abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 29 mei 2016 @ 23:12:23 #226
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_162608060
Verder nog een punt van discussie die ik hier wel gepast vond:

Het Cavendish expiriment:



Een totaal stukje bagger waarop alles wat we van zwaartekracht weten is gebaseerd.

Meneer heeft twee bollen in een schuurtje opgehangen en gemeten in hoeverre ze tot elkaar aangetrokken waren.

Hij wist een getal dat pas significant wordt na 11 nullen te bepalen met zijn meetlat.

Dat getal wordt tegenwoordig nog steeds gebruikt als gravitatieconstante en pogingen om het na te doen falen allemaal.

Iemand een idee of dit de enige manier is waarop ze de gravitatieconstante ooit bepaald hebben?

Heb wel een andere manier gezien maar die ging uit van de massa van de aarde, en waar kwam die vandaan? Juist ja: Cavendish experiment.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cavendish_experiment
pi_162608176
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 23:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Is dat zo?

Het is vooral lastig waar te nemen omdat dark matter geen interactie heeft met gewone materie (anders dan door zwaartekracht) maar zover ik weet zou donkere materie ook in ons zonnestelsel voor moeten komen.
Nou ja, of het is zo is weet ik natuurlijk niet, het is (en blijft voorlopig) een hypothese, en ik snap wat je bedoelt maar atmosfeer van onze aarde is wat anders als het zonnestelsel.
pi_162608242
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 22:59 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Nup, de lege ruimte trekt ook niet aan een satelliet.
je stelde dat de lege ruimte de satelliet afstoot. dus dan is het logischerwijs zo dat die tegen de aarde wordt gedrukt, ipv dat deze in een baan er omheen draait.

quote:
"Een sateliet valt eigenlijk constant richting de aarde, maar zal nooit het aardoppervlak raken."
volgens de zwaartekrachtwet.
maar hoe verklaar je dit aan de hand van jouw wet in wording dat de ruimte de satelliet afstoot en dus naar de aarde duwt?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  zondag 29 mei 2016 @ 23:19:44 #229
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162608258
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 23:12 schreef BarryOSeven het volgende:

Iemand een idee of dit de enige manier is waarop ze de gravitatieconstante ooit bepaald hebben?
http://scitechdaily.com/p(...)-gravitys-curvature/

http://arxiv.org/pdf/1412.7954.pdf
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 29 mei 2016 @ 23:22:19 #230
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162608344
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 23:17 schreef illusions het volgende:

[..]

Nou ja, of het is zo is weet ik natuurlijk niet, het is (en blijft voorlopig) een hypothese, en ik snap wat je bedoelt maar atmosfeer van onze aarde is wat anders als het zonnestelsel.
Als donkere materie bestaat vliegt het dwars door onze planeet heen, ook onze atmosfeer. :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Dark_matter#Detection

"If dark matter is made up of WIMPs, then millions, possibly billions, of WIMPs must pass through every square centimeter of the Earth each second."
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 29 mei 2016 @ 23:25:15 #231
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
  zondag 29 mei 2016 @ 23:35:31 #232
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162608763
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 23:25 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Thanks, dat verheldert een hoop
Het is redelijk lastig om te meten, maar niet geheel onmogelijk dus. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_162609393
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 23:19 schreef Wantie het volgende:

[..]

je stelde dat de lege ruimte de satelliet afstoot. dus dan is het logischerwijs zo dat die tegen de aarde wordt gedrukt, ipv dat deze in een baan er omheen draait.

[..]

volgens de zwaartekrachtwet.
maar hoe verklaar je dit aan de hand van jouw wet in wording dat de ruimte de satelliet afstoot en dus naar de aarde duwt?
Maar dat doet zwaartekracht toch in principe ook? De maan zit ook in een baan door de zwaartekracht van de aarde, zo ook satellieten. Zo heeft elke planeet toch z'n zwaartekracht?

Op die manier gaat deze nieuwe stelling dus niet op, want wie bepaalt waar deze materie de boel naartoe duwt?
pi_162610309
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 23:57 schreef illusions het volgende:

[..]

Maar dat doet zwaartekracht toch in principe ook? De maan zit ook in een baan door de zwaartekracht van de aarde, zo ook satellieten. Zo heeft elke planeet toch z'n zwaartekracht?
Precies, met zwaartekracht is te verklaren waarom de maan en satellieten bij ons blijven en wij bij de zon.

