abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_162485891

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van 3 en 4% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 250K (bruto rente -1,0% = netto rente)
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, dé marktplaats] voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram,ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_162486070
Crowdfunding day: komen er nog concrete verbeterpunten door platforms (bijv. informatie verstrekking in het algemeen, transparantie over nieuwe financieringen & defauls in het bijzonder), of doen we allemaal een plas en blijft het zoals het was?
pi_162487265
Omdat ik een tijdje niet zo actief ben geweest heb ik de hele hype van p2p-lending platforms met buyback garantie gemist zoals o.a. Twino en Mintos. Rendement zonder risico bestaat natuurlijk niet.

Ik kwam zojuist wel een interessant forum tegen waar dit onderwerp ook besproken werd: http://p2pindependentforu(...)-model-platform-risk

En deze site: http://moneyisyourfriend.(...)ns-how-does-it-work/

Mijns inziens moet je de leningen zien als een lening aan het p2p-platform, en niet aan de individu. Het risico wat je loopt is het platform risico; als zij er aan gaan heb je alleen nog de p2p-lening over (waarvan de rente waarschijnlijk hoger ligt want de buybackgarantie moet toch ergens van gefinancieerd worden). Het voordeel van het systeem is natuurlijk wel dat ze er zelf bij gebaat zijn om een goede screening te houden en er alles aan te doen dat iedereen netjes terugbetaald.

Ik denk eigenlijk dat er op de Nederlandse CF-markt ook wel ruimte is voor een platform die experimenteert met zo'n soort systeem.

De meeste CF investeerders behalen een rendement wat na defaults boven de 6% ligt. Er van uitgaande dat er minder defaults optreden zou je als CF-platform nog prima winst kunnen maken wanneer je leningen aanbied met een rendement van 6% en een terugkoop garantie omdat de incentives voor een soort gelijk platform heel anders liggen. Zelf moet het platform aan de lener natuurlijk een rente vragen van 8% omdat de defaults gedekt moeten worden.

[ Bericht 6% gewijzigd door Mynheer007 op 25-05-2016 13:20:43 ]
pi_162487651
In weze doet Lendahand iets soortgelijks, alleen spreiden zij het nog over meerdere tussenpersonen wat het risico verder omlaag brengt.
  woensdag 25 mei 2016 @ 13:35:34 #5
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_162488022
Nieuwe actie van Lendahand. Beetje zuinigjes dit keer. Maak kans op... De andere kant: het is niet alleen voor nieuwkomers.
pi_162488126
Ik hoop dat het echt goed gaat met het bedrijf en dat het niet een wanhoopspoging is zoals we vaker gezien hebben.

quote:
Geachte meneer X,

U heeft in het verleden geïnvesteerd in Multi Care Systems en Noizezz (project 5075, 5731 of 9770). Dit bedrijf is mede door uw investering zeer succesvol en blijft zich ontwikkelen. Vandaag zal het 4e project voor dit bedrijf op onze website gepubliceerd worden. Deze lening wordt aangevraagd voor de overname van twee werkmaatschappijen die bij zullen dragen aan de verdere (internationale) groei van Multi Care Systems en Noizezz. Ondernemer Haske Eshuis wil u bij deze graag vooraf informeren over deze nieuwe investeringsmogelijkheid. Houd de website en uw social media vandaag dus in de gaten!
Met vriendelijke groet,

Klantenservice Geldvoorelkaar.nl
pi_162488243
Wel netjes dat ze nu eens communiceren over het toevoegen/uitgeven van een nieuw traject.
  woensdag 25 mei 2016 @ 13:44:32 #8
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162488253
Tot nooit .......
pi_162488396
Inderdaad netjes, maar ik laat hem bij voorbaat toch gaan want het is wel een enorm bedrag bij elkaar.
pi_162488493
Ik zit ook in 9770, maar geen email gezien :(
pi_162488665
Dec2013 6ton gefund, nu ca 2ton afgelost
Apr2015 5ton gefund, nu ca. 1ton afgelost
Totaal openstaand: 8ton per heden.
Ben voorstander van groei in beheersbare stappen, niet alles op de pof, dus ga niet nog een keer deelnemen.

