abonnement Unibet Coolblue
pi_162623768
Game on :)

De laatste posting:

Aparte ervaring

Hoe is het weer nu zo'n beetje aan de kaap?

Overdag blousjes weer en 's nachts een zomerjasje?
  FOK!fotograaf maandag 30 mei 2016 @ 21:40:47 #2
364681 over_hedge
pi_162630640
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 14:09 schreef Roger_ het volgende:

[..]

welke landen, welke tour / organisatie ?
https://shoestring.nl/gro(...)/reisdata-en-prijzen
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_162646460
quote:
je hebt Rhino-tracken er in als je geluk hebt, en een tegen komt, oh wat is dat vet !!!
De reis is echt een goeie reis, goeie keuze !
  FOK!fotograaf woensdag 1 juni 2016 @ 09:03:14 #4
364681 over_hedge
pi_162661952
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 mei 2016 16:06 schreef Roger_ het volgende:

[..]

je hebt Rhino-tracken er in als je geluk hebt, en een tegen komt, oh wat is dat vet !!!
De reis is echt een goeie reis, goeie keuze !
ben benieuwd :) Heb er echt heel veel zin in. Nu alleen nog even 4 maanden wachten :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_162671564
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 09:03 schreef over_hedge het volgende:

[..]

ben benieuwd :) Heb er echt heel veel zin in. Nu alleen nog even 4 maanden wachten :P
de reis van 9 september ?
ik zal zwaaien als je tegemoet kom in Etosha ;)
pi_163964269
Morgen is het voor ons dan eindelijk zo ver!!
We vliegen vanaf Zaventem (met een tussenstop in Dubai) naar Johannesburg.

Maandagochtend komen we er aan, halen we de auto op bij het vliegveld en rijden we direct naar Pretoria.

Na daar 1 nacht te slapen rijden we door naar het Krugerpark.. 4 nachten daar en dan 2 overnachtingen in Hazyview.

We willen daarna richting Durban om over die Pietermaritzbrug of zo te rijden en dan helemaal die pass/berg op gaan... weet ff niet meer hoe het heet.

Onze verdere plannen zijn nog niet bekend.
We vliegen 19 augustus iig terug vanaf Kaapstad.

Zin in!!
pi_163965493
veel plezier !
pi_163969147
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 juli 2016 23:12 schreef Roger_ het volgende:
veel plezier !
Bedankt!

Als iemand nog leuke/speciale tips heeft, mag ie het laten weten.

Addo elephant park was wel een aanrader dacht ik... misschien nog andere mooie parken of bezienswaardigheden?
pi_163970159
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2016 09:03 schreef over_hedge het volgende:

[..]

ben benieuwd :) Heb er echt heel veel zin in. Nu alleen nog even 4 maanden wachten :P
by the way. ik zie het nu, als je naar Zim gaat dit jaar, let even op, dat op het moment onrustiger is als normaal. Ik ben lid van een overland forum, dat het daar van dag tot dag verschillend is. Er zou een tijdje geleden de grens zijn geblokkeerd bij Beitbridge , het zou iets te maken hebben met politie en leger die niet betaald werden, maar nog steeds is niet duidelijk wat er aan de hand is. En weet dat de touroperator waar mee ik in het verleden ben gereisd niet door Zimbabwe gaat.
Ik zou je aanraden om vooral lokaal te informeren wat er aan de hand is.
  FOK!fotograaf zondag 24 juli 2016 @ 11:47:00 #10
364681 over_hedge
pi_163970967
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 10:54 schreef Roger_ het volgende:

[..]

by the way. ik zie het nu, als je naar Zim gaat dit jaar, let even op, dat op het moment onrustiger is als normaal. Ik ben lid van een overland forum, dat het daar van dag tot dag verschillend is. Er zou een tijdje geleden de grens zijn geblokkeerd bij Beitbridge , het zou iets te maken hebben met politie en leger die niet betaald werden, maar nog steeds is niet duidelijk wat er aan de hand is. En weet dat de touroperator waar mee ik in het verleden ben gereisd niet door Zimbabwe gaat.
Ik zou je aanraden om vooral lokaal te informeren wat er aan de hand is.
Dankje voor de tip :) Het enige wat we in zimbabwe bekijken is de victoria falls. En die zou je ook alleen van de zambia kant bekijken dus moet wel goedkomen denk ik. :)
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_163972272
de falls zie je het beste van af de Zim kant, en Vicfalls ist toch vaak net een Ander Zimbabwe als de rest van Zim. In Livingstone hoor je wel of het safe is of niet.
  FOK!fotograaf maandag 25 juli 2016 @ 09:28:14 #12
364681 over_hedge
pi_163993327
quote:
0s.gif Op zondag 24 juli 2016 13:09 schreef Roger_ het volgende:
de falls zie je het beste van af de Zim kant, en Vicfalls ist toch vaak net een Ander Zimbabwe als de rest van Zim. In Livingstone hoor je wel of het safe is of niet.
Moet wel goed komen :) Neem aan dat de reisorganisatie dat soort dingen ook wel in de gaten houd.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_163996372
quote:
0s.gif Op maandag 25 juli 2016 09:28 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Moet wel goed komen :) Neem aan dat de reisorganisatie dat soort dingen ook wel in de gaten houd.
oh ik had het idee dat je een self drive deed, weet ff niet waar dat vandaan komt.
pi_164115157
Zo, onze 4 nachten in het Krugerpark zitten erop!
Echt, wat een geweldige ervaring!!
Zoveel dieren gezien en zo gaaf om door het park te rijden!!

Van de big 5 hebben we helaas alleen het jachtluipaard niet gezien.

Superveel olifanten, giraffen, buffels en gisteravond een groepje leeuwen met kleintjes erbij.

We hebben een morningdrive en een sunsetdrive gedaan.

Leuke plekken gehad om te overnachten: Skukuza, Lower Sabie, Satara en Olifants. Waarvan we bij Lower Sabie en Olifants supermooie uitzichten hadden vanaf ons tentje/huisje.

Heb erg veel mooie foto's kunnen maken.
Bjvoorbeeld en giraffe die aan het drinken is, een groep olifanten die net een deel van een rivier oversteken.
Een klein leeuwtje die speels aa het doen is en op zijn rug rolt en precies op dat moment ook recht in de lens van mijn camera kijkt... flits!!

En ook nog een paar mooie filmpjes:
Een volwassen olifant die een boom omver trekt, zodat daarna zijn kinderen kunnen eten.
Een enorme groep buffels die over de vlakte bewegen.
Een nijlpaard met zijn jonkie die het water uitkomen en evenlater het water weer in gaan.

En ik kan nog wel een uur doorgaan met alles wat ik gezien en gefotografeerd heb!
Prachtig gewoon! :-)

Morgen en overmorgen de panoramaroute doen.
Zou dat in een dagje kunnen of heb je echt langer nodig...?
Morgen zijn we tegen 11 uur bij het begin vd panoramaroute. En dan hebben we de dag erna nog een halve dag.. want dan willen we naar onze volgende bestemminggaan rijden.
Maar als dat niet genoeg gaat zijn om alles te zien, moeten we nog een nacht in Graskop of Lydenburg bijboeken.. of evt hier, vlakbij Hazyview.
  zaterdag 30 juli 2016 @ 19:09:28 #15
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_164115359
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juli 2016 18:58 schreef Cracker26 het volgende:
Van de big 5 hebben we helaas alleen het jachtluipaard niet gezien.

Superveel olifanten, giraffen, buffels en gisteravond een groepje leeuwen met kleintjes erbij.
Jachtluipaard en giraffe horen niet bij de big 5.
Luipaard en neushoorn wel.
:)
pi_164115986
quote:
3s.gif Op zaterdag 30 juli 2016 19:09 schreef Beavis het volgende:

[..]

Jachtluipaard en giraffe horen niet bij de big 5.
Luipaard en neushoorn wel.
:)
Luipaard bedoel ik dan.. en ik bedoelde met het feit dat ik de giraffe veel had gezien, niet dat ie bij de big 5 hoort.

Maar heb dus de leeuw, buffel, olifant en (witte) neushoorn gezien :-)

Mijn excuses voor de onduidelijkheid.
pi_164117015
wat betreft panorama route kun je op een dag doen, vaak wordt die zelfs gebruikt op de terugweg naar Johannesburg. Maar je kan het ook rustig aan doen.
Gewoon eens kijken op T4A
ik heb zelf de App op de telefoon.
pi_164135754
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juli 2016 20:21 schreef Roger_ het volgende:
wat betreft panorama route kun je op een dag doen, vaak wordt die zelfs gebruikt op de terugweg naar Johannesburg. Maar je kan het ook rustig aan doen.
Gewoon eens kijken op T4A
ik heb zelf de App op de telefoon.
Ok, dank je!
We wilden hem vandaag doen, maar helaas te bewolkt!
Het laatste stuk op weg naar God's Window had je bijna geen zicht opnde weg.. en vanaf hrt uitzichtpunt bij God's window dus al helemaal niet... helaas.

Morgen nog maar eens die kant op (ze geven weer wel bewolking af) en we hebben morgen ook nog een overnachting in Graskop gepland.
Dinsdag wordt het (volgens de weersberichten) een stuk beter weer, dus dan moeten we sowieso goed zicht hebben.
pi_164237879
Wij hebben helaas ook niks gezien van de Panorama route, was veel te bewolkt en regenachtig :(

In Zuid-Afrika hebben we trouwens een lekkere likeur Nachtmusik gedronken. Ik dacht die haal ik thuis ook wel even bij de slijterij, maar die schijnt hier dus echt nergens verkrijgbaar te zijn. Zelfs online kan ik niks vinden. Weet iemand toevallig een adresje? Of zou iemand die die kant op gaat een flesje mee willen nemen?
pi_164253191
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juli 2016 18:58 schreef Cracker26 het volgende:
Een klein leeuwtje die speels aa het doen is en op zijn rug rolt en precies op dat moment ook recht in de lens van mijn camera kijkt... flits!!
Kom op met die foto dan... :P
pi_164392372
Ik ga dus 30 sept of 14 okt naar afrika O+

Nu ga ik ondertussen langzaam maar een voorbereiden. Zijn er nog dingen die echt heel handig zijn om mee te nemen waar ik niet zo snel aan zal denken?

Zoals zaklamp, zakmes dat soort dingen.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  woensdag 10 augustus 2016 @ 15:52:10 #22
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_164397899
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 13:31 schreef over_hedge het volgende:
Ik ga dus 30 sept of 14 okt naar afrika O+

Nu ga ik ondertussen langzaam maar een voorbereiden. Zijn er nog dingen die echt heel handig zijn om mee te nemen waar ik niet zo snel aan zal denken?

Zoals zaklamp, zakmes dat soort dingen.
• Paspoort.
• Creditcard / bankpas

De rest is daar te koop, als je het vergeten bent.
pi_164401086
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 13:31 schreef over_hedge het volgende:
Ik ga dus 30 sept of 14 okt naar afrika O+

Nu ga ik ondertussen langzaam maar een voorbereiden. Zijn er nog dingen die echt heel handig zijn om mee te nemen waar ik niet zo snel aan zal denken?

Zoals zaklamp, zakmes dat soort dingen.
Ga je van hotel naar hotel, gewoon het zelfde als je ook naar elk ander hotel zou pakken.
ligt een beetje wat je gaat doen als je camping safari gaat doen is mijn tip , een zaklampje voor op je voorhoofd iets wat het leven zo simpel maakt.

Voor de safari foto's raad ik je een telelens (zoom) aan wat overeenkomt met 400mm op een spiegelreflex. Maar vergeet niet er zijn ook prachtige landschappen, dus een groothoeklens mag je ook niet missen.
Zelf heb ik geen dure telelens, maar huur die altijd bij budgetcam.nl

Een goeie hoed, maar een roghue koop je goedkoop in Zuid Afrika zelf.

Als je van hotel naar hotel gaat, is het niet zo van belang, maar camping safari , is een praktisch zakmes met mes, schaartje, blikopener, flessenopener en kurkentrekker wel handig .

Een verloop stekker kopen hier in NL voor grof geld is niet nodig, in Zuid Afrika zijn vier standaards. Maar in elke supermarkt kun je verloopstekkers kopen van de Zuid Afrikaanse standaard naar de Eurostekker, dus waar onze GSM opladers in passen.

Wat betreft Credit cards in Zuid Afrika is zowel Visa als Mastercard gangbaar, ga je naar andere landen rondom Zuid Afrika is het aan te raden beiden te hebben.

Spullen als shampoo tandpasta ed, gewoon wat je nodig hebt voor de eerste dag, zoals Beavis al meld je kunt er het zelfde kopen als hier in Nederland.
pi_164402052
Ik vond de supermarkten in Zuid Afrika zelfs beter dan die hier bij ons ;)
Don't let my username fool you...
pi_164405537
quote:
7s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 15:52 schreef Beavis het volgende:

[..]

• Paspoort.
• Creditcard / bankpas

De rest is daar te koop, als je het vergeten bent.
Die 2 dingen zal ik dan weer niet zo snel vergeten :D
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 17:08 schreef Roger_ het volgende:

[..]

Ga je van hotel naar hotel, gewoon het zelfde als je ook naar elk ander hotel zou pakken.
ligt een beetje wat je gaat doen als je camping safari gaat doen is mijn tip , een zaklampje voor op je voorhoofd iets wat het leven zo simpel maakt.

Voor de safari foto's raad ik je een telelens (zoom) aan wat overeenkomt met 400mm op een spiegelreflex. Maar vergeet niet er zijn ook prachtige landschappen, dus een groothoeklens mag je ook niet missen.
Zelf heb ik geen dure telelens, maar huur die altijd bij budgetcam.nl

Een goeie hoed, maar een roghue koop je goedkoop in Zuid Afrika zelf.

Als je van hotel naar hotel gaat, is het niet zo van belang, maar camping safari , is een praktisch zakmes met mes, schaartje, blikopener, flessenopener en kurkentrekker wel handig .

Een verloop stekker kopen hier in NL voor grof geld is niet nodig, in Zuid Afrika zijn vier standaards. Maar in elke supermarkt kun je verloopstekkers kopen van de Zuid Afrikaanse standaard naar de Eurostekker, dus waar onze GSM opladers in passen.

Wat betreft Credit cards in Zuid Afrika is zowel Visa als Mastercard gangbaar, ga je naar andere landen rondom Zuid Afrika is het aan te raden beiden te hebben.

Spullen als shampoo tandpasta ed, gewoon wat je nodig hebt voor de eerste dag, zoals Beavis al meld je kunt er het zelfde kopen als hier in Nederland.
Ik ga van camping naar camping in verschillende landen. Heb nog geen credit card. Is het echt nodig is heb je aan een bankpas en genoeg cash geld ook genoeg?