Maar uitgaande van een afstotende kracht door de lege ruimte zelf lijkt me dat lastiger te verklaren.
Wat maakt dat een afstotende kracht de maan bij de aarde brengt, zonder dat beide elkaar raken?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_162610867
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 00:38 schreef Wantie het volgende:

[..]

Precies, met zwaartekracht is te verklaren waarom de maan en satellieten bij ons blijven en wij bij de zon.

Maar uitgaande van een afstotende kracht door de lege ruimte zelf lijkt me dat lastiger te verklaren.
Wat maakt dat een afstotende kracht de maan bij de aarde brengt, zonder dat beide elkaar raken?
Dat is mijn punt. :+
  maandag 30 mei 2016 @ 09:09:44 #236
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162612845
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 23:12 schreef BarryOSeven het volgende:
Verder nog een punt van discussie die ik hier wel gepast vond:

Het Cavendish expiriment:

[ afbeelding ]

Een totaal stukje bagger waarop alles wat we van zwaartekracht weten is gebaseerd.

Meneer heeft twee bollen in een schuurtje opgehangen en gemeten in hoeverre ze tot elkaar aangetrokken waren.

Hij wist een getal dat pas significant wordt na 11 nullen te bepalen met zijn meetlat.

Dat getal wordt tegenwoordig nog steeds gebruikt als gravitatieconstante en pogingen om het na te doen falen allemaal.

Iemand een idee of dit de enige manier is waarop ze de gravitatieconstante ooit bepaald hebben?

Heb wel een andere manier gezien maar die ging uit van de massa van de aarde, en waar kwam die vandaan? Juist ja: Cavendish experiment.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cavendish_experiment
Ik denk dat je je beter nog eens goed in kan lezen over dit onderwerp ;) Je schrijft hier een paar dingen die niet kloppen. De zwaartekracht wetten zijn veel ouder dan dit experiment (70ish jaar na de dood van Newton meen ik mij te herinneren). Dit getal is wel iets verbeterd sindsdien, en wordt niet meer gebruikt in de meer nauwkeurige experimenten. De meting van G is dan ook vaak zat herhaald, in de loop van de eeuwen.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_162613646
Altijd maar dat gezeik over Cavendish...dat was gewoon een vreemde snuiter die op een vrij ingenieuze wijze G relatief nauwkeurig wist te bepalen.

Zwaartekracht bestaat niet OMDAT Cavendish.
G bestaat niet OMDAT Cavendish
En al helemaal niet: zwaartekracht bestaat niet want Cavendish had G niet nauwkeurig genoeg bepaald.

Mensen die dat aanhalen als argument tegen zwaartekracht weten niet waarover ze praten, omdat ze te weinig weten over het onderwerp en dan maar de propaganda geloven van Dubay.

Als ik met een experimentele setting in mijn schuur de lichtsnelheid relatief nauwkeurig bepaal, maar niet exact betekent niet dat licht dan maar niet bestaat.

Dat is precies dezelfde 'logica' die FE'ers toepassen; één van een buitengewoon laag niveau vol met drogredenen.
I feel kinda Locrian today
  maandag 30 mei 2016 @ 10:24:16 #238
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162613810
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 10:12 schreef starla het volgende:
Altijd maar dat gezeik over Cavendish...dat was gewoon een vreemde snuiter die op een vrij ingenieuze wijze G relatief nauwkeurig wist te bepalen.

Zwaartekracht bestaat niet OMDAT Cavendish.
G bestaat niet OMDAT Cavendish
En al helemaal niet: zwaartekracht bestaat niet want Cavendish had G niet nauwkeurig genoeg bepaald.

Mensen die dat aanhalen als argument tegen zwaartekracht weten niet waarover ze praten, omdat ze te weinig weten over het onderwerp en dan maar de propaganda geloven van Dubay.

Als ik met een experimentele setting in mijn schuur de lichtsnelheid relatief nauwkeurig bepaal, maar niet exact betekent niet dat licht dan maar niet bestaat.