Ik zit in 9770 en heb ook (nog) geen bericht van GVE gekregen, willekeur!
pi_162488690
Ik zeg niets meer
pi_162488891
hij komt nu net binnen... als ik zie dat 9770 geclassificeerd was als een 5, en deze nieuwe nu als een 4, zit er dus wel degelijk een goede vooruitgang in dit bedrijf...
pi_162488956
Ja, behalve dan dat ze met een 3 zijn begonnen.
pi_162489003
gelijk ook maar een procentje lager dan de eerdere 3 tranches :)
nu 8% ipv 9%

als ik hier al in zou stappen dan toch tegen minimaal dezelfde 9%.
pi_162489057
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 14:15 schreef najra1990 het volgende:
hij komt nu net binnen... als ik zie dat 9770 geclassificeerd was als een 5, en deze nieuwe nu als een 4, zit er dus wel degelijk een goede vooruitgang in dit bedrijf...
Ja, ik hoop het. En de winst cijfers zien er op zich ook wel oké uit. Maar blijft het net als anderen een te groot bedrag bij elkaar vinden, en bedrijfsgroei moet je zelf ook gedeeltelijk kunnen financieren.

Maar ik hoop uiteraard dat de investering er komt als geldgever in tranche 1 (maar niet door mij).
  woensdag 25 mei 2016 @ 14:23:10 #17
132191 -jos-
Money=Power
pi_162489081
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 14:02 schreef marathon2000 het volgende:
Ik zit in 9770 en heb ook (nog) geen bericht van GVE gekregen, willekeur!
Ik ook. Toen was het nog 9%, deze laat ik dus sowieso schieten. Ga ook niet 2x in hetzelfde bedrijf investeren.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_162489516
Ik stap toch in. 8% is voldoende voor mij wat dit bedrijf betreft. Enige twijfelpuntje is dat ze eerder dachten in 2016 al 8 miljoen omzet te halen maar die ambitie is bijgesteld naar 2017 in deze pitch (en lijkt me ook dan erg ambitieus). Maar aangezien er wel reeds een positieve cashflow is en winst gedraaid wordt neem ik dit risico toch.
pi_162489961
Het lijkt best goed te gaan met jaarlijks omzetgroei van meer dan 20% de afgelopen jaren.
En als ze die nieuwe tak van sport kunnen doorzetten, verdubbeld hun winst.

Gewoon nog even zo doorgaan, die DGA is 61jaar, dus over 2a3 jaar de toko laten overnemen door een investeringsmaatschappij zodat hij met pensioen kan en de crowd versneld kan worden afgelost ;)
pi_162492016
In een geval als dit zou ik willen kunnen uitsluiten dat de over te nemen vennootschappen al gelieerd blijken aan de overnemende partij, en feitelijk geen echte concurrenten zijn maar verre vrienden/familie. Ik mag dan achterdochtig zijn, maar ik heb te weinig info om het te beoordelen. Ik zit in een eerder project overigens, dus van mij mag hij volkomen! Graag zelfs ;)
pi_162492277
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 14:56 schreef marathon2000 het volgende:
Het lijkt best goed te gaan met jaarlijks omzetgroei van meer dan 20% de afgelopen jaren.
En als ze die nieuwe tak van sport kunnen doorzetten, verdubbeld hun winst.

Gewoon nog even zo doorgaan, die DGA is 61jaar, dus over 2a3 jaar de toko laten overnemen door een investeringsmaatschappij zodat hij met pensioen kan en de crowd versneld kan worden afgelost ;)
Die drie eerdere projecten waren denk ik risicovoller dan de vierde. Kijkend naar de cijfers hebben ze (een groot deel van) de belofte waargemaakt....en overdrijven hoort er nu eenmaal bij :)
Ik ga toch maar eens meedoen denk ik, voor mij wordt dat dan de eerste.
Pecunia non olet
pi_162492359
Ik zit ook in 9770. Dit is één van de projecten die ik achteraf gezien niet opnieuw zou funden.
pi_162492446
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 13:00 schreef Mynheer007 het volgende:
Omdat ik een tijdje niet zo actief ben geweest heb ik de hele hype van p2p-lending platforms met buyback garantie gemist zoals o.a. Twino en Mintos. Rendement zonder risico bestaat natuurlijk niet.

