklaas of de Kerstman heet, of hij nu Rendieren of een grote zwarte kat heeft doet niks af van het magische.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 31 mei 2016 @ 12:00:42 #10
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162640922
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:54 schreef Perrin het volgende:

[..]

Vroeger werden mensen met een donkere huidskleur in 't algemeen idd meer met slaven geassocieerd door 'ons blanken'. Dat is inmiddels lang geleden. Tegenwoordig is Zwarte Piet een olijke kindervriend en helper van Sinterklaas.

Geen kind associeert dat met slavernij en racisme, behalve de laatste paar jaar weer dankzij het geklaag van een bepaalde groep - onterecht - gekwetsten.
Ik ken een kind die vroeger altijd Zwarte Piet werd genoemd door klasgenootjes, heeft ze nu haast nog een trauma van, omdat haar toen altijd duidelijk werd gemaakt dat ze anders was dan de andere kindjes.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  Moderator dinsdag 31 mei 2016 @ 12:04:43 #11
332671 crew  indiaantje89
pi_162641003
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:00 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ik ken een kind die vroeger altijd Zwarte Piet werd genoemd door klasgenootjes, heeft ze nu haast nog een trauma van, omdat haar toen altijd duidelijk werd gemaakt dat ze anders was dan de andere kindjes.
Dus als je zwarte piet gaat verbieden denk je niet dat ze iets anders hadden gevonden omdat kind mee te pesten? Dan kunnen we Pipi Langkous, Brilsmurf en Dik Trom, Harry Potter ook verbieden dan?

Kids die pesten elkaar toch wel, die vinden altijd wel wat. Het is dan eerder de taak om daar goed in te grijpen in plaats van iets te verbieden wat mogelijk gebruikt kan worden voor pesterijtjes :).
  dinsdag 31 mei 2016 @ 12:11:40 #12
436222 Japepk
Padvinder
pi_162641132
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:04 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Dus als je zwarte piet gaat verbieden denk je niet dat ze iets anders hadden gevonden omdat kind mee te pesten? Dan kunnen we Pipi Langkous, Brilsmurf en Dik Trom, Harry Potter ook verbieden dan?

Kids die pesten elkaar toch wel, die vinden altijd wel wat. Het is dan eerder de taak om daar goed in te grijpen in plaats van iets te verbieden wat mogelijk gebruikt kan worden voor pesterijtjes :).
Juist. Overigens denk ik dat 'magische' dingen gebruiken in je verhaal zoals elfjes of weet-ik-wat, in Nederland/de lage landen wel degelijk minder werkt dan 'gewoon' een oude man die cadeautjes brengt met een neger naast zich (oneerbiedig gezegd)
Bovendien blijf je het hebben over de kinderen, terwijl er nét zoveel volwassenen/jongeren zijn die sinterklaas vieren met sint en pieten. Een traditie mag veranderen, maar zoiets moet geleidelijk gaan, niet patsboem verboden worden zoals de tegenstanders nu willen.
't Echte en 't ware!
  dinsdag 31 mei 2016 @ 12:13:42 #13
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162641166
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:04 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Dus als je zwarte piet gaat verbieden denk je niet dat ze iets anders hadden gevonden omdat kind mee te pesten? Dan kunnen we Pipi Langkous, Brilsmurf en Dik Trom, Harry Potter ook verbieden dan?

Kids die pesten elkaar toch wel, die vinden altijd wel wat. Het is dan eerder de taak om daar goed in te grijpen in plaats van iets te verbieden wat mogelijk gebruikt kan worden voor pesterijtjes :).
Nee, het alleen maar om aan te geven dat niet ieder kind een fijne associatie heeft met zwarte piet zoals beweerd werd.

Maar ik denk dat geen een kind zich negatief gaat associëren met een roet-piet of een gekleurde piet.