Dat is precies dezelfde 'logica' die FE'ers toepassen; één van een buitengewoon laag niveau vol met drogredenen.
Sterker nog, je kan de lichtsnelheid meten met een normale keuken magnetron:
http://www.sciencebuddies(...)deas/Phys_p056.shtml
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  maandag 30 mei 2016 @ 10:28:57 #239
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162613897
En met een laser en wat gelatine:
http://www.sciencebuddies(...)s_p009.shtml#summary
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_162613966
En met een magnetron en chocola kun je de golflengte meten :)
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  maandag 30 mei 2016 @ 12:14:53 #241
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_162616062
quote:
0s.gif Op zondag 29 mei 2016 23:57 schreef illusions het volgende:

[..]

Maar dat doet zwaartekracht toch in principe ook? De maan zit ook in een baan door de zwaartekracht van de aarde, zo ook satellieten. Zo heeft elke planeet toch z'n zwaartekracht?

Op die manier gaat deze nieuwe stelling dus niet op, want wie bepaalt waar deze materie de boel naartoe duwt?
De afstand tussen de Maan en de Aarde neemt op dit moment inderdaad met ongeveer 4cm per jaar toe
Over een paar miljoen of miljard jaar is die dus gewoon pleite :P
Er staat nog een vraag voor u open!!
  maandag 30 mei 2016 @ 12:36:08 #242
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_162616534
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 12:14 schreef theguyver het volgende:

[..]

De afstand tussen de Maan en de Aarde neemt op dit moment inderdaad met ongeveer 4cm per jaar toe
Over een paar miljoen of miljard jaar is die dus gewoon pleite :P
Tegen die tijd heeft de zon de aarde al lang opgeslokt. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 30 mei 2016 @ 12:40:09 #243
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_162616615
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 12:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Tegen die tijd heeft de zon de aarde al lang opgeslokt. :)
Ik ben er niet zo zeker van, laten we afwachten en kijken wat er gebeurd :+
Er staat nog een vraag voor u open!!
  maandag 30 mei 2016 @ 12:48:45 #244
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_162616795
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 10:12 schreef starla het volgende:
Altijd maar dat gezeik over Cavendish...dat was gewoon een vreemde snuiter die op een vrij ingenieuze wijze G relatief nauwkeurig wist te bepalen.

Zwaartekracht bestaat niet OMDAT Cavendish.
G bestaat niet OMDAT Cavendish
En al helemaal niet: zwaartekracht bestaat niet want Cavendish had G niet nauwkeurig genoeg bepaald.

Mensen die dat aanhalen als argument tegen zwaartekracht weten niet waarover ze praten, omdat ze te weinig weten over het onderwerp en dan maar de propaganda geloven van Dubay.

Als ik met een experimentele setting in mijn schuur de lichtsnelheid relatief nauwkeurig bepaal, maar niet exact betekent niet dat licht dan maar niet bestaat.

Dat is precies dezelfde 'logica' die FE'ers toepassen; één van een buitengewoon laag niveau vol met drogredenen.
Tjonge wat een zure reactie, vergeten af te vegen vanmorgen?

Natuurlijk is er een kracht die dit veroorzaakt. De vraag is of de meting goed is gedaan, en dat is gewoon als je logisch nadenkt onmogelijk met je meetlint.

Stel dat dit de enige meting zou zijn geweest, en hier is de massa van de aarde uit bepaald. Dan kun je G wel opnieuw aan de hand van de massa van de aarde op andere manieren berekenen maar dan klopt er geen reet van omdat het fundament niet betrouwbaar is.

Verder weet ik niet wat in godsnaam de propaganda van Dubay is.

Verder weet je dus nog steeds niet of een kracht trekt of duwt behalve dat die kracht aanwezig is.

Dit wordt ook de laatste reactie van me op zo'n agressieve zuurpruim hier in het topic, want door dit soort dichtgetikte onzin laat ik mijn zin om na te denken niet bederven.