Fotografie spullen dat zit wel goed :) Ik ben semi prof fotograaf (eigenlijk een amateur die wel weet wat die doet die heel soms betaalde opdrachtjes heeft) dus heb de spullen zelf al O+ neem 3 lenzen mee. 50mm 1.8. 24-105 en 70-200 en een converter waardoor ik dus 140-400 krijg. Dus dat komt goed :) En een goed statief en een prima camera. (5dm2)

Van de rest tnxs voor de lange post en de tips! :)
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  woensdag 10 augustus 2016 @ 20:52:14 #26
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_164407967
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 19:30 schreef over_hedge het volgende:

Die 2 dingen zal ik dan weer niet zo snel vergeten :D

Ik bedoelde het ook echt niet verkeerd: als je dat hebt, heb je alles. Echt alles is daar te koop!
Ik ben lang geleden afgestapt van het idee dat ik alles mee moet slepen. Er zijn veel dingen die ik op bestemming koop en na afloop kan ik er twee dingen mee doen:
- mee naar huis nemen
- weggeven / weggooien (dus niet mee naar huis nemen)

Het is echt lekker makkelijk reizen. Je vergeet nooit iets....
pi_164409195
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 19:30 schreef over_hedge het volgende:
Ik ga van camping naar camping in verschillende landen. Heb nog geen credit card. Is het echt nodig is heb je aan een bankpas en genoeg cash geld ook genoeg?
Op zich is alles inderdaad op cash bedacht, tankstations buiten Zuid Afrika niet eens tanken met CreditCard. Ik heb in het verleden dan ook veel zakelijk gereisd dus ik heb het gevoel dat ik dood ga zonder CreditCard. dus mijn tip; geloof me niet als je zegt dat je zonder card nergens komt.
Maar oh-wat zou ik dat graag zeggen.

Eerst drie jaar op rij op een georganiseerde camping tour geweest, Vorig jaar ben ik selfdrive naar Namibië geweest Ik ga dit jaar ook op selfdrive met daktent, Namibië en Botswana. Dus ik zit nu ook een beetje te stuiteren, nog 24 dagen tot ik ga *O*
Als het goed is heb je gewoon een camping equipped auto gehuurd, alles zit er op en aan. Als je daat bent Shoprite, Spar en Pick 'n Pay zijn de supermarkten die je moet hebben, maar zou je vooral de Spar aanraden die hebben het beste aanbod aan goede producten. En voor vlees, vooral de slagerijen aan de weg oh yum-yum een kudu steak en drogewors, :Y) ik kan me er dood aan eten.

Als je nog wat camping uit rusting moet hebben heb je legio speciaal winkels, maar de GAME is krijg je veel budget spul, wat op zich fijn is om een tweede/derde gaspitje te kopen. Zelf ben ik van plan daar een "gazebo" te kopen voor 500 rand , omdat mijn huur auto geen "awning" heeft en het is toch wel fijn om in de schaduw te zitten, als je campsite geen gooie beschutting heeft voor de zon.

Statief weet ik niet of ik je dat zou aanraden, ik heb het vaak mee gesleept maar zelden gebruikt, alleen 's nachts bij een waterhole, maar omdat ze het toch met halogeen verlichten worden het toch maar foto's om je voor te schamen. En overdag is er toch altijd voldoende licht, en ja je kan toch niet uit je autostappen op het statief op te zetten .

Wat is je plan ?
pi_164409354
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 21:30 schreef Roger_ het volgende:

[..]

Op zich is alles inderdaad op cash bedacht, tankstations buiten Zuid Afrika niet eens tanken met CreditCard. Ik heb in het verleden dan ook veel zakelijk gereisd dus ik heb het gevoel dat ik dood ga zonder CreditCard. dus mijn tip; geloof me niet als je zegt dat je zonder card nergens komt.
Maar oh-wat zou ik dat graag zeggen.

Eerst drie jaar op rij op een georganiseerde camping tour geweest, Vorig jaar ben ik selfdrive naar Namibië geweest Ik ga dit jaar ook op selfdrive met daktent, Namibië en Botswana. Dus ik zit nu ook een beetje te stuiteren, nog 24 dagen tot ik ga *O*
Als het goed is heb je gewoon een camping equipped auto gehuurd, alles zit er op en aan. Als je daat bent Shoprite, Spar en Pick 'n Pay zijn de supermarkten die je moet hebben, maar zou je vooral de Spar aanraden die hebben het beste aanbod aan goede producten. En voor vlees, vooral de slagerijen aan de weg oh yum-yum een kudu steak en drogewors, :Y) ik kan me er dood aan eten.

Als je nog wat camping uit rusting moet hebben heb je legio speciaal winkels, maar de GAME is krijg je veel budget spul, wat op zich fijn is om een tweede/derde gaspitje te kopen. Zelf ben ik van plan daar een "gazebo" te kopen voor 500 rand , omdat mijn huur auto geen "awning" heeft en het is toch wel fijn om in de schaduw te zitten, als je campsite geen gooie beschutting heeft voor de zon.

Statief weet ik niet of ik je dat zou aanraden, ik heb het vaak mee gesleept maar zelden gebruikt, alleen 's nachts bij een waterhole, maar omdat ze het toch met halogeen verlichten worden het toch maar foto's om je voor te schamen. En overdag is er toch altijd voldoende licht, en ja je kan toch niet uit je autostappen op het statief op te zetten .

Wat is je plan ?
ik ga met een groepsreis. Er gaat ook een kok mee. Dus eten hoef ik niet eens te regelen :) Al zijn supermarkten als nog wel fijn voor eten en drinken tussendoor. Ik neem ook wat proteinbars mee. Lekker makkelijk veel calorien en eiwitten :)

Qua foto`s neem ik mijn statief mee om savonds wat sterren fotos te kunnen maken en bij die waterval misschien wat lange sluitertijden. Ik heb een (veel te dure ;( ) carbon statief wat niet zo veel weegt :) Dus dat mee slepen is geen probleem. :) Plus dat ik hem ook gewoon in de auto kan laten liggen.

Fotos gaan wel goed komen denk ik :) Als ik terug ben zal ik er wel een aantal hier posten.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_164409619
Oh overland tour, de easy way , en met kok; zeker met Toekan; de party tour :p
Watervallen , neem maar een goeie regenhoes mee, de nevel daar maar ik weet niet of jullie ze van de Zimbabwe kant aan doen, op het moment is het erg onrustig in Zimbabwe, dan stoppen ze in Livingstone (Zambia) ipv in Vicfalls . Wel jammer Zimbabwe is zo'n prachtig land, hoop voor je dat het rond jouw tijd weer rustig is.
En dan heb ik nog wel als tip, heb je een action camera, neem die mee met een tuigje om hem op een helm vast te kunnen binden, als je gaat Raften. De tijd dat je er bent is het einde van het droge seizoen. Dat is de meest gave tijd om te raften op de Zambezi.
pi_164409731
quote:
0s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 21:45 schreef Roger_ het volgende:
Oh overland tour, de easy way , en met kok; zeker met Toekan; de party tour :p
Watervallen , neem maar een goeie regenhoes mee, de nevel daar maar ik weet niet of jullie ze van de Zimbabwe kant aan doen, op het moment is het erg onrustig in Zimbabwe, dan stoppen ze in Livingstone (Zambia) ipv in Vicfalls . Wel jammer Zimbabwe is zo'n prachtig land, hoop voor je dat het rond jouw tijd weer rustig is.
En dan heb ik nog wel als tip, heb je een action camera, neem die mee met een tuigje om hem op een helm vast te kunnen binden, als je gaat Raften. De tijd dat je er bent is het einde van het droge seizoen. Dat is de meest gave tijd om te raften op de Zambezi.
Livingstone is best leuk en vanaf Zambia kun je de Victoria falls ook zien.
I wander in my time...
pi_164410089
quote:
1s.gif Op woensdag 10 augustus 2016 21:48 schreef TheTraveler het volgende:

[..]

Livingstone is best leuk en vanaf Zambia kun je de Victoria falls ook zien.
Livingstone is nice, en alles is erg persoonlijk, maar voor mij waren de falls van af de Zim kant echt indrukwekkender als van af de Zambia kant.
pi_164483715
ik heb er een half jaar gewoond/gestudeerd/rondgereisd, mis het zo :'(

prachtig land
  maandag 22 augustus 2016 @ 07:38:45 #33
129638 Lov1
Bring it on :)
pi_164755652
Hoihoi, ik heb de afgelopen topics doorgelezen en ik word steeds enthousiaster over ZA als volgende verre bestemming! O+

Is er hier iemand die er heeft gekampeerd in juli/augustus? Heb je dan zo'n compleet uitgeruste kampeerauto gehuurd of daar spullen gekocht? En was het erg koud?
Music gives soul to the universe, wings to the mind and life to everything
pi_164760089
quote:
17s.gif Op maandag 22 augustus 2016 07:38 schreef Lov1 het volgende:
Hoihoi, ik heb de afgelopen topics doorgelezen en ik word steeds enthousiaster over ZA als volgende verre bestemming! O+

Is er hier iemand die er heeft gekampeerd in juli/augustus? Heb je dan zo'n compleet uitgeruste kampeerauto gehuurd of daar spullen gekocht? En was het erg koud?
het is allemaal te doen, Zuid Afrika zelf heb je in principe geen 4x4 nodig,omliggende landen ook niet, maar is het wel comfortabel. Je kan er gewoon een Golf huren en bij een discounter als de GAME een tentje, luchtbed, slaapzak, gaspitje en koelbox kopen. En er zijn ook nog opties als self-catered of andere lowbudget opties.
Wat betreft 4x4 met dak tent, er zijn behoorlijk wat bedrijven als BushLore, Drive SA, Bobo en Kea en zelfs Avis heeft er , maar er zijn ook behoorlijk wat kleinere bedrijven die auto's verhuren. Die zijn stukken goedkoper, en ze verhuren vaak toch alleen maar Hilux-en en die gaan niet kapot.

En ja het kan er koud zijn rond die tijd, f@cking koud, ik heb ooit de fout gemaakt om eind september te gaan met een fleece slaapzak, big mistake, uit eindelijk in de kleren geslapen die ik aanhad op weg naar Schiphol en nog koud gehad.
Aan de oostelijke kust zonder meer, ik heb foto's gezien van sneeuw op de Drakensberg, en vijf of zes jaar geleden was er zelfs een heel dun laagje sneeuw in Nata, Botswana, in de buurt van de beroemde zout pannen.
pi_164764358
Wij zij sinds zaterdagmiddag ook weer terug van een prachtige reis!

Krugerpark was (zoals verwacht) wel het hoogtepunt.
Maar verder nog meer speciale dingen gedaan.

Onze route was alsvolgt:
Vliegen op Johannesburg - auto ophalen en naar Pretoria - Krugerpark - Hazyview - Graskop - Ermelo - St Lucia - Kokstad - Coffee Bay - Port Elizabeth - Knysna - Hermanus - Kaapstad

In Hazyview hadden we de eerste dag slecht zicht, zodat we niks van de panoramaroute konden zien. Daarom uit voorzorg maar nachtje extra in Graskop geboekt.
Achteraf was die overnachting in Graskop overbodig, omdat we de 2e dag wel goed weer was.. en ze hadden de 2e dag ook veel bewolking afgegeven.

Daarna met 1 nacht tussenstop in Ermelo doorgereden naar St Lucia, waar je 'snachts moet oppassen voor rondlopende nijlpaarden in het dorp.
In St Lucia naar zo'n Zulu stam geweest, wat erg interessant was om eens te zien!!

Daarna wilden we de Sani-pass doen, mar doordat er in Underberg/Himeville een film werd opgenomen, was echt alles volgeboekt. Dus uiteindelijk overnacht in Kokstad... duister stadje.
Maar de Sani-pass was geweldig!! Met gids gedaan (wij hadden maar een Ford Figo).
Supermooi uitzicht vanaf boven op die Sani-pass.
Nog een kleine rondleiding door een dorpje in Lesotho en daarna eten en een pint gaan drinken in de hoogste pub van Zuid-Afrika, die bovenaan de Sani-pass ligt.

Verder naar Coffee Bay, waar we in een hostel sliepen waar allemaal hippies verbleven, haha.
Was wel een aparte ervaring, maar wel erg leuk! Hier ook een mooie hike gedaan door de bergen langs de kust, zo naar "hole in the wall" met een door het hostel van straat geraapte gids.
Was erg gaaf!

Verder naar Port Elizabeth, waar we nog een half dagje naar Addo Elephant Park zijn geweest. Mooi park! Veel groener dan het Kruger en ideaal met die drinkpoelen, zodat je altijd verschillende groepjes dieren bij elkaar ziet!

In Knysna hebben we gewoon gerelaxed en nog een fiets gehuurd.

In Hermanus wilden we walvissen spotten, maar door te slecht weer (storm) konden we de zee niet op. En vanaf de kust ook geen walvissen gezien helaas.
Duiken met haaien ging daardoor dus ook niet door...

Toen via Boulders beach, Kaap de goede hoop en Cape point naar Kaapstad. Prachtige stad,vooral vanaf de tafelberg!!

Hier ook nog geraagd om met haaien te duiken, maar ging hier ook niet door. Daarom hebben we iets anders spectaculairs gedaan, namelijk het abseilen van de Tafelberg!! Ik had dat nog nooit gedaan, dus was wel spannend.

Verder nog een rondleiding door de townships gedaan en een beetje de stad bezichtigd.

Helaas niet meer naar het Robbeneiland gekund, omdat we te laat waren met tickets te reserveren.. beetje jammer, maar niks meer aan te doen.

Nog wel een prive cruise op een Catamaran gehad in Kaapstad. Op vaste tijden vertrokken die catamarans, maar we waren toevallig de enigen die dat uur mee gingen. Ideaal dus!

Nadelen van de reis: misschien iets te veel in de auto, maar wel 90% van de tijd mooie natuur om door te rijden.

En het weer mocht van mij iets warmer... savonds koelde het wel erg veel af! In Kaapstad hadden we uiteindelijk nog het beste weer.
Over het algemeen rond de 20 graden.. in Knysna 1 dag 35 graden en in het Krugerpark was het ook wel warmer natuurlijk (maar dan zit je veel in de auto). In Kaapstad was het tegen de 25 graden. Erg lekker dus!

Het autorijden was ook heel goed te doen. Geen vreemde/gevaarlijke situaties meegemaakt.

Wel 1 keer bijna overvallen door een aap, in het Krugerpark.. in Satara geloof ik.

Al met al een prachtige reis gehad!
  maandag 22 augustus 2016 @ 17:55:24 #36
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_164765316
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2016 17:03 schreef Cracker26 het volgende:
Wij zij sinds zaterdagmiddag ook weer terug van een prachtige reis!

Krugerpark was (zoals verwacht) wel het hoogtepunt.
Maar verder nog meer speciale dingen gedaan.

Leuk verslag van alles behalve het hoogtepunt: Krugerpark!
Verder mooi verhaal en je hebt een hoop gezien en beleefd. Het weer had je dus even tegen maar goed, het is wel winter...

Zelf ga ik volgend jaar weer. Ik heb inmiddels de plannen klaar liggen voor 10 t/m 27 mei.
Ik ga vanaf Johannesburg naar Pretoria om vrienden te bezoeken en om weer het "back home" gevoel te krijgen. Op zondag 14 mei vlieg ik van Johannesburg naar Skukuza en de rest van mijn vakantie is rondkarren in Krugerpark.
Ik heb het mooiste huisje in Olifants al geboekt van 16-05 t/m 24-05. Ik zal daar maar 2 of 3 nachten verblijven maar ik heb dit alvast geboekt omdat het zo snel volgeboekt is (waarschijnlijk door eikels zoals ik nu zelf ook ben). Nu nog mijn route exact uitstippelen en dan de overbodige nachten annuleren.