Ik heb tot op heden dus nog steeds geen valide rede gehoord, alleen omdat het altijd zo was (wat niet klopt) en puur uit nijdigheid om de ander geen gelijk te hoeven geven.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 31 mei 2016 @ 12:16:15 #14
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162641204
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:11 schreef Japepk het volgende:

[..]

Juist. Overigens denk ik dat 'magische' dingen gebruiken in je verhaal zoals elfjes of weet-ik-wat, in Nederland/de lage landen wel degelijk minder werkt dan 'gewoon' een oude man die cadeautjes brengt met een neger naast zich (oneerbiedig gezegd)
Bovendien blijf je het hebben over de kinderen, terwijl er nét zoveel volwassenen/jongeren zijn die sinterklaas vieren met sint en pieten. Een traditie mag veranderen, maar zoiets moet geleidelijk gaan, niet patsboem verboden worden zoals de tegenstanders nu willen.
Want Nederlandse kindjes zijn zoveel anders dan kinderen in de rest van de wereld?

En sinterklaas is toch een kinderfeest? Dat is het argument wat de hele tijd wordt gebruikt? Die arme arme kindjes die getraumatiseerd gaan worden met een anderskleurige Piet. (niet verboden, alleen een ander kleurtje)

Volwassenen moeten zich er maar overheen zetten.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_162641421
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:45 schreef Perrin het volgende:
En omdat je ons laat aanwrijven dat Zwarte Piet daadwerkelijk een racistisch symbool is.
Het is een 1 op 1 kopie van een karikatuur uit de 19e eeuw.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 12:28:01 #16
436222 Japepk
Padvinder
pi_162641431
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:16 schreef snakelady het volgende:

[..]

Want Nederlandse kindjes zijn zoveel anders dan kinderen in de rest van de wereld?

En sinterklaas is toch een kinderfeest? Dat is het argument wat de hele tijd wordt gebruikt? Die arme arme kindjes die getraumatiseerd gaan worden met een anderskleurige Piet. (niet verboden, alleen een ander kleurtje)

Volwassenen moeten zich er maar overheen zetten.
Lees je mijn posts wel? Ja, Sinterklaas is hoofdzakelijk een kinderfeest, maar de kracht ervan is dat het zo opgezet is dat het volwassenen ook aanspreekt. Dáárom maakt een ander kleurtje wel uit, dat past niet echt binnen het raamwerk waarin het Sinterklaasverhaal is opgezet. De kinderen zal het niet uitmaken, maar die maakt het ook niet uit of ik een fopneus opzet, zeg dat ik Harry de Clown ben en ze een cadeautje geef. Dingen zijn nu eenmaal ook gewoon zoals ze zijn, gegroeid door honderden jaren. Vrouwen verdienen minder dan mannen, sommige bedrijven/landen weren homo's en in Nederland schminken honderden mensen zich jaarlijks donker en maken ze kinderen blij. Daarover kan ik ook wel zeggen 'volwassenen moeten zich er maar overheen zetten'.

De verandering die nu geforceerd wordt voelt daarom tegennatuurlijk. Het zal er op den duur vast wel van komen, maar nu roept de manier waarop erg veel weerstand op. Was het Sinterklaasjournaal ooit eens gekomen met roetveegpieten omdat er minder schoorstenen zijn (een logisch hiaat wat steeds vaker voorkomt in het sinterklaasverhaal) dan was de reuring minder geweest, durf ik wel te zeggen. Punt blijft dan weer dat roetveegpieten in de praktijk niet werken omdat de persoon erachter herkent zal worden. Dus zijn de pieten verklaarbaar zwart.

quote:
10s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:27 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Het is een 1 op 1 kopie van een karikatuur uit de 19e eeuw.
Dat is niet waar. De moderne piet draagt geen roe meer, heeft andere kleding, geen opgezwollen lippen en praat niet krom. Hij/zij is acrobatisch, grappig en handig.
't Echte en 't ware!
  Moderator dinsdag 31 mei 2016 @ 12:35:18 #17
332671 crew  indiaantje89
pi_162641564
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:13 schreef snakelady het volgende:

[..]