Zou je ook eens moeten proberen.
  maandag 30 mei 2016 @ 13:02:31 #245
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_162617140
Interessant stukje over het meten van G:
http://www.nature.com/nat(...)5/full/408919a0.html
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_162617161
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 12:48 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]
[quote]
Stel dat dit de enige meting zou zijn geweest, en hier is de massa van de aarde uit bepaald. Dan kun je G wel opnieuw aan de hand van de massa van de aarde op andere manieren berekenen maar dan klopt er geen reet van omdat het fundament niet betrouwbaar is.
7 miljard mensen op deze planeet en er is er maar eentje geweest die eeuwen geleden de massa van de aarde bepaald heeft :Y)

quote:
Verder weet ik niet wat in godsnaam de propaganda van Dubay is.
Daar is dit topic op gebaseerd.

quote:
Verder weet je dus nog steeds niet of een kracht trekt of duwt behalve dat die kracht aanwezig is.
als ik de noord- en zuidpool van 2 magneten bij elkaar houdt, trekken beide elkaar aan of doen ze niks en is er een andere kracht die ze naar elkaar toe duwt?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
  maandag 30 mei 2016 @ 13:08:11 #247
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_162617323
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 13:03 schreef Wantie het volgende:

[..]

7 miljard mensen op deze planeet en er is er maar eentje geweest die eeuwen geleden de massa van de aarde bepaald heeft :Y)

[..]

Daar is dit topic op gebaseerd.

[..]

als ik de noord- en zuidpool van 2 magneten bij elkaar houdt, trekken beide elkaar aan of doen ze niks en is er een andere kracht die ze naar elkaar toe duwt?
Vast wel, maar uit informatie die ik tegen kwam leek het alsof cavendish de enige was terwijl ze zelfs op wikipedia twijfels bij zijn meting zetten.

Verder hebben we het nu over magneten, op magneten zijn meer krachten van invloed dan alleen magnetisme. Verder zou je inderdaad kunnen opperen dat de magneten niet elkaar aantrekken maar dat er een kracht is die ze naar elkaar toe duwt.

Het blijf beide maar een model en zolang het functioneert werkt het.

Pas als je kunt aantonen dat iets elkaar aantrekt omdat er iets gebeurt wat bij een duwkracht niet zo is heb je een punt.

Verder vind ik het van de zotte (niet van jou hoor) dat het kritisch nadenken over zaken belachelijk wordt gemaakt. Het mag wel niet zo'n hoogstaand staaltje natuurkunde zijn geweest, sterker nog er klopt geen reet van. Maar dat neemt niet weg dat je er geen trap achteraan hoeft te geven.

Maar goed genoeg woorden over die zure muts, ze zal in het echte leven al genoeg hinder ondervinden van die houding gok ik zo.
pi_162617764
Een zure reactie? _O-

Ik zeg je waar jouw logica mank gaat en geef een analogie van dergelijke non-logica.

That's all :)

Je komt met je laatste reacties wat zuurder over dan ik haha. Zegt meer over jou dan over mij.

Nou, fijne dag nog! *O*
I feel kinda Locrian today
pi_162617893
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 13:08 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Vast wel, maar uit informatie die ik tegen kwam leek het alsof cavendish de enige was terwijl ze zelfs op wikipedia twijfels bij zijn meting zetten.
Beetje logisch nadenken had je vast wel doen concluderen dat de zwaartekracht niet door 1 persoon in de 18e eeuw is gemeten en daarna nooit meer ;)

quote:
Verder hebben we het nu over magneten, op magneten zijn meer krachten van invloed dan alleen magnetisme.
Noem eens een paar...

quote:
Verder zou je inderdaad kunnen opperen dat de magneten niet elkaar aantrekken maar dat er een kracht is die ze naar elkaar toe duwt.

Het blijf beide maar een model en zolang het functioneert werkt het.
Noem eens een kracht op die pas gaat duwen als je 2 tegenpolen bij elkaar houdt...

quote:
Pas als je kunt aantonen dat iets elkaar aantrekt omdat er iets gebeurt wat bij een duwkracht niet zo is heb je een punt.
Tenzij je een bron kunt aanwijzen die op dat moment duwt en waarom is de uitleg dat de twee tegenpolen elkaar aantrekken de enige juiste. Sterker nog, als ik een van beide magneten omdraai, draait deze automatisch terug (als die daarvoor de gelegenheid krijgt) zodat beide tegenpolen elkaar kunnen raken.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_162618001
quote:
0s.gif Op maandag 30 mei 2016 13:27 schreef Wantie het volgende:

[..]

Beetje logisch nadenken had je vast wel doen concluderen dat de zwaartekracht niet door 1 persoon in de 18e eeuw is gemeten en daarna nooit meer ;)
Sjongejonge...doe niet zo zuur man. Die jongen kan dat niet hebben, denk nou na!!! :')
I feel kinda Locrian today
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')