Ik heb er nu alweer zin in *O*
pi_164766515
dat soort reserveerders maakt het dan wel nog aantrekkelijk voor de mensen die zich wat moeite doen, zo vlak voor het seizoen.
Zelf heb ik dit jaar mijn vakantie al voor december de derde tot de zesde nacht in Savuti/Chobe geboekt, en begin dit jaar de op een na laatste twee nachten in Etosha.
pi_164767008
quote:
14s.gif Op maandag 22 augustus 2016 17:55 schreef Beavis het volgende:

[..]

Leuk verslag van alles behalve het hoogtepunt: Krugerpark!
Verder mooi verhaal en je hebt een hoop gezien en beleefd. Het weer had je dus even tegen maar goed, het is wel winter...
Verslagje van Kruger staat op de vorige pagina :-)
(Ik zie trouwens dat je er al op gereageerd had)

Wat het weer betreft vond mijn vriendin het perfect zo.
Het was ook niet dat het slecht weer was, maar ik hou gewoon van iets warmer weer. Smaken verschillen, zullen we maar zeggen.

Jouw reis ziet er ook goed uit. Mooi om naar zoiets uit te kunnen kijken!

[ Bericht 2% gewijzigd door Cracker26 op 22-08-2016 19:14:35 ]
  maandag 22 augustus 2016 @ 19:46:05 #39
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_164768271
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2016 19:08 schreef Cracker26 het volgende:

[..]

Verslagje van Kruger staat op de vorige pagina :-)
(Ik zie trouwens dat je er al op gereageerd had)

Wat het weer betreft vond mijn vriendin het perfect zo.
Het was ook niet dat het slecht weer was, maar ik hou gewoon van iets warmer weer. Smaken verschillen, zullen we maar zeggen.

Jouw reis ziet er ook goed uit. Mooi om naar zoiets uit te kunnen kijken!
Ohja, ik zie het |:(

quote:
17s.gif Op vrijdag 5 augustus 2016 22:14 schreef k_man het volgende:

[..]

Kom op met die foto dan... :P
Dat
pi_164957941
I'm wide awake under African skies! :)
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_164959101
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 juli 2016 18:58 schreef Cracker26 het volgende:
Zo, onze 4 nachten in het Krugerpark zitten erop!
Echt, wat een geweldige ervaring!!
Zoveel dieren gezien en zo gaaf om door het park te rijden!!

Van de big 5 hebben we helaas alleen het jachtluipaard niet gezien.

Superveel olifanten, giraffen, buffels en gisteravond een groepje leeuwen met kleintjes erbij.

We hebben een morningdrive en een sunsetdrive gedaan.

Leuke plekken gehad om te overnachten: Skukuza, Lower Sabie, Satara en Olifants. Waarvan we bij Lower Sabie en Olifants supermooie uitzichten hadden vanaf ons tentje/huisje.

Heb erg veel mooie foto's kunnen maken.
Bjvoorbeeld en giraffe die aan het drinken is, een groep olifanten die net een deel van een rivier oversteken.
Een klein leeuwtje die speels aa het doen is en op zijn rug rolt en precies op dat moment ook recht in de lens van mijn camera kijkt... flits!!

En ook nog een paar mooie filmpjes:
Een volwassen olifant die een boom omver trekt, zodat daarna zijn kinderen kunnen eten.
Een enorme groep buffels die over de vlakte bewegen.
Een nijlpaard met zijn jonkie die het water uitkomen en evenlater het water weer in gaan.

En ik kan nog wel een uur doorgaan met alles wat ik gezien en gefotografeerd heb!
Prachtig gewoon! :-)

Morgen en overmorgen de panoramaroute doen.
Zou dat in een dagje kunnen of heb je echt langer nodig...?
Morgen zijn we tegen 11 uur bij het begin vd panoramaroute. En dan hebben we de dag erna nog een halve dag.. want dan willen we naar onze volgende bestemminggaan rijden.
Maar als dat niet genoeg gaat zijn om alles te zien, moeten we nog een nacht in Graskop of Lydenburg bijboeken.. of evt hier, vlakbij Hazyview.
Bijzondere manier van schrijven, hoe heet deze dichtvorm?
pi_164959230
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 10:20 schreef MCH het volgende:

[..]

Bijzondere manier van schrijven, hoe heet deze dichtvorm?
Ga ik je niet vertellen, dat is een geheim!
pi_164959818
Nog een maandje :D
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_164963127
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 11:10 schreef over_hedge het volgende:
Nog een maandje :D
nog 5 dagen *O*
pi_164968601
Vanmiddag aangehouden door Politie op de snelweg.
De agent wilde ff checken of ik een gevarendriehoek in de auto had.
Gelukkig huur ik een auto met slechts 4000km op de teller en is alles aanwezig, nog nieuw en ongebruikt.
Toen begon meneer te jengelen over dat de auto een reflectie sticker miste en ik een boete kreeg van 900ZAR (¤60,-) ter plekke te betalen.
Toen ik aangaf om mij maar een schriftelijke boete uit te schrijven en ik deze zou voldoen bij zijn Politiebureau was de boete niet meer nodig.
Nu was 'ie opeens bezorgd of ik wel genoeg drinken mee had waarop een liter fles water van eigenaar verwisselde en ik mijn eigen weg mocht vervolgen met een vriendelijke route beschrijving naar Tzaneen. :')
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
  dinsdag 30 augustus 2016 @ 20:41:56 #46
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_164971699
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 18:41 schreef CoExist het volgende:
Vanmiddag aangehouden door Politie op de snelweg.
De agent wilde ff checken of ik een gevarendriehoek in de auto had.
Gelukkig huur ik een auto met slechts 4000km op de teller en is alles aanwezig, nog nieuw en ongebruikt.
Toen begon meneer te jengelen over dat de auto een reflectie sticker miste en ik een boete kreeg van 900ZAR (¤60,-) ter plekke te betalen.
Toen ik aangaf om mij maar een schriftelijke boete uit te schrijven en ik deze zou voldoen bij zijn Politiebureau was de boete niet meer nodig.
Nu was 'ie opeens bezorgd of ik wel genoeg drinken mee had waarop een liter fles water van eigenaar verwisselde en ik mijn eigen weg mocht vervolgen met een vriendelijke route beschrijving naar Tzaneen. :')
Zo corrupt!!
Ik werd een keer staande gehouden toen ik 120 reed waar 60 was toegestaan. Ik moest even meelopen naar zijn auto. Onderweg vroeg ik wat het ging kosten en zijn reactie "We'll talk like gentleman". Uiteindelijk was ik R450 contant lichter en mocht ik mijn weg vervolgen.
Uitschrijven was ook mogelijk maar dat zou ruim 3x zoveel kosten :D
Dit alles was in 2011 in de buurt van Piet Retief
pi_164982143
Wij waren ook een keer aangehouden in de buurt van Himeville..
mijn vriendin was aan het rijden, maar ze was haar rijbewijs vergeten mee te nemen.

Gelukkig was het een aardige politieman die ons geen boete wilde aansmeren.
Maar omdat er nog andere agenten bij waren, moest ie zijn werk wel goed doen.

Hij liet nog een formulier zien waarop alle "prijzen" stonden.
Hij schreef de boete uit en zei dat we de volgende dag maar via een of andere rechtbank onze boete moesten annuleren.

Maar ik zei dat het de dag erna zondag was (dan is het dicht)... dus hij zei dat we dat later in Kaapstad ook nog konden doen.

Maar daar hadden we allemaal geen zin in voor die omgerekend 18 euro. Dus hebben maar gezegd dat we hem wilden betalen, en moesten dan ff naar het dichtstbijzijnde politiebureau om dat te regelen.

En hun er maar grappen over maken, haha.
  dinsdag 13 september 2016 @ 17:31:53 #48
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_165297268
In oktober ga ik drie weken naar ZA. Tijdens de eerste week 4/5 dagen Kruger Park. Dilemma: wel of geen malariapillen slikken?

Wat zijn jullie ervaringen?
.
pi_165299405
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 17:31 schreef Yankee het volgende:
In oktober ga ik drie weken naar ZA. Tijdens de eerste week 4/5 dagen Kruger Park. Dilemma: wel of geen malariapillen slikken?

Wat zijn jullie ervaringen?
Wel. Waarom zou je het niet doen?
Mijn ervaring tot nu toe met malaria pillen is dat ik er helemaal niks van merkte.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  dinsdag 13 september 2016 @ 20:03:37 #50
62913 Blik
The one and Only!
pi_165300662
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 17:31 schreef Yankee het volgende:
In oktober ga ik drie weken naar ZA. Tijdens de eerste week 4/5 dagen Kruger Park. Dilemma: wel of geen malariapillen slikken?

Wat zijn jullie ervaringen?
Wij gingen eind april, dus niet geheel vergelijkbaar. Maar wij hebben het niet gedaan. Mede ook omdat we echt einde van het seizoen zaten, maar ook omdat na onderzoek bleek dat het laatste bekende malaria-geval alweer 7 jaar geleden was.

Wel hebben we de nodige maatregelen getroffen om niet gestoken te worden zoals DEET, lange kleding en klamboe.
  dinsdag 13 september 2016 @ 20:27:23 #51
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_165301097
Hmm tja lastig, neig naar wel nemen van de pillen
.
pi_165302898
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 september 2016 20:27 schreef Yankee het volgende:
Hmm tja lastig, neig naar wel nemen van de pillen
gewoon doen. Waarom zou je het risico lopen terwijl het vrij simpel te verkomen is?
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  woensdag 14 september 2016 @ 08:26:53 #53
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_165311404
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 september 2016 21:21 schreef over_hedge het volgende:

[..]

gewoon doen. Waarom zou je het risico lopen terwijl het vrij simpel te verkomen is?
Eens :)
.
pi_165311523
Ik ben op dit moment op zakenreis in Johannesburg. Wat een puinzooi zeg. Je hebt hier twee extremen. Arm of rijk.

Wat ben ik blij dat in in Nederland woon.
  zondag 16 oktober 2016 @ 12:40:21 #55
129638 Lov1
Bring it on :)
pi_165986658
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 augustus 2016 10:28 schreef Cracker26 het volgende:

[..]

Ga ik je niet vertellen, dat is een geheim!
Cracker26, jij hebt alles zelf geregeld toch? Ik las dat je de nachten in Kruger vooruit had geboekt. Hoe zat het met je andere nachten? (we willen in juli/augustus 2017 zeer wrs naar Zuid Afrika O+)
Music gives soul to the universe, wings to the mind and life to everything
  zondag 16 oktober 2016 @ 14:46:37 #56
62913 Blik
The one and Only!
pi_165989533
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 12:40 schreef Lov1 het volgende:

[..]

Cracker26, jij hebt alles zelf geregeld toch? Ik las dat je de nachten in Kruger vooruit had geboekt. Hoe zat het met je andere nachten? (we willen in juli/augustus 2017 zeer wrs naar Zuid Afrika O+)
Wij hebben dat ook gedaan, booking.com en airbnb vnl gebruikt
  zondag 16 oktober 2016 @ 16:30:03 #57
129638 Lov1
Bring it on :)
pi_165992270
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 14:46 schreef Blik het volgende:

[..]

Wij hebben dat ook gedaan, booking.com en airbnb vnl gebruikt
Ah chill. En dan met een huurauto rond?
Music gives soul to the universe, wings to the mind and life to everything
  zondag 16 oktober 2016 @ 17:22:45 #58
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_165993474
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 16:30 schreef Lov1 het volgende:

[..]

Ah chill. En dan met een huurauto rond?
De infrastructuur in ZA is prima dus met een huurauto kan je alles doen wat je wil.
Vooraf de boel reserveren en vastleggen is in juli/augustus wel verstandig: het is weliswaar winter maar het is druk met Europese toeristen.
Dat is voor mij de reden waarom ik het liefst in de herfst of in de lente ga....10 mei vertrek ik weer *O*
pi_165996134
quote:
1s.gif Op zondag 16 oktober 2016 12:40 schreef Lov1 het volgende:

[..]

Cracker26, jij hebt alles zelf geregeld toch? Ik las dat je de nachten in Kruger vooruit had geboekt. Hoe zat het met je andere nachten? (we willen in juli/augustus 2017 zeer wrs naar Zuid Afrika O+)
Ja, wij hebben geloof ik in februari de overnachtingen in het Kruger al geregeld. En toen was er al best veel weg..
dus als je alle keuze wilt hebben, zou ik dat misschien al in december doen of zo.

De nachten daarna hebben we gewoon telkens 1 of 2 dagen voordat we naar de volgende plek gingen, via booking.com of hostelworld geboekt.
Vrijwel altijd nog genoeg keuze!

We hadden dus ook een huurautootje. Het rijden was dar veeeeel leuker/makkelijker dan we verwacht hadden.
pi_165996897
Waar is het avontuur? :)
Wij gingen met auto, bus (en stukje) trein. Boekten alleen de lodges in Kruger en verder niks. Hadden een maand de tijd en vond het heerlijk om gewoon te kijken iedere dag wat we zin in hadden en waar we het leuk vonden.
Man werkt in SA en boekt voor weekenden buiten de stad meestal avond van tevoren via airbnb.
Met een meidenkwartet
  zondag 16 oktober 2016 @ 19:57:55 #61
129638 Lov1
Bring it on :)
pi_165997051
Oh ik ben absoluut voor avontuur! In 2014 6 maand in Midden-Amerika rondgetrokken met alleen de eerste 3 nachten gepland O+

Maar een vriendin (niet zo avontuurlijk ;)) maakte me al compleet bang dat 'alles vol zit' en je 'toch echt georganiseerd moet want..!' dus ik dacht, ik vraag het even na. Thanks iedereen O+
Music gives soul to the universe, wings to the mind and life to everything
  zaterdag 22 oktober 2016 @ 15:33:54 #62
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_166126618
Inmiddels twee weken ZA gehad, nog 1 te gaan. Wat een fantastisch land! Net twee dagen wijndrinken in Franschhoek gehad :7
.
pi_166126861
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 15:33 schreef Yankee het volgende:
Inmiddels twee weken ZA gehad, nog 1 te gaan. Wat een fantastisch land! Net twee dagen wijndrinken in Franschhoek gehad :7
Heerlijk! Heb daar heerlijke wijnen van liggen hier. Voordeeltje van de op en neer reizende man.