Nee, het alleen maar om aan te geven dat niet ieder kind een fijne associatie heeft met zwarte piet zoals beweerd werd.

Maar ik denk dat geen een kind zich negatief gaat associëren met een roet-piet of een gekleurde piet.

Ik heb tot op heden dus nog steeds geen valide rede gehoord, alleen omdat het altijd zo was (wat niet klopt) en puur uit nijdigheid om de ander geen gelijk te hoeven geven.
Omdat je een zéér kleinzerige samenleving gaat creeëren wanneer je alles gaat verbieden wat eventueel een paar mensen vervelend vinden. En waarom moet je iemand gelijk geven terwijl hij/zij dat niet heeft. Niet alles wat zwart is, is per definitie racistisch.

De anti-pieten zijn helaas ordinaire relschoppers, en die moet je echt geen gelijk geven omdat ze gewoon hard lopen te schreeuwen.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 12:41:53 #18
37769 erodome
Zweefteef
pi_162641710
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:35 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Omdat je een zéér kleinzerige samenleving gaat creeëren wanneer je alles gaat verbieden wat eventueel een paar mensen vervelend vinden. En waarom moet je iemand gelijk geven terwijl hij/zij dat niet heeft. Niet alles wat zwart is, is per definitie racistisch.

De anti-pieten zijn helaas ordinaire relschoppers, en die moet je echt geen gelijk geven omdat ze gewoon hard lopen te schreeuwen.
Nou ja, het is niet dat die relschoppers de enige zijn, of hiermee begonnen zijn.

We doen wat teveel alsof dit een discussie is van de laatste jaren alleen van deze (idd irritante) groep. Dat is onwaar.
Deze discussie loopt al vele jaren en is het overgrote deel van die tijd rustig verlopen zonder relschopperij. Al in de jaren '80 waren er expirimenten met andersgekleurde pieten en daar werd erg negatief op gereageerd.

Leef en laat leven was er niet bij, wie het waagde op eigen initiatief (kleine schaal) piet te veranderen werd verguist. Alle pogingen tot discussie, op een keurige en nette manier, werd de kop ingedrukt.
Juist omdat normale discussie genegeerd is en alle pogingen tot individuele veranderingen en geleidelijke veranderingen geblokkeerd werden zijn de hardliners tevoorschijn gekomen die zo naar en duidelijk aanwezig zijn dat ze niet meer te negeren zijn.

Dat is niet leuk, ook niet voor die mensen die al jaren en jaren het wel op een normale manier probeerde.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 12:44:40 #19
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162641762
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:28 schreef Japepk het volgende:

[..]

Lees je mijn posts wel? Ja, Sinterklaas is hoofdzakelijk een kinderfeest, maar de kracht ervan is dat het zo opgezet is dat het volwassenen ook aanspreekt. Dáárom maakt een ander kleurtje wel uit, dat past niet echt binnen het raamwerk waarin het Sinterklaasverhaal is opgezet. De kinderen zal het niet uitmaken, maar die maakt het ook niet uit of ik een fopneus opzet, zeg dat ik Harry de Clown ben en ze een cadeautje geef. Dingen zijn nu eenmaal ook gewoon zoals ze zijn, gegroeid door honderden jaren. Vrouwen verdienen minder dan mannen, sommige bedrijven/landen weren homo's en in Nederland schminken honderden mensen zich jaarlijks donker en maken ze kinderen blij. Daarover kan ik ook wel zeggen 'volwassenen moeten zich er maar overheen zetten'.

De verandering die nu geforceerd wordt voelt daarom tegennatuurlijk. Het zal er op den duur vast wel van komen, maar nu roept de manier waarop erg veel weerstand op. Was het Sinterklaasjournaal ooit eens gekomen met roetveegpieten omdat er minder schoorstenen zijn (een logisch hiaat wat steeds vaker voorkomt in het sinterklaasverhaal) dan was de reuring minder geweest, durf ik wel te zeggen. Punt blijft dan weer dat roetveegpieten in de praktijk niet werken omdat de persoon erachter herkent zal worden. Dus zijn de pieten verklaarbaar zwart.