Ik kwam zojuist wel een interessant forum tegen waar dit onderwerp ook besproken werd: http://p2pindependentforu(...)-model-platform-risk

En deze site: http://moneyisyourfriend.(...)ns-how-does-it-work/

Mijns inziens moet je de leningen zien als een lening aan het p2p-platform, en niet aan de individu. Het risico wat je loopt is het platform risico; als zij er aan gaan heb je alleen nog de p2p-lening over (waarvan de rente waarschijnlijk hoger ligt want de buybackgarantie moet toch ergens van gefinancieerd worden). Het voordeel van het systeem is natuurlijk wel dat ze er zelf bij gebaat zijn om een goede screening te houden en er alles aan te doen dat iedereen netjes terugbetaald.

Ik denk eigenlijk dat er op de Nederlandse CF-markt ook wel ruimte is voor een platform die experimenteert met zo'n soort systeem.

De meeste CF investeerders behalen een rendement wat na defaults boven de 6% ligt. Er van uitgaande dat er minder defaults optreden zou je als CF-platform nog prima winst kunnen maken wanneer je leningen aanbied met een rendement van 6% en een terugkoop garantie omdat de incentives voor een soort gelijk platform heel anders liggen. Zelf moet het platform aan de lener natuurlijk een rente vragen van 8% omdat de defaults gedekt moeten worden.
Op deze sites kwam ik nog een link tegen naar:
http://resilientman.com/p2p-buy-back-guarantee-schemes/
Hier word er nog wat dieper in gegaan op de platform risks.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_162492519
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 16:44 schreef Baklapper het volgende:
Ik zit ook in 9770. Dit is één van de projecten die ik achteraf gezien niet opnieuw zou funden.
Wat zijn daarvan de belangrijkste overwegingen?
Pecunia non olet
pi_162492782
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 16:41 schreef obligataire het volgende:

[..]

Die drie eerdere projecten waren denk ik risicovoller dan de vierde. Kijkend naar de cijfers hebben ze (een groot deel van) de belofte waargemaakt....en overdrijven hoort er nu eenmaal bij :)
Ik ga toch maar eens meedoen denk ik, voor mij wordt dat dan de eerste.
Ik was terughoudend, maar heb het eens goed doorgelezen. Ik denk dat ik hem ook mee neem.

Eindelijk ook eens wat cijfers bij GvE (waarschijnlijk initiatief vanuit het project zelf, maar het zou vaker mogen).
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_162493045
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 16:53 schreef obligataire het volgende:

[..]

Wat zijn daarvan de belangrijkste overwegingen?
Jaarverslag. Negatief eigen vermogen.


Amateuristische webshop waarbij de plaatjes het niet doen (kan inmiddels veranderd zijn).

[ Bericht 2% gewijzigd door Baklapper op 25-05-2016 17:38:46 ]
pi_162493599
In welk jaarverslag?

In de nieuwe pitch geven ze aan dat ze een EV:
Eigen vermogen + voorzieningen in 2015 van 505k hebben.

De webshop is wat over te zeggen inderdaad.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_162494048
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 17:44 schreef ITrade het volgende:
In welk jaarverslag?

In de nieuwe pitch geven ze aan dat ze een EV:
Eigen vermogen + voorzieningen in 2015 van 505k hebben.

De webshop is wat over te zeggen inderdaad.
Ze zeggen niet voor niets eigen vermogen + voorziening. Weet niet precies van welk jaar. Zal straks nog even opzoeken.