Geniet nog komende week!
Met een meidenkwartet
pi_166559711
Mn vriendin en ik willen ook naar zuid Afrika :) :) lijkt ons fantastisch.
Begin april denken we aan van J'burg naar Kaapstad met een tussenvlucht van Durban naar Port Elizabeth in 3 weken. Is het een beetje weer daar dan? Nog goeie tips?
pi_166561155
quote:
14s.gif Op zondag 16 oktober 2016 19:57 schreef Lov1 het volgende:
Oh ik ben absoluut voor avontuur! In 2014 6 maand in Midden-Amerika rondgetrokken met alleen de eerste 3 nachten gepland O+

Maar een vriendin (niet zo avontuurlijk ;)) maakte me al compleet bang dat 'alles vol zit' en je 'toch echt georganiseerd moet want..!' dus ik dacht, ik vraag het even na. Thanks iedereen O+
Daar maakten ze ons ter plekke ook elke keer bang mee toen we de week voor kerstmis de panorama route gingen doen. Nergens een probleem gehad om een accommodatie te vinden. Alleen met kerstmis zelf hadden we wel al iets geboekt van tevoren in Kaapstad.
Don't let my username fool you...
  donderdag 10 november 2016 @ 15:14:32 #66
62913 Blik
The one and Only!
pi_166561455
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 13:49 schreef kreuk050 het volgende:
Mn vriendin en ik willen ook naar zuid Afrika :) :) lijkt ons fantastisch.
Begin april denken we aan van J'burg naar Kaapstad met een tussenvlucht van Durban naar Port Elizabeth in 3 weken. Is het een beetje weer daar dan? Nog goeie tips?
Ik was er eind april, begin mei. Superweer gehad, en precies dezelfde route gedaan als jullie plan
pi_166562911
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 15:14 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik was er eind april, begin mei. Superweer gehad, en precies dezelfde route gedaan als jullie plan
Cool, komt wel goed dus met het weer, nog tips of don'ts?
  vrijdag 11 november 2016 @ 09:33:40 #68
62913 Blik
The one and Only!
pi_166578027
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:29 schreef kreuk050 het volgende:

[..]

Cool, komt wel goed dus met het weer, nog tips of don'ts?
Ik vond eigenlijk onze complete trip erg gaaf. Alleen had ik achteraf niet een extra stop gedaan bij Swellendam, had uiteindelijk niet echt toegevoegde waarde. Het leek ons een goed idee om een relatief lange reisdag vanuit Oudtshoorn richting Stellenbosch op te splitsen (waren met een kind van ruim anderhalf), maar echt veel toegevoegde waarde was dat niet.

Onze trip was grofweg:
J'Burg
Panoramaroute
Kruger
Swaziland
Hluhluwe NP
St. Lucia
Port Elizabeth
Tsitsikamma
Outshoorn
Swellendam
Stellenbosch
Kaapstad

Het bleek trouwens wel dat we echt wel geluk hebben gehad met het weer, normaal gesproken was het niet zo lekker. We hebben alleen in Swaziland/St.Lucia wat regen gehad, maar voor de rest was strakblauw en warm (zelfs 30+ graden in Oudtshoorn). En in Kaapstad hebben we niet eens een wolkje rondom de Tafelberg gezien in 4 dagen tijd. Kortom, wel echt geluk gehad
pi_166581249
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 09:33 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik vond eigenlijk onze complete trip erg gaaf. Alleen had ik achteraf niet een extra stop gedaan bij Swellendam, had uiteindelijk niet echt toegevoegde waarde. Het leek ons een goed idee om een relatief lange reisdag vanuit Oudtshoorn richting Stellenbosch op te splitsen (waren met een kind van ruim anderhalf), maar echt veel toegevoegde waarde was dat niet.

Onze trip was grofweg:
J'Burg
Panoramaroute
Kruger
Swaziland
Hluhluwe NP
St. Lucia
Port Elizabeth
Tsitsikamma
Outshoorn
Swellendam
Stellenbosch
Kaapstad

Het bleek trouwens wel dat we echt wel geluk hebben gehad met het weer, normaal gesproken was het niet zo lekker. We hebben alleen in Swaziland/St.Lucia wat regen gehad, maar voor de rest was strakblauw en warm (zelfs 30+ graden in Oudtshoorn). En in Kaapstad hebben we niet eens een wolkje rondom de Tafelberg gezien in 4 dagen tijd. Kortom, wel echt geluk gehad
Met deze route mis je wel Drakensbergen.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
  vrijdag 11 november 2016 @ 13:14:41 #70
62913 Blik
The one and Only!
pi_166581384
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 13:05 schreef FrankRicard het volgende:

[..]

Met deze route mis je wel Drakensbergen.
Was voor ons teveel rijden geweest met een kind van anderhalf, dus een bewuste keuze. Ik vond de eerste anderhalve week al best veel rijden met een kind. Drakensbergen erbij was nog eens een extra aantal km van 1500 km ofzo.
pi_166581606
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 13:14 schreef Blik het volgende:

[..]

Was voor ons teveel rijden geweest met een kind van anderhalf, dus een bewuste keuze. Ik vond de eerste anderhalve week al best veel rijden met een kind. Drakensbergen erbij was nog eens een extra aantal km van 1500 km ofzo.
Begrijpelijk.

Onze route was:
J'burg (alleen vliegveld gezien)
Kruger
Private reserve naast Kruger
Nelspruit (Panorama route)
St. Lucia
Drakensbergen
Addo
Plettenberg
Swellendam
Gansbaai
Stellenbosch
Kaapstad

Achteraf zou ik een dagje langer in de buurt van Plettenberg/Knysna zijn gebleven en Swellendam overslaan en naar Hermanus gaan ipv Gansbaai.

Drakensbergen, Stellenbosch en Kruger/private reserve waren voor ons de hoogtepunten.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_167276964
Zo wij hebben ook een reisje Zuid Afrika geboekt, in maart gaan we 3 weken en beginnen bij Johannesburg en eindigen in Kaapstad.
Een vraag: wat voor excursies moet ik vantevoren boeken? Hebben jullie tips? Moet ik bijvoorbeeld een gamedrive vantevoren boeken voor het kruger park of kan dat ook ter plekke? Boottocht bij St.Lucia? Cango Caves? Robben eiland? Wijnproeverij Stellenbosch?
pi_167278908
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 12:39 schreef kreuk050 het volgende:
Zo wij hebben ook een reisje Zuid Afrika geboekt, in maart gaan we 3 weken en beginnen bij Johannesburg en eindigen in Kaapstad.
Een vraag: wat voor excursies moet ik vantevoren boeken? Hebben jullie tips? Moet ik bijvoorbeeld een gamedrive vantevoren boeken voor het kruger park of kan dat ook ter plekke? Boottocht bij St.Lucia? Cango Caves? Robben eiland? Wijnproeverij Stellenbosch?
mijn wijn aanraders
http://www.vergelegen.co.za/wine_tasting.html
en
http://www.tokara.co.za/about/

Succes met plannen verder!
Met een meidenkwartet
  maandag 12 december 2016 @ 14:19:26 #74
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_167279129
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 12:39 schreef kreuk050 het volgende:
Zo wij hebben ook een reisje Zuid Afrika geboekt, in maart gaan we 3 weken en beginnen bij Johannesburg en eindigen in Kaapstad.
Een vraag: wat voor excursies moet ik vantevoren boeken? Hebben jullie tips? Moet ik bijvoorbeeld een gamedrive vantevoren boeken voor het kruger park of kan dat ook ter plekke? Boottocht bij St.Lucia? Cango Caves? Robben eiland? Wijnproeverij Stellenbosch?
Robbeneiland van tevoren boeken is eigenlijk een must, dat zit zo vol dat je het ter plekke meestal niet meer lukt. De rest moet ter plekke wel lukken denk ik :)

Als ik mijn vriendin moet geloven was de wijnproeverij bij Warwick vooral aan te bevelen, ik zelf vind wijn niet binnen te houden, dus ik zat daar met een colaatje :P Maar die wijnproeverijen kun je gewoon zonder afspraak bezoeken.
Don't let my username fool you...
pi_167296759
Yep, sowieso Robbeneiland van tevoren boeken. Hadden wij niet gedaan en 3 a 4 dagen van tevoren was het al te laat.. klotezooi!

Overnachtingen in het Krugerpark wel al geregeld?
Dat moet je dus ook zeker op tijd doen!
pi_167298079
Overnachtingen allemaal geregeld, is Robben eiland de moeite waard??
pi_167298138
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 10:32 schreef Cracker26 het volgende:
Yep, sowieso Robbeneiland van tevoren boeken. Hadden wij niet gedaan en 3 a 4 dagen van tevoren was het al te laat.. klotezooi!

Overnachtingen in het Krugerpark wel al geregeld?
Dat moet je dus ook zeker op tijd doen!
En de game drives? Ter plekke boeken of vantevoren?
  dinsdag 13 december 2016 @ 13:33:39 #78
62913 Blik
The one and Only!
pi_167299762
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 12:03 schreef kreuk050 het volgende:

[..]

En de game drives? Ter plekke boeken of vantevoren?
Ter plekke boeken, bij ons was overal nog plaats voor game drives/walks
  dinsdag 13 december 2016 @ 13:37:56 #79
62913 Blik
The one and Only!
pi_167299840
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 12:00 schreef kreuk050 het volgende:
Overnachtingen allemaal geregeld, is Robben eiland de moeite waard??
Ik ben niet geweest, omdat we het niet zagen zitten om met een kind van ruim anderhalf de gehele dag weg te zijn (ivm middagslaapje, en dus nergens de mogelijkheid om ergens te slapen). Maar ik zou wel zeggen dat Robben-eiland gewoon één van de must-do's is, met name vanwege de geschiedenis die het heeft.
pi_168075694
Mooi om alles te lezen. Wij zijn nu een reis aan plannen voor juni 2017...
You had my curiosity but now you have my attention...
..
Pain is weakness leaving the body
..
pi_168078597
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 13:33 schreef Blik het volgende:

[..]

Ter plekke boeken, bij ons was overal nog plaats voor game drives/walks
Waar is dat dan ter plekke? Ons hotel is een half uurtje buiten het park, zijn er in het park gewoon balies waar je dat kan boeken??
  donderdag 12 januari 2017 @ 15:57:43 #82
62913 Blik
The one and Only!
pi_168078697
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 15:54 schreef kreuk050 het volgende:

[..]

Waar is dat dan ter plekke? Ons hotel is een half uurtje buiten het park, zijn er in het park gewoon balies waar je dat kan boeken??
Waarschijnlijk kun je via het hotel wel wat boeken, en anders kun je idd binnen het park naar een camp rijden en daar een ritje boeken. Maar als je buiten het park verblijft zou ik kijken wat je hotel aanbied op dat vlak.
pi_168079363
Dankjewel!
pi_168082790
Ik wacht op het visum. Wat een gedoe is dat! Maarrrr vertrek de 31e *O*
Met een meidenkwartet
  donderdag 12 januari 2017 @ 19:47:15 #85
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_168084939
quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 15:54 schreef kreuk050 het volgende:

[..]

Waar is dat dan ter plekke? Ons hotel is een half uurtje buiten het park, zijn er in het park gewoon balies waar je dat kan boeken??
Als je buiten het park verblijft kan je hoe dan ook geen gebruik maken van de morning en evening drives vanuit de kampen. Ik denk wel dat plaatselijke hotels drives aanbieden maar dat weet ik niet zeker.

quote:
0s.gif Op donderdag 12 januari 2017 18:39 schreef Cathmar het volgende:
Ik wacht op het visum. Wat een gedoe is dat! Maarrrr vertrek de 31e *O*
Visum?
pi_168086535
.

[ Bericht 99% gewijzigd door heite op 12-01-2017 20:46:13 ]
pi_168086632
Ja voor langere tijd.

Voor een vakantie mag je 90 dagen blijven. En dan kan volgens mij nog verlengd worden.
Met een meidenkwartet
pi_168211803
Beste vakantie van 90+ dagen :P
You had my curiosity but now you have my attention...
..
Pain is weakness leaving the body
..
pi_168396505
Check dit: http://winetram.co.za/

Iemand gedaan? Vet of niet? :)
pi_168436054
Reis geboekt! :D Gaan in juni voor auto rondreis van 3 weken. Eerste helft safari's in noorden en Drakensbergen. Dan binnenlandse vlucht naar zuiden om Stellenbosch en Kaapstad aan te doen.
You had my curiosity but now you have my attention...
..
Pain is weakness leaving the body
..
  donderdag 26 januari 2017 @ 10:50:51 #91
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_168436684
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 15:35 schreef kreuk050 het volgende:
Check dit: http://winetram.co.za/

Iemand gedaan? Vet of niet? :)
Getwijfeld, maar besloten fiets te huren = een aanrader :7
.
pi_168449059
Een fiets en dan de wijnvelden doorgefietst? Dan doe ik mn raampje wel open van de auto ;)
pi_168576636
Iemand nog leuke tips voor Lesotho naast de Sanin Pass? Daarnaast twijfel ik of ik van Swaziland naar St Lucia rijd of direct door richting Drakensbergen? Zijn er mensen geweest? Zo ja is het de moeite om ruim 3 uur om te rijden?
pi_168588654
Ik ben er geweest, vind een boottocht in de buurt wel een aanrader. :)
pi_168601317
quote:
0s.gif Op woensdag 1 februari 2017 13:09 schreef heite het volgende:
Ik ben er geweest, vind een boottocht in de buurt wel een aanrader. :)
veel nijlpaarden gespot?;)
pi_168603991
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2017 21:07 schreef Vivian100 het volgende:

[..]

veel nijlpaarden gespot?;)
Heel veel. :) Vrij veel grote groepen ook, met meer dan 10 dieren.
  donderdag 2 februari 2017 @ 09:53:27 #97
62913 Blik
The one and Only!
pi_168609701
quote:
1s.gif Op woensdag 1 februari 2017 21:07 schreef Vivian100 het volgende:

[..]

veel nijlpaarden gespot?;)
Bij die boottocht die je kunt doen zie je echt heeeeeel veel nijlpaarden. Maar bijvoorbeeld ook nog mooie vogels. Prima value for money en ik zou het doen. Daarnaast is Hluhluwe ook echt een aanrader
pi_168643389
quote:
0s.gif Op donderdag 2 februari 2017 09:53 schreef Blik het volgende:

[..]

Bij die boottocht die je kunt doen zie je echt heeeeeel veel nijlpaarden. Maar bijvoorbeeld ook nog mooie vogels. Prima value for money en ik zou het doen. Daarnaast is Hluhluwe ook echt een aanrader
thanks ga er maar eens goed over nadenken;)
pi_168730974
Over drie weken gaan wij lekker :)
Heeft er iemand toevallig een wild card te koop als je geweest bent?
Die is een jaar geldig en wie weet wil je er af?
pi_168731745
Ik heb er geen (gehad) hoor, maar als ik er even naar zoek zie ik dat die niet overdraagbaar is. Tenzij registratie van die dingen erg brak geregeld is lijkt overnemen geen optie dus.
  dinsdag 7 februari 2017 @ 13:53:53 #101
62913 Blik
The one and Only!
pi_168733395
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 12:28 schreef heite het volgende:
Ik heb er geen (gehad) hoor, maar als ik er even naar zoek zie ik dat die niet overdraagbaar is. Tenzij registratie van die dingen erg brak geregeld is lijkt overnemen geen optie dus.
Volgens mij staan ze op naam en moet je meestal de kaart inclusief paspoort tonen. Overdragen heeft dus weinig zin
pi_168735033
Ja, zoiets dacht ik al. Lijkt me logisch ook, anders krijg je een levendige ruilhandel in die dingen door toeristen die allemaal maar een paar weken in het land zijn en vervolgens voor een habbekrats alle parken binnen kunnen.
  dinsdag 7 februari 2017 @ 16:46:20 #103
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_168736719
Vraagje! Valt niet binnen Zuid-Afrika, dus als ik een nieuw topic ervoor moet openen zeg het maar.. Maar denk, ik check het hier eerst even.
Ik ga volgende week naar Botswana en eindig de laatste dag in Zimbabwe bij de Victoria Falls.
Volgens internet moet ik malariapillen slikken omdat in het noorden van Botswana en in Zimbabwe malaria voorkomt, en het ook het malariaseizoen is.
Ik ben er in totaal 8 dagen. Nou lees ik de meeste horrorverhalen over Malarone, en nu zit ik vet te twijfelen wat wijsheid is. Straks is mijn hele reis vergald door die pillen.
Ik neem overigens ook een klamboe mee en een hoeveelheid DEET met 40% en 50%.
Wat zijn jullie ervaringen/ideeën?
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
pi_168736985
Horrorverhalen over Malarone? Meestal gaan die verhalen over Lariam, Malarone is over het algemeen prima te doen volgens mij.