[..]

Dat is niet waar. De moderne piet draagt geen roe meer, heeft andere kleding, geen opgezwollen lippen en praat niet krom. Hij/zij is acrobatisch, grappig en handig.
Fuck man, het is maar een verkleed figuur, je doet net of het de bouwstenen van de Nederlandse cultuur en maatschappij is. :D

Maar je bent ten minste eerlijk en geeft toe dat jij niet wil dat het veranderd is wegens jouw eigen (beetje bromance) gevoelens jegens Zwarte Piet., in ieder geval beter dan het op de kinderen schuiven die het geen reet kan boeien.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 31 mei 2016 @ 12:47:02 #20
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162641823
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:35 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Omdat je een zéér kleinzerige samenleving gaat creeëren wanneer je alles gaat verbieden wat eventueel een paar mensen vervelend vinden. En waarom moet je iemand gelijk geven terwijl hij/zij dat niet heeft. Niet alles wat zwart is, is per definitie racistisch.

De anti-pieten zijn helaas ordinaire relschoppers, en die moet je echt geen gelijk geven omdat ze gewoon hard lopen te schreeuwen.
Maar is dat eerste iets slechts? Wil je dan net als Amerika dat een transgender vrouw niet naar de vrouwen toilet mag of andersom? Of dat een homo niet mag trouwen.
Dat mensen onrealistische angsten krijgen voor de minderheid en daarom alles maar veilig moet blijven zoals het is?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 31 mei 2016 @ 12:47:10 #21
436222 Japepk
Padvinder
pi_162641828
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:44 schreef snakelady het volgende:

[..]

Fuck man, het is maar een verkleed figuur, je doet net of het de bouwstenen van de Nederlandse cultuur en maatschappij is. :D

Maar je bent ten minste eerlijk en geeft toe dat jij niet wil dat het veranderd is wegens jouw eigen (beetje bromance) gevoelens jegens Zwarte Piet., in ieder geval beter dan het op de kinderen schuiven die het geen reet kan boeien.
Ik denk dat het wel degelijk een aanzienlijk deel uitmaakt van de Nederlandse cultuur en identiteit. Zo voel ik dat ook, maar zo is dat ook onderzocht door unesco geloof ik.
Ik wil het niet op de man spelen, maar jij zegt zelf juist wel 'dat volwassenen zich er maar overheen moeten zetten omdat het kinderen niet boeit', toch?
't Echte en 't ware!
  dinsdag 31 mei 2016 @ 12:48:07 #22
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_162641857
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:44 schreef snakelady het volgende:

[..]

Fuck man, het is maar een verkleed figuur, je doet net of het de bouwstenen van de Nederlandse cultuur en maatschappij is. :D

Maar je bent ten minste eerlijk en geeft toe dat jij niet wil dat het veranderd is wegens jouw eigen (beetje bromance) gevoelens jegens Zwarte Piet., in ieder geval beter dan het op de kinderen schuiven die het geen reet kan boeien.
Als het die kinderen geen reet kan boeien kan ie mooi zwart blijven.
Bedankt Hans.
pi_162641920
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 11:42 schreef snakelady het volgende:

[..]

Nou ja oke, dus omdat het altijd zo was....maar dat klopt niet, er waren namelijk ook witte pieten/helpers.

Zoals je aan deze foto's kan zien.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

In deze zijn de enige zwarte pieten de pieten die van nature een donkere huidskleur hebben.

[ afbeelding ]

Dat is de allereerste gedocumenteerde intocht van Sint Nicolaas en Zwarte Piet, in 1888.