EV:

2013: -148.919
2014: 5.798
2015: 180.214

Voorzieningen:

2013: 244.825
2014: 244.825
2015: 326.949

[ Bericht 8% gewijzigd door Baklapper op 25-05-2016 18:45:49 ]
pi_162495365
http://fd.nl/opinie/11528(...)van-al-die-start-ups

Interessant om te weten dat de meeste start-ups het iig niet redden.
Wellicht handig voor de investeringsstrategie
pi_162496074
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 18:08 schreef Baklapper het volgende:

[..]

Ze zeggen niet voor niets eigen vermogen + voorziening. Weet niet precies van welk jaar. Zal straks nog even opzoeken.

EV:

2013: -148.919
2014: 5.798
2015: 180.214

Voorzieningen:

2013: 244.825
2014: 244.825
2015: 326.949
Dankjewel, hoe zit het precies met de voorzieningen bij een BV? Kan ik die echt als eigen vermogen tellen of zou ik daar toch voorzichtig mee moeten zijn?
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_162496515
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 19:36 schreef ITrade het volgende:

[..]

Dankjewel, hoe zit het precies met de voorzieningen bij een BV? Kan ik die echt als eigen vermogen tellen of zou ik daar toch voorzichtig mee moeten zijn?
Voorzieningen worden officieel tot het vreemde vermogen gerekend. Het zijn bedragen die worden gereserveerd in verband met toekomstige uitgaven of claims van derden, of pensioen directie bijvoorbeeld. Er bestaat nog geen daadwerkelijke verplichting tot betaling. Dat is de reden dat ze soms meegeteld worden bij het garantievermogen, en voor het berekenen van de solvabiliteit. Zeker in een situatie als hier, valt daar wat voor te zeggen.
Pecunia non olet
pi_162496945
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 19:08 schreef impact9 het volgende:
http://fd.nl/opinie/11528(...)van-al-die-start-ups

Interessant om te weten dat de meeste start-ups het iig niet redden.
Wellicht handig voor de investeringsstrategie
Leg die wetenschap nu eens naast het project van de MyTripBooker :) Mensen die de reiswereld opnieuw gaan uitvinden, maar dan wel vanuit een solide financiële basis.
Wel doen of niet doen?
Pecunia non olet
pi_162497577
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 19:54 schreef obligataire het volgende:

[..]

Voorzieningen worden officieel tot het vreemde vermogen gerekend. Het zijn bedragen die worden gereserveerd in verband met toekomstige uitgaven of claims van derden, of pensioen directie bijvoorbeeld. Er bestaat nog geen daadwerkelijke verplichting tot betaling. Dat is de reden dat ze soms meegeteld worden bij het garantievermogen, en voor het berekenen van de solvabiliteit. Zeker in een situatie als hier, valt daar wat voor te zeggen.
Vind jij de solvabiliteit (inclusief pensioenvoorziening voor het gemak) van zo'n project oké of niet?
Ik weet niet precies wat een goede percentage tot waar een crowdfunding verantwoord gefinancierd word.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_162497952
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 20:27 schreef ITrade het volgende:

[..]

Vind jij de solvabiliteit (inclusief pensioenvoorziening voor het gemak) van zo'n project oké of niet?
Ik weet niet precies wat een goede percentage tot waar een crowdfunding verantwoord gefinancierd word.
In dit geval vind ik hem zeer matig, die 17%. En na de overname daalt hij zelfs naar 14%.
Maar solvabiliteit is niet het enige waar je naar kijkt. De rentabiliteit is goed. Liquiditeit is ook belangrijk maar daar zijn geen gegevens van voorhanden.

Persoonlijk spreekt de ontwikkeling die ze hebben doorgemaakt me erg aan. Woorden maar ook daden. Het overnameproject lijkt me weloverwogen. Draagt bij aan de cashflow en sluit mooi aan bij de bedrijfsactiviteit.

Er is veel schuld, correct, maar het verbaast me een beetje dat er meestal niets over gezegd wordt als men met een omzet van 1,5 ton een halve ton leent, maar wel als men met een omzet van 3 miljoen een miljoen leent :) (fictieve getallen).