Heb ze zelf anderhalve week geslikt zonder ergens last van te hebben vorig jaar. In de groep waarmee ik toen was ook verder niemand gehoord over klachten, dus als die er al waren zal het wel niet bijzonder erg geweest zijn.

Ik denk dat je ze gewoon prima kunt innemen zonder je zorgen te hoeven maken.
pi_168739176
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 15:25 schreef heite het volgende:
Ja, zoiets dacht ik al. Lijkt me logisch ook, anders krijg je een levendige ruilhandel in die dingen door toeristen die allemaal maar een paar weken in het land zijn en vervolgens voor een habbekrats alle parken binnen kunnen.
Ok duidelijk, waarvoor mijn dank.
In de VS is de kaart wel overdraagbaar.
  dinsdag 7 februari 2017 @ 19:00:05 #106
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_168739519
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 17:03 schreef heite het volgende:
Horrorverhalen over Malarone? Meestal gaan die verhalen over Lariam, Malarone is over het algemeen prima te doen volgens mij.

Heb ze zelf anderhalve week geslikt zonder ergens last van te hebben vorig jaar. In de groep waarmee ik toen was ook verder niemand gehoord over klachten, dus als die er al waren zal het wel niet bijzonder erg geweest zijn.

Ik denk dat je ze gewoon prima kunt innemen zonder je zorgen te hoeven maken.
Ik ging dus ervaringen met Malarone googelen, en ik kwam me toch horrorverhalen tegen. Ik las meer slechte dan goeie recensies, de mensen die nergens last van hadden met dat spul waren echt zwaar in de minderheid. Daarom schrok ik ook zo :')
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  dinsdag 7 februari 2017 @ 19:42:38 #107
62913 Blik
The one and Only!
pi_168740666
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 19:00 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Ik ging dus ervaringen met Malarone googelen, en ik kwam me toch horrorverhalen tegen. Ik las meer slechte dan goeie recensies, de mensen die nergens last van hadden met dat spul waren echt zwaar in de minderheid. Daarom schrok ik ook zo :')
Over alle mensen met goede verhalen zul je dan ook weinig horen natuurlijk, klagers hoor je eerder
  dinsdag 7 februari 2017 @ 20:56:37 #108
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_168743018
Ik had geen problemen met Malarone. Ook niet met Lariam overigens.
Aan mij heb je dus niets....of alles: ik ben een niet klager dus mij hoor je niet :)

Over 3 maanden ga ik weer en ik neem weer Malarone mee: elke dag slikken in tegenstelling tot 1x in de week met Lariam....dagelijks in je routine meenemen is makkelijker dan 1x in de week slikken van 3 weken vantevoren tot 4 weken achteraf.
pi_168743053
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 19:00 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Ik ging dus ervaringen met Malarone googelen, en ik kwam me toch horrorverhalen tegen. Ik las meer slechte dan goeie recensies, de mensen die nergens last van hadden met dat spul waren echt zwaar in de minderheid. Daarom schrok ik ook zo :')
Mensen met slechte ervaringen laten zich over het algemeen dan ook eerder (en luider) horen. Niks aan de hand dus.

Ik lees nu pas dat je volgende week al gaat en alleen nog maar op internet gelezen hebt dat je die pillen moet nemen. Ga er dus vanuit dat je nog niet naar een GGD o.i.d. geweest bent, daar zou ik dan wel even achteraan gaan aangezien Malarone alleen op recept verkrijgbaar is. En wellicht heb je nog vaccinaties nodig (mocht je dat nog niet gecheckt hebben).
  woensdag 8 februari 2017 @ 00:38:29 #110
266754 VeerEli
Nee, ik ben niet Pools.
pi_168749672
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2017 20:58 schreef heite het volgende:

[..]

Mensen met slechte ervaringen laten zich over het algemeen dan ook eerder (en luider) horen. Niks aan de hand dus.

Ik lees nu pas dat je volgende week al gaat en alleen nog maar op internet gelezen hebt dat je die pillen moet nemen. Ga er dus vanuit dat je nog niet naar een GGD o.i.d. geweest bent, daar zou ik dan wel even achteraan gaan aangezien Malarone alleen op recept verkrijgbaar is. En wellicht heb je nog vaccinaties nodig (mocht je dat nog niet gecheckt hebben).
Ik ga vrijdag al zelfs, haha. En jawel, mijn dokter heeft de Malarone voorgeschreven en de benodigde vaccinaties gegeven. Maar thanks!
B-b-b-bird, Bird, The Bird is the word.
  woensdag 8 februari 2017 @ 08:56:51 #111
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_168751775
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 00:38 schreef VeerEli het volgende:

[..]

Ik ga vrijdag al zelfs, haha. En jawel, mijn dokter heeft de Malarone voorgeschreven en de benodigde vaccinaties gegeven. Maar thanks!
Maak je niet druk, ik heb al meerdere malen Malarone geslikt, maar nog nooit bijwerkingen gehad. Of je moet de iets levendigere dromen 's nachts (maar geen enge dromen) meetellen, maar dat kon ook gewoon aan het moment van vakantie e.d. liggen.
Don't let my username fool you...
pi_168754753
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2017 08:56 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Maak je niet druk, ik heb al meerdere malen Malarone geslikt, maar nog nooit bijwerkingen gehad. Of je moet de iets levendigere dromen 's nachts (maar geen enge dromen) meetellen, maar dat kon ook gewoon aan het moment van vakantie e.d. liggen.
Dat dromen is volgens mij wel een bekende bijwerking van Malarone, heb ik meer mensen over gehoord en ik had het zelf ook.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_168919347
Zouden jullie met een huurauto met z'n tweeën door Soweto durven te rijden? Kleine tour van een uurtje?
pi_168920558
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 15:28 schreef kreuk050 het volgende:
Zouden jullie met een huurauto met z'n tweeën door Soweto durven te rijden? Kleine tour van een uurtje?
Ik zou het niet doen. Geen enkele kennis over alleen gaan, of ervaring mee, maar puur eerste reactie. Wij zijn met een guide gegaan.
Met een meidenkwartet
  woensdag 15 februari 2017 @ 16:52:53 #115
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_168921097
quote:
0s.gif Op woensdag 15 februari 2017 15:28 schreef kreuk050 het volgende:
Zouden jullie met een huurauto met z'n tweeën door Soweto durven te rijden? Kleine tour van een uurtje?
Nee!
pi_168936561
quote:
4s.gif Op woensdag 15 februari 2017 16:52 schreef Beavis het volgende:

[..]

Nee!
Haha ok, mn vriendin en ik zitten in de auto, slaan we Soweto maar over en gaan we direct naar Pretoria :)
  donderdag 16 februari 2017 @ 12:38:34 #117
62913 Blik
The one and Only!
pi_168937059
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 12:09 schreef kreuk050 het volgende:

[..]

Haha ok, mn vriendin en ik zitten in de auto, slaan we Soweto maar over en gaan we direct naar Pretoria :)
Waarom doe je niet een tour met een gids, privé of met een grotere groep. Dan krijg je ook direct veel meer mee van de geschiedenis. Lijkt me best wel interessant eigenlijk
pi_168937390
Ja lijkt ons ook, alleen gaan we die dag van Johannesburg naar Orighstad en de meeste tours duren minimaal 3 uur, we moeten ook nog 4 uur rijden en wat dingen in Pretoria bezoeken..
  donderdag 16 februari 2017 @ 13:54:28 #119
62913 Blik
The one and Only!
pi_168938256
quote:
0s.gif Op donderdag 16 februari 2017 12:59 schreef kreuk050 het volgende:
Ja lijkt ons ook, alleen gaan we die dag van Johannesburg naar Orighstad en de meeste tours duren minimaal 3 uur, we moeten ook nog 4 uur rijden en wat dingen in Pretoria bezoeken..
Dan wordt het lastig ja.
pi_168954127
Hallo allemaal!
Een beetje bijgelezen maar lang niet alles, maar stel mijn vraag hier toch vast :D :

Deze zomer willen we naar zuidelijk Afrika gaan. Zelf houden we van backpacken maar deze keer leek het ons handiger om georganiseerd te gaan. Ik twijfel echter enorm tussen onderstaande 2 reizen. Welke voor- en nadelen hebben de 2 reizen inhoudelijk en welke touroperator is het beste?
De eerste is dragoman, de tweede komt van shoestring.

https://travels.kilroywor(...)ape-town/95972/12101

https://shoestring.nl/gro(...)ussen-de-nijlpaarden
pi_168958041
Is het Addo Elephant NP een tip? De moeite om een uur of 4 rond te rijden?
pi_168961988
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 11:53 schreef kreuk050 het volgende:
Is het Addo Elephant NP een tip? De moeite om een uur of 4 rond te rijden?
Sowieso erg leuk voor een dagje! Ook al ben je al in Kruger geweest!

Het is veel groener in Addo ivm Kruger.

Wij waren de eerste 4 dagen van onze 4 weken durende reis in Kruger en ongeveer een week voor het einde nog een dagje Addo gedaan.

Is toch net weer iets anders.
pi_168998264
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 15:27 schreef Cracker26 het volgende:

[..]

Sowieso erg leuk voor een dagje! Ook al ben je al in Kruger geweest!

Het is veel groener in Addo ivm Kruger.

Wij waren de eerste 4 dagen van onze 4 weken durende reis in Kruger en ongeveer een week voor het einde nog een dagje Addo gedaan.

Is toch net weer iets anders.
Hij staat in het schema!
pi_169016488
quote:
0s.gif Op zondag 19 februari 2017 12:21 schreef kreuk050 het volgende:

[..]

Hij staat in het schema!
Gaaf!
Veel plezier alvast!
pi_169696629
Mag ik Babylonstoren nog even aanraden als super mooie plek voor een wine tasting. Of voor de geweldige tuinen. Heb er ook heerlijk gegeten. Er is ook een hotel, en een spa.

En als iemand met de kinderen gaat: Lion's Head klimmen ging super met de 6 jarige. En surfles in Mosselbaai is ook erg goed bevallen.
Met een meidenkwartet
  donderdag 30 maart 2017 @ 20:44:15 #126
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_169892457
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 februari 2017 01:13 schreef archito het volgende:
Hallo allemaal!
Een beetje bijgelezen maar lang niet alles, maar stel mijn vraag hier toch vast :D :

Deze zomer willen we naar zuidelijk Afrika gaan. Zelf houden we van backpacken maar deze keer leek het ons handiger om georganiseerd te gaan. Ik twijfel echter enorm tussen onderstaande 2 reizen. Welke voor- en nadelen hebben de 2 reizen inhoudelijk en welke touroperator is het beste?
De eerste is dragoman, de tweede komt van shoestring.

https://travels.kilroywor(...)ape-town/95972/12101

https://shoestring.nl/gro(...)ussen-de-nijlpaarden
Zuid Afrika is heel goed te doen met eigen auto. En zoveel goedkoper dan met een georganiseerde reis! Ik schrik van de prijzen zeker omdat buiten die prijzen nog vliegtickets/excursies/fooien/zakgeld en eten etc nog vanalles bijkomt. Wij waren 26 dagen in Zuid Afrika. Huurauto, alle overnachtingen via booking gedaan. 2x een superluxe Private park met gamedrives geboekt, 3 dagen krugerpark met tig gamedrives zelf geboekt op de website, gedoken in sodwana bay, tussenvlucht Durban - port elizabeth, shark cage diving, whale watchen, heli vlucht in kaapstad en nog vanalles en nog wat excursies gedaan, elke dag uit eten en rechtstreekse vluchten. We waren 3200 euro pp kwijt voor alles in november/dec ( hoogseizoen ) En de voorpret alleen al om van tevoren alles uit te zoeken is al leuk. Als je kan backpacken kan je dit ook :) Maargoed dat is mijn mening:)

[ Bericht 11% gewijzigd door egelhond op 30-03-2017 20:53:45 ]
  donderdag 30 maart 2017 @ 21:00:24 #127
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_169892919
Ik ben het met bovenstaande volledig eens. Supermakkelijk om iets te regelen in Zuid Afrika. Wij waren voor dik 3 weken inclusief alles zo'n 2500 euro per persoon kwijt.
Don't let my username fool you...
  donderdag 30 maart 2017 @ 21:06:00 #128
62913 Blik
The one and Only!
pi_169893144
Ook eens met bovenstaande. Wij waren all-in (vliegtuig, autohuur, benzine, verblijven, eten/drinken, fees, pinnen, etc), 2 volwassenen en 1 kind < 2 jaar, ¤6.005 kwijt. Ook voor ongeveer 3 weken.

En omdat we met een kind waren ook niet beknibbeld op verblijfplaatsen, dat kon flink goedkoper

Overigens zou ik je als je 3 weken hebt beperken tot 1 land. Dus bijvoorbeeld alleen Zuid-Afrika (handig als eerste kennismaking met Afrika) of alleen Namibie
pi_170159944
Tussen 17 februari en 30 maart hadden we intussen wel al iets geboekt!
We zijn toch voor de eerste reis gegaan met zelf nog wat dagen eraan geplakt. Naast backpacken willen we toch een keer een andere manier van reizen uitproberen, en zo kunnen we meer doen in de maand die we hebben.
Ik ben heel erg benieuwd, maar de volgende reis wordt waarschijnlijk weer gewoon backpacken. ;)
Het blijft een gok of het de goede keuze is, maar we hebben er in ieder geval al veel zin in! En voorpret gaan we gewoon beleven aan het kijken en bedenken wat we allemaal gaan doen en zien. :D
  vrijdag 5 mei 2017 @ 19:12:22 #130
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_170711002
Woensdag ga ik weer!!! *O* *O*
pi_170712937
quote:
6s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 19:12 schreef Beavis het volgende:
Woensdag ga ik weer!!! *O* *O*
Leuk!! Wat zijn de plannen?
Weer hier in Kaapstad is vandaag iets minder maar trekt eind vd week weer aan.