Zoals je zelf al aangaf, is zwarte piet al vele malen veranderd in uiterlijk, waarom is het zo'n ramp als hij verder veranderd?
Ik zie niet in waarom diverse kleuren minder magie zou hebben dan zwart/bruin of zoals in jouw voorstel...grijs.
Als het toch een mythisch figuur moet voorstellen is alles mogelijk.'

Wij vieren kerst met Julenissen die erg klein zijn en bv de keuken overhoop halen midden in de nacht. :P

En het is Huginn en Muninn , niet Hugin en Munin. ;)
Werden die witte mannen ook Piet genoemd? Volgens mij waren die witten mannen de slavendrijvers terwijl die zwarten mannen slaven waren.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 12:51:49 #24
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162641965
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:41 schreef erodome het volgende:

[..]

Nou ja, het is niet dat die relschoppers de enige zijn, of hiermee begonnen zijn.

We doen wat teveel alsof dit een discussie is van de laatste jaren alleen van deze (idd irritante) groep. Dat is onwaar.
Deze discussie loopt al vele jaren en is het overgrote deel van die tijd rustig verlopen zonder relschopperij. Al in de jaren '80 waren er expirimenten met andersgekleurde pieten en daar werd erg negatief op gereageerd.

Leef en laat leven was er niet bij, wie het waagde op eigen initiatief (kleine schaal) piet te veranderen werd verguist. Alle pogingen tot discussie, op een keurige en nette manier, werd de kop ingedrukt.
Juist omdat normale discussie genegeerd is en alle pogingen tot individuele veranderingen en geleidelijke veranderingen geblokkeerd werden zijn de hardliners tevoorschijn gekomen die zo naar en duidelijk aanwezig zijn dat ze niet meer te negeren zijn.

Dat is niet leuk, ook niet voor die mensen die al jaren en jaren het wel op een normale manier probeerde.
Inderdaad.

De jaren '80



"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 31 mei 2016 @ 12:54:55 #25
436222 Japepk
Padvinder
pi_162642059
Op die flyer staat dat het sinterklaasfeest zijn oorsprong vindt in het koloniale verleden van Nederland. Dat klopt niet eens. Propaganda noemen ze dat.
't Echte en 't ware!
  dinsdag 31 mei 2016 @ 12:55:52 #26
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162642089
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:47 schreef Japepk het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel degelijk een aanzienlijk deel uitmaakt van de Nederlandse cultuur en identiteit. Zo voel ik dat ook, maar zo is dat ook onderzocht door unesco geloof ik.
Ik wil het niet op de man spelen, maar jij zegt zelf juist wel 'dat volwassenen zich er maar overheen moeten zetten omdat het kinderen niet boeit', toch?
De blanke kinderen zal het inderdaad niks uit maken. Maar er is nu nog een groep waar ook rekening gehouden mee moet worden, en voor hun maakt het wel uit.

Het is maar een kleur, de personage blijft, gedraag je dan ook als volwassen en hang niet zo aan het kleurtje maar maak het feest voor iedereen leuk!
Ga weer terug naar de oorsprong, voor dat Schenkman deze zwarte Piet heeft verzonnen.
Zwarte Piet is nog zo jong, bestaat pas zo kort vergeleken met de gehele traditie van Sinterklaas, waarom is hij zo belangrijk voor mensen?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 31 mei 2016 @ 12:56:36 #27
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_162642107
Ik begon in deze discussie ooit als pro-Piet en heb nog altijd mooie herinneringen aan de figuur Zwarte Piet. Maar ik begrijp de punten van de anti-Pieten en accepteer gezien de felheid van het debat dat de oude situatie nooit zal terugkeren. Gaat niet gebeuren.

Dus moeten we zoeken naar een oplossing en dat moet een compromis worden. Het behouden van de kleding van Zwarte Piet, maar daarbij dan een mix van kleuren in plaats van (alleen) zwart lijkt mij de meest volwassen uitweg.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  dinsdag 31 mei 2016 @ 12:57:28 #28
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162642123
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:50 schreef Atak het volgende:

[..]