Ik doe zelf met een bescheiden bedrag mee (laagste bedrag).

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 25-05-2016 20:47:14 ]
Pecunia non olet
pi_162498936
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 11:07 schreef Gijsbertus het volgende:
c

[..]

[..]

vanuit kennissenkring begrepen dat er nog 1 bij collin is omgevallen..
Heb hier nu geen pitch van....

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank! Deze shoarma bakker is dan de ander die bij de advocaat ligt naast de riemenboer. Nu weten we alleen nog niet welke projecten 9 maande uitstel hebben van hun aflossings-verplichting.
pi_162499254
Ik ben ook benieuwd. Het is heel interessant te weten of er een duidelijke relatie is tussen deze gevallen en de collin-score.......
Pecunia non olet
pi_162499402
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 21:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dank! Deze shoarma bakker is dan de ander die bij de advocaat ligt naast de riemenboer. Nu weten we alleen nog niet welke projecten 9 maande uitstel hebben van hun aflossings-verplichting.
Kijk net even de pitch terug. De shoarma bakker er denk ik een van de 9 maanden aflossings uitstel. In de pitch staat hij nu namelijk op 57 maanden. (48+9). Zal dus vermoedelijk ook wel een advocaten verhaal worden.
pi_162499439
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 21:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dank! Deze shoarma bakker is dan de ander die bij de advocaat ligt naast de riemenboer. Nu weten we alleen nog niet welke projecten 9 maande uitstel hebben van hun aflossings-verplichting.
Volgens mij dezelfde coach als cowboysbelt
pi_162500386
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2016 21:17 schreef obligataire het volgende:
Ik ben ook benieuwd. Het is heel interessant te weten of er een duidelijke relatie is tussen deze gevallen en de collin-score.......
Deze had D&B verhoogd risico en voldoende in overal collin score. Was wel een met een pitch met hoog BLA BLA gehalte. En zoals Rockefeller opmerkt zelfde CF coach als de riemenboer.
Geen zekerheden en geen hoofdelijke aansprakelijkheid als ik het goed gezien heb. Wel veel B.V. s

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 25-05-2016 21:59:25 ]
pi_162505993
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:25 schreef djh77 het volgende:
[ afbeelding ]
Ach, met de juridische kennis die KOM bij het verpanden en in de reacties regelmatig laat zien is er vast een loophole in die clausule te vinden. ;)

Even zonder dollen.. Zou je dat ooit van plan zijn dan denk je? Als ik naar mijn bedragen per project kijk, dan aanneem dat er al wat terug betaald is en er vervolgens ook nog een voorstel komt waarbij het grootste deel van het openstaande bedrag terug betaald wordt denk ik dat wat er dan nog open staat niet de moeite waard is om individueel een incassotraject voor te starten...

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 mei 2016 15:54 schreef obligataire het volgende:

[..]

Misschien is daar nog enige ruimte voor onderhandeling. Al zou je uit de houding van KOM kunnen afleiden dat dit niet het geval is. Voor veel mensen is 4K een heleboel geld. Ik kan me voorstellen dat ze al een uiterste inspanning vanuit de familie gedaan hebben. KOM zit er uiteindelijk heel dicht op. Hun toonzetting in die mail roept weerstanden op. Misschien moeten ze daar eens aan gaan werken..... Als wat ik vermoed klopt, en je zou dat netjes en wat meer gedetailleerd presenteren richting investeerders, zouden de reacties misschien al heel anders zijn.
Natuurlijk is voor veel mensen 4K een heleboel geld, maar je geeft zelf al het probleem aan dit wordt gewoon verschrikkelijk gecommuniceerd door KOM.