Wij waren in Plattenberg en Knysna afgelopen week. Wat een fijne plaatsen ook.
Met een meidenkwartet
  vrijdag 5 mei 2017 @ 21:35:12 #132
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_170714069
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 20:49 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Leuk!! Wat zijn de plannen?
Weer hier in Kaapstad is vandaag iets minder maar trekt eind vd week weer aan.

Wij waren in Plattenberg en Knysna afgelopen week. Wat een fijne plaatsen ook.
Kort bezoekje dit jaar:
- 4 dagen verschillende vrienden bezoeken in Pretoria (daar ben ik geboren en opgegroeid)
- 12 dagen Krugerpark (grotendeels met vrienden van daar)
pi_170714517
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 21:35 schreef Beavis het volgende:

[..]

Kort bezoekje dit jaar:
- 4 dagen verschillende vrienden bezoeken in Pretoria (daar ben ik geboren en opgegroeid)
- 12 dagen Krugerpark (grotendeels met vrienden van daar)
Gezellig met vrienden. Goede reis!
Met een meidenkwartet
  vrijdag 5 mei 2017 @ 21:59:07 #134
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_170714580
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 21:56 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Gezellig met vrienden. Goede reis!
Dankjewel ^O^
Jij ook nog veel plezier natuurlijk :Y
pi_173125453
Afgelopen week zitten kijken voor een vliegticket naar Namibië (windhoek) en terug vanuit Kaapstad, maar tot nu toe als goedkoopste vlucht op ¤ 752,- pp uitgekomen.

Is dat redelijk? Voor mijn gevoel nog steeds behoorlijk aan de prijs. Maar kon niets anders vinden nog.
pi_173128707
Ik ben niet zo bedreven in het zoeken naar goedkope tickets als sommigen hier, maar het klinkt mij niet als extreem duur in de oren. Het hangt natuurlijk ook af van de periode waarin je wil vliegen, en evt andere eisen (wel/geen overstap bijv).

Probeer het anders eens in TRV / Het grote -Hoe kom ik goedkoop van A naar B- topic #35
pi_173205717
Ticket geboekt voor 23 oktober naar Windhoek/Namibië en 12 november terug vanuit Kaapstad :)

Nu nog een auto huren voor die periode.
  donderdag 17 augustus 2017 @ 17:46:29 #138
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_173213139
quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 11:54 schreef jdel het volgende:
Ticket geboekt voor 23 oktober naar Windhoek/Namibië en 12 november terug vanuit Kaapstad :)

Nu nog een auto huren voor die periode.
Klinkt goed. Kaapstad geweldig mooie en leuke stad. Misschien wel de mooiste stad waar ik ooit geweest ben ( en heb al redelijk veel wereldsteden gezien )
pi_173213600
Hoi allemaal!

ik zou graag gebruik maken van jullie kennis en kunde mbt Zuid-Afrika. Momenteel ben ik al aan het kijken voor volgend jaar zomer (2 kinderen op de basisschool van 9 en 12 dus moeten op tijd boeken ...) en ZA staat nu bovenaan de lijst.

Ik heb inmiddels een offerte opgevraagd voor een camper, want we willen dat graag een keertje doen en ZA leek ons daar geschikt voor. Maar bij die camper hoort natuurlijk ook een route. Ze stellen nu deze route voor, maar aangezien het voor mij moeilijk in te schatten is of dit wat is graag jullie hulp. We hebben gevraagd om verschillende keren een aantal dagen op dezelfde plaats te blijven, zodat we wat rust voor de kinderen creëren, en we willen zwemmen, snorkelen, surfen en safari's als belangrijkste dingen. (overigens is er een optie om de camper in te leveren in Durban, maar dit zal afhankelijk zijn van de vluchten en prijzen - welke maatschappijen zijn aan te raden, en hebben normaal goede prijzen?)

Dag 01: camper ophalen in Johannesburg, 1 nacht Dullstroom
Dag 02: 2 nachten Sabie / Panorama Route (natuur)
Dag 03:
Dag 04: 3 nachten in 1 of 2 kampen in het Krugerpark (safari)
Dag 05:
Dag 06:
Dag 07: 1 nacht Swaziland
Dag 08: 3 nachten St Lucia (safari, strand en snorkelen)
Dag 09:
Dag 10:
Dag 11: 2 nachten Ballito of Umhlanga (strand en surfen)
Dag 12:
Dag 13: 1 nacht Drakensbergen
Dag 14: camper inleveren in Johannesburg

En hoe zit het met de veiligheid in ZA en zelf rijden? Ik kan natuurlijk horrorverhalen opzoeken online, maar ik heb liever een wat realistischer beeld van jullie :)

Alvast bedankt!
pi_173232013
Zelf rijden vond ik persoonlijk een drama , vooral vanaf johannesburg naar kruger, ontzettend veel potholes, slechte chauffeurs en corrupte politie die je van de weg haalt.
Ik kan normaliter goed rijden ben heel europa doorgeweest en rij 30.000 km per jaar hier in de randstad. Dus met een camper zou ik nooit doen, sorry.
Qua veiligheid is het redelijk, goed opletten, er lopen wel wat debielen rond, wij hebben niets ergs meegemaakt maar op een paar plekken dacht ik wel wegwezen hier.
Verder prachtige reis maar als ik met kids zou gaan zou ik lekker duitsland/oostenrijk/italië ofzo doen, goedkoper en veiliger.
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:25:50 #141
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_173232981
Hier ben ik het niet mee eens. Maar dat is vast mijn ervaring. Zuid Afrika is zeker te doen met kinderen. Het is er prachtig. Alleen raad ik je aan dit niet met een camper te doen. Huur gewoon een auto en in het krugerpark kan je tenten huren.
De wegen tussen Johannesburg en Kruger vond ik meer dan prima. Maar tussen Krugerpark tot Durban zijn ze slecht. Zeker Swaziland. Veel potholes ( grote gaten ), koeien die op de snelweg lopen en zelfs de bevolking. We hebben geen ervaring gehad met corrupte politie. Zoiezo hebben wij ons in 4 weken dat we er waren niet 1 keer onveilig gevoeld. Harstikke aardige behulpzame mensen.

Panorama route is prachtig. Krugerpark is het toppunt van Zuid Afrika. Ballito is een heel mooi gedeelte met prachtige stranden. Voor snorkelen zit je verkeerd. Sterker er zwemmen witte haaien in zee. Enigste koraal van Zuid afrika is te vinden in Sodwana Bay.

Voor jullie route, ik zou 3 dagen Krugerpark doen en 1 dag minder St. Lucia. Verdeel het Krugerpark over 2 of 3 kampen zodat je niet steeds terug hoeft te rijden want de afstanden tussen de kampen zijn best groot. Neem als laatste kamp Lower Sabie. Dit is een mooi gebied met veel nijlpaarden in het meer. Van daaruit ga je het Krugerpark weer uit en door Swaziland heen.

Zuid Afrika kan je heel makkelijk alles zelf regelen. Huur een auto bij bijvoorbeeld Sunnycars, doe de boekingen reserveren voor het krugerpark en alle overnachtingen bij bijvoorbeeld booking.com Dit scheelt je zoveel in de kosten als dat je bij een reisburo doet.

Klm heeft rechtstreekse vluchten.
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:40:33 #142
62913 Blik
The one and Only!
pi_173233355
Eens met egelhond, prima te doen, ook met kinderen. Van J'Burg naar Durban gereden en van port Elizabeth naar Kaapstad. Alleen Swaziland vond ik soms verraderlijk met drempels die opeens op de weg zitten, verder geen enkel probleem gehad
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 13:48:28 #143
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_173233512
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 12:33 schreef kreuk050 het volgende:
Zelf rijden vond ik persoonlijk een drama , vooral vanaf johannesburg naar kruger, ontzettend veel potholes, slechte chauffeurs en corrupte politie die je van de weg haalt.
Ik kan normaliter goed rijden ben heel europa doorgeweest en rij 30.000 km per jaar hier in de randstad. Dus met een camper zou ik nooit doen, sorry.
Qua veiligheid is het redelijk, goed opletten, er lopen wel wat debielen rond, wij hebben niets ergs meegemaakt maar op een paar plekken dacht ik wel wegwezen hier.
Verder prachtige reis maar als ik met kids zou gaan zou ik lekker duitsland/oostenrijk/italië ofzo doen, goedkoper en veiliger.
Deze ervaring heb ik totaal niet. De weg tussen Johannesburg en Kruger heb ik echt niet ervaren als slecht en qua chauffeurs vind ik juist dat ze in Zuid-Afrika veel meer rekening houden met elkaar op de weg. Ook geen last gehad van corrupte politie, alleen in Swaziland was mijn vriendin gelaserd met 35km/h te hard (volgens de politie was er op dat stuk ineens een snelheidsbeperking actief), maar dat was na het betalen van 15 euro (met officieel bonnetje) ook weer opgelost...

Camper en Zuid-Afrika weet ik dan weer niet, zijn er fatsoenlijke campings te vinden daar overal? In de wildparken wel ja, maar daarbuiten?
Don't let my username fool you...
pi_173235981
Camper twijfel ik inderdaad ook over ivm beschikbare campings. Maar daar rijden is prima te doen, alleen in de buurt van Drakensbergen en in de buurt van Kruger zijn de wegen inderdaad slechter, maar daar moet je je rijgedrag gewoon op aanpassen. In de parken zijn de wegen wel weer gewoon goed overigens. Ik zou in die planning een nachtje van St Lucia afhalen en een nachtje meer Drakensbergen doen, maar dat is natuurlijk ook persoonlijk. Wij hebben in verband met de veiligheid wel geprobeerd zoveel mogelijk overdag te rijden, maar ik weet niet of dat echt nodig is. In 4500km 1 politiecontrole gehad, maar daar hoefde ik alleen rijbewijs en autopapieren te laten zien. Chauffeurs daar houden een stuk meer rekening met andere weggebruikers dan in de randstad, maar dat moet ook wel ivm voetgangers, dieren en je tegemoet komende inhalers op de snelweg :)

quote:
0s.gif Op donderdag 17 augustus 2017 17:46 schreef egelhond het volgende:

[..]

Klinkt goed. Kaapstad geweldig mooie en leuke stad. Misschien wel de mooiste stad waar ik ooit geweest ben ( en heb al redelijk veel wereldsteden gezien )
Wat vond je zo leuk aan Kaapstad, want voor ons was dat juist een van de grootste tegenvallers van de reis. Qua cultuur/gebouwen zijn er veel interessantere steden (NY, Sydney, Rome, etc) en qua natuur heb je in Zuid-Afrika al veel leukere plekken (bv. Kruger, Drakensbergen). Wat betreft eten, drinken en uitgaan vond ik Stellenbosch het hoogtepunt van ZA.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 16:24:10 #145
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_173236636
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 15:50 schreef FrankRicard het volgende:
[..]

Wat vond je zo leuk aan Kaapstad, want voor ons was dat juist een van de grootste tegenvallers van de reis. Qua cultuur/gebouwen zijn er veel interessantere steden (NY, Sydney, Rome, etc) en qua natuur heb je in Zuid-Afrika al veel leukere plekken (bv. Kruger, Drakensbergen). Wat betreft eten, drinken en uitgaan vond ik Stellenbosch het hoogtepunt van ZA.
Stellenbosch vond ik dan weer een beetje een tegenvaller, maar het was ook redelijk uitgestorven toen wij er waren, terwijl dit wel het hoogseizoen was en het op andere plaatsen juist wél druk was. Kaapstad vond ik maar mwah, mijn vriendin is er ook helemaal lyrisch over, terwijl ik het niet ontzettend indrukwekkend vond. Wel heerlijk gegeten in Kaapstad, dat wel :)
Don't let my username fool you...
pi_173237313
Ik vind Kaapstad geweldig. Maar dan bedoel ik de stad en vooral de omgeving. Cultuur zoals in andere grote wereldsteden moet je er niet verwachten. Maar dat bergen, stranden, Winelands. Oké ik ben bevoordeeld. Woon bij franschhoek in de buurt. Vind het gewoon een fantastische omgeving. Kom in de meest fantastische restaurants, heerlijke wijnen. Scheelt dat ik me dat in NL niet kan veroorloven en hier is het iedere week genieten.

Kruger is fantastisch. Drakensberg gaan we in oktober heen. Zin in!

Kan me voorstellen dat je met een grotere auto (bv Toyota Fortuner zie je veel) fijner rijdt dan met een camper. Heb me er nog niet zo in verdiept. Maar de Afrikanen camperen zelf ook best veel. Dus dat zal wel oké zijn denk ik dan.

Nu ik er over denk heb ik hier in al die maanden nog geen campers gezien. Wel caravans en van die dak tenten op de auto.
Met een meidenkwartet
  vrijdag 18 augustus 2017 @ 17:46:49 #147
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_173238232
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 augustus 2017 15:50 schreef FrankRicard het volgende:
Camper twijfel ik inderdaad ook over ivm beschikbare campings. Maar daar rijden is prima te doen, alleen in de buurt van Drakensbergen en in de buurt van Kruger zijn de wegen inderdaad slechter, maar daar moet je je rijgedrag gewoon op aanpassen. In de parken zijn de wegen wel weer gewoon goed overigens. Ik zou in die planning een nachtje van St Lucia afhalen en een nachtje meer Drakensbergen doen, maar dat is natuurlijk ook persoonlijk. Wij hebben in verband met de veiligheid wel geprobeerd zoveel mogelijk overdag te rijden, maar ik weet niet of dat echt nodig is. In 4500km 1 politiecontrole gehad, maar daar hoefde ik alleen rijbewijs en autopapieren te laten zien. Chauffeurs daar houden een stuk meer rekening met andere weggebruikers dan in de randstad, maar dat moet ook wel ivm voetgangers, dieren en je tegemoet komende inhalers op de snelweg :)

[..]

Wat vond je zo leuk aan Kaapstad, want voor ons was dat juist een van de grootste tegenvallers van de reis. Qua cultuur/gebouwen zijn er veel interessantere steden (NY, Sydney, Rome, etc) en qua natuur heb je in Zuid-Afrika al veel leukere plekken (bv. Kruger, Drakensbergen). Wat betreft eten, drinken en uitgaan vond ik Stellenbosch het hoogtepunt van ZA.
idd kwa gebouwen stelt het niks voor. Maar ze hebben wel weer de Tafelberg, die zeker met zonsondergang geweldig mooi is. Ook Robbeneiland is interessant om te bezoeken. Maar verder we hadden supermooi weer ( november ) en gewoon het heerlijk sfeertje daar. Ook een geweldig festival aangedaan en alle dagen heerlijk genoten van het lekkere eten ( maar dat is in heel afrika meer dan prima en niet duur ) en de stranden. Ook een helicopter vlucht gedaan wat erg mooi is want Kaapstad ziet er van boven gewoon geweldig mooi uit.
pi_173254886
Wat betreft auto, van Noord Namibië naar Kaapstad, is een 4wd echt noodzakelijk, of is een normale auto ook goed?