Werden die witte mannen ook Piet genoemd? Volgens mij waren die witten mannen de slavendrijvers terwijl die zwarten mannen slaven waren.
Dat maakt het niet echt beter. :P

Ik heb gelezen ergens dat de witte mannen schildknapen zijn. Dat kan ook kloppen gezien hun uiterlijk.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 31 mei 2016 @ 12:58:31 #29
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162642148
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:54 schreef Japepk het volgende:
Op die flyer staat dat het sinterklaasfeest zijn oorsprong vindt in het koloniale verleden van Nederland. Dat klopt niet eens. Propaganda noemen ze dat.
Dat was toen het gedachtegoed.
Maar of dat klopt of niet doet er niet toe, blijkbaar vonden mensne toen Zwarte Piet al racistisch.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 31 mei 2016 @ 13:00:56 #30
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162642202
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:56 schreef Strani het volgende:
Ik begon in deze discussie ooit als pro-Piet en heb nog altijd mooie herinneringen aan de figuur Zwarte Piet. Maar ik begrijp de punten van de anti-Pieten en accepteer gezien de felheid van het debat dat de oude situatie nooit zal terugkeren. Gaat niet gebeuren.

Dus moeten we zoeken naar een oplossing en dat moet een compromis worden. Het behouden van de kleding van Zwarte Piet, maar daarbij dan een mix van kleuren in plaats van (alleen) zwart lijkt mij de meest volwassen uitweg.
Helemaal mee eens!

Ik begon ook als ''pro-piet'', maar hoe meer onderzoek ik deed hoe duidelijker het werd en hoe meer begrip ik kreeg voor de anti-pieten.
En al die aso pro-pieten met hun gescheld en gedreig hebben het ook niet beter gemaakt voor de piet in mijn ogen.

Mijn ex-schoonmoeder heeft nooit Sinterklaas gevierd wegens dat ze het racistisch vond ( en ze is een blanke vrouw uit een klein dorpje, nu 65 jaar oud) en ik begreep dat nooit zo, nu sta ik helemaal achter haar.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 31 mei 2016 @ 13:00:57 #31
436222 Japepk
Padvinder
pi_162642203
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:55 schreef snakelady het volgende:

[..]

De blanke kinderen zal het inderdaad niks uit maken. Maar er is nu nog een groep waar ook rekening gehouden mee moet worden, en voor hun maakt het wel uit.

Het is maar een kleur, de personage blijft, gedraag je dan ook als volwassen en hang niet zo aan het kleurtje maar maak het feest voor iedereen leuk!
Ga weer terug naar de oorsprong, voor dat Schenkman deze zwarte Piet heeft verzonnen.
Zwarte Piet is nog zo jong, bestaat pas zo kort vergeleken met de gehele traditie van Sinterklaas, waarom is hij zo belangrijk voor mensen?
Zie dus mijn eerdere posts, ik blijf mezelf niet herhalen. Er is een bepaald 'belang' van die zwarte kleur. En zwarte piet is in verhouding tot de sinterklaasfiguur jong, maar dat vind ik een beetje een drogreden. De figuur zwarte piet is namelijk ook gewoon al honderden jaren oud, oud genoeg om dus als volwaardig mee te tellen.

Nogmaals, ik ben niet per sé tegen verandering, maar wel tegen het opdringen ervan.
't Echte en 't ware!
pi_162642291
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 12:57 schreef snakelady het volgende:

[..]

Dat maakt het niet echt beter. :P

Ik heb gelezen ergens dat de witte mannen schildknapen zijn. Dat kan ook kloppen gezien hun uiterlijk.
Maar je zegt dat het witte pieten waren. Als ik naar die witte schildknaapjes kijk doet het mij denken aan soldaten. Slavendrijvers zien er wat anders uit:
  dinsdag 31 mei 2016 @ 13:04:38 #33
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162642292
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 13:00 schreef Japepk het volgende:

[..]