'Ik veronderstel..' Dat is precies het probleem, dat je moet veronderstellen. KOM kan dit best wel wat handiger communiceren en dat hoeft niet eens extreem uitgebreid. Een zin in de aard van: 'KOM ziet het als een goede oplossing aangezien persoon X zelf geen vermogen meer heeft en geen uitzicht heeft op het verkrijgen van een baan op korte termijn. Het aflossingsvoorstel is er gekomen door middel van steun vanuit de familie van ondernemer.' Het probleem zou dan al opgelost zijn. Nu lees ik 10/13K, dan denk ik 3k is niet veel om nog te claimen op een of andere manier. Kwestie van wat transparantie... Omdat KOM haar fees al gehad heeft zit vanuit kosten/baten voor KOM de incentive om het zo snel mogelijk af te ronden. Ik ga er vanuit dat KOM daar wel correct mee om gaat en het beste voor de investeerder probeert te bereiken ipv het beste vanuit de kostenstructuur van KOM gedacht, maar toch zijn dat de dingen die ik voor de zekerheid graag bevestigd zie.
pi_162508668
Is de site van FNC bij meer mensen down? Na inloggen en doorklikken naar dashboard krijg ik sinds een 403 forbidden error
pi_162508921
FNC hier goed
pi_162509665
Nieuwe @IVM: horloge boer, A+, 48mnd, 7.5%, 100.000EURO
Eens even rustig doorlezen
pi_162509805
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 09:21 schreef jsuijker het volgende:
Is de site van FNC bij meer mensen down? Na inloggen en doorklikken naar dashboard krijg ik sinds een 403 forbidden error
Klopt, FNC geeft de laatste twee weken wel vaker problemen :(
pi_162509882
Nieuwe horlogeman op IVM lijkt me wel wat.
De incentive spreekt mij erg aan.
Even goed doornemen.
pi_162509954
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 10:12 schreef marathon2000 het volgende:
Nieuwe @IVM: horloge boer, A+, 48mnd, 7.5%, 100.000EURO
Eens even rustig doorlezen
Genoeg gegevens om te lezen in ieder geval.

Toch wel een beetje terughoudend vanwege de 75k verlies van het afgelopen jaar. Plus veel vreemd vermogen in de BV.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_162510029
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 10:23 schreef bleyenburg het volgende:
Nieuwe horlogeman op IVM lijkt me wel wat.
De incentive spreekt mij erg aan.
Even goed doornemen.
We hebben een nieuwe beoordelaar voor dit project. Sijmen Visser heeft dit niet gedaan. Even goed checken of we de conclusies kunnen volgen.

Aflossingscapaciteit is precies 2,5. Wanneer dit 0,1 lager was zou het een B+ project zijn ipv een A+. Op een randje een A+ project dus.
pi_162510036
Die A+ is wel erg florisant bij de horloge boys.
De gerealiseerde resultaten:
'13 -43K
'14 -1K
'15 -75K
Daar is al aardig wat geld in rook opgegaan.

Uitstaande schulden zijn 150K +70K + 30K = 250K.

De vaste kosten zullen niet teruglopen, dus wanneer de prognose niet gehaald wordt of resultaten hetzelfde blijven, dan is het einde verhaal. Kijken jullie anders naar die cijfers?

Het pluspunt is dat er geen prive schulden zijn en beide zijn hoofdelijk aansprakelijk. Als het na een jaar fout gaat kunnen ze ieder wellicht privé verder betalen :)
  donderdag 26 mei 2016 @ 10:32:03 #49
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_162510058
IVM oogt als een degelijk project.
Wel 7 pagina's informatie in de 2-pager.

Maar......

Twee directeuren met elk een eigen holding die aandeelhouder is van de holding die eigenaar is van de BV.

Ik pas om die structuur, als het mis gaat weet ik niet waar ik een baksteen door de ruit moet gooien.
Tot nooit .......
pi_162510060
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2016 10:31 schreef CRWD het volgende:

Het pluspunt is dat er geen prive schulden zijn en beide zijn hoofdelijk aansprakelijk. Als het na een jaar fout gaat kunnen ze ieder wellicht privé verder betalen :)
Zag ik ook. Het lijken 2 slimme jongens met goed opleidingen. Hoofdelijke aansprakelijkheid is interessant.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')