Voor 21 dagen is dat 1100 euro incl. Grens en obe way in plaats van 2500...
pi_173381244
Dank allemaal! Ik ga er eens naar kijken! Misschien dan toch deze reis met wat aanpassingen met de auto doen. En zelf regelen ;-) Ik ga er dit weekend eens uitgebreid voor zitten. Ik zou namelijk ook graag Lesotho en Swaziland doen (als ik er dan toch in de buurt ben ...)

Waar zouden we dan wel kunnen stoppen om te snorkelen, of moeten we dat vergeten in Zuid-Afrika? Hetzelfde geldt voor surfen. Ik heb al even gekeken naar witte haaien, maar zitten die langs de hele kust of alleen bepaalde delen (ik kom daar neit heel goed uit met google)?

Waar moet ik dan op rekenen qua kosten voor hotels / tenten? We willen wel graag met zwembad voor de kinderen, en toch wat langer op 1 plek blijven, dus het zullen niet de goedkoopste hotels zijn denk ik?
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 11:50:34 #150
62913 Blik
The one and Only!
pi_173382850
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 10:21 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Dank allemaal! Ik ga er eens naar kijken! Misschien dan toch deze reis met wat aanpassingen met de auto doen. En zelf regelen ;-) Ik ga er dit weekend eens uitgebreid voor zitten. Ik zou namelijk ook graag Lesotho en Swaziland doen (als ik er dan toch in de buurt ben ...)

Waar zouden we dan wel kunnen stoppen om te snorkelen, of moeten we dat vergeten in Zuid-Afrika? Hetzelfde geldt voor surfen. Ik heb al even gekeken naar witte haaien, maar zitten die langs de hele kust of alleen bepaalde delen (ik kom daar neit heel goed uit met google)?

Waar moet ik dan op rekenen qua kosten voor hotels / tenten? We willen wel graag met zwembad voor de kinderen, en toch wat langer op 1 plek blijven, dus het zullen niet de goedkoopste hotels zijn denk ik?
Ik kan gedeeltelijk antwoord geven op je vragen.

Swaziland doe je gewoon onderweg van Krugerpark naar Hluhluwe, je kunt dan om Swaziland heenrijden, maar er ook gewoon doorheen gaan.

Snorkelen, kijk eens naar Sodwana Bay: https://www.sa-venues.com/activities/snorkelling.htm

Surfen: http://www.surfing-waves.com/atlas/africa/south_africa.html

Wij hebben gereisd met 2 volwassenen en 1 kind van 2 jaar, dus kwaliteit van de locaties stond bij ons ook hoog in het vaandel, incl. de mogelijkheid om regelmatig te kunnen zwemmen. Wij waren voor onze reis van 3 weken ongeveer 1300 euro kwijt aan accommodaties, dus pak em beet 60-70 euro per nacht gemiddeld. Prijsniveau zal overigens wel een beetje gestegen zijn verwacht ik, en er zaten 2 gratis overnachtingen tussen die ik heb betaald met hotelpunten. Maar ik heb dus accommodaties gehad van 40 euro en van 100 euro. Overigens hoef je lang niet overal een zwembad te hebben, qua temperatuur.

Ik vond de parken in Kruger overigens echt prima, goede faciliteiten en meestal incl. zwembad. Private reserves zijn natuurlijk nog gaver, maar ook een stuk prijziger.
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:07:42 #151
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_173383072
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 10:21 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Dank allemaal! Ik ga er eens naar kijken! Misschien dan toch deze reis met wat aanpassingen met de auto doen. En zelf regelen ;-) Ik ga er dit weekend eens uitgebreid voor zitten. Ik zou namelijk ook graag Lesotho en Swaziland doen (als ik er dan toch in de buurt ben ...)

Waar zouden we dan wel kunnen stoppen om te snorkelen, of moeten we dat vergeten in Zuid-Afrika? Hetzelfde geldt voor surfen. Ik heb al even gekeken naar witte haaien, maar zitten die langs de hele kust of alleen bepaalde delen (ik kom daar neit heel goed uit met google)?
Voor snorkelen is Zuid-Afrika niet echt het goede land. Je zit met een heel ruige zee, met koud water (in december (zomer in Z-A) was het water zo'n 10 graden celcius, echt f#cking koud!) en de aanwezigheid van witte haaien. Ik weet ook niet of er ergens een mooi rif is daar buiten Sodwana Bay dat Blik hierboven noemt.

Surfen, geen idee, maar hou rekening met de wilde zee en het koude water.

quote:
Waar moet ik dan op rekenen qua kosten voor hotels / tenten? We willen wel graag met zwembad voor de kinderen, en toch wat langer op 1 plek blijven, dus het zullen niet de goedkoopste hotels zijn denk ik?
Pfoeh, check booking.com maar eens. Ik had toen weinig behoefte aan een zwembad en/of luxe, dus geen idee. Hadden wel een keer een hostel met zwembad, maar dat schijnt nu andere eigenaren te hebben die allesbehalve vriendelijk zouden zijn.

In Kaapstad hebben we toen overnacht bij het B.I.G. backpackers hostel, wat onlangs nog is uitgeroepen tot beste hostel van Afrika. Maar dat was zo luxe dat je het bijna geen hostel meer kon noemen, hadden bijvoorbeeld gewoon een kamer met eigen badkamer. Wel heel erg gezellig en ontzettend vriendelijk personeel.
Don't let my username fool you...
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:18:30 #152
62913 Blik
The one and Only!
pi_173383230
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 12:07 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Voor snorkelen is Zuid-Afrika niet echt het goede land. Je zit met een heel ruige zee, met koud water (in december (zomer in Z-A) was het water zo'n 10 graden celcius, echt f#cking koud!) en de aanwezigheid van witte haaien. Ik weet ook niet of er ergens een mooi rif is daar buiten Sodwana Bay dat Blik hierboven noemt.

Ehh Sodwana Bay is gewoon 27 graden in December...

https://www.seatemperatur(...)wana-bay-january.htm
pi_173383333
Jeffrey's Bay is surfer paradise.

Surflessen kun je op veel plaatsen doen. Wij gaan naar Muizenberg of Long Beach (Kaapstad regio).

Met zwembad misschien beter Airbnb? Veel huizen hebben hier een zwembad. Alhoewel in juli en augustus is het water veel te koud! Dus dan moet je er op letten dat het verwarmd is. Hotel kan natuurlijk ook!
Met een meidenkwartet
  vrijdag 25 augustus 2017 @ 12:43:22 #154
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_173383664
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 augustus 2017 12:07 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Voor snorkelen is Zuid-Afrika niet echt het goede land. Je zit met een heel ruige zee, met koud water (in december (zomer in Z-A) was het water zo'n 10 graden celcius, echt f#cking koud!) en de aanwezigheid van witte haaien. Ik weet ook niet of er ergens een mooi rif is daar buiten Sodwana Bay dat Blik hierboven noemt.

Surfen, geen idee, maar hou rekening met de wilde zee en het koude water.

Je hebt twee oceanen bij ZA. Aan de westkant is de Atlantische oceaan. Deze heeft een stroming die direct vanaf de zuidpool komt. Hier is het koud!!
Aan de oostkant heb je de Indische oceaan met een stroming vanaf de evenaar. Hier kan je lekker zwemmen!! Ik heb daar in augustus 2011 (winter) bij Durban voor het laatst gezwommen. Heerlijk.

Surfen kan heel goed in Durban of Margate (iets te zuiden van Durban). De kust van Durban wordt beschermd door haaiennetten waardoor haaien weinig kans hebben om de kust te bereiken. Toch komt er af en toe eentje door en dan kan het wat minder leuk zijn.
Ook bij Port Elizabeth heb je een mooie surfzee.
  donderdag 12 oktober 2017 @ 21:09:52 #155
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_174383338
https://www.timeslive.co.(...)torm-pummels-joburg/

Hopelijk bij mijn tante in Roodepoort niet al teveel schade.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_175385336
Nog bedankt allemaal voor de input hier!

We hebben geboekt namelijk: we gaan naar Zuid-Afrika in Augustus, waarbij ook nog 4 dagen Mauritius. We hebben een Toyota Fortuner SUV, maken een rondje via Johannesburg, Hazyview, Kruger, Swaziland, Hluhluwe, St Lucia en dan via Durban naar Mauritius!

Ik heb er zin in! Kan me nu echt in gaan lezen en kijken waar we game drives gaan doen en wat we zelf doen!

Als jullie nog inside tips hebben, dan sta ik daar altijd voor open ;)
  woensdag 29 november 2017 @ 16:54:26 #157
62913 Blik
The one and Only!
pi_175385379
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2017 16:52 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Nog bedankt allemaal voor de input hier!

We hebben geboekt namelijk: we gaan naar Zuid-Afrika in Augustus, waarbij ook nog 4 dagen Mauritius. We hebben een Toyota Fortuner SUV, maken een rondje via Johannesburg, Hazyview, Kruger, Swaziland, Hluhluwe, St Lucia en dan via Durban naar Mauritius!

Ik heb er zin in! Kan me nu echt in gaan lezen en kijken waar we game drives gaan doen en wat we zelf doen!

Als jullie nog inside tips hebben, dan sta ik daar altijd voor open ;)

Grappig, precies hetzelfde stuk gedaan tot Durban. Wat voor tips ben je naar op zoek?
pi_175385491
Weet niet of in je route past Tink maar mijn tip: Madikwe!!

En Gods window maar dat stond misschien al op je lijst.

En goede auto. Rij ik al maanden in hier en is ideaal.
Met een meidenkwartet
  maandag 22 januari 2018 @ 07:50:35 #159
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_176667583
Heya,

Ik neem aan dat vragen over Swaziland hier ook gewoon gesteld kunnen worden. Ik ben in oktober in Z Afrika en ben nu een beetje aan het kijken wat er op de route zoal voor toffe dingen te doen en te zien zijn. Een van de dingen die we voor Swaziland in de planning hebben is een canopy tour, zijn er nog meer dingen (te veel zag ik al) te doen daar die ik echt zou moeten proberen?

Groeten.
  zaterdag 27 januari 2018 @ 10:45:56 #160
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_176774546
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 16:59 schreef Cathmar het volgende:
Weet niet of in je route past Tink maar mijn tip: Madikwe!!

En Gods window maar dat stond misschien al op je lijst.

En goede auto. Rij ik al maanden in hier en is ideaal.
God's Window op zichzelf vond ik tegenvallen maar dat kwam misschien omdat ik de veel spectaculairdere Blyde River Canyon net een paar uur daarvoor had gezien.
Op de Panoramaroute kijk je van hoog naar laag maar vanuit het Lowfield de Drakensbergen inrijden (dan kijk je dus tegen de steile wanden) is ook heel erg mooi.

Kaapstad staat inmiddels zo goed als droog. Het rantsoen is inmiddels al verlaagd naar 50 liter per dag, in december was dat nog 90.
https://www.trouw.nl/groe(...)e-droogval~a832a094/

[ Bericht 8% gewijzigd door Nieuwschierig op 27-01-2018 10:51:03 ]
Wie dit leest is gek
  zaterdag 27 januari 2018 @ 11:25:20 #161
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_176774919
Yay, in de zomer een maand naar Zuid Afrika *O*

Tuinroute staat op het programma.

Tsitsikamma waar ik ga bungee springen *O*

Hou jullie op de hoogte mits wifi.
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_177707040
Mijn ouders gaan maar zuid afrika voor 22 dagen voor 2700eu pp. Daar zit dan wel alles bij: (binnenlandse) vluchten, autohuur, overnachtingen en excursies. Toch lijkt het me vrij prijzig?
Moeten zij weten
  vrijdag 9 maart 2018 @ 20:14:47 #163
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_177712334
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 15:24 schreef H0D3NPYL het volgende:
Mijn ouders gaan maar zuid afrika voor 22 dagen voor 2700eu pp. Daar zit dan wel alles bij: (binnenlandse) vluchten, autohuur, overnachtingen en excursies. Toch lijkt het me vrij prijzig?
Nee hoor. Dat is helemaal niet duur. Als alles wat je noemt erbij inbegrepen is, is dat een prima prijs.
Wens je ouders een fijne vakantie en vertel ze maar dat ik jaloers ben :D
pi_177712435
quote:
14s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 20:14 schreef Beavis het volgende:

[..]

Nee hoor. Dat is helemaal niet duur. Als alles wat je noemt erbij inbegrepen is, is dat een prima prijs.
Wens je ouders een fijne vakantie en vertel ze maar dat ik jaloers ben :D
Thanks voor het antwoord :D
Moeten zij weten
pi_177713881
Ik denk dat dat een goede prijs is hoor! Vlucht hierheen is ongeveer 1/3 dat van (gok ik afhankelijk van de maatschappij). En dan kost het dus, op de vlucht na, minder dan ¤100 per dag. Voor alles. Uit eten gaan is hier bv goed betaalbaar. Maar het is niet zo dat alles super cheap is hier.
Met een meidenkwartet
  maandag 14 mei 2018 @ 16:28:33 #166
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_179156886
Hoi allemaal,

ik heb samen met mijn vriend en zijn kinderen een reis geboekt naar Zuid-Afrika in augustus. Nu ben ik aan het kijken naar het visum, en het is me niet helemaal duidelijk wat er nu allemaal mee moet als de ouders gescheiden zijn. Ik begrijp dat het voor alle 4 wel visa on arrival zijn en dat ik het niet in NL aan hoef te vragen?

En ik wil het uiteraard goed doen om problemen bij de douane te voorkomen. Ik hoop dat iemand er hier ervaring mee heeft en me verder kan helpen?


Het lijkt te zijn:
* geboortecertificaten van de kinderen (om aan te tonen wie de ouders zijn) - liefst in het Engels, heb bij de gemeente de vraag uit staan of dat mogelijk is
* een formulier waarin de moeder toestemming geeft voor de reis - wij gebruiken altijd degene van ministerie van Defensie (hebben dit formulier altijd al bij) incl kopie paspoort van de moeder:
https://english.defensie.(...)-abroad-with-a-minor

Op de site van de ZA ambassade staat een andere:
http://www.dha.gov.za/files/ParentalConsentAffidavit_v8.pdf
En ie moet getekend worden door de "Commissioner of Oaths" - ik kan daar alleen de vertaling niet van vinden, weet iemand wie dat is?

Ben ik dan zaken vergeten of, als ik dit meeneem, dan komt het allemaal goed bij de douane?

En moeten wij als volwassenen ook nog extra zaken meenemen of is een geldig paspoort voldoende?

Alvast bedankt voor alle hulp!
pi_179157162
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 16:28 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Hoi allemaal,

ik heb samen met mijn vriend en zijn kinderen een reis geboekt naar Zuid-Afrika in augustus. Nu ben ik aan het kijken naar het visum, en het is me niet helemaal duidelijk wat er nu allemaal mee moet als de ouders gescheiden zijn. Ik begrijp dat het voor alle 4 wel visa on arrival zijn en dat ik het niet in NL aan hoef te vragen?

En ik wil het uiteraard goed doen om problemen bij de douane te voorkomen. Ik hoop dat iemand er hier ervaring mee heeft en me verder kan helpen?