Zie dus mijn eerdere posts, ik blijf mezelf niet herhalen. Er is een bepaald 'belang' van die zwarte kleur. En zwarte piet is in verhouding tot de sinterklaasfiguur jong, maar dat vind ik een beetje een drogreden. De figuur zwarte piet is namelijk ook gewoon al honderden jaren oud, oud genoeg om dus als volwaardig mee te tellen.

Nogmaals, ik ben niet per sé tegen verandering, maar wel tegen het opdringen ervan.
Dat gehele belang zit in je hoofd, was je opgegroeid met een blauwe piet of een rode piet had je ook niet geroepen dat zwart zoveel beter zou zijn.
En Zwarte Piet is sinds een aantal jaren ook bruin, maar daar heeft niemand moeite mee gehad! Nooit iemand negatiefs over gehoord van de pro-pieten kant.
Maar dan nog een klein stapje verder en dan naar het rood is ineens weer een stap te ver, dat kan echt niet, dan gaat de gehele traditie naar de mallemoeren. :')
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 31 mei 2016 @ 13:06:13 #34
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_162642336
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 13:00 schreef snakelady het volgende:

[..]

Helemaal mee eens!

Ik begon ook als ''pro-piet'', maar hoe meer onderzoek ik deed hoe duidelijker het werd en hoe meer begrip ik kreeg voor de anti-pieten.
En al die aso pro-pieten met hun gescheld en gedreig hebben het ook niet beter gemaakt voor de piet in mijn ogen.

Mijn ex-schoonmoeder heeft nooit Sinterklaas gevierd wegens dat ze het racistisch vond ( en ze is een blanke vrouw uit een klein dorpje, nu 65 jaar oud) en ik begreep dat nooit zo, nu sta ik helemaal achter haar.
Precies. En inderdaad, ook ik ben enigszins afgeschrikt door de manier waarop veel pro-Pieten hun mening denken te moeten verkondigen. De motivatie om bij dat 'kamp' te horen verdween voor mij daardoor vrij snel.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  dinsdag 31 mei 2016 @ 13:06:30 #35
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162642346
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 13:04 schreef Atak het volgende:

[..]

Maar je zegt dat het witte pieten waren. Als ik naar die witte schildknaapjes kijk doet het mij denken aan soldaten. Slavendrijvers zien er wat anders uit:
[ afbeelding ]
Dit is een schildknaap







En zo zien ze er toch ook uit?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_162642395
Nee, maar op sommige foto's hebben ze ook speren. Schildknaapjes mogen geen speren dragen.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 13:11:16 #37
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162642451
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 13:08 schreef Atak het volgende:
Nee, maar op sommige foto's hebben ze ook speren. Schildknaapjes mogen geen speren dragen.
Jawel, de speer (en ook het zwaard) van de ridder waarbij ze in de leer zijn...weet jij wel wat een schildknaap is? (in het Engels worden ze ook wel armour-bearer genoemd)

Wat is eigenlijk het punt waar je naar toe wil?
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_162642473
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 13:00 schreef Japepk het volgende:

[..]

Nogmaals, ik ben niet per sé tegen verandering, maar wel tegen het opdringen ervan.
Een zinloos opdringen aangezien ze bij iedere rechtbank bakzeil haalde.
pi_162642494
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 13:11 schreef snakelady het volgende:

[..]

Jawel, de speer (en ook het zwaard) van de ridder waarbij ze in de leer zijn...weet jij wel wat een schildknaap is?

Wat is eigenlijk het punt waar je naar toe wil?
Ik weet wel wat een schildknaapje is maar je snapt mijn punt niet. Schildknaapjes zijn helpers. Ze mogen geen wapens dragen.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 13:13:58 #40
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_162642516
Wat ik niet snap: Denken mensen die om allerlei redenen Zwarte Piet blijven verdedigen (en soms best met valide punten, daar niet van) dat dit debat ooit weg zal gaan? Deze situatie kan maar 1 kant op en dat is niet terug naar hoe het was.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  dinsdag 31 mei 2016 @ 13:14:17 #41
163768 Happel
Je Suis Roi
pi_162642520
Het is 31 mei en er wordt gediscussieerd over zwarte piet. Wat een ongelooflijk kutland is dit toch.
Elite
Feyenoordsupporters gaan naar de hemel, als er in de hel geen plaats meer is
Tegen TTIP
  dinsdag 31 mei 2016 @ 13:14:34 #42
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162642529
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 13:12 schreef Atak het volgende:

[..]

Ik weet wel wat een schildknaapje is maar je snapt mijn punt niet. Schildknaapjes zijn helpers. Ze mogen geen wapens dragen.
Ze dragen de wapens voor de ridder waarbij ze in de leer zijn. Dat is ook zo'n beetje hun functie.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  dinsdag 31 mei 2016 @ 13:14:48 #43
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_162642532
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 13:14 schreef Happel het volgende:
Het is 31 mei en er wordt gediscussieerd over zwarte piet. Wat een ongelooflijk kutland is dit toch.
Als deze discussie je belangrijkste nationale discussie is, heb je het als land aardig getroffen. Zo kan je het ook zien.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_162642549
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 13:14 schreef snakelady het volgende:

[..]

Ze dragen de wapens voor de ridder waarbij ze in de leer zijn. Dat is ook zo'n beetje hun functie.
Ok, waar zijn de ridders dan in die foto's? Je praat jezelf klem.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 13:16:23 #45
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162642568
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 13:15 schreef Atak het volgende:

[..]

Ok, waar zijn de ridders dan in die foto's? Je praat jezelf klem.
Die zijn er niet, maar nogmaals, wat is het punt waar je naar toe wil? Dat zou de discussie iets makkelijker maken.

En ik praat mijzelf niet klem, ik geef alleen aan dat dat hun functie was als in, zo staat het beschreven in de geschiedenisboeken, dat ze daar een grote fuck up mee hebben gemaakt tijdens het Sinterklaasfeest is niet mijn schuld. :D Ik heb ze daar niet neergezet. :P
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  Moderator dinsdag 31 mei 2016 @ 13:16:53 #46
403652 crew  ChevyCaprice
F1-watcher
pi_162642581
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 13:14 schreef Strani het volgende:

[..]

Als deze discussie je belangrijkste nationale discussie is, heb je het als land aardig getroffen. Zo kan je het ook zien.
Dit dus :D
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!)
  dinsdag 31 mei 2016 @ 13:17:55 #47
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162642606
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 13:14 schreef Strani het volgende:

[..]

Als deze discussie je belangrijkste nationale discussie is, heb je het als land aardig getroffen. Zo kan je het ook zien.
True that!
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_162642620
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 13:16 schreef snakelady het volgende:

[..]

Die zijn er niet, maar nogmaals, wat is het punt waar je naar toe wil? Dat zou de discussie iets makkelijker maken.
Volgens mij snap je het zelf niet. Je praat jezelf klem.
pi_162642622
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 13:14 schreef Happel het volgende:
Het is 31 mei en er wordt gediscussieerd over zwarte piet. Wat een ongelooflijk kutland is dit toch.
Wij zijn een verwend en gezegend land omdat burgers zich überhaupt druk kunnen maken over zoiets onbetekenends.
  dinsdag 31 mei 2016 @ 13:21:30 #50
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_162642686
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 13:18 schreef Atak het volgende:

[..]

Volgens mij snap je het zelf niet. Je praat jezelf klem.
Hoe praat ik mezelf klem?

Jij vraagt wie dat dan zijn, ik zeg ''volgens de geschiedenisboeken moet het een schildknaap voorstellen'', met totaal geen eigen mening er bij of dat klopt of niet, alleen dat de kleding wel gelijkenissen heeft.

Jij doet net of ik die mannen daar heb neergezet naast de sint en ze heb omgedoopt tot schildknaap. :D

Dus volgens mij snap jij het niet helemaal.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')