Het lijkt te zijn:
* geboortecertificaten van de kinderen (om aan te tonen wie de ouders zijn) - liefst in het Engels, heb bij de gemeente de vraag uit staan of dat mogelijk is
* een formulier waarin de moeder toestemming geeft voor de reis - wij gebruiken altijd degene van ministerie van Defensie (hebben dit formulier altijd al bij) incl kopie paspoort van de moeder:
https://english.defensie.(...)-abroad-with-a-minor

Op de site van de ZA ambassade staat een andere:
http://www.dha.gov.za/files/ParentalConsentAffidavit_v8.pdf
En ie moet getekend worden door de "Commissioner of Oaths" - ik kan daar alleen de vertaling niet van vinden, weet iemand wie dat is?

Ben ik dan zaken vergeten of, als ik dit meeneem, dan komt het allemaal goed bij de douane?

En moeten wij als volwassenen ook nog extra zaken meenemen of is een geldig paspoort voldoende?

Alvast bedankt voor alle hulp!
Zou het ZA formulier aanhouden. Je hebt echt geen zin in gezien hier bij de douane. Vergeet kopie paspoort andere ouder niet. En dat moet gelegaliseerd worden door notaris. Of iemand anders gemachtigd. Ik laat het hier (ZA) altijd doen bij het politiebureau.

Geboorteakte is altijd internationaal. Bij de standaard staat bv al naam/mom/name.
Met een meidenkwartet
  maandag 14 mei 2018 @ 16:45:24 #168
83190 Tinkerbel_ACC_
Live curious!
pi_179157189
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 16:42 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Zou het ZA formulier aanhouden. Je hebt echt geen zin in gezien hier bij de douane. Vergeet kopie paspoort andere ouder niet. En dat moet gelegaliseerd worden door notaris. Of iemand anders gemachtigd. Ik laat het hier (ZA) altijd doen bij het politiebureau.

Geboorteakte is altijd internationaal. Bij de standaard staat bv al naam/mom/name.
Dank je wel!

Maar notaris gaat toch een godsvermogen kosten (relatief dan ;) ) in NL? En moet je het hele formulier legaliseren of alleen de kopie van het paspoort (en daar dus een handtekening op) ?
Want ik begrijp van Google dat de moeder dan naar de notaris zou moeten om het document daar te ondertekenen zodat ze (neem ik aan) bij de douane weten dat de moeder het document voor toestemming werkelijk zelf heeft ondertekent, begrijp ik dat goed?

(Wat heb ik me weer op de hals gehaald :D )
pi_179157345
quote:
0s.gif Op maandag 14 mei 2018 16:45 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:

[..]

Dank je wel!

Maar notaris gaat toch een godsvermogen kosten (relatief dan ;) ) in NL? En mot je het hele formulier legaliseren of alleen de kopie van het paspoort ?
Er zijn vast wel andere mensen die een kopie kunnen legaliseren..? Ik heb geen idee eigenlijk...
Met een meidenkwartet
pi_179204192
quote:
1s.gif Op maandag 14 mei 2018 16:53 schreef Cathmar het volgende:

[..]

Er zijn vast wel andere mensen die een kopie kunnen legaliseren..? Ik heb geen idee eigenlijk...
Legalisatie van het formulier 'Toestemming met minderjarige reizen naar het Buitenland' en een kopie van een paspoort kan over het algemeen voor een klein bedrag bij de gemeente of bij een notaris (let erop dat in het Engels gebeurt!). Deze legalisatie dient dan echter nog voorzien te worden van een apostille (Zuid Afrika is lid van een verdrag voor internationaal erkende versimpelde legalisatie). Dit kan bij een rechtbank, notarissen kunnen ook direct voor het hele legalisatie proces zorgen.

Mijn advies is om even de ambassade bellen. Hier staat al eea in de linkjes uitgelegd. https://www.zuidafrika.nl/visas-and-visiting-south-africa

(Ik heb voor mijn werk wereldwijd legalisaties van documenten moeten regelen).
  zondag 6 oktober 2019 @ 22:36:40 #171
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_189307381
*O* ik ga naar zuid afrika *O*m'n
En ik vertrek deze week

[ Bericht 6% gewijzigd door KapiteinIglo op 06-10-2019 22:52:12 ]
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_189611423
Wat een wereldvakantie is dit. Heeft echt alles.
“There is no good and evil, there is only power and those too weak to seek it.”
pi_189618583
Ik ga in januari drie weken naar Zuid-Afrika met m'n vriendin 8-) Normaal doe ik graag aan backpacken, maar ik heb naar aanleiding van wat rondlezen hier inmiddels de conclusie getrokken dat ik beter een auto kan huren. We hebben nog totaal geen plan, we hebben een ticket naar Johannesburg en terug vanuit Kaapstad en daartussen zien we wel :P Het Kruger Park zou ik graag willen zien maar verder heb ik me nog niet echt erin verdiept. Kan je met een huurauto zonder problemen door Swaziland rijden?
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 20:29:55 #174
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_189619317
Ja je kan door Swaziland rijden maar het hangt wel van je auto af.
Veel plezier.

[ Bericht 31% gewijzigd door Beavis op 25-10-2019 20:48:08 ]
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 21:47:47 #175
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_189620911
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 19:45 schreef J.B. het volgende:
Ik ga in januari drie weken naar Zuid-Afrika met m'n vriendin 8-) Normaal doe ik graag aan backpacken, maar ik heb naar aanleiding van wat rondlezen hier inmiddels de conclusie getrokken dat ik beter een auto kan huren. We hebben nog totaal geen plan, we hebben een ticket naar Johannesburg en terug vanuit Kaapstad en daartussen zien we wel :P Het Kruger Park zou ik graag willen zien maar verder heb ik me nog niet echt erin verdiept. Kan je met een huurauto zonder problemen door Swaziland rijden?
Vergeet niet een letter of autorithy te regelen bij de autoverhuurder ^O^
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
  vrijdag 25 oktober 2019 @ 21:49:56 #176
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_189620955
Net terug van twee weken Zuid Afrika, Johannesburg, Pretoria, drakensbergen (underberg), Lesotho via sani pass, umlhangha (Durban), Hluhluwe en St Lucia, Mbabane (Swasiland), White river (Krugerpark en Panorama route) en toen terug Johannesburg O+ O+ O+ O+
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
pi_189688941
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 21:49 schreef KapiteinIglo het volgende:
Net terug van twee weken Zuid Afrika, Johannesburg, Pretoria, drakensbergen (underberg), Lesotho via sani pass, umlhangha (Durban), Hluhluwe en St Lucia, Mbabane (Swasiland), White river (Krugerpark en Panorama route) en toen terug Johannesburg O+ O+ O+ O+
Huh, geen Kaapstad?
“There is no good and evil, there is only power and those too weak to seek it.”
  dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:01:04 #178
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_189689750
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 20:18 schreef LordVoldermort het volgende:

[..]

Huh, geen Kaapstad?
Nee. Ga nog keer terug en dan gaan we Kaapstad doen.

:@
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
  dinsdag 29 oktober 2019 @ 22:27:14 #179
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_189691175
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 19:45 schreef J.B. het volgende:
Ik ga in januari drie weken naar Zuid-Afrika met m'n vriendin 8-) Normaal doe ik graag aan backpacken, maar ik heb naar aanleiding van wat rondlezen hier inmiddels de conclusie getrokken dat ik beter een auto kan huren. We hebben nog totaal geen plan, we hebben een ticket naar Johannesburg en terug vanuit Kaapstad en daartussen zien we wel :P Het Kruger Park zou ik graag willen zien maar verder heb ik me nog niet echt erin verdiept. Kan je met een huurauto zonder problemen door Swaziland rijden?
Is dat niet een beetje veel autorijden? Ik denk maar zo 3000 km.
En alleen voor Kaapstad heb je al een aantal dagen nodig.
Wie dit leest is gek
pi_189700220
quote:
99s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 22:27 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Is dat niet een beetje veel autorijden? Ik denk maar zo 3000 km.
En alleen voor Kaapstad heb je al een aantal dagen nodig.
Wij hebben 4500 km gereden tussen Jo'burg en Kaapstad (oa via Kruger), ging eigenlijk best prima in 3 weken. Verder vonden wij Kaapstad behoorlijk overrated, en hebben we veel meer genoten van Kruger, Addo, Drakensbergen en de wijntjes in Stellenbosch.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_189789405
quote:
0s.gif Op woensdag 30 oktober 2019 16:05 schreef FrankRicard het volgende:

[..]

Wij hebben 4500 km gereden tussen Jo'burg en Kaapstad (oa via Kruger), ging eigenlijk best prima in 3 weken. Verder vonden wij Kaapstad behoorlijk overrated, en hebben we veel meer genoten van Kruger, Addo, Drakensbergen en de wijntjes in Stellenbosch.
Drakensbergen was geniaal ja. Verder vond ik Kaapstad absoluut niet overrated, maar ligt erasn wat je gedaam hebt natuurlijk. Vond zelf Krugerpark overschat. Weinig echt safari gevoel in vergelijking met andere parken.
“There is no good and evil, there is only power and those too weak to seek it.”
pi_191005453
Schop!

Heeft iemand recente ervaring met mobiel internet in ZA?
Hoe is de dekking? Ik lees wisselende ervaringen en bovendien gedoe over RICA

Zijn er winkels op O.R Tambo waar je terecht kun voor een sim-kaart?

quote:
Je kunt het beste voor een lokale data-simkaart gaan. Wanneer je af en toe wat surft, Google Maps gebruikt om je route op te zoeken, geen filmpjes bekijkt en je nachtelijke backups die automatisch gemaakt worden uitschakelt dan kun je met 50 MB per dag per persoon uit de voeten. Wil je het net als thuis kunnen gebruiken dan kom je al snel op het dubbele uit.

RICA

Er zit wel een addertje onder het gras met het aanschaffen van een lokale simkaart. Je moet namelijk door de RICA registratie procedure dat sinds 2009 bestaat. De afkorting voor RICA is een hele mond vol namelijk: The Regulation of Interception of Communications and Provision of Communication-Related Information Act kortweg dus RICA . Deze registratie is ingevoerd om criminaliteit terug te dringen en Zuid-Afrika een veiliger land te maken. Bij de aanschaf van een lokale simkaart moet je een formulier invullen. De gegevens die je moet invullen zijn: je (oude) telefoonnummer, de laatste vier cijfers van het (nieuwe) SIM nummer, je voor en achternaam zoals in het paspoort en een lokaal adres. Wanneer je in een hotel verblijft kun je de reservering van je hotel gebruiken dat als bewijst dient. Verblijf je bij vrienden of in een AirBnb plek dan moet je een bewijs op schrift hebben dat je daar verblijft. Het kan tot 24 uur duren voordat je SIM kaart geactiveerd wordt.
  maandag 13 januari 2020 @ 18:50:26 #183
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_191012951
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2020 08:17 schreef Mip1988 het volgende:
Schop!

Heeft iemand recente ervaring met mobiel internet in ZA?
Hoe is de dekking? Ik lees wisselende ervaringen en bovendien gedoe over RICA

Zijn er winkels op O.R Tambo waar je terecht kun voor een sim-kaart?
[..]

Ik had een sim kaart gekocht bij https://b4i.travel/, aangezien ik met een groepsreis mee ging en dus niet in de gelegenheid was om op O.R. Tambo nog naar een Vodacom winkel te gaan. Volgens mij sluit die winkel ook om 22:00 uur en de KLM vlucht komt volgens mij na dat tijdstip pas aan. Dus dat had sowieso niet gekund om daar de kaart te halen.

De sim kaart was van Vodacom en kwam met 5gb data. Niet overal even goed bereik, maar dat is logisch gezien de grote afgelegen stukken. In Swaziland en Lesotho werkte de kaart ook niet. In de stedelijke gebieden werkte de kaart verder gewoon prima.
Order! Ordeeeeeeeeer!
pi_191029286
Thanks, had inderdaad ook over B4itravel gelezen en beschouw dat als backup optie, maar hoop dat iemand nog ervaring heeft met een echte lokale simkaart.

Ik lees dat veel mensen vanuit Johannesburg Hazyview als eerste overnachting pakken.
Vanwaar niet in Graskop? Logischere keuze toch als de Panoramaroute wilt nemen en dan richting Kruger?
  dinsdag 14 januari 2020 @ 20:51:18 #185
8760 Beavis
Proud to be South African!
pi_191030839
b4itravel verkoopt gewoon een Vodacom simkaart dus het is geheel een lokale simkaart.
Ik heb zelf al drie keer zaken gedaan met b4itravel en ik heb geen negatieve recensie :)
Ik heb echter nooit de simkaarten op laten sturen....altijd zelf opgehaald op OR Tambo.
  dinsdag 14 januari 2020 @ 21:35:53 #186
450148 KapiteinIglo
Als dat geen neuken wordt...
pi_191031859
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 23:11 schreef LordVoldermort het volgende:

[..]

Drakensbergen was geniaal ja. Verder vond ik Kaapstad absoluut niet overrated, maar ligt erasn wat je gedaam hebt natuurlijk. Vond zelf Krugerpark overschat. Weinig echt safari gevoel in vergelijking met andere parken.
Drakensbergen O+

Kruger park :r

Kaapstad ben ik nog niet geweest
Ik moest de groeten doen van Kapitein Ortega.
  woensdag 15 januari 2020 @ 19:06:13 #187
378682 JohnBercow
Division! Clear the lobby!
pi_191046250
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 20:51 schreef Beavis het volgende:
b4itravel verkoopt gewoon een Vodacom simkaart dus het is geheel een lokale simkaart.
Ik heb zelf al drie keer zaken gedaan met b4itravel en ik heb geen negatieve recensie :)
Ik heb echter nooit de simkaarten op laten sturen....altijd zelf opgehaald op OR Tambo.
Ik heb laten opsturen, en had de kaart binnen een week in huis
Order! Ordeeeeeeeeer!
  woensdag 15 januari 2020 @ 22:02:05 #188
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_191049409
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2020 19:24 schreef Mip1988 het volgende:
k lees dat veel mensen vanuit Johannesburg Hazyview als eerste overnachting pakken.
Vanwaar niet in Graskop? Logischere keuze toch als de Panoramaroute wilt nemen en dan richting Kruger?
Ik denk omdat Hazyview veel groter is dan Graskop en ook veel meer overnachtings-mogelijkheden heeft.
Wij hadden trouwens Tzaneen als tussenstop en daarna Phalaborwa. De Panoramaroute pas gedaan na het Krugerpark en een aangrenzend particulier wildpark.
Wie dit leest is gek
pi_191055342
Ook wij kozen na Johannesburg voor Hazyview om via Graskop de Panoramaroute te rijden en dan in Phalaborwa te overnachten. De wegen rond om daar zijn niet overal al te best helaas.
pi_191056589
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2020 11:45 schreef vanpers het volgende:
Ook wij kozen na Johannesburg voor Hazyview om via Graskop de Panoramaroute te rijden en dan in Phalaborwa te overnachten. De wegen rond om daar zijn niet overal al te best helaas.
Inderdaad. Ooit waren er 4000 potholes in Blackburn, Lancashire maar in Z-A zijn ze er nog steeds :7
Wie dit leest is gek
pi_191961833
Overvallen op toeristen momenteel rond Addo

https://www.nederlandwere(...)ka/reizen/reisadvies